39 is het kasstroom overzicht. Dus waar het geld in dat jaar vandaan is gekomen en aan uitgegeven is. Voor de schulden moet je op pagina 51 zijn.Jebus4life schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:05:
Maar ik vind hun cijfers nogal verwarrend. Als ik op pagina 39 afga hebben ze maar 7,2 miljard CHF aan schulden, maar dat komt niet overeen met pagina 43 waar ze 49 miljard aan "obligations" hebben waar schuld dan 17 miljard van zou zijn. Vermoedelijk is het gewoon mijn beperkte kennis over het lezen van dit soort cijfers en balansen, maar hier ben ik dus niet zeker van. Als iemand er me meer over wil vertellen, graag.
Input mag altijd
Mijn 2 cents.Jebus4life schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:05:
Mocht iemand hier tijd en zin hebben, Roche.
Zwitserse pharmareus. Staat bij morningstar als undervalued pick in de pharma (for what it's worth).
Gezien zo'n lijstje "as good a place as any" is om wat aandelen te screenen (en ik toch iets zoek in de pharma) ben ik eens door de cijfers aan het gaan (echt de pipeline/producten, ik ben er nog niet aan begonnen, ik vermoed dat ik spontaan hun producten nodig zal hebben indien ik eraan begin...).
Koers is net onder de 300 CHF gedipt vandaag. Market Cap is 270 miljard CHF
Op het eerste zicht zijn de financials er bijzonder goed uit.
Revenue staat op 60 miljard. Lichtjes afgenomen tegenover 2019, maar dat komt vooral door de sterke Zwitserse Frank (5% daling revenue, maar 1% stijging revenue bij gelijke wisselkoers).
Nettowinst is zeer dik in orde 15 miljard. Een miljard meer dan vorig jaar (en ook hier tempering door die sterke Zwitserse Frank).
Maakt een nettowinstmarge van zo'n 25%
Koers/Winst is niet echt geweldig met rond de 19... Maar dit is geen aandeel dat ik snel zo'n 15 a 20% zie terugvallen om naar een aantrekkelijkere ratio van 15 ofzo te gaan.
Dividend stijgt al bijzonder lang op jaarlijkse basis en zit nu op 9,1 Zwitserse Frank. 3% Bruto dus, niet verkeerd, maar dus wel pittig belast (geen idee of de cijfers in NL anders zijn, ik baseer me op BE: 15% in Zwitserland + 30% in België; netto maar 1,8% dus).
Payout ratio is iets boven 50%. Dat is goed te noemen. Roche heeft aangegeven volgend jaar opnieuw te verhogen, en op het eerste zicht geen reden om aan te nemen dat ze daarmee zullen stoppen.
Roche staat ook bekend om hun torenhoge R&D budgetten (ook zoiets wat jaarlijks stijgt. Inmiddels al meer dan 13 miljard). Dus ze zitten alvast niet stil om hun pipeline uit te breiden. Ook zijn ze absoluut niet vies van overnames om meerwaarde te creëren.
Mijn primaire vraag na bovenstaande usual suspects zijn de schulden. maar hier raak ik dus niet uit.
Naar wat ik online kan vinden zou dat dik in orde zijn. Je zou ook niets anders verwachten van Zwitsers.
Maar ik vind hun cijfers nogal verwarrend. Als ik op pagina 39 afga hebben ze maar 7,2 miljard CHF aan schulden, maar dat komt niet overeen met pagina 43 waar ze 49 miljard aan "obligations" hebben waar schuld dan 17 miljard van zou zijn. Vermoedelijk is het gewoon mijn beperkte kennis over het lezen van dit soort cijfers en balansen, maar hier ben ik dus niet zeker van. Als iemand er me meer over wil vertellen, graag.
Dan de laatste vraag. Waarom zou ik Roche kiezen voor mijn portefeuille ipv X (*ik heb niet alle bedrijven in depth bekeken ofzo)
J&J: Lager dividend, lijkt me bovendien hoger geprijsd dan Roche (misschien niet onlogisch, Amerikanen zijn investeerders en kijken eerder naar Amerikaanse bedrijven).
Sinopharm: Moet ik verder bekijken, op het eerste zicht zéér indrukwekkend; maar de facto een Chinees staatsbedrijf...
Bayer: Stond eerst op mijn radar. Maar zitten nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. Veel negatieve berichtgeving. Bovendien blijft die hele round-up zaak maar etteren en dat gaat ze nog veel geld kosten. Wel een zeer grote marge om qua koers door te stijgen als dat opgelost raakt.
Novartis: Minder stabiel bedrijf dan Roche op het eerste zicht (veel grotere swings in revenue en winsten). Kan een goede investering zijn, maar ik zie niet direct redenen om Novartis te kiezen boven Roche.
MSD (Merck and Co): Véél te hoge payout ratio (90%). Misschien dat dat dividend houdbaar blijft (ze doen het al jaren). Maar geeft me een minder gevoel.
GSK: Staat ook op mijn radar. Hebben heel zware klappen gekregen sinds ze hebben aangegeven het bedrijf te gaan splitsen. Hebben ook aangegeven (zwaar) in het dividend te gaan snijden na de split. Veel onzekerheid dus. Lijkt me op het eerste zicht echt wel echt undervalued. Maar niet de slimste play als je een stabiel waardebedrijf wilt toevoegen. Niet tegenstaand hier dus serieus zaken mee te doen kunnen zijn.
Abbvie: Payout ratio ligt nóg hoger dan MSD. Ook hier, Abbvie doet dat al jaren. Maar ik zou me er niet gerust bij voelen.
Sanofi: Dit is de volgende die ik ga bekijken. Maar een Frans bedrijf. Schrikt me altijd een beetje af
Input mag altijd
Roche is zeker mooi, staat ook lange tijd op mijn radar.
Let alleen (ironisch genoeg) wel op de hoge share prijs. Dat maakt het vrij lastig om makkelijk iets te doen met kleine aankopen richting DRiP/DCA/herbalanceren. Dat is voornamelijk relevant als je nog net begint cq klein portfolio hebt - dan zit je snel met geforceerd underweight/overweight en onevenredige transactiekosten die niet prettig in verhouding liggen.
Wat betreft wat andere observaties, paar dingen die me snel binnen schieten:
- Novartis heeft net een nieuwe CEO en best een dikke pipeline aan nieuwe medicatie en ontwikkelingen. Liepen bijvoorbeeld met gene-therapy voorop (Kymriah was eerste FDA approved medicijn op die basis) en als je naar hun pipeline kijkt ben je even bezig met scrollen (x17 pagina's...).
Ook vrij druk bezig geweest met overnames en herpositioneren van het bedrijf rond dergelijk nieuwe biopharma ontwikkelingen. Denk aan een deel van vaccin business vanuit GSK overgenomen tot spin-off van Alcon oogmedicatie. Dat soort grote 'events' die elkaar kort opvolgen zorgen ervoor dat je lastig echt iets over de cijfers kunt zeggen door alleen naar de cijfers te kijken van afgelopen jaar/jaren.
IMO typisch gevalletje waar getallen uit het verleden echt niks meer zegt over de toekomst, dus ga niet enkel en alleen af op de gerapporteerde cijfers.
- Bayer is een stukje pharma. De klappen vallen daarbij juist aan de kant van crops (landbouw), zie o.a. monsanto/roundup debable. Sterker nog: dat is wel hun grootste business tak ondanks alle tegenslagen. Belangrijk is dan ook vooral dat dit dus geen pure-play is op healthcare zoals de andere bedrijven, en dat ook niet focus is van het management. Vraag dus vooral af waarom een bedrijf met hoofd focus landbouw in het rijtje staat met biopharma bedrijven, anders kun je ook Siemens ofzo in je lijst opnemen als vergelijking tegen Roche. Ik roep maar even iets.
Abbvie: pay-out ratio is <60%, last i checked, waar haal jij vandaan dat het hoger is dan Merckx (90%)?
Wat ik merk is dat vooral Abbvie en Bristol-Meyers veel worden getipt online als market-beating returns.
- BMY schoot 2013-2015 omhoog, en sindsdien groeit hun eps/revenue met 20-30% per jaar.. alleen dat was dus al verwacht. Beetje tesla-achtig, prijs gaat sky-high en daarna moet resultaat de prijs gaan inhalen/bewijzen. Blijven echter vol doorgaan met ontwikkelingen en overnames, en zijn daar tot dusver goed in ook. Zo is recent de Celgene meest notable, a $74B (ja B, niet M, echt een serieuze stap).
De groei lijkt daardoor vol te houden, en als gevolg begint men te verwachten dat de koers weer tot leven komt.
Grootste pessimisten zeggen van $60 naar $75, grootste optimisten verwachten $200+ wanneer P/E richting een meer markt conforme 20 gaat als de cijfers zich bewijzen.
Ze draaiden namelijk iets van $6-10 EPS over 2020, geen tijd om nu goed te kijken, als ze de kosten voor die gigantische multi-miljarden overname erbuiten laten. Dat is serieus veel geld op een $60 aandeel, P/E van 6-10 is bizar in een markt waar menigeen op P/E van 30 staat.
- Abbvie management kreeg een zak geld inclusief een waanzinnige blockbuster drug met een tenminste-houdbaar-tot datum tijdens de spin-off. Doel, om met dat geld/revenue een bedrijf op te bouwen voor de THT datum verstrijkt op de vorige drug. En daar lijken ze echt succesvol in, goede neus voor de juiste overnames en R&D focus tot nu toe.
De markt is nog steeds nerveus met die aankomende THT datum en of ze daarna ook echt stand houden met de nieuwe medicatie. Gevolg is lage koers en 6% dividend yield.
Tegelijk is 6% yield en <60% payout een signaal van enorme safety margin én tegelijk dat ze meer dan genoeg geld over houden voor extra R&D/overnames. Als ze vanaf nu een 0% groei doorstaan over 10 jaar (dus humira succesvol vervangen, maar niks meer), pak je als aandeelhouder nu al een mooi aandeel want 6% yield.
