Op Reddit wordt ie veel gehypet waardoor ik er ook op gesprongen ben. Er zal zeker groeipotentie inzitten op de lange termijn, zeker als je kijkt dat de de markt enorm zal toenemen nu legalisatie steeds meer een ding is. Of de hype die er nu over is ontstaan voor nu terecht is durf ik echter niet te zeggen.WizZie- schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:36:
Over cannabis/weed. Iemand (wellicht met de juiste achtergrond?) die qua prospects daar wat meer over zou kunnen zeggen? Ik zie overal signalen dat men denkt dat dit een enorme groeimarkt is de komende jaren waar ontzettend veel geld mee kan worden verdiend. Wat denken jullie, vluchtige hype van dit moment of serieuze markt met kansen de komende jaren?
Heeft Galapagos nog iets in de pijplijn zitten om weer te kunnen herstellen?
[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 10-02-2021 23:01 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Je hebt echt 0 (bedrijfs)risico naar NT. De beleggingen in dat fonds vallen niet onder de boedel waar crediteuren van NT uit kunnen graaien. Als NT failliet gaat, dan wordt het fonds waarschijnlijk door een andere partij overgenomen. Impact: ander naampje. Of de beleggingen worden verkocht en het fonds wordt opgeheven.zunrob schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:45:
Wij beleggen nu maandelijks via een grootbank in de welbekende NT fondsen. Het wordt me niet duidelijk hoe groot het risico is om dit als enige belegging te hebben. Wat als NT omvalt? Is het niet beter om bijvoorbeeld de helft in VWRL te zetten, ondanks dividend lek?
Behalve dan de 0.038911% die in het wereldfonds zitten. Maar goed, afgerond is dat inderdaad 0%.Longcat schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:54:
[...]
Je hebt echt 0 (bedrijfs)risico naar NT.
O ja, ze zijn beursgenoteerd.Verwijderd1 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:00:
[...]
Behalve dan de 0.038911% die in het wereldfonds zitten. Maar goed, afgerond is dat inderdaad 0%.
Eigenlijk vreemd dat het Northern Trust aandeel zo weinig besproken wordt. Het halve forum heeft fondsen van die gasten! Prachtig product zonder dividendlek. Waar blijven de prijs-agnosten?!
[ Voor 27% gewijzigd door Longcat op 11-02-2021 00:05 ]
Naar ik lees heeft Galapagos niet direct iets dat eraan komt op korte termijn (maar ik ken het bedrijf niet/nauwelijks, enkel wat ik vandaag gelezen heb).jdh009 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:00:
[...]
Op Reddit wordt ie veel gehypet waardoor ik er ook op gesprongen ben. Er zal zeker groeipotentie inzitten op de lange termijn, zeker als je kijkt dat de de markt enorm zal toenemen nu legalisatie steeds meer een ding is. Of de hype die er nu over is ontstaan voor nu terecht is durf ik echter niet te zeggen.
Heeft Galapagos nog iets in de pijplijn zitten om weer te kunnen herstellen?
Ik heb het gevoel dat er nog voldoende solide aandelen relatief laag staan, omdat ze niet spannend zijn (en de markt is nu eenmaal bijzonder bullish in sommige sectoren, dus defensievere/stabiele aandelen zijn niet in trek). Ik ben een beginnend belegger, dus ik mis vast obvious zaken. maar diegene die me er op het oog het meest uitspringt:Longcat schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:04:
Het barst hier weer van het prijs-agnosticisme dat writser een tijdje geleden noemde. Stel even dat er twee bakkers zijn die koeken bakken. Bakker A bakt prima koeken, maar niets bijzonders. Bakker B bakt hemelse koeken van de beste ingredienten. Die koeken zijn dan ook twee keer zo duur en hij verkoopt de helft van het aantal koeken dat bakker A verkoopt. Laten we even stellen dat beide bakkers precies evenveel winst overhouden en dat ze met hetzelfde percentage zullen groeien.
Toevallig zijn beide bakkers beursgenoteerd. Veel users in dit topic zouden zeggen: "nondeju, heb ik net een lekkere koek gegeten bij Bakker B en ze zijn op de beurs genoteerd. Ik ga niet alleen koeken inslaan, maar ook een flink pak aandelen!" Je had net zo goed bakker A kunnen kopen, die is precies even winstgevend. Als er maar genoeg mensen niet naar prijs kijken, maar naar welk product ze het best vinden, dan zullen de bedrijven met goede producten overgewaardeerd worden. Is wellicht al aan de hand, geen idee.
Kern van m'n verhaal is, een mooi product is leuk meegenomen, maar vergeet niet te kijken wat het aandeel waard is.
Ahold Delhaize: Cijfers van Q4 (en het hele jaar) komen over een week, maar het heeft er alle schijn van dat ze hun beste jaar ooit draaien (al dan niet geremd door de lage dollar). Momenteel is er in Europa nog steeds nauwelijks horeca open (geen idee ivm de VS wel) en heeft het er alle schijnt van dat het voor hen weer een topjaar zal worden.
Inmiddels hebben ze laten weten om (naar hun gewoonte inmiddels) voor een miljard aandelen in te kopen ( zo'n 3,5-4% van de aandelen in inloop) en hebben ze het (interim) dividend fors opgetrokken.
Tsja, is dat een sexy aandeel? Nee, niet direct, Maar ze staan bijna cent op cent even hoog als voor corona... Nuja, ik heb me voorgenomen om een kern van mijn portefeuille aan defensieve aandelen op te bouwen (met daarrond wat budget om te spelen en fouten te maken). Dus ik heb er een mooie positie in inmiddels. Dus laat die dividenden maar komen.
Daarnaast zie ik nog wat solide aandelen, die misschien wel iets meer risico lopen zoals
Bayer: Staat lager gewaardeerd dan ze betaald hebben aan Monsanto (Xanaroth postte dit eerder).
Shell: Olieprijzen zitten al een tijd in de lift, de opgebouwde oliereservers wereldwijd beginnen (traag) te dalen. Shell is hard afgestraft voor de verlaging van hun dividend en is toekomstgericht misschien een gok. Maar ik kan me voorstellen dat we over 5 jaar plots allemaal geen olie en gas meer zullen verbruiken.
Unilever: Moeilijker 2020 gehad, maar toch bijzonder hard gestraft voor de ietwat tegenvallende resultaten.
Er zijn er nog een aantal, maar het is genoeg geweest voor vandaag

Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Dit is een beetje kort door de bocht, maar een écht goed product geeft ook een groeipotentie aan die het andere product wellicht niet heeft. Of die groeipotentie gepakt wordt, dat is de vraag want het is natuurlijk maar één van de vele factoren.Longcat schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:04:
Het barst hier weer van het prijs-agnosticisme dat writser een tijdje geleden noemde. Stel even dat er twee bakkers zijn die koeken bakken. Bakker A bakt prima koeken, maar niets bijzonders. Bakker B bakt hemelse koeken van de beste ingredienten. Die koeken zijn dan ook twee keer zo duur en hij verkoopt de helft van het aantal koeken dat bakker A verkoopt. Laten we even stellen dat beide bakkers precies evenveel winst overhouden en dat ze met hetzelfde percentage zullen groeien.
Toevallig zijn beide bakkers beursgenoteerd. Veel users in dit topic zouden zeggen: "nondeju, heb ik net een lekkere koek gegeten bij Bakker B en ze zijn op de beurs genoteerd. Ik ga niet alleen koeken inslaan, maar ook een flink pak aandelen!" Je had net zo goed bakker A kunnen kopen, die is precies even winstgevend. Als er maar genoeg mensen niet naar prijs kijken, maar naar welk product ze het best vinden, dan zullen de bedrijven met goede producten overgewaardeerd worden. Is wellicht al aan de hand, geen idee.
Kern van m'n verhaal is, een mooi product is leuk meegenomen, maar vergeet niet te kijken wat het aandeel waard is.
Los daarvan is het wel een factor in waardering dus ook in toekomstige waardering en in factoren om mee te wegen in je totale plaatje van afwegingen. Ook al vind je het zelf niet terecht. Nu er steeds meer retail investors komen zal het effect nog sterker worden verwacht ik.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
En de vraag is natuurlijk in hoeverre het mogelijk is voor bakker A om naast de prima koeken ook de hele goede koeken te gaan maken om dat deel van de markt ook te bedienen en omzet af te snoepen van bakker B. Of investeert bakker B in r&d en kan hij volgend jaar een nog betere koek maken? Oftewel: is het voordeel van beide bakkers 'sustainable' ?Sorcerer8472 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:38:
[...]
Dit is een beetje kort door de bocht, maar een écht goed product geeft ook een groeipotentie aan die het andere product wellicht niet heeft. Of die groeipotentie gepakt wordt, dat is de vraag want het is natuurlijk maar één van de vele factoren.
Los daarvan is het wel een factor in waardering dus ook in toekomstige waardering en in factoren om mee te wegen in je totale plaatje van afwegingen. Ook al vind je het zelf niet terecht. Nu er steeds meer retail investors komen zal het effect nog sterker worden verwacht ik.
[ Voor 105% gewijzigd door Pistachenootje op 11-02-2021 08:16 ]
Ergens wel. Ze draaien zwaar verlies omdat ze in de ontwikkeling hoek zitten. Dus cash (en aandelen) bewegen naar de 0 totdat ze winst maken - of alles wordt stilgelegd.Ruud2001 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:39:
[...]
Na zo’n koersval is dit idd wel een interessante kandidaat om wat van in te kopen voor de lange termijn lijkt me. Het is niet zo dat ze er financieel plots dramatisch voor staan.
Pas als ze winst maken wordt het interessant om de earnings en de cash samen te bekijken.
Het QE programma zal aan beide kanten worden doorgezet. De VS heeft een nieuwe redelijk strenge minister van Financiën.
Voor mijn beleggingen maar ook bijvoorbeeld het staken van USDT stablecoin is dit voor mij relevant.
