Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste
Acties:
  • 791.150 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 03:18
Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:39:
Kritiek van Pistachenootje op het Robeco fonds was dat ze geen of weinig smallcaps hebben.
Ja zit best weinig small cap in. Het fonds richt zich dan ook op "value, momentum, low-volatility and quality".

Nadeel van dit fonds is voor mij wel dat het blijkbaar niet mogelijk is om een regressie analyse te doen waardoor je niet kunt weten hoe goed ze significante blootstelling krijgen aan de factoren.

JPGL is een alternatief voor dit Robeco fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:06:
[...]
Wellicht loop je het risico dat als je meerdere factoren met losse fondsen koopt dat je dan in je totaal plaatje alsnog ongewenste correlaties hebt die de manager / methodologie van het multifactor fonds juist zou vermijden.
Dat is inderdaad een van de nadelen. Als je een losse value en een momentum ETF hebt loop je het risico dat de value ETF een aandeel verkoopt dat de momentum ETF net aankoopt, waardoor je ook nog extra transactiekosten hebt. Een multifactor fonds gaat hier slimmer mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:20:
[...]

Dat is inderdaad een van de nadelen. Als je een losse value en een momentum ETF hebt loop je het risico dat de value ETF een aandeel verkoopt dat de momentum ETF net aankoopt, waardoor je ook nog extra transactiekosten hebt. Een multifactor fonds gaat hier slimmer mee om.
Ja, het gebrek aan small cap bij het Robeco fonds is natuurlijk wel simpel op te lossen. Dan neem je voor de small cap gewoon andere small cap-only factor fondsen. ;) Die zijn er vooral in de VS denk ik, maar als je daar toch al toegang hebt dan maakt dat niet veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:25:
[...]
Ja, het gebrek aan small cap bij het Robeco fonds is natuurlijk wel simpel op te lossen. Dan neem je voor de small cap gewoon andere small cap-only factor fondsen. ;) Die zijn er vooral in de VS denk ik, maar als je daar toch al toegang hebt dan maakt dat niet veel meer uit.
Zeker. Als we het houden bij Europese ETFs zou zoiets goed kunnen:
-VWRL (of NT etc.)
-Robeco Multifactor of JPGL (voor factors in de larger cap)
-ZPRV (small cap value US)
-ZPRX (small cap value Europa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er mensen die ervaring hebben met etoro? Zijn ze nou echt gratis of is het nou een scam?

Ik wil alleen aandelen kunnen kopen en kunnen verkopen (daytrader).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:01
ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:01:
Zijn er mensen die ervaring hebben met etoro? Zijn ze nou echt gratis of is het nou een scam?

Geen scam, maar je krijgt gewoon een iets ruimere spread. Zo verdienen zij hun geld. En waarschijnlijk lenen ze je aandelen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Wel leuk dat in de top 10 van ADVD twee Nederlandse fondsen staan. Namelijk ASR en aercap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:01:

Aandelen kopen en verkopen is niet daytrading.
Daytrading is een stuk complexer.

Geen expert en ik zal t allicht versimpeld of half verkeers uitleggen, maargoed.
Bij daytrading gok je op de koers van die dag. Gaat een aandeel omhoog of omlaag? Je zet een koop en verkoop opdracht neer voor die dag, tijdstip onbekend. Op het moment dat het voor jou gunstig is vervul je de verkoop aan iemand en koopt elders van een ander in. Dat kunnen twee verschillende tijdstippen zijn. Je verkoopt voor veel en koopt voor weinig.
In je account hoeft dan alleen een X bedrag te staan om het verschil in de prijs te kunnen dekken als het mis gaat. (Dat je duurder moet kopen dan dat je verkoopt, omdat de koers ongunstig verloopt)

Je kan daar ook flink mee het schip in gaan.

Gewoon aandelen kopen en verkopen op 1 dag is simpelweg aandelen handelen en niet daytrading.

Wat betreft de kosten: het is nooit gratis, maar wel transparant en je betaalt niets extra bovenop de weergegeven prijs op je scherm.
In die zin is het dus gratis, want je hebt geen abbo, geen naheffingen, etc.

Hoe verdienen ze dan? Door de weergegeven prijs ietsjes hoger/lager te zetten dan de daadwerkelijke prijs. Zo pikken ze b.v. een cent mee op elk aangekochte of verkochte aandeel.

Ik gebruik zelf Bux Zero.
Ze bieden één bulk transactie moment op de dag waarbij je geen extra kosten betaalt. Je dropt je opdracht en die wordt tussen 16:00 en 17:00 uitgevoerd.
Kost je niks extra dan de weergegeven koers op het moment dat de transactie vervuld wordt.

Daar naast bieden ze Market en Limit orders.
Market = nu meteen de opdracht uitvoeren.
Limit = uitvoeren als de prijs een ingesteld bedrag bereikt.
Beide kosten 1 euro per transactie.

Dit geldt alleen voor europese aandelen.
De amerikaanse aandelen zijn in alle gevallen gratis, maar ze verwerken een wisselkoers verschil van 0,25% tussen je euro's en dollars. Daar verdienen ze op bij de dollar transacties.

Edit: het heeft trouwens in de regel niet zoveel nut om op 1 dag te kopen en weer te verkopen.
Aandelen prijzen zijn vaak niet dermate volatiel dat je daar echt op wint.
Ik dacht, toen Bux nog gratis markets en limits deed, dat dat wel kon, maar dat leverde eigenlijk nauwelijks op.
Je bent beter af met een wat langere adem. Nu kopen en volgende maand verkopen b.v.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 02-03-2021 19:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:25:
[...]

Aandelen kopen en verkopen is niet daytrading.
Daytrading is een stuk complexer.
Hij bedoelt volgens mij dat hij niet geinteresseerd is in (bijv) hefboomproducten, maar wil kunnen handelen in aandelen. Daarbij vraagt hij zich af of etoro een goede partij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:36:
[...]

Hij bedoelt volgens mij dat hij niet geinteresseerd is in (bijv) hefboomproducten, maar wil kunnen handelen in aandelen. Daarbij vraagt hij zich af of etoro een goede partij is.
Dat denk ik ook. De term klopt volgens mij niet :)
Of heb ik t mis?

En wat betreft Etoro en ander gratis brokers, eigenlijk allemaal hetzelfde model.
Transparant, maar niet echt gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:46
Kennen jullie Sapec nog? Vandaag, ruim anderhalf jaar na indiening, de uitspraak op mijn verzoekschrift binnen uit België: mijn verzoek tot vermindering van roerende voorheffing is goedgekeurd. Eens kijken hoe lang het duurt voor ik het geld daadwerkelijk op mijn rekening heb :).

To be fair: ik heb er ook anderhalf jaar over gedaan om het in te dienen, dus wat dat betreft is het een gevalletje de pot verwijt de ketel :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@koksie Toch zeker 2 jaar geen VRH betaald met dank aan de Belgische belastingdienst. Of heb je op je aangifte een claim op Belgie opgevoerd in box 3? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:46
Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:00:
@koksie Toch zeker 2 jaar geen VRH betaald met dank aan de Belgische belastingdienst. Of heb je op je aangifte een claim op Belgie opgevoerd in box 3? :D
Ha, had ik eigenlijk moeten doen ja. Dit zat echter al zo diep in m'n geheugen verstopt dat het kwartje pas viel toen ik de brief voor de tweede keer las, ik had eerst geen benul waar het ook weer over ging. Laat staan dus dat ik daar bij de aangifte box 3 aan gedacht heb. Maar goed, de 534 euro die ik contant in huis mag hebben zonder aan te geven heb ik dan weer nooit cash in huis, dus daarmee was ik mijn geweten dan weer schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 15:04
Hoe kom ik aan een jaaropgave van Lynx? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Etoro account is zojuist aangemaakt maar om uberhaupt geld te storten willen ze meteen een bedrag van minimaal 1000 dollaar...niet minder.

Ik heb nog nooit zoiets eerder gehoord of gezien!

Het erge is ze hebben nu mijn BSN nummer want je kon niet ergens anders klikken. En je kan het natuurlijk niet meer verwijderen 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door ThaddeusX op 02-03-2021 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eh Etoro... Waarom?

Lees dit even https://nl.trustpilot.com/review/www.etoro.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
@ThaddeusX Je wil traden met < 1000 euro? Dan kan je net zo goed gaan vakkenvullen bij de AH, levert meer op. Reken maar eens uit:
- Hoeveel winst/verlies wil je maken per trade? 1%?
- Hoe vaak zit je goed? Neutraal is natuurlijk 50%. Een strategie met een 55% winrate is echt uitzonderlijk goed
- Hoeveel spread pakt etoro af? Ik heb geen idee, maar laten we zeggen 2 * 0.1%
Als je goed zit, pak je dus 1% - 0.2% winst op 1000 euro = 8 euro, zit je ernaast dan verlies je 1% en de 0.2% spread en heb je 988 euro over. Verwachtingswaarde = 0.55 * 1008 + 0.45 * 988 = 999. Elke trade verlies je een euro. Bij 60% win rate speel je quitte en bij 65% winrate (= absurd) zit je 1 euro per trade in de plus. Zelfs dan moet je tientallen trades doen per uur voordat je een leuk 'uurloon' hebt. En dan was dit nog met 1000 euro per trade. Dat vond je te veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Longcat op 02-03-2021 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:14:
Etoro account is zojuist aangemaakt maar om uberhaupt geld te storten willen ze meteen een bedrag van minimaal 1000 dollaar...niet minder.

Ik heb nog nooit zoiets eerder gehoord of gezien!

Het erge is ze hebben nu mijn BSN nummer want je kon niet ergens anders klikken. En je kan het natuurlijk niet meer verwijderen 8)7
Je hebt onder de GDPR gewoon recht om je gegevens te laten verwijderen. Kwestie van even een mailtje sturen.

En als je wil instappen met b.v. een tientje, dat kan wel gewoon bij Bux Zero.
Tenminste, ik neem aan dat het nogsteeds hetzelfde is als toen ik me daar voor aanmeldde. @2Dutch , jij bent recent Bux gaan gebruiken toch? Geen minimum inleg is nogsteeds een ding he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:09:
Op de statement van 1 januari 2020 vind je de beginwaarde. Dit kan je overnemen in de aangifte. Als je die niet meer hebt dan kan je die opvragen via Account Management.

