Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 227 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.758.951 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:36
JanHenk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:50:
[...]

Het is zoals @FunkyBro zegt, de IV60 heeft gelijke wielen (235 voor en achter). De IV80 heeft (waarschijnlijk vanwege extra gewicht) een breedset, dus 255 achter.

Ik heb ervaren dat het vooral voor die breedset (dus alle IV80 met 255 achter) heel lastig om winterbanden te scoren. Er is volgens mij maar één kandidaat en die kost inderdaad ruim 350 euro per band.

Een setje (originele Skoda velgen) 19 inch incl. banden zijn haast net zo duur. Dan hoef je alleen de wielen te wisselen, scheelt ook geld..
Niet alleen het loopvlak in mm's verschilt, ook de wanghoogte (2e waarde)

Voor: 235/45/21
Achter: 255/40/21

kort gezegd, is de wanghoogte in procenten (45/40%) over het loopvlak in mm's (235/255 mm)

Overigens ben ik erg benieuwd waar de term breedset vandaan komt, aangezien de velgen wel identiek zijn voor en achter in afmetingen.

edit---

I stand corrected;

https://shop.skoda.nl/aut...nch-zomerset-betria-enyaq

Het scheelt een halve inch, maar soit, er zit verschil voor en achter... Breedset lijkt mij echter alleen van toepassing op jaren 80 Rieger breedbouwkits met 10J f meer :P

Velgmaat: 8,5Jx21 ET40 en 9Jx21 ET42
Seizoen type: Zomer
Label Brandstof: A & A
Label Grip: B & B
Label Geluid: 2 & 2
Label Geluid dB: 71 & 72
Opmerking:Alleen geschikt voor ENYAQ 80

[ Voor 27% gewijzigd door AlexZuH op 16-11-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
AlexZuH schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:59:
[...]

Niet alleen het loopvlak in mm's verschilt, ook de wanghoogte (2e waarde)

Voor: 235/45/21
Achter: 255/40/21

kort gezegd, is de wanghoogte in procenten (45/40%) over het loopvlak in mm's (235/255 mm)

Overigens ben ik erg benieuwd waar de term breedset vandaan komt, aangezien de velgen wel identiek zijn voor en achter in afmetingen.

edit---

I stand corrected;

https://shop.skoda.nl/aut...nch-zomerset-betria-enyaq

Het scheelt een halve inch, maar soit, er zit verschil voor en achter... Breedset lijkt mij echter alleen van toepassing op jaren 80 Rieger breedbouwkits met 10J f meer :P

Velgmaat: 8,5Jx21 ET40 en 9Jx21 ET42
Seizoen type: Zomer
Label Brandstof: A & A
Label Grip: B & B
Label Geluid: 2 & 2
Label Geluid dB: 71 & 72
Opmerking:Alleen geschikt voor ENYAQ 80
toon volledige bericht
Ik snap dat je wat andere beelden hebt bij de term 'breedset' :P .Het is in dit geval niet zo dat de wielen ineens buiten de auto steken met de breedset natuurlijk. Dat heb je wel als er af-fabriek gelijke wielen onder zitten, maar jij ineens een breedset gaat monteren...

Het heet wel gewoon zo. Van de IV80 zijn de achterwielen breder (bij gelijke wielomtrek en wielhoogte) dan de voorwielen. Mogelijk door het gewicht, maar wellicht ook door het beetje extra koppel t.o.v. de IV60. Daar zal een reden voor zijn. Er zijn meer achterwielaangedreven auto's die het hebben.

De wanghoogte is in absolute zin ook gelijk (nagenoeg even hoog), maar verhoudingsgewijs (ten opzichte van de breedte van het wiel dus) inderdaad kleiner, daarom is het idd 235/45 en 255/40 (R21).

Desniettemin een onmogelijke maat in 21 inch in bandenland.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 16:33
Valt me me toch tegen ondanks 6 graden bij ionity 350 Kw lader. Ik heb een Iv80 met snellaadpakket en 19” Regulus en ben ruim uur onderweg, dus accu moet wel warm zijn… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcFu6PAHRvnPeIrvsHa1n7ehecM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KK9Zq2vHsj2g7oGWA0RRWc9l.jpg?f=fotoalbum_large

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsbrcn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-10-2024
langevoort schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:03:
Valt me me toch tegen ondanks 6 graden bij ionity 350 Kw lader. Ik heb een Iv80 met snellaadpakket en 19” Regulus en ben ruim uur onderweg, dus accu moet wel warm zijn… [Afbeelding]
De accu dient wel onder de 20% te zitten, om zo'n hoog mogelijke laadsnelheid te kunnen halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-05 16:59
nsbrcn schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:12:
[...]

De accu dient wel onder de 20% te zitten, om zo'n hoog mogelijke laadsnelheid te kunnen halen
Toch wel jammer dat je onder de 20% moet zitten.
Even snel van 40 naar 70 laden bijvoorbeeld zit er dan niet bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• langevoort
[...]

Lijkt mij toch dat hij niet alleen van 10 naar 20 % laad met 125 KW en dan bij 30 % dropt naar de helft. Dat klopt ook absoluut niet met de laadcurves die ik elke keer gepost zie worden.

Spidermellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
langevoort schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:32:
[...]

Lijkt mij toch dat hij niet alleen van 10 naar 20 % laad met 125 KW en dan bij 30 % dropt naar de helft. Dat klopt ook absoluut niet met de laadcurves die ik elke keer gepost zie worden.
Ja.. Ik snap ook wel dat die 125KW een maximum is, maar op basis van de laadcurve zou ie dat met 27% SoC haast moeten halen in de ideale condities.

Dat ie dan op 62 KW blijft steken, valt mij ook tegen hoor.

Ik heb zelf nog nooit bij een snellader gestaan met mijn Enyaq. Heb wel het 125KW laden. Misschien eens een keer proberen, voor de lol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-01-2023
Ik heb net een tweede set Betria 21" aangeschaft van een demo auto, waar het profiel al een stuk van op is. (dus een 2e hands set eigenlijk) Daar rij ik de banden van op om er voor volgend seizoen een winter set van te maken. Meestal duurt het even voordat de banden fabrikanten de juiste maten hebben bij introductie van nieuwe auto's, zelfde voor de aftermarket velgen. De breedset is nog niet zo makkelijk te krijgen in aftermarket 20/21 inch.

Je kunt natuurlijk ook een set 19" van een ID.4 of Q4 nemen, de hebben dezelfde ET waarde en in 20/21 inch ook als breedset voor de 82KWh versies. Er staat nu bijvoorbeeld een setje Q4 zomerwielen, dus met zomer banden op Marktplaats voor 925 euro en diverse ID.4 Hamar sets met zomer en winter banden. Scheelt dan een paar honderd met de standaard sets nieuw van de skoda dealer.

Wat ik een beetje merkwaardig vond op de SkodaShop site is dat de Regulus winterwielen sets voor de iV60 rond de 2000 euro waren en dezelfde set voor de iV80 rond de 4000 zijn. Het enige afwijkende is de achterbanden, de 19 inch velgen zijn namelijk voor en achter gelijk, er wordt alleen een bredere band omheen getrokken. (alleen de 20/21 inch sets zijn de velgen achter iets breder als voor voor de iV80)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36
WhyTea schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:57:
[...]

