Als ik zie hoeveel pensionados zich op de weg begeven met splinternieuwe suv's; elektrische fietsen op de dissel van de nieuwste caravan met mover. Om vervolgens op de camping de ipad pakken om snel via de wifi in te loggen om te skypen met de kleinkinderen... dan komt dat best goed...BeaM-R schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:33:
Misschien een beetje off-topic maar ik vraag me wel eens af hoe kunnen de 75-jarige Henk en Truus hier ooit mee rijden, die niet meer gewend zijn dan 4 knoppen op het dasboard en 2 schuifjes voor de kachel![]()
Mijn ouders zijn begin 70 maar geloof nooit dat ze hier ooit wijs uit kunnen.
Keuze genoeg voor andere auto's voor de digibeten toch?BeaM-R schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:33:
Misschien een beetje off-topic maar ik vraag me wel eens af hoe kunnen de 75-jarige Henk en Truus hier ooit mee rijden, die niet meer gewend zijn dan 4 knoppen op het dasboard en 2 schuifjes voor de kachel![]()
Nog wel inderdaad, maar dat wordt rap minder. Misschien valt het mee hoor, en de ene oudere pakt zulke dingen sneller op als de ander. Maar sommige vinden een mobieltje al ingewikkeld.ManiacScum schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:49:
[...]
Keuze genoeg voor andere auto's voor de digibeten toch?
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Oldtimers voor oldtimersBeaM-R schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:59:
[...]
Nog wel inderdaad, maar dat wordt rap minder. Misschien valt het mee hoor, en de ene oudere pakt zulke dingen sneller op als de ander. Maar sommige vinden een mobieltje al ingewikkeld.
Die vinden hun weg naar Tweakers en maken een Enyaq65+ account om vragen te stelllen. En die gaan we dan beantwoorden met de kennis die we van een proefrit van 20 minuten hebben opgedaan.BeaM-R schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:33:
Ahh ok! Wat een strenge werkgever heb je! Met een kleine eigen bijdrage moet toch al meer mogelijk zijn lijkt mij. Zal mijn werkgever nog eens complimenteren met zijn flexibele opstelling dan😊 Maar ook zonder donkere ruiten blijft het een toffe bak.Jeroenvr72 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:16:
[...]
Nee hoor, maar mijn werkgever heeft die uit mijn wensen lijst gestreept, evenals assistentie. Het werd allemaal een beetje te duur vond hij
Ik heb nu ruim 9.000 km gereden met mijn Enyaq en ben (bijna) 70. Geen enkel probleem, maar ik heb een IT achtergrond. Heeft mi met leeftijd niks te maken maar met ervaring.BeaM-R schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:33:
Heb zelf een nissan leaf nu, 3 jaar oud, 82k op de teller. Laad hem elke avond tot 100% via mijn laadpaal thuis. Laad bijna nooit snel. Accu degradatie, if any, is totaal niet merkbaar in het bereik.Motorfret schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:26:
Is ook maar relatief;
Er zijn al diverse overzichten dat de degradatie van accu's erg meevalt. Ook als je 'gewoon' tussen de 0 en 100% blijft ipv de 20-80.
Wat met name invloed blijkt te hebben op een goede SOH op de lange termijn, is hoe vaak je snellaad.
Vraagje. Ik zag vandaag toevallig (op de A2 van Eindhoven naar Maastricht) een Skoda Enyaq stilstaan met pech.. Balen voor de bestuurder want volgens mij was hij net op reis (gezien de camper).
Nu zag ik laatst wat opmerkingen over andere skoda enyaq rijders en uitval van de auto. Ik vraag me af hoeveel mensen er last van hebben gehad en wat er dan gebeurd. Werkt dan helemaal niets meer want dat lijkt me echt spannend als je op de linkerbaan rijdt op een drukke autoweg
Nu zag ik laatst wat opmerkingen over andere skoda enyaq rijders en uitval van de auto. Ik vraag me af hoeveel mensen er last van hebben gehad en wat er dan gebeurd. Werkt dan helemaal niets meer want dat lijkt me echt spannend als je op de linkerbaan rijdt op een drukke autoweg
Misschien gewoon accu leeg.
De uitval waar je wel eens over leest betreft het scherm. Heb nog nergens gelezen dat iemand daadwerkelijk stil viel.
De uitval waar je wel eens over leest betreft het scherm. Heb nog nergens gelezen dat iemand daadwerkelijk stil viel.
[ Voor 68% gewijzigd door BeaM-R op 21-08-2021 23:29 ]
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Wasstraat is geen probleem. Ook als je hem wrappt in z'n geheel gebeurt er niets.Tenstorms schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:19:
[...]
Daar heb ik ook wensen in, tevens het logo zwart maken. Vraag: hoe wasstraat bestendig is dit?
Met een lege accu valt de auto niet direct stil. Dan moet je het wel heel bont maken. Hij rijdt nog wel een stukje door (maar niet meer zo snel).BeaM-R schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:27:
Misschien gewoon accu leeg.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Zou me niet verbazen als dit toch regelmatig gebeurd/gaat gebeuren.kw_nl schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:05:
[...]
Met een lege accu valt de auto niet direct stil. Dan moet je het wel heel bont maken. Hij rijdt nog wel een stukje door (maar niet meer zo snel).
Als je alleen al kijkt hoeveel mensen het presteren om met een ICE met lege tank komen te staan... Dan vrees ik dat lege accu nog vaker voor gaat komen.
Voordeel is wel dat een BEV je beter/sneller informeert en inderdaad op een gegeven moment vermogen gaat beperken om actieradius te verbeteren. Mogelijk dat mensen het dan sneller door hebben en hierop acteren.
