Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl
Antera schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:30:
[...]
Langzaam maar zeker komt er wel wat meer bij maar dat heeft zijn tijd nodig omdat het veel uitzoek en test werk met zich mee brengt
heb er nog geen filmpje van maar in je tellerklok kan je dan zien in stappen van 5 liter hoeveel er uit de tank is.Goegol schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:31:
Wat moet ik mij voorstellen bij bijtankhoeveelheid?
[...]
1 x alles graagAntera schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:23:
=
[...]
Ik kan al het nodige coderen:
Lane assist geheugenstand activeren. Laatste stand word onthouden na afzetten contact.
· Melding Lane assist gedeactiveerd uit zetten in het display
· ACC per km omhoog en omlaag met de + en 1 knop
· ACC rechts in laten halen
· Travel assist Activeren ( werkt soms ook zonder stuur te verangen
· Aircare standaard altijd aan
· Start stop decativeren
· Automatisch Deicing voorruit
· Binnenverlichting langzaam opkomen en afvallen bij licht aan en/of uit
· Dagrijverlichting achter aan
· Dagrijverlichting instelbaar in het menu
· Dagrijverlichting voor zijde ook overdag met Comming/Leaving home
· Geheugenstand Groolicht assistent activeren
· Ramen voor 1 min blijven bedienen na deur openen
· Alarmpiep bij openen en sluiten
· Alarmpiep instelbaar in het menu
· Anti Carjacking in het menu aanpasbaar maken
· Gordelwaarschuwing uit
· Cupra/GTI sportteller activeren met turbodruk gas en rem indicator
· Stopwatch activeren
· Maximale snelheid teller aanpassen naar maximaal 320 Km/u
· Bijtankhoeveelheid activeren
· Logo in sportteller aanpassen
· Afbeelding auto aanpassen in active info display
· activeren achterspeakers
Wireless Carplay en App connect
Dit wordt ter zijner tijd weer een bezoekje maken zie ik al wel. Heb jij misschien ook een beschrijving van de dingen? Ik doel dan met name op activeren achterspeakers? Is dit voor standaard audio in de auto of voor dat rij geluidje. Ook maximale snelheid teller aanpassen naar maximaal 320 km/h? Betekend dit dat de maximum snelheid van 160 km/h weg gehaald kan worden of denk ik helemaal verkeerd?Antera schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:23:
=
[...]
Dit is wat er tot nu toe bekend is om aan te passen
Lane assist geheugenstand activeren. Laatste stand word onthouden na afzetten contact.
· Start stop decativeren
· Gordelwaarschuwing uit
· Stopwatch activeren
Hoeveel liter er uit de tank is? Dat is knap bij een elektrische auto.Antera schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:40:
[...]
heb er nog geen filmpje van maar in je tellerklok kan je dan zien in stappen van 5 liter hoeveel er uit de tank is.
Antera schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:23:
=
[...]
· Start stop decativeren
· Gordelwaarschuwing uit
· Stopwatch activeren
Had bovenstaande link vorige week al geplaatst. Jouw website?Wootism schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 00:19:
[...]
Deze club geeft aan al aardig wat te kunnen, zoals dus lane-assist permanent deactiveren.
https://www.vcds-coding.nl/skoda-enyaq/
Zal eens contact met ze opnemen; dat activeren van Travel Assist klinkt wel interessant
Dit is via de obd2 poort?Antera schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:23:
=
[...]
· Start stop decativeren
· Gordelwaarschuwing uit
· Stopwatch activeren
Staan hele fijne opties in ieder geval tussen.
Ik zou nog wat meer media functies willen in de enyaq, dus netflix/youtube bij stilstand en voor de fun wat zaken zoals wat V8 geluid op basis vd snelheid, navigatie met eigen POI's. (Bv snelladers tonen)
Is via OBD poort inderdaad. Youtube kan met een Android toestel als je een bestandje erop zet. Dan kan je stilstaand youtube kijken. En als het moet zelfs rijdend. Met iPhone helaas niet. Al heb ik wel ergens een speciale module voorbij heb zien komen waarmee het zou kunnen.Kaaschef schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:55:
[...]
Dit is via de obd2 poort?
Ik zou nog wat meer media functies willen in de enyaq, dus netflix/youtube bij stilstand en voor de fun wat zaken zoals wat V8 geluid op basis vd snelheid, navigatie met eigen POI's. (Bv snelladers tonen)
Dat kan zal dan altijd op 0 staan 😄😄SSJVegito schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:44:
[...]
Hoeveel liter er uit de tank is? Dat is knap bij een elektrische auto.
[ Voor 16% gewijzigd door Antera op 19-10-2021 19:53 ]
Die zilveren logo's breken het zwart nog.Simply1337 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:34:
[...]
tijd om wat markeerstiften in te slaan en je velgen en emblemen ook maar in te kleuren. lijkt zo dat ze dat gedeelte zijn vergeten.
Snap sowieso die fascinatie van die zwarte logo's niet zo, zelf Dacia's worden er tegenwoordig mee uitegrust.
En op veel tweedehands VW's doet men het zelf en bladdert het zwart er na verloop van tijd af

Ze kunnen het weer niet eens voor komende week knap voorspellenFJP84 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:21:
Had ik nu toch maar de warmtepomp genomen
https://www.weer.nl/nieuw...verwachting-koud-en-droog![]()
Ook chrome logo's vallen blijkbaar uit elkaar of vervormen zelfs, kijkend naar jouw avatarMLLL schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:11:
[...]
Die zilveren logo's breken het zwart nog.
Snap sowieso die fascinatie van die zwarte logo's niet zo, zelf Dacia's worden er tegenwoordig mee uitegrust.