De huidige verwachting is dat ze al voor de humira fall-off meerdere medicijnen hebben (Skyrizi and Rinvoq) die dat gat ruimschoots opvangen - en ook hier een pipeline waar je even bezig bent met scrollen. Tegelijk blijven ze de Humira prijs verhogen (+7,4% damn), uitmelken en massaal investeren in overnames/R&D met al dat geld.
Beide bedrijven lijken priced to fail, maar performance en management spreekt dat tot dusver ernstig tegen.
[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 04-03-2021 11:20 ]
Allright, bedankt voor je input. Zeker met die soort giganten (in een sector waar de meesten van ons toch niet in detail thuis zullen zijn) is dergelijk feedback enorm nuttig. Dankrij je comment iets verder gekeken:Xanaroth schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:32:
[...]
Mijn 2 cents.
Roche is zeker mooi, staat ook lange tijd op mijn radar.
Let alleen (ironisch genoeg) wel op de hoge share prijs. Dat maakt het vrij lastig om makkelijk iets te doen met kleine aankopen richting DRiP/DCA/herbalanceren. Dat is voornamelijk relevant als je nog net begint cq klein portfolio hebt - dan zit je snel met geforceerd underweight/overweight en onevenredige transactiekosten die niet prettig in verhouding liggen.
Wat betreft wat andere observaties, paar dingen die me snel binnen schieten:
- Novartis heeft net een nieuwe CEO en best een dikke pipeline aan nieuwe medicatie en ontwikkelingen. Liepen bijvoorbeeld met gene-therapy voorop (Kymriah was eerste FDA approved medicijn op die basis) en als je naar hun pipeline kijkt ben je even bezig met scrollen (x17 pagina's...).
Ook vrij druk bezig geweest met overnames en herpositioneren van het bedrijf rond dergelijk nieuwe biopharma ontwikkelingen. Denk aan een deel van vaccin business vanuit GSK overgenomen tot spin-off van Alcon oogmedicatie. Dat soort grote 'events' die elkaar kort opvolgen zorgen ervoor dat je lastig echt iets over de cijfers kunt zeggen door alleen naar de cijfers te kijken van afgelopen jaar/jaren.
IMO typisch gevalletje waar getallen uit het verleden echt niks meer zegt over de toekomst, dus ga niet enkel en alleen af op de gerapporteerde cijfers.
- Bayer is een stukje pharma. De klappen vallen daarbij juist aan de kant van crops (landbouw), zie o.a. monsanto/roundup debable. Sterker nog: dat is wel hun grootste business tak ondanks alle tegenslagen. Belangrijk is dan ook vooral dat dit dus geen pure-play is op healthcare zoals de andere bedrijven, en dat ook niet focus is van het management. Vraag dus vooral af waarom een bedrijf met hoofd focus landbouw in het rijtje staat met biopharma bedrijven, anders kun je ook Siemens ofzo in je lijst opnemen als vergelijking tegen Roche. Ik roep maar even iets.
Abbvie: pay-out ratio is <60%, last i checked, waar haal jij vandaan dat het hoger is dan Merckx (90%)?
Novartis heeft blijkbaar 33% van de (voting eligible) aandelen van Roche. Dat zijn er zo'n 50 miljoen. Wel pittig. Ze hebben overigens geen controle over Roche. In totaal (inclusief non-voting shares) hebben ze net geen 6% in handen.
Dat zorgt ervoor dat Novartis al een "vaste" revenue van bijna een half miljard CHF binnenkrijgt via Roche dividenden. Mochten ze beslissen hun deel te verkopen is dat 15 miljard aan éénmalige inkomsten (en dat zou de koers van Roche naar beneden drukken). Anderzijds zijn ze sterk geplaatst om een merger/hostile takeover te lanceren (hoe de Zwitserse overheid daarmee zou omgaan is een ander discussiepunt natuurlijk).
Je hebt gelijk met Bayer, ik heb gewoon even de 10 grootste pharmabedrijven naar revenue gezocht. Bayer hoort misschien niet echt thuis in dat lijstje.
Ivm Abbvie: Ik zal verkeerde data genomen hebben, je hebt inderdaad gelijk. Mijn excuses.
Beiden (samen met AbbVie, maar moet ik dan verder bekijken, ik was afgehaakt op het verkeerde payout cijfers) staan alvast waar je wilt dat ze staan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PxDw45yk2TBIul5droPn80h8.jpg?f=user_large)
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Dat is niet de Roche die ik (een klein beetje) van binnen ken: Heel veel overhead. Veel aflopende patenten. Op meerdere vlakken de slag met innovatie verloren (zeker als het gaat om digitalisatie). En de producten zijn relatief duur geprijsdJebus4life schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:05:
Mocht iemand hier tijd en zin hebben, Roche.
Roche staat ook bekend om hun torenhoge R&D budgetten (ook zoiets wat jaarlijks stijgt. Inmiddels al meer dan 13 miljard). Dus ze zitten alvast niet stil om hun pipeline uit te breiden. Ook zijn ze absoluut niet vies van overnames om meerwaarde te creëren.
Ik zit eraan te denken om mijn Galapagos aandelen er vandaag of morgen toch maar uit te gooien.
Ze staan nog steeds op een stevig verlies, maar hebben vandaag weer even een mooie opleving a.g.v. goed nieuws m.b.t. een onderzoek.
De kans bestaat dat ze in de toekomst nog weer opkrabbelen, maar dat is een kwestie van een lange adem..... als het al zo ver komt.
Nog een paar van deze oplevingen in de komende maanden zou kunnen, maar ze kunnen ook zomaar weer een flinke klap krijgen. Ik ga mijn verlies maar nemen.
Komt nog bij dat ik over enkele maanden toch wat van mijn beleggingen ten gelde moet maken a.g.v. een hele mooie persoonlijke kans die voorbij komt, maar waarvoor ik wel wat extra geld nodig heb.
Dus dan maar soort van twee vliegen in één klap. Ik heb moet toch wat te gelde maken en hoef op deze manier niet meer te kijken naar het negatieve rendement
En toch, toch twijfel ik
Ze staan nog steeds op een stevig verlies, maar hebben vandaag weer even een mooie opleving a.g.v. goed nieuws m.b.t. een onderzoek.
De kans bestaat dat ze in de toekomst nog weer opkrabbelen, maar dat is een kwestie van een lange adem..... als het al zo ver komt.
Nog een paar van deze oplevingen in de komende maanden zou kunnen, maar ze kunnen ook zomaar weer een flinke klap krijgen. Ik ga mijn verlies maar nemen.
Komt nog bij dat ik over enkele maanden toch wat van mijn beleggingen ten gelde moet maken a.g.v. een hele mooie persoonlijke kans die voorbij komt, maar waarvoor ik wel wat extra geld nodig heb.
Dus dan maar soort van twee vliegen in één klap. Ik heb moet toch wat te gelde maken en hoef op deze manier niet meer te kijken naar het negatieve rendement
En toch, toch twijfel ik

Nou jongens en meisjes, appeltje eitje voor ons... toch 
Leuk gevonden, wel jammer dat je niet kan shorten op Wirecard
Mijn eerste keer vanwege de kennis wat ik heb van deze bedrijven afgelopen jaar scoorde ik +€975 (+97.5%).WizZie- schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:12:
Wel leuk bedacht, uiteraard na aanleiding van waarom de beurs omhoog gaat en het met de economie niet fantastisch gaat.
Je kan het ook omdraaien. Het verlies heb je nu toch al geleden. Niets meer aan te doen.B-Real schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:28:
Ik zit eraan te denken om mijn Galapagos aandelen er vandaag of morgen toch maar uit te gooien.
[knip]
En toch, toch twijfel ik
Wat ik normaliter doe is bepalen of ik verwacht dat het aandeel vanaf de huidig geldende koers gaat stijgen, en wat het rendement zou zijn. Als ik denk dat ik meer rendement kan behalen in een ander aandeel/instrument verkoop ik het, en koop ik het andere aan.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Grappig spelletje, had al het geld erin laten zitten het hele jaar anders is het te makkelijk natuurlijk. Kwam uit op 27%, ironisch genoeg bijna exact hetzelfde rendement als in het echt over vorig jaar.WizZie- schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:12:
Zit op m'n telefoon en bemerk zo te zien een ferme tik op de US beurzen?
Bijna alles in de US wat ik heb en in het oog hou diep diep rood. En gisteren was ook al geen goede dag voor de meeste van die aandelen.
Misschien dat ik mijn positie in ADMA verstevig, die hadden alvast goed nieuws gemeld.
Iemand hier die in Cloudflare zit? Ik ga vanavond de tijd niet hebben om DD te doen, maar - 20% op 2 dagen. Dit zijn we de momenten om in te slaan als als voor dit soort aandelen. Hopen dat ze morgen niet 10% hoger staan ^^
Bijna alles in de US wat ik heb en in het oog hou diep diep rood. En gisteren was ook al geen goede dag voor de meeste van die aandelen.
Misschien dat ik mijn positie in ADMA verstevig, die hadden alvast goed nieuws gemeld.
Iemand hier die in Cloudflare zit? Ik ga vanavond de tijd niet hebben om DD te doen, maar - 20% op 2 dagen. Dit zijn we de momenten om in te slaan als als voor dit soort aandelen. Hopen dat ze morgen niet 10% hoger staan ^^
Flink rode dag inderdaad...
"The Nasdaq also fell into correction territory, down more than 10% from its recent high on an intraday basis."
https://www.cnbc.com/2021...t-open-to-close-news.html
"The Nasdaq also fell into correction territory, down more than 10% from its recent high on an intraday basis."
https://www.cnbc.com/2021...t-open-to-close-news.html
Best aardige stijging hier. Met name financials (banks/REITS) die weer de kar trekken. En serieus, hoe kan mn YTD beste aandeel een 10% yielder zijn.
Ook afgestrafte aandelen als AB Inbev en Unilever zitten weer aardige stap hoger tot nu toe.
Daling vrij lokaal te zijn, maar heftig. Zoals TSLA , Paypal, Enphase, Plug Power (-7 a 12%) en andere high risk/groei aandelen.
Ook afgestrafte aandelen als AB Inbev en Unilever zitten weer aardige stap hoger tot nu toe.
Daling vrij lokaal te zijn, maar heftig. Zoals TSLA , Paypal, Enphase, Plug Power (-7 a 12%) en andere high risk/groei aandelen.
