Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.615 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Radiodurans schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Dat is zeker waar en ook de kracht van simpel market cap brede indexfunds beleggen :*) .

Ik vind het echter wel interessant vanwege de verwaarloosbare lopende kosten: een software wallet kan prima mee met je backup strategie die je als Tweaker al hoort te hebben of je maakt hooguit eenmalige aanschafkosten van een hardware wallet. De aanschafkosten zijn met max 1% (via een broker) ook nog te overzien maar dat kan vast nog lager door gebruik te maken van Exchanges, daar moet ik me nog verder in verdiepen. Ik had >10% 'winst' op dag 1 niet voorzien, iets met een achtbaan...
Is vloeken in de kerk hier, maar er zijn ook crypto index funds, die een mandje van de top coins bevatten. Scheelt ook het handmatige proces van aankopen/bewaren/de juiste kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:30
Defector schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:41:
[...]
Is vloeken in de kerk hier, maar er zijn ook crypto index funds, die een mandje van de top coins bevatten. Scheelt ook het handmatige proces van aankopen/bewaren/de juiste kiezen.
Een deel van de diversificatie voor mij betekent ook het zelf 'in de hand' hebben van de coins ('If you don’t own your private key, you don’t own your bitcoins'). Het automatiseren van de aankoop van Bitcoins zoals ik dat met de rest van mijn portfolio heb gedaan zou wel fijn zijn :)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 09:16

jacobras

Developer

Radiodurans schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Een deel van de diversificatie voor mij betekent ook het zelf 'in de hand' hebben van de coins ('If you don’t own your private key, you don’t own your bitcoins'). Het automatiseren van de aankoop van Bitcoins zoals ik dat met de rest van mijn portfolio heb gedaan zou wel fijn zijn :)
Zo heb ik dat ook, automatische aankoop (<5% van totale maandelijkse inleg) middels Coinbase.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:36
Is er iemand die heeft uitgezocht wat de meest voordelige manier is om te beleggen in een brede index van REITs? Ik wil namelijk graag wat extra exposure aan vastgoed. (Verder beleg ik nog voornamelijk in VWRL, maar ik moet nog uitzoeken of NT niet aantrekkelijker is, dat zie ik hier vaak voorbij komen.)

De afgelopen jaren heb ik bijvoorbeeld: https://www.ishares.com/n...-property-yield-ucits-etf gekocht. Met een TER van 0.59% en daarnaast een dividendlek zijn de kosten wat aan de hoge kant. Vooral omdat vastgoed over het algemeen veel van de winst uitkeert i.p.v. herinvesteert.

Een andere (Nederlandse) ETF van Think heeft fiscaal voordeel: https://www.vanecketfs.nl...ate-UCITS-ETF/9/overzicht, maar volgt een veel kleinere index (Global 100 Index).

Door de populariteit van NT fondsen heb ik hier ook naar gekeken. Zitten er nog speciale nadelen aan bijvoorbeeld de 'Northern Trust Developed Real Estate Index Fund', behalve dan dat het een fonds is i.p.v. een ETF?

Met een TER van 0.12% en zonder dividendlek lijkt mij dit de aantrekkelijkste optie voor extra exposure aan vastgoed. Dan heb ik de afgelopen jaren mogelijk toch zeker wat rendement misgelopen door verkeerde keuzes en hoge kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:14
Maahes schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:08:
[...]

Voor mij was dit ook een van de redenen waarom ik nooit coins heb gekocht. Coins komen vanzelf wel in mijn ETF's zodra bedrijven het op hun balans hebben staan. :)
Ook mijn idee.

En bitcoin (of gelijkaardige initiatieven) kan ook niet zonder infrastructuur, energie, technologie,...

Dus ik blijf gewoon bij mijn wereld ETF. De kennis over hoe je iets moet doen is voor mij veel waardevoller dan de bitcoin (of bvb goud) zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Maahes schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:25:
Is er iemand die heeft uitgezocht wat de meest voordelige manier is om te beleggen in een brede index van REITs? Ik wil namelijk graag wat extra exposure aan vastgoed. (Verder beleg ik nog voornamelijk in VWRL, maar ik moet nog uitzoeken of NT niet aantrekkelijker is, dat zie ik hier vaak voorbij komen.)

De afgelopen jaren heb ik bijvoorbeeld: https://www.ishares.com/n...-property-yield-ucits-etf gekocht. Met een TER van 0.59% en daarnaast een dividendlek zijn de kosten wat aan de hoge kant. Vooral omdat vastgoed over het algemeen veel van de winst uitkeert i.p.v. herinvesteert.

Een andere (Nederlandse) ETF van Think heeft fiscaal voordeel: https://www.vanecketfs.nl...ate-UCITS-ETF/9/overzicht, maar volgt een veel kleinere index (Global 100 Index).

Door de populariteit van NT fondsen heb ik hier ook naar gekeken. Zitten er nog speciale nadelen aan bijvoorbeeld de 'Northern Trust Developed Real Estate Index Fund', behalve dan dat het een fonds is i.p.v. een ETF?

Met een TER van 0.12% en zonder dividendlek lijkt mij dit de aantrekkelijkste optie voor extra exposure aan vastgoed. Dan heb ik de afgelopen jaren mogelijk toch zeker wat rendement misgelopen door verkeerde keuzes en hoge kosten.
Ik zit in de TRET van VanEck, maar wel met een hele kleine positie. Maar waarom wil je in TRET investeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 16:50
TTOO vandaag weer +$0,69 (22,26%) naar $3,79. Ik hoop dat jullie er genoeg gekocht hebben ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
coelho schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:04:
TTOO vandaag weer +$0,69 (22,26%) naar $3,79. Ik hoop dat jullie er genoeg gekocht hebben ;)
Lekker hoor!
Net mijn maandelijks geld in Unilever geïnvesteerd. Toch nog maar een plukje investeren morgen...

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Charly schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Vandaag in het nieuws omdat ze 500 liter van het spul in een vlucht gebruikt hebben. Voor referentie, een 747 "doet" ongeveer 4 liter per seconde als ik het internet mag geloven. Dus vooralsnog alleen hele korte vluchten. :P

Ik ken de details niet, maar als ik het zo lees (europees opschalen, veel groene stroom nodig, luchtvaart moet incentive krijgen om het te gaan gebruiken) zijn ze voorlopig nog niet "live".

Neemt niet weg dat het een interessante ontwikkeling op het pad naar alternatieve brandstoffen is. Maar of het echt ergens heen gaat / serieus geld op gaat leveren voor Shell?

https://nos.nl/artikel/23...etische-kerosine-was.html
Die synthetische kerosine heeft een enorme slecht efficiëntie. Voor elke ton CO2 die je bespaart door geen echte kerosine te gebruiken, stookt een kolencentrale ergens in het land 8 ton CO2 de lucht in.

Het is dus vooral virtue signaling. Niemand gaat dit ooit daadwerkelijk gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee dat is het nadeel van speelgeld, het geeft je te weinig ruimte om flink in te stappen. Ik heb allerlei aandelen met potentie maar telkens 100 euro hier, 200 daar. Dat zet geen zoden aan de dijk. Maar met 10.000 euro instappen op een bedrijf is ook weer zo'n stap.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:54
Tsurany schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:22:
[...]

Nee dat is het nadeel van speelgeld, het geeft je te weinig ruimte om flink in te stappen. Ik heb allerlei aandelen met potentie maar telkens 100 euro hier, 200 daar. Dat zet geen zoden aan de dijk. Maar met 10.000 euro instappen op een bedrijf is ook weer zo'n stap.
Dat ligt maar net aan de grootte van je portefeuille. Ik ga me niet druk maken om 100 euro hier of daar ;)

Overigens heb ik tegen beter weten in naar mijn onderbuik geluisterd en een groot deel van mijn portefeuille afgebouwd. Mooie winsten verzilverd, en ik heb weinig vertrouwen dat het allemaal zo hoog blijft de komende tijd. Of ik zit er grandioos naast en loop een mooi rendement mis.

Mijn positie in URW heb ik in ieder geval weten te verkopen tegen bijna 72 euro vorige week (aangekocht op 40), staan nu alweer op 60... Daar kan nog wel wat extra van af.

De vaccin hype is geweest, lockdown blijft nog wel even. Derde golf is in aantocht, niet alle vaccins werken goed tegen elke mutatie, en ondertussen draaien de geldpersen overuren. Ik zie het nu somberder in dan in maart toen ik gewoon bleef zitten (en lekker bijkocht). Ach, Buffet heeft ook een mega stapel cash liggen in afwachting tot een goed moment.

Ik kan ook gewoon een appartement/tussenwoning kopen en voor een simpele maandelijkse cashflow gaan. Of dat in het huidige politieke klimaat een verstandige zet is weet ik ook niet... Huisjesmelkers worden steeds vaker als boeman gezien, ipv als leverancier van onderdak voor iemand die geen hypotheek kan krijgen vanwege alle strenge maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:45

Jebus4life

BE User

Ik had beter iets korter op de bal gespeeld ivm Cassava... |:(
Je zag voorbeurs dat het aandeel hot was ( uiteindelijk geopend op 52, nadat vrijdag op 44 gesloten was), ik ging uit van minimaal een kleine daling na die opening, en had een limit order van 30 a 48 opgezet. De low is dan uitgekomen op 48,2, waarna de boel omhoog knalde naar 60+

Wel een pijnlijke, als het mijn order had aangetikt stond ik lekker op +30% over 1 dag.. Ik twijfel wat ik moet doen. Limit order aanpassen en kijken om morgen 25 stuks a 58 op te pikken... Zelfde bedrag, maar wel 5 aandelen minder, dat pikt dan toch een beetje.

