Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.313 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Karish schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:27:
Ik zit bij Degiro en ik wil graag een EFT kopen, welke raden jullie aan? Ik lees dat je moet opletten voor EFT omdat je daar met belasting te maken hebt
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YXJO

Zoek op ISIN IE00B3RBWM25

Als het om (tien) duizenden euro's gaat zou ik EM erbij nemen voor iets betere spreiding (of nog beter, een andere broker nemen icm NT fondsen) daaronder zit je met VWRL imo gewoon goed.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2021 10:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zit bij Degiro en ik wil graag een EFT kopen, welke raden jullie aan? Ik lees dat je moet opletten voor EFT omdat je daar met belasting te maken hebt
Je kunt een ETF van een index van je keuze kiezen. S&P 500, Nasdaq, AEX, wereld, wereld duurzaam, etc.

Wereldaandelen leunen typisch zwaar op Amerikaanse aandelen zoals AAPL (Apple). Het doet wel wat maar niet veel voor de spreiding.

Als je een ETF neemt die dividend herbelegd heb je vermoedelijk geen dividend probleem.

Let ook op de beurs (Amsterdam Euronext is gratis) en de munt (valuta) en of er regelmatig in gehandeld wordt.

Van iShares (Blackrock) of Vanguard of een andere aanbieder.

Als je bij interactive chart kijkt kun je diverse ETF's tegen elkaar afzetten.

De Amerikaanse indexen staan hoog bij laag volume momenteel.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 06-02-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mrmrmr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Je kunt een ETF van een index van je keuze kiezen. S&P 500, Nasdaq, AEX, wereld, wereld duurzaam, etc.

Wereldaandelen leunen typisch zwaar op Amerikaanse aandelen zoals AAPL (Apple). Het doet wel wat maar niet veel voor de spreiding.

Als je een ETF neemt die dividend herbelegd heb je vermoedelijk geen dividend probleem.

Let ook op de beurs (Amsterdam Euronext is gratis) en de munt (valuta) en of er regelmatig in gehandeld wordt.

Van iShares (Blackrock) of Vanguard of een andere aanbieder.

Als je bij interactive chart kijkt kun je diverse ETF's tegen elkaar afzetten.

De Amerikaanse indexen staan hoog bij laag volume momenteel.
De gehele tech sector maakt zo'n 20% uit van VWRL, als de 5 grootste posities (Microsoft, Apple, Amazon etc) halveren in beurswaarde is de impact 5% ;).

Dus je onderbuikgevoel is niet geheel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
IQQH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:20
Afgaande op je vraag is het misschien een goed idee om je eerst even te gaan inlezen. Zomaar een ETF kopen omdat andere het aanraden lijkt me geen goed idee.

Hier is een imo goede start: https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Sport_Life schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:57:
[...]

De gehele tech sector maakt zo'n 20% uit van VWRL, als de 5 grootste posities (Microsoft, Apple, Amazon etc) halveren in beurswaarde is de impact 5% ;).

Zou vrij bijzonder zijn als de tech-sector (vandaag de dag) in isolatie 50% daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Ik had het over het feit dat Amerikaanse aandelen oververtegenwoordigd zijn in een aantal bekende wereld ETF's. Als je bijvoorbeeld belegt in een S&P 500 index tracker en daarbij als tegenhanger een wereld ETF zoekt, dan zit daar een forse overlap in. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat maakt het oververtegenwoordigd voor jou? Er zijn nou eenmaal veel beursgenoteerde bedrijven in de VS.

Vergeet trouwens ook niet dat veel van die bedrijven ook buiten de VS actief zijn.

Wat zou jij een goede verdeling vinden, en waarom?

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 06-02-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Zr40 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:11:
Wat maakt het oververtegenwoordigd voor jou? Er zijn nou eenmaal veel beursgenoteerde bedrijven in de VS.

Vergeet trouwens ook niet dat veel van die bedrijven ook buiten de VS actief zijn.

Ik ben het met je eens, maar er is wat mij betreft wel een limiet ergens. Op een gegeven moment gaat de concentratie ten koste van je diversificatievoordeel. Stel dat Apple zo door blijft groeien tot bijv. 10, 20 of 50% van de totale market cap. Je zou toch niet met de helft van je vermogen afhankelijk willen zijn van 1 bedrijf? Een issuer cap is ook helemaal niet zo gek, zie je vooral bij niche ETFs waar 1 bedrijf >10% van de index dekt. Ik zou bijv. een 2% cap op de MSCI/FTSE world best aardig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:48

ChillPascal

In the end...

Weet iemand toevallig of het mogelijk is een EO beleggers rekening te openen bij een grootbank voor NT fondsen?

Via Rabo koop ik zelf als maandelijks NT-fondsen in. Echter zou ik ook graag met mijn partner een beleggers rekening openen. Ik kan hier helaas niks over vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:28
ChillPascal schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:23:
Weet iemand toevallig of het mogelijk is een EO beleggers rekening te openen bij een grootbank voor NT fondsen?

Via Rabo koop ik zelf als maandelijks NT-fondsen in. Echter zou ik ook graag met mijn partner een beleggers rekening openen. Ik kan hier helaas niks over vinden.
Dit kan prima bij de ING (zolang je partner niet Amerikaans is |:( )

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat

Waarom niet gewoon een losse rekening openen voor je partner als diegene ook graag wil beleggen? Als je dit wil doen om je partner een 'zetje' te geven om te beleggen, pas daarmee op. Bij verlies wordt er naar jou gekeken, "jij wilde zo graag beleggen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mrmrmr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Ik had het over het feit dat Amerikaanse aandelen oververtegenwoordigd zijn in een aantal bekende wereld ETF's. Als je bijvoorbeeld belegd in een S&P 500 index tracker en daarbij als tegenhanger een wereld ETF zoekt, dan zit daar een forse overlap in. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.
Waarom zou je S&P 500 ETF naast VWRL doen?

Enkele individuele aandelen met "speelgeld" is veel leuker (en je krijgt vaak de bevestiging dat ETF prima is ;)) , en het gros in de bekende ETF'S of fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:14

Dit kan gewoon online bij de Rabobank.

Omzetten kan ook, maar heeft mij 3 maanden werk gekost omdat het een bijna volledig handmatig proces voor ze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zoek ook een manier om het vermogen van onze kinderen apart te houden (wil geen portefeuille op hun naam). Heb nu Actiam World voor hun en zelf de NT fondsen , maar echt ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als je alleen maar VWRL hebt, dan kun je het zo laten mits je bent geïnformeerd dat een groot deel uit de VS komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anQOT4Ewgdvn_phP21li5RKSY7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ysBKe7CLcYdW9aLnbQYhJv7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZFExh9oW2TGVkhAZYc3bXDinKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M7WAjpSAfqBEtNIBdkizdUKM.png?f=user_large

Sommige wereld ETF's hebben een nog groter aandeel in de VS. Soms wel 2/3e deel.

VWRL heeft 56% van de waarde in aandelen uit de VS. Om een diversere spreiding te bereiken kun je beter in afzonderlijke trackers beleggen, bijvoorbeeld in Europese of Aziatische of landen trackers.

Het is belangrijk te weten waar je in belegt en of een wereld ETF wel de spreiding brengt die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:35
mrmrmr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:00:
Als je alleen maar VWRL hebt, dan kun je het zo laten mits je bent geïnformeerd dat een groot deel uit de VS komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sommige wereld ETF's hebben een nog groter aandeel in de VS. Soms wel 2/3e deel.

VWRL heeft 56% van de waarde in aandelen uit de VS. Om een diversere spreiding te bereiken kun je beter in afzonderlijke trackers beleggen, bijvoorbeeld in Europese of Aziatische of landen trackers.

Het is belangrijk te weten waar je in belegt en of een wereld ETF wel de spreiding brengt die je zoekt.
Ik zie niet zo,n issue in het deel VS. Ik beleg in losse aandelen maar ik heb ook ongeveer zo'n weging. Ik weet wel dat Amerikaanse aandelen hoog gewaardeerd staan in vergelijking tot andere beurzen, maar dat zijn ze volgens mij bijna altijd.
Relatief gunstige regelgeving minder bemoeizuchtige overheid en Amerikanen beleggen voor hun eigen pensioen (liefst in Amerikaanse aandelen).