[ Voor 14% gewijzigd door r0bb op 11-02-2021 08:45 ]
Indicatie opening -7.7% Gaat zo gewoon weer rond EUR60.- openenDJTimo schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:20:
[...]
Er hoeft geen nieuws te zijn bij Unibail voor dit soort moves. Dit jaar al meerdere keren gezien. Gewoon 10 euro op en neer, gewoon omdat het kan.Ik weet wel dat er en paar héle grote jongens in zitten en die kunnen, als ze willen, wel wat in beweging zetten
Ga er zelf vanuit dat de dollar sterker wordt.r0bb schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:40:
Wat verwachten jullie van de EUR/DOLLAR koers de komende jaren? Ik lees veel berichten van analisten die verwachten dat de dollarkoers verder onderuit gaat. Slecht een enkele analist verwacht een versterking. De VS zal het toch niet laten gebeuren dat 2 dollar = 1 euro wordt?
Het QE programma zal aan beide kanten worden doorgezet. De VS heeft een nieuwe redelijk strenge minister van Financiën.
Voor mijn beleggingen maar ook bijvoorbeeld het staken van USDT stablecoin is dit voor mij relevant.
De dollar is nu al zo een 10% ondergewaardeerd a.d.h.v. de Big Mac index GDP.
Verder gaat daar de overheid een overdreven dikke steunpakket uitgeven waardoor de rente en inflatie gaat stijgen.
Daarnaast als alle analisten A zeggen wordt het B
Persbericht: "HAL bevestigt dat een beursgang van Coolblue wordt overwogen"
Mja... Maar moet je daar echt in willen stappen? Ik denk dat ze in nederland wel een beetje zo groot zijn als ze kunnen worden en internationaal zie ik ze strijd met bv amazon of de chinezen nog niet echt gaan winnen.Odeklontje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:24:
Mogelijk een IPO van Coolblue!
Persbericht: "HAL bevestigt dat een beursgang van Coolblue wordt overwogen"
Lijkt me vooral een gevalletje cashen voor de huidige eigenaren eigenlijk?
[ Voor 6% gewijzigd door Charly op 11-02-2021 09:32 ]
Mja, als webshop zijn ze erg groot, maar ze doen toch ook zonnepanelen en zijn sinds kort ook bezig met het leveren van stroom.Charly schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:31:
[...]
Mja... Maar moet je daar echt in willen stappen? Ik denk dat ze in nederland wel een beetje zo groot zijn als ze kunnen worden en internationaal zie ik ze strijd met bv amazon of de chinezen nog niet echt gaan winnen.
Lijkt me vooral een gevalletje cashen voor de huidige eigenaren eigenlijk?(Bekende/hippe naam naar de beurs brengen in het huidige "shut up and take my money" klimaat.) ... Tenzij ze geld op willen halen voor wilde nieuwe plannen waar ik niet van op de hoogte ben.
https://www.coolblue.nl/energie
EU DNS: 86.54.11.100
De reden dat Coolblue zo groot is, is juist omdat ze helemaal geen Amazon of Aliexpress willen zijn. Ze bieden juist service en producten aan op een manier die Amazon en Bol helemaal niet kennen. Zo zijn ze een van de weinige partijen die echte winkels opent i.p.v. sluit door hun vrij unieke concept. Ze gaan niet voor pure groei maar duurzame groei zodat ze de kwaliteit van hun concept goed kunnen waarborgen.Charly schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:31:
[...]
Mja... Maar moet je daar echt in willen stappen? Ik denk dat ze in nederland wel een beetje zo groot zijn als ze kunnen worden en internationaal zie ik ze strijd met bv amazon of de chinezen nog niet echt gaan winnen.
Een goed voorbeeld hier van is hun stap naar Duitsland. Hier kozen ze er voor om eerst met een klein gedeelte van hun concept naar een klein gedeelte van Duitsland te gaan om vervolgens uit te kunnen gaan breiden.
Dus zullen ze groter worden dan Amazon? Vast niet. Maar zo lang veel mensen blijkbaar méér geld over hebben voor hetzelfde product bij Coolblue doen ze blijkbaar iets goed. Overigens is wel de vraag hoe investeerder HAL hier over denkt. Ik ken die partij niet dus kan daar geen mening over vormen.
[ Voor 4% gewijzigd door snaggyheadshot op 11-02-2021 09:56 ]
Het is een wonder dat ze nog op bijna 5 euro staan per aandeel, terwijl het twijfelachtig is of het bedrijf als geheel nog 5 euro waard is.
Het negatieve eigen vermogen (cijfers van eind september) is meer dan twee keer de huidige market cap en de schuldenlast kunnen ze operationeel nooit wegkrijgen met hoe het er voor staat (waarschijnlijk nog veel slechter dan eind september).
Het meest logische is dat na de verkiezingen er voor nog een steunronde aangeklopt wordt en dat een gedeelte van de huidige schuld omgezet wordt in extra aandelen voor de Franse en Nederlandse staat, waardoor andere aandeelhouders enorme verwatering voor de kiezen krijgen. Of ze geven zelf voor miljarden extra uit (onwaarschijnlijke), maar dan is het resultaat hetzelfde.
Ongeveer toch al op ca. -14% (€56) t.o.v. de opening vandaag. Je zou toch zeggen dat dit aandeel weer flink aan zal trekken het moment dat wereldwijd de winkelcentra weer opengaan.DJTimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:57:
[...]
Indicatie opening -7.7% Gaat zo gewoon weer rond EUR60.- openen
Ik had vorige maand naar AF-KLM gekeken als interessante investering (met het idee, corona zal "stilaan" beginnen afwikkelen, er zal terug gevlogen worden). Vergeleken met andere luchtvaartmaatschappijen is een market cap echt een lachtertje in vergelijking met hun grootte (maar dat is niet zonder rede dus)flyguy schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:04:
Volgende week de kwartaalcijfers van AF-KLM. Dat moet wel feest worden (en misschien wel de makkelijkste short (?) voor de komende maanden, voor de waaghals).
Het is een wonder dat ze nog op bijna 5 euro staan per aandeel, terwijl het twijfelachtig is of het bedrijf als geheel nog 5 euro waard is.
Het negatieve eigen vermogen (cijfers van eind september) is meer dan twee keer de huidige market cap en de schuldenlast kunnen ze operationeel nooit wegkrijgen met hoe het er voor staat (waarschijnlijk nog veel slechter dan eind september).
Het meest logische is dat na de verkiezingen er voor nog een steunronde aangeklopt wordt en dat een gedeelte van de huidige schuld omgezet wordt in extra aandelen voor de Franse en Nederlandse staat, waardoor andere aandeelhouders enorme verwatering voor de kiezen krijgen. Of ze geven zelf voor miljarden extra uit (onwaarschijnlijke), maar dan is het resultaat hetzelfde.
MAAR: Als de Franse staat het beu is, zijn ze failliet. Ik vermoed dat het aandeel mede zo hoog staat omdat
m'n denkt dat Frankrijk AF nooit failliet zal laten gaan (ik neig overigens naar datzelfde, Fransen zijn veel te chauvinistisch). Ik volg het aandeel een klein beetje voor mocht de prijs richting 2 euro ofzo zakken. Dan is het misschien een gokje waard. Maar zoals je zegt. Dat aandeel kan bijna niet anders als naar beneden momenteel.
Zou ergens wel grappig zijn als de "nationale trots" van 2 landen richting een penny stock gaatJebus4life schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:16:
Ik volg het aandeel een klein beetje voor mocht de prijs richting 2 euro ofzo zakken. Dan is het misschien een gokje waard. Maar zoals je zegt. Dat aandeel kan bijna niet anders als naar beneden momenteel.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Dat snap ik, maar dat betekend nog niet dat ze geen concurrentie zijn. Op het moment dat je de optie om meer te betalen voor de service niet hebt ga je namelijk misschien wel naar Amazon.snaggyheadshot schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:52:
[...]
De reden dat Coolblue zo groot is, is juist omdat ze helemaal geen Amazon of Aliexpress willen zijn. Ze bieden juist service en producten aan op een manier die Amazon en Bol helemaal niet kennen.
Nederland hebben ze jaren links laten liggen, dus daar boeit de aanwezigheid van een Bol en CB ze waarschijnlijk niet zo. Maar als CB gaat proberen voet aan de grond te krijgen in landen waar Amazon wel dominant is / wil zijn verwacht ik wel dat ze terug gaan duwen.
Vandaar dat ik internationaal maar beperkte speelruimte zie voor ze. Dan zie ik idd meer in het "merk" Coolblue op een breder dienstenpakket plakken binnen Nederland. (de genoemde zonnepanelen en stroom).
Ik neem dat soort voorspellingen altijd met een korrel (of kilo) zout. Als ze het echt zouden weten zouden ze er veel geld mee kunnen verdienen.r0bb schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:40:
Wat verwachten jullie van de EUR/DOLLAR koers de komende jaren? Ik lees veel berichten van analisten die verwachten dat de dollarkoers verder onderuit gaat.
Dat de Fransen AF KLM niet failliet laten gaan, betekend niet dat overige aandeelhouders niet de pisang zijn. Ook als ze de reddende engel gaan spelen ben je als overige aandeelhouder zwaar de pineut.Jebus4life schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:16:
[...]
MAAR: Als de Franse staat het beu is, zijn ze failliet. Ik vermoed dat het aandeel mede zo hoog staat omdat
m'n denkt dat Frankrijk AF nooit failliet zal laten gaan (ik neig overigens naar datzelfde, Fransen zijn veel te chauvinistisch). Ik volg het aandeel een klein beetje voor mocht de prijs richting 2 euro ofzo zakken. Dan is het misschien een gokje waard. Maar zoals je zegt. Dat aandeel kan bijna niet anders als naar beneden momenteel.
Hier ook een gokje gewaagd, maar eigenlijk slaat het natuurlijk nergens opjdh009 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:00:
[...]
