Op de technische aspecten van je vraag kan ik wel antwoord geven.The_FrankO schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:45:
Hoe werkt dat met een SPAC? Kan ik het beschouwen dat Rocket Lab nu al te verhandelen is? Of zitten er nog meer risico’s aan vast? Krijg je voor ieder VACQ een RKLB terug?
Er van uit gaande dat de merger daadwerkelijk plaats zal vinden is één aandeel in de SPAC precies hetzelfde als één aandeel in het gecombineerde bedrijf. Ze krijgen alleen een andere naam. De vraag is alleen: hoe groot is dat aandeel?
Het aantal uitstaande aandelen in de SPAC is veel kleiner dan het aantal uitstaande aandelen dat straks zullen bestaan in het gecombineerde bedrijf. Dat zal afhankelijk zijn van de waardering die afgesproken wordt tussen de SPAC en het bedrijf. En van de hoeveelheid warrants die uitgeoefend zullen worden.
Dat is dus ook meteen een risico. Je bezit een bepaald percentage aandelen in de SPAC, maar je weet niet welk percentage dat gaat zijn in het gecombineerde bedrijf.
Een ander risico is dat de deal niet doorgaat. Dan gaat de SPAC op zoek naar een andere target, of heft zich uiteindelijk op. In dat geval krijg je wel de NAV terug, ik geloof $10 per aandeel.
Je kan er van uit gaan dat met 1 aandeel SPAC je 1 aandeel in het toekomstige gecombineerde bedrijf hebt, maar hoeveel het minstens waard gaat zijn of welk percentage van het gecombineerde bedrijf je gaat bezitten, daar heb je geen garanties.En mag ik er dan dus vanuit gaan dat dit de koersprijs van het aandeel is?
Dat kan niemand voor jou beantwoorden.Nu al VACQ kopen of wachten tot het RKLB is?
Of helemaal weg van blijven?
Ikzelf blijf in ieder geval weg van SPACs, en ook van bedrijven die zijn gemerged met een SPAC totdat ze in ieder geval een kwartaalverslag hebben gepubliceerd. Dit omdat de rapportageverplichtingen voor de merger veel lager zijn ten opzichte van die bij een IPO.
Blijkt het een geweldig bedrijf te zijn, dan kan ik altijd nog instappen. Historisch gezien vindt de meeste groei niet slechts in de eerste maanden (of zelfs jaren) plaats.