En op veel tweedehands VW's doet men het zelf en bladdert het zwart er na verloop van tijd af
Ja gaaf hoor! De wrap is helemaal fantastisch! Goed gedaan.Ccreator schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:18:
[...]
Daarom heb ik de mijne maar geel gewrappt. Maar eens helemaal in Black was ie ook mooi. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Without data you're just another person with an opinion
Is er ook bekend wat er gebeurd met deze instellingen wanneer de auto een OTA-update ontvangt?Antera schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:23:
=
[...]
· Start stop decativeren
· Gordelwaarschuwing uit
· Stopwatch activeren
:strip_exif()/f/image/HuQNZSae960ogdijotCzpxTY.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar zit het probleem?
De Enyaq iV blijkt zeer gevoelig voor overstuur en valt moeilijk onder controle te houden als er “op de limiet” wordt gereden. Daarnaast kan de elektronische stabiliteitscontrole “overactief” zijn en “remt het rechter achterwiel harder af dan nodig”.
[ Voor 77% gewijzigd door JanVDB2 op 20-10-2021 10:59 ]
Daar zal vast iets aan te fiksen zijn via software. Ik vraag me af of de grotere batterij van de 80 een ander resultaat zou geven.JanVDB2 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:31:
Opmerkelijk : Na de Mustang Mach-E: Skoda Enyaq iV faalt op elandtest
[Afbeelding][Afbeelding]]https://gocar.be/nl/auton...yaq-iv-faalt-op-elandtest
Ze zeggen ook dat het onderstel van de Enyaq vooral op comfort is gericht -- ehhhh wat?
Hoe ga je softwarematig dit fixen? Dat is toch grotendeels het onderstel die hiervoor verantwoordelijk is?samba123 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:52:
[...]
Daar zal vast iets aan te fiksen zijn via software. Ik vraag me af of de grotere batterij van de 80 een ander resultaat zou geven.
Ze zeggen ook dat het onderstel van de Enyaq vooral op comfort is gericht -- ehhhh wat?
En is de Enyaq dan niet op comfort gericht?
Ik denk dat hij op de (over)ijverige ESP doelt, dat is natuurlijk met een update bij te stellen.this schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:49:
[...]
Hoe ga je softwarematig dit fixen? Dat is toch grotendeels het onderstel die hiervoor verantwoordelijk is?
En is de Enyaq dan niet op comfort gericht?
Sportline?Antera schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:59:
Stukje verlagen met ene stijver onderstel zal het een stuk veiliger maken als ik het zo lees
Ik kom op 558 kWh geladen voor 3438 km. dat geeft een gemiddeld verbruik van 16,23 kWh/100km.
dat is dan incl. eventuele verliezen bij de laadpaal.
Correctie, ik vermoed dat ik een aantal 'gratis" laadsessies op mijn werk gehad heb , daar ik de laatste 2 maanden op een gemiddelde van 18,9 kWh/100km uitkom.
De boordcomputer geeft 16,5 aan. en je zou dus verwachten dat je werkelijke verbruik wat hoger ligt.
iemand anders al eens gerekend?
[ Voor 36% gewijzigd door Kaaschef op 20-10-2021 16:59 ]
En wat zegt je boordcomputer dan voor verbruik op lange termijn? Want dat moet toch hetzelfde zijn, of heb je dat al eens gereset?Kaaschef schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:30:
Vandaag heb ik vanuit mijn overzicht met laadtransacties het verbruik berekend van mijn IV60 met standaard 19 inch wielen.
Ik kom op 558 kWh geladen voor 3438 km. dat geeft een gemiddeld verbruik van 16,23 kWh/100km.
dat is dan incl. eventuele verliezen bij de laadpaal.
Binnenkort word stuur vervangen.
Tevens gevraagd of ze achterlichten standaard aan kunnen zetten bij dagrijverlichting. Hebben ze meteen netjes in orde gemaakt.
Top service van Skoda dealer.
@goetfoud Ik heb het ook kunnen reproduceren; bij het aanzetten van stuurverwarming krijg ik de foutmelding. Wel is de melding meestal vrijwel meteen weg, dus op zich heb ik er geen last van.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het legoblokje werkt perfectJanHenk schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:10:
Heeft iemand al een definitieve fix voor de Qi-oplader in de middenconsole?
Bij mij voert de plaatselijke dealer over twee weken de diagnose uit. Men wilde er eerst niet aan dat om het een bekend probleem ging van de Enyaq (wel bekend bij overige modellen), maar ik bleef stug volhouden. Bleek een verschil van perceptie want zij hadden het nog niet van Skoda zelf gehoord en ik wist het via dit mooie informatieve forum. Ik laat denk ik ook meteen de achterllichten op DRL stand standaardd inschakelengoetfoud schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:54:
Vandaag bij dealer geweest vanwege foutmelding ACC bij gebruik stuurverwarming, wat hier al vaker gemeld is ook door andere eigenaren
Binnenkort word stuur vervangen.
Tevens gevraagd of ze achterlichten standaard aan kunnen zetten bij dagrijverlichting. Hebben ze meteen netjes in orde gemaakt.
Top service van Skoda dealer.
Voor een auto van 65K mag ik wel verwachten dat ik geen legoblokje nodig heb toch..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
NoCO2 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:59:
Voor een ieder die net als ik een “per uur variabel” elektriciteitscontract heeft, is het heel belangrijk om de goede laadmomenten te kunnen kiezen. Dat scheelt vele euro’s per laadbeurt!
Helaas is de daarvoor bestemde functie in de Enyaq (nog) niet betrouwbaar, en al helemaal niet beschikbaar in de app.
