Sfeerverlichting overdag? Dit forum lijkt een dieptepunt bereikt te hebben…..RandomNick schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:32:
[...]
Regendans doen voor je weggaat. 15 kniebuigingen voor donker weer. Als dat werkt is het donker genoeg om de verlichting te activeren, dan gaat ook meteen de interieurkerstboom aan.
Kan die sfeerverlichting ook jacuzzi style een beetje knipperen en van kleur wisselen?
Vraag het voor een vriend @Maat28
Vraag het voor een vriend @Maat28
Laatste update van mijn auto. Auto staat nog steeds op definitief ingepland en levering staat nog steeds op week 41. Echter week 39 gaat de fabriek dicht. Dat gaat toch nooit lukken? Of mis ik iets?
Ik heb ze inderdaad in mijn import auto. Je moet het zien als van die tafeltjes die ze ook in het vliegtuig hebben. Afhankelijk van de stoel stand ervoor kun je ze soms niet makkelijk omhoog klikken. Dus het is soms een beetje geklooi. Als je foto's wilt ofzo let me know, dan maak ik er wel een paar.BeaM-R schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:35:
Iemand deze tafeltjes voor de Enyaq al eerder tegen gekomen?
Volgens mij in sommige landen een accessoire maar in Nederland nog nergens tegen gekomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Blijft interessant dat er niet echt een relatie lijkt te zijn tussen besteldatum en moment van levering. Mijn Enyaq is half Mei besteld en staat (nu nog) gepland om in week 46 geleverd te worden bij de dealer.d.j.hissink schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:26:
Begin Juni besteld, vorige week bericht dat auto onderweg is naar NL.
Ik lijk geluk te hebben, ging redelijk snel..
Heb tenaamstelling op 2022 gezet (geen lease).
Nu heb ik nog ff om mijn smartevse in elkaar te knutselen
EV: Skoda Enyaq iV60. PV: 1.6 kWp Z, 3.5 kWp W, 2.8 kWp O
Als je geluk hebt wordt hij voor week 39 gebouwd. Na de daadwerkelijke productie hebben ze altijd nog enige tijd nodig om een auto klaar te maken voor transport. Dan nog de reis naar NL zelf, ontvangst door de dealer en rijklaar maken. Ik denk dat ze met dat alles zo een paar weken bezig zijn.Robbie8454 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:56:
Laatste update van mijn auto. Auto staat nog steeds op definitief ingepland en levering staat nog steeds op week 41. Echter week 39 gaat de fabriek dicht. Dat gaat toch nooit lukken? Of mis ik iets?
Heb je daar ook het slaappakket bij met de hoofdsteunen die je aan de zijkanten kan neerklappen?roel visseren schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:50:
[...]
Ik heb ze inderdaad in mijn import auto. Je moet het zien als van die tafeltjes die ze ook in het vliegtuig hebben. Afhankelijk van de stoel stand ervoor kun je ze soms niet makkelijk omhoog klikken. Dus het is soms een beetje geklooi. Als je foto's wilt ofzo let me know, dan maak ik er wel een paar.
Ik heb gisteren een retourtje Oss-Den Haag gemaakt en mijn Iphone XR is 3x vastgelopen tijdens het laden in de Qi lader. Het viel op omdat Google Maps stopte met werken en alles zwart werd
De telefoon wordt ook echt bizar heet. Zijn er meer mensen met deze problemen of moet ik het meer zoeken in mijn toestel?
Verder nog steeds erg blij, de rijlaan assistentie is op de snelweg niet zo irritant als in een Koreaan maar ik heb nog niet rondom wegwerkzaamheden gereden dus ben benieuwd.
De telefoon wordt ook echt bizar heet. Zijn er meer mensen met deze problemen of moet ik het meer zoeken in mijn toestel?
Verder nog steeds erg blij, de rijlaan assistentie is op de snelweg niet zo irritant als in een Koreaan maar ik heb nog niet rondom wegwerkzaamheden gereden dus ben benieuwd.
Al meermaals beschreven in dit topic, zijn er meer die dit hebben, zelf ook, en sluit zelf daarom alleen nog bekabeld aan. Dat gaat prima.Hennie-M schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:50:
Ik heb gisteren een retourtje Oss-Den Haag gemaakt en mijn Iphone XR is 3x vastgelopen tijdens het laden in de Qi lader. Het viel op omdat Google Maps stopte met werken en alles zwart werd
Toch nog een leuke ervaring die ik wil delen met een functionaliteit die ik nog niet kende.
Tot nu toe vond ik de paddels van weinig meerwaarde. Zeker, omdat de ingestelde stand wordt vergeten als je het gas weer indrukt, terwijl ik soms stand 1 of 2 fijner vind (vooral op drukkere snelwegen en bochtige provinciale wegen).
De afgelopen dagen in Beieren mooie wegen gereden. Lekker sturen! En tot mijn verbazing (bij gebrek aan rtfm en wellicht voor jullie oude kost): in 'sport' mode en dan D wordt de gekozen recuperatie wél onthouden. En dan is sturen leuk en actief over bochtige wegen. De overgang tussen twee standen is ook mooi soepel dus voor e vrouw relatief comfortabel sportief toeren.
Tot nu toe vond ik de paddels van weinig meerwaarde. Zeker, omdat de ingestelde stand wordt vergeten als je het gas weer indrukt, terwijl ik soms stand 1 of 2 fijner vind (vooral op drukkere snelwegen en bochtige provinciale wegen).
