Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.900 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

The_FrankO schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:45:
Hoe werkt dat met een SPAC? Kan ik het beschouwen dat Rocket Lab nu al te verhandelen is? Of zitten er nog meer risico’s aan vast? Krijg je voor ieder VACQ een RKLB terug?
Op de technische aspecten van je vraag kan ik wel antwoord geven. :)

Er van uit gaande dat de merger daadwerkelijk plaats zal vinden is één aandeel in de SPAC precies hetzelfde als één aandeel in het gecombineerde bedrijf. Ze krijgen alleen een andere naam. De vraag is alleen: hoe groot is dat aandeel?

Het aantal uitstaande aandelen in de SPAC is veel kleiner dan het aantal uitstaande aandelen dat straks zullen bestaan in het gecombineerde bedrijf. Dat zal afhankelijk zijn van de waardering die afgesproken wordt tussen de SPAC en het bedrijf. En van de hoeveelheid warrants die uitgeoefend zullen worden.

Dat is dus ook meteen een risico. Je bezit een bepaald percentage aandelen in de SPAC, maar je weet niet welk percentage dat gaat zijn in het gecombineerde bedrijf.

Een ander risico is dat de deal niet doorgaat. Dan gaat de SPAC op zoek naar een andere target, of heft zich uiteindelijk op. In dat geval krijg je wel de NAV terug, ik geloof $10 per aandeel.
En mag ik er dan dus vanuit gaan dat dit de koersprijs van het aandeel is?
Je kan er van uit gaan dat met 1 aandeel SPAC je 1 aandeel in het toekomstige gecombineerde bedrijf hebt, maar hoeveel het minstens waard gaat zijn of welk percentage van het gecombineerde bedrijf je gaat bezitten, daar heb je geen garanties.
Nu al VACQ kopen of wachten tot het RKLB is?

Of helemaal weg van blijven? :P
Dat kan niemand voor jou beantwoorden. :P

Ikzelf blijf in ieder geval weg van SPACs, en ook van bedrijven die zijn gemerged met een SPAC totdat ze in ieder geval een kwartaalverslag hebben gepubliceerd. Dit omdat de rapportageverplichtingen voor de merger veel lager zijn ten opzichte van die bij een IPO.

Blijkt het een geweldig bedrijf te zijn, dan kan ik altijd nog instappen. Historisch gezien vindt de meeste groei niet slechts in de eerste maanden (of zelfs jaren) plaats. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
Rukapul schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Je kunt ook van die leuke YouTube filmpjes genieten zonder je geld te verbranden. Die filmpjes worden namelijk juist gemaakt om geld van 'sukkels' aan te trekken.

Onderschat niet hoeveel bedrijven feitelijk het verkopen van aandelen aan onwetende beleggers als business model hebben.
Nikola Motors heeft dit letterlijk toegegeven. Ze hadden allemaal concepten van voertuigen gepresenteerd, die ze nooit van plan waren om te maken. Het ging zelfs zover dat je ze kon pre-orderen.
Wat ze echt wilde maken was een vrachtwagen. Maar dat leek ze niet sexy genoeg om de aandacht van retail investors te krijgen.

Intussen loopt er een FBI en SEC onderzoek. Met name vanwege het youtube filmpje waar een rijdend prototype is te zien. Terwijl een paar jaar later bekend werd dat dat prototype een lege huls was die van een helling rolde.

Overigens heb ik wel wat meer vertrouwen in Rocket Labs. Die hebben bewezen dat ze een payload in orbit kunnen krijgen met hun Electron. Dan behoor je tot een heel selectief clubje.
Maar ik denk toch dat de meeste investeringen komen uit de hoek van "Ik wil SpaceX kopen, maar dat kan niet".

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Had ik eind januari toch Tesla puts moeten kopen in plaats van broad market puts. Heb het nog serieus overwogen. Hoewel de 12 maands puts toen volgens mij al zo hoog stonden dat ze een 40% daling moesten maken om break even te spelen. Always cry over spilt milk... Ach ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:12
Cocytus schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:18:
Had ik eind januari toch Tesla puts moeten kopen in plaats van broad market puts. Heb het nog serieus overwogen. Hoewel de 12 maands puts toen volgens mij al zo hoog stonden dat ze een 40% daling moesten maken om break even te spelen. Always cry over spilt milk... Ach ja.
Jammer maar helaas, het verleden ga je niet meer kunnen veranderen.
Maar bij een aandeel als Tesla kan het zeker nog wel veel verder naar beneden, dus daar zijn nog steeds volop mogelijkheden.
Ik zou dan echter niet al je geld inzetten op ver out of the market puts.
Ja, wellicht daalt de koers zover dat jouw puts letterlijk in goud veranderen, maar de kans is statistisch gezien gewoon erg laag en je zit met een tijdslimiet in beginsel, het neigt wat mij betreft dan meer naar gokken dan beleggen, ondanks dat je wellicht echt ervan overtuigt bent dat Tesla enorm overgewaardeerd is.

Ik zou zelf eerder naar een iets meer LT strategie gaan waarbij je wat minder op geluk bent aangewezen.
Zelf short ik met van die ETP's, waarmee je vrij eenvoudig kunt beheren hoeveel geld je wilt beleggen in een Tesla short positie.
Sowieso heb je dan ook al een soort van hefboomeffect en kun je daar dan ook wel een mooie winst mee halen als alles de goede kant op gaat O-)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik dacht om een of andere reden dat de mogelijkheden voor leverage bij ABN (icm NT fondsen) beperkt zouden zijn en/of onaantrekkelijk, maar het valt best mee. Eenmalig 1.200 euro kosten aan advies en afhandeling, tot max. 70% van waarde van portefeuille lenen tegen 1-maands EURIBOR + 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Ik had inderdaad gekeken naar at-the-money of niet al te diep out-of-the-money puts. Break even punt van dergelijke puts was toen zo rond de 500-600 (een Jan22 850 put kostte 250; een Jan22 600 put iets meer dan 100). Nu ik dat opschrijf weet ik het weer, voornaamste reden voor mij om toen niet short te gaan was de vrij grote investering die je moest doen voor één contract - $25.000 of $10.000 voor de tweede voorbeelden die ik geef. Dat vind ik toch nét wat teveel voor een speculatie op een (relatief) snelle daling :+ hoe overgewaardeerd ik het aandeel ook vond (en nog steeds vind). Iets met irrational markets en solvent investors.

Wat bedoel je met ETP's? Turbo's? Speeders? CFDs? Daar blijf ik heel ver van weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Rocket Lab heeft zich gericht op de small-sat markt. . Zijn Electron raket is dan ook echt een stuk kleiner dan bijvoorbeeld de Falcon 9 van SpaceX, de Electron brengt tussen de 200kg en 300kg naar Low Earth Orbit. Waar small-sat companies bij SpaceX de vlucht moeten delen, kunnen ze bij Rocket Lab een eigen missie krijgen.

Rede tot publiek maken is dat er geld vrij gemaakt moet worden voor een nieuw te ontwikkelen raket Neutron, die zo’n 8000kg naar LEO kan brengen. Zou in 2024 moeten vliegen. (Rocket Lab schattingen zijn vaak realistischer dan die van Elon Musk)
De core business is kleine goedkope vluchten, om satellieten te lanceren. Dus we gaan alle tijd, focus en ontwikkeling van jullie geld... ergens anders op richten, namelijk astronauten vervoeren.

Persoonlijk zou ik alleen al om deze 2 punten wegblijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 06-03-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bedankt voor de kritische posts. Altijd goed om ook andere kanten van het verhaal te horen.
Ik denk dat ik een kleine positie ga innemen en het verder aan kijk wat het gaat doen.
Zr40 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:02:
[...]
Dat kan niemand voor jou beantwoorden. :P

Ikzelf blijf in ieder geval weg van SPACs, en ook van bedrijven die zijn gemerged met een SPAC totdat ze in ieder geval een kwartaalverslag hebben gepubliceerd. Dit omdat de rapportageverplichtingen voor de merger veel lager zijn ten opzichte van die bij een IPO.

Blijkt het een geweldig bedrijf te zijn, dan kan ik altijd nog instappen. Historisch gezien vindt de meeste groei niet slechts in de eerste maanden (of zelfs jaren) plaats. :P
Er hoeft op deze manier ook geen prospectus aangeleverd te worden? Heb het nog niet kunnen vinden immers.
Ik zie ook dat 82% in handen blijft van de oprichters en dat de waarde van het bedrijf op 4.1miljard wordt gezet bij de koers van 10USD. Dus een aardige premium.
RocketKoen schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 11:33:
[...]
Overigens heb ik wel wat meer vertrouwen in Rocket Labs. Die hebben bewezen dat ze een payload in orbit kunnen krijgen met hun Electron. Dan behoor je tot een heel selectief clubje.
Maar ik denk toch dat de meeste investeringen komen uit de hoek van "Ik wil SpaceX kopen, maar dat kan niet".
Het is inderdaad “ik wil SpaceX/Elon, kan niet dus dan maar dit”. Ik denk echter dat veel Elon volgers nog niet van Rocket Lab hebben gehoord, en dus die hype nog gaat krijgen.
Xanaroth schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:18:
[...]

De core business is kleine goedkope vluchten, om satellieten te lanceren. Dus we gaan alle tijd, focus en ontwikkeling van jullie geld... ergens anders op richten, namelijk astronauten vervoeren.

Persoonlijk zou ik alleen al om deze 2 punten wegblijven.
Waar haal jij vandaan dat ze astronauten gaan vervoeren? De Neutron wordt wel human rated, maar dat betekend niet dat ze ook echt mensen willen gaan lanceren. Betekend alleen dat er een bepaalde redundancies in het ontwerp worden meegenomen. Redundancies die je waarschijnlijk voor lanceringen van Space Force materiaal toch nodig hebt. Neutron zien ze nu als noodzaak om dat je meer satellite constellations krijgt, dus veel van dezelfde tegelijk lanceren.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Hallo

Ik wil mijn aandelen overzetten van AEX na IWDA

Op DeGiro kan ik deze kopen, en het is gewoon in EUR

Maar het basis valuta van IWDA is USD. Ik probeer te begrijpen wat dit betekent, als de Euro beter doet dan de USD dan zijn mijn aandelen minder waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:46
jerkitout schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:47:
Hallo

Ik wil mijn aandelen overzetten van AEX na IWDA

Op DeGiro kan ik deze kopen, en het is gewoon in EUR

Maar het basis valuta van IWDA is USD. Ik probeer te begrijpen wat dit betekent, als de Euro beter doet dan de USD dan zijn mijn aandelen minder waard?
Korte antwoord is ja. Zit geen hedge in dus usd/eur zal je direct voelen.

Lange antwoord is dat je over heel de wereld belegt, dus je exposure hebt naar alle landen in de wereld. Ik bedoel, een Apple is dan misschien in USD genoteerd, maar verkoopt natuurlijk in alle landen en currencies.

