Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 229 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.763.277 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:26
hosttech schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:18:
Zal ongetwijfeld al gedeeld zijn (kwam het ook tegen op de NL fb) maar leuke “heads-up” over verschillen in achterlichten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En vooraan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vond ik erg duidelijk en goede opfrisser..
Ja was al eens voorbij gekomen volgens mij. Maar reed laatst in het donker achter een Enyaq zonder lichtpakket maar dan is de verlichting achter wel erg karig voor best een groot formaat auto. Daarnaast lijkt het alsof de verlichting op de achterklep defect is doordat die verlichting niet door loopt op de klep…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

28twinplug schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 13:17:
[...]

Van mijn dealer begreep ik bij de afkevering dat dit hardware matig is bij de nieuwere Enyaqs. We zitten inmiddels in modeljaar 2022.. een 125Kw wordt dan geen 135kw als deze info klopt
Vreemd aangezien ik een 2021 model heb.
Maar volgens mij weet niemand ondertussen meer hoe het daadwerkelijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
K100RS schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:30:
kan iemand mij helpen met de volgende vragen:

- kan ik comfort stand in de dcc vastzetten ipv bij elke start opnieuw te moeten selecteren?
Nee, zul je elke keer opnieuw moeten instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 12:30
JanHenk schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:06:
[...]

.

[...]

Wat versta je onder wendbaarheid? De Enyaq heeft een heel kleine draaicirkel en is zeker niet de langste auto. Een Ford Focus (station) bijv. is langer en vanwege voorwielaandrijving heeft die een veel grotere draaicirkel.
De draai circkel is echt heerlijk, je kan op een 2 baans weg gewoon in 1 x keren.
Valt me elke keer op hoe wendbaar de enyaq is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
hosttech schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:18:
Zal ongetwijfeld al gedeeld zijn (kwam het ook tegen op de NL fb) maar leuke “heads-up” over verschillen in achterlichten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En vooraan:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vond ik erg duidelijk en goede opfrisser..
Idd eerder gepost en omdat het nuttig was staat in startpost link hiernaar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 19:04
Vandaag nog eens langs dealer geweest. Auto’s die nu afgeleverd worden kunnen inderdaad al 130 kW zei hij ipv 125 kW (bedoeld hij misschien 135 kW?). Over verdere update had hij nog niets gehoord.
Prijzen gaan zeer binnenkort omhoog (1% op basisprijs, 3% opties, €100 voor kleur).

Quartz grey wordt vanaf nu graphite grey voor wagens besteld door de dealers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-06 21:22

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Free1990 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:50:
Vandaag nog eens langs dealer geweest. Auto’s die nu afgeleverd worden kunnen inderdaad al 130 kW zei hij ipv 125 kW (bedoeld hij misschien 135 kW?). Over verdere update had hij nog niets gehoord.
Prijzen gaan zeer binnenkort omhoog (1% op basisprijs, 3% opties, €100 voor kleur).

Quartz grey wordt vanaf nu graphite grey voor wagens besteld door de dealers zelf.
Tegen de tijd dat mijn auto geleverd wordt is die al 10% duurder :( nog meer bijtelling…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free1990
  • Laatst online: 09-01 19:04
laforte schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:02:
[...]

Tegen de tijd dat mijn auto geleverd wordt is die al 10% duurder :( nog meer bijtelling…
Is er dan geen offerte opgemaakt waardoor je prijs vast staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Even een vraag voor mensen die ene hond hebben en een enyaq, ik zoek me de pleuris maar ik kan geen bench vinden of cuip om de hond in de kofferbak in te doen die past. Nou denk ik dat een cuip de enige optie is voor mij. Heeft er iemand ervaring mee en kan iets aanraden dat ook in de enyaq fatsoenlijk past?

De meeste benches die ik kan vinden zijn te klein voor de hond of het past gewoon niet in de auto. Daarbij komt dat de bank achterin naar achteren leunt waardoor er zo'n 20 cm verloren gaat als je rechte bench hebt.

Dus elk advies is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-06 23:33
SSJVegito schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:13:
Even een vraag voor mensen die ene hond hebben en een enyaq, ik zoek me de pleuris maar ik kan geen bench vinden of cuip om de hond in de kofferbak in te doen die past. Nou denk ik dat een cuip de enige optie is voor mij. Heeft er iemand ervaring mee en kan iets aanraden dat ook in de enyaq fatsoenlijk past?

De meeste benches die ik kan vinden zijn te klein voor de hond of het past gewoon niet in de auto. Daarbij komt dat de bank achterin naar achteren leunt waardoor er zo'n 20 cm verloren gaat als je rechte bench hebt.

Hoe groot is je hond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022

Interessant ik zit aan hetzelfde te denken. Heb een kruising golden met een Friese Stabij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Ik heb een Oud Duitse Herder. Ongeveer 72 cm hoog en 120 cm lang (van staart tot neus) en het hompje vlees weegt 55 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Free1990 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:34:
[...]

Is er dan geen offerte opgemaakt waardoor je prijs vast staat?
Volgens de lease maatschappij wordt de fiscale prijs bepaald wanneer de auto op kenteken komt en niet wanneer die besteld wordt. Dat is voor een particulier wel zo natuurlijk maar blijkbaar wanneer bedrijven bestelen niet het geval.

Nu heb ik al met de 2022 prijslijst besteld maar het kan zijn dat er weer e.e.a wijzigt want heb de auto 2 weken terug besteld dus ik mag nog even wachten 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
laforte schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:59:
[...]

Volgens de lease maatschappij wordt de fiscale prijs bepaald wanneer de auto op kenteken komt en niet wanneer die besteld wordt. Dat is voor een particulier wel zo natuurlijk maar blijkbaar wanneer bedrijven bestelen niet het geval.

Nu heb ik al met de 2022 prijslijst besteld maar het kan zijn dat er weer e.e.a wijzigt want heb de auto 2 weken terug besteld dus ik mag nog even wachten 😁
Ook voor een particulier wordt de fiscale waarde bepaald op moment van op kenteken zetten.

Is al besproken ivm relevant zijn voor subsidie in NL. Als op moment van kopen je Enyaq op 44.999 euro zit val je nog binnen de subsidiegrens.

