Je dealer kan je helpen.jeroenribbink schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:51:
Ik heb een vraag over afleveren en pakketten. ik heb de Enyaq in bestelling staan bij dealer Pouw en ben benieuwd of er mensen zijn die via die dealer al een auto geleverd hebben gekregen?
Ik kan nergens echt goed vinden (zoeken in dit topic en via de welbekende zoekmachine) wat ze bij aflevering meeleveren (hesjes, gevarendriehoek, matten, etc.)
Wie kan mij helpen?
Van de laatste drie leaseauto’s die afgeleverd werden (bij verschillende dealers) zaten er altijd matten (lijkt me logisch), gevarendriehoek en hesjes bij. Die laatste konden ook van de LM zijn aangezien hun naam erop stond. Voor de rest zou ik er niet teveel meer van verwachten…jeroenribbink schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:51:
Ik heb een vraag over afleveren en pakketten. ik heb de Enyaq in bestelling staan bij dealer Pouw en ben benieuwd of er mensen zijn die via die dealer al een auto geleverd hebben gekregen?
Ik kan nergens echt goed vinden (zoeken in dit topic en via de welbekende zoekmachine) wat ze bij aflevering meeleveren (hesjes, gevarendriehoek, matten, etc.)
Wie kan mij helpen?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Iemand enig idee hoe dit zit? Ik heb mijn auto weer eens voor 100% geladen (moet ver rijden). Voorheen gaf de auto 520 km aan te kunnen rijden, nu 443 km? Hij zegt wel dat hij 100% is geladen?
De inschatting is gebaseerd op je rijstijl in de laatste x aantal km. Je hebt dus een stukje onzuiniger gereden dan de vorige keer en gebaseerd op die rijstijl schat hij 443 km in. Ga je zuiniger rijden dan zal het bereik vanzelf aangepast worden.Daan115 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:08:
Iemand enig idee hoe dit zit? Ik heb mijn auto weer eens voor 100% geladen (moet ver rijden). Voorheen gaf de auto 520 km aan te kunnen rijden, nu 443 km? Hij zegt wel dat hij 100% is geladen?
Dit doen overigens alle benzine auto's die ik de afgelopen jaren heb gereden ook gewoon.
[ Voor 40% gewijzigd door Pixal op 29-08-2021 12:12 ]
Echt? Gaf je ice auto wel altijd hetzelfde aan? Dit heeft alles te maken met je rechtervoet, buitentemperatuur, wind enzovoorts enzovoorts.Daan115 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:08:
Mijn auto weet wat voor weer het wordt?Robbie8454 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:11:
[...]
Echt? Gaf je ice auto wel altijd hetzelfde aan? Dit heeft alles te maken met je rechtervoet, buitentemperatuur, wind enzovoorts enzovoorts.
Het weer heeft invloed op je verbruik, dus als je laatste x kilometers het heel koud was en je de verwarming aan had staan, is je verbruik in die periode hoger geweest en zal die dat meenemen in de voorspelling.
[ Voor 6% gewijzigd door SSJVegito op 29-08-2021 12:30 ]
Serieus issue dit! Waarschijnlijk een deel van je accupakket dat door het 100% laden sterk gedegradeerd is. Zou er zeker even mee langs de dealer gaan!Daan115 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:08:

Hahahahaha die boodschap kwam aan 😁RandomNick schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:13:
[...]
Serieus issue dit! Waarschijnlijk een deel van je accupakket dat door het 100% laden sterk gedegradeerd is. Zou er zeker even mee langs de dealer gaan!
Nog niet voorbij zien komen. Volgens deze site kan het niet:sebari schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:51:
Weten jullie toevallig of er al clip on fietsen dragers beschikbaar zijn voor de Enyaq? Heb geen trekhaak genomen, maar merk nu wel dat ik toch meer met familie en racefiets de weg op wil...
Werkte bij vorige Golf, V40 en V70 prima
“It's not possible to fit a rear door fitting bike carrier to this vehicle, this is due to the design and/or strength of the tailgate.”
Misschien omdat het scharnierpunt van de klep best diep zit...
Dakdragers kunnen natuurlijk wel, maar dat had je zelf ook al bedacht denk ik.
Ik had het nog niet eerder, maar ook hier vandaag zekering 19 getrokken.hilbert_nl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:18:
[...]
Het probleem is toch ook vaak omdat het 4G modem geen verbinding heeft?
Ik had het zelf afgelopen week ook. Opgelost door zekering 19 even te trekken.
Hierna moest ik nog een resetten het entertainmentsysteem doen en daarna weer online.
Heel vervelend als dit vaker voor gaat komen.
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
Zag vandaag een Model S rijden met dit: https://www.internet-bike...2EjggnEAQYAiABEgJ2mfD_BwEsebari schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:51:
Weten jullie toevallig of er al clip on fietsen dragers beschikbaar zijn voor de Enyaq? Heb geen trekhaak genomen, maar merk nu wel dat ik toch meer met familie en racefiets de weg op wil...
Werkte bij vorige Golf, V40 en V70 prima
Dit ziet er heel erg eng uit. Dan maar achteraf een trekhaak laten monteren, zou ik zeggen.arjola schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:59:
[...]
Zag vandaag een Model S rijden met dit: https://www.internet-bike...2EjggnEAQYAiABEgJ2mfD_BwE
Seasucker is een bekend merk. Wielrenteams rijden er ook weleens mee. Is 100% veilig.internetinfo schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:30:
[...]
Dit ziet er heel erg eng uit. Dan maar achteraf een trekhaak laten monteren, zou ik zeggen.
Als je dan toch je fiets op het dak zet zou ik gewoon voor de dakdragers gaan. Evt de fietsen liggend.
Trekhaak plus fietsendrager is echt beter dan alle alternatieven. Veiliger en beter voor range.
[ Voor 3% gewijzigd door leenderttimmers op 29-08-2021 19:48 ]
Klein beetje off topic maar nu we toch bij fietsendragers zijn; hoe 'erg' is het als je een kilo of 10 over de max kogeldruk heen gaat? Met 2 e-bikes + kinderfiets en een stevige drager kom ik op ca 85kg.
Technisch waarschijnlijk weinig… alleen de verzekering zal dwarsliggen als er wat gebeurd denk ik.Edwin_B schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:59:
Klein beetje off topic maar nu we toch bij fietsendragers zijn; hoe 'erg' is het als je een kilo of 10 over de max kogeldruk heen gaat? Met 2 e-bikes + kinderfiets en een stevige drager kom ik op ca 85kg.
Die Model S reed ook gewoon 130kw_nl schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:33:
[...]
Seasucker is een bekend merk. Wielrenteams rijden er ook weleens mee. Is 100% veilig.
Mijn Enyaq is afgelopen vrijdag aan mij uitgeleverd. Ben er heel blij mee. Echt een gave bak en hij rijdt prima.schwarzenegger schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:28:
[...]
Ik kreeg deze week bericht van Van den Udenhout Lease dat de auto al in het land is, dat is eerder dan verwacht![]()
Als het meezit bij de planning dan kunnen ze de auto met een week of 2 à 3 uitleveren.
Het is inderdaad wel even wennen met de 20 inch velgen. Stuitert toch iets meer over de weg.
@DonKui kun je mijn regel in de openingspost aanpassen?
