Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 208 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.768.655 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
JanHenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:07:
[...]

Heren, even lezen, hij zegt (en is ook te zien) dat dit enkel dimlicht is. Grootlicht (of grootlicht-assistent) is uit.
Ondanks dat ik totaal niet kan zien wat er nu 'fout' is aan de verlichting, brengt het gesprek van het filmpje mij wel in de war. Daar wordt gesproken over groot licht en dat het al aanstaat.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ManiacScum schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:16:
[...]

Ondanks dat ik totaal niet kan zien wat er nu 'fout' is aan de verlichting, brengt het gesprek van het filmpje mij wel in de war. Daar wordt gesproken over groot licht en dat het al aanstaat.....
O, ik heb geen geluid erbij aan gehad... :D

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
rammes schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:06:
[...]

dat komt in de nieuwe update.
De split qua modellen tot week 25/2021 en vanaf week 26/2021 blijft neem ik aan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 09:02
Maat28 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:29:
[...]

Wanneer heb je de auto nodig? Nu bestellen is levering volgend jaar rond deze tijd….? Maar zeker de warmtepomp achterwege laten, dit is vrijwel nutteloos in Nederland. De Q4 is best wel een lelijk ding….dus ook wegstrepen als optie😉 Wel voor de IV80 gaan zodat je niet snel gezeur hebt met te korte range en gewoon lekker stevig kunt blijven doorrijden. De Enyaq is standaard al prima uitgerust….zou er zelf nog het comfort pakket op doen zodat je keyless entry hebt en de achterruiten netjes donker zijn en voor de ruiten dikker zijn. Succes!!
Levertijd maakt voor de WG niet uit, ik heb de auto natuurlijk liefst zo snel mogelijk.
Volgens dealer (ik hoop deze week te bestellen) zou het juni/juli zijn.
Om deze reden durf ik ook wel eens te kijken naar de ID.4 (februari levertijd).

Ik kijk nu eigenlijk niet meer naar warmtepomp. En snelladen zit er blijkbaar standaard in bij de 80 (in België dan toch).

Welke stof zit er eigenlijk standaard in de 80? Ik zou het liefst iets leder achtigs hebben (mag gerust kunstleer zijn), maar die optie ga ik jammer genoeg niet kunnen nemen zonder zelf bij te leggen.
De auto zal regelmatig een baby vervoeren, dus ik hoop dat het standaard stof ook wel wat tegen accidentjes kan :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 20:33
Inspired schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:46:
[...]

Niet gratis, tegen lager tarief.
Ah ok! Maar lager dan het thuis tarief (eigen laadpaal) zal het niet worden neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
this schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:32:
[...]

Levertijd maakt voor de WG niet uit, ik heb de auto natuurlijk liefst zo snel mogelijk.
Volgens dealer (ik hoop deze week te bestellen) zou het juni/juli zijn.
Om deze reden durf ik ook wel eens te kijken naar de ID.4 (februari levertijd).

Ik kijk nu eigenlijk niet meer naar warmtepomp. En snelladen zit er blijkbaar standaard in bij de 80 (in België dan toch).

Welke stof zit er eigenlijk standaard in de 80? Ik zou het liefst iets leder achtigs hebben (mag gerust kunstleer zijn), maar die optie ga ik jammer genoeg niet kunnen nemen zonder zelf bij te leggen.
De auto zal regelmatig een baby vervoeren, dus ik hoop dat het standaard stof ook wel wat tegen accidentjes kan :9 .
Standaard is de bekleding half stof/half kunstleder (loft uitvoering). Ziet er prima uit (heb er zelf ook voor gekozen).

Als je van een plastic interieur houdt kun je goed voor de ID4 gaan. Voordeel; je kunt het wel erg goed met een nat doekje afnemen. Daarnaast zijn de armsteunen voor bij ID4 wel een beetje triest. Daarnaast zijn de ‘knoppen’ op het stuur geen echte knoppen maar swipe toetsen…..echt behoorlijk irritant werkt dat. Tja er is veel fout gegaan bij het ontwerpen van het interieur bij de ID4 naar mijn mening….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajid119
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05-2022
Merk ik het goed op dat de prijs van Enyaq met plusminus 3000 euro is gestegen sinds begin jaar.
Lkr is dat met hun. Eerst lkr warm maken met een prijs onder de 40k en dan vervolgens een stevige verhoging.

Zo te zien gaat dit mij weer extra bijtelling opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:28
sajid119 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:19:
Merk ik het goed op dat de prijs van Enyaq met plusminus 3000 euro is gestegen sinds begin jaar.
Lkr is dat met hun. Eerst lkr warm maken met een prijs onder de 40k en dan vervolgens een stevige verhoging.

Zo te zien gaat dit mij weer extra bijtelling opleveren.
Lijkt erop van wel inderdaad. Als ik hem samenstel zoals ik hem nu heb, ben ik minstens 2K meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajid119
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05-2022
vinom schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 13:54:
[...]

Lijkt erop van wel inderdaad. Als ik hem samenstel zoals ik hem nu heb, ben ik minstens 2K meer kwijt.
Als ik de auto dit jaar nog uitgeleverd krijg, wordt er nog met de prijzen van Juli de fiscale waarde berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 21:46
goetfoud schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:46:
[...]

Rij jij dan meer dan 350km per dag en heb je geen thuislaad mogelijkheid?
Volgens mij moet je beredeneren dat je regelmatig 350km per dag rijdt (weekend) waarbij geen laadmogelijkheid is op plaats bestemming. En je niet altijd maar aan de dure snellader wil staan? Of sws de snellader aan de snelweg vanwege tijd...
Dan is een 80 mooi handig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

goetfoud schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:46:
[...]

Rij jij dan meer dan 350km per dag en heb je geen thuislaad mogelijkheid?
Ik rij gemiddeld 220km per dag en heb op dit moment thuis en bij kantoor geen oplaadmogelijkheid. ;(
Dus qua oplaadplanning zou ik een 60 niet handig vinden nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:38
Wootism schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:07:
[...]