Als hij dan x maanden later geleverd wordt en de prijs is gestegen kom je boven de grens uit en weg subsidie (geen theoretisch verhaal; al gebeurd bij forumlid; in zijn geval is subsidiebedrag door Pon betaalt)

[ Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 21-11-2021 09:12 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-01-2023
Even een vraag voor mensen die ene hond hebben en een enyaq, ik zoek me de pleuris maar ik kan geen bench vinden of cuip om de hond in de kofferbak in te doen. Dus elk advies is welkom.
Misschien handig om te kijken naar een bench van een andere auto met gelijke kofferbak vloer afmeting? Ik had de koffferbak mat van mijn Seat Leon (2018) even in de Enyaq gedaan en die past precies, sluit aan de zijkanten strak aan en steekt aan de kant van de bumper net 1 cm over de plastic rand. Klep sluiting is nog net vrij. De Seat heeft ook de schuine rugleuning van de bank.
Misschien staat er een gebruikte op MP voor de Seat, die je dan ook even kunt passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
28twinplug schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:13:
[...]

Misschien handig om te kijken naar een bench van een andere auto met gelijke kofferbak vloer afmeting? Ik had de koffferbak mat van mijn Seat Leon (2018) even in de Enyaq gedaan en die past precies, sluit aan de zijkanten strak aan en steekt aan de kant van de bumper net 1 cm over de plastic rand. Klep sluiting is nog net vrij. De Seat heeft ook de schuine rugleuning van de bank.
Misschien staat er een gebruikte op MP voor de Seat, die je dan ook even kunt passen.
Dank voor je tip, gaat het in jouw geval om een Seat Leon Hatchback of hoe wordt het model volledig genoemd? Zoekt wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Robbie8454 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:41:
[...]

Interessant ik zit aan hetzelfde te denken. Heb een kruising golden met een Friese Stabij
Ik ga een mat bestellen, als deze past zal ik de link later posten. Zal waarschijnlijk morgen binnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 28twinplug
SSJVegito schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:34:
Dank voor je tip, gaat het in jouw geval om een Seat Leon Hatchback of hoe wordt het model volledig genoemd? Zoekt wat makkelijker.
Seat leon station. (Volgens mij noemen ze het sports tourer.) Modeljaar 2018 is de facelift, en het nieuwe model is net uit, dus die versie heeft geloof ik 8 jaar gelopen. Moet wel wat voor te vinden zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:26
Ik lees hier regelmatig over twijfels of de Enyaq de gespecificeerde laadsnelheid wel haalt. Ik laad meestal thuis, dus daar speelt dat niet. Gisteren naar Heidelberg gereden en dankzij een omleiding kwam ik met mijn iV 60 met nog slechts 4% lading aan bij de Ionity Brohtal.
Nou, mijn 100 kWh werd direct gerealiseerd en het laden naar 90+ % was in 40 min. gepiept :)
Overigens leek het dat mijn verbruik per km na deze bliksemlading duidelijk lager was dan het eerste stuk. Dat verschil kon ik niet verklaren? Temperatuur en wind waren niet anders dan eerder in de ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HMSrpz4AeJdZX_dm5C93yGq4U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0in0sV6DtzQnyjDZRdrh07TI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door jdbiggelaa op 21-11-2021 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:35
jdbiggelaa schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:56:
Ik lees hier regelmatig over twijfels of de Enyaq de gespecificeerde laadsnelheid wel haalt. Ik laad meestal thuis, dus daar speelt dat niet. Gisteren naar Heidelberg gereden en dankzij een omleiding kwam ik met mijn iV 60 met nog slechts 4% lading aan bij de Ionity Brohtal.
Nou, mijn 100 kWh werd direct gerealiseerd en het laden naar 90+ % was in 40 min. gepiept :)
Overigens leek het dat mijn verbruik per km na deze bliksemlading duidelijk lager was dan het eerste stuk. Dat verschil kon ik niet verklaren? Temperatuur en wind waren niet anders dan eerder in de ochtend.

[Afbeelding]
Richting Duitsland stijg je in hoogte en misschien was de temeratuur wat lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 07:49

Ik heb een Friesche Stabij. Heb de rubberen mat voor achterin gekocht en een dekentje erbij. Gezien het type achterbak lijkt me een bench overbodig?

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Boefmans schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:39:
[...]

Ik heb een Friesche Stabij. Heb de rubberen mat voor achterin gekocht en een dekentje erbij. Gezien het type achterbak lijkt me een bench overbodig?
Ja ik ben dus ook naar een mat aan het kijken geweest maar wel 1 met omhoogstaande randen zodat de bekleding aan de zijkant ook beschermd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Een stukje terug in het topic staat hier ook nog iets over: roaldnefs in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 15:05
jeroenkb schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:25:
@Engineer Stewie

Ga aub snel kijken naar een Volvo XC40 P8 en lekker op dat topic rondhangen.
Te klein, de Enyaq is tot op heden de meest praktische wagen die er normaal uitziet. Moet daar uiteindelijk wel 3 kinderen in kwijt kunnen.
Desnoods neem ik dat wollig weggedrag, mindere sound en dat cruisecontrol pookje erbij.
Dus ga zeker wel blijven volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
SSJVegito schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:18:
[...]

Ik heb een Oud Duitse Herder. Ongeveer 72 cm hoog en 120 cm lang (van staart tot neus) en het hompje vlees weegt 55 kg.
Uhm dan helpt mijn bench voor een teckel niet haha :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Engineer Stewie schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:13:
[...]

Te klein, de Enyaq is tot op heden de meest praktische wagen die er normaal uitziet. Moet daar uiteindelijk wel 3 kinderen in kwijt kunnen.
Desnoods neem ik dat wollig weggedrag, mindere sound en dat cruisecontrol pookje erbij.
Sportonderstel is verre van wollig :w deze kan ik zeker aanraden.
Ik heb het sportonderstel met 21” bandjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
DCC (adaptief onderstel) kan ik aanraden !

Stuurgevoel blijft wel wat afstandelijk. Ervaar ik zelf niet als een probleem.

Wij hebben een cocker spaniel en zo’n omkeerbare kofferbakmat (origineel Skoda, kreeg hem erbij). Geen bench.. Heb geen oplossing voor de herders ;)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Klopt, maar ik was niet van plan om 300+ euro voor een bench neer te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
JanHenk schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:57:
DCC (adaptief onderstel) kan ik aanraden !

Stuurgevoel blijft wel wat afstandelijk. Ervaar ik zelf niet als een probleem.

Wij hebben een cocker spaniel en zo’n omkeerbare kofferbakmat (origineel Skoda, kreeg hem erbij). Geen bench.. Heb geen oplossing voor de herders ;)
Die ik gereden heb had DCC met 21” velgen. Ik vermoed dat het wollig karakter door de hoogte komt. Zit nu laag op 20” (en veel minder wanghoogte) wat hem strak maakt). Maar comfort is minder in mijne. Keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
De laatste tijd met vochtig weer merk ik dat de zijspiegels vaak vol met druppels zijn als ik van huis wegrij. In mijn vorige auto (Toyota) hadden die spiegels verwarming zodat ze in zeer korte tijd weer helemaal helder waren. Dat vond ik heel prettig en was er zozeer aan gewend dat ik nu telkens vergeet om voor het wegrijden de zijspiegels van druppels te ontdoen.