De afgelopen dagen in Beieren mooie wegen gereden. Lekker sturen! En tot mijn verbazing (bij gebrek aan rtfm en wellicht voor jullie oude kost): in 'sport' mode en dan D wordt de gekozen recuperatie wél onthouden. En dan is sturen leuk en actief over bochtige wegen. De overgang tussen twee standen is ook mooi soepel dus voor e vrouw relatief comfortabel sportief toeren.
Besteld 1 april ‘21…
Verwachte leverdatum 4-12-2021
Toen
Productie datum week 37
Toen
Productie datum week 28
Banking
Aangekomen in NL
Leverdatum 28-09-2021
IV60 Black Magic
Aftellen dus!!!
Verwachte leverdatum 4-12-2021
Toen
Productie datum week 37
Toen
Productie datum week 28
Banking
Aangekomen in NL
Leverdatum 28-09-2021
IV60 Black Magic
Aftellen dus!!!
Die wist ik nog niet. Heb zelf eerlijk gezegd ook weinig met die flipperdingen. Gebruik 99,9% de B stand.Trebor78 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:14:
Toch nog een leuke ervaring die ik wil delen met een functionaliteit die ik nog niet kende.
Ik gebruik ze ook heel veel. Automatische stand uitgeschakeld, in de D stand rijden en dan zelf bepalen hoe hard de auto afremt.Trebor78 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:14:
Dat zelfde effect kun je ook krijgen met OPD. Hangt er maar vanaf hoe veel je het stroompedaal laat opkomen.Chipsoer schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:58:
[...]
Ik gebruik ze ook heel veel. Automatische stand uitgeschakeld, in de D stand rijden en dan zelf bepalen hoe hard de auto afremt.
Los daarvan verbaas ik me altijd wel een beetje over de wens van een aantal Enyaq rijders om sportief te willen rijden / sturen. Volgens mij had je dan toch echt beter een andere auto kunnen kiezen ;-)
Persoonlijk vind ik het als een tang op een varken slaan om met een 2 ton wegende SUV familie auto net te willen doen of je een coureur bent (daarom vind ik 21 inch velgen ook niet 'kloppen' bij het soort auto)
Maar ja, zal we de leeftijd zijn. In mijn sportieve tijd reed ik in ieder geval wel een sportieve auto...
Heeft iemand ervaring met het volgende?
Ik reed vd week in de file op ACC, vervolgens ging het weer normale snelheid rijden, om vervolgens abrupt weer naar file te gaan. Kan ik op het ACC vertrouwen dat het vol in de ankers gaat, wat ik als control-freak (en onervaren met ACC) toch maar zelf deed?
Ik reed vd week in de file op ACC, vervolgens ging het weer normale snelheid rijden, om vervolgens abrupt weer naar file te gaan. Kan ik op het ACC vertrouwen dat het vol in de ankers gaat, wat ik als control-freak (en onervaren met ACC) toch maar zelf deed?
Ik zou zeggen: je kan erop vertrouwen tot die wat raars doet en dan dus zelf ingrijpen?Bixby schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:30:

Mijn FoFo gaat met ACC vol in de ankers, maar geeft tegelijkertijd ook de front alert waarschuwing waardoor je (ik) automatisch alsnog alles zelf overneemt. Bij harmonicaverkeer met enorm grote snelheidswisselingen zoals bv 10-30-80-0 km/h vind ik het reactieve (ipv voorspellende) rijgedrag iig te abrupt en rij ik dus zelf.Bixby schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:30:
Met 80km/h op een bij het verkeerslicht stilstaande auto afrijden kan iig prima (mits niet in een bocht).
Hoe de Enyaq zich gedraagt weet ik pas vanaf eind oktober.
[ Voor 3% gewijzigd door internetinfo op 18-09-2021 14:44 ]
Klopt, die zitten er ook bij (daar had ik pakket voor bijgevoegd. Lekker je hoofd tegenaan laten liggen. Bijgevoegd enkele foto's van hoe het eruit ziet (en hoe het vastgemaakt is in de stoel)Chipsoer schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:50:
[...]
Heb je daar ook het slaappakket bij met de hoofdsteunen die je aan de zijkanten kan neerklappen?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik heb een paar van die gevalletjes gehad en (met TA basis) ik ga er niet meer vanuit dat hij daadwerkelijk een noodstop voor je maakt.Bixby schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:30:
Dus auto remt af op de ACC als verkeer dichterbij komt. Als dat ineens sneller gaat dan verwacht krijg je de botsing waarschuwing, maar de auto gaat dan niet harder remmen. Het remmend vermogen op dat moment kan ik dan niet meer rijmen met de afstand die steeds kleiner wordt en trap ik dus vol op de rem.
Korte antwoord: nee. Je kan en mag nooit vertrouwen op de ACC. Je moet altijd zelf blijven opletten. Heb in die paar weken dat ik erin rij al een paar keer gehad dat hij echt niet begon te remmen bij een file.Bixby schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:30:
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Heb je zelf wel een Enyaq?jeroenkb schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:24:
[...]
Dat zelfde effect kun je ook krijgen met OPD. Hangt er maar vanaf hoe veel je het stroompedaal laat opkomen.
Los daarvan verbaas ik me altijd wel een beetje over de wens van een aantal Enyaq rijders om sportief te willen rijden / sturen. Volgens mij had je dan toch echt beter een andere auto kunnen kiezen ;-)
Persoonlijk vind ik het als een tang op een varken slaan om met een 2 ton wegende SUV familie auto net te willen doen of je een coureur bent (daarom vind ik 21 inch velgen ook niet 'kloppen' bij het soort auto)
Maar ja, zal we de leeftijd zijn. In mijn sportieve tijd reed ik in ieder geval wel een sportieve auto...
