Nee helaas, of ik heb geen geduld genoeg of bij mij duurt het gewoon te lang maar het duurt soms enkele minuten en dat vind ik echt storend. Het luxeproblemen ik weet het maar ik zie het als een luxe auto vandaar.RandomNick schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:13:
[...]
Dit hoeft helemaal niet. Gewoon gaan rijden en de melding is zo verdwenen en je bent online.
dat is wel vreemd, bij mij duurt het hooguit 5 seconden.ManiacScum schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:31:
[...]
Nee helaas, of ik heb geen geduld genoeg of bij mij duurt het gewoon te lang maar het duurt soms enkele minuten en dat vind ik echt storend. Het luxeproblemen ik weet het maar ik zie het als een luxe auto vandaar.
misschien is jouw first edition wel een first of the week edition
Die heb ik ook maar ik rij als enige dus ik heb nog niks opgeslagen. Mocht dit de oplossing zijn zou dat mooi zijn!vinom schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:20:
[...]
Ik zal het nog eens checken voor de zekerheid of ik niet abuis ben. Wellicht zit het gekoppeld aan een profiel omdat ik de elektrische stoel heb? Een aantal dingen worden dan opgeslagen in de sleutel.
Zou het niet fijn zijn als je bij het wegrijden niet 2 maar 1x hoeft te klikken om in B te rijden?
Ik zie het nut van die flippers aan het stuur totaal niet in en rij altijd in B. Moet softwarematig toch om te draaien zijn?
Ik zie het nut van die flippers aan het stuur totaal niet in en rij altijd in B. Moet softwarematig toch om te draaien zijn?
En volgens mij helpt het ook als je de gordel van de bestuurder vastklikt. Het schijnt dat dat ook werkt wanneer je de airco aan wilt laten wanneer je geparkeerd staat (camping mode). Maar dat wil ik nog uittesten.
Ok, hier altijd binnen een paar seconden. Zo snel dat ik er nooit over nadenk, denk al in de eerste 50 meter.ManiacScum schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:31:
[...]
Nee helaas, of ik heb geen geduld genoeg of bij mij duurt het gewoon te lang maar het duurt soms enkele minuten en dat vind ik echt storend. Het luxeproblemen ik weet het maar ik zie het als een luxe auto vandaar.
Zeker een beauty! Het enige minpunt is echter dat de standaard Loft uitvoering dat ook al is😃…..Robbie8454 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:32:
Interieur van de sportline is toch wel een beauty
[Afbeelding]
Op het stofje na geen verschil met alle andere mooie interieuren van de Enyaq... derhalve inderdaad mooi maar dat zijn we gewoon.Robbie8454 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:32:
[Afbeelding]
En andere stoelen en sierlijsten. Maar idd het interieur is in elke uitvoering mooiManiacScum schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:19:
[...]
Op het stofje na geen verschil met alle andere mooie interieuren van de Enyaq... derhalve inderdaad mooi maar dat zijn we gewoon.
Ik heb mijn rijbereik net significant vergroot door met de flippers te rijden. Zit nu op 15,5 kWh/100km op de eerste 5000km en ik rij overal de normale snelheid. In B rijden is niet altijd de beste oplossing hoor.. Ik coast enorm veel, dat is efficiënter dan pas op het einde te "remmen" in B.Alex Timmermans schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:14:
Zou het niet fijn zijn als je bij het wegrijden niet 2 maar 1x hoeft te klikken om in B te rijden?
Prima club op ik die er achter zit volgens mij. Had een vraag gesteld of Android ook beschikbaar komt. Ze reageerden echt heel snel. Helaas konden ze niet een verwachting afgeven want het team was nog relatief klein en er zijn nog andere prioriteiten. Maar goede en snelle communicatie achter een product of dienst is wel prima.Corleone1979 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:36:
[...]
Via Facebook kwam ik nog op een andere app die heel goed te gebruiken is: PUMP. Is er volgens mij alleen voor iOS: https://pumpapp.co/nl/index.html. Het is ook mogelijk om je auto ermee te koppelen om actuele SoC zichtbaar te maken. Ik heb nog geen EV, dus ik heb het niet kunnen testen. Graag hoor ik of er meer rijders zijn met ervaring met deze app.
Ik heb er her en der goede ervaringen over langs horen komen. Ik ga er alleen geen iPhone voor aanschaffen
Ziet er interessant uit, ik ga eens kijken als het wat is en als vervanger kan dienen van ABRPCorleone1979 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:36:
[...]
Via Facebook kwam ik nog op een andere app die heel goed te gebruiken is: PUMP. Is er volgens mij alleen voor iOS: https://pumpapp.co/nl/index.html. Het is ook mogelijk om je auto ermee te koppelen om actuele SoC zichtbaar te maken. Ik heb nog geen EV, dus ik heb het niet kunnen testen. Graag hoor ik of er meer rijders zijn met ervaring met deze app.
Is mij ook inderdaad nooit opgevallen dat het lang duurt, idd starten en rijden maar.patman070 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:53:
[...]
dat is wel vreemd, bij mij duurt het hooguit 5 seconden.
misschien is jouw first edition wel een first of the week edition
Het is inderdaad mooi maar vind dan toch dat bruine interieur wel veruit het mooiste. Helaas kon dat niet meer met mijn budget.Robbie8454 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:32:
[Afbeelding]

Ik zelf ben erg gecharmeerd van de sportline exterieur details (andere bumper, zwarte accenten etc.) dan het interieur. Vind het interieur erg donker overkomen (komt voornamelijk door de donkere hemelbekleding). Heb wel getwijfeld over een sportline uitvoering maar de onzekerheid van levering in 2021 en de onzekerheid als de stoelen met vaste hoofdsteun mij zouden bevallen gebleven bij mijn huidige bestelling. En nu dat ik erin rij ben zeer tevreden met mijn Lounge interieurRobbie8454 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:25:
[...]