Ik zag laatst een enkele zuignap met handvat liggen, volgens mij van verhuizers. Opzetten kwartslag draaien en je kan er letterlijk aan hangen als het oppervlak ook maar een beetje glad is. Tilde er eerst een bureau mee op, daarna een server en daarna kon ik er een heel vol (en draaiendarjola schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:05:
[...]
Technisch waarschijnlijk weinig… alleen de verzekering zal dwarsliggen als er wat gebeurd denk ik.

Verbaasde me hoe sterk dat is, kan je nagaan als een set bestaat uit 6 zuignappen ofzo. Zie geen enkel bezwaar om dit te gebruiken. Zit wel wat anders dan de tomtom zuignap die elke kilometer van je raam af kwam lazeren.
Ze hebben hem getest met 230 kilometer per uur.
Ik neem aan dat je de accu’s eerst van de fietsen haalt? Dat scheelt al snel 3 kilo per fiets.Edwin_B schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:59:
Dan is een fiets max 25kg
Fietsendrager van 10kg
Dag mag de kinderfiets nog altijd 15kg zijn.
Netjes binnen de norm van 75kg
[ Voor 13% gewijzigd door Alex Timmermans op 29-08-2021 22:22 ]
😳… zo dankw_nl schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:48:
[...]
Ze hebben hem getest met 230 kilometer per uur.
Idd als er iets gebeurd is de vraag.Edwin_B schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:59:
Ben afgelopen 2 weken luxemburg/frankrijk (2500 km) op deze manier op pad geweest met enkel alleen de powerpass app (pas was te laat) en plugsurfing, dat ging goed op een paar plaatsen na.
ABRP was in mijn geval niet echt bruikbaar maar gewoon rijden en bij 100km range gaan kijken waar je kunt laden bij ionity.
Max range 280 (80% met een 60). Enkele spannende momenten gehad maar enkel omdat ik enkel een app had en geen echte kaart. Dit heeft zowel heen als terug wel enkel uren gekost. Volgende vakantie heb ik mijn lease pas en powerpass (kwamen beide dag na vertrek) en dan geen enkele issue meer lijkt me.
Wegligging prima, denk niet dat ik boven de 75kg kogeldruk uitgekomen ben, maar toch behoorlijk wat gewicht. Daarom tent ook in de auto geladen.
Officieel mag dit ook niet, tas op Fietsendrager, maar wat is het risico. Geloof niet dat ze iets gaan nawegen, tenzij je er qua gewicht heel veel (overdreven) overheen zit.
Trekhaak: Fietsendrager + campingtafel set+ kleding en kampeermateriaal
Dakkoffer: kleding + kampeermateriaal
Kofferbak: tent + kampeermateriaal + koelkast
Auto: 2 volwassen en 2 kinderen.
Airco uitzetten scheelt erg veel in range... Dat had ik niet verwacht.
Verder heel erg relaxed rijden. Enkel mijn stoel krijg ik nog niet helemaal lekker afgesteld.
Problemen tot zo ver is enkel dat Android auto ineens disconnect.
Verder tot. Nu toe (2800km) alles prima.
:strip_exif()/f/image/q87cudVkeANAF7AmVTxNgeQD.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds de introductie van de Enyaq volg ik dit topic een beetje en het is leuk om dezelfde usernames te zien die ik 4 jaar terug zag toen ik een octavia ging leasen.
Afgelopen vrijdag heb ik met mijn werkgever besloten om een voorraad/showroom Enyaq te leasen. Dus ik ben binnenkort ook ‘eigenaar’ van een Enyaq 60.
Ik heb ook een tijd gekeken naar Enyaq’s op www.mrwheelson.nl daar staan heel veel jonggebruikte EV’s te koop. Maar ze doen niet aan full operational lease met verzekering, winterbanden etc. Mocht je er een prive willen kopen en niet willen wachten tot volgend jaar, dan is dit misschien een optie.
Hoeveel is dat zonder de dakkoffer en trekhaakspullen?
Afgelopen vrijdag heb ik met mijn werkgever besloten om een voorraad/showroom Enyaq te leasen. Dus ik ben binnenkort ook ‘eigenaar’ van een Enyaq 60.
Ik heb ook een tijd gekeken naar Enyaq’s op www.mrwheelson.nl daar staan heel veel jonggebruikte EV’s te koop. Maar ze doen niet aan full operational lease met verzekering, winterbanden etc. Mocht je er een prive willen kopen en niet willen wachten tot volgend jaar, dan is dit misschien een optie.
Bedoel je dat de langste afstand die je kon reizen maar 280km is?ABTE schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:01:
[...]
Max range 280 (80% met een 60). Enkele spannende momenten gehad maar enkel omdat ik enkel een app had en geen echte kaart. Dit heeft zowel heen als terug wel enkel uren gekost. Volgende vakantie heb ik mijn lease pas en powerpass (kwamen beide dag na vertrek) en dan geen enkele issue meer lijkt me.
Als je topic al een tijd volgt zou je antwoord weten op je vraag, maar ga uit van 16-17kwh/100km en dan kan je zelf berekenen wat actieradius is bij bijvoorbeeld 80% geladen of 90%.Hennie-M schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 06:31:
Bedoel je dat de langste afstand die je kon reizen maar 280km is?
Het zou kunnen dat ABTE normaal gesproken ook een ander verbruik heeft. Ik heb gelezen dat sommige mensen structureel te hard rijden en bijna alleen maar snelweg kilometers maken.knirrebir schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:15:
[...]
Als je topic al een tijd volgt zou je antwoord weten op je vraag, maar ga uit van 16-17kwh/100km en dan kan je zelf berekenen wat actieradius is bij bijvoorbeeld 80% geladen of 90%.
Een gemiddelde van 16-17 is ook maar een gemiddelde
offtopic:
En ik volg dit topic vanaf het begin maar heb vooral interesse in opties, uitvoeringen en dealer ervaringen. km/l en kw/km zijn zaken die nu pas relevant beginnen te worden
En ik volg dit topic vanaf het begin maar heb vooral interesse in opties, uitvoeringen en dealer ervaringen. km/l en kw/km zijn zaken die nu pas relevant beginnen te worden
Helaas heb ik dat nog niet kunnen beoordelen. Ik heb de auto enkele dagen voor mijn vakantie gekregen en daarvoor weinig kunnen rijden.Hennie-M schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:49:
[...]
Het zou kunnen dat ABTE normaal gesproken ook een ander verbruik heeft. Ik heb gelezen dat sommige mensen structureel te hard rijden en bijna alleen maar snelweg kilometers maken.
offtopic:
Ik hoop dat de range wel beter wordt. Ik weet niet of andere members kunnen aangeven wat ze gemiddeld qua km's kunnen rijden met een 60 met 80%??
Overschrijden toegestane kogeldruk met 10 of 15 kg zal in principe geen directe problemen opleveren, echter: bij een ongeval zal men hier mogelijk naar kijken en vervolgens zal de verzekeringsmaatschappij moeilijk gaan doen. Mijn advies is om max. toegestane kogeldruk aan te houden.
Als je spreekt over range bij 80% en je rijd tot 10% SOC. Dan verbruik je effectief 70% van 58kwh. Dus 'maar' 40,6kwh. Bij gemiddeld praktijkverbruik in de "zomer" van 16.5kwh/100km kom je uit op 246km.ABTE schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:50:
[...]