Volgens mij redden die zich er wel mee, mijn opa en oma bijvoorbeeld rijden ook in een auto waar van alles op en aan zit maar ze gebruiken er niks van. Ze kunnen er mee rijden en dat is het. Beetje zonde maargoed...BeaM-R schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:59:
[...]
Nog wel inderdaad, maar dat wordt rap minder. Misschien valt het mee hoor, en de ene oudere pakt zulke dingen sneller op als de ander. Maar sommige vinden een mobieltje al ingewikkeld.

Net als vroeger een dikke stereoset kopen met alles erop en eraan maar dan alleen naar de radio luisteren 🤪SSJVegito schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:40:
[...]
Volgens mij redden die zich er wel mee, mijn opa en oma bijvoorbeeld rijden ook in een auto waar van alles op en aan zit maar ze gebruiken er niks van. Ze kunnen er mee rijden en dat is het. Beetje zonde maargoed...
Ik zou het doen!
Eigenlijk wordt het autorijden alleen maar makkelijker; ik vond de enyaq tijdens de proefrit veruit de makkelijkste auto ooit in bediening. Gewoon zitten en stroom geven met goed zicht rondom en een korte draaicirkel. Het zijn de randzaken van media en het verkeer dat het lastiger kunnen maken.SSJVegito schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:40:
[...]
Volgens mij redden die zich er wel mee, mijn opa en oma bijvoorbeeld rijden ook in een auto waar van alles op en aan zit maar ze gebruiken er niks van. Ze kunnen er mee rijden en dat is het. Beetje zonde maargoed...
Ja eens, daarom ook dat ik zei: met het rijden redden ze zich wel. Vaak rijden de oudjes toch al een automaat. Veel lastiger wordt het rijden niet alleen maar makkelijker. Kan me wel voorstellen dat ze schrikken als bijvoorbeeld een lane assist ineens begint tegen te sturen.Trebor78 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:42:
[...]
Eigenlijk wordt het autorijden alleen maar makkelijker; ik vond de enyaq tijdens de proefrit veruit de makkelijkste auto ooit in bediening. Gewoon zitten en stroom geven met goed zicht rondom en een korte draaicirkel. Het zijn de randzaken van media en het verkeer dat het lastiger kunnen maken.
Ongetwijfeld. Maar bij BEV is leeg oog gelijk leeg en sta je stil. Bij een ICE heb je nog wel de tijd om ook bij 0% een laadpunt te zoeken.Jasperzzz schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:16:
[...]
Zou me niet verbazen als dit toch regelmatig gebeurd/gaat gebeuren.
Als je alleen al kijkt hoeveel mensen het presteren om met een ICE met lege tank komen te staan... Dan vrees ik dat lege accu nog vaker voor gaat komen.
Voordeel is wel dat een BEV je beter/sneller informeert en inderdaad op een gegeven moment vermogen gaat beperken om actieradius te verbeteren. Mogelijk dat mensen het dan sneller door hebben en hierop acteren.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Bij beiden is leeg = leeg, alleen bij een ICE gaat bij gemiddeld 10% resterend een lampje branden, wanneer bij EV een lampje gaat branden weet ik niet maar dat is vast niet bij 1%
Op een franse snelweg heb ik met mijn ICE nog niet zo lang geleden een tankstation gemist en na heel lang rijden nog steeds niets tegengekomen. Dan rij je ook niet helemaal lekker. Tegenwoordig rij ik niet eens helemaal leeg omdat ik een beetje bijtank als ik mijn benen ga strekken elke 2 a 3 uur.
Met een EV ligt het helemaal aan het land waar je bent of 10% accu genoeg of net aan is. Dit zal elk jaar beter worden en over 1 a 2 jaar EV rijden denk je er niet eens meer bij na.
Op een franse snelweg heb ik met mijn ICE nog niet zo lang geleden een tankstation gemist en na heel lang rijden nog steeds niets tegengekomen. Dan rij je ook niet helemaal lekker. Tegenwoordig rij ik niet eens helemaal leeg omdat ik een beetje bijtank als ik mijn benen ga strekken elke 2 a 3 uur.
Met een EV ligt het helemaal aan het land waar je bent of 10% accu genoeg of net aan is. Dit zal elk jaar beter worden en over 1 a 2 jaar EV rijden denk je er niet eens meer bij na.
[ Voor 57% gewijzigd door Pixal op 22-08-2021 13:25 ]
De Enyaq geeft de melding in ieder geval bij 20% capaciteit (iv80 hier, 60 denk ik ook).
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
En bij 10% nogmaals en dan ook direct de mogelijkheid om via navi een laadpunt te zoeken.JanHenk schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:34:
De Enyaq geeft de melding in ieder geval bij 20% capaciteit (iv80 hier, 60 denk ik ook).
En dan kan die ineens wel in het kleine scherm een percentage én bereik tonen
Waarom niet altijd percentage en bereik tonen...
Dat heeft toch helemaal niets met leeftijd te maken?SSJVegito schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:47:
[...]
Ja eens, daarom ook dat ik zei: met het rijden redden ze zich wel. Vaak rijden de oudjes toch al een automaat. Veel lastiger wordt het rijden niet alleen maar makkelijker. Kan me wel voorstellen dat ze schrikken als bijvoorbeeld een lane assist ineens begint tegen te sturen.
Ik denk dat iedereen schikt als je plotseling een ruk aan het stuur krijgt.
Gevoel voor techniek heeft ook niks met leeftijd te maken. Ik ken genoeg jongeren die nog nooit en ook niet weten hoe ze een stekker aan een snoer kunnen maken…..