Natuurlijk geven resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst, maar de Dividend ban voor banken in Europa (in Amerika een beperking ipv ban) en de bemoeizuchtige overheid in China bij de beursgang van Ant, zijn van die zaken die voor mij aangeven dat de waarderingsachterstand voorlopig niet zal worden ingelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
mrmrmr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:00:
VWRL heeft 56% van de waarde in aandelen uit de VS.
Waarom zou dat "oververtegenwoordiging" zijn? Wat is er mis met de weging gebaseerd op market cap?

Edit: als ik je goed begrijp ben je een voorstander van het 'onderwegen' van de VS. 56% is gewoon wat de markt heeft bepaald. Dat is imo geen 'overwegen'.

[ Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 06-02-2021 12:47 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Hoewel ik niet vaak berichten plaats in dit topic lees en volg ik het met veel plezier. Meestal loop ik wel enkele dagen achter en soms zelfs wel 1 of 2 weken
Vorige week sloeg werkelijk alles, maar beschouw ik als een incident door de heersende manie op dat moment.
.
Wellicht is dit mosterd naar de maaltijd, maar ik hoop toch dat dit topic in de huidige vorm door blijft gaan. Juist de reguliere posters, de verschillende beleggingsstrategien en meningen maakt het voor mij (en ik hoop ook anderen) een interessant en waardevol topic.

Ondanks dat ik soms erg achterloop probeer ik toch alles weer in te halen, omdat er regelmatig iets voorbij komt waar ik weer iets van leer.
Als dit topic wordt opgesplitst vrees ik dat de som der delen minder zal zijn dan wat er nu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
mrmrmr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:09:
[...]

Ik had het over het feit dat Amerikaanse aandelen oververtegenwoordigd zijn in een aantal bekende wereld ETF's. Als je bijvoorbeeld belegt in een S&P 500 index tracker en daarbij als tegenhanger een wereld ETF zoekt, dan zit daar een forse overlap in. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.
Vergeet ook niet dat als de beurzen dalen niet alleen de amerikaanse beurs gaat dalen, maar ook de europese en aziatische (en alle andere). Alles beinvloed elkaar behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Ik zat al aan de EO omroep te denken :D . Wat is de reden dat je een En/Of rekening wilt openen?
Ik zou het ten alle tijden gescheiden houden. Als je om wat voor reden uit elkaar gaat is het al goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Longcat schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:27:
[...]

Waarom niet gewoon een losse rekening openen voor je partner als diegene ook graag wil beleggen? Als je dit wil doen om je partner een 'zetje' te geven om te beleggen, pas daarmee op. Bij verlies wordt er naar jou gekeken, "jij wilde zo graag beleggen".
Uitstekende tip. Het initiatief komt zeker van mij, maar ze staat er volledig achter. Daarnaast is ze veel minder met onze financiele situatie bezig dan ik.
Tales schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Dit kan gewoon online bij de Rabobank.

Omzetten kan ook, maar heeft mij 3 maanden werk gekost omdat het een bijna volledig handmatig proces voor ze is.
Ik kan dat niet vinden bij de Rabo. Als ik een beleggersrekening wil openen wordt die automatisch aangevraagd op mijn naam. Ik zie daarbij geen optie om een twee persoon toe te voegen, zoals dat bij betaal- of spaarrekeningen wel zo is.
phantom09 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:18:
Ik zat al aan de EO omroep te denken :D . Wat is de reden dat je een En/Of rekening wilt openen?
Ik zou het ten alle tijden gescheiden houden. Als je om wat voor reden uit elkaar gaat is het al goed geregeld.
Zelf ben ik ook groot voorstander van een gescheiden financien. Zo hebben wij beide onze eigen betaal- en spaarrekening, waarbij ikzelf ook nog meerdere beleggersrekeningen op naam heb staan. Daarnaast hebben wij een gezamenlijke spaar- en betaalrekening. Aan deze laatste zou ik (wij) graag een beleggersrekening toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:14
ChillPascal schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:59:
Ik kan dat niet vinden bij de Rabo. Als ik een beleggersrekening wil openen wordt die automatisch aangevraagd op mijn naam. Ik zie daarbij geen optie om een twee persoon toe te voegen, zoals dat bij betaal- of spaarrekeningen wel zo is.
Apart, als ik via de App in de 'store' een beleggings rekening aanvraag is de eerste vraag of ik deze voor mezelf of samen aanvraag. Ik kan vervolgens mijn partner selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Uitstekende tip. Het initiatief komt zeker van mij, maar ze staat er volledig achter. Daarnaast is ze veel minder met onze financiele situatie bezig dan ik.
Mijn vrouw niet zelf ook minder met onze financiele situatie bezig. Ik beleg voor haar op haar eigen rekening.

Zelf ben ik ook groot voorstander van een gescheiden financien. Zo hebben wij beide onze eigen betaal- en spaarrekening, waarbij ikzelf ook nog meerdere beleggersrekeningen op naam heb staan. Daarnaast hebben wij een gezamenlijke spaar- en betaalrekening. Aan deze laatste zou ik (wij) graag een beleggersrekening toevoegen.
Pas wel op met een Rabobank rekening. Als ze je skimmen en je pinpas kunnen bemachtigen, kunnen ze bij je complete rekening (en ook je beleggingen). Gebruik dus niet je pinpas en laat die thuis liggen.
Of beleg en spaar ergens anders dan bij de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:11:

Hoe het nu is weet ik niet, maar Amerika heeft heel lang een import overschot gehad, daaruit concluderend zijn er dus meer bedrijven in de VS actief dan andersom.

Ik beleg zelf voor 50% in de VS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Tales schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:04:
[...]

Apart, als ik via de App in de 'store' een beleggings rekening aanvraag is de eerste vraag of ik deze voor mezelf of samen aanvraag. Ik kan vervolgens mijn partner selecteren.
Huh, dat is erg vreemd. Heb je misschien een screenshot?
phantom09 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:12:
Pas wel op met een Rabobank rekening. Als ze je skimmen en je pinpas kunnen bemachtigen, kunnen ze bij je complete rekening (en ook je beleggingen). Gebruik dus niet je pinpas en laat die thuis liggen.
Nooit direct bij stil gestaan, maar je hebt zeker een goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sport_Life schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Ik zoek ook een manier om het vermogen van onze kinderen apart te houden (wil geen portefeuille op hun naam). Heb nu Actiam World voor hun en zelf de NT fondsen , maar echt ideaal is het niet.
Bij fitvermogen, Meesman en nog wat anderen kun je gratis gewoon rekeningen/potjes aanmaken met een label. Bij fitvermogen overigens niet als E/o, dat kan alleen op primaire. Maar de secundaire kun je wel een label meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbeno
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 22:33
phantom09 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:12:
Zelfs in de hele kleine kans dat iemand zowel je pas als pincode bemachtigt zonder dat je het doorhebt, krijg je altijd nog een melding van de verkooptransacties en staat het geld pas een dag later op je betaalrekening. Dus dan heb je alsnog genoeg tijd om actie te ondernemen. Ik beleg bij de Rabobank en maak me niet zo’n zorgen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Even wat anders. Enkele weken geleden heb ik mijn portfolio geimporteerd in PP. Enkele zaken zijn mij nog niet helemaal helder, wellicht dat iemand mij kan voorzien van antwoorden.