Voor de dividendbelasting moet je ergens anders zijn. Ga naar Reports > Tax > Dividend Report (mogelijk moet je je oude IBUK account eerst selecteren), de gegevens die je nodig hebt staan onder Dividend Summary by Country. Total Dividends en Total Payment in Lieu Received tel je bij elkaar op voor het dividendbedrag, en Total Tax Withholding is de betaalde dividendbelasting (alle bedragen in je base currency).

Onder het Tax tabje kan je ook de jaaropgave voor de IRS vinden, de Form 1042-S, mocht je die nodig hebben.

Houd rekening met de mogelijkheid dat dividend tax withholdings achteraf nog gecorrigeerd kunnen worden. Dat is bij mij vorig jaar gebeurd halverwege maart, dit verschijnt op je maandstatement (zie screenshot, let op de datum). Als dit gebeurt dan kan je een al verzonden aangifte altijd nog aanpassen en opnieuw indienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 02-03-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:51
DJTimo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:09:
heb je zelf al enige moeite gedaan door op de website van lynx te kijken? Koste mij 2 seconden om het antwoord te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:28:
[...]

Op de statement van 1 januari 2020 vind je de beginwaarde. Dit kan je overnemen in de aangifte. Als je die niet meer hebt dan kan je die opvragen via Account Management.

Voor de dividendbelasting moet je ergens anders zijn. Ga naar Reports > Tax > Dividend Report (mogelijk moet je je oude IBUK account eerst selecteren), de gegevens die je nodig hebt staan onder Dividend Summary by Country. Total Dividends en Total Payment in Lieu Received tel je bij elkaar op voor het dividendbedrag, en Total Tax Withholding is de betaalde dividendbelasting.

Onder het Tax tabje kan je ook de jaaropgave voor de IRS vinden, de Form 1042-S, mocht je die nodig hebben.

Houd rekening met de mogelijkheid dat dividend tax withholdings achteraf nog gecorrigeerd kunnen worden. Dat is bij mij vorig jaar gebeurd halverwege maart, dit verschijnt op je maandstatement (zie screenshot, let op de datum). Als dit gebeurt dan kan je een al verzonden aangifte altijd nog aanpassen en opnieuw indienen.
Onwijs bedankt! _/-\o_ Ik ga acma mailen. Dividend heb ik niet ontvangen vorig jaar, dus dat is een simpel verhaal.
helloitsme schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:40:
[...]

heb je zelf al enige moeite gedaan door op de website van lynx te kijken? Koste mij 2 seconden om het antwoord te vinden
Om eerlijk te zijn niet. Ik ben gewend door mijn broker/bank hierover actief geinformeerd te worden, zo ook van Lynx. Ik zal het je sterker vertellen. Als Lynx mij geen overzicht kan leveren, hak ik hen eruit. Lynx heeft dan geen enkele meerwaarde voor mij. Het genereren van reports (of any kind) is voor mij een continue struggle, waar ik helemaal klaar me ben.

[ Voor 19% gewijzigd door DJTimo op 02-03-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:26:
@ThaddeusX Je wil traden met < 1000 euro? Dan kan je net zo goed gaan vakkenvullen bij de AH, levert meer op. Reken maar eens uit:
- Hoeveel winst/verlies wil je maken per trade? 1%?
- Hoe vaak zit je goed? Neutraal is natuurlijk 50%. Een strategie met een 55% winrate is echt uitzonderlijk goed
- Hoeveel spread pakt etoro af? Ik heb geen idee, maar laten we zeggen 2 * 0.1%
Als je goed zit, pak je dus 1% - 0.2% winst op 1000 euro = 8 euro, zit je ernaast dan verlies je 1% en de 0.2% spread en heb je 988 euro over. Verwachtingswaarde = 0.55 * 1008 + 0.45 * 988 = 999. Elke trade verlies je een euro. Bij 60% win rate speel je quitte en bij 65% winrate (= absurd) zit je 1 euro per trade in de plus. Zelfs dan moet je tientallen trades doen per uur voordat je een leuk 'uurloon' hebt. En dan was dit nog met 1000 euro per trade. Dat vond je te veel.
Hoezo zou dat niet winst maken?

Als ik bijv. 200 euro aan aandelen koop en het gaat met 5 euro omhoog en ik verkoop het. Is het toch 5 euro winst?

Bij een gratis broker zoals bijv eToro of Trading212 dan.
Andere of Nederlandse brokers vragen meestal bij aankoop en verkoop ~2 euro plus een kleine % van het bedrag.

Ik wil met kleine bedragen beginnen te experimenteren. Ookal zou ik die 200 kwijt zijn vind ik het niet erg.
Maar dat durf ik niet zo snel met 1.000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
DJTimo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:41:
[...]
Onwijs bedankt! _/-\o_ Ik ga acma mailen. Dividend heb ik niet ontvangen vorig jaar, dus dat is een simpel verhaal.
[...]

Om eerlijk te zijn niet. Ik ben gewend door mijn broker/bank hierover actief geinformeerd te worden, zo ook van Lynx. Ik zal het je sterker vertellen. Als Lynx mij geen overzicht kan leveren, hak ik hen eruit. Lynx heeft dan geen enkele meerwaarde voor mij. Het genereren van reports (of any kind) is voor mij een continue struggle, waar ik helemaal klaar me ben.
https://www.lynx.nl/servi...loaden-belastingaangifte/

Met een video erbij hoe je het zelf kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
ik waardeer je input. Die pagina had ik net ook gevonden ( naar aanleiding van je eerste reactie.) ;)

Deze reportcreteria is bij mij al niet beschikbaar. Ik kan niet kiezen voor Period: Annual. Die smaak staat niet op de kaart |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHeQej9IFl6OHwURx3LGUS0Laro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IMnF6XWpTQuJD0FxevJpUx7v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
DJTimo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:55:
[...]

ik waardeer je input. Die pagina had ik net ook gevonden ( naar aanleiding van je eerste reactie.) ;)

Deze reportcreteria is bij mij al niet beschikbaar. Ik kan niet kiezen voor Period: Annual. Die smaak staat niet op de kaart |:(

[Afbeelding]
heb je je oude rekeningnummer gekozen bij stap 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
helloitsme schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:01:
[...]

heb je je oude rekeningnummer gekozen bij stap 3?
nu wel. O-) :X

wat een ge-etter ;)

thanks!!
Zr40 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:07:
En dan zul je zien dat alles netjes vooringevuld is... :+

Althans, zodra de servers van de Belastingdienst het een keer rustig hebben. ;)
haha. daar teken ik voor :P

[ Voor 37% gewijzigd door DJTimo op 02-03-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 02-03-2021 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-07 16:28
ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Als ik bijv. 200 euro aan aandelen koop en het gaat met 5 euro omhoog en ik verkoop het. Is het toch 5 euro winst?

Andere of Nederlandse brokers vragen meestal bij aankoop en verkoop ~2 euro plus een kleine % van het bedrag.

Ik wil met kleine bedragen beginnen te experimenteren. Ookal zou ik die 200 kwijt zijn vind ik het niet erg.
Trading212 is prima om met 200 te gaan beleggen, maar dan moet je het meer zien als oefenen. Je zal er niet veel resultaat gaan behalen. Wat doe je als het met 5 euro omlaag gaat. Verkoop je het dan ook?

Ik weet trouwens niet of Trading212 ook een minimum hanteert, maar je kan daar wel met referrals wat startkapitaal opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:46:
[...]

Je beschreef te willen kopen en verkopen op 1 dag.
De koersen stijgen op 1 dag meestal niet zoveel dat je met een aandeel van een paar tientjes de transactiekosten er uit haalt.
Die tactiek is alleen zinnig als je een relatief groot bedrag er in gooit.
Klopt.
Maar je krijgt alleen de volle 5 euro als je een transactie doet die geen geld kost.
Voor zover ik weet tonen alle brokers gewoon het bedrag wat je betaalt/krijgt on-screen. Afhankelijk van het type transactie betaal je wel of niet extra.

Bij Bux betaal je niks als je mee doet met de batch verwerking om 16:00.
Je krijgt/betaalt het bedrag wat op het moment van verwerken op het scherm staat. Verder geen extra kosten. Dat heet de Zero Order.

Je window daar voor is dus slechts eens per dag. Je gaat dan voorbij aan het handelen op 1 dag zoals je beschreef.

Met Bux Zero kan je beginnen met 1 euro als je dat zou wilen. Okay, daar koop je niks voor. 5 euro dan. Daar kan je wel iets voor kopen. En je kan het overmaken met Tikkie. Lekker easy.
Er is in ieder geval geen minimale inleg (toen ik begon, @2Dutch is recent begonnen en kan bevestigen of dat nog klopt).

Daarbij is Bux 100% Nederlands. Ze werken via de ABN Amro. Je geld en aandelen vallen daar mee netjes onder het depositogarantstelsel (c.q. van overheidswege beschermd tot een ton tegen het omvallen van Bux danwel ABN)
Ze handelen ook netjes naar de regels van de AFM, dus je moet even een kopie ID/paspoort en bankpas opsturen. Dat kan je met de camera van je telefoon doen.

Begin februari sturen ze je een PDF per mail met je jaar overzicht, kant en klaar om je belasting aangifte mee te doen.

Aan de andere kant: Bux Zero is geen hele uitgebreide app wat betreft informatie en ze bieden ook niet alle mogelijke aandelen aan. Aanbod wordt wel steeds groter. Vandaag zijn er weer 50 nieuwe aan het aanbod toegevoegd.
Het is gemaakt om doodsimpel te zijn. Je analyse welk aandeel je moet kopen/verkopen zal je echt uit andere bronnen moeten halen.
Niet iets voor de professionals, wel leuk als je een beetje wil pootjebaden in aandelen.

