Ik had hetzelfde. Heb telefonioch contact opgenomen (werd eerst 10 keer verbroken omdat de wachtrij te lang was, maar kwam er toch doorheen), en toen ben ik overgezet naar een 'up-to-date-systeem'. Hierna uit- en inloggen en de aandelen stonden erin. Als het in je transactieoverzicht staat is het in principe dus verwerkt is mijn ervaring, maar misschien dat vanwege de volatiliteit een systeem bij DeGiro er de geest aan heeft gegeven. Ik zou als het er morgenochtend nog niet correct opstaat even bellen, dan is het snel opgelost.r0g3r schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:07:
Wat ik nu meemaak, bij DeGiro had ik 2 orders klaarstaan voor US market, de orders zijn op 15:38 en 15:44 gekocht volgens het Transactieoverzicht. Ook bij tabblad rekeningoverzicht zie ik alle stappen van het koopproces uiteengezet.
Maar in mijn portefeuille zitten nu geen aandelen, maar heb ik het geld van beide orders opgeteld nu in Geldmarktfondsen in dollars staan.
Ga ik mijn aandelen nog gewoon krijgen? Kan ik rechten ontlenen aan mijn transactieoverzicht als blijkt dat mijn orders zijn gecancelled door Degiro? Zijn ze verplicht mij alsnog de aandelen te leveren voor de afgesproken prijs?
Ik heb al meerdere keren in -en uitgelogd.
Ik heb net als jou contact opgenomen, via mail, en kreeg al na 20 minuten een reply. Beetje zelfde verhaal, hij zei dat de export naar excel, pdf etc leidend was en gelukkig stonden m'n aankopen daar wél in. Werd ook op een andere server overgezet en moest in en uitloggen.Fireburn schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:53:
[...]
Ik had hetzelfde. Heb telefonioch contact opgenomen (werd eerst 10 keer verbroken omdat de wachtrij te lang was, maar kwam er toch doorheen), en toen ben ik overgezet naar een 'up-to-date-systeem'. Hierna uit- en inloggen en de aandelen stonden erin. Als het in je transactieoverzicht staat is het in principe dus verwerkt is mijn ervaring, maar misschien dat vanwege de volatiliteit een systeem bij DeGiro er de geest aan heeft gegeven. Ik zou als het er morgenochtend nog niet correct opstaat even bellen, dan is het snel opgelost.
Ik ben ook geen expert, maar als je inlegt in een 10y+ treasuries ETF, is het al een stuk veiliger qua liquiditeit. Ik denk dat de prijs van een participatie in het ETF ook omhoog zal gaan als de prijzen van de staatsobligaties omhoog gaan.Pistachenootje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:55:
[...]
Ik ben geen expert maar dit leek me wel een correct verhaal?
[...]
https://awealthofcommonse...et-than-the-stock-market/
Ik check nu ook Ben Felix erover:
YouTube: Bond Fund Vs GICs (fondsen vs. direct kopen)
YouTube: Bond Index Funds in Rising-Rate Environments | Common Sense Investin...
Op zich vind ik de rates van die ETFs redelijk aantrekkelijk maar dan heb je natuurlijk een behoorlijk valuta risico.Qunix schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:56:
[...]
Ik ben ook geen expert, maar als je inlegt in een 10y+ treasuries ETF, is het al een stuk veiliger qua liquiditeit.
Als Bitcoin naar 0 gaat dan hebben ze nog steeds 20 miljard op de balans staan. Dat is meer dan de schulden die ze hebben, welke andere autofabrikant kan dat zeggen? Juist hun financiële positie is waardoor de koers zo gestegen is omdat ze onafhankelijk van financiering kunnen doorgroeien. Dat was tot 2019 het grote risico.Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:29:
Fair enough, hun cash positie is wel heel erg verbeterd. Dat is zeker wel een groot pluspunt. Als Bitcoin tenminste niet hartstikke crashed.
Anoniem: 455473
Hun cash is nog steeds prima, maar ik bedoel maar dat hun financiele positie verslechterd, (maar absoluut hartstikke goed is) als Bitcoin crashedDeveon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:43:
[...]
Als Bitcoin naar 0 gaat dan hebben ze nog steeds 20 miljard op de balans staan. Dat is meer dan de schulden die ze hebben, welke andere autofabrikant kan dat zeggen? Juist hun financiële positie is waardoor de koers zo gestegen is omdat ze onafhankelijk van financiering kunnen doorgroeien. Dat was tot 2019 het grote risico.
Tuurlijk kan dat ze een 1,5 miljard kosten maar die kans is toch wel erg klein. Het feit is dat ze het geld momenteel niet sneller (verantwoord) kunnen uitgeven en dat de dollar zeker door hevige inflatie geraakt wordt.Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:45:
[...]
Hun cash is nog steeds prima, maar ik bedoel maar dat hun financiele positie verslechterd, (maar absoluut hartstikke goed is) als Bitcoin crashed
Persoonlijk blijf ik het een vreemde move vinden en had het liever niet gezien omdat het een afleiding is van de missie. Mogelijk gaat de toekomst nog aantonen of hier meer achter zit door straks auto’s, abonnementen en ride sharing ermee te betalen. Ze kijken bij Tesla wel vaker erg ver vooruit en nu ze niet afhankelijk van externe funding zijn laten ze steeds minder in de kaarten kijken.
Meer als enigszins inflatiebestendig alternatief voor aanhouden van cashPistachenootje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:23:
[...]
Als ik kijk naar de beweging van de koers van Triodos en een standaard bedrijfsobligatie fonds (IEAC) is er inderdaad best wel wat overeenkomst.
https://www.morningstar.n....aspx?id=F0GBR04BW4&tab=1
https://www.morningstar.n...5&tab=1&InvestmentType=FE
Waarbij Triodos wat minder volatiliteit kent dan IEAC. Op zich, als je behoefte hebt aan een laag renderende, lage volatiliteit asset klasse (1.74% rendement over de laatste 10 jaar) en rekening houdt met het belastingvoordeel dan is het misschien nog niet zo'n gekke keuze. Maar puur voor diversificatie lijkt het me niet echt zoden aan de dijk zetten.
Edit: Meewind fondsen weet ik te weinig van. Komen wel significante instap kosten ed. bij kijken als ik het me goed herinner.
Toch vind ik het nog lastig om dergelijke fondsen te begrijpen in het kader van 'long term hold'. Stel dat je er nu je volledige VRH vrije van ~60k€ inlegt, moet je dan hopen dat dit bedrag 20-30jaar lang telkens opnieuw in nieuwe projecten wordt geïnvesteerd zodat je jaarlijks je ~2% rendement haalt en corrigeert voor inflatie? En als het dan tijd wordt om van je vermogen te leven ga je langzaam je geld opnemen? Wordt er dan over 30-60jaar nog wel in groene zaken geïnvesteerd zodat je je fondsen kunt verkopen aan iemand anders?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Meer dan de kortlopende schulden. Niet meer dan de schulden.Deveon schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:43:
[...]
Als Bitcoin naar 0 gaat dan hebben ze nog steeds 20 miljard op de balans staan. Dat is meer dan de schulden die ze hebben, welke andere autofabrikant kan dat zeggen?