Helaas heb ik dat nog niet kunnen beoordelen. Ik heb de auto enkele dagen voor mijn vakantie gekregen en daarvoor weinig kunnen rijden.
Ik hoop dat de range wel beter wordt. Ik weet niet of andere members kunnen aangeven wat ze gemiddeld qua km's kunnen rijden met een 60 met 80%??
Van 100 naar 0% komt dit gebruik bij deze accu op 351km. De opgegeven WLTP range is 390. Dus 10% afwijking. Tussen praktijk (welke omstandigheden / invloed bereider en route?) en specs van fabrikant. Dat is 27% beter dan het verschil tussen werkelijk verbruik en opgegeven gebruik van mijn ICE.....
Ik weet niet wat je verwacht, wanneer is het voldoende?
Met een opgegeven WLTP zou ik dolblij zijn met maar 10% afwijking in de zomer.
Het is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl en de mix van snelweg/binnenwegen/stad, maar 280-300 km bij 80% komt mij bekend voorABTE schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:50:
[...]
Helaas heb ik dat nog niet kunnen beoordelen. Ik heb de auto enkele dagen voor mijn vakantie gekregen en daarvoor weinig kunnen rijden.
Het zal van de winter wel iets minder worden denk ik....

[ Voor 5% gewijzigd door bram2700 op 30-08-2021 12:21 ]
Heb je de auto ontvangen? Ziet er inderdaad goed uit. Vind de e-tron zelfs niet zo bijzonder.Robbie8454 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:31:
Zelfs in de basis versie houdt hij zich goed staande naast een e-tron
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nee, even geleend om de plaatsing van de laadpaal te bepalen. Goed excuus😅 ik heb deze besteld:SSJVegito schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:33:
[...]
Heb je de auto ontvangen? Ziet er inderdaad goed uit. Vind de e-tron zelfs niet zo bijzonder.
/f/image/mBvfRykCGvIFT02CZ2OGE99y.png?f=fotoalbum_large)
Update: Zojuist bericht van de LM ontvangen dat mijn nieuwe auto definitief besteld is!J.Kossen schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:21:
Goedemorgen allemaal,
Ook ik volg dit forum al enige tijd met belangstelling. Eind juli mocht ik mijn nieuwe auto gaan uitzoeken (5 maanden voor einde leasecontract). Uiteindelijk op de Enyaq terecht gekomen, met de volgende uitvoering:
Skoda Enyaq 80 Sportline Black Magic:...
* Ben een beetje jaloers op degenen die al rijden of binnenkort hun auto mogen ontvangen.
snap je voetnoot, echter dat is voor ieder persoonlijk; heb mezelf van begin bezig gehouden met alles wat je in voetnoot benoemt ondanks het tot op heden voor mij niet relevant isHennie-M schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:49:
Het zou kunnen dat ABTE normaal gesproken ook een ander verbruik heeft. Ik heb gelezen dat sommige mensen structureel te hard rijden en bijna alleen maar snelweg kilometers maken.
offtopic:
het genoemde gemiddelde is wel voor meeste members hier realistisch wanneer je geen dakkoffer, belading op trekhaak hebt en niet extreem belading hebt in kofferruimte
en jij hebt een 60? is wellicht gemakkelijk om erbij te vermeldenbram2700 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:19:
Het is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl en de mix van snelweg/binnenwegen/stad, maar 280-300 km bij 80% komt mij bekend voor
Het zal van de winter wel iets minder worden denk ik....
jaloers hoef je niet te zijn, met melding van definitief besteld vandaag en dan dit jaar nog rijden (mogelijk over 5 weken) dan ben je spekkoper, er zijn menig member die eerder besteld hebben (bijvoorbeeld eind vorig jaar) die hopen dat ze bestelde enyaq dit jaar geleverd krijgenJ.Kossen schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:44:
Update: Zojuist bericht van de LM ontvangen dat mijn nieuwe auto definitief besteld is!Nu kan het lange wachten beginnen, want huidig leasecontract loopt pas 28-12 af... Dealer heeft bevestigd (maar gezien de gekozen opties slag om de arm houden) dat de auto wk39-2021 klaar zou zijn voor aflevering.
* Ben een beetje jaloers op degenen die al rijden of binnenkort hun auto mogen ontvangen.
Ik ben vooral jaloers op degenen die er één mogen bestellen.... bij mijn werkgever is een bestelstop tot volgend jaar, dus mijn Golf Variant gaat de 200.000km voorbij....* Ben een beetje jaloers op degenen die al rijden of binnenkort hun auto mogen ontvangen.
die reden had ik nog niet eerder gehoord, maar wel erg ruk op zijn zachtst gezegdThatGuy2303 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:07:
Ik ben vooral jaloers op degenen die er één mogen bestellen.... bij mijn werkgever is een bestelstop tot volgend jaar, dus mijn Golf Variant gaat de 200.000km voorbij....
Goed excuus inderdaad. Die je besteld hebt ziet er wel erg goed uit ja! Ik dacht eerst dat je hem al had dus werd al benieuwd naar de audio upgrade.Robbie8454 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:39:
[...]
Nee, even geleend om de plaatsing van de laadpaal te bepalen. Goed excuus😅 ik heb deze besteld:
[Afbeelding]
Voor diegene die het interessant vinden:
Net terug van een kleine twee weken Lago Mergozzo (naast Lago Maggiore) IT a 2x 1000 km enkele reis met een Skoda Enyaq iv60 (met optie snelladen) en zowel heen als terug een overnachting halverwege in DE. Vooraf mn route gepland via ABRP met o.a. de instellingen van een gemiddeld verbruik a 20, 200kg extra gewicht (vrouw, 2 kleine kids en bagage in kofferbak), voorkeur voor kwalitatieve Ionity netwerk (ook i.v.m. korting via Powerpass), alleen snelladers >100 kwh, minimaal 3 laadpunten op de laadlocaties en gewoon de maximale snelheid rijden (100 in NL, 130 in DE, 120 in ZWI en 120 in IT).
De voorgestelde routes opgeslagen als routes in mn TomTom Go. Het kwam per dag op 2 laadstops uit en waarbij we in het hotel via een 11kwh lader gedurende de nacht konden laden tot 100%. Van de totaal 8 laadstops onderweg waren het er 7x via Ionity en 1x een EnBW snellader.
Het is uiteindelijk echt top verlopen! De route via TomTom Go via Carplay ging perfect, er was altijd wel een lader vrij, vaak zelfs meer dan één. Een enkele keer zat er een laadpaal tussen die out-of-office was, maar zoals gezegd: altijd direct een vrije laadpaal die werkte! 7x geladen met de Powerpass en bij de EnBW met de Shell Newmotion. Overigens was mijn gemiddelde verbruik over de gehele reis idd +- 20! Bij continu 110 km/uur was het verbruik zo'n 19 en bij continu 130 km/uur al snel 22. En op de camping hebben we gewoon geladen bij de accomodatie op het stopcontact (moet je niet doen als de vaatwasser aan staan, de airco en wat verlichting, dan vliegt de stop uit de meterkast 🙂)
Wat enorm is opgevallen: in DE wordt in het 1e deel vanuit NL goed aangegeven of een tankstation ook een elektrische laadoptie heeft (niet welke snelheid), alleen op het terrein van het tankstation wordt de laadpaal dan wel weer slecht aangegeven, dus vaak even goed kijken. In het 2e deel van DE vanuit NL worden laadpaal amper aangegeven op de borden langs de weg, dus als je op de bonnefooi gaat, lijkt me dat wel lastig, dan moet je een app als Chargemap wel bijdehand hebben. In ZWI is het echt prima: overal langs de weg wordt het goed aangegeven en ook bij de tankstations worden de laadpalen goed aangegeven. In IT kan ik het niet beoordelen omdat we alleen een stukje langs Lago Maggiore hoefde over een N-weg.