Dat ding stuurt juist hartstikke strak en ligt als een blok in de bochten.
Daarbij passen die grote schoenen hem erg goed. Maar dat kan smaak zijn natuurlijk
Wauw die hoofdsteunen had ik ook genomen als ik wist dat ze bestonden... En ook nog eens in lounge interieur wat ik ook hebroel visseren schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:57:
[...]
Klopt, die zitten er ook bij (daar had ik pakket voor bijgevoegd. Lekker je hoofd tegenaan laten liggen. Bijgevoegd enkele foto's van hoe het eruit ziet (en hoe het vastgemaakt is in de stoel)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Ik heb nu losse klik steunen maar zo geïntegreerd is wel 10x mooier.
Dat slaappakket, is dat ook in NL te bestellen dan?
Ik kan me niet herinneren dat ik het ergens ben tegengekomen...
Dat slaappakket zit inderdaad in family plus, maar was dus in Nederland niet te krijgen. Vandaar dat ik naar België was uitgeweken om de auto te bestellen.
Lounge interieur is inderdaad erg mooi vond ik zelf. Ik had het besteld zonder het te zien in levende lijve, maar zeker niet ontevreden over :-).
Lounge interieur is inderdaad erg mooi vond ik zelf. Ik had het besteld zonder het te zien in levende lijve, maar zeker niet ontevreden over :-).
Ziet er mooi uit idd!roel visseren schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:53:
Dat slaappakket zit inderdaad in family plus, maar was dus in Nederland niet te krijgen. Vandaar dat ik naar België was uitgeweken om de auto te bestellen.
Ik heb nog een dealer in Belgie benaderd maar ze kunnen het helaas niet los als accessoire bestellen.
Die tafeltjes lijken me gewoon op de stoel geschroefd, zal niet lastig zijn dit after market te laten plaatsen.roel visseren schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:57:
[...]
Klopt, die zitten er ook bij (daar had ik pakket voor bijgevoegd. Lekker je hoofd tegenaan laten liggen. Bijgevoegd enkele foto's van hoe het eruit ziet (en hoe het vastgemaakt is in de stoel)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
die hoofdsteunen zou Skoda NL toch gewoon kunnen leveren? Ouwe eruit trekken en nieuwe erin.
Toch vreemd dat we dit in NL niet standaard kunnen bestellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kaaschef op 18-09-2021 20:15 ]
Ai balen. Wanneer besteld? Er is trouwens ook een afgesplitst levertijden topic.
Ik denk dat als je tegen een auto in gaat rijden dat de front assist het overneemt. Dat doet mijn Superb al dus ik verwacht dat dat systeem wel hetzelfde doet?jeroenkb schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:31:
[...]
Ik heb een paar van die gevalletjes gehad en (met TA basis) ik ga er niet meer vanuit dat hij daadwerkelijk een noodstop voor je maakt.
Dus auto remt af op de ACC als verkeer dichterbij komt. Als dat ineens sneller gaat dan verwacht krijg je de botsing waarschuwing, maar de auto gaat dan niet harder remmen. Het remmend vermogen op dat moment kan ik dan niet meer rijmen met de afstand die steeds kleiner wordt en trap ik dus vol op de rem.
Wat ik standaard doe ik de tussenruimte die de ACC houd in een file veel ruimer zetten dan normaal, en zelfs dan ga ik soms gewoon zelf rijden in B stand of actief aan de slag met flippers in D stand. Auto doet mij iets teveel wegracen en weer vol in de ankers. Zeker bij files waar je soms stilstaat, dan weer even 80 kan rijden en dan weer stilstaat. Aan de andere kant, als je echt files hebt met grote stukken kruipen en langzaam rijden doet ACC het perfect.Bixby schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:30:
Ook de melding: “dit betekent meer bijtelling. En succes….” Wanneer heb je besteld?
Bestelling is van half mei, dus toch ook alweer een tijd geleden.Robbie8454 schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:45:
[...]
Ook de melding: “dit betekent meer bijtelling. En succes….” Wanneer heb je besteld?
Geen idee, hoe kan ik daar in kijken?Maat28 schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:44:
[...]
Staat die bij jou in honeymoonnet ook op 2022? Dat is immers ook de bron voor de dealer….
Als je dealer skoda betaald hiervoor dan kan je dealer je toegang geven anders helaas.jeroen94704 schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:49:
Geen idee, hoe kan ik daar in kijken?
Ik heb hier direct toegang tot gekregen. Niets voor hoeven doen verder.knirrebir schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:11:
[...]
Als je dealer skoda betaald hiervoor dan kan je dealer je toegang geven anders helaas.
Van wie heb je deze melding ontvangen? Dealer, importeur, leasemaatschappij?jeroen94704 schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:40:
[...]
Bestelling is van half mei, dus toch ook alweer een tijd geleden.
Mijn bestelling is van begin mei, leverweek staat (nog) op 48. Maar die is al een paar keer verschoven dus ik houd m'n hart vast.
Van de dealer. De leasemaatschappij gaf al die tijd aan dat de levering in week 48 zou zijn, maar van de dealer wist ik dat zij de auto in week 46 verwachtten.Yeltz schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:52:
[...]
Van wie heb je deze melding ontvangen? Dealer, importeur, leasemaatschappij?
Mijn bestelling is van begin mei, leverweek staat (nog) op 48. Maar die is al een paar keer verschoven dus ik houd m'n hart vast.
Dat klopt, ik bedoelde dat dealer voor honeymoon wel moet betalen aan skoda nederland.Maat28 schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:36:
Ik heb hier direct toegang tot gekregen. Niets voor hoeven doen verder.