@Radiodurans op zich als je toch een flink bedrag in lager renderende assets (obligaties/depositos etc) wil steken dan is 60k in Triodos Groenfonds imo helemaal niet zo gek. Alternatief is rond de jaarwisseling even in- en uitstappen. Dan heb je wel de voordelen van de VRH maar niet de nadelen van het relatief lage rendement. Maar dit kan overigens niet altijd omdat er soms een stop is.
Wat ik zo kan vinden hadden ze in oktober 14,1 miljard dollar schuld waarvan 10,4 miljard langlopend en de rest kort. Is een tijdje terug kan zo niet terugvinden dat daar een enorme schuldenlast is bijgekomen.DIJK schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:04:
[...]
Meer dan de kortlopende schulden. Niet meer dan de schulden.
https://finance.yahoo.com...t-overview-120614517.html
[ Voor 11% gewijzigd door jdh009 op 23-02-2021 20:18 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Zat er niet een forse in/uitstap vergoeding op dat groenfonds? Ben bang dat je er helemaal niets mee opschiet om via deze weg de VRH te ontwijken.Pistachenootje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:14:
@Radiodurans op zich als je toch een flink bedrag in lager renderende assets (obligaties/depositos etc) wil steken dan is 60k in Triodos Groenfonds imo helemaal niet zo gek. Alternatief is rond de jaarwisseling even en in- en uitstappen. Dan heb je wel de voordelen van de VRH maar niet de nadelen van het relatief lage rendement. Maar dit kan overigens niet altijd omdat er soms een stop is.
In vino veritas, in aqua sanitas
Zie de 10-k:jdh009 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:15:
[...]
Wat ik zo kan vinden hadden ze in oktober 14,1 miljard dollar schuld waarvan 10,4 miljard langlopend en de rest kort. Is een tijdje terug kan zo niet terugvinden dat daar een enorme schuldenlast is bijgekomen.
https://finance.yahoo.com...t-overview-120614517.html
/f/image/4r7DGu5wqTNBOGAkwwFwPezD.png?f=fotoalbum_large)
Lopende kosten heb ik genoemd. Voor Triodos zijn er geen in- of uitstapkosten, bij Meewind 25€ uitstapkosten per transactie.JohanNL schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Zat er niet een forse in/uitstap vergoeding op dat groenfonds? Ben bang dat je er helemaal niets mee opschiet om via deze weg de VRH te ontwijken.
Het maximale wat je uit dergelijke fondsen kunt halen is volgens mij dus inflatiecorrectie en een groen gevoel
[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 23-02-2021 21:08 ]
Niet bij Triodos Groenfonds. Sterker nog, als je bij ING zit heb je niet eens transactiekosten. Bij DeGiro wel.JohanNL schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:18:
[...]
Zat er niet een forse in/uitstap vergoeding op dat groenfonds? Ben bang dat je er helemaal niets mee opschiet om via deze weg de VRH te ontwijken.
Adyen is juist met meer dan 17% gestegen in koers (mexicaanse beurs)!jdh009 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:52:
[...]
Ligt er een beetje aan wat je wilt. Ik laat het automatisch herbeleggen omdat de kosten (transactiekosten) ervan lager zijn dan hetzelfde aantal aandelen zelf kopen na het uitkeren. Het scheelt niet veel, een paar euro, maar die paar honderd die ik uitgekeerd krijgt gebruik ik anders toch niet meteen. Dat komt vooral omdat ik voor mijzelf een minimale inleg hanteer per transactie om zo het kostenpercentage lager te houden. Voor aandelen/fondsen waarbij alles wordt uitgekeerd gebruik ik bij de volgende inkoop wanneer mijn nieuwe inleg beschikbaar is.
Is Adyen zo hard onderuit omdat er zoveel "nieuwe" aandelen beschikbaar zijn vanuit die initiële investeerder? Een moment om in te stappen nu het bijna 9% lager staat?
Ik denk dat Adyen een beetje te hoog zat. Koers waarde is nu weer normaal.
Je bedoelt bij Triodos zelf? Bij ING of DeGiro zijn er geen instapkosten, bij DeGiro wel transactiekosten bij aan- en verkoop.Radiodurans schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:38:
[...]
Lopende kosten en instapkosten heb ik genoemd.
Instapkosten (emissiekosten) bij Meewind van 3%.Pistachenootje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:42:
[...]
Je bedoelt bij Triodos zelf? Bij ING of DeGiro zijn er geen instapkosten, bij DeGiro wel transactiekosten bij aan- en verkoop.
Ah ja daar wel. JohanNL vroeg over Triodos.Radiodurans schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:51:
[...]
Instapkosten (emissiekosten) bij Meewind van 3%.
Wat een paar woorden van Powell kunnen doen....."inflation low"
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 23-02-2021 21:37 ]
Workhorse verliest het USPS contract, die gaat naar Oshkosh. -57% en halted. Oshkosh +9,5% momenteel.
[ Voor 14% gewijzigd door Santee op 23-02-2021 21:40 ]
Oeh workhorse staat op mijn lijstje, ik zal binnenkort eens kijken of het weer een mooi instapmoment is.Santee schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:40:
Workhorse verliest het USPS contract, die gaat naar Oshkosh. -57% en halted.
Ik vond dit wel een mooi stukje DD toen ik er naar keek, blij dat ik geluisterd hebAnoniem: 455473 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:40:
[...]
Oeh workhorse staat op mijn lijstje, ik zal binnenkort eens kijken of het weer een mooi instapmoment is.
Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...
Was die niet van $2,5 naar $20-30 geschoten juist door dat potentiele nieuws?Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:40:
[...]
Oeh workhorse staat op mijn lijstje, ik zal binnenkort eens kijken of het weer een mooi instapmoment is.
Ja, nog steeds veel te hoog.Santee schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:46:
[...]
Was die niet van $2,5 naar $20-30 geschoten juist door dat potentiele nieuws?
@Ubernerd Wow, goede DD daar, ik blijf ook maar even weg van deze stock.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 23-02-2021 21:48 ]
Ik heb nog wat spaargeld te gebruiken als belegging voor pensioenopbouw
Nu heb ik nog wel wat jaarruimte dus wil mijn inleg af kunnen trekken bij de belasting.
Er zijn diverse instellingen die een product hebben die bij mijn doel past. Bijvoorbeeld Rabo ToekomstBeleggen
Nu wil ik helemaal zelf mijn beleggingen kunnen kiezen.
Klopt het dat "Degiro pensioenrekening" de enige is waar je vrij bent in de keuzes van de opbouw van je pensioenpot?
Nu heb ik nog wel wat jaarruimte dus wil mijn inleg af kunnen trekken bij de belasting.
Er zijn diverse instellingen die een product hebben die bij mijn doel past. Bijvoorbeeld Rabo ToekomstBeleggen
Klopt het dat "Degiro pensioenrekening" de enige is waar je vrij bent in de keuzes van de opbouw van je pensioenpot?
Voor zover ik weet wel ja. Ik zelf heb een normale portfolio bij DeGiro maar ook een Pensioenrekening.nokiaan958GB schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:06:
Ik heb nog wat spaargeld te gebruiken als belegging voor pensioenopbouw
Je kan geld hier naar toe boeken (kan je berekenen met de tool van de belasting dienst). Geld uitboeken kan niet.
Kan gek lopen zon dagje. Vanmorgen nog 20% tesla verlies en nu zelfs wat in de plus.