[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 04-03-2021 20:14 ]
Het beste aandeel in mijn portfolio intraday? Waste Management, +1,47%. Slechtste, Zillow met -12,4%.
Wel het grootste dagverlies in absolute cijfers voor mij. Maar dat is niet gek, met die enorme stijging sinds de maart 2020 crash.
In ieder geval voelt het voor mij heel anders dan toen. Mijn leverage is een stuk lager.
Wel het grootste dagverlies in absolute cijfers voor mij. Maar dat is niet gek, met die enorme stijging sinds de maart 2020 crash.
JPOW z'n optreden was niet heel sterk bij de WSJ 
Edit: Hij gaf aan dat de FED er niet zoveel problemen mee heeft als yields toenemen. Volgens mij had de markt meer maatregelen verwacht.
Kan zijn dat dit een goed koopmoment is?
Edit: Hij gaf aan dat de FED er niet zoveel problemen mee heeft als yields toenemen. Volgens mij had de markt meer maatregelen verwacht.
Kan zijn dat dit een goed koopmoment is?
[ Voor 64% gewijzigd door noslen op 04-03-2021 20:18 ]
Anoniem: 455473
Kan, maar was een gast bij Bloomberg TV die verwoordde het wel heel goed. Als de markt al zo sterk reageert op geruchten van het verhogen van de rente, hoe zal de markt dan reageren wanneer de rente echt omhoog gaat?
Denk eerder, dat menigeen in TSLA et al misschien toch niet zo'n fanboi is om maar iets te noemen. +800% is leuk met je eigen geld. Maar daar -25% op (+575% over) is dan ineens wel wat zonde en fear/panick-y redden wat je kunt.Anoniem: 455473 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:22:
Kan, maar was een gast bij Bloomberg TV die verwoordde het wel heel goed. Als de markt al zo sterk reageert op geruchten van het verhogen van de rente, hoe zal de markt dan reageren wanneer de rente echt omhoog gaat?
Vooral als de pro's in hun model andere discounts gaan hanteren, en mee verkopen met de meute. Volgens mij zijn daar al aardig wat stoploss niveau's getriggered.
[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 04-03-2021 20:28 ]
Ik zou niet weten waarom iemand verbaasd zou zijn over de laatste dagen. We zitten in een tijd van irrational exuberance. Dan hoeft er maar een klein dingetje mis te gaan, of de overgewaardeerde boel klapt in elkaar. Een Nvidia, een Nio, een Tesla, een Fastly etc. In normale tijden stonden deze stuk voor stuk minimaal 70% lager. Zoals hierboven opgemerkt doen de waarde aandelen het idd wel goed. Het trekt uiteindelijk altijd weer gelijk, of dit nou na 4 maanden is of 4 jaar.
Zoals ze zeggen: pigs get slaughtered😋.
Zoals ze zeggen: pigs get slaughtered😋.
De rente is toch omhoog gegaan? Zie cnbc artikel dat ik hierboven postte.Anoniem: 455473 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:22:
Schijnt dat de FED het niet erg vindt dat de inflatie omhoog gaat en de rente niet gaat verlagen:
https://www.marketwatch.c...11614879804?mod=home-page
https://www.telegraaf.nl/...mlaag-na-toespraak-powell
https://www.marketwatch.c...11614879804?mod=home-page
https://www.telegraaf.nl/...mlaag-na-toespraak-powell
[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 04-03-2021 21:51 ]
De rente van de 10 years US treasery note gaat de laatste tijd veel te snel omhoog. van 0,5% in augustus 2020 maar 1,55% nuPistachenootje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:27:
[...]
De rente is toch omhoog gegaan? Zie cnbc artikel dat ik hierboven postte.
GME ook weer flink up. Geen idee waarom.
Ik ben zeer benieuwd naar morgen, ook naar het effect op de AEX.
ASML -6%, ASMI -5% besi -7%. Denk dat we voorliepen ipv er achteraan.noslen schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:35:
GME ook weer flink up. Geen idee waarom.
Iemand beetje bekend met Randstad en anderen in de staffing wereld? Ben aan het kijken naar Randstad. Ondanks wat krimp het afgelopen jaar wel nog marktleider in flink wat landen. Maar ik schrik ik een beetje van de ebita. 2 jaar terug 5.5%, dit jaar iets van 3,3%. Is dat gangbaar in de staffing wereld? Volume business, dus er wordt uiteraard wel geld verdiend, maar daar moeten ze dan ook best wat voor doen.
Heb totaal niks aan postities in deze tak van sport, maar vind het lastig de cijfers wat te plaatsen.
Heb totaal niks aan postities in deze tak van sport, maar vind het lastig de cijfers wat te plaatsen.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Heb je de laatste 2 jaarverslagen gelezen van begin tot eind inclusief voetnoten?Wom schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:26:
Iemand beetje bekend met Randstad en anderen in de staffing wereld? Ben aan het kijken naar Randstad. Ondanks wat krimp het afgelopen jaar wel nog marktleider in flink wat landen. Maar ik schrik ik een beetje van de ebita. 2 jaar terug 5.5%, dit jaar iets van 3,3%. Is dat gangbaar in de staffing wereld? Volume business, dus er wordt uiteraard wel geld verdiend, maar daar moeten ze dan ook best wat voor doen.
Heb enkel nog maar de fact sheet bekeken die ze aanbieden. Daaruit viel mij dit op. Maar ik snap de hintRukapul schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:34:
[...]
Heb je de laatste 2 jaarverslagen gelezen van begin tot eind inclusief voetnoten?
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Veel aan het lezen (ook hier natuurlijk
) een boek gekocht om toch eens te gaan beginnen met beleggen.
Nu ben ik gestart met bux-zero met een klein bedrag.
Lekker simpele app makkelijk en overzichtelijk voor een beginner zoals ik, maar die grafieken zijn erg slecht.
Nu zoek ik op tradingview ook de aandelen op die ik heb maar ik kan de ETF's die bux aanbied daar niet vinden.
Ik heb gezocht op het ISIN nummer maar die kent tradingview niet.
Wel bij Degiro (had daar eerst een account aangemaakt nog niks meer gedaan verder).
Rare is dat de koers afwijkt van hoe die bij bux-zero staat.
Bij tradingview (en Degiro) staat €19,212 en bij bux €19,190
Waar zit kan dat verschil inzitten dan? Of heb ik gewoon niet de goede gevonden bij tradingview?
Nu ben ik gestart met bux-zero met een klein bedrag.
Lekker simpele app makkelijk en overzichtelijk voor een beginner zoals ik, maar die grafieken zijn erg slecht.
Nu zoek ik op tradingview ook de aandelen op die ik heb maar ik kan de ETF's die bux aanbied daar niet vinden.
Ik heb gezocht op het ISIN nummer maar die kent tradingview niet.
Wel bij Degiro (had daar eerst een account aangemaakt nog niks meer gedaan verder).
Waar zit kan dat verschil inzitten dan? Of heb ik gewoon niet de goede gevonden bij tradingview?
Toch niks mis mee om even lucht uit de bel te laten gaan...
Kan hij zo weer verder opgepompt worden, en echt knappen doet hij nog niet zo te merken.
Kan hij zo weer verder opgepompt worden, en echt knappen doet hij nog niet zo te merken.
Klopt, echter de Nasdaq zit al in correctie fase (meer dan 10% gezakt sinds de top). Hopelijk niet binnenkort in een bear market, want dan volgt de rest ook?Qunix schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:04:
Toch niks mis mee om even lucht uit de bel te laten gaan...
Gratis beleggen: ze maken hun geld met de spreads.ComTech schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:03:
Ik heb een hele tijd een rekening gehad bij Binck om vroeger, toen ik nog jong en naïef was, wat geld te verliezen. Nu wat ouder, aan het werk en wil ik wat gaan beleggen in o.a. indices.
We zijn inmiddels verhuist naar Duitsland. Nu dacht ik net om een rekening te openen bij DeGiro, maar dat mag niet tenzij je in Nederland of Belgie woont. Het liefste wil ik gewoon beleggen via een Nederlandse broker, dan hoeft het niet in het Duits en kom ik bij voorkeur niet in aanraking met de Duitse belastingdienst
.
Weet iemand misschien een NL broker waarbij ik als Nederlander in het buitenland gewoon een rekening mag openen? Ik lees vanalles op DeGiro en Binck voor wanneer je in Nederland woont, een rekening opent en vervolgens emigreert, maar dat station zijn we dus al gepasseerd. Vanwege inactiviteit is mijn rekening bij Binck helaas opgeheven.
Thanks!
We zijn inmiddels verhuist naar Duitsland. Nu dacht ik net om een rekening te openen bij DeGiro, maar dat mag niet tenzij je in Nederland of Belgie woont. Het liefste wil ik gewoon beleggen via een Nederlandse broker, dan hoeft het niet in het Duits en kom ik bij voorkeur niet in aanraking met de Duitse belastingdienst
Weet iemand misschien een NL broker waarbij ik als Nederlander in het buitenland gewoon een rekening mag openen? Ik lees vanalles op DeGiro en Binck voor wanneer je in Nederland woont, een rekening opent en vervolgens emigreert, maar dat station zijn we dus al gepasseerd. Vanwege inactiviteit is mijn rekening bij Binck helaas opgeheven.
Thanks!
DeGiro is toch ook actief in Duitsland? En wat betreft de belasting, ligt dat niet aan het land waar je belastingplichtig bent? Ik ken de regels specifiek voor Duitsland niet, maar ik vermoed dat je als belastingplichtige in Duitsland je beleggingen daar op moet geven. En dan heeft het denk ik meer zin om te kijken welke constructies onder dat belastingregime gunstig zijn (fondsen die wel of geen dividend uitkeren bijvoorbeeld).De_Bastaard schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:23:
Ik heb een hele tijd een rekening gehad bij Binck om vroeger, toen ik nog jong en naïef was, wat geld te verliezen. Nu wat ouder, aan het werk en wil ik wat gaan beleggen in o.a. indices.