Op Reddit wordt ie veel gehypet waardoor ik er ook op gesprongen ben. Er zal zeker groeipotentie inzitten op de lange termijn, zeker als je kijkt dat de de markt enorm zal toenemen nu legalisatie steeds meer een ding is. Of de hype die er nu over is ontstaan voor nu terecht is durf ik echter niet te zeggen.

Op 56 heb ik wat bij gekocht. De swings zijn enorm, paar weken geleden boven de 70 een deel verkocht.Tijnio schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:14:
[...]
Ongeveer toch al op ca. -14% (€56) t.o.v. de opening vandaag. Je zou toch zeggen dat dit aandeel weer flink aan zal trekken het moment dat wereldwijd de winkelcentra weer opengaan.
Als de legalisering door blijft gaan dan zal er meer vraag zijn naar legale producten en zal het legale aanbod gaan stijgen. Wat dat betreft is het een sector met potentie voor enorme groei aannemend dat de legalisering zich inderdaad uit gaat breiden zoals verwacht wordt, dat zit bij velen in het achterhoofd. Gaat die legalisering zich niet uitbreiden zal de sector veel minder hard groeien en zullen prijzen inzakken.WizZie- schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:36:
Over cannabis/weed. Iemand (wellicht met de juiste achtergrond?) die qua prospects daar wat meer over zou kunnen zeggen? Ik zie overal signalen dat men denkt dat dit een enorme groeimarkt is de komende jaren waar ontzettend veel geld mee kan worden verdiend. Wat denken jullie, vluchtige hype van dit moment of serieuze markt met kansen de komende jaren?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ja en mede door dat " gokje " van jou wordt de prijs nu opgedreven.tomtom901 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:28:
[...]
Hier ook een gokje gewaagd, maar eigenlijk slaat het natuurlijk nergens opHet lijkt wel alsof je gewoon flink geld kan pakken door op die hypetrains te springen. Heeft toch eigenlijk geen bal meer met beleggen te maken en dat kan toch geen houdbare zaak meer zijn zou je zeggen..
Of het met beleggen nog iets te maken heeft? Volgens velen niet maar volgens sommigen ook weer wel, zoals dat er ook mensen zijn die de Bitcoin als een echte belegging zien.
In beide gevallen is het puur speculeren op dat er later iemand zal zijn die er ook een gokje op wil wagen en de koers hoger zet.
We weten allemaal stiekem wel hoe dit uiteindelijk gaat eindigen, daar hoef je geen expert voor te zijn, vraag is alleen wanneer en hoeveel geld er in de tussentijd nog te verdienen valt door " slim " in en uit te stappen.
Mede dankzij het huidige renteklimaat lijkt het wel alsof men liever in iets ( dubieus ) investeert dan dit niet doet.
Maar je geeft zelf ook al aan dat het puur speculatie is wat op de lange termijn niet houdbaar is, waarom dan tóch instappen?
Er zijn genoeg aandelen te vinden met weinig wsb fantasie, máár wel groeipotentieel hebben en voor de markt in zijn geheel zeker niet overgewaardeerd zijn, integendeel.
Daar valt ook gewoon een mooie winst mee te behalen.
In vino veritas, in aqua sanitas
https://www.gmo.com/europ...iting-for-the-last-dance/
Simpel, ik heb een mooie portfolio met aandelen die ik voor de lange termijn houd, bestaande uit een deel losse aandelen 95% NT fondsen. Echter vind ik dit soort bewegingen zoals een GME en deze weed stocks interessant om te volgen, dus heb ik daar het wonderbaarlijke bedrag van 100 euro ingestoken om te kijken waar het naar toe gaat. Als het morgen inzakt naar 0 euro dan is dat geen enkel probleem.JohanNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
[...]
Maar je geeft zelf ook al aan dat het puur speculatie is wat op de lange termijn niet houdbaar is, waarom dan tóch instappen?
Er zijn genoeg aandelen te vinden met weinig wsb fantasie, máár wel groeipotentieel hebben en voor de markt in zijn geheel zeker niet overgewaardeerd zijn, integendeel.
Ik doe het ook, zolang het werkt liever maximaal van de greater fools theorie profiteren, een redelijk unieke kans naar mijn idee, het huidige klimaat. Ik heb ook m'n saaie portfolio, maar ik heb verschillende tactieken waarvan nu een meeliften op de memetrein is. Memepositie op het moment: 505 stuks SNDL op 2.30 usd.JohanNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
[...]
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Iemand die denkt dat er, when the dust settles, een notering overblijft? Wat een optimist ben jeShamalamadindon schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:20:
[...]
Zou ergens wel grappig zijn als de "nationale trots" van 2 landen richting een penny stock gaat
Mooi stuk, dank voor de link. Vind dit wel een interessante paragraaf.noslen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
Hebben jullie deze brief van Jeremy Grantham al gelezen? Leuk als voorbereiding op wat komen gaat![]()
My best guess as to the longest this bubble might survive is the late spring or early summer, coinciding with the broad rollout of the COVID vaccine. At that moment, the most pressing issue facing the world economy will have been solved. Market participants will breathe a sigh of relief, look around, and immediately realize that the economy is still in poor shape, stimulus will shortly be cut back with the end of the COVID crisis, and valuations are absurd. “Buy the rumor, sell the news.” But remember that timing the bursting of bubbles has a long history of disappointment.
Ik was in december al ingestapt in cannabis aandelen en zag het zeker niet als een gokje. Het is inderdaad een beetje jammer dat er nu een WSB smaakje aan wordt gegeven terwijl het wel een markt is waar veel groeipotentie in zit voor dit jaar.JohanNL schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
[...]
Ja en mede door dat " gokje " van jou wordt de prijs nu opgedreven.
Of het met beleggen nog iets te maken heeft? Volgens velen niet maar volgens sommigen ook weer wel, zoals dat er ook mensen zijn die de Bitcoin als een echte belegging zien.
In beide gevallen is het puur speculeren op dat er later iemand zal zijn die er ook een gokje op wil wagen en de koers hoger zet.
We weten allemaal stiekem wel hoe dit uiteindelijk gaat eindigen, daar hoef je geen expert voor te zijn, vraag is alleen wanneer en hoeveel geld er in de tussentijd nog te verdienen valt door " slim " in en uit te stappen.
Mede dankzij het huidige renteklimaat lijkt het wel alsof men liever in iets ( dubieus ) investeert dan dit niet doet.
Alles staat nu wel veel te hoog, dus ik verkoop wel af en toe een beetje.
Ja, idd leuk voor de handelaren maar wel jammer voor beleggers. Ik wacht wel even tot de hype voorbij is als ik al zou willen investeren in deze sector.Dan Stark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:23:
[...]
Ik was in december al ingestapt in cannabis aandelen en zag het zeker niet als een gokje. Het is inderdaad een beetje jammer dat er nu een WSB smaakje aan wordt gegeven terwijl het wel een markt is waar veel groeipotentie in zit voor dit jaar.
Is er enig nieuws over wanneer Ahpria en Tilray mogelijk samen gaan?Dan Stark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:23:
[...]
Ik was in december al ingestapt in cannabis aandelen en zag het zeker niet als een gokje. Het is inderdaad een beetje jammer dat er nu een WSB smaakje aan wordt gegeven terwijl het wel een markt is waar veel groeipotentie in zit voor dit jaar.
gezien de stand van beide, de huidige markt en het feit dat APHA mogelijk omgezet word in 0.83 TLRY aandeel bij een merge, is dit toch nog steeds interessant om in te investeren?
Zover ik weet is dat niet bekend. Daardoor staat Aphria ook nog een stuk lager. Het aandeel Tilray is nu heel erg opgeblazen en dat hoeft niet zo te zijn wanneer de merger er eenmaal komt.FixDeluxe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:35:
[...]
Is er enig nieuws over wanneer Ahpria en Tilray mogelijk samen gaan?
gezien de stand van beide, de huidige markt en het feit dat APHA mogelijk omgezet word in 0.83 TLRY aandeel bij een merge, is dit toch nog steeds interessant om in te investeren?
Ik dacht overigens hetzelfde toen Tilray op 20 stond en Aphria nog op 12 vorige maand, maar toen ook niet weer ingestapt. Destijds ook nog wel een artikel gelezen over ongewoonlijk veel opties die werden verkocht voor Tilray, dus er zullen wel een (klein) aantal mensen heel rijk van worden
Ze hadden het over Q2 2021. Zit zelf ondertussen in APHA, omdat de ratio zo compleet losgeslagen is. Zou nu inderdaad richting de 60-61 moeten openen... opent volgens de huidige data <30.FixDeluxe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:35:
[...]
Is er enig nieuws over wanneer Ahpria en Tilray mogelijk samen gaan?
Dus als tilray daalt, jammer dan, maar premium verschil is dusdanig dat je bij APHA lange tijd goed zit. Maar andersom. Andersom is ...Oh la la dat wordt even mezelf trakteren.
Bedankt voor de tip (Ahold).Jebus4life schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:12:
[...]
Naar ik lees heeft Galapagos niet direct iets dat eraan komt op korte termijn (maar ik ken het bedrijf niet/nauwelijks, enkel wat ik vandaag gelezen heb).
[...]
Ik heb het gevoel dat er nog voldoende solide aandelen relatief laag staan, omdat ze niet spannend zijn (en de markt is nu eenmaal bijzonder bullish in sommige sectoren, dus defensievere/stabiele aandelen zijn niet in trek). Ik ben een beginnend belegger, dus ik mis vast obvious zaken. maar diegene die me er op het oog het meest uitspringt:
Ahold Delhaize: Cijfers van Q4 (en het hele jaar) komen over een week, maar het heeft er alle schijn van dat ze hun beste jaar ooit draaien (al dan niet geremd door de lage dollar). Momenteel is er in Europa nog steeds nauwelijks horeca open (geen idee ivm de VS wel) en heeft het er alle schijnt van dat het voor hen weer een topjaar zal worden.
