Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 106 Laatste
Acties:
  • 791.078 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:07
SymbolicFrank schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:07:
Als tabak of wapens het dubbele opbrengt van de andere keuzes, wie gaat het dan vermijden? Kapitalisme 101.
Precies, punt is dat de verwachtingen nu zijn dat er meer te halen gaat zijn met '' groene '' aandelen en men dus inmiddels al de switch daarnaartoe heeft gemaakt.
Tegelijkertijd kun je dan mooi zeggen dat je een groene belegger bent, maar het gaat uiteindelijk gewoon om de centjes.

Het is sowieso ook maar de vraag hoeveel impact het gaat hebben, zeker als particulier met relatief weinig vermogen, hoeveel impact het gaat hebben om bijvoorbeeld te investeren in aandelen van een bedrijf die zonnepanelen maakt of een bedrijf dat tabak's producten maakt.
Wil je wel impact hebben en wil je vooral dat jouw geld actief aan het werk gaat, om een maatschappelijk doel te dienen, dan kom je bijvoorbeeld uit bij Oikocredit.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:40:
[...]

De (kleine?) groep beleggers die toch achter hun waarden staan en deze waarden meenemen in hun beleggingsstrategie. En ja die nemen het mindere rendement dan voor lief.

Om een oude overheidsslogan van stal te houden "Een beter milieu begint bij jezelf" ;) Verander daar milieu naar maatschappij en je legt de basis voor deze insteek. Deze column (gericht op het milieu stuk) gaat een klein beetje in tussen de machtsstrijd en dynamiek tussen het individu en de overheid en waar bepaalde beslissingen vandaan moeten komen. Dat kan je natuurlijk redelijk makkelijk doortrekken naar de maatschappij in zijn geheel.
En een tegencolumn perspectief vanuit investeerders want eigenlijk sluit het gewoon aan op jouw gelinkte column die het consumptiegedrag benoemt (of eigenlijk gewoon FT nieuws waarin Buffett's perspectief geboden wordt):
Warren Buffett on why companies cannot be moral arbiters
[...]
But Berkshire’s Warren Buffett is having none of it. He was investing in wind only because the government paid him to do so: “We wouldn’t do [it] without the production tax credit we get.”

The so-called Sage of Omaha went further. It was wrong, he said during an interview with the Financial Times earlier this year, for companies to impose their views of “doing good” on society. What made them think they knew better? “It’s very hard to do. If you give me the 20 largest companies, I don’t know which of the 20 behaves the best, really. I’ve been a director of 20 publicly owned [companies] and I think it’s very hard to evaluate what they’re doing . . . it’s very, very hard. I like to eat candy. Is candy good for me or not? I don’t know.”
https://www.ft.com/conten...54-11ea-9ee4-11f260415385
Uiteindelijk vind ik z'n argument best sterk (ook in de rest van het artikel). Als roken een succesvolle business is dan is dat omdat er een markt is voor tabaksproducten. Daarbij is niet alleen de overheid een speler, maar vooral de consument die rookt (en dus betaalt voor sigaretten). Dat kun je niet oplossen door met een kleine groep de aandelen te boycotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Precies, punt is dat de verwachtingen nu zijn dat er meer te halen gaat zijn met '' groene '' aandelen en men dus inmiddels al de switch daarnaartoe heeft gemaakt.
Wiens verwachting is dat? En als dat de verwachting is van de markt, dan is dat inmiddels toch ingeprijsd (efficiënte markthypothese)? Het kan volgens mij niet een algemene verwachting zijn zonder dat het ingeprijsd is. Misschien bedoel je dat de markt nog onderschat wat sommigen ervan verwachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Qwerty-273 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:40:
De (kleine?) groep beleggers die toch achter hun waarden staan en deze waarden meenemen in hun beleggingsstrategie. En ja die nemen het mindere rendement dan voor lief.
Als het verschil iets van 10% is, dan geloof ik dat onmiddellijk. Hoe groot moet het verschil worden voordat je dan toch voor de hogere winst gaat?

Nou is het in deze voorbeelden heel duidelijk, maar er zijn maar weinig bedrijven die wel vanuit een moreel besef handelen. 99% gaat alleen voor de maximale winst, want dat is waar 99% van de aandeelhouders om vragen. De meeste aandeelhouders hebben geen flauw idee wat het bedrijf waar ze die aandelen van hebben nou eigenlijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvis
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
SymbolicFrank schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:17:
[...]
De meeste aandeelhouders hebben geen flauw idee wat het bedrijf waar ze die aandelen van hebben nou eigenlijk doet.
Zo erg zal het toch niet zijn :9

Tot nu toe zijn er niet veel rendabele opties om duurzaam te beleggen voor veel sectoren en waar die er wel zijn worden die automatisch opgepikt door de beleggers. Ja, ook wel om sentimentele redenen maar dan zou ik toch maken dat ik eruit stap voordat de bubbel barst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd1 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:07:
[...]

Wiens verwachting is dat? En als dat de verwachting is van de markt, dan is dat inmiddels toch ingeprijsd (efficiënte markthypothese)? Het kan volgens mij niet een algemene verwachting zijn zonder dat het ingeprijsd is. Misschien bedoel je dat de markt nog onderschat wat sommigen ervan verwachten?
De verwachting van de markt, want de waarderingen lopen enorm op, ik heb het dan ook niet zo zeer over de beurskoersen zelf.
Neem bijvoorbeeld een Tesla, het bedrijf stelt echt niet veel voor qua omzet en winst in verhouding met de beurskoers.
De markt gaat er dus vanuit dat een typisch '' groen '' bedrijf als Tesla in de toekomst veel meer waard gaat zijn, deze trend zie je bij vrijwel alle '' groene '' aandelen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:48:
[...]

De verwachting van de markt, want de waarderingen lopen enorm op, ik heb het dan ook niet zo zeer over de beurskoersen zelf.
Neem bijvoorbeeld een Tesla, het bedrijf stelt echt niet veel voor qua omzet en winst in verhouding met de beurskoers.
De markt gaat er dus vanuit dat een typisch '' groen '' bedrijf als Tesla in de toekomst veel meer waard gaat zijn, deze trend zie je bij vrijwel alle '' groene '' aandelen.
Ja op die manier, de hogere toekomstige verwachting van prestaties is dus al verwerkt in veel koersen. Als investeerder nu is er dan niet meer te halen bij die 'groene' aandelen waarbij die verwachting al in de koers verwerkt is, daar betaal je immers al een premium voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:30
Ik zie het als een evolutiesoep. In de jaren 2000 had je de techbubbel. Er is heel wat geknapt... maar er zijn ook heel veel echt waardevolle tech bedrijven uit ontstaan.

Zo zie ik de groenebubbel nu ook. Ja er zullen heel wat hype bedrijven zijn die zullen klappen.. maar denk dat er wel hele grote jongens uit komen.

De vraag is.... welke zullen dat zijn. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Voor de BAT en tabaks discussie: vergeet niet dat ook die sector aardig aan het 'vergroenen' is met e-sigaretten en dat soort grappen. Die EU/US welke moeilijk doen met gezondheid en accijnzen zijn maar een fractie kwa bewoners aantallen en gebruik tegenover machtsblokken als India, Afrika en China/Rusland - waar roken nog veel meer een normale gang van zaken is.
Ik durf er voor nu best een weddenschap op af te sluiten dat dit bedrijf in elk geval ons allemaal hier zal gaan overleven.

Vergeet ook niet hoe letterlijk gigantisch dit soort bedrijven zijn. Bijvoorbeeld:
wist je dat BAT een Bio-tech bedrijf heeft welke o.a. covid vaccin aan het maken is net als medicatie tegen de seizoensgriep https://www.bat.com/group...f/vwPagesWebLive/DOBWBPMP
KBP develops and executes processes to transform tobacco plants into “biomanufacturing factories” that efficiently produce complex proteins they would not otherwise produce.
Of dat ze zelf ook bezig zijn met cannabis-effecten ("CBD") te testen in hun e-sigaret lijn in de UK, om ook in die sector mee te gaan spelen?
https://www.bat.com/group...f/vwPagesWebLive/DOBX3MNL

Moet je eens denken dat ze straks succesvol bio-tech bedrijf worden (combineren van kennis over tabaksplanten met massa-productie van medicatie), of simpelweg een speler van naam in het veld van orale toediening (als nicotine en CBD lukt, waarom dan geen astma medicatie of asprine of ..). Enerzijds de kennis exporteren naar andere sectoren rond takabsplanten en orale toediening, anderzijds importeren van leuke goedjes (zoals cannabis)... Ze doen veel, maar blijven tegelijk wel dicht bij de 'core' van tabaksproducten/inhalatie, dat waar ze gewoon heel erg goed in zijn.
Dat allemaal in een jasje van marktleider die dik winst draait, groeit, en 8,5% dividend geven op 65%.

offtopic:
Ja ik ben enthousiast, ja ik zit Long BAT, en ja ik koop nog steeds bij. Met zulk dividend/pay-out ratio kan ik best even geduld hebben tot een van de nieuwe formules gaat lopen

[ Voor 42% gewijzigd door Xanaroth op 01-03-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-07 22:49

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:57:
Voor de BAT en tabaks discussie: vergeet niet dat ook die sector aardig aan het 'vergroenen' is met e-sigaretten en dat soort grappen. Die EU/US welke moeilijk doen met gezondheid en accijnzen zijn maar een fractie kwa bewoners aantallen en gebruik tegenover machtsblokken als India, Afrika en China/Rusland - waar roken nog veel meer een normale gang van zaken is.
Ik durf er voor nu best een weddenschap op af te sluiten dat dit bedrijf in elk geval ons allemaal hier zal gaan overleven.

Vergeet ook niet hoe letterlijk gigantisch dit soort bedrijven zijn. Bijvoorbeeld:
wist je dat BAT een Bio-tech bedrijf heeft welke o.a. covid vaccin aan het maken is net als medicatie tegen de seizoensgriep https://www.bat.com/group...f/vwPagesWebLive/DOBWBPMP

[...]

Of dat ze zelf ook bezig zijn met cannabis-effecten ("CBD") te testen in hun e-sigaret lijn in de UK, om ook in die sector mee te gaan spelen?
https://www.bat.com/group...f/vwPagesWebLive/DOBX3MNL

Moet je eens denken dat ze straks succesvol bio-tech bedrijf worden (combineren van kennis over tabaksplanten met massa-productie van medicatie), of simpelweg een speler van naam in het veld van orale medicatie (als nicotine en CBD lukt, waarom dan geen astma medicatie ofzo). Enerzijds de kennis exporteren naar andere sectoren rond takabsplanten en orale toediening, anderzijds importeren van leuke goedjes (zoals cannabis)... Ze doen veel, maar blijven tegelijk wel dicht bij de 'core' van tabaksproducten/inhalatie, dat waar ze gewoon heel erg goed in zijn.
En dat in een jasje van marktleider die dik winst draait, groeit, en 8,5% dividend geven op 65%.

offtopic:
Ja ik ben enthousiast, ja ik zit Long BAT, en ja ik koop nog steeds bij.
Een investering is inderdaad een gok dat dit bovenstaande allemaal zal lukken.
Het klinkt ook allemaal mooi, maar laten we wel realistisch blijven: op dit moment is dat maximaal 10% van de hele business. Momenteel draait het nog allemaal om die sigaret

Maar voor de duidelijkheid, ik ben het wel degelijk met je eens, daarom dat ik ernaar kijk.De fabrikanten (maar naar mijn gevoel vooral BAT) hebben ze ook wel door dat tabak op z'n retour is en ze zoeken naar nieuwe oplossingen. Zoals eerder gepost zijn ze een miljard aan het investeren in reclame/influencers voor deze alternatieve producten om te testen hoe de markt daarin meegaat). Dat is natuurlijk een voordeel: In tegenstelling tot een startup, hebben ze letterlijk miljarden die ze kunnen gebruiken om te investeren.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25
flyguy schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:49:
[...]

Nou, ik zou buybacks of dividend niet perse gelijk zetten in hoezeer ze rendement voor aandeelhouders geven. In het voorbeeld wat ik gaf, een verzekeraar, waarvoor boekwaarde een goede proxy voor value is, en deze significant onder boekwaarde verhandeld, dan is elke euro die het bedrijf 'teruggeeft' via buybacks waardevoller dan dan elke euro via dividend voor zittende aandeelhouders. Dit is nog even los van fictionele kosten van het later terug claimen van de belasting (tijdgeldwaarde) en transactiekosten.

Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde dat buybacks boven een zekere boekwaarde in het voorbeeld juist waarde vernietigend is.
Nope, dat is niet perse waar. Je kan in dat geval gewoon zelf wat aandelen verkopen om zo je eigen synthetische dividend te creeren, en in veel gevallen zal dat juist voordeliger zijn dan een daadwerkelijk dividend omdat je niet met een dividendbelasting zit. Het gaat in ieder geval wat ver om het ene idioot te noemen, als beide min of meer equivalent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:49

Sorcerer8472

Mens sana?

SymbolicFrank schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:17:
[...]

Als het verschil iets van 10% is, dan geloof ik dat onmiddellijk. Hoe groot moet het verschil worden voordat je dan toch voor de hogere winst gaat?

Nou is het in deze voorbeelden heel duidelijk, maar er zijn maar weinig bedrijven die wel vanuit een moreel besef handelen. 99% gaat alleen voor de maximale winst, want dat is waar 99% van de aandeelhouders om vragen. De meeste aandeelhouders hebben geen flauw idee wat het bedrijf waar ze die aandelen van hebben nou eigenlijk doet.
Die percentages zijn inmiddels al duidelijk langer dan 99%. Zie bijv. activistische aandeelhouders binnen Shell en andere bedrijven die zaken op de agenda zetten.

Toch voor de hogere winst gaan is natuurlijk voor je eigen rekening en zegt vooral wat over jezelf. En op de lange termijn als er op deze vlakken (fossiel, wapens, tabak) andere regulering komt kun je nog wel eens de deksel op de neus krijgen. Voor vrijwel alle "onethische" aandelen lijkt dat op de lange termijn vrijwel onvermijdelijk en de partijen die niet meebewegen naar nieuwere duurzamere modellen (zie hierboven ook het voorbeeld van BAT) die worden minder relevant en minder waardevol.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-07 17:39
Kijkend naar de koersen en futures VS lijkt het erop dat we vorige week wat koopmomentjes hebben gehad. Met de verwachting dat we deze maand toch weer hoger zouden starten heb ik vrijdag nog wat bijgekocht (SQ en PYPL). Op naar de volgende dip! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 20:30

yec

Heb afgelopen week weer eens iets geleerd.

Ik had voor mij doen een stevige short positie genomen op Tesla. Op zich was dat een goede zet aangezien het aandeel ondertussen veel is gezakt. Echter zit ik ook long op andere tech oriented aandelen. Met 1 positie zelfs in Tech Automotive. En deze aandelen zijn ook behoorlijk gezakt afgelopen week. Dus netto heb ik ondanks de schokken van de afgelopen week een klein plusje gescoord.

Maar dit heeft me doen realiseren dat de keuzes die ik heb gemaakt elkaar redelijk op heffen. Ik merkte dat ik vooral gericht was specifieke aandelen en niet op portfolio niveau beslissingen heb gemaakt. Ik ben van plan om toch meer te spreiden naar dividend aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-07 15:55
Hielko schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:54:
[...]

Nope, dat is niet perse waar. Je kan in dat geval gewoon zelf wat aandelen verkopen om zo je eigen synthetische dividend te creeren, en in veel gevallen zal dat juist voordeliger zijn dan een daadwerkelijk dividend omdat je niet met een dividendbelasting zit. Het gaat in ieder geval wat ver om het ene idioot te noemen, als beide min of meer equivalent zijn.
Idioot is inderdaad misschien een groot woord, maar toch blijft in dit geval buybacks significant te prefereren boven dividend. Dit omdat die bedrijven dusdanig onder book value verhandelen, er wordt dus behoorlijk negatief aangekeken tegen het equity (te veel, te duur) in dergelijke bedrijven. Niet zo raar, want ze hebben een flinke cost of equity. Door buybacks reduceer je dat per euro flink (bijvoorbeeld NN gaat weg voor 1/3 van boek) en daalt je WACC. Je krijgt dus een begeerlijker bedrijf (hogere BVPS, RoE, etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
De RoE blijft identiek, of je nou 20m aan dividend uitkeert of 20m aan aandelen terugkoopt. Het enige dat in beide gevallen verandert aan het eigen vermogen is de hoeveelheid cash op de balans.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Wat denken jullie van GME vanmiddag? Toch nog in het nieuws/ nieuwe aandacht op wallstreetbets dus omhoog? Langzaam omlaag na de stijging van vorige week? Toch nog de squeeze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MantaMaartuh schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:39:
Wat denken jullie van GME vanmiddag? Toch nog in het nieuws/ nieuwe aandacht op wallstreetbets dus omhoog? Langzaam omlaag na de stijging van vorige week? Toch nog de squeeze?
The squeeze hasn't been squoze? Diamond hands? To the moon? :+
Mocht het omhoog gaan, dan gok ik dat er een heel aantal diamanten handen aapjes spontaan gaan verkopen om verlies te beperken en dan klettert het vanzelf weer omlaag.

Ik zou niet instappen iig. Veel te grote gok.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
writser schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:29:
De RoE blijft identiek, of je nou 20m aan dividend uitkeert of 20m aan aandelen terugkoopt. Het enige dat in beide gevallen verandert aan het eigen vermogen is de hoeveelheid cash op de balans.
Theorie ja.. voor dat ene geïsoleerde foto moment. Praktijk bij dit soort bedrijven (reeds dividend uitkerend) is er wel degelijk verschil. Er zijn namelijk minder aandelen in omloop, dus het totaal uit te geven bedrag (dividend per share x shares) daalt.

Dat geeft dan cases als het kwartaal/jaar erna dat dividend verhogen én toch minder uitgeven in absolute zin. Met name bij de hogere yields kan dat voor bestaande aandeelhouders interessanter zijn wat betreft toekomstbeeld dan simpelweg nu het dividend iets meer te verhogen met oog op de houdbaarheid en pay-out ratio's.

Kijk je naar iets als NN, met bizarre 6% yield, is terugkopen zodoende 'meer' waard dan een sneller verhoogd dividend. Dan is namelijk een 1-2% lagere uitgaven volgend jaar een relatief significant bedrag waar alle aandeelhouders blijvend van profiteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 01-03-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:27
Ik denk dat het weer gaat zakken. Ik las dat de wedstrijd nu op de optiemarkt wordt gespeeld. Zie ik Reddit veel mensen langskomen die calls hebben gedaan voor 800 dollar.. Ik zou pas denken om te kopen als het weer op 50 staat. En hopelijk gebeurt dat voordat de nieuwe cfo wordt aangekondigd.

Je kunt ook eens kijken naar $RKT. Die keren eenmalig dividend uit op 9 maart oid. Iemand op WSB schrijft dat de koers gaat stijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
Je negeert de andere kant van het verhaal, namelijk dat jij als belegger meer aandelen NN kan kopen als je vandaag meer dividend ontvangt. Of het dividend nou volgend jaar 5% verhoogd wordt en jij hebt 100 aandelen of het dividend blijft gelijk en jij hebt 105 aandelen: je ontvangt evenveel geld.

Linksom of rechtsom: het enige dat gebeurt is dat er geld van de bedrijfsrekening verdwijnt en datzelfde bedrag verschijnt weer op de rekeningen van alle beleggers. Voor jou als individuele beleggers maakt het niet uit of dat via pad A of B gaat. Een bedrijf koopt aandelen terug op een te hoge waardering? Prima, dan verkoop jij een deel van je positie. En een bedrijf met een lage waardering keert dividend uit? Prima, dan kun je meer aandelen bijkopen op een lage waardering.

Een bedrijf zelf kan zeker domme dingen doen m.b.t. kapitaalallocatie maar daar hoef je als aandeelhouder geen last van te hebben. Heb je liever een buyback dan een dividend? Koop aandelen bij. Heb je liever een dividend dan een buyback? Verkoop een deel van je aandelen om een synthetisch dividend te ontvangen.

Sowieso is bij een goedkoop bedrijf alles beter dan het geld lekker oppotten ..

[ Voor 18% gewijzigd door writser op 01-03-2021 14:44 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

r0bb schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Als ik het zo interpreteer ben jij vooral in paniek. En niet "iedereen bij Tesla". Tesla is al maanden overgewaardeerd en dat komt vooral door de nieuwe generatie beleggers. Tesla heeft nog momentum en dat gaat echt niet zomaar weg, maar geleend geld moet ook weer terug naar t potje he.
Als ik echt in paniek was dan had ik het natuurlijk al verkocht ;)

Wat betreft geld: geleend geld moet terug ja, en door consumenten gespaard geld wordt wellicht ook ooit uitgegeven met als gevolg een grote sell-off.

Die nieuwe generatie beleggers is wel interessant aangezien daardoor nu ook door grootbanken anders tegen waardering aan wordt gekeken (Morgan Stanley $880 price target voor Tesla bijv.)
Santee schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Enphase is sinds lows maart vorig jaar ook al bijna x10 gegaan. Koers staat nog steeds x4 tov 12 maanden terug (pre corona crash). :9
Met als grote verschil dat het oplossen van de klimaatcrisis steeds onvermijdelijker wordt en dat met economische stimulus-maatregelen in de hele wereld naar verwachting grote stappen gezet gaan worden waardoor de vraag naar dit soort tech enorm veel groter gaat worden. Ook lijkt krimp bijna niet meer voor te stellen daarin. Branchegenoten zijn ook zeer hoog gewaardeerd.

De vraag is alleen of men blijft geloven in de zelfde waarderings-multiplier of dat dit verandert. Als het verandert (verlaagt) dan betekent dat dat de aandelen toch voor minder geld verhandeld worden terwijl de onderliggende reële waarde verhoogt. Kan allemaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Sorcerer8472 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:49:

[...]

Met als grote verschil dat het oplossen van de klimaatcrisis steeds onvermijdelijker wordt en dat met economische stimulus-maatregelen in de hele wereld naar verwachting grote stappen gezet gaan worden waardoor de vraag naar dit soort tech enorm veel groter gaat worden. Ook lijkt krimp bijna niet meer voor te stellen daarin. Branchegenoten zijn ook zeer hoog gewaardeerd.

De vraag is alleen of men blijft geloven in de zelfde waarderings-multiplier of dat dit verandert. Als het verandert (verlaagt) dan betekent dat dat de aandelen toch voor minder geld verhandeld worden terwijl de onderliggende reële waarde verhoogt. Kan allemaal natuurlijk.
De meeste groene groei aandelen zitten momenteel rond den P/S van 30, wat nog steeds enorm groot is. Ik denk dat Enphase gemiddeld wel 40-50 YoY revenue growth kan laten zien, maar dan ben je 5-6 jaar verder voor je weer op 'gezonde' ratio terug komt. Ik zie gewoon niet in waarom nu ineens het bedrijf 10x meer waard is, Biden? Nog meer focus op groen ( die was er toch al)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Het is erg speculeren allemaal. maar het sentiment op WSB is dat er nog een squeeze zal plaatsvinden.
Die squeeze zal een keer voorbij gaan en dan moet je zorgen dat je de boel al hebt verkocht en de koers weer naar normaal gaat.

Dus ik zou wachten tot de prijs veel zakt, en gokken op een komende squeeze, of profiteren van de volatiliteit en met elke kleine dip kopen en zodra hij weer een paar euro hoger staat meteen weer verkopen. dat zijn de mogelijke strategiën

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:49:
[...]

Die nieuwe generatie beleggers is wel interessant aangezien daardoor nu ook door grootbanken anders tegen waardering aan wordt gekeken (Morgan Stanley $880 price target voor Tesla bijv.)
Hoe relevant zouden die beleggers nu echt zijn? Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar aandelen eigendom naar leeftijdsgroep waarbij ook eigendom via ETFs en pensioenfondsen en dergelijke meegenomen zijn. Dat je per leeftijdscohort een percentage hebt: cohort 2000-2010 heeft X% van de aandelenmarkt (in)direct op z'n naam, etc.

Ik denk dat je dan toch ziet dat het merendeel bij oudere mensen zit (logisch, lifecycle economics) en die gaan dat geld op een gegeven moment opeten (als ze uit de opbouwende fase gaan).

Wat jongeren betreft denk ik dat ze slechts een beperkte impact hebben door hun beperkte vermogen. Wel kunnen ze lokaal impact hebben door zich te verzamelen (WSB) rond een paar stocks (de meme stocks bijvoorbeeld) en door wat extra leverage. Dat heeft op de korte termijn / lokaal impact, maar op de langere termijn en voor de bredere markt denk ik dat het meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@Santee ik verwacht een veel grotere groeninvestering dan we tot nu toe hebben gezien, startende vanaf dit/volgend jaar.