Oja, ook de standaard navi van de Enyaq geprobeerd in IT: niet fijn, vond ik! Verkeerssituatie vaak niet actueel, navi geeft aan einddoel niet te halen ivm accu (terwijl einddoel nog 30km was en actieradius nog 55 km) en dus plant ie een laadstop waardoor aankomsttijd ruim 2 uur later wordt.
Verder best wat NL'ers gesproken onderweg met een elektrische auto's, vantevoren plannen is toch wel het beste 🙂 Verbaasd me dat er toch gasten zijn die op de bonnefooi naar het buitenland gaan in het hoogseizoen met een elektrische auto. Diegene die ik sprak onderweg, hadden allemaal issues gehad met laadpassen die niet konden, defecte palen, maar 1 laadpaal, 50kw laden, etc. Overigens rijden er buiten NL echt nog verhoudingsgewijs erg weinig elektrische auto's.. De auto's die ik onderweg tegenkwam met laden waren vooral uit NL: een e-tron, ID3, ID4, Hyundai Ioniq.
Het meest bizarre vond ik verder dat ik welgeteld 3 Enyaq's heb gezien deze gehele vakantie: op de heenweg bij een laadpunt stond ook een NL grey Enyaq en verder tijdens de reis terug 2 grey DE Enyaq's gezien. De Enyaq was iig top om zo op vakantie te gaan. Elke 2 uur even een klein half uurtje stoppen, even naar het toilet met het gezin, broodje erin en de auto was weer geladen tot > 80%. Oja, laneassist op de vele wegwerkzaamheden in DE is best pittig, vooral als je op de <2m baan rijd 🙂
Voor diegene die nog op vakantie mogen gaan: enjoy!
Net terug van een kleine twee weken Lago Mergozzo (naast Lago Maggiore) IT a 2x 1000 km enkele reis met een Skoda Enyaq iv60 (met optie snelladen) en zowel heen als terug een overnachting halverwege in DE. Vooraf mn route gepland via ABRP met o.a. de instellingen van een gemiddeld verbruik a 20, 200kg extra gewicht (vrouw, 2 kleine kids en bagage in kofferbak), voorkeur voor kwalitatieve Ionity netwerk (ook i.v.m. korting via Powerpass), alleen snelladers >100 kwh, minimaal 3 laadpunten op de laadlocaties en gewoon de maximale snelheid rijden (100 in NL, 130 in DE, 120 in ZWI en 120 in IT).
De voorgestelde routes opgeslagen als routes in mn TomTom Go. Het kwam per dag op 2 laadstops uit en waarbij we in het hotel via een 11kwh lader gedurende de nacht konden laden tot 100%. Van de totaal 8 laadstops onderweg waren het er 7x via Ionity en 1x een EnBW snellader.
Het is uiteindelijk echt top verlopen! De route via TomTom Go via Carplay ging perfect, er was altijd wel een lader vrij, vaak zelfs meer dan één. Een enkele keer zat er een laadpaal tussen die out-of-office was, maar zoals gezegd: altijd direct een vrije laadpaal die werkte! 7x geladen met de Powerpass en bij de EnBW met de Shell Newmotion. Overigens was mijn gemiddelde verbruik over de gehele reis idd +- 20! Bij continu 110 km/uur was het verbruik zo'n 19 en bij continu 130 km/uur al snel 22. En op de camping hebben we gewoon geladen bij de accomodatie op het stopcontact (moet je niet doen als de vaatwasser aan staan, de airco en wat verlichting, dan vliegt de stop uit de meterkast 🙂)
Wat enorm is opgevallen: in DE wordt in het 1e deel vanuit NL goed aangegeven of een tankstation ook een elektrische laadoptie heeft (niet welke snelheid), alleen op het terrein van het tankstation wordt de laadpaal dan wel weer slecht aangegeven, dus vaak even goed kijken. In het 2e deel van DE vanuit NL worden laadpaal amper aangegeven op de borden langs de weg, dus als je op de bonnefooi gaat, lijkt me dat wel lastig, dan moet je een app als Chargemap wel bijdehand hebben. In ZWI is het echt prima: overal langs de weg wordt het goed aangegeven en ook bij de tankstations worden de laadpalen goed aangegeven. In IT kan ik het niet beoordelen omdat we alleen een stukje langs Lago Maggiore hoefde over een N-weg.
Oja, ook de standaard navi van de Enyaq geprobeerd in IT: niet fijn, vond ik! Verkeerssituatie vaak niet actueel, navi geeft aan einddoel niet te halen ivm accu (terwijl einddoel nog 30km was en actieradius nog 55 km) en dus plant ie een laadstop waardoor aankomsttijd ruim 2 uur later wordt.
Verder best wat NL'ers gesproken onderweg met een elektrische auto's, vantevoren plannen is toch wel het beste 🙂 Verbaasd me dat er toch gasten zijn die op de bonnefooi naar het buitenland gaan in het hoogseizoen met een elektrische auto. Diegene die ik sprak onderweg, hadden allemaal issues gehad met laadpassen die niet konden, defecte palen, maar 1 laadpaal, 50kw laden, etc. Overigens rijden er buiten NL echt nog verhoudingsgewijs erg weinig elektrische auto's.. De auto's die ik onderweg tegenkwam met laden waren vooral uit NL: een e-tron, ID3, ID4, Hyundai Ioniq.
Het meest bizarre vond ik verder dat ik welgeteld 3 Enyaq's heb gezien deze gehele vakantie: op de heenweg bij een laadpunt stond ook een NL grey Enyaq en verder tijdens de reis terug 2 grey DE Enyaq's gezien. De Enyaq was iig top om zo op vakantie te gaan. Elke 2 uur even een klein half uurtje stoppen, even naar het toilet met het gezin, broodje erin en de auto was weer geladen tot > 80%. Oja, laneassist op de vele wegwerkzaamheden in DE is best pittig, vooral als je op de <2m baan rijd 🙂
Breek me de bek niet open😂 die moet ook nog en nog lak verzegeling en ergens nog winterbanden vandaan zien te toveren😅 nog steeds niks gehoord mbt de audio upgrade 🤬SSJVegito schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:21:
[...]
Goed excuus inderdaad. Die je besteld hebt ziet er wel erg goed uit ja! Ik dacht eerst dat je hem al had dus werd al benieuwd naar de audio upgrade.