Jezus wat zou dat kudt zijn. Mijn bestelling is van eind juni heeft ook leverweek 48. Heb je vertragende opties; trekhaak, licht, velgen?jeroen94704 schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:19:
[...]
Van de dealer. De leasemaatschappij gaf al die tijd aan dat de levering in week 48 zou zijn, maar van de dealer wist ik dat zij de auto in week 46 verwachtten.
Nee, niet dat ik weet, alles standaard (alleen warmtepomp en snelladen). Maar daar ga ik de dealer dus nog over bellen.markiep schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:44:
[...]
Jezus wat zou dat kudt zijn. Mijn bestelling is van eind juni heeft ook leverweek 48. Heb je vertragende opties; trekhaak, licht, velgen?
Standaard velgen en standaard licht zijn (waren?) Vertragende "opties".jeroen94704 schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:16:
[...]
Nee, niet dat ik weet, alles standaard (alleen warmtepomp en snelladen). Maar daar ga ik de dealer dus nog over bellen.
Ja, dat begreep ik ook. Ik heb bij de dealer gevraagd of het nog zin heeft om dit aan te passen. We gaan het zien.SkyFlyer schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:36:
[...]
Standaard velgen en standaard licht zijn (waren?) Vertragende "opties".
Hoi Enyaq-ers.... Ervaart iemand ook soms een rammelende/krakende achterklep bij het overrijden van oneffenheden in de weg ? Op een biljartwegdek geen geluid merkbaar, maar bij putten en bulten wel gerammel van de achterklep... Heb al eens nagekeken, geen losliggende waar achteraan en ook de stootvijzen (die regelbare) pootjes op de achterklep al eens in- en uitgedraaid, maar blijft toch maar aanhouden... Of is dat normaal ?
Om van de rammel af te komen.... zie hieronder. Waarschijnlijk de afstandhouders.sven2829 schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:46:
Hoi Enyaq-ers.... Ervaart iemand ook soms een rammelende/krakende achterklep bij het overrijden van oneffenheden in de weg ? ....
JanHenk schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:41:
Ik had een rammel in de kofferbak. Nu ben ik een behoorlijke pietlut voor wat betreft rammeltjes en kraakjes. Dat was me juist zo opgevallen tijdens de proefrit;....................................................
...............
Blijkt dat er van die afstandshouders in zitten. 1'tje was helemaal ingedraaid, waardoor er aan die kant van de kofferklep ruimte zat.
Even uitgedraaid, paar keer geprobeerd, en nu zit de klep (elektrische kofferklep overigens, meen dat dat niet standaard is), goed stevig vast bij het sluiten.
Tip voor eigenaren dus: even de afstandshouders in de kofferklep checken.
Mijn Enyaq is weer muisstil. Wat een fijne wagen
@windfreak al eens geprobeerd, maar het volledig in- en uitdraaien brengt geen soelaas.... Of iemand een ander idee wat dit kan zijn ?
Kentekenplaat die rammelt en/of kentekenplaathouder?sven2829 schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:50:
@windfreak al eens geprobeerd, maar het volledig in- en uitdraaien brengt geen soelaas.... Of iemand een ander idee wat dit kan zijn ?
Ik mag een auto bestellen voor mijn werk. Daar past krap een Enyaq IV 80 in met juist genoeg budget voor een warmtepomp. En nog 500 euro overschot.
Dus het zal een zeer kale wagen worden. Maar bereik is voor mij wel belangrijk, vandaar de keuze voor de 80 en de warmtepomp.
Of is het ten zeerste af te raden om deze auto kaal te nemen?
Bijvoorbeeld een Audi Q4 e-tron kan ook in mijn budget, maar ik weet op voorhand al dat een Audi enkel leuk is als er opties op zitten. Anders blijf je beter zo ver mogelijk weg van dat merk.
Ik ga me nu ook gaan verdiepen in de Enyaq en heel dit topic doorspitten, maar het zou handig zijn moest iemand mij al op voorhand kunnen zeggen of het de moeite is of niet.
Dus het zal een zeer kale wagen worden. Maar bereik is voor mij wel belangrijk, vandaar de keuze voor de 80 en de warmtepomp.
Bijvoorbeeld een Audi Q4 e-tron kan ook in mijn budget, maar ik weet op voorhand al dat een Audi enkel leuk is als er opties op zitten. Anders blijf je beter zo ver mogelijk weg van dat merk.
Ik ga me nu ook gaan verdiepen in de Enyaq en heel dit topic doorspitten, maar het zou handig zijn moest iemand mij al op voorhand kunnen zeggen of het de moeite is of niet.
Warmtepomp weglaten en vervangen door snelladen. Verder wellicht family en comfort en dan heb je echt al een mooi aangeklede wagen. Standaard velgen en bekleding is niks mis mee.this schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:31:
Ik mag een auto bestellen voor mijn werk. Daar past krap een Enyaq IV 80 in met juist genoeg budget voor een warmtepomp. En nog 500 euro overschot.
Nope, is niet af te raden. Is al een mooie complete auto in de basis.this schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:31:
Het weglaten van je warmtepomp geeft je alweer €1200 speling die je zou kunnen besteden aan de 125kW optie en het Assistentiepakket.
Precies wat @Chipsoer zegt. Warmtepomp ga je in ons klimaat niet missen. Snelladen is eventueel achteraf nog (tegen betaling) te activeren via de software dus zou je evt ook weg kunnen laten, scheelt je weer budget en bijtelling.this schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:31:
Volgens mij zit er een verschil in NL-BE.