Inmiddels hebben ze laten weten om (naar hun gewoonte inmiddels) voor een miljard aandelen in te kopen ( zo'n 3,5-4% van de aandelen in inloop) en hebben ze het (interim) dividend fors opgetrokken.
Tsja, is dat een sexy aandeel? Nee, niet direct, Maar ze staan bijna cent op cent even hoog als voor corona... Nuja, ik heb me voorgenomen om een kern van mijn portefeuille aan defensieve aandelen op te bouwen (met daarrond wat budget om te spelen en fouten te maken). Dus ik heb er een mooie positie in inmiddels. Dus laat die dividenden maar komen.
Daarnaast zie ik nog wat solide aandelen, die misschien wel iets meer risico lopen zoals
Bayer: Staat lager gewaardeerd dan ze betaald hebben aan Monsanto (Xanaroth postte dit eerder).
Shell: Olieprijzen zitten al een tijd in de lift, de opgebouwde oliereservers wereldwijd beginnen (traag) te dalen. Shell is hard afgestraft voor de verlaging van hun dividend en is toekomstgericht misschien een gok. Maar ik kan me voorstellen dat we over 5 jaar plots allemaal geen olie en gas meer zullen verbruiken.
Unilever: Moeilijker 2020 gehad, maar toch bijzonder hard gestraft voor de ietwat tegenvallende resultaten.
Er zijn er nog een aantal, maar het is genoeg geweest voor vandaag
Vergeet bij unilever niet het drama van UK/NL wel/niet hoe/wat/wanneer.. Die onzekerheid is weg én ze hebben duidelijk laten doorschemeren dat ze op het gebied van M&A zaken gaan doen. Daarbij ook last van corona, want ook daar profiteren ze aardig van bios/evenementen/horeca verkopen.Jebus4life schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:12:
[...]
[...]
Momenteel is het vooral wat disposals/consolideren/herpositioneren, straks hebben ze een iets slankere en meer gefocust bedrijf samen met een oorlogskas van alle verkopen dat op overnamepad gaat richting een heropende wereld.
Ergens zou het me niks verbazen als daar straks een grote naam a la danone (1/3e van unilever) of beiersdorf/Henkel (beiden 1/6e) in bericht wordt genoemd om op het wereldtoneel een grotere naam te worden. Of misschien nemen ze wel gewoon KraftHeinz (jullie wouden ons overnemen, lets try that again), die is in totaal nu ook maar 1/3e van unilever na alle debacles en mislukkingen daar. Die zullen maar al te graag praten als dat eens positief nieuws betekend - misschien Heinz eruit terughalen?
Dus hoewel ze nu in waardering richting 2017 niveau zitten (en misschien nog wel verder gestraft worden richting 2015-2016 prijsniveaus), is het bedrijf dat echt niet meer. Heb er ondertussen wat bijgekocht, en ga nog meer bijkopen voordat iemand de mouwen opstroopt daar in de boardroom.
In de tussentijd krijg je dikke korting tegenover iedereen die de afgelopen 5 jaar unilever heeft gekocht en een riant >3% dividend met constante yoy groei, een van de weinige 'EU' dividend kings.
full disclosure: ondertussen 51 stuks, GAK @43,6 and adding
[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 11-02-2021 12:11 ]
Yup. Klinkt als een steekhoudend verhaal, al mis ik het rente aspect er een beetje in. Terwijl dat volgens mij wel echt een belangrijk deel van het sommetje is.TheDeuce schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:18:
[...]
Mooi stuk, dank voor de link. Vind dit wel een interessante paragraaf.
[...]
Maargoed, timen als in "uitstappen" geloof ik sowieso niet zo in. Onderstaande beweging was ik zelf al een beetje mee bezig (vooral in de vorm van verschuiving naar EM), dus leuk om dat nu bevestigd te zien door iemand met kennis van zaken.
What to Do?
As often happens at bubbly peaks like 1929, 2000, and the Nifty Fifty of 1972 (a second-tier bubble in the company of champions), today’s market features extreme disparities in value by asset class, sector, and company. Those at the very cheap end include traditional value stocks all over the world, relative to growth stocks. Value stocks have had their worst-ever relative decade ending December 2019, followed by the worst-ever year in 2020, with spreads between Growth and Value performance averaging between 20 and 30 percentage points for the single year! Similarly, Emerging Market equities are at 1 of their 3, more or less co-equal, relative lows against the U.S. of the last 50 years. Not surprisingly, we believe it is in the overlap of these two ideas, Value and Emerging, that your relative bets should go, along with the greatest avoidance of U.S. Growth stocks that your career and business risk will allow. Good luck!
Ik weet niet welke broker jij hebt, maar als het aandeel in de voor/ nabeurs omlaag gaat, is dat dan niet een reden om toch voor een andere broker te gaan? Is interactive brokers dan de enige partij die dit wel doet?Tsurany schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:08:
[...]
Volgens mij kan dat bij Interactive Brokers wel, dat is ook een partij die zich meer op actieve handelaars richt met een groter vermogen en groter transactievolume.
[...]
Ik zit bij DeGiro. Doorgaans zijn partijen die deze functionaliteit aanbieden een stuk duurder en gericht op handelaren met meer vermogen. Zo kent IB een minimum tarief van 10 dollar per maand onder de $100k vermogen, overstappen zou mijn mogelijkheden vergroten maar gaat dus gepaard met veel meer kosten.AMD1800 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:24:
[...]
Ik weet niet welke broker jij hebt, maar als het aandeel in de voor/ nabeurs omlaag gaat, is dat dan niet een reden om toch voor een andere broker te gaan? Is interactive brokers dan de enige partij die dit wel doet?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Moet ik zeggen, als je een beetje met OTC's meegaat dat heb je dat er zo uit gezien deze bij DeGiro vaak ook 5-6-7 euro transactie kosten hebben.Tsurany schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:30:
Zo kent IB een minimum tarief van 10 dollar per maand onder de $100k vermogen, overstappen zou mijn mogelijkheden vergroten maar gaat dus gepaard met veel meer kosten.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Dat zou goed kunnen. Nu ik verder kijk dan enkel ETF's en blues chips merk ik dat een broker als IB best interessant is. Enkel tientallen posities overzetten is duur of bewerkbaar.Shamalamadindon schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:40:
[...]
Moet ik zeggen, als je een beetje met OTC's meegaat dat heb je dat er zo uit gezien deze bij DeGiro vaak ook 5-6-7 euro transactie kosten hebben.
Ik zou er persoonlijk niet van opkijken als TLRY binnenkort op 170$ staat. Zal misschien zelf ook wel een kleine hoeveelheid APHA bijkopen. Voelt alleen een beetje raar om bij te kopen als je het kortgeleden nog voor $6.50-$8.50 gekocht/verkocht hebt.Xanaroth schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:43:
[...]
Ze hadden het over Q2 2021. Zit zelf ondertussen in APHA, omdat de ratio zo compleet losgeslagen is. Zou nu inderdaad richting de 60-61 moeten openen... opent volgens de huidige data <30.
Dus als tilray daalt, jammer dan, maar premium verschil is dusdanig dat je bij APHA lange tijd goed zit. Maar andersom. Andersom is ...Oh la la dat wordt even mezelf trakteren.
Eh, dat is te ver gedacht (hoop ik toch). Ik geloof dat TLRY momenteel al meer overvalued is dan TSLA.Dan Stark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:54:
Ik zou er persoonlijk niet van opkijken als TLRY binnenkort op 170$ staat. Zal misschien zelf ook wel een kleine hoeveelheid APHA bijkopen. Voelt alleen een beetje raar om bij te kopen als je het kortgeleden nog voor $6.50-$8.50 gekocht/verkocht hebt.
In 2018 tikten ze ook al even de 150 aan... Genoeg TA, gok of andere types die daar nu naar kijken. Alleen nu hebben ze deals op het gebied van (medische) wiet en aangepaste wetgeving - met nog meer aanpassingen in het vizier.Shamalamadindon schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:01:
[...]
Eh, dat is te ver gedacht (hoop ik toch). Ik geloof dat TLRY momenteel al meer overvalued is dan TSLA.
In tegenstelling tot toen, is er nu wel echte upside en potentie.
Bedoel.. het is nog steeds hit-n-run aandeel, vooral niet te lang vasthouden. Die zooi komt straks in rap tempo weer naar beneden, GME 2.0. Alleen tot die tijd, misschien kun je er geld verdienen. Misschien.
[ Voor 38% gewijzigd door Xanaroth op 11-02-2021 13:06 ]
Ik zat naar URW te kijken, koers op dit moment stuk lager dan waarde van de activa. Wat ik me afvraag, ze krijgen nu flinke klappen vanwege corona, maar al sinds 2016 is een neerwaartse trend ingezet. Waar komt dit vandaan?Tijnio schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:14:
[...]
Ongeveer toch al op ca. -14% (€56) t.o.v. de opening vandaag. Je zou toch zeggen dat dit aandeel weer flink aan zal trekken het moment dat wereldwijd de winkelcentra weer opengaan.
Waarde ≠ boekwaarde.timwijn schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:09:
[...]
Ik zat naar URW te kijken, koers op dit moment stuk lager dan waarde van de activa. Wat ik me afvraag, ze krijgen nu flinke klappen vanwege corona, maar al sinds 2016 is een neerwaartse trend ingezet. Waar komt dit vandaan?
SNDL = GME en TLRY = AMC dan denk ik haha.Xanaroth schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:04:
Bedoel.. het is nog steeds hit-n-run aandeel, vooral niet te lang vasthouden. Die zooi komt straks in rap tempo weer naar beneden, GME 2.0. Alleen tot die tijd, misschien kun je er geld verdienen. Misschien.
Vastgoed is relatief makkelijk te bepalen op gebieden van 'inkomsten' en 'wat is het waard' en 'waardestijging/daling'. Dat maakt de boekhouding vrij open en doorzichtig, tegenover menig andere sector waar de waarde veel meer (tot puur) wordt gedreven door earnings/revenue & growth.timwijn schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:09:
[...]