@Verwijderd1 hoe relevant deze beleggers echt zijn is afhankelijk van hoe vaak en hoe consequent ze handelen en in hoeverre hun handelen met wellicht lager volume maar grotere koopbereidheid een invloed heeft op grotere beleggers. Lijkt me een zeer complexe dynamiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:40:

@Verwijderd1 hoe relevant deze beleggers echt zijn is afhankelijk van hoe vaak en hoe consequent ze handelen en in hoeverre hun handelen met wellicht lager volume maar grotere koopbereidheid een invloed heeft op grotere beleggers. Lijkt me een zeer complexe dynamiek.
Jup, ik weet ook niet hoeveel van die data openbaar is voor wetenschappers (ik vemoed heel weinig). Ik begreep wel dat de investeerder achter Robinhood mogelijk van die data gebruik maakt (dus weten wat RH klanten uitspoken). En andere brokers zouden ook een soort sentiment analyse uitvoeren op de posts op WSB om de ontwikkelingen daar te volgen:
Hedge funds, investment bankers and other institutional investors are desperate to find the next GameStop -- before it's too late.

That's why Thinknum Alternative Data quickly built and launched a tool that provides its hedge fund and investment bank clients a ranking of the most-mentioned stocks on WallStreetBets as well as the Stocks subreddit.
https://edition.cnn.com/2...it-hedge-funds/index.html
Uiteindelijk is dat denk ik nog maar een druppel op de totale markt, maar het is wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:36
Aardappelzakje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:55:
Kijkend naar de koersen en futures VS lijkt het erop dat we vorige week wat koopmomentjes hebben gehad. Met de verwachting dat we deze maand toch weer hoger zouden starten heb ik vrijdag nog wat bijgekocht (SQ en PYPL). Op naar de volgende dip! :P
Wachten op een dip om te kopen... Ik denk niet dat deze strategie gaat werken op de lange termijn.

Zoals Peter Lynch zei: “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Deze maand (feb)
Vorige maand (jan)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+3,1%
+7,4%
+12,8%
+57,8%
Hoogste prestaties
FLOW +6,76%
BRK^B +4,56%
TRET +3,33%
SPCE +131,74%
ALB +21,52%
TSLA +20,59%
SPCE +63,82%
FLOW +24,83%
ALB +20,08%
TSLA +276,21%
ALB +142,71%
AAPL +60,25%
Laagste prestaties
SPCE -31,14%
U -29,84%
TSLA -19,39%
U -3,59%
IBM -2,91%
NTWCEAE -0,19%
U -27,04%
AAPL -5,28%
IBM -2,71%
IBM -26,41%
TRET -18,45%
SPCE -0,18%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR

NTWCEAE = Northern Trust World fonds
TRET = VanEck Global Real Estate ETF

Ik denk dat de YTD getallen nog niet helemaal in orde zijn. Vermoedelijk is dit van januari en februari dit jaar (ik verwacht namelijk vanaf maart 2020 tot nu). Plus posities die ik niet meer bezit (Galapagos) heb ik ook niet in het overzicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:51
Qunix schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:58:
Ik denk dat de YTD getallen nog niet helemaal in orde zijn. Vermoedelijk is dit van januari en februari dit jaar (ik verwacht namelijk vanaf maart 2020 tot nu).
YTD staat voor year-to-date, oftewel het huidige kalenderjaar tot vandaag. Dat gaat dus inderdaad alleen over januari en februari.

Het rendement van maart 2020 t/m nu wordt normaliter gewoon "year", "last year" of "trailing year" o.i.d. genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
hostname schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:01:
[...]

YTD staat voor year-to-date, oftewel het huidige kalenderjaar tot vandaag. Dat gaat dus inderdaad alleen over januari en februari.

Het rendement van maart 2020 t/m nu wordt normaliter gewoon "year", "last year" of "trailing year" o.i.d. genoemd.
Ah! Dan was ik in de war.
Thanks. Dan kloppen de getallen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-07 17:39
Pistachenootje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Wachten op een dip om te kopen... Ik denk niet dat deze strategie gaat werken op de lange termijn.

Zoals Peter Lynch zei: “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
Ik ben het helemaal met je eens. Mijn uitspraak was er één met een knipoog, omdat ook hier wat paniek ontstond vanwege de daling. Mijn strategie is en blijft periodiek inleggen ongeacht koersrichting, maar ik breid posities graag wat uit als de gelegenheid zich voordoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Xanaroth schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:25:
Ook maar eens meedoen, kijken of ik dat in stand kan houden. Wel iets minder detail, want long-term buy-n-hold voornamelijk dus micromanage de data een stuk minder. Bijvoorbeeld geen maand-op-maand historie in detail bijgehouden in inleg en koerswinst etc. Dus vandaar enkel since inception en YTD.
Daarbij wel ook totale vermogensgroei - om te laten zien wat als 'kleine belegger' verschil is tussen koerswinst en inleg, en dat je bij be/inleggen naar de long-term moet kijken.

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+5,52%
+430%
Totale winst op inleg
+2,37%
+16,71%
Hoogste prestaties
Macerich +32,36%
Intel +14,71%
Gladstone Land +12,65%
MSFT+385,14%
WPM+120,47%
Qualcomm +111,11%
Laagste prestaties
AB Inbev-7,77%
Allianz -6,2%
EssilorLuxottica -5,3%
Vodafone-61,33%
ExxonMobile -55,75%
BP -55,72%

Notable: GME kwam en ging, toch stiekem >30% op gepakt en daarmee eigenlijk een top3 performer dit jaar.

Macerich weinig bijzonder nieuws, lijkt vooral te profiteren van de short squeeze mania. Idem aan @Zr40 BB positie bezig geweest met verkoop, maar koers sloeg alweer om voordat uitvoer kwam. Die blijft dus lekker zitten. Intel heeft iedereen wel genoeg van langs zien komen denk ik, ook op de tweakers frontpage. If not, check de lading presentaties/announcements zelf maar als je interesse hebt.

Gladstone op zich geen bijzonder nieuws, maar wel indirect veel 'land ownership' publicaties vanuit de superrijken met Bill Gates (is nu officieel biggest farmland owner in U.S.) wat de sector als geheel een boost lijkt te geven. Staat ook nog voor avg down in de planning/wish list, evenals FPI aankoop.
Principe 'finite hoeveelheid land beschikbaar' en 'beperkt deel geschikt voor voedsel' lijkt, helemaal in combinatie met global warming, ervoor te zorgen dat landbouw een hot topic wordt.

AB inbev, Allianz niet en EssilorLuxottica lijken gewoon in de algemene sleur mee te deinen, geen spannend nieuw nieuws. Lekker saai, heerlijk als buy-n-hold dividend belegger. Gewoon lekker geld verdienen voor me zonder gedoe.

Since inception blijft microsoft alleenheerser, en de cijfers waren alweer heel goed. Misschien niet zo sexy als apple of tesla, wel doen ze het waanzinnig goed in vrijwel alles wat ze aanraken. WPM is sinds vorig jaar spontaan de nummer 2, nadat maart/corona periode voor een aardige koerscorrectie zorgde in positieve zin.
Qualcomm tot slot lekker bezig sinds ze dat gedoe met apple hebben opgelost, en is net als WPM sinds maart bezig met een inhaalrace tegenover semiconductor vriendjes.

Dalers exxon/bp (en shell net op #4) zullen daar nog wel even blijven hangen als ik zo rondkijk in de wereld. Dacht in 2015-2016 dat het dal was geweest, dus opkopen en wegzetten. Nu met corona blijkt dat nog oh-zo-veel lager te kunnen, en dan ook EV omslag met daarbij o.a. GreenDeal en Biden welke van alle kanten het proces versneld. Koers ziet er wel erger uit dan het is, gezien ze jarenlang goed dividend gaven en zo staan die eerder op effectief -25%.
Staan in elk geval op de onderzoekslijst, niet zozeer óf maar 'wanneer' te verkopen.

En vodafone. Oh vodafone. Wat een kansloos ding. Enige reden dat die nog niet verkocht is, is dat de positie dusdanig klein is (+ transactiekosten bij verkoop) ik er voorlopig nog geen moeite in stop om naar te kijken. Daarnaast beetje symbool geworden voor te makkelijk denken/slecht onderzoek, reminder van als je je werk niet goed doet. Staat namelijk elke keer pal aan het uiteinde van de lijst, al enige jaren.

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+9,94%
+442%
Totale winst op inleg
+3,59%
+18,26%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +27,82%
Macerich +27,77%
Intel +27,35%
MSFT+380,5%
Broadcom +91,06%
MacDonalds +89,47%
Laagste prestaties
Red Eleectrica Corporacion -16,46%
Wheaton Precious Metals -13,71%
Nestle -8,95%
Vodafone-61,46%
UnibailRodamco -40,51%
Shaw communications -30,37%

Notable: Olie posities verkocht afgelopen vrijdag na sprint omhoog. Was mn maandelijkse koopmoment en ze stonden al op de afstootlijst, dus viel mooi samen.
En helaas net geen top-3 van REITs, na afgelopen vrijdag gedoe met negativiteit en rente krabbelde Intel net de top3 toch binnen.

REIT sector als geheel is aardig in de lift geweest afgelopen maand, niet specifiek een bedrijf gerelateerd.
Intel heeft uiteindelijk stuivertje gewisseld met Gladstone, die gaat na de recente presentaties en nieuwe CEO ook gestaag door omhoog. De chip tekorten helpt natuurlijk ook als je tig fabrieken bezit - hoe goed AMD ook kan zijn, als TSMC bezwijkt sta je daar mooi te lachen langs de zijlijn.
Qualcomm daarnaast geen top-3 since inception meer, hun jaarcijfers vielen aardig tegen, vriendje Broadcom staat er nu.
En tereug van weggeweeest: hamburgers, nadat WPM genadeloos is afgezakt kwam deze weer de top3 in.

De worst-top-3 is aardig overhoop met vertrek van olie en veranderingen van trends. Red electrica lijkt vooral te worden afgestraft op toekomstige investeringen die mogelijk nodig worden voor de EU Green Deal. Terwijl ze daarnaast juist aardig bezig zijn met fiber/sattelite internet business en groei aan die kant, en er financieel best sterk voor staan.
WPM vooral correctie na bizar vorig jaar (24 dal naar 53 piek), denk ik? Silver prijs is akelig stabiel, misschien werd er een hardere stijging of squeeze verwacht. In elk geval lig ik daar niet wakker van na dergelijke run omhoog. Wel daardoor ook gelijk uit top3 since inception geknikkerd, zou ook wat zijn om zowel in de top als bottom lijsten te staan.
En nestle...? Lijkt mee te gaan in de algemene sleur en covid-slecht-nieuws-show doordat alles dicht is en daardoor verkopen wat tegenvallen. Ook is bijna 2% daling toe te schrijven aan FX, niet het bedrijf, dus formeel verdienen ze de top3 plek ook niet.

Nieuw verder is onze vriend unibail aan de all-time onderkant.. dacht die rond de 100,- on the cheap op te kopen tegenover NAV met goed dividend. Toen kwam covid. Tjah.
En shaw communications, groot deel vooral hetzelfde nieuws. Kopen, toen kwam covid (-20%), en wisselkoers (-10%) trapt nog even na.
Valt best tegen zo'n crisis als herstel uit blijft...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (feb)
Vorige maand (jan)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+5,35%
+5,15%
+10,78%
+167,33%
Hoogste prestaties
TWTR, +53,31%
WIX, +41,84%
HUBS, +39,10%
BB, +106,29%
SFIX, +64,85%
QDEL, +37,93%
BB, +78,86%
UPWK, +60,29%
HA, +58,17%
TSLA, +916,89%
SHOP, +730,42%
BILI, +722,95%
Laagste prestaties
QDEL, –34,20%
FSLY, –32,36%
U, –27,78%
W, –19,42%
PAYC, –14,29%
FICO, –11,83%
U, –28,85%
AYX, –19,96%
NICE, –18,39%
CWEB, –77,97%
NEWR, –40,05%
JOBS, –33,76%
Aantal posities
Aandelen 138×
Opties 11×
Aandelen 146×
Opties

Transacties
Aandelen 16×
Opties 10×

Aandelen 12×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 19,02
€ 6,89
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
135,1%
138,4%
Initial Margin
64,5%
67,0%
Maintenance Margin
45,2%
46,8%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210301.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210301-maand.png?

