Misschien moeten we boodschappen in aandelen betalen ipv in cash of bitcoin?pirke schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:29:
Al dat geld dat bijgedrukt wordt moet ergens heen, en het komt niet bij de gewone burger terecht. Die krijgt hooguit een uitkering om z'n boodschappen te kunnen blijven betalen, maar dat kost geen honderden miljarden. Dus waar gaat de rest heen?
Het bijdrukken maakt corona staatssteun mogelijk, want daardoor kunnen landen met een negatieve rente miljarden ophalen via obligaties. Hoe meer ze lenen hoe meer ze verdienen aan de rente.
Bedrijven krijgen corona staatssteun om kosten mee te betalen, maar die kosten zijn dus weer inkomsten voor iemand anders. Dat geld komt dus echt in de economie terecht. Een aantal bedrijven verdienen daar flink op.
Maar er wordt heel veel meer bijgedrukt dan wat er aan corona staatssteun wordt uitgekeerd. Die lage rentes zorgen ervoor dat oude bestaande obligaties flink in waarde zijn gestegen. Dat geld is bij veel pensioenfondsen terecht gekomen. Het zorgt er ook voor dat nieuwe obligaties kopen onaantrekkelijk is geworden dankzij die negatieve rente. Uiteindelijk zal dat geld zich dus een weg vinden naar de beurs, de enige plek die nog rendeert. Dus zolang er bijgedrukt wordt zal de beurs blijven stijgen. Dat geld moet ergens heen...
De vraag is of het tot een inflatie zal leiden. Misschien worden de koers-winst verhoudingen van bedrijven wel een indicator voor toekomstige inflatie (die daardoor weer meer winst maken wat de hogere koersen rechtvaardigde)?
Niemand die het weet.
Bier betalen met aandelen HeinekenWozmro schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Misschien moeten we boodschappen in aandelen betalen ipv in cash of bitcoin?
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Jij misschien niet, maar rente gaat stijgen en de beurs in elkaar klappen. Zo simpel is het. Groetjes.
Wanneer denk je dat de rente gaat stijgen en hoeveel? Volgens mij worden de obligaties met lage rente nog steeds als zoete broodjes verkocht (want zekerheid en een overvloed aan kapitaal), dus blijft in ieder geval de obligatierente laag. De centrale bank rente gaat misschien wat omhoog, maar die zie ik ook zomaar niet hoog worden. Zoals je zelf zegt zou dat destructief zijn terwijl de centrale banken het mandaat hebben om voor stabiliteit in het systeem te zorgen.Wietsee. schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:09:
[...]
Jij misschien niet, maar rente gaat stijgen en de beurs in elkaar klappen. Zo simpel is het. Groetjes.
Wat mij betreft zitten de centrale banken vooral in een eenrichtingsweg nu en de rente kan heel lastig omhoog. Ik zie het uiteindelijk wel stijgen wanneer de economie straks weer een goed jaar heeft gedraaid, dat lijkt me ook het eerste moment dat het kan. Inflatie wordt op een gegeven moment wel een factor met zoveel geld in omloop waardoor de vraag naar producten scheef kan gaan lopen met het aanbod.Verwijderd1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:14:
[...]
Wanneer denk je dat de rente gaat stijgen en hoeveel? Volgens mij worden de obligaties met lage rente nog steeds als zoete broodjes verkocht (want zekerheid en een overvloed aan kapitaal), dus blijft in ieder geval de obligatierente laag. De centrale bank rente gaat misschien wat omhoog, maar die zie ik ook zomaar niet hoog worden. Zoals je zelf zegt zou dat destructief zijn terwijl de centrale banken het mandaat hebben om voor stabiliteit in het systeem te zorgen.
Stel je toch eens voor dat de rentes weer teruggaan naar niveaus van 6-7 jaar geleden. Heel erg benieuwd wie dan bijvoorbeeld nog een woning kan financieren in het huidige prijsklimaat op de woningmarkt.
Don't feed the trollVerwijderd1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:14:
[...]
Wanneer denk je dat de rente gaat stijgen en hoeveel?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dividend in naturaShamalamadindon schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:09:
[...]
Bier betalen met aandelen Heineken
Zou je dan BTW moeten betalen?
[ Voor 7% gewijzigd door Wozmro op 25-02-2021 10:28 ]
Ik drink geen bier

De site van de BD zal daar vast een antwoord op hebbenZou je dan BTW moeten betalen?
[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 25-02-2021 10:34 ]
ora et labora
De woningprijzen zijn ook gewoon gekoppeld zijn aan de rente. Als de rente omhoog gaat dan gaat de leencapaciteit van toekomstige kopers omlaag waardoor de prijs ook omlaag gaat. Zie bijvoorbeeld dit artikel van DNB.tuinïnen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:23:
[...]
Wat mij betreft zitten de centrale banken vooral in een eenrichtingsweg nu en de rente kan heel lastig omhoog. Ik zie het uiteindelijk wel stijgen wanneer de economie straks weer een goed jaar heeft gedraaid, dat lijkt me ook het eerste moment dat het kan. Inflatie wordt op een gegeven moment wel een factor met zoveel geld in omloop waardoor de vraag naar producten scheef kan gaan lopen met het aanbod.
Stel je toch eens voor dat de rentes weer teruggaan naar niveaus van 6-7 jaar geleden. Heel erg benieuwd wie dan bijvoorbeeld nog een woning kan financieren in het huidige prijsklimaat op de woningmarkt.
Maar ja of de rente een kleine beetje omhoog gaat naar rond een procent, misschien. Terug naar de 6-7% van rond 2008 zie ik in ieder geval niet gebeuren. Dat laatste heeft denk ik allerlei nadelige effecten terwijl het eerste wel te behappen is.
Maar het scenario waarbij we heel lang rond de nul of net daaronder blijven zitten lijkt me ook niet uitgesloten. Zie bijvoorbeeld m'n eerdere posts over de vergelijking met Japan en de bevolkingspyramides.
Dat zal net zo gaan als altijd. Een correctie in de markt, krokodillentranen, wennen aan nieuwe prijs/waarde verhoudingen en weer doorgaan.tuinïnen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:23:
[...]
Tipje voor degenen die het niet eerder meemaakten: zorg dat je niet met twee woningen komt te zitten in een neergaande markt. Klinkt zo simpel hè.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Rente stijgt al 6 maanden. Na de zomer gaat het mis vermoed ik, eerder mag ook. Advies van uw troll: koop lt-put opties.Verwijderd1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:14:
[...]
Wanneer denk je dat de rente gaat stijgen en hoeveel?

[ Voor 28% gewijzigd door Wietsee. op 25-02-2021 11:10 ]
Even een vraagje voor de geroutineerde beleggers .
Ik leg maandelijks in (inmiddels 200) en doe dit 70% in etf en 30% in losse aandelen .
Die losse aandelen zijn voornamelijk (oude dividend aandelen ).
Nu loop ik tegen het volgende aan . Ik keek steeds aan het begin van de maand naar de verhoudingen en kocht daarop meestal gewoon 30 -70 in . Nu door de kleine correctie op de tech aandelen gaan de erf’s in waarde naar beneden en wordt de verhouding anders . Ik kan nu 2 dingen doen . Of 30-70 aankopen ( 30-70 aanhouden op inleg) of elke maand de verhouding corrigeren door met de aankopen en zo altijd een 30-70 portefuille aanhouden . Hoe doen jullie dit ?
Ik leg maandelijks in (inmiddels 200) en doe dit 70% in etf en 30% in losse aandelen .
Nu loop ik tegen het volgende aan . Ik keek steeds aan het begin van de maand naar de verhoudingen en kocht daarop meestal gewoon 30 -70 in . Nu door de kleine correctie op de tech aandelen gaan de erf’s in waarde naar beneden en wordt de verhouding anders . Ik kan nu 2 dingen doen . Of 30-70 aankopen ( 30-70 aanhouden op inleg) of elke maand de verhouding corrigeren door met de aankopen en zo altijd een 30-70 portefuille aanhouden . Hoe doen jullie dit ?