Dankje. Ja hoor, dat zijn de 19 inch velgen. Vind ik zelf prima staan onder deze auto.
Ik heb ze ook gekozen icm race blue, maar had de combinatie alleen in de configurator gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
28twinplug schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:54:Wat ik een beetje merkwaardig vond op de SkodaShop site is dat de Regulus winterwielen sets voor de iV60 rond de 2000 euro waren en dezelfde set voor de iV80 rond de 4000 zijn. Het enige afwijkende is de achterbanden, de 19 inch velgen zijn namelijk voor en achter gelijk, er wordt alleen een bredere band omheen getrokken. (alleen de 20/21 inch sets zijn de velgen achter iets breder als voor voor de iV80)
Bij de 19" zijn de banden breder dan de velg? Dat is nu ook wel heel raar, bij een breedset horen de velgen toch ook gewoon breder te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:53
Ik lees hier aandachtig mee over de discussie over winterbanden. Nu heb ik 21" Betria (235 voor/achter) velgen onder mijn IV60 Sportline en ben ik op zoek naar een winterset (velg+band). Bij Profile hebben zij mij nu een 20 inch set aangeboden met een bandenmaat van 245. Eén centimeter breder dan de standaard velgen. Nu heb ik geen verstand van velgen maar ik heb daar mijn twijfels over.. misschien dat iemand hier deze twijfels weg kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
28twinplug schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:54:
Ik heb net een tweede set Betria 21" aangeschaft van een demo auto, waar het profiel al een stuk van op is. (dus een 2e hands set eigenlijk) Daar rij ik de banden van op om er voor volgend seizoen een winter set van te maken. Meestal duurt het even voordat de banden fabrikanten de juiste maten hebben bij introductie van nieuwe auto's, zelfde voor de aftermarket velgen. De breedset is nog niet zo makkelijk te krijgen in aftermarket 20/21 inch.

Je kunt natuurlijk ook een set 19" van een ID.4 of Q4 nemen, de hebben dezelfde ET waarde en in 20/21 inch ook als breedset voor de 82KWh versies. Er staat nu bijvoorbeeld een setje Q4 zomerwielen, dus met zomer banden op Marktplaats voor 925 euro en diverse ID.4 Hamar sets met zomer en winter banden. Scheelt dan een paar honderd met de standaard sets nieuw van de skoda dealer.

Wat ik een beetje merkwaardig vond op de SkodaShop site is dat de Regulus winterwielen sets voor de iV60 rond de 2000 euro waren en dezelfde set voor de iV80 rond de 4000 zijn. Het enige afwijkende is de achterbanden, de 19 inch velgen zijn namelijk voor en achter gelijk, er wordt alleen een bredere band omheen getrokken. (alleen de 20/21 inch sets zijn de velgen achter iets breder als voor voor de iV80)
Ah, dank je voor je bijdrage. Dat is ook zo, je kunt ook uitwijken naar 19" van de zustermerken inderdaad. Had ik nog niet eens aan gedacht.

Het liefst rij ik in de wintermaanden op all-seasons (dat klinkt misschien wat raar, maar winterbanden zijn in onze winters naar mijn mening grootste deel van de tijd suboptimaal behoudens een enkele week dat er echt sneeuw ligt..). Ik ga eens kijken naar 19" wielen om daar all-seasons over te trekken.

Het valt me nu ook pas op dat voor 19" de breedset alleen bestaat uit bredere banden op dezelfde velg en voor 20" en 21" breedset daadwerkelijk de velg ook breder is. Dat zal wel komen door de wanghoogte, bij 19" is die significant groter dus kun je daar makkelijker een bredere band omheen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]

Nee hoor, boven de 30% haalt hij ook makkelijk de Max snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:23
FunkyBro schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:19:
[...]

Precies dezelfde ervaring hier. Kan eigenlijk niks instellen atm.

De storingen had ik ook, gisteren gewist (35 stuks), vandaag weer 8 terug :+
Had ik eerst ook, even voor de SFD koppeling gaan zitten, proces (is hulppagina voor beschikbaar) doorlopen, geactiveerd en daarna aantal veranderingen aangebracht (waaronder Scandinavia DRL).

Inmiddels onze Kamiq en Fabia III van mijn dochter gedaan (hebben geen SFD), ook gelukt.

Had jij SFD geactiveerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 08:05
johnvanderster schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:56:
[...]

Had ik eerst ook, even voor de SFD koppeling gaan zitten, proces (is hulppagina voor beschikbaar) doorlopen, geactiveerd en daarna aantal veranderingen aangebracht (waaronder Scandinavia DRL).

Inmiddels onze Kamiq en Fabia III van mijn dochter gedaan (hebben geen SFD), ook gelukt.

Had jij SFD geactiveerd?
Daar heb je pro of ultimate voor nodig blijkbaar?

Na reset entertainment systeem terwijl je verbonden blijft met dongle kan ik zaken aanpassen waaronder Scandinavia DRL.

[ Voor 31% gewijzigd door Genestealer op 16-11-2021 17:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-05 20:45
Vandaag heeft mijn Enyaq een nieuw stuur mogen ontvangen. Alles vlekkeloos verlopen en een heerlijke rust komt tot mij nu wanneer ik de stuurverwarming aanzet. Sinds ABT108 heb ik ook geen vastlopers meer gehad. Kan toeval zijn, maar ik ben nu dik tevreden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 10:22
Yes, heb de app doorlopen en daarbij een account aangemaakt en 2FA ingesteld. Volgens mij (en volgens de app) zou dat voldoende moeten zijn.
Zie op het forum van OBD meerdere berichten over het falen van de apps in de Enyaq dus ben niet de enige zo lijkt het.

Uiteindelijk doen we allemaal maar wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 28twinplug
JanHenk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:52:
Het liefst rij ik in de wintermaanden op all-seasons (dat klinkt misschien wat raar, maar winterbanden zijn in onze winters naar mijn mening grootste deel van de tijd suboptimaal behoudens een enkele week dat er echt sneeuw ligt..). Ik ga eens kijken naar 19" wielen om daar all-seasons over te trekken.
Dat is niet raar, dat doe ik met mijn BMW benzine auto ook. Daar moest ik voor de winterset ook naar standaard velgen ipv breedset ivm banden maten en beschikbaarheid van all season. Wat ik uit de diverse all season banden tests lees is dat ze beter presteren dan zomerbanden en winterbanden bij de combinatie van kou en regen...... laten wij dat in NL nou voornamelijk hebben in de winter.

Maar ook bij de Enyaq heb ik gezien dat het met deze verschillende 19" voor en achter maten het lastig is om dan een goed geteste all seasons band te vinden. Dan ga ik toch voor de looks en winterbanden. Veilig genoeg, moet toch wat minder hard gaan rijden, wordt het ook veiliger van 😉
Het valt me nu ook pas op dat voor 19" de breedset alleen bestaat uit bredere banden op dezelfde velg en voor 20" en 21" breedset daadwerkelijk de velg ook breder is. Dat zal wel komen door de wanghoogte, bij 19" is die significant groter dus kun je daar makkelijker een bredere band omheen trekken.
Ik heb daar een beetje fronsend naar zitten kijken toen ik de verschillende originele skoda sets aan het vergelijken was. Als je goed kijkt naar een iV 80 met 19 inch, zie je dus ook dat de achterbanden iets boller staan aan de zijkant. Zillen ze allemaal wel getest hebben, maar ik vindt zelf dan een iets bredere achtervelg mooier staan, maar dat is er (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 28twinplug
Nano2009 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:31:
Ik lees hier aandachtig mee over de discussie over winterbanden. Nu heb ik 21" Betria (235 voor/achter) velgen onder mijn IV60 Sportline en ben ik op zoek naar een winterset (velg+band). Bij Profile hebben zij mij nu een 20 inch set aangeboden met een bandenmaat van 245. Eén centimeter breder dan de standaard velgen. Nu heb ik geen verstand van velgen maar ik heb daar mijn twijfels over.. misschien dat iemand hier deze twijfels weg kan nemen?
Ik denk dat er nog wat weinig praktijk ervaring is om daar een goed oordeel over te vellen. Normaal gesproken is het zo dat als de omtrek van de band binnen de marge van een paar procent afwijking blijft, het allemaal niet zoveel kwaad kan. Daar zijn online ook diverse calculators voor. (Hoogte maat is % van de breedte en bepaald dus de rolomtrek)