1)
Er lijkt iets niet goed te gaan in de aandelensplitsing. In mijn situatie heb ik enkele TSLA aandelen aangekocht op Q2 2020. In de prestatiegrafiek zie ik direct een verticale lijn naar -100%(?). Bij de aandelensplitsing enkele maanden later schiet die verticaal weer naar ca +50%. De lijn eindigt bij +175%. Hoe wordt deze waarde berekend? Zie afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IX_FcdNWHs6Vt1WkI8BLnqhrzP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pmglr1hZ18LF6ynQ0caAQPtN.png?f=fotoalbum_large

2)
Kan iemand een simpele toelichting geven op de True Time-Weighted Rate of Return en de Interal Rate of Return. Het blijft mij wat vaag. Voornamelijk als ik in het dashboard kijk van de prestaties. Zo zie bij van het afgelopen jaar 357% en 356% voor respectievelijk TTWROR en IRR. Bij twee jaar is dit echter -4194% en NaN%, terwijl dit voor de afgelopen 3 jaar weer naar 1425% en 147% schiet. 8)7

3)
Hoe gaan jullie om met de depositorekeningen in PP? In mijn geval heb ik mijn Rabo-betaalrekeningen gekoppeld aan de Rabo Effectenrekening. Daarnaast heb ik nog een rekeningen lopen bij DeGiro. Het saldo van mijn Rabo-deposito rekening in PP is altijd negatief, omdat ik daar de aanschaffen van doe en de kosten van betaal. Daarnaast neem ik geld "op" bij deze rekeningen, welke ik vervolgens weer op de depositorekeningen van DeGiro stort. Is dat de meest voor de hand liggende workflow om alles goed in beeld te krijgen?

[ Voor 42% gewijzigd door ChillPascal op 06-02-2021 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:36:
Waarom zou dat "oververtegenwoordiging" zijn? Wat is er mis met de weging gebaseerd op market cap?
Geografisch en op basis van bruto binnenlands product en populatie van de landen is een oververtegenwoordiging, Naar bruto binnenlands product is de VS twee keer oververtegenwoordigd want de VS heeft 24% GPB wereld in 2017, dat is de helft van de 58% in VWRL in december 2020.

Dat is waarschijnlijk niet wat je als argeloze instapper zou verwachten van een wereldfonds(*).

Nogmaals: als je zoekt naar spreiding wereldwijd is dit misschien niet wat je wil. Als je 56% VS teveel vindt, spreid dan in andere markten met doelgerichte ETF's.

Ik heb al eerder aangegeven dat als er in de VS een probleem ontstaat, de Europese beurs meestal mee omlaag gaat.

(*) een ETF is Exchange Traded Fund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:41
mrmrmr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:09:
[...]

Geografisch en op basis van bruto binnenlands product en populatie van de landen is een oververtegenwoordiging, Naar bruto binnenlans product is de VS twee keer oververtegenwoordigd want de VS heeft 24% GPB wereld in 2017, dat is de helft van de 58% in VWRL in december 2020.

Dat is waarschijnlijk niet wat je als argeloze instapper zou verwachten van een wereldfonds(*).

Nogmaals: als je zoekt naar spreiding wereldwijd is dit misschien niet wat je wil. Als je 56% VS teveel vindt, spreid dan in andere markten met doelgerichte ETF's.

Ik heb al eerder aangegeven dat als er in de VS een probleem ontstaat, de Europese beurs meestal mee omlaag gaat.

Beetje onzinnige vergelijking. Bijvoorbeeld Apple is een 100% US bedrijf, althans in de weging in een ETF . Maar haalt natuurlijk minder dan de helft van z'n omzet uit de US.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
[...]

Geografisch en op basis van bruto binnenlands product en populatie van de landen is een oververtegenwoordiging, Naar bruto binnenlans product is de VS twee keer oververtegenwoordigd want de VS heeft 24% GPB wereld in 2017, dat is de helft van de 58% in VWRL in december 2020.

Je verglijlkt nu GDP met de locatie waar bedrijven genoteerd staan, daar heb je niet zoveel aan. Heel veel internationale bedrijven zijn toevallig in de VS genoteerd. Dat betekent niet dat je gelijk 100% afhankelijk bent van de VS. In 2018 haalde de s&p500 bedrijven 43% van hun omzet buiten de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
klaasvaak1853 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:22:
Je verglijlkt nu GDP met de locatie waar bedrijven genoteerd staan, daar heb je niet zoveel aan. Heel veel internationale bedrijven zijn toevallig in de VS genoteerd. Dat betekent niet dat je gelijk 100% afhankelijk bent van de VS. In 2018 haalde de s&p500 bedrijven 43% van hun omzet buiten de VS.
Het klopt dat er internationale bedrijven die internationeel geld verdienen en er zijn zelfs bedrijven die alleen maar verhandeld worden in de VS en elders opereren. Die zijn er ook in andere markten. De lijst van aandelen betreft overwegend bedrijven in VWRL die in de VS hun hoofdkantoor hebben. Het maakt mijn punt dus niet ongeldig.

Dat punt vind je in mijn vorige post. Ik heb het al een paar keer herhaald en je had het kunnen zien als je had doorgelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:41
mrmrmr schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Het klopt dat er internationale bedrijven die internationeel geld verdienen en er zijn zelfs bedrijven die alleen maar verhandeld worden in de VS en elders opereren. Die zijn er ook in andere markten. De lijst van aandelen betreft overwegend bedrijven in VWRL die in de VS hun hoofdkantoor hebben. Het maakt mijn punt dus niet ongeldig.

Dat punt vind je in mijn vorige post. Ik heb het al een paar keer herhaald en je had het kunnen zien als je had doorgelezen.
Als de verdeling van een ETF op basis is van market cap dan kan je vinden dat er een overweging is naar US, maar... het is op basis van market cap. Dus dan is er per definitie geen overweging naar een bepaald land. Dat toevallig veel grote internationale bedrijven in de US listed of gevestigd zijn is dan nu eenmaal zo.

Ok, ik moet niet overdrijven want er zijn best argumenten voor andere verdelingen en dus niet op market cap. Maar goed, jij vergelijkt market cap met gdp en vindt een 50% weging naar US niet genoeg gespreid want het moet een wereld ETF zijn.., maar dat vind ik geen goede argumenten.

Als een ETF met een mindere weging naar US nu meer rendement op zou leveren, of lager risico, of lagere kosten, of betere diversificatie, dan snap ik je nog wellicht.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
gerbeno schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:19:
[...]

Zelfs in de hele kleine kans dat iemand zowel je pas als pincode bemachtigt zonder dat je het doorhebt, krijg je altijd nog een melding van de verkooptransacties en staat het geld pas een dag later op je betaalrekening. Dus dan heb je alsnog genoeg tijd om actie te ondernemen. Ik beleg bij de Rabobank en maak me niet zo’n zorgen hierover.
Tsja, dat is een keuze die ieder voor zich maakt.

Ik ga voor veiligheid, ook al kost mij dat extra moeite en extra kosten. Ik maak het de dieven het liefst zo moeilijk mogelijk.
Pinpas van mijn eigen bank laat ik zoveel mogelijk thuis. Alleen voor hoog uitzonderlijke zaken gebruik ik deze en dan vaak ook binnen bij deze bank.
Voor normale pin betalingen heb ik een rekening bij een andere bank waar weinig saldo op staat.
Tevens heb ik meerdere spaar en beleggingsrekenigen bij andere banken.
Wordt lastig voor de dieven om dit allemaal in 1 keer te bemachtigen.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 06-02-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:59
Ik heb veel gelezen en geleerd in deze thread over beleggen, en dan vooral over de fondsen (bij FitVermogen of bij een grootbank met de NT fondsen) inclusief hun verdeling. Wat ik echter nog niet heb kunnen vinden: wat zijn de rendementen geweest van de afgelopen jaren van deze combinaties, is daar een handige site/plek voor?

Uiteindelijk zou mijn vraag zijn: waarom zou ik kiezen voor bovenstaande optie, of voor beheerd beleggen? Vandaag gesprek gehad met een financieel adviseur van een grootbank, welke aanstuurde op beheerd beleggen. Kan dit inderdaad (allicht vanaf bepaalde bedragen) daadwerkelijk veel rendabeler zijn?

Op het moment voel ik heel veel voor de eerste keuze zoals hierboven genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buffel1997
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11-2023
zunrob schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:27:
Ik heb veel gelezen en geleerd in deze thread over beleggen, en dan vooral over de fondsen (bij FitVermogen of bij een grootbank met de NT fondsen) inclusief hun verdeling. Wat ik echter nog niet heb kunnen vinden: wat zijn de rendementen geweest van de afgelopen jaren van deze combinaties, is daar een handige site/plek voor?