Ik zat naar URW te kijken, koers op dit moment stuk lager dan waarde van de activa. Wat ik me afvraag, ze krijgen nu flinke klappen vanwege corona, maar al sinds 2016 is een neerwaartse trend ingezet. Waar komt dit vandaan?
Als ze vaststellen dat het zeg 200,- per aandeel waard is voor het vastgoed (denk aan herbouwkosten brand, verkoop, etc) en je aandeel gaat >250.. er zijn niet veel kopers die zoveel meer wilen betalen. Vooral omdat vastgoed niet sexy groeit, spontaan +30-50% in een jaar door een nieuwe ontwikkeling. Veel meer slow n steady.
Dus vastgoed zie je vaak rond die inherente waarde bewegen. Unibail deed dat niet, en corrigeerde terug.
Toen sloeg het iets door met berichten over fysiek vs internet, komsten van amazon, waardoor men juist een discount begin te rekenen tegenover de 'vandaag' waarde. Zegmaar risico-opslag in de prijs omdat men dalingen anticipeert. Vandaar dat het richting de 120 ging (imo iets doorgeslagen) en toen kwam corona er overheen en werd het een bloedbad.
Ja, volgens mij best veel mensen hier die ook in NT fondsen beleggen. Ik zou het interessant vinden om je het te hebben over de verdeling van de fondsen. Je kunt natuurlijk de world cap aanhouden, maar er is informatie die lijkt aan te geven dat vooral EM het goed gaat doen. Zou dus zeker interessant kunnen zijn om dit aandeel nu te vergroten. Iemand die dit gedaan heeft?Longcat schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:02:
[...]
O ja, ze zijn beursgenoteerd.
Eigenlijk vreemd dat het Northern Trust aandeel zo weinig besproken wordt. Het halve forum heeft fondsen van die gasten! Prachtig product zonder dividendlek. Waar blijven de prijs-agnosten?!
Aha, ik zag dat het Lynx ook voor- en nabeurs handelen toestaat. Maar inderdaad een stuk duurder dan degiro. Tevens hebben ze ook een tarief van maximaal 5€ per maand als je vermogen onder de 100k€ ligt. Dus, dat is niks voor mij.Tsurany schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:30:
[...]
Ik zit bij DeGiro. Doorgaans zijn partijen die deze functionaliteit aanbieden een stuk duurder en gericht op handelaren met meer vermogen. Zo kent IB een minimum tarief van 10 dollar per maand onder de $100k vermogen, overstappen zou mijn mogelijkheden vergroten maar gaat dus gepaard met veel meer kosten.
Morgen is de IPO. Het vorige bedrijf dat investeringsmaatschappij Infestos naar de beurs bracht is Alfen; de verwachtingen zijn daarom hooggespannen denk ik.TheDeuce schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:04:
Een nieuwe SPAC naar het Damrak met een omvang van rond de EUR 250m met een focus op een duurzaam bedrijf: https://fd.nl/beurs/13727...jf-op-komst-op-het-damrak
Meer informatie (zonder paywall) hier.
Een andere Nederlandse SPAC, de Dutch Star Companies Two, handelt momenteel tegen een premie van 20% ten opzichte van de openingsprijs, zonder dat er bekend is gemaakt met welk bedrijf ze willen mergen.
Ik hanteer een andere verdeling dan die 78-12-10 die hier voor voorbij komt. Heb zelf:zunrob schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:43:
[...]
Ja, volgens mij best veel mensen hier die ook in NT fondsen beleggen. Ik zou het interessant vinden om je het te hebben over de verdeling van de fondsen. Je kunt natuurlijk de world cap aanhouden, maar er is informatie die lijkt aan te geven dat vooral EM het goed gaat doen. Zou dus zeker interessant kunnen zijn om dit aandeel nu te vergroten. Iemand die dit gedaan heeft?
NT World 50%
NT Europa 5%
NT SC 10%
NT EM 10%
iShares Globax Select Dividend 100 10%
iShares Euro Gov Bond Index Fund 10%
NN Hoog Dividend Obligatiefond 5%
Ietsje meer Europa en Australazie dus. En een plukje obligaties erin.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Lynx is een resellers van IB met hogere kosten, denk dat het geen interessante optie is.AMD1800 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:53:
[...]
Aha, ik zag dat het Lynx ook voor- en nabeurs handelen toestaat. Maar inderdaad een stuk duurder dan degiro. Tevens hebben ze ook een tarief van maximaal 5€ per maand als je vermogen onder de 100k€ ligt. Dus, dat is niks voor mij.
Naar mijn onderzoek is IB de meest interessante optie kostentechnisch. Elk ander platform lijkt duurder.
Enkel Tradezero lijkt mij nog een goed alternatief, maar daar moet ik verder in duiken.
Ik heb EM en SC beide op 15% staan, dus iets overweight. Met het idee dat volatiliteit best ok kan zijn tijdens de opbouwfase. Rest (70%) in world. Alles trouwens van NT.Panzer_V schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:56:
[...]
Ik hanteer een andere verdeling dan die 78-12-10 die hier voor voorbij komt. Heb zelf:
NT World 50%
NT Europa 5%
NT SC 10%
NT EM 10%
Na een tijdje twijfelen en een beetje Ali Abdaal(Productivity YouTuber, soort van Matt d'Avella achtig) heb ik besloten om wat aandelen te gaan kopen.
Ik ben op dit moment 18 jaar en zou graag wat stocks voor(200-300€) kopen om het even te gaan uitproberen.
Ik wil eerst beginnen met wat Apple en Canada Goose. Apple wil ik wat langer aanhouden, 1-5 jaar en Canada Goose is meer voor de short-term, 6-12 maandjes.
Zodra ik iets meer geld tot m'n beschikking heb wil ik een share van de Vanguard top 500 index fund.
De bedoeling is dat dit een lange termijn share wordt(5 jaar minimaal, maar als het kan wat langer).
Heb net een crash-course gekeken van een half uurtje over stocks dus wat ik net allemaal hierboven heb getypt kan binnen de kortste keren klinklaar gelul, maar dit is een beetje de mindset wat ik nu heb.
Maar opzich wil ik wel een leuke vraag stellen aan de mensen die al iets langer beleggen: Als je iets handigs tegen jezelf(de persoon die net begon met beleggen) kon zeggen over het hebben, het kopen of juist niet kopen van aandelen, wat hadden jullie dan gezegd?
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
[ Voor 99% gewijzigd door rr7r op 11-02-2021 15:03 ]
Canada Goose zou ik afraden, je zou momenteel net na een peak inkopen.RazorMaron schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:55:
Ik wil eerst beginnen met wat Apple en Canada Goose. Apple wil ik wat langer aanhouden, 1-5 jaar en Canada Goose is meer voor de short-term, 6-12 maandjes.
Apple snap ik wel maar als het je puur om %/jaar groeien gaat zou ik eerder naar een index fund kijken.
Zet een doel en per investering een plan en houd je aan dit plan. Zie jezelf pas als een goede belegger na 5 jaar meer dan 10% rendement. Tot die tijd is het met name geluk en als je dat niet denkt te halen kan je beter de markt volgen in ETFs.RazorMaron schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:55:
Maar opzich wil ik wel een leuke vraag stellen aan de mensen die al iets langer beleggen: Als je iets handigs tegen jezelf(de persoon die net begon met beleggen) kon zeggen over het hebben, het kopen of juist niet kopen van aandelen, wat hadden jullie dan gezegd?
Specifiek voor kleine bedragen geld dat 10% of zelfs 50% rendement op een paar honderd euro je waarschijnlijk véél minder oplevert dan een bijbaantje. Werk je al fulltime dan is er waarschijnlijk meer winst te behalen in het beperken van je uitgaven dan in actief beleggen. Uiteraard deze verdiensten hieruit wel passief beleggen in een ETF, al is Apple ook een stabiele keus en kan je daar prima een deel van je portfolio in houden.
Wil je wel zelf aandelen kiezen dan zou ik kijken bij Trading212 waar je fractionele aandelen kan kopen zonder transactiekosten (zitten verwerkt in de prijs). Hier kan je ook "pies" aanmaken waarbij je feitelijk zo je eigen "etf" kan maken. Zo lang je ook met een paar honderd euro als verdelen over Apple, Alphabet, Microsoft en Amazon.
Als je grotere bedragen in zou leggen dan zou ik wel een plan maken. Met welk geld wil je stabiel en relatief veilig vermogen opbouwen en met wel geld ga je speculeren. En hoe ga je dan relatief veilig vermogen opbouwen? Op basis waarvan ga je speculeren? Een plan is daarbij zeer belangrijk. En een plan kan ook zijn dat je alles koopt wat Reddit aanbeveeld maar dan moet je je wel realiseren dat het een risicovol plan is
Ja, EM is al lang niet meer wat het ooit (40 jaar geleden) was: Emerging Markets. Het is nu vaak vooral Azië (Taiwan, China, Zuid Korea) met o.a. merken als Samsung en TSMC (top-techbedrijven). Dat zijn geen emerging markets. In Taiwan en Zuid-Korea al lang niet meer en in China is het ook verleden tijd. De term slaat dus nergens meer op, zoals laatst ook op iex.nl werd beargumenteerd.Panzer_V schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:56:
[...]
Ik hanteer een andere verdeling dan die 78-12-10 die hier voor voorbij komt. Heb zelf:
NT World 50%
NT Europa 5%
NT SC 10%
NT EM 10%
Zolang je dat weet... De echte opkomende markten zitten in andere wereldstreken, zoals delen van Afrika en Azië.
Jebus was gewoon dom aan het doen
[ Voor 96% gewijzigd door Jebus4life op 11-02-2021 15:58 ]
Bij mij valt 1,95 ook gewoon tussen 0 - 20, dus ik begrijp niet waarom dat niet zou kloppen?Jebus4life schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:37:
Ik zit wat te klooien met de filters op morningstar om mijn horizon te verbreden.