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Ik corrigeer hier 1 a 2 keer per jaar. Probeer zo min mogelijk transacties te doen om te balanceren. Als ik het dus op kan lossen door bijv alleen een maand ETF te kopen ipv dividendaandelen te verkopen (in jouw voorbeeld) dan is dat kostentechnisch vaak een betere keuze.Codeoranje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:17:
Even een vraagje voor de geroutineerde beleggers .
Alleen is je maandelijkse inleg niet wat laag op losse aandelen? 60 euro per maand op een los aandeel dan verlies je meteen behoorlijk wat rendement in de transactiekosten?
Put opties in een nog steeds stijgende lijn van de S&P500 is zeer risicovol. Als je een correctie voorziet zou ik eerder een deel tech aandelen omruilen voor een stabiele ETF van waarde aandelen. Daarna de eventuele klap afwachten en weer instappen. Denk dan bij instap vooral aan AI aandelen of een mandje.Wietsee. schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:00:
[...]
Rente stijgt al 6 maanden. Na de zomer gaat het mis vermoed ik, eerder mag ook. Advies van uw troll: koop lt-put opties.
[Afbeelding]
Ze verdienen niet aan het lenen, want het zal uiteindelijk terug betaald moeten worden ofwel verdampen door inflatie. Alleen als ze het geleende geld uit geven aan productieverhogende middelen zullen ze meer terugkrijgen dan dat ze geleend hebben, en er dus aan verdienen. Maar op dit moment betalen ze alleen de lonen van mensen die door corona niet kunnen werken.pirke schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:29:
Het bijdrukken maakt corona staatssteun mogelijk, want daardoor kunnen landen met een negatieve rente miljarden ophalen via obligaties. Hoe meer ze lenen hoe meer ze verdienen aan de rente.
Op de beurs kan je geen geld opslaan. Wanneer je op de beurs iets koopt gaat het geld naar de verkopende persoon/instelling. Alleen de ECB kan 's nachts giraal euro's opslaan, en daar zal je voor moeten betalen.Uiteindelijk zal dat geld zich dus een weg vinden naar de beurs, de enige plek die nog rendeert. Dus zolang er bijgedrukt wordt zal de beurs blijven stijgen. Dat geld moet ergens heen...
Beurskoersen tellen niet mee in de inflatie cijfers. Inflatie kan alleen maar stijgen wanneer niet alleen de geldberg stijgt, maar vooral wanneer de omloopsnelheid van het geld stijgt. Daarvoor zullen mensen investeringskansen in de reële economie moeten zien.De vraag is of het tot een inflatie zal leiden. Misschien worden de koers-winst verhoudingen van bedrijven wel een indicator voor toekomstige inflatie (die daardoor weer meer winst maken wat de hogere koersen rechtvaardigde)?
Beste indicatie voor inflatie is in mijn ogen de bevolkingsopbouw, dus dat bewijst voor europa niet veel goed.
Er zijn echt maar weinig aandelen die je echt als hedge zou kunnen gebruiken voor het geval de hele markt ineenstort.bert pit schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:47:
[...]
Put opties in een nog steeds stijgende lijn van de S&P500 is zeer risicovol. Als je een correctie voorziet zou ik eerder een deel tech aandelen omruilen voor een stabiele ETF van waarde aandelen. Daarna de eventuele klap afwachten en weer instappen. Denk dan bij instap vooral aan AI aandelen of een mandje.
Flow traders is er een en wellicht een paar van haar sectorgenoten.
Maar voor de rest lijk je niet veilig te zitten als men massaal het vertrouwen verliest, zelfs telecommers zoals KPN of een Unilever werden bijna een jaar geleden niet ontzien.
Dus ja zelfs die stabiele ETF is '' stabiel '' totdat het mis gaat.
Ik zou eerder dan voor iets heel saais gaan als cash mocht je je risico willen verkleinen, aangezien er nog veel manieren zijn voor de particulieren onder ons om cash te stallen tegen geen negatieve rente of zelfs een kleine positieve rente.
Uiteraard verlies je dan weer geld door VRH en inflatie, maarja...
Voor sommigen kan dit stukje extra zekerheid de prijs die je ervoor betaald wellicht wel waard zijn, in ieder geval een betere optie dan *zomaar* in put opties te stappen m.i.
In vino veritas, in aqua sanitas
Omdat het deels al was verwacht, na de opleving (44->55) begin november van AB Inbev.Jebus4life schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:55:
Cijfers boven de verwachtingen blijven sommige bedrijven pijn doen:
AB Inbev zakt een goede 6% bij opening terwijl de cijfers de verwachtingen verslaan (wel een (niet onlogische) daling van het dividend.
Heb ze zelf niet in de portefeuille, maar lijkt me misschien een goed moment om in te stappen... De reserves zijn (uiteraard) geslonken dit jaar (van 25 naar 18 miljard, een dikke 25%), maar ook hun schulden zijn toch met zo'n 4 miljard afgenomen. (EDIT: Ik lees dat de schulden van 96 naar 83 gezakt zouden zijn, dat zag ik niet zo direct op de balans toen ik snel bekeek, misschien heb ik iets gemist. Ik schrijf het hier even op voor de volledigheid)
Persoonlijk zie ik maar weinig potentie tot beterschap dit jaar, toch de eerste jaarhelft (al weet je nooit wat voor bacchanaal er zal uitbreken als de poorten naar de "normale" samenleving terug opengaan).
Ik moet hun eigen forecasts eens dieper bekijken, maar als ze hun cijfers in 2022 (noot: Jaar met een WK Voetbal) terug op het niveau van 2019 krijgen zit je met een P/E ratio van een stuk onder de 10. Natuurlijk is dat een relatief grote als, en is dat nog 2 jaar wachen.
Ben zelf trouwens ook zowel Unilever als AB Inbev bezig, hoop beiden nog een keertje DCA te geven voor de zomer. Gelet op vaccinatie nieuws kunnen we dan best al eens in de 10-20% range zitten in Europa, met name in de kritische groepen, wat grote gevolgen kan hebben voor risico's/ic bezetting en daarmee aanhoudende versoepeling van maatregelen.
Dus iets als nu -10% YTD vind ik helemaal prima, werkt goed voor de gemiddelde aankoopprijs.
De rente zit nog niet eens op pre-corona niveau. Neem iets als de 10yr treasury, die piekte nog in 2018 op >3% na <1,5% in midden 2016. Dat waren ook 2 helse jaren omlaag in de koersen. Niet echtWietsee. schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:00:
[...]
Rente stijgt al 6 maanden. Na de zomer gaat het mis vermoed ik, eerder mag ook. Advies van uw troll: koop lt-put opties.
[Afbeelding]
Zelfs nog zonder de triljoenen aan extra printwerk van de afgelopen maanden deed die stijging helemaal niets. Business as usual up-up-up we go.
Zou dus niet blind staren op het maar liefst 6 maanden stijging vanaf ultra-low records, als een verdubbeling over 2 jaar tijd geen effect heeft gehad. De rentes zijn gewoon te laag in absolute zin (0-2% range) dat relatieve uitslagen als halveringen of verdubbelingen niet veel doen zelfs over relatief korte periodes.
Voor diegene die in Tesla zitten: misschien dat dit nog een effect heeft als Amerika later opengaat.Tesla staakt tijdelijk productie in Californië - media
Gecreëerd: 11:30
(ABM FN-Dow Jones)
Het punt is dat je niet weet of er een crash aankomt, dan zit je met waarde aandelen meestal wat veiliger dat met cash. Waarde aandelen (ETF) zijn dan inflatiebestendiger.JohanNL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:34:
[...]