Ik rij gemiddeld 220km per dag en heb op dit moment thuis en bij kantoor geen oplaadmogelijkheid. ;(
Dus qua oplaadplanning zou ik een 60 niet handig vinden nee.
Ah kijk, dan begrijp ik het. 80 dan inderdaad fijner.
Ik rij ca 250-300km per dag met een 60. Maar heb thuislaadpaal en bij klanten of kantoor staan ook laadpalen.
Dus ik ondervind geen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Avigoorn schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:02:
[...]

Volgens mij moet je beredeneren dat je regelmatig 350km per dag rijdt (weekend) waarbij geen laadmogelijkheid is op plaats bestemming. En je niet altijd maar aan de dure snellader wil staan? Of sws de snellader aan de snelweg vanwege tijd...
Dan is een 80 mooi handig toch?
handig zeker maar je hebt het wel over 6000 euro, dat kan je ook uitgeven aan opties of andere zaken.

natuurlijk moet iedereen dat voor zich zelf bepalen maar je ziet dat er bij een hoop mensen er de angst is om te weinig bereik te hebben of niet te kunnen laden, oa. in dit forum is toch wel gebleken dat het vaak ongegrond is. Zelfs met een BMW I3 met 30kwh kom je in Spanje aan als je wilt. Dus het advies moet niet zonder meer zijn dat je altijd de grootste accu nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Maat28 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:50:
[...]

A.Daarnaast zijn de armsteunen voor bij ID4 wel een beetje triest.
B.Daarnaast zijn de ‘knoppen’ op het stuur geen echte knoppen maar swipe toetsen…..echt behoorlijk irritant werkt dat.
C.Tja er is veel fout gegaan bij het ontwerpen van het interieur bij de ID4 naar mijn mening….
Hó, rustig

A.individueel instelbare armsteunen zijn wel chill, iets te small als je met een dikke jas zit, uitmuntend met een tshirt
B. zijn ook knoppen.. haptic feedback. je kunt drukken en swipen. wat je wilt.
C. ja, maar ik rijd al bijna 10 maanden nu met alle opties erop die mogelijk is :D

En trouwens, wist je dat je een enyaq kunt samenstellen voor 70k? :X helemaal leip

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 08:05
Maat28 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:50:
[...]

Als je van een plastic interieur houdt kun je goed voor de ID4 gaan. Voordeel; je kunt het wel erg goed met een nat doekje afnemen. Daarnaast zijn de armsteunen voor bij ID4 wel een beetje triest. Daarnaast zijn de ‘knoppen’ op het stuur geen echte knoppen maar swipe toetsen…..echt behoorlijk irritant werkt dat. Tja er is veel fout gegaan bij het ontwerpen van het interieur bij de ID4 naar mijn mening….
In de begin tijd toen je de ID.4 en de Enyaq kon samenstellen was de vergelijkbare Enyaq € 3.000,00 duurder dan de ID.4
Buitenzijde is een kwestie van smaak. Ik heb uiteindelijk voor de ID.4 gekozen.

Betreffende de armsteunen deze ogen inderdaad heel smal maar voor het gebruik zeer functioneel en apart in te stellen.
De knoppen op het stuur kun je ook als "gewone" knoppen gebruiken. maar het swipen vind ik inmiddels fantastisch.
En persoonlijk vind ik het stoffen interieur op het dashboard oerlelijk bij de Enyaq.

Zo zie je maar ID.4 Enyaq of de Q4 en ga zo maar door gelukkig hebben we allemaal een eigen mening en keuze. en is er ook keus om te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maat28
Simply1337 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 14:41:
[...]

Hó, rustig

A.individueel instelbare armsteunen zijn wel chill, iets te small als je met een dikke jas zit, uitmuntend met een tshirt
B. zijn ook knoppen.. haptic feedback. je kunt drukken en swipen. wat je wilt.
C. ja, maar ik rijd al bijna 10 maanden nu met alle opties erop die mogelijk is :D

En trouwens, wist je dat je een enyaq kunt samenstellen voor 70k? :X helemaal leip
Het blijft allemaal natuurlijk persoonlijke voorkeur en smaak. Zelf vond ik het wel erg opvallend dat VW de relatief hoge afwerking van interieur dat zij in een Passat bijvoorbeeld hebben niet doorgezet heeft in de ID4.

Wat fijn om te weten dat je een ID4 hebt met alle opties die mogelijk zijn. Ik feliciteer je met deze overdaad aan mogelijkheden en hoop dat je er nog heel lang plezier van zult beleven. Het is je gegund, echt waar. Helemaal leip zeg😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny67
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 21:10
JanHenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:30:
[...]

Ah, ja!!

Vandaar dat ik na een minuutje of wat dacht, wat is dat stuur toch godsklere heet :+

Ik kon me ook niet herinneren dat ik dat zelf aan had gezet.
Merkte dit ook vanmorgen, maar op display stond niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pdro
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-09-2024
Prinsjesdag

Bijtelling 2022

0-35.000 16%
35.000-….22%

Hoeveel mensen vinden dit toch te gek worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:26

zumba

De eAmbu is onderweg!

ManiacScum schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:16:
[...]

Sorry mensen, geluid brengt jullie begrijpelijk in verwarring. Gaat om het beeld. Betreft dimlicht. Eerder was de bundel hoger afgesteld, dacht ik. Is lang geleden namelijk. Hoop dat het niet zo hoort. Bundel links valt nu zo'n 20/30 meter voor de auto. Daarvóór totaal donker...
Ga morgen de dealer bellen, hou jullie op de hoogte.

zumba

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edwin_B
  • Laatst online: 07-10-2021
Pdro schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:38:
Prinsjesdag

Bijtelling 2022

0-35.000 16%
35.000-….22%

Is het zo raar dat de bijtelling geleidelijk wordt gelijkgetrokken met ICE auto's? Is het fiscale voordeel dan voor jou de belangrijkste reden om voor een EV te kiezen?

Sinds ik EV rij zou ik niet anders meer willen, ook als de bijtelling gelijk is aan een ICE. Mijn enige 'angst' was range anxiety maar die is sinds mijn zomervakantie naar FR ook verdwenen. En probeer voor de kosten van 22% bijtelling maar eens een vergelijkbare auto privé te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Prinsjesdag

Bijtelling 2022

0-35.000 16%
35.000-….22%

De subsidie is nu natuurlijk ook behoorlijk hoog dus ik begrijp het wel. Maarja…..nog belangrijker dat de Enyaq dit jaar geleverd wordt! Volgend jaar wordt het echt een minder aantrekkelijk verhaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Maat28 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:04:
[...]