En andere stoelen en sierlijsten. Maar idd het interieur is in elke uitvoering mooi
Ik heb ook een electrische stoel en wel de instellingen opgeslagen maar helaas onthoudt hij niet het default opstartscherm vd airco.__REMCO__ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:09:
[...]
Die heb ik ook maar ik rij als enige dus ik heb nog niks opgeslagen. Mocht dit de oplossing zijn zou dat mooi zijn!
1st world problem zullen we maar zeggen.
Vanavond nog getest nadat de auto van 10.00 tot 18.00 heeft stil gestaan en zodra ik op de fysieke climate knop druk krijg ik classic climate en niet de intelligent.__REMCO__ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:09:
[...]
Die heb ik ook maar ik rij als enige dus ik heb nog niks opgeslagen. Mocht dit de oplossing zijn zou dat mooi zijn!
Ik wil best geloven dat coasten efficiënter is dan in B maar ik moet zeggen dat ik inmiddels zo gewend ben aan B dat is soms wel eens schrik als ik hem per ongeluk in D heb gezet en ik 'doorschiet' als ik een kruising nader en de auto remt niet af.Cloclo100 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:48:
[...]
Ik heb mijn rijbereik net significant vergroot door met de flippers te rijden. Zit nu op 15,5 kWh/100km op de eerste 5000km en ik rij overal de normale snelheid. In B rijden is niet altijd de beste oplossing hoor.. Ik coast enorm veel, dat is efficiënter dan pas op het einde te "remmen" in B.
Alternatief voor de airco is de klimatisering via de app starten. Paar keer gedaan tijdens het snelladen zodat je iig na de koffiepauze weer in een koele auto stapt (zeker in mijn geval met een zwart interieur en Black magic uitvoering wel zo prettig)windfreak schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:30:
[...]
En volgens mij helpt het ook als je de gordel van de bestuurder vastklikt. Het schijnt dat dat ook werkt wanneer je de airco aan wilt laten wanneer je geparkeerd staat (camping mode). Maar dat wil ik nog uittesten.
Kan iemand mij meer vertellen wat "coasten" inhoudt, heb al wat gezocht maar vind niet echt iets concreets.
Life goes as it goes.
Coasten is uitrollent3q schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:33:
Kan iemand mij meer vertellen wat "coasten" inhoudt, heb al wat gezocht maar vind niet echt iets concreets.
https://cleantechnica.com...wagen-id-4-gets-it-right/t3q schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:33:
Ja dat begrijp ikEdwin_B schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:17:
[...]
Ik wil best geloven dat coasten efficiënter is dan in B maar ik moet zeggen dat ik inmiddels zo gewend ben aan B dat is soms wel eens schrik als ik hem per ongeluk in D heb gezet en ik 'doorschiet' als ik een kruising nader en de auto remt niet af.
Bij mij ook.RandomNick schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:52:
[...]
Ok, hier altijd binnen een paar seconden. Zo snel dat ik er nooit over nadenk, denk al in de eerste 50 meter.
Voor mij juist een van de redenen om niet voor de sportline te gaan.Robbie8454 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:32:
[Afbeelding]
Bekleding vind ik niet zo mooi en model stoel ook niet.
Dat vind ik ook, ik vind het allemaal een beetje te veel zwart / saai.goetfoud schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:42:
[...]
Voor mij juist een van de redenen om niet voor de sportline te gaan.
Bekleding vind ik niet zo mooi en model stoel ook niet.
Dus wanneer het icoontje 'voet van stroom pedaal halen' verschijnt lekker laten rollen dus. Ben zelf ook steeds vaker D met autorecuperatie en flippers aan het gebruiken ook een beetje voor de sport om het zelf zo efficiënt mogelijk in de hand te hebben.
Als je je rempedaal gebruikt (en niet te fors remt) dan wordt er toch ook eerst geregenereerd? Dat lijk mij veel eenvoudiger dan flipperen en switchen van stand D naar B.Cloclo100 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:41:
[...]
Ja dat begrijp ik. Wat ik ook wel eens doe ipv de flippers te gebruiken: in D starten, dan zie ik bvb in de verte een groen licht rood worden en laat ik de auto coasten..om dan als het nog rood nog in B zeggen om verder tot stilstand te komen. Dan moet je geen flipper aanraken en is even efficiënt.
Klopt, maar denk dat het allemaal iets beter uitgebalanceerd is omdat je dan totaal niet de echte remmen gebruikt. Anyway, ik wou maar even aantonen dat die flippers wel degelijk een meerwaarde kunnen hebben en dat het voor mij een mooi verbruik oplevert. Mijn vrouw heeft een rustigere rijstijl dan mij maar heeft een verbruik van +- 17 waar ik aan 15,5 zit dus.degroeten schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:12:
[...]
Als je je rempedaal gebruikt (en niet te fors remt) dan wordt er toch ook eerst geregenereerd? Dat lijk mij veel eenvoudiger dan flipperen en switchen van stand D naar B.
Even een update van mijn storingsperikelen : de wagen is terug naar de dealer gegaan, storingen zijn uitgelezen, maar men vindt de oorzaak niet... Resultaat : wagen staat al een week op de oprit van de garage en wacht op uitslag van het onderzoek van D'Ieteren Brussel met mogelijke oplossing.... Ondertussen toef ik met een ID3 vervangwagen rond..... :o( Een ding kan ik wel kwijt : het interieur en afwerking van de VW ID3 en ID 4 zijn ondermaats in vergelijking met de Enyaq : overal harde plastic en interieur trekt op geen fluit.... wordt dus vervolgd....