Maar omdat alles nog relatief nieuw is, blijf ik het liefst voorlopig bij de af fabriek maten en af fabriek velgen en banden die voldoende gewicht aan kunnen. (Load index, die staat ook vaak bij de gebruikte banden vermeld van de wielensets op de skoda shop site)

Er wordt al hier en daar met aftermarket velgen geadverteerd, maar er staat vaak niet bij waar de velgen op getest zijn qua draagkracht. Dus dat moet je zeker even navragen als je niet voor origineel gaat. Verder spreekt de velgmaat in Inch, de breedte in J en hard afstand tov midden in ET voor zich. Kun je makkelijk vergelijken met de sets in de skoda shop, waar voor de iV60 en iV80 aparte sets staan weergegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
volgens mij koop je vooral je prijs bij Red Dot.

zou er niet zoveel waarde aan hechten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FJP84
De laadpoort zit wel mooi aan de verkeerde kant 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Wanneer komt die uit? Vond de app bij de Superb ook al aardig karig dus ben wel benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
FJP84 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:15:
[...]

De laadpoort zit wel mooi aan de verkeerde kant 8)7
Engelse Enyaq, verander je de taal in Nederlands dan zit hij weer goed.

[ Voor 12% gewijzigd door D.deJong op 16-11-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:02

Trackerfire

BTC HODLER

D.deJong schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:35:
[...]

:')

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

_O-

Ben ook wel benieuwd wanneer deze app uit komt. Ik heb zo’n vermoeden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Met kilometers.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-02 02:23

zumba

De eAmbu is onderweg!

Middelvinger naar de huidige (en waarschijnlijk ook toekomstige rijders) noem ik dat.

zumba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 23:01
SSJVegito schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:20:
[...]

Wanneer komt die uit? Vond de app bij de Superb ook al aardig karig dus ben wel benieuwd.
Mogelijk wordt de lancering van de app uitgesteld naar 2022 wegens tekorten aan halfgeleiders… >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:07
De plaatjes zien er in ieder geval gelikter uit dan de huidige app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:43
FJP84 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:34:
Vandaag heeft mijn Enyaq een nieuw stuur mogen ontvangen. Alles vlekkeloos verlopen en een heerlijke rust komt tot mij nu wanneer ik de stuurverwarming aanzet. Sinds ABT108 heb ik ook geen vastlopers meer gehad. Kan toeval zijn, maar ik ben nu dik tevreden nu.
Ik was vandaag bij de dealer om een afspraak te maken voor het vervangen van mijn linker voor speaker. Meteen ook aangegeven dat zodra ik mijn stuurverwarming aanzet, Travel Assist begint te zeuren. Ik zei, bij de andere mensen die dit probleem hadden is het stuur vervangen en was het daarmee verholpen. Nee meneer, dat is niet waar. PON heeft aangegeven nog geen oplossing te hebben en mensen waarbij het stuur vervangen is, komen vanzelf wel weer terug.

Het had weinig zin om er verder nog tegen in te gaan. Ik stoor me gelukkig nog niet zo erg aan de melding, dus ik zie het wel over een tijdje. Ondertussen heb ik straks 2,5 maand gewacht op een linker voor speaker voordat die een keer geleverd gaat worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WhyTea
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-02-2024
jeroenribbink schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:57:
[...]

Ik heb ze ook gekozen icm race blue, maar had de combinatie alleen in de configurator gezien.
Zo, dan post ik hierbij nog 2 foto's waarop je de velgen nog even beter kan zien.

#regulus #raceblue

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A511gxWFxT1Dcmuy9sXAz9b0GKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWxIugeE78EhIgEmQKiXw9xp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rireRRpsc7muBZofAfnZ6tV1o4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckZk7FhELVpVbWyLOF6hXTLy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O80DU0ZNFHCX5PLe-bB8GBxma78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbCclO4bnhznprMgOZQRyZfJ.png?f=fotoalbum_large

Die 62kW zou je pas bij 80% naar terug moeten zakken.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 16-11-2021 22:33 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:37
Huh wat?? Met wat zijn ze hier aan het stoeffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Cloclo100 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:39:
[...]

Huh wat?? Met wat zijn ze hier aan het stoeffen? Hoho wat een slechte grap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
vinom schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:14:
[...]

Ik was vandaag bij de dealer om een afspraak te maken voor het vervangen van mijn linker voor speaker. Meteen ook aangegeven dat zodra ik mijn stuurverwarming aanzet, Travel Assist begint te zeuren. Ik zei, bij de andere mensen die dit probleem hadden is het stuur vervangen en was het daarmee verholpen. Nee meneer, dat is niet waar. PON heeft aangegeven nog geen oplossing te hebben en mensen waarbij het stuur vervangen is, komen vanzelf wel weer terug.

Het had weinig zin om er verder nog tegen in te gaan. Ik stoor me gelukkig nog niet zo erg aan de melding, dus ik zie het wel over een tijdje. Ondertussen heb ik straks 2,5 maand gewacht op een linker voor speaker voordat die een keer geleverd gaat worden.
Dealers en PON, wat een zooitje...

Inmiddels is het bij mij sinds enkele dagen echt feest in de auto. En dan bedoel ik om de haverklap "Travel Assist niet beschikbaar " melding met zo ontzettend iritante 'ping' geluid. Echt om de 5 a 10 seconde , meerdere achter elkaar. Zelfs het knipperlicht geluid kan er niet tussen komen...

Ik kan het zelf oproepen; Houdt stuur vast, 'ping' en melding. Elke keer als ik het stuur vast pak. Ben blij dat er een andere stuur afspraak ingepland staat.

Met betrekking tot software update entertainment systeem. Ik heb bij de dealer aangegeven dat er Enyaq bestuurders zijn met een hoger software versie. Wellicht dat het niet reageren van het infotainment scherm hiermee verholpen wordt. Of ik kan filmen als dit gebeurd, zonder mijn telefoon gekoppeld te hebben. Alleen dan kunnen ze naar PON toe....

[ Voor 12% gewijzigd door Genestealer op 16-11-2021 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
vinom schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:14:
[...]

Ik had ook in eerste instantie even discussie met de dealer toen ik het aankaartte incl oplossingsrichting. Het zou bekend zijn bij andere modellen maar niet bij de Enyaq. Naar even welles/niettes was de conclusie dat het bij de dealer nog niet bekend was vanuit Skoda. Daar kon ik uiteraard inkomen.

Uiteindelijk afgesproken om diagnose te laten uitvoeren. Grappige was dat toen ik de auto afleverde voor diagnose men opeens wel op de hoogte was en ook al de verwachting had een nieuw stuur te moeten bestellen. Na diagnose bleek dat het geval.

Stuur werd snel geleverd moet ik zeggen. Al met al top geregeld door de dealer zo. Je moet soms wel voet bij stuk houden als het om kennis uit de community gaat, zeker op softwarematig gebied. Ik zou het er niet bij laten zitten met auto rond de 60k binnen garantie. Storingen zijn bij mij helemaal weg als ik stuurverwarming inschakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Genestealer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:01:
[...]