De subsidie is nu natuurlijk ook behoorlijk hoog dus ik begrijp het wel. Maarja…..nog belangrijker dat de Enyaq dit jaar geleverd wordt! Volgend jaar wordt het echt een minder aantrekkelijk verhaal zo.

Tegelijkertijd zet het de auto industrie scherper om betaalbare EV te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
Prinsjesdag

Bijtelling 2022

0-35.000 16%
35.000-….22%

Dat was ook al voor Prinsjesdag bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
  • Laatst online: 08-09-2024
Alleen was het niet helemaal duidelijk en definitief dat je naar 35.000 zou gaan voor 16%

Maar ik zie vanzelf wel wanneer hij komt nu mag ik een enyaq van 52,5 k fiscale waarde en bij benzine mag ik maar 36k
ManiacScum schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:10:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:41
Pdro schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:19:
Alleen was het niet helemaal duidelijk en definitief dat je naar 35.000 zou gaan voor 16%

Maar ik zie vanzelf wel wanneer hij komt nu mag ik een enyaq van 52,5 k fiscale waarde en bij benzine mag ik maar 36k

[...]
Ik zie vooral overal nog 16% over 40k staan, volgens mij was dat wat er eerder afgesproken is, dat het nu nog onaantrekkelijker wordt om elektrisch te gaan rijden, zal de verkopen niet ten goede komen.

Die 52k fiscale waarde is er alleen maar omdat er gewoon een sommetje gemaakt wordt tot welk bedrag de auto nog interressant te leasen is. Wanneer er 4% bijtelling was geweest, zul je waarschijnlijk 80k voor de skoda hebben betaald, een particulier koopt de auto toch bijna niet..

[ Voor 20% gewijzigd door JustTrying op 21-09-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum

[...]
Het lag op zijn minst in de lijn der verwachting en de plannen. Het is vandaag alleen formeel geworden. Net zoals de +4% en de -5000 van vorig jaar.

Dit kan geen verrassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Het idee van de hogere bijtelling is dat leaserijders gaan kiezen voor goedkopere modellen. Laat er nu helaas erg weinig aan keuze zijn tot €35.000,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49

BeaM-R

Powerrrrr

Kaaschef schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:30:
Het idee van de hogere bijtelling is dat leaserijders gaan kiezen voor goedkopere modellen. Laat er nu helaas erg weinig aan keuze zijn tot €35.000,-
Het idee van de hogere bijtelling is om de belastinginkomsten op peil te houden.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
JustTrying schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:59:
[...]

Die 52k fiscale waarde is er alleen maar omdat er gewoon een sommetje gemaakt wordt tot welk bedrag de auto nog interressant te leasen is. Wanneer er 4% bijtelling was geweest, zul je waarschijnlijk 80k voor de skoda hebben betaald, een particulier koopt de auto toch bijna niet..
Dit is natuurlijk niet waar. Prijsstelling van een auto wordt echt niet in die mate gedreven door wat fiscale regels in een klein landje.

• jeroenkb
  • Niet online

Dit verklaart voor mij wel het één en ander over bepaalde posts in dit topic.......

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
jeroenkb schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:05:
[...]

Dit verklaart voor mij wel het één en ander over bepaalde posts in dit topic.......
Verklaar je nader ??

• GroeneEnyaq
  • Laatst online: 16-11-2023
ManiacScum schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:10:
[...]

Dit was bij mij niet bekend. Er wordt maar gesproken over milieuvriendelijke oplossingen en dat zoveel mogelijk mensen elektrisch moeten gaan rijden. Ook is er voor het milieu weer zoveel miljard vrij gemaakt. De overheid wil / eist dat autofabrikanten volledig overgaan op elektrische auto’s.
Dus waarom niet blijven stimuleren met subsidies om mensen in elektrische auto’s te krijgen en geld stoppen in een goede infrastructuur (laadpalen)?

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
omdat het kwartje van Kok niet meer genoeg oplevert. men moet terug naar de benzineslurper + voltarief voor mrb :+

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 22-09-2021 09:42 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
GroeneEnyaq schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:35:
[...]

Dit was bij mij niet bekend. Er wordt maar gesproken over milieuvriendelijke oplossingen en dat zoveel mogelijk mensen elektrisch moeten gaan rijden. Ook is er voor het milieu weer zoveel miljard vrij gemaakt. De overheid wil / eist dat autofabrikanten volledig overgaan op elektrische auto’s.
Dus waarom niet blijven stimuleren met subsidies om mensen in elektrische auto’s te krijgen en geld stoppen in een goede infrastructuur (laadpalen)?
Omdat subsidies de staatkas niet stimuleren.

Overigens is de toename in bijtellingspercentage al in eerder jaren bekend gemaakt:

We zijn immers van 0% --> 4% --> 8% --> 12% --> 16% (2022 - 2024) --> 17% (per 2025) gegaan.
Vanaf 2026 geldt er weer een algemeen bijtellingspercentage van 22% voor alle auto's.
Als de EV's dan nog steeds op hetzelfde prijspeil liggen, zal ik voor mijn volgende auto zeker moeten heroverwegen of het de meerprijs waard is.

• jeroenkb
  • Niet online
Ik verbaas me af en toe over het belang dat gehecht wordt aan volume heel hard kunnen zetten en zeer sportief rijden (eigenlijk in alle BEV fora). En alhoewel generaliserend verdwijnen deze behoeften meestal met de jaren.

En je kunt stellen dat vaak de hoogte van een leasebudget deels gerelateerd is aan leeftijd (meer ervaring, hogere functie, leasebak). Door de subsidiering van BEV door wetgever alswel werkgever worden een paar promotiestappen duurdere auto's ineens beschikbaar (dus ipv 36k max lease ineens 52k lease)

Dus waarschijnlijk rijden er nu relatief meer jongeren in deze auto dan je zou verwachten gezien de aanschafprijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

ManiacScum schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:43:
[...]