Ben benieuwd! Ik ga het zeker proberen om te zien wat het meeste effect heeft en wat het prettigst werkt. Denk dat mij vrouw daar minder interesse in heeft dus ze zal vooral het rempedaal gebruiken. Voorheen reed ik Tesla model 3 en daar werkte het one-pedal-driving erg goed maar remmen met rempedaal was dan ook meteen op de remmen zonder regeneratie, dus mooi dat de Enyaq sowieso eerst regenereert.Cloclo100 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:34:
[...]
Klopt, maar denk dat het allemaal iets beter uitgebalanceerd is omdat je dan totaal niet de echte remmen gebruikt. Anyway, ik wou maar even aantonen dat die flippers wel degelijk een meerwaarde kunnen hebben en dat het voor mij een mooi verbruik oplevert. Mijn vrouw heeft een rustigere rijstijl dan mij maar heeft een verbruik van +- 17 waar ik aan 15,5 zit dus.
Nog een paar weken wachten…
Dan gaan de remlichten aan, terwijl (ik vermoed) bij uitrollen in D en B niet.degroeten schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:12:
[...]
Als je je rempedaal gebruikt (en niet te fors remt) dan wordt er toch ook eerst geregenereerd? Dat lijk mij veel eenvoudiger dan flipperen en switchen van stand D naar B.
Ik ben altijd vrij bewust van mijn remlichten maar heb nog geen ervaring van hoe ander verkeer erop reageert dat je best snel afremt bij het regenereren.
Uitrollen in B gaan de remlichten wel aanPixal schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:42:
[...]
Dan gaan de remlichten aan, terwijl (ik vermoed) bij uitrollen in D en B niet.
Ik ben altijd vrij bewust van mijn remlichten maar heb nog geen ervaring van hoe ander verkeer erop reageert dat je best snel afremt bij het regenereren.
Remlichten zullen vermoed ik in B ook wel oplichten, heeft met mate van vertraging te maken.Pixal schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:42:
[...]
Dan gaan de remlichten aan, terwijl (ik vermoed) bij uitrollen in D en B niet.
Heeft iemand trouwens al ervaring met de werking van automatisch groot licht? In mijn huidige 2019 FoFo merk ik dat voornamelijk het automatisch uitschakelen soms te lang duurt of zelfs helemaal niet gebeurt (kwam ik gisternacht op de Duitse snelweg achter, sorry vrachtwagens).
En las ik nou ergens dat je de automatische stand bij elke start handmatig moet activeren?
Werkt verbazingwekkend goed, ik heb het op de Duitse, Zwitserse en Italiaanse snelweg veel gebruikt en in Italie ook op de binnenwegen. Ik merk dat hij tegenliggers en verkeer wat voor me rijdt zeer goed opmerkt en niet verblind door het aanpassen van de lichten. Veel sneller dan bijvoorbeeld in de Volvo die ik heb gereden.internetinfo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:52:
[...]
Remlichten zullen vermoed ik in B ook wel oplichten, heeft met mate van vertraging te maken.
Heeft iemand trouwens al ervaring met de werking van automatisch groot licht? In mijn huidige 2019 FoFo merk ik dat voornamelijk het automatisch uitschakelen soms te lang duurt of zelfs helemaal niet gebeurt (kwam ik gisternacht op de Duitse snelweg achter, sorry vrachtwagens).
En las ik nou ergens dat je de automatische stand bij elke start handmatig moet activeren?Dat zou het hele idee teniet doen lijkt mij.
Een enkele keer heb ik een signaal gekregen van een tegenligger omdat deze achter de bossen zat in de tussenberm en dus niet opgemerkt werd door het systeem. (Sterker nog ik zag zelf helemaal geen tegenligger, pas toen hij vrijwel op dezelfde hoogte zat als ik)
Dat je het handmatig aan moet zetten klopt, maar daar slaat het automatische gedeelte ook niet echt op vermoed ik, ik heb daar overigens totaal geen last van.
@ManiacScum precies dezelfde ervaringen gehad. Prachtig om te zien hoe het werkt. Hoe bij het indraaien van bochten ook werkt. En wanneer het geactiveerd (als een gordijn van licht dat open gaat) wordt boven de 50km/u (geloof ik).
[ Voor 6% gewijzigd door Truman op 27-08-2021 12:16 ]
Klinkt goed! Heb je wel of geen Lichtpakket?ManiacScum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:06:
[...]
Werkt verbazingwekkend goed, ik heb het op de Duitse, Zwitserse en Italiaanse snelweg veel gebruikt en in Italie ook op de binnenwegen. Ik merk dat hij tegenliggers en verkeer wat voor me rijdt zeer goed opmerkt en niet verblind door het aanpassen van de lichten. Veel sneller dan bijvoorbeeld in de Volvo die ik heb gereden.
Een enkele keer heb ik een signaal gekregen van een tegenligger omdat deze achter de bossen zat in de tussenberm en dus niet opgemerkt werd door het systeem. (Sterker nog ik zag zelf helemaal geen tegenligger, pas toen hij vrijwel op dezelfde hoogte zat als ik)
Dat je het handmatig aan moet zetten klopt, maar daar slaat het automatische gedeelte ook niet echt op vermoed ik, ik heb daar overigens totaal geen last van.
En het handmatig activeren klinkt toch klungelig. Doe je voor je ruitenwissers toch ook niet? Of de automatische parkeerrem

Ja ik heb lichtpakket en de rest zie ik niet zo. Ruitenwissers activeer ik zeker wel handmatiginternetinfo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:20:
[...]