Er zijn echt maar weinig aandelen die je echt als hedge zou kunnen gebruiken voor het geval de hele markt ineenstort.
Flow traders is er een en wellicht een paar van haar sectorgenoten.
Maar voor de rest lijk je niet veilig te zitten als men massaal het vertrouwen verliest, zelfs telecommers zoals KPN of een Unilever werden bijna een jaar geleden niet ontzien.
Dus ja zelfs die stabiele ETF is '' stabiel '' totdat het mis gaat.
Ik zou eerder dan voor iets heel saais gaan als cash mocht je je risico willen verkleinen, aangezien er nog veel manieren zijn voor de particulieren onder ons om cash te stallen tegen geen negatieve rente of zelfs een kleine positieve rente.
Uiteraard verlies je dan weer geld door VRH en inflatie, maarja...
Voor sommigen kan dit stukje extra zekerheid de prijs die je ervoor betaald wellicht wel waard zijn, in ieder geval een betere optie dan *zomaar* in put opties te stappen m.i.
Ligt eraan. Als we weer een 2001 Tech bubble scenario krijgen kan een small cap value ETF een uitstekende diversificatie zijn.JohanNL schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:34:
[...]
Er zijn echt maar weinig aandelen die je echt als hedge zou kunnen gebruiken voor het geval de hele markt ineenstort.
Zie: https://www.portfoliovisu...2=VTSMX&allocation2_2=100
Ik ben blij dat ik op 860 ben uitgestaptIndoubt schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:33:
[...]
Voor diegene die in Tesla zitten: misschien dat dit nog een effect heeft als Amerika later opengaat.
Nu dat ik ook wat meer bezig ben met pennystock waardeer ik meer dat je ook gewoon je winst kun pakken, dat hoeft niet de absolute piek te zijn. Winst is winst, en tot je verkoopt heb je niks.
Ik zoek nog wat meer LT aandelen eigenlijk, overweeg wat in Qualcomm en Nokia te stoppen. BESI ben ik bang dat we al in de FOMO fase zitten.
Pre-market alvast 3% lager. Zonder context nutteloos om hierop te verkopen. Ze gaan mogelijk de productielijn upgraden door single piece body casting te implementeren en dan is het voor productievolume een dikke plus.Indoubt schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:33:
[...]
Voor diegene die in Tesla zitten: misschien dat dit nog een effect heeft als Amerika later opengaat.
Nokia zou ik even mee wachten. Zit daar ook long, maar dat is de laatste tijd ook een speelbal geworden van de meme-stocks. Ben zeker positief over de lange termijn, maar je moet maar eens zien wat Nokia voorbeurs op dit moment doet.Zebby schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:49:
[...]
Ik zoek nog wat meer LT aandelen eigenlijk, overweeg wat in Qualcomm en Nokia te stoppen. BESI ben ik bang dat we al in de FOMO fase zitten.
Maar goed, ik weet natuurlijk niet op welke prijs jij Nokia inschat natuurlijk
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Heb je een bron? Electrek is meestal goed op de hoogte en geeft aan waarschijnlijk te kort in chips.DJTimo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:49:
[...]
Pre-market alvast 3% lager. Zonder context nutteloos om hierop te verkopen. Ze gaan mogelijk de productielijn upgraden door single piece body casting te implementeren en dan is het voor productievolume een dikke plus.
https://electrek.co/2021/...-line-amid-chip-shortage/
Eens, maar qua huidige prijs vind ik ze nog redelijk aantrekkelijk itt BB/BESI.Wom schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:05:
[...]
Nokia zou ik even mee wachten. Zit daar ook long, maar dat is de laatste tijd ook een speelbal geworden van de meme-stocks. Ben zeker positief over de lange termijn, maar je moet maar eens zien wat Nokia voorbeurs op dit moment doet.
Maar goed, ik weet natuurlijk niet op welke prijs jij Nokia inschat natuurlijk
Echt lang-lang termijn met oog op 5G en anti-China hoop ik wel op een 20+, maar dat is gebaseerd op de stand van de zon, die rare wolk die ik zie en mijn grote duim.
Dat ik winst maak met beleggingen is echt een wonder.
Nee, ik heb geen bron. Is mijn eigen spinselDeveon schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:28:
[...]
Heb je een bron? Elektrec is meestal goed op de hoogte en geeft aan waarschijnlijk te kort in chips.
https://electrek.co/2021/...-line-amid-chip-shortage/
[ Voor 7% gewijzigd door DJTimo op 25-02-2021 14:30 ]
Zo kan je alles draaienDJTimo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:29:
[...]
Nee, ik heb geen bron. Is mijn eigen spinselmaar wel een mooie gelegenheid dus om de lijn te upgraden.
Wat ik vooral interessant vind is dat het zo ad-hoc is. Een dergelijke upgrade kan je gerust eerder aankondigen (of elders eerder implementeren). En zelfs chip-tekorten moet je toch iets eerder aan kunnen zien komen.
Het blijft zo wel een spannend bedrijf, never a dull moment.
De IPO van Coinbase:
https://blog.coinbase.com...sting-of-its-b7def721d2a1
S-1 document:
https://www.sec.gov/Archi.../coinbaseglobalincs-1.htm
https://blog.coinbase.com...sting-of-its-b7def721d2a1
S-1 document:
https://www.sec.gov/Archi.../coinbaseglobalincs-1.htm
Mogelijk interessant, de nieuwste podcast van Ben Felix gaat helemaal over het voorspellen van bond returns.Qunix schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:56:
[...]
Ik ben ook geen expert, maar als je inlegt in een 10y+ treasuries ETF, is het al een stuk veiliger qua liquiditeit. Ik denk dat de prijs van een participatie in het ETF ook omhoog zal gaan als de prijzen van de staatsobligaties omhoog gaan.
Ik check nu ook Ben Felix erover:
YouTube: Bond Fund Vs GICs (fondsen vs. direct kopen)
YouTube: Bond Index Funds in Rising-Rate Environments | Common Sense Investin...
Meer mensen die hun maandelijkse inleg in fondsen/etf's hebben teruggeschroefd? Ik laat de inleg in opkomende markten even ongemoeid, maar ik heb de portie Wereld (met de Apple's en Facebooks van deze wereld) wel even verkleind. Als voorbereiding op de correctie ga ik iets meer cash aanhouden
Ik verplaats juist meer van losse groeiaandelen naar gespreide ETFs waar ik verder ga met DCA. Ook overweeg ik meer waarde-aandelen. Maar ik ga niet uit de markt, daar geloof ik niet in.....noslen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:44:
Meer mensen die hun maandelijkse inleg in fondsen/etf's hebben teruggeschroefd? Ik laat de inleg in opkomende markten even ongemoeid, maar ik heb de portie Wereld (met de Apple's en Facebooks van deze wereld) wel even verkleind. Als voorbereiding op de correctie ga ik iets meer cash aanhouden
wanneer komt die correctie? morgen, volgende week, volgende maand, volgend jaar, over 5 jaar?noslen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:44:
Als het te heet onder je voeten wordt dan heb je misschien te veel belegd of in te risicovolle producten, als je longterm zit, dan maakt een correctie niet heel veel uit wanneer die komt, dus hoef je daar ook minder op te anticiperen.
Maarja, ik heb deze week wat dingen teruggeschroefd, maar dat is meer omdat ik 30k moet vrijspelen voor investering in nieuwe huis komende zomer. Wat ik niet nodig heb laat ik wel staan voor lange termijn
@noslen , ga niet meer cash aanhouden, ik ga er misschien wel een stop loss verkoop order inzetten voor als het teveel daalt. Met het risico dat ie tevroeg triggert natuurlijk of precies op een dal.