Omdat subsidies de staatkas niet stimuleren.

Overigens is de toename in bijtellingspercentage al in eerder jaren bekend gemaakt:

We zijn immers van 0% --> 4% --> 8% --> 12% --> 16% (2022 - 2024) --> 17% (per 2025) gegaan.
Vanaf 2026 geldt er weer een algemeen bijtellingspercentage van 22% voor alle auto's.
Als de EV's dan nog steeds op hetzelfde prijspeil liggen, zal ik voor mijn volgende auto zeker moeten heroverwegen of het de meerprijs waard is.
Klopt die percentages waren al lang duidelijk.

De cap op cataloguswaarde zat echter altijd op €40k t/m 2025. Het feit dat ze daar nu 5k vanaf trekken is natuurlijk wel zorgelijk.
Ben benieuwd of ze deze cap net zoals het bijtellingspercentage gelijk houden houden t/m 2024.

Dan kan je toch beter in Noorwegen wonen, daar snappen ze wel hoe je EV’s moet stimuleren.
(in before iemand die zegt dat dit in een ander topic besproken moet worden)

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

jeroenkb schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:37:
[...]

Ik verbaas me af en toe over het belang dat gehecht wordt aan volume heel hard kunnen zetten en zeer sportief rijden (eigenlijk in alle BEV fora). En alhoewel generaliserend verdwijnen deze behoeften meestal met de jaren.

En je kunt stellen dat vaak de hoogte van een leasebudget deels gerelateerd is aan leeftijd (meer ervaring, hogere functie, leasebak). Door de subsidiering van BEV door wetgever alswel werkgever worden een paar promotiestappen duurdere auto's ineens beschikbaar (dus ipv 36k max lease ineens 52k lease)

Dus waarschijnlijk rijden er nu relatief meer jongeren in deze auto dan je zou verwachten gezien de aanschafprijs
Haha wat een prachtige generaliserende bullshitpoëzie :D
Mijn salesmanager is 54 en trekt met zijn 70k+ SUV de straatstenen uit de grond onder het genot van keiharde Bruce Springsteen.

In mijn ervaring zijn het juist de heren van middelbare leeftijd die hun dure bak vlot door het verkeer manoeuvreren.

[ Voor 5% gewijzigd door Wootism op 22-09-2021 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Wootism schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:49:
[...]

Haha wat een prachtige generaliserende bullshitpoëzie :D
Mijn salesmanager is 54 en trekt met zijn 70k+ SUV de straatstenen uit de grond onder het genot van keiharde Bruce Springsteen.
haha. Heeft in ieder geval goede muzieksmaak. En ik zei al generaliserend.

Toch vermoed ik dat de onderliggende gedachte wel klopt en dat met de jaren de behoefte aan bv luide muziek in zijn algemeenheid af neemt (en daar doet een n=1 (of 100) niets aan af)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goetfoud
En doorrrrr.......

• Dinh088
  • Laatst online: 19-03 19:57
Kan iemand mij helpen / uitleg geven ;) gaat over de spiegel standen bij hetachteruit rijden.Ik wil graag dat zodra ik de auto in [reverse] zet dat beide spiegels naar beneden gaan. (of i.i.g. één).

In de handleiding (pagina 55) staat het volgende:
Positie buitenspiegel aan bijrijderszijde voor het achteruitrij-
den opslaan
› Het contact inschakelen.
› In het infotainment het menu Buiten selecteren.
› Door een zijwaartse vingerbeweging het beeldscherm met het
menupunt Spiegels selecteren.
› Het menupunt Spiegels selecteren en de wegklapfunctie van de
spiegel activeren.
› De draaiknop voor de buitenspiegel in de stand zetten.
› De achteruitversnelling inschakelen.
› De spiegel in de gewenste stand zetten.
› Uit de achteruitversnelling schakelen.
De ingestelde spiegelpositie wordt opgeslagen.
Bij het wijzigen van de opgeslagen positie van de stoel- en
buitenspiegelpositie voor het vooruitrijden moet de spiegelposi-
tie aan bijrijderszijde voor het achteruitrijden opnieuw worden
opgeslagen

Nu heb ik keurig die stappen gevolgd, maar zodra ik de auto in R zet gebeurt er niets. Zodra ik de auto in R zet én de spiegelpoke op R-spiegel zet.. dán gaat alleen de R-spiegel naar beneden.

Wat doe ik fout? Ik heb al de instellingen bekeken én automatisch spiegels kantelen bij achteruitrijden staat aan. (ook de optie spiegels synchroon instellen staat aan, maar wat dat doet zie iki in de praktijk niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Dinh088 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:33:
Kan iemand mij helpen / uitleg geven ;) gaat over de spiegel standen bij hetachteruit rijden.Ik wil graag dat zodra ik de auto in [reverse] zet dat beide spiegels naar beneden gaan. (of i.i.g. één).

den opslaan
spiegel activeren.
opgeslagen

Nu heb ik keurig die stappen gevolgd, maar zodra ik de auto in R zet gebeurt er niets. Zodra ik de auto in R zet én de spiegelpoke op R-spiegel zet.. dán gaat alleen de R-spiegel naar beneden.

Wat doe ik fout? Ik heb al de instellingen bekeken én automatisch spiegels kantelen bij achteruitrijden staat aan. (ook de optie spiegels synchroon instellen staat aan, maar wat dat doet zie iki in de praktijk niet)
Dit ook precies hoe het werkt. R dan verstelt die alleen rechts (spiegelstand) en L doet die als het goed is links maar van dat laatste ben ik niet zeker. Het werkt dus zoals het hoort te werken. Beide spiegels doet die niet en heb ik overigens ook nog nooit zien werken in een auto op die manier.

Als de spiegelstand in het midden staat doet die dus ook niks.

• Dinh088
SSJVegito schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:35:
[...]

Dit ook precies hoe het werkt. R dan verstelt die alleen rechts (spiegelstand) en L doet die als het goed is links maar van dat laatste ben ik niet zeker. Het werkt dus zoals het hoort te werken. Beide spiegels doet die niet en heb ik overigens ook nog nooit zien werken in een auto op die manier.
Check, maar ik krijg ze niet gekanteld.. tenzij handmatig de spiegelpoke op R zetten.. terwijl de optie suggereert dat ze automatisch naar beneden horen te kantelen zodra ik de auto in [reverse] zet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSJVegito
Dinh088 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:38:
[...]