Klinkt goed! Heb je wel of geen Lichtpakket?
En het handmatig activeren klinkt toch klungelig. Doe je voor je ruitenwissers toch ook niet? Of de automatische parkeerrem
Lichtpakket heb je nodig (Matrix). Verder vroeg ik me af waarom de knipperlichten voor eigenlijk niet geanimeerd zijn.
Volgens mij is dat bij geen enkele VAG-auto zoTruman schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:24:
Lichtpakket heb je nodig (Matrix). Verder vroeg ik me af waarom de knipperlichten voor eigenlijk niet geanimeerd zijn.
Inderdaad. Voor de geïnteresseerden, hier zie je dat in actie (bij een ID.3).Truman schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:15:
@ManiacScum precies dezelfde ervaringen gehad. Prachtig om te zien hoe het werkt. Hoe bij het indraaien van bochten ook werkt. En wanneer het geactiveerd (als een gordijn van licht dat open gaat) wordt boven de 50km/u (geloof ik).
https://www.youtube.com/watch?v=TFH0URtbX1s
Dat LED Matrix werkt inderdaad fantastisch, je hindert tegenliggers er vrijwel nooit mee. Heb ook het idee dat sommige mensen die wel knipperen gewoon zien dat je grootlicht aan hebt zonder dat ze er zelf last van hebben.
Oké, nou ja dat kan. Ik heb de pook voor 99% van mijn kilometers op de auto-stand en bedien hem hooguit om de interval te wijzigen of voor de wasstraat (jaja).ManiacScum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:21:
[...]
Ja ik heb lichtpakket en de rest zie ik niet zo. Ruitenwissers activeer ik zeker wel handmatig
Wat is de gedachte om het automatisch grootlicht bij elke rit opnieuw te moeten activeren, ik snap het oprecht niet.
Dit is ook iets wat ik niet snap en destijds ook bij mijn Superb zo was. Heb ik laten om programmeren toen om dit wel te laten onthouden. Hoop dat dit ook kan bij de Enyaq snel.internetinfo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:57:
[...]
Oké, nou ja dat kan. Ik heb de pook voor 99% van mijn kilometers op de auto-stand en bedien hem hooguit om de interval te wijzigen of voor de wasstraat (jaja).
Wat is de gedachte om het automatisch grootlicht bij elke rit opnieuw te moeten activeren, ik snap het oprecht niet.
Nog een youtube filmpje van Bjorn Nyland over de adaptive Headlights van de EnyaqMartinique schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Inderdaad. Voor de geïnteresseerden, hier zie je dat in actie (bij een ID.3).
https://www.youtube.com/watch?v=TFH0URtbX1s
YouTube: Skoda Enyaq adaptive headlights test
[ Voor 11% gewijzigd door TdJ75 op 27-08-2021 13:40 ]
Klopt inderdaad maar daar zie je het gedrag met ander verkeer niet volgens mij.TdJ75 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:40:
[...]
Nog een youtube filmpje van Bjorn Nyland over de adaptive Headlights van de Enyaq
YouTube: Skoda Enyaq adaptive headlights test
Ik zie inderdaad geen tegenliggersMartinique schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:25:
[...]
Klopt inderdaad maar daar zie je het gedrag met ander verkeer niet volgens mij.

Vraagje nav de laadherrie problemen bij de Mustang Mach E; hoeveel geluid maakt de Enyaq bij het (11kwh) laden? Helemaal niet of wat kan ik straks verwachten op mijn oprit onder het slaapkamerraam?🧐
Er is geluid maar dat is bij mij nauwelijks waarneembaar, het staat naast onze schuur en als ik daar aan het werk ben hoor echt niks.Maat28 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:51:
Vraagje nav de laadherrie problemen bij de Mustang Mach E; hoeveel geluid maakt de Enyaq bij het (11kwh) laden? Helemaal niet of wat kan ik straks verwachten op mijn oprit onder het slaapkamerraam?🧐
Weet iemand of je de actieradius en percentage accu op het home scherm kan weergeven? Ik krijg alleen de dagtellers er zeg maar op, niet de accu percentage en dergelijke... Of kijk ik er overheen?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
kw_nl schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:57:
Weet iemand of je de actieradius en percentage accu op het home scherm kan weergeven? Ik krijg alleen de dagtellers er zeg maar op, niet de accu percentage en dergelijke... Of kijk ik er overheen?

Oke, dat is wel suf... Precies wat ik wil weten
Feature request bij Skoda indienen? Het kan/mag niet meer zijn dan een stuk(je) code programmeren om die info op het scherm te laten zien. Ik weet uit een van de video's van Bjorn Nyland over de Polestar dat de Polestar nu op het dashboard ook aangeeft met hoeveel kW/Amp de accu wordt bijgeladen naast het aantal km/uur. Daar was het vanuit de gebruikers ook een wens om dat te hebben...kw_nl schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:03:
[...]
Oke, dat is wel suf... Precies wat ik wil weten
[ Voor 6% gewijzigd door J.Kossen op 27-08-2021 15:09 ]
Is een “slaapverwekkend” zacht zoemend geluid.ManiacScum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:54:
[...]
Er is geluid maar dat is bij mij nauwelijks waarneembaar, het staat naast onze schuur en als ik daar aan het werk ben hoor echt niks.
Daar zou ik mij dus geen zorgen over maken😜
Ik val er wel door in slaap onderweg (als ik sta te laden), dus dat kan wel kloppen.Alex Timmermans schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:20:
[...]
Is een “slaapverwekkend” zacht zoemend geluid.