Zeg je hiermee dat mensen die graag kamperen met een caravan geen EV mogen rijden? Ik vind dit een erg vreemde reactie. Of is het zo dat jij niks om kamperen geeft en dat je daarom met deze opmerking komt?Pixal schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:20:
[...]
Mag hopen van wel. Collega's met Tesla doen dit regelmatig zeggen ze. Als ik dan vraag wat het met hun range doet kijken ze me een beetje wazig aan en en krijg ik iets te horen van "ja een beetje ofzo". Dus ik concludeer voorzichtig dat het wel losloopt en ik die 40km terug naar huis ook wel haal met een beetje voorverwarmen.
Edit:
Mbt tot caravan discussie. Ik maar hopen dat het begrip "caravan" volledig zou uitsterven met de komst van EV's.![]()
![]()
Waarschijnlijk heeft hij niks met sleurhuttenGroeneEnyaq schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:00:
[...]
Zeg je hiermee dat mensen die graag kamperen met een caravan geen EV mogen rijden? Ik vind dit een erg vreemde reactie. Of is het zo dat jij niks om kamperen geeft en dat je daarom met deze opmerking komt?
Er zijn veel caravan eigenaren die een zwaardere / sterkere auto rijden omdat ze 2 / 4 ritten per jaar maken met de sleurhut. Caravan eigenaren zullen vandaag nog eerder voor een brandstof SUV kiezen verwacht ik. Maar dat gaat wel veranderen denk ik.Robbie8454 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:48:
[...]
Waarschijnlijk heeft hij niks met sleurhutten
De caravanmarkt zal ook wel moeten meebewegen met de ontwikkelingen op de automarkt. En dan kan je in de toekomst zo’n caravan misschien ook wel benutten achter je EV, extra accu’s in de bodem / caravan met eigen hulpmotor??
https://www.autoweek.nl/a...vakantie-van-de-toekomst/
in ieder geval lichtere caravans en meer gestroomlijnde. Ook kan je denken aan caravan transport, je laat de caravan alvast naar zuid frankrijk/italie brengen en rijdt het laatste stukje zelf.Martinique schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:06:
[...]
Er zijn veel caravan eigenaren die een zwaardere / sterkere auto rijden omdat ze 2 / 4 ritten per jaar maken met de sleurhut. Caravan eigenaren zullen vandaag nog eerder voor een brandstof SUV kiezen verwacht ik. Maar dat gaat wel veranderen denk ik.
De caravanmarkt zal ook wel moeten meebewegen met de ontwikkelingen op de automarkt. En dan kan je in de toekomst zo’n caravan misschien ook wel benutten achter je EV, extra accu’s in de bodem / caravan met eigen hulpmotor??
https://www.autoweek.nl/a...vakantie-van-de-toekomst/
Dan kun je net zo goed de caravans vast op plekken op een camping zetten en ze dan verhurenKaaschef schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:07:
[...]
in ieder geval lichtere caravans en meer gestroomlijnde. Ook kan je denken aan caravan transport, je laat de caravan alvast naar zuid frankrijk/italie brengen en rijdt het laatste stukje zelf.
* ik222 snapt sowieso niet waarom je in vredesnaam zo'n ding op en neer zou willen sleuren...
De volgende keer graag een topic report aanmaken.
[ Voor 84% gewijzigd door deepbass909 op 22-08-2021 23:19 ]
Ik zeg niet dat alle oudjes er niks van weten en alle jongeren er wel wat van weten? Ik zeg alleen dat ouderen over het algemeen er niet zo bekend mee zijn omdat ze er ook niet mee opgegroeid zijn. Er zijn ouderen die er meer van weten dan sommige jongeren maar dat bedoel ik ook helemaal niet te zeggen.Alex Timmermans schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:27:
[...]
Dat heeft toch helemaal niets met leeftijd te maken?
Ik denk dat iedereen schikt als je plotseling een ruk aan het stuur krijgt.
Gevoel voor techniek heeft ook niks met leeftijd te maken. Ik ken genoeg jongeren die nog nooit en ook niet weten hoe ze een stekker aan een snoer kunnen maken…..
Vaak weten ouderen niet eens wat er in de auto zit (lees: nog minder ouderen weten vaak wat er aan features in de auto zit dan jongeren over het algemeen).
En nee, ik schrik er niet van maar ik weet dan ook dat die feature erin zit.
Ik generalizeer een beetje maar natuurlijk zijn er uitzonderingen. Dat spreekt voor zich.
Ook voor jou geldt, de volgende keer een topic report aanmaken.
[ Voor 87% gewijzigd door deepbass909 op 22-08-2021 23:20 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Laat je in het vervolg dan ook ff staan wat wel relevant is? Dank je wel[b]deepbass909 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"deepbass909 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23
Dus, 21 velgen repareren. Al te horen gekregen dat dit naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe velg wordt....
Ai! Watskeburt?ManiacScum schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:49:
[...]
Laat je in het vervolg dan ook ff staan wat wel relevant is? Dank je wel
Dus, 21 velgen repareren. Al te horen gekregen dat dit naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe velg wordt....
Uitwijken op de snelweg in Zwitserland nadat een busje iets te veel naar rechts kwam, daardoor tegen de rijbaanafzetting gereden.
Ik had eerst het angstige vermoeden dat er meer aan de hand was maar 'gelukkig' was het alleen de wang van de velg
Jeetje. Dat had inderdaad ook heel anders af kunnen lopen. “Gelukkig” dan niet meer schade.ManiacScum schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:58:
[...]
Uitwijken op de snelweg in Zwitserland nadat een busje iets te veel naar rechts kwam, daardoor tegen de rijbaanafzetting gereden.