Dit vooral. Het is lastig om hard te maken, maar er zijn best wat goede youtube videos die laten zien hoe snel je bij een correctie weer bijdraait zolang je gewoon blijft bijkopen, maandelijks bijvoorbeeld, je GAK komt dan vanzelf op LT goed uit. Dit doe ik zelf voor het grootste deel in fondsen die netjes presteren.Metaalhoofd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:56:
[...]
Als het te heet onder je voeten wordt dan heb je misschien te veel belegd of in te risicovolle producten, als je longterm zit, dan maakt een correctie niet heel veel uit wanneer die komt, dus hoef je daar ook minder op te anticiperen.
Even een vraagje wat betreft 'veilige havens', wat zijn de meningen rond hedgen door fysiek edelmetaal te kopen (bv munten/baren) vs beleggen in een edelmetaal ETF vs beleggen in mijnbouw voor edelmetaal.
Zo heb ik bijvoorbeeld zelf wat munten gekocht en ik vind het erg prettig om iets fysieks te hebben wat ik echt vast kan houden. Nadeel is dat je niet direct-direct beschikking hebt over je je geld wanneer je ergens anders in wil stoppen (maar goed, daarom heb je ze ook voor de echt lange termijn).
Maar goed, hoe kijken anderen naar zulke producten?
Zo heb ik bijvoorbeeld zelf wat munten gekocht en ik vind het erg prettig om iets fysieks te hebben wat ik echt vast kan houden. Nadeel is dat je niet direct-direct beschikking hebt over je je geld wanneer je ergens anders in wil stoppen (maar goed, daarom heb je ze ook voor de echt lange termijn).
https://nos.nl/nieuwsuur/...aal-aan-het-beleggen.html
Media is behoorlijk wakker geworden inmiddels (sinds januari).
Media is behoorlijk wakker geworden inmiddels (sinds januari).
ander nadeel is dat het fysiek is, dus gestolen kan worden of kan vergaan (huis fikt af oid)Lanfear89 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:40:
Even een vraagje wat betreft 'veilige havens', wat zijn de meningen rond hedgen door fysiek edelmetaal te kopen (bv munten/baren) vs beleggen in een edelmetaal ETF vs beleggen in mijnbouw voor edelmetaal.
daarentegen in tijden van een mega-crisis (oorlog oid) dan zal je er meer aan hebben dan aan beleggingen
Anoniem: 1429318
Hoe kun je zien hoeveel er short is gegaan op een bepaald aandeel?Dan Stark schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:37:
[...]
Het is de vierde vrijdag van de maand? De reguliere maand opties waren vorige week verlopen, maar als je bv put opties hebt dan verlopen die waardeloos en hoef je niet te coveren. Shorts die verlopen toch niet? Tenzij je een margin call krijgt.
Mijn 20 KOSS aandeeltjes staan al wel meer dan 100% in de winst. Volgende keer toch maar 1 waardeloos GME calltje erbij pakken. Dan was mijn 25$ nu al $7000 waard geweest.
Nee, maar wel opgeschroefd. Ik maak me niet zo druk om een eventuele crash. Ik heb het liever nu dan over 30 jaarnoslen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:44:
Misschien interessant als je interesse hebt in de grondstoffenmarkt;
YouTube: Silver Supply Crisis: Impossible To Source Metal for ETFs, Tricks Ar...
Willem Middelkoop in gesprek met Daniela Cambone.
Ik verwacht zelf een flink hogere zilverprijs in de toekomst. Ook andere grondstoffen zoals koper etc. ben ik positief over.
Mijn voorkeur gaat uit naar fysiek zilver/goud. Lastig met aan/verkopen en je betaald een premium boven de spot prijs, maar voor de lange termijn maakt dat niet uit.
Belangrijkste is denk ik vooral dat je je mond houd erover ivm diefstal als je het thuis opslaat. check ook vooraf je inboedelverzekering of en wat ervergoed wordt en of bijv. een kluis vereist is.
Je kan natuurlijk ook een kluis huren of via bijv. goldrepublic laten opslaan.
Op dit moment zijn zilveren munten slecht verkrijgbaar, vanwege de grote vraag van particulieren. Ik heb helaas geen fysiek zilver gekocht, dus houd ik het voorlopig bij ETF's
Sprott Physical Silver Trust (PSLV)bijv. is een mooi alternatief. fysiek gedekt. Via degiro betaal je +/-€0,50 cent per transactie dus goedkoop en snel liquide te maken.
Mijnbouw aandelen/ETF verwacht ik het meeste rendement, maar het kan natuurlijk ook hard omlaag, kijk maar naar de koers van G2X vandaag.
Ik heb zelf o.a. de volgende etfs;
VanEck Vectors™ Global Mining UCITS ETF (WMIN)
VanEck Vectors™ Gold Miners UCITS ETF (G2X)
Losse aandelen doe ik niet veel mee, want heb er gewoon te weinig verstand van.
Ik houd nooit een vaste verdeling aan in mijn portefeuille maar spreid wel max. 10% per categorie/etf. Uitzondering daarop is dan een wereldwijd fonds zoals VWRL, maar ik ben op dit moment wat voorzichtig.
Sta nu op 50% cash 50% belegd.
YouTube: Silver Supply Crisis: Impossible To Source Metal for ETFs, Tricks Ar...
Willem Middelkoop in gesprek met Daniela Cambone.
Ik verwacht zelf een flink hogere zilverprijs in de toekomst. Ook andere grondstoffen zoals koper etc. ben ik positief over.
Mijn voorkeur gaat uit naar fysiek zilver/goud. Lastig met aan/verkopen en je betaald een premium boven de spot prijs, maar voor de lange termijn maakt dat niet uit.
Belangrijkste is denk ik vooral dat je je mond houd erover ivm diefstal als je het thuis opslaat. check ook vooraf je inboedelverzekering of en wat ervergoed wordt en of bijv. een kluis vereist is.
Je kan natuurlijk ook een kluis huren of via bijv. goldrepublic laten opslaan.
Op dit moment zijn zilveren munten slecht verkrijgbaar, vanwege de grote vraag van particulieren. Ik heb helaas geen fysiek zilver gekocht, dus houd ik het voorlopig bij ETF's
Sprott Physical Silver Trust (PSLV)bijv. is een mooi alternatief. fysiek gedekt. Via degiro betaal je +/-€0,50 cent per transactie dus goedkoop en snel liquide te maken.
Mijnbouw aandelen/ETF verwacht ik het meeste rendement, maar het kan natuurlijk ook hard omlaag, kijk maar naar de koers van G2X vandaag.
Ik heb zelf o.a. de volgende etfs;
VanEck Vectors™ Global Mining UCITS ETF (WMIN)
VanEck Vectors™ Gold Miners UCITS ETF (G2X)
Losse aandelen doe ik niet veel mee, want heb er gewoon te weinig verstand van.
Ik houd nooit een vaste verdeling aan in mijn portefeuille maar spreid wel max. 10% per categorie/etf. Uitzondering daarop is dan een wereldwijd fonds zoals VWRL, maar ik ben op dit moment wat voorzichtig.
Sta nu op 50% cash 50% belegd.
[ Voor 26% gewijzigd door E.E. op 25-02-2021 18:22 ]
'Grappig' dat ze dollars willen hebben voor hun aandelen i.p.v. cryptomuntjes.
Ah ik zie het, ik had niet het hele gesprek terug gelezen.Zr40 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:20:
[...]
Dit gaat ergens anders over.
Er zijn meer manieren om te beleggen dan enkel in box 3. Inderdaad, wat jij zegt, als je belegt in box 3 dan geldt ingehouden Nederlandse dividendbelasting als een voorheffing die je altijd terug krijgt (ook als er niets met de boxen te verrekenen valt), niet als een verrekening die tot box 3 is beperkt (wat wel bij ingehouden buitenlandse dividendbelasting het geval is).