Eerlijk gezegd ben ik toch wat verbaasd dat Skoda zo'n 'simply clever' functie niet op zijn premium SUV heeft aangebracht... In de handleiding kan ik ook niets over verwarming van zijspiegels ontdekken. Of zie ik iets over het hoofd? Voor zover ik kon nagaan is het ook niet iets dat aan een bepaald optiepakket gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:09
Zet de stand bij het instellen van je spiegels op R, dan zou het moeten werken (of eentje verder)!

[ Voor 11% gewijzigd door funkylicious op 21-11-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:27
bram2700 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:57:
De laatste tijd met vochtig weer merk ik dat de zijspiegels vaak vol met druppels zijn als ik van huis wegrij. In mijn vorige auto (Toyota) hadden die spiegels verwarming zodat ze in zeer korte tijd weer helemaal helder waren. Dat vond ik heel prettig en was er zozeer aan gewend dat ik nu telkens vergeet om voor het wegrijden de zijspiegels van druppels te ontdoen.

Eerlijk gezegd ben ik toch wat verbaasd dat Skoda zo'n 'simply clever' functie niet op zijn premium SUV heeft aangebracht... In de handleiding kan ik ook niets over verwarming van zijspiegels ontdekken. Of zie ik iets over het hoofd? Voor zover ik kon nagaan is het ook niet iets dat aan een bepaald optiepakket gekoppeld is.
Pookje van de spiegel een stapje verder dan 'R' draaien. Dat is de verwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14
Voor dit soort dingen hebben ze een handleiding uitgevonden. :) De PDF is ideaal om doorheen te zoeken op keywords.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EF3IyJtCucIlLIUQA7WnCOIgrMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZ3WWMqgPDRRBOsby8wlm0p3.png?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Laatst online: 21:26
Bixby schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:59:
[...]

Richting Duitsland stijg je in hoogte en misschien was de temeratuur wat lager?
Klopt, maar dan zou het verbruik van mijn auto in het tweede stuk zijn gestegen. Juist verder Duitsland in stijg en daal je vaker. De temperatuur was tijdens de hele reis 10 graden. Ik bedacht zelf als optie dat de accu door het volledig en snel laden behoorlijk warm is geworden en daardoor juist meer capaciteit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Engineer Stewie Oké, dat is de configuratie waar ik hem in heb.

Ik denk dat het grotendeels afstelling is. Skoda’s zijn niet gemaakt om te hoeken en te stuiteren. Ook in sportmodus is het verre van een Bmw.

Daarnaast helpt het hoge gewicht ook niet mee. (Zwaartepunt is dan wel weer redelijk laag door de batterij, ondanks de hoogte van de auto.)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_A
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-10-2023
this schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:14:
Degene die in België eentje besteld hebben, ik heb van de dealer een link gekregen voor een account aan te maken. Maar mijn auto is pas voor augustus gepland (al heb ik het gevoel dat dit een quasi lukraak genomen datum is en dus serieus kan afwijken).
Heeft het dan zin om nu al een account aan te maken? Ga ik er uberhaupt iets op kunnen zien tussen nu en een paar weken voor effectieve productie?

[mbr]** Knip, goede feedback, maar laten we die discussie maar niet aanslingeren **[/mbr]
Zo'n maand (of twee) van tevoren krijg je een idee van de productiedatum of de verwachte aankomst in België. Vermits het best zou kunnen dat je wagen al in april komt of pas in december, is het helemaal niet verkeerd om nu die account al aan te maken. Maar staar je er niet blind op. Mijn exemplaar ging maandag 5/11 in productie volgens de dealer en is sindsdien niet meer te volgen op de track & trace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_A
Engineer Stewie schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:13:
[...]

Die aparte hendel voor de ACC ben je vrij snel gewoon, hoor. Ik reed laatst met de Passat van een colega en daar vond ik de stuurbediening voor de ACC niet mijn ding. Allemaal kwestie van gewoonte, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:35
Jan_A schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:01:
[...]
Die aparte hendel voor de ACC ben je vrij snel gewoon, hoor. Ik reed laatst met de Passat van een colega en daar vond ik de stuurbediening voor de ACC niet mijn ding. Allemaal kwestie van gewoonte, dus.
De ACC went snel, maar de stuurbediening in mijn evoque was wel net wat handiger. Ik heb al een enkele keer mijn richtingaanwijzers geprobeerd aan te doen, met dat hendeltje. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Engineer Stewie schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:15:
[...]

Die ik gereden heb had DCC met 21” velgen. Ik vermoed dat het wollig karakter door de hoogte komt. Zit nu laag op 20” (en veel minder wanghoogte) wat hem strak maakt). Maar comfort is minder in mijne. Keuzes.
Even naar de dealer en een rondje rijden in een sportline…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Thiazzz schreef op maandag 22 november 2021 @ 06:51:
[...]

Even naar de dealer en een rondje rijden in een sportline…
Ga straks eens bellen voor een Sportline X of ze die hebben en anders een sportline idd voor het weggedrag. En ineens de Audi Q4, dat is immerse dezelde keydealer. Maar die is weer een beetje kleiner in de koffer natuurlijk.

Zou het gepermiteerd zijn een propere fiets mee te nemen en dat even te proberen of die erin gaatt als je gaat testrijden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueBird95
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-11-2024
Jan_A schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:54:
[...]

Zo'n maand (of twee) van tevoren krijg je een idee van de productiedatum of de verwachte aankomst in België. Vermits het best zou kunnen dat je wagen al in april komt of pas in december, is het helemaal niet verkeerd om nu die account al aan te maken. Maar staar je er niet blind op. Mijn exemplaar ging maandag 5/11 in productie volgens de dealer en is sindsdien niet meer te volgen op de track & trace.
Je kunt in Chrome via developer tools (F12) de apexremote eruit halen, dan krijg je meer te zien.
Datums staan wel in epoch, maar zijn om te zetten via epochconverter.com
Mijn wagen is ook op 05/11 in productie gegaan en is geproduceerd maar staat op "Internal transfer" dwz dat er chips missen.