De oplossing die voor mij werkt is om het laadproces te sturen vanuit mijn domotica. Daarvoor maak ik gebruik van https://www.home-assistant.io/
Hierin heb ik de volgende plug-in geinstalleerd: https://github.com/lendy007/homeassistant-skodaconnect Deze plug-in communiceert met de Skoda servers, net als dat de MySkoda app dat doet.
Met behulp van deze plug-in kun je bijvoorbeeld het volgende dashboard bouwen:
En ook kun je een automatisering bouwen zoals
Knip….
Voorbeeld van de automatisering:dEADkIRK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:28:
Heb je toevallig ergens de configuratie (yaml) staan? Alwel de plug-in maar nog niks mee gedaan
[...]
(“laden_starttijd_1” is een datum-tijd helper)
alias: Start laden auto (1)
description: ''
trigger:
- platform: time
at: input_datetime.laden_starttijd_1
condition: []
action:
- service: switch.turn_on
target:
entity_id: switch.tmbjb7nXXXXXXXXX_charging
mode: single
Vanwege het niet kunnen leveren van de door mij bestelde Aquarius velgen voor mijn Enyaq Iv80 ben ik op zoek naar alternatieve velgen en kom uit bij de GMP Gunner. Ik weet inmiddels dat de Iv80 een breedset nodig heeft. Nu zie ik op deze auto de betreffende velgen gemonteerd maar dan in de black uitvoering (mijn voorkeur gaat uit naar de MATT ANTHRACITE POLISHED). Ik wil graag 21 inch monteren maar ontvang veel reacties waarin moeilijk word gedaan of de velgen wel passen en twijfel of de leverancier ze wel als geschikt voor de Enyaq wil accorderen.Ccreator schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:18:
[...]
Daarom heb ik de mijne maar geel gewrappt. Maar eens helemaal in Black was ie ook mooi. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dit een Iv60 of een Iv80?
>edit het zijn geen GMP Gunners volgens mij, Brock velgen dan? Of Skoda velgen??
Blijkbaar niet en daar kun je wat van vinden maar het is momenteel niet anders.JanHenk schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:57:
[...]
Voor een auto van 65K mag ik wel verwachten dat ik geen legoblokje nodig heb toch..
Ik heb overigens geen blokje nodig.
En ik maar zo naïef zijn dat het velgen fanatisme iets was waar we ons druk om maakten bij het kopen van ons eerste autootje🙃Mark Tonnaer schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:36:
[...]
Vanwege het niet kunnen leveren van de door mij bestelde Aquarius velgen voor mijn Enyaq Iv80 ben ik op zoek naar alternatieve velgen en kom uit bij de GMP Gunner. Ik weet inmiddels dat de Iv80 een breedset nodig heeft. Nu zie ik op deze auto de betreffende velgen gemonteerd maar dan in de black uitvoering (mijn voorkeur gaat uit naar de MATT ANTHRACITE POLISHED). Ik wil graag 21 inch monteren maar ontvang veel reacties waarin moeilijk word gedaan of de velgen wel passen en twijfel of de leverancier ze wel als geschikt voor de Enyaq wil accorderen.
>edit het zijn geen GMP Gunners volgens mij, Brock velgen dan? Of Skoda velgen??
Dit zijn velgen die via de Skoda dealer bij van Reedijk zijn gekocht. Ik weetniet of ze in mat antraciet zijn. Het zijn in ieder geval geen Skoda velgenMark Tonnaer schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:36:
[...]
Vanwege het niet kunnen leveren van de door mij bestelde Aquarius velgen voor mijn Enyaq Iv80 ben ik op zoek naar alternatieve velgen en kom uit bij de GMP Gunner. Ik weet inmiddels dat de Iv80 een breedset nodig heeft. Nu zie ik op deze auto de betreffende velgen gemonteerd maar dan in de black uitvoering (mijn voorkeur gaat uit naar de MATT ANTHRACITE POLISHED). Ik wil graag 21 inch monteren maar ontvang veel reacties waarin moeilijk word gedaan of de velgen wel passen en twijfel of de leverancier ze wel als geschikt voor de Enyaq wil accorderen.
Helemaal omdat het hier om een op en top burgermannetjes auto gaat. Ik vind dan bepaalde velgen die je op een echte sportauto verwacht gewoon compleet misstaan op een familie SUV.Maat28 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:53:
[...]
En ik maar zo naïef zijn dat het velgen fanatisme iets was waar we ons druk om maakten bij het kopen van ons eerste autootje🙃
Zijn volgens mij deze velgen: GMP MATISSE Zwart, lijkt er wel heel erg op.Mark Tonnaer schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:36:
[...]
https://www.velgenshop.nl...-inch-75j-5-112-et-43-503
Nu van 43 naar 49.
Wordt steeds spannender qua bijtelling
Gewoon van '22 uitgaan, valt het altijd mee.PeMo1965 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:06:
En weer uitstel vanuit de LM.
Nu van 43 naar 49.
Wordt steeds spannender qua bijtelling
The best is yet to come
Dat is hier zojuist realiteit gewordenDean Martin schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
Gewoon van '22 uitgaan, valt het altijd mee.
Besteld 6 juli en net telefoon gehad van dealer dat het sowieso 2022 gaat worden.
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
Oei dat is balen zeg! Ga je de bestelling annuleren?Jitse H schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:46:
[...]
Dat is hier zojuist realiteit geworden.
Besteld 6 juli en net telefoon gehad van dealer dat het sowieso 2022 gaat worden.
Ja en ik vind te kleine velgen of lichtgekleurde velgen op elke auto misstaan.jeroenkb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:46:
[...]