Uiteindelijk zou mijn vraag zijn: waarom zou ik kiezen voor bovenstaande optie, of voor beheerd beleggen? Vandaag gesprek gehad met een financieel adviseur van een grootbank, welke aanstuurde op beheerd beleggen. Kan dit inderdaad (allicht vanaf bepaalde bedragen) daadwerkelijk veel rendabeler zijn?

Op het moment voel ik heel veel voor de eerste keuze zoals hierboven genoemd.
Voor een ETF op de S&P 500, zoals VUSA, kan je op deze website de historische rendementen vinden:
https://www.vanguardinves...cits-etf-usd-distributing

Dit kan je dan vergelijken met wat de beleggingsadviseur zou aanraden. Let wel op, vaak rekenen ze absurd hoge fees aan (instapkosten, beheerskosten etc.). Dit moest je dus van je rendement aftrekken. Bij Deze ETF zijn de jaarlijkse kosten slechts 0,07%, wat verwaarloosbaar is eigenlijk.

Via een ETF kun je zelf 'passief beleggen'. Over het algemeen zal je dan een gelijkaaardig resultaat halen als bij beheerd beleggen. Maar nadat je alles kosten in rekening neemt, zal je vaak jusit een hgoer rendement behalen.
"According to a 2020 report, over a 15-year period, nearly 90% of actively managed investment funds failed to beat the market."

Met andere woorden, als je beleggingshorizon lang genoeg is, ben je beter af met een ETF zoals VUSA of VWRL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g9sFZFX2wBA5Tc7QE5e5FGEhxg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4oBSiAEgHLOPuKq6Wbnw2xdw.png?f=user_large

Zoals je kan zien, heeft de S&P 500 obv het verleden nog nooit na 20 jaar op verlies gestaan. Mocht je echter gespreid instappen (dollar cost averaging), dan is die kans nog veel kleiner. Dus het risico bij lange termijn beleggen is zeer klein.

Mocht je nog vragen hebben, knip quote me maar. Knip, spam.

[ Voor 1% gewijzigd door Ardana op 07-02-2021 09:29 ]

Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
zunrob schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:27:
Op morningstar kan je de rendementen allemaal goed terugvinden. Zie ook WizZie- in "[ZT] Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" voor handige linkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
buffel1997 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:56:
[...]
Bij Deze ETF zijn de jaarlijkse kosten slechts 0,07%, wat verwaarloosbaar is eigenlijk.
Daar komt het dividendlek helaas nog bij, waardoor de kosten behoorlijk wat hoger uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Geografisch en op basis van bruto binnenlands product en populatie van de landen is een oververtegenwoordiging, Naar bruto binnenlands product is de VS twee keer oververtegenwoordigd want de VS heeft 24% GPB wereld in 2017, dat is de helft van de 58% in VWRL in december 2020.
Als jij een voorstander bent van GDP weging dan kan dat natuurlijk. De meeste ETFs kiezen voor market cap weging en daardoor komt bijv. VWRL uit op 56%, dat is per definitie niet overwogen of onderwogen. Als je geen market cap weging wil kun je beter geen VWRL kopen. GDP gewogen ETFs bestaan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Pistachenootje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 06:30:
[...]

Daar komt het dividendlek helaas nog bij, waardoor de kosten behoorlijk wat hoger uitvallen.
Ik heb behoorlijk wat gelezen over dit dividendlek, maar vindt het behoorlijk ondoorzichtig allemaal. Ik dacht in eerste instantie dat ik goed zat met mijn IWDA world EFT omdat die direct herbeleggen, maar herbeleggen of niet blijkt niet uit te maken voor het dividendlek. Ik beleg bij de rabobank dus zover ik lees zou het gunstiger zijn de NT world fondsen te kopen, al kan ik precieze getallen nergens vinden. Waar kan ik nu precies vinden hoeveel ik op jaarbasis zou winnen aan dividendlek vergeleken met mijn huidige ETF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:09
@Janpietertje89 Herbeleggende fondsen / ETF's zijn interessant als jij kosten of belasting betaald over het uitgekeerde dividend. Zo betalen Belgen belasting over (dividend)uitkering en DeGiro Custody klanten betalen kosten over het uitkeren van dividend. In zulke gevallen is een herbeleggend fonds/ETF gunstiger, omdat die niet uitkeren, dus geen kosten of belasting voor de bezitter van de stukken.

Dividendlek is de dividendbelasting die het fonds / ETF zélf moet betalen en niet kan terugvorderen. Dit is dividend dat vervolgens niet aan jou kan worden uitgekeerd. Omdat Nederland veel verdragen heeft, kunnen Nederlandse fondsen / ETF's veel, zo niet alle, dividendbelasting terug vorderen. Dit teruggevorderde geld is dan ook beschikbaar om uit te keren aan de houders.

Deze link kom ik hier op tweakers regelmatig tegen als er vragen over dividend lekkage gesteld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Janpietertje89 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:03:
[...]

Ik heb behoorlijk wat gelezen over dit dividendlek, maar vindt het behoorlijk ondoorzichtig allemaal. Ik dacht in eerste instantie dat ik goed zat met mijn IWDA world EFT omdat die direct herbeleggen, maar herbeleggen of niet blijkt niet uit te maken voor het dividendlek. Ik beleg bij de rabobank dus zover ik lees zou het gunstiger zijn de NT world fondsen te kopen, al kan ik precieze getallen nergens vinden. Waar kan ik nu precies vinden hoeveel ik op jaarbasis zou winnen aan dividendlek vergeleken met mijn huidige ETF?
De link die hier boven gegeven is geeft een goede indicatie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Verder is dit ook een nuttige site: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie01
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 21:19
Hi alle,

Regelmatig zie ik deze site voorbij komen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ (dank hiervoor!). Mede hierdoor ben ik overgestapt naar FitVermogen.

Wellicht een hele stomme vraag hierover... maar, wat is eigenlijk het verschil tussen 'verwacht resultaat' en 'verwachte waarde'.

Alvast bedankt voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 19:55
Resultaat is het rendement. Waarde is de inleg + rendement - kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Ik heb alle berichten over de risico’s met brokers met interesse gelezen en ik zie dat degiro mijn asndelen uit mag lenen, kan ik dit eenvoudig omzetten dat degiro dit niet meer mag doen met mijn aandelen. Verder wil ik niet meer dan 20k in degiro stoppen vanwege het garantiefonds. Een groot deel van mijn aanvullende pensioen staat bij bnd en acht ik als veilige club maar wat is jullie mening hierover.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Pistachenootje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:07:
[...]

De link die hier boven gegeven is geeft een goede indicatie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Verder is dit ook een nuttige site: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Die site is zeker handig. Maar laatst dacht ik, laat ik eens "1 jaar" invullen bij looptijd en "1 euro" bij maandelijkse inleg. Bleek dat die 20 euro voor het aanhouden van een betaalrekening bij ABN (die wel noodzakelijk is om te kunnen beleggen) niet wordt meegenomen in de servicekosten. Bij ING en Rabo worden die kosten voor zelf beleggen op de beurs wel meegenomen (kosten > 20 euro bij 1 jaar).

Kleine kanttekening en op zich ook wel verdedigbaar omdat er voor het beleggingspakket zelf geen kosten worden gerekend, maar voor mij wel relevant.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 07-02-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Zoals ik gister al zei wil ik graag een bedrag bij FitVermogen/grootbank NT wegzetten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik weet dat er voordelen zijn aan lump sum zoals vaker besproken in dit topic, maar gezien de huidige tijden, is gefaseerde inleg allicht beter/veiliger? En met welke bedragen en termijnen raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Die site is zeker handig. Maar laatst dacht ik, laat ik eens "1 jaar" invullen bij looptijd en "1 euro" bij maandelijkse inleg. Bleek dat die 20 euro voor het aanhouden van een betaalrekening bij ABN (die wel noodzakelijk is om te kunnen beleggen) niet wordt meegenomen in de servicekosten. Bij ING en Rabo worden die kosten voor zelf beleggen op de beurs wel meegenomen (kosten > 20 euro bij 1 jaar).
Maar ook daar worden de kosten voor een betaalrekening niet meegenomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
zunrob schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:58:
Zoals ik gister al zei wil ik graag een bedrag bij FitVermogen/grootbank NT wegzetten.
***members only***
Ik weet dat er voordelen zijn aan lump sum zoals vaker besproken in dit topic, maar gezien de huidige tijden, is gefaseerde inleg allicht beter/veiliger? En met welke bedragen en termijnen raden jullie aan?
Lump sum geeft je statistisch gezien de grootste kans op een hoger resultaat. Maar als jij beter slaapt met DCA dan is dat wellicht de betere optie voor je.