Ik had eerst het angstige vermoeden dat er meer aan de hand was maar 'gelukkig' was het alleen de wang van de velg
Nee allebei niet, dat zou raar zijn. Ik geef gewoon heel weinig om caravans op de weg, vooral de periodes dat het er heel veel zijn. Dus grapte ik dat ik hoopte dat door de introductie van de EV (maar eerder door het verdwijnen van de ICE) de caravan langzaam zou uitsterven. Puur omdat het niet heel praktisch is om iets heel zwaars en niet-aerodynamisch achter je EV te hangen en er dan heel ver mee te willen rijden.GroeneEnyaq schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:00:
[...]
Zeg je hiermee dat mensen die graag kamperen met een caravan geen EV mogen rijden? Ik vind dit een erg vreemde reactie. Of is het zo dat jij niks om kamperen geeft en dat je daarom met deze opmerking komt?
Ik heb echter ook dat filmpje gezien van die caravan met eigen accu en motor om het verlies van range iets te minimaliseren maar het wordt wel een zware en kostbare combinatie alles bij elkaar. Gaan de grasveldjes ook vast niet leuk vinden. Blijft wat onpraktisch maar dat is misschien juist de sport van camperen.
Bij het bestellen van mijn Enyaq wilde ik de 20 inch vega velgen graag hebben met zwarte accenten. Dat kon destijds niet. Nu zie ik ze wel op de sportline modellen verschijnen. Erg vette velg icm brilliant silver vind ik zelf 😊 Iemand ervaring met het aanpassen van de velgen op de reeds bestelde auto? Weet iemand of ze apart te bestellen zijn?
Dat is toch gewoon een kwestie van de dealer bellen en deze vraag stellen?Nico1984 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:33:
Bij het bestellen van mijn Enyaq wilde ik de 20 inch vega velgen graag hebben met zwarte accenten. Dat kon destijds niet. Nu zie ik ze wel op de sportline modellen verschijnen. Erg vette velg icm brilliant silver vind ik zelf 😊 Iemand ervaring met het aanpassen van de velgen op de reeds bestelde auto? Weet iemand of ze apart te bestellen zijn?
Los bestellen kan uiteraard ook, deze bedoel je volgens mij: https://shop.skoda.nl/aut...-antraciet?q=vega&o=score
In afwachting van het antwoord van de dealer vraag ik het hier even: wordt er een grannycharger meegeleverd bij de Enyaq?
Volgens mij niet.iRbn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:47:
In afwachting van het antwoord van de dealer vraag ik het hier even: wordt er een grannycharger meegeleverd bij de Enyaq?
Bij Founders edition zit deze er volgens mij wel bij. (Correct me if I'm wrong)iRbn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:47:
Overige edities hebben sowieso geen granny charger.
Deze is los aan te schaffen voor 199 euro, of een 'clever' charging cable (die ook granny ondersteund) voor 700 euro.
Ik ben zelf ook in afwachting van de levering van een Enyaq. Eerder in dit topic had iemand het over een instelbare kabel (https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html). Dit wordt waarschijnlijk de granny charger die ik er los bij koop.
[ Voor 22% gewijzigd door Enahs op 23-08-2021 11:02 ]
Deze Thuislader lijkt me ook erg handig, al is het alleen maar omdat deze ook met 10 meter kabel te leveren is. Zal hem niet zo vaak gebruiken maar is in een noodgeval wel handig.Enahs schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:00:
[...]
Ik ben zelf ook in afwachting van de levering van een Enyaq. Eerder in dit topic had iemand het over een instelbare kabel (https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html). Dit wordt waarschijnlijk de granny charger die ik er los bij koop.
First Edition ookEnahs schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:00:
[...]
Bij Founders edition zit deze er volgens mij wel bij. (Correct me if I'm wrong)
Overige edities hebben sowieso geen granny charger.
Deze is los aan te schaffen voor 199 euro, of een 'clever' charging cable (die ook granny ondersteund) voor 700 euro.
Gewoon velgenleverancier bezoeken en vragen of ze kunnen poedercoaten of spuiten.Nico1984 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:33:
Vandaag update gekregen up MySkoda.beBeckero schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
Op myskoda.be staat er nog steeds 'voorziene levering in Belgie 19/07'. Productie was gestart op 24/06.
Als ik in de json resonse kijk staat er status 'Internal Transfer'.
En mijn dealer zegt dat ie klaar is maar ook aan het wachten is op één of andere chip/onderdeel. Is dat dan de 'Banking' status zoals je zegt?
Dat kan nu toch niet zo moeilijk zijn om een doosje chips geleverd te krijgen.Iemand het adres? Kan ik ze Pringles ofzo opsturen.
Niewe levering in België is voor 30/08 (een maand later dan voorzien)
Hopelijk ben ik begin September aan het stuur.
Misschien is jouw status ook geupdate?
Wanneer heb jij besteld?Guiermo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Vandaag update gekregen up MySkoda.be
Da's goed nieuws!Guiermo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Vandaag update gekregen up MySkoda.be
Ja klopt, de mijne is onderweg naar België. Voorzien voor 27 augustus
Wanneer heb jij besteld?Beckero schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:24:
[...]
Da's goed nieuws!
Ja klopt, de mijne is onderweg naar België. Voorzien voor 27 augustus
25 februari besteld
24 juni in productie
begin juli geproduceerd en wachtende op de parking (op een chip/onderdeel)
20 augustus uiteindelijk verzonden naar België
[ Voor 6% gewijzigd door Beckero op 23-08-2021 15:28 ]
Spannend :-)Beckero schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:27:
[...]