Februari is weer voorbij. Tijd voor de belastingaangifte! :P

Vorige maand heb ik een aantal posities gesloten waar mijn overtuiging wat minder sterk over was, deze maand heb ik nog wat meer gesloten. Dit is goed te zien in mijn leverage cijfers, die flink zijn gedaald ondanks het openen van enkele nieuwe optieposities. :)

Deze maand staat in het teken van kwartaalcijfers, die waren bij de top 3 uitstekend en dat is te zien aan de koers. TWTR heeft de eerste plek met maar liefst +53,3%, naast goede kwartaalcijfers is ook de winstgevendheid gestegen. WIX is met +41,8% gestegen, en HUBS met +39,1%. Er is niets saais aan buy & hold beleggen. :)

De bottom 3 is ook spannend. QDEL levert de winst van vorige maand weer in met –34,2%. De jaarcijfers waren weliswaar goed, maar de markt verwacht dat hun COVID-19 tests wellicht niet lang meer nodig zullen zijn. FSLY verliest –32,4% vanwege politieke onzekerheid rondom TikTok, hun grootste klant. En U heeft –28,9% verloren na klaarblijkelijk tegenvallende kwartaalcijfers. Hoger dan analisten hadden verwacht, maar lager dan de markt had gehoopt.

Dan kan since inception natuurlijk niet uitblijven! TSLA neemt een stapje terug van +1088% naar +917%. SHOP was vorige maand uit de ranglijst gestoten en kwam uit op +609%, maar is nu weer terug op +730%. Vlakbij op de derde plaats staat BILI, die zijn positie heeft verbeterd van +640% naar +723%. De vorige nummer twee, APPN, is weer buiten de top gevallen met een daling van +699% naar +531%.

Ondanks dat CWEB nog steeds verlieskoning blijft, blijft hun herstel doorzetten. Ze stijgen van –81,2% naar –78,0%. Op de tweede plek is NEWR weer verschenen; zij verdwenen vorige maand uit de verlies top 3 met een stijging naar –26,7%, maar zijn nu weer te vinden op –40,1%. En de derde plaats is dit keer voor JOBS; zij zijn nagenoeg ongewijzigd gebleven op –33,8%. Vorige maand goed voor een tweede plaats. Stilstand is achteruitgang, of in dit geval vooruitgang. :P HA verdwijnt uit de verlies top 3 dankzij een beginnend herstel van –40,8% naar –18,4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:21:

Vorige maand heb ik een aantal posities gesloten waar mijn overtuiging wat minder sterk over was, deze maand heb ik nog wat meer gesloten. Dit is goed te zien in mijn leverage cijfers, die flink zijn gedaald ondanks het openen van enkele nieuwe optieposities. :)
Wat leverage betreft, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je je returns ook kan laten zien gecompenseerd voor leverage. Dat je met leverage de index in een bullmarkt verslaat is te verwachten, maar hoeveel daarvan is te verklaren door de leverage en hoeveel daarvan door je stock picks? Als het moeilijk is om je eigen waarden aan te passen, misschien is het een mogelijkheid om een schaduw index te maken die dezelfde leverage gebruikt als de jouwe? Dat geeft m.i. een eerlijkere vergelijking en daar kun je misschien ook nog wat nuttige informatie uithalen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:42

jacobras

Developer

Poging om ook zo'n mooi maandoverzicht te maken. Is Portfolio Performance' "True Time-Weighted Rate of Return" hetzelfde als TWR? Dat is in ieder geval de waarde die ik heb telkens heb uitgelezen om hieronder in te vullen. Krijg alleen bij "since inception" daaruit 50,12%, iemand daar een verklaring voor? Ik zie geen rare uitschieters. Hoogste all-time TWR is mijn crypto-troep met 340%. Zou die de berekening in de war schoppen?

Disclaimer: tabelformaat geleend van @Qunix maar waarschijnlijk komt die ook bij @Zr40 vandaan, gok ik :Y)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:34:
[...]
Wat leverage betreft, ik ben eigenlijk wel benieuwd of je je returns ook kan laten zien gecompenseerd voor leverage. Dat je met leverage de index in een bullmarkt verslaat is te verwachten, maar hoeveel daarvan is te verklaren door de leverage en hoeveel daarvan door je stock picks? Als het moeilijk is om je eigen waarden aan te passen, misschien is het een mogelijkheid om een schaduw index te maken die dezelfde leverage gebruikt als de jouwe? Dat geeft m.i. een eerlijkere vergelijking en daar kun je misschien ook nog wat nuttige informatie uithalen?
Het lastige daarvan is dat leverage niet constant is. Wanneer een aandeel stijgt daalt de leverage, en omgekeerd. En dan gebruik ik ook nog eens opties, wat het nog een stukje ingewikkelder maakt. Ik ben het verder wel met je eens hoor :)

Voor een grove benadering zou je het maandrendement kunnen delen door portfolio delta van die maand. Dus dat zou +3,96% zijn voor februari en +3,72% voor januari. Samen is dat +7,83% YTD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben nog een beetje mijn weg zien te vinden in alle opties van brokers en fondsen. Waar ik tegen aanloop zijn commissiekosten. Want wat is nu een redelijk percentage dat de aankoop van een positie mag kostten? Met meerdere posities ben ik meer aan het spreiden, maar met grotere postities hebben de commissiekosten minder invloed :/ Ik wil daar een beetje goede balans in vinden.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-07 13:46
mrc4nl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:43:
Ik ben nog een beetje mijn weg zien te vinden in alle opties van brokers en fondsen. Waar ik tegen aanloop zijn commissiekosten. Want wat is nu een redelijk percentage dat de aankoop van een positie mag kostten? Met meerdere posities ben ik meer aan het spreiden, maar met grotere postities hebben de commissiekosten minder invloed :/ Ik wil daar een beetje goede balans in vinden.
Ik probeer transactiekosten (bij DeGiro) op 0,5% of minder te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

jacobras schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:41:
Poging om ook zo'n mooi maandoverzicht te maken. Is Portfolio Performance' "True Time-Weighted Rate of Return" hetzelfde als TWR?
Nee, dat wat PP zo noemt is totaal rendement gecorrigeerd voor stortingen/onttrekkingen. Het is niet op jaarbasis. TWR is dat wel.

TTWROR (wat een afkorting :X) is trouwens wel de juiste metric voor de tabellen die we hier delen, want die rendementen zijn niet op jaarbasis maar voor de getoonde periode. Als je vergelijkt met een fonds of ETF dan gebruik je wel TWR.

PP heeft ook een IRR metric. Dat is wel op jaarbasis, maar komt geloof ik eerder overeen met MWR.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 01-03-2021 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Het lastige daarvan is dat leverage niet constant is. Wanneer een aandeel stijgt daalt de leverage, en omgekeerd. En dan gebruik ik ook nog eens opties, wat het nog een stukje ingewikkelder maakt. Ik ben het verder wel met je eens hoor :)

Voor een grove benadering zou je het maandrendement kunnen delen door portfolio delta van die maand. Dus dat zou +3,96% zijn voor februari en +3,72% voor januari. Samen is dat +7,83% YTD.
Ja het is inderdaad een gedoe. Misschien is het mogelijk om per dag je (gemiddelde / closing) leverage niveau te loggen? Dan kun je dat combineren met index data of je eigen portfolio om een van de twee naar het andere leverage niveau te vertalen. Of dat in PP kan weet ik niet, ik ben zelf al te lui om PP helemaal werkend te krijgen (zeker voor oudere posities) en nu volg ik toch vooral een paar saaie indices waarbij die grafiekjes niet zo interessant meer zijn. :P

Maar verder zijn het in ieder geval mooie resultaten, ongeacht de index. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 14:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

BrtH schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:45:
[...]

Ik probeer transactiekosten (bij DeGiro) op 0,5% of minder te houden.
Voor sommige gaat dat inderdaad heel goed maar sommige die interessant zijn zijn gewoon duurder. Moderna (verhandeld in Frankfurt) daarvan zijn de transactiekosten gewoon hoog. Bij mij was die de afgelopen maand een duidelijke winnaar en dat is zelfs met een aantal getriggerde stoploss verkooporders.

Erop letten is ok, maar om een beslissing altijd daarvan af te laten hangen gaat een beetje ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
jacobras schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:41:
Poging om ook zo'n mooi maandoverzicht te maken. Is Portfolio Performance' "True Time-Weighted Rate of Return" hetzelfde als TWR? Dat is in ieder geval de waarde die ik heb telkens heb uitgelezen om hieronder in te vullen. Krijg alleen bij "since inception" daaruit 50,12%, iemand daar een verklaring voor? Ik zie geen rare uitschieters. Hoogste all-time TWR is mijn crypto-troep met 340%. Zou die de berekening in de war schoppen?

Disclaimer: tabelformaat geleend van @Qunix maar waarschijnlijk komt die ook bij @Zr40 vandaan, gok ik :Y)

***members only***
Ik hoop 1 dag later voor je. Ik baalde toch wel dat ik vrijdag op $40 verkocht en 2 dagen later $60+, maarja part of the game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-07 13:46
Indoubt schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:04:
[...]

Voor sommige gaat dat inderdaad heel goed maar sommige die interessant zijn zijn gewoon duurder. Moderna (verhandeld in Frankfurt) daarvan zijn de transactiekosten gewoon hoog. Bij mij was die de afgelopen maand een duidelijke winnaar en dat is zelfs met een aantal getriggerde stoploss verkooporders.

Erop letten is ok, maar om een beslissing altijd daarvan af te laten hangen gaat een beetje ver.
Ik schreef dan ook bewust probeer.

Maar Moderna kan je toch ook voor de helft van de transactiekosten op Xetra krijgen, of goedkoop op Nasdaq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 14:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

BrtH schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:31:
[...]

Ik schreef dan ook bewust probeer.

Maar Moderna kan je toch ook voor de helft van de transactiekosten op Xetra krijgen, of goedkoop op Nasdaq?
Dat is misschien waar maar ik doe soms graag wat in de ochtend. Misschien slecht voorbeeld dus. Wat ik bedoel te zeggen is dat het soms de moeite waard is hogere transactiekosten te accepteren als het aandeel voldoende presteert.

Edit:
Xetra heeft natuurlijk zelfde tijden, ik zal daar eens naar kijken. Op de een of ander emanier kan ik moderna aan de nasdaq niet vinden op de giro. Kan zijn dat ze moderna op nasdaq niet aanbieden of zo.

Moderna was slechts een voorbeeld die toevallig bij mij goed heeft uitgepakt. .

[ Voor 22% gewijzigd door Indoubt op 01-03-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Vraagje, ik wil bij Binck overboeken van euro's naar dollars, nu wordt er 5% gereserveerd 'Effect op uw bestedingsruimte'. Is dit om koersschommelingen op te vangen? Ik vind het nogal veel namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vreemde valuta is ook een positie die je kan hebben, en iedere positie heeft margin requirements. Dit heeft alleen betekenis voor je als je van plan bent om leverage te gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 01-03-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:15:
Vreemde valuta is ook een positie die je kan hebben, en iedere positie heeft margin requirements. Dit heeft alleen betekenis voor je als je van plan bent om leverage te gebruiken.
Neu ik wil gewoon iets kopen in dollars en ik ben gewend dat dit automatisch gaat bij aankoop, maar bij Binck blijkbaar niet. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:39
Pistachenootje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Als je niet te lang wacht is het niet erg om te wachten op een dipje. Maar je geld maanden lang aan de kant laten staan is geen goed idee. Tenzij de markt al maanden aan het dalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Santee schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:25:
[...]

Neu ik wil gewoon iets kopen in dollars en ik ben gewend dat dit automatisch gaat bij aankoop, maar bij Binck blijkbaar niet. Bedankt!
Op zich wel zo netjes. Het is handig dat degiro automatisch alles omzet naar euro's, maar misschien wel te handig. Je kan makkelijk over het hoofd zien dat degiro steeds 0.1% pikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Hoe relevant zouden die beleggers nu echt zijn? Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar aandelen eigendom naar leeftijdsgroep waarbij ook eigendom via ETFs en pensioenfondsen en dergelijke meegenomen zijn. Dat je per leeftijdscohort een percentage hebt: cohort 2000-2010 heeft X% van de aandelenmarkt (in)direct op z'n naam, etc.

Ik denk dat je dan toch ziet dat het merendeel bij oudere mensen zit (logisch, lifecycle economics) en die gaan dat geld op een gegeven moment opeten (als ze uit de opbouwende fase gaan).