Ik heb de mijne in augustus bestelt (levering duurt nog veeeel te lang) maar ik heb nooit de mogelijkheid gehad om traag te laden, die zat er in. Dit voor de gewone IV 80.
'k heb ook warmtepompt genomen, maar zou dat inderdaad ook niet als eerste optie nemen. Wat meer features naar comfort/veiligheid lijken me nuttiger.
Mijne is dus in BE besteld. Waarbij ik vaak zie voorbij komen dat je moet kiezen, is die optie er dus niet in BE. is dus standaard snelladen. (10 keer gecheckt, want was klein paniekje)
Ik heb de mijne in augustus bestelt (levering duurt nog veeeel te lang) maar ik heb nooit de mogelijkheid gehad om traag te laden, die zat er in. Dit voor de gewone IV 80.
'k heb ook warmtepompt genomen, maar zou dat inderdaad ook niet als eerste optie nemen. Wat meer features naar comfort/veiligheid lijken me nuttiger.
Mijne is dus in BE besteld. Waarbij ik vaak zie voorbij komen dat je moet kiezen, is die optie er dus niet in BE. is dus standaard snelladen. (10 keer gecheckt, want was klein paniekje)
Laatst meldde ik hier dat ik een mail naar SkodaNL had gestuurd met opmerkingen over de navigatie en de app. Afgelopen zaterdag werd ik teruggebeld en een dame heeft uitgebreid mijn klachten besproken. Moest wat betreft de navi mij doorverwijzen naar de dealer omdat ze niet wist of het daaraan lag of aan een van de hulpsystemen.
Vandaag bij de dealer i.v.m. monteren trekhaak. Keurig gedaan met een knop aan de zijkant die de trekhaak elektrisch ontsluit en vergrendeld. Eerdere info sprak van een trekoog die je handmatig moest bedienen, maar dat viel gelukkig mee, want ik vroeg mij al af waar dat kwam te zitten.
Bij de dealer tegelijk al mijn punten neergelegd. Vanmiddag de auto weer opgehaald en bleek dat er een softwareupdate was die het navi probleem verhield (had niet zozeer met de navi zelf te maken maar bleek te liggen aan de radar). Begreep dat vooralsnog softwareupdates bij de dealer worden uitgevoerd zodra je daar toch moet zijn voor iets anders; dus niet OTA...
Wat betreft de app: uitgesteld laden oftewel slimme schema's (wat ik dus niet kon vinden in mijn app) bleek te liggen aan het ontbreken van enkele gegevens op mijn profielpagina bij SkodaConnect. Nadat ik dit gedaan had kon de dealer de functie activeren (hij heeft wel je rijbewijsgegevens erbij nodig); als het goed is wordt het nu snel actief. Dus anderen die deze functionaliteit missen: check je SkodaConnect gegevens en even langs de dealer...
Vandaag bij de dealer i.v.m. monteren trekhaak. Keurig gedaan met een knop aan de zijkant die de trekhaak elektrisch ontsluit en vergrendeld. Eerdere info sprak van een trekoog die je handmatig moest bedienen, maar dat viel gelukkig mee, want ik vroeg mij al af waar dat kwam te zitten.
Bij de dealer tegelijk al mijn punten neergelegd. Vanmiddag de auto weer opgehaald en bleek dat er een softwareupdate was die het navi probleem verhield (had niet zozeer met de navi zelf te maken maar bleek te liggen aan de radar). Begreep dat vooralsnog softwareupdates bij de dealer worden uitgevoerd zodra je daar toch moet zijn voor iets anders; dus niet OTA...
Wat betreft de app: uitgesteld laden oftewel slimme schema's (wat ik dus niet kon vinden in mijn app) bleek te liggen aan het ontbreken van enkele gegevens op mijn profielpagina bij SkodaConnect. Nadat ik dit gedaan had kon de dealer de functie activeren (hij heeft wel je rijbewijsgegevens erbij nodig); als het goed is wordt het nu snel actief. Dus anderen die deze functionaliteit missen: check je SkodaConnect gegevens en even langs de dealer...
Dat komt omdat in Belgie bepaalde vastgestelde edities zijn geconfigureerd (zoals in Nederland de first editions) en is het qua keuzes minder/anders dan in Nederland.Korntrae schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:20:
Volgens mij zit er een verschil in NL-BE.
Waarom heeft men rijbewijsgegevens nodig om uitgesteld laden te activeren????bram2700 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:10:
Laatst meldde ik hier dat ik een mail naar SkodaNL had gestuurd met opmerkingen over de navigatie en de app. Afgelopen zaterdag werd ik teruggebeld en een dame heeft uitgebreid mijn klachten besproken. Moest wat betreft de navi mij doorverwijzen naar de dealer omdat ze niet wist of het daaraan lag of aan een van de hulpsystemen.
Kan je screenshots plaatsen van hoe dat eruit ziet in de app? Volgens mij zou je de eerste zijn die dit heeft.bram2700 schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:10:
Ik probeerde vandaag de voorruit verwarming ff omdat ik deze toevallig tegen kwam. Op het moment dat ik deze wil gebruiken/inschakelen, krijg ik de melding:
Deze optie is momenteel niet beschikbaar.
Ik kan niet achterhalen waarom niet.
En ja ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen.
Als snelladen puur een software /instelling ding is voel ik me behoorlijk opgelicht voor die 550 euro!!😡Martinique schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:20:
[...]
Precies wat @Chipsoer zegt. Warmtepomp ga je in ons klimaat niet missen. Snelladen is eventueel achteraf nog (tegen betaling) te activeren via de software dus zou je evt ook weg kunnen laten, scheelt je weer budget en bijtelling.