Daarbij loopt er ook nogseeds een actie bij Bux.
Stel dat je iemand kent die Bux gebriukt, dan kan die persoon jou een aanmeld linkje geven. Zodra je een klein bedrag in je account hebt gestort, krijg je allebij een gratis aandeel met een waarde tussen 1 en 200 euro. Misschien win je de jackpot, right? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Je beschreef te willen kopen en verkopen op 1 dag.
De koersen stijgen op 1 dag meestal niet zoveel dat je met een aandeel van een paar tientjes de transactiekosten er uit haalt.
Die tactiek is alleen zinnig als je een relatief groot bedrag er in gooit.

[...]

Klopt.
Maar je krijgt alleen de volle 5 euro als je een transactie doet die geen geld kost.
Voor zover ik weet tonen alle brokers gewoon het bedrag wat je betaalt/krijgt on-screen. Afhankelijk van het type transactie betaal je wel of niet extra.

Bij Bux betaal je niks als je mee doet met de batch verwerking om 16:00.
Je krijgt/betaalt het bedrag wat op het moment van verwerken op het scherm staat. Verder geen extra kosten. Dat heet de Zero Order.

Je window daar voor is dus slechts eens per dag. Je gaat dan voorbij aan het handelen op 1 dag zoals je beschreef.

[...]

Met Bux Zero kan je beginnen met 1 euro als je dat zou wilen. Okay, daar koop je niks voor. 5 euro dan. Daar kan je wel iets voor kopen. En je kan het overmaken met Tikkie. Lekker easy.
Er is in ieder geval geen minimale inleg (toen ik begon, @2Dutch is recent begonnen en kan bevestigen of dat nog klopt).

Daarbij is Bux 100% Nederlands. Ze werken via de ABN Amro. Je geld en aandelen vallen daar mee netjes onder het depositogarantstelsel (c.q. van overheidswege beschermd tot een ton tegen het omvallen van Bux danwel ABN)
Ze handelen ook netjes naar de regels van de AFM, dus je moet even een kopie ID/paspoort en bankpas opsturen. Dat kan je met de camera van je telefoon doen.

Begin februari sturen ze je een PDF per mail met je jaar overzicht, kant en klaar om je belasting aangifte mee te doen.

Aan de andere kant: Bux Zero is geen hele uitgebreide app wat betreft informatie en ze bieden ook niet alle mogelijke aandelen aan. Aanbod wordt wel steeds groter. Vandaag zijn er weer 50 nieuwe aan het aanbod toegevoegd.
Het is gemaakt om doodsimpel te zijn. Je analyse welk aandeel je moet kopen/verkopen zal je echt uit andere bronnen moeten halen.
Niet iets voor de professionals, wel leuk als je een beetje wil pootjebaden in aandelen.

Daarbij loopt er ook nogseeds een actie bij Bux.
Stel dat je iemand kent die Bux gebriukt, dan kan die persoon jou een aanmeld linkje geven. Zodra je een klein bedrag in je account hebt gestort, krijg je allebij een gratis aandeel met een waarde tussen 1 en 200 euro. Misschien win je de jackpot, right? :P
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg.

Ik vind het best lastig allemaal omdat de brokers zeggen dat ze gratis zijn maar toch schuilen onder andere kleine voorwaarden. En wat dat zegt of betekent??? zegt niks tegen mij, een consument die in jip en janneke taal alles wilt doen :)

Ik vond het al bijzonder dat er uberhaupt geld te verdienen valt in het beleggen.
Ik snap absoluut ook niet hoe men daarmee rijk is geworden.

Mits je al rijk was en tonnen investeert in de juiste firma 8)7 maar goed zelfs dan hebje achter de schermen info nodig volgens mij. Want niemand investeert ff een ton zomaar.

De gemiddelde Nederland heeft dat bedrag niet eens om te investeren :'(

Ik heb winst kunnen maken dankzij bitcoin (niet super veel hoor) maar dat is gewoon geluk. Komt neer op gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:36:
[...]

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg.

Ik vind het best lastig allemaal omdat de brokers zeggen dat ze gratis zijn maar toch schuilen onder andere kleine voorwaarden. En wat dat zegt of betekent??? zegt niks tegen mij, een consument die in jip en janneke taal alles wilt doen :)
Naja, het klopt wel dat t gratis is, mits je binnen bepaalde kaders werkt.
Jouw geschetste kader past dan niet. ;)
Ik vond het al bijzonder dat er uberhaupt geld te verdienen valt in het beleggen.
Ik snap absoluut ook niet hoe men daarmee rijk is geworden.
Het is vrij simpel.
Een aandeel is een eigendomsbewijs dat je een miniscuul stukje van een bedrijf in bezit hebt.
Als dat bedrijf het goed doet (c.q. ze maken winst door te doen waar ze goed in zijn), dan wordt het aandeel meer waard.
Dat noem je de Intrinsieke Waarde. Waarde van het bedrijf, hun bankrekening en alle spuillen gedeeld door het uitgegeven aantal aandelen, dat is de Intrinsieke Waarde van het aandeel.

Daar na, als de aandelen in omloop zijn gebracht, is het vooral een prijs gebaseerd op vraag en aanbod. Alsof je postzegels of pokemon kaartjes spaart.
Zijn er veel mensen die jouw pokemon kaartje willen kopen, dan kan je een hoog bedrag vragen.
En hoeveel mensen jouw kaartje willen kopen wordt bepaald door hoe geweldig mensen het bedrijf vinden waar dat kaartje van is.
Dat noem je een groei aandeel. Een aandeel wat meer waard wordt omdat het bedrijf goed z'n best doet en waardoor mensen graag de kaartjes van dat bedrijf willen hebben.
Jij kan dan verkopen voor veel geld.

Dan zijn er ook dividend aandelen.
Als jij aandelen hebt, ben je voor een klein beetje eigenaar van dat bedrijf.
Bedrijf maakt winst, en de winst verdelen ze onder de mensen die eigenaar zijn. In essentie winstuitkering, zoals een werkgever dat ook kan doen als secundaire arbeidsvoorwaarde.
Die aandelen worden op het moment van het uitgeven van het dividend vaak iets minder waard, maar je krijgt wel geld gestort.
Op die manier verzilver je je winst door maar lang genoeg dat aandeel te bewaren. Elk jaar (of 2x of 4x per jaar, afhankelijk van het aandeel/bedrijf) krijg je dan een winst uitkering.
Laten we zeggen dat ze elk jaar 1 euro geven, en het aandeel kost 10 euro om te kopen. Dan heb je 'm na 10 jaar terug verdiend.
Uiteraard kunnen ook die aandelen groeien. Dus stel dattie na die 10 jaar 15 euro waard is geworden. Dan heb je 10 euro winstuitkering gehad, en als je verkoopt, heb je ook nog eens 5 euro winst omdat je het aandeel voor 10 hebt gekocht.
Dividend aandelen groeien meestal niet zo hard in waarde, juist omdat ze dus de winst aan de aandeelhouders geven en niet op de bankrekening van het bedrijf laten staan zodat de intrinsieke waarde groeit.
Mits je al rijk was en tonnen investeert in de juiste firma 8)7 maar goed zelfs dan hebje achter de schermen info nodig volgens mij. Want niemand investeert ff een ton zomaar.

De gemiddelde Nederland heeft dat bedrag niet eens om te investeren :'(
Klopt. Maar je kan dus best beginnen met een tientje en er gewoon geld in blijven stoppen elke X tijd.
Misschien vang je dividend en koopt daar ook weer nieuwe aandelen van.
Dan kan je, zei het langzaam, een groot portfolio bouwen en soort-van rijk worden. Reken wel dat het je tientallen jaren kan kosten.

Tijdje terug had ik nog een artikeltje van Motley Fool gelezen waarin een, volgens hun, realistisch scenario werd geschetst.
In 40 jaar van 10000 dollar initiele inleg en maandelijks 100 dollar zou je 1 miljoen kunnen maken. Uiteindelijk heb je dan 15000 dollar betaald om 1 miljoen dollar terug te krijgen.
Moet je het wel voor 40 jaar doen natuurlijk.

Eigenlijk hetzelfde effect als wanneer je een bankrekening zou hebben met een rente die ongeveer gelijk was aan het gemiddelde rendement van beurs beleggen. (8% volgens MF).
Je jaar-over-jaar rente tikt dan ontzettend hard aan, als je er maar geld in blijft stoppen en er verder met je klauwen af blijft.
Ik heb winst kunnen maken dankzij bitcoin (niet super veel hoor) maar dat is gewoon geluk. Komt neer op gokken.
Yeah, bitcoin is voor de gemiddelde mens een gok.
Aandelen kan je nog een beetje over zeggen als jan-met-de-pet, want het NOS journaal heeft al impact. Denk je realistisch na, dan kan je prima bepalen of het zinnig zou zijn om mischien een aandeel te kopen of te verkopen.

Bijvoorbeeld: Goh, de lockdown gaat langer door. Misschien toch maar even geen aandeel van de Sligro kopen, want de horeca is groot afnemer van de Sligro. Ze verkopen niks aan de horeca dus maken ze geen winst en dus geen stijgende waarde van het aandeel.
Dat aandeel daalt nog wel even in waarde, die kan je beter kopen tegen het einde van de lockdown.
Gaat de horeca dan open,verkoopt de Sligro meer producten, maken ze meer winst, gaat de waarde van het aandeel omhoog en dan verkoop je je aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:05
Pistachenootje schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 07:55:
[...]

Tenzij het dipje niet komt en je daardoor hoger moet instappen.

Het blijft een vorm van market timing. Af en toe zal het werken maar gemiddeld genomen is het beter om direct in te stappen.
Er zijn indicatoren die je zou kunnen gebruiken zoals fear and greed index.
Zelf koop ik ook geregeld en time ik meestal niet. Echter als de borden een aantal weken vol rood staan, dan wacht ik wel even met kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:57:
[...]
Vroeger leefde bij mij nog het idee dat je een startkapitaal nodig hebt. Geen idee of dat juist is, maar de ervaring van nu leert dat je desgewenst met een tientje kan starten.
Als ik mij niet vergis moest ik vroeger minimaal fl50,- inleggen om wat aan te kopen bij Robeco. Bij andere banken was dat waarschijnljik ook als je een beleggingsfonds van een bank wou kopen.
Rekenhoudende met inflatie is dat bijna €50 nu. Terwijl je nu bij Buxx of DeGiro vaak al voor een paar euries kan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

phantom09 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:20:
[...]