Wat jongeren betreft denk ik dat ze slechts een beperkte impact hebben door hun beperkte vermogen. Wel kunnen ze lokaal impact hebben door zich te verzamelen (WSB) rond een paar stocks (de meme stocks bijvoorbeeld) en door wat extra leverage. Dat heeft op de korte termijn / lokaal impact, maar op de langere termijn en voor de bredere markt denk ik dat het meevalt.
Ik denk dat het percentage jongeren (onder de 30?) dat belegt veel groter is dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Dit omdat vele jongeren vaak online zijn en daar kan je makkelijker dan 20 jaar geleden beleggen en zaken vinden over beleggen.

Hier een idee:

https://www.beleggingsrek...n-nederlanders-gemiddeld/

https://news.tradimo.com/...ics-and-the-stock-market/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Op zich wel zo netjes. Het is handig dat degiro automatisch alles omzet naar euro's, maar misschien wel te handig. Je kan makkelijk over het hoofd zien dat degiro steeds 0.1% pikt.
Je kan de autoFX ook uitzetten. Dan kost je een omzetting € 10,- + 0,02%

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

Het break evenpoint is €12.500,- . 0,1% hiervan is € 12,50

Handmatig kost je dat € 10,- + (€12.500,-/100)*0,02= € 10+ € 2,50= € 12,50.

Velen gaan niet even meer dan 12,5 K aan euro's omruilen voor bijvoorbeeld dollars. Dan is AutoFX beter.
Tenzij, wel eens koopt van $ aandelen en dan verkoopt. Dan wordt het wel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
phantom09 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Ik denk dat het percentage jongeren (onder de 30?) dat belegt veel groter is dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Dit omdat vele jongeren vaak online zijn en daar kan je makkelijker dan 20 jaar geleden beleggen en zaken vinden over beleggen.

Hier een idee:

https://www.beleggingsrek...n-nederlanders-gemiddeld/

https://news.tradimo.com/...ics-and-the-stock-market/
Klopt, maar hun vermogen is beperkt. En als je bij ouderen ook het vermogen meeneemt dat voor hun belegd is door verzekeraars en pensioenfondsen dan valt het deel wat aan jongeren toebehoort denk ik heel erg mee. Hoeveel een gemiddeld persoon in het cohort 20-30 jaar nu belegd heeft weet ik niet, maar het is vast minder dan een gemiddeld persoon in het cohort 50-60 jaar (pensioenfondsen en dergelijke meegenomen).

Maar goed, waar ik op doelde was dus dat het interessant zou zijn om onderbouwde cijfers hiervan te zien. Helemaal onmogelijk is dat niet, laatst had ik volgens mij al een onderzoekje van de AFM gelinkt waarbij mensen gevraagd werd hoeveel zij zelf belegd hebben. Er zullen vast ook onderzoeken zijn die kijken hoeveel via pensioenfondsen en verzekeraars belegd is (ook gelinkt aan leeftijd). Combineer dat soort onderzoeken en dan krijg je denk ik wel een aardige indruk. Maar goed, dat is (voor mij) meer werk dan even googlen. :P

En verder over wat je zegt, ik denk dat het vooral ook is dat mensen meer zelf gaan beleggen. Het is zeker makkelijker geworden om zelf aandelen te kiezen of een simpel passief fonds te kopen. Vroeger (zeker zonder internet) was je toch overgeheveld aan de producten die banken en verzekeraars aanbieden en die zorgden natuurlijk wel dat hun eigen winst geregeld was (d.m.v. fees en dergelijke). En zonder internet kon je ook moeilijk aan informatie komen over strategieën of investeringskansen (in de HBO docu heeft Buffett het volgens mij over een grote catalogus waar hij multiples en dergelijke vergelijkte; dat is voor de meesten niet haalbaar als ze ook nog andere taken hebben en niet financieel / wiskundig onderlegd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Ik snap de kosten bij Binck ook nog niet zo goed. Volgens de tarieven zijn deze verwaarloosbaar (https://www.binck.nl/docs...tarieven_binck_select.pdf)?
0,0001 USD per gewisselde Euro tegen USD is echt helemaal niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk je wel naar de juiste tarieven? Die PDF is voor Binck Select, hun actief beheer product.

Voor zelf beleggen zeggen ze, onder het kopje 'Kosten overige diensten': Transacties in andere valuta dan euro’s (valutawisselkosten): 0,25%

[ Voor 122% gewijzigd door Zr40 op 01-03-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:21:
[...]
Als je niet te lang wacht is het niet erg om te wachten op een dipje.
Tenzij het dipje niet komt en je daardoor hoger moet instappen.

Het blijft een vorm van market timing. Af en toe zal het werken maar gemiddeld genomen is het beter om direct in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:15:
Kijk je wel naar de juiste tarieven? Die PDF is voor Binck Select, hun actief beheer product.

Voor zelf beleggen zeggen ze, onder het kopje 'Kosten overige diensten': Transacties in andere valuta dan euro’s (valutawisselkosten): 0,25%
Het was al laat, ik keek dus inderdaad verkeerd. Nou dat is best flink dus, dan is Degiro nog goedkoop. Ook kan ik dus idd die laatste 5% niet spenderen, beetje vage constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

phantom09 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:36:
[...]

Je kan de autoFX ook uitzetten. Dan kost je een omzetting € 10,- + 0,02%

https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

Het break evenpoint is €12.500,- . 0,1% hiervan is € 12,50

Handmatig kost je dat € 10,- + (€12.500,-/100)*0,02= € 10+ € 2,50= € 12,50.

Velen gaan niet even meer dan 12,5 K aan euro's omruilen voor bijvoorbeeld dollars. Dan is AutoFX beter.
Tenzij, wel eens koopt van $ aandelen en dan verkoopt. Dan wordt het wel duur.
Volgens mij kun je in theorie AutoFX uitzetten, dan verkopen in USD, weer iets anders aankopen in USD, en uiteindelijk AutoFX weer aanzetten. Als ik het goed begrijp uit meerdere bronnen wordt dan het restje USD dat je nog hebt alsnog omgezet in EUR (met 0,1% wisselkoersopslag) op het moment dat je AutoFX weer aanzet. De Giro geeft aan dat het in- en uitschakelen tot een uur kan duren.

Op deze manier handelen kan je bij grote transacties een paar tientjes schelen. Bij een transactie van $10k (verkopen en daarna weer kopen) scheelt het je circa $20.

Misschien weet @Zr40 meer hierover en of het bovenstaande klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-07 10:02
phantom09 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:29:
[...]

Je conclusie klopt denk ik wel maar ik denk dat de reden anders is. Toen ik 10/20 jaar geleden nog <30 was wist ik ook wel dat ik online kon beleggen, maar dat deed ik niet omdat ik voor een eerste huis aan het sparen was. (Net als de leeftijdsgenoten om mij heen.)

Volgens mij is het vooral omdat men dat idee een beetje heeft laten varen* dat mensen in die leeftijdsgroep opeens cash "over" hebben waar ze mee kunnen beleggen.

*En daar zijn redenen voor / daar kun je wat van vinden maar dat lijkt me niet relevant voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:14:
[...]

Volgens mij kun je in theorie AutoFX uitzetten, dan verkopen in USD, weer iets anders aankopen in USD, en uiteindelijk AutoFX weer aanzetten. Als ik het goed begrijp uit meerdere bronnen wordt dan het restje USD dat je nog hebt alsnog omgezet in EUR (met 0,1% wisselkoersopslag) op het moment dat je AutoFX weer aanzet. De Giro geeft aan dat het in- en uitschakelen tot een uur kan duren.

Op deze manier handelen kan je bij grote transacties een paar tientjes schelen. Bij een transactie van $10k (verkopen en daarna weer kopen) scheelt het je circa $20.

Misschien weet @Zr40 meer hierover en of het bovenstaande klopt?
Het is al weer even geleden dat ik dit heb gebruikt bij DEGIRO, maar je kan inderdaad AutoFX kort aanzetten voor een aankoop en daarna weer uit, zonder dat dit je USD saldo terug converteert naar EUR. Aan en uitzetten duurt seconden. Automatische conversie vindt plaats ergens rond 6 uur 's ochtends (althans destijds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Charly schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:23:
[...]

Je conclusie klopt denk ik wel maar ik denk dat de reden anders is. Toen ik 10/20 jaar geleden nog <30 was wist ik ook wel dat ik online kon beleggen, maar dat deed ik niet omdat ik voor een eerste huis aan het sparen was. (Net als de leeftijdsgenoten om mij heen.)

Volgens mij is het vooral omdat men dat idee een beetje heeft laten varen* dat mensen in die leeftijdsgroep opeens cash "over" hebben waar ze mee kunnen beleggen.

*En daar zijn redenen voor / daar kun je wat van vinden maar dat lijkt me niet relevant voor dit topic.
Afgelopen jaar was uberhaupt een ontzettende run op aandelen vanuit relatief jonge beleggers.
Meerdere platformen melden een fikse groei.

Pandemie verveling, onvrede over lage spaarrente, leeftijd waarop men bij ouders vertrekt verschuift al jaren richting de 30 wegens diverse redenen (woning aanbod, werkgelegenheid, meer singles en gecrashte relaties).

En de barriere om in te stappen wordt ook steeds lager. Je kan tegenwoordig een app installeren, fotos schieten van je ID/paspoort en bankpas. Uurtje later ben je in business.
Vroeger leefde bij mij nog het idee dat je een startkapitaal nodig hebt. Geen idee of dat juist is, maar de ervaring van nu leert dat je desgewenst met een tientje kan starten.

Flinke samenloop van omstandigheden, als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 22:21
Zr40 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Je kunt ook de zogenaamde Sharpe Ratio (rendement gerelateerd aan volatiliteit) of beter nog de Sortino Ratio (rendement gerelateerd aan neerwaartse volatiliteit) kunnen vergelijken tussen jouw portfolio en wereldwijde aandelen benchmark(s). Dat geeft over bijvoorbeeld een jaar terug en ook vanaf inception IMHO best een goed perspectief of je mooie rendement wordt veroorzaakt door leverage of stock picking of een combinatie van beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Magpie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:01:
[...]
Je kunt ook de zogenaamde Sharpe Ratio (rendement gerelateerd aan volatiliteit) of beter nog de Sortino Ratio (rendement gerelateerd aan neerwaartse volatiliteit) kunnen vergelijken tussen jouw portfolio en wereldwijde aandelen benchmark(s). Dat geeft over bijvoorbeeld een jaar terug en ook vanaf inception IMHO best een goed perspectief of je mooie rendement wordt veroorzaakt door leverage of stock picking of een combinatie van beide.
Die heb ik hier inderdaad al vaker gedeeld. Lijkt het je zinvol om dit standaard toe te voegen aan mijn maandupdates?

Dit is de meest recente, bijgewerkt t/m februari:

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210301-risk.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 22:21
@Zr40 Super interessant! Uitstekende cijfers!

Zo op het oog kan je portfolio relatief "tech heavy" en "USA gericht" zijn omdat de cijfers voor Sharp en Sortino tussen SPX en NDX liggen en dat blijkt uit de hoge correlaties met SPXTR en NDX.

De lakmoesproef voor je portfolio komt bij een omslag in momentum voor "tech" en/of "USA". Zijn de aandelen in je portfolio daartegen bestand en/of schakel je tijdig om naar meer defensieve aandelen?

Maar nogmaals: dit zijn prima cijfers. Ik zit nu sinds half januari ook bij IB en zal ze ook eens posten bij meer historie (spoiler: die liggen veel lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Magpie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:22:
@Zr40 Super interessant! Uitstekende cijfers!

Zo op het oog kan je portfolio relatief "tech heavy" en "USA gericht" zijn omdat de cijfers voor Sharp en Sortino tussen SPX en NDX liggen en dat blijkt uit de hoge correlaties met SPXTR en NDX.

De lakmoesproef voor je portfolio komt bij een omslag in momentum voor "tech" en/of "USA". Zijn de aandelen in je portfolio daartegen bestand en/of schakel je tijdig om naar meer defensieve aandelen?
Klopt inderdaad, ik heb redelijk wat aandelen van tech bedrijven en bedrijven in de US. Maar tech is zeker niet de enige sector en US ook niet het enige land waarin ik aandelen heb.