Maar ik kom er niet uit hoe die ratio's precies werken. Ik heb nochtans een (beperkte) boekhoudkundige basis (al ligt die al 15 jaar achter me).
Om een simpel voorbeeld te nemen; de debt ratio (schuld/eigen vermogen).
In principe is dat een in de grootordes van pakweg 0-10 zijn, maar bij morningstar varieert het van <0 tot >140 en alles daartussen. Maar ik kan die filters niet correleren met hoe ik debt ratio begrijp.
Ik heb het hier een aantal keer over Ahold Delhaize gehad, dus ik neem deze nog eens als voorbeeld.
Jaarrekening van 2019:
Totaal verplichtingen: 27 407,00
Totaal eigen vermogen: 14 083,00
ALs je daar dus simpelweg, 27407/14083 doet; krijg je een resultaat van 1.95 (net minder dan het dubbele van schulden tegenover eigen vermorgen). Maar bij morningstar krijg ik Ahold Delhaize enkel te zien als ik "0-20" selecteer.
Logischerwijs concludeer je dan "OK, 0-20 zal dan betekenen 0.0 tot en met 2.0 debt ratio (gezien Ahold Delhaize op 1.94 valt). Maar als ik dan zoek naar iets random in de "20-40" filter (dus 2.0 tot en met 4.0 in mijn logica) vind ik een random aandeel "Dynavax Technologies" met 270 verplichtingen & 8 EV, dat is 33.75... Ja, dat valt inderdaad tussen de 20 & 40, maar dan houdt het eerste voorbeeld weer geen steek).
Ik heb het ook al bekeken vanuit enkel korte of enkel langetermijnschuld (wat nergens op slaat, maar ik kon maar proberen).
Iemand die het mij kan (en wil) uitleggen?![]()
Vermoedelijk mis ik iets stom
Alright, ja, ik wou het gewoon te ingewikkeld maken. Mijn frank (kwartje) is gevallenJoppie84 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:44:
[...]
Bij mij valt 1,95 ook gewoon tussen 0 - 20, dus ik begrijp niet waarom dat niet zou kloppen?

Dat, wellicht nog belangrijker is is het gebruikersgemak (equivalent van of de bakker makkelijk bereikbaar is), en de marketing of merkbekendheid. Ben Horowitz geeft in zijn bekende boek The Hard Тhing About Hard Things mooi aan hoe de markt er vaak naast zit qua waardering, in meerdere voorbeelden. Zelf heeft hij ooit een IPO gedaan om faillissement te voorkomen tijdens de dotcom-crash. Bij sommige van de huidige SPAC-IPOs zoals 23andme kun je je afvragen in hoeverre dat niet ook een rol speelt omdat men nergens anders meer geld krijgt.helloitsme schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 05:32:
[...]
En de vraag is natuurlijk in hoeverre het mogelijk is voor bakker A om naast de prima koeken ook de hele goede koeken te gaan maken om dat deel van de markt ook te bedienen en omzet af te snoepen van bakker B. Of investeert bakker B in r&d en kan hij volgend jaar een nog betere koek maken? Oftewel: is het voordeel van beide bakkers 'sustainable' ?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Artikel werd ook gepost op Bogleheads. Blijkbaar voorspelt GMO al jaren een crash.noslen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
Hebben jullie deze brief van Jeremy Grantham al gelezen? Leuk als voorbereiding op wat komen gaat![]()
Een kapotte klok heeft ook 2x per dag gelijkPistachenootje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:55:
[...]
Artikel werd ook gepost op Bogleheads. Blijkbaar voorspelt GMO al jaren een crash.
Als er een crash komt, dan verwacht ik dat er een paar oude industrieën instorten.
- Alles wat op fossiele brandstoffen draait.
- Fysieke winkels (is al een tijdje bezig. stort in zodra geld lenen niet meer gratis is)
- Big Pharma. Grote druk op hervorming in de VS. En de opkomst van DNA analyse en nieuwe op maat gemaakte medicijnen die voor honderd euro te ontwikkelen zijn ipv honderd miljoen.
Als je daar weg weet te blijven voel je niks. Als je investeert in de industrieën die bovenstaande gaan vervangen levert het je waarschijnlijk zelfs een hoop geld op.
Ik gok dat vooral "veilige" beleggers zoals pensioenfondsen de sjaak zijn.
Het makkelijke is natuurlijk dat het op een gegeven moment natuurlijk wel waarheid wordt. En vervolgens kan je dan terug wijzen dat je al decennia dit aan het voorspellen bentPistachenootje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:55:
Blijkbaar voorspelt GMO al jaren een crash.
Uit de twee of eigenlijk drie keuzes (stijgen, dalen, en gelijk blijven) zal elk van deze voorkomen in de tijd die volgt, het is alleen de timing die dan belangrijk wordt. Wanneer welke zal plaatsvinden.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ikzelf heb 40% van mijn inleg apart gezet om bij te kunnen kopen als er een correctie plaatsvind.
Enerzijds een lekker gevoel maar anderzijds loop ik natuurlijk ook rendement mis.
Hoe pakken jullie dat aan ?
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Anoniem: 455473
Ik ga denk ik zelf liquideren tot 60-70% cash. Ik vertrouw deze rally niet. We zullen zien wat 2021 brengt maar ik moet echt hieer aan denken:Codeoranje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:01:
Houden jullie een cash buffer aan om bij te kopen in tijden van crisis of juist niet en zo ja hoeveel ?
Ikzelf heb 40% van mijn inleg apart gezet om bij te kunnen kopen als er een correctie plaatsvind.
Enerzijds een lekker gevoel maar anderzijds loop ik natuurlijk ook rendement mis.
/f/image/ysqLTTPL5uIBPfqRccHnVDa4.png?f=fotoalbum_large)
Fossiele brandstoffen.. meh.. Olie nog altijd nodig voor smeren, en 3/4 van de wereld is nog lang niet bezig met groen. O.a. grote delen van centraal eurazie, rusland, afrika, zuid-amerika, en alles dat vaart of de lucht/ruimte in gaat. Simpelweg kennis en/of geld niet voor, of niet interessant genoeg.RocketKoen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:24:
[...]
Een kapotte klok heeft ook 2x per dag gelijk
Als er een crash komt, dan verwacht ik dat er een paar oude industrieën instorten.
- Fysieke winkels (is al een tijdje bezig. stort in zodra geld lenen niet meer gratis is)
- Big Pharma. Grote druk op hervorming in de VS. En de opkomst van DNA analyse en nieuwe op maat gemaakte medicijnen die voor honderd euro te ontwikkelen zijn ipv honderd miljoen.
Als je daar weg weet te blijven voel je niks. Als je investeert in de industrieën die bovenstaande gaan vervangen levert het je waarschijnlijk zelfs een hoop geld op.
Peak oil is wel geweest, en exploratie sector zal gaan crashen. Maar de daadwerkelijke winning/rafinage (shell/exxon etc) kan wel eens rare dingen gaan doen als er niet langer iets bij komt, er sluitingen zijn en er uiteindelijk weer een tijdelijk tekort ontstaat.
Sterker nog, vanuit CO2 opslag perspectief zijn er zelfs groene beleggers die juist in pijpleidingen en olie investeren - die verwachtten dat die pomp installatie straks wordt omgedraaid en gas de grond terug in gaat.
Winkels valt mee, dat is nu al gebleken - hoe snel de winkelcentra alweer volliepen op 90-95% pre-corona niveau wanneer de maatregelen wegvielen. Er zijn zat branches en winkels waar men nog altijd veel interesse in heeft (van bios/bowl tot restaurants tot kleding passen) en daarnaast zijn de experience stores in opkomst. Zie o.a. tesla/apple stores, nu tientallen dat soort merken in NL met dedicated reclame stand: kom hier zien/proberen, elders of online kopen.
Daarbij is in o.a. de U.S. een enorme hoeveelheid aan winkelruimte om aan het zetten in kantoren/wonen. Want vaak tripleA locaties in centra met goede bereikbaarheid en voorzieningen. Daarbij betekend minder winkelruimte dus meer concurrentie/hogere prijzen voor je reclame stand. Menige vastgoed reuzen gaan er echt dik van profiteren. Enerzijds winkelruimte in te krimpen en dus hogere prijzen vragen, anderzijds high-end kantoren/woonruimte locaties met betere prijzen en marges.
Big pharma.. dat is aardig koffiedik kijken. De eerste mrna's komen nu dankzij spoed, maar anders had het nog jaren kunnen duren. Als daar iets gebeurt, tegenover huidge grote jongens, zijn we al snel 2-3 crashes verder voor er echt wat verandert.
Vooral omdat die grote jongens als Roche, Novartis, J&J daar al ruimschoots lange tijd in actief zijn. Meen o.a. Regenxbio (Novartis) en MeiraGTX (J&J), Voyager Therapeutics (abbvie) wat voorbeelden zijn. Big pharma staat allang klaar voor die disruptor.
Tot slot: veel van de 'oude' industrieen gaan terug tot 1800's. Denk aan consumer products, utility (water!!), finance (banking) en real estate (wonen). Dat wat mensen overal en altijd nodig hebben - maar nog belangrijker altijd prioriteit geven over alles. Ja, MacD is niet sexy. Ja, Unilever valt tegen. Ja vastgoed is prut. Ja, banken zijn slecht. Dat doen ze altijd. Dat is hun hele business model.
Ironisch genoeg geldt dat ook in crisistijd - ook dan underperformen ze, maar op de goede manier. Ze dalen veel minder tot niet tegenover de rest van de markt, of stijgen vrolijk door. Immers ook logisch: als je slechts paar euro hebt, en werkloos bent, dan koop je eten&drinken. Geen tesla.
Al die tijd ongehinderd door die kleine afleidingen als 1929, 2008, WOI, WOII, corona, komst van auto's, lopende band, vliegtuigen, ruimtevaart, internet, goudstandaard, creatie EU, uiteenvallen USSR. Allemaal irritante ruis, long term niet boeiend.