De boel lijkt richting einde beursdag wat te genormaliseerd te zijn. Dat zou normaal gezien de trend wat moeten worden de komende dagen schat ik (lichte stijging or een lichte daling), maar de kans voor sub-50 lijkt definitief voorbij.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pirke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:38:
[...]

Dat ligt maar net aan de grootte van je portefeuille. Ik ga me niet druk maken om 100 euro hier of daar ;)
Dat is natuurlijk een goed punt. Mijn portefeuille is hopelijk eind van dit jaar 80k, gebaseerd op huidige waarde en de inleg komende maanden. Het voelt alleen niet goed om nu ETF's te verkopen om daar van aandelen te kopen. Dus de aandelen komen vooralsnog uit het nieuwe speelgeld, zo'n 25% van het maandelijks te beleggen vermogen, en zal wel telkens een groter deel van de portefeuille worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 11:01
Defector schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Is dat vloeken in de kerk? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de lange termijn beleggers hier denken over een klein beetje crypto elke maand aanschaffen. Zeker nu het steeds meer wordt overgenomen door instituties en bedrijven. Hoe denkt men daarover? En de voorkeur lijkt me dan zelf aanschaffen of toch zo'n dure 2% ETN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:22
[...]
Overigens heb ik tegen beter weten in naar mijn onderbuik geluisterd en een groot deel van mijn portefeuille afgebouwd. Mooie winsten verzilverd, en ik heb weinig vertrouwen dat het allemaal zo hoog blijft de komende tijd. Of ik zit er grandioos naast en loop een mooi rendement mis.
Voor mij persoonlijk voelt dit ook echt als zo'n periode waarop je later terugkijkt van: had ik toen maar verkocht, ik kon toch zien dat het allemaal erg hard ging en hoog stond?

Maar goed, onderbuikgevoel is op de beurs niet altijd een goede raadgever. Ik ga rustig door met mijn maandelijkse inleg in de NT fondsen. Het geld dat ik in losse aandelen investeer (speelgeld kan ik het niet meer noemen) houd ik wel even apart. Eén van de lessen die ik wel geleerd heb is dat je geduldig moet zijn en niet direct op de volgende kans moet springen omdat je geld maar even niets staat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Zijn er nog mensen die hier gaan investeren in APHA? Telkens denk ik dat ik al te laat ben, maar hij blijft plussen.

Verder ben ik wel geinteresseerd in EBON, maar die kan ik niet krijgen via mijn broker :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:22
Anoniem: 525104 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:24:
Zijn er nog mensen die hier gaan investeren in APHA? Telkens denk ik dat ik al te laat ben, maar hij blijft plussen.

Verder ben ik wel geinteresseerd in EBON, maar die kan ik niet krijgen via mijn broker :|
Ik heb APHA gisteren verkocht op $18. Indien de merger met TLRY doorgaat zal het aandeel nog wel even doorstijgen. Heb de exacte cijfers niet paraat, maar volgens mij krijgen APHA aandeelhouders ca. 0.83 TLRY aandeel per APHA aandeel. TLRY staat momenteel op $30, dus bij deze koers én het doorgaan van de merger kan APHA nog wel even doorstijgen ($30 x 0.83). Heb me verder niet verdiept in de kans op het doorgaan en de timing van de merger, snelle winst gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06 22:41
Wat zijn de meningen over AMC? Zal het allleen maar erger worden of zal de lang verwachte short squeeze misschien toch eens gebeuren? Het staat nu weer vrij laag en er word zoveel over geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Heel benieuwd hoe de cijfers van Randstad gaan landen vandaag. Heb al een mooi ritje met ze gemaakt afgelopen jaar, dus afhankelijk van het enthousiasme vandaag misschien een mooi moment om afscheid te nemen en de winst in een ETF te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Laatst online: 30-03-2024
Gisteren at open op een leuke prijs kunnen kopen en momenteel +10,82% oOo
Maar maar 10 aandelen gekocht -O-

Ik had er gisteren eigenlijk wat beter over na moeten denken en er wat meer moeten kopen. Maar goed, hindsight en zo.
Ik had ook wat gepland voor $ACB maar helaas wat te laag ingezet met m'n limit order dus die is niet gevuld.

Hoe denk jij over $SNDL eigenlijk? De fundamentals lijken me wel goed en op termijn durf ik best te geloven dat rond de dollar inkopen nog best voordelig is. Ik heb mezelf alleen beloofd om zeer conservatief te zijn met aandelen die al de hoogte ingegaan zijn in de afgelopen maanden.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shamalamadindon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Gisteren at open op een leuke prijs kunnen kopen en momenteel +10,82% oOo
Maar maar 10 aandelen gekocht -O-

Ik had er gisteren eigenlijk wat beter over na moeten denken en er wat meer moeten kopen. Maar goed, hindsight en zo.
Ik had ook wat gepland voor $ACB maar helaas wat te laag ingezet met m'n limit order dus die is niet gevuld.

Hoe denk jij over $SNDL eigenlijk? De fundamentals lijken me wel goed en op termijn durf ik best te geloven dat rond de dollar inkopen nog best voordelig is. Ik heb mezelf alleen beloofd om zeer conservatief te zijn met aandelen die al de hoogte ingegaan zijn in de afgelopen maanden.
Netjes!

APHA stijgt wel lekker inderdaad.

Ik denk dat we nu inmiddels wel een beetje 'laat' zijn om nog in die cannabis hype te stappen.
Althans, als je snel wins wilt. Long term zal het nog wel stijgen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Anoniem: 525104 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:09:
Long term zal het nog wel stijgen lijkt me.
Mits federale legalization er door komt dit jaar gaan de huidige stijgingen nog klein lijken denk ik. Heb er wel een hevig gevalletje FOMO mee moet ik zeggen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shamalamadindon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:18:
[...]

Mits federale legalization er door komt dit jaar gaan de huidige stijgingen nog klein lijken denk ik. Heb er wel een hevig gevalletje FOMO mee moet ik zeggen.
Herkenbaar ja :+

Zou alleen niet weten in welke je zou moeten investeren, het zijn er echt behoorlijk veel. ETF misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:09

ChillPascal

In the end...

Enkele weken geleden heb ik mijn portfolio geimporteerd in PP. Daarbij zijn diverse zaken zijn mij nog niet helemaal helder, wellicht dat iemand mij kan voorzien van antwoorden.

1)
Er lijkt iets niet goed te gaan in de aandelensplitsing. In mijn situatie heb ik enkele TSLA aandelen aangekocht op Q2 2020. In de prestatiegrafiek zie ik direct een verticale lijn naar -100%(?). Bij de aandelensplitsing enkele maanden later schiet die verticaal weer naar ca +50%. De lijn eindigt bij +175%. Hoe wordt deze waarde berekend? Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IX_FcdNWHs6Vt1WkI8BLnqhrzP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pmglr1hZ18LF6ynQ0caAQPtN.png?f=fotoalbum_large

2)
Kan iemand een simpele toelichting geven op de True Time-Weighted Rate of Return en de Interal Rate of Return. Het blijft mij wat vaag. Voornamelijk als ik in het dashboard kijk van de prestaties. Zo zie bij van het afgelopen jaar 357% en 356% voor respectievelijk TTWROR en IRR. Bij twee jaar is dit echter -4194% en NaN%, terwijl dit voor de afgelopen 3 jaar weer naar 1425% en 147% schiet. 8)7

3)
Hoe gaan jullie om met de depositorekeningen in PP? In mijn geval heb ik mijn Rabo-betaalrekeningen gekoppeld aan de Rabo Effectenrekening. Daarnaast heb ik nog een rekeningen lopen bij DeGiro. Het saldo van mijn Rabo-deposito rekening in PP is altijd negatief, omdat ik daar de aanschaffen van doe en de kosten van betaal. Daarnaast neem ik geld "op" bij deze rekeningen, welke ik vervolgens weer op de depositorekeningen van DeGiro stort. Is dat de meest voor de hand liggende workflow om alles goed in beeld te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-06 05:30
ChillPascal schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:23:
Enkele weken geleden heb ik mijn portfolio geimporteerd in PP. Daarbij zijn diverse zaken zijn mij nog niet helemaal helder, wellicht dat iemand mij kan voorzien van antwoorden.