We zijn inmiddels verhuist naar Duitsland. Nu dacht ik net om een rekening te openen bij DeGiro, maar dat mag niet tenzij je in Nederland of Belgie woont. Het liefste wil ik gewoon beleggen via een Nederlandse broker, dan hoeft het niet in het Duits en kom ik bij voorkeur niet in aanraking met de Duitse belastingdienst.
Thanks!
Of ben je alleen in Nederland belastingplichtig en kun je ook gebruik maken van Nederlandse constructies (zoals de NT fondsen die voor Nederlanders het dividendlek oplossen)? In dat geval is het misschien interessant om te kijken of je bij een van de Nederlandse grootbanken terecht kan.
Tenzij je 100% zeker geen fiscale inwoner bent van Duitsland, ook al is bv je inkomen nog in NL belastbaar omdat je grensganger bent, is je vermogen waarschijnlijk gewoon belastbaar in DE als je daar je hoofdwoonzit hebt.De_Bastaard schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:23:
We zijn inmiddels verhuist naar Duitsland. Nu dacht ik net om een rekening te openen bij DeGiro, maar dat mag niet tenzij je in Nederland of Belgie woont. Het liefste wil ik gewoon beleggen via een Nederlandse broker, dan hoeft het niet in het Duits en kom ik bij voorkeur niet in aanraking met de Duitse belastingdienst.
Thanks!
Ik zou opzoeken wat de KEst en Abgeltungssteuer is....en dan ben je vermoedelijk vrij snel overstag om een "steuer-einfache" broker te kiezen die dat voor je afvoert. Wat je daar zelf mee bemoeien wil je liever niet. (Dat loont alleen/is noodzakelijk als je erg actief bent met belegen opties etc.)
@Verwijderd1 De giro is actief in oa Duitsland en Oostenrijk, maar draagt niet je Kest voor je af. Je betaald hier geen vermogensbelasting maar alleen op daadwerkelijk rendement, dus op 4% rente op je spaarrekening draagt de bank dan meteen 25% KEst af. Net zoals BTW afdracht systeem. In AT zelf voor een accumulerend fonds de belasting op het interne dividend bepalen is een opgave... De details bespaar ik.
[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 05-03-2021 00:19 ]
Ik merk het, net eind vorige week duizend in de VanEck SMD ETF gezetphantom09 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:06:
Klopt, echter de Nasdaq zit al in correctie fase (meer dan 10% gezakt sinds de top).
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Voor wereldwijd gespreid index beleggen kun je sowieso beter terecht bij een van de grootbanken of Fitvermogen. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/De_Bastaard schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:23:
Thanks!
Ik ga wat SQQQ calls kopen om mijn portfolio iets beter te hedgen. In het ergste geval mis ik 0,3% rendement. De meer ik lees, te meer ik verander in een beer.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 05-03-2021 06:49 ]
@Anoniem: 455473 welke looptijd kies je dan? Ik ben benieuwd naar het verschil tussen looptijd en strike price van een ETF en een aandeel.
Ik zal voor deze periode juni kiezen en een strike van 30. (hij is nu 15.76). Het is een leveraged product, dus het gaat wel snel, maar goed, daarom is het ook een hedge en het is niet alsof ik mijn hele vermogen er in stop.
Verwijderd1 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 23:37:
[...]
DeGiro is toch ook actief in Duitsland? En wat betreft de belasting, ligt dat niet aan het land waar je belastingplichtig bent? Ik ken de regels specifiek voor Duitsland niet, maar ik vermoed dat je als belastingplichtige in Duitsland je beleggingen daar op moet geven. En dan heeft het denk ik meer zin om te kijken welke constructies onder dat belastingregime gunstig zijn (fondsen die wel of geen dividend uitkeren bijvoorbeeld).
Of ben je alleen in Nederland belastingplichtig en kun je ook gebruik maken van Nederlandse constructies (zoals de NT fondsen die voor Nederlanders het dividendlek oplossen)? In dat geval is het misschien interessant om te kijken of je bij een van de Nederlandse grootbanken terecht kan.
Bedankt voor de reacties ! We zijn beiden werkzaam in Nederland en hebben 0 inkomsten in Duitsland, behalve een paar euro kindergeld. We zijn daarom voor Nederland buitenlands belastingplichtig en moeten aangifte doen in Nederland. In de 7 jaar dat we hier wonen nog geen aangifte hoeven doen in Duitsland, wat denk ik wel zou veranderen op het moment dat we iets verdienen dat niet in Nederland belast wordt... zoals bijv. inkomsten door voor een Duitse werkgever te werken of iets van opbrengsten uit zonnepanelen ofzo.Ko.Kane schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 00:15:
[...]
Tenzij je 100% zeker geen fiscale inwoner bent van Duitsland, ook al is bv je inkomen nog in NL belastbaar omdat je grensganger bent, is je vermogen waarschijnlijk gewoon belastbaar in DE als je daar je hoofdwoonzit hebt.
Ik zou opzoeken wat de KEst en Abgeltungssteuer is....en dan ben je vermoedelijk vrij snel overstag om een "steuer-einfache" broker te kiezen die dat voor je afvoert. Wat je daar zelf mee bemoeien wil je liever niet. (Dat loont alleen/is noodzakelijk als je erg actief bent met belegen opties etc.)
@Verwijderd1 De giro is actief in oa Duitsland en Oostenrijk, maar draagt niet je Kest voor je af. Je betaald hier geen vermogensbelasting maar alleen op daadwerkelijk rendement, dus op 4% rente op je spaarrekening draagt de bank dan meteen 25% KEst af. Net zoals BTW afdracht systeem. In AT zelf voor een accumulerend fonds de belasting op het interne dividend bepalen is een opgave... De details bespaar ik.
Daarnaast zijn er volgens mij afspraken gemaakt tussen Nederland en Duitsland zodat je niet op twee plekken over hetzelfde bedrag belasting betaalt. We gebruiken bijv onze Duitse rekening ook alleen voor de hypotheek te betalen, daar staat geen spaargeld op. Belastbaar vermogen in Duitsland is dus nihil
Klaas Knot was gister ook bijzonder positief over de oplopende rente: https://www.iex.nl/Nieuws...geeft-optimisme-weer.aspxAnoniem: 455473 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:22:
"Er zijn redenen om optimistisch te zijn over de tweede helft van dit jaar wanneer de lockdowns worden opgeheven. De markt is nu dat optimisme aan het inprijzen", aldus de centralebankpresident.
Wel een gekke redenatie. Tenzij er wordt bedoeld dat iedereen zijn/haar aandeeltjes verkoopt om met wat extra centjes op het terras te zitten...
Gedeeltelijk waar, Bux is namelijk gevestigd met een Nederlandse juridische entiteit.msteggink schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:06:
[...]
Gratis beleggen: ze maken hun geld met de spreads.
Zomaar spreads verhogen aan haar klanten die groter zijn dan op de beurs, om dan dit verschil zelf op te strijken, mag niet.
Wat wel mag is intern orders met elkaar verrekenen en laat die " zero order " die dus gratis is hier uitermate geschikt voor zijn.
Ze kunnen dan de verkoop orders de bied prijs geven en kopers de laat prijs laten betalen die is voortgekomen uit de markt zelf en deze orders van hun klanten intern met elkaar vereffenen.
Op die manier kan Bux dus wel eenvoudig en zonder risico geld verdienen door de spread van de markt.
Verder kunnen je aandelen worden uitgeleend wat ook best veel zou kunnen opleveren.
Koersen kloppen helaas niet altijd en/of hebben vertraging.ComTech schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:03:
Kan ook zijn dat je bij bux de bied of laat prijs ziet en bij DeGiro wellicht de middenkoers of laatst verhandelde koers.
Edit: Bux laat je inderdaad de bied of laat prijs zien, afhankelijk van of je wilt kopen of verkopen.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 05-03-2021 10:44 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik snap er werkelijk niets meer van. Het ene moment is een stijgende rente slecht en moet het direct de kop in gedrukt worden met QE. De markten mogen namelijk niet 'onrustig' worden. Het andere moment reflecteert een stijgende rente ineens 'optimisme'.Aardappelzakje schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:14:
[...]
Klaas Knot was gister ook bijzonder positief over de oplopende rente: https://www.iex.nl/Nieuws...geeft-optimisme-weer.aspx
"Er zijn redenen om optimistisch te zijn over de tweede helft van dit jaar wanneer de lockdowns worden opgeheven. De markt is nu dat optimisme aan het inprijzen", aldus de centralebankpresident.
Wel een gekke redenatie. Tenzij er wordt bedoeld dat iedereen zijn/haar aandeeltjes verkoopt om met wat extra centjes op het terras te zitten...
Als de rente komende week daalt, dan moet de verklaring dus zijn dat er pessimisme is in de markt? Ik denk dat Klaas Knot dan wel weer een andere verklaring uit de hoge hoed tovert.
Overigens gaan die extra centjes helemaal niet naar het terras. Mede door het beleid van de laatste 10 jaar is mijn woonquote + pensioenafdracht meer dan 50% van mijn maandsalaris.

[ Voor 8% gewijzigd door Maahes op 05-03-2021 10:48 ]
Hoe werkt eigenlijk het herbeleggen van dividend bij ABN Amro? Ik heb een zelf beleggen basis rekening en heb sinds januari een periodieke order lopen voor 200 euro NT World en 25 NT EM. Nu had ik echter 2,nogwat aan dividend gekregen en dit is weer afgeschreven wegens herbeleggen. Maar ik zag nergens een kooporder oid voor dat bedrag en ook de periodieke orders van februari waren niet hoger.
Trouwens nog wel leuk om te zien, ik had vorig jaar op 16 maart toen de boel klapte wat aandelen gekocht. Aegon, NN en Ahold. Staan op respectievelijk 143%, 94% en 13% winst. Helaas maar 100 euro in gestopt (ben niet zo'n ervaren belegger). En iets met als je alles van te voren weet kun je voor een dubbeltje de wereld rond.
Trouwens nog wel leuk om te zien, ik had vorig jaar op 16 maart toen de boel klapte wat aandelen gekocht. Aegon, NN en Ahold. Staan op respectievelijk 143%, 94% en 13% winst. Helaas maar 100 euro in gestopt (ben niet zo'n ervaren belegger). En iets met als je alles van te voren weet kun je voor een dubbeltje de wereld rond.