Ik vraag mij altijd af hoe dit nu zo snel en zo drastisch kan. Moeten zeer grote partijen zijn geweest die de koers zo hard en zo snel hebben kunnen laten dalen. Pensioenfondsen? Hedge Funds?MagniArtistique schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:23:
Kan gek lopen zon dagje. Vanmorgen nog 20% tesla verlies en nu zelfs wat in de plus.
Zou een trigger van stop loss op stop loss nog iets zijn wat zo'n dip naar 621 kan veroorzaken in combinatie met wat panic sellers? Eventueel met wat hulp van wat jij noemde.phantom09 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:26:
[...]
Ik vraag mij altijd af hoe dit nu zo snel en zo drastisch kan. Moeten zeer grote partijen zijn geweest die de koers zo hard en zo snel hebben kunnen laten dalen. Pensioenfondsen? Hedge Funds?
[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 24-02-2021 00:32 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Zou kunnen, maar misschien ook aflopen van opties?jdh009 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 00:31:
[...]
Zou een trigger van stop loss op stop loss nog iets zijn wat zo'n dip naar 621 kan veroorzaken in combinatie met wat panic sellers? Eventueel met wat hulp van wat jij noemde.
Ik denk precies het tegenovergestelde. Kuddegedrag van particuliere beleggers. Een pensioenfonds is een log containerschip - dat verandert niet zomaar van koers. Juist de aandelen waar de gemiddelde Reddit en Tweakers.net bezoeker in speculeert (GME, TSLA, spacjes, etc.) zijn het meest volatiel.phantom09 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:26:
[...]
Ik vraag mij altijd af hoe dit nu zo snel en zo drastisch kan. Moeten zeer grote partijen zijn geweest die de koers zo hard en zo snel hebben kunnen laten dalen. Pensioenfondsen? Hedge Funds?
Onvoorstelbaar!
Dat viel mij ook op. maar vooral dat met name dat de aandelen die veel op reddit worden besproken het deze week juist slecht doen, (RWLK,EMH.LON,DDS,NOU)writser schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:41:
[...]
Ik denk precies het tegenovergestelde. Kuddegedrag van particuliere beleggers. Een pensioenfonds is een log containerschip - dat verandert niet zomaar van koers. Juist de aandelen waar de gemiddelde Reddit en Tweakers.net bezoeker in speculeert (GME, TSLA, spacjes, etc.) zijn het meest volatiel.
En met als kroon natuurlijk BB, die ik als enige ook bezit. Die is voor mij nu zo ver gezakt dat transactiekosten bij verkoop groter zijn dan de totale waarde van mn positie.Dus die hou ik maar in bezit voor lange termijn, zit gelukkig nog wel potentie is als bedrijf.
ora et labora
Je hebt >10 USD kosten per aandeel per transactie? Hoe krijg je dat in hemelsnaam rendabel, zelfs als BB richting 15-20 zou gaan binnen een paar jaar?mrc4nl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:20:
[...]
Dat viel mij ook op. maar vooral dat met name dat de aandelen die veel op reddit worden besproken het deze week juist slecht doen, (RWLK,EMH.LON,DDS,NOU)
En met als kroon natuurlijk BB, die ik als enige ook bezit. Die is voor mij nu zo ver gezakt dat transactiekosten bij verkoop groter zijn dan de totale waarde van mn positie.Dus die hou ik maar in bezit voor lange termijn, zit gelukkig nog wel potentie is als bedrijf.
Ctrl+k
niet. denk ik. Was het eerste aandeel dat ik kocht. Iets met openbank en kopen zonder kijken. en dan ook nog eens slechts 3 stuks.Sibylle schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:28:
[...]
Je hebt >10 USD kosten per aandeel per transactie? Hoe krijg je dat in hemelsnaam rendabel, zelfs als BB richting 15-20 zou gaan binnen een paar jaar?
Wijze les geleerd, kosten waren 30 euro per transactie voor buitenlandse aandelen, had ze iets lager ingeschat.

Moet wel zeggen dat het zoeken van aandelen op openbank echt fijn is. jammer dat ze zo duur zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 24-02-2021 08:56 ]
ora et labora
Zelfs Binck is een stuk goedkoper dan Openbank en die hebben ook een degelijk platformmrc4nl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:48:
[...]
niet. denk ik. Was het eerste aandeel dat ik kocht. Iets met openbank en kopen zonder kijken. en dan ook nog eens slechts 3 stuks.
Wijze les geleerd, kosten waren 30 euro per transactie voor buitenlandse aandelen, had ze iets lager ingeschat.
Moet wel zeggen dat het zoeken van aandelen op openbank echt fijn is. jammer dat ze zo duur zijn.

Ik zou naar iets anders gaan zoeken, want die hoge kosten zouden het fijne zoeken op aandelen toch niet mogen rechtvaardigen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ja , ik heb nu flatex erbij.JohanNL schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:16:
[...]
Zelfs Binck is een stuk goedkoper dan Openbank en die hebben ook een degelijk platform![]()
Ik zou naar iets anders gaan zoeken, want die hoge kosten zouden het fijne zoeken op aandelen toch niet mogen rechtvaardigen.
ora et labora
Doe dat dan via Degiro, kost voor NYSE zijn €0,51 bij een dergelijk kleine transactie.mrc4nl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:48:
[...]
niet. denk ik. Was het eerste aandeel dat ik kocht. Iets met openbank en kopen zonder kijken. en dan ook nog eens slechts 3 stuks.
IB is nog goedkoper. Het minimum is €0,35 ( €0,0035 per aandeel). Als je met limit orders werkt is het vaak nog iets goedkoper.Santee schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:40:
[...]
Doe dat dan via Degiro, kost voor NYSE zijn €0,51 bij een dergelijk kleine transactie.
Onderschat niet hoeveel particulieren beleggers er in Tesla zitten voor de lange termijn. Er zullen er vast tussen zitten die met een stoploss een deel verkopen om de daarna weer de dip te kopen. Dit effect zie je ook terug komen in de rebounds op de koers van Tesla. Hierdoor loop je met een stoploss dus ook het risico dat je daarna duurder weer moet inkopen. Dit maakt Tesla ook erg volatiel en na een paar keer je handen branden op “sell high and buy the dip” zullen steeds meer de storm afwachten, zoals ikzelf. Mijn verwachting is dat het over 5 jaar echt niet uit maakt of je op $500 of $800 ben ingestapt.writser schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:41:
[...]
Ik denk precies het tegenovergestelde. Kuddegedrag van particuliere beleggers. Een pensioenfonds is een log containerschip - dat verandert niet zomaar van koers. Juist de aandelen waar de gemiddelde Reddit en Tweakers.net bezoeker in speculeert (GME, TSLA, spacjes, etc.) zijn het meest volatiel.
Voor de geïnteresseerde kwamen gister de volgende video’s bij mij voorbij die zeker de moeite waard zijn:
YouTube: Reacting to Tesla Stock Failing
YouTube: Alex Potter & Rob Maurer Discuss TSLA (Tesla Daily)
Alex Potter is van Piper Sandler en geeft een goeie indicatie over hoe institutionele beleggers Tesla proberen te waarderen en waarbij Rob Maurer een goeie voorman van de particuliere beleggers is. De audio na een uurtje is helaas rampzalig als het net interessant begint te worden.
Dan kun je de hersencapaciteit die nu vast zit in Tesla dus beter nuttig aan andere kansen besteden.Deveon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:53:
Mijn verwachting is dat het over 5 jaar echt niet uit maakt of je op $500 of $800 ben ingestapt.