Cijfermatig voorbeeld, ipv onderbuik gevoel laat hetzelfde zien. In een crisis daalt de S&P500 gemiddeld 31,8%. Best fikse correctie, maart kwam daar aardig bij in de buurt. Dividend gemiddeld echter slechts -1,9%.
Wie betaald er dat dividend, toevallig net al die oudjes die elke crisis doorstaan en vrolijk winst blijven draaien.
Je kunt je afvragen, als die 'old' industrie in 150+ jaar tijd zoveel succesvol door komt... Zowel op vlakken van logica/onderbuikgeval, als langdurig cijfermatig gestaafd, waarom zou nú dan This Time Its Different wel echt Different zijn?
[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 11-02-2021 20:47 ]
Ik geloof niet in dat soort market timing. Af en toe zal je geluk hebben maar meestal heb je pech.Codeoranje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:01:
Houden jullie een cash buffer aan om bij te kopen in tijden van crisis of juist niet en zo ja hoeveel ?
“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
- Peter Lynch
Fossiele brandstoffen kunnen we mijn inziens absoluut niet zonder de komende 10 jaar. Laat staan in de rest van de wereld. Zoals hierboven iemand zijn, peak oil zou nu wel eens bereikt kunnen zijn, dat wil ik gerust geloven. Bovendien gaan de supermajors in de olie/gas echt niet zomaar ten onder lijkt me. Dat eerste lijkt me zeker, dat tweede iets minder natuurlijk, er zijn nog mastodonten gesneuveld in het verleden natuurlijk.Xanaroth schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:32:
[...]
Fossiele brandstoffen.. meh.. Olie nog altijd nodig voor smeren, en 3/4 van de wereld is nog lang niet bezig met groen. O.a. grote delen van centraal eurazie, rusland, afrika, zuid-amerika, en alles dat vaart of de lucht/ruimte in gaat. Simpelweg kennis en/of geld niet voor, of niet interessant genoeg.
Peak oil is wel geweest, en exploratie sector zal gaan crashen. Maar de daadwerkelijke winning/rafinage (shell/exxon etc) kan wel eens rare dingen gaan doen als er niet langer iets bij komt, er sluitingen zijn en er uiteindelijk weer een tijdelijk tekort ontstaat.
Sterker nog, vanuit CO2 opslag perspectief zijn er zelfs groene beleggers die juist in pijpleidingen en olie investeren - die verwachtten dat die pomp installatie straks wordt omgedraaid en gas de grond terug in gaat.
Winkels valt mee, dat is nu al gebleken - hoe snel de winkelcentra alweer volliepen op 90-95% pre-corona niveau wanneer de maatregelen wegvielen. Er zijn zat branches en winkels waar men nog altijd veel interesse in heeft (van bios/bowl tot restaurants tot kleding passen) en daarnaast zijn de experience stores in opkomst. Zie o.a. tesla/apple stores, nu tientallen dat soort merken in NL met dedicated reclame stand: kom hier zien/proberen, elders of online kopen.
Daarbij is in o.a. de U.S. een enorme hoeveelheid aan winkelruimte om aan het zetten in kantoren/wonen. Want vaak tripleA locaties in centra met goede bereikbaarheid en voorzieningen. Daarbij betekend minder winkelruimte dus meer concurrentie/hogere prijzen voor je reclame stand. Menige vastgoed reuzen gaan er echt dik van profiteren. Enerzijds winkelruimte in te krimpen en dus hogere prijzen vragen, anderzijds high-end kantoren/woonruimte locaties met betere prijzen en marges.
Qua winkels en kantoren geef ik je wel gelijk. Ik blijf voorlopig weg van REITs, leuk dat het nog goed gaat, maar ik denk dat dat nog best een klap zal krijgen.
Codeoranje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:01:
Die vraag heb ik me ook al gesteld. Als je andere crashes ziet, dan is het niet zo dat we op een maand of 2 naar beneden gaan, en dan de weg omhoog weer inzetten. Dat kan een kwestie van 1 a 2 jaar zijn vooraleer we de bodem bereikt hebben, timen is niet simpel dus.Anoniem: 455473 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:16:
[...]
Ik ga denk ik zelf liquideren tot 60-70% cash. Ik vertrouw deze rally niet. We zullen zien wat 2021 brengt maar ik moet echt hieer aan denken:
[Afbeelding]
Mijn boerenverstand zegt (als je een crash verwacht):
In de juiste (vermoedelijk defensieve) bedrijven zitten, diegenen met het juiste product en financiële buffer om een beurscrash en daarbij aansluitende crisis te overleven.
Kopen na een vooraf bepaalde daling (hoe groot (20% - 50% of zelfs 70%) die moet zijn mag ieder voor zich uitmaken, maar best al op voorhand maken om emotie zo weinig mogelijk te laten meespelen),
De juiste (waarschijnlijk groei) bedrijven op voorhand proberen selecteren waarin je wilt investeren na die daling. Het vallend mes pakken is toch niet te doen. Als het concept/product van het bedrijf goed zit, dan zullen ze toch weer boven water komen.
Leuk, meer info dan ik zelf wist. 42 stuks aan gemiddeld 45,63 hier Momenteel hou ik het daarop, mocht de huidige neerwaarse trend doorzetten pik ik er nog een aantal op onder de 43, maar anders koop ik voorlopig niet bij. Anders wordt het een te dominante positie in mijn nog beperkte portfolio.Xanaroth schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:06:
[...]
Vergeet bij unilever niet het drama van UK/NL wel/niet hoe/wat/wanneer.. Die onzekerheid is weg én ze hebben duidelijk laten doorschemeren dat ze op het gebied van M&A zaken gaan doen. Daarbij ook last van corona, want ook daar profiteren ze aardig van bios/evenementen/horeca verkopen.
Momenteel is het vooral wat disposals/consolideren/herpositioneren, straks hebben ze een iets slankere en meer gefocust bedrijf samen met een oorlogskas van alle verkopen dat op overnamepad gaat richting een heropende wereld.
Ergens zou het me niks verbazen als daar straks een grote naam a la danone (1/3e van unilever) of beiersdorf/Henkel (beiden 1/6e) in bericht wordt genoemd om op het wereldtoneel een grotere naam te worden. Of misschien nemen ze wel gewoon KraftHeinz (jullie wouden ons overnemen, lets try that again), die is in totaal nu ook maar 1/3e van unilever na alle debacles en mislukkingen daar. Die zullen maar al te graag praten als dat eens positief nieuws betekend - misschien Heinz eruit terughalen?
Dus hoewel ze nu in waardering richting 2017 niveau zitten (en misschien nog wel verder gestraft worden richting 2015-2016 prijsniveaus), is het bedrijf dat echt niet meer. Heb er ondertussen wat bijgekocht, en ga nog meer bijkopen voordat iemand de mouwen opstroopt daar in de boardroom.
In de tussentijd krijg je dikke korting tegenover iedereen die de afgelopen 5 jaar unilever heeft gekocht en een riant >3% dividend met constante yoy groei, een van de weinige 'EU' dividend kings.
offtopic:
full disclosure: ondertussen 51 stuks, GAK @43,6 and adding
Als er nog iemand iets undervalued, met goede fundamentals weet (en liefst met leuk dividend). Een PM mag altijd, of nog beter, drop het hier
[ Voor 47% gewijzigd door Jebus4life op 11-02-2021 19:02 ]
Verwachte groei wordt ingeprijsd. Of je punt moet zijn dat een écht goed product vaker de verwachtingen overtreft, maar dat is zeer discutabel.Sorcerer8472 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 00:38:
[...]
Dit is een beetje kort door de bocht, maar een écht goed product geeft ook een groeipotentie aan die het andere product wellicht niet heeft. Of die groeipotentie gepakt wordt, dat is de vraag want het is natuurlijk maar één van de vele factoren.
Ja, ik. Kleine overweging op EM en SC. Ik houd 70% world aan en 15% SC en EM.zunrob schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:43:
[...]
Ja, volgens mij best veel mensen hier die ook in NT fondsen beleggen. Ik zou het interessant vinden om je het te hebben over de verdeling van de fondsen. Je kunt natuurlijk de world cap aanhouden, maar er is informatie die lijkt aan te geven dat vooral EM het goed gaat doen. Zou dus zeker interessant kunnen zijn om dit aandeel nu te vergroten. Iemand die dit gedaan heeft?
De 'echte' opkomende landen noemt MSCI 'frontier'. Ik zou heel graag mijn portefeuille uitbreiden met een frontier ETF, maar de opties zijn extreem beperkt vanwege:mrmrmr schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:36:
[...]
Ja, EM is al lang niet meer wat het ooit (40 jaar geleden) was: Emerging Markets. Het is nu vaak vooral Azië (Taiwan, China, Zuid Korea) met o.a. merken als Samsung en TSMC (top-techbedrijven). Dat zijn geen emerging markets. In Taiwan en Zuid-Korea al lang niet meer en in China is het ook verleden tijd. De term slaat dus nergens meer op, zoals laatst ook op iex.nl werd beargumenteerd.
Zolang je dat weet... De echte opkomende markten zitten in andere wereldstreken, zoals delen van Afrika en Azië.
- beschikbaarheid van fondsen in NL/Europa (zeker gezien ze kleine size van Frontier ETFs/fondsen)
- verhandelbaarheid van onderliggende aandelen
Daarnaast hebben veel landen in Zuid-Amerika, Afrika en Azie die je als 'Frontier' zou kunnen beschouwen nauwelijks (of zelfs helemaal niet!) een beurs.