Je kan natuurlijk naar een hedged fonds kijken, iets als IWDE. Maar vaak wegen de kosten van de hedge niet op tegen het verminderde risico.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerkitout
Vind ik dan best raar dat het altijd wordt gezegd do maar alles in IWDA voor long term. Als ik zie hoe America omgaat met hun budget dan lijkt dat best risico voor een long term inzet.

Lijkt toch een goed idee of 50/50 USD/EUR etfs te kiezen? Maar blijkbaar zijn er geen werld ETF's met EUR basis vaulta

[ Voor 25% gewijzigd door jerkitout op 06-03-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
jerkitout schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:57:
Vind ik dan best raar dat het altijd wordt gezegd do maar alles in IWDA voor long term. Als ik zie hoe America omgaat met hun budget dan lijkt dat best risico voor een long term inzet.

Lijkt toch een goed idee of 50/50 USD/EUR etfs te kiezen? Maar blijkbaar zijn er geen werld ETF's met EUR basis vaulta
In welke valuta je stukken genoteerd zijn doet er toch verder niet zo toe? Uiteindelijk heb je een stukje of een hoop stukjes van allerlei bedrijven. Of die stukjes nou een dollar of een euro labeltje hebben maakt niet uit, het gaat om hetzelfde stukje. Als de dollar minder waard wordt zal jouw stukje bedrijf gezien in dollars dus omhoog gaan op het koersverschil (waar het stuk in euro mogelijk stabiel blijft).

Of misschien bedoel je de hoge concentratie VS in de wereldindex? Dat kun je inderdaad ook als een risico zien, maar dat is de allocatie van de markt. Bedrijven kiezen ervoor om zich in de VS te vestigen (waarbij ze nog steeds klanten van buiten de VS hebben). Je kunt natuurlijk een andere weging aanhouden, maar dan volg je niet meer de weging van de markt.

Overigens bestaat IWDA alleen uit ontwikkelde markt large en wat mid cap. Ik zou er met ETFs zeker IEMA of EMIM bijnemen voor opkomende markten, en eventueel een small cap ETF. Als Nederlander is het wellicht nog gunstiger om een fonds te kiezen dat het dividendlek oplost, bijvoorbeeld de NT fondsen bij de grootbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Verwijderd1 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:21:
[...]

In welke valuta je stukken genoteerd zijn doet er toch verder niet zo toe? Uiteindelijk heb je een stukje of een hoop stukjes van allerlei bedrijven. Of die stukjes nou een dollar of een euro labeltje hebben maakt niet uit, het gaat om hetzelfde stukje. Als de dollar minder waard wordt zal jouw stukje bedrijf gezien in dollars dus omhoog gaan op het koersverschil (waar het stuk in euro mogelijk stabiel blijft).

Of misschien bedoel je de hoge concentratie VS in de wereldindex? Dat kun je inderdaad ook als een risico zien, maar dat is de allocatie van de markt. Bedrijven kiezen ervoor om zich in de VS te vestigen (waarbij ze nog steeds klanten van buiten de VS hebben). Je kunt natuurlijk een andere weging aanhouden, maar dan volg je niet meer de weging van de markt.

Overigens bestaat IWDA alleen uit ontwikkelde markt large en wat mid cap. Ik zou er met ETFs zeker IEMA of EMIM bijnemen voor opkomende markten, en eventueel een small cap ETF. Als Nederlander is het wellicht nog gunstiger om een fonds te kiezen dat het dividendlek oplost, bijvoorbeeld de NT fondsen bij de grootbanken.
Eens met dat het om de onderliggende stukken gaat, maar 90% van de onderliggende stukken zijn natuurlijk geen EUR bedrijven (bedrijven die hun omzet niet uit euro's halen). Dus een valuta risico is er wel zeker.

Of het fonds in eur of usd genoteerd staat maakt niet uit, maar het maakt wel uit of je de normale niet hedged variant neemt, of wel een hedged variant.
jerkitout schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:57:

Nu ja kijk, die hedged IWDE heeft een ter van 0,55% en IWDA van 0,2%. Op de lange termijn is het dan gewoon een makkelijke keuze: neem dat fx risico maar voor lief.

En ze investeren in dezelfde bedrijven, dus je hedged alleen het fx risico en je hebt dezelfde exposure naar de US. Daar heeft @Verwijderd1 wel gelijk, ben je nu bang voor de US of de valuta?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
evleerdam schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Eens met dat het om de onderliggende stukken gaat, maar 90% van de onderliggende stukken zijn natuurlijk geen EUR bedrijven (bedrijven die hun omzet niet uit euro's halen). Dus een valuta risico is er wel zeker.
Ik denk dat wel meer dan 10% van de totale wereldindex exposure heeft op de Europese markt. Enorm veel bedrijven hebben Europa als afzetmarkt. Het zijn niet alleen de Amerikaanse bedrijven, ook Aziatische bedrijven cateren aan Europese klanten. Denk bijvoorbeeld aan veel productie die in China zit. Uiteindelijk is de EU de grootste afzetmarkt (zonder interne tarieven, veelal dezelfde regelgeving) met bijna 500 miljoen inwoners. Ja China en India hebben er meer, maar die zijn (vooralsnog) minder kapitaalkrachtig.
The EU is the largest trading block in the world, accounting for over 15% of the world trade, alongside the United States and China.

In 2019, the value of the EU trade with other countries amounted to EUR 4.09 trillion[1].

Half of EU external trade was mainly with five main partners: the United States, China, Switzerland, Russia and Turkey.
https://ec.europa.eu/taxa...oms-union-unique-world_en
Of het fonds in eur of usd genoteerd staat maakt niet uit, maar het maakt wel uit of je de normale niet hedged variant neemt, of wel een hedged variant.
Ja, maar m.i. is de hedge dan gewoon een extra product waarbij je ook een gokje neemt op de valutakoersontwikkeling. Tenzij je daar een goede reden voor hebt is dat pure speculatie. De euro kan immers ook onderuit gaan en dan ben je beter af met unhedged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
Ik had het idd over het valuta, ik dacht dat als de USD sterk inflatie krijgt, dan zal de fonds minder waard worden of zo. Maar blijkbaar is dat niet zo.

Bedankt for the NT suggestie, moet nog zien of de dividend lek is meer dan de 0,24% kosten die ik krijg als ik een ING belegging account open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:23

mrc4nl

Procrastinatie expert

2 aandelen in mijn watchlist (PGS ASA en TGS Geophysical) zie ik opeens op +20% en +16% staan.
Dat kan geen toeval zijn naar mijn mening. 2 bedrijven die handelen in bodemonderzoek voor de olie industrie Allebei dik in de plus, de brendt olie die ook positief staat. En daarnaast het nieuws dat de opec just rustig aan wil doen met het opschroeven van de productie, terwijl de vraag waarschijnlijk sterker gaat toenemen.

Achteraf had ik natuurlijk gewoon wat moeten kopen van deze bedrijven ipv meme stocks. :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Verwijderd1 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:44:
[...]

Ik denk dat wel meer dan 10% van de totale wereldindex exposure heeft op de Europese markt. Enorm veel bedrijven hebben Europa als afzetmarkt. Het zijn niet alleen de Amerikaanse bedrijven, ook Aziatische bedrijven cateren aan Europese klanten. Denk bijvoorbeeld aan veel productie die in China zit. Uiteindelijk is de EU de grootste afzetmarkt (zonder interne tarieven, veelal dezelfde regelgeving) met bijna 500 miljoen inwoners. Ja China en India hebben er meer, maar die zijn (vooralsnog) minder kapitaalkrachtig.

[...]

[...]

Ja, maar m.i. is de hedge dan gewoon een extra product waarbij je ook een gokje neemt op de valutakoersontwikkeling. Tenzij je daar een goede reden voor hebt is dat pure speculatie. De euro kan immers ook onderuit gaan en dan ben je beter af met unhedged.
toon volledige bericht
Zoals uit je eigen bron, ongeveer 15% dan :P

Ik zou juist zeggen dat je met de standaard ETF een gok neemt mbt koersontwikkeling van usd/eur en de hedge er juist zo zijn als je niet wilt speculeren. Maar goed, maar net hoe je er naar kijkt. In ieder geval een dure hedge maar inderdaad moet je daar dan net je redenen voor hebben.

Ik ben overigens ook niet zo'n voorstander van die hedged variant. Als je wereldwijd gespreid wilt beleggen moet je juist ook in verschillende currencies beleggen. De een gaat omhoog, de ander omlaag. Kan je een dure hedge nemen, maar dan neem je een deel van je spreiding weg en het is nog duur ook.

Maar goed, op de korte termijn of voor ETFs met minder risico (zoals obligatie ETFs) is er best wat voor te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 13:20
Cocytus schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:06:
Ik had inderdaad gekeken naar at-the-money of niet al te diep out-of-the-money puts. Break even punt van dergelijke puts was toen zo rond de 500-600 (een Jan22 850 put kostte 250; een Jan22 600 put iets meer dan 100). Nu ik dat opschrijf weet ik het weer, voornaamste reden voor mij om toen niet short te gaan was de vrij grote investering die je moest doen voor één contract - $25.000 of $10.000 voor de tweede voorbeelden die ik geef. Dat vind ik toch nét wat teveel voor een speculatie op een (relatief) snelle daling :+ hoe overgewaardeerd ik het aandeel ook vond (en nog steeds vind). Iets met irrational markets en solvent investors.

Wat bedoel je met ETP's? Turbo's? Speeders? CFDs? Daar blijf ik heel ver van weg.
Wat is er eng aan turbo's? Die zijn juist ideaal voor dit soort situaties. Zelf een turbo short Tesla aangekocht op het moment dat de koers onder de 800 zakte, voornamelijk ook als hedge. Normaliter zou ik niet short gaan op individuele aandelen, maar met een stijgende obligatie rente komen aandelen altijd onder druk te staan en de groei aandelen met de meest "toekomstgerichte"(lees absurde)waarderingen krijgen dan de grootste klappen.

Binck turbo short met een hefboom van 5 aangekocht op 16 februari, vervolgens tussendoor de positie een paar keer aangepast toen de koers herstelde en weer onder de 700 dook. Uiteindelijk flink winst genomen gister in de middag toen het ergste leed geleden was en er staat nu nog een kleine positie als hedge voor mijn andere EV posities.