Inmiddels is het bij mij sinds enkele dagen echt feest in de auto. En dan bedoel ik om de haverklap "Travel Assist niet beschikbaar " melding met zo ontzettend iritante 'ping' geluid. Echt om de 5 a 10 seconde , meerdere achter elkaar. Zelfs het knipperlicht geluid kan er niet tussen komen...

Ik kan het zelf oproepen; Houdt stuur vast, 'ping' en melding. Elke keer als ik het stuur vast pak. Ben blij dat er een andere stuur afspraak ingepland staat.

Met betrekking tot software update entertainment systeem. Ik heb bij de dealer aangegeven dat er Enyaq bestuurders zijn met een hoger software versie. Wellicht dat het niet reageren van het infotainment scherm hiermee verholpen wordt. Of ik kan filmen als dit gebeurd, zonder mijn telefoon gekoppeld te hebben. Alleen dan kunnen ze naar PON toe....
Qua software versie 0792 vs 0795 heb ik vandaag van de dealer begrepen dat zij dat alleen mogen doen als daar qua storingen reden voor is (of dat vanuit PON of Skoda komt weet ik niet). Echter de ABT versie kunnen ze wel gewoon updaten. Ik zit nog steeds op softwareversie 0792 maar ik ben qua ABT van 106 naar 108 gegaan (109 heb ik ook al ergens gezien) en Navigatie is van 21.7 naar 21.9 gegeaan. Tot nu toe geen vastlopers meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
FJP84 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:28:
[...]

Qua software versie 0792 vs 0795 heb ik vandaag van de dealer begrepen dat zij dat alleen mogen doen als daar qua storingen reden voor is (of dat vanuit PON of Skoda komt weet ik niet). Echter de ABT versie kunnen ze wel gewoon updaten. Ik zit nog steeds op softwareversie 0792 maar ik ben qua ABT van 106 naar 108 gegaan (109 heb ik ook al ergens gezien) en Navigatie is van 21.7 naar 21.9 gegeaan. Tot nu toe geen vastlopers meer gehad.
Het ging om ABT software versie, daarvoor moet ik beeldmateriaal aanleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hilbert_nl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05-2024
Hou er wel rekening mee dat de betria’s niet ‘winterproof’ zijn aangezien ze gepolijst zijn.
JanHenk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:48:
[...]

Ah, leuk om deze velgen eens te zien!!

Ik heb dezelfde auto als jij (black, geen sportline, 21" betria zomerwielen). Ik zat ook te kijken naar die 19" MAK Electra, maar ik vind die hoogglans zwarte velg die jij nu hebt niet zo mooi staan (persoonlijk). De MAK Electra is er ook in titanium en een antaciet/titanium uitvoering, die laatste leek me wel wat. Maar die is er dan weer niet in 19 inch. Dat schiet dus niet op.

Ik zat daarom alsnog te kijken naar de originele Skoda winterset. Deze dus.

Maar om eerlijk te zijn, ga ik denk ik doorrijden op deze wielen en hopelijk zijn er t.z.t. een setje goede all seasons voor de 21" Betria wielen. Die zijn er nu ook nog niet... De 235/45 R21 is problematisch.

Al met al zorgen die 21 inch wielen wel voor hoofdbrekens, eigenlijk.. :+
Maar ze zijn wel erg vet 8)
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
Genestealer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:06:
[...]

Het ging om ABT software versie, daarvoor moet ik beeldmateriaal aanleveren.
Wat ontzettend kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Hallucinant zelfs. Stel je voor dat je moet gaan bedelen bij Apple voor elke softwareupdate, omdat er niets fout is met de oude..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 14:28

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Genestealer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:01:
[...]

De TA niet beschikbaar melding kreeg ik voorheen 1 x per week, maar sinds het wat kouder is geworden lijkt het wel een kermis als ik wegrij. Soms 20 keer in een minuut. Ik ga ook maar eens bellen voor een afspraak. behoorlijk irritant. Lijkt overigens niet met de stuurverwarming te maken te hebben omdat het zich ook voordoet als de stuurverwarming al een hele nacht heeft uitgestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door sopsop op 17-11-2021 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oase
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 16:52
Hier inderdaad precies hetzelfde. Als ik wegrij thuis dan is het kermis in de auto. Kids op de achterbank papa wat is er met de auto. Morgen auto naar de garage om het euvel te verhelpen. Heb meteen het hier ook bekende probleem van de ruitenwisser aangegeven. Precies in mijn gezichtsveld laat de wisser een vage waas achter met motregen. Bijzonder irritant. Daarnaast is mij de laatste tijd opgevallen dat de verlichting voor de koplampen ieder op een aparte hoogte staat. Ook meteen maar even aangegeven of ze daar naar kunnen kijken. Geen idee of ik de auto morgen weer kan ophalen. Hoop toch stiekem van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Oase schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:50:
Hier inderdaad precies hetzelfde. Als ik wegrij thuis dan is het kermis in de auto. Kids op de achterbank papa wat is er met de auto. Morgen auto naar de garage om het euvel te verhelpen. Heb meteen het hier ook bekende probleem van de ruitenwisser aangegeven. Precies in mijn gezichtsveld laat de wisser een vage waas achter met motregen. Bijzonder irritant. Daarnaast is mij de laatste tijd opgevallen dat de verlichting voor de koplampen ieder op een aparte hoogte staat. Ook meteen maar even aangegeven of ze daar naar kunnen kijken. Geen idee of ik de auto morgen weer kan ophalen. Hoop toch stiekem van wel.
Klopt, kouder weer en het is kermis in de auto. 7 december pas stuurwissel. Dan vervangen ze bij mij meteen de ruitenwissers. Ook bij mij blijft er een waas achter en ze maken behoorlijk wat geluid. Ik maak ze regelmatig schoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• this
Oase schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:50:
Daarnaast is mij de laatste tijd opgevallen dat de verlichting voor de koplampen ieder op een aparte hoogte staat.
Is dit niet normaal? Zodat je je tegenliggers niet verblindt, staat de linkerkoplamp normaal ietsje lager gericht dan de rechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 28twinplug
Weet iemand of je ergens in de auto in de menu's kunt zien of 125Kw laden tot de geleverde opties op de auto behoort? Hij zou het namelijk wel moeten hebben volgens de papieren optielijst...
Vandaag voor het eerst aan een 150Kw fastnet snellader gestaan, om uit te proberen, maar meer als 46Kw heeft de lader niet gedaan, accu stond op 52% toen ik hem aanhaakte en ik had er net 40km mee gereden en geconditioneerd voor start van die rit, dus accu was al op temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efbeel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-03 11:44
28twinplug schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:40:
Weet iemand of je ergens in de auto in de menu's kunt zien of 125Kw laden tot de geleverde opties op de auto behoort? Hij zou het namelijk wel moeten hebben volgens de papieren optielijst...
Vandaag voor het eerst aan een 150Kw fastnet snellader gestaan, om uit te proberen, maar meer als 46Kw heeft de lader niet gedaan, accu stond op 52% toen ik hem aanhaakte en ik had er net 40km mee gereden en geconditioneerd voor start van die rit, dus accu was al op temp.
Zie grafiekje in eerdere post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69468760

iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 28twinplug
Die had ik inderdaad bekeken, maar dan zou mijn 77Kw Enyaq dus met een hogere Kw moeten laden als ie op 52% begint. Daarom zou ik graag willen checken of het wel door de fabriek/dealer op de juiste stand gezet is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
this schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:12:
[...]

Is dit niet normaal? Zodat je je tegenliggers niet verblindt, staat de linkerkoplamp normaal ietsje lager gericht dan de rechter.
Dat zou zomaar eens kunnen. Bij andere auto's nooit zo opgevallen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Genestealer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:56:
[...]