1)
Er lijkt iets niet goed te gaan in de aandelensplitsing. In mijn situatie heb ik enkele TSLA aandelen aangekocht op Q2 2020. In de prestatiegrafiek zie ik direct een verticale lijn naar -100%(?). Bij de aandelensplitsing enkele maanden later schiet die verticaal weer naar ca +50%. De lijn eindigt bij +175%. Hoe wordt deze waarde berekend? Zie afbeelding:

[Afbeelding]

2)
Kan iemand een simpele toelichting geven op de True Time-Weighted Rate of Return en de Interal Rate of Return. Het blijft mij wat vaag. Voornamelijk als ik in het dashboard kijk van de prestaties. Zo zie bij van het afgelopen jaar 357% en 356% voor respectievelijk TTWROR en IRR. Bij twee jaar is dit echter -4194% en NaN%, terwijl dit voor de afgelopen 3 jaar weer naar 1425% en 147% schiet. 8)7

3)
Hoe gaan jullie om met de depositorekeningen in PP? In mijn geval heb ik mijn Rabo-betaalrekeningen gekoppeld aan de Rabo Effectenrekening. Daarnaast heb ik nog een rekeningen lopen bij DeGiro. Het saldo van mijn Rabo-deposito rekening in PP is altijd negatief, omdat ik daar de aanschaffen van doe en de kosten van betaal. Daarnaast neem ik geld "op" bij deze rekeningen, welke ik vervolgens weer op de depositorekeningen van DeGiro stort. Is dat de meest voor de hand liggende workflow om alles goed in beeld te krijgen?
t.a.v. 1:
Ik heb ook wel eens een aandelensplit doorgevoerd en dat ging prima in PP.

vragen:
- heb je de aandelensplit zelf ook in PP doorgevoerd? (via de rechter muisklik - stock split optie)
- klopt het aantal aandelen wat je werkelijk hebt en is dit over de gehele periode van bezit ook teruggerekend? Oftewel Is de wijziging in PP goed met terugwerkende kracht verwerkt? Het moet niet zo zijn dat je nu 100 aandelen hebt en voor de split in PP 50 aandelen.
- zijn de historische prijzen ook goed herberekend met terugwerkende kracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:59

oscar82

De ondertitel

WizZie- schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:56:
[...]

Is dat vloeken in de kerk? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de lange termijn beleggers hier denken over een klein beetje crypto elke maand aanschaffen. Zeker nu het steeds meer wordt overgenomen door instituties en bedrijven. Hoe denkt men daarover? En de voorkeur lijkt me dan zelf aanschaffen of toch zo'n dure 2% ETN?
Waarom zou je wel speculeren met een munt (currency)? En dan zelfs eentje die niet eens door een overheid ondersteund wordt.

Je kan ook een gedeelte van je cash positie in dollars aanhouden. Sommigen doen dat. Maar als je er niks mee gaat kopen zie ik het nut er niet van in. Dus denk je in de toekomst te gaan leven van (of werken met) bitcoin? [zie Tesla] Ja, dan kan het handig zijn er een positie in op te bouwen. En ik vind het prima dat bedrijven waar ik een aandeel in heb een strategische beslissing maken om crypto te accepteren als betaalmiddel of zelf aan te houden, net zoals andere munteenheden. Maar direct hoef ik persoonlijk niet aan het risico blootgesteld te worden.

Net zo min als Poolse Zloty's ofzo.Ik verwacht in de toekomst vooral te investeren en consumeren met euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43

Ik heb APHA in december gekocht en voor een kleine winst weer verkocht. Tilray net zo, die had ik volgens mij nog voor $7.40.

Nu steeds wel naar TLRY en APHA gekeken maar steeds niet gekocht omdat ik dacht dat ie nu wel op zijn top moet staan. CGC heb ik nog wel, maar die staat maar zo'n 80% sinds ik hem gekocht heb.

Ik verwacht nog steeds wel dat ze nog wel ergens hard naar beneden komen en dat je dan nog wel kan instappen. En anders maar niet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Anoniem: 525104 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:21:
[...]

Herkenbaar ja :+

Zou alleen niet weten in welke je zou moeten investeren, het zijn er echt behoorlijk veel. ETF misschien?
MJ is de ETF volgens mij voor cannabis. Er is ook een YOLO ETF, maar die kan ik je niet adviseren :).

Ik was zelf destijds met deze bezig: CGC, SNDL, ACB, TLRY, CRON en APHA. Alleen CGC en ACB heb ik nu nog. Er zijn er een heleboel idd. Ik wacht even op de volgende dip totdat ik weer bij ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
ChillPascal schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:23:

1)

[Afbeelding]

2)

3)
1) Ziet eruit als een data probleem. Ik had ook wat problemen destijds met Tesla. Heb je alles nagekeken, en ook de data wat binnenkomt? Beste is om alle data te verwijderen van Tesla en dan opnieuw te importeren. Dus in PP bewerk Tesla, tabje historische data, selecteer "none" en bij de popup selecteer "ja" over het verwijderen van data. Daarna verander het weer terug naar Yahoo.

2) NaN is not a number, ook een probleem en data gerelateerd. Over wat wat is:
https://www.investopedia.com/terms/t/time-weightedror.asp
https://www.investopedia.com/terms/i/irr.asp

3) "Rabo-deposito rekening in PP is altijd negatief" Ik snap je vraag niet maar als je een storting doet naar een rekening, moet dit ook in PP gedaan worden. Ik snap ook niet wat DeGiro te maken heeft met Rabo. Je kan meerdere "rekeningen" maken in PP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Qunix schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:09:
[...]

1) Ziet eruit als een data probleem. Ik had ook wat problemen destijds met Tesla. Heb je alles nagekeken, en ook de data wat binnenkomt? Beste is om alle data te verwijderen van Tesla en dan opnieuw te importeren. Dus in PP bewerk Tesla, tabje historische data, selecteer "none" en bij de popup selecteer "ja" over het verwijderen van data. Daarna verander het weer terug naar Yahoo.

2) NaN is not a number, ook een probleem en data gerelateerd. Over wat wat is:
https://www.investopedia.com/terms/t/time-weightedror.asp
https://www.investopedia.com/terms/i/irr.asp
Ik heb de data van TSLA al een opnieuw geïmporteerd. Het is wel een goed idee om de historische data te checken. Ik heb de bron nooit gewijzigd, dus weet niet zeker waar PP de data vandaan haalt.
3) "Rabo-deposito rekening in PP is altijd negatief" Ik snap je vraag niet maar als je een storting doet naar een rekening, moet dit ook in PP gedaan worden. Ik snap ook niet wat DeGiro te maken heeft met Rabo. Je kan meerdere "rekeningen" maken in PP.
Ik heb inderdaad ook meerdere rekeningen, maar ik ben even benieuwd wat de aanbevolgen 'workflow'. Ik gebruik daarbij de onderstaande methode.

Ik koop voor €2000,- NT fondsen via de RABO.
Ik stort €1000,- naar DeGiro. Hiermee schaf ik voor €800 aandelen aan.

In PP heb ik dan de volgende saldo's:
  • Rabo deposito - €3000,-
  • Rabo beleggingen €2000,-
  • DeGiro deposito €200,-
  • DeGiro beleggingen €800,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
ChillPascal schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Ik heb de data van TSLA al een opnieuw geïmporteerd. Het is wel een goed idee om de historische data te checken. Ik heb de bron nooit gewijzigd, dus weet niet zeker waar PP de data vandaan haalt.
En van Yahoo downloaden en handmatig importeren?
[...]

Ik heb inderdaad ook meerdere rekeningen, maar ik ben even benieuwd wat de aanbevolgen 'workflow'. Ik gebruik daarbij de onderstaande methode.

• DeGiro deposito €200,-
Waarom stort je niet 2000 op de Rabo rekening eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-06 09:22
[...]

[...]

• DeGiro deposito €200,-
Hou je er ook rekening mee dat er geld op je Rabo deposito moet komen? Uit bovenstaand verhaal kan ik niet opmaken of je dat doet, maar als je alleen maar geld vanaf je Rabo deposito gebruikt om aandelen NT mee te kopen, is het natuurlijk niet vreemd dat je altijd negatief staat :+ Dus eigenlijk zou je elke salarisboeking dan ook in moeten voeren als storting op je deposito. En als je het helemaal perfect wilt doen (dus saldo in PP moet saldo op raborekening volgen) dan zou je ook elke andere storting moeten invoeren en uitgave als onttrekking moeten boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:03

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Even een korte vraag;

Mijn oog is gevallen op aandelen binnen de EU op andere beurzen. Nou weet ik dat daar mogelijk wat verliezen mbt uitbetalend dividend op kunnen treden, ik kan echter weinig informatie hierover vinden. Wat zijn de risico's en kan het bijvoorbeeld schelen om het aandeel op een andere beurs te kopen?

Als simpel voorbeeld bedoel ik bijv Danone in zowel Parijs, Frankfurt en Milaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De beurs heeft daar geen invloed op. Het gaat om het land waarin het bedrijf is gevestigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:57
tuinïnen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:48:
Even een korte vraag;

Mijn oog is gevallen op aandelen binnen de EU op andere beurzen. Nou weet ik dat daar mogelijk wat verliezen mbt uitbetalend dividend op kunnen treden, ik kan echter weinig informatie hierover vinden. Wat zijn de risico's en kan het bijvoorbeeld schelen om het aandeel op een andere beurs te kopen?

Als simpel voorbeeld bedoel ik bijv Danone in zowel Parijs, Frankfurt en Milaan.
De venue van aanschaf heeft geen invloed op dividend(belasting). Doorgaans geldt land van hoofdkantoor als houvast voor eventuele belastingregels.

Voor Danone geldt dus Frankrijk als regime voor dergelijke regels.