Weer een mooie autotest
https://www.autoweek.nl/a...tikel/test-skoda-enyaq-2/
https://www.autoweek.nl/a...tikel/test-skoda-enyaq-2/
[ Voor 25% gewijzigd door TdJ75 op 30-08-2021 14:16 ]
Dat besef ik me ook heel goed! Ik heb het geluk gehad dat de dealer voor eigen rekening en risico een grote order in verschillende configuraties heeft geplaatst, waarbij ze tevens de huisleverancier zijn van de 2 LM waar mijn werkgever zaken mee doet. Ik hoop dan ook dat iedereen die een auto heeft besteld (privé of lease) zo snel mogelijk mag gaan genieten van deze prachtige auto.knirrebir schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:06:
[...]
jaloers hoef je niet te zijn, met melding van definitief besteld vandaag en dan dit jaar nog rijden (mogelijk over 5 weken) dan ben je spekkoper, er zijn menig member die eerder besteld hebben (bijvoorbeeld eind vorig jaar) die hopen dat ze bestelde enyaq dit jaar geleverd krijgen
Heeft de dealer slim gedaan en netjes om zo de nek uit te steken, je bent wel beperkt in opties heb ik het idee, maar als er één bijzit met opties die je wilt en opties die je wil er niet opzitten maar overkomelijk zijn geef ik je groot gelijk dat je besteld hebt.J.Kossen schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:18:
Dat besef ik me ook heel goed! Ik heb het geluk gehad dat de dealer voor eigen rekening en risico een grote order in verschillende configuraties heeft geplaatst, waarbij ze tevens de huisleverancier zijn van de 2 LM waar mijn werkgever zaken mee doet. Ik hoop dan ook dat iedereen die een auto heeft besteld (privé of lease) zo snel mogelijk mag gaan genieten van deze prachtige auto.
Is lakverzegeling nog steeds een ding??? Waxoyl en dergelijke??Robbie8454 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Breek me de bek niet open😂 die moet ook nog en nog lak verzegeling en ergens nog winterbanden vandaan zien te toveren😅 nog steeds niks gehoord mbt de audio upgrade 🤬
Heb ik in het verleden bij een nieuwe auto 250 euro extra voor betaald

http://forum.carclean.nl/...axOyl-100-Lakpantser.aspx
[ Voor 20% gewijzigd door Pixal op 30-08-2021 15:21 ]
ja ik ga er een glas coating op laten zettenPixal schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:12:
[...]
Is lakverzegeling nog steeds een ding??? Waxoyl en dergelijke??
Heb ik in het verleden bij een nieuwe auto 250 euro extra voor betaald![]()
http://forum.carclean.nl/...axOyl-100-Lakpantser.aspx
Net bericht van Wittebrug gehad.
De auto is vrijgegeven van Banking en heeft status Transport mee gekregen, waarmee de auto dus gereed is om naar nederland te komen. De verwachting is nu dat Wittebrug de auto in week 37 ontvangt om gereed te maken en een aflever afspraak te plannen.
Het aftellen kan dan nu eindelijk beginnen
De auto is vrijgegeven van Banking en heeft status Transport mee gekregen, waarmee de auto dus gereed is om naar nederland te komen. De verwachting is nu dat Wittebrug de auto in week 37 ontvangt om gereed te maken en een aflever afspraak te plannen.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Wauw, valt me qua afmetingen alles mee. Had gedacht dat een e-tron groter (hoger) zou zijn.Robbie8454 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:31:
Zelfs in de basis versie houdt hij zich goed staande naast een e-tron
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
e-tron is echt wel mooier, maar Enyaq is meer dan prima en weer een stuk efficienter.
E-tron is qua laden weer superieur!
Ik ben daar ook geweest. Camping Continental?Jeroenberger schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:46:
Voor diegene die het interessant vinden:
Echter nog niet met mijn Enyaq, maar met mijn voorloop auto.
In ieder geval fijn om te horen dat de reis zo goed verlopen is.
Ja top!Robbie8454 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:19:
Goed nieuws! Mooi man!
En dan direct afspraak bij de wrapper inplannen voor dechromen en dingen zwart maken.
Niet alleen qua laden. Qua rij eigenschappen is de e-tron ook geweldig, maar voor het prijsverschil is de Enyaq dat ook. Qua binnenruimte voelt de Enyaq zelfs groter. De e-tron voelt dan weer robuuster. E-tron is top qua laden, Enyaq heeft weer meer bereikRandomNick schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:42:
[...]
Wauw, valt me qua afmetingen alles mee. Had gedacht dat een e-tron groter (hoger) zou zijn.
e-tron is echt wel mooier, maar Enyaq is meer dan prima en weer een stuk efficienter.
E-tron is qua laden weer superieur!
Welke kleur had je ook alweer besteld?Wicked-Game schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:04:
[...]
Ja top!
En dan direct afspraak bij de wrapper inplannen voor dechromen en dingen zwart maken.
Kan je het beter laden van een E-Tron uitleggen? Wat bedoel je daar mee?Robbie8454 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:39:
[...]
Niet alleen qua laden. Qua rij eigenschappen is de e-tron ook geweldig, maar voor het prijsverschil is de Enyaq dat ook. Qua binnenruimte voelt de Enyaq zelfs groter. De e-tron voelt dan weer robuuster. E-tron is top qua laden, Enyaq heeft weer meer bereik
Ik ben nieuw op dit Topic maar volg het al enkele weken met veel interesse.
Het is met name de zomervakantie die me wat zorgen baart, wij gaan elk jaar naar Oostenrijk maar altijd met de Skoda Superb dus geen zorgen over laadstops en meer dan voldoende bagageruimte voor de hele familie.
Eind van dit jaar krijg ik mijn iV80 sportline en willen natuurlijk nog steeds graag onze vakanties met de auto doen. Ik lees op dit forum verschillende reacties, de een heeft geen problemen en de ander heeft veel ellende.
Ik heb zelf met eigen ogen afgelopen week gezien hoe verschrikkelijk druk het was in Duitsland met uitpuilende tankstations en volle laadlocaties waar ik ook mensen zag die de paal niet aan de gang kregen. (En palen van Ionity waarvan de helft buiten gebruik was door storingen)
Als ik de 900km ingeef op de ABRP app richting Oostenrijk zegt hij dat ik 5x moet laden! Is dit echt zovaak of heeft iemand andere ervaringen?
Ik ben met name op zoek naar jullie ervaringen en of het echt zonder een hoop stress en ellende mogelijk is….anders ga ik wss toch maar een auto huren.
Dit jaar zijn er al veel EV’s op kenteken gezet en er komen er dit de resterende maanden nog vele duizende bij, stel dat de helft van deze EV’s volgende jaar allemaal door Europa gaan doorkruizen in die 6 weken zomervakantie….zou dit realistisch zijn om nog fatsoenlijk een plek te vinden?
Het is met name de zomervakantie die me wat zorgen baart, wij gaan elk jaar naar Oostenrijk maar altijd met de Skoda Superb dus geen zorgen over laadstops en meer dan voldoende bagageruimte voor de hele familie.
Eind van dit jaar krijg ik mijn iV80 sportline en willen natuurlijk nog steeds graag onze vakanties met de auto doen. Ik lees op dit forum verschillende reacties, de een heeft geen problemen en de ander heeft veel ellende.
Ik heb zelf met eigen ogen afgelopen week gezien hoe verschrikkelijk druk het was in Duitsland met uitpuilende tankstations en volle laadlocaties waar ik ook mensen zag die de paal niet aan de gang kregen. (En palen van Ionity waarvan de helft buiten gebruik was door storingen)
Als ik de 900km ingeef op de ABRP app richting Oostenrijk zegt hij dat ik 5x moet laden! Is dit echt zovaak of heeft iemand andere ervaringen?
