this schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:48:
[...]
Wissel jij dan tijdens de winterperiode meermaals tussen banden?
Want het juiste moment is er nooit, er zijn altijd momenten dat je beter weer de andere banden kan gebruiken.
Maar om daar nu die moeite voor te doen lijkt mij wel wat overdreven veel werk.
Nee niet meermaals maar wel pas op het laatste moment. Ik hield dan de temperaturen 's ochtends en 's avonds in de gaten omdat naar werk en terug naar huis voornamelijk van belang was, overdag komt het dan vaak nog boven de 7 graden. Was het tijdens spitsuren overwegend 7 graden of lager, dan zette ik ze eronder. En in het voorjaar hetzelfde. En het is even een uurtje werk idd maar liever dat dan betalen voor opslag en wissel. Lijkt me ook dat de garages het te druk hebben rond het perfecte moment om te wisselen dus zit je er vaak voor of na? Wel zo'n Lidl krik en momentsleutel gehaald ooit dan is het zo gebeurd.
Vanochtend weer heerlijk gereden met de Enyaq, ik maak maar weinig km's dus soms blij als ik even kan rijden (ben principieel tegen pretritjes). Het blijft nog erg wennen vooral rond het uitrollen \ remmen op de motor. Met mijn oude auto wist ik heel nauwkeurig in te schatten hoe ver de auto zou uitrollen op een rotonde \ verkeerslicht etc. Nu is dat echt nog hit and miss vanwege het systeem dat soms op rotondes of scherpe bochten anticipeert en soms weer niet. Soms moet ik fors bijremmen of juist een beetje stroom bij geven. Het is niet echt extreem, maar ik was juist gewend aan extreme precisie die ik zelf in de hand had. De B stand gebruik ik hooguit in de bebouwde kom maar ik rij altijd al erg "remlicht" bewust en ik vervloek mensen die voor me rijden waar bij elke scheet het remlicht aan schiet. Volgens mij betekent in de B stand stroom eraf direct remlicht aan? Dus dat is wat minder handig. Wel gebruik ik de flippers aan het stuur to the max, vooral om bochten en file te rijden zonder mijn voet op de rem te zetten.
Tweede issue, de cruise control, aangezien adaptief nieuw voor me is. Om boetes te voorkomen gebruikte ik mijn "stomme" CC ook op 30 en 50 wegen. Vanmorgen ging de auto redelijk bruut afremmen vanwege een tegenligger op een 30 weg, de Enyaq wilde blijkbaar afstand houden. Ook op de 50 of 60 wegen af en toe nog gezeur dat de auto afremt als ik een fietser moet inhalen of remt voor een flauwe bocht terwijl ik daar perfect met 50 of 60 langs kan. Voor nu dus nog wat meer met het rijden bezig aangezien ik juist een sport maakte van vloeiend rijden en ik er nog niet helemaal ben. Gelukkig maakt het ontbreken van versnellingen een hoop goed in een EV.
Acceleratie valt me na een paar keer vol optrekken eigenlijk wat tegen, misschien moet er een v8 track uit de radio komen want het gaat eigenlijk nog best wel vlot maar het is niet erg spannend meer. Raar dat snelheid ook wordt ervaren door geluid. Als je het stroompedaal even tegen de grond tikt hoor je een soort tikje, het laatste stukje gaat iets minder soepel, waarom is dat?
Laatst een lang stuk snelweg, vond de Enyaq wat onrustig rijden op 120-130, mogelijk was het wat winderig buiten. Hoewel absoluut geen spijt van de Enyaq toch denk ik af en toe terug aan de wegligging en reiscomfort van m'n trouwe Ford Focus uit 2016 die eigenlijk ook best lekker stuurde.