Check, maar ik krijg ze niet gekanteld.. tenzij handmatig de spiegelpoke op R zetten.. terwijl de optie suggereert dat ze automatisch naar beneden horen te kantelen zodra ik de auto in [reverse] zet
De spiegelpook moet op de spiegel staan die je wilt laten zakken als je auto in reverse zet. Dus als de spiegelpook op R staat en je zet de auto in de achteruit dan gaat de rechter spiegel zakken. Als die spiegelpook in het midden staat doet die niks en als die op L staat en je zet de auto dan achteruit zou de linker spiegel moeten zakken. Maar nu ook weer, dat laatste ben ik niet zeker van. Dat is het automatisch zakken als je hem in de achteruit zet maar dan wel de spiegel die je met de spiegelpook ingesteld hebt.

EDIT:

Dit betekend dus dat je de spiegelpook op 1 stand laat staan en daarmee rond rijd. Bij mijn huidige auto staat die bijvoorbeeld altijd op R en als ik dan in de achteruit ga dan zakt de spiegel.

[ Voor 10% gewijzigd door SSJVegito op 22-09-2021 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-09 21:46
Dinh088 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:38:
[...]

Klopt, moet ook in R blijven staan om dit te activeren.

• Dinh088
thanks! super reacties

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:41
jeroenkb schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:58:
[...]

Dit is natuurlijk niet waar. Prijsstelling van een auto wordt echt niet in die mate gedreven door wat fiscale regels in een klein landje.
Ik zal je zeggen dat wanneer het financiele voordeel vervalt op welke auto dan ook, omdat de uitkomst van rekensom van de kosten per maand te hoog wordt, dat de auto niet meer wordt geleased.

Jaren terug was een renault megane, of een volvo v40 een tijdje een superpopulaire auto, je zag ze overal, evenals de outlander. Kwam dat omdat het top auto's waren? Nee hoor, dat kwam omdat ze supervoordelig waren in de lease.

Wanneer de Enyqy, ID4 of Q4 gewoon 50k blijven, terwijl de bijtelling omhoog gaat, gaat de vraag afnemen, dus let maar op dat de aanschafprijs van die auto's volgend jaar gaat zakken, anders prijzen ze zich uit te markt. Mensen kijken vooral naar het prijskaartje, en als ze 20 euro per maand verdienen maar wel na elke 300 km moeten tanken, gaan er veel mensen toch weer voor de ouderwetse benzineauto.

• jeroenkb
  • Niet online
JustTrying schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:50:
[...]

Ik zal je zeggen dat wanneer het financiele voordeel vervalt op welke auto dan ook, omdat de uitkomst van rekensom van de kosten per maand te hoog wordt, dat de auto niet meer wordt geleased.

Jaren terug was een renault megane, of een volvo v40 een tijdje een superpopulaire auto, je zag ze overal, evenals de outlander. Kwam dat omdat het top auto's waren? Nee hoor, dat kwam omdat ze supervoordelig waren in de lease.

Wanneer de Enyqy, ID4 of Q4 gewoon 50k blijven, terwijl de bijtelling omhoog gaat, gaat de vraag afnemen, dus let maar op dat de aanschafprijs van die auto's volgend jaar gaat zakken, anders prijzen ze zich uit te markt. Mensen kijken vooral naar het prijskaartje, en als ze 20 euro per maand verdienen maar wel na elke 300 km moeten tanken, gaan er veel mensen toch weer voor de ouderwetse benzineauto.
Duidelijk! Dan ga ik er vanuit dat volgend jaar de bijtelling lager wordt.....want de instap Enyaq was in 2020 uit mijn hoofd 39.750 en als ik nu kijk 41480 dus 1730 euro meer.

Maar wacht even; de bijtelling gaat omhoog.

Ik snap er helemaal niets meer van 8)7

• hosttech
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 19:17
jeroenkb schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:27:
[...]

Duidelijk! Dan ga ik er vanuit dat volgend jaar de bijtelling lager wordt.....want de instap Enyaq was in 2020 uit mijn hoofd 39.750 en als ik nu kijk 41480 dus 1730 euro meer.

Maar wacht even; de bijtelling gaat omhoog.

Ik snap er helemaal niets meer van 8)7
Binnenkort komen ze (alsnog?) met de Enyaq 50 versie, die zal wel rond die nieuwe grens schommelen. Eerst nog wat marge/ontwikkelingskosten terugverdienen met de eerste lichting fans :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Welkom op Tweakers waar nooit ruimte is voor een zijspoortje :F

• goetfoud
Wootism schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:50:
[...]

Welkom op Tweakers waar nooit ruimte is voor een zijspoortje :F
Nooit ????
Tje???

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
En doorrrrrrr... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:31
Wat een geleuter over bijtelling. Heb jaren 22% of 25% gereden. En altijd gekozen voor wat ik wilde gaan rijden de komende jaren. Nooit consessies gedaan en zal ik ook nooit gaan doen.

Tuurlijk snap ik het voor de bestellers wel dat dit pijnlijk is, maar mensen die erover nadenken te bestellen. Hadden dit ook wel op hun klompen kunnen aanvoelen dat dit zou gebeuren. Uiteraard zuur als je jezelf rijk hebt gerekend, maar daar is iedereen zelf bij lijkt mij.

Anyway back on-topic…. Mag nog een paar nachten slapen en dan ophalen maar. Erg benieuwd.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• HobbyBopper
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 15-10-2021
Hallo,

Vraagje aan de kenners: ik heb een Enyaq iV80 met maximale laadsnelheid van 50kw. Nu is er een optie voor laadsnelheid van 125kw.