Als ik mij niet vergis moest ik vroeger minimaal fl50,- inleggen om wat aan te kopen bij Robeco. Bij andere banken was dat waarschijnljik ook als je een beleggingsfonds van een bank wou kopen.
Rekenhoudende met inflatie is dat bijna €50 nu. Terwijl je nu bij Buxx of DeGiro vaak al voor een paar euries kan beleggen.
50 gulden of euro noem ik nog geen startkapitaal.
Dat is wel een drempeltje om te beginnen, maar kapitaal is in mijn ogen honderden of zelfs duizenden euro's.

Kortom, vroeger kon je ook al relatief goedkoop instappen.
Eigenlijk onterecht dat dat gevoel er was, dus. En was ook gebaseerd op wat mensen om mij heen vertelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:03:
[...]

Naja, het klopt wel dat t gratis is, mits je binnen bepaalde kaders werkt.
Jouw geschetste kader past dan niet. ;)

[...]

Het is vrij simpel.
Een aandeel is een eigendomsbewijs dat je een miniscuul stukje van een bedrijf in bezit hebt.
Als dat bedrijf het goed doet (c.q. ze maken winst door te doen waar ze goed in zijn), dan wordt het aandeel meer waard.
Dat noem je de Intrinsieke Waarde. Waarde van het bedrijf, hun bankrekening en alle spuillen gedeeld door het uitgegeven aantal aandelen, dat is de Intrinsieke Waarde van het aandeel.

Daar na, als de aandelen in omloop zijn gebracht, is het vooral een prijs gebaseerd op vraag en aanbod. Alsof je postzegels of pokemon kaartjes spaart.
Zijn er veel mensen die jouw pokemon kaartje willen kopen, dan kan je een hoog bedrag vragen.
En hoeveel mensen jouw kaartje willen kopen wordt bepaald door hoe geweldig mensen het bedrijf vinden waar dat kaartje van is.
Dat noem je een groei aandeel. Een aandeel wat meer waard wordt omdat het bedrijf goed z'n best doet en waardoor mensen graag de kaartjes van dat bedrijf willen hebben.
Jij kan dan verkopen voor veel geld.

Dan zijn er ook dividend aandelen.
Als jij aandelen hebt, ben je voor een klein beetje eigenaar van dat bedrijf.
Bedrijf maakt winst, en de winst verdelen ze onder de mensen die eigenaar zijn. In essentie winstuitkering, zoals een werkgever dat ook kan doen als secundaire arbeidsvoorwaarde.
Die aandelen worden op het moment van het uitgeven van het dividend vaak iets minder waard, maar je krijgt wel geld gestort.
Op die manier verzilver je je winst door maar lang genoeg dat aandeel te bewaren. Elk jaar (of 2x of 4x per jaar, afhankelijk van het aandeel/bedrijf) krijg je dan een winst uitkering.
Laten we zeggen dat ze elk jaar 1 euro geven, en het aandeel kost 10 euro om te kopen. Dan heb je 'm na 10 jaar terug verdiend.
Uiteraard kunnen ook die aandelen groeien. Dus stel dattie na die 10 jaar 15 euro waard is geworden. Dan heb je 10 euro winstuitkering gehad, en als je verkoopt, heb je ook nog eens 5 euro winst omdat je het aandeel voor 10 hebt gekocht.
Dividend aandelen groeien meestal niet zo hard in waarde, juist omdat ze dus de winst aan de aandeelhouders geven en niet op de bankrekening van het bedrijf laten staan zodat de intrinsieke waarde groeit.

[...]

Klopt. Maar je kan dus best beginnen met een tientje en er gewoon geld in blijven stoppen elke X tijd.
Misschien vang je dividend en koopt daar ook weer nieuwe aandelen van.
Dan kan je, zei het langzaam, een groot portfolio bouwen en soort-van rijk worden. Reken wel dat het je tientallen jaren kan kosten.

Tijdje terug had ik nog een artikeltje van Motley Fool gelezen waarin een, volgens hun, realistisch scenario werd geschetst.
In 40 jaar van 10000 dollar initiele inleg en maandelijks 100 dollar zou je 1 miljoen kunnen maken. Uiteindelijk heb je dan 15000 dollar betaald om 1 miljoen dollar terug te krijgen.
Moet je het wel voor 40 jaar doen natuurlijk.

Eigenlijk hetzelfde effect als wanneer je een bankrekening zou hebben met een rente die ongeveer gelijk was aan het gemiddelde rendement van beurs beleggen. (8% volgens MF).
Je jaar-over-jaar rente tikt dan ontzettend hard aan, als je er maar geld in blijft stoppen en er verder met je klauwen af blijft.

[...]

Yeah, bitcoin is voor de gemiddelde mens een gok.
Aandelen kan je nog een beetje over zeggen als jan-met-de-pet, want het NOS journaal heeft al impact. Denk je realistisch na, dan kan je prima bepalen of het zinnig zou zijn om mischien een aandeel te kopen of te verkopen.

Bijvoorbeeld: Goh, de lockdown gaat langer door. Misschien toch maar even geen aandeel van de Sligro kopen, want de horeca is groot afnemer van de Sligro. Ze verkopen niks aan de horeca dus maken ze geen winst en dus geen stijgende waarde van het aandeel.
Dat aandeel daalt nog wel even in waarde, die kan je beter kopen tegen het einde van de lockdown.
Gaat de horeca dan open,verkoopt de Sligro meer producten, maken ze meer winst, gaat de waarde van het aandeel omhoog en dan verkoop je je aandeel.
Toevallig heb ik een account bij DeGiro en heb een maandje terug Shell aandeeltje gekocht en ik krijg circa 5 euro aan cash als dividend. Dat is zeker niet verkeerd!

Ik kon niks zwartwit vinden over welke bedrijven dividend uit keren en hoevaak.

Dat is dus puur lotterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gopur
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-07 08:08
ThaddeusX schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:34:
[...]

Toevallig heb ik een account bij DeGiro en heb een maandje terug Shell aandeeltje gekocht en ik krijg circa 5 euro aan cash als dividend. Dat is zeker niet verkeerd!

Probeer eens https://dividendinfo.nl/ , een loterij is het zeker niet (ongeveer letterlijk het tegenovergestelde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:26:
Tenminste, ik neem aan dat het nogsteeds hetzelfde is als toen ik me daar voor aanmeldde. @2Dutch , jij bent recent Bux gaan gebruiken toch? Geen minimum inleg is nogsteeds een ding he?
Bedrag erin gooien kan al vanaf 1 euro ja :) Lekker makkelijk met een betaalverzoek als je wilt, instant.
Normale overschrijving (wie gebruikt dat nog?) is 1-2 dagen.

[ Voor 18% gewijzigd door 2Dutch op 02-03-2021 22:49 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Wat ik jammer vind van DeGiro is dat je niet echt kan filteren en zoeken naar meest winst of verlies draaiende koersen.

Je kan op de tabellen niet klikken om iets van A naar Z te laten zien qua cijfers etc

Met bitcoin brokers kanje van alles aanklikken zodat je zelfs coins in je lijstje ziet die je nooit eerder gezien hebt.
Of coins die het meest winst/verlies draaien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[...]

5 euro? dan had je niet 1 aandeel maar legio.
Shell betaalt momenteel 0,16665USD dividend per aandeel per kwartaal. Moet nog belasting af (15%) en wisselkoers, dus zeg 13 eurocent?
Dan had je er iets van een krappe 40 stuks, tegen 16 euro per aandeel momenteel maakt een investering van ommenabij 650 euro?

Daarbij, Shell heeft nog niet eens uitbetaald. Dat doen ze op 29-03. Zelfs de ex-div datum moet nog komen, namelijk 12-03.
Weet je zeker dat het dividend was en dat het niet winst was van een koop/verkoop actie?
Gopur schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:36:
[...]

Probeer eens https://dividendinfo.nl/ , een loterij is het zeker niet (ongeveer letterlijk het tegenovergestelde).
Exactemundo. DividendInfo.nl voor Nederlands en Belgische aandelen.
Dividend wordt bepaald tijdens een jaarvergadering of aandeelhoudersvergadering, die info wordt gepubliceerd.
Ze kondigen het dividend bedrag aan, de ex-dividend datum (de dag waarop je de gehele dag aandelen moet hebben gehad) en de uitbetaaldatum

Duitse aandelen is vaak even googlen, maar dan kom je b.v. uit bij Investing.com oid.
Same voor aandelen uit andere landen.
Ik blijf over het algemeen dicht bij huis dus kijk het meeste op dividendinfo.nl
2Dutch schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:49:
[...]

Bedrag erin gooien kan al vanaf 1 euro ja :) Lekker makkelijk met een betaalverzoek als je wilt, instant.
Normale overschrijving (wie gebruikt dat nog?) is 1-2 dagen.
Awesome :) dank u voor de info!

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 02-03-2021 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:14:
[...]
Er zijn indicatoren die je zou kunnen gebruiken zoals fear and greed index.
Kan zeker maar voor zover ik weet is er geen bewijs dat dat werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-07 21:12
McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Dat klopt dus niet wat je zegt, want aandelen vallen niet onder het depositogarantiestelsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:36
Crasheeee schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:37:
[...]

Dat klopt dus niet wat je zegt, want aandelen vallen niet onder het depositogarantiestelsel.
Het staat zelfs prominent op hun website dat ze gebruik maken van DGS, specifiek dat de tegoeden op de clearing rekening daaronder vallen. Dat is wel wat flauw omdat de aandelen zelf onder de BCS vallen.

Verder is het wel grappig om te zien dat ze een pagina hebben waarin ze vertellen hoe ze het gratis beleggen mogelijk maken maar vervolgens er geheel niets over zeggen behalve een prijzen tabel. In de kleine lettertjes staat overigens dat ze je aandelen uitlenen.

Ik heb het niet zo op gratis handelen omdat het betekent dat jezelf het product bent. Blijkbaar is het lucratief om gratis beleggen aan te bieden omdat de ene na de andere partij opduikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-07 10:52
Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:24:
[...]