[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 24-02-2021 09:56 ]
Tesla volgde ik al voordat ik met beleggen begon. Ik heb geen financieel belang nodig om de voortgang bij te houden. Machtig interessant hoeveel expertise binnen de community het doen en laten analyseren.Rukapul schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:55:
[...]
Dan kun je de hersencapaciteit die nu vast zit in Tesla dus beter nuttig aan andere kansen besteden.
Daarnaast ben ik zeker op zoek naar andere kansen, maar ik heb ze nog niet gevonden. Ik geloof hierin alleen wel meer in innovatie dan de traditionele sectoren en bedrijven, al is innovatie in de huidige markt ook zwaar overgewaardeerd (wat niet).
Op een belegging van 4k is dat het verschil tussen 5 en 8 aandelen. Op eentje van 25k tussen 50 en 31 aandelen.Deveon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 09:53:
[...]
Onderschat niet hoeveel particulieren beleggers er in Tesla zitten voor de lange termijn. Er zullen er vast tussen zitten die met een stoploss een deel verkopen om de daarna weer de dip te kopen. Dit effect zie je ook terug komen in de rebounds op de koers van Tesla. Hierdoor loop je met een stoploss dus ook het risico dat je daarna duurder weer moet inkopen. Dit maakt Tesla ook erg volatiel en na een paar keer je handen branden op “sell high and buy the dip” zullen steeds meer de storm afwachten, zoals ikzelf. Mijn verwachting is dat het over 5 jaar echt niet uit maakt of je op $500 of $800 ben ingestapt.
Voor de geïnteresseerde kwamen gister de volgende video’s bij mij voorbij die zeker de moeite waard zijn:
YouTube: Reacting to Tesla Stock Failing
YouTube: Alex Potter & Rob Maurer Discuss TSLA (Tesla Daily)
Alex Potter is van Piper Sandler en geeft een goeie indicatie over hoe institutionele beleggers Tesla proberen te waarderen en waarbij Rob Maurer een goeie voorman van de particuliere beleggers is. De audio na een uurtje is helaas rampzalig als het net interessant begint te worden.
Indien Tesla stijgt naar 5000 dollar (om maar een arbitrair getal te noemen) is dat een verschil van 100k bij een investering van 25k. Dat maakt dus gigantisch veel uit...
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Tuurlijk loont het om lager in te kopen, maar als je nu wacht tot het zakt naar $500 terwijl je verwacht dat het over 5 jaar op $5000 staat dan is de kans dat je de boot mist groter. Terwijl je zelfs met $800 naar $2000 in 5 jaar al een mooi rendement maakt. Don't be greedy. Dit staat trouwens volledig los van over welk bedrijf het gaat.
Vandaag even wat getallen lopen bijwerken, met name dividenden, met oog op nieuwe aankopen later deze week. Even snel gekeken hoe het sentiment erbij hangt. Blijkt dat voor nu mn beste performer AFIN is.. een 9,05% YOC met >+20% YTD.
REITs lijken zowiezo te domineren; hele top3 YTD bestaat voor nu uit REIT aandelen.
Daarbij dat er marktbreed zowiezo aardig wordt voorgesorteerd op de vaccinatie programma's, en de 'down' sectoren rap stijgen (net als travel/leisure/ achtige hoeken trouwens).
In elk geval lijkt het erop dat we richting de laatste kans gaan tegen opkopen van mooie kortingen. Hoop dat het niet te snel gaat want vakantiegeld duurt nog even. Benieuwd hoe straks 1 maart de vlag erbij staat bij opmaken van de maandcijfers - vooral omdat de jaarcijfers nog komen gaan.
Misschien nog boeiender voor degene die de (US) rentes volgen en de stijgingen van deze schuldbedrijven niet snappen... de meeste REIT's hebben bijna al hun schulden (denk 3-6% interest expire date 2020-2023) vernieuwd ondertussen, en voor deel ook nieuwe schulden aangegaan om bijvoorbeeld dure preferred (6-8% yield) af te kopen. Dit tegen record lagere rentes.
Gevolg is dat menige reit voor 2023 <20%, soms zelfs <10% van de schulden aflopen. De rest is langlopend tegen recordlage rentes. (bijna) Geen exposure aan de hogere rentes die we nu dus zien bij o.a. US treasury, waardoor er momenteel weinig gevolgen zijn in de koersen hiervan.
REITs lijken zowiezo te domineren; hele top3 YTD bestaat voor nu uit REIT aandelen.
Daarbij dat er marktbreed zowiezo aardig wordt voorgesorteerd op de vaccinatie programma's, en de 'down' sectoren rap stijgen (net als travel/leisure/ achtige hoeken trouwens).
In elk geval lijkt het erop dat we richting de laatste kans gaan tegen opkopen van mooie kortingen. Hoop dat het niet te snel gaat want vakantiegeld duurt nog even. Benieuwd hoe straks 1 maart de vlag erbij staat bij opmaken van de maandcijfers - vooral omdat de jaarcijfers nog komen gaan.
Misschien nog boeiender voor degene die de (US) rentes volgen en de stijgingen van deze schuldbedrijven niet snappen... de meeste REIT's hebben bijna al hun schulden (denk 3-6% interest expire date 2020-2023) vernieuwd ondertussen, en voor deel ook nieuwe schulden aangegaan om bijvoorbeeld dure preferred (6-8% yield) af te kopen. Dit tegen record lagere rentes.
Gevolg is dat menige reit voor 2023 <20%, soms zelfs <10% van de schulden aflopen. De rest is langlopend tegen recordlage rentes. (bijna) Geen exposure aan de hogere rentes die we nu dus zien bij o.a. US treasury, waardoor er momenteel weinig gevolgen zijn in de koersen hiervan.
offtopic:
zie WPCarey van gisteren -> 0,95,6% effectieve yield, maturity 2030, om zo andere tranche a 2%, maturity 2023, versneld in te ruilen. 0 effort en lange tijd 50% lagere kosten.
Die hebben straks jaaaaren tijd om zich voor te bereiden als de hogere rentes doorzetten. Gemiddeld 2,86% yield tegen 5 jaar. Die hele sector breed heeft zo het afgelopen jaar aanzienlijke verbeteringen behaald en versneld doorgevoerd om te profiteren van de FED gelden.
zie WPCarey van gisteren -> 0,95,6% effectieve yield, maturity 2030, om zo andere tranche a 2%, maturity 2023, versneld in te ruilen. 0 effort en lange tijd 50% lagere kosten.
Die hebben straks jaaaaren tijd om zich voor te bereiden als de hogere rentes doorzetten. Gemiddeld 2,86% yield tegen 5 jaar. Die hele sector breed heeft zo het afgelopen jaar aanzienlijke verbeteringen behaald en versneld doorgevoerd om te profiteren van de FED gelden.
[ Voor 55% gewijzigd door Xanaroth op 24-02-2021 14:06 ]
Kijk wel uit dat huur betaling uitstelling en dat soort zaken in de US binnenkort aflopen. Het kan zomaar zijn dat US residential focused REIT's de komende 6 maanden massaal huurders moeten gaan uitzetten.Xanaroth schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:20:
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
REIT = vastgoed. Is een hele wereld met verschillende specialismes. Niet alleen appartementen in vervallen wijken.Shamalamadindon schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:23:
[...]