25 februari besteld
24 juni in productie
begin juli geproduceerd en wachtende op de parking (op een chip/onderdeel)
20 augustus uiteindelijk verzonden naar België
De mijne is op 24/02 besteld, nog geen nieuws van...
Voor de mensen met een sportonderstel: wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb er nu 5k KM op zitten in NL, Tsjechië en Duitsland en moet zeggen dat ik hem te hard geveerd vind. Op de Nederlandse A en N wegen is dat prima, maar m.n. in het buitenland is de vering soms zo bonkhard dat het niet meer lekker rijdt. Vraag me af of dit zo hoort.
Kan me herinneren dat @Ccreator ook een wat mindere ervaring had? Je was er mee naar de dealer geweest toch?
Ik ga binnenkort even, heb ook wat kleine elektronische storingen. Verder bevalt de auto prima overigens
Ik heb er nu 5k KM op zitten in NL, Tsjechië en Duitsland en moet zeggen dat ik hem te hard geveerd vind. Op de Nederlandse A en N wegen is dat prima, maar m.n. in het buitenland is de vering soms zo bonkhard dat het niet meer lekker rijdt. Vraag me af of dit zo hoort.
Kan me herinneren dat @Ccreator ook een wat mindere ervaring had? Je was er mee naar de dealer geweest toch?
Ik ga binnenkort even, heb ook wat kleine elektronische storingen. Verder bevalt de auto prima overigens
Misschien even handig om erbij te vermelden wat voor formaat wielen er onder de auto zitten? Ook dat maakt verschil...FlipModeNL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:44:
|Zelf 19" in combinatie met DCC en dat is echt fantastisch
Ik heb een sportonderstel onder mijn Q3 en precies om deze reden voor een adaptief onderstel gekozen. Sportonderstel rijdt heerlijk maar lang niet altijd comfortabelFlipModeNL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:44:
Heb je alleen het sportonderstel of ook DCC?FlipModeNL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:44:
En zoals door @_Chris_ aangegeven maakt het formaat wielen en de wanghoogte van het rubber heel veel uit. Heb zelf geen sportonderstel of DCC en de standaard vering is adequaat
Even een heel andere vraag... ondersteunt de enyaq ook 22KW opladen vanuit huis? of enkel 11KW?
Enkel 11kwBerend- schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:23:
Even een heel andere vraag... ondersteunt de enyaq ook 22KW opladen vanuit huis? of enkel 11KW?
Tot 50kw toch of interpreteer ik onderstaande niet goed:
Aansluitpunt voor DC snelladen tot 50kW: STANDAARD
Besteld op 30 Januari
Initiële aankomst in Belgie was 27 juli
Initiële levering datum was ten laaste 2 augustus

Dat is snelladen. Thuis is altijd 11 KwMartinique schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:29:
[...]
Tot 50kw toch of interpreteer ik onderstaande niet goed:
Aansluitpunt voor DC snelladen tot 50kW: STANDAARD
Waarom verkoopt men dan laadpunten voor thuis tot 22kw? Als ik 3 fase 40A liggen heb kan ik dat toch vlotjes halen?Robbie8454 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:30:
[...]
Dat is snelladen. Thuis is altijd 11 Kw
Waiting for my Enyaq...
Omdat deze auto dat vermogen niet aan kan op AC? Anderen merken kunnen dat misschien wel.Mafke schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:53:
[...]
Waarom verkoopt men dan laadpunten voor thuis tot 22kw? Als ik 3 fase 40A liggen heb kan ik dat toch vlotjes halen?
Ik zie nergens staan dat de Enyaq op 3 fases beperkt staat tot 16A... Heb je daar 'sluitende' info over?SSJVegito schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:54:
[...]
Omdat deze auto dat vermogen niet aan kan op AC? Anderen merken kunnen dat misschien wel.
Edit : ondertussen iets gevonden over max ac 11kw... Das een domper...
😭
[ Voor 11% gewijzigd door Mafke op 23-08-2021 19:01 ]
Waiting for my Enyaq...
https://ev-database.nl/auto/1280/Skoda-Enyaq-iV-80Mafke schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:58:
[...]
Ik zie nergens staan dat de Enyaq op 3 fases beperkt staat tot 16A... Heb je daar 'sluitende' info over?
Mafke schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:58:
[...]
Ik zie nergens staan dat de Enyaq op 3 fases beperkt staat tot 16A... Heb je daar 'sluitende' info over?
/f/image/pl3KCfz6UsC7xwuYwFfH5t1U.png?f=fotoalbum_large)
Voor onder ander de Renault Zoe, die kan namelijk 22kW AC ladenMafke schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:53:
[...]
Waarom verkoopt men dan laadpunten voor thuis tot 22kw? Als ik 3 fase 40A liggen heb kan ik dat toch vlotjes halen?
Het heeft niets met "beperkt" te maken, de ingebouwde boordlader kan simpelweg maximaal 3 x 16A aan. Die boordlader is bij thuisladen via de type 2 aansluiting noodzakelijk omdat je thuis laadpunt AC spanning levert en je accu op DC werkt.Mafke schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:58:
[...]
Edit : ondertussen iets gevonden over max ac 11kw... Das een domper...
😭
Als je via DC laadt gebruik je de interne boordlader niet, dan levert de snellader al DC spanning die direct de accu in kan. Die DC stroom wordt dan ook geleverd over de 2 extra pinnen die een CCS stekker heeft t.o.v. een type 2 aansluiting.
Goeie! 19” standaard velgen met Hankook banden. Dus aan te platte bandjes ligt het niet. Door de harde demping profiteer je m.i. ook maar beperkt van de lange wielbasis._Chris_ schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:01:
[...]