[ Voor 4% gewijzigd door DJTimo op 09-02-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Zr40 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:56:
De beurs heeft daar geen invloed op. Het gaat om het land waarin het bedrijf is gevestigd.
DJTimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:56:
[...]

De venue van aanschaf heeft geen invloed op dividend(belasting). Doorgaans geldt land van hoofdkantoor als houvast voor eventuele belastingregels.
Mijn dank voor dit antwoord. En hoe werkt het in de praktijk met betrekking tot dividendbelasting? Wordt hier automatisch het juiste tarief toegepast bij de broker (bijv de Giro) of is er risico op dubbele belasting binnen de EU?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

tuinïnen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Mijn dank voor dit antwoord. En hoe werkt het in de praktijk met betrekking tot dividendbelasting? Wordt hier automatisch het juiste tarief toegepast bij de broker (bijv de Giro) of is er risico op dubbele belasting binnen de EU?
Nee, dat gebeurt niet automatisch. Er wordt 30% ingehouden en je moet zelf bij de Franse belastingdienst vragen om teruggaaf van hetgeen teveel is ingehouden. Voor Frans dividend vereist dit medewerking van je broker, en als ze meewerken brengen ze hier kosten voor in rekening. Hier staat het proces uitgelegd: https://tax-reclaim.nl/dividendbelasting/frankrijk/

15% kan je zoals gebruikelijk verrekenen in de Nederlandse belastingaangifte.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 09-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:17
Zr40 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Nee, dat gebeurt niet automatisch. Er wordt 30% ingehouden en je moet zelf bij de Franse belastingdienst vragen om teruggaaf van hetgeen teveel is ingehouden. Dit vereist medewerking van je broker, en als ze meewerken brengen ze hier kosten voor in rekening. Hier staat het proces uitgelegd: https://tax-reclaim.nl/dividendbelasting/frankrijk/

Bij Binck kan je wel regelen dat ze standaard het juiste percentage inhouden voor Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Als particulier is het terug te claimen bedrag mogelijk al snel te klein en als er kosten aan vast zitten voor je broker loont het mogelijk niet de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Heb een paar vragen voor IB gebruikers hier. Na de migratie ben ik bij IBIE terecht gekomen.

Momenteel heb ik het grootste gedeel van mijn portfolio in NT World bij de Rabo. Deze is wel lekker gegaan de laatste weken.

Dan heb ik nog wat speelgeld bij Trading 212 en IB uitstaan. Trading 212 heb ik nu nog voor aandelen die ik wat langer vast ga houden. IB heb erbij genomen omdat je daar meer producten hebt en ook toegang tot voorbeurs/nabeurs. Ik doe het vooral voor de fun en ik verwacht er niet al te veel van.

Bij IB zijn er aantal keuzes die je kan maken voor je account:
  • Account type: cash/margin. Ik heb een cash account. Na de migratie lijkt het zo dat je verkopen nu direct gesettled worden, dus ik zie niet meer zoveel nadelen aan een cash account. Wat gebruiken jullie?
  • IBKR pricing plan: tiered/fixed. Ik heb nu fixed, daar staat ie standaard op. Tiered lijkt goedkoper, maar dan zit je nog met exchange kosten die erbovenop komen. Ik werk sowieso met limit order en volgens mij zijn die kosten dan lager. Wat gebruiken jullie?
  • User Interface: web/mobile/tws. Overdag gebruik ik wel de web interface. Deze is regelmatig niet goed bereikbaar voor mij. Hebben meer mensen daar last van? Mobile werkt meestal wel goed, maar dat vind ik niet altijd even prettig. TWS gebruik ik mijn thuis computer, dat werkt over het algemeen perfect ook al ziet het eruit alsof het uit de vorige eeuw stamt.
  • Ook heb ik mijn base currency op USD gezet, omdat ik na de migratie anders geen EUR naar USD kon converteren. Zijn hier nog nadelen aan? Lijkt me voor de belastingaangifte in ieder wel handig om het in EUR te hebben. Ik was van plan het terug te zetten zodra ik weer normaal EUR naar USD kon converteren.
  • Hoe importeer je de data van IB naar Portfolio Performance? Ik was er mee bezig geweest via de Flex Query report, maar het was me nog niet gelukt.
SYED werkt alleen op een margin account of een cash account met 50k+ (niet mijn definitie van speelgeld) heb ik gelezen. Had nu wel de mogelijkheid om me daarvoor aan te melden. Dat was eerder nog niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Momenteel houd ik mijn transacties bij in ShareSight, maar dat programma vraagt $12 per maand bij meer dan 10 aandelen/holdings. Het liefst zou ik een alternatief hebben waar ik mijn transacties van DeGiro rechtstreeks kan importeren. Ben al een paar keer begonnen met Portfolio Performance, maar loop al vast op de eerste pagina. Als ik een nieuw portfolio bestand maak, wordt er direct om een Effectenrekening en een Referentieaccount gevraagd. Geen idee wat ik daar in moet vullen.

Als ik start met importeren, dan krijg ik errors, ongeacht of ik CSV of PDF importeer. Betekent dit dat PP gewoon niet werkt met DeGiro of zijn er workarounds? Als ik alles met de hand moet aanpassen, kan ik het net zo goed niet doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan Stark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:37:
Account type: cash/margin. Ik heb een cash account. Na de migratie lijkt het zo dat je verkopen nu direct gesettled worden, dus ik zie niet meer zoveel nadelen aan een cash account. Wat gebruiken jullie?
Margin hier. Het heeft geen nadelen ten opzichte van cash als je dezelfde dingen blijft doen. Een reden om toch voor cash te gaan is dat je wordt weerhouden om dingen te doen die margin vereisen.
IBKR pricing plan: tiered/fixed. Ik heb nu fixed, daar staat ie standaard op. Tiered lijkt goedkoper, maar dan zit je nog met exchange kosten die erbovenop komen. Ik werk sowieso met limit order en volgens mij zijn die kosten dan lager. Wat gebruiken jullie?
Tiered hier. Het is vrijwel altijd goedkoper. Er zijn specifieke gevallen waarbij het duurder zou kunnen zijn, met name bij middelgrote orders die marketable zijn. Afgezien daarvan is fixed gemakkelijk te begrijpen.

Als je nog te maken hebt met de minimum activity fee, en je zou daar met fixed onder blijven, dan maakt de keuze geen verschil. Anders zou ik tiered aanraden.
User Interface: web/mobile/tws. Overdag gebruik ik wel de web interface. Deze is regelmatig niet goed bereikbaar voor mij. Hebben meer mensen daar last van? Mobile werkt meestal wel goed, maar dat vind ik niet altijd even prettig. TWS gebruik ik mijn thuis computer, dat werkt over het algemeen perfect ook al ziet het eruit alsof het uit de vorige eeuw stamt.
Ik gebruik uitsluitend TWS om mee te handelen. Ik ben geen fan van Client Portal om mee te handelen. Ik vind de functionaliteit belangrijker dan het uiterlijk.
Ook heb ik mijn base currency op USD gezet, omdat ik na de migratie anders geen EUR naar USD kon converteren. Zijn hier nog nadelen aan? Lijkt me voor de belastingaangifte in ieder wel handig om het in EUR te hebben. Ik was van plan het terug te zetten zodra ik weer normaal EUR naar USD kon converteren.
Is dit niet al lang opgelost? Ik kan in ieder geval gewoon converteren naar USD met EUR als base currency.

De base currency wordt gebruikt voor je statements, je account window en andere overzichten, margin requirements, market data fees, en transactiekosten voor currency conversion.

Ik zie eigenlijk geen reden voor Nederlanders om iets anders te kiezen dan EUR.
Hoe importeer je de data van IB naar Portfolio Performance? Ik was er mee bezig geweest via de Flex Query report, maar het was me nog niet gelukt.
Ik doe het handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 10:38

Broodje_Aap

Professioneel prutser

coelho schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:49:
Momenteel houd ik mijn transacties bij in ShareSight, maar dat programma vraagt $12 per maand bij meer dan 10 aandelen/holdings. Het liefst zou ik een alternatief hebben waar ik mijn transacties van DeGiro rechtstreeks kan importeren. Ben al een paar keer begonnen met Portfolio Performance, maar loop al vast op de eerste pagina. Als ik een nieuw portfolio bestand maak, wordt er direct om een Effectenrekening en een Referentieaccount gevraagd. Geen idee wat ik daar in moet vullen.

Als ik start met importeren, dan krijg ik errors, ongeacht of ik CSV of PDF importeer. Betekent dit dat PP gewoon niet werkt met DeGiro of zijn er workarounds? Als ik alles met de hand moet aanpassen, kan ik het net zo goed niet doen...
Ik ben ook een tijdje bezig geweest met PP, maar vind het persoonlijk (voor mij) niet zo'n fijn programma, dus heb aan de hand van Google spreadsheet mijn gehele eigen portfolio gemaakt, waaronder met transacties (kosten autofx etc.), dividend en nog meer. Werkt voor mij veel fijner en kan ik ook in 1 oogopslag zien wat ik wil zien.

Koersen worden bijgehouden aan de hand van Google finance. Helaas doet Google finance geen dividend bijhouden dus doe ik dat via Yahoo finance met de importxml functie van Google spreadsheet.

Misschien is dat ook iets voor jou?

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Broodje_Aap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:02:
[...]