Daar zou ik mij dus geen zorgen over maken😜
Ik heb nog wel een prangende vraag: Iemand al geprobeerd of de Enyaq ook met 160km/u achteruit kan rijden?
Technisch zou het moeten kunnen maar ik vermoed dat een slimmerik er een begrenzing op heeft gezet...
Technisch zou het moeten kunnen maar ik vermoed dat een slimmerik er een begrenzing op heeft gezet...
Je mag in NL maar 130 hoor...Martinique schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:40:
Ik heb nog wel een prangende vraag: Iemand al geprobeerd of de Enyaq ook met 160km/u achteruit kan rijden?![]()
En zelfs dat mag niet altijd en niet overal.
Daar ga je niks van horen hoor. Hele zachte zoem! Ik hoor het alleen als ik er voor of direct naast sta.Maat28 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:51:
Als ik achter de auto sta hoor ik het al niet.
Ik kan echt nergens in de handleiding vinden hoe je een stoel profiel kan koppelen aan een sleutel. Zie het ook niet terug in het menu van de auto. Het zou er wel op moeten zitten…
Is hier al voorbij gekomen:kw_nl schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:52:
Ik kan echt nergens in de handleiding vinden hoe je een stoel profiel kan koppelen aan een sleutel. Zie het ook niet terug in het menu van de auto. Het zou er wel op moeten zitten…
https://gathering.tweaker...message/67228338#67228338
Thanks, ik dacht het hier ook gelezen te hebben, maar kon het niet meer vinden.Jitse H schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:14:
[...]
Is hier al voorbij gekomen:
https://gathering.tweaker...message/67228338#67228338
Werkt alleen als je met de sleutel zelf opent. Via Kessy werkt het niet.
[ Voor 10% gewijzigd door kw_nl op 27-08-2021 17:27 ]
Ik heb nooit tegenliggers op de baan, alleen tegenstanders 😂
Uitgesteld laden is nog steeds een issue?
Wilde het gisteren weer eens proberen na een lange periode van snelweg laden en diverse resets van het systeem
Wilde het gisteren weer eens proberen na een lange periode van snelweg laden en diverse resets van het systeem
Ik heb de standaard van de Enyaq ongebruikt in de kofferbak liggen.iRbn schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:01:
Welke granny charger gebruiken de Enyaq rijders hier? 🙂
Helaas is die bij mij niet meegeleverd. En wij gaan vaak naar vakantiehuisjes in het franstalige deel van België waar de laadinfrastructuur quasi onbestaande is…ManiacScum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:06:
[...]
Ik heb de standaard van de Enyaq ongebruikt in de kofferbak liggen.
@RandomNick en ik hebben deze succesvol gebruikt op vakantieiRbn schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:12:
[...]
Helaas is die bij mij niet meegeleverd. En wij gaan vaak naar vakantiehuisjes in het franstalige deel van België waar de laadinfrastructuur quasi onbestaande is…
RandomNick in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
Ik heb blind deze besteld nadat ik @RandomNick erover hoorde. Krijg hem morgen binnen, maar ik heb de Enyaq nog niet dus kan je weinig ervaringen vertelleniRbn schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:01:
Reden dat ik deze neem is dat je het amperage kan verlagen en dat leek me wel een goed idee in een 200 jaar oud Frans huisje waar we regelmatig zitten.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 27-08-2021 19:47 ]
Thanks voor de info! Dat is een geruststelling voor ons (en onze buren😊).RandomNick schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:38:
[...]
Daar ga je niks van horen hoor. Hele zachte zoem! Ik hoor het alleen als ik er voor of direct naast sta.
Als ik achter de auto sta hoor ik het al niet.
De Q4 doet dat wel.ManiacScum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Volgens mij is dat bij geen enkele VAG-auto zo
https://m.youtube.com/watch?v=8lNYlKeUslI
Iemand de Apple Watch aan de praat gekregen met de MySkoda app?
Bij mij geeft die aan dat ik op mijn mobiele apparaat het voorruit uit de garage moet selecteren.
Maar dan gebeurt er niks.
Bij mij geeft die aan dat ik op mijn mobiele apparaat het voorruit uit de garage moet selecteren.
Maar dan gebeurt er niks.
Just wondering:
Ik moet morgen een flink stuk door Nederland rijden (circa 450 km) wel met stops tussendoor maar waarschijnlijk geen ac paal in de buurt.
Die 450 km haal ik wel als ik hem (bijna) volledig oplaad en (bijna) volledig leeg rijd. Alleen we weten dat te veel (ont) laden slecht is voor de batterij. Maar als ik dat niet doe moet ik tussendoor gaan snelladen, hetgeen ook slecht is voor de batterij.
Dus welke optie is dan beter (lees minder slecht) voor de batterij:
- de auto volledig opladen en niet snelladen tussen door
- of laden tot 80% en tussendoor tien minuten ergens snelladen.
Ben benieuwd naar jullie reacties, want dit zal niet de eerste keer zijn dat dit voorkomt.
Ik moet morgen een flink stuk door Nederland rijden (circa 450 km) wel met stops tussendoor maar waarschijnlijk geen ac paal in de buurt.
Die 450 km haal ik wel als ik hem (bijna) volledig oplaad en (bijna) volledig leeg rijd. Alleen we weten dat te veel (ont) laden slecht is voor de batterij. Maar als ik dat niet doe moet ik tussendoor gaan snelladen, hetgeen ook slecht is voor de batterij.
Ben benieuwd naar jullie reacties, want dit zal niet de eerste keer zijn dat dit voorkomt.