Waarom denk je van niet? Ik denk dat het best zin kan hebben. De vraag is vooral waarom Value al een tijd underperformance laat zien, terwijl er historisch gezien sprake was van een Value premium.
Ik ben absoluut niet dol op market cap weighting, maar bij gebrek aan beter (voor zover mij bekend) en gebrek aan een harde mening/visie op de markt zit ik toch in market cap weighted fondsen.
Ik denk van niet omdat ik niet denk dat ik beter kan presteren dan de markt cq. hoe de markt de bedrijven gewogen heeft. Handmatig een overweight aanbrengen aan value betekent in principe ook dat ik actief aan het sleutelen ben aan mijn portfolio, wat in het algemeen ook afgeraden wordt (toch?). Ook zit er in mijn indexfonds al een combinatie van value en growth. Of zit ik mis met deze gedachtegang en valt er wel wat te zeggen voor het aanschaffen van value ETF's naast een NT of VWRL?

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 03-03-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:32:
Zelfs de ex-div datum moet nog komen, namelijk 12-03.
Dat was 18-02 al? Het dividend is nu een stuk lager overigens. 1 jaar geleden was het nog ongeveer 42 cent bruto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Als je je ogen dicht doet en niet kijkt naar https://www.shell.com/inv...n/dividend-timetable.html en https://www.shell.com/inv...020-interim-dividend.html wel ja ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:26:
[...]

Je hebt onder de GDPR gewoon recht om je gegevens te laten verwijderen. Kwestie van even een mailtje sturen.

Ehm, financiele instellingen zijn toch verplicht bij te houden wie hun klant is/was? Dan mag jij leuk een GDPR verzoekje indienen maar dat leggen ze naast zich neer.

Zou wat zijn.. ga ik witwassen, stuur zo'n bericht en poef, al het bewijs in 1x weg.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Bezulba schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:11:
[...]

Ehm, financiele instellingen zijn toch verplicht bij te houden wie hun klant is/was? Dan mag jij leuk een GDPR verzoekje indienen maar dat leggen ze naast zich neer.

Zou wat zijn.. ga ik witwassen, stuur zo'n bericht en poef, al het bewijs in 1x weg.
Als ik t goed begrijp heeftie nog niks gedaan en weigert zelfs de minimale inleg van 1K te doen.
Dan zou je, iig mijns inziens, gewoon weer er uit gehaald moeten kunnen worden. Er zijn geen transacties waarvan bekend moet zijn van wie die zijn.

Kortom, worth a shot. imho.
Dan Stark schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:53:
[...]

Dat was 18-02 al? Het dividend is nu een stuk lager overigens. 1 jaar geleden was het nog ongeveer 42 cent bruto.
Mi scusi, je hebt gelijk. Ik keek scheef.
En idd, ze hebben afgelopen jaar het dividend tot ongeveer 1/3e gereduceerd ivm pandemie.
Crasheeee schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:37:
[...]

Ah, dat leek wel zo. Wat @Miki zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 03-03-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Om eens terug te komen op de AB Inbev mentions vorige week (toch te hoog ingekocht :-( maar vertrouwen in de toekomst!)

AmBev (ABEV) staat momenteel ook op een prijspunt waar ze (uitgezonderd Maart 2020) niet meer op gestaan hebben sinds de crisis in 2008.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:36

Jebus4life

BE User

Shamalamadindon schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:53:
Om eens terug te komen op de AB Inbev mentions vorige week (toch te hoog ingekocht :-( maar vertrouwen in de toekomst!)

AmBev (ABEV) staat momenteel ook op een prijspunt waar ze (uitgezonderd Maart 2020) niet meer op gestaan hebben sinds de crisis in 2008.
Ik had het vrijdag gezien, waren wel héél erg gedaald na de cijfers, weekend stond voor de deur, een plukje gekocht iets boven €47,50 omdat ik al een vermoeden had dat de koers omhoog zou corrigeren na het weekend. Lekker aandeel om een jaar of 2-4 in de portefeuille te houden en dan te herevalueren lijkt me inderdaad (y)

De 100+ zal dit aandeel wel niet snel meer zien, daarom zijn de omstandigheden (schulden, dalende bierverkoop, marges, grondstofprijzen) niet meer naar. Maar ik hoop nog op een 70+ Zeker indien we kunnen versoepelen met het EK (en volgend jaar het WK) in het vooruitzicht.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Shamalamadindon schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:53:

Vergeet niet dat AmBev voor 61,9% eigendom is van Ab Inbev. Dus als je reeds aandelen ab inbev bezit, kun je je afvragen of je exposure technisch ambev bij moet kopen.

Zijn eerder interessant als je met long/short combinaties wilt speculeren op de onderlinge verhoudingen (net zoals wereldhave nl en wereldhave be, welke grootaandeelhouder is van de nl variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Laatst online: 02:57
[...]

Dan heb je toch wel wat meer dan 1 aandeel Shell gekocht? In maart betaalt Shell 0,16$ dividend per aandeel.
Je kunt inderdaad varen op eerdere dividendcijfers. Bedrijven maken ook voorafgaand aan de dividenduitkering bekend hoeveel dividend het wordt.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Jebus4life schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:05:
[...]

Ik had het vrijdag gezien, waren wel héél erg gedaald na de cijfers, weekend stond voor de deur, een plukje gekocht iets boven €47,50 omdat ik al een vermoeden had dat de koers omhoog zou corrigeren na het weekend. Lekker aandeel om een jaar of 2-4 in de portefeuille te houden en dan te herevalueren lijkt me inderdaad (y)

De 100+ zal dit aandeel wel niet snel meer zien, daarom zijn de omstandigheden (schulden, dalende bierverkoop, marges, grondstofprijzen) niet meer naar. Maar ik hoop nog op een 70+ Zeker indien we kunnen versoepelen met het EK (en volgend jaar het WK) in het vooruitzicht.
Zal ervan afhangen. Was nu iets van 4.8x debt/EBITDA en op eigen kracht iets van 2B afbetaald meen ik tegenover covid cijfers?
Als de consumptie en marges post-covid aantrekken zal de 1e natuurlijk dalen, en daarnaast het aflossen ook kunnen versnellen. Kan dan best rap richting 2x debt/ebitda behalen die als target is gesteld.

Toch blijft het veel zeggen dat AB Inbev nu goedkoper is dan sabmiller die ze hebben overgenomen. Best high-risk imo. Gelukkig is de average maturity 15 jaar ofzo, dus in die zin is er ook wel serieus tijd en geen muur die binnen 3 jaar opgelost most worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 03-03-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:10
Miki schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:17:
[...]

Het staat zelfs prominent op hun website dat ze gebruik maken van DGS, specifiek dat de tegoeden op de clearing rekening daaronder vallen. Dat is wel wat flauw omdat de aandelen zelf onder de BCS vallen.

Verder is het wel grappig om te zien dat ze een pagina hebben waarin ze vertellen hoe ze het gratis beleggen mogelijk maken maar vervolgens er geheel niets over zeggen behalve een prijzen tabel. In de kleine lettertjes staat overigens dat ze je aandelen uitlenen.

Ik heb het niet zo op gratis handelen omdat het betekent dat jezelf het product bent. Blijkbaar is het lucratief om gratis beleggen aan te bieden omdat de ene na de andere partij opduikt.
In hun televisie commercial hebben ze het juist over géén kleine lettertjes |:(
Ze verdienen ook nog steeds aan de limit en market orders, enkel de zero order is gratis.
En daar zit het hem nou juist in, want dat is een marketorder die gezamenlijk met alle andere zero orders om 16:00 wordt uitgevoerd.
Op die manier kan bux dan verdienen aan de spread van de markt, door koop en verkoop orders van andere Bux gebruikers met elkaar te verrekenen.

Desondanks de nadelen vind ik in bepaalde situaties bux0 nog wel interessant.
Vooral voor diegenen die voornamelijk orders doen tot een paar honderd euro per keer, die zijn hier volgens mij genoeg.
Maar ze vragen er wel om eens een " bezoekje " te verwachten van de reclame code commissie of wellicht de AFM... of wie hier ook over gaat.
Het is inderdaad zoals jij al suggereert tegen het misleidende aan.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 22:10
Zr40 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:07:

Nou, hierover gesproken, voor wie ( destijds ) een Flatex rekening had wordt het mogelijk nog wat puzzelen.
Flatex heeft namelijk alleen doorgegeven bij mij dát ik een rekening bij ze heb, maar niet hoeveel saldo, laat staan dividend.
En jaaropgaven doen ze niet aan bij Flatex blijkbaar 7(8)7
Tenminste heb het niet kunnen vinden in die overvolle en onoverzichtelijke berichtenbox van hun.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-07 20:03
Een fatsoenlijk jaaroverzicht lijken ze inderdaad niet aan te doen bij Flatex. Ik gebruik voor de belastingaangifte de volgende documenten:
- Rekeningafsluiting van 31-12-2020
- Lijst gelden van derden 31-12-2020