Er staat estimated time in EK 23/11, wat dat wilt zeggen geen idee dus ik ga rond die tijd nog eens kijken wat dit precies betekent.
Als je er niet aan uit kunt stuur me gerust een privébericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-06 20:46
In afwachting van de levering van mijn Enyaq zat ik mij te verlekkeren op YouTube en kwam deze test tegen, driftend met een Enyaq dmv het verwijderen van een zekering.
YouTube: Förnuft & Känsla: Test Skoda Enyaq iV | "Förnuftsmaskin på drift!"
Ik heb er smakelijk om kunnen lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Engineer Stewie schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:41:
Ga straks eens bellen voor een Sportline X of ze die hebben en anders een sportline idd voor het weggedrag. En ineens de Audi Q4, dat is immerse dezelde keydealer. Maar die is weer een beetje kleiner in de koffer natuurlijk.

Zou het gepermiteerd zijn een propere fiets mee te nemen en dat even te proberen of die erin gaatt als je gaat testrijden?
de fiets neem je niet mee; je rijdt of vanaf garage naar huis en probeert het daar met de fiets of je zet de fiets een straat verder dan garage, gaat proefrit maken en straat verder doe je test met fiets; die je dan wel op slot gezet hebt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
D.deJong schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:09:
In afwachting van de levering van mijn Enyaq zat ik mij te verlekkeren op YouTube en kwam deze test tegen, driftend met een Enyaq dmv het verwijderen van een zekering.
Misschien goed om er bij te vermelden dat de actie vanaf minuut 15 is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Martinique schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:08:
[...]

Misschien goed om er bij te vermelden dat de actie vanaf minuut 15 is...
De eerste 15 min waren ook prima besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
D.deJong schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:11:
[...]

De eerste 15 min waren ook prima besteed.
Sorry ik trek dat taaltje niet, misschien zonder audio... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
weet nou wel welke zekering eruit moet om te kunnen spinnen zonder dat traction controle in grijpt ;) verder idd lekker kunnen lachen, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Martinique schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:12:
[...]

Sorry ik trek dat taaltje niet, misschien zonder audio... _/-\o_
Jij gaat ook niet naar de Ikea?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
D.deJong schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:29:
[...]

Jij gaat ook niet naar de Ikea?
Jawel maar blijkbaar naar een andere dan jij. Maar laten we het maar weer over de Škødä Ënyåq gaan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tygh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik heb net bericht gehad dat mijn auto onderweg is naar NL, Founders Edition 80. Kan het zijn dat de Founders voorrang gekregen hebben in productie? Ik heb in augustus de bestelling gedaan maar als de auto onderweg is naar NL dan gaat de uitlevering dit jaar nog gebeuren toch?

Oorspronkelijke leverdatum was gepland voor februari 2022

[ Voor 9% gewijzigd door tygh op 22-11-2021 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoCO2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-06 18:25
Lekker dan, op 2 november via de Skoda webshop een winterset met Regulus 19” zilver velgen besteld, en direct gekozen voor een afspraak in de werkplaats.

Vandaag volgens bevestigde afspraak in de werkplaats gemeld: banden zijn niet geleverd.

Bij navraag kreeg de werkplaats te horen dat de banden niet leverbaar zijn, en dat er naar een alternatieven gekeken moet worden…

Dit terwijl deze set nog altijd via de website te bestellen is.

Iemand vergelijkbare ervaring met deze set?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlxhmCr5HwTTTsopR2Xyg0Km82c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jzX54zsA8mJ7yuIfG2mmL8Kq.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueBird95
  • Laatst online: 11-11-2024
Net nieuws gehad dat de mijne op de trein staat richting België. Dus normaal half december levering...

Sportline 60 met zo goed als alle opties buiten panodak en 360 camera.

Besteld in augustus (betreft orderslot van maart die nog niet ingevuld was tot mijn bestelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:33
Ik kreeg hier net de melding in de auto dat er een update klaar stond. Meerdere mensen die al gehad? Ben wel benieuwd naar de specifieke changelog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
bram2700 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:57:

Gewoon je spiegelverwarming aanzetten door hem voorbij de R te draaien? Bij mij werkt dit op beide spiegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 23:58
NoCO2 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:59:
Lekker dan, op 2 november via de Skoda webshop een winterset met Regulus 19” zilver velgen besteld, en direct gekozen voor een afspraak in de werkplaats.

Vandaag volgens bevestigde afspraak in de werkplaats gemeld: banden zijn niet geleverd.

Bij navraag kreeg de werkplaats te horen dat de banden niet leverbaar zijn, en dat er naar een alternatieven gekeken moet worden…

Dit terwijl deze set nog altijd via de website te bestellen is.

Iemand vergelijkbare ervaring met deze set?

[Afbeelding]
Ik heb deze set er vorige week onder gekregen bij dealer. 235 was leverbaar, maar 255 heb ik achter en was erg slecht leverbaar en pas na zwaar aandringen erop gekregen. Goodyear en pirelli zijn wel leverbaar volgens Euromaster.

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 28twinplug
vinom schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:12:
Ik kreeg hier net de melding in de auto dat er een update klaar stond. Meerdere mensen die al gehad? Ben wel benieuwd naar de specifieke changelog.
Bij mij vrijdag al deze melding. Tot nu to nog geen foutmelding van ACC icm stuurverwarming.
Ben benieuwd of er meer deze ervaring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
Vandaag voor de derde keer maar eens proberen om uitgesteld laden aan de praat te krijgen. Ik heb nu drie tijdschema’s ingesteld:
- diverse dagen met mijn normale vertrektijd en voorverwarmd op vertrek
- een dag met afwijkende vertrektijd en voorverwarmd op vertrek
- overige dagen(weekend/thuis werkdag) met vertrektijd maar geen voor verwarming

Overige klimatisering heb ik uit staan en ik heb mijn daluren als voorkeurstijden is gesteld.

Minimale lading staat op 0%(bij verhogen gaat hij direct laden als de huidige soc onder dit punt is) en max 80%.

Vorige nacht vrijwel hetzelfde geprobeerd maar dan zonder voorverwarming bij vertrektijd en toen moest ik vanochtend krabben en er was niks bijgeladen. Nu ook de voorverwarming maar eens proberen.

De grootste verandering die ik vandaag probeer is het niet openen van de app. Ik controleerde regelmatig of hij al aan het laden was, zonder resultaat. Daarnaast wel veel bugreport meldingen dus misschien ontregeld de app de auto.

Vandaag ook teruggebeld door de dealer over dit probleem maar die gaf aan niks te weten over het niet werken van uitgesteld laden en helpen bij het inregelen was teveel gevraagd, lekker dan.