Waarom een 80? De 60 is echt voldoende in NL met de goede infrastructuur van snelladers langs de snelwegen en bij kantoren.this schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:31:
Wel bijzonder, krijg vandaag de update via honeymoonnet dat productie definitief gepland staat voor w39 en aflevering w43, betreft founders edition.Danny67 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:33:
Slecht nieuws voor degene die wachten op levering
https://www-mladaboleslav...hl=no&_x_tr_pto=ajax,elem
Tsja… plus de hogere fiscale waarde en bijtelling 😉Kaaschef schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:50:
[...]
Als snelladen puur een software /instelling ding is voel ik me behoorlijk opgelicht voor die 550 euro!!😡
Ohja, en achteraf is zelfs nog iets goedkoper zoals het nu lijkt.
[ Voor 10% gewijzigd door Martinique op 20-09-2021 21:16 ]
Is afhankelijk van je situatie. Ik kom bijvoorbeeld absoluut niet uit met een 60 en ben erg blij dat ik voor de 80 ben gegaan.Kaaschef schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:01:
[...]
Waarom een 80? De 60 is echt voldoende in NL met de goede infrastructuur van snelladers langs de snelwegen en bij kantoren.
Warmtepomp zou ik niet nemen als je budget beperkt is, toegevoegde waarde daarvan is nihil terwijl de meerprijs fors is. Dan liever een andere optie.this schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:31:
Hier ook een founders edition in bestelling staan, ben heel benieuwd of ik via de dealer ook een update krijg (dealer heeft geen honeymoon). Besteld 16/07.Wel bijzonder, krijg vandaag de update via honeymoonnet dat productie definitief gepland staat voor w39 en aflevering w43, betreft founders edition.
Omdat ik geen snelladers wil gebruiken. Ik wil toekomen met thuisladen voor 90% van mijn verplaatsingen. Anders zou dat een van de grootste voordelen van EV rijden teniet doen.Kaaschef schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:01:
[...]
Waarom een 80? De 60 is echt voldoende in NL met de goede infrastructuur van snelladers langs de snelwegen en bij kantoren.
Een warmtepomp ga ik nu wel achterwege laten. 30km extra bereik voor de dagen dat het vriest lijkt me niet zo noodzakelijk voor mij.
Een software update waardoor het snelladen wordt verhoogd is volgens mij echt niet aan de orde. Mocht dit zo zijn dan kan Skoda direct een massale refund gaan geven aan de mensen die hiervoor als optie betaald hebben.Martinique schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:14:
[...]
Tsja… plus de hogere fiscale waarde en bijtelling 😉
Ohja, en achteraf is zelfs nog iets goedkoper zoals het nu lijkt.
Jawel dus: vinom in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"Maat28 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:24:
[...]
Een software update waardoor het snelladen wordt verhoogd is volgens mij echt niet aan de orde. Mocht dit zo zijn dan kan Skoda direct een massale refund gaan geven aan de mensen die hiervoor als optie betaald hebben.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Wanneer heb je de auto nodig? Nu bestellen is levering volgend jaar rond deze tijd….? Maar zeker de warmtepomp achterwege laten, dit is vrijwel nutteloos in Nederland. De Q4 is best wel een lelijk ding….dus ook wegstrepen als optie😉 Wel voor de IV80 gaan zodat je niet snel gezeur hebt met te korte range en gewoon lekker stevig kunt blijven doorrijden. De Enyaq is standaard al prima uitgerust….zou er zelf nog het comfort pakket op doen zodat je keyless entry hebt en de achterruiten netjes donker zijn en voor de ruiten dikker zijn. Succes!!this schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:31:
Kijk hier maar is dan https://shop.skoda.nl/aut...functie-skoda-enyaq-iv-60Kaaschef schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:50:
[...]
Als snelladen puur een software /instelling ding is voel ik me behoorlijk opgelicht voor die 550 euro!!😡
Jawel. Maar waarom een refund? Je hebt gekregen waar je voor betaald hebt toch? Alleen het prijsverschil is wel vreemd maar ook weer niet schokkend…Maat28 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:24:
[...]
Een software update waardoor het snelladen wordt verhoogd is volgens mij echt niet aan de orde. Mocht dit zo zijn dan kan Skoda direct een massale refund gaan geven aan de mensen die hiervoor als optie betaald hebben.
Een refund bedoelde ik als blijkt dat je het snelladen als gratis toevoeging krijgt met een software update. Ik zie nu dat er 495 (voor de iv60) voor betaald moet worden om achteraf dit erop te zetten. Bij aanschaf was deze optie op mijn iv80 550 euro. Dat prijsverschil vind ik ook niet schokkend.Martinique schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:37:
[...]
Jawel. Maar waarom een refund? Je hebt gekregen waar je voor betaald hebt toch? Alleen het prijsverschil is wel vreemd maar ook weer niet schokkend…
Het was vanochtend voor het eerst natuurlijk behoorlijk koud en het was heerlijk om in te stappen en dat je tijdens het rijden ineens doorhad: oh ja, de stoelverwarming en stuurverwarming gaan automatisch aan bij lage temperaturen!
Heerlijk!
Ah, ja!!vinom schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:25:
Het was vanochtend voor het eerst natuurlijk behoorlijk koud en het was heerlijk om in te stappen en dat je tijdens het rijden ineens doorhad: oh ja, de stoelverwarming en stuurverwarming gaan automatisch aan bij lage temperaturen!Heerlijk!