Of het bestand is tegen de toekomst? Ik durf het niet te zeggen. In ieder geval is leverage dat niet. Mijn eerste stap is om voor het aandelendeel van mijn portfolio geen leverage meer te gebruiken, en ik ben ook al op weg om dat te verminderen. Wat ik daarna ga doen heb ik nog niet bepaald. Misschien wel wat VTI/VXUS/BND erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 13-07 22:40
Ik beleg bij bij ABN-AMRO in NT world en NT EM. Binnen de omgeving van ABN wordt naast de waarde van de portefeuille ook het 'dividend & coupons' getoond. Nu valt me op dat het bedrag dat daar getoond wordt hoger is dan het ontvangen dividend op m'n rekening. Dit geldt voor het huidige jaar en ook voor vorig jaar. Iemand een idee hoe dit wordt berekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 08:17

tomtom901

Moderator General Chat
magneetje schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:17:
Ik beleg bij bij ABN-AMRO in NT world en NT EM. Binnen de omgeving van ABN wordt naast de waarde van de portefeuille ook het 'dividend & coupons' getoond. Nu valt me op dat het bedrag dat daar getoond wordt hoger is dan het ontvangen dividend op m'n rekening. Dit geldt voor het huidige jaar en ook voor vorig jaar. Iemand een idee hoe dit wordt berekend?
Is dat verschil ~15%? Dan kan het zijn dat ze uitgaan van het bruto dividend, het netto dividend wat jij krijgt is het bruto dividend - dividendbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 13-07 22:40
tomtom901 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Is dat verschil ~15%? Dan kan het zijn dat ze uitgaan van het bruto dividend, het netto dividend wat jij krijgt is het bruto dividend - dividendbelasting.
Klopt helemaal! Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:45
Hoe gaan jullie met je administratie om? Ik beleg nu maandelijks een bescheiden bedrag in nt fondsen(world, em, SC). Houden jullie dat in een excel bij of pas je het pas aan als je de maandelijkse inleg aanpast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Totale noob enzo, maar ik kalk wat dingetjes in Excel, idd.
Goed genoeg voor mij. Het is niet alsof ik tonnen beleg en duizenden posities heb.
Belangrijkste wat ik er uit haal is wat ik heb verdiend :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AMARONE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:51:
Hoe gaan jullie met je administratie om? Ik beleg nu maandelijks een bescheiden bedrag in nt fondsen(world, em, SC). Houden jullie dat in een excel bij of pas je het pas aan als je de maandelijkse inleg aanpast?
Ik doe er helemaal niks mee. Aan de ene kant is het leuk om de groei van je portefeuille te zien maar zeker met dit soort fondsen heb je er naar mijn idee weinig aan aangezien je ze toch niet gaat gebruiken om je investeringen te sturen. Het hele idee van buy it and forget it voor mij is dat ik er ook echt geen omkijken naar heb.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:45
Tsurany schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:11:
[...]

Ik doe er helemaal niks mee. Aan de ene kant is het leuk om de groei van je portefeuille te zien maar zeker met dit soort fondsen heb je er naar mijn idee weinig aan aangezien je ze toch niet gaat gebruiken om je investeringen te sturen. Het hele idee van buy it and forget it voor mij is dat ik er ook echt geen omkijken naar heb.
En op de lange termijn? Wil je dan niet kunnen zien of je in de plus staat of niet? Vooral ivm het moment van uitstappen te kunnen timen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik gebruik voornamelijk Portfolio Analyst van IB. Daar komen ook die mooie grafieken vandaan die ik gebruik in mijn maandupdates. :P

Verder houd ik alles bij in Portfolio Performance. Ik ben van de rapportagemogelijkheden daarvan niet echt onder de indruk, maar voor een totaaloverzicht inclusief beleggingen buiten mijn IB account is het wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

AMARONE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:13:
[...]
En op de lange termijn? Wil je dan niet kunnen zien of je in de plus staat of niet? Vooral ivm het moment van uitstappen te kunnen timen?
Voor index fondsen? In principe wil ik uit stappen als ik het geld nodig heb, wat niet de komende twintig jaar het geval zal zijn. Dus het plan is om over 20 jaar pas te kijken naar een withdrawal strategie om een vervroegd pensioen te financieren.
Mat individuele aandelen kan het handig zijn, al laat DeGiro ook keurig mijn gemiddelde aankoopprijs zien waardoor ik ook weet hoeveel winst ik heb. En ook daar wil je niet uitstappen als je koerswinst hebt maar wil je uitstappen als je verwacht dat er geen groei meer in het aandeel zit en een ander aandeel een hoger rendement op zal leveren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
AMARONE schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Zelf houd ik niets bij en doe ook niet aan het timen van de markt. In principe zou het voor volgende week niet uit moeten maken wat ik vorige week heb gedaan. Het idee van “had ik toch maar dit gedaan ipv dat” heeft toch geen zin want je weet nooit of de situatie in de toekomst gelijk is.

Dat betekent echter niet dat ik niet leer van mijn fouten… #GME #AMC #BB #NOK -O- Echter of ik daar op $40 of $200 ingestapt ben maakt voor de gemaakte fout niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-07 16:28
Ik plak mijn closing balance van de dag in een spreadsheet. Ik heb een spreadsheet voor IB en 1 voor Trading 212. Zo kan ik zien hoe het gaat en een beetje mijn MTD, YTD P/L zien.

Voor mijn NT World beleggen houd ik niets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Zr40 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:13:
Ik gebruik voornamelijk Portfolio Analyst van IB. Daar komen ook die mooie grafieken vandaan die ik gebruik in mijn maandupdates. :P

Verder houd ik alles bij in Portfolio Performance. Ik ben van de rapportagemogelijkheden daarvan niet echt onder de indruk, maar voor een totaaloverzicht inclusief beleggingen buiten mijn IB account is het wel handig.
Ah ik dacht dat je dat vanuit Portfolio Performance deed. Ik heb de grafieken wel kunnen vinden inmiddels in Portfolio Analyst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Deveon schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Zelf houd ik niets bij en doe ook niet aan het timen van de markt. In principe zou het voor volgende week niet uit moeten maken wat ik vorige week heb gedaan. Het idee van “had ik toch maar dit gedaan ipv dat” heeft toch geen zin want je weet nooit of de situatie in de toekomst gelijk is.

Dat betekent echter niet dat ik niet leer van mijn fouten… #GME #AMC #BB #NOK -O- Echter of ik daar op $40 of $200 ingestapt ben maakt voor de gemaakte fout niet uit.
Ik probeer mijn fouten wel te evalueren. Voor februari vallen de meesten in de categorie FOMO/chasen en dan neem ik me toch wel voor om daar beter op te letten. Eerst wist ik dat wel goed te doen, maar de eerste weken van februari gingen zo goed, dat ik even onvoorzichtig ben geweest.

Ik zie de term "Paytience" wel eens voorbij komen. Dat vind ik zelf wel een goede voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Zr40 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:21:

Deze maand (feb)
Vorige maand (jan)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+5,35%
+5,15%
+10,78%
+167,33%
Hoogste prestaties
TWTR, +53,31%
WIX, +41,84%
HUBS, +39,10%
BB, +106,29%
SFIX, +64,85%
QDEL, +37,93%
BB, +78,86%
UPWK, +60,29%
HA, +58,17%
TSLA, +916,89%
SHOP, +730,42%
BILI, +722,95%
Laagste prestaties
QDEL, –34,20%
FSLY, –32,36%
U, –27,78%
W, –19,42%
PAYC, –14,29%
FICO, –11,83%
U, –28,85%
AYX, –19,96%
NICE, –18,39%
CWEB, –77,97%
NEWR, –40,05%
JOBS, –33,76%
Aantal posities
Aandelen 138×
Opties 11×
Aandelen 146×
Opties

Transacties
Aandelen 16×
Opties 10×

Aandelen 12×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 19,02
€ 6,89
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
135,1%
138,4%
Initial Margin
64,5%
67,0%
Maintenance Margin
45,2%
46,8%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Februari is weer voorbij. Tijd voor de belastingaangifte! :P

Deze maand staat in het teken van kwartaalcijfers, die waren bij de top 3 uitstekend en dat is te zien aan de koers. TWTR heeft de eerste plek met maar liefst +53,3%, naast goede kwartaalcijfers is ook de winstgevendheid gestegen. WIX is met +41,8% gestegen, en HUBS met +39,1%. Er is niets saais aan buy & hold beleggen. :)

De bottom 3 is ook spannend. QDEL levert de winst van vorige maand weer in met –34,2%. De jaarcijfers waren weliswaar goed, maar de markt verwacht dat hun COVID-19 tests wellicht niet lang meer nodig zullen zijn. FSLY verliest –32,4% vanwege politieke onzekerheid rondom TikTok, hun grootste klant. En U heeft –28,9% verloren na klaarblijkelijk tegenvallende kwartaalcijfers. Hoger dan analisten hadden verwacht, maar lager dan de markt had gehoopt.

Dan kan since inception natuurlijk niet uitblijven! TSLA neemt een stapje terug van +1088% naar +917%. SHOP was vorige maand uit de ranglijst gestoten en kwam uit op +609%, maar is nu weer terug op +730%. Vlakbij op de derde plaats staat BILI, die zijn positie heeft verbeterd van +640% naar +723%. De vorige nummer twee, APPN, is weer buiten de top gevallen met een daling van +699% naar +531%.

Ondanks dat CWEB nog steeds verlieskoning blijft, blijft hun herstel doorzetten. Ze stijgen van –81,2% naar –78,0%. Op de tweede plek is NEWR weer verschenen; zij verdwenen vorige maand uit de verlies top 3 met een stijging naar –26,7%, maar zijn nu weer te vinden op –40,1%. En de derde plaats is dit keer voor JOBS; zij zijn nagenoeg ongewijzigd gebleven op –33,8%. Vorige maand goed voor een tweede plaats. Stilstand is achteruitgang, of in dit geval vooruitgang. :P HA verdwijnt uit de verlies top 3 dankzij een beginnend herstel van –40,8% naar –18,4%.
Leuk weer om te lezen. (Ook de andere overzichten trouwens!)

@Zr40 in hoeverre denk je dat je nieuwsbrief een grote rol speelt in jouw rendement? Denk je dat dat een heel grote of toch een kleine invloed heeft? Zou je zonder die nieuwsbrief nog steeds in staat zijn geweest om een dergelijk rendement te behalen/de markt te verslaan? Serieuze vraag. Natuurlijk snap ik dat je dat niet met zekerheid kan zeggen, maar ben wel benieuwd wat je denkt met je ervaring tot nu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik ben nog steeds op zoek naar bijkomende waardeaandelen, liefst in wat nieuwe sectoren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik was vooral aan het kijken richting verzekeraars (Ageas, Legal & General, Allianz, Zurich IG). Maar ik heb het moeilijk een keuze te maken (ik neig naar Ageas, wegens geen bronheffing (als Belg), en ben erop gewezen dat ze eigenlijk maar een payout van rond de 50% hebben, in tegenstelling tot bv L&G met 85%).

"Probleem" met verzekeraars voor mij is, ik vind het bijzonder moeilijk oordelen over de gezondheid/status van een verzekeraars met de typische ratios die ik gebruik.

Daarnaast de telecom kijk ik als Belg naar Proximus (net een klap gekregen, en ben niet enthousiast over het lenen van geld om het dividend te kunnen blijven uitkeren), maar Orange SA is toch wel bijzonder interessant. 9,6€ per aandeel. Toch een stevige dividendbetaler (door een eenmalige meevaller komt er nog 50 cent in juni. 30 cent in december en dan 40 cent in juni 2021 met, naar verwachting opnieuw 30 cent in december). Stevig dividend. Volgend jaar waarschijnlijk een net profit van 2.5-3 miljard; niet verkeerd voor een beurskoers van 25 miljard...

In energie ga ik oftewel mijn positie in Shell versterken (ik vind wel dat ze niet slecht bezig zijn, lekker marketen dat je meer en meer richting groen zal overgaan, maar nog wel de komende jaren lekker cashen met het zwarte goud) oftewel een grote speler qua gas toevoegen, zoals een Gazprom. Alleen gok je dan op het uitblijven van nieuwe sancties tegenover Rusland (en/of een stijging van de roebel, die staat zo laag dat je kan hopen (eerder gokken, want ik zie geen reden ervoor) dat die stabiliseert of terug zal stijgen.
*EDIT* Gazprom kan je in londen gewoon tegen USD kopen zie ik

Ook in de industrie ben ik aan het kijken, maar daar ben ik he-le-maal niet in thuis. Dus daar blijf ik misschien best weg. 3M lijkt koning, zetten altijd geweldige resultaten neer, maar dat is echt een sector waar ik geen hoogte van kan krijgen.