[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 11-02-2021 18:50 ]
Ja de kapotte klok-metafoor hoor je regelmatig over Jeremy, maar dat betekent nog niet dat hij ongelijk heeft. Hij heeft het een paar jaar geleden ook al geroepen, maar dat betekent ook niet dat hij toen ongelijk had. Het feit dat de waarderingen momenteel (en al een geruime tijd) door het dak gaan zullen maar weinig mensen ontkennen en de parallellen met 1929 en 2000 zijn zo gek nog niet. Ray Dalio heeft interessante boekwerken geschreven over schuldencrises (debtcycles) uit het verleden en maakt ook treffende vergelijkingen met het heden. De crash van 2020 was misschien kort en hevig, maar vooral omdat er ongelimiteerd geld in de markten is gepompt. Wat als we straks van Corona af zijn, het gratis geld stopt en de economie er toch niet zo goed voor staat?RocketKoen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:24:
[...]
Een kapotte klok heeft ook 2x per dag gelijk
Ik heb daarom mijn twijfels over je voorspellingen over "oude industrieën". Ja, deze bedrijven hebben wellicht niet het eeuwige leven, maar dit zijn niet de sectoren die het meest overgewaardeerd zijn. Sterker, dat zijn de aandelen die nog steeds het hardst worden getroffen en het minst groeien (misschien niet onterecht). Bovendien, als er echt stront aan de knikker is dan zullen de oude industrieën voorzien in de eerste levensbehoeften: olie, levensmiddelen, etc. Dan ga je het niet redden met je aandeeltjes Tesla met een k/w van boven de 1200...
Die frontier index is natuurlijk ook heel klein, 90 miljard voor Frontier IMI volgens mij. Wil je meer opkomend dan zou ik eerder kijken naar EM SC, dat heeft volgens mij toch nog een market cap van 900 miljard, zo'n anderhalf procent van de ACWI IMI. Daarnaast is EM SC ook gewoon verkrijgbaar als losse ETF (wel met dividendlek). De frontier IMI is eigenlijk niet te krijgen, het zijn allemaal actieve fondsen of nog kleinere indices.Longcat schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:47:
[...]
De 'echte' opkomende landen noemt MSCI 'frontier'. Ik zou heel graag mijn portefeuille uitbreiden met een frontier ETF, maar de opties zijn extreem beperkt vanwege:
- beschikbaarheid van fondsen in NL/Europa (zeker gezien ze kleine size van Frontier ETFs/fondsen)
- verhandelbaarheid van onderliggende aandelen
Daarnaast hebben veel landen in Zuid-Amerika, Afrika en Azie die je als 'Frontier' zou kunnen beschouwen nauwelijks (of zelfs helemaal niet!) een beurs.
Dat is ook interessant; hoe ben je tot deze verdeling gekomen?Panzer_V schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:56:
[...]
NT World 50%
NT Europa 5%
NT SC 10%
NT EM 10%
Mijn cash reserve zit geschat op zo'n 3-4% van mijn vermogen. Ik ga zekers geen 40% opzij leggen, sparen kost geld. Wat je wel zou kunnen doen is proberen te profiteren van kleine correcties op de beurs en dan wat bij te kopen.Codeoranje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:01:
Een correctie is altijd mogelijk en ook een crash. Alleen is altijd de vraag wanneer dan en hoe dan?
Ik zou niet meer dan 10% van je portfolio gaan gebruiken voor iets. Dus ook voor speculeren dat je je reserve geld nodig hebt voor een beurscrash. Het zou kunnen dat over 6 maanden eburs crasht, maar ook over 6 jaar. Als ik wist wanneer dit exact zou zijn dan was ik al stinkend rijk.
[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 11-02-2021 20:32 ]
Keer op keer wordt cijfermatig onderbouwd dat time in the market altijd wint van timing the market. Je hebt nu gewoon 40% van je vermogen dat elk jaar minder waard wordt dankzij inflatie, hopende op die crash die misschien de komende 10 jaar niet komt.Codeoranje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:01:
Dit fund investeert enkel in australasia (ik heb ook nog S&P500 voor meer wereldlijke spreiding).
Over de afgelopen 4 maanden (op 1/10/2020 ingestapt) toch 22.75% winst.
Ik ben er heel blij mee. (ook de sp500 doet het goed)
Vele bedrijven staan nu al hoger dan pre-covid. Daarnaast vind ik het altijd maar raar om te verwijzen naar een gebeurtenis 90 jaar geleden. De wereld en “het leven” is niet vergelijkbaar. Tot slot is die betreffende crash tot zijn oren geanalyseerd en centrale banken doen er alles aan om zo een situatie te voorkomen.Anoniem: 455473 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:16:
[...]
Ik ga denk ik zelf liquideren tot 60-70% cash. Ik vertrouw deze rally niet. We zullen zien wat 2021 brengt maar ik moet echt hieer aan denken:
[Afbeelding]
Misschien is 40% ook wel wat teveel. Maar je moet mijn inziens wel wat hebben om in te zetten als er een gunstige tijd aan komt . Indien de markt of sommige aandelen met 30% dalen tijdens een correctie dan zou het wel stom zijn als je geen geld hebt om bij te kopen.Tsurany schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:21:
[...]
Keer op keer wordt cijfermatig onderbouwd dat time in the market altijd wint van timing the market. Je hebt nu gewoon 40% van je vermogen dat elk jaar minder waard wordt dankzij inflatie, hopende op die crash die misschien de komende 10 jaar niet komt.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Toch blijkt dat in de praktijk meestal niet te werken omdat de beurs meestal omhoog gaat.Codeoranje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:59:
[...]
Misschien is 40% ook wel wat teveel. Maar je moet mijn inziens wel wat hebben om in te zetten als er een gunstige tijd aan komt . Indien de markt of sommige aandelen met 30% dalen tijdens een correctie dan zou het wel stom zijn als je geen geld hebt om bij te kopen.
Nu instappen levert in de meerderheid van de gevallen meer op dan geld achter de hand houden om later in te stappen.
Fair enough, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de stragieen hier. Ik heb in ieder geval een kleine hedge. De 2000 dollar cheques in Amerika komen er nog aan, dus ik denk dat dit nog wel een kleine rally kan opleveren.Deveon schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:56:
[...]
Vele bedrijven staan nu al hoger dan pre-covid. Daarnaast vind ik het altijd maar raar om te verwijzen naar een gebeurtenis 90 jaar geleden. De wereld en “het leven” is niet vergelijkbaar. Tot slot is die betreffende crash tot zijn oren geanalyseerd en centrale banken doen er alles aan om zo een situatie te voorkomen.
Het is lastig
En tot die daling komt blijf dat geld maar geen rendement maken. Het kan wel tien jaar duren voor zo'n dip komt, wil je die tien jaar aan rendement missen voor een eenmalige korting?Codeoranje schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:59:
[...]
Misschien is 40% ook wel wat teveel. Maar je moet mijn inziens wel wat hebben om in te zetten als er een gunstige tijd aan komt . Indien de markt of sommige aandelen met 30% dalen tijdens een correctie dan zou het wel stom zijn als je geen geld hebt om bij te kopen.
Wat ik doe is verplaatsen van aandelen naar ETF en/of defensieve aandelen, zoals iemand anders ook al aangaf. Verder kun je natuurlijk hedgen op goud, grondstoffen, bitcoin of opties. Niemand die een glazen bol heeft, uit de markt zijn doet meer pijn. Er zijn meer opties dan alleen maar aandelen long....Anoniem: 455473 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:04:
[...]
Fair enough, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de stragieen hier. Ik heb in ieder geval een kleine hedge. De 2000 dollar cheques in Amerika komen er nog aan, dus ik denk dat dit nog wel een kleine rally kan opleveren.
Het is lastig
AbsoluutTuxie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:20:
[...]
Wat ik doe is verplaatsen van aandelen naar ETF en/of defensieve aandelen, zoals iemand anders ook al aangaf. Verder kun je natuurlijk hedgen op goud, grondstoffen, bitcoin of opties. Niemand die een glazen bol heeft, uit de markt zijn doet meer pijn. Er zijn meer opties dan alleen maar aandelen long....
Hedgen op bitcoin? Geef je geld dan maar gewoon uit in het casinoTuxie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:20:
[...]
Wat ik doe is verplaatsen van aandelen naar ETF en/of defensieve aandelen, zoals iemand anders ook al aangaf. Verder kun je natuurlijk hedgen op goud, grondstoffen, bitcoin of opties. Niemand die een glazen bol heeft, uit de markt zijn doet meer pijn. Er zijn meer opties dan alleen maar aandelen long....
/f/image/pCGVXxEeEhM1i8kbBjFF1Qnt.png?f=fotoalbum_large)
Wat ook opvalt is dat de waardering tijdens de covid crash juist op fair value was (zo rond de 100%+-15%). Maarja, toen kwam de fed:
:fill(white):strip_exif()/f/image/OrGNV4HLZUBdmNIt6ax4p7ee.png?f=user_large)
Ik ben benieuwd hoeveel lucht er dit keer in de bubbel past voordat hij knapt.
Ik moet nog maar zien hoe het gaat aflopen met de so called disruptors met zeer hoge PE's, P/B, P/S etc. De correctie kan daar heftig zijn:
/f/image/ZCGvOr5tEnKLHgHKDP6UdeUg.png?f=fotoalbum_large)
Maar als je er voor de short-term gains in zit, be your guest en let vooral op het volume? Als lange termijn belegger wil ik mij niet (meer) mengen in dit spel en blijf ik graag bij mijn eigen spelregels (index en value)
Hoe bedoel je als lange termijn belegger? Bedoel je daarmee dat je niet naar je portfolio kijkt of bedoel je dat je profit neemt soms ook en weer belegd als het een fair value is?
Op die momenten zie je ook dat alles naar benden gaat, ook goud en bitcoin. iedereen vlucht in cash, het einde van de wereld is nabij.
Ik hou zelf een 20% cash aan als strategie om om te gaan met die paniekaanvallen. Dus om er voor te zorgen dat ik zelf niet verkoop en om te proberen bij te kopen op die momenten.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn portefeuille al wat voorbij de opbouwfase zit. Dit jaar nog geen enkele transactie gedaan. Ik laat de boel zijn ding doen en ik probeer er zo weinig mogelijk actief mee bezig te zijn.
Dit topic is gesloten.