Ik meende ergens gezien te hebben dat snelladen beter is dan volledig ontladen. Ik meen ook dat de logica van het battery management systeem dit ook wel zo regelt dat dit niet heel veel effect heeft. Ik zou in ieder geval voor het snelladen gaan en niet het leeg rijden.sebari schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:54:
Just wondering:

Grappig, ik had dezelfde vraag gesteld op de Skoda Enyaq NL Facebook groep en daar wordt bijzonder laconiek op gereageerd dat het allemaal onzin is om je accu niet volledig op of ont te laden. Dus dat het niet zou uitmaken.SSJVegito schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Ik meende ergens gezien te hebben dat snelladen beter is dan volledig ontladen. Ik meen ook dat de logica van het battery management systeem dit ook wel zo regelt dat dit niet heel veel effect heeft. Ik zou in ieder geval voor het snelladen gaan en niet het leeg rijden.
Wat is hier nou waarheid?
Er is hier een post geweest waarbij ze testen hebben gedaan op de levensduur van de battery door middel van ontladen en laden van de battery naar bepaalde percentages. Helemaal leeg halen heeft, wat ik mij nog meen te kunnen herrineren, vrij veel invloed maar de rest valt inderdaad allemaal mee. Misschien dat je die post nog terug kunt vinden. Er staat mij in ieder geval bij dat zolang je boven de 10 a 20 % blijft het geen donder uitmaakt. Daaronder wordt het vrij snel minder. Dan heb ik het puur over de degradatie zelf.sebari schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:21:
[...]
Grappig, ik had dezelfde vraag gesteld op de Skoda Enyaq NL Facebook groep en daar wordt bijzonder laconiek op gereageerd dat het allemaal onzin is om je accu niet volledig op of ont te laden. Dus dat het niet zou uitmaken.
Je moet de auto gewoon gebruiken zoals je zelf wilt en je vooral niet te druk maken om dit soort dingen. Auto is ervoor gemaakt, en in de praktijk is al vaker aangetoond dat zelfs als je de accu consequent mishandeld de impact ook na een paar jaar nog reuze meevalt.
Daarmee zeg ik nog niet dat je de accu structureel moet mishandelden maar je druk maken over tot 100% laden of snelladen indien nodig is echt nergens voor nodig.
Daarmee zeg ik nog niet dat je de accu structureel moet mishandelden maar je druk maken over tot 100% laden of snelladen indien nodig is echt nergens voor nodig.
Daarom noem ik mijn voorgaande post ook dat ik het dan puur over de degradatie zelf. Volgens mij werd toen ook duidelijk dat als je hem continue mishandeld, maar niet extreem, die de levensduur van de auto ook wel zou overleven. Dus wat @ik222 ook zegt, niet te druk om maken inderdaad.
Oké dus wat ik doe: netjes de soc afstemmen op aantal verwachtte kilometers van de volgende dag dat ik én niet te ver oplaad én niet te ver ontlaad heeft dus eigenlijk geen enkel nut...
Batterij levensduur is niet merkgebonden, het is een techniek waar veel over bekend is. Je kan gerust af en toe wat minder goed voor je batterij zorgen en dat merk je echt niet na 5 jaar. Ga je structureel lopen verneuken, altijd vol, altijd snelladen dan kost je dat wat meer range na 5 jaar dan iemand die er heel zorgvuldig mee omgaat. Is het range verlies te overzien, ja ik denk het wel. Ga bijvoorbeeld uit van het ergste geval met maximaal 10% range verlies, dus 40km van je totale range af ofzo? Niet heel boeiend als je hem daarna toch wil doorverkopen. Vind je dat wel boeiend omdat je hem bijv langer wil rijden of na lease wil overkopen dan moet je gewoon proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan en het verlies in range proberen te beperken door een klein beetje je best te doen, maar gewoon waar mogelijk en niet je hele leven op inrichten.
Maakt volgens mij geen hol uit wat een Skoda forum zegt, Skoda (vag eigenlijk) komt net kijken op deze markt. Nogmaals, het gaat erom dat je advies volgt van iemand met verstand van Li-Ion techniek. Ongeveer de enige die serieus verstand heeft van elektrische wagens die al 10 jaar rondrijden is Tesla. Dus ik zou zeggen, de standaard lithium-ion tips zijn vrij helder en de techniek bestaat al lang, het is zeer duidelijk hoe je een Li-ion batterij het beste kan behandelen. Wil je dat advies negeren omdat je denkt dat de batterij in je auto heel anders is, zoek dan op z'n minst naar advies van Tesla rijders of Tesla batterij experts, dan krijg je een beter beeld van wat je kan verwachten. Ik verwacht geen drama, maar als je verschil wil minimaliseren heb je het zelf in de hand.
Ik ken zelf niet veel mensen die al lang elektrisch rijden, wel een collega die nu 5 jaar oude Tesla rijdt en die ziet verschil. Vooral aan het begin maakte hij veel kilometers en kon hij alleen maar snelladen en hij haalt niet meer de range die hij aan het begin had. Maar hij komt altijd wel op werk en weer thuis dus tja.
https://electrek.co/2017/...ly-battery-pack-charging/
Maakt volgens mij geen hol uit wat een Skoda forum zegt, Skoda (vag eigenlijk) komt net kijken op deze markt. Nogmaals, het gaat erom dat je advies volgt van iemand met verstand van Li-Ion techniek. Ongeveer de enige die serieus verstand heeft van elektrische wagens die al 10 jaar rondrijden is Tesla. Dus ik zou zeggen, de standaard lithium-ion tips zijn vrij helder en de techniek bestaat al lang, het is zeer duidelijk hoe je een Li-ion batterij het beste kan behandelen. Wil je dat advies negeren omdat je denkt dat de batterij in je auto heel anders is, zoek dan op z'n minst naar advies van Tesla rijders of Tesla batterij experts, dan krijg je een beter beeld van wat je kan verwachten. Ik verwacht geen drama, maar als je verschil wil minimaliseren heb je het zelf in de hand.