Maar als je op een andere manier belegt dan in box 3 of je bent buitenlands belastingplichtig, dan heb je geen mogelijkheid om de inhouding te verrekenen. Je betaalt dan de namens jou ingehouden 15%. In die situatie maakt het dividendlek geen verschil. In beide gevallen ben je 15% kwijt.
https://fred.stlouisfed.org/series/M1
https://fred.stlouisfed.org/series/M2
FED stopt met wekelijks bijhouden van de varianten van "money supply" en zal dit in de toekomst het anders berekenen en maandelijks doen.
FED stopt met wekelijks bijhouden van de varianten van "money supply" en zal dit in de toekomst het anders berekenen en maandelijks doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Qunix op 25-02-2021 18:27 ]
Eerste keer dat ik hier van hoor, wat is het?Qunix schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:26:
https://fred.stlouisfed.org/series/M1
Lijkt aardig wat lucht uit de techstocks te gaan op het moment. Tesla ook weer dieprood. Toch het gevoel dat we van momentum aan het wisselen zijn.
Het gaat inderdaad best steady naar beneden, maar het er zit nog genoeg lucht in dus het kan nog even duren...tuinïnen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:07:
Lijkt aardig wat lucht uit de techstocks te gaan op het moment. Tesla ook weer dieprood. Toch het gevoel dat we van momentum aan het wisselen zijn.
De U.S. 10 Year Treasury Yield loopt nu snel op. Boven de 1,535%. Dat is meer dan de dividend Yield
De hoeveelheid dollars, in verschillende varianten. M1 is geld wat je fysiek kunt verplaatsen, zoals munten en bankbiljetten. M2 is de totale geldvoorraad, die bestaat dus voor het overgrote deel alleen als getallen in de boekhouding / computer, en M3 zijn dingen die de banken en andere grote financiële instellingen gebruiken om de balans op orde te maken: hele grote bedragen die maar heel kort bestaan, meestal minder dan 1 dag.Lanfear89 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:00:
[...]
Eerste keer dat ik hier van hoor, wat is het?
De totale hoeveelheid dollars is de afgelopen 10 maanden met 40% gegroeid, waarvan heel veel cash voor steunpakketten en uitkeringen. (Maar het is in totaal natuurlijk voornamelijk getalletjes.)
[ Voor 3% gewijzigd door SymbolicFrank op 25-02-2021 19:34 ]
Ik kan het trouwens zo gauw nergens vinden, maar er is nog veel meer geld in omloop dan alleen M1, M2 en M3, in de vorm van geld dat de grote jongens mogen lenen van de overheid. Dat was eerst alleen voor een hele korte tijd, maar dat hebben ze net zo lang opgerekt tot de bedrijven het nu eigenlijk niet meer terug moeten betalen. Het begon als de REPO markt, maar ondertussen is het helemaal veranderd. Zo "print" de regering (of eigenlijk, de Federale bank) het meeste geld.
Hier is trouwens het grafiekje van M3. Het kan zijn dat ze al dat geleende geld daar ook bij hebben gestopt.
Hier is trouwens het grafiekje van M3. Het kan zijn dat ze al dat geleende geld daar ook bij hebben gestopt.
[ Voor 15% gewijzigd door SymbolicFrank op 25-02-2021 19:45 ]
Niet echt lucht; de NPV van snel groeiende bedrijven(o.a. tech) verandert simpelweg in negatieve zin als de discount rate (10y treasury + risk premium) stijgt t.o.v. het huidige renteniveau. En aangezien de rentes zo laag zijn is de gevoeligheid van veranderingen daarmee t.o.v. de NPV behoorlijk groot.tuinïnen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:07:
Bedrijven die niet zo hard groeien of krimpen hebben daar minder last van.
1.61% zelfs volgens hier: https://www.cnbc.com/2021...t-rising-bond-yields.htmlnoslen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:12:
De U.S. 10 Year Treasury Yield loopt nu snel op. Boven de 1,535%. Dat is meer dan de dividend Yield
Ja 60 euro is niet veel voor losse aandelen maar soms wacht ik een maandje of doe ik extra inleg omdat ik een meevaller heb. Mijn gemiddelde doelrendement is 4% dus Opzich kan ik wel wat transactiekosten lijden .tuinïnen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:23:
[...]
Ik corrigeer hier 1 a 2 keer per jaar. Probeer zo min mogelijk transacties te doen om te balanceren. Als ik het dus op kan lossen door bijv alleen een maand ETF te kopen ipv dividendaandelen te verkopen (in jouw voorbeeld) dan is dat kostentechnisch vaak een betere keuze.
Alleen is je maandelijkse inleg niet wat laag op losse aandelen? 60 euro per maand op een los aandeel dan verlies je meteen behoorlijk wat rendement in de transactiekosten?
Maar je houd je percentages dus gelijk door periodiek te corrigeren. Dat is inderdaad wel een slim plan. Dit rendeert beter dan altijd 30% inleggen in losse aandelen en 70 % in etf .
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Zo knap. Weet je ook de eindcijfers van de staatsloterij? Of hou je die liever voor je zelf?Wietsee. schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:09:
[...]
Het is niet zo simpel om te zeggen dat de beurs in elkaar klapt als de rente gaat stijgen. Sinds 1981 daalt de rente al. Hier een historisch overzicht van de 10 jaars US treasery rente:
https://www.macrotrends.n...ury-bond-rate-yield-chart
Op juli 2016 stond deze op een dieptepunt: 1,4%. Toen begon deze flink te stijgen naar 3,05% toe in oktober 2018. Tussen 2016 en 2018 of zelfs 2019 is er geen beurscrash geweest. En 1,65% is behoorlijk.
De rente is sind augustus gestegen van 0,4% naar 1,37% nu. Dat is circa 1% meer. Echter de verhouding is anders. die 1,65% van 2016-2018 ging ongeveer 28 maanden tijd. Dat is grof geschat 0,06% per maand.
Nu zijn er circa 7 maanden voorbij en 1% gestegen. Dat is grof geschat een stijging van 0,14% per maand.
De stijging gaat 2 keer zo hard. Ik hoop dat dit binnenkort toch minder hard gaat.
De vix loopt gelukkig niet verder omhoog en is nog ver beneden de 40. Misschien trekt het weer bij.Pistachenootje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:05:
[...]
1.61% zelfs volgens hier: https://www.cnbc.com/2021...t-rising-bond-yields.html
Hoezo over 30 jaar? Ga je dan met pensioen? Wat ben je dan van plan te doen? Alles verkopen? van te voren langzaam afbouwen? Gedeeltelijk verkopen? Wat is je plan?Crasheeee schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:17:
[...]
Nee, maar wel opgeschroefd. Ik maak me niet zo druk om een eventuele crash. Ik heb het liever nu dan over 30 jaar
[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 25-02-2021 20:59 ]
Dat beleggers nerveus worden bij een rente van 1,5% en mogelijk zelfs paniek bij een rente van 2% zegt m.i. een heleboel over de fragiliteit van het hele systeem.noslen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:17:
[...]
De vix loopt gelukkig niet verder omhoog en is nog ver beneden de 40. Misschien trekt het weer bij.
Ben in elk geval stiekem blij voor vandaag. Degene die ik vandaag/morgen koop allemaal dik in de min, hoop dat dat morgen ook nog even neutral tot negatief doorzet. Sommigen mochten trouwens ook ondertussen wel even adem happen na de run omhoog deze week.
Ook nog even AB Inbev DCA naar voren gehaald na de jaarcijfers. Die extra 5-6% kon ik niet laten liggen. Vond de resultaten erg meevallen en daarnaast zijn ze goed op weg met de schulden focus. Als straks corona achter ons ligt staan ze er veel beter voor lijkt me zo. Ook mooi te zien dat de avg maturity nu op 16 jaar staat, dat geeft heel veel ruimte om die te hoge schulden weg te werken - ook als de rente ergens de komende 10 jaar toch serieus gaat stijgen.