Gecombineerd is dat de volledige waarde van je portefeuille op Flatex. Aanvullend kun je dan nog aan de gang met de documenten Dividenden buitenland Ef., mocht je dividenduitkerende aandelen bezitten.
Mocht iemand van mening zijn dat ik het niet goed doe, verbeter me dan vooral. Gezeur met de belastingdienst wil ik te allen tijde voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35
Iemand iets gehoord van een pump bij Rocket Companies? Aandeel is echt omhoog geschoten. Zit er nog meer in het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:22:
Iemand iets gehoord van een pump bij Rocket Companies? Aandeel is echt omhoog geschoten. Zit er nog meer in het vat?
Ja, iemand op Reddit had het erover. Volgens mij dacht hij dat het naar de 40 zou gaan. Maar houd er rekening mee dat de kans groot is dat mensen weer uitstappen zodra de dividend is uitgekeerd. Ik heb zelf geen aandelen, omdat ik zelf nog geen analyses e.d. kan uitvoeren. Of ik zelf de gok nog zou wagen durf ik dus niet te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dan Stark
Voor een pump heeft het aandeel de naam wel mee inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Perfecte naam voor een meme pump and dump. Is al verdubbeld laatste paar dagen dus nu meegaan is pure gok. Word je een fomo bagholder of hoop je op nog een verdubbeling en dan op tijd uitstappen. Als jij je goed voelt bij spanning en sensatie en de hele dag de koers in de gaten houden en vrede hebt met 50% potentieel verlies dan zeg ik succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik denk dat het RKT net zo zal afgaan als BB, als je te laat bent ingestapt die je de koers alleen nog maar omlaag zal gaan. Ik heb mij 2x gebrand aan meme stocks en doe het geen 3e keer.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
RKT heeft daarbij wel echt nieuws zo even snel kijkend.
announced that fourth quarter adjusted profits soared 350% on a 144% revenue increase versus Q4 2019. Those results will allow the Detroit firm to pay out a $1.11 special dividend. In just two short years, the Detroit-based fintech company has quietly become America’s largest mortgage originator. And with only a 9.2% market share in a massive $2.2 trillion market, the company has ample room to grow.
Dat zijn best serieuze getallen als je koers praktisch stabiel 20,- is sinds IPO vooraf aan publicatie. Ze groeien hard en kunnen nog veel verder groeien. Natuurlijk is de kans aanzienlijk dat je 'nu' alsnog te laat bent, maar er zit wel echt iets onder de initiele stijging naast 'rocketzzzz'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 22:04
Joppie84 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:16:
Een fatsoenlijk jaaroverzicht lijken ze inderdaad niet aan te doen bij Flatex. Ik gebruik voor de belastingaangifte de volgende documenten:
- Rekeningafsluiting van 31-12-2020
- Lijst gelden van derden 31-12-2020

Gecombineerd is dat de volledige waarde van je portefeuille op Flatex. Aanvullend kun je dan nog aan de gang met de documenten Dividenden buitenland Ef., mocht je dividenduitkerende aandelen bezitten.
Mocht iemand van mening zijn dat ik het niet goed doe, verbeter me dan vooral. Gezeur met de belastingdienst wil ik te allen tijde voorkomen.
31-12-2019 mag ik hopen voor je aangifte 2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Xanaroth schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:13:

[...]

Dat zijn best serieuze getallen als je koers praktisch stabiel 20,- is sinds IPO vooraf aan publicatie. Ze groeien hard en kunnen nog veel verder groeien. Natuurlijk is de kans aanzienlijk dat je 'nu' alsnog te laat bent, maar er zit wel echt iets onder de initiele stijging naast 'rocketzzzz'
Kan je ook even maandje wachten. Markt is laatste 2 weken beetje aan het corrigeren dus sentiment is ook wat nuchterder. Zijn denk ik genoeg mensen die hun winst pakken op rkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-07 20:03
Lightning89 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:31:
[...]

31-12-2019 mag ik hopen voor je aangifte 2020?
Uiteraard heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:42
Qunix schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:58:

Deze maand (feb)
Vorige maand (jan)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+3,1%
+7,4%
+12,8%
+57,8%
Hoogste prestaties
FLOW +6,76%
BRK^B +4,56%
TRET +3,33%
SPCE +131,74%
ALB +21,52%
TSLA +20,59%
SPCE +63,82%
FLOW +24,83%
ALB +20,08%
TSLA +276,21%
ALB +142,71%
AAPL +60,25%
Laagste prestaties
SPCE -31,14%
U -29,84%
TSLA -19,39%
U -3,59%
IBM -2,91%
NTWCEAE -0,19%
U -27,04%
AAPL -5,28%
IBM -2,71%
IBM -26,41%
TRET -18,45%
SPCE -0,18%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR

NTWCEAE = Northern Trust World fonds
TRET = VanEck Global Real Estate ETF

Ik denk dat de YTD getallen nog niet helemaal in orde zijn. Vermoedelijk is dit van januari en februari dit jaar (ik verwacht namelijk vanaf maart 2020 tot nu). Plus posities die ik niet meer bezit (Galapagos) heb ik ook niet in het overzicht staan.
Ik ben benieuwd waarom je belegt in TRET. Is dat vanwege geen dividendlek? Ik belegde eerder in iShares Developed Markets Property Yield, maar dat heeft een TER van 0,6% en een dividendlek van 0.3%. :/ Daarna ben ik ook overgestapt naar TRET, maar bevat een minder brede index. Er zijn wel real estate indexfunds die nog lagere TER / dividendlek hebben overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-07 16:08

cdoens

Peugeot-gek

McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:32:
[...]

Exactemundo. DividendInfo.nl voor Nederlands en Belgische aandelen.
Dividend wordt bepaald tijdens een jaarvergadering of aandeelhoudersvergadering, die info wordt gepubliceerd.
Ze kondigen het dividend bedrag aan, de ex-dividend datum (de dag waarop je de gehele dag aandelen moet hebben gehad) en de uitbetaaldatum
Ik ben nog redelijk nieuw in de afdeling aandelen en dividend maar als ik dit zo lees, zou je toch vlak voor de ex-dividend datum een boel aandelen kunnen kopen en verkopen zodra dividend is uitgekeerd? Dan krijg je toch heel rare marktwerkingen?
Of zie ik iets over het hoofd?

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:09
@cdoens als een aandeel ex-dividend gaat daalt de koers met ongeveer het dividendbedrag dus ik weet niet wat je met die strategie zou willen bereiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-07 16:08

cdoens

Peugeot-gek

@Ascension Dus dát zag ik over het hoofd. Dank! :)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
cdoens schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Ik ben nog redelijk nieuw in de afdeling aandelen en dividend maar als ik dit zo lees, zou je toch vlak voor de ex-dividend datum een boel aandelen kunnen kopen en verkopen zodra dividend is uitgekeerd? Dan krijg je toch heel rare marktwerkingen?
Wat je wel zou kunnen doen, is je aandelen uitlenen aan mij net voor de ex dividend date en dan claimen we beide de ingehouden belasting op het dividend, terwijl maar 1 van ons het echte dividend kreeg.

Oh wacht, dat is fraude >:)

https://en.wikipedia.org/wiki/CumEx-Files
https://theconversation.c...and-why-it-matters-124417

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ascension schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:48:
@cdoens als een aandeel ex-dividend gaat daalt de koers met ongeveer het dividendbedrag dus ik weet niet wat je met die strategie zou willen bereiken :)
Precies.
Dividend komt van de bankrekening van het bedrijf.
Het aandeel is waard (give or take) wat het bedrijf waard is. Vastgoed, spullen en hun bankrekening(en).
Betalen ze dividend, dan gaat de inhoud van hun bankrekening omlaag en daalt ook de waarde van het aandeel met een ongeveer evenredig bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 13-07 22:40
JohanNL schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:34:
[...]

Nou, hierover gesproken, voor wie ( destijds ) een Flatex rekening had wordt het mogelijk nog wat puzzelen.
Flatex heeft namelijk alleen doorgegeven bij mij dát ik een rekening bij ze heb, maar niet hoeveel saldo, laat staan dividend.
En jaaropgaven doen ze niet aan bij Flatex blijkbaar 7(8)7
Tenminste heb het niet kunnen vinden in die overvolle en onoverzichtelijke berichtenbox van hun.
Heel vervelend idd.Ik had in 2019 ook een Flatex rekening geopend (100 euro actie) en ergens halverwege 2020 m'n rekening opgezegd. Ik kan dus niet meer inloggen en in de stapel papieren die ik van ze heb ontvangen ontbreekt het beginsaldo van 2020... :|

Wat ik ook vreemd vind is dat Flatex bij mijn IB 2020 in het overzicht 'bank- en spaarrekeningen' twee keer erin staat. Een keer met het rekeningnummer en een keer het depotnummer. Lijkt me niet te kloppen?
Onder 'beleggingen' staan ze helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
cdoens schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Dat wordt inderdaad door menigeen als tactiek gehanteerd. Vooral interessant als het gaat om belastingen voor sommige landen. Bijvoorbeeld als je weinig/geen dividend belasting hoeft te betalen, en door dat koersverschil vervolgens een capital loss kunt claimen.

Verder willen met name laag-frequente aandelen (jaarlijks/half jaarlijks uitkerend) nog wel eens dusdanig hoge uitkering hebben van 3-6% in 1 klap. Als de koers dan spontaan dusdanig zakt zit er vaak een snel herstel achteraan (of in elk geval 'hobbel'gedurende de dag) waarbij je op interessant punt kunt verkopen.

Kijk voor de grap anders een naar een Nationele Nederlanden. Wat de koers deed van 5-10 augustus 2020, de laatse dag voor dividend (7 augustus) steekt als een zere duim boven de omliggende toppen uit. 10 augustus werd er 2,26 dividend per aandeel werd uitgekeerd en evenredig daaraan klapt de koers weer terug.
Als je bij dat soort aandelen de week/maandag ervoor het aandeel koopt, zit er vaak wel potentie in op een kleine snelle winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
WizZie- schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:33:
Ik denk van niet omdat ik niet denk dat ik beter kan presteren dan de markt cq. hoe de markt de bedrijven gewogen heeft. Handmatig een overweight aanbrengen aan value betekent in principe ook dat ik actief aan het sleutelen ben aan mijn portfolio, wat in het algemeen ook afgeraden wordt (toch?). Ook zit er in mijn indexfonds al een combinatie van value en growth. Of zit ik mis met deze gedachtegang en valt er wel wat te zeggen voor het aanschaffen van value ETF's naast een NT of VWRL?
Het is een beetje waar je in gelooft. Een marktgewogen wereldwijd fonds is ongeveer het meest passieve wat je kunt doen en dan volg je 'gewoon' de wereldmarkt.

Iedere wijziging hierop maakt je in zeker zin actiever, of in ieder geval meer 'specifiek'. Of dat nu geografisch, naar factoren, of anderszins is. En dan kun je wetenschappelijk bekijken wat in het verleden gewerkt heeft, en je afvragen of je gelooft dat dat in de toekomst ook werkt. Als je daar in gelooft kun je je aanpak wijzigen.

Als je passief wilt blijven en/of niet gelooft dat wat in net verleden werkte nu nog werkt (al is het maar omdat die kennis ook inmiddels breed beschikbaar is en niet per se omdat alles nu anders is) dan blijf je wereldgespreid.