Op turbo's van Binck zelf betaal je geen transactiekosten en een lage spread, dus ideaal om de positie regelmatig aan te passen. En nog nooit meegemaakt dat er geen liquiditeit was. Alleen voor zorgen dat je bij de stoploss niveau vandaan blijft, als er restwaarde is krijg je die uitgekeerd maar dat is natuurlijk lastig te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cocytus schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:06:

Hier een goede uitleg: https://www.investopedia....e-traded-products-etp.asp

De soort ETP waar ik het dan over heb zijn vergelijkbaar met de meeste ETF's die hier worden besproken; het is doorgaans een goed, transparant en goedkoper alternatief voor andere ( actieve ) bank producten.
Uiteraard kost het natuurlijk wel wat extra, zo'n 0,75% TER op jaarbasis exclusief de lending fee en helaas ook een 1% negatieve rente op de cash balans, maar daarvoor krijg je dus het gemak en de zekerheid dat je nooit meer dan je inleg kwijt kunt raken, wat het wat mij betreft zeker waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:15
jerkitout schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:13:
Bedankt for the NT suggestie, moet nog zien of de dividend lek is meer dan de 0,24% kosten die ik krijg als ik een ING belegging account open
Fitvermogen is ook nog een optie. Geen dividend lek en geen bewaarloon. Voor een vergelijking van kosten van de diverse aanbieders zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Als je graag minder invloed van de VS en dollar koers wil, op zich geen gek idee, dan kun je meer Europa in je portefeuille nemen. Dat noemen ze een home bias. Vanguard heeft er een paper over gepubliceerd: https://personal.vanguard.com/pdf/ISGGAA.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
Shamalamadindon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:51:
Hoe kijken jullie eigenlijk naar TKWY? Het aandeel zakt al een tijdje en staat nu zelfs onder pre-covid crash prijzen.
Hier zit ik toch ook wel met enige verbazing naar te kijken. Deze daling kan ik niet helemaal duiden en het jaarverslag van 2019 is lastig op waarde te schatten door de fusie met Just Eat. Mede hierdoor ben ik ook bang dat ik de kwartaal updates niet goed interpreteer.

Als ik naar de laatste kwartaal update van 2020 kijk zie ik een zeer sterke omzet groei (natuurlijk gesteund door Covid). Wat ik daaruit niet begrijp is de enorme stijging van de omzet per order (€ 2,77 in 2019 en € 4,08 in 2020). Is er hier iemand die daar meer inzicht in heeft? Hoe kan dit zo groot zijn? Komt dat omdat ze ook steeds meer bezorging doen (Scoober)?

Op dit moment is de omzet ± € 38,00 per aandeel wat me erg gunstig lijkt voor een groei-aandeel t.o.v. de huidige koers.. Dat gezegd hebbende zal alle focus de komende tijd liggen op het vergroten van de omzet, marktaandeel en uit eindelijk winstmarge. Als de groei enigzins doorzet de komende jaren en ze weten de winstmarge op te schroeven naar 10% (wat me zeer reëel lijkt in deze business) lijkt me het aandeel voor de huidige prijs erg goedkoop.

Wat zie ik over het hoofd of wat zien shorters wat ik niet zie? Is de huidige daling te zoeken in de stijgende rente? In de deal met Grubhub? Dreiging van andere partijen in de markt / het overbodig worden van TKWY?

Gezien bovenstaande twijfel ik heel erg om mijn positie te vergroten. Maar ben ik toch een beetje angstig voor 'catching a falling knife'.

-------

Edit:
In mijn berekening ga ik uit van 61.210 (x1.000) aandelen op een omzet van 2.4 miljard in 2020. Klopt dit aantal wel? Of ligt dit aantal hoger door de fusie met Just Eat? Ik kan dit nergens vinden...

[ Voor 6% gewijzigd door TheChain op 07-03-2021 09:31 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Liep al een tijdje met het idee om mijn positie in Ishares Global Green Energy ETF te sluiten, hij bleef ondanks de corona maar door stijgen. Maar nu toch te lang gewacht met verkopen, wat een spectaculaire drop heeft die ETF ingezet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31
TheChain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:11:
[...]

Hier zit ik toch ook wel met enige verbazing naar te kijken. Deze daling kan ik niet helemaal duiden en het jaarverslag van 2019 is lastig op waarde te schatten door de fusie met Just Eat. Mede hierdoor ben ik ook bang dat ik de kwartaal updates niet goed interpreteer.

Als ik naar de laatste kwartaal update van 2020 kijk zie ik een zeer sterke omzet groei (natuurlijk gesteund door Covid). Wat ik daaruit niet begrijp is de enorme stijging van de omzet per order (€ 2,77 in 2019 en € 4,08 in 2020). Is er hier iemand die daar meer inzicht in heeft? Hoe kan dit zo groot zijn? Komt dat omdat ze ook steeds meer bezorging doen (Scoober)?

Op dit moment is de omzet ± € 38,00 per aandeel wat me erg gunstig lijkt voor een groei-aandeel t.o.v. de huidige koers.. Dat gezegd hebbende zal alle focus de komende tijd liggen op het vergroten van de omzet, marktaandeel en uit eindelijk winstmarge. Als de groei enigzins doorzet de komende jaren en ze weten de winstmarge op te schroeven naar 10% (wat me zeer reëel lijkt in deze business) lijkt me het aandeel voor de huidige prijs erg goedkoop.

Wat zie ik over het hoofd of wat zien shorters wat ik niet zie? Is de huidige daling te zoeken in de stijgende rente? In de deal met Grubhub? Dreiging van andere partijen in de markt / het overbodig worden van TKWY?

Gezien bovenstaande twijfel ik heel erg om mijn positie te vergroten. Maar ben ik toch een beetje angstig voor 'catching a falling knife'.

-------

Edit:
In mijn berekening ga ik uit van 61.210 (x1.000) aandelen op een omzet van 2.4 miljard in 2020. Klopt dit aantal wel? Of ligt dit aantal hoger door de fusie met Just Eat? Ik kan dit nergens vinden...
toon volledige bericht
Het aantal uitstaande aandelen is 148 mln

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

De verwachting is natuurlijk wel dat de bedrijven die door de covid situatie enorm gegroeid zijn (zoals een thuisbezorgdienst voor eten) een terugval zullen krijgen post-covid. Om naar thuisbezorgen te kijken zal een (groot) deel van de doorgemaakte groei terug vloeien waar het eerst zat, dus mensen die zijn gaan thuisbestellen omdat het restaurant dicht is, ze daarmee stoppen en weer in het restaurant te vinden zullen zijn. Ook de ondernemer zelf die nu alleen maar kan thuisbezorgen, en daar niet zelf het personeel of vervoer voor heeft maakt nu handig gebruik van de thuisbezorgdiensten, maar dat kost ook behoorlijk wat. Ook die kunnen er voor gaan kiezen om niet langer te gaan samenwerken met een thuisbezorger omdat de meeste klanten komen eten in het restaurant of afhalen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
Bedankt voor al het informatie, ik heb besluiten om maar mijn eerste ton o DeGiro+VWRL te zetten, als ik dat heb bereikt dan ga ik mss met een andere beginnen. Fitvermogen heeft wel laag kosten, maar alleen 20,000 beleggerscompensatiestelsel (mijn ouders waren deel van de icesave decabal, zit altijd op mijn achterhoofd), geen 2FA etc.

[ Voor 6% gewijzigd door jerkitout op 07-03-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:48
jerkitout schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:10:
Bedankt voor al het informatie, ik heb besluiten om maar mijn eerste ton o DeGiro+VWRL te zetten, als ik dat heb bereikt dan ga ik mss met een andere beginnen. Fitvermogen heeft wel laag kosten, maar alleen 20,000 beleggerscompensatiestelsel (mijn ouders waren deel van de icesave decabal, zit altijd op mijn achterhoofd), geen 2FA etc.
Waarom kies je niet voor de NT fondsen als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Maar bij Degiro is de compensatie toch niet meer dan die 20k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fitvermogen heeft wel laag kosten, maar alleen 20,000 beleggerscompensatiestelsel
DEGIRO anders ook, net als iedere andere beleggingsinstelling in Nederland.

Overigens moet je je niet blind staren op BCS dekking. Stabiliteit van de broker is ook belangrijk, en draagt bij aan het voorkomen dat je ooit aanspraak moet maken op het BCS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerkitout
Ik las dit op DeGiros website

Uw geld wordt gewaarborgd door het Duitse depositogarantiestelsel. flatex bank is namelijk beschermd door het Duitse depositogarantiestelsel voor private banken (Entschädigungseinrichtung deutscher Banken). Dit depositogarantiestelsel beschermt een bedrag tot maximaal €100.000 per klant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat gaat over geld. Beleggingen zijn geen geld.

[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@jerkitout Inderdaad geen 2FA bij Fitvermogen maar je kunt je afvragen hoe erg dit is als het geld alleen kan worden overgemaakt naar de gekoppelde bankrekening. Ik denk dat het wel meevalt persoonlijk.

DeGiro heeft in het verleden mening waarschuwing gehad van de AFM. Hoe veilig ze nu zijn is de grote vraag.
Bij DeGiro basic account worden je stukken uitgeleend zonder dat je meedeelt in de opbrengsten. Bij de custody account worden je stukken niet uitgeleend maar zijn de kosten iets hoger. Je moet bijvoorbeeld betalen voor het ontvangen van dividend.

Dit is geen advies maar slechts wat meer informatie die je kan gebruiken in je afwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:56
Wat anderen ook al schreven. Die 100k gaat over onbelegd geld. Maar ik mag toch aannemen dat als je geld overmaakt naar DeGiro dat je het ook (meteen) doet beleggen, en niet duizenden, laat staan tienduizenden, euro's onbelegd op de rekening laat staan.

Qua belegd vermogen zijn beiden gedekt tot die 20k. Maar alle beleggingsinstellingen moeten voldoen aan strenge eisen waarbij de aandelen, van de klanten, "veilig" worden bewaard. En dat bv bij een faillissement van de instelling de aandelen eigendom blijven van de klant. En juist dit was iets waarover vorig jaar nog een rapport naar buiten kwam van de AFM dat DeGiro dit in 2018 niet op orde had. En dus dat bij een faillissement van DeGiro de klanten hun aandelen konden verliezen. Of DeGiro dat nu wel op orde heeft is echter een groot vraagteken aangezien de AFM daarover niks bekend maakt.

En let overigens ook op het gemak. Als je maandelijks wilt inleggen moet je dit bij DeGiro handmatig doen. Dus zorgen dat er geld op de rekening staat, en een kooporder aanmaken. Bij FitVermogen en de grootbanken kan dit allemaal automatisch en heb je er geen omkijken naar. Als je er puur passief mee bezig wilt zijn over een periode van 20, 30 jaar scheelt dat je dus ook een berg werk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:55:
[...]
Of DeGiro dat nu wel op orde heeft is echter een groot vraagteken aangezien de AFM daarover niks bekend maakt.
Ik zou willen dat dit verhaal een keertje stopt. De AFM zegt niets over situaties waar het goed gaat. De kwesties die destijds in 2017 speelden zijn inmiddels opgelost want de vergunning is niet ingetrokken. Een paar kwesties weliswaar pas na de deadline in 2018, daar hebben ze de dwangsom voor moeten betalen, maar ze zijn opgelost.

Anders gezegd: de AFM zegt toch ook niet ieder jaar dat Binck of je huisbank alles op orde heeft?

