Charly schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:09:
Ik lees links en rechts wat over Just eat en het valt me op dat veel mensen het her-openen van de horeca als risico voor ze zien. Mijn idee is echter dat het volume voor dit soort clubs helemaal niet zit bij mensen die thuisbezorging als alternatief voor een avondje uit eten zien. Volgens mij moeten ze het vooral hebben van de singles / professionals die het als alternatief voor
koken zien en daardoor veeeeel vaker bestellen.
Die zullen de eerste weken/maanden na her-opening natuurlijk ook wel vaker de deur uit gaan, maar langere termijn zou ik daar niet zo veel verschuiving tov. pre covid verwachten.
Dus, denken die anderen nou zo kleinburgerlijk, of ga ik te veel met yuppen om?

Je moet het denk ik zo zien dat al die kraampjes, restaurants, snackbars e.d. zo goed als zijn uitgeschakeld door de lockdown en men daardoor uiteindelijk wel is aangewezen tot de thuisbezorging van eten, om enigszins weer hetzelfde gemak en sfeer te creëren in lockdown periodes.
Dus als al die zaken weer worden heropent, dan heeft TKWY er toch zeker een heleboel indirecte concurrentie er weer bij.
Daarnaast vind ik dat het verdienmodel en de vorm van klantenbinding ook wel onder druk kan staan.
Als consument kom je namelijk niet perse voor het platform van TKWY, maar voor een andere ondernemer die via dat platform zijn dienst aanbiedt.
Het grootste verdienmodel van TKWY is hierbij dat jij als consument telkens terug komt naar het platform en op die manier dus voortdurend inkomsten voor TKWY genereert.
Maar wat als een restaurant waar jij vaak besteld een eigen website heeft waar je kunt bestellen? Dit hebben steeds meer restaurants. Wat weerhoud het jou dan nog om hier te bestellen?
Heel veel restaurants dringen hier op aan bij hun klanten omdat zij dan meer geld overhouden - beter voor de kleine ondernemer - en soms ook nog wel eens iets extra's erbij geven.
Dus hier zit wat mij betreft een groot risico voor TKWY of de maaltijdbezorgingsplatformen an sich, want wellicht binden mensen zich aan een bepaald platform, maar waar mensen zich zeker aan zich willen binden is het restaurant waarbij zij bestellen.
Als een makelaar die de verkoper en koper bij elkaar brengt, maar als deze verkoper en koper elkaar al hebben gevonden, waarom zou je dan nog die makelaar nodig hebben? Die voegt dan totaal niets meer hier aan toe.
Dan heb je ook nog andere bedrijven als Uber en Deliveroo die bijna lijken consumenten geld toe te leggen op bestellingen bij ze, bedrijven met een grote beurs die er alles aan proberen te doen de zuurverdiende omzet van TKWY af te pakken.
Omdat TKWY gewoon eigenlijk geen unique selling point heeft kunnen bedrijven als Uber e.d. letterlijk en figuurlijk klanten omkopen om niet meer bij TKWY te bestellen maar bij een Uber.
Het is dan even de vraag hoe diep deze zakken zijn, maar Uber kennende zijn deze vrijwel ongelimiteerd en doen zij er alles aan om marktaandeel te bemachtigen, ook al gaat dat hun
winst kosten nog meer verlies opleveren.
Ik voorzie dat TKWY zich ook gedwongen gaat voelen hier op een agressievere manier aan mee te doen, dan dat ze nu al doen, wat natuurlijk alles behalve goed is voor
de winst terugdringen van verlies en eindelijk eens winstgevend te worden.