Ik ben met name op zoek naar jullie ervaringen en of het echt zonder een hoop stress en ellende mogelijk is….anders ga ik wss toch maar een auto huren.
Dit jaar zijn er al veel EV’s op kenteken gezet en er komen er dit de resterende maanden nog vele duizende bij, stel dat de helft van deze EV’s volgende jaar allemaal door Europa gaan doorkruizen in die 6 weken zomervakantie….zou dit realistisch zijn om nog fatsoenlijk een plek te vinden?
@SkodaBrabant abrp klopt wel redelijk doorgaans. Dus die 5 zal wel kloppen. Op zich is het buiten de drukke dagen best te doen. Dus in de nacht rijden of ma-do. Dit jaar zijn velen ook nog in NL gebleven. Als het volgend jaar weer kan zullen er weer mensen naar het buitenland gaan. Dus nog drukker.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Beter… sneller bedoel ik😅Hennie-M schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:40:
[...]
Kan je het beter laden van een E-Tron uitleggen? Wat bedoel je daar mee?
@SkodaBrabant Ik woon waarschijnlijk wat meer in het Zuiden. Maar mijn tweejaarlijkse Sölden-reis met een iV80 zou voor mij 3x 30min laden betekenen.
Prima voor een reis van 8-9 uur en dezelfde stop-interval als ik met mijn benzine-auto zou hanteren.
Los van een kapot laadpaaltje zijn het voornamelijk positieve verhalen die ik hier teruglees. Dus ik zou me als ik jou was niet te druk maken en het gewoon zelf gaan ervaren.
Wat de toenemende EV’s gaan beteken voor de oplaadpunten is koffiedik kijken.
Prima voor een reis van 8-9 uur en dezelfde stop-interval als ik met mijn benzine-auto zou hanteren.
Los van een kapot laadpaaltje zijn het voornamelijk positieve verhalen die ik hier teruglees. Dus ik zou me als ik jou was niet te druk maken en het gewoon zelf gaan ervaren.
Wat de toenemende EV’s gaan beteken voor de oplaadpunten is koffiedik kijken.
Ik heb afgelopen zomer naar Noord Italie gereden en 5 keer geladen dus ik denk dat je met 4 keer wel uit kunt (iv80), mits geen dakkoffer of caravan.SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:42:
Ik redde het makkelijk om 250km ineens te rijden en ik begon met 100%.
Overigens onderweg niets dan verbazing over de laadpalen die ik aantrof, 1 keer een laadpaal defect, maar de overige 5 waren onbezet.
@ManiacScum 250km met 100% accucapaciteit lijkt me idd geen probleem, alleen daarna worden het kortere stukjes van max 150-175km volgens mij.
Je verbazing over de laadpalen bedoel je positief qua beschikbaarheid?
Lees dit soort vragen hier, maar ook elders, wel vaker. Ik snap deze angst niet goed.SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:42:
Allereerst, het zijn slechts twee ritten per jaar, de heen en terugweg naar vakantie. Daarbij: je hebt Vakantie, het is geen race. Ten derde: als je niet op zaterdag rijdt reduceer je de verkeersdrukte al met ca. 50%. En zelfs als dit allemaal niet werkt en het horroscenario wordt waarheid: je moet wachten. Verschrikkelijk! In bijzijn van je vrouw, kinderen en anderen met wie je graag bent. Vreselijk 😬.
En om dat ene uurtje wachten uit te sluiten (immers het zal nooit zo zijn dat alle palen steeds enorme rijen hebben bij elke stop) gaan mensen een hele tour uithalen die waarschijnlijk qua geregel meer tijd kost dan het wachten zou zijn
Just my thoughts 💭
Ps. Zelf dit jaar in één van de door de ANWB tot zwartste weekenden uitgeroepen naar FR gereden (oo zondag) en op 4 laadstops welgeteld 3 minuten staan wachten.
@RandomNick ik heb de ervaring simpelweg nog niet maar heb gisteren (op zondag) de hectiek zelf gezien omdat ik proefondervindelijk via wat de ABRP app me vertelde even kort gestopt op de aangegeven laadstops.
Misschien wrong time wrong place gevalletje maar dit is wel blijven hangen bij me.
Je punt over dat het vakantie is en het geen straf is om met je gezin te zijn deel ik uiteraard, wat meer rust en relaxen onderweg is mss helemaal niet verkeerd.
Het moet een goede balans zijn vind ik, daarom mijn zorgen ook over volgend jaar als er nog veel meer EV’s die kant op gaan, betwijfel of de infra dan al ge-upgrade is.
Hoeveel km heb jij overigens naar FR kunnen rijden met 4 laadstops? (iV60 of 80?)
Misschien wrong time wrong place gevalletje maar dit is wel blijven hangen bij me.
Je punt over dat het vakantie is en het geen straf is om met je gezin te zijn deel ik uiteraard, wat meer rust en relaxen onderweg is mss helemaal niet verkeerd.
Het moet een goede balans zijn vind ik, daarom mijn zorgen ook over volgend jaar als er nog veel meer EV’s die kant op gaan, betwijfel of de infra dan al ge-upgrade is.
Hoeveel km heb jij overigens naar FR kunnen rijden met 4 laadstops? (iV60 of 80?)
Ik ben afgelopen week met de ID.4 Pro (77 kWh accu, dus gelijk aan de iV80) op vakantie geweest in Oostenrijk en in kan niet anders zeggen dan dat dit probleemloos verlopen is.SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:42:
Gisteren in één keer teruggereden, dat is voor mij 870km. Hierbij heb ik in totaal 3 keer gestopt, een keer 37 minuten, een keer 27 minuten en een keer 28 minuten (aldus Tronity). In totaal dus 1,5 uur, vroeger met een benzineauto zou dat voor ons 45 minuten geweest zijn, dus alles bij elkaar heeft het laden me 45 minuten extra gekost. Daarbij aangetekend dat de laatste stop iets langer dan nodig was, ik kwan met 25% over thuis maar wilde door de verkeersdrukte rond Keulen geen risico nemen. En dan was mijn verbruik niet eens heel goed (21,3 kWh per 100km), dat komt deels door mij rechtervoet en deels door het weer, tegenwind met regen en vrij lage temperaturen de hele reis.
Wat mij juist opviel is dat de laadplekken in Duitsland ontzettend rustig waren. Pas bij de laatste stop (Ionity Bad Honnef) kwam ik wat andere Nederlandse EV's tegen maar ook hier was continu minimaal een plek vrij. Verder stond ik steeds vrijwel alleen bij laadlocaties met 4 of 6 palen. Parkeerplaatsen waren wel druk (net als dat het op de weg gisteren aardig druk was) maar bij de laadparken stond steeds vrijwel niemand.
IV80SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:28:
850 km gereden single trip
Heen 4 x geladen, omdat dit in Fr qua planning wat zekerder was, meeste laadstops toen 20 min.
Terug 3x, waarvan de laatste even 100km bijladen om zeker thuis te komen, werd anders erg krap.
De twee 'grote' laadstops terug waren steeds vanaf ~10% tot 85-90% omdat we dan nog niet terug bij de auto waren (ca. 40 min per stop.)
Gemiddeld verbruik rond de 18-19 kWh/100km, gewoon lekker doorgereden zonder aanhangsel.