Helemaal omdat het hier om een op en top burgermannetjes auto gaat. Ik vind dan bepaalde velgen die je op een echte sportauto verwacht gewoon compleet misstaan op een familie SUV.
Anders gezegd, smaken verschillen toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Maat28 op 21-10-2021 13:45 ]
AbsoluutManiacScum schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:38:
[...]
Ja en ik vind te kleine velgen of lichtgekleurde velgen op elke auto misstaan.
Anders gezegd, smaken verschillen toch?
maar zoals alles in de wereld hebben sommige smaken meer gelijk dan andere smaken ;-)
Bedankt maar andere meningen dan de mijne tellen wel mee hoor.jeroenkb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:53:
[...]
Absoluut
maar zoals alles in de wereld hebben sommige smaken meer gelijk dan andere smaken ;-)
Gisteren is er een email uitgegaan vanuit PON naar de dealers met welke batches geannuleerd zijn.
Wellicht een belletje waard.
Wij hebben gisteren onze Enyaq opgehaald. Onze auto hield er 2 weken geleden mee op en we hadden niet de luxe om te wachten op een enyaq via bestellen. Na een rondje bellen waren had ik een aantal garages in de buurt met demo/voorraad modellen beschikbaar.... Het heeft voor en nadelen dat je hem zelf niet kan configureren, maar als het moet zijn er wel mogelijkheden.Maat28 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:44:
Ook mijn Enyaq gaat hoogstwaarschijnlijk naar 2022. Staat bij de dealer op de lijst ‘misschien’ 2021. Besteld in juni 2021 met de toezegging van de dealer toen dat levering ook in 2021 plaats zal vinden….inmiddels begrijp ik van de LM dat de Enyaq voor levering in 2022 ook al bijna uitverkocht is. Annuleren heeft nu geen enkele zin…..wat is immers het alternatief!? Volgens de dealer zouden er nog wel zo’n 200 Enyaqs in NL staan in voorraad maar alleen IV60 exemplaren en het is wel een must om IV80 te hebben.
Je hebt een IV60 neem ik aan kunnen regelen?Delblanco schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:41:
[...]
Wij hebben gisteren onze Enyaq opgehaald. Onze auto hield er 2 weken geleden mee op en we hadden niet de luxe om te wachten op een enyaq via bestellen. Na een rondje bellen waren had ik een aantal garages in de buurt met demo/voorraad modellen beschikbaar.... Het heeft voor en nadelen dat je hem zelf niet kan configureren, maar als het moet zijn er wel mogelijkheden.
Als een 80 voor jou een must is mbt bereik dan begrijp ik je reactie, maar da geldt niet voor iedereen.Maat28 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:44:
Ook mijn Enyaq gaat hoogstwaarschijnlijk naar 2022. Staat bij de dealer op de lijst ‘misschien’ 2021. Besteld in juni 2021 met de toezegging van de dealer toen dat levering ook in 2021 plaats zal vinden….inmiddels begrijp ik van de LM dat de Enyaq voor levering in 2022 ook al bijna uitverkocht is. Annuleren heeft nu geen enkele zin…..wat is immers het alternatief!? Volgens de dealer zouden er nog wel zo’n 200 Enyaqs in NL staan in voorraad maar alleen IV60 exemplaren en het is wel een must om IV80 te hebben.
En naar wie bel je dan? Dealer, of PON?Ruan21 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:16:
Even een headsup:
Gisteren is er een email uitgegaan vanuit PON naar de dealers met welke batches geannuleerd zijn.
Wellicht een belletje waard.
Ja wij zijn uiteindelijk voor de iv60 gegaan. In onze situatie hebben we het extra bereik van de 80 niet nodig (Op vakantie stop ik wel een extra keer). Dat gezegd hebbende kregen wij ook iv80's aangeboden omdat mensen afzagen van de koop of lease niet doorging.Maat28 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:42:
[...]
Je hebt een IV60 neem ik aan kunnen regelen?
Je dealer.maniac_1979 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:34:
[...]
En naar wie bel je dan? Dealer, of PON?
hendel naar je toe trekken, daarmee kan je ook de ingestelde snelheid met 1km/u verhogenOpperhoof schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:18:
Is er een handigheidje om de travel assist te resumen nadat je bijvoorbeeld zelf geremd hebt bij een rotonde? Nu druk is steeds op het knopje om TA te activeren en daarna met het ACC hendeltje omhoog tot de goede snelheid is ingesteld.
[ Voor 7% gewijzigd door OmniRocket op 21-10-2021 16:21 ]
Daarmee resume je geloof ik enkel de ACC, je moet daarna nog de Travel Assist activeren op het stuur.OmniRocket schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:20:
[...]
hendel naar je toe trekken, daarmee kan je ook de ingestelde snelheid met 1km/u verhogen
Nee helaas niet. Het is nu een extra handeling geworden. Bij mijn Octavia ging Travel Assist vanzelf aan boven de 65 km/u. Ik doe het nu meestal andersom, ACC aan zodat je meteen de juiste snelheid weer hebt zonder je hendel omhoog of omlaag te doen en daarna TA knopje indrukken.Opperhoof schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:18:
Is er een handigheidje om de travel assist te resumen nadat je bijvoorbeeld zelf geremd hebt bij een rotonde? Nu druk is steeds op het knopje om TA te activeren en daarna met het ACC hendeltje omhoog tot de goede snelheid is ingesteld.
Zou mooi zijn als dat via VCDS aangepast kan worden
[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 21-10-2021 16:28 ]
Dat is momenteel inderdaad de meest handige methode. Hopelijk komt er nog een keer een update die dit iets gebruiksvriendelijker maakt (wishful thinkingvinom schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:27:
[...]