Als iemand een truc weet hoor ik het graag!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbD7zFv2iFne7l_rDYFsdhxYOkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kxiIr5QsT0MskJKDkz28xXc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9rgpBRBd4rECsJKYlTDFP7fssA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bfTJX9rhQaJhjoZZ9GP6GEo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQhHQ_NPnprTz-y82nbZe5FiD4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVHQ36XduHfyfQWQox8cMmJn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Slachtafval123 op 22-11-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_A
BlueBird95 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:02:
Net nieuws gehad dat de mijne op de trein staat richting België. Dus normaal half december levering...

Sportline 60 met zo goed als alle opties buiten panodak en 360 camera.

Besteld in augustus (betreft orderslot van maart die nog niet ingevuld was tot mijn bestelling)
Da's goed nieuws! Hopelijk staat die van mij mee op de trein. Zou wel moeten lukken vermits dezelfde dag in productie gegaan.

[EDIT]
Net vernomen dat ze op dezelfde trein staat!
@hosttech , heb jij al iets vernomen? Staat er dan waarschijnlijk ook op.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan_A op 23-11-2021 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:07
Slachtafval123 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:08:
Vandaag voor de derde keer maar eens proberen om uitgesteld laden aan de praat te krijgen. Ik heb nu drie tijdschema’s ingesteld:
- diverse dagen met mijn normale vertrektijd en voorverwarmd op vertrek
- een dag met afwijkende vertrektijd en voorverwarmd op vertrek
- overige dagen(weekend/thuis werkdag) met vertrektijd maar geen voor verwarming

Overige klimatisering heb ik uit staan en ik heb mijn daluren als voorkeurstijden is gesteld.

Minimale lading staat op 0%(bij verhogen gaat hij direct laden als de huidige soc onder dit punt is) en max 80%.

Vorige nacht vrijwel hetzelfde geprobeerd maar dan zonder voorverwarming bij vertrektijd en toen moest ik vanochtend krabben en er was niks bijgeladen. Nu ook de voorverwarming maar eens proberen.

De grootste verandering die ik vandaag probeer is het niet openen van de app. Ik controleerde regelmatig of hij al aan het laden was, zonder resultaat. Daarnaast wel veel bugreport meldingen dus misschien ontregeld de app de auto.

Vandaag ook teruggebeld door de dealer over dit probleem maar die gaf aan niks te weten over het niet werken van uitgesteld laden en helpen bij het inregelen was teveel gevraagd, lekker dan.

Als iemand een truc weet hoor ik het graag!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stop er maar mee, niets gaat werken. Bekende bug, met beetje googlen zal je vinden dat het hele Enyaq + VW ID gemeenschap dit heeft. We zullen moeten wachten op software updates die dit verhelpen. ETA hiervoor niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:22
Al bijna anderhalve dag is mijn Enyaq offline, vele hier al meegemaakt, voor mij voor het eerst. Best irritant, kan geen laadstatus checken, airco op afstand activeren, maar ook geen file informatie in de navigatie.
Hopelijk is morgen spontaan de verbinding terug. Zelfs een actie met de bijbehorende zekering gaf geen resultaat.

Dit soort bugs zijn best irritant, ik heb ook nog wel een enkele andere kleine storing gehad, toch jammer. Over de algemene linie is het een fantastische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Gaan we nu reposten om de 1000 te halen :P
Alvast mijn excuses aan @Taro }:|

[ Voor 3% gewijzigd door Thiazzz op 22-11-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmniRocket
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-06 16:48
Arosa schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:25:
Al bijna anderhalve dag is mijn Enyaq offline, vele hier al meegemaakt, voor mij voor het eerst. Best irritant, kan geen laadstatus checken, airco op afstand activeren, maar ook geen file informatie in de navigatie.
Hopelijk is morgen spontaan de verbinding terug. Zelfs een actie met de bijbehorende zekering gaf geen resultaat.

Dit soort bugs zijn best irritant, ik heb ook nog wel een enkele andere kleine storing gehad, toch jammer. Over de algemene linie is het een fantastische auto.
Heb je niet je auto in private mode gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Arosa schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:25:

Bij mij lag die er ook even uit maar dan maar gewoon de airco aanzetten in de auto, voorverwarmen aanzetten en je hebt hetzelfde effect als het via de app doen. Loopt ook standaard 30 minuten. De app is bij mij alleen wel weer terug qua verbinding dus misschien is het al opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:22
@OmniRocket: Nee niet aan de private mode gezetten, heb dit gisterenavond nagekeken, maar in de auto is zelfs de privé-modus niet beschikbaar. Ga over anderhalve uur weer rijden, eens kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06 14:33
Allen,
Ik ben sinds 3 dagen trotse bezitter van een Enyaq.
De eerste 1000 KM zitten erop, wat een genot om in te rijden.

1 vraag, de dealer vertelde me dat het beter was om maar tot 80% te laden.
Dat is voor mij normaliter ook voldoende, dus ik doe braaf wat de dealer me verteld. O-) .

Echter, ik keek gisteren, en ondanks dat ingesteld staat dat hij maar tot 80% moet laden, laadt hij tot 100%.

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
RandomNick schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:18:
[...]

Stop er maar mee, niets gaat werken. Bekende bug, met beetje googlen zal je vinden dat het hele Enyaq + VW ID gemeenschap dit heeft. We zullen moeten wachten op software updates die dit verhelpen. ETA hiervoor niet bekend.
Heb er genoeg over gelezen maar dat weerhoudt me er niet van om nog wat dingen uit te proberen. Deze nacht toch naar 68% kunnen laden maar dat zal wel een toevalstreffer geweest zijn, hij begon ook pas met laden rond 4 uur.

Ik heb ook gelezen over het instellen van meerdere vertrektijden in de nacht en mensen die daarmee consequent richting de gewenste SoC lijken te komen. Dit ga ik vannacht ook maar eens testen; 01:30, 04:00 en 06:30 als vertrektijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

langevoort schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:19:
[...]

Ik heb deze set er vorige week onder gekregen bij dealer. 235 was leverbaar, maar 255 heb ik achter en was erg slecht leverbaar en pas na zwaar aandringen erop gekregen. Goodyear en pirelli zijn wel leverbaar volgens Euromaster.
Bij ons ligt er sinds 2 weken een Bridgestone winterbanden set op onze regulus velgen. Ik heb van hen geen berichen gehoord over slecht te leveren banden

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

maniac_1979 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:25:
1 vraag, de dealer vertelde me dat het beter was om maar tot 80% te laden.
Dat is voor mij normaliter ook voldoende, dus ik doe braaf wat de dealer me verteld. O-) .

Echter, ik keek gisteren, en ondanks dat ingesteld staat dat hij maar tot 80% moet laden, laadt hij tot 100%.

