ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:36:
[...]
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg.
Ik vind het best lastig allemaal omdat de brokers zeggen dat ze gratis zijn maar toch schuilen onder andere kleine voorwaarden. En wat dat zegt of betekent??? zegt niks tegen mij, een consument die in jip en janneke taal alles wilt doen

Naja, het klopt wel dat t gratis is, mits je binnen bepaalde kaders werkt.
Jouw geschetste kader past dan niet.

Ik vond het al bijzonder dat er uberhaupt geld te verdienen valt in het beleggen.
Ik snap absoluut ook niet hoe men daarmee rijk is geworden.
Het is vrij simpel.
Een aandeel is een eigendomsbewijs dat je een miniscuul stukje van een bedrijf in bezit hebt.
Als dat bedrijf het goed doet (c.q. ze maken winst door te doen waar ze goed in zijn), dan wordt het aandeel meer waard.
Dat noem je de Intrinsieke Waarde. Waarde van het bedrijf, hun bankrekening en alle spuillen gedeeld door het uitgegeven aantal aandelen, dat is de Intrinsieke Waarde van het aandeel.
Daar na, als de aandelen in omloop zijn gebracht, is het vooral een prijs gebaseerd op vraag en aanbod. Alsof je postzegels of pokemon kaartjes spaart.
Zijn er veel mensen die jouw pokemon kaartje willen kopen, dan kan je een hoog bedrag vragen.
En hoeveel mensen jouw kaartje willen kopen wordt bepaald door hoe geweldig mensen het bedrijf vinden waar dat kaartje van is.
Dat noem je een groei aandeel. Een aandeel wat meer waard wordt omdat het bedrijf goed z'n best doet en waardoor mensen graag de kaartjes van dat bedrijf willen hebben.
Jij kan dan verkopen voor veel geld.
Dan zijn er ook dividend aandelen.
Als jij aandelen hebt, ben je voor een klein beetje eigenaar van dat bedrijf.
Bedrijf maakt winst, en de winst verdelen ze onder de mensen die eigenaar zijn. In essentie winstuitkering, zoals een werkgever dat ook kan doen als secundaire arbeidsvoorwaarde.
Die aandelen worden op het moment van het uitgeven van het dividend vaak iets minder waard, maar je krijgt wel geld gestort.
Op die manier verzilver je je winst door maar lang genoeg dat aandeel te bewaren. Elk jaar (of 2x of 4x per jaar, afhankelijk van het aandeel/bedrijf) krijg je dan een winst uitkering.
Laten we zeggen dat ze elk jaar 1 euro geven, en het aandeel kost 10 euro om te kopen. Dan heb je 'm na 10 jaar terug verdiend.
Uiteraard kunnen ook die aandelen groeien. Dus stel dattie na die 10 jaar 15 euro waard is geworden. Dan heb je 10 euro winstuitkering gehad, en als je verkoopt, heb je ook nog eens 5 euro winst omdat je het aandeel voor 10 hebt gekocht.
Dividend aandelen groeien meestal niet zo hard in waarde, juist omdat ze dus de winst aan de aandeelhouders geven en niet op de bankrekening van het bedrijf laten staan zodat de intrinsieke waarde groeit.
Mits je al rijk was en tonnen investeert in de juiste firma

maar goed zelfs dan hebje achter de schermen info nodig volgens mij. Want niemand investeert ff een ton zomaar.
De gemiddelde Nederland heeft dat bedrag niet eens om te investeren

Klopt. Maar je kan dus best beginnen met een tientje en er gewoon geld in blijven stoppen elke X tijd.
Misschien vang je dividend en koopt daar ook weer nieuwe aandelen van.
Dan kan je, zei het langzaam, een groot portfolio bouwen en soort-van rijk worden. Reken wel dat het je tientallen jaren kan kosten.
Tijdje terug had ik nog een artikeltje van Motley Fool gelezen waarin een, volgens hun, realistisch scenario werd geschetst.
In 40 jaar van 10000 dollar initiele inleg en maandelijks 100 dollar zou je 1 miljoen kunnen maken. Uiteindelijk heb je dan 15000 dollar betaald om 1 miljoen dollar terug te krijgen.
Moet je het wel voor 40 jaar doen natuurlijk.
Eigenlijk hetzelfde effect als wanneer je een bankrekening zou hebben met een rente die ongeveer gelijk was aan het gemiddelde rendement van beurs beleggen. (8% volgens MF).
Je jaar-over-jaar rente tikt dan ontzettend hard aan, als je er maar geld in blijft stoppen en er verder met je klauwen af blijft.
Ik heb winst kunnen maken dankzij bitcoin (niet super veel hoor) maar dat is gewoon geluk. Komt neer op gokken.
Yeah, bitcoin is voor de gemiddelde mens een gok.
Aandelen kan je nog een beetje over zeggen als jan-met-de-pet, want het NOS journaal heeft al impact. Denk je realistisch na, dan kan je prima bepalen of het zinnig zou zijn om mischien een aandeel te kopen of te verkopen.
Bijvoorbeeld: Goh, de lockdown gaat langer door. Misschien toch maar even geen aandeel van de Sligro kopen, want de horeca is groot afnemer van de Sligro. Ze verkopen niks aan de horeca dus maken ze geen winst en dus geen stijgende waarde van het aandeel.
Dat aandeel daalt nog wel even in waarde, die kan je beter kopen tegen het einde van de lockdown.
Gaat de horeca dan open,verkoopt de Sligro meer producten, maken ze meer winst, gaat de waarde van het aandeel omhoog en dan verkoop je je aandeel.