Nee helaas niet. Het is nu een extra handeling geworden. Bij mijn Octavia ging Travel Assist vanzelf aan boven de 65 km/u. Ik doe het nu meestal andersom, ACC aan zodat je meteen de juiste snelheid weer hebt zonder je hendel omhoog of omlaag te doen en daarna TA knopje indrukken.
Zou mooi zijn als dat via VCDS aangepast kan worden

Ik snap de redenering ook niet. In de HUD zie ik de nummerbordherkenning bvb op 70 staan(dus hij weet hoe snel ik mag rijden) en als ik aan de hendel trek gaat hij naar 70. TA zou toch gewoon net hetzelfde moeten werken als die 70 daar staat..Jasperzzz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:29:
[...]
Dat is momenteel inderdaad de meest handige methode. Hopelijk komt er nog een keer een update die dit iets gebruiksvriendelijker maakt (wishful thinking?)

Ja daarom is het ook mijn reactie?….knirrebir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:14:
[...]
Als een 80 voor jou een must is mbt bereik dan begrijp ik je reactie, maar da geldt niet voor iedereen.
Hoe is de Enyaq een op en top ‘burgermannetjesauto’?jeroenkb schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:46:
[...]
Helemaal omdat het hier om een op en top burgermannetjes auto gaat.
Die uitstraling heeft hij wat mij betreft echt totaal niet.
:strip_exif()/f/image/Z95gfqRjJbo3SQqTl40YE0mH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zoy0Xyu9CfTnXsRwvUA5pVrK.jpg?f=fotoalbum_large)

Nu de dealer nog lief aankijken voor het aanzetten van de achterlichten bij drl, eerste antwoord op die vraag was behoorlijk ontwijkend

[ Voor 21% gewijzigd door FunkyBro op 21-10-2021 21:39 ]
Uiteindelijk doen we allemaal maar wat
Ben ik ook benieuwd naar, om hier nu een Lego set voor te moeten aanschaffenJanHenk schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:10:
Heeft iemand al een definitieve fix voor de Qi-oplader in de middenconsole?

7,95 bij de Kruidvat😅Thiazzz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:13:
[...]
Ben ik ook benieuwd naar, om hier nu een Lego set voor te moeten aanschaffen.
Zo die kleurcombi staat echt goed!!FunkyBro schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:19:
[Afbeelding]
hij is er! En wat rijdt het heerlijk zeg.. Sportline 60 uitvoering, voorraadmodel met alles wat ik op m’n lijst had staan behalve stoelverwarming.
Nu de dealer nog lief aankijken voor het aanzetten van de achterlichten bij drl, eerste antwoord op die vraag was behoorlijk ontwijkendmaar eerst maar eens goed genieten!
Oh jee: nu krijg ik twijfels over mijn witte😅😅
[ Voor 3% gewijzigd door Robbie8454 op 21-10-2021 19:33 ]
https://www.blokjeskoning.nl/product/blokje-1-x-4-zwart/Thiazzz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:13:
[...]
15 cent (ex verzendkosten)
https://www.blokjeskoning.nl/product/blokje-2-x-4-zwart/
17 cent
[ Voor 10% gewijzigd door ManiacScum op 21-10-2021 19:51 ]
Een suikerklontje werkt ook.Thiazzz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:13:
[...]
Met een beetje geluk gratis
Vraagje voor de lease experts.
Sinds kort werk ik bij mijn nieuwe werkgever. Voor het eerst in mijn carrière een leaseauto. De werkgever heeft ontzettend mee gewerkt door de proeftijd bepaling mbt lease te laten vallen, zodat ik nog dit jaar een Enyaq kon kiezen. Niet helemaal wat ik zelf samengesteld zou hebben, maar gezien kosten verschil met volgend jaar toch gegaan voor voorraad auto. 1 november als het goed is op de stoep.
Maar nu komt het. Mogelijk komt er een 'once in a live time trein' voorbij. Dat zou mogelijk moeten betekenen dat ik toch afscheid neem in de proeftijd van deze werkgever.
Bij het bestellen van de Enyaq heb ik specifiek schriftelijk aangegeven dat als ik uit dienst zou gaan, ik de auto over koop.
Mijn vraag is nu: weet iemand of het mogelijk is om lease over te dragen naar een ander?
Gezien de levertijd issues en berichten o.a. op dit forum, is er denk ik best wel interesse.
Het zit allemaal nog in 'misschien' fase, maar ben de mogelijkheden aan het onderzoeken
Ja hoor, dat zie je wel vaker. Hangt ook wel een beetje van de leasemaatschappij af. Volgens mij moet de andere persoon dan wel een leasecontract aangaan bijdezelfde partij. Voor de leasemaatschappij is er dan geen schade/verlies. Is het één van de grotere leasemaatschappij? Alphabet, Athlon, Arval, etc?Wiwaaz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:24:
Hi all,
Vraagje voor de lease experts.
Sinds kort werk ik bij mijn nieuwe werkgever. Voor het eerst in mijn carrière een leaseauto. De werkgever heeft ontzettend mee gewerkt door de proeftijd bepaling mbt lease te laten vallen, zodat ik nog dit jaar een Enyaq kon kiezen. Niet helemaal wat ik zelf samengesteld zou hebben, maar gezien kosten verschil met volgend jaar toch gegaan voor voorraad auto. 1 november als het goed is op de stoep.
Maar nu komt het. Mogelijk komt er een 'once in a live time trein' voorbij. Dat zou mogelijk moeten betekenen dat ik toch afscheid neem in de proeftijd van deze werkgever.