Mis ik iets?
Dat zou inderdaad niet mogen. Zie je de 80% instelling terug in zowel je app als je boordcomputer?

Wat betreft het opladen zijn de meningen verdeeld. Ik laad hem bijvoorbeeld altijd op tot 100% terwijl er ook mensen zijn die van mening zijn dat dit zorgt voor aanzienlijke degradatie van de accu.
Ik laat het over 2 jaar wel weten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac_1979
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-06 14:33
Wootism schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:56:
[...]

Dat zou inderdaad niet mogen. Zie je de 80% instelling terug in zowel je app als je boordcomputer?

Wat betreft het opladen zijn de meningen verdeeld. Ik laad hem bijvoorbeeld altijd op tot 100% terwijl er ook mensen zijn die van mening zijn dat dit zorgt voor aanzienlijke degradatie van de accu.
Ja, zie ik terug in de app als boordcomputer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4QdcAtx7ZVv6i8OpUDOEZglLuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e18S6SuJRDxrokaFE6SrwWrY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJuZItLw6vS-IM9GbfC78OWbWaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAxyEGKmhNavCrKLpUn0RD0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:19
[...]

Boven de 90% gaat het bij NMC toch "hard". Maar goed, de vraag is of je er last van hebt binnen de 4/5 jaar dat je hem hebt. Bij een eigen aankoop zou ik persoonlijk hem iets beter behandelen. Bij lease. Tja.

100% is eigenlijk zo'n 97% oid bij VAG? Bij NMC is er toch wel een flinke degradatie vanaf ~95%. Met name bij hogere temperaturen overigens. Dus in de zomer lang op 100% laten staan in de zon is niet echt handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 23-11-2021 09:23 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maat28
  • Laatst online: 22:04
[...]

Ik snap het weer eens niet denk ik….er wordt tot 80% opgeladen om op de lange termijn een zo laag mogelijk verlies aan range te hebben. Maar blijkbaar is dit helemaal niet erg want bij 80% opladen mis je bij aanvang al 20% aan range! Wat zou het dan uitmaken om nu lekker tot 100% te laden en maximale range te genieten en over een jaar of 5 misschien op 90% te zitten….? Nog steeds winst tov altijd maar tot 80% laden! Maar wellicht iets te maken met het hebben van een goede occasion tzt…..maar om dan nu steeds op de blaren te gaan zitten🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:14:
[...]

Ik snap het weer eens niet denk ik….er wordt tot 80% opgeladen om op de lange termijn een zo laag mogelijk verlies aan range te hebben. Maar blijkbaar is dit helemaal niet erg want bij 80% opladen mis je bij aanvang al 20% aan range! Wat zou het dan uitmaken om nu lekker tot 100% te laden en maximale range te genieten en over een jaar of 5 misschien op 90% te zitten….? Nog steeds winst tov altijd maar tot 80% laden! Maar wellicht iets te maken met het hebben van een goede occasion tzt…..maar om dan nu steeds op de blaren te gaan zitten🤓 Voor de leaserijders zal het idd sowieso een worst wezen toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-08-2023
100% range hebben de meeste mensen niet nodig + dagelijks thuis laden maken dat je er in de praktijk niets van merkt. In ruil daarvoor heb je optimale range wanneer je het wel nodig hebt, nu en in de toekomst. Althans, zo zie ik het. (iV80)
[...]

Ik snap het weer eens niet denk ik….er wordt tot 80% opgeladen om op de lange termijn een zo laag mogelijk verlies aan range te hebben. Maar blijkbaar is dit helemaal niet erg want bij 80% opladen mis je bij aanvang al 20% aan range! Wat zou het dan uitmaken om nu lekker tot 100% te laden en maximale range te genieten en over een jaar of 5 misschien op 90% te zitten….? Nog steeds winst tov altijd maar tot 80% laden! Maar wellicht iets te maken met het hebben van een goede occasion tzt…..maar om dan nu steeds op de blaren te gaan zitten🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
markiep schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:23:
100% range hebben de meeste mensen niet nodig + dagelijks thuis laden maken dat je er in de praktijk niets van merkt. In ruil daarvoor heb je optimale range wanneer je het wel nodig hebt, nu en in de toekomst. Althans, zo zie ik het. (iV80)

[...]
Allright….maar waarom heb je dan de IV80 gekozen als je de range toch niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Maat28 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:42:
[...]

Allright….maar waarom heb je dan de IV80 gekozen als je de range toch niet nodig hebt?
Jij rijdt elke dag de accu leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-06 00:00
Als particuliere eigenaar wil je zo veel mogelijk waarde in je auto houden. Uiteindelijk wil je als eigenaar van een ICE-auto ook een beetje fatsoenlijk met je versnellingsbak omgaan. Ook als je hem als lease moet inleveren, toch?

Ik weet niet of de degradatie bij AC en DC laden beiden even snel gaat. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben, dat DC laden slechter is.
Dus voor een optimale accu-conditie, is het volgens mij goed om zo veel mogelijk AC te laden en dan (indien nodig) niet verder dan 80% (indien niet nodig qua range)?

Al is het niet nodig voor jezelf, je kunt het ook vanuit milieu oogpunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Tukker87 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:03:
Als particuliere eigenaar wil je zo veel mogelijk waarde in je auto houden. Uiteindelijk wil je als eigenaar van een ICE-auto ook een beetje fatsoenlijk met je versnellingsbak omgaan. Ook als je hem als lease moet inleveren, toch?

Ik weet niet of de degradatie bij AC en DC laden beiden even snel gaat. Ik meen ergens een keer gelezen te hebben, dat DC laden slechter is.
Dus voor een optimale accu-conditie, is het volgens mij goed om zo veel mogelijk AC te laden en dan (indien nodig) niet verder dan 80% (indien niet nodig qua range)?

Al is het niet nodig voor jezelf, je kunt het ook vanuit milieu oogpunt doen.
Of voor de 2e rijder na de lease periode.... :X

Zojuist bevestigd gekregen dat mijn 80 sportline (2 weken terug besteld) geleverd gaat worden rond mid Juli.

[ Voor 6% gewijzigd door laforte op 23-11-2021 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-08-2023
Comfort. Daarbij zijn mijn maandagen 400+ km's... maar beetje rare vraag eigenlijk.

Ik rij bijna nooit naar de stort maar heb wel een trekhaak, zit 90% van de tijd alleen en zonder koffers in de auto maar heb de e-Up! niet eens overwogen, kan prima met de hand de achterklep open doen maar heb toch comfort+ genomen ;-)
Maat28 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 11:42:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]

Tja zo denk ik er ook over. Daarbij bouwt Skoda die optie er echt niet in als het slecht voor de batterij zou zijn. Zit voor alle EV’s sowieso altijd nog een 15% marge in.