Ik ben ook een tijdje bezig geweest met PP, maar vind het persoonlijk (voor mij) niet zo'n fijn programma, dus heb aan de hand van Google spreadsheet mijn gehele eigen portfolio gemaakt, waaronder met transacties (kosten autofx etc.), dividend en nog meer. Werkt voor mij veel fijner en kan ik ook in 1 oogopslag zien wat ik wil zien.

Koersen worden bijgehouden aan de hand van Google finance. Helaas doet Google finance geen dividend bijhouden dus doe ik dat via Yahoo finance met de importxml functie van Google spreadsheet.

Misschien is dat ook iets voor jou?
Ik heb voorheen ook met een spreadsheet gewerkt, maar het vervelende is dat je dan nog ontzettend veel handmatig aan de gang moet. Als je bijvoorbeeld een order van 1000 stuks van een Amerikaans aandeel inlegt, en het het wordt uitgevoerd als 10x 100 stuks in een tijdsbestek van een uur, dan zit je dus met 10 transacties met elk een eigen dollarkoers. Een dollarportfolio werkt vervolgens ook niet als je andere aandelen weer in Euro hebt. Bovendien is Euro mijn main currency, want dat is het enige dat ik hier kan uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

coelho schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Ik heb voorheen ook met een spreadsheet gewerkt, maar het vervelende is dat je dan nog ontzettend veel handmatig aan de gang moet. Als je bijvoorbeeld een order van 1000 stuks van een Amerikaans aandeel inlegt, en het het wordt uitgevoerd als 10x 100 stuks in een tijdsbestek van een uur, dan zit je dus met 10 transacties met elk een eigen dollarkoers. Een dollarportfolio werkt vervolgens ook niet als je andere aandelen weer in Euro hebt. Bovendien is Euro mijn main currency, want dat is het enige dat ik hier kan uitgeven...
Daar heb je zeker gelijk in, al vind ik dat ik in PP ook nog veel handmatig in moet voeren. Dan geef ik persoonlijk liever iets meer tijd uit aan een spreadsheet waar het bij mij overzichtelijk is, dan dat ik blijf zoeken in een programma.

En ja tuurlijk, naarmate je er meer mee werkt zal het vast een simpel en overzichtelijk programma zijn, maar met Spreadsheet kan je ook een hoop automatiseren.

Wat betreft de dollarkoers, ik doe dit aan de hand van google finance EUR>USD, ja en voor de transactie voer ik inderdaad de prijs per share, transactiekosten en autofx handmatig in. Dit vind ik persoonlijk geen probleem.

Heb voor zover ik mij kan herinneren niet in functie in PP gezien die ook autofx meeneemt ed.

Daarnaast is autofx bij DeGiro een standaard percentage geloof ik, dus dat zou zelf ook geautomatiseerd worden in de spreadsheet bedenk ik me net! :9

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dan heb ik nog wat speelgeld bij Trading 212 en IB uitstaan. Trading 212 heb ik nu nog voor aandelen die ik wat langer vast ga houden. IB heb erbij genomen omdat je daar meer producten hebt en ook toegang tot voorbeurs/nabeurs. Ik doe het vooral voor de fun en ik verwacht er niet al te veel van.

[..]

SYED werkt alleen op een margin account of een cash account met 50k+ (niet mijn definitie van speelgeld) heb ik gelezen. Had nu wel de mogelijkheid om me daarvoor aan te melden. Dat was eerder nog niet zo.
Vanwaar de keuze om T212 te gebruiken voor lange termijn en IB voor speelgeld? Ik deed in eerste instantie juist andersom omdat T212 je voordeliger voor kleine bedragen in kan leggen (de transactiekosten zitten in de spread) en bij IBKR profiteer je zelf mee van het uitlenen van aandelen. Inmiddels doe ik nu alles bij IBKR behalve crypto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik loop er de laatste tijd tegen aan dat bepaalde ETF's en aandelen niet via DeGiro te koop zijn, gaat dan met name om Amerikaanse ETF's en aandelen. Soms is het aandeel wel te koop bij Frankfurt maar dan ben je minimaal 7,50 kwijt voor de aankoop.

Nu zit ik naar een extra broker te kijken voor die aandelen maar ik ben er nog niet helemaal uit wat dan interessant is. Lynx als Nederlandse variant van Interactive Brokers vraagt 6 euro per transactie minimaal, dan verlies je bij kleinere aankopen onder de 600 euro al 1% van je rendement. Interactive Brokers zelf lijkt goedkoper maar heeft alsnog aardige kosten. Voor zover ik kan zien hebben beiden geen maandelijkse kosten of eisen mbt minimum vermogen.
Trading 212 lijkt ook een goede optie maar volgens mij ben je daar ook aardig gelimiteerd qua producten die je kan aanschaffen.

Wat zouden jullie naast DeGiro aanraden als secondary broker?

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 09-02-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Broodje_Aap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in, al vind ik dat ik in PP ook nog veel handmatig in moet voeren. Dan geef ik persoonlijk liever iets meer tijd uit aan een spreadsheet waar het bij mij overzichtelijk is, dan dat ik blijf zoeken in een programma.

En ja tuurlijk, naarmate je er meer mee werkt zal het vast een simpel en overzichtelijk programma zijn, maar met Spreadsheet kan je ook een hoop automatiseren.

Wat betreft de dollarkoers, ik doe dit aan de hand van google finance EUR>USD, ja en voor de transactie voer ik inderdaad de prijs per share, transactiekosten en autofx handmatig in. Dit vind ik persoonlijk geen probleem.

Heb voor zover ik mij kan herinneren niet in functie in PP gezien die ook autofx meeneemt ed.

Daarnaast is autofx bij DeGiro een standaard percentage geloof ik, dus dat zou zelf ook geautomatiseerd worden in de spreadsheet bedenk ik me net! :9
Ik had gehoopt dat ik gewoon CSV kon exporteren, importeren in een overview tool en vervolgens mijn lifetime grafiekjes had. Niet dus... Toch bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tsurany schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:33:
Ik loop er de laatste tijd tegen aan dat bepaalde ETF's en aandelen niet via DeGiro te koop zijn, gaat dan met name om Amerikaanse ETF's en aandelen. Soms is het aandeel wel te koop bij Frankfurt maar dan ben je minimaal 7,50 kwijt voor de aankoop.
Amerikaanse ETF's kan je als retail client niet rechtstreeks kopen omdat die niet aan de Europese eisen (kunnen) voldoen. Hier heb ik eerder in dit topic meer over geschreven, als je zoekt op de term "PRIIPs" dan vind je het wel.

Er zijn omwegen om die toch te kunnen kopen. Je kan je broker verzoeken je te zien als professional client (heeft wettelijke vereisten: >500k vermogen, actief handelen, en verlies van beschermingen specifiek voor retail clients begrijpen en accepteren) of je kan opties gebruiken om deze ETF's in veelvouden van 100 te kopen.

Als het te koop is in Frankfurt, dan gaat het hoogstwaarschijnlijk niet om exact dezelfde ETF. De beurs waarop iets verhandeld wordt verandert niets aan of de fondsbeheerder aan de eisen voldoet.

Amerikaanse aandelen kan je in principe wel gewoon kopen als retail client. Als het gaat om penny stocks (OTC) dan zou het kunnen dat DEGIRO die niet ondersteunt en je ze daarom niet kan vinden.
Nu zit ik naar een extra broker te kijken voor die aandelen maar ik ben er nog niet helemaal uit wat dan interessant is. Lynx als Nederlandse variant van Interactive Brokers vraagt 6 euro per transactie minimaal, dan verlies je bij kleinere aankopen onder de 600 euro al 1% van je rendement. Interactive Brokers zelf lijkt goedkoper maar heeft alsnog aardige kosten. Voor zover ik kan zien hebben beiden geen maandelijkse kosten of eisen mbt minimum vermogen.
IB kent geen echt minimum meer, maar ik zou niet aanraden om met slechts een paar duizend euro daar te gaan beleggen. Als je niet (veel) handelt en je hebt er minder dan $100k staan, dan betaal je een minimum van $10 in transactiekosten per maand. En je betaalt voor de koersdata die je selecteert.

Als je kiest voor IB dan zou ik ze kiezen als primaire broker, niet als broker 'voor erbij'.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 09-02-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
[...]

De vaccin hype is geweest, lockdown blijft nog wel even. Derde golf is in aantocht, niet alle vaccins werken goed tegen elke mutatie, [...]
Zo dacht ik ook, $MRNA, $JNJ... Maar $OCGN lijkt het ook goed te doen en ook de eerste resultaten van COVAXIN lijken goed uit te pakken incl. de mutaties die op dit moment bekend zijn. En India is natuurlijk ook een mooie afzetmarkt. Info: https://ocugen.com/
If the vaccine is granted an EUA, Bharat Biotech anticipates supplying the U.S. market’s initial COVAXIN doses. Bharat Biotech, in return, will be eligible for 55% of U.S. sales’ profits, with Ocugen retaining the other 45%.
(link) Gisteren een mooie +200% en en staat nu op $15.81. Bij een postieve uitslag van de laatste fase verwacht ik nog ruimte voor groei. Andere tickers op de radar (maar nog niet verder in verdiept): $OTLK, $NSPR, $ZSAN, $AEZS, $VXRT.