Bij het bestellen van de Enyaq heb ik specifiek schriftelijk aangegeven dat als ik uit dienst zou gaan, ik de auto over koop.
Mijn vraag is nu: weet iemand of het mogelijk is om lease over te dragen naar een ander?
Gezien de levertijd issues en berichten o.a. op dit forum, is er denk ik best wel interesse.
Het zit allemaal nog in 'misschien' fase, maar ben de mogelijkheden aan het onderzoeken
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Heb je nog wat extra energieAlex Timmermans schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:22:
[...]
Een suikerklontje werkt ook.
Mocht je geen suikerklontje hebben kan ik een bouillon blokje aanraden.Alex Timmermans schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:22:
[...]
Een suikerklontje werkt ook.
Soms kan dit, maar niet altijd, of bijvoorbeeld tegen extra kosten. Mijn werkgever heeft bv afspraken over de complete vloot leaseauto’s gebaseerd op gemiddeld aantal kms per jaar per auto en gemiddeld brandstof verbruik. Die afspraken kun je niet zonder meer meenemen naar een andere werkgever of private lease.Wiwaaz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:24:
Maar in mijn ervaring zijn leasemaatschappijen best flexibel, als ze maar geld kunnen verdienen
EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O
Dat ligt aan je nieuwe werkgever.Wiwaaz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:24:
Ben ook van baan geswitcht met een lopend leasecontract. Nieuwe werkgever heeft het leasecontract overgenomen en verder laten lopen. Afhankelijk van de voorwaarden kan een nieuwe werkgever dit ook weigeren.
De leasemaatschappij zal het een worst wezen, zolang ze hun centen maar krijgen.
Die mogelijkheid is er zeker wel. Ik heb mijn huidige CX-5 ook meegenomen naar mijn nieuwe werkgever. Auto was van Leaseplan en zit nu bij Broekhuis. Als ze je graag willen hebben kan je dat toch afdwingen.Wiwaaz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:24:
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Dank voor de reacties. Betreft Leaseplan, wat volgens mij wel in de categorie grote partij valt.Wootism schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:00:
[...]
Dat ligt aan je nieuwe werkgever.
Ben ook van baan geswitcht met een lopend leasecontract. Nieuwe werkgever heeft het leasecontract overgenomen en verder laten lopen. Afhankelijk van de voorwaarden kan een nieuwe werkgever dit ook weigeren.
De leasemaatschappij zal het een worst wezen, zolang ze hun centen maar krijgen.
Voor de volledigheid: ik wil de auto dus niet zelf meenemen naar een andere werkgever. De potentiële nieuwe werkgever zit op een van onze mooie warme eilanden overzees.
Ik zou dus het hele lease contract willen overdragen naar iemand anders. Iemand die nog tegen het 2021 percentage wil leasen maar niet meer op tijd geleverd krijgt bijvoorbeeld.

Er was een Enyaq rijder die zich druk maakte over kleurstelling van zijn kinderstoeltjes irt de enyaqWootism schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:54:
[...]
Hoe is de Enyaq een op en top ‘burgermannetjesauto’?
Die uitstraling heeft hij wat mij betreft echt totaal niet.

Need I say more.....
Vantevoren met ABRP een behoorlijk voorzichtige planning gemaakt. Gemiddeld verbruik van 22KWH/100KM (je weet niet wat ie doet met vrouw, 2 kinderen, dvd schermpies op het stopcontact achterin, het franse heuvel landsschap en eventuele files ofc.). Even 10min bij Fastned Hazeldonk, nog keertje stoppen in La France, en 1x ong 30min voor Disney (want ik wilde met minimaal 30% aankomen bij Hotel, aangezien daar voor het gehele hotel 4x schuco / 230v aansluitingen waren, en 0 info over de status... Wel de Polestar 2 Granny charger mee van collega).
Beetje verkeerd gepland, Fastned was 15min wachten, veel vrijdagvolk, uiteindelijk iets van 10-12min met 60KW staan laden, en door.
:strip_exif()/f/image/5Ue9SItRWj8GVyfJomdHN0jL.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stop. TotalEnergies, met wel een tankstation, maar geen toilet. Vrouw en dochters not amused, ik in de rij achter een Mustang Mach-E (aan de 50KW) een ID3 aan de 175KW en een Model3 aan de andere 175KW. dat werd even "geregeld" door de mevrouw van de Mach-E (uiteraard allemaal nederlanders). Vermoeiend. na 30min wachten, ook maar even 30min geladen. sessie 2x afgebroken, onhandig. 10min verderop weer moeten stoppen, want ja, toiletbreak.
:strip_exif()/f/image/xxuyqZu8pU7WQC7Lr5HrUhrv.jpg?f=fotoalbum_large)
We hadden al klein uurtje vertraging bij Rondweg Antwerpen en dit schoot ook niet op. Uiteindelijk na 9 uur (grmpf) aangekomen bij hotel. Dat gingen we even anders doen op de terugweg... Wel een zer net 17.7KWH/100KM gemiddeld gereden (Veel 100-110km/h gereden).
Lege plek gevonden met 230v aansluiting, parking manager opgesnord, die gooide het kleppie open, en ik kon met 2KW laden. Lekker dat men bij Disney een hele rits invalideplekken heeft gereserveerd vooraan de parking van het Newport Bay hotel, en er 2 zijn "omgebouwd" naar EV. Daar dus 2,5 dag gestaan, 100% vol, en weer verplaatst.