De wijzen komen uit het Oosten!
Het kan niet anders dan dat er reeds een aankooporder is verwerkt voor het dividend van NT World. Je houdt toch wel bij hoeveel stukken je zelf koopt? Dan kan je zien dat je nu ietsje meer stukken hebt. Dat is het herbelegde dividend. Gewoon effe goed kijken.NoepZor schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:07:
Hoe werkt eigenlijk het herbeleggen van dividend bij ABN Amro? Ik heb een zelf beleggen basis rekening en heb sinds januari een periodieke order lopen voor 200 euro NT World en 25 NT EM. Nu had ik echter 2,nogwat aan dividend gekregen en dit is weer afgeschreven wegens herbeleggen. Maar ik zag nergens een kooporder oid voor dat bedrag en ook de periodieke orders van februari waren niet hoger.
Mbt je losse aandelen vraag. Wat jij nu omschrijft is casino beleggen (IMHO). Het kan omlaag of het kan omhoog. Vraag jezelf eens af WAAROM jij die drie bedrijven gekocht hebt. Wat verwacht jij van die bedrijven? Wat vindt jij zelf van de koers tov de bedrijfsresultaten etc. etc. etc.
Grote kans dat jou antwoord luidt: weet ik niet, ik heb maar wat gedaan wat ik op Reddit gelezen heb.
Hence.....casino beleggen.
Tip: omarm je domheid en onwetendheid en koopt alleen NT. Laat het verder lekker aan de markt over. Saai en solide.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Volgens mij klopt het dat er geen aparte aankooporders worden gemaakt voor het herbeleggen van ontvangen dividend voor de NT fondsen. De check die ik heb gedaan is bij de tegenrekening: er zijn bedragen bijgekomen en een paar dagen laten weer afgegaan. Hierbij staat dat het gaat om een herbelegging, om hoeveel stuks het gaat en tegen welke prijs.NoepZor schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:07:
Bij de NT fondsen ontvang je geen stukken maar participaties voor het bedrag waarmee je periodiek inlegt (als je dat zo hebt ingesteld), waardoor het begrijpelijk is dat je dit niet meteen in één oogopslag ziet.Panzer_V schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:39:
[...]
Het kan niet anders dan dat er reeds een aankooporder is verwerkt voor het dividend van NT World. Je houdt toch wel bij hoeveel stukken je zelf koopt? Dan kan je zien dat je nu ietsje meer stukken hebt. Dat is het herbelegde dividend. Gewoon effe goed kijken.
Ik heb zelf sinds kort NT via Rabo zelf beleggen. Daar heb ik op 23 februari contant dividend uitgekeerd gekregen voor World. Ik had eigenlijk verwacht dat dit automatisch herbelegd zou worden, maar dit lijkt niet het geval te zijn, aangezien ik op mijn tegenrekening alleen de ontvangst heb staan van het dividend (ook onder de noemer contant).
Mis ik hier iets? Is natuurlijk ook een kleine moeite om het zelf te herbeleggen, maar toch.
Mis ik hier iets? Is natuurlijk ook een kleine moeite om het zelf te herbeleggen, maar toch.
DIt kan je aanpassen bij de instellingen van je profielDVI_NL schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:16:
Ik heb zelf sinds kort NT via Rabo zelf beleggen. Daar heb ik op 23 februari contant dividend uitgekeerd gekregen voor World. Ik had eigenlijk verwacht dat dit automatisch herbelegd zou worden, maar dit lijkt niet het geval te zijn, aangezien ik op mijn tegenrekening alleen de ontvangst heb staan van het dividend (ook onder de noemer contant).
Hier heb je wss ook ingesteld dat je niet elke keer een RaboReader nodig hebt.
Ik vind de ABN AMRO omgeving niet overdadig qua informatie. Er wordt bij lange na niet zoveel getoond als bij De Giro bijvoorbeeld.Panzer_V schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:39:
[...]
Het kan niet anders dan dat er reeds een aankooporder is verwerkt voor het dividend van NT World. Je houdt toch wel bij hoeveel stukken je zelf koopt? Dan kan je zien dat je nu ietsje meer stukken hebt. Dat is het herbelegde dividend. Gewoon effe goed kijken.
Helemaal eens hoorMbt je losse aandelen vraag. Wat jij nu omschrijft is casino beleggen (IMHO). Het kan omlaag of het kan omhoog. Vraag jezelf eens af WAAROM jij die drie bedrijven gekocht hebt. Wat verwacht jij van die bedrijven? Wat vindt jij zelf van de koers tov de bedrijfsresultaten etc. etc. etc.
Grote kans dat jou antwoord luidt: weet ik niet, ik heb maar wat gedaan wat ik op Reddit gelezen heb.
Hence.....casino beleggen.
Tip: omarm je domheid en onwetendheid en koopt alleen NT. Laat het verder lekker aan de markt over. Saai en solide.
Het doel is nu om in ieder geval 20-30 jaar door te beleggen met een bedrag wat we maandelijks makkelijk kunnen missen, om uiteindelijk het "rente-op-rente" effect te krijgen. En met de fondsen doe je het niet beter dan gemiddeld, maar zeker ook niet slechter
De wijzen komen uit het Oosten!
In principe is het irrelevant waar je je geld of vermogen hebt. Als je als NLse belastingplichtige bij een Amerikaanse broker zit betaal je ook over het saldo wat je daar aanhoudt vermogens belasting in NL.De_Bastaard schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:00:
[...]
[...]
Bedankt voor de reacties ! We zijn beiden werkzaam in Nederland en hebben 0 inkomsten in Duitsland, behalve een paar euro kindergeld. We zijn daarom voor Nederland buitenlands belastingplichtig en moeten aangifte doen in Nederland. In de 7 jaar dat we hier wonen nog geen aangifte hoeven doen in Duitsland, wat denk ik wel zou veranderen op het moment dat we iets verdienen dat niet in Nederland belast wordt... zoals bijv. inkomsten door voor een Duitse werkgever te werken of iets van opbrengsten uit zonnepanelen ofzo.
Daarnaast zijn er volgens mij afspraken gemaakt tussen Nederland en Duitsland zodat je niet op twee plekken over hetzelfde bedrag belasting betaalt. We gebruiken bijv onze Duitse rekening ook alleen voor de hypotheek te betalen, daar staat geen spaargeld op. Belastbaar vermogen in Duitsland is dus nihil
Betaal je dan ook vermogensbelasting in NL? Het Finanzambt hier vraagt trouwens niet om aangifte, dus dat is niet perse een indicatie of je het zou moeten doen.
Maar goed als je zeker bent dat je inderdaad niet hoeft af te dragen kun je bij Flatex, maar vast ook andere Duitse brokers aangeven dat je "Steuerausländer " bent en dan verrekenen ze niks automatisch. Maar je kan dan feitelijk alle Brokers kiezen die toch al niet rekening houden met de Duitse belasting zoals bv IB. En daar kan je zover ik weet gewoon de taal instellen.
Hmm bij instellingen heb ik keuzedividend wel gewoon op 'Aandelen' staan dus leek me dat het daarmee goed moest zijn.Dirk1221996 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:17:
[...]
DIt kan je aanpassen bij de instellingen van je profiel
Volgens mij kan dit beter in het belasting topic, maar het feit dat je voor Nederland "buitenlands belastingplichtig" bent zegt het eigenlijk al. Je bent niet alleen in Nederland belastingplichtig, maar ook in het buitenland (Duitsland). Het maakt niet uit waar je je geld of beleggingen hebt, die zul je in Duitsland moeten aangeven (tenminste, dat denk ik! wie weet wat er precies in het verdrag tussen NL en DE staat...).De_Bastaard schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:00:
[...]
[...]
Bedankt voor de reacties ! We zijn beiden werkzaam in Nederland en hebben 0 inkomsten in Duitsland, behalve een paar euro kindergeld. We zijn daarom voor Nederland buitenlands belastingplichtig en moeten aangifte doen in Nederland. In de 7 jaar dat we hier wonen nog geen aangifte hoeven doen in Duitsland, wat denk ik wel zou veranderen op het moment dat we iets verdienen dat niet in Nederland belast wordt... zoals bijv. inkomsten door voor een Duitse werkgever te werken of iets van opbrengsten uit zonnepanelen ofzo.
[ Voor 3% gewijzigd door Hielko op 05-03-2021 12:54 ]
Volgens mij geldt dat alleen voor keuzedividend. Alleen keert NT dividend gewoon contant uit. Volgens mij moet je dat bij de Rabo gewoon handmatig herbeleggen als je dat wilt.Dirk1221996 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:17:
[...]
DIt kan je aanpassen bij de instellingen van je profiel
Ik ben dit topic ook maar eens beginnen te lezen. Best intimiderend al die termen e.d. Waar te beginnen als startend belegger? Mijn doel is vooral om op langere termijn (10-15 jaar) meer vermogen op te bouwen. Ik zit daarom te denken om in te stappen op een ETF.
Het zal al vaak gevraagd zijn: maar wat zouden jullie adviseren? Ik wil instappen met ca. 10 tot 20k.
Het zal al vaak gevraagd zijn: maar wat zouden jullie adviseren? Ik wil instappen met ca. 10 tot 20k.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Dan zou ik toch even wat doorlezen want deze vraag komt heel vaak terug.Cass Casey schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:42:
Ik ben dit topic ook maar eens beginnen te lezen. Best intimiderend al die termen e.d. Waar te beginnen als startend belegger? Mijn doel is vooral om op langere termijn (10-15 jaar) meer vermogen op te bouwen. Ik zit daarom te denken om in te stappen op een ETF.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/Cass Casey schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:42:
Deze website geeft een aardig beeld welke partijen interessant voor je kunnen zijn als je wilt beleggen in indexfondsen.
Hoe kijken jullie eigenlijk naar TKWY? Het aandeel zakt al een tijdje en staat nu zelfs onder pre-covid crash prijzen.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Eerst inlezen en, geheel volgens verwachting: koop één of meerdere van de boeken die hier in het topic worden aangeraden.Cass Casey schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:42:
Zelf heb ik Vanguard FTSE All-World UCITS ETF
Is dat goed? zeg het maar, ik heb gekocht op 91 en hij staat nu 90,3 dus verlies. Echter op de wat langere termijn zal dat wel weer goedkomen en daar heb ik dit fonds voor.