Iemand die een van deze toevallig in zijn portefeuille heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zr40 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Amerikaanse ETF's kan je als retail client niet rechtstreeks kopen omdat die niet aan de Europese eisen (kunnen) voldoen. Hier heb ik eerder in dit topic meer over geschreven, als je zoekt op de term "PRIIPs" dan vind je het wel.

Er zijn omwegen om die toch te kunnen kopen. Je kan je broker verzoeken je te zien als professional client (heeft wettelijke vereisten: >500k vermogen, actief handelen, en verlies van beschermingen specifiek voor retail clients begrijpen en accepteren) of je kan opties gebruiken om deze ETF's in veelvouden van 100 te kopen.

Als het te koop is in Frankfurt, dan gaat het hoogstwaarschijnlijk niet om exact dezelfde ETF. De beurs waarop iets verhandeld wordt verandert niets aan of de fondsbeheerder aan de eisen voldoet.

Amerikaanse aandelen kan je in principe wel gewoon kopen als retail client. Als het gaat om penny stocks (OTC) dan zou het kunnen dat DEGIRO die niet ondersteunt en je ze daarom niet kan vinden.
Was de ETF's even vergeten. Gaat initieel voornamelijk om aandelen van de kleinere bedrijven die DeGiro niet altijd heeft. Merk dat ik dan soms kansjes laat liggen omdat ik ze niet kan aanschaffen.
[...]

IB kent geen echt minimum meer, maar ik zou niet aanraden om met slechts een paar duizend euro daar te gaan beleggen. Als je niet (veel) handelt en je hebt er minder dan $100k staan, dan betaal je een minimum van $10 in transactiekosten per maand. En je betaalt voor de koersdata die je selecteert.

Als je kiest voor IB dan zou ik ze kiezen als primaire broker, niet als broker 'voor erbij'.
Ah, ik had gemist dat hun Lite platform enkel voor US residents is. Voor EU residents is er inderdaad een aardig hoog minimum. Voorlopig kom ik niet aan die 100k, zelfs al zou ik IB als primaire platform nemen. Dan moet ik alle ETF's bij ABN ook gaan overzetten en FitVermogen ook stop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Qunix schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:31:
[...]

En van Yahoo downloaden en handmatig importeren?
Ik ga eens proberen met een andere bron. Wordt vervolgt. Thanks voor de tip in ieder geval.
Waarom stort je niet 2000 op de Rabo rekening eerst?
Uiteindelijk staat dan alles in de plus, wat natuurlijk niet klopt in mijn beleving. Uiteindelijk het ik cash betaald voor de beleggingen. Hiermee lijkt de kapitaalverhoging wel goed te gaan. In mijn geval telt die dus de deposito- als de beleggersrekeningen van de Rabo en DeGiro bij elkaar op. De som daarvan is de kapitaalverhoging (of verlaging). Als ik eerst een storting doe op mijn Rabo depositorekeningen in PP klopt de som toch niet meer?

Hoe gaan jullie hiermee om dan om bijvoorbeeld je kapitaalverhoging te zien?
Joppie84 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Hou je er ook rekening mee dat er geld op je Rabo deposito moet komen? Uit bovenstaand verhaal kan ik niet opmaken of je dat doet, maar als je alleen maar geld vanaf je Rabo deposito gebruikt om aandelen NT mee te kopen, is het natuurlijk niet vreemd dat je altijd negatief staat :+ Dus eigenlijk zou je elke salarisboeking dan ook in moeten voeren als storting op je deposito. En als je het helemaal perfect wilt doen (dus saldo in PP moet saldo op raborekening volgen) dan zou je ook elke andere storting moeten invoeren en uitgave als onttrekking moeten boeken.
Zie mijn antwoord hier boven. Ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppie84
ChillPascal schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Ik ga eens proberen met een andere bron. Wordt vervolgt. Thanks voor de tip in ieder geval.

[...]

Uiteindelijk staat dan alles in de plus, wat natuurlijk niet klopt in mijn beleving. Uiteindelijk het ik cash betaald voor de beleggingen. Hiermee lijkt de kapitaalverhoging wel goed te gaan. In mijn geval telt die dus de deposito- als de beleggersrekeningen van de Rabo en DeGiro bij elkaar op. De som daarvan is de kapitaalverhoging (of verlaging). Als ik eerst een storting doe op mijn Rabo depositorekeningen in PP klopt de som toch niet meer?

Hoe gaan jullie hiermee om dan om bijvoorbeeld je kapitaalverhoging te zien?

[...]

Zie mijn antwoord hier boven. Ben benieuwd hoe jij daar tegenaan kijkt.
Als je eerst €2000,- stort op je Rabo deposito en vervolgens van daaruit €2000,- gebruikt om NT world van te kopen, dan staat je Rabo deposito weer op €0,- (ervanuitgaande dat dat het startsaldo is). Je Rabo beleggingen zijn met €2000,- gegroeid. Dan klopt het toch gewoon? Ik begrijp niet goed hoe jij het ziet, dus ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-03 07:50
Joppie84 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Als je eerst €2000,- stort op je Rabo deposito en vervolgens van daaruit €2000,- gebruikt om NT world van te kopen, dan staat je Rabo deposito weer op €0,- (ervanuitgaande dat dat het startsaldo is). Je Rabo beleggingen zijn met €2000,- gegroeid. Dan klopt het toch gewoon? Ik begrijp niet goed hoe jij het ziet, dus ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitleggen, sorry.
Dit is precies hoe ik het doe. Ik stort 1000 euro op mijn ABN deposito om 1000 euro aan VWRL te kopen. Inkomsten uit dividend is dan het enige wat op de balans staat op de deposito, minus beleggingsfees bij ABN. Die dividenden kun je dan weer herbeleggen. PP biedt zo (volgens mij als een van de weinige gratis platforms) de kans om compound interest te volgen. Die optie mistte ik bij ShareSight bijvoorbeeld evident (je kon alleen dividend direct in hetzelfde aandeel herbeleggen). Aangezien dividenden en andere inkomsten uit je beleggingen op de balans staan en je kunt schuiven op de balans naar andere deposito's, kun je dit echt op de euro nauwkeurig volgen. Dat is heel waardevol aan PP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Zr40 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:05:
[...]

Nee, dat gebeurt niet automatisch. Er wordt 30% ingehouden en je moet zelf bij de Franse belastingdienst vragen om teruggaaf van hetgeen teveel is ingehouden. Voor Frans dividend vereist dit medewerking van je broker, en als ze meewerken brengen ze hier kosten voor in rekening. Hier staat het proces uitgelegd: https://tax-reclaim.nl/dividendbelasting/frankrijk/

Ik heb laastst ook dividend uitgekeerd gekregen van Apple, daar wordt ook dividendbelasting van af getrokken, moet dit ook op zo'n zelfde manier teruggevraagd worden als voor Frankrijk?

Had ook vernomen dat je van de belastingdienst dividendbelasting terugkrijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Broodje_Aap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb laastst ook dividend uitgekeerd gekregen van Apple, daar wordt ook dividendbelasting van af getrokken, moet dit ook op zo'n zelfde manier teruggevraagd worden als voor Frankrijk?

Apple is gevestigd in USA dus je moet een W-8BEN formulier invullen. Check met je broker hoe dat moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Deveon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Vanwaar de keuze om T212 te gebruiken voor lange termijn en IB voor speelgeld? Ik deed in eerste instantie juist andersom omdat T212 je voordeliger voor kleine bedragen in kan leggen (de transactiekosten zitten in de spread) en bij IBKR profiteer je zelf mee van het uitlenen van aandelen. Inmiddels doe ik nu alles bij IBKR behalve crypto.
Er zit bij T212 en IB alleen speelgeld in. T212 heb je geen toegang tot voorbeurs/nabeurs dus vandaar dat ik daar alleen langere termijn dingen heb staan. T212 gebruik ik dan omdat die geen commissies hanteert en ik hoef er dan niet veel naar te kijken,maar misschien kan ik alles net zo goed naar IBKR doen. Op deze manier houd ik het wel weer mooi gescheiden.

Bij IB heb je inderdaad commissies. Met fixed met kleine transacties is het vaak 1$ per transactie. Trading 212 is vrij beperkt met orders. Geen bracket orders bijvoorbeeld en limit orders zijn ook beperkt. Toegang tot voorbeurs/nabeurs is ook wel handig als je bv in SPACs handelt. Uiteindelijk stellen die commissies dan niet zoveel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Joppie84 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Ik snap je punt, maar hoe ziet je kapitaalgroei eruit dan? Stel je NT-belegging stijgt met 5%.

Volgens PP heb je dan een kapitaalgroei van deposito+belegging = €2100. Terwijl je bij een -€2000,- saldo op je depositorekening op een kapitaalgroei van €100,- uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppie84
ChillPascal schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Ik snap je punt, maar hoe ziet je kapitaalgroei eruit dan? Stel je NT-belegging stijgt met 5%.