2 goede artikelen:
https://www.pwlcapital.co...vs-Lump-Sum-Investing.pdf
https://www.kitces.com/bl...-average-reduces-returns/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Kleine kanttekening en op zich ook wel verdedigbaar omdat er voor het beleggingspakket zelf geen kosten worden gerekend, maar voor mij wel relevant.
Ik denk dat die site aanneemt dat je niet speciaal om te beleggen een betaalrekening gaat openen bij een andere bank. En als je dat wel doet dat je je oude betaalrekening opzegt. Dan is het redelijk om de kosten voor de betaalrekening niet mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Pistachenootje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Maar ook daar worden de kosten voor een betaalrekening niet meegenomen toch?
Nee klopt hoor, dus wat dat betreft is het een eerlijke vergelijking tussen de grootbanken. Alleen, ik dacht zelf eerder dat qua (service)kosten alles in die vergelijking werd meegenomen. Dus ook het feit dat je kosten maakt voor een verplichte betaalrekening. Er komen i.v.m. de andere aanbieders dan nog wat kosten bij. Maar zoals ik zei, klein puntje.

Eveneens antwoord @Zr40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 11:06
Ik ben klant bij 23andme (DNA bepalingen) en ik kreeg vanochtend de mail dat ze publiek gaan. Ik had van de week al ergens in het topic gelezen dat er een SPAC was met interesse, dit blijkt dus een succesvolle acquisitie te zijn. https://mediacenter.23and...23andme-merges-with-vgac/

Zelf heb ik de SPAC niet in het bezit, maar overweeg binnenkort wat aandelen aan te kopen. (Heb nog geen biotech in de portefeuille zitten, maar een affiniteit met sequencing technieken en toepassingen en zie ruimte voor groei.) Wel eerst even de stukken doorlezen, want ik ga niet over één nacht ijs (pun totally intended met dit weer).

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik kan het niet goed vinden, vandaar hier de vraag. Is het mogelijk bij de ING of ABN een gezamenlijke belegginsrekening te openen samen met je partner, of staat ie altijd op 1 iemands naam?

Edit: En, hier in het topic wordt vaak gesproken over ABN als voordeligste optie. Via de vergelijkingswebsite zie ik vooral de Rabobank veel bovenaan staan. Mis ik iets?

[ Voor 31% gewijzigd door zunrob op 07-02-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zunrob schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:47:
Ik kan het niet goed vinden, vandaar hier de vraag. Is het mogelijk bij de ING of ABN een gezamenlijke belegginsrekening te openen samen met je partner, of staat ie altijd op 1 iemands naam?

Edit: En, hier in het topic wordt vaak gesproken over ABN als voordeligste optie. Via de vergelijkingswebsite zie ik vooral de Rabobank veel bovenaan staan. Mis ik iets?
Bij ABN kan het in ieder geval op twee namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
zunrob schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:47:

Dan vul je waarschijnlijk hoge bedragen in. Rabobank is alleen goedkoper dan ABN als je een grote portefeuille hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:28
Iemand met Humana HUM:NYSE in de portefeuille?
Uit mijn excel analyse komt dit aandeel gunstig naar voren (lage PEG en PEGY; lage PE; goede groei afgelopen jaar; beta tussen 0 en 1; huidige prijs onder de sm50 en sma200; kleine afwijking met de intrinsieke waarde volgens Graham).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

noslen schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:16:
Iemand met Humana HUM:NYSE in de portefeuille?
Uit mijn excel analyse komt dit aandeel gunstig naar voren (lage PEG en PEGY; lage PE; goede groei afgelopen jaar; beta tussen 0 en 1; huidige prijs onder de sm50 en sma200; kleine afwijking met de intrinsieke waarde volgens Graham).
Ik zie dat dat een for profit healthcare organisatie is, Biden gaat zeker een soort Obama care invoeren dus ik zou mijn geld niet op zo een aandeel inzetten. Je kan beter kijken naar canabis stocks of bedrijven uit de duurzame dan wel infrastructuur sector. Dat zijn gebieden waar Biden op gaat inzetten.

Verder zou ik een for profit healtcare provider ook immoreel vinden om in te beleggen. (my 2c)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:35
Brilsmurfffje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:27:
[...]

Ik zie dat dat een for profit healthcare organisatie is, Biden gaat zeker een soort Obama care invoeren dus ik zou mijn geld niet op zo een aandeel inzetten. Je kan beter kijken naar canabis stocks of bedrijven uit de duurzame dan wel infrastructuur sector. Dat zijn gebieden waar Biden op gaat inzetten.
Dit is nutteloos advies. Ten eerste: politiek voorspellen is koffiedik kijken. Ten tweede (en nog veel belangrijker): een goedkoop for profit healthcare bedrijf kan een veel betere investering zijn dan een duur cannabis bedrijf, zelfs al heb je gelijk! Wat je vergeet is dat de rest van de markt niet compleet achterlijk is en dat de effecten van een Biden-presidentschap wellicht al ingeprijsd zijn. Als iedereen net zo kort door de bocht redeneert als bovenstaande poster dan is Humana wellicht een fantastische aankoop omdat iedereen het in paniek verkoopt nu. Of wellicht niet, maar daar kun je niks zinnigs over zeggen zonder daadwerkelijk onderzoek te doen naar een individueel aandeel.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 07-02-2021 22:58 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Dr.Dragonfly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:59:
Ik ben klant bij 23andme (DNA bepalingen) en ik kreeg vanochtend de mail dat ze publiek gaan. Ik had van de week al ergens in het topic gelezen dat er een SPAC was met interesse, dit blijkt dus een succesvolle acquisitie te zijn. https://mediacenter.23and...23andme-merges-with-vgac/

Zelf heb ik de SPAC niet in het bezit, maar overweeg binnenkort wat aandelen aan te kopen. (Heb nog geen biotech in de portefeuille zitten, maar een affiniteit met sequencing technieken en toepassingen en zie ruimte voor groei.) Wel eerst even de stukken doorlezen, want ik ga niet over één nacht ijs (pun totally intended met dit weer).
Ik geloof in sterke groei van de genomics biotech in de komende decennia, ik zit in ARKG in de hoop daarmee de groei te volgen aangezien ik geen idee heb hoe individuele bedrijven het gaan doen.
De aandacht en de grote influx van geld die ARK nu heeft zet me een beetje op scherp, ARK(G) hoort de markt te volgen en niet te maken..... Daarbovenop: grote actieve fondsen hebben over het algemeen een slechte track-record in een recessie.

Mocht je het willen delen, ik ben wel benieuwd naar je onderzoek in 23andme. Vooral waarom en hoe ze denken te groeien in de komende 10-20 jaar.
Voor zover ik weet gebruiken ze niet de laatste technieken voor DNA sequencing maar goedkopere/simpelere DNA genotyping, en voor zover ik weet kan in principe elk lab dat met vrij standaard geïndustrialiseerde apparatuur zonder veel investering.
In dat geval ligt de groei van 23andme in hun marketing en het snel bouwen van een waardevolle database met bruikbare informatie van miljoenen mensen en niet zozeer in de fundamentele techniek.
Dat zou ze erg gevoelig maken voor concurrentie, zeker als de technologie verder ontwikkelt en goedkoper wordt. Zelfs als ze nu de eerste zijn die de markt verovert, moeten ze misschien een gedeelte opnieuw veroveren als DNA sequencing te betalen is (en dus de database opnieuw moet worden gevuld voor bestaande klanten).

[ Voor 12% gewijzigd door Sibylle op 08-02-2021 00:26 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Laatst online: 30-03-2024
Klein vraagje voor DeGiro users, duurt het altijd zo lang voor een limit order gecancelled is? Ik heb hem vrijdagmiddag gecancelled maar het geld word maar niet vrijgegeven en de order staat nog "open".