Daarnaast is het onmogelijk om zo'n vaststelling te maken. Als je ziet dat het onderzoek jaren duurt voordat men zeker kan zijn over een probleem, dan is zekerheid over afwezigheid van problemen al meteen achterhaald bij publicatie. En wellicht speelt er wel een nieuw type probleem waar (nog) geen relevante wettelijke eisen voor gelden.

Dit is letterlijk een geval: geen nieuws is goed nieuws.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 07-03-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
DIJK schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:55:
[...]

Het aantal uitstaande aandelen is 148 mln
Thanks, mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt? Op basis van dit aantal uitstaande aandelen is de omzet per aandeel ± € 16,00. Wat ik nog relatief hoog vind (t.o.v. de koers) voor een groei-aandeel al veranderd dit het verhaal natuurlijk wel behoorlijk.
Qwerty-273 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:05:
De verwachting is natuurlijk wel dat de bedrijven die door de covid situatie enorm gegroeid zijn (zoals een thuisbezorgdienst voor eten) een terugval zullen krijgen post-covid. Om naar thuisbezorgen te kijken zal een (groot) deel van de doorgemaakte groei terug vloeien waar het eerst zat, dus mensen die zijn gaan thuisbestellen omdat het restaurant dicht is, ze daarmee stoppen en weer in het restaurant te vinden zullen zijn. Ook de ondernemer zelf die nu alleen maar kan thuisbezorgen, en daar niet zelf het personeel of vervoer voor heeft maakt nu handig gebruik van de thuisbezorgdiensten, maar dat kost ook behoorlijk wat. Ook die kunnen er voor gaan kiezen om niet langer te gaan samenwerken met een thuisbezorger omdat de meeste klanten komen eten in het restaurant of afhalen.
Eens. Al verwacht ik wel dat de groei op langere termijn zal doorzetten. Mogelijk vlakt deze in 2021 / 2022 wat af maar ook in de jaren 2018, 2019, enz. was er natuurlijk forse groei. Ik moet zeggen dat ik erg veel geloof heb in het businessmodel en het principe 'the winner takes it all'. De grote vraag is natuurlijk wie de winnaar wordt en daar zit m.i. dan ook het voornaamste risico. Ander risico is dat het businessmodel ansich wel levensvatbaar is maar dat het nooit te verzilveren is in structurele zwarte cijfers omdat er doorlopend geïnvesteerd moet blijven worden of omdat de schulden te zwaar drukken.

Voor nu denk ik dat ik de ontwikkelingen nog even afwacht. Zakt de koers nog verder dan zal ik bij € 60 / 65 overwegen een plukje bij te kopen. Stabiliseert de koers of stijgt deze terug richting oude waarden vindt ik het ook prima. Mijn huidige aandelen (GAK € 90) houd ik sowieso vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Longcat schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:05:
Ik dacht om een of andere reden dat de mogelijkheden voor leverage bij ABN (icm NT fondsen) beperkt zouden zijn en/of onaantrekkelijk, maar het valt best mee. Eenmalig 1.200 euro kosten aan advies en afhandeling, tot max. 70% van waarde van portefeuille lenen tegen 1-maands EURIBOR + 2%.
Wanneer is/wordt dit voor jou interessant om te overwegen? Zijn die eenmalige kosten eenmalig per leverage verzoek of eenmalig in je 'hele leven', ongeacht het aantal keren en hoogte van het gebruik van leverage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:05:
Waarom zijn die eenmalige kosten zo hoog? Bij DEGIRO en IB (en waarschijnlijk ook Binck) kan je de mogelijkheid voor margin kosteloos activeren. Hooguit moet je nog even akkoord gaan met de voorwaarden en aangeven dat je de eigenschappen begrijpt.

Aan de andere kant, BM + 2% voor lenen van de broker is alleszins redelijk. Niet de allergoedkoopste (dat is IB, en DEGIRO als je 'allocaties' meetelt), maar zeker scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
RobertMe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:55:
[...]

Wat anderen ook al schreven. Die 100k gaat over onbelegd geld. Maar ik mag toch aannemen dat als je geld overmaakt naar DeGiro dat je het ook (meteen) doet beleggen, en niet duizenden, laat staan tienduizenden, euro's onbelegd op de rekening laat staan.
Waarom niet? Als je van kansen gebruik wilt maken moet je geld dichtbij staan.

Zeker als je (zoals ik) geen vermogen aanhoudt op betaalrekeningen en dus altijd 2 transacties moet doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
TheDukemaster schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:27:
[...]

Wat is er eng aan turbo's? Die zijn juist ideaal voor dit soort situaties. Zelf een turbo short Tesla aangekocht op het moment dat de koers onder de 800 zakte, voornamelijk ook als hedge. Normaliter zou ik niet short gaan op individuele aandelen, maar met een stijgende obligatie rente komen aandelen altijd onder druk te staan en de groei aandelen met de meest "toekomstgerichte"(lees absurde)waarderingen krijgen dan de grootste klappen.

Binck turbo short met een hefboom van 5 aangekocht op 16 februari, vervolgens tussendoor de positie een paar keer aangepast toen de koers herstelde en weer onder de 700 dook. Uiteindelijk flink winst genomen gister in de middag toen het ergste leed geleden was en er staat nu nog een kleine positie als hedge voor mijn andere EV posities.

Op turbo's van Binck zelf betaal je geen transactiekosten en een lage spread, dus ideaal om de positie regelmatig aan te passen. En nog nooit meegemaakt dat er geen liquiditeit was. Alleen voor zorgen dat je bij de stoploss niveau vandaan blijft, als er restwaarde is krijg je die uitgekeerd maar dat is natuurlijk lastig te checken.
toon volledige bericht
Ik heb in het verleden wel eens turbo's gebruikt en ik heb er altijd spijt van gehad. Bij hoge volatiliteit (en dat is er nu) kun je zomaar door je stop loss gaan, en dan wordt je positie geliquideerd. Als jij op 800 een turbo short had gekocht was je waarschijnlijk door je stop loss gegaan toen Tesla de 900 aantikte, never mind dat het nu op 600 staat. Een turbo is net als black jack. Het is een zero sum game waarbij het huis altijd wint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-06 15:43
Rukapul schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Zeker als je (zoals ik) geen vermogen aanhoudt op betaalrekeningen en dus altijd 2 transacties moet doorlopen.
Vanwege de -0,5% rente, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31
TheChain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Thanks, mag ik vragen waar je deze informatie vandaan hebt? Op basis van dit aantal uitstaande aandelen is de omzet per aandeel ± € 16,00. Wat ik nog relatief hoog vind (t.o.v. de koers) voor een groei-aandeel al veranderd dit het verhaal natuurlijk
https://www.bloomberg.com/quote/TKWY:NA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

Sorcerer8472

Mens sana?

TheChain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:11:
[...]

-------

Edit:
toon volledige bericht
Deliveroo gaat binnenkort ook naar de beurs, dat kan ermee te maken hebben. Daarnaast hebben een paar grote aandeelhouders hun aandelen verkocht nu. Aan de andere kant geven de meeste analysten een koop-advies met price targets boven de 110 euro.

Post-covid blijven ze het waarschijnlijk ook prima doen, zie ook de koers vóór covid. Grote winst is ook dat nu meerdere marktpartijen gedwongen gaan worden om mensen in loondienst aan te nemen in meerdere landen (meerdere rechtszaken), iets wat JET al in bijna iedere markt doet. Je zou wat alles betreft alleen maar groei verwachten in het aandeel. Het is allemaal dus weer raar inderdaad.

Op Twitter vind je ook allerlei misleidende informatie die probeert te laten lijken dat JET het niet zo goed doet. Wellicht wordt er lekker geshort nu en stijgt het aandeel straks door een soort glazen plafond heen, maar da's koffiedik kijken natuurlijk.

Ik heb in ieder geval flink bijgekocht @ €80, dat staat inmiddels ook weer lekker in de min maar geduld is een schone zaak :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

Sorcerer8472

Mens sana?

Rukapul schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Via een interne spaar-overboeking + iDeal-transactie kan het binnen een paar minuten bij De Giro staan. Moet je alleen niet via de Android-app doen, want dat wil nog wel eens misgaan (client-side callback helemaal op het einde na betaling) en dan moet je tot 2 uur wachten voordat je het geld kunt gebruiken.

Echter afhankelijk van je strategie kan het wel degelijk lonen om na een verkoop het geld een tijdje te laten staan voordat je het weer opnieuw ergens in stopt. Dat kost je dan wat centen per dag.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bulldock schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:42:
[...]

Vanwege de -0,5% rente, lijkt me?
Het tijdelijk aanhouden van wat cash kost inderdaad wat, maar laten we eens wat getallen als voorbeeld nemen: 40 euro om een ton een maand aan te houden.

Kost je de kop dus niet zolang je het enigszins welbewust doet.

Bij DeGiro zou ik niet gauw cash aanhouden omdat ik daar alleen ETFs en fondsen aanhoudt, maar bij andere brokers houd ik typisch cash aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-06 16:45
Ik ben al even op zoek naar een aandeel in semiconductor markt.
ASML hier al geregeld zien verdwijnen maar het aandeel staat nog steeds enorm duur.
X-FAB lijkt mij een goeie buy, enorm veel potentieel en noteert nog vrij goedkoop.

Iemand dit aandeel in portefeuille?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:56
Rukapul schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:06:
Bij DeGiro zou ik niet gauw cash aanhouden omdat ik daar alleen ETFs en fondsen aanhoudt, maar bij andere brokers houd ik typisch cash aan.
Dat was dan ook waarom ik het aangaf. Bij passief handelen / eens in de maand een ETF / fonds kopen heeft het IMO geen zin om (veel) geld op de rekening aan te houden. En de originele vraag ging ook over bv DeGiro met VWRL en FitVermogen.

Bij actief handelen kan ik mij inderdaad indenken dat het stukken handiger is om het geld direct beschikbaar te hebben, op de beleggersrekening dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
Eerder deze week heeft Rocket Lab bekend gemaakt naar de beurs te gaan via een SPAC.

Als fan van dit ruimtevaart bedrijf vind ik dat leuk nieuws. Rocket Lab heeft zich gericht op de small-sat markt. Ze doen ook veel open en ludieke communicatie en betrekken ook veel YouTube content creators. De oprichter Peter Beck kijkt, wat mij betreft, goed naar de markt en ziet/zag in die sector een enorme vraag. Zijn Electron raket is dan ook echt een stuk kleiner dan bijvoorbeeld de Falcon 9 van SpaceX, de Electron brengt tussen de 200kg en 300kg naar Low Earth Orbit. Waar small-sat companies bij SpaceX de vlucht moeten delen, kunnen ze bij Rocket Lab een eigen missie krijgen.
Tevens heeft Rocket Lab een integratiebus ontwikkeld waardoor het makkelijker wordt om satellieten te ontwikkelen.
De Electron wordt nu reusable gemaakt, dit niet zo zeer om kosten maar om de vraag aan te kunnen.