Vandaar dat ik na een minuutje of wat dacht, wat is dat stuur toch godsklere heet
Ik kon me ook niet herinneren dat ik dat zelf aan had gezet.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik had het volgens mij wel ingesteld in de App. Ik vond het wel prettig moet ik zeggen, verwarming kon daardoor ook wel een graadje lager.JanHenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:30:
[...]
Ah, ja!!
Vandaar dat ik na een minuutje of wat dacht, wat is dat stuur toch godsklere heet![]()
Ik kon me ook niet herinneren dat ik dat zelf aan had gezet.
Geen idee !!, de dealer zei dat nummer en datum afgifte nodig waren om het te kunnen activeren. Ik vraag me nu af of het voor de dealer is of voor Skoda NL...Alex Timmermans schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:25:
[...]
Waarom heeft men rijbewijsgegevens nodig om uitgesteld laden te activeren????

Op welke stand schakelt dit dan in? Meteen maximaal (stand 3) of gewoon stand 1?vinom schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:25:
Het was vanochtend voor het eerst natuurlijk behoorlijk koud en het was heerlijk om in te stappen en dat je tijdens het rijden ineens doorhad: oh ja, de stoelverwarming en stuurverwarming gaan automatisch aan bij lage temperaturen!Heerlijk!
Hmm, ik dacht dat ik het in de App kon instellen, maar ik kan het niet meer vinden (lang geleden ingesteld). Dus misschien is het toch in de auto, en volgens mij kan je instellen welke stand. Bij mij stond zowel stuur als stoelverwarming op stand 1.RandomNick schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:39:
[...]
Op welke stand schakelt dit dan in? Meteen maximaal (stand 3) of gewoon stand 1?
Nog niks te zien in mijn appRandomNick schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:01:
[...]
Kan je screenshots plaatsen van hoe dat eruit ziet in de app? Volgens mij zou je de eerste zijn die dit heeft.
Klopt, je kunt dit instellen in de auto, maar uit m'n hoofd weet ik niet precies waar. Volgens mij instelbaar als hoog-middel-laag, waarschijnlijk overeenkomstig stand 3-2-1. Bij mij stonden ze beide op stand 2, dus ik heb denk ik de instelling op 'middel' staan. Ik vond het stuur op gegeven moment te warm worden, maar gelukkig kun je hem daarna zelf ook uitzetten of lager zetten natuurlijk.vinom schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:49:
[...]
Hmm, ik dacht dat ik het in de App kon instellen, maar ik kan het niet meer vinden (lang geleden ingesteld). Dus misschien is het toch in de auto, en volgens mij kan je instellen welke stand. Bij mij stond zowel stuur als stoelverwarming op stand 1.
Voor de 550 optie heb je toch ook een jaar lang gratis powerpass? Dat zit bij de 495 niet bij zo te zien. Twee keer laden bij Ionity en je hebt het verschil terug.Martinique schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:37:
[...]
Jawel. Maar waarom een refund? Je hebt gekregen waar je voor betaald hebt toch? Alleen het prijsverschil is wel vreemd maar ook weer niet schokkend…
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik zou volgens de laatste berichten van de dealer over 2 weken de auto moeten kunnen verwachten (hoewel ik daar met het laatste nieuws niet al te veel waarde aan hecht) dus ik ben nu aan het kijken naar een granny charger. Ik meen me te herrineren dat er in het verleden in de Skoda webshop een granny charger stond die ook op krachtstroom kon worden aangesloten (CEE stekker). Deze zie ik nu niet meer staan en alleen de normale schuko stekker variant is er nog. Is deze uit het assortiment en als dat zo is, heeft er iemand een alternatief?
/post
True, goed punt! Zie het er op de website ook niet bij staan.Inspired schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:06:
[...]
Voor de 550 optie heb je toch ook een jaar lang gratis powerpass? Dat zit bij de 495 niet bij zo te zien. Twee keer laden bij Ionity en je hebt het verschil terug.
Wel "grappig" dat er toch een verschil zit in hardware qua laden. Volgens sommige konden alle auto's tot 170kW gaan in de toekomst. Dit lijkt dus niet zo te zijn.
Een jaar lang gratis powerpass? Gratis laden bedoel je daarmee…? Waar wordt dat beloofd dan……Inspired schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:06:
[...]
Voor de 550 optie heb je toch ook een jaar lang gratis powerpass? Dat zit bij de 495 niet bij zo te zien. Twee keer laden bij Ionity en je hebt het verschil terug.
Niet gratis, tegen lager tarief.Maat28 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:32:
[...]
Een jaar lang gratis powerpass? Gratis laden bedoel je daarmee…? Waar wordt dat beloofd dan……
dat komt in de nieuwe update.Inspired schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:21:
Wel "grappig" dat er toch een verschil zit in hardware qua laden. Volgens sommige konden alle auto's tot 170kW gaan in de toekomst. Dit lijkt dus niet zo te zijn.
Ik zou het doen!
Afstelling verlichting laat te wensen over, m.i. Wat vinden jullie? Rechts lijkt oké. Links niet. Maar nu heb ik ik weleens begrepen dat de linker koplamp rechts verlicht en vv..??
Betreft LED Matrix met groot licht uit. Tijd niet in donker gereden, van de week, terug uit Frankrijk zie ik dit.
zumba
Help ons even... wat zie je / moeten we op letten?zumba schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:10:
[YouTube: Skoda Enyaq LED Matrix.]
Afstelling verlichting laat te wensen over, m.i. Wat vinden jullie? Rechts lijkt oké. Links niet. Maar nu heb ik ik weleens begrepen dat de linker koplamp rechts verlicht en vv..??
Betreft LED Matrix met groot licht uit. Tijd niet in donker gereden, van de week, terug uit Frankrijk zie ik dit.