(er kunnen ook andere dan rendementsredenen zijn om je investeringen aan te passen natuurlijk)

Je moet je in jouw voorbeeld dus afvragen of je in de gelooft (liefst onderbouwd) dat value de algemene markt gaat of blijft outperformen, om te beslissen wat het beste voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Maahes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Ik ben benieuwd waarom je belegt in TRET. Is dat vanwege geen dividendlek? Ik belegde eerder in iShares Developed Markets Property Yield, maar dat heeft een TER van 0,6% en een dividendlek van 0.3%. :/ Daarna ben ik ook overgestapt naar TRET, maar bevat een minder brede index. Er zijn wel real estate indexfunds die nog lagere TER / dividendlek hebben overigens.
Deels inderdaad omdat er geen dividendlek is, een lage TER vergeleken met andere die ik toen op mijn radar had, hij in de kernselectie is van DeGiro (dus geen transactiekosten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:33:
[...]

Puur passief beleggen is in principe gewoon market cap gewogen. Dan bezit je evenveel value als growth. Tilten naar value is een actieve keuze. In het verleden bleek dit een goede strategie omdat gemiddeld genomen value beter presteerde dan growth. Daarom spreekt men van een value premium.

De vraag is natuurlijk of value in de toekomst ook beter zal presteren dan growth. Ik denk zelf van wel. Een van de verklaringen die voor de value premium wordt gegeven is dat mensen bereid zijn teveel te betalen voor sommige growth stocks, denk bijv. aan Tesla. Value stocks zijn vaak 'saaie' bedrijven.

Afbeeldingslocatie: https://www.whitecoatinvestor.com/wp-content/uploads/2020/04/Screen-Shot-2020-04-13-at-5.34.58-PM.png

De value premie was trouwens het grootst in small cap stocks, vandaar dat er behoorlijk wat ETFs zich richten op deze aandelen. Hier een artikel dat er wat dieper op ingaat: https://www.whitecoatinvestor.com/small-cap-value-strategy/

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 03-03-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:36:
[...]

Kan zeker maar voor zover ik weet is er geen bewijs dat dat werkt.
100% garantie is er natuurlijk niet, maar zoals gezegt is het een indicator. Als de scores 80-90% zijn dan is het verstandig om toch even te wachten met aankopen. Als de score 10-20% zijn moet je klaar staan om te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
magneetje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:41:
[...]

Heel vervelend idd.Ik had in 2019 ook een Flatex rekening geopend (100 euro actie) en ergens halverwege 2020 m'n rekening opgezegd. Ik kan dus niet meer inloggen en in de stapel papieren die ik van ze heb ontvangen ontbreekt het beginsaldo van 2020... :|

Wat ik ook vreemd vind is dat Flatex bij mijn IB 2020 in het overzicht 'bank- en spaarrekeningen' twee keer erin staat. Een keer met het rekeningnummer en een keer het depotnummer. Lijkt me niet te kloppen?
Onder 'beleggingen' staan ze helemaal niet.
Wellicht een idee om ze te mailen en vragen of ze je jaaropgave willen toesturen? Dat heb ik bij Lynx gedaan toen ik weg was bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:58:
[...]
Als de scores 80-90% zijn dan is het verstandig om toch even te wachten met aankopen. Als de score 10-20% zijn moet je klaar staan om te gaan kopen.
Je kan dat natuurlijk als strategie aanhouden maar mijn punt is dat er -voor zover ik weet- geen bewijs is dat het werkt. Er zijn ook mensen die het tegenovergestelde adviseren.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/dphy2opvxi501.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Je kan dat natuurlijk als strategie aanhouden maar mijn punt is dat er -voor zover ik weet- geen enkel bewijs bestaat dat het werkt. Er zijn ook mensen die het tegenovergestelde adviseren.

[Afbeelding]
Hij zegt ook 'fearful' en 'greedy', allebei emoties. Het is geen koop- of afwachtadvies. Ook recentelijk heeft hij gezegd dat hij aandelen overgewaardeerd vind maar toch heeft Berkshire flink aan buybacks gedaan de afgelopen tijd.

Persoonlijk zou ik niet teveel achter zulke quotes zoeken. Grote kans dat je er dan meer in ziet dan wat er mee bedoelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd1 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:24:
[...]

Hij zegt ook 'fearful' en 'greedy', allebei emoties. Het is geen koop- of afwachtadvies. Ook recentelijk heeft hij gezegd dat hij aandelen overgewaardeerd vind maar toch heeft Berkshire flink aan buybacks gedaan de afgelopen tijd.

Persoonlijk zou ik niet teveel achter zulke quotes zoeken. Grote kans dat je er dan meer in ziet dan wat er mee bedoelt is.
Ik zoek er helemaal niks achter. Voor de ene stelling is net zo weinig bewijs dat het werkt als voor de andere stelling, dat is mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Je kan dat natuurlijk als strategie aanhouden maar mijn punt is dat er -voor zover ik weet- geen bewijs is dat het werkt. Er zijn ook mensen die het tegenovergestelde adviseren.

[Afbeelding]
Ik adviseer toch hetzelfde. Als de score hoog is zijn beleggers "greedy" Je moet dan dus even niet kopen.
Als de score laag is zijn de beleggers "fearfull" en dan moet je klaar staan om te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Pistachenootje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:48:
[...]

Puur passief beleggen is in principe gewoon market cap gewogen. Dan bezit je evenveel value als growth. Tilten naar value is een actieve keuze. In het verleden bleek dit een goede strategie omdat gemiddeld genomen value beter presteerde dan growth. Daarom spreekt men van een value premium.

De vraag is natuurlijk of value in de toekomst ook beter zal presteren dan growth. Ik denk zelf van wel. Een van de verklaringen die voor de value premium wordt gegeven is dat mensen bereid zijn teveel te betalen voor sommige growth stocks, denk bijv. aan Tesla. Value stocks zijn vaak 'saaie' bedrijven.

[Afbeelding]

De value premie was trouwens het grootst in small cap stocks, vandaar dat er behoorlijk wat ETFs zich richten op deze aandelen. Hier een artikel dat er wat dieper op ingaat: https://www.whitecoatinvestor.com/small-cap-value-strategy/
Wat een zeer interessante materie, dank. Hoe groot is het % SC value in jouw portfolio? (Indien je dat wil delen natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Ik adviseer toch hetzelfde. Als de score hoog is zijn beleggers "greedy" Je moet dan dus even niet kopen.
Als de score laag is zijn de beleggers "fearfull" en dan moet je klaar staan om te kopen.
Ah goed punt. Ik zou denken dat die strategie weleens onderzocht moet zijn, ik heb er naar gezocht maar kon zo gauw niks vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:48:
[...]

Puur passief beleggen is in principe gewoon market cap gewogen. Dan bezit je evenveel value als growth.
Weet je het zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Ah goed punt. Ik zou denken dat die strategie weleens onderzocht moet zijn, ik heb er naar gezocht maar kon zo gauw niks vinden.
Het beste onderzoek dat ik heb kunnen vinden (alweer redelijke tijd geleden) over de fear & greed indicator kwam tot de conclusie dat de toppen en bodems wel redelijk correleren met (lokale) toppen en bodems in de aandelenmarkt, maar dat dit onvoldoende was om een strategie op te baseren.
Je moet namelijk besluiten bij welk aantal punten je instapt en uitstapt. Stel dat je uitstapt bij 80 en instapt bij 20. Je miste hierdoor dan (historisch gezien) teveel time in the market, waardoor je slechter uitkwam. Op het moment dat je het instappen en uitstappen op een krappere bandbreedte doet dan 20/80 (bijv. 40 en 60) ben je weer te vaak aan het traden.
Er zijn natuurlijk tal van strategien te verzinnen - je zou ook uit kunnen stappen boven 80 en weer instappen onder 80. Backtesten is moeilijk, omdat CNN alleen de grafiekjes publiceert en niet de ruwe data.

[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 03-03-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Het beste onderzoek dat ik heb kunnen vinden (alweer redelijke tijd geleden) over de fear & greed indicator kwam tot de conclusie dat de toppen en bodems wel redelijk correleren met (lokale) toppen en bodems in de aandelenmarkt, maar dat dit onvoldoende was om een strategie op te baseren.
Je moet namelijk besluiten bij welk aantal punten je instapt en uitstapt. Stel dat je uitstapt bij 80 en instapt bij 20. Je miste hierdoor dan (historisch gezien) teveel time in the market, waardoor je slechter uitkwam. Op het moment dat je het instappen en uitstappen op een krappere bandbreedte doet dan 20/80 (bijv. 40 en 60) ben je weer te vaak aan het traden.
Er zijn natuurlijk tal van strategien te verzinnen - je zou ook uit kunnen stappen boven 80 en weer instappen onder 80. Backtesten is moeilijk, omdat CNN alleen de grafiekjes publiceert en niet de ruwe data.
En bij 30/70 ? Hoe zit het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Volgens mij klopt het wel ja. Dacht jij van niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Xanaroth schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:13:
En boem, nu alweer 30% omlaag.Staat nu nog wel hoger dan de 24USD van 1 maart.

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Volgens mij klopt het wel ja. Dacht jij van niet?
Ligt aan de methodologie van hoe je value en growth classificeert. Als we voor het gemak de S&P500 nemen met 500 constituents. Sorteer de 500 aandelen o.b.v. een value metric, bijv price to book. Het kan in theorie toch zo zijn dat de top 250 o.b.v. value precies de nummer 251-500 zijn obv market cap? Als de top 250 obv market cap dan 80% van de market cap weighted index is, dan heb je toch niet evenveel value als growth?

Wellicht goed om erbij te zeggen, ik probeer oprecht niet bijdehand te doen. Ik zie me niet als expert op het gebied van factors en je kan factor investing op zoveel manieren benaderen, dat het vast klopt wat je zegt op basis van een specifieke methodologie. Ik zie het alleen niet. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 03-03-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:09:

Wat een zeer interessante materie, dank. Hoe groot is het % SC value in jouw portfolio? (Indien je dat wil delen natuurlijk.)
Groot :)

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 03-03-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:33:
[...]