Dit soort ETF's schommelen nooit heel veel omdat ze vrijwel alle grote aandelen volgen. Gaat er een aandeel de bietenbrug op dan zijn er altijd weer aandelen die het wel goed doen.
Let wel: ook een ETF is niet bestand tegen een volledige wereldwijde beurscrash.
Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend
Voordat je koopt is het toch handig als je jezelf erin verdiept.
Even iets heel anders. Ik gebruik Yahoo Finance als voornaamste bron voor actuele koersinfo en dit bevalt prima. Maar, ik ben recent gewisseld van e-mailadres en wil daarom mijn primaire (third-party) mailadres aanpassen. Een extra adres toevoegen als beveiligingsmaatregel is mogelijk, maar het aanpassen tot inlog-adres lijkt niet mogelijk. Iemand suggesties?
PS: als dit ergens anders thuishoort op het forum dan hoor ik het graag.
PS: als dit ergens anders thuishoort op het forum dan hoor ik het graag.
Ben aan het twijfelen om in te stappen. Ook aangekocht via DeGiro? Deze is dan de enige optie vermoed ik? => IE00BMC38736Shamalamadindon schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 05:27:
[...]
Ik merk het, net eind vorige week duizend in de VanEck SMD ETF gezet, wat een timing.
Als redelijk nieuwe belegger ben ik me toch wat zorgen aan het maken over Desktop Metal. Zat er met een GAK van 19.50 maar het aandeel is echt met een duikvlucht bezig. Ik kan er zo 1,2,3 ook geen nieuws over vinden. Is dit een gevalletje verlies nemen of bijkopen en hopen op betere tijden?
@goldmemberf1
Als wij dat wisten hier dan zaten we hier niet.
Dan zaten we op ons superjacht in de carribean een pina colada te sippen terwijl de party wordt voorbereid
Als wij dat wisten hier dan zaten we hier niet.
Dan zaten we op ons superjacht in de carribean een pina colada te sippen terwijl de party wordt voorbereid
Als je dat aan random mensen op een internet forum moet vragen kun je beter verkopen .. Dan heb je kennelijk geen idee wat je gekocht hebt en wat het waard is. Doe je eigen werk en doe het goed of koop een indexfonds.goldmemberf1 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:15:
Als redelijk nieuwe belegger ben ik me toch wat zorgen aan het maken over Desktop Metal. Zat er met een GAK van 19.50 maar het aandeel is echt met een duikvlucht bezig. Ik kan er zo 1,2,3 ook geen nieuws over vinden. Is dit een gevalletje verlies nemen of bijkopen en hopen op betere tijden?
[ Voor 12% gewijzigd door writser op 05-03-2021 16:26 ]
Onvoorstelbaar!
Geen financieel advies! Persoonlijke mening en dat soort dingen.goldmemberf1 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:15:
De prijs van de afgelopen maanden was een uitzondering en deel van de algemene gekte. Op termijn (5-10 jaar) geloof ik best in het concept maar momenteel ben je helaas gewoon in een hype ingestapt.
Vanmiddag nog snel even een thankyou card naar de OPEC sturen
Polycom schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:37:
Ondertussen is Tesla 40% lichter geworden in 5 weken tijd. Vandaag ook weer op -8%Polycom schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:37:
Fastned heeft ook op tijd de emissie gedaan en kapitaal aangetrokken. Alsof ze het wisten
Voor het onleefbaar maken van de wereld voor de toekomstige generaties?Polycom schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:37:
Institutionele beleggers gebruiken vaak een core-satellite benadering: indexproducten (zoals ETF's) tegen lage kosten in de kern (70%) en daar omheen specifieke actieve of passieve beleggingsfondsen of individuele aandelen.
Ik doe dat in feite ook met ETF's van ishares als basisportefeuille plus wat defensieve individuele aandelen.
Aandeel Unilever is bijvoorbeeld nu wel interessant. 9% gedaald dit jaar en meer dan 3% dividendrendement.
Deutsche Bank heeft het aandeel onlangs toegevoegd aan haar favorieten.
https://beursweek.nl/deze...er-als-goed-instapmoment/
Ik doe dat in feite ook met ETF's van ishares als basisportefeuille plus wat defensieve individuele aandelen.
Aandeel Unilever is bijvoorbeeld nu wel interessant. 9% gedaald dit jaar en meer dan 3% dividendrendement.
Deutsche Bank heeft het aandeel onlangs toegevoegd aan haar favorieten.
https://beursweek.nl/deze...er-als-goed-instapmoment/
Dat moment dat hoe harder de S&P500 en yolo stocks als TSLA dalen, hoe harder je portfolio groeit.
Zit enkel Long aandelen, maar lijk bijna short te zitten met deze uitslagen. Lijkt echt een growth -> value vlucht bezig te zijn momenteel.
Werd IMO wel tijd dat die ballon eens ging knappen, en denk dat we daar nu definitief wel van kunnen spreken. TSLA van ATH 900 op 8 januari naar <580 op 5 maart, das geen correctie meer maar volwaardige crash. In elk geval alle EV-aandelen doen mee.
P.S.Michael Burry zn track record begint wel zorgwekkend te worden. Van housing bubble, tot GME long en TSLA short. Die blijft graaien en zit telkens exact waar die moet zijn. Misschien dat twitter ding toch eens gaan gebruiken, puur om hem te volgen.
Zit enkel Long aandelen, maar lijk bijna short te zitten met deze uitslagen. Lijkt echt een growth -> value vlucht bezig te zijn momenteel.
Werd IMO wel tijd dat die ballon eens ging knappen, en denk dat we daar nu definitief wel van kunnen spreken. TSLA van ATH 900 op 8 januari naar <580 op 5 maart, das geen correctie meer maar volwaardige crash. In elk geval alle EV-aandelen doen mee.
P.S.Michael Burry zn track record begint wel zorgwekkend te worden. Van housing bubble, tot GME long en TSLA short. Die blijft graaien en zit telkens exact waar die moet zijn. Misschien dat twitter ding toch eens gaan gebruiken, puur om hem te volgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 05-03-2021 16:58 ]
Dan ben je net te laat https://markets.businessi...n-memes-2021-3-1030155185Xanaroth schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:55:
Voor degene die nog koopjes zoeken... Palantir gaat nu ook Amazon tot hun klanten/partner base rekenen.
3M tot Amazon, IBM tot U.S. national intelligence, Rio Tinto to PG&E, BP tot U.S. army. De lijst aan indrukwekkende namen begint toch steeds interessanter te worden als bewijslast voor 'die jongens hebben hier echt iets'.
Hype is 1 ding, daadwerkelijk met AL die namen op korte termijn grote contracten afsluiten vraagt toch echte spierballen ipv mooie praatjes. Deze namen duiken daar niet zomaar op als klant omdat toevallig wat reddit jongens 'i like this stock' posten.
Met nieuwe namen als Amazon gaan ze de Q1 van 45% growth nog halen ook - vooral omdat er geen spotlight is als wanneer het grootste (tech)bedrijf ter wereld denkt dat er met jouw software echt geld verdient kan worden.
Nou kan ik echt totaal nog geen pijl trekken op waar dit heen gaat, vooral gezien de onduidelijkheid over stock-based compensation (-0,15 EPS hit aan stock based compensation Q4, anders winst gedraaid in Q4). Dat maakt prijsbepaling ook vrij lastig. Afhankelijk van hoe dat in 2021 doorzet kunnen de cijfers heel snel omslaan in positieve zin, wat dat betreft zeker een aandeel om in de gaten te houden.
3M tot Amazon, IBM tot U.S. national intelligence, Rio Tinto to PG&E, BP tot U.S. army. De lijst aan indrukwekkende namen begint toch steeds interessanter te worden als bewijslast voor 'die jongens hebben hier echt iets'.
Hype is 1 ding, daadwerkelijk met AL die namen op korte termijn grote contracten afsluiten vraagt toch echte spierballen ipv mooie praatjes. Deze namen duiken daar niet zomaar op als klant omdat toevallig wat reddit jongens 'i like this stock' posten.
Met nieuwe namen als Amazon gaan ze de Q1 van 45% growth nog halen ook - vooral omdat er geen spotlight is als wanneer het grootste (tech)bedrijf ter wereld denkt dat er met jouw software echt geld verdient kan worden.
Nou kan ik echt totaal nog geen pijl trekken op waar dit heen gaat, vooral gezien de onduidelijkheid over stock-based compensation (-0,15 EPS hit aan stock based compensation Q4, anders winst gedraaid in Q4). Dat maakt prijsbepaling ook vrij lastig. Afhankelijk van hoe dat in 2021 doorzet kunnen de cijfers heel snel omslaan in positieve zin, wat dat betreft zeker een aandeel om in de gaten te houden.
[ Voor 42% gewijzigd door Xanaroth op 05-03-2021 17:16 ]
Een van die aandelen die gewoon véél te ver vooruitgelopen waren op hoop/anticipatie.goldmemberf1 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:15:
Bedrijf draait een omzet van 26 miljoen in 2019, en verwachting van vergelijkbare cijfers in 2020. Ze willen in 2025 wel op 1 miljard zitten, maar hoe ze dat gaan doen is me niet direct duidelijk
Gezien dit soort aandelen nu eenmaal hier volatiel kunnen zijn, is het belangrijk dit niet de kern van je portefeuille te laten worden. Indien je echt denk dat over 5 jaar Desktop Metal de wereld zal beginnen veroveren is dit een prachtig moment om bij te kopen
Ik heb vergelijkbare daling in mijn (zeer bescheiden) biopharma positie: ADMA (-11% op 2 dagen) an SAVA (-20% op 2 dagen).
Om mijn gedachtegang neer te pennen.
ADMA geloof ik persoonlijk in dat die op termijn geld gaan verdienen en het aandeel omhoog zal gaan. Dat blijft speculatie uiteraard. Ik zie geen nieuwsberichten de afgelopen 2 dagen die het aandeel fundamenteel veranderen in mijn ogen (enkel een positief bericht zelfs).