Rede tot publiek maken is dat er geld vrij gemaakt moet worden voor een nieuw te ontwikkelen raket Neutron, die zo’n 8000kg naar LEO kan brengen. Zou in 2024 moeten vliegen. (Rocket Lab schattingen zijn vaak realistischer dan die van Elon Musk)

Als fan van dit bedrijf zou ik hier dan ook graag een aandeel in willen hebben. De SPAC wordt nu gehandeld met ticker VACQ. Deze zal later omgezet worden naar RKLB.

Hoe werkt dat met een SPAC? Kan ik het beschouwen dat Rocket Lab nu al te verhandelen is? Of zitten er nog meer risico’s aan vast? Krijg je voor ieder VACQ een RKLB terug? En mag ik er dan dus vanuit gaan dat dit de koersprijs van het aandeel is? Nu al VACQ kopen of wachten tot het RKLB is?

Of helemaal weg van blijven? :P
toon volledige bericht
In principe krijg je voor ieder aandeel VACQ een aandeel RKLB terug. In dit geval is de Definitive Agreement (DA) al geweest, dus de details van de deal zijn dan bekend.

Na de merger is de koersprijs vaak wel volatiel. Het duurt vaak wel een aantal maanden daarna voordat de koers wat stabiel is.

Ik gebruik zelf wel deze website om SPAC details te bekijken: https://spactrack.net/. Daar staat ook een link naar alle SEC filings.

Zelf heb ik nu DMYI en ALTU qua SPACs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 13:20
Cocytus schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Ik heb in het verleden wel eens turbo's gebruikt en ik heb er altijd spijt van gehad. Bij hoge volatiliteit (en dat is er nu) kun je zomaar door je stop loss gaan, en dan wordt je positie geliquideerd. Als jij op 800 een turbo short had gekocht was je waarschijnlijk door je stop loss gegaan toen Tesla de 900 aantikte, never mind dat het nu op 600 staat. Een turbo is net als black jack. Het is een zero sum game waarbij het huis altijd wint.
Mee eens, turbo's vereisen inderdaad wat actiever beheer, dus een paar keer per dag even kijken hoe het ervoor staat. Met aandelen houdt ik meestal een marge aan van minimaal 20% tussen de huidige koers en het financierings niveau(maximale hefboom van 5) en voor indices minimaal 10%(maximale hefboom van 10). In het geval van de tesla short was het financierings niveau 949, dus de stoploss lag daar iets onder. Echter bij 850 zou ik de positie al gesloten hebben en een nieuwe hebben geopend met een hogere stoploss.

Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar ik vindt turbo's persoonlijk heel handig vooral om te hedgen. Zou kun je met een relatief klein bedrag(bijvoorbeeld je 10% cash reserve) de waarde van een deel of zelfs je gehele portefeuille afdekken als het sentiment op de beursen slecht wordt. Juist dus ook bij hoge volatiliteit, want die schiet altijd omhoog bij een correctie. Als de waarde van jouw portefeuille dan minder hard daalt/beter presteert dan de markt dan kun je zelfs gedurende een crash een positief rendement halen. En de winst van die short positie kun je dan vervolgens gebruiken om je portefeuille uit te breiden op een moment dat aandelen goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:24
Zr40 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:19:
Dat gaat over geld. Beleggingen zijn geen geld.
Er staat toch ook dat het over geld gaat:
jerkitout schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:18:
Ik las dit op DeGiros website

Uw geld wordt gewaarborgd door het Duitse depositogarantiestelsel. flatex bank is namelijk beschermd door het Duitse depositogarantiestelsel voor private banken (Entschädigungseinrichtung deutscher Banken). Dit depositogarantiestelsel beschermt een bedrag tot maximaal €100.000 per klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Precies. Beleggingen zijn geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:26:
@jerkitout Inderdaad geen 2FA bij Fitvermogen maar je kunt je afvragen hoe erg dit is als het geld alleen kan worden overgemaakt naar de gekoppelde bankrekening. Ik denk dat het wel meevalt persoonlijk.
Worste case scenario kan zijn dat een keylogger op je computer geinstalleerd is. Hierdoor kunnen de criminelen toegang krijgen tot jou rekening. Gevolg kan zijn:

-Ze kijken af en toe mee
-Ze maken kleine tot grote wijzingen in je portfolio
-Ze verkopen alles

Robeco heeft ook geen 2FA en ik vindt dit echt niet kunnen. Het is een beveiliging van 20 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07

3DDude

I void warranty's

Zo anders worden langzaam al je aandelen overgenomen.

Na Kiadis Pharma nu ook ICT group (ik zit hier long in heb ze al jaar of 4 a 5).
Ter info:
ICT Group word van de beurs gehaald en het bod is 14.50 per aandeel (inclusief 0.4 euro dividend).
Met andere woorden je krijgt 3.10 euro per aandeel 'extra'. (ze stonden op 11 euro afgelopen donderdag)
Nou voor de corona uitbrak gingen ze tussen 13 - 14 euro en gezien het feit dat ze afgelopen jaar een prima jaar gehad hebben vind ik dit aanbod wel wat mager.

Ik bied mijn stukken niet aan met dit soort dingen en hoop op een 2e ronde omdat ze het percentage niet halen.
(dan komt er hopelijk een 2e / beter bod).

Met zo'n bod om je aandelen over te nemen trouwens nooit meedoen. Kans is altijd aanwezig dat er een 2e / beter bod komt om het percentage te halen.
Als dat 2e bod hoger is dan het eerste kan je niet zeggen ik wil dat bod wel doen, als je met het eerste bod al hebt aangegeven ik doe wel mee natuurlijk ;).

[ Voor 21% gewijzigd door 3DDude op 07-03-2021 16:29 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
TheDukemaster schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:53:
[...]

Mee eens, turbo's vereisen inderdaad wat actiever beheer, dus een paar keer per dag even kijken hoe het ervoor staat. Met aandelen houdt ik meestal een marge aan van minimaal 20% tussen de huidige koers en het financierings niveau(maximale hefboom van 5) en voor indices minimaal 10%(maximale hefboom van 10). In het geval van de tesla short was het financierings niveau 949, dus de stoploss lag daar iets onder. Echter bij 850 zou ik de positie al gesloten hebben en een nieuwe hebben geopend met een hogere stoploss.

Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar ik vindt turbo's persoonlijk heel handig vooral om te hedgen. Zou kun je met een relatief klein bedrag(bijvoorbeeld je 10% cash reserve) de waarde van een deel of zelfs je gehele portefeuille afdekken als het sentiment op de beursen slecht wordt. Juist dus ook bij hoge volatiliteit, want die schiet altijd omhoog bij een correctie. Als de waarde van jouw portefeuille dan minder hard daalt/beter presteert dan de markt dan kun je zelfs gedurende een crash een positief rendement halen. En de winst van die short positie kun je dan vervolgens gebruiken om je portefeuille uit te breiden op een moment dat aandelen goedkoper zijn.
Turbo's zijn in beginsel bankproducten die heel erg lijken op CFD's en waarbij je dus in feite '' tegen de bank speelt ''
Ik zou er dus niet vanuit gaan dat jij de bank te slim af bent door risico's te hedgen via zo'n turbo, in de meeste gevallen pakt de bank de winst.
Het zal vooral geluk zijn ( of ongeluk want je wilt natuurlijk liever niet dat je turbo's ploffen ) dat je een turbo daadwerkelijk succesvol als hedge kunt gebruiken, de uitgever met kosten blijft zitten om de jouw positie te vereffenen via de markt en jij via een andere positie dit verschil als winst kunt toeschuiven.
Ver vooraf momenten waarop er een enorme koersbeweging zou kunnen zijn wordt het kopen van deze turbo's die dicht bij de stop-loss of financieringsniveau liggen ook uitgeschakeld.
Dus wat overblijft is echt geluk hebben en een manier om met hefbomen spelen voor een relatief hoge prijs.
Punt is wel dat Binck een aardig dure broker is en het dan soms wel lijkt alsof die turbo's een goedkoper alternatief zijn voor het reguliere aanbod gebruiken met effectenkrediet, dat zou best kunnen mede door die enorme rente op negatief saldo die zij vragen.

Maar je had het eerder over dat je ook een turbo zou kunnen kopen en deze dezelfde dag weer zou kunnen sluiten, min of meer daytrading en op die manier ontloop je dan de financieringskosten.
Echter betaal je dan alsnog een enorme spread ( die volgens jou wel meevalt ? ), van in geval van Binck Tesla shorts volgens mij zo'n €4 per aandeel tesla.
Volgens mij heeft het aandeel Tesla hoogstens een spread van nabij de $0,50 in de markt, dus €4 is echt een heel stuk meer.
Dan kun je toch veel beter intraday short gaan met de daadwerkelijke Tesla aandelen zelf? Zelfs bij Binck is dat goedkoper al bij een aantal stukken Tesla, heb je geen turbo's voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Worste case scenario kan zijn dat een keylogger op je computer geinstalleerd is. Hierdoor kunnen de criminelen toegang krijgen tot jou rekening. Gevolg kan zijn:

-Ze kijken af en toe mee
-Ze verkopen alles

Robeco heeft ook geen 2FA en ik vindt dit echt niet kunnen. Het is een beveiliging van 20 jaar geleden.
En jij denkt dat 2FA hiervoor dan de oplossing is? Als zij jouw computer kunnen besturen, dan ben ik toch echt bang dat 2FA zo goed als niets gaat uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:39:
[...]

En jij denkt dat 2FA hiervoor dan de oplossing is? Als zij jouw computer kunnen besturen, dan ben ik toch echt bang dat 2FA zo goed als niets gaat uithalen.
Een keylogger is heel wat anders dan remote control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
JohanNL schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:39:
[...]

Als een keylogger geïnstalleerd staat op je computer heb je inderdaad wel een probleem, en kunnen 2FA berichten ook potentieel onderschept worden. Maar je gebruikersnaam/wachtwoord kan natuurlijk ook op vele andere manieren uitlekken. Bijv. gewoon via een lek van een andere site, via een phishing poging en vele andere manieren. Wellicht kunnen ze daar direct nog niet heel veel mee als ze alleen naar de tegenrekening kunnen overboeken (ondanks dat niemand zit te wachten op random koop/verkoop transacties oid), maar toegang tot je account is stap 1. Wellicht is het aanpassen van de tegenrekening ook niet zo moeilijk als je eenmaal toegang hebt tot het account. Wellicht geeft het account informatie vrij over de persoon die je weer kan gebruiken om via de telefoon de support te overtuigen dat jij de eigenaar van de account bent etc (wie weet had je eerst alleen gebruikersnaam wachtwoord, straks heb je de echte naam, geboortedatum, adres etc) . Het is gewoon onverstandig om zoiets niet goed te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Je kunt natuurlijk al je bankzaken regelen via een Linux Live CD. Elke keer dat je opstart een verse desktop.