Volgens PP heb je dan een kapitaalgroei van deposito+belegging = €2100. Terwijl je bij een -€2000,- saldo op je depositorekening op een kapitaalgroei van €100,- uit komt.
Ah, dat bedoel je dus. Maar dat is zonde om het zelf op zo'n manier bij te houden. Dat is dus juist het mooie van PP, die berekend dat allemaal zelf voor je. Bij het tabblad Overzicht van de activa kun je per aandeel de winst of het verlies zien. Daarnaast heb je nog onder het kopje Prestaties het tabblad Berekeningen Daar wordt per aandeel letterlijk de kapitaalgroei weergegeven. Het zit er dus allemaal in ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Broodje_Aap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Nee, voor Amerikaanse aandelen gaat dit veel eenvoudiger. Zoals @DJTimo al genoemd heeft geef je met het W-8BEN formulier aan dat je Nederlands belastingplichtig bent en daarom gebruik kan maken van het belastingverdrag. Als het goed is heb je dit al ingevuld bij aanmelding en houdt je broker in de gaten wanneer je het opnieuw moet invullen, maar het kan geen kwaad om dit te controleren.

Met toepassing van het verdrag wordt er slechts 15% ingehouden. Dit kan je vervolgens verrekenen in je Nederlandse belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
  • Laatst online: 21-05 18:33
Misschien zit ik hier verkeerd.
Maar zijn er discord servers of reddit servers of iets dergelijks waar gespeculeerd en info gedeeld wordt betreft aandelen?

Ik ben net begonnen met een DeGiro account en wil graag zo veel mogelijk informatie inwinnen over hoe te bepalen wat te kopen.

edit: telegram is natuurlijk ook een grote speler?

[ Voor 8% gewijzigd door FixDeluxe op 09-02-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 12:49
FixDeluxe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:07:
Maar zijn er discord servers of reddit servers of iets dergelijks waar gespeculeerd en info gedeeld wordt betreft aandelen?

Ik ben net begonnen met een DeGiro account en wil graag zo veel mogelijk informatie inwinnen over hoe te bepalen wat te kopen.

Ik zit zelf op BuySellShort Discord, dit is echt gericht op penny stock en relatief intensief traden, al hou ik er ook wat long term aan vast.
Reddit heb je naast /r/investing ook nog reddits als /r/pennystock of /r/robinhoodpenny, maar daar zou ik mee wachten tot de WSB/GME/AMC spam een beetje is gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim
  • Laatst online: 19-01-2024
Zebby schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Ik zit zelf op BuySellShort Discord, dit is echt gericht op penny stock en relatief intensief traden, al hou ik er ook wat long term aan vast.
Reddit heb je naast /r/investing ook nog reddits als /r/pennystock of /r/robinhoodpenny, maar daar zou ik mee wachten tot de WSB/GME/AMC spam een beetje is gestopt.
Daarnaast heb je ook nog
https://www.reddit.com/r/stocks/
https://www.reddit.com/r/investing/

Steam: Grim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Zebby schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Bedankt _o_

Heb je misschien een link voor die discord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Momenteel heb ik het grootste gedeel van mijn portfolio in NT World bij de Rabo. Deze is wel lekker gegaan de laatste weken.
Excuus voor de dommige vraag tussendoor, maar ik vind het overzicht bij de Rabo ontzettend onduidelijk. Zo kan ik de NT World helemaal niet vinden tussen de opties bij de Rabobank. Moet ik iets apart aanzetten, of hebben ze de NT World een heel vreemde naam gegeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 16:31
TMDC schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Excuus voor de dommige vraag tussendoor, maar ik vind het overzicht bij de Rabo ontzettend onduidelijk. Zo kan ik de NT World helemaal niet vinden tussen de opties bij de Rabobank. Moet ik iets apart aanzetten, of hebben ze de NT World een heel vreemde naam gegeven?
Zoek op product: Trackers en Aanbieder: Northern Trust.
De naam is Northern Trust Wld Custom ESG Eq I

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:13

tomtom901

Moderator General Chat
TMDC schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Northern Trust Wld Custom ESG EQ I - ISIN NL0011225305 is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Zr40 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:51:
Margin hier. Het heeft geen nadelen ten opzichte van cash als je dezelfde dingen blijft doen. Een reden om toch voor cash te gaan is dat je wordt weerhouden om dingen te doen die margin vereisen.
Laat ik hem lekker op cash staan eerst.
Tiered hier. Het is vrijwel altijd goedkoper. Er zijn specifieke gevallen waarbij het duurder zou kunnen zijn, met name bij middelgrote orders die marketable zijn. Afgezien daarvan is fixed gemakkelijk te begrijpen.
Heb hem op tiered gezet. Even in de gaten houden wat de kosten nu worden.
Ik gebruik uitsluitend TWS om mee te handelen. Ik ben geen fan van Client Portal om mee te handelen. Ik vind de functionaliteit belangrijker dan het uiterlijk.
TWS werkt veruit het beste inderdaad. Deze heb ik die alleen op mijn prive computer staan. De Mobile versie heeft nog meer functionaliteit dan de Client Portal helaas.
Is dit niet al lang opgelost? Ik kan in ieder geval gewoon converteren naar USD met EUR als base currency.

De base currency wordt gebruikt voor je statements, je account window en andere overzichten, margin requirements, market data fees, en transactiekosten voor currency conversion.

Ik zie eigenlijk geen reden voor Nederlanders om iets anders te kiezen dan EUR.
Laatste keer dat ik geld gestort heb was het nog niet opgelost, maar dat was ergens vorige maand. Ik heb de base currency weer teruggezet op EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
tomtom901 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:36:
[...]
Northern Trust Wld Custom ESG EQ I - ISIN NL0011225305 is wat je zoekt.
noslen schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:36:
[...]
Zoek op product: Trackers en Aanbieder: Northern Trust.
De naam is Northern Trust Wld Custom ESG Eq I
Hartelijk dank allebei - gek genoeg kon ik hem niet vinden toen ik op ISIN zocht! Het blijft toch een beetje een draak van een app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark

Ik zit op een discord server genaamd Atlas Trading. Bevalt mij persoonlijk erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
Naast Robeco nu dus Rabobank beheerd beleggingsrekening geopend, moet zeggen dat het qua app en informatie wel beter is dan Robeco.
Gewoon in je Rabobank app op mobiel kun je eigenlijk alles al zien en volgen.

Ik zie net dat ze voor mij hebben aangekocht:
1895 Wereld aandelen enh indexfonds NL0014065450

1895 Euro Obligaties Indexfonds NL0014857104

Ben benieuwd hoe die gaan lopen de komende tijd :)
Bij Robeco sta ik nu op 3,17% rendement sinds instap 29-januari :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan Stark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:39:
[...]
Heb hem op tiered gezet. Even in de gaten houden wat de kosten nu worden.
Een ding nog om rekening mee te houden: de wijziging gaat pas in vanaf morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakkie73
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-05 11:33
Martinusz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:52:
Naast Robeco nu dus Rabobank beheerd beleggingsrekening geopend, moet zeggen dat het qua app en informatie wel beter is dan Robeco.
Gewoon in je Rabobank app op mobiel kun je eigenlijk alles al zien en volgen.

Ik zie net dat ze voor mij hebben aangekocht:
1895 Wereld aandelen enh indexfonds NL0014065450

1895 Euro Obligaties Indexfonds NL0014857104

Ben benieuwd hoe die gaan lopen de komende tijd :)
Bij Robeco sta ik nu op 3,17% rendement sinds instap 29-januari :)
Weet niet welke profiel je hebt gekozen. Afhankelijk van die keuze is de verdeling aandelen en obligaties anders en daarmee zal je rendement ook anders zijn.
Naast wat EFT's en aandelen bij de Giro hebben wij Beheerd beleggen bij de Rabo met offensief profiel (90% aandelen, 10% obligatie) en daarop is het rendement alleen in de maand februari al 4,8% :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Zit al een tijdje te kijken naar het aandeel TTOO dat hier meermaals in is geplaatst, maar zie nu dat deze 11% in de min staat, heeft dit een specifieke reden? Ik kan niet vinden... Of is dit aandeel gewoon zeer volatiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Broodje_Aap schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Zit al een tijdje te kijken naar het aandeel TTOO dat hier meermaals in is geplaatst, maar zie nu dat deze 11% in de min staat, heeft dit een specifieke reden? Ik kan niet vinden... Of is dit aandeel gewoon zeer volatiel?
Lijkt me ook onderdeel van winsten pakken nav recente (enorme) stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
pakkie73 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Weet niet welke profiel je hebt gekozen. Afhankelijk van die keuze is de verdeling aandelen en obligaties anders en daarmee zal je rendement ook anders zijn.
Naast wat EFT's en aandelen bij de Giro hebben wij Beheerd beleggen bij de Rabo met offensief profiel (90% aandelen, 10% obligatie) en daarop is het rendement alleen in de maand februari al 4,8% :*)
Ja bij Rabo ook offensief profiel gekozen :P
Bij Robeco een mix van alle 4 de fondsen (defensief/neutraal/duurzaam/offensief)

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 09-02-2021 15:49 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03
Zr40 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:46:
[...]
Wat is de definitie van 'actief handelen' in deze ?

Enige wat ik online kan vinden is "tijdens de voorafgaande vier kwartalen heeft de cliënt op de desbetreffende markt per kwartaal gemiddeld tien transacties van significante omvang verricht".

Tja. 'significante'

Voldoet 1x/maand voor 25k VTi/VSUX aankopen dan of moet je dat dan opslitsen in 4 transacties/maand van E6250? Had al eens gezocht, maar kan zo snel nergens iets daarover vinden, en bijv. Binck icm professional komt (doh) bij hun Professional Services (ie vermogensbeheerders etc) uit.