Ik heb thuis en op m’n werk ook geen fatsoenlijk oplaadpunt. Dus dat speelt natuurlijk ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

markiep schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:28:
Comfort. Daarbij zijn mijn maandagen 400+ km's... maar beetje rare vraag eigenlijk.

Ik rij bijna nooit naar de stort maar heb wel een trekhaak, zit 90% van de tijd alleen en zonder koffers in de auto maar heb de e-Up! niet eens overwogen, kan prima met de hand de achterklep open doen maar heb toch comfort+ genomen ;-)

[...]
Maar dat is toch allemaal hetzelfde, je gebruikt de trekhaak alleen als je hem nodig hebt. Zo kan je ook kiezen om de 100% alleen te gebruiken als je die nodig hebt. Dus zondag laad je hem tot 100% omdat je het nodig hebt op maandag. Andere dagen laat je hem op 80 of 90% omdat je het die dagen toch niet benut. Kleine moeite voor maximale levensduur.

Ik laad tot 90% momenteel (foutje omdat ik in app 80% heb ingesteld maar de auto vogt die setting niet). Heb de auto nog niet onder de 55% leeg gekregen :X

Maar als ik een lange rit ga maken en hij is 80% opgeladen, klik ik in de app gewoon even op opladen en dan gaat hij naar 100%.

Maar dit werkt inderdaad vooral lekker als je een paal op je eigen parkeerplek hebt en gewoon altijd aan de stekker hangt als je thuiskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-06 16:45
Wootism schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:29:
Zit voor alle EV’s sowieso altijd nog een 15% marge in.
De Enyaq 80 heeft 82kWh batterij capaciteit, waarvan 77kWh bruikbaar. 5kWh marge dus, een pak kleiner dan 15% lijkt me.
Ik vind ook niet direct een merk terug dat meer dan 10% marge aanhoudt.
15% lijkt mij ook wat overdreven om als marge te houden op zo'n grote batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 07:42
Pixal schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:41:
[...]

Maar dat is toch allemaal hetzelfde, je gebruikt de trekhaak alleen als je hem nodig hebt. Zo kan je ook kiezen om de 100% alleen te gebruiken als je die nodig hebt. Dus zondag laad je hem tot 100% omdat je het nodig hebt op maandag. Andere dagen laat je hem op 80 of 90% omdat je het die dagen toch niet benut. Kleine moeite voor maximale levensduur.

Ik laad tot 90% momenteel (foutje omdat ik in app 80% heb ingesteld maar de auto vogt die setting niet). Heb de auto nog niet onder de 55% leeg gekregen :X

Maar als ik een lange rit ga maken en hij is 80% opgeladen, klik ik in de app gewoon even op opladen en dan gaat hij naar 100%.

Maar dit werkt inderdaad vooral lekker als je een paal op je eigen parkeerplek hebt en gewoon altijd aan de stekker hangt als je thuiskomt.
Zat zelf ook met het dilemma, laden tot 80, 90 of 100%. Van de zomer deed ik telkens tot 80%, daarmee had ik voor bijna alle ritten genoeg range. Maar momenteel laad ik standaard tot 100%, anders ga ik regelmatig bepaalde ritten zeker niet halen.

Ik heb een lader aan m'n huis hangen maar vindt deze werkwijze toch onhandig voor mezelf. Probleem is dat je er dan (op tijd) aan moet gaan denken om de auto verder op te laden.
Zou toch fantastisch zijn als je je agenda kan koppelen aan de auto. Over het algemeen heb ik de adressen bij m'n afspraken staan, dus kan de auto mooi zelf uitrekenen hoeveel die moet laden en hoe laat. wishfull thinking O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jasperzzz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:23:
[...]

Zat zelf ook met het dilemma, laden tot 80, 90 of 100%. Van de zomer deed ik telkens tot 80%, daarmee had ik voor bijna alle ritten genoeg range. Maar momenteel laad ik standaard tot 100%, anders ga ik regelmatig bepaalde ritten zeker niet halen.

[...]

Ik heb een lader aan m'n huis hangen maar vindt deze werkwijze toch onhandig voor mezelf. Probleem is dat je er dan (op tijd) aan moet gaan denken om de auto verder op te laden.
Zou toch fantastisch zijn als je je agenda kan koppelen aan de auto. Over het algemeen heb ik de adressen bij m'n afspraken staan, dus kan de auto mooi zelf uitrekenen hoeveel die moet laden en hoe laat. wishfull thinking O-)
Nouja, er is wel eea mogelijk maar heb me er nog niet aan gewaagd. Zo heb ik de Enyaq al gekoppeld aan Home Assistant en HA weet al vanwege de telefoonkoppeling precies wanneer mijn wekker gaat. Ik zou een laadsessie kunnen automatiseren op het moment dat mijn wekker gaat en als ik even uitreken hoe lang ik erover doe om te douchen etc kan ik ook het voorverwarmen op het juiste moment starten.

Maar vind het op dit moment niet erg om zelf te doen en ik vergeet het niet snel omdat het me gewoon nog heel veel bezighoudt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZtjCIMt4ooAE7Pm3OWITdUTzJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uF3byvSthm0F1BMKM0zqml33.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:00
Dus 30%-80% is het beste. Krijg je alleen nooit snellader want is pas onder 20% actief toch?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:24
Hoppakee, poppen aan het dansen.
Wil weg rijden, krijg de auto niet in de D
Vervolgens komen in het kleine scherm zo'n beetje alle foutmeldingen voorbij die er zijn.
Nog een keer afgesloten en 10 minuten gewacht.
Nog steeds hetzelfde probleem.
Skoda mobiliteit service gebeld. Komen hem straks opladen voor nader onderzoek.

Iemand hetzelfde probleem al gehad?

Balen, 1e keer echte problemen sinds ik de auto heb. 7 maanden met veel plezier en geen grote issues gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-06 07:42
goetfoud schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:57:
Hoppakee, poppen aan het dansen.
Wil weg rijden, krijg de auto niet in de D
Vervolgens komen in het kleine scherm zo'n beetje alle foutmeldingen voorbij die er zijn.
Nog een keer afgesloten en 10 minuten gewacht.
Nog steeds hetzelfde probleem.
Skoda mobiliteit service gebeld. Komen hem straks opladen voor nader onderzoek.

Iemand hetzelfde probleem al gehad?