Ook nog even AB Inbev DCA naar voren gehaald na de jaarcijfers. Die extra 5-6% kon ik niet laten liggen. Vond de resultaten erg meevallen en daarnaast zijn ze goed op weg met de schulden focus. Als straks corona achter ons ligt staan ze er veel beter voor lijkt me zo. Ook mooi te zien dat de avg maturity nu op 16 jaar staat, dat geeft heel veel ruimte om die te hoge schulden weg te werken - ook als de rente ergens de komende 10 jaar toch serieus gaat stijgen.
Het gaat niet alleen om de stijging an zich, maar ook de snelheid waarop (zoals hierboven al aangegeven door Phantom)Maahes schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:37:
[...]
Dat beleggers nerveus worden bij een rente van 1,5% en mogelijk zelfs paniek bij een rente van 2% zegt m.i. een heleboel over de fragiliteit van het hele systeem.
De daling van de rente in maart 2020 ging heel veel sneller dan de stijging de afgelopen maand.noslen schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:52:
[...]
Het gaat niet alleen om de stijging an zich, maar ook de snelheid waarop (zoals hierboven al aangegeven door Phantom)
Geen zorgen, de FED koopt de troep wel weer op!
Cathy Wood is denk ik niet naar de kerk geweest vandaag.
Well, I started ARK Invest at the age of fifty-seven, so it was quite late in my career. I believe my career is starting all over again, though. I decided to name my company after the Ark of the Covenant, because as I was going through that very difficult period starting in ‘06, where the market, nothing made sense to me, I started reading the One-Year Bible, after I would read the passage for the day, I would then just open it up randomly and say, “God, speak to me. Just show me what to do. Show me Your will. Show me Your way.”
https://www.jesuscalling....ia-damone-catherine-wood/And not every time I did that, but I would say every third or fourth time, I would run into the Ark of the Covenant being taken into the Israelites, taking the Ark of the Covenant into battle before them, because they believed that the presence of God was in the Ark of the Covenant. As I began to get this idea of a firm going and realized that I was fighting this war, I knew I had to name my company “ARK” for Ark of the Covenant.
[..]
It’s about allocating capital to God’s creation in the most innovative and creative way possible.
Onvoorstelbaar!
Maar wel redemption (oke gisteren al):writser schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:04:
Cathy Wood is denk ik niet naar de kerk geweest vandaag.
[...]
[...]
https://www.jesuscalling....ia-damone-catherine-wood/
LONDON (Reuters) - A record half-billion dollar redemption from Ark Invest’s flagship fund in a single day has led analysts to highlight the risks arising from the ETF’s heavy exposure to illiquid stocks if outflows pick up pace.
https://www.reuters.com/a...ity-worries-idUSKBN2AO2Q2
Dat was ook mijn strekking vandaag, maar goed iets met oogkleppen. Geldt ook voor het Coronaverhaal natuurlijk. Lekker doorlopen mensen!Maahes schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:37:
[...]
Dat beleggers nerveus worden bij een rente van 1,5% en mogelijk zelfs paniek bij een rente van 2% zegt m.i. een heleboel over de fragiliteit van het hele systeem.
De FED heeft dacht ik toch ook controle op de rente? Ik heb een vermoeden dat ze de inflatie willen laten stijgen, alleen als ze in dit tempo door blijven gaan dan krijgen we inderdaad een crash.Maahes schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:58:
[...]
De daling van de rente in maart 2020 ging heel veel sneller dan de stijging de afgelopem maand.
Geen zorgen, de FED koopt de troep wel weer op!
Fool.com dacht begin maart dat de FED de rente 25 basis punten verhoogt in 1 jaar tijd. Nou niet dus:
https://www.fool.com/inve...e-interest-rates-in-2021/
Omgphantom09 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:40:
[...]
De FED heeft dacht ik toch ook controle op de rente?

Ik bedoel dan de federal reserve rente:
https://www.thebalance.co...-rates-determined-3306110
https://www.thebalance.co...ve-interest-rates-4770718
[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 25-02-2021 21:46 ]
Ark gaat dan aan haar eigen succes 'ten onder'? Hoe groter het fonds, hoe moeilijker het wordt met posities die normaal een laag volume hebben. Dus schakelen ze maar over op het verkopen van liquide posities zoals Tesla en waar je met z'n allen door het kleine deurtje naar buiten moet, dat kan wachten.
Meld me hier na lange tijd ook maar weer eens
Een maatje van me vertelde me zojuist dat hij een paar duizendjes in Gamestop heeft gestoken vandaag en momenteel dik in de plus staat. Vind dat erg link, en anderzijds wellicht leuk om te doen met geld dat je wel kunt missen (met kans op leuke winst, of veel verlies uiteraard).
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Het is in ieder geval spannend. Nu in de plus, over 10 mins diep in het rood. Vraag het hem zo nog maar eensLankHoar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:47:
Meld me hier na lange tijd ook maar weer eensEen maatje van me vertelde me zojuist dat hij een paar duizendjes in Gamestop heeft gestoken vandaag en momenteel dik in de plus staat. Vind dat erg link, en anderzijds wellicht leuk om te doen met geld dat je wel kunt missen (met kans op leuke winst, of veel verlies uiteraard).
[ Voor 3% gewijzigd door tuinïnen op 25-02-2021 21:55 ]
Mensen vertellen dit soort dingen pas als ze op winst staan. Als ze op verlies staan, hoor je het niet. Daardoor lijkt het alsof iedereen een superbelegger is en jij niet. Net als dat iedereen op instagram een fantastisch leven heeft terwijl dat van jou maar mwah is.LankHoar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:47:
Meld me hier na lange tijd ook maar weer eensEen maatje van me vertelde me zojuist dat hij een paar duizendjes in Gamestop heeft gestoken vandaag en momenteel dik in de plus staat. Vind dat erg link, en anderzijds wellicht leuk om te doen met geld dat je wel kunt missen (met kans op leuke winst, of veel verlies uiteraard).
De FED is de dominante speler op de markt, net zoals hier de ECB. In de praktijk is er al sprake van Yield Curve Control, ookal wordt het door de CB's (nog) niet zo genoemd. Het doel is om de inflatie op te schroeven naar gemiddeld 2%. Dat zou goed zijn voor de economie, maar heeft totaal geen wetenschappelijke basis.phantom09 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:40:
[...]
De FED heeft dacht ik toch ook controle op de rente? Ik heb een vermoeden dat ze de inflatie willen laten stijgen, alleen als ze in dit tempo door blijven gaan dan krijgen we inderdaad een crash.
Hoewel ik het best interessant vind om meningen te lezen over waarderingen van bedrijf X of Y, vind ik het jammer dat er in dit topic weinig aandacht wordt besteed aan deze manipulatie van de centrale banken. Dit zijn de grote krachten achter de beurs.
Fastned doet eindelijk een emissie. Het werd hoog tijd. Ik ben zeer benieuwd wat ze voor de aandelen zullen vangen. Vast een hoop meer dan bij de mislukte emissie op 10 euro per aandeel. Wat dat betreft hebben ze mazzel dat ze die emissie hebben geannuleerd.
Vandaag voor het eerst nuttig gebruik kunnen maken van de OCA order attribute. Ik heb een nieuwe bull call spread geopend. Bull call spreads zijn, afgezien van het early assignment risico bij dividend en de cash positie tussentijds, equivalent aan bull put spreads, en ik heb geen specifieke voorkeur voor de een of de ander. Dus ik heb orders geplaatst voor beide spreads met een gelijkwaardige prijs en ze in dezelfde OCA groep gestopt.