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Wat DD: kennen mensen General Electric nog?

Na de schandelen/debacles rond financien en schulden, waait daar nu een aardig nieuwe wind. Ondanks corona hebben ze in 2020 de schulden bijna net zo rap kunnen verlagen als in 2019. We praten hier over een tempo waarin ze in 2 jaar schuldenvrij zijn.

Dat tempo van schulden afbouw lukt ondanks dat ze enorm hard geraakt zijn door de luchtvaart malaise (737 into corona). En hoewel renewables/power het enorm goed doet, had ook die tijdens de corona dip voldoende tegenvallers en draait renewables als geheel nog geen winst.
Zelfs healthcare had het lastig, aangezien het een spelletje was 'alle ballen op corona' en deze zodoende ook de investeringen zag teruglopen.
....En toch draaiden ze als bedrijf in toaal (weliswaar marginaal) winst in 2020. Dat verwacht je niet bij een bedrijf dat effectief 2 crisis tegelijk moet beslechten.

IMO, als je in dusdanig gevoelige sectoren zit en vol in schuld-afbouw-crisis-modes zit, is het best knap dat je uberhaupt winst draait in 2020. Dat zegt wat over waar het management nu mee bezig is, maar ook waar het bedrijf staat wat betreft ontwikkeling van marges, kosten structuur en opvangen van tegenslagen.

Tegelijk, als ze het nu al aardig goed doen (huidig P/E 18, forward gaat richting de 15) moet je nagaan als de komende jaren sectoren als luchtvaart hersteld (van -30% naar +10-20% per jaar) en renewables echt groeien (en daarbij winstgevend worden). In de komende 2-4 jaar kun je daar rustig 50-100% groei op zetten voor het bedrijf, en tegelijk schuldenvrij waardoor zaken als dividend en overnames weer op kunnen starten.

Het is dus geen get-rich-quick, maar over de komende jaren zit hier zeker een hoop potentie in de cijfers en daarbij een profiteur wanneer de wereld weer op gang komt (aviation) en de US/EU/China de volgende crisis door pakt (renewables).
Wanneer ook het vertrouwen in het bedrijf (zie schuldenberg) terug keert, kan hier veel waarde vrij gaan komen. Zie het dan ook rustig >$20 gaan op korte (lees: binnen 2-4 jaar) termijn.

p.s. tussen dat alles door, zijn ze ook nog vrolijk nieuwe business aan het oprichten. Denk aan GE Additive met zaken als productie&verkoop 3d print machines & 3d print software, maar ook 3d print fabriek als je het wilt uitbesteden.
Zelf maken ze daar ook gretig gebruik van met toepassing ervan in luchtvaart motoren bijvoorbeeld, waardoor ze heel veel kennis, kunde en kostenreducties krijgen. Iets waar klanten straks goed voor kunnen betalen wanneer 3d printing meer mainstream wordt.
Iets waar ze nu (nog) niks over noemen in de presentaties, maar dus onder al dat crisis management al voorbereidend bezig zijn voor 'the next big thing'.

TLDR:
- 2020 winstgevend ondanks alle problemen
- binnen 2 jaar schuldenvrij, dat debacle dat van $30/share naar $7/share ging.
- Reguliere healthcare, (renewable)energy, aviation; dikke profiteur voor de komende jaren.
- goed gepositioneerd voor next-big-thing 3d printing

- target $20 binnen 2-4 jaar. Alleen al die $15b/jaar die ze nu aflossen, moet straks ergens heen (meer overnames? dividend terug naar 2-3%? share buybacks?).
Daar bovenop dan nog de groei van hun business units, en het ziet er zeer rooskleurig uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:38:
Klein vraagje voor DeGiro users, duurt het altijd zo lang voor een limit order gecancelled is? Ik heb hem vrijdagmiddag gecancelled maar het geld word maar niet vrijgegeven en de order staat nog "open".
Bij mij altijd direct.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Misschien doe ik iets verkeerd maar het is toch gewoon dat prullenbak achtig icoontje onder de edit knop?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Laatst online: 20:56
Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:47:
p.s. tussen dat alles door, zijn ze ook nog vrolijk nieuwe business aan het oprichten. Denk aan GE Additive met zaken als productie&verkoop 3d print machines & 3d print software, maar ook 3d print fabriek als je het wilt uitbesteden.
Zelf maken ze daar ook gretig gebruik van met toepassing ervan in luchtvaart motoren bijvoorbeeld, waardoor ze heel veel kennis, kunde en kostenreducties krijgen. Iets waar klanten straks goed voor kunnen betalen wanneer 3d printing meer mainstream wordt.
Iets waar ze nu (nog) niks over noemen in de presentaties, maar dus onder al dat crisis management al voorbereidend bezig zijn voor 'the next big thing'.
Over de rest van je post kan ik niet heel veel nuttigs toevoegen. Echter over dit stukje kan ik wel wat industrie kennis aanvullen (ik werk in de industriele 3D Metaalprint industrie). GE Additive loopt flink voorop als het gaat om het toepassen van de techniek, certificering etc en in een markt die nog heel hard gaat groeien.

Ze zijn zover gekomen door actief een printer leverancier op te kopen en het hele proces inclusief certificering zelf met 10x de snelheid door te ontwikkelen. Initieel is dit in-house geweest, maar nu zijn ze de tak onder de noemer GE Additive zelfstandig aan het maken.

Ondertussen hebben ze de GE9X uitgebracht waar grofweg 300 onderdelen inzitten die met deze nieuwe techniek gemaakt zijn.

(tot zover het niet beleggings stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:58:
[...]

Misschien doe ik iets verkeerd maar het is toch gewoon dat prullenbak achtig icoontje onder de edit knop?
op de pc staat hij er naast... maar inderdaad ja. bij orders op de prullenbak icon klikken van de order die je wilt verwijderen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Hogader schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:13:
[...]

Over de rest van je post kan ik niet heel veel nuttigs toevoegen. Echter over dit stukje kan ik wel wat industrie kennis aanvullen (ik werk in de industriele 3D Metaalprint industrie). GE Additive loopt flink voorop als het gaat om het toepassen van de techniek, certificering etc en in een markt die nog heel hard gaat groeien.

Ze zijn zover gekomen door actief een printer leverancier op te kopen en het hele proces inclusief certificering zelf met 10x de snelheid door te ontwikkelen. Initieel is dit in-house geweest, maar nu zijn ze de tak onder de noemer GE Additive zelfstandig aan het maken.

Ondertussen hebben ze de GE9X uitgebracht waar grofweg 300 onderdelen inzitten die met deze nieuwe techniek gemaakt zijn.

(tot zover het niet beleggings stuk)
Klopt, wel een goede toevoeging! Ze doen enorm moeilijk en ondoorzichtig over waar ze nu precies staan - vergelijken met concurrentie is helemaal lastig als buitenstaander. Toch is de luchtvaart met alle testen en certificeringen geen makkelijke, als ze het daar redden is iets als automotive slaapverwekkend simpel.
Zo wordt het ook al sinds zeker 2018 ingezet in/rondom de healthcare business (3d 'foto' van organen bijvoorbeeld, en o.a. dental werk). Dan nog natuurlijk automotive, ook veel interesse in die sector.
Belangrijkste is - er heerst er heel veel radiostilte rondom die hele business. Zo snel dat je dingen vind uit 2018-2019, maar daarna amper. Niet voor niets dat het überhaupt geen vernoeming krijgt in de rapportages/presentaties. Laatste is wel dat ze nu turbine bladen van windmolens gaan printen en testen, dan komt er weer een complete sector bij aan exposure.

Dat gevoel, hoe goed ze bezig zijn, omzetten in cijfers is echt om je vingers aan te branden. Wel lijkt GE echt iets te hebben dat ze op heel veel vlakken kunnen en gaan toepassen - en dat vooral ook al doen. GE additive op zichzelf is 1 ding (systemen&adworks software, maar vooral zo enorm veel kennis/kunde doordat ze inhouse al zoveel early adaptors hebben om ervaring op te doen), in-house 3d prints maken is een 2e (met name interessant voor de kleine aantallen, prototypes/mkb, custom werk..) . Maar zelf ook intern al zo snel zo breed adopteren en toepassen (aviation/renewables/healthcare sectoren) is ook bijzonder.
Voldoende om rekening mee te houden wat betreft toekomst visie en management insteek. Vooral dat ze zich niet blind staren op die schuldenberg, er is al een visie waar ze heen willen na de interne crisis.