:strip_exif()/f/image/FFG9Ju8TXzpRcxfx1AsABGk0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mDgSVXOGvWro47NX0Yv9nRNP.jpg?f=fotoalbum_large)
Terugweg heul anders gepland. 100% vol vertrekken 1x stoppen in Gent-Nazareth (als de dames het uithielden), 25min aan de beschikbare 175KW charger van wederom TotalEnergies. Precies genoeg tijd voor een toiletbreak, schone luier, en wat te snaaien uit de shop. met 80% accu in 1 ruk doorgereden naar huis, met een uur vertraging op de rondweg Antwerpen, en nogmaals net na de NL grens 15min op de A58-A27. 12:10 vertrokken, 19:05 thuis, wat dus 18:00 had kunnen zijn zonder files. aangekomen met nog eenn 90KM range, maar dat is meer omdat ik vanaf A27 Meerkerk terug naar Almere 130-140 ben gaan boenderen omdat ik het een beetje zat was
Na de heenreis was mn vrouw nog niet verkocht met electrisch rijden en al het gedoe eromheen, maar de terugweg maakte veel goed. Was voor mij ook veel meer ontspannen rijden, omdat ik nu wel ongeveer wist wat ik kon verwachten.
Voor wat betreft de Enyaq, een uitstekende reiswagen, geen centje pijn, ik kwam met minder krampjes en pijntjes uit de auto na 7-8 uur zitten dan mn Megane IV (en die was al niet oncomfortabel).
Wij hebben bij exact dezelfde lader gestaan en die stopte bij ons ook 2 keer om onverklaarbare reden.AlexZuH schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:49:
Vorige week voor het eerst een "lange rit" met mn Enyaq. Een 5 dagen trip naar Disneyland Parijs.
Vantevoren met ABRP een behoorlijk voorzichtige planning gemaakt. Gemiddeld verbruik van 22KWH/100KM (je weet niet wat ie doet met vrouw, 2 kinderen, dvd schermpies op het stopcontact achterin, het franse heuvel landsschap en eventuele files ofc.). Even 10min bij Fastned Hazeldonk, nog keertje stoppen in La France, en 1x ong 30min voor Disney (want ik wilde met minimaal 30% aankomen bij Hotel, aangezien daar voor het gehele hotel 4x schuco / 230v aansluitingen waren, en 0 info over de status... Wel de Polestar 2 Granny charger mee van collega).
Beetje verkeerd gepland, Fastned was 15min wachten, veel vrijdagvolk, uiteindelijk iets van 10-12min met 60KW staan laden, en door.
[Afbeelding]
Volgende stop. TotalEnergies, met wel een tankstation, maar geen toilet. Vrouw en dochters not amused, ik in de rij achter een Mustang Mach-E (aan de 50KW) een ID3 aan de 175KW en een Model3 aan de andere 175KW. dat werd even "geregeld" door de mevrouw van de Mach-E (uiteraard allemaal nederlanders). Vermoeiend. na 30min wachten, ook maar even 30min geladen. sessie 2x afgebroken, onhandig. 10min verderop weer moeten stoppen, want ja, toiletbreak.
[Afbeelding]
We hadden al klein uurtje vertraging bij Rondweg Antwerpen en dit schoot ook niet op. Uiteindelijk na 9 uur (grmpf) aangekomen bij hotel. Dat gingen we even anders doen op de terugweg... Wel een zer net 17.7KWH/100KM gemiddeld gereden (Veel 100-110km/h gereden).
Lege plek gevonden met 230v aansluiting, parking manager opgesnord, die gooide het kleppie open, en ik kon met 2KW laden. Lekker dat men bij Disney een hele rits invalideplekken heeft gereserveerd vooraan de parking van het Newport Bay hotel, en er 2 zijn "omgebouwd" naar EV. Daar dus 2,5 dag gestaan, 100% vol, en weer verplaatst.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Terugweg heul anders gepland. 100% vol vertrekken 1x stoppen in Gent-Nazareth (als de dames het uithielden), 25min aan de beschikbare 175KW charger van wederom TotalEnergies. Precies genoeg tijd voor een toiletbreak, schone luier, en wat te snaaien uit de shop. met 80% accu in 1 ruk doorgereden naar huis, met een uur vertraging op de rondweg Antwerpen, en nogmaals net na de NL grens 15min op de A58-A27. 12:10 vertrokken, 19:05 thuis, wat dus 18:00 had kunnen zijn zonder files. aangekomen met nog eenn 90KM range, maar dat is meer omdat ik vanaf A27 Meerkerk terug naar Almere 130-140 ben gaan boenderen omdat ik het een beetje zat wasGemiddelde verbruik over de gehele roundtrip liep op naar iets boven de 18KWh/100km
Na de heenreis was mn vrouw nog niet verkocht met electrisch rijden en al het gedoe eromheen, maar de terugweg maakte veel goed. Was voor mij ook veel meer ontspannen rijden, omdat ik nu wel ongeveer wist wat ik kon verwachten.
Voor wat betreft de Enyaq, een uitstekende reiswagen, geen centje pijn, ik kwam met minder krampjes en pijntjes uit de auto na 7-8 uur zitten dan mn Megane IV (en die was al niet oncomfortabel).
En inderdaad geen toilet daar. Sat werd ons op de typische “vriendelijke” manier verteld.
Hoe stom kan je zijn dat daar niet te hebben.
Perfect business model om klanten in je shop te krijgen en te houden.
Ook zo'n moeite om een Shell recharge laaddruppel herkend te krijgen op die RFID achter het schermpje constructies? Meerdere keren heel dat scherm staan swipen met die druppel... Doen ze in Belgie een stuk beter met een los scherm en losse reader.Alex Timmermans schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
Wij hebben bij exact dezelfde lader gestaan en die stopte bij ons ook 2 keer om onverklaarbare reden.