Ik ken zelf niet veel mensen die al lang elektrisch rijden, wel een collega die nu 5 jaar oude Tesla rijdt en die ziet verschil. Vooral aan het begin maakte hij veel kilometers en kon hij alleen maar snelladen en hij haalt niet meer de range die hij aan het begin had. Maar hij komt altijd wel op werk en weer thuis dus tja.
Ik gebruik deze alweer 4 maanden zowat dagelijks. Is 10 meter lang. Was toen wel wat goedkoper. Wordt niet warm en ziet er degelijk uit.iRbn schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:01:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4diFzEIR
Heeft iemand dit al uitgevonden?Dillus schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:30:
Weet iemand of en hoe je de zitting van de achterbank kan demonteren? Eén van de kinderen heeft een oortje laten vallen, precies bij de sluiting van veiligheidsgordel. Dus ergens in dat gat, onder bank moet ie nu liggen.... 🥴
De aanleiding is mijn geval een hond die misselijk werd, maar de locatie is hetzelfde…🥴
Dank @Pixal voor je uitgebreide uiteenzetting.Pixal schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:13:
Batterij levensduur is niet merkgebonden, het is een techniek waar veel over bekend is. Je kan gerust af en toe wat minder goed voor je batterij zorgen en dat merk je echt niet na 5 jaar. Ga je structureel lopen verneuken, altijd vol, altijd snelladen dan kost je dat wat meer range na 5 jaar dan iemand die er heel zorgvuldig mee omgaat. Is het range verlies te overzien, ja ik denk het wel. Ga bijvoorbeeld uit van het ergste geval met maximaal 10% range verlies, dus 40km van je totale range af ofzo? Niet heel boeiend als je hem daarna toch wil doorverkopen. Vind je dat wel boeiend omdat je hem bijv langer wil rijden of na lease wil overkopen dan moet je gewoon proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan en het verlies in range proberen te beperken door een klein beetje je best te doen, maar gewoon waar mogelijk en niet je hele leven op inrichten.
Baal er gewoon een beetje van dat hier zoveel verschillende meningen en ideeën over zijn, zoals over zoveel in het leven.
Alleen hier gaat het volgens mij om vrij concrete techniek...
Iemand die hier iets over kan zeggen?ManiacScum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 18:45:
Uitgesteld laden is nog steeds een issue?
Ja dat werkt nog steeds niet goed, ook in de ID.4 2.3 OTA update is dit daar nog altijd niet opgelost.ManiacScum schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:06:
[...]
Iemand die hier iets over kan zeggen?
Kijk eens YouTube en dan bjorn nyland, die heeft degradatie van tesla bepaald en dat valt mee is mijn mening en heeft volgens mij een oude tesla (vlgs mij model 75) van hem terug gekocht en ook bepaald wat degradatie was na al die jaren.sebari schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:50:
Dank @Pixal voor je uitgebreide uiteenzetting.
Baal er gewoon een beetje van dat hier zoveel verschillende meningen en ideeën over zijn, zoals over zoveel in het leven.
Alleen hier gaat het volgens mij om vrij concrete techniek...
En bjorn nyland doet echt wel gekker met laden en ontladen dan menig elektrische auto berijder.
Net wat @Pixal aangeeft maak je niet te erg druk over laden en snelladen.
Was woensdag bij de dealer i.v.m. een kapotte Passat GTE, en ben tijdens het wachten even naar Skoda gelopen om te vragen wat de status was van de auto.iketot schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:00:
Heb er ook 1 besteld via lease maatschappij.
Huidige auto - Passat GTE - loopt t/m januari 2022, maar was al zo nieuwsgierig naar de auto dat ik een proefrit had ingepland. Toen vertelden ze direct dat ik niet te lang moet wachten met bestellen i.v.m. de levertijd.
Hij wordt nu eind 2021 geleverd en op kenteken gezet, en dan bij het verlopen van de oude auto, gaat deze op naam. Kan niet wachten en kijk er heel erg naar uit!
Heb een Moon White Enyaq IV 80 met de volgende opties :
Sportline
Transport pakket
Comfort plus pakket
Assistentiepakket
Klimaat plus pakket
Family pakket
Panoramadak
Elektrisch inklapbare trekhaak
Elektrisch verstelbare stoel met geheugenfunctie
125 kW oplaadmogelijkheid
en setje dakdragers voor de koffer
Nu nog even ruim 6 maanden geduld! :-p
Volgens hen wordt de auto week 36 geproduceerd en gaat hij week 37 op transport en zou hij week 39 bij hun klaar staan om uitgeleverd te worden.
Helaas kan ik pas week 3 van 2022 me Passat GTE inleveren en moet ik dus 16 weken wachten voor ik de Enyaq kan ophalen 😞.
Werd wel bij gezegd dat er wat vertraging kan zijn, maar ben er vrij gerust op dat ik de gunstige bijtelling nog kan meepikken. Er is ruimte voor 14 weken vertraging..
Herkend iemand dit?
Afgelopen week heb ik een Spotify playlist gemaakt van ruim 350 nummers. Via wireless Apple CarPlay speelt hij echter sommige nummers niet af. Ik kan dan wel via de stuurbediening doorgaan naar het volgende nummer. Ik gebruik een iPhone X en wanneer ik hem bedraad aansluit dan werkt alles naar behoren.