Ik ben gestopt met me zorgen te maken over die 4 ritten per jaar waarbij je de max range wél nodig hebt. De andere 700 ritten per jaar heb ik genoeg aan de Enyaq 60.SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:42:
Wat de toekomst betreft. Het aantal EVs neemt inderdaad steeds toe maar ik heb er vertrouwen in dat het aantal laadpunten net zo goed zal toenemen.
Ook zijn er in dit topic al best wat positieve ervaringen gedeeld met lange ritten.
Hoe zit het met het “space” geluid wat de Enyaq maakt op lageren snelheden? (Om voetgangers ed te waarschuwen)
Ik heb zelf een proefrit met de Enyaq gemaakt maar het geluid niet opgemerkt, binnen hoor je er dus blijkbaar niks van als je in de auto zit…..
Op Youtube kan ik er ook niks over vinden qua voorbeelden…geeft dan de indruk dat het verwaarloosbaar is….
Wie kan er iets over vertellen? Is het een hinderlijk geluid en kun je het evt uitzetten?
Ik heb zelf een proefrit met de Enyaq gemaakt maar het geluid niet opgemerkt, binnen hoor je er dus blijkbaar niks van als je in de auto zit…..
Op Youtube kan ik er ook niks over vinden qua voorbeelden…geeft dan de indruk dat het verwaarloosbaar is….
Wie kan er iets over vertellen? Is het een hinderlijk geluid en kun je het evt uitzetten?
Daar is genoeg van te vinden hoe dat geluid klinkt: YouTube.SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:27:
Hoe zit het met het “space” geluid wat de Enyaq maakt op lageren snelheden? (Om voetgangers ed te waarschuwen)
Edit: Nee, uitzetten gaat niet.
https://www.youtube.com/watch?v=QElvoGsi9wESkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:27:
Das slim, dat niet druk maken om die paar echte lange ritten. Wij hebben op de terugweg uit Frankrijk via Zwitserland en Duitsland (950km) 2 keer moeten laden met de IV80. Dat was omdat we gingen laden tijdens het eten en daardoor wat langer gingen laden. Als je kiest voor korte stops moet je wat vaker laden. wij vonden het iig erg relaxed. Ik vermoed ook dat de fast chargers steeds beter beschikbaar worden. Als je een tikkie meer tijd besteed aan de planning is het in ieder geval heerlijk reizen.Martinique schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:21:
[...]
Ik ben gestopt met me zorgen te maken over die 4 ritten per jaar waarbij je de max range wél nodig hebt. De andere 700 ritten per jaar heb ik genoeg aan de Enyaq 60.
Wat de toekomst betreft. Het aantal EVs neemt inderdaad steeds toe maar ik heb er vertrouwen in dat het aantal laadpunten net zo goed zal toenemen.
[ Voor 8% gewijzigd door windfreak op 30-08-2021 20:31 ]
@Martinique bedankt voor het filmpje maar ff serieus….dit geluid is echt mega hard niet normaal!?
Ik schaam me kapot als ik zo een parkeergarage in moet rijden, dit had ik niet verwacht en valt me een beetje tegen eerlijk gezegd.
Iedereen in de omgeving draait zich toch meteen om als je dit hoort?
Ik schaam me kapot als ik zo een parkeergarage in moet rijden, dit had ik niet verwacht en valt me een beetje tegen eerlijk gezegd.
THE ALIENS HAVE LANDED!!!! Zoiets ja….SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:35:
@Martinique bedankt voor het filmpje maar ff serieus….dit geluid is echt mega hard niet normaal!?
Ik heb de Enyaq nog niet dus kan niet uit ervaring spreken. Volgens mij is het geluid bij achteruit rijden expres harder dan bij vooruit omdat de speaker aan de voorzijde zit en de evt voetganger achter de auto gewaarschuwd moet worden. Ook galmt/weerkaatst het in een parkeergarage natuurlijk wel.SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:35:
Maar als je in een Enyaq rijdt dan mag je best gezien worden toch dus prima als men zich omdraait.

De ID.3 en ID.4 hebben hetzelfde geluid volgens mij (correct me if I'm wrong).
Die filmpjes versterken het geluid ook wel bizar, in het echt is het zo subtiel dat het probleem eerder is dat mensen je alsnog niet horen aankomen.SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:35:
Dit is realistischer YouTube: VW ID.4 Drive Sound / E-Sound
Ik vind het geluid toch behoorlijk hard. Ik kan mijn vrouw meteen thuis horen komen vanwege het geluid. Ik stoor mij er verder niet aan, maar echt zacht zou ik het niet noemen.
Ik stoor mij meer aan het geluid van dat knipperlicht dat je gewoon kunt horen als hij weg rijd in dat filmpje. Wat er buiten de auto gebeurd zou mij een worst wezen. Je wordt in ieder geval gehoord zo en daar is het voor bedacht.
@Robbie8454 inderdaad….dit is echt bizar hard qua geluid!
Gaaf hè?SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:35:
Hopelijk is het volume in de toekomst softwarematig nog te versterken, heb je helemaal het idee dat je in een ruimteschip zit.
Voordat je een parkeergarage inrijdt gewoon een zonnebril en een pet opzetten. Wordt je in ieder geval niet herkend
Ja accu's inderdaad er af (en alles wat er sowieso makkelijk af kan, zoals fietstassen en kinderstoeltjes...). Helaas heb ik een iets te degelijke fietsdrager gekocht (Thule), die weegt alleen al 23 kg...Alex Timmermans schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:19:
[...]
Ik neem aan dat je de accu’s eerst van de fietsen haalt? Dat scheelt al snel 3 kilo per fiets.
Dan is een fiets max 25kg
Fietsendrager van 10kg
Dag mag de kinderfiets nog altijd 15kg zijn.
Netjes binnen de norm van 75kg

Haha dat is toevallig. Ik heb ook vandaag contact gehad met de dealer en precies dezelfde melding gehad.Wicked-Game schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:34:
Net bericht van Wittebrug gehad.
Ook van Banking af en gereed voor transport. Vervoer is met de trein. Hopelijk snel meer dat de trein vol is.
Hier ook op zwarte zaterdagen en zondagen naar FR gereden. Nergens hoeven te wachten. 5 x laden is wel veel op 900km zoals andere members al gepost hebben. Check ook even je algemene parameters in ABRP (lange of korte 'legs'). ABRP gaat standaard uit van de snelste route maar dat hoeft in jouw geval niet het meest praktische te zijn (ABRP plant soms ook stops van slechts een paar minuten, met kleine kinderen ben je dan sowieso vaak al langer kwijt).SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:10:
@ManiacScum 250km met 100% accucapaciteit lijkt me idd geen probleem, alleen daarna worden het kortere stukjes van max 150-175km volgens mij.
Een actieradius van 175km voor een IV80 impliceert een verbruik van 30,8 kwh/100 (80%>10%), dat soort waardes heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Mijn 'record' is 25 met volle bepakking en 2 e-bikes
Zalig geluidje toch...Robbie8454 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:41:
[...]
THE ALIENS HAVE LANDED!!!! Zoiets ja….
Zouden we daar andere wav-files kunnen opzetten... Ik ben meer een Tie©-Fighter mens...
🤣😇
Waiting for my Enyaq...
Dat zou vet zijn!!! Of de intro van the Empire😍Mafke schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:57:
[...]
Zalig geluidje toch...
Zouden we daar andere wav-files kunnen opzetten... Ik ben meer een Tie©-Fighter mens...