Alleen de cijfers... Hoeweel margin pts verbetering Aviation? Healthcare? Renewables? Levert het meer omzet op doordat ze betere producten kunnen neerzetten?
Hoe groot is/wordt GE additive? Praten we over 1-2 jaar of 5-10 jaar wanneer het een noemenswaardige business wordt in revenue?
Zo weinig informatie voor de investeerder op dat vlak. Vandaar alleen als upside potentie genoemd.

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
Shamalamadindon schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:38:
Moet je niet gewoon wachten tot de beurs geopend is? Je order wordt immers doorgezet naar de beurs en de beurs voert hem voor jou uit en koppelt dat terug naar de broker. Als de beurs gesloten is doen zij bij mijn weten dus ook niet de orders (of cancels) verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:06
RobertMe schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Moet je niet gewoon wachten tot de beurs geopend is? Je order wordt immers doorgezet naar de beurs en de beurs voert hem voor jou uit en koppelt dat terug naar de broker. Als de beurs gesloten is doen zij bij mijn weten dus ook niet de orders (of cancels) verwerken.
DEGIRO zou ook een cancel opdracht naar de beurs moeten doorgeven. Ik heb vaak zat orders in een weekend verwijderd en die werden maandag voor opening keurig uitgehaald.

Dus gewoon nog een keer proberen en anders degiro bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
DJTimo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:38:
[...]
DEGIRO zou ook een cancel opdracht naar de beurs moeten doorgeven. Ik heb vaak zat orders in een weekend verwijderd en die werden maandag voor opening keurig uitgehaald.

Dus gewoon nog een keer proberen en anders degiro bellen.
Exact, ik heb ook wel eens een order 's avonds of in het weekend verwijderd, en die bleef dan ook tot (maandag)morgen staan. Ik verwacht dus dat @Shamalamadindon te vroeg was/keek. Of dat mijn aanname dat het over een europese beurs met 9u als openingstijd zou gaan verkeerd is. Maar ik weet ook niet hoe laat de orders op bv EuroNext Amsterdam verwerkt worden na het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:27

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:47:
Wat DD: kennen mensen General Electric nog?
Is er al een annual report van 2020? ik kan dat niet direct vinden? Ik vind enkel een webcast over Q4?
GE stond op mijn lijst om te checken, maar de cijfers van 2015-2019 gaven me niet direct incentive om veel dieper te graven/investeren gezien de huidige beurswaarde.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Jebus4life schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Is er al een annual report van 2020? ik kan dat niet direct vinden? Ik vind enkel een webcast over Q4?
GE stond op mijn lijst om te checken, maar de cijfers van 2015-2019 gaven me niet direct incentive om veel dieper te graven/investeren gezien de huidige beurswaarde.
Q4 inderdaad, in dat rapport en presentatie staan ook de cijfers van totaal 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Q4 inderdaad, in dat rapport en presentatie staan ook de cijfers van totaal 2020.
Overall laat de koers van GE sinds 2017 een glijvlucht zien en het gekorte dividend sinds eind 2018 helpt ook niet echt mee lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
thamac schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:34:
[...]

Overall laat de koers van GE sinds 2017 een glijvlucht zien en het gekorte dividend sinds eind 2018 helpt ook niet echt mee lijkt mij.
Lees dan mn post nog eens. Die schuldencrisis zijn ze dus succesvol aan het afbouwen in recordtempo. En ja, daar hoorde de dividend cut bij, gezonde bedrijfsvoering (en helaas voor wie toen aandelen had).

Weinig bedrijven kunnen tijdens een sector crisis (737max), wereldwijde crisis (corona) en een interne crisis (schulden) het hoofd boven water houden. Deze maakt ondanks die discutabele mix nog altijd winst, brengt de schulden in nog grofweg 2 jaar praktisch naar de 0 én investeert in de toekomst (renewables, 3d printing). Wat gaat dit doen met de cijfers, wanneer al die negatieve zooi vrijwel gelijktijdig wegvalt in 1-2 jaar tijd, en tegelijk de bedrijfsvoering mee groeit met het post-corona herstel? Een bedrijf dat na 5+ jaar non-stop crisisbeleid dan een stuk slanker en fitter is, dan de slapende dikzak die het ooit was?

Je kan een hoop zeggen over het 'oude' GE en management. Echter kun je weinig anders dan respect geven aan degene die deze titanic langs de ijsberg heeft gekregen. En ondanks die enorme short-term druk de long-term (GE post crisis) niet uit het oog verloren heeft met het doen van de juiste (des)investeringen.
Weinig bedrijven komen dusdanige mix door, en nog minder hebben daarna een toekomst bestendige business staande die toch volop geïnvesteerd heeft in nieuwe technieken en technologieën.

Juist door zo'n beeld als van jou, de oude nativiteit, laten veel dit aandeel nog links liggen. Slechte herinneringen, of zien het koersverloop en gaan op die TA al afhaken. Mist bijvoorbeeld ook in veel indexen/etf's (geen dividend groei, niet langer aan de DJI genoteerd, etc).
Als straks ALLE sectoren tegelijk in de + gaan post-corona, en men ziet dat de schuld ook verdwenen is, gecombineerd met terugkeer in meerdere indexes/ETF's? Dan kan de aandeelkoers best dramatisch omhoog corrigeren.

[ Voor 59% gewijzigd door Xanaroth op 08-02-2021 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:37
Ik zit al sinds september in SNPR (2e SPAC na SHLL/HYLN) en nu eindelijk een merger announcement met Volta:
https://www.sec.gov/Archi...05ex99-3_tortoiseacq2.htm

Ik heb er nog niet in detail naar gekeken, maar na Chargepoint, EVbox en Blink charging kan dit eigenlijk niet veel beter worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Eerder in dit topic vroeg ik naar het verschil tussen het laten (beheerd) beleggen of zelf doen. Na veel lezen heb ik de conclusie getrokken dat door zelf bij een grootbank NT fondsen aan te schaffen je in ieder geval de laatste jaren ongeveer hetzelfde rendement had gehaald. Met het verschil dat je geen beheerskosten had gehad. Natuurlijk biedt dit geen garantie voor de toekomst, maar wel de reden om voor NT te gaan.

Nu hebben we bij een grootbank een rekening geopend, en hebben we het eerste gedeelte met de bekende 88/12 verhouding World/EM aangeschaft. Nu twijfel ik om ook de SC erbij te nemen. Ik ben benieuwd naar jullie beweegredenen om de SC er ook bij te nemen, en welke verhouding jullie hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:27

Jebus4life

BE User

Xanaroth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Lees dan mn post nog eens. Die schuldencrisis zijn ze dus succesvol aan het afbouwen in recordtempo. En ja, daar hoorde de dividend cut bij, gezonde bedrijfsvoering (en helaas voor wie toen aandelen had).

Weinig bedrijven kunnen tijdens een sector crisis (737max), wereldwijde crisis (corona) en een interne crisis (schulden) het hoofd boven water houden. Deze maakt ondanks die discutabele mix nog altijd winst, brengt de schulden in nog grofweg 2 jaar praktisch naar de 0 én investeert in de toekomst (renewables, 3d printing). Wat gaat dit doen met de cijfers, wanneer al die negatieve zooi vrijwel gelijktijdig wegvalt in 1-2 jaar tijd, en tegelijk de bedrijfsvoering mee groeit met het post-corona herstel? Een bedrijf dat na 5+ jaar non-stop crisisbeleid dan een stuk slanker en fitter is, dan de slapende dikzak die het ooit was?