Balen, 1e keer echte problemen sinds ik de auto heb. 7 maanden met veel plezier en geen grote issues gereden.
Tijdje terug precies hetzelfde gehad. Toen ook gebeld (ANWB in mijn geval), die adviseerde nog 1 keer proberen; en jahoor auto deed weer normaal. Verder nooit meer gehad.
Auto had toen zo'n 15 minuten denk ik weer op slot gestaan. Misschien nog iets langer op slot laten staan?

PS: bij mij gebeurde het (toevallig??) nadat ik de airbag voor passagier had uitgeschakeld ivm maxi cosi.

[ Voor 5% gewijzigd door Jasperzzz op 23-11-2021 14:28 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SSJVegito
Voor diegene die geinteresseerd zijn. Ik heb dus een mat besteld voor in de auto. Heb er een foto van gemaakt en de link zet ik er ook bij. Mocht je interesse hebben dan doe er je voordeel mee zou ik zeggen en kun je zelf bepalen of het wat voor je is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBS-SniAcOK_QqDROy6ADI1QjH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hz08pitimvfvlGx1VRkLYAU6.jpg?f=fotoalbum_large

Bol.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-06 16:45
water_escape schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:39:
Dus 30%-80% is het beste. Krijg je alleen nooit snellader want is pas onder 20% actief toch?
Dat zou nogal onzin zijn, dat de snellader pas werkt als je onder de 20% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_A
SSJVegito schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:43:
Voor diegene die geinteresseerd zijn. Ik heb dus een mat besteld voor in de auto. Heb er een foto van gemaakt en de link zet ik er ook bij. Mocht je interesse hebben dan doe er je voordeel mee zou ik zeggen en kun je zelf bepalen of het wat voor je is.

[Afbeelding]

Bol.com
Bedankt voor de tip! Heb geen hond maar ook best bruikbaar om de kofferbak netjes te houden in andere gevallen.
Ook nog eens €10 goedkoper via Bol.com dan bij De Blaffende Kat zelf en dat is ook niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

this schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:15:
[...]

De Enyaq 80 heeft 82kWh batterij capaciteit, waarvan 77kWh bruikbaar. 5kWh marge dus, een pak kleiner dan 15% lijkt me.
15% lijkt mij ook wat overdreven om als marge te houden op zo'n grote batterijen.
Ik zei het verkeerd, bedoelde 15kWh marge.
Die wordt gehanteerd door bv Tesla en hebben ze toen tijdelijk 100% beschikbaar gemaakt (60 naar 75kWh) tijdens die bosbranden in Californië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Komt nog bij dat de helft aan de onderkant zit en dus gewoon altijd gebruikt wordt. 100% laden is dus 96,5% eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Jan_A schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:36:
[...]

Bedankt voor de tip! Heb geen hond maar ook best bruikbaar om de kofferbak netjes te houden in andere gevallen.
Ook nog eens €10 goedkoper via Bol.com dan bij De Blaffende Kat zelf en dat is ook niet altijd het geval.
Ja het is best handig inderdaad, ook als je geen hond hebt, en er zitten zakken aan waar je eventueel ook nog wat in kunt opbergen. Er zit overigens ook een nette hoes bij waar je dat ding weer in kunt doen. Vind het erin hangen van dat ding wel wat vervelend want de clipjes voor het achterste stuk komen niet overeen met de stoel maar zolang je allebei de kant genoeg ruimte geeft gaat het goed. Iets om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Inspired schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:00:
[...]

Jij rijdt elke dag de accu leeg?
Nee want ik heb em nog niet. Maar verwacht dat wel vaak voor gaat komen. Niet vanwege dagelijks 400 km te moeten rijden maar wel omdat ik een beetje stevig wil doorrijden (uiteraard waar het prima kan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Maat28 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:25:
[...]

Nee want ik heb em nog niet. Maar verwacht dat wel vaak voor gaat komen. Niet vanwege dagelijks 400 km te moeten rijden maar wel omdat ik een beetje stevig wil doorrijden (uiteraard waar het prima kan).
Als je het nodig hebt moet je het gewoon doen. Ik hoef gelukkig niet elke dag 200km+ te rijden. Eerder 20km. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:32

MLLL

Palm Treo 650

Jasperzzz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:23:

VAG kennende is die optie in het jaar 2165 beschikbaar, Tesla heeft dan al de teleportmachine uitgevonden _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoCO2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-06 18:25
[...]

Eén van de strategieën die gebruikt kan worden door batterijleveranciers is om bij aanvang van het gebruik, het batterij management systeem een marge “in reserve” te laten houden, en die geleidelijk gedurende de levensduur, eventueel afhankelijk van de daadwerkelijke degradatie, vrij te laten geven voor gebruik.

Op die manier wordt een langer behoud van bruikbare capaciteit gerealiseerd. En dat kan verschillende doelen dienen, waaronder een gegarandeerde capaciteit tijdens een bepaalde periode waarmaken.

Ik stel niet dat dit zo in het BMS van de Enyaq gebeurt, maar in de battery engineering wereld is deze strategie wel beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiwaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-01 11:32
Heb er al eens eerder over gepost, maar het is nu concreet geworden.

Ik wil proberen af te zien van de IV60 First Edition Black magic met o.a. 21 Betria velgen die voor mij lease klaar staat.
De werkgever en leasemaatschappij rekenen mij niks, maar de leverende dealer ziet het als ontbinding koop en wil dus 15% zien.
Dat wil ik uiteraard zien te voorkomen.

Daarom mijn vraag: is er iemand op zoek naar een Enyaq die snel wil rijden? Deze staat rij klaar bij de dealer te wachten. Leasemaatschappij betreft XL Lease. Waarde +-50k.

Stuur mij vooral een bericht als we elkaar kunnen helpen!
Mensen met andere oplossingen hoor ik natuurlijk ook graag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:24
Jasperzzz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:27:
[...]

Tijdje terug precies hetzelfde gehad. Toen ook gebeld (ANWB in mijn geval), die adviseerde nog 1 keer proberen; en jahoor auto deed weer normaal. Verder nooit meer gehad.
Auto had toen zo'n 15 minuten denk ik weer op slot gestaan. Misschien nog iets langer op slot laten staan?

PS: bij mij gebeurde het (toevallig??) nadat ik de airbag voor passagier had uitgeschakeld ivm maxi cosi.
Ja, bij mij uiteindelijk ook. Na 20 minuten deed hij het weer en heb ik skoda assist kunnen afbellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-06 12:30
[...]

Met het laden tot 80 % spaar je de accu voor jezelf , handig als je een keer een lange dagrit gaat maken waar je meerdere keren moet (snel) laden. Dan is het fijn als je 10% meer bereik hebt,
Pagina: 1 ... 229 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2