Misschien even handig om erbij te vermelden wat voor formaat wielen er onder de auto zitten? Ook dat maakt verschil...
|Zelf 19" in combinatie met DCC en dat is echt fantastisch
Geen DCC overigens. Enkel sportonderstel.
Ik heb tijdens de trip naar Parijs 2 keer 175kw lader gebruikt. Gaat circa een kwartiertje goed en dan stopt het. Wederom opstarten gaat dan maar een minuutje of zo. Heb moeten overschakelen naar ander 50kw lader. Klinkt dit bekend bij iemand???
Heb je feedback gekregen waarom het zo lang duurde?Guiermo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:29:
[...]
Besteld op 30 Januari
Initiële aankomst in Belgie was 27 juli
Initiële levering datum was ten laaste 2 augustus
Of specifieke opties?
Het enige wat ik hoor is chip problemen...
Heb ook sportonderstel maar met de standaard 19" en ik vind het heerlijk rijden hoor. Afgelopen week omgeving Duitsland - Trier geweest en dat was genieten in dat heuvel / berglandschap. Wat doet sportmode dan nog extra aan het verhaal, dat geeft aan ook wat te doen aan het onderstel?FlipModeNL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:44:
Life goes as it goes.
Afgelopen 2 weken in Frankrijk verschillende snelladers gehad maar een sessie is bij mij nooit afgebroken. Heb wel 2 keer een andere paal moeten kiezen omdat de laadsnelheid op 30-50 kw bleef 'hangen'. De paal ernaast startte dan wel op 125kwAlex Timmermans schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:40:
Ik heb tijdens de trip naar Parijs 2 keer 175kw lader gebruikt. Gaat circa een kwartiertje goed en dan stopt het. Wederom opstarten gaat dan maar een minuutje of zo. Heb moeten overschakelen naar ander 50kw lader. Klinkt dit bekend bij iemand???
Dank voor de Link! De dealer maar eens bellen of ik deze er nog onder kan krijgen. Deze waren niet los te bestellen toen ik de auto kocht in feb dit jaar...Wootism schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:36:
[...]
Dat is toch gewoon een kwestie van de dealer bellen en deze vraag stellen?
Los bestellen kan uiteraard ook, deze bedoel je volgens mij: https://shop.skoda.nl/aut...-antraciet?q=vega&o=score
Check even op het ontbreken van transportblokken!FlipModeNL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:24:
[...]
Goeie! 19” standaard velgen met Hankook banden. Dus aan te platte bandjes ligt het niet. Door de harde demping profiteer je m.i. ook maar beperkt van de lange wielbasis.
Geen DCC overigens. Enkel sportonderstel.
In Duitsland, Zwitserland en Italie een stuk of 15-20 geladen bij 350 kW laders maar met uitzondering van een defecte lader (vooraf bekend dankzij ABRP) geen enkel probleem gehad. Pieksnelheid was volgens Tronity 126 kW/uur.Alex Timmermans schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:40:
21” en totaal geen last van het bovenstaande, misschien omdat ik hiervoor ook het sportonderstel had onder mijn Octavia.FlipModeNL schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:44:
Mijn skoda App werkte ineens niet meer.
App verwijderen hielp ook niet. Dus alles er maar afgegooid, vinnumner verwijderd en weer alles opnieuw geinstalleerd. Moet nu even alleen nog de qr code scannen in de auto.
Maar de hele optie skoda connect verbinden komt helemaal niet meer voor in het setup menu????
Kan dus de laatste stap niet voltooien 😧
App verwijderen hielp ook niet. Dus alles er maar afgegooid, vinnumner verwijderd en weer alles opnieuw geinstalleerd. Moet nu even alleen nog de qr code scannen in de auto.
Maar de hele optie skoda connect verbinden komt helemaal niet meer voor in het setup menu????
even terug naar fabrieksinstellingen?Alex Timmermans schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:29:
Mijn skoda App werkte ineens niet meer.
Sinds afgelopen zondag heb ik ineens last van een krakende achterklep. Op binnenwegen kraakt hij rechtsachter bij iedere hobbel. Voor zondag was hij kraak- en pieploos.
Heb al wat met de stelschroeven geëxperimenteerd maar geen verandering. Heel irritant, binnenkort maar even langs de dealer.
Heb al wat met de stelschroeven geëxperimenteerd maar geen verandering. Heel irritant, binnenkort maar even langs de dealer.
Vanmorgen had ik ineens wel de skoda connect regel.
Opnieuw gekoppeld dus werkt weer.
De volgende keer wacht ik maar gewoon een dagje 😜
Ik zou inderdaad niet te snel capriolen uit gaan halen aangezien ze ook met de servers bezig zijn.Alex Timmermans schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:53:
[...]
Vanmorgen had ik ineens wel de skoda connect regel.
Opnieuw gekoppeld dus werkt weer.
De volgende keer wacht ik maar gewoon een dagje 😜

Ze zijn altijd bezig met de servers....SSJVegito schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:37:
[...]
Ik zou inderdaad niet te snel capriolen uit gaan halen aangezien ze ook met de servers bezig zijn.
Ik hoop dat ze geen uptime garantie hebben afgesloten 😄
Mijn app werkte de afgelopen week ook niet, sinds gisteren ineens weer, ach ik mis niks, het nut van de app is toch zeer gering momenteel.
Wacht wel op die mega update die ons in het verschiet ligt 🤞
Weer even wat anders:
YouTube: Volkswagen ID.3 1st - Op de Rollenbank
Testje met een ID3 op de rollenbank, voor zover ze fatsoenlijk een EV kunnen testen op de rollenbank:-)
Lijkt in ieder geval zeker z'n fabrieksopgave te halen.