Je kan een hoop zeggen over het 'oude' GE en management. Echter kun je weinig anders dan respect geven aan degene die deze titanic langs de ijsberg heeft gekregen. En ondanks die enorme short-term druk de long-term (GE post crisis) niet uit het oog verloren heeft met het doen van de juiste (des)investeringen.
Weinig bedrijven komen dusdanige mix door, en nog minder hebben daarna een toekomst bestendige business staande die toch volop geïnvesteerd heeft in nieuwe technieken en technologieën.

Juist door zo'n beeld als van jou, de oude nativiteit, laten veel dit aandeel nog links liggen. Slechte herinneringen, of zien het koersverloop en gaan op die TA al afhaken. Mist bijvoorbeeld ook in veel indexen/etf's (geen dividend groei, niet langer aan de DJI genoteerd, etc).
Als straks ALLE sectoren tegelijk in de + gaan post-corona, en men ziet dat de schuld ook verdwenen is, gecombineerd met terugkeer in meerdere indexes/ETF's? Dan kan de aandeelkoers best dramatisch omhoog corrigeren.
Je analyse is alvast boeiend, probleem is dat er ondanks de oververhitting van de aandelenmarkt echt nog wel veel (hopelijk) opportuniteiten te vinden zijn, ensja, kiezen is verliezen ;)

Op mijn huidige lijst van "high potentials" (waar ik dus veel potentiële groei zie, maar ook substantieel risico) staan momenteel Shell/Exxon in de energiesector. Lumen in de telecomsector (het oude CenturyLink). Cassava Sciences (wegens een tip hier in het topic). GSK in de farma. Air France in de reisindustrie (maar daar verwacht/hoop ik nog op een flinke dip).

GE wil ik dan gerust dieper bekijken, maar een mens kan maar zoveel geld in dit soort bedrijven steken :P

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
zunrob schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:38:
Eerder in dit topic vroeg ik naar het verschil tussen het laten (beheerd) beleggen of zelf doen. Na veel lezen heb ik de conclusie getrokken dat door zelf bij een grootbank NT fondsen aan te schaffen je in ieder geval de laatste jaren ongeveer hetzelfde rendement had gehaald. Met het verschil dat je geen beheerskosten had gehad. Natuurlijk biedt dit geen garantie voor de toekomst, maar wel de reden om voor NT te gaan.

Nu hebben we bij een grootbank een rekening geopend, en hebben we het eerste gedeelte met de bekende 88/12 verhouding World/EM aangeschaft. Nu twijfel ik om ook de SC erbij te nemen. Ik ben benieuwd naar jullie beweegredenen om de SC er ook bij te nemen, en welke verhouding jullie hebben?
In het verleden behaald rendement is uiteraard geen garantie voor de toekomst. Als de kosten in de toekomst hetzelfde blijven voor beheerd beleggen en zelf NT fondsen aanschaffen dan zullen deze voor het laatste wel gegarandeerd lager zijn :D

De meesten hier houden een verhouding aan van World/EM/SC die overeenkomt met market cap. Die kun je bijv. hier vinden (click op 'Northern Trust Funds' en kijk dan bij '3 funds').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Radiodurans schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:50:
[...]

In het verleden behaald rendement is uiteraard geen garantie voor de toekomst. Als de kosten in de toekomst hetzelfde blijven voor beheerd beleggen en zelf NT fondsen aanschaffen dan zullen deze voor het laatste wel gegarandeerd lager zijn :D De meesten hier houden een verhouding aan die overeenkomt met market cap. Die kun je bijv. hier vinden (click op 'Northern Trust Funds' en kijk dan bij '3 funds').
Inderdaad. Concreet is mijn vraag dan ook: nu heb ik de 88/12 World/EM verhouding. Waarom zou ik de SC erbij nemen? Omdat je dan de markt het beste volgt? Wat waren jullie beweegredenen?
Dus feitelijk: waarom kies je voor de "2 funds" of waarom voor de "3 funds"?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 08-02-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb SC erbij omdat dat zorgt voor (nog) meer diversiteit.
SC , EM en werkgeversaandelen heb ik 3x10%, NT large capWorld 70% .
En daarnaast nog wat individuele aandelen (goudmijnen, ING), die behalve Microsoft allemaal under performen ten opzichte van NT World...

NT World heeft het de laatste tijd goed gedaan vanwege populaire US tech. Het is voor mij meer een gevoelskwestie eerlijk gezegd, het is onmogelijk ieder aandeel binnen het fonds te onderzoeken cq te voorspellen of small cap beter gaat dan large cap.

[ Voor 76% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
Sport_Life schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:14:
Ik heb SC erbij omdat dat zorgt voor (nog) meer diversiteit.
SC , EM en werkgeversaandelen heb ik 3x10%, NT large cap 70% .

Large cap heeft het de laatste tijd goed gedaan vanwege populaire US tech.
Wat is de ISIN van NT Large Cap? Die ken ik niet, kan hem ook zo snel niet terugvinden.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

NT World ;)

Stijl vd aandelen is groot, vandaar.

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9
vs
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013N7D

[ Voor 121% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27
Tesla buys $1.5 billion in bitcoin and plans to start accepting it as payment for products

Tesla announced Monday that it bought $1.5 billion worth of bitcoin, according to a filing with the SEC.

The company said it bought the bitcoin for “more flexibility to further diversify and maximize returns on our cash,” according to the filing. In addition to the purchase, Tesla said it would start accepting payments in bitcoin in exchange for its products as well.

The move raised immediate questions around CEO Elon Musk’s behavior on Twitter recent weeks, where he has been credited for increasing the prices of cryptocurrencies like bitcoin and dogecoin by posting messages about them and therefore encouraging more people to buy.
Bijzonder allemaal weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Grappig dat een volatiel bedrijf nu ook weer een volatiele "cash" positie aanhoudt :P

En de laatste alinea is dan ook weer vreemd.. vraag me af of dat toegestaan is/wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-02-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
Elon Musk schijnt voor EUR 1.5 miljard aan Bitcoin gekocht te hebben, koerst meteen +10% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Heeft er iemand eigenlijk verstanding inzicht in de gekkigheid van de afgelopen ~60 dagen?

Een hoop bedrijven die ik bekijk hebben ergens in de laatste 60 dagen wel een of meerdere grote gekke sprongen gemaakt in de aandeelprijs waarmee ze tijdelijk (of op dit moment nog) op 2x tot 10x de prijs staan van ~6 maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:33
TheDeuce schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:06:
Elon Musk schijnt voor EUR 1.5 miljard aan Bitcoin gekocht te hebben, koerst meteen +10% hoger.
Het zou me niet verbazen als hij die heeft gekocht voordat hij die uitspraken op Twitter heeft gedaan. En dan binnenkort weer verkopen voor wat snel geld.

En wie weet stort de koers wel in. Eind deze week is Chinees nieuwjaar en dat is volgens mij toch wel eens een momentje geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
AMD1800 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Het zou me niet verbazen als hij die heeft gekocht voordat hij die uitspraken op Twitter heeft gedaan. En dan binnenkort weer verkopen voor wat snel geld.

En wie weet stort de koers wel in. Eind deze week is Chinees nieuwjaar en dat is volgens mij toch wel eens een momentje geweest.
Dat zou illegaal zijn. Hij heeft misschien geen hoge pet op van de SEC maar wel van de rechtsorde. Dus dat zie ik hem niet zo snel doen. Zeker niet nadat hij al een paar keer terug gefloten is wat dat betreft.

Waar hij meer interesse in heeft, is een betaalmiddel wat losstaat van de gevestigde financiële sector. En jammer genoeg een apart soort humor met zijn aanhang van dogecoin(die is een 20% gestegen ten opzichte van de 8/10% van Btc)

Na een refresh staat de score al op 14 % BTC en 27% voor Doge.

[ Voor 3% gewijzigd door Defector op 08-02-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 15-09 11:06
Defector schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Dat zou illegaal zijn. Hij heeft misschien geen hoge pet op van de SEC maar wel van de rechtsorde. Dus dat zie ik hem niet zo snel doen. Zeker niet nadat hij al een paar keer terug gefloten is wat dat betreft.

Waar hij meer interesse in heeft, is een betaalmiddel wat losstaat van de gevestigde financiële sector. En jammer genoeg een apart soort humor met zijn aanhang van dogecoin