Zojuist is de order bijna volledig gefilled. OCA doet zijn werk; voor elke uitvoering in de order voor de ene spread wordt de hoeveelheid in de order voor de andere spread verminderd. Nu heb ik een aantal van beiden. Prima.
Toevallig is de resterende hoeveelheid in de open orders precies 1.
Ik ga er van uit dat morgen iemand wel toehapt voor het laatste stukje. Zo niet, ook prima.
Zojuist is de order bijna volledig gefilled. OCA doet zijn werk; voor elke uitvoering in de order voor de ene spread wordt de hoeveelheid in de order voor de andere spread verminderd. Nu heb ik een aantal van beiden. Prima.
Toevallig is de resterende hoeveelheid in de open orders precies 1.
Anoniem: 455473
Lekker rood vandaag, morgen iedereen weer de dip kopen hence and repeat? Tot de cash op is natuurlijk....
Interessant leesvoer: https://www.economist.com...-worlds-economic-policies
en
https://www.ineteconomics...lation-model-for-60-years
In ieder geval, inflatie is absoluut iets wat op de loer ligt, vooral in de US maar ook zeker in Europa.
Interessant leesvoer: https://www.economist.com...-worlds-economic-policies
en
https://www.ineteconomics...lation-model-for-60-years
In ieder geval, inflatie is absoluut iets wat op de loer ligt, vooral in de US maar ook zeker in Europa.
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 25-02-2021 22:28 ]
Tsja even afwachten welke kant het op gaat. Laten we eerlijk zijn, de koersen waren ook erg hard gegaan de laatste tijd.Anoniem: 455473 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:23:
Lekker rood vandaag, morgen iedereen weer de dip kopen hence and repeat? Tot de cash op is natuurlijk....
Nasdaq hoogste punt was 14095. De nasdaq zit nu op 13119. De nasdaq zit in correctie als deze onder de 12685 punten komt. Nog 3,3% te gaan. Vrij dicht bij.
SP500 hoogste punt was 3934. Zit nu op 3829. de SP500 zit in correctie als deze onder de 3540 komt. Nog 7,5% te gaan.
Had zelf eergister 20 aandeeltjes KOSS gekocht voor in de 12$. Bij 30 en 35 een kwart verkocht. Net leek ie vrij dood dus heb ik met 20 de andere helft maar verkocht.LankHoar schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:47:
Met aandeeltjes GME was ik waarschijnlijk iets verder gekomen, die stonden toen nog in de $40 en hebben de $200 aangetikt.
Heeft iemand een idee waarom VanEck ‘adverteerd’ met ETF’s met meer fiscaal voordeel (geen dividendlek), maar er wel een aantal aanbiedt die in Ierland gevestigd zijn? Bijvoorbeeld VanEck Vectors Natural Resources UCITS ETF.
Dit verliest toch direct het zogenaamde voordeel?
Ik heb de advertentie niet gezien, maar richt die zich niet op domicile Nederland? Bijv die high dividend en REIT ETF's. Die hadden daardoor geen last van dividendlek dacht ik.Trezzahn schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:11:
Heeft iemand een idee waarom VanEck ‘adverteerd’ met ETF’s met meer fiscaal voordeel (geen dividendlek), maar er wel een aantal aanbiedt die in Ierland gevestigd zijn? Bijvoorbeeld VanEck Vectors Natural Resources UCITS ETF.
Ben je meteen een troll als je minder positieve signalen afgeeft? Ik heb @Wietsee. zn comments bekeken maar een troll kan ik het nou ook niet echt noemen. Misschien kan hij proberen iets meer onderbouwing te geven waarom hij zo denkt over 2021. Powell heeft gister geroepen dat de inflatie laag blijft namelijk.
https://fastnedcharging.c...ar-netwerk-te-versnellen/ . Bijna 2 miljoen aandelen op 80 geplaatst! Geen idee wie ze koopt, maar zeer knap gedaan.Longcat schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:09:
Fastned doet eindelijk een emissie. Het werd hoog tijd. Ik ben zeer benieuwd wat ze voor de aandelen zullen vangen. Vast een hoop meer dan bij de mislukte emissie op 10 euro per aandeel. Wat dat betreft hebben ze mazzel dat ze die emissie hebben geannuleerd.
Onvoorstelbaar!
Kriebelt nu wel om in te stappen op een NASDAQ ETF.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Je hebt gelijk dat veel fondsen niet in Nederland gevestigd zijn. Echter hebben ze er een paar die dat wel zijn. Het is gewoon marketing.Trezzahn schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:11:
De VanEck ETF's met domicile Nederland komen nog uit de koker van Think. Dat hebben ze samen met de reclamecampagne die gericht is op Nederland maar zo gelaten omdat het prima werkt, denk ik.
VanEck heeft in juli 2018 Think ETF’s overgenomen. Per 1 november 2019 is de naam Think ETF’s officieel gewijzigd in VanEck.
Think richtte zich echt primair op de Nederlandse markt. VanEck is veel internationaler gericht, dus die gaan echt niet al hun ETF's omzetten naar Nederland, maar houden wel Think's reclamecampagne ongewijzigd.
Ook lekker voor de huidige aandeelhouders, -20%writser schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:59:
[...]
https://fastnedcharging.c...ar-netwerk-te-versnellen/ . Bijna 2 miljoen aandelen op 80 geplaatst! Geen idee wie ze koopt, maar zeer knap gedaan.
Dit is top voor huidige aandeelhouders. Als er bij een overgewaardeerd aandeel succesvol aandelen worden geplaatst, dan stijgt de fundamentele waarde van dat aandeel, een soort self-fulfilling prophecy. Stel dat het aandeel 20 euro waard was. Ze hebben nu 80 euro cash per aandeel binnengehaald. Aangenomen dat ze geen mega negatief IRR behalen op die cash, zal de fundamentele waarde stijgen van 20 naar ergens tussen de 20 en 80.Santee schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:15:
[...]
Ook lekker voor de huidige aandeelhouders, -20%
Uiteraard kan je erover twisten of Fastned overgewaardeerd was/is.
Geen profeet is in zijn eigen land geëerdr0bb schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:39:
[...]
Ben je meteen een troll als je minder positieve signalen afgeeft? Ik heb @Wietsee. zn comments bekeken maar een troll kan ik het nou ook niet echt noemen. Misschien kan hij proberen iets meer onderbouwing te geven waarom hij zo denkt over 2021. Powell heeft gister geroepen dat de inflatie laag blijft namelijk.
Ik heb mij tijdje terug ook wat verdiept met een documentaire over hoe de centrale banken enorm geld aan het printen zijn, en wat daarvan de gevolgen waren in Japan in de jaren 80-90. Waar toen ook de rentes laag stonden. erg interessant.
Maar video had echter ook wat conspiracy trekjes waarin de centrale banken almachtig zijn en snode plannen hebben, en ook dat je je heil moest zoeken in goud omdat die niet aan inflatie onderhevig is.
ora et labora
Het verschil is misschien wel dat nu wereldwijd overal de geldprinters aanstaan en toendertijd alleen in Japan? Wereldwijd geld printen wakkert de inflatie miss wel wat sneller aan dan wanneer 1 land dat doet.mrc4nl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:01:
[...]
Geen profeet is in zijn eigen land geëerdZeggen dat de markten crashen in een tijd dat de beurs sterk aan het "stijgen" is is natuurlijk niet populaire boodschap.
Ik heb mij tijdje terug ook wat verdiept met een documentaire over hoe de centrale banken enorm geld aan het printen zijn, en wat daarvan de gevolgen waren in Japan in de jaren 80-90. Waar toen ook de rentes laag stonden. erg interessant.
Maar video had echter ook wat conspiracy trekjes waarin de centrale banken almachtig zijn en snode plannen hebben, en ook dat je je heil moest zoeken in goud omdat die niet aan inflatie onderhevig is.