Kijk wel uit dat huur betaling uitstelling en dat soort zaken in de US binnenkort aflopen. Het kan zomaar zijn dat US residential focused REIT's de komende 6 maanden massaal huurders moeten gaan uitzetten.
Inderdaad de middle/low end residentials hebben het zwaar, met soms echt belabberde cash recieved van 40-60% ofzo. Maar de mid-high end apartments en single family homes doen het juist bijzonder goed, menigeen zit op 98-100% ontvangen, vrijwel geen uitstel of opgebouwde schulden. Daar zitten de hoog opgeleiden (downtown appaprtementen in de grote steden als NY en SF) of juist enorme aanwas van stedelingen die de ruimte zoeken tijdens jaar van opsluiting (single family homes).
Kijk voor de grap eens bij een Avalon of UDR of Sun communities naar de cijfers.
Idem met retail, de hoek van kleine restaurants/bios enzo zit in zwaar weer. De mom&pop shops zegmaar. Echter ook hier de grote jongens die beursgenoteerd zijn (pizza hut, macd, lowe's, home depot...) blijven braaf doorgaan met betalen en noteren ook zelf goede cijfers.
Office REIT zelfde verhaal. Kleintjes hebben het moeilijk, maar de top van de markt (zie bijvoorbeeld SL green die downtown newyork menige skycraper bezit) wederom >95% cash rond, iedereen blijft zn rekeningen betalen.
En Lesiure reits (gaming, hotels) zit recent zwaar in de lift met het oog op de vaccin uitrol en wederom dat de grote namen (Las Vegas strip hotels, firma's als marriots etc) voor de volle 100% blijven betalen.
Op zich ook logisch, als je groot beursgenoteerd bent en je stopt met betalen is dat gelijk nieuws (want je bent zo 5-10% van die REIT zn inkomsten, dus die gooit er press release uit met winstwaarschuwing). Das niet goed voor je credit scores, PR en onrust onder je andere leveranciers. Stel je voor dat bekend wordt dat MacD geen huur meer kan betalen, dan wordt het gelijk een bloedbad op de beurs en denk je dat cocacola dan nog vrolijk de drank blijft leveren...
De REITs op gebieden van industrial of datacenters zitten nog steeds in de lift, die hebben juist geprofiteerd. Daar zit zelfs kleine correctie in nu. Celltowers gaan ook vrolijk door, helemaal nu 5g begint en men nog meer antennes wilt plaatsen. De andere REIT's rond infra, massale instroom vanuit de kijk op green-deal achtige zaken en komende groei; kijk de koers van HASI of Brookfield Infra maar eens.
Public Storage doet het ook aardig goed dankzij al het klussen en opruimen en geld voor consumptie ipv vakanties.
Ironie: groot deel van gemist geld bij deel van de top REIT's is bijvoorbeeld wegvallen parkeerinkomsten omdat er meer vanuit huis wordt gewerkt, niet eens de echte wanbetalingen.
Dus ja, een specifiek deel kampt met betalingsproblemen. Ook een significant deel juist niet. Vooral degene die op de hogere segmenten richten of in sectoren niet geraakt door corona doen het zeer goed. Echter markt-breed zijn ze toch mede afgestraft.
Mooi beeld kun je vinden onder https://seekingalpha.com/...ividend-boosts-lift-reits
Let niet zo op de titel of text, wel op collecties aan 'rent collection' of 'growth' grafieken. Dan zie je de bijvoorbeeld worst-performers Netlease REIT als 1x 46% recieved, 1x 90% received, de rest 95% of meer recieved.
Of iets als Industrial REIT 1x -8%, 1x -7%, 2x -5% en de rest juist +3%-+15% wat betreft inkomsten.
Werkelijk enorme verschillen onderling, net of je in de juiste (sub) markt of regio zit van jouw sector.
[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 24-02-2021 16:49 ]
Vandaag ook weer mooiUniciteit schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:09:
[...]
Toevallig een paar weken geleden getwijfeld tussen Royal Caribbean en TUI. Niet gekozen voor RoyalAl gaat TUI vandaag ook wel lekker.
Beide staan op +40% in twee weken, je keuze had niks uitgemaakt.
Portefeuille overzetten van degiro naar ABN gaat best soepeltjes. Ik heb een bedrag van mijn spaarrekening voorgeschoten, daarmee maak ik een opdracht aan om NT te kopen. Uitvoering vindt plaats op T+3 (ABN geeft een datum verwachte uitvoering, maar deze houdt geen rekening met trading calendar van NT) tegen prijs van T+2, dus op T+2 verkoop ik bij degiro in de eindveiling het aantal stukken om ong. op dezelfde prijs uit te komen. Dit kunstje herhaal ik een stuk of 10 keer en dan is de boel over.
Het is misschien een beetje overkill. Je kan ook accepteren dat je 2-3 dagen uit de markt bent.
Het is misschien een beetje overkill. Je kan ook accepteren dat je 2-3 dagen uit de markt bent.
Ik zit te kijken Bij iShares ETF's, en vele kun je kiezen tussen herbeleggend of uitkerend.
Ik snap dat je met dividendlekkage te maken hebt omdat <de meeste> in Ierland genoteerd staan.
Maar betekend dat dan dat je dan beter voor herbeleggend kunt gaan of maakt het niet zoveel uit
Ik snap dat je met dividendlekkage te maken hebt omdat <de meeste> in Ierland genoteerd staan.
Maar betekend dat dan dat je dan beter voor herbeleggend kunt gaan of maakt het niet zoveel uit
ora et labora
Maakt niet uit, beiden hebben dividend lek.mrc4nl schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:40:
Ik zit te kijken Bij iShares ETF's, en vele kun je kiezen tussen herbeleggend of uitkerend.
Als je geen dividendlek wil hebben kun je kiezen voor fondsen met een NL domicilie, te herkennen aan een ISIN die begint met NL.
Is de impact van zo'n dividiendlek groot op de lange termijn?Pistachenootje schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:48:
[...]
Maakt niet uit, beiden hebben dividend lek.
Als je geen dividendlek wil hebben kun je kiezen voor fondsen met een NL domicilie, te herkennen aan een ISIN die begint met NL.
Zo heb ik het ook gedaan (ok, niet precies op de dag) Maandag m’n laatste pluk TGET verkocht en nu alleen nog losse aandelen bij de giro. De rest in NT bij de bank.Longcat schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:43:
Portefeuille overzetten van degiro naar ABN gaat best soepeltjes. Ik heb een bedrag van mijn spaarrekening voorgeschoten, daarmee maak ik een opdracht aan om NT te kopen. Uitvoering vindt plaats op T+3 (ABN geeft een datum verwachte uitvoering, maar deze houdt geen rekening met trading calendar van NT) tegen prijs van T+2, dus op T+2 verkoop ik bij degiro in de eindveiling het aantal stukken om ong. op dezelfde prijs uit te komen. Dit kunstje herhaal ik een stuk of 10 keer en dan is de boel over.
Het is circa 15% van het door het fonds ontvangen dividend. Bij gemiddeld 2,5% dividend per jaar is dat 0,375%.Dirk1221996 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:51:
[...]
Is de impact van zo'n dividiendlek groot op de lange termijn?
Dividendlek is overigens alleen een issue als je anders geen dividendbelasting verschuldigd zou zijn en een eventuele inhouding kan verrekenen. Dus alleen voor Nederlands belastingplichtigen in box 3.