Iemand hier ervaring mee over hoe te qualificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Zijn er ook mensen die zich hebben ingelezen in Opendoor Technologies Inc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Let wel dat aandelen Discords een beetje zijn alsof je WSB en r/PennyStocks direct je aderen in pompt ;)
Je gaat een hoog FOMO gehalte tegemoet.
Ik ga er spijt van hebben waarschijnlijk maar voor nu er even uitgestapt op $22/stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht dit nog een leuke? http://reddit.com/r/hot_stocks

Een Reddit user gebruikt een script om Reddit en Twitter te analyseren om te kijken welke aandelen een flinke stijging in populariteit zien. Vervolgens doet hij een eigen DD en indien ze interessant zijn prijst hij ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Tsurany schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:23:

Een Reddit user gebruikt een script om Reddit en Twitter te analyseren om te kijken welke aandelen een flinke stijging in populariteit zien. Vervolgens doet hij een eigen DD en indien ze interessant zijn prijst hij ze aan.
On that same note, https://unbiastock.com/

Let wel dat het af en toe niet 100% klopt. Zo word $CBD ook opgepikt in de chatter terwijl dat een of andere Braziliaanse supermarkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JPDeckers schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:49:
[...]
Wat is de definitie van 'actief handelen' in deze ?

Enige wat ik online kan vinden is "tijdens de voorafgaande vier kwartalen heeft de cliënt op de desbetreffende markt per kwartaal gemiddeld tien transacties van significante omvang verricht".
De exacte definitie van dit criterium uit de toepasselijke regelgeving is "the client has carried out transactions, in significant size, on the relevant market at an average frequency of 10 per quarter over the previous four quarters"

IB vult 'significant size' als volgt in:
1. Over the last four (4) quarters, the Client conducted trades in financial instruments in significant size at an average frequency of ten (10) per quarter.

To determine the significant size IBIE considers the following:

a. During the last four quarters, there were at least forty (40) trades; and
b. During each of the last four (4) quarters, there was at least one (1) trade; and
c. The total notional value of the top forty (40) trades of the last four (4) quarters is greater than EUR 200,000; and
d. The account has a net asset value greater than EUR 50,000.

Trades in Spot FX are not considered for the purpose of this calculation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeetje, TLRY blijft maar gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 17:19
@Vaniska: enig idee waarom?

https://investorplace.com...-sndl-are-climbing-today/
Dus omdat:
- Export medische wiet naar UK
- Merger met ander bedrijf
- Democraten in USA in meerderheid in de huizen dus, kans op legalisering daar.

[ Voor 83% gewijzigd door AMD1800 op 09-02-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD1800 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:06:
@Vaniska: enig idee waarom?

https://investorplace.com...-sndl-are-climbing-today/
Dus omdat:
- Export medische wiet naar UK
- Merger met ander bedrijf
- Democraten in USA in meerderheid in de huizen dus, kans op legalisering daar.
Wou net https://finance.yahoo.com...row-pharma-110000166.html sturen :)

Dan nog, had niet verwacht dat het ZO zou stijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 09-02-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 20:59

oscar82

De ondertitel

Het gaat als een tierelier. Is er voor ons Nederlanders (en Belgen) toevallig een wiet-ETF beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oscar82 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Het gaat als een tierelier. Is er voor ons Nederlanders (en Belgen) toevallig een wiet-ETF beschikbaar?
Cannabis Stock Index(BGCANG) via Plus500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toch weer wat ingezakt. Maar blijft een interessante sector, als legalisatie door blijft gaan gaat er veel geld verdiend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
Ik zie dat jullie hier aanraden Beleggen voor dummies te lezen voordat je begint met beleggen? Ik heb echter de derde editie van Trading for dummies gevonden. Zal er een dermate groot verschil zijn tussen beide boeken (dat het Engels is vind ik niet erg) dat ik beter Beleggen voor dummies zou moeten aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
AMD1800 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:22:
Ik zie dat jullie hier aanraden Beleggen voor dummies te lezen voordat je begint met beleggen? Ik heb echter de derde editie van Trading for dummies gevonden. Zal er een dermate groot verschil zijn tussen beide boeken (dat het Engels is vind ik niet erg) dat ik beter Beleggen voor dummies zou moeten aanschaffen?
Ik heb ze allebei niet gelezen, maar ik vermoed dat Trading zich richt op actief handelen terwijl beleggen (dat boek dan) zich meer richt op passief investeren. Het ligt er dus vooral aan wat je wil doen. Wil je actief gaan handelen? Wil je simpelweg de wereldindex volgen? Weet je wat het verschil is tussen die twee (qua voordelen en nadelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
@Verwijderd1 Trading for dummies 3rd edition is ook een algemene introductie tot beleggen. Het is opgedeeld in de volgende delen: Getting Started with Trading; Fundamental Analysis, Technical Analysis; Developing Stratwegies for When to Buy and Sell Stocks; Risk-Taker's Paradise (hierin dus een hoofdstuk over daytraden, maar ook swing trading, derivatives, forex); en een hoofstuk over fouten en survival technieken.

Actief handelen heeft een hoger risico. Dus ik denk dat ik een deel zal beleggen in indexfondsen en een deel in losse aandelen. Maar eerst wil ik me wat verdiepen in hoe het werkt en hoe ik zelf een goede keus kan maken welk aandeel goed is. Ik kan wel AMC en GME kopen, omdat ze dat op r/WSB zeggen, of TLRY omdat dat vandaag de lucht in schiet, maar ik moet het toch zelf kunnen begrijpen en dan een overwogen keuze kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
AMD1800 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:13:
@Verwijderd1 Trading for dummies 3rd edition is ook een algemene introductie tot beleggen. Het is opgedeeld in de volgende delen: Getting Started with Trading; Fundamental Analysis, Technical Analysis; Developing Stratwegies for When to Buy and Sell Stocks; Risk-Taker's Paradise (hierin dus een hoofdstuk over daytraden, maar ook swing trading, derivatives, forex); en een hoofstuk over fouten en survival technieken.

Actief handelen heeft een hoger risico. Dus ik denk dat ik een deel zal beleggen in indexfondsen en een deel in losse aandelen. Maar eerst wil ik me wat verdiepen in hoe het werkt en hoe ik zelf een goede keus kan maken welk aandeel goed is. Ik kan wel AMC en GME kopen, omdat ze dat op r/WSB zeggen, of TLRY omdat dat vandaag de lucht in schiet, maar ik moet het toch zelf kunnen begrijpen en dan een overwogen keuze kunnen maken.
Alles wat je noemt (behalve dat indexfonds) is dus actief beleggen. Je kiest zelf welke bedrijven je koopt, wanneer je ze koopt, etc. Het idee achter passief beleggen is dat je simpelweg de index koopt met de gedachte dat die op de lange termijn een prima rendement geeft. Al die andere hoofdstukken doen er dan niet toe, dat heb je voor passief beleggen niet nodig.

Je kan inderdaad een verdeling maken tussen actief en passief, maar ik zou me in ieder geval ook inlezen over de voordelen van passief. Zelf heb ik al m'n actieve posities (losse aandelen en wat actieve fondsen) allemaal gesloten en ben vol voor de index gegaan. Lekker makkelijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:23:

Quiver Quantitative heeft er zelfs een dashboard voor! (Blog: "WallStreetBets Impact on the Market").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 12:49
FixDeluxe schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:17:
[...]

Bedankt _o_

Heb je misschien een link voor die discord?
Hier kun je je inschrijven, dan krijg je de link: https://buysellshort.net/#
Zie ook zijn wekelijks analyse, dan zie je of je het wat vindt: YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opgezwollenleve
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 11:30
Een vraagje. Ik hoorde laatst in een podcast iemand over Trailing stops praten. Dit filmpje legt het principe eenvoudig uit. YouTube: What are Trailing Stops and How to Trade with Them Nu ben ik een long belegger in wereldwijd gespreide aandelenfondsen maar vroeg ik me af of mensen hier met dit soort trailing stops werken? Bv met 10% onder de waarde van je portefeuille. Voordeel is dat je een eventuele grote klap dan ontwijkt terwijl je de weg omhoog wel blijft volgen. Nadeel is volgens mij dat je daarna niet meer weet wanneer je instapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Nu online
Roku, Shopify en Sea blijven ook maar gaan.

Ongekend wat voor stijgingen die hebben doorgemaakt.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Strider schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:36:
Roku, Shopify en Sea blijven ook maar gaan.

Ongekend wat voor stijgingen die hebben doorgemaakt.
ROKU en SHOP zijn al vaker langsgekomen in mijn maandupdates. SE zal dat in dit tempo wellicht ook een keer gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Applied UV was ook interessant om te zien vandaag. Daar worden wel een paar huizen mee gekocht denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Shamalamadindon schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:00:
Applied UV was ook interessant om te zien vandaag. Daar worden wel een paar huizen mee gekocht denk ik.
Vanmorgen nog naar gekeken, vooral (helaas) naar gekeken. Weet niet goed wat je met deze gekte moet.

Zie zoveel stocks de lucht inschieten. Voelt een beetje als roulette :)
Pagina: 1 ... 79 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.