En bij 30/70 ? Hoe zit het dan?
Ik weet niet meer op welke scores dat onderzoekje precies had gekeken, maar de conclusie was dat het historisch gezien niet goed werkte.
Het is volgens mij ook meer iets dat CNN voor de lol doet. Net als de Big Mac index van the Economist. Een aantal punten van kritiek zijn in ieder geval:
- Aantal sub-indicatoren hebben heel hoge correlatie. Als de aandelen het goed doen, dan zorgt dit (bijna per definitie) voor hoge standen op Market Momentum, Safe Haven Demand, Stock Price Strength en Market Breadth. Heb je 4 indicatoren nodig om je hetzelfde te vertellen?
- Sub-indicatoren zijn equal-weighted
- Er lijkt gekeken te worden naar het recente verleden om te bepalen of iets 'hoog' of 'laag' is. Ik kan me herinneren dat toen de junk-investment grade spread op 280 bps stond, dat het toen Extreme Fear was. Als je dit bekijkt over 10-20 jaar, dan is die 280 bps nog steeds bijzonder laag. Maar ja, een index die continu op Greed staat is natuurlijk niet boeiend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Ahh, sublimal messaging, ik snap hem. 15% dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo70
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11-2024
Heeft iemand een idee wat het beste werkt bij de signalen van AEXsignaal. Ik denk zelf aan opties en turbo's. Wil met een klein bedrag beginnen, dus ik denk dat ik niet veel andere keus heb.
Ben niet van plan om de signalen blind te volgen, maar ze moeten wel overeenkomen met mijn eigen overtuiging. De signalen zijn dan meer voor de timing.
🌐 https://twitter.com/AEXsignaal
🌐 https://t.me/AEXsignaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
bobo70 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:57:
Heeft iemand een idee wat het beste werkt bij de signalen van AEXsignaal. Ik denk zelf aan opties en turbo's. Wil met een klein bedrag beginnen, dus ik denk dat ik niet veel andere keus heb.
Ben niet van plan om de signalen blind te volgen, maar ze moeten wel overeenkomen met mijn eigen overtuiging. De signalen zijn dan meer voor de timing.
🌐 https://twitter.com/AEXsignaal
🌐 https://t.me/AEXsignaal
"De betrouwbaarheid is laag tot middelmatig!" komt aardig overeen met wat ik van dat kanaal denk. :)

Ik zei het gister ook al tegen iemand anders, reken alsjeblieft eens uit hoeveel je per trade moet verdienen en wat je success rate moet zijn om het de moeite waard te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Longcat op 04-03-2021 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:36

Jebus4life

BE User

Mocht iemand hier tijd en zin hebben, Roche.

Zwitserse pharmareus. Staat bij morningstar als undervalued pick in de pharma (for what it's worth).
Gezien zo'n lijstje "as good a place as any" is om wat aandelen te screenen (en ik toch iets zoek in de pharma) ben ik eens door de cijfers aan het gaan (echt de pipeline/producten, ik ben er nog niet aan begonnen, ik vermoed dat ik spontaan hun producten nodig zal hebben indien ik eraan begin...).

Koers is net onder de 300 CHF gedipt vandaag. Market Cap is 270 miljard CHF

Op het eerste zicht zijn de financials er bijzonder goed uit.
Revenue staat op 60 miljard. Lichtjes afgenomen tegenover 2019, maar dat komt vooral door de sterke Zwitserse Frank (5% daling revenue, maar 1% stijging revenue bij gelijke wisselkoers).
Nettowinst is zeer dik in orde 15 miljard. Een miljard meer dan vorig jaar (en ook hier tempering door die sterke Zwitserse Frank).

Maakt een nettowinstmarge van zo'n 25%

Koers/Winst is niet echt geweldig met rond de 19... Maar dit is geen aandeel dat ik snel zo'n 15 a 20% zie terugvallen om naar een aantrekkelijkere ratio van 15 ofzo te gaan.

Dividend stijgt al bijzonder lang op jaarlijkse basis en zit nu op 9,1 Zwitserse Frank. 3% Bruto dus, niet verkeerd, maar dus wel pittig belast (geen idee of de cijfers in NL anders zijn, ik baseer me op BE: 15% in Zwitserland + 30% in België; netto maar 1,8% dus).

Payout ratio is iets boven 50%. Dat is goed te noemen. Roche heeft aangegeven volgend jaar opnieuw te verhogen, en op het eerste zicht geen reden om aan te nemen dat ze daarmee zullen stoppen.

Roche staat ook bekend om hun torenhoge R&D budgetten (ook zoiets wat jaarlijks stijgt. Inmiddels al meer dan 13 miljard). Dus ze zitten alvast niet stil om hun pipeline uit te breiden. Ook zijn ze absoluut niet vies van overnames om meerwaarde te creëren.

Mijn primaire vraag na bovenstaande usual suspects zijn de schulden. maar hier raak ik dus niet uit.
Naar wat ik online kan vinden zou dat dik in orde zijn. Je zou ook niets anders verwachten van Zwitsers.
Maar ik vind hun cijfers nogal verwarrend. Als ik op pagina 39 afga hebben ze maar 7,2 miljard CHF aan schulden, maar dat komt niet overeen met pagina 43 waar ze 49 miljard aan "obligations" hebben waar schuld dan 17 miljard van zou zijn. Vermoedelijk is het gewoon mijn beperkte kennis over het lezen van dit soort cijfers en balansen, maar hier ben ik dus niet zeker van. Als iemand er me meer over wil vertellen, graag.

Dan de laatste vraag. Waarom zou ik Roche kiezen voor mijn portefeuille ipv X (*ik heb niet alle bedrijven in depth bekeken ofzo)

J&J: Lager dividend, lijkt me bovendien hoger geprijsd dan Roche (misschien niet onlogisch, Amerikanen zijn investeerders en kijken eerder naar Amerikaanse bedrijven).
Sinopharm: Moet ik verder bekijken, op het eerste zicht zéér indrukwekkend; maar de facto een Chinees staatsbedrijf...
Bayer: Stond eerst op mijn radar. Maar zitten nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. Veel negatieve berichtgeving. Bovendien blijft die hele round-up zaak maar etteren en dat gaat ze nog veel geld kosten. Wel een zeer grote marge om qua koers door te stijgen als dat opgelost raakt.
Novartis: Minder stabiel bedrijf dan Roche op het eerste zicht (veel grotere swings in revenue en winsten). Kan een goede investering zijn, maar ik zie niet direct redenen om Novartis te kiezen boven Roche.
MSD (Merck and Co): Véél te hoge payout ratio (90%). Misschien dat dat dividend houdbaar blijft (ze doen het al jaren). Maar geeft me een minder gevoel.
GSK: Staat ook op mijn radar. Hebben heel zware klappen gekregen sinds ze hebben aangegeven het bedrijf te gaan splitsen. Hebben ook aangegeven (zwaar) in het dividend te gaan snijden na de split. Veel onzekerheid dus. Lijkt me op het eerste zicht echt wel echt undervalued. Maar niet de slimste play als je een stabiel waardebedrijf wilt toevoegen. Niet tegenstaand hier dus serieus zaken mee te doen kunnen zijn.
Abbvie: Payout ratio ligt nóg hoger dan MSD. Ook hier, Abbvie doet dat al jaren. Maar ik zou me er niet gerust bij voelen.
Sanofi: Dit is de volgende die ik ga bekijken. Maar een Frans bedrijf. Schrikt me altijd een beetje af :+

Input mag altijd :*)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo70
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11-2024
Longcat schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:59:
[...]

"De betrouwbaarheid is laag tot middelmatig!" komt aardig overeen met wat ik van dat kanaal denk. :)

Ik zei het gister ook al tegen iemand anders, reken alsjeblieft eens uit hoeveel je per trade moet verdienen en wat je success rate moet zijn om het de moeite waard te maken.
Die rekensom vind ik moeilijk te maken. Daarom dacht ik gewoon met een klein bedrag te beginnen. Wacht nog even of er nog andere reacties komen. In elk geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:42:
[...]

Ligt aan de methodologie van hoe je value en growth classificeert. Als we voor het gemak de S&P500 nemen met 500 constituents. Sorteer de 500 aandelen o.b.v. een value metric, bijv price to book. Het kan in theorie toch zo zijn dat de top 250 o.b.v. value precies de nummer 251-500 zijn obv market cap? Als de top 250 obv market cap dan 80% van de market cap weighted index is, dan heb je toch niet evenveel value als growth?
Als ik zeg evenveel value als growth bedoel ik niet het aantal bedrijven maar de lading van de value en de growth factor. Het gedeelte value en growth in het market portfolio heffen elkaar op waardoor je effectieve exposure aan de value factor 0 is per definitie.

Nou weet ik dit niet 100% zeker maar volgens mij klopt dit wel. Misschien dat @BrtH dit kan bevestigen/ontkennen en kan uitleggen hoe het rekenkundig in elkaar zit?

Overigens is S&P 500 natuurlijk geen TSM, maar dat terzijde.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 04-03-2021 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:58:
[...]
Ahh, sublimal messaging, ik snap hem. 15% dus 8)
15% zou ik niet direct groot noemen. Larry Swedroe en Paul Merriman hebben bijvoorbeeld model portfolio's waar het volledige gedeelte aandelen small cap value is.

Dat vind ik zelf weer wat extreem maar er zit wel een goede logica achter imo: als je alleen small cap value neemt heb je significante exposure aan de market, size en value factor en spreid je je risico dus over 3 factoren.

Ter illustratie hier een backtest met 3 voorbeeld portfolio's, eentje met 15% SCV, 50% en 100%. Dan kun je zien dat je met een 100% SCV portfolio vanaf 2018 hele zware tijden had tot recent het herstel fenomenaal is geweest.

Edit: ik wil dit niet teveel als small cap value promotie laten klinken dus daarom hier ook een tegen geluid van iemand die het geen goede strategie vindt: https://earlyretirementno...all-cap-and-value-stocks/

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 04-03-2021 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 11:16
Voila, mijn maandelijkse orders zijn weer geplaatst. IWDA, Petercam Equities World B en Blackrock World Healthsience.
Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.