YouTube: Volkswagen ID.3 1st - Op de Rollenbank
Testje met een ID3 op de rollenbank, voor zover ze fatsoenlijk een EV kunnen testen op de rollenbank:-)
Lijkt in ieder geval zeker z'n fabrieksopgave te halen.
*wanneer je gebruik maakt van de ingebouwde AC laders.Robbie8454 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:30:
[...]
Dat is snelladen. Thuis is altijd 11 Kw
Je kunt voor thuis ook een DC oplossing overwegen:
https://www.oplaadpaal-ko...tap/snellader-type-dc-15/
Blijft een kwestie van verschillende voorkeur hebben. Ik heb bewust de 21inch niet gekozen om niet teveel op comfort in te leveren. Een beetje rubber om die velgen hebben is wel zo fijn😊Thiazzz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:51:
[...]
21” en totaal geen last van het bovenstaande, misschien omdat ik hiervoor ook het sportonderstel had onder mijn Octavia.
Even uit interesse, wat is de usp van zo'n paal? Die 4KW extra is niet zoveel. De prijs is wel significant hoger dan normale AC laders.Eddos schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:07:
[...]
*wanneer je gebruik maakt van de ingebouwde AC laders.
Je kunt voor thuis ook een DC oplossing overwegen:
https://www.oplaadpaal-ko...tap/snellader-type-dc-15/
Voor een Enyac is het inderdaad niet meer dan laden met 15kW ipv 11kW en dan is het belachelijk veel duurder inderdaad.Jasperzzz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:33:
[...]
Even uit interesse, wat is de usp van zo'n paal? Die 4KW extra is niet zoveel. De prijs is wel significant hoger dan normale AC laders.
Echter als je een auto hebt die slechts op 1 fase AC kan laden dan kan het mogelijk wel interessanter zijn omdat je dan thuis van maximaal 5kW naar 15kW kan gaan op een standaard 3 x 25A hoofdaansluiting.
Ah goed punt. Dat maakt het product voor sommige autos inderdaad interessant. Maar blijft wel heel duurik222 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:44:
[...]
Voor een Enyac is het inderdaad niet meer dan laden met 15kW ipv 11kW en dan is het belachelijk veel duurder inderdaad.
Echter als je een auto hebt die slechts op 1 fase AC kan laden dan kan het mogelijk wel interessanter zijn omdat je dan thuis van maximaal 5kW naar 15kW kan gaan op een standaard 3 x 25A hoofdaansluiting.
Ik heb dit issue ook. Heb je het nog opgelost?Pappabakker9045 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:46:
Probleempje met mijn Enyaq. Infotainmentsysteem lijkt vast te hangen in de privé modus. Krijg 'm niet meer in online modus, waardoor ik geen toegang meer tot de auto met mijn Skoda app. Daarbij is het systeem niet consistent; op één plek (favorieten) is de privémodus geactiveerd:
[Afbeelding]
En bij setup is de 'prive modus' niet geactiveerd:
[Afbeelding]
Als ik een van beide onderdelen selecteer krijg ik de foutmelding:
[Afbeelding]
Overigens gaat het al mis bij het opstarten van het infotainmentsysteem (bij binnenkomen auto). Eerst wordt er gezocht, dat zal altijd wel even duren:
[Afbeelding]
Maar dan krijg ik de volgende melding:
[Afbeelding]
Wat ik verder nog heb geprobeerd is het herstellen naar de fabriekinstellingen. Echter kom ik daar niet verder dan weer een foutmelding, welke ik niet kan herstellen omdat het niet mogelijk is om uit de privémodus te geraken:
[Afbeelding]
Heb het probleem al gemeld bij de dealer welke er geen oplossing voor heeft anders dan de auto naar de garage te laten komen. Heb al een afspraak voor volgende week staan, echter was benieuwd of iemand deze 'storing' herkend en misschien wel een snellere oplossing heeft.
Heb zelf van alles al geprobeerd, een instelling lijkt me daarom niet de reden, echter weet je dat natuurlijk nooit. Ontdek nog regelmatig wat nieuws in het infotainmentsysteem.
Blog: De Burgemeester Live | Software en Media ontwikkellaars gezocht bij Innovadis
Het probleem is toch ook vaak omdat het 4G modem geen verbinding heeft?Pretorian_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:53:
[...]
Ik heb dit issue ook. Heb je het nog opgelost?
Ik had het zelf afgelopen week ook. Opgelost door zekering 19 even te trekken.
Maat28 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:10:
[...]
Blijft een kwestie van verschillende voorkeur hebben. Ik heb bewust de 21inch niet gekozen om niet teveel op comfort in te leveren. Een beetje rubber om die velgen hebben is wel zo fijn😊
[ Voor 28% gewijzigd door Maat28 op 24-08-2021 21:22 ]
Dat is meer dan 2 maal de prijs van een 11kw laadstation (Alfen box bijvoorbeeld). Ik heb daar 2.400 inclusief installatie voor betaald. De meterkast was al wel 3 fasen voorbereid bij mij (nieuwbouwwoning). Dat scheelt ook behoorlijk in de kosten.Jasperzzz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:33:
[...]
Even uit interesse, wat is de usp van zo'n paal? Die 4KW extra is niet zoveel. De prijs is wel significant hoger dan normale AC laders.
Lang duren?! Grapjas, dat is helemaal niet lang; er zijn members die het eerste uur hebben besteld en nu 9-10 maanden later nog geen enyaq ontvangen hebben.sanoj schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:02:
Heb je feedback gekregen waarom het zo lang duurde?
Of specifieke opties?
Frustratie puntje??😅knirrebir schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:18:
[...]