Ik lees dat dit wellicht via een software change aan te passen is. Weet iemand of dit inderdaad mogelijk is of is het een hardwarematige aanpassing (en achteraf dus niet mogelijk)

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

bram2700 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:10:

Vandaag bij de dealer i.v.m. monteren trekhaak. Keurig gedaan met een knop aan de zijkant die de trekhaak elektrisch ontsluit en vergrendeld. Eerdere info sprak van een trekoog die je handmatig moest bedienen, maar dat viel gelukkig mee, want ik vroeg mij al af waar dat kwam te zitten.
Hoe ziet bij jou die afdekplaat aan de achterkant van de auto er nu uit? Hebben ze er een stuk uitgezaagd?
Was me aan het oriënteren op een trekhaak bij een derde partij, maar die begon meteen over hakken en zagen :p

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58

rammes

koekebakker 1e klas

Ik heb problemen met het aan de praat krijgen van Carplay, het volgende heb ik al geprobeerd:

*iphone 8 met ios14.x
*iphone XS met ios15

telefoons toegevoegd via bluetooth, en met een vaste kabel.

het koppelen lukt maar daarna carplay opstarten krijg ik een foutmelding dat verbinden is mislukt.

Boordcomputer als laatste een fabrieksinstellingen reset gegeven (kwam toevallig daarna met een mededeling dat er een update was)
maar ook dat hielp niet.

iemand tips?

Ik zou het doen!

• Alex Timmermans
  • Laatst online: 15-09 21:46
HobbyBopper schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:56:
Hallo,

Vraagje aan de kenners: ik heb een Enyaq iV80 met maximale laadsnelheid van 50kw. Nu is er een optie voor laadsnelheid van 125kw.

Ik lees dat dit wellicht via een software change aan te passen is. Weet iemand of dit inderdaad mogelijk is of is het een hardwarematige aanpassing (en achteraf dus niet mogelijk)
Software.

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:25
Hallo,

https://shop.skoda.nl/aut...functie-skoda-enyaq-iv-80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 08:04
Staat er nu 100km/min op die afbeelding?! Dat zou wel stevig zijn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:25
iRbn schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:59:
[...]

Staat er nu 100km/min op die afbeelding?! Dat zou wel stevig zijn 8)7
Nee er staat dat je met 10% resterend nog 100km of 100minuten kunt rijden. >:)

Gevalletje 'zet en/of drukfouten voorbehouden' denk ik. :)

• this
Kan je met deze Skoda eigenlijk volledig sleutelloos werken? Dus dat je de auto kan openen en zelfs starten met de app?

Ik verlang eigenlijk echt al een eeuwigheid naar deze functionaliteit. Lekker gaan sporten oid waarbij je enkel je gsm of nog beter enkel je smartwatch mee hoeft te nemen en zo terug de auto in te kunnen zonder de autosleutels bij te moeten houden.
De verkoper bij de dealer wist het niet zo goed.

Ondanks dit toch de auto maar besteld. Juni/juli levering is al ver genoeg in de toekomst, het moet niet later worden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
this schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:05:
Kan je met deze Skoda eigenlijk volledig sleutelloos werken? Dus dat je de auto kan openen en zelfs starten met de app?
Nee totaal niet zelfs

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
this schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:05:
Mja, als ik lees hoe goed dat bij de Mach E werkt vind ik een sleutel nog wel een goed idee...

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 13:39

Armada

-Wat wil je weten?-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYdVtU50KOuiGUx1AwSZLkkGqdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvTtcRCpMdOaAdikJVyGtOyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dFak4w09VadQ93Btfc0m2QFkmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upLSBdtsYZcbcp9t7YXCPI33.jpg?f=fotoalbum_large

What the F…
Maandag nog netjes heen en weer naar Utrecht gegaan, geparkeerd en nu ineens dit…

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

• Robbie8454
rammes schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:16:
Ik heb problemen met het aan de praat krijgen van Carplay, het volgende heb ik al geprobeerd:

*iphone 8 met ios14.x
*iphone XS met ios15

het koppelen lukt maar daarna carplay opstarten krijg ik een foutmelding dat verbinden is mislukt.

Boordcomputer als laatste een fabrieksinstellingen reset gegeven (kwam toevallig daarna met een mededeling dat er een update was)
maar ook dat hielp niet.

iemand tips?
kan helpen om je telefoon uit de auto instellingen te verwijderen en de auto te vergeten op je telefoon. Daarna even opnieuw verbinding maken

• this
Wat bedoel je met 'totaal' niet?

• this
P_de_B schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:24:
[...]

Mja, als ik lees hoe goed dat bij de Mach E werkt vind ik een sleutel nog wel een goed idee...
Bij Tesla lijkt het best vlot te werken. En bij BMW en ik denk Audi ook, heb je het voordeel dat het met ultrawide chip (of iets dergelijks) werkt en dus niet afhankelijk is van een derde partij.
Jammer dat Skoda dit niet lijkt te hebben.

• hosttech
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-04 19:17
Armada schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

What the F…
Maandag nog netjes heen en weer naar Utrecht gegaan, geparkeerd en nu ineens dit…
Oei beterschap..
Hopelijk geen hardwarematige fout en gewoon een zoveelste softwarebug? Blijft de melding na “afkoelen” of opnieuw starten?

• Italia
  • Laatst online: 25-11-2021
this schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:00:
[...]

Bij Tesla lijkt het best vlot te werken. En bij BMW en ik denk Audi ook, heb je het voordeel dat het met ultrawide chip (of iets dergelijks) werkt en dus niet afhankelijk is van een derde partij.
Jammer dat Skoda dit niet lijkt te hebben.
Ik moet nog een keer proberen de telefoons te verwijderen Tesla app opnieuw te installeren etc, want bij mij werkt het niet zo goed.

Vaak gaat de auto pas open als ik mijn telefoon uit mijn zak haal en unlock.
Soms na een paar seconden aan de hendel rukken.

• Enyaqenter
  • Laatst online: 25-10-2023
Hallo,

vandaag staat die van mij bij de dealer voor deze software update. Duurt 3 uur !!!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:54
Vaak gaat de auto pas open als ik mijn telefoon uit mijn zak haal en unlock.
Dat duidt erop dat je telefoon de app stopt als deze op de achtergrond draait. In Android kun je dat voorkomen door "Batterij optimalisatie" voor deze App uit te zetten.

• ManiacScum
this schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:55:
[...]