Ik zie overigens niet echt hoe een keylogger (of zelfs een RAT) 2FA teniet doet? De respons is als het goed is cryptografisch sterk genoeg dat ze die niet kunnen raden, ook niet na een jaar elke dag inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:14:
[...]

-Ze kijken af en toe mee
-Ze verkopen alles
En dan hebben ze nog niks. Ik vind het wat vergezocht dat criminelen je portefeuille zouden gaan verkopen om er niets aan te hebben, maar goed. Die afweging zal ieder voor zich moeten maken.

Ik geloof dat jij weleens gezegd hebt dat je het gebruik van een mobiele telefoon ook te gevaarlijk vindt?

Edit: ah kijk mijn geheugen werkt nog :P
Ik heb een smartphone, echter die zit 24x7 in de kast. Gaat alleen aan om heel soms wat te authentiseren. Kans op misbruik is dan kleiner. Daarnaast heeft deze smartphone geen simkaart (wel wifi internet thuis). Dit om SMS en smartphone gescheiden te houden. Verkleint ook de kans op misbruik.
phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

[ Voor 24% gewijzigd door Pistachenootje op 07-03-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Cocytus schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:00:
Je kunt natuurlijk al je bankzaken regelen via een Linux Live CD. Elke keer dat je opstart een verse desktop.

Ik zie overigens niet echt hoe een keylogger (of zelfs een RAT) 2FA teniet doet? De respons is als het goed is cryptografisch sterk genoeg dat ze die niet kunnen raden, ook niet na een jaar elke dag inloggen.
Met keylogger niet direct, maar als dat geïnstalleerd kan worden, kan natuurlijk alles geïnstalleerd worden. En als je volledige toegang hebt dan kunnen ze de 2FA niet kraken, maar wel onderscheppen (jij krijgt bijv. fake login pagina) en die codes vervolgens zelf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hielko schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:51:
[...]
Wellicht is het aanpassen van de tegenrekening ook niet zo moeilijk als je eenmaal toegang hebt tot het account.
Als dit klopt dan zou het wel een groot probleem zijn. Heeft iemand dit onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Als dit klopt dan zou het wel een groot probleem zijn. Heeft iemand dit onderzocht?
Dit kan niet zomaar, moet via een wijzigingsformulier.
Vraag is even hoe serieus zij daarmee om gaan en tot hoe ver dit systeem waterdicht is, want er zijn in het verleden wel eens complete overlijdensaktes nagemaakt door criminelen, die op die manier hele rekeningen hebben weten te plunderen.
Maar puur voor wijziging van het rekeningnummer moeten zij jou kunnen identificeren en moet er inmiddels worden vastgesteld dat het nieuwe rekeningnummer ook op jouw naam staat.
Als een crimineel ( een kopie ) van jouw ID in handen heeft, dan kan die i.c.m. een vervalste handtekening zich als jou identificeren.
Maar de tegenrekening overzetten naar een andere rekening met een andere tenaamstelling zou niet moeten lukken, behalve als de crimineel dus een rekening met dezelfde naam weet te bemachtigen.
Op de Jan Janssen's na lijkt me dat onwaarschijnlijk, maar het is toch zeker niet waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:51:
[...]

Als een keylogger geïnstalleerd staat op je computer heb je inderdaad wel een probleem, en kunnen 2FA berichten ook potentieel onderschept worden.
Die snap ik even niet. Stel op mijn computer zit een keylogger. Hoe kunnen ze dan de 2FA die op mijn smartphone komt onderscheppen?? Dit zou hooguit kunnen als de smartphone gekoppeld wordt aan de computer en de keylogger zo intelligent is dat deze ook malware op de smartphone installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
phantom09 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:24:
[...]

Die snap ik even niet. Stel op mijn computer zit een keylogger. Hoe kunnen ze dan de 2FA die op mijn smartphone komt onderscheppen?? Dit zou hooguit kunnen als de smartphone gekoppeld wordt aan de computer en de keylogger zo intelligent is dat deze ook malware op de smartphone installeert.
Omdat je die codes vervolgens zelf intikt op de computer (meestal, afhankelijk natuurlijk van type 2FA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Aanpassen van je tegenrekening bij Binck kan alleen maar per post. Veel succes met het proberen online aan te passen.

https://www.binck.nl/docs...nk_toevoegen_opheffen.pdf

Bij DeGiro kan het online, maar dan moet je wel vanaf je tegenrekening een transactie als bewijs overmaken.
Deze moet wel op jou naam staan:

https://www.degiro.nl/hel...mijn-vaste-tegenrekening-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:28:
[...]

Omdat je die codes vervolgens zelf intikt op de computer (meestal, afhankelijk natuurlijk van type 2FA).
Bij IB krijg je een pop-up op je smartphone als je 2FA wilt gebruiken. Niks overtypen dus. Gaat niet werken dus. Idem bij Flatex.

Bij de ING zie je naar welk rekeningnummer het wordt overgeboekt en om welk bedrag het gaat.
Gaat dus ook niet werken.

[ Voor 19% gewijzigd door phantom09 op 07-03-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Bij IB kan het via de pop-up, maar je kan ook zelf een code intikken op je telefoon en dan krijg je een code terug die je weer op de website kan invoeren. Is voor de geoefende phisher makkelijk omheen te werken. Je krijgt pop-up, je klikt erop, er gebeurt niks (want je zit niet op de echte site), dan vraagt de site voor het alternatief (handmatig, net zoals IB dat zelf ook doet) dan tik je de code in en voila, ze hebben toegang tot je account (overigens heeft IB niet alleen de app, maar het kan ook via SMS of via losse key card).

En sure, bij ING zie je het rekeningnummer, en dat helpt, maar er zijn ook genoeg mensen die zoiets toch missen. Veel van die bank phishing sites weten zo toch de benodigde info van mensen te ontfutselen, vraag mensen 2x voor een 2FA code en ze vullen het gewoon in, ook als het dan ineens een code is om een 2e apparaat toe te voegen oid ipv in te loggen.

Beveiliging is een kwestie van allemaal kleine en grote dingen die samen voor veiligheid zorgen. Het is onverstandig om op maar 1 verdediging te vertrouwen (zoals, de tegenrekening moet kloppen) want zodra iemand daar omheen weet te werken is het hek van de dam.

Edit: bij nader inzien is die hele extra stap bij IB niet eens nodig. Jij logt in op neppe site (en heeft daarmee je gebruikersnaam en wachtwoord weg). Phishers loggen daarmee in op de echte site. Jij krijgt de pop-up en klikt erop. Dan zijn de phishers al gewoon binnen op de echte site, en heb je onbewust die 2e factor gewoon weg gegeven.

[ Voor 15% gewijzigd door Hielko op 07-03-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Leaguer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Wanneer is/wordt dit voor jou interessant om te overwegen? Zijn die eenmalige kosten eenmalig per leverage verzoek of eenmalig in je 'hele leven', ongeacht het aantal keren en hoogte van het gebruik van leverage?
Ligt er maar net aan hoeveel leverage je acceptabel vindt. Als je een portefeuille van een ton hebt, dan kan je dus tot 70% lenen bij ABN. Ik zou zelf 10-20% wat meer verantwoord vinden. Dan maak je eenmalige kosten van 1.200 euro om 10-20k te lenen.
Voor zover ik kan zien, maak je die kosten eenmalig en kan je vervolgens doorlopend tot 70% van je portefeuillewaarde opnemen. Als je verwacht lange tijd klant te blijven, is die 1200 euro dus wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Waarom zijn die eenmalige kosten zo hoog? Bij DEGIRO en IB (en waarschijnlijk ook Binck) kan je de mogelijkheid voor margin kosteloos activeren. Hooguit moet je nog even akkoord gaan met de voorwaarden en aangeven dat je de eigenschappen begrijpt.

Aan de andere kant, BM + 2% voor lenen van de broker is alleszins redelijk. Niet de allergoedkoopste (dat is IB, en DEGIRO als je 'allocaties' meetelt), maar zeker scherp.
Tja, je krijgt 'advies' a 800 euro. Wat dat ook moge zijn..
Het is inderdaad niet goedkoper dan IB/degiro. De NT fondsen zijn dan wel weer goedkoper dan de ETF's bij degiro. Totaalplaatje hangt sterk af van de mate van leverage.

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 07-03-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Longcat Is het mogelijk dan niet beter/goedkoper om een leveraged ETF te kopen?
Voordeel is dan ook dat je er in principe geen omkijken meer naar hebt, terwijl dat met gebruik van effectenkrediet eigenlijk altijd wel extra aandacht nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:48
JohanNL schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:26:
@Longcat Is het mogelijk dan niet beter/goedkoper om een leveraged ETF te kopen?
Voordeel is dan ook dat je er in principe geen omkijken meer naar hebt, terwijl dat met gebruik van effectenkrediet eigenlijk altijd wel extra aandacht nodig heeft.
Ik weet niet of je daily leveraged ETF's bedoelt of dat er ook 'gewone' leveraged ETF's bestaan. Maar van de tweede categorie ken ik geen voorbeelden en de eerste categorie beweegt totaal anders dan je zou verwachten. Iets totaal anders dan zelf beleggen met een beetje leverage.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
writser schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:45:
[...]

Ik weet niet of je daily leveraged ETF's bedoelt of dat er ook 'gewone' leveraged ETF's bestaan. Maar van de tweede categorie ken ik geen voorbeelden en de eerste categorie beweegt totaal anders dan je zou verwachten. Iets totaal anders dan zelf beleggen met een beetje leverage.
Ik bedoel daily leveraged inderdaad.

Ik weet niet wat @Longcat precies zou willen realiseren, maar als je een beetje leverage wilt dan zou zo'n ETF alsnog kunnen passen door hier maar een klein beetje van te kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Tja, je krijgt 'advies' a 800 euro. Wat dat ook moge zijn..
Het is inderdaad niet goedkoper dan IB/degiro. De NT fondsen zijn dan wel weer goedkoper dan de ETF's bij degiro. Totaalplaatje hangt sterk af van de mate van leverage.
Misschien nog een minpuntje: dit krediet wordt geregistreerd bij het BKR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
JohanNL schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:52:
[...]

Ik bedoel daily leveraged inderdaad.

Ik weet niet wat @Longcat precies zou willen realiseren, maar als je een beetje leverage wilt dan zou zo'n ETF alsnog kunnen passen door hier maar een klein beetje van te kopen ;)
Dat is toch niet hetzelfde?

Zo een leveraged ETF beweegt volgens mij altijd asymptotisch naar de 0 toe. Terwijl 10% van je portfolio lenen (a 2-4%) en dat beleggen (en daarbij het historisch 5-7% behalen) gaat juist omhoog over de lange termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ondertussen NASDAQ zwaar in de min, geleid door o.a. Tesla (ruim -3%). Daarnaast ook steeds meer pijn bij covid profiteurs, van Zoom tot Thuisbezorgd, aangezien dat feestje rap tegen sluitingstijd aan gaat lopen.