Als je wel dividendbelasting bent verschuldigd of je kan niet verrekenen, dan is dividendlekkage niet zo relevant. De lekkage is namelijk niet groter dan je in een situatie zonder lekkage kwijt zou zijn. Dan zijn Ierse fondsen gewoon prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 24-02-2021 21:07 ]
Ik heb vorig jaar verkocht en wilde daarna terugkopen en het leek me handig om tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen even uit de markt te zijn. Dat was precies toen de Coronavaccins met de verwachtingen kwamen en de markt omhoog schoot. Heeft superveel rendement gekost. Ik zou het dus nu ook veel meer doen zoals jij het doet.Longcat schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:43:
GME91.70 (103.91%)
Here we go again.......
Here we go again.......
Dit is wel een WTF momentje. Evengoed ben ik niet ingestapt en ga ik niet instappen, liever saai dividend harken.
Dividendbelasting over dividend van Nederlandse aandelen/fondsen mag je naast in box3 ook in box1 verrekenen. Ook bijvoorbeeld de dividendbelasting dat je over dividend van de NT fondsen betaald kan je dus met box 1 verrekenen.Zr40 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:01:
[...]
Het is circa 15% van het door het fonds ontvangen dividend. Bij gemiddeld 2,5% dividend per jaar is dat 0,375%.
Dividendlek is overigens alleen een issue als je anders geen dividendbelasting verschuldigd zou zijn en een eventuele inhouding kan verrekenen. Dus alleen voor Nederlands belastingplichtigen in box 3.
Als je wel dividendbelasting bent verschuldigd of je kan niet verrekenen, dan is dividendlekkage niet zo relevant. De lekkage is namelijk niet groter dan je in een situatie zonder lekkage kwijt zou zijn. Dan zijn Ierse fondsen gewoon prima.
Als je dus niet in box3 belastingplichtig maar wel in box1 moet je rekening houden met dividendlek.
[ Voor 6% gewijzigd door klaasvaak1853 op 24-02-2021 22:03 ]
Kon ik dat maar haha. Had dit in ieder geval niet meer verwacht!jan390 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:55:
[...]
Ik zit naar hetzelfde te kijken. Leg het mij maar uit
CFO gisteren opgestapt, aandeel procenten lager. Nu X2 in de laatste paar uur vandaag, daar gaan we weerjan390 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:55:
[...]
Afyer hours ineens naar 124 geschote net. Zou het dan toch nog kunnen gaan gebeuren die squeeze. Broertje zit er met paar 1000 in op gemiddeld 114 dollar dus nu weer in winst effe. Damn.
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Owh zat nog ine de gme thread op wallstreetbets op android app en doet het nog.jan390 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:14:
En Reddit down. Wat gebeurt er?
Ik geloof er geen fluit van dat dit toeval is. Ik doe normaal niet de alu hoed op, maar GME en andere meme stocks blazen op en 30 minuten later is heel Reddit eruit (aka WSB).. Zou wel heel erg zijn als Reddit haar stekker eruit trekt om de hedgefunds te beschermen nietjan390 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:14:

Best wel. Door het rente op rente effect kan het op de langere termijn om duizenden euro's gaan. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/Dirk1221996 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:51:
[...]
Is de impact van zo'n dividiendlek groot op de lange termijn?
Nou, reddit heeft niet echt een trackrecord op het gebied van hedgefunds beschermen....Santee schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:16:
[...]
Ik geloof er geen fluit van dat dit toeval is. Ik doe normaal niet de alu hoed op, maar GME en andere meme stocks blazen op en 30 minuten later is heel Reddit eruit (aka WSB).. Zou wel heel erg zijn als Reddit haar stekker eruit trekt om de hedgefunds te beschermen niet
Een unstoppable force (GME shorts) vs unmoveable object(diamond hands) hebben elkaar geraakt?jan390 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:14:
Ik zat net op wsb te lezen dat GME weer hevig geshort wordt.
ora et labora
Dit gaat ergens anders over.klaasvaak1853 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:58:
[...]
Dividendbelasting over dividend van Nederlandse aandelen/fondsen mag je naast in box3 ook in box1 verrekenen. Ook bijvoorbeeld de dividendbelasting dat je over dividend van de NT fondsen betaald kan je dus met box 1 verrekenen.
Als je dus niet in box3 belastingplichtig maar wel in box1 moet je rekening houden met dividendlek.
Er zijn meer manieren om te beleggen dan enkel in box 3. Inderdaad, wat jij zegt, als je belegt in box 3 dan geldt ingehouden Nederlandse dividendbelasting als een voorheffing die je altijd terug krijgt (ook als er niets met de boxen te verrekenen valt), niet als een verrekening die tot box 3 is beperkt (wat wel bij ingehouden buitenlandse dividendbelasting het geval is).
Maar als je op een andere manier belegt dan in box 3 of je bent buitenlands belastingplichtig, dan heb je geen mogelijkheid om de inhouding te verrekenen. Je betaalt dan de namens jou ingehouden 15%. In die situatie maakt het dividendlek geen verschil. In beide gevallen ben je 15% kwijt.
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 24-02-2021 22:30 ]
10 miljoen leden die los gaan op r/wsb. Tenzij die sub een eigen server heeft haal je daar met gemak een hele website mee uit de lucht, dus wat dat betreft kan het prima te verklaren zijn.Santee schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:16:
[...]
Ik geloof er geen fluit van dat dit toeval is. Ik doe normaal niet de alu hoed op, maar GME en andere meme stocks blazen op en 30 minuten later is heel Reddit eruit (aka WSB).. Zou wel heel erg zijn als Reddit haar stekker eruit trekt om de hedgefunds te beschermen niet
Maar raar is het zeker wel, +160% en Reddit eruit.
Check de link in mijn signature, gaat er weer behoorlijk actief aan toe!
[ Voor 5% gewijzigd door SgtElPotato op 24-02-2021 22:21 ]
Zucht...
En ik maar wachten op het NVIDIA earnings report, nu komt die GameStop saga (deel 2) weer voorbij
GME gamestop short squeeze !!!jan390 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:14:
https://uk.finance.yahoo.com/quote/GME?p=GME
Te weinig free float aandelen en shorts die hun afwezige aandelen moet leveren aan de lener.jan390 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:55:
[...]
Ten minste dat hoop ik
Holy shit gme op 160 after hours en amc op 11 wtf.
Precies blijft maar doorstijgenv8power67 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:44:
Hold the line! Diamond Hands!
Net al op 176. Kijken of de koers verdubbelt binnen het uur.v8power67 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:44:
In de 180 dit word leip morgen. Maar wel apart amc stijgt echt bijna exact zelfde. En nu blackberry ook. Heel apart alle 3 meme stocks geworden.
Had voor de gein 20 aandeeltjes KOSS eerder deze week genomen vanwege wat GME actie. Had beter een paar GME weeklies kunnen nemen. De 100c was al 11556% omhoog ten tijde van market close. Vast wel een aantal mensen die flink ingeslagen hebben.
Reddit heeft meerdere ingangen. Als je via old.reddit.com de site benadert doet 'ie 't wel.jan390 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:14:
Ik vind het opmerkelijk wat met GME gebeurd. Morgen zal het wel druk worden en hopelijk volgt snel er paniek wanneer alles instort, en niet alleen GME maar alles. Het voelt echt alsof men het laatste beetje lucht nog in de ballon perst.