Ik ben ingestapt aan 2,3, en ik geloof (hoop) dat we op een bepaald moment weer omhoog gaan. Ik wacht voorlopig af, indien we riching 1.9 gaan koop ik een flinke pluk bij om mijn GAK naar beneden te trekken. Indien we rond die 2 blijven hangen hou ik gewoon vast.
SAVA is veel speculatiever: Dat klinkt allemaal goed, maar ik heb de kennis niet om te beoordelen of het écht goed zal komen (ik heb simpelweg de kennis niet om die medische studies te begrijpen). Mijn oordeel komt uit opzoekwerk en info hier op het forum. Hier ga ik gewoon vasthouden omdat dit een aandeel is waar ik simpelweg niet méér geld mee wil riskeren.
Mocht ik in Galapagos gezeten hebben toen daar de boel onderuit ging (om het derde scenario aan te halen), dan was ik uitgestapt: daar geloof ik simpelweg niet meer in op dit moment.
Ze staan op mijn watchlist, maar ik vind het een bijzonder moeilijk bedrijf om een waarde op te plakken.Xanaroth schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:04:
Voor degene die nog koopjes zoeken... Palantir gaat nu ook Amazon tot hun klanten/partner base rekenen.
Hun groei is erg knap; revenue voor het eerst boven het miljard. Hun verliezen blijven wel bijzonder groot. Ik vind niet op 1-2-3 cijfers voor full year; maar in Q4 was het 150 miljoen. Dus op een jaar zullen ze niet (veel) beter gedaan hebben dan 2019 waar ze een verlies van 2019 hebben neergezet.
Ze hebben hun omzet wel serieus opgekrikt, dus het bloeden lijkt nu onder controle. Ook het feit dat veel van hun klanten contracten vernieuwen is wel een goed teken, ze bieden blijkbaar toch waarde aan die klanten.
[ Voor 24% gewijzigd door Jebus4life op 05-03-2021 17:25 ]
Heb het hier ook hoor. Hoewel FOMO enigszins begon toe te slaan tijdens de tech/ev-mania zit ik op deze dagen een stuk rustiger met mijn saaie valuestocksXanaroth schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 16:55:
Dat moment dat hoe harder de S&P500 en yolo stocks als TSLA dalen, hoe harder je portfolio groeit.
Maar ergens, aangezien ik er toch enorm long zit in deze stocks is het ook zinloos om continu de koersen te checken
Interessant allemaal. Nasdaq -10% vanaf het topje en de Arkjes gaan ook allemaal ten onder. De ventielen zijn gesprongen. Intussen een kentering richting value, olie, financials. Een jaar na de crash is het feest voorbij, beleggen gaat weer saai worden geloof ik
Mjin value stocks gaan enorm lekker nu. 
(tip, geen advies)
(tip, geen advies)
[ Voor 20% gewijzigd door Qunix op 05-03-2021 17:31 ]
Zolang die getallen (dik) groen blijven elke maand weer ga je toch denken dat je ergens iets hebt gemist in je analyse ofzo. Vooral stiekem dan ook best fijn dat we gelijk hebben/krijgen.WizZie- schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:29:
Interessant allemaal. Nasdaq -10% vanaf het topje en de Arkjes gaan ook allemaal ten onder. De ventielen zijn gesprongen. Intussen een kentering richting value, olie, financials. Een jaar na de crash is het feest voorbij, beleggen gaat weer saai worden geloof ik
Daarentegen gaan de growth stocks, TSLA voorop, nu zelfs double-digit omlaag. Lijkt echt elke dag sneller te gaan, dringen bij de uitgang in dit tempo.
De EV stocks zitten echt in panic nu, dus dit kan wellicht het moment zijn om te beginnen met iets aan te kopen voor de geïnteresseerden. Zelf zojuist begonnen met een positie op te bouwen in de chinese EV's Li auto, Xpeng in Nio. Staan nu gezamelijk op een market cap van 80 miljard, terwijl die de komende jaren wel een zeer grote afzetmarkt gaan hebben. Dat is vergelijkbaar met de waarde van één grote speler zoals GM en nog steeds vele malen minder dan de ruim 500 miljard van Tesla.
In mijn geval heb ik daar overigens nog steeds een short positie in Tesla tegenover staan dus wat dat betreft weinig risico.
In mijn geval heb ik daar overigens nog steeds een short positie in Tesla tegenover staan dus wat dat betreft weinig risico.
Maar this time it's different, dat weet je toch. Tesla doet niet alleen aan auto's verkopen, ze schieten ze ook de ruimte in. Alleen door dit feit is een waardering van 600% boven VW al gerechtvaardigd🤤.Xanaroth schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:45:
[...]
Zolang die getallen (dik) groen blijven elke maand weer ga je toch denken dat je ergens iets hebt gemist in je analyse ofzo. Vooral stiekem dan ook best fijn dat we gelijk hebben/krijgen.
Daarentegen gaan de growth stocks, TSLA voorop, nu zelfs double-digit omlaag. Lijkt echt elke dag sneller te gaan, dringen bij de uitgang in dit tempo.
Wel mooi dat het eindelijk wat harder naar beneden gaat, dan hebben we tenminste perspectief voor de komende decennia. Ik denk niet dat wanneer je in Tesla, Nio of Nvidia (insert 100 andere random overgewaardeerde/bubbel aandelen) bent gestapt op de top, je 10 jaar later kan rekenen op winst. Nvidia op 250 dollar zou een goede koop voor de toekomst zijn.
En S&P 500 staat weer licht in de plus nu (0.4%). Het gaat lekker op en neer zo.
Maar wat is dan je redenering? Gebaseerd op de fundamentals zijn die relatief nog steeds veel hoger gewaardeerd dan TeslaTheDukemaster schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:07:
De EV stocks zitten echt in panic nu, dus dit kan wellicht het moment zijn om te beginnen met iets aan te kopen voor de geïnteresseerden. Zelf zojuist begonnen met een positie op te bouwen in de chinese EV's Li auto, Xpeng in Nio. Staan nu gezamelijk op een market cap van 80 miljard, terwijl die de komende jaren wel een zeer grote afzetmarkt gaan hebben. Dat is vergelijkbaar met de waarde van één grote speler zoals GM en nog steeds vele malen minder dan de ruim 500 miljard van Tesla.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Dat is maar net waar je bij Tesla naar kijkt natuurlijk, de winst die daar gemaakt wordt is puur van emmissie rechten. Inkomsten die heel snel gaan opdrogen zodra andere fabrikanten relatief meer EV's gaan verkopen. Voor de rest ook geen uitzich op winst en toenemende concurrentie.Hoedje schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:27:
[...]
Maar wat is dan je redenering? Gebaseerd op de fundamentals zijn die relatief nog steeds veel hoger gewaardeerd dan Tesla. En Tesla doet natuurlijk net zo hard mee in die afzetmarkt.
Als je puur kijkt naar de fundamentals zijn al deze bedrijven natuurlijk nog niet zo heel waardevol, huidige prijs is vooral gebaseerd op verwachting van toekomstige groei wat is ingeprijsd. Maar mijn inziens is die marge bij de Chinese EV's nog wel een stuk groter dan bij Tesla, die was echt priced for perfection(en meer eigenlijk). Omzetten zijn nog relatief klein en winst is er niet. Maar ze produceren en verkopen allemaal daadwerkelijk auto's en de verkopen nemen gestaag toe. China zet vol in op EV en is potentieel al een hele grote markt plus sommige van deze bedrijven zullen ook naar het buitenland gaan exporteren(net zoals dat bijvoorbeeld ook zo met smartphones is gegaan). En ja Tesla is daar ook actief, maar de voorkeur(bij zowel de Chinese consument en zeker de overheid) zal gaan liggen bij eigen merken. En net zoals Tesla in Europa al wordt in gehaald qua marktaandeel door bijvoorbeeld Volkswagen, zal Tesla ook in China niet de grootste worden. Welke dat dan wel gaat worden is natuurlijk koffiedik kijken, maar de kans dat één of meerdere van deze Chinese spelers groot worden is aanzienlijk.
Kijkend naar de koersen over de afgelopen maanden was vanmiddag in ieder geval te zien dat de grote bubbel die in die periode was onstaan al bijna helemaal was gecorrigeerd dus dat meestal een goed startpunt. En de min 10%-15% wat er vandaag op de borden stond was duidelijk overdreven na de correcite die we al gehad hebben.De markt lijkt het voor vandaag in ieder met mij eens te zijn, herstel van 5% tot 9% vanaf het punt van instappen. Ik acht de kans trouwens groot dat het nog verder omlaag kan, vandaar dat ik de positie gefaseerd opbouw.
Ben heel benieuwd wat er gebeurd met de emissierechten als FCA minder ICE auto's verkoopt in Europa. Dit is nu 3 miljard per jaar, staat toch mooi op de balans en de reden dat ze in de S&P 500 zitten uiteindelijk.
Mijn buy order staat in ieder geval klaar op 100, ik vind het nog steeds het beste bedrijf in de wereld met de beste techneuten en management, maar absoluut overpriced
Het beste bedrijf ter wereld kan nog steeds een slechte buy zijn op een bepaalde prijs. Als hij de 100 niet aantikt, ook goed, dan investeer ik wel in Starlink
Mijn buy order staat in ieder geval klaar op 100, ik vind het nog steeds het beste bedrijf in de wereld met de beste techneuten en management, maar absoluut overpriced
Het beste bedrijf ter wereld kan nog steeds een slechte buy zijn op een bepaalde prijs. Als hij de 100 niet aantikt, ook goed, dan investeer ik wel in Starlink
De EV markt staat nog aan het begin, net zoals met de smartphone. ben benieuwd hoe de markt er over 10 jaar zal uit zien. Dan zal het percentage EV's t.o.v. normal brandstofauto's flink zijn toegenomen.
Zou Tesla de nieuwe Apple zijn? Of worden ze de Nokia? Of toch misschien ergens tussenin?
Zou Tesla de nieuwe Apple zijn? Of worden ze de Nokia? Of toch misschien ergens tussenin?