Lang duren?! Grapjas, dat is helemaal niet lang; er zijn members die het eerste uur hebben besteld en nu 9-10 maanden later nog geen enyaq ontvangen hebben.
Jij al zicht op je Enyaq? Aangezien we beiden bij Wittebrug onze bestelling hebben lopen.knirrebir schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 22:18:
[...]
Lang duren?! Grapjas, dat is helemaal niet lang; er zijn members die het eerste uur hebben besteld en nu 9-10 maanden later nog geen enyaq ontvangen hebben.
En qua leveringen is het soms inderdaad niet te volgens. Een collega heeft een sportline besteld en heeft hem binnen 10 weken. Gevalletje geluk denk ik dan maar…
Ik wacht nog rustig op mijn Enyaq. Het “iets” waar die van mij op wacht heeft zover de dealer nu kon nagaan te maken met het Panoramadak. Rubbers oid. Niet heel spannend maar we noodzakelijk 🤣 hopelijk staat die droog 😁
Het strookt ook wel met de verhalen van Audi Q4 die zelfs een stop heeft op de panoramadaken. Mogelijk heeft dat weer met elkaar te maken.
Ik ga voorlopig nog altijd uit van week 35/36 dat die in NL is. En dan iets van week 38 ophalen.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Net terug uit Oostenrijk. 1ste keer electrisch dus toch een stap in het diepe. Met de ervaringen van de afgelopen 2 weken, moet ik om mezelf lachen.Alex Timmermans schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:40:
Bijna geen issues gehad met laden. Zowel snachts als overdag gereden en altijd plek bij de laders. 1x een defecte lader gehad en doorgereden naar de volgende (altijd km's ruimte gehouden voor zoiets). In DLD is het langs en rond de snelwegen prima voor elkaar. Als ze dat de komende jaren nog verdrie- of viervoudigen, dan zie ik geen laadfiles ontstaan. Oostenrijk loopt nog achter. Vooral in Tirol is er weinig aanbod, maar er rijden daar verhoudingsgewijs ook een pak minder electrische auto's. Aangezien ik geen dagtrips van boven de 200km heb gemaakt, kon ik prima bijladen met de granny.
Kortom, het laatste puntje van twijfel (range) is nu ook weg en ik wil nooit meer anders (11000 op de teller). Het rijdt trouwens super in de bergen.
Destijds bewust voor een iv60 gekozen omdat ik alleen met de vakanties de range nodig heb. En dan eigenlijk alleen voor de heen en terugreis.
Een maat van me reed met zn diesel mee en die was ongeveer 1,5-2uur eerder thuis.
Ps ga aub wel voor de snellaadoptie. Heb regelmatig tot 45kwh (80%) geladen waarbij de start ook echt op 100kwh zat. Het scheelt je echt reistijd en met 3 kids op de achterbank, zijn stops van 30min wel voldoende.
Fabrikanten zouden uit zichzelf niet met dit soort opties moeten komen want uiteindelijk is het in ieders belang dat de doorstroming bij de palen hoog blijft
Nog 1 dingetje: Waze, maps en abrp geinstalleerd maar uiteindelijk via de Skoda Navi gereden. Ging prima, al zou het wel fijn zijn als je kon aangegeven dat je alleen snelladers wil zien. Op zo'n reis wil ik minimaal 150kwh laders. De rest is overbodig. Ik kon de instelling niet vinden, is dat uberhaupt wel mogelijk?
Ik zag bij de voorkeuren wel Ionity staan, maar er zijn natuurlijk wel meer snellaadaanbieders
[ Voor 10% gewijzigd door Loepoog op 25-08-2021 10:08 ]
Ik heb vorige week het goede nieuws gekregen van Wittebrug dat de Enyaq net voor mijn vakantie geleverd zal worden. Morgen komen ze de auto aan huis afleveren. Rond 12 april besteld dus mag zeker niet klagen qua doorlooptijd. Hij is uiteindelijk van week 30 verschoven naar week 34. Betreft Enyaq 80, quartz grey, standaard lichten, regulus antraciet 19inch…Wicked-Game schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:46:
[...]
Jij al zicht op je Enyaq? Aangezien we beiden bij Wittebrug onze bestelling hebben lopen.
En qua leveringen is het soms inderdaad niet te volgens. Een collega heeft een sportline besteld en heeft hem binnen 10 weken. Gevalletje geluk denk ik dan maar…
Ik wacht nog rustig op mijn Enyaq. Het “iets” waar die van mij op wacht heeft zover de dealer nu kon nagaan te maken met het Panoramadak. Rubbers oid. Niet heel spannend maar we noodzakelijk 🤣 hopelijk staat die droog 😁
Het strookt ook wel met de verhalen van Audi Q4 die zelfs een stop heeft op de panoramadaken. Mogelijk heeft dat weer met elkaar te maken.
Ik ga voorlopig nog altijd uit van week 35/36 dat die in NL is. En dan iets van week 38 ophalen.
Tijdens mijn bestelling heb ik een foutje gemaakt.
Ik was in de veronderstelling dat de elektrische achterklep in het Comfort pakket zat. Helaas.
Nu mijn vraag, is het mogelijk dit achteraf in te bouwen voor de Enyaq? Zoja waar?
Ik was in de veronderstelling dat de elektrische achterklep in het Comfort pakket zat. Helaas.
Nu mijn vraag, is het mogelijk dit achteraf in te bouwen voor de Enyaq? Zoja waar?
Without data you're just another person with an opinion
Mijn config heeft alles wat voor vertraging bleek te zorgen haha: HUD, 360° cam, Infotainment Plus, Drive assist Plus, 20" velgen....sanoj schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:02:
[...]
Heb je feedback gekregen waarom het zo lang duurde?
Of specifieke opties?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2