Je kan de gok wagenDan Stark schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:58:
Had voor de gein 20 aandeeltjes KOSS eerder deze week genomen vanwege wat GME actie. Had beter een paar GME weeklies kunnen nemen. De 100c was al 11556% omhoog ten tijde van market close. Vast wel een aantal mensen die flink ingeslagen hebben.
gewoon met weinig gaat het fout Yolo scoor je goed dan helemaal YOLO
Gezien de berichten van 300% margin op GME shorts eerder deze week.. hmmm..
Zou het kunnen dat de stijging deels komt door massaal geforceerd sluiten van shorts? Zeg een 20-50% stijging van de koers vang je niet zomaar op met een recente stijging naar 300% margin hefboom er overheen.
Kan dan net teveel te kort op elkaar zijn, dat het gaat van 'morgen cash aanvullen' naar 'wij liquideren per direct voor je' .
Zou het kunnen dat de stijging deels komt door massaal geforceerd sluiten van shorts? Zeg een 20-50% stijging van de koers vang je niet zomaar op met een recente stijging naar 300% margin hefboom er overheen.
Kan dan net teveel te kort op elkaar zijn, dat het gaat van 'morgen cash aanvullen' naar 'wij liquideren per direct voor je' .
Ik zat vanavond naar Charlie Munger te luisteren tijdens de aandeelhoudersvergadering van de Daily Journal toen ik de stijging van GME zag langskomen. Het contrast kon niet groter zijn. Die man van 97 heeft ze nog behoorlijk op een rijtje en deed mooie uitspraken over bitcoin, Tesla en ook de gekte rond GME. Een aanrader om even te checken.
Tegenover figuren als Munger staat tegenwoordig een kudde wilde amateurs die gedreven door hebzucht en FOMO het beter weten...
Tegenover figuren als Munger staat tegenwoordig een kudde wilde amateurs die gedreven door hebzucht en FOMO het beter weten...

YouTube: Charlie Munger on GameStop short squeeze: It's dangerous... and dirt...Aardappelzakje schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:20:
Ik zat vanavond naar Charlie Munger te luisteren tijdens de aandeelhoudersvergadering van de Daily Journal toen ik de stijging van GME zag langskomen. Het contrast kon niet groter zijn. Die man van 97 heeft ze nog behoorlijk op een rijtje en deed mooie uitspraken over bitcoin, Tesla en ook de gekte rond GME. Een aanrader om even te checken.
YouTube: Charlie Munger compares bitcoin to what Oscar Wilde said about fox h...
YouTube: Charlie Munger on SPACs: I think the world would be better off witho...
[ Voor 8% gewijzigd door Qunix op 24-02-2021 23:27 ]
Wat Charlie zegt over treasury bonds is interessant. Iemand die les heeft gehad van Benjamin Graham en naast Warren normaal zit, begint te twijfelen over staatsobligaties. Hij zegt dat het een slechte investering is met zulke lage rentes. Hij heeft ook geen idee wat de gevolgen gaan zijn in de toekomst.
YouTube: Charlie Munger: ‘I don’t think we have a bubble in treasury securities’
YouTube: Charlie Munger: ‘I don’t think we have a bubble in treasury securities’
De tweede ronde!
En deze keer gaan de grote jongens wat anders moeten bedenken om ze tegen te houden. Jong en wild, tegen oud en vastgeroest. En samen hebben we meer geld dan de oude garde.
Beleggings-conglomeraten die on-the-fly worden gevormd op de social media zijn duidelijk een kracht waar de gevestigde orde vanaf nu flink rekening mee moet gaan houden. Maar hoe doe je dat? Ik ben heel benieuwd wie er uiteindelijk wint
En deze keer gaan de grote jongens wat anders moeten bedenken om ze tegen te houden. Jong en wild, tegen oud en vastgeroest. En samen hebben we meer geld dan de oude garde.
Beleggings-conglomeraten die on-the-fly worden gevormd op de social media zijn duidelijk een kracht waar de gevestigde orde vanaf nu flink rekening mee moet gaan houden. Maar hoe doe je dat? Ik ben heel benieuwd wie er uiteindelijk wint
GME bull trap?
[ Voor 25% gewijzigd door pirke op 25-02-2021 06:44 ]
Nog een jaar te gaan dusUhuruburu schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 06:09:
Tesla, Bitcoin, GME, etc...It's smells like 1999.
Al denk ik dat 1931 een betere analogie is, zelf. De parallellen zijn zo groot....
Want toen werden er ook triljarden bijgedrukt met een negatieve rente tot gevolg?Anoniem: 455473 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 06:50:
[...]
Nog een jaar te gaan dus![]()
Al denk ik dat 1931 een betere analogie is, zelf. De parallellen zijn zo groot....
Nee vooral socio-economisch en ook in 1931 was er een bullrun na deze. Natuurlijk ook veel verschillen. Maar goed, was meer een grapje en een reactie op 1999. Voor het zelfs geldt blijven de aandelen alleen maar omhoog gaanpirke schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 06:57:
[...]
Want toen werden er ook triljarden bijgedrukt met een negatieve rente tot gevolg?
RLC Update
Rabobank is voornemens om EUR 0,13674 per Rabobank Certificaat te vergoeden in elk van de eerste drie kwartalen van 2021
Rabobank is voornemens om een vergoeding van EUR 0,13674 per Rabobank Certificaat uit te keren op respectievelijk 29 maart, 29 juni en 29 september 2021Deze voorgenomen vergoeding is het resultaat van de gesprekken die zijn gevoerd met de Europese Centrale Bank (ECB) en is nog ter volledige discretie van de raad van bestuur van Rabobank.
Bron:
https://www.rabobank.nl/p...en/rabobank-certificaten/
Rabobank is voornemens om EUR 0,13674 per Rabobank Certificaat te vergoeden in elk van de eerste drie kwartalen van 2021
Rabobank is voornemens om een vergoeding van EUR 0,13674 per Rabobank Certificaat uit te keren op respectievelijk 29 maart, 29 juni en 29 september 2021Deze voorgenomen vergoeding is het resultaat van de gesprekken die zijn gevoerd met de Europese Centrale Bank (ECB) en is nog ter volledige discretie van de raad van bestuur van Rabobank.
Bron:
https://www.rabobank.nl/p...en/rabobank-certificaten/
Al dat geld dat bijgedrukt wordt moet ergens heen, en het komt niet bij de gewone burger terecht. Die krijgt hooguit een uitkering om z'n boodschappen te kunnen blijven betalen, maar dat kost geen honderden miljarden. Dus waar gaat de rest heen?
Het bijdrukken maakt corona staatssteun mogelijk, want daardoor kunnen landen met een negatieve rente miljarden ophalen via obligaties. Hoe meer ze lenen hoe meer ze verdienen aan de rente.
Bedrijven krijgen corona staatssteun om kosten mee te betalen, maar die kosten zijn dus weer inkomsten voor iemand anders. Dat geld komt dus echt in de economie terecht. Een aantal bedrijven verdienen daar flink op.
Maar er wordt heel veel meer bijgedrukt dan wat er aan corona staatssteun wordt uitgekeerd. Die lage rentes zorgen ervoor dat oude bestaande obligaties flink in waarde zijn gestegen. Dat geld is bij veel pensioenfondsen terecht gekomen. Het zorgt er ook voor dat nieuwe obligaties kopen onaantrekkelijk is geworden dankzij die negatieve rente. Uiteindelijk zal dat geld zich dus een weg vinden naar de beurs, de enige plek die nog rendeert. Dus zolang er bijgedrukt wordt zal de beurs blijven stijgen. Dat geld moet ergens heen...