Tegelijk in de hoek van value/financials, helemaal de banken welke vanuit rente hun verdienmodel halen, stijgen hard door. Net zoals covid-recovery stocks, welke nu pijlen hebben op serieuze heropening mid/eind dit jaar.
In dit tempo wordt maart de last-call voor covid recovery en financials tegen discount, want dan zit tegen het voorjaar volledige heropening binnen 6-12 maanden in de prijs verwerkt.

offtopic:
Top5 best YTD performers zijn nu alleen Financials in mijn overzicht: banken en REIT's. General Electric is de enige die voor uitdaging zorgt om die dominatie te doorbreken, met woensdag de Investor Day op de planning.

[ Voor 52% gewijzigd door Xanaroth op 08-03-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:54
Aflopen jaar op verschillende momenten ING (precies op dip) en ABN aangekocht. Van ABN spijt gehad, maar dat is op basis van afgelopen weken nu verdwenen. Mooie compensatie voor wat missers van de afgelopen maanden.

Ik ben benieuwd hoe lang de financials show nu blijft duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Xanaroth schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Dat is toch niet hetzelfde?

Zo een leveraged ETF beweegt volgens mij altijd asymptotisch naar de 0 toe. Terwijl 10% van je portfolio lenen (a 2-4%) en dat beleggen (en daarbij het historisch 5-7% behalen) gaat juist omhoog over de lange termijn?
Het is niet helemaal hetzelfde inderdaad.
Een daily leveraged ETF zorgt ervoor dat je elke dag opnieuw met dezelfde hefboom begint, door nieuwe stukken te kopen of te verkopen, afhankelijk van de eind resultaten van de vorige beursdag, de kosten en eventuele nieuwe participanten / die hun positie hebben gesloten.
Wordt allemaal voor je geregeld binnen de ETF.
Het zelfde concept zou je in principe ook kunnen hanteren via ordinair effectenkrediet, maar dan ben je hoogstwaarschijnlijk veel meer geld kwijt aan transactiekosten, zo'n uitgever van een leveraged ETF kan dit doorgaans veel efficiënter.

Of zo'n leveraged ETF altijd naar de 0 toe gaat is maar de vraag, dat ligt volgens mij dan ook vooral aan welke hefboom je kiest namelijk en uiteraard is timing heel erg belangrijk.
Door de herstructurering van de daily levered ETF kun je namelijk erg goed profiteren van een lange termijn trend met stijgende koersen ( in geval van een long positie ), terwijl dat met '' normaal '' eenmalig een stukje lenen via effectenkrediet, de hefboom naarmate de koersen blijven stijgen afneemt.
Andersom blijft je hefboom ook hetzelfde bij zo'n ETF, terwijl bij '' normaal '' via effectenkrediet de hefboom juist toeneemt ( ervan uitgaande dat het onderpand hetzelfde blijft )
Het is maar net wat je wilt, maar in beide gevallen is timing veel en veel belangrijker dan bij een gewone positie zonder hefbomen e.d.

Wat nog wel een mogelijkheid is die niet echt geschikt is bij een daily leveraged ETF, maar wel met effectenkrediet, is dat je een stukje leent met als doel dit binnen een bepaalde tijd af te lossen.
Dus meer een toekomstige aankoop die je nu al uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-06 08:40
Longcat schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Ligt er maar net aan hoeveel leverage je acceptabel vindt. Als je een portefeuille van een ton hebt, dan kan je dus tot 70% lenen bij ABN. Ik zou zelf 10-20% wat meer verantwoord vinden. Dan maak je eenmalige kosten van 1.200 euro om 10-20k te lenen.
Voor zover ik kan zien, maak je die kosten eenmalig en kan je vervolgens doorlopend tot 70% van je portefeuillewaarde opnemen. Als je verwacht lange tijd klant te blijven, is die 1200 euro dus wel te overzien.
Hoeveel zou je mogen lenen bij IB als je bijv. 100K in stocks hebt? (Vanguard VT bijv).Is dit procentueel iets? En stel je gebruikt het geld voor iets anders, bijv. het investeren in vastgoed, zou dat kunnen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

bert pit

asdasd

ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:01:
Zijn er mensen die ervaring hebben met etoro? Zijn ze nou echt gratis of is het nou een scam?

Ik wil alleen aandelen kunnen kopen en kunnen verkopen (daytrader).
Geen ervaring met Etoro wel met Plus500. Het zijn bedrijven die contracten (CFD) verhandelen van aandelen, grondstoffen, crypto's etc. Ze leven van de spread, dat is een klein verschil tussen de aan en de verkoop. Jij handelt met een leverage van bijvoorbeeld 30X de prijs. Meer dan 2/3 van de handelaren verliest hier geld. Maar als je begint met een klein gedrag, kun je uitvinden of het wat voor je is. Begin gewoon met een demo account en stort later een klein bedrag.

Normale daytrading platforms moet je een kapitaal van 25K aanhouden, bij Plus500 kun je al met 100 Euro starten.

Ik heb hier zelf al honderden trades gemaakt met kleine bedragen. Om een strategie te testen, of gewoon om te leren. Ik ben er achter gekomen dat het jezelf houden aan een strategie lastiger is dan je denkt. Ik blijk gewoon in te stappen op basis van gevoel in plaats van dat ik mij aan mijn van te voren uitgestippelde strategie hou. Keer op keer zie ik mijzelf dezelfde fout maken. En het ergste is dat dat soms ook heel goed uitpakt. Maar ik handel hier met kleingeld.

Dus let op en ga hier niet in met veel geld want het is link. Plaats zo klein mogelijk orders om het te leren en in de race te blijven.

Het past eigenlijk niet bij beleggen, want het is ultra korte termijn.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Laatst online: 00:56
Pistachenootje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:00:
[...]

En dan hebben ze nog niks. Ik vind het wat vergezocht dat criminelen je portefeuille zouden gaan verkopen om er niets aan te hebben, maar goed. Die afweging zal ieder voor zich moeten maken.
Dit gebeurde heel vaak in de crypto's, zo kunnen ze bepaalde pump and dumps creeren.

Of zelf laag inkopen of hoog verkopen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 09:01
JohanNL schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Turbo's zijn in beginsel bankproducten die heel erg lijken op CFD's en waarbij je dus in feite '' tegen de bank speelt ''
Dat is dus niet correct. Ze verdienen aan de spread en de financieringskosten.
Echter betaal je dan alsnog een enorme spread ( die volgens jou wel meevalt ? ), van in geval van Binck Tesla shorts volgens mij zo'n €4 per aandeel tesla.
Spread is op de Turbo short 901 zo'n 0,02 cent. Met een ratio 100.
https://turbos.binck.com/nl-NL/turbos/tesla-inc/BCK103831348
Ja, dat is EUR 2,- per volledig aandeel Tesla. Maar de vraag is of je wel 100 Turbo's koopt.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
xminator schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Dit gebeurde heel vaak in de crypto's, zo kunnen ze bepaalde pump and dumps creeren.

Of zelf laag inkopen of hoog verkopen etc.
De discussie ging over fitvermogen en de NN fondsen. Ik vermoed dat er geen criminelen zijn die een pump en dump willen creëren met deze beleggingsfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Radeoxx schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Hoeveel zou je mogen lenen bij IB als je bijv. 100K in stocks hebt? (Vanguard VT bijv).Is dit procentueel iets? En stel je gebruikt het geld voor iets anders, bijv. het investeren in vastgoed, zou dat kunnen?
Vergeleken met mijn eigen portefeuille schat ik in dat je max 80% bij kunt lenen. Uiteraard zit je dan wel gevaarlijk met je margin call. Maar 50% zou zeker moeten kunnen.

Je kunt het geld ergens anders voor gebruiken. Maar je kunt uiteraard niet 100k in stocks hebben dan 50 bij lenen en dit onttrekken want dan leen je namelijk 100%.
Wat je dan kunt doen is 67k storten op IB, hiervoor 100k stock kopen. en dan heb je nog 33k om ergens anders in te investeren.
Of het slim is is natuurlijk een tweede vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
Iemand hier een idee of er nog goede ETFs zijn die zich richten op vleesvervangers? Denk dat dat toch wel de toekomst is, maar alles op BYND is ook een beetje rigoureus ;)

En daar mag wat mij betreft alles inzitten, plant-based, 3d bio printing, etc.

Wel bijvoorbeeld VEGN gevonden, maar grootste holdings zijn tech bedrijven, en het is ook niet op DeGiro te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:59
Alvast sorry voor deze n00b vraag, is voor mij de eerste belastingaangifte waarin ik ook mijn aandelen moet meenemen,

ik heb (en had ook op 01-01-2020) een aantal aandelen bij Flatex staan, en ben bezig met mijn belastingaangifte. ik moet nu de waarde opgeven van de aandelen op 01-01-2020, ik kan echter nergens binnen mijn flatex berichtenbox een document met jaarafrekening o.i.d. terugvinden, ik heb bij "berichten" gekeken en de periode op 01-01-2020 t/m vandaag geselecteerd met de optie "Alle berichten".
ik heb op 13-11-2020 een algemeen bericht gehad met als titel "Klantinformatie voor jaareinde 2020 vom 13.11.2020" waarin oa staat dat ik "in de eerste maanden van het nieuwe jaar een fiscaal overzicht ontvang".
ik ontvang wel per kwartaal een belastingraport maar dat gaat alleen over ontvangen dividend, niet over de waarde van de beleggingen.

ook krijg ik vanaf 31-03-2020 ieder kwartaal een overzicht met de titel "Lijst gelden van derden 31.03.2020" met daarin het overzicht van de marktwaarde van de aandelen.
die berichten krijg ik echter pas vanaf 31-03-2020, daarvoor heb ik die nooit gekregen.

had ik dit zelf in de gaten moeten houden door mijn saldo op 01-01-2020 zelf te noteren, heb ik een bericht van Flatex gemist of moet ik gewoon nog even geduld hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-06 21:06
Stomme vraag he, maar wat is nu precies het verschil tussen dit rijtje ETFs? Ze hebben allemaal dezelfde ISIN, dus welke moet je dan kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lir1FzlWR7jy52Zvy9mGnIOq0h0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w9JftaHhSGN4l3jK9ZBbSbI0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
smeerbartje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:18:
Stomme vraag he, maar wat is nu precies het verschil tussen dit rijtje ETFs? Ze hebben allemaal dezelfde ISIN, dus welke moet je dan kiezen?

[Afbeelding]
Verschillende beurzen.

Zou dus gewoon lekker voor EAM gaan (Amsterdam).