🤣😇
Dan rijd ik continue heen en weer denk ik🤣
[ Voor 7% gewijzigd door Robbie8454 op 30-08-2021 23:24 ]
Ik heb het artikel verder niet gelezen, maar het was mij onafhankelijk ook opgevallen dat de sensor rechts vaak hele auto's mist. Ik plak er morgen gewoon weer dodehoek spiegels op, net als op mijn oude Prius. Misschien lelijk maar wel veilig.Pixal schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:25:
Ik lees net een review op Autoweek die vrij negatief is (en praktisch onleesbaar vanwege gebrek aan leestekens etc), waarin wordt aangehaald dat de waarschuwing in de spiegels nauwelijks werkt als iemand naast je zit, vooral aan de rechterkant. Kan iemand zich daar in vinden?
Ik zie op mijn focus dat op voor en achter bumpers sensoren echt zijwaarts gericht staan.
Het zicht op rechts achter is trouwens ook bizar slecht met de sportline kuipstoelen als de stoel net achter de deurstijl staat ingesteld, dus ik mis nog wel eens een fietser of voetganger als ik rechtsaf ga en al half ben ingedraaid. Ik weet niet of het met de gewone stoelen beter is, maar die stoelen zonder losse hoofdsteunen daar zie je niks doorheen.
Dit staat er over e-sound geschreven in een recent Autoweek artikel:
Zoals bij elke EV tellen vooral het gemak en de souplesse waarmee dat gaat. Juist dat maakt elektrisch rijden zo geweldig. Waar je bij een brandstofmotor nog wel eens nadrukkelijk hoort dat er flink gewerkt moet worden tijdens het accelereren, blijft het hier doodstil. Slechts op snelheden tot 30 km/h klinkt er een opmerkelijk hard en ruimteschip-achtig geluid uit het front om nietsvermoedende voetgangers van je komst op de hoogte te stellen. Maar verder: niets te horen, wat een prettige bijkomstigheid is van een aandrijflijn die, ver bij de inzittenden vandaan, achter onder de vloer ligt.
Zoals bij elke EV tellen vooral het gemak en de souplesse waarmee dat gaat. Juist dat maakt elektrisch rijden zo geweldig. Waar je bij een brandstofmotor nog wel eens nadrukkelijk hoort dat er flink gewerkt moet worden tijdens het accelereren, blijft het hier doodstil. Slechts op snelheden tot 30 km/h klinkt er een opmerkelijk hard en ruimteschip-achtig geluid uit het front om nietsvermoedende voetgangers van je komst op de hoogte te stellen. Maar verder: niets te horen, wat een prettige bijkomstigheid is van een aandrijflijn die, ver bij de inzittenden vandaan, achter onder de vloer ligt.
Ik sta op het punt een Enyak aan te schaffen en twijfel hevig tussen deze en een nieuwe bestellen. Nadeel van de auto in Heerenveen is dat het een demo model is dat al enkele km's erop heeft zitten en in december vorig jaar geproduceerd is. Nadeel van een nieuwe is uiteraard de levertijd, en aangezien ik plotseling behoorlijk wat meer kilometers ga maken gaat dat me ook behoorlijk kosten. Puur rekenend op de korte termijn is de demo auto bij van de Burg goedkoper als ik mijn autokosten in de tussentijd meereken.
Is er nog iets anders wat ik over het hoofd zie? Zit hier op bepaalde plekken nog oudere onderdelen/hardware in vergeleken bij een auto die nu besteld zou worden bv?
Is er nog iets anders wat ik over het hoofd zie? Zit hier op bepaalde plekken nog oudere onderdelen/hardware in vergeleken bij een auto die nu besteld zou worden bv?
Zo compleet ga je hem nieuw niet meer krijgen dit jaar. Volgens mij zit er echt alles op wat nu te krijgen is.Klaaspier schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:14:
Ik sta op het punt een Enyak aan te schaffen en twijfel hevig tussen deze en een nieuwe bestellen. Nadeel van de auto in Heerenveen is dat het een demo model is dat al enkele km's erop heeft zitten en in december vorig jaar geproduceerd is. Nadeel van een nieuwe is uiteraard de levertijd, en aangezien ik plotseling behoorlijk wat meer kilometers ga maken gaat dat me ook behoorlijk kosten. Puur rekenend op de korte termijn is de demo auto bij van de Burg goedkoper als ik mijn autokosten in de tussentijd meereken.
Moon White metallicRobbie8454 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:39:
[...]
Welke kleur had je ook alweer besteld?
Maas Nieuwkoop heeft ook nog enkele demo’s staan.kw_nl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:37:
[...]
Zo compleet ga je hem nieuw niet meer krijgen dit jaar. Volgens mij zit er echt alles op wat nu te krijgen is.
https://www.maasautogroep.nl/acties/skoda-enyaq
Ja de vraag was gericht aan rijders met een 60 nietwaar?knirrebir schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:04:
[...]
en jij hebt een 60? is wellicht gemakkelijk om erbij te vermelden
YouTube: 2021 Skoda Enyaq iV 80 (204 PS) TEST DRIVE Filmpje waar je goed de werking van de Matrix LED ziet.
Haha, wat een gedoe over het geluid bij achteruit rijden en het knipperlicht. Is natuurlijk allemaal eigen voorkeur, maar om nu binnen een parkeergarage als maatstaf te nemen. Als ik binnen zit hoor ik mijn vrouw echt nooit achteruit de oprit op steken, zelfs de kinderen merken niets en ook de hond slaat er niet op aan. Dat was met de diesel wel anders.
Denk dat je blij mag zijn dat er wat geluid is als achteruit rijdt en een voetganger of fietser toch net even wat eerder in de gaten heeft dat je eraan komt.
Persoonlijk vind ik de claxon een rare. Heb nu niet het idee dat je daarmee een boodschap serieus mee over kunt brengen.
En zo hebben we allemaal wel wat.
Denk dat je blij mag zijn dat er wat geluid is als achteruit rijdt en een voetganger of fietser toch net even wat eerder in de gaten heeft dat je eraan komt.
Persoonlijk vind ik de claxon een rare. Heb nu niet het idee dat je daarmee een boodschap serieus mee over kunt brengen.
En zo hebben we allemaal wel wat.
Heb letterlijk vorige week een post gedaan over mijn trip naar Oostenrijk. Dat was zelfs in een IV60.SkodaBrabant schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:42:
daar was inderdaad de vraag aan gericht, maar als er reply komt van member weet ik niet an elke member of die een 60 of 80 heeft, vandaar mijn postbram2700 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:09:
Ja de vraag was gericht aan rijders met een 60 nietwaar?
ik hoop voor je dat jij de demo hebt, want de link werkt niet meer, denk dat die al weg isKlaaspier schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:14:
Grappig, ik heb hem net nog wel zien staan, dan is ie in tussentijd waarschijnlijk verkocht (ze halen hem daar meteen van de websites normaliter).knirrebir schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:05:
[...]
ik hoop voor je dat jij de demo hebt, want de link werkt niet meer, denk dat die al weg is
Als je interesse hebt in een voorraadmodel kan ik Van den Brug Heerenveen van harte aanraden. In eerste aanleg omdat het mijn woonplaats is, maar ook omdat mijn Enyaq er vandaan komt en ze heel veel verschillende configuraties op voorraad hebben staan.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2