Irritant ook dat voor wireless CarPlay de WiFi gebruikt wordt en daardoor 4G niet werkt. Af en toe wordt dan ook Google maps niet ge-update en rij ik in een grijs gebied omdat er geen internetverbinding is.
Afgelopen week heb ik een Spotify playlist gemaakt van ruim 350 nummers. Via wireless Apple CarPlay speelt hij echter sommige nummers niet af. Ik kan dan wel via de stuurbediening doorgaan naar het volgende nummer. Ik gebruik een iPhone X en wanneer ik hem bedraad aansluit dan werkt alles naar behoren.
Irritant ook dat voor wireless CarPlay de WiFi gebruikt wordt en daardoor 4G niet werkt. Af en toe wordt dan ook Google maps niet ge-update en rij ik in een grijs gebied omdat er geen internetverbinding is.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Zijn er inmiddels al meer mensen die een crystal face EN een leverdatum hebben?
Wel 10.000 km op de teller van mijn Enyaq omdat ik er afscheid van genomen hebRobbie8454 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:50:
Zijn er inmiddels al meer mensen die een crystal face EN een leverdatum hebben?
Mooi, dat is toch ook wel fijn. Het is een afweging. Goed dat je tevreden bent met je keuze. Als ik ze her en der zie rijden dan baal ik soms wel een beetje, maar verwacht dat ik er uiteindelijk heel tevreden mee zal zijn. En ach, ik rij nu nog een dikke Audi Q3 dus heb niks te klagen.DirkBouwman schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:20:
[...]
Wel 10.000 km op de teller van mijn Enyaq omdat ik er afscheid van genomen heb. Vindt het nog steeds jammer maar stiekem toch wel blij met mijn keuze...
Ik zie net dat ABRP navigeren op Android Auto vanaf huidge versie 4.0.49 geen beta meer is en nu dus een premium feature is. Het was leuk om even mee te spelen.
Ik zal het waarschijnlijk als backup wel aanschaffen wanneer het plan voor een zomervakantie richting Oostenrijk op de agenda staat icm met betaald abonnement Tronity of Pump moet dan voor Android beschikbaar zijn.
Een langere vakantietrip is toch wel een bucketlist ding geworden nu ik alle reisverslagen heb gezien, maar met twee jonge kinderen zoeken we het voorlopig nog wat dichter bij huis verwacht ik
Ik zal het waarschijnlijk als backup wel aanschaffen wanneer het plan voor een zomervakantie richting Oostenrijk op de agenda staat icm met betaald abonnement Tronity of Pump moet dan voor Android beschikbaar zijn.
Een langere vakantietrip is toch wel een bucketlist ding geworden nu ik alle reisverslagen heb gezien, maar met twee jonge kinderen zoeken we het voorlopig nog wat dichter bij huis verwacht ik
Ik zag een filmpje op youtube van gisteren van Bjørn Nyland, waar een linkje bijstond, waarbij je gratis 30 dagen die ABRP app kunt gebruiken. Ik heb het niet gecheckt, want ik krijg mijn Enyaq pas aanstaande woensdag.FJP84 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:00:
Ik zie net dat ABRP navigeren op Android Auto vanaf huidge versie 4.0.49 geen beta meer is en nu dus een premium feature is. Het was leuk om even mee te spelen.
Get 30 day free trial on ABRP if you use the referral code TESLABJORN:Bixby schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:23:
[...]
Ik zag een filmpje op youtube van gisteren van Bjørn Nyland, waar een linkje bijstond, waarbij je gratis 30 dagen die ABRP app kunt gebruiken. Ik heb het niet gecheckt, want ik krijg mijn Enyaq pas aanstaande woensdag.
https://abetterrouteplanner.com/premium/
Ik heb die Facebook reacties ook geIezen en die leken mij wel overeen te komen, ik snap je onzekerheid niet helemaal hier. Jij gaat uit van uitersten terwijl iedereen aangeeft dat je voor een lange rit best eerst naar 100% kan laden voor vertrek, dan onderweg bijladen (snel van 20 naar 80) .sebari schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:21:
[...]
Grappig, ik had dezelfde vraag gesteld op de Skoda Enyaq NL Facebook groep en daar wordt bijzonder laconiek op gereageerd dat het allemaal onzin is om je accu niet volledig op of ont te laden. Dus dat het niet zou uitmaken.
Niemand zegt dat je hem helemaal leeg moet rijden.
En als je nog steeds twijfelt laadt je hem thuis tot maar 90%. Uiteindelijk weet iemand weet nog goed hoe de skoda accus zich zullen houden.
Voor mijn vrouw ben ik zoek naar een klein model EV bijvoorbeeld een BMW i3. Die hebben natuurlijk een kleiner accupakket dan de skoda, zeg 30kWh. Ben bang dat de eigenaren daarom altijd tot 100,% hebben geladen om nog wat range over te houden.Pixal schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:13:
Ben nu op zoek naar een manier om de batterij conditie te kunnen checken voor ik er een koop
Ik heb een vraag over afleveren en pakketten. ik heb de Enyaq in bestelling staan bij dealer Pouw en ben benieuwd of er mensen zijn die via die dealer al een auto geleverd hebben gekregen?
Ik kan nergens echt goed vinden (zoeken in dit topic en via de welbekende zoekmachine) wat ze bij aflevering meeleveren (hesjes, gevarendriehoek, matten, etc.)
Wie kan mij helpen?
Ik kan nergens echt goed vinden (zoeken in dit topic en via de welbekende zoekmachine) wat ze bij aflevering meeleveren (hesjes, gevarendriehoek, matten, etc.)
Wie kan mij helpen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2