En inderdaad geen toilet daar. Sat werd ons op de typische “vriendelijke” manier verteld.
Hoe stom kan je zijn dat daar niet te hebben.
Perfect business model om klanten in je shop te krijgen en te houden.
Voor mensen zonder enige vorm van esthetische interesse kan dat raar klinken inderdaad.jeroenkb schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:34:
[...]
Er was een Enyaq rijder die zich druk maakte over kleurstelling van zijn kinderstoeltjes irt de enyaq![]()
Need I say more.....
Valt wel mee. Ik heb zeker esthetische interesse….maar bij het matchen van kinderstoel en op de achterbank was voor mij ook een nieuw dieptepunt bereikt. Was voor mij weer een eye opener hoe snotverwend (of welvarend kun je het ook noemen) we zijn als we ons hier druk om maken.Wootism schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:29:
[...]
Voor mensen zonder enige vorm van esthetische interesse kan dat raar klinken inderdaad.
FunkyBro schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
hij is er! En wat rijdt het heerlijk zeg.. Sportline 60 uitvoering, voorraadmodel met alles wat ik op m’n lijst had staan behalve stoelverwarming.
Nu de dealer nog lief aankijken voor het aanzetten van de achterlichten bij drl, eerste antwoord op die vraag was behoorlijk ontwijkendmaar eerst maar eens goed genieten!
Dieptepunt, snotverwend, drukmakenMaat28 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:35:
[...]
Valt wel mee. Ik heb zeker esthetische interesse….maar bij het matchen van kinderstoel en op de achterbank was voor mij ook een nieuw dieptepunt bereikt. Was voor mij weer een eye opener hoe snotverwend (of welvarend kun je het ook noemen) we zijn als we ons hier druk om maken.
Als deze woorden bij je opkomen bij iemand die enkel rekening wil houden met een kleur in het interieur van zijn auto…
Ik vind het een dieptepunt dat iemand zijn oprechte vraag kapot wordt gemaakt en hij zelfs nog zijn excuses gaat aanbieden voor het stellen van zijn vraag. Vind ik triest.
Dit is ook niet mijn gewenste combinatie, maar het boeit me niet genoeg om er een andere stoel voor te kopenjeroenkb schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:34:
[...]
Er was een Enyaq rijder die zich druk maakte over kleurstelling van zijn kinderstoeltjes irt de enyaq![]()
Need I say more.....
:strip_exif()/f/image/vtS6llRL9Fat17rwUvTNH7Xl.jpg?f=fotoalbum_large)
Veel plezier op de Caribische eilandenWiwaaz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 07:25:
[...]
Dank voor de reacties. Betreft Leaseplan, wat volgens mij wel in de categorie grote partij valt.
Voor de volledigheid: ik wil de auto dus niet zelf meenemen naar een andere werkgever. De potentiële nieuwe werkgever zit op een van onze mooie warme eilanden overzees.
Ik zou dus het hele lease contract willen overdragen naar iemand anders. Iemand die nog tegen het 2021 percentage wil leasen maar niet meer op tijd geleverd krijgt bijvoorbeeld.
Er begint me echter wel wat op te vallen wat ik niet eerder gelezen heb dan wel kan terugvinden op internet.
Bij optrekken naar 100km/h + begint de Enyaq te trillen/vibreren in de voorwielophanging/in de voorwielen zo rond 95 km/h wat aanhoudt tot voorbij 105 km/h. Daarna wordt het wat minder. Het is het beste te ervaren bij vol koppel (pedaal semi onderin). Heb het gecontroleerd met een Enyaq van mijn collega en daar ervaar ik hetzelfde.
Zijn er meerderen die dit ervaren of misschien beter, al hebben opgelost?
Het lijkt erop dat wat meer lucht in de bandjes dit enigzins verminderd maar wegnemen doet het niet.
EensWootism schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:44:
[...]
Ik vind het een dieptepunt dat iemand zijn oprechte vraag kapot wordt gemaakt en hij zelfs nog zijn excuses gaat aanbieden voor het stellen van zijn vraag. Vind ik triest.
Dat heeft toch niks met snotverwend te maken?Maat28 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:35:
[...]
Valt wel mee. Ik heb zeker esthetische interesse….maar bij het matchen van kinderstoel en op de achterbank was voor mij ook een nieuw dieptepunt bereikt. Was voor mij weer een eye opener hoe snotverwend (of welvarend kun je het ook noemen) we zijn als we ons hier druk om maken.
Jij kiest toch ook een auto op basis van jouw voorkeur?
De ene kiest zwart en de andere zwart.
En als dan iemand qua kleur matchende kinderstoeltjes zoekt lijkt mij dat niets meer dan normaal. Jij gooit toch ook geen groene velgen onder jouw auto?
[ Voor 4% gewijzigd door Alex Timmermans op 22-10-2021 11:13 ]
Zo, heb je je punt weer gemaakt..Wootism schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:44:
[...]
Dieptepunt, snotverwend, drukmaken
Als deze woorden bij je opkomen bij iemand die enkel rekening wil houden met een kleur in het interieur van zijn auto…
Is pagina 869 een optie op de Enyaq? Of waarom worden deze zaken eigenlijk hele tijd gepost? Is er ergens een wedstrijdje aan de hand waar ik niet op de hoogte van ben?goetfoud schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:40:
Yes...bijna pagina 869👊
denk hetMaat28 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:38:
Ja daarom is het ook mijn reactie?….
Nice, maar of je even snel wil weggaan de volgende aflevering erachter staat al klaarFunkyBro schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2