Zoals jullie wel merken, ik hou wel van een dividendbetaler :+ Maar dat is ook omdat ik gewoon niets zie in bv tech waarvan ik denk: Dit vind ik market-cap/risico wel lekker

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 02-03-2021 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:32:
[...]
@Zr40 in hoeverre denk je dat je nieuwsbrief een grote rol speelt in jouw rendement? Denk je dat dat een heel grote of toch een kleine invloed heeft? Zou je zonder die nieuwsbrief nog steeds in staat zijn geweest om een dergelijk rendement te behalen/de markt te verslaan? Serieuze vraag. Natuurlijk snap ik dat je dat niet met zekerheid kan zeggen, maar ben wel benieuwd wat je denkt met je ervaring tot nu toe.
Ik denk dat het zeker heeft bijgedragen, en dan heeft er zelfs een Luckin Coffee tussen gezeten! Ik weet namelijk waar ik anders in belegd zou hebben: TSLA, AAPL, Fastned, en voor de rest VWRL. Achteraf gezien zou dat qua rendement overigens totaal niet verkeerd uitgepakt hebben, maar dat zou eerder neerkomen op geluk met zo'n enorme concentratie... :X Nu heb ik 53 open posities in mijn portfolio die sinds aankoop minstens zijn verdubbeld en nog eens 72 met een wat kleinere winst. VWRL is sinds de start van mijn portfolio slechts ~40% gestegen. (Ik zeg 'slechts' maar dat is ook zeker geen verkeerd resultaat.)

Maargoed, dat zijn resultaten uit het verleden. Wie weet zijn dit nou net de aandelen die de komende jaren juist gaan underperformen. Ik beleg nog maar pas 2 jaar en 3 maanden op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Excelprutser hier, het gaat er mij meer om hoeveel ik erin prop, ik zie het uiteindelijk wel over xx jaar. Maarrrrr, moet wel zeggen dat ik mezelf erop betrap toch wel regelmatig ff een sommetje te doen over hoeveel redement erop zit, ook omdat ik zuchtend kijk naar mijn spaargeld wat geen flikker doet eigenlijk. Durf het echter nog niet aan om die getallen 'om te draaien' (spaar meer dan ik beleg nu, 2:1 ongeveer), ook omdat ik de door mij gestelde grens voor spaargeld nog niet heb bereikt en continu oprek :+

Heb nu geld in degiro, fitvermogen en stop nu wat speelgeld in bux zero...

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:43
2Dutch schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Excelprutser hier, het gaat er mij meer om hoeveel ik erin prop, ik zie het uiteindelijk wel over xx jaar. Maarrrrr, moet wel zeggen dat ik mezelf erop betrap toch wel regelmatig ff een sommetje te doen over hoeveel redement erop zit, ook omdat ik zuchtend kijk naar mijn spaargeld wat geen flikker doet eigenlijk. Durf het echter nog niet aan om die getallen 'om te draaien' (spaar meer dan ik beleg nu, 2:1 ongeveer), ook omdat ik de door mij gestelde grens voor spaargeld nog niet heb bereikt en continu oprek :+

Heb nu geld in degiro, fitvermogen en stop nu wat speelgeld in bux zero...
Ik hanteerde deze strategie ook, maar ik ben er vanaf gestapt. Ik houd een kleinere buffer aan voor echte incidenten (wasmachine stuk etc.) en beleg de rest. Mocht ik een grote investering zien aankomen dan is wat aandelenfondsen verkopen voordeliger, dan in de tussentijd met een groter deel van mijn vermogen onbelegd te zijn. Als ik het geld wat ik niet gebruik ergens moet parkeren, dan maar in indexfonds ;)

Of zie jij dat anders?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pr088 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Ik hanteerde deze strategie ook, maar ik ben er vanaf gestapt. Ik houd een kleinere buffer aan voor echte incidenten (wasmachine stuk etc.) en beleg de rest. Mocht ik een grote investering zien aankomen dan is wat aandelenfondsen verkopen voordeliger, dan in de tussentijd met een groter deel van mijn vermogen onbelegd te zijn. Als ik het geld wat ik niet gebruik ergens moet parkeren, dan maar in indexfonds ;)

Of zie jij dat anders?
Same.
Voordeel van zelf beleggen ipv een bedrijf wat het voor je doet is dat je kan uitstappen wanneer je zelf wil.
Verkoop de bende, stort maar op m'n rekening en klaar.

Als je vast zit aan geld wat voor X jaar vast staat bij een of andere partij, dan loopt je in die zin een hoop meer risico.

Dus ja, ik houd een buffer aan, kijk wat ik over heb en dat zet ik om in aandelen, 25 euro per dag maximaal. Dat is het bedrag wat ik met een vingerafdruk kan overboeken via Tikkie :+

Rente op de bankrekening is zinloos. Deze maand gaat t er praktisch helemaal af en (totaal irrelevant) boven de kwart miljoen zelfs rente betalen ipv ontvangen 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 02-03-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21-07 10:02
Jebus4life schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:57:
Ik ben nog steeds op zoek naar bijkomende waardeaandelen, liefst in wat nieuwe sectoren.

***members only***

Zoals jullie wel merken, ik hou wel van een dividendbetaler :+ Maar dat is ook omdat ik gewoon niets zie in bv tech waarvan ik denk: Dit vind ik market-cap/risico wel lekker
Randstad, of een andere uitzender / staffer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Jebus4life schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:57:

In jouw verdediging: het komt heel zelden voor dat Value zodanig erge underperformance levert tov Growth. Ik heb er even geen grafiekjes bij, maar ik hoorde laatst dat we momenteel meer dan 2 standaarddeviaties afwijken van de mediaan. Dat wil niet per se zeggen dat Value de komende tijd gaat outperformen, maar geeft wellicht wat comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:46:
[...]

In jouw verdediging: het komt heel zelden voor dat Value zodanig erge underperformance levert tov Growth. Ik heb er even geen grafiekjes bij, maar ik hoorde laatst dat we momenteel meer dan 2 standaarddeviaties afwijken van de mediaan. Dat wil niet per se zeggen dat Value de komende tijd gaat outperformen, maar geeft wellicht wat comfort.
Misschien een suffe vraag, maar als je in één van de bekende indexfondsen inlegt, dan leg je naar marktkapitalisatie in in zowel groei als value bedrijven. Echter, als je dan het idee hebt dat groeiaandelen voorlopig even "uitgegroeid" zijn, zou het dan zinvol zijn om je portfolio meer richting value "te tilten"?

Ik zou zelf denken van niet, maar waarom eigenlijk niet?

[ Voor 12% gewijzigd door Atomius op 02-03-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Charly schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:23:
[...]

Randstad, of een andere uitzender / staffer?
Ik ben niet gerust op de economische impact van corona na alle lockdowns. Ik ben voorzichtig ivm REITS en Staffing. Ik verwacht nog wel dat de middenstand serieus geraakt zal worden wat deze sectoren nog wel eens pijn zou kunnen gaan doen.

Ik heb geen cijfers om dat gevoel te staven, maar gewoon zaken waar ik niet lekker zou van slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Pistachenootje Ik zat gister in een college van de RBA opleiding over Factor investing en moest de hele tijd aan jou denken. ( _O- )

Ik moet zeggen dat mijn interesse in Factor Investing flink gestegen is. Ik was al wel redelijk bekend met Factors, maar ik wist eigenlijk niet dat de onderlinge correlatie extreem laag was. Een simpele 1/N (equal-weight) approach op 3 factoren (Momentum, Value en Low-Vol) leidt historisch gezien in theorie tot veel lagere max drawdowns: ~20% max drawdown i.p.v. een veelvoud hiervan. Mijn verwachting was dat de correlaties in crisistijd extreem zouden stijgen, net als de correlatie tussen (bedrijfs)obligaties en aandelen, maar dit was maar zeer beperkt het geval. Heb even de historische correlaties niet paraat maar zie bijv. onderstaande tabel:
Afbeeldingslocatie: https://finkaizen.com/wp-content/uploads/Global-Factor-Correlations-15Y.png

Iets anders dat opviel was dat er grote verschillen zijn tussen de factoren in research papers en in de praktijk, met name op de Momentum factor. MSCI past allerlei correcties toe, denk aan correcties voor volatiliteit, market cap, buffering (alleen de top 250 van de 500 wordt 'gerefreshed') en er wordt maar 2x per jaar geherbalanceerd. Grote kans dus dat de Momentum-premium die o.b.v. regressieanalysis wordt geobserveerd in de praktijk niet te behalen valt.

Hoe kijk jij hier tegenaan? Heb je wel eens de methodology van MSCI (of relevante benchmark boer) bekeken? Ik denk dat het de moeite waard is om ook eens Value en Size onder het vergrootglas te houden, al zal het probleem van turnover hier kleiner zijn.
Het is alweer een tijdje geleden dat ik serieus naar Factors heb gekeken en toen liep ik er tegen aan dat je wel veel multi-factor fondsen hebt, maar niet veel 'losse' factor fondsen. Ik wil zelf kunnen bepalen in welke factoren ik investeer. Weet jij wat tegenwoordig de opties zijn? En hoe dit er uit ziet qua kosten en dividendlek en zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
WizZie- schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:53:
[...]

Misschien een suffe vraag, maar als je in één van de bekende indexfondsen inlegt, dan leg je naar marktkapitalisatie in in zowel groei als value bedrijven. Echter, als je dan het idee hebt dat groeiaandelen voorlopig even "uitgegroeid" zijn, zou het dan zinvol zijn om je portfolio meer richting value "te tilten"?

Ik zou zelf denken van niet, maar waarom eigenlijk niet?
Waarom denk je van niet? Ik denk dat het best zin kan hebben. De vraag is vooral waarom Value al een tijd underperformance laat zien, terwijl er historisch gezien sprake was van een Value premium.
Ik ben absoluut niet dol op market cap weighting, maar bij gebrek aan beter (voor zover mij bekend) en gebrek aan een harde mening/visie op de markt zit ik toch in market cap weighted fondsen.

[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 02-03-2021 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:10:
@Pistachenootje Ik zat gister in een college van de RBA opleiding over Factor investing en moest de hele tijd aan jou denken. ( _O- )

Ik moet zeggen dat mijn interesse in Factor Investing flink gestegen is. Ik was al wel redelijk bekend met Factors, maar ik wist eigenlijk niet dat de onderlinge correlatie extreem laag was. Een simpele 1/N (equal-weight) approach op 3 factoren (Momentum, Value en Low-Vol) leidt historisch gezien in theorie tot veel lagere max drawdowns: ~20% max drawdown i.p.v. een veelvoud hiervan. Mijn verwachting was dat de correlaties in crisistijd extreem zouden stijgen, net als de correlatie tussen (bedrijfs)obligaties en aandelen, maar dit was maar zeer beperkt het geval. Heb even de historische correlaties niet paraat maar zie bijv. onderstaande tabel:
[Afbeelding]

Iets anders dat opviel was dat er grote verschillen zijn tussen de factoren in research papers en in de praktijk, met name op de Momentum factor. MSCI past allerlei correcties toe, denk aan correcties voor volatiliteit, market cap, buffering (alleen de top 250 van de 500 wordt 'gerefreshed') en er wordt maar 2x per jaar geherbalanceerd. Grote kans dus dat de Momentum-premium die o.b.v. regressieanalysis wordt geobserveerd in de praktijk niet te behalen valt.

Hoe kijk jij hier tegenaan? Heb je wel eens de methodology van MSCI (of relevante benchmark boer) bekeken? Ik denk dat het de moeite waard is om ook eens Value en Size onder het vergrootglas te houden, al zal het probleem van turnover hier kleiner zijn.
Ik denk vooral aan de term index arbitrage:
Low volatility indices, as every smart beta index, have a low capacity because of possible index arbitrage. As smart beta indices are public, including their methodology and rebalancing dates, they are prone to index arbitrage by market participants such as hedge funds. A recent Robeco study indeed confirms that there is an effect of index rebalance announcements and subsequent stock price movements. Stocks that are announced to be added to the index rise in price before actually being included in the MSCI Minimum Volatility Index, while the opposite effect is observed for deletions. Both effects are disadvantageous for index investors as an ETF on the index buys the additions at a higher price and sells deletions at an already lower price. These effects become larger as assets in smart beta ETFs grow.
https://www.robeco.com/en...olatility-index-etfs.html
Het is alweer een tijdje geleden dat ik serieus naar Factors heb gekeken en toen liep ik er tegen aan dat je wel veel multi-factor fondsen hebt, maar niet veel 'losse' factor fondsen. Ik wil zelf kunnen bepalen in welke factoren ik investeer. Weet jij wat tegenwoordig de opties zijn? En hoe dit er uit ziet qua kosten en dividendlek en zo?
Wat denk je van het Robeco Multi factor fonds? Multi factor, maar volgens mij lossen ze het dividendlek wel op (niet nagekeken, maar wel een Nederlands fonds). Daarnaast aan te kopen bij iig Rabobank, relatief lage kosten 0.35% (komen dan iig nog bank en interne transactiekosten bij). Ander voordeel is dat het een actief beheerd fonds is (dus geen externe index), dat zou deels moeten bewaken tegen index arbitrage.