EV's (auto's) zijn een heel groot onderdeel van Tesla, maar het gaat ook meer om de andere armen als Solar roof en de battery storage voor een smart grid (wat Texas b.v. had kunnen redden met de kou). Daarnaast ook natuurlijk hun Semi, wat een gigantische kostenbesparing zal zijn. Verder heeft Tesla ook een track record om nieuwe producten te ontwikkelen, net zoals Amazon en Google hebben gedaan tijdens hun bestaan. AWS is natuurlijk ook de geldprinter ondertussen van Amazon.phantom09 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:00:
De EV markt staat nog aan het begin, net zoals met de smartphone. ben benieuwd hoe de markt er over 10 jaar zal uit zien. Dan zal het percentage EV's t.o.v. normal brandstofauto's flink zijn toegenomen.
Wat mij betreft ligt daar de kracht van Tesla, het bedenken van nieuwe innovaties. Nu is het met een Musk natuurlijk wel een klein beetje een single point of failure. Als er iets met hem gebeurd, dan is de kans dat de koers instort natuurlijk gigantisch. Maar uiteindelijk ben ik dan nog steeds wel heel erg positief over de toekomst, zelfs als hij aftreedt. Alleen niet tegen deze prijs op dit moment.
(sorry, als ik veel barbarisme gebruik, ik praat 90% Engels in mijn dagelijks leven.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 05-03-2021 22:31 ]
TSLA was eerder, weliswaar een gehyped, kanspareltje voor mij maar dat is sinds vandaag wel over. De verliezen zijn beperkt doordat een aantal keer een stoploss was getriggered maar dan nog. vandaag nog ergens voor 550 wat gekocht en er staat nu een stoploss op 594 dus dat helpt dan een beetje. Als deze triggered blijf ik er even vanaf. Het aandeel is niet alleen volatiel maar, althans voor mij, te grillig geworden.
Voorspelbaar is het zelden bij dit soort aandelen, never a dull day
Voorspelbaar is het zelden bij dit soort aandelen, never a dull day
Aan de screenshot te zien heb je de 5:1 split vier keer toegepast...ChillPascal schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:32:
Bij mij lijkt de TSLA-koersen pre splitsing niet goed te gaan in PP. De correcte koers is pas vanaf 1 september te zien. De koers pre-splitsing staat op <$1, wat natuurlijk niet correct is. De historische koersen komen van Yahoo Finance. Iemand een idee?
[Afbeelding]
Iemand nog Tesla puts gekocht vandaag? Had je nog redelijk wat mee kunnen verdienen (bv 560p van 0.55$ naar 25$). Ik had mijn hand wel op de knop, maar ging mij net iets te hard tijdens het openen van de markt.
Wel een gekke dag. Van -5% naar +5% op market close voor mij.
Hm dat lijkt me haast niet. Hij heeft mijn order van april '20 wel goed teruggerekend. Origineel 2 stuks gekocht en PP geeft nu 10 stuks weer:Zr40 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:20:
[...]
Aan de screenshot te zien heb je de 5:1 split vier keer toegepast...
/f/image/2yLaLeR0VLPEpdOGIjNCbEOB.png?f=fotoalbum_large)
Desondanks klopt de 4x 5:1 splitsing wel aardig met de koersen die ik zie. Echter kan ik zo 1,2,3 niet de splitsingen herleiden. Staan die ergens gearchiveerd in PP?
[ Voor 11% gewijzigd door ChillPascal op 05-03-2021 23:47 ]
Blijkbaar hadden trolls dus het gerucht verspreid dat Elon Musk is overleden door een ontploffende Tesla batterij...
Voor welke expiry date was dit?Dan Stark schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:35:
Iemand nog Tesla puts gekocht vandaag? Had je nog redelijk wat mee kunnen verdienen (bv 560p van 0.55$ naar 25$). Ik had mijn hand wel op de knop, maar ging mij net iets te hard tijdens het openen van de markt.
Staat in de tab “events” als je in all securities op Tesla klikt.ChillPascal schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:44:
[...]
Hm dat lijkt me haast niet. Hij heeft mijn order van april '20 wel goed teruggerekend. Origineel 2 stuks gekocht en PP geeft nu 10 stuks weer:[Afbeelding]
Desondanks klopt de 4x 5:1 splitsing wel aardig met de koersen die ik zie. Echter kan ik zo 1,2,3 niet de splitsingen herleiden. Staan die ergens gearchiveerd in PP?
Ik snap je eerste alinea niet helemaal, verder eens hoor. Geinig trouwens om de afgelopen dagen intraday steeds zo'n forse daling gevolgd door enig herstel in de tech te zien. Zo ook gisteren.Xanaroth schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:45:
[...]
Zolang die getallen (dik) groen blijven elke maand weer ga je toch denken dat je ergens iets hebt gemist in je analyse ofzo. Vooral stiekem dan ook best fijn dat we gelijk hebben/krijgen.
Ze hadden er blijkbaar vrij serieus werk van gemaakt. https://www.snopes.com/fact-check/elon-musk-death-hoax/RocketKoen schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:44:
Blijkbaar hadden trolls dus het gerucht verspreid dat Elon Musk is overleden door een ontploffende Tesla batterij...
Social media hebben uiteraard een steeds grotere invloed op het prijsverloop van aandelen. De manipulatie daarvan wordt dan heel rendabel.Pistachenootje schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:20:
Ze hadden er blijkbaar vrij serieus werk van gemaakt. https://www.snopes.com/fact-check/elon-musk-death-hoax/
Dat is echt niet de reden geweest dat het zo hard naar beneden ging gister. Alle EV daalde hard, de meeste nog harder dan Tesla.RocketKoen schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:44:
En EV/growth zoals Tesla daalt al bijna 2 maanden. Niet iets van 1 dag of de laatste dagenTheDukemaster schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:25:
[...]
Dat is echt niet de reden geweest dat het zo hard naar beneden ging gister. Alle EV daalde hard, de meeste nog harder dan Tesla.
Eerder deze week heeft Rocket Lab bekend gemaakt naar de beurs te gaan via een SPAC.
Als fan van dit ruimtevaart bedrijf vind ik dat leuk nieuws. Rocket Lab heeft zich gericht op de small-sat markt. Ze doen ook veel open en ludieke communicatie en betrekken ook veel YouTube content creators. De oprichter Peter Beck kijkt, wat mij betreft, goed naar de markt en ziet/zag in die sector een enorme vraag. Zijn Electron raket is dan ook echt een stuk kleiner dan bijvoorbeeld de Falcon 9 van SpaceX, de Electron brengt tussen de 200kg en 300kg naar Low Earth Orbit. Waar small-sat companies bij SpaceX de vlucht moeten delen, kunnen ze bij Rocket Lab een eigen missie krijgen.
Tevens heeft Rocket Lab een integratiebus ontwikkeld waardoor het makkelijker wordt om satellieten te ontwikkelen.
De Electron wordt nu reusable gemaakt, dit niet zo zeer om kosten maar om de vraag aan te kunnen.
Rede tot publiek maken is dat er geld vrij gemaakt moet worden voor een nieuw te ontwikkelen raket Neutron, die zo’n 8000kg naar LEO kan brengen. Zou in 2024 moeten vliegen. (Rocket Lab schattingen zijn vaak realistischer dan die van Elon Musk)
Als fan van dit bedrijf zou ik hier dan ook graag een aandeel in willen hebben. De SPAC wordt nu gehandeld met ticker VACQ. Deze zal later omgezet worden naar RKLB.
Hoe werkt dat met een SPAC? Kan ik het beschouwen dat Rocket Lab nu al te verhandelen is? Of zitten er nog meer risico’s aan vast? Krijg je voor ieder VACQ een RKLB terug? En mag ik er dan dus vanuit gaan dat dit de koersprijs van het aandeel is? Nu al VACQ kopen of wachten tot het RKLB is?
Of helemaal weg van blijven?
Als fan van dit ruimtevaart bedrijf vind ik dat leuk nieuws. Rocket Lab heeft zich gericht op de small-sat markt. Ze doen ook veel open en ludieke communicatie en betrekken ook veel YouTube content creators. De oprichter Peter Beck kijkt, wat mij betreft, goed naar de markt en ziet/zag in die sector een enorme vraag. Zijn Electron raket is dan ook echt een stuk kleiner dan bijvoorbeeld de Falcon 9 van SpaceX, de Electron brengt tussen de 200kg en 300kg naar Low Earth Orbit. Waar small-sat companies bij SpaceX de vlucht moeten delen, kunnen ze bij Rocket Lab een eigen missie krijgen.
Tevens heeft Rocket Lab een integratiebus ontwikkeld waardoor het makkelijker wordt om satellieten te ontwikkelen.
De Electron wordt nu reusable gemaakt, dit niet zo zeer om kosten maar om de vraag aan te kunnen.
Rede tot publiek maken is dat er geld vrij gemaakt moet worden voor een nieuw te ontwikkelen raket Neutron, die zo’n 8000kg naar LEO kan brengen. Zou in 2024 moeten vliegen. (Rocket Lab schattingen zijn vaak realistischer dan die van Elon Musk)
Als fan van dit bedrijf zou ik hier dan ook graag een aandeel in willen hebben. De SPAC wordt nu gehandeld met ticker VACQ. Deze zal later omgezet worden naar RKLB.
Hoe werkt dat met een SPAC? Kan ik het beschouwen dat Rocket Lab nu al te verhandelen is? Of zitten er nog meer risico’s aan vast? Krijg je voor ieder VACQ een RKLB terug? En mag ik er dan dus vanuit gaan dat dit de koersprijs van het aandeel is? Nu al VACQ kopen of wachten tot het RKLB is?
Je kunt ook van die leuke YouTube filmpjes genieten zonder je geld te verbranden. Die filmpjes worden namelijk juist gemaakt om geld van 'sukkels' aan te trekken.The_FrankO schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:45:
Eerder deze week heeft Rocket Lab bekend gemaakt naar de beurs te gaan via een SPAC.
Onderschat niet hoeveel bedrijven feitelijk het verkopen van aandelen aan onwetende beleggers als business model hebben.
Dit topic is gesloten.