[ Voor 5% gewijzigd door danslo op 08-03-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
J-roenn schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:17:
Alvast sorry voor deze n00b vraag, is voor mij de eerste belastingaangifte waarin ik ook mijn aandelen moet meenemen,

ik heb (en had ook op 01-01-2020) een aantal aandelen bij Flatex staan, en ben bezig met mijn belastingaangifte. ik moet nu de waarde opgeven van de aandelen op 01-01-2020, ik kan echter nergens binnen mijn flatex berichtenbox een document met jaarafrekening o.i.d. terugvinden, ik heb bij "berichten" gekeken en de periode op 01-01-2020 t/m vandaag geselecteerd met de optie "Alle berichten".
ik heb op 13-11-2020 een algemeen bericht gehad met als titel "Klantinformatie voor jaareinde 2020 vom 13.11.2020" waarin oa staat dat ik "in de eerste maanden van het nieuwe jaar een fiscaal overzicht ontvang".
ik ontvang wel per kwartaal een belastingraport maar dat gaat alleen over ontvangen dividend, niet over de waarde van de beleggingen.

ook krijg ik vanaf 31-03-2020 ieder kwartaal een overzicht met de titel "Lijst gelden van derden 31.03.2020" met daarin het overzicht van de marktwaarde van de aandelen.
die berichten krijg ik echter pas vanaf 31-03-2020, daarvoor heb ik die nooit gekregen.

had ik dit zelf in de gaten moeten houden door mijn saldo op 01-01-2020 zelf te noteren, heb ik een bericht van Flatex gemist of moet ik gewoon nog even geduld hebben ?
toon volledige bericht
Je kunt de klantenservice benaderen?

En anders kun je de waarde waarschijnlijk ook wel redelijk benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:03
smeerbartje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:18:

[Afbeelding]
Verschillende beurzen en currencies. E.g. LSE=London & GBX=GBP.
Je kan vervolgens zelf kiezen welke het beste voor je past.

[ Voor 65% gewijzigd door flipjevandejam op 08-03-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Remco schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Dat is dus niet correct. Ze verdienen aan de spread en de financieringskosten.
Zelfde principe als bij CFD's dus.
Je koopt namelijk als het ware een garantie van *de bank* en niet de aandelen zelf ( of in dit geval het verkopen ervan )
*de bank* hoeft dit ook niet eens te doen, maar kan bijvoorbeeld ook long en short posities met elkaar verrekenen en alsnog kosten aan jouw positie doorberekenen.
Komt volgens mij niet heel vaak voor maar *de bank* kan er ook voor kiezen om niet jouw positie af te dekken, dan heeft *de bank* er wel degelijk belang bij dat jouw positie waardeloos wordt, want dan hoeven ze jou niets meer te betalen en is er geen andere positie van *de bank* die waardeloos of minder waard is geworden ter gevolge van jouw positie.
Remco schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:32:
[...]

Spread is op de Turbo short 901 zo'n 0,02 cent. Met een ratio 100.
https://turbos.binck.com/nl-NL/turbos/tesla-inc/BCK103831348
Ja, dat is EUR 2,- per volledig aandeel Tesla. Maar de vraag is of je wel 100 Turbo's koopt.
Okay leuk, je kunt dan met een turbo een positie zo klein als 0,01 Tesla short innemen t.w.v. hoogstens een paar euro en waarop je in een heel gunstig scenario een paar euro op kunt verdienen.
Ik heb er niks op tegen dat je met kleine bedragen wilt beleggen, maar als je dat met turbo's gaat doen moet je je toch afvragen waarvoor je het doet.
Turbo's zijn namelijk toch doorgaans voor de snelle handel, c.q. ook *even snel* met weinig inleg veel geld verdienen ( of verliezen ).
Die paar euro of laten we het een paar tientjes noemen, dat is het toch niet waard voor al die tijd en moeite die je erin ( zou moeten ) stoppen om succesvol met turbo's te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 08-03-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:59
Rukapul schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:30:
[...]

Je kunt de klantenservice benaderen?
Inmiddels gedaan maar meestal worden mijn vragen in dit forum beter beantwoord dan via de Flatex helpdesk :X
En anders kun je de waarde waarschijnlijk ook wel redelijk benaderen.
dat kan ik zeker, ik vraag me alleen af of de belastingdienst akkoord gaat met een benadering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
J-roenn schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Inmiddels gedaan maar meestal worden mijn vragen in dit forum beter beantwoord dan via de Flatex helpdesk :X

[...]

dat kan ik zeker, ik vraag me alleen af of de belastingdienst akkoord gaat met een benadering ?
Elke honderd euro dat je er naast zit gaat ongeveer om een euro. Je kunt er dus duizenden euro's naast zitten voor het uberhaupt materieel effect heeft.

Wellicht flauw: ik heb niet de indruk gekregen dat ook maar iemand die van Flatex gebruikt heeft daar echt vermogen heeft ondergebracht.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2021 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 09:01
JohanNL schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:40:
[...]
Okay leuk, je kunt dan met een turbo een positie zo klein als 0,01 Tesla short innemen t.w.v. hoogstens een paar euro en waarop je in een heel gunstig scenario een paar euro op kunt verdienen.
Ik heb er niks op tegen dat je met kleine bedragen wilt beleggen, maar als je dat met turbo's gaat doen moet je je toch afvragen waarvoor je het doet.
Turbo's zijn namelijk toch doorgaans voor de snelle handel, c.q. ook *even snel* met weinig inleg veel geld verdienen ( of verliezen ).
Die paar euro of laten we het een paar tientjes noemen, dat is het toch niet waard voor al die tijd en moeite die je erin ( zou moeten ) stoppen om succesvol met turbo's te zijn.
Klopt helemaal. Ik doe dit dan ook met een zeer klein deel van mijn portefeuille.
Voor de rest ben ik een long term dividend belegger.

Ja, het is waar dat er veel tijd in gaat zitten voor die paar tientjes. Maar ik vind het gewoon zeer leuk om te doen. Het is dan ook meer technisch dan fundamenteel. Het is meer een vervanging van mijn Forex trading.

Bij Binck is de handel in Binck turbo's "zonder kosten", plus je kan ze traden tot 22:00 uur.
En bij Binck kan je ook nog eens geavenceerde orders opgeven. Dus bij het openen geef ik meteen een stop-loss en take-profit mee. Dit om mijn profit/loss ratio in orde te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Remco op 08-03-2021 15:55 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Rukapul schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:51:
[...]

Elke honderd euro dat je er naast zit gaat ongeveer om een euro. Je kunt er dus duizenden euro's naast zitten voor het uberhaupt materieel effect heeft.

Wellicht flauw: ik heb niet de indruk gekregen dat ook maar iemand die van Flatex gebruikt heeft daar echt vermogen heeft ondergebracht.
Nou het heeft DeGiro overgenomen en valt onder het deposito garantiestelsel tot 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brilsmurfffje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Nou het heeft DeGiro overgenomen en valt onder het deposito garantiestelsel tot 100k.
Flatex als broker heeft geen relatie tot Flatex als eigenaar van en bank voor DeGiro in context van de gestelde vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:55
Mooi dagje weer vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Anoniem: 455473 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:49:
[...]

Voor het onleefbaar maken van de wereld voor de toekomstige generaties?
Gewoon watertrappelen. }:O

Mijn shell ergens rond de 13.xx gekocht ooit. Nu op 18.
Zal wel weer gaan zakken als OPEC of Rusland de productie toch aanpast.

Wel vreemd dat het op 18 blijft terwijl de olieprijs omhoog spurt. (Oh dit was door een aanval op een Olie haven)

Gebruiken jullie wel eens een effectenkrediet?

[ Voor 9% gewijzigd door MrMonkE op 08-03-2021 16:49 . Reden: oliehavenaanval + vraagje ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MrMonkE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Gewoon watertrappelen. }:O

Mijn shell ergens rond de 13.xx gekocht ooit. Nu op 18.
Zal wel weer gaan zakken als OPEC of Rusland de productie toch aanpast.

Wel vreemd dat het op 18 blijft terwijl de olieprijs omhoog spurt. (Oh dit was door een aanval op een Olie haven)
Heb het idee dat Shell altijd een beetje na-ijlt.
Geen direct bewijs voor, gewoon herinneringen. Geloof dat Shell meer last heeft van slecht nieuws over hun specifiek dan dat ze direct last hebben van de olieprijs.

Heb mijn aandelen Shell gekocht op 10.xx. Best wel leuke marge zo :)

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 08-03-2021 16:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
JohanNL schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:26:
Zoals writser al zei is een daily leveraged ETF niet hetzelfde als wat ik omschrijf. Ik zou bijv. op een 100k portefeuille 10k leverage nemen. Vervolgens zal de % leverage elke dag fluctueren, terwijl dit bij een daily leveraged ETF constant is. Ik kan de leverage constant houden als ik bij waardestijging meer leen en bij waardedaling aflos.
Of het voordeliger is.. een leveraged ETF heeft doorgaans een aardig hoge TER (en transparantie op kosten schiet nog wel eens tekort imo).

Dat effectenkrediet komt in principe gewoon neer op een hoge limiet roodstand op je betaalrekening, tegen relatief gunstig rentepercentage. Dat geeft je een stuk meer flexibiliteit dan een leveraged ETF. Stel dat je continu 20k op de bank hebt staan als buffer, dan zou je dit kunnen beleggen met de wetenschap dat je altijd tijdelijk geld kan opnemen om je kapotte wasmachine te vervangen. :9 Vervolgens kan je besluiten of je dit gat aanvult met salaris van volgende maand, of je een stukje portefeuille verkoopt, of door blijft lenen. Beetje 'living on the edge', dat wel.

Ik probeer het effectenkrediet niet te promoten, ik was gewoon niet op de hoogte van het bestaan ervan en houd het in mijn achterhoofd als ik een keer behoefte heb aan leverage. Voorlopig heb ik nog een grote berg cash staan om in te zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Longcat op 08-03-2021 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Radeoxx schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Het is inderdaad vrij besteedbaar. Geen flauw idee hoeveel je bij IB kan lenen, weet Zr40 wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 08-03-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Begin toch wel licht nerveus/hoogtevrees te krijgen als het totale portfolio waarde meerdere procenten stijgt per dag.
Vanochtend was het nog dik 4% ofzo YTD na afgelopen week, mooi resultaat. Nu flirt het met +7%. Meer in de plus vrijdag, en weer vandaag, dan normaal op mijn loonstrook staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 08-03-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Xanaroth schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:16:
Begin toch wel licht nerveus/hoogtevrees te krijgen als het totale portfolio waarde meerdere procenten stijgt per dag.
Vanochtend was het nog dik 4% ofzo YTD na afgelopen week, mooi resultaat. Nu flirt het met +7%. Meer in de plus vrijdag, en weer vandaag, dan normaal op mijn loonstrook staat.
Waarom is dat erg?

Je hebt er top dagen bij en dagen dat je er droevig van wordt. Dat is een beetje beleggen. Als het door de bank over langere termijn maar stijgt.

Voor mij was vorige week drama, vandaag gaat het weer ok maar voor een dag als vandaag heb ik niet het juiste portfolio blijkbaar.
Pagina: 1 ... 96 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.