Deze dus. Of het de moeite is weet ik niet. Interessant vind ik hem wel, maar ik heb hem zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Pr088 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:05:

Of zie jij dat anders?
Je hebt zeker een goed punt. In theorie maakt het weinig uit waar je je geld stalt, bij beleggen heb je meer kans op leuke plus, maar uiteraard ook een aardige min maar het zal echt nooit tot de nul of echt kritieke waarden dalen, want als dat gebeurt vergaat de wereld en kun je beter een boog en andere tools bouwen dan je centen cashen :+

Voel het zeker wel goed kriebelen om een deel van het spaargeld over degiro / fitvermogen te gaan verdelen en nog wat met aandelen te spelen met bux. Denk dat het een kwestie is van nog even de aankomende grote uitgaven op een rij zetten en dan gefaseerd wat geld overgooien om de 'angst' te overwinnen ;)
McKaamos schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:15:
Same.
Voordeel van zelf beleggen ipv een bedrijf wat het voor je doet is dat je kan uitstappen wanneer je zelf wil.
Verkoop de bende, stort maar op m'n rekening en klaar.

Als je vast zit aan geld wat voor X jaar vast staat bij een of andere partij, dan loopt je in die zin een hoop meer risico.

Dus ja, ik houd een buffer aan, kijk wat ik over heb en dat zet ik om in aandelen, 25 euro per dag maximaal. Dat is het bedrag wat ik met een vingerafdruk kan overboeken via Tikkie :+
Hehe, mooie tactiek :) Heb wel gemerkt dat hier en daar wat tientjes maar dan consequent echt wel leuke zoden aan de dijk kan zetten. Heb de grootste stap gemaakt door met budgetten te gaan werken: zoveel meer inzage, en op is op! Eerst sparen / beleggen, en wat je dan over hebt mag je verdelen.

[ Voor 27% gewijzigd door 2Dutch op 02-03-2021 17:42 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@Verwijderd1 Tja, multi-factor... Ik moet er nog wel eens wat serieuzer naar kijken - misschien staan de factoren me wel aan. Goed punt in ieder geval mbt index arbitrage, dan heb je toch net iets meer aan actively managed wellicht. Valt me wel op dat ze de MSCI ACWI (market cap weighted) nauwelijks ontlopen qua regio en sectorverdeling. De top 10 ziet er dan wel weer compleet anders uit dan de top 10 MSCI world.
Kritiek van Pistachenootje op het Robeco fonds was dat ze geen of weinig smallcaps hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 02-03-2021 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Longcat interessante materie. Zoals je weet heb ik niet echt diepgaande kennis op het gebied van factor investing maar lees/luister ik wel veel naar mensen waarvan denk dat ze er meer verstand van hebben.

Zoals er verschillende manieren zijn om momentum te definiëren zijn er ook verschillende manieren waarop value wordt gedefinieerd. P/B, P/E, P/CF etc. De heren die hier onderzoek over doen discussiëren erop los. Dat de onderlinge correlatie laag is is voor mij ook aantrekkelijk aan factoren. Net als het feit dat de andere factoren vaak beter presteren als de market factor negatief is.

De meeste aantrekkelijke fondsen op basis van mijn 'onderzoek' zijn AVUV en AVDV (small, value, profitability met een momentum screening proces) en VFMF (small, value, momentum en quality). Maar goed dat zijn allemaal US ETFs. Gezien het ontbreken van dividendlek imo wel interessant genoeg om ze aan te schaffen.

Voor Europese ETFs zijn er o.a. ZPRV, ZPRX en JPGL. En dat Robeco fonds dat @Verwijderd1 noemt vind ik ook interessant. O.a. verkrijgbaar bij de Rabobank. JGPL is een word multi factor fonds.

Mocht je het niet gelezen hebben de 2020 versie van Ben Felix factor investing document is zeker de moeite waard imo. En op zijn forum wordt er veel gediscussieerd over factoren en ETF keuzes, ook voor Europeanen.

Overigens vond ik het wel frappant dat zowel Larry Swedroe, Ben Felix en Paul Merriman voor hun model portfolios allemaal zijn overgestapt naar de Avantis ETFs. Natuurlijk zegt dat niet alles maar ik vond het wel leuk een stukje bevestiging te krijgen voor mijn keuzes (ik was eerder geswitched naar AVUV en AVDV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:10:
Dat is ook een interessante vraag, is het beter de factoren door losse ETFs te benaderen of is een multi factor fonds beter geschikt? Ik heb onderzoeken gezien die pleiten voor beiden kanten, maar ik kreeg zelf de indruk dat multi factor toch beter is. De gebruiker 'uncorrelated' heeft er enkele keren over gepost om het RR forum met een onderzoek en in mijn ogen sterke argumenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

2Dutch schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:38:
[...]

Je hebt zeker een goed punt. In theorie maakt het weinig uit waar je je geld stalt, bij beleggen heb je meer kans op leuke plus, maar uiteraard ook een aardige min maar het zal echt nooit tot de nul of echt kritieke waarden dalen, want als dat gebeurt vergaat de wereld en kun je beter een boog en andere tools bouwen dan je centen cashen :+

Voel het zeker wel goed kriebelen om een deel van het spaargeld over degiro / fitvermogen te gaan verdelen en nog wat met aandelen te spelen met bux. Denk dat het een kwestie is van nog even de aankomende grote uitgaven op een rij zetten en dan gefaseerd wat geld overgooien om de 'angst' te overwinnen ;)

[...]

Hehe, mooie tactiek :) Heb wel gemerkt dat hier en daar wat tientjes maar dan consequent echt wel leuke zoden aan de dijk kan zetten. Heb de grootste stap gemaakt door met budgetten te gaan werken: zoveel meer inzage, en op is op! Eerst sparen / beleggen, en wat je dan over hebt mag je verdelen.
Andere deel van de tactiek is om aandelen te kopen die laag staan.
Stel, ik heb een aandeel Shell en de all-time groei dropt onder de 0% om 15:45 smiddags, dan koop ik eentje Shell bij met een Zero Buy.
Staattie morgen nogsteeds onder 0% en ik heb budget over, dan koop ik er weer eentje.
Op die manier trek ik stukje bij stukje de gemiddelde aankoopprijs omlaag.

Heb ik geen aandelen meer die onder de 0% terecht zijn gekomen, dan koop ik wat nieuws waar ik een goed gevoel bij heb. Beetje onderzoek doen mbt nieuwsberichten, koersdoelen enzo.

Inmiddels heb ik een stevige selectie aandelen, met ditto investering, die zo rond de +50% zitten in een jaar tijd. Sommige tikken bij tijd en wijlen de +70% aan.
Tijdje terug had ik +105% staan op ThyssenKrupp. Toen vond ik het wel tijd om daar uit te stappen en dat geld weer in wat anders te stoppen :P

Blijkbaar is het vrij succesvol, want ik hang nu rond de +40% versus het geld wat ik er in gegooid heb.
En dan te bedenken dat ik een jaar terug nog dacht: ach ik gooi er een paar tientjes in en we zien wel...

Aan de andere kant, er zijn ook wel een paar momentjes bij geweest waarbij ik mezelf voor m'n kop kon slaan. Aandelen die maar laag bleven hangen, bij blijven gooien, gaat naar de +10% toe en het dan zat zijn en het verkopen.
Maand later staat datzelfde aandeel op +100% of meer versus de gemiddelde prijs die ik had betaald... Should've waited... Oh well. Nogsteeds winst.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 02-03-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Je hebt met het Robeco fonds alleen geen flauw idee wat de methodologie is. Er wordt met wat factoren gegoocheld en voila, je hebt een mandje aandelen. Dan heb ik misschien nog wel liever dat ik in een passief fonds zit met een gepubliceerde methodologie, waar een hedge fund me elke maand weer de centen uit de zak klopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:51:
[...]

Dat is ook een interessante vraag, is het beter de factoren door losse ETFs te benaderen of is een multi factor fonds beter geschikt? Ik heb onderzoeken gezien die pleiten voor beiden kanten, maar ik kreeg zelf de indruk dat multi factor toch beter is. De gebruiker 'uncorrelated' heeft er enkele keren over gepost om het RR forum met een onderzoek en in mijn ogen sterke argumenten.
Wellicht loop je het risico dat als je meerdere factoren met losse fondsen koopt dat je dan in je totaal plaatje alsnog ongewenste correlaties hebt die de manager / methodologie van het multifactor fonds juist zou vermijden.

Maar goed, ik heb me er verder ook allemaal niet zo in verdiept. Een klein beetje in zo'n multifactor fonds van Robeco zou ik wel overwegen. Dat is een kleine moeite en je hoeft er niet allerlei constructies (voor Amerikaanse ETFs) mee te doorlopen. Als je wel toegang tot die fondsen hebt dan is het waarschijnlijk interessant om daar wel naar te kijken, al speelt arbitrage dan (bij die passieve varianten in ieder geval) wel een rol.

En het is ook de vraag wat er gebeurt als bepaalde factoren populairder worden, zijn de voordelen uit het verleden dan nog wel toepasbaar voor de toekomst? En al deze studies spelen zich natuurlijk af in het door de VS gedomineerde tijdperk, zou het toch wel vertalen naar een situatie waarin een paradigmaverschuiving naar China plaatsvindt?

De markt van Chinese A shares is toch een andere dan de Amerikaanse small caps. Zie bijvoorbeeld ook de Q&A's van Robeco hier (vooral als je wat naar beneden scrolt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Longcat schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:04:
Je hebt met het Robeco fonds alleen geen flauw idee wat de methodologie is. Er wordt met wat factoren gegoocheld en voila, je hebt een mandje aandelen. Dan heb ik misschien nog wel liever dat ik in een passief fonds zit met een gepubliceerde methodologie, waar een hedge fund me elke maand weer de centen uit de zak klopt. :+
Maar zijn die factoren dan zo goed dat je zelfs met die arbitrerende hedge funds de index nog verslaat? Dat en eventuele extra kosten doen mij vooralsnog toch kiezen voor de gewone index. Waarom meer (andere*) risico's nemen voor minimale(?) outperformance.

* dus index arbitrage, meer bedrijfsrisico (meer geconcentreerd), meer interne transacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:08:
[...]

Maar zijn die factoren dan zo goed dat je zelfs met die arbitrerende hedge funds de index nog verslaat? Dat en eventuele extra kosten doen mij vooralsnog toch kiezen voor de gewone index. Waarom meer (andere*) risico's nemen voor minimale(?) outperformance.

* dus index arbitrage, meer bedrijfsrisico (meer geconcentreerd), meer interne transacties
Het is sowieso om andere redenen (met name transactiekosten, maar de theorie gaat ook uit van dingen zoals geen shortrestrictie, direct kunnen herinvesteren van dividenden en kunnen handelen tegen close) al de vraag of Factor Investing in de praktijk een betere risk/return oplevert. Ik vind het interessant, maar ik ben nog zeker niet overtuigd.
Als m'n portefeuille in de hoge 6 digits zat, zou ik nog even de moeite doen om te kijken in hoeverre het haalbaar is zelf een factor fonds in elkaar te schroeven. Helaas ben ik nog niet zo ver. Gezien de relatief lage transactiekosten op US aandelen zou je een portefeuille kunnen maken met daarin:
- MSCI world ex. US (large caps internationaal)
- Small caps internationaal (eventueel met value tilt)
- De US allocatie vul je op met (hoge double digits, lage triple digits?) losse aandelen waarbij je screened op factoren. Regelmatig herbalanceren
Resultaat is dan een soortement NT World/IWDA+EMIM/VWRL die tilted is naar factoren. Voordeel van dit alleen toepassen op US aandelen is dat de beschikbaarheid van data ook een stuk groter is voor zover ik weet. Dat is nogal cruciaal als je aandelen wil rangschikken op allerlei metrics. :9

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 02-03-2021 18:22 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.