De vraag is of het tot een inflatie zal leiden. Misschien worden de koers-winst verhoudingen van bedrijven wel een indicator voor toekomstige inflatie (die daardoor weer meer winst maken wat de hogere koersen rechtvaardigde)?
Niemand die het weet.
Het bijdrukken maakt corona staatssteun mogelijk, want daardoor kunnen landen met een negatieve rente miljarden ophalen via obligaties. Hoe meer ze lenen hoe meer ze verdienen aan de rente.
Bedrijven krijgen corona staatssteun om kosten mee te betalen, maar die kosten zijn dus weer inkomsten voor iemand anders. Dat geld komt dus echt in de economie terecht. Een aantal bedrijven verdienen daar flink op.
Maar er wordt heel veel meer bijgedrukt dan wat er aan corona staatssteun wordt uitgekeerd. Die lage rentes zorgen ervoor dat oude bestaande obligaties flink in waarde zijn gestegen. Dat geld is bij veel pensioenfondsen terecht gekomen. Het zorgt er ook voor dat nieuwe obligaties kopen onaantrekkelijk is geworden dankzij die negatieve rente. Uiteindelijk zal dat geld zich dus een weg vinden naar de beurs, de enige plek die nog rendeert. Dus zolang er bijgedrukt wordt zal de beurs blijven stijgen. Dat geld moet ergens heen...
De vraag is of het tot een inflatie zal leiden. Misschien worden de koers-winst verhoudingen van bedrijven wel een indicator voor toekomstige inflatie (die daardoor weer meer winst maken wat de hogere koersen rechtvaardigde)?
Niemand die het weet.
Lijkt er op dat het GME geintje weer gaat lopen. Het is weer de derde vrijdag van de maand dus de shorts verlopen vrijdag. Dit is gewoon geniaal om te doen bij ieder aandeel dat x% geshort wordt. Je weet gewoon dat ze er vanaf moeten die vrijdag.
Dus voor de toekomst; kijken wat de hoogst geshorte aandelen zijn en daar een plukje van nemen. Reddit komt vanzelf langs 😬 Dit zou gewoon een maandelijks dingetje kunnen worden zo.
Ging overigens vorige keer het schip in met AmC en heb t maar laten staan. Lijkt erop dat t nog goed komt..
Dus voor de toekomst; kijken wat de hoogst geshorte aandelen zijn en daar een plukje van nemen. Reddit komt vanzelf langs 😬 Dit zou gewoon een maandelijks dingetje kunnen worden zo.
Ging overigens vorige keer het schip in met AmC en heb t maar laten staan. Lijkt erop dat t nog goed komt..
[ Voor 17% gewijzigd door MagniArtistique op 25-02-2021 08:28 ]
Het is de vierde vrijdag van de maand? De reguliere maand opties waren vorige week verlopen, maar als je bv put opties hebt dan verlopen die waardeloos en hoef je niet te coveren. Shorts die verlopen toch niet? Tenzij je een margin call krijgt.MagniArtistique schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:26:
Lijkt er op dat het GME geintje weer gaat lopen. Het is weer de derde vrijdag van de maand dus de shorts verlopen vrijdag. Dit is gewoon geniaal om te doen bij ieder aandeel dat x% geshort wordt. Je weet gewoon dat ze er vanaf moeten die vrijdag.
Mijn 20 KOSS aandeeltjes staan al wel meer dan 100% in de winst. Volgende keer toch maar 1 waardeloos GME calltje erbij pakken. Dan was mijn 25$ nu al $7000 waard geweest.
Als je call opties geschreven hebt zul je wel moeten leveren. Zijn ze ongedekt, dan zul je snel bij moeten kopen.
[ Voor 33% gewijzigd door pirke op 25-02-2021 09:03 ]
Gister in after market nog een paar GME's kunnen verkopen op $175. Ik val weer terug op mijn intieele en DCA verkoop ze onderweg omhoog. Gelukkig nu weer mijn oorspronkelijk inzet eruit en het is nu pure winst. Ik ben wel benieuwd waar deze runup gaat eindigen.
Juist. Zou wel heel dom om nog naked opties te schrijven op GME, maar goed. Die opties kunnen dan wel op elk moment (als de beurs open is) uitgevoerd worden. Dus dan zullen we tijdens premarket wel zien of mensen nog snel moeten coveren.pirke schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:03:
Als je call opties geschreven hebt zul je wel moeten leveren. Zijn ze ongedekt, dan zul je snel bij moeten kopen.
Cijfers boven de verwachtingen blijven sommige bedrijven pijn doen:
AB Inbev zakt een goede 6% bij opening terwijl de cijfers de verwachtingen verslaan (wel een (niet onlogische) daling van het dividend.
Heb ze zelf niet in de portefeuille, maar lijkt me misschien een goed moment om in te stappen... De reserves zijn (uiteraard) geslonken dit jaar (van 25 naar 18 miljard, een dikke 25%), maar ook hun schulden zijn toch met zo'n 4 miljard afgenomen. (EDIT: Ik lees dat de schulden van 96 naar 83 gezakt zouden zijn, dat zag ik niet zo direct op de balans toen ik snel bekeek, misschien heb ik iets gemist. Ik schrijf het hier even op voor de volledigheid)
Persoonlijk zie ik maar weinig potentie tot beterschap dit jaar, toch de eerste jaarhelft (al weet je nooit wat voor bacchanaal er zal uitbreken als de poorten naar de "normale" samenleving terug opengaan).
Ik moet hun eigen forecasts eens dieper bekijken, maar als ze hun cijfers in 2022 (noot: Jaar met een WK Voetbal) terug op het niveau van 2019 krijgen zit je met een P/E ratio van een stuk onder de 10. Natuurlijk is dat een relatief grote als, en is dat nog 2 jaar wachen.
AB Inbev zakt een goede 6% bij opening terwijl de cijfers de verwachtingen verslaan (wel een (niet onlogische) daling van het dividend.
Heb ze zelf niet in de portefeuille, maar lijkt me misschien een goed moment om in te stappen... De reserves zijn (uiteraard) geslonken dit jaar (van 25 naar 18 miljard, een dikke 25%), maar ook hun schulden zijn toch met zo'n 4 miljard afgenomen. (EDIT: Ik lees dat de schulden van 96 naar 83 gezakt zouden zijn, dat zag ik niet zo direct op de balans toen ik snel bekeek, misschien heb ik iets gemist. Ik schrijf het hier even op voor de volledigheid)
Persoonlijk zie ik maar weinig potentie tot beterschap dit jaar, toch de eerste jaarhelft (al weet je nooit wat voor bacchanaal er zal uitbreken als de poorten naar de "normale" samenleving terug opengaan).
Ik moet hun eigen forecasts eens dieper bekijken, maar als ze hun cijfers in 2022 (noot: Jaar met een WK Voetbal) terug op het niveau van 2019 krijgen zit je met een P/E ratio van een stuk onder de 10. Natuurlijk is dat een relatief grote als, en is dat nog 2 jaar wachen.
[ Voor 12% gewijzigd door Jebus4life op 25-02-2021 10:07 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
AB InBev staat ook op mijn lijstje, net zoals Heineken en Unilever. Post je bevindingen maar, ik lees mee
Dit topic is gesloten.