Klopt, kouder weer en het is kermis in de auto. 7 december pas stuurwissel. Dan vervangen ze bij mij meteen de ruitenwissers. Ook bij mij blijft er een waas achter en ze maken behoorlijk wat geluid. Ik maak ze regelmatig schoon.
Ik hoop dat ze bij mij ook tot een stuurwissel uitkomen. Echter heb ik geen idee wat ze allemaal gaan. Ze herkende het probleem niet in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
Kun je niet zien via menu. Dealer kan door middel van het chassisnummer alle opties uitlezen. Die lijst heb ik direct bij opleveren van mijn auto ook gevraagd. Altijd handig voor verkoop later.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rk4Ei4mf5hh9mezcf7PHEgPsx-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ecLP28njhXUl87rwXzOb5rgX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

this schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:12:
[...]

Sterker nog, je kan bij deze auto zelfs aanpassen of je in links of rechts rijdend verkeer rijdt. (Hoewel ik dat als Skoda gewoon aan GPS gegevens had gekoppeld)

In Europa wordt rechts altijd meer belicht dan links z in Amerika is het lichtbeeld volgens mij wel symmetrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 28twinplug
Genestealer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:59:

Kun je niet zien via menu. Dealer kan door middel van het chassisnummer alle opties uitlezen. Die lijst heb ik direct bij opleveren van mijn auto ook gevraagd. Altijd handig voor verkoop later.
OK, dan ga ik dat alsnog opvragen, maar dat zal dan niet de (software matige?) update bevatten voor 125kw snelladen als het niet af fabriek al gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 23:01
Pixal schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:00:
[...]

Sterker nog, je kan bij deze auto zelfs aanpassen of je in links of rechts rijdend verkeer rijdt. (Hoewel ik dat als Skoda gewoon aan GPS gegevens had gekoppeld)

In Europa wordt rechts altijd meer belicht dan links z in Amerika is het lichtbeeld volgens mij wel symmetrisch.
Dat is wel geniaal, wist ik niet. Dus in UK ook geen stickers meer op je koplamp? Geldt alleen voor het Matrix licht pakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-03 19:53
Ligt het aan mij of zijn er meer mensen welke geen verbinding meer kunnen maken naar hun auto met de Skoda APP (android)

Ook op de website van https://www.skoda-connect.com/ krijg ik na het inloggen geen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:26
Gupper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:40:
Ligt het aan mij of zijn er meer mensen welke geen verbinding meer kunnen maken naar hun auto met de Skoda APP (android)

Ook op de website van https://www.skoda-connect.com/ krijg ik na het inloggen geen data.
iOS ook niet. Denk vanaf 14 uur of zo.
Komt vast vanzelf weer goed ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-03 19:53
Scorpio_King schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:41:
[...]

iOS ook niet. Denk vanaf 14 uur of zo.
Komt vast vanzelf weer goed ;w
Ja zo rond die tijd. Scheelt weer dat ik niet de enige ben. Was al begonnen met het zoeken naar de oorzaak, maar die ligt dus buiten de deur (en auto) :)

Misschien heeft het wel te maken met de nieuwe app welke bekroond is met de REDDOT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oase
Paar dagen terug ook last van gehad dat de auto geen verbinding meer had met het internet. Vrij storend als je 's ochtends de auto lekker wilt voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmniRocket
  • Laatst online: 03-05 00:04
Oase schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:45:
Paar dagen terug ook last van gehad dat de auto geen verbinding meer had met het internet. Vrij storend als je 's ochtends de auto lekker wilt voorverwarmen.
luxeprobleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Laatst online: 29-01-2024
Accu op temperatuur kan maar soc nog veels te hoog, wenselijk onder de 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Laatst online: 29-01-2024
langevoort schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:03:
Valt me me toch tegen ondanks 6 graden bij ionity 350 Kw lader. Ik heb een Iv80 met snellaadpakket en 19” Regulus en ben ruim uur onderweg, dus accu moet wel warm zijn… [Afbeelding]
denk toch nog een iets te hoge soc en hopelijk is accu idd op temperatuur maar als daar softwarematig iets wordt gedaan dat accu niet op temperatuur wordt gebracht (zonder dat je het weet), stond mij bij dat er qua update toch iets zou komen dat jezelf accu 'opdracht' kon geven om op temperatuur te komen omdat je binnenkort gaat laden en/of was dit al als je navigatie had ingesteld op laadstation dat dit nu al gebeurt?
moet zeggen dat ik het niet meer scherp heb hoe en wat er gemeld is in dit topic

[ Voor 29% gewijzigd door knirrebir op 17-11-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:21

rammes

koekebakker 1e klas

Oase schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:45:
had het zelfde, ben nu aan het testen met dat de auto gekoppeld is aan mijn thuis-wifi, kijken of het dan beter gaat.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Laatst online: 05-05 20:21
28twinplug schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:26:
[...]

Die had ik inderdaad bekeken, maar dan zou mijn 77Kw Enyaq dus met een hogere Kw moeten laden als ie op 52% begint. Daarom zou ik graag willen checken of het wel door de fabriek/dealer op de juiste stand gezet is..
Tsja, mijn ervaring is dat laadstation ook echt wel verschil maakt. Zie afbeelding. Ik heb ook een 80. Mijn accu was warm (+2 uur gereden) en na drie defecte laders bij Shell eindelijk een werkende gevonden. Exact dezelfde situatie en andere lader betekent toch weer andere snelheid, scheelt soms best veel! En ja, ik was de enige, ook de andere keren. (dus niet met twee auto's delen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiV8sqWX4iV5gsi5_6Fe9Y5nYnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MTwQD6rhwAqWTvdKAtf8RL4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-05 11:00
Hier de auto net een kleine week. Nette uitleg gekregen, alles op orde en wat een rijplezier. Range valt niks tegen.
Ik hoop niet tegen enkele problemen aan te gaan lopen die ik hier lees, hoop er iig de leaseprijs goed mee door te komen :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Hebben jullie ook dat de accu’s zich ‘zetten’ tijdens het snelladen? Ik zit af en toe echt tegen het dak van zo’n doffe ‘plof’ :D

Of is dit niet gezond en een vraag die ik aan de garage moet stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-04 15:41
Wootism schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:44:
Hebben jullie ook dat de accu’s zich ‘zetten’ tijdens het snelladen? Ik zit af en toe echt tegen het dak van zo’n doffe ‘plof’ :D

Hmm. Lijkt me niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Wootism schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:44:

Tijdens het laden is het normaal dat de accu wat uitzet. Het is wel een probleem als je daar iets van merkt denk ik en ik zou de dealer maar contacten. Bijvoorbeeld bij bepaalde samsung telefoons was er niet voldoende ruimte voor deze expansie waardoor ze ontplofte/in brand vlogen. Lijkt me in dit geval niet anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

SSJVegito schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:26:
[...]
…. niet voldoende ruimte voor deze expansie waardoor ze ontplofte/in brand vlogen. Lijkt me in dit geval niet anders.
Zo! Nu kan ik weer met een gerust hart de weg op :p
Zal de dealer eens contacten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafke
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-03-2023
Niet echt als je 2 babies naar de crèche moet brengen in een buiten slapende auto...

Waiting for my Enyaq...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langevoort
Genestealer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:59:
[...]

Voorbeeld:
[Afbeelding]
Ik heb de dealer nav mijn lage laadsnelheden ook laten kijken of de 125 kw optie er wel op zat en dat kunnen ze obv kenteken prima uitlezen. Overigens zat die optie er bij mij wel op, ik ga dus nog een paar keer proberen te laden op verschillende plekken om een spread te krijgen van laadgegevens, voordat ik conclusies wil trekken.