Dat Powell nu roept dat dat heus niet gaat gebeuren of natuurlijk ook zn redenen..
[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 26-02-2021 11:15 ]
Als 1 land iets geïsoleerd doet, bijvoorbeeld beschikbare geld x10, heeft het effect op dat land en de relatieve verhoudingen met de rest van de wereld. Lagere FX koersen bijvoorbeeld.mrc4nl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:01:
[...]
Geen profeet is in zijn eigen land geëerdZeggen dat de markten crashen in een tijd dat de beurs sterk aan het "stijgen" is is natuurlijk niet populaire boodschap.
Als de hele wereld hetzelfde doet, verandert er alleen iets op papier. Bijvoorbeeld als iedereen het beschikbare geld x10 doet, blijft de onderlinge wisselkoers onaangetast want de verhouding is onverandert.
Dat maakt het vergelijken met dat ene voorbeeld (japan) erg ingewikkeld.
Gold Republic heeft uit coulance hun klanten die in het weekend van 30/31 januari zilver hebben aangekocht gedeeltelijk gecompenseerd. Dat was het weekend rond de GME hype die was overgewaaid naar o.a. fysiek zilver. GR had uit voorzorg een spread van ~20% aangehouden en dit ook netjes op meerdere momenten in het aankoopproces gecommuniceerd. Er stond eigenlijk bijna ‘koop nu niet maar wacht tot de markt weer open gaat’ maar als je dan toch doorklikte kreeg je uiteindelijk ~80€ aan fysiek zilver voor elke 100€ inleg. Daarna nog een podcast gewijd aan de reden en achtergrond van de spread. Desondanks zo veel klachten gekregen van klanten dat ze een deel nu hebben gecompenseerd.
Op zich natuurlijk netjes maar het zegt wel wat over het type belegger dat wilde meeliften met de hype. GR benadrukt eigen verantwoordelijkheid gecombineerd met heldere voorlichting en ik ben het daar wel mee eens. Of mis ik iets en was die spread wel degelijk buiten proporties, zelfs in zo’n uitzonderlijke situatie?
Op zich natuurlijk netjes maar het zegt wel wat over het type belegger dat wilde meeliften met de hype. GR benadrukt eigen verantwoordelijkheid gecombineerd met heldere voorlichting en ik ben het daar wel mee eens. Of mis ik iets en was die spread wel degelijk buiten proporties, zelfs in zo’n uitzonderlijke situatie?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Hier is het plaatje van de ECB.
Er is dus sinds Corona zo'n 50% meer geld bijgekomen. En hier staat de balans.
In de VS is het wat moeilijker te bepalen, omdat de FED heel veel geld heeft uitstaan via de REPO markt (onderdeel van M3), die bedrijven eerst binnen een dag terug moesten betalen maar nu eigenlijk helemaal niet meer, en het niet duidelijk is hoeveel dat is en waar ze dat op de balans hebben staan. Maar ga dus ook maar uit van minimaal 50% meer geld in totaal.
In de VS is het wat moeilijker te bepalen, omdat de FED heel veel geld heeft uitstaan via de REPO markt (onderdeel van M3), die bedrijven eerst binnen een dag terug moesten betalen maar nu eigenlijk helemaal niet meer, en het niet duidelijk is hoeveel dat is en waar ze dat op de balans hebben staan. Maar ga dus ook maar uit van minimaal 50% meer geld in totaal.
[ Voor 15% gewijzigd door SymbolicFrank op 26-02-2021 11:29 ]
Ja er zijn ook verschillen waardoor het geen 1:1 vergelijking is klopt. In Japan konden mensen ook heel makkelijk extra geld lenen, terwijl dat hier in Europa een stukje moeilijker is (althans als k de verhalen zo hoor, heb geen ervaring met het krijgen van een hypotheek) En ik ben ook geen econoom, maar van wat ik begrijp is dat wanneer elke bewoner ene zak geld krijgt en daar dingen mee gaat kopen de inflatie stijgt, terwijl als iedere belegger opeens veel aandelen gaat kopen dat daarmee allen inflatie op de beurs komt, en niet zozeer de koopkracht daalt.Xanaroth schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:17:
[...]
Als 1 land iets geïsoleerd doet, bijvoorbeeld beschikbare geld x10, heeft het effect op dat land en de relatieve verhoudingen met de rest van de wereld. Lagere FX koersen bijvoorbeeld.
Als de hele wereld hetzelfde doet, verandert er alleen iets op papier. Bijvoorbeeld als iedereen het beschikbare geld x10 doet, blijft de onderlinge wisselkoers onaangetast want de verhouding is onverandert.
Dat maakt het vergelijken met dat ene voorbeeld (japan) erg ingewikkeld.
ora et labora
Dat klopt. Maar als je iedereen een zak geld geeft en ze gaan dat besteden, verdienen de bedrijven meer geld en groeit het BNP.mrc4nl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:30:
En ik ben ook geen econoom, maar van wat ik begrijp is dat wanneer elke bewoner ene zak geld krijgt en daar dingen mee gaat kopen de inflatie stijgt, terwijl als iedere beleggen opeens veel aandelen gaat kopen dat daarmee allen inflatie op de beurs komt, en niet zozeer de koopkracht daalt.
En die bedrijven krijgen daardoor hogere beurswaarde, kopen aandelen terug, geven dividend, etc. En zo eindigd het geld alsnog op dezelfde plekSymbolicFrank schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:31:
[...]
Dat klopt. Maar als je iedereen een zak geld geeft en ze gaan dat besteden, verdienen de bedrijven meer geld en groeit het BNP.
Iedereen een zak geld geven heeft geen enkel nut. Op dit moment hebben mensen al zakken vol met geld.SymbolicFrank schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:31:
[...]
Dat klopt. Maar als je iedereen een zak geld geeft en ze gaan dat besteden, verdienen de bedrijven meer geld en groeit het BNP.
https://nos.nl/artikel/23...egt%20natuurlijk%20weinig.
Alleen niemand kan het uitgeven. Dat is op dit moment het grote probleem.
Dat wordt toch ook gedaan? Dat heet lenen. Bijna gratis momenteel.SymbolicFrank schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:31:
[...]
Er is een groot verschil tussen mensen die geld lenen en het dus eigenlijk niet nodig hebben, en alle mensen die door de Corona-crisis nou werkloos thuis zitten of al 10 maanden geen omzet gedraaid hebben.
De NT fondsen zijn ook aardig gezakt, vergelijkbaar met eind januari. Jammer dat we, ik in ieder geval, niet weten of het nog veel meer gaat zakken of niet. We hebben ervoor gekozen DCA in te leggen, is natuurlijk mooi als je dan op een moment koopt dat ie wat lager zit. Iemand anders die een dezer dagen dezelfde afweging heeft gemaakt?
Inderdaad. Ik ben zelf zo'n drie jaar geleden begonnen met beleggen in een brede index toen ik in de gaten had hoe extreem verziekt ons financiele stelsel is. Ik denk heus niet dat het een complot is, maar ik ben er wel van overtuigd dat het beleid het gevolg is van 'group think'.SymbolicFrank schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:25:
Hier is het plaatje van de ECB.
Ik hoop dat het aandeel GME niet voor een crash gaat zorgen vandaag, want dat kan nog wel eens de genadeklap worden voor dit verziekte stelsel als ie weer gaat pieken ver boven de 300 en de verliezen zo groot zijn dat hedgefunds omvallenMaahes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:43:
[...]
Inderdaad. Ik ben zelf zo'n drie jaar geleden begonnen met beleggen in een brede index toen ik in de gaten had hoe extreem verziekt ons financiele stelsel is. Ik denk heus niet dat het een complot is, maar ik ben er wel van overtuigd dat het beleid het gevolg is van 'group think'.
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 26-02-2021 13:53 ]
ora et labora
Dit topic is gesloten.