Wat bedoel je met 'totaal' niet?
De app heeft zeer geringe functionaliteit, laat staan dat het als sleutel werkt.

Je kunt niet eens je deur van afstand vergrendelen of ontgrendelen of de status bekijken. Dus in dat op zicht, totaal niet.

Het is geen Tesla zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ManiacScum schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:32:
[...]

De app heeft zeer geringe functionaliteit, laat staan dat het als sleutel werkt.

Je kunt niet eens je deur van afstand vergrendelen of ontgrendelen of de status bekijken. Dus in dat op zicht, totaal niet.

Het is geen Tesla zeg maar.
Als je erover nadenkt is het gebrek aan dat soort functionaliteit echt geen onkunde of technische beperkingen. Ik kom niet verder dan onwil.

Als mijn fulltime baan bestond uit het onderhouden van een app zouden mijn vingers jeuken om knopjes in de app te koppelen aan beschikbare functies in de auto. Of hebben ze de beveiliging van de app nog niet op orde en durven ze niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Pixal op 23-09-2021 11:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robbie8454
Nog niet de juiste auto, maar de laadpaal staat in ieder geval 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGWGctKZ683AWGbPWr8T2KRLSG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DR4EI6eO6zikSR9vzO2TZjYO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bram2700
  • Laatst online: 15-03 17:04
Wootism schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:13:
[...]

Hoe ziet bij jou die afdekplaat aan de achterkant van de auto er nu uit? Hebben ze er een stuk uitgezaagd?
Was me aan het oriënteren op een trekhaak bij een derde partij, maar die begon meteen over hakken en zagen :p
Hierbij enkele foto's waarop te zien is dat bij ingeklapte toestand er niets te zien is en dat de bedieningsknop aan de rechterbinnenkant keurig is geplaatst. Voor de volledigheid ook een foto van de trekhaak in uitgeklapte toestand; je moet hem alleen even vastklikken en bij het inklappen kun je hem eenvoudig onder de achterbumper vastklikken. Wat mij betreft een goede oplossing :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DExQZMrbVl82zbHY1RmCGOFFcX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jx1uVLG9IGkQQ5uLuNDtnokG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFVoBGJvnDyXPEmXPrfhPHFW0sM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A02qqXBMCNuoSQPyKCTARvda.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owaMdkIR6w57wIuc45Xm2OsMTD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VvilMu9B4kblsMc8TlyCB2th.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:36
bram2700 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:40:
[...]

Hierbij enkele foto's waarop te zien is dat bij ingeklapte toestand er niets te zien is en dat de bedieningsknop aan de rechterbinnenkant keurig is geplaatst. Voor de volledigheid ook een foto van de trekhaak in uitgeklapte toestand; je moet hem alleen even vastklikken en bij het inklappen kun je hem eenvoudig onder de achterbumper vastklikken. Wat mij betreft een goede oplossing :)

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is wel netjes gedaan. Zelf heb ik de trekhaak af-fabriek laten plaatsen. Wat ik op jouw foto's zie is echt exact hetzelfde.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn Enyaq geeft sinds gisteren de melding dat ik een werkplaats moet bezoeken vanwege een storing in het SOS systeem. Die hadden pas half oktober en konden geen inschatting geven hoelang het zou duren om op te lossen.

Gelukkig hoor je alleen een piep met openen/starten en blijft het daarna bij een icoontje in de display. Vorige bug in de Enyaq was dat knipperlicht als hardcore op 100% volume klonk en de radio random aan/uit ging op hetzelfde volume. Die was gelukkig de volgende rit weg, want dat was niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram2700
Laatste update van de dealer over de MySkoda app: uitgesteld laden zit er momenteel niet in omdat er problemen waren (zowel bij de Enyaq als de ID4) dat 'smorgens de accu niet helemaal vol was zoals gepland. Aan een software update wordt gewerkt, maar als die klaar is wordt die over de diverse landen uitgerold, hetzij via OTA hetzij (als het bij de dealer moet worden gedaan) na een schriftelijk bericht.

De dealer kon niet zeggen wanneer de update voor NL beschikbaar komt, maar in elk geval zit er iets in de pijplijn voor ons.... :P hopelijk stoppen ze nog wat andere functionaliteit in de update, dat zou mooi zijn ;)

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

bram2700 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks! Ziet er inderdaad exact hetzelfde uit als af-fabriek. (y) (Mag ook wel voor ruim €1300 :p )

Hebben ze hiervoor een gat in de bodemplaat moeten maken ter grootte van een sinaasappel? Of lossen ze dat anders op?

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:33
Heeft iemand hier al achteraf een trekhaak laten monteren op een Enyaq zonder trekhaakvoorbereiding? Online komt je dan op totaal nog geen 1000 euro uit. Benieuwd of iemand ervaringen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:18
svenxyz schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:09:
Heeft iemand hier al achteraf een trekhaak laten monteren op een Enyaq zonder trekhaakvoorbereiding? Online komt je dan op totaal nog geen 1000 euro uit. Benieuwd of iemand ervaringen heeft.
Voor zover ik weet kan dat nog helemaal niet omdat Skoda dit nog in ontwikkeling heeft. Misschien dat een beun er zelf iets voor kan knutselen, maar "officieel" is dit pas volgend jaar leverbaar.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:52
jeroen94704 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:19:
[...]

Voor zover ik weet kan dat nog helemaal niet omdat Skoda dit nog in ontwikkeling heeft. Misschien dat een beun er zelf iets voor kan knutselen, maar "officieel" is dit pas volgend jaar leverbaar.
Volgens mij is dat gewoon mogelijk, zie webshop.

• jeroen94704
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:18
DJ-B schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:30:
[...]

Volgens mij is dat gewoon mogelijk, zie webshop.
Haha, zijn ze daar ineens _sneller_ mee dan ze zelf hadden verwacht.

EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O

• bram2700
Wootism schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:24:
[...]

Thanks! Ziet er inderdaad exact hetzelfde uit als af-fabriek. (y) (Mag ook wel voor ruim €1300 :p )

Hebben ze hiervoor een gat in de bodemplaat moeten maken ter grootte van een sinaasappel? Of lossen ze dat anders op?
Ik ben maar niet onder mijn auto gekropen om te zien hoe ze dat hebben gefixed. Het is wel mooi zo :*)

• DirkBouwman
  • Laatst online: 05-05 20:21
bram2700 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:38:
[...]