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
Winterbanden op 19 inch Regulus.

Vandaag nieuwe winterbanden gekregn op mijn Iv80.
Duidelijk aangeven wat de maten zijn enn een week van te voren gevraagd wat er op ging komen.
Garage gaf aan voor continental 235/55/19 en achter 255/50/19

Vanmiddag auto opgehaald en blijken ze rondom 235 erop hebben gezet, kwam ik zelf achter. Opmerking was dat ze het vergeten waren te zeggen, waarop ik aangaf dat ze het niet achteraf moeten melden, maar vooraf moeten overleggen.

Reden zou zijn dat er geen 255 leverbaar is in het land en dat de auto ook veilig is op 235? Dat laatste snap ik nog, maar ik wil gewoon de bandenmaat die erop hoort. Wie heeft er hier dezelfde ervaring of heeft onlangs juist wel de juiste afmetingen op zijn Enyaq gekregen? Dealer belt me morgen nl. terug.

Spidermellow

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 11:43
langevoort schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:42:

Duidelijk aangeven wat de maten zijn enn een week van te voren gevraagd wat er op ging komen.

Vanmiddag auto opgehaald en blijken ze rondom 235 erop hebben gezet, kwam ik zelf achter. Opmerking was dat ze het vergeten waren te zeggen, waarop ik aangaf dat ze het niet achteraf moeten melden, maar vooraf moeten overleggen.

Reden zou zijn dat er geen 255 leverbaar is in het land en dat de auto ook veilig is op 235? Dat laatste snap ik nog, maar ik wil gewoon de bandenmaat die erop hoort. Wie heeft er hier dezelfde ervaring of heeft onlangs juist wel de juiste afmetingen op zijn Enyaq gekregen? Dealer belt me morgen nl. terug.
Op autobandenmarkt.nl zie ik banden in de maat 255/50 19 inch prima leverbaar. Ben je er overigens van op de hoogte dat de Regulus velgen niet goed tegen pekel kunnen? Het gepolijste gedeelte schijnt daar gevoelig voor te zijn, staat ook wat over in het boekje. Ik heb zelf een extra set velgen aangeschaft voor de winter. Ik denk dat de dealer niet goed opgelet heeft bij bestellen en een 235 set rondom besteld heeft en geen zin had om 2 banden terug te nemen dus vandaar wat verteld over slechte levering. Je kan ook nog even een bandenzaak in de omgeving bellen met de vraag of ze Continental in 255 breed als winterband kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Martinique schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:24:
[...]

Dat is wel geniaal, wist ik niet. Dus in UK ook geen stickers meer op je koplamp? Geldt alleen voor het Matrix licht pakket?
Ik heb matrix lichtpakket dus weet niet zeker of het ook kan bij standaard licht.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wie heeft er hier dezelfde ervaring of heeft onlangs juist wel de juiste afmetingen op zijn Enyaq gekregen? Dealer belt me morgen nl. terug.
Vooruitlopend op de levering van mijn auto heb ik alvast met Euromaster contact gehad (bandenleverancier van de leasemij) zij geven aan dat 19 en 20 inch geen probleem is. De 21 inch kunnen ook zij niet leveren.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:50
P_de_B schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:09:
[...]

Vooruitlopend op de levering van mijn auto heb ik alvast met Euromaster contact gehad (bandenleverancier van de leasemij) zij geven aan dat 19 en 20 inch geen probleem is. De 21 inch kunnen ook zij niet leveren.
Profile kan wel de 21” bestellen, namelijk de: Continental Winter Contact TS870P

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:50
Levertijd wel 3 weken trouwens 8)7

• 28twinplug
Ja dat gebeurt wel vaker met winterbanden, naarmate je verder in het seizoen komt wordt het voor veel meer maten lastiger om winterbanden te vinden. Je wilt ook niet teveel op voorraad hebben als producent en bandenwinkel, na de winter wordt de vraag bijna 0 en er staat wel een productiedatum op de banden. (dus volgend seizoen zijn ze 'oud')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb inmiddels een offerte liggen voor de 19 inch 'Crystal' velgen met Conti AllSeasonContact (235 voor, 255 achter). Valt me niet eens tegen, maar is wel weer een hap geld (± 2175 incl. btw). Kleine meerprijs voor de all-season t.o.v. de standaard winterset die je bij de dealer kunt kopen.

Was prima leverbaar begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 28twinplug
JanHenk schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:59:
Ik heb inmiddels een offerte liggen voor de 19 inch 'Crystal' velgen met Conti AllSeasonContact (235 voor, 255 achter). Valt me niet eens tegen, maar is wel weer een hap geld (± 2175 incl. btw). Kleine meerprijs voor de all-season t.o.v. de standaard winterset die je bij de dealer kunt kopen.

Was prima leverbaar begreep ik.
Vindt dat best een nette prijs. Mijn gebruikte Betria's met zomerbanden half op, waren ook 2000 euro. Over het algemeen zijn de all season banden ook wat duurder als gewone winter banden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-03 20:50
28twinplug schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:23:
[...]

Vindt dat best een nette prijs. Mijn gebruikte Betria's met zomerbanden half op, waren ook 2000 euro. Over het algemeen zijn de all season banden ook wat duurder als gewone winter banden
Ik zie dat iedereen druk in de weer is met winter velgen….is dit echt allemaal nodig vraag ik mij af? Voor een fractie van het aanschafbedrag kun je wekelijks ook een gang door de wasstraat (of een handwas straat) pakken om de velgen van de pekel….als die er al ligt….te ontdoen. Dit zijn neem ik aan allemaal particuliere initiatieven? Ik heb mij LM hier namelijk nog nooit over gehoord. Die laat op de bestaande velg de zomer en winterbanden leggen. Maar misschien mis ik iets😊

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maat28 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:33:
[...]

Ik zie dat iedereen druk in de weer is met winter velgen….is dit echt allemaal nodig vraag ik mij af? Voor een fractie van het aanschafbedrag kun je wekelijks ook een gang door de wasstraat (of een handwas straat) pakken om de velgen van de pekel….als die er al ligt….te ontdoen. Dit zijn neem ik aan allemaal particuliere initiatieven? Ik heb mij LM hier namelijk nog nooit over gehoord. Die laat op de bestaande velg de zomer en winterbanden leggen. Maar misschien mis ik iets😊
Doe ik ook hoor. Ik heb dat ook nooit begrepen om voor de winter speciaal nieuwe velgen aan te schaffen. Overigens ook niet om de auto dan in de winter maar op stalen velgen te zetten, dan heb je mooie velgen en rij je de helft van het jaar op stalen velgen 8)7

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 28twinplug
Winterbanden op aparte velgen.......
Bij mij inderdaad geen Lease, wel zakelijke rijder. Ik kies er bewust voor om in eigen beheer de banden 1x te monteren op een velg. Heb jaren via LM ook banden wissels gedaan, maar regelmatig met de wissel hobbelige banden na montage, vanwege verkeerde opslag van de banden, of randen van banden of velgen die stuk gedraaid worden bij op en af halen, slecht balanceren e.d. Dus ik vind het fijner om gewoon een complete set om te gooien en doe ook dat omzetten zelf. uiteindelijk in kosten scheelt het niet zo veel omdat je geen wissel en opslag kosten hebt, maar wel kosten van extra velgen. Qua banden rij je gewoon alles op tot de laatste wettelijke mm, dus daar zit bijna geen extra kosten in met 1 of 2 sets.
Met vier seizoenen banden is het natuurlijk een ander verhaal, dan hoef je niets meer te wisselen, dus dat is denk ik de goedkoopste optie, maar voor de 21 inch nog niet beschikbaar.