Lijkt erop dat ie links netjes uit laat ivm tegenliggers?zumba schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:10:
Drietal vragen;
1) Ik lees in de handleiding dat het infotainmentsysteem videobestanden ondersteund (kopje media). Heeft iemand al voor elkaar gekregen om video media af te spelen?
2) Nu ik eenmaal stoelstanden voor meerdere personen heb ingesteld (set+1/2/3) én de achteruitrij spiegelstand heb ingesteld. (stukje Positie buitenspiegel aan (bij)rijderszijde voor het achteruitrijden
opslaan) vraag ik mij af of dit ook pér sleutel wordt opgeslagen. M.a.w. als ik instap gaat alles op mijn instellingen en als vrouwlief instapt alles op haar instellingen. (stoel / spiegels).
3) Is het mogelijk om de HUD ipv de horizontale strepen de verticale strepen te tonen? Helpt met dragen van zonnebril.
1) Ik lees in de handleiding dat het infotainmentsysteem videobestanden ondersteund (kopje media). Heeft iemand al voor elkaar gekregen om video media af te spelen?
2) Nu ik eenmaal stoelstanden voor meerdere personen heb ingesteld (set+1/2/3) én de achteruitrij spiegelstand heb ingesteld. (stukje Positie buitenspiegel aan (bij)rijderszijde voor het achteruitrijden
opslaan) vraag ik mij af of dit ook pér sleutel wordt opgeslagen. M.a.w. als ik instap gaat alles op mijn instellingen en als vrouwlief instapt alles op haar instellingen. (stoel / spiegels).
3) Is het mogelijk om de HUD ipv de horizontale strepen de verticale strepen te tonen? Helpt met dragen van zonnebril.
Ja, daar zijn in dit forum al eens wat filmpjes voorbij gekomenDinh088 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:24:
Drietal vragen;
Ja, hier is sleutel 1 mijn stand, sleutel 2 heeft de stand van de ander. Zodra ik sleutel 2 per ongeluk mee neem, kom ik bijna niet achter het stuur.2) Nu ik eenmaal stoelstanden voor meerdere personen heb ingesteld (set+1/2/3) én de achteruitrij spiegelstand heb ingesteld. (stukje Positie buitenspiegel aan (bij)rijderszijde voor het achteruitrijden
Je kunt dit ook instellen in het Infotainment menu. (Daar heet het dan Laag, Middel, Hoog)vinom schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:49:
[...]
Hmm, ik dacht dat ik het in de App kon instellen, maar ik kan het niet meer vinden (lang geleden ingesteld). Dus misschien is het toch in de auto, en volgens mij kan je instellen welke stand. Bij mij stond zowel stuur als stoelverwarming op stand 1.
Brengt mij terug op mijn vraag als we het toch over verwarming hebben:
ManiacScum schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:00:
Ik probeerde vandaag de voorruit verwarming ff omdat ik deze toevallig tegen kwam. Op het moment dat ik deze wil gebruiken/inschakelen, krijg ik de melding:
Rij jij dan meer dan 350km per dag en heb je geen thuislaad mogelijkheid?Wootism schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:46:
[...]
Is afhankelijk van je situatie. Ik kom bijvoorbeeld absoluut niet uit met een 60 en ben erg blij dat ik voor de 80 ben gegaan.
Klopt idd. Komt door tegenliggers, auto's voor je en de straatverlichting (rij al enkele jaren met led matrixlampen). Op elke lichtbundel wat de auto ziet, schijnt de verlichting niet op. Alleen bij pikke donker heb je de volledige lichtbundel, maar dat is in Nederland bijna niet mogelijk
.
Hier illustratie hoe het werkt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z3uBlz7j5BrIBOupU3BK6Dhd.jpg?f=user_large)
Hier illustratie hoe het werkt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z3uBlz7j5BrIBOupU3BK6Dhd.jpg?f=user_large)
Dtale schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:15:
[...]
Lijkt erop dat ie links netjes uit laat ivm tegenliggers?
[ Voor 21% gewijzigd door sebbe_1 op 21-09-2021 11:53 ]
Heren, even lezen, hij zegt (en is ook te zien) dat dit enkel dimlicht is. Grootlicht (of grootlicht-assistent) is uit.zumba schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:10:
Wat ik zie is een "asymmetrisch dimlicht". Dit was er vroehâh al met de halogeen en xenon-verlichting. Ik denk dat Skoda dat ook heeft toegepast op de (matrix of niet) LED-koplampen. Daar lijkt het althans op.
Bij een asymmetrisch dimlicht schijnt de rechterkant van het vlak verder omhoog. Zoek maar eens naar wat afbeeldingen ervan op Google.
Ik weet niet of dit zo hoort overigens. Ik zou het kunnen vergelijken, maar ik rij momenteel nog niet zo vaak in het donker..
Grootse voordeel van EV rijden is nu nooit de range helaas. Range Axiety is vaak aanwezig maar valt in de praktijk reuze mee.this schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:12:
[...]
Omdat ik geen snelladers wil gebruiken. Ik wil toekomen met thuisladen voor 90% van mijn verplaatsingen. Anders zou dat een van de grootste voordelen van EV rijden teniet doen.
Een warmtepomp ga ik nu wel achterwege laten. 30km extra bereik voor de dagen dat het vriest lijkt me niet zo noodzakelijk voor mij.
Als je voor 90% van je ritten 400 km range nodig hebt, dan is een 80 wel beter. Ik heb een 60 , rij gemiddeld 300km per week en laad dan ook maar 1x per week. Je tankt immers je benzine/diesel ook niet elke dag vol.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2