Ik ben maar niet onder mijn auto gekropen om te zien hoe ze dat hebben gefixed. Het is wel mooi zo :*)
Zou me niets verbazen als er in elke bumper gewoon een gat voor de trekhaak zit. Het gat is slim gekozen zodat je het sowieso niet ziet. Gat is ook best breed omdat de trekhaak zijdelings wegdraait in het gat.

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

DirkBouwman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:06:
[...]

Zou me niets verbazen als er in elke bumper gewoon een gat voor de trekhaak zit. Het gat is slim gekozen zodat je het sowieso niet ziet. Gat is ook best breed omdat de trekhaak zijdelings wegdraait in het gat.
In mijn bumper/onderplaat zit helemaal geen gat. Vandaar mijn vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Laatst online: 05-05 20:21
Wootism schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:32:
[...]

In mijn bumper/onderplaat zit helemaal geen gat. Vandaar mijn vraag :)
Aha, snap hem. Mijne is a fabriek maar zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypUfEzRbtM3eDC045v-kcde-p_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfDbRaK7TBNot7Fgk6rG5aYf.jpg?f=fotoalbum_large

• ABTE
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-12-2021
Dinh088 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:33:

den opslaan
spiegel activeren.
opgeslagen

Heb je een elektrisch verstelbare stoel, anders zit deze functie er niet op, dacht ik :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korntrae
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10-2024
rammes schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:16:

*iphone 8 met ios14.x
*iphone XS met ios15

maar ook dat hielp niet.

iemand tips?
Ik had dit ooit op Android door het gebruik van een slechte USB kabel, mss een richting waar je kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

DirkBouwman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:49:
[...]

Aha, snap hem. Mijne is a fabriek maar zie foto.
[Afbeelding]
Ah top! Daar was ik inderdaad benieuwd naar, dank (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bayes
  • Laatst online: 19-12-2022
Het is net een lachfilm
November 2020 besteld (IV60/black//125Kw/Navi/Trekhaak)
Levering medio Week 25
Week 25 --> week 32
Week 32 --> week 35 (wijziging in configuratie, upgrade in velgen. Maar dan wordt hij wel definitief ingepland...)
Week 35 --> week 38 (met de melding hij is geproduceerd, staat klaar in Tsjechië, alleen nog transport naar Nederland)
Nu week 38: Gister contact gehad, hij is inderdaad geproduceerd maar mist een onderdeel. Staat nog steeds in Tsjechië, Levering weer uitgesteld naar week 42. Welk onderdeel weten ze niet (logisch beredeneerd zal het wel een chip zijn...)

November 3 stuks via de LM besteld. Inmiddels 2 uitgeleverd (1e week 30, 2e week 35). Nu maar hopen dat het dan maar week 42 wordt....

Geduld is een schone zaak... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:44
Ik kan volgende week mijn IV 80 ophalen, die staat al een tijdje geparkeerd bij de dealer in opslag (ja sorry mensen). Met welke software kan de auto uitgeleverd worden, maw wat is de laatste update?

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2506
  • Laatst online: 26-04-2023
Hé mede Enyaq rijders :)

is er hier iemand die weet of het geluid bij achter uit rijden uitgezet kan worden?
ik schaam mij dood als ik bij de supermarkt achteruit rijd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Robin2506 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:22:

is er hier iemand die weet of het geluid bij achter uit rijden uitgezet kan worden?
Kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Robin2506 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:22:

De plug-in hybrid (nota bene) van mijn buren doet van die vrachtenwagenpiepjes...

Dan heb ik liever het Enyaq-spaceship 8)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:33
@Robin2506 Zekering 12 onder de motorkap is de zekering van de 'motorsoundgenerator'. Weet niet of de auto foutmeldingen gaat geven als je deze verwijderd. Wellicht wil iemand die zich er enorm aan ergert dit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2506
RandomNick schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:34:
[...]

@Robin2506 Zekering 12 onder de motorkap is de zekering van de 'motorsoundgenerator'. Weet niet of de auto foutmeldingen gaat geven als je deze verwijderd. Wellicht wil iemand die zich er enorm aan ergert dit proberen.
het is gewoon een speaker denk ik he ?
zou het niet mogelijk zijn om deze te verwijderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:39
Is dit niet verplicht inmiddels? Een EV moet geluid maken aan de buitenkant bij achteruit rijden ivm veiligheid.

Leuker zou zijn als je je eigen tune kan uploaden. "MOVE B*ch, out of my way, Move"

[ Voor 28% gewijzigd door water_escape op 24-09-2021 09:43 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin2506
water_escape schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:42:
Is dit niet verplicht inmiddels? Een EV moet geluid maken aan de buitenkant bij achteruit rijden ivm veiligheid.

Leuker zou zijn als je je eigen tune kan uploaden. "MOVE B*ch, out of my way, Move"
dat dacht ik dus ook..

alleen reed en gisteren een tesla model 3 ( vrij nieuwe ) achteruit en daar hoorde ik geen geluid bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Geluid is inderdaad een verplichting, hoewel ik niet verwacht dat je in de rechtbank hoeft te verschijnen, omdat iemand merkt dat het geluid er niet meer is, ben je bij schade/verwondingen het bokje (strafbaar en onverzekerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmniRocket
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-07 12:44
Sinds 1 juli 2019 is voor nieuwe elektrische auto’s een Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) verplicht. Dat is een systeem dat ervoor zorgt dat een auto geluid maakt als hij minder dan 20 kilometer per uur rijdt of achteruitgaat. Het kunstmatige motorgeluid wordt automatisch afgespeeld zodat het hoorbaar is voor andere weggebruikers. In sommige auto’s kun je het ook over de speakers afspelen, zodat je er als bestuurder zelf ook van kan genieten.
Misschien kan Skoda het als optie toevoegen om ook een speaker achterin te plaatsen zodat de speakers voor bij het achteruit rijden niet zo'n hard geluid hoeven te maken :-)
Pagina: 1 ... 208 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2