Is het echt nodig? Tsja in Nederland zal het wel meevallen, maar we weten het straks pas echt als er sneeuw ligt. het is natuurlijk wel een achterwiel aandrijver, dus dat reageert iets anders in de sneeuw. Kom je ook wel eens in Duitsland, dan moet je wel met sneeuwvlokjes rijden ivm aansprakelijkheid.

[ Voor 14% gewijzigd door 28twinplug op 18-11-2021 10:07 ]

• langevoort
Robert_ZM schreef op donderdag 18 november 2021 @ 05:51:
[...]

Op autobandenmarkt.nl zie ik banden in de maat 255/50 19 inch prima leverbaar. Ben je er overigens van op de hoogte dat de Regulus velgen niet goed tegen pekel kunnen? Het gepolijste gedeelte schijnt daar gevoelig voor te zijn, staat ook wat over in het boekje. Ik heb zelf een extra set velgen aangeschaft voor de winter. Ik denk dat de dealer niet goed opgelet heeft bij bestellen en een 235 set rondom besteld heeft en geen zin had om 2 banden terug te nemen dus vandaar wat verteld over slechte levering. Je kan ook nog even een bandenzaak in de omgeving bellen met de vraag of ze Continental in 255 breed als winterband kunnen leveren.
Ik was niet op de hoogte van de slechte weerstand van de Regulus tegen pekel, maar bedankt.

Ik kom erachter dat alleen mij continentals in de maat 255/50/19 niet leverbaar zijn, overige merken zijn wel leverbaar. Leasemij JenT heeft met Continental afspraken, waardoor dit het preferred merk is wat eronder moet.

Ik zie hier veel prijzen voorbij komen van complete sets.Voor wie het interessant vindt, bij Euromaster kreeg ik te horen dat de 235 en 255 niet veel in prijs verschillen. Goodyear Ultra grip in maat 255 kost 892 incl montage per 4.

[ Voor 3% gewijzigd door langevoort op 18-11-2021 11:03 ]

Spidermellow

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb exact dezelfde ervaringen als @28twinplug

Ik vind overigens een 19 inch originele Skoda velg-set ook geen armoedig gezicht hoor (er rijden in dit topic genoeg), dus om dat nu te vergelijken met stalen velgen... :P

Ik heb voorheen ook altijd banden gewisseld op dezelfde velg. Zowel (operational) leaseauto's van de baas als mijn eigen auto. Maar het is nu voor het eerst dat ik echt een behoorlijk grote velg heb (21") met een relatief kleine wang. Dat soort banden wisselen gewoon lastig en de kans op schade is bij 2x per jaar wisselen niet onaanzienlijk. Als het niet m'n eigen auto niet zou zijn, soit...

Daarnaast heb ik een voorkeur voor rijden op allseason in de Hollandse 'winters' (november - maart) in plaats van op winterbanden. De Conti AllSeason heeft overigens ook gewoon het 3PMSF (het sneeuwvlokje) dus je zou er ook mee naar de Alpen mogen (en ook wel kunnen).

Dus ja, laten we het houden op particuliere initiatieven :). Ieder z'n meug, toch?

• 28twinplug
JanHenk schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:03:
Daarnaast heb ik een voorkeur voor rijden op allseason in de Hollandse 'winters' (november - maart) in plaats van op winterbanden. De Conti AllSeason heeft overigens ook gewoon het 3PMSF (het sneeuwvlokje) dus je zou er ook mee naar de Alpen mogen (en ook wel kunnen).
Ik pak deze winter nog even de benzine slurper met all-season banden bij sneeuw en ijzel en hoop dat er volgend jaar all-season banden voor de bandenmaat van de 21 inch beschikbaar zijn. Vooralsnog kan ik alleen een achterband vinden in all season :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divino83
  • Laatst online: 17-05-2024
Pixal schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:00:
[...]

Ik rij momenteel een Audi A4 en ben al eens naar de UK gereden hiermee. Ik kan je zeggen dat bij Audi dit allemaal gekoppeld is aan de GPS. De ACC stak ook netjes langs rechts voorbij 🙂 Ik kan me niet voorstellen dat dit bij Skoda anders zou zijn.

In Amerika is het idd een symmetrisch lichtbeeld zoals je aangeeft, maar dit gaat binnenkort veranderen. Biden heeft hiervoor een wet bekrachtigd. https://www.cnet.com/road...-infrastructure-bill-law/

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb nu zomerbanden en werk gewoon lekker thuis als het sneeuwt, thuiskomen duurt met al die mutsen op de weg toch veel te lang als het glad is. Ik ben geen wintersporter dus dat is natuurlijk ook makkelijker kiezen. Vroeger vond ik sneeuw en ijzel een sport omdat ik mezelf de koning in het verkeer waande. Nu denk ik echt waar was ik toen mee bezig... nu neem ik gewoon geen risico meer als het echt glad is. Snap wel dat niet iedereen die luxe heeft en als ik echt ergens moet zijn kan ik op dat moment altijd nog kiezen om een dagje de bus of trein te nemen want met zomerbanden in de sneeuw is niet chill.

Had wel altijd setje winterbanden op velg in de schuur en wisselde die dan zelf en precies op het juiste moment. Altijd lachen hoe mensen nog weken op winter of zomerbanden rijden als de temperaturen er veel te hoog of laag voor zijn. Met mijn laatste auto all season banden gehad en dat vond ik eigenlijk ideaal, misschien dat die ooit wel weer eens om de Enyaq gaan.

Achterwielaandrijving is dan wel heel leuk op een besneeuwde parkeerplaats maar ik denk dat ik me inmiddels wel kan beheersen :X

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Divino83 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:15:
[...]

In Amerika is het idd een symmetrisch lichtbeeld zoals je aangeeft, maar dit gaat binnenkort veranderen. Biden heeft hiervoor een wet bekrachtigd. https://www.cnet.com/road...-infrastructure-bill-law/
Absoluut off-topic natuurlijk maar zou verwachten dat Biden wel belangrijkere dingen heeft om te bekrachtigen. Of het is een druk mannetje en dat prijs ik dan wel weer. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 20:46

Op mijn Regulus is er 235/55/R19 en 255/50/R19 gelegd via de dealer, ook omdat ik geen heil zag in de bandenboer van de leasemij, die overigens pas eind december mogelijk voorraad zou hebben. De dealer heeft er Pirelli Scorpion Winter onder gezet. Tot nu toe prima wat mij betreft.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2024
Nu nog zomerbanden eronder, maar over een paar weken All-Season banden.
Had ik vroeger ook, maar dan bijna altijd in combinatie met 4x4. Dat was echt wel een meerwaarde.
Ben benieuwd hoe dat met achterwielaandrijving zal zijn.

Bedankt voor de tip dat de velgen niet zo goed tegen pekel kunnen. ff wat vakaer langs de carwash gaan, als ze gestrooid hebben.

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2024
Wicked-Game schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:44:
[...]

Op mijn Regulus is er 235/55/R19 en 255/50/R19 gelegd via de dealer, ook omdat ik geen heil zag in de bandenboer van de leasemij, die overigens pas eind december mogelijk voorraad zou hebben. De dealer heeft er Pirelli Scorpion Winter onder gezet. Tot nu toe prima wat mij betreft.
Die Pirelli's (maar dat R20) krijg ik waarschijnlijk ook. Hoe zijn die qua geluid?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Mijn winterbanden zijn binnen. Dat is in ieder geval iets van de auto😅.

Continentals 21” 235 en 255. Staat bij de vrachtwagen afdeling meneer 🤣

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 12:07
Allen,

Vandaag langs geweest bij de dealer om eens te bespreken hoe het zit met de prestatie van de warmtepomp van de skoda en waarom ze in duitsland al aan het compenseren zijn naar aanleiding hiervan. Teven gevraagd waarom daar hier nog niets mee wordt gedaan.
Dit lijkt een puur piep systeem te zijn, het wordt pas aangezwengeld als er meer meldingen / klachten over komen.
Overigens heb ik het nog steeds niet volledig uitgecristalliseerd wat die warmtepomp doet. Is het een idee om eens een keer met twee exact dezelfde auto's hetzelfde traject naast elkaar af te leggen? Een met en een zonder warmtepomp en dan het verbuik vergelijken?
Mooie testcase lijkt me zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-05 20:46
Bixby schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:52:
[...]

Die Pirelli's (maar dat R20) krijg ik waarschijnlijk ook. Hoe zijn die qua geluid?
Ervaar zelf dat ze wat luidruchtiger zijn dan de zomerband. Maar het is nog steeds erg acceptabel.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Ruan21
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 16:29
Het is zover! Mijn auto is onderweg.

Even een rondvraag. Dit is uiteraard geheel persoonlijk maar ik leer graag van de "slimmigheden" van anderen:

Wat hebben jullie allemaal als favorieten op je Homescreen en wat is er zo handig aan?
Graag jullie feedback :)

Without data you're just another person with an opinion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Ruan21 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:25:
Het is zover! Mijn auto is onderweg.

Even een rondvraag. Dit is uiteraard geheel persoonlijk maar ik leer graag van de "slimmigheden" van anderen:

Wat hebben jullie allemaal als favorieten op je Homescreen en wat is er zo handig aan?
Graag jullie feedback :)
Even zoeken; is al eens langs geweest

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
Pixal schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:26:Had wel altijd setje winterbanden op velg in de schuur en wisselde die dan zelf en precies op het juiste moment. Altijd lachen hoe mensen nog weken op winter of zomerbanden rijden als de temperaturen er veel te hoog of laag voor zijn.
Wissel jij dan tijdens de winterperiode meermaals tussen banden?
Want het juiste moment is er nooit, er zijn altijd momenten dat je beter weer de andere banden kan gebruiken.
Maar om daar nu die moeite voor te doen lijkt mij wel wat overdreven veel werk.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

this schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:48:
[...]

Wissel jij dan tijdens de winterperiode meermaals tussen banden?
Want het juiste moment is er nooit, er zijn altijd momenten dat je beter weer de andere banden kan gebruiken.
Maar om daar nu die moeite voor te doen lijkt mij wel wat overdreven veel werk.
Nee niet meermaals maar wel pas op het laatste moment. Ik hield dan de temperaturen 's ochtends en 's avonds in de gaten omdat naar werk en terug naar huis voornamelijk van belang was, overdag komt het dan vaak nog boven de 7 graden. Was het tijdens spitsuren overwegend 7 graden of lager, dan zette ik ze eronder. En in het voorjaar hetzelfde. En het is even een uurtje werk idd maar liever dat dan betalen voor opslag en wissel. Lijkt me ook dat de garages het te druk hebben rond het perfecte moment om te wisselen dus zit je er vaak voor of na? Wel zo'n Lidl krik en momentsleutel gehaald ooit dan is het zo gebeurd.

Vanochtend weer heerlijk gereden met de Enyaq, ik maak maar weinig km's dus soms blij als ik even kan rijden (ben principieel tegen pretritjes). Het blijft nog erg wennen vooral rond het uitrollen \ remmen op de motor. Met mijn oude auto wist ik heel nauwkeurig in te schatten hoe ver de auto zou uitrollen op een rotonde \ verkeerslicht etc. Nu is dat echt nog hit and miss vanwege het systeem dat soms op rotondes of scherpe bochten anticipeert en soms weer niet. Soms moet ik fors bijremmen of juist een beetje stroom bij geven. Het is niet echt extreem, maar ik was juist gewend aan extreme precisie die ik zelf in de hand had. De B stand gebruik ik hooguit in de bebouwde kom maar ik rij altijd al erg "remlicht" bewust en ik vervloek mensen die voor me rijden waar bij elke scheet het remlicht aan schiet. Volgens mij betekent in de B stand stroom eraf direct remlicht aan? Dus dat is wat minder handig. Wel gebruik ik de flippers aan het stuur to the max, vooral om bochten en file te rijden zonder mijn voet op de rem te zetten.

Tweede issue, de cruise control, aangezien adaptief nieuw voor me is. Om boetes te voorkomen gebruikte ik mijn "stomme" CC ook op 30 en 50 wegen. Vanmorgen ging de auto redelijk bruut afremmen vanwege een tegenligger op een 30 weg, de Enyaq wilde blijkbaar afstand houden. Ook op de 50 of 60 wegen af en toe nog gezeur dat de auto afremt als ik een fietser moet inhalen of remt voor een flauwe bocht terwijl ik daar perfect met 50 of 60 langs kan. Voor nu dus nog wat meer met het rijden bezig aangezien ik juist een sport maakte van vloeiend rijden en ik er nog niet helemaal ben. Gelukkig maakt het ontbreken van versnellingen een hoop goed in een EV.

Acceleratie valt me na een paar keer vol optrekken eigenlijk wat tegen, misschien moet er een v8 track uit de radio komen want het gaat eigenlijk nog best wel vlot maar het is niet erg spannend meer. Raar dat snelheid ook wordt ervaren door geluid. Als je het stroompedaal even tegen de grond tikt hoor je een soort tikje, het laatste stukje gaat iets minder soepel, waarom is dat?

Laatst een lang stuk snelweg, vond de Enyaq wat onrustig rijden op 120-130, mogelijk was het wat winderig buiten. Hoewel absoluut geen spijt van de Enyaq toch denk ik af en toe terug aan de wegligging en reiscomfort van m'n trouwe Ford Focus uit 2016 die eigenlijk ook best lekker stuurde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Pixal schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:18:
[...]
Volgens mij betekent in de B stand stroom eraf direct remlicht aan? Dus dat is wat minder handig.
Als je je voet helemaal van het pedaal af haalt, ja. Als je er een klein beetje mee "speelt" niet. Het licht reageert op je vertraging.
Als je het stroompedaal even tegen de grond tikt hoor je een soort tikje, het laatste stukje gaat iets minder soepel, waarom is dat?
Heeft de Enyaq eigenlijk een limiter? Want dat klikje waar je het pedaal doorheen drukt, is bij mijn weten om te accelereren tot boven die ingestelde limiet. Meestal in een panieksituatie..
Laatst een lang stuk snelweg, vond de Enyaq wat onrustig rijden op 120-130, mogelijk was het wat winderig buiten. Hoewel absoluut geen spijt van de Enyaq toch denk ik af en toe terug aan de wegligging en reiscomfort van m'n trouwe Ford Focus uit 2016 die eigenlijk ook best lekker stuurde.
Hier begrijp ik niet zo heel veel van, de Enyaq onrustig? Een Focus is een vrij straf afgestelde auto, ook wat lager qua hoogte dus minder vatbaar voor rijwind. De Enyaq is daarentegen juist vrij comfortabel. Wel vangt ie inderdaad wat meer wind. Dat kun je wel ervaren hebben.

Het was voor mij ook een aardige schok (vanuit een 3-serie), maar om nu te zeggen dat de Enyaq onrustig rijdt? Het is vooral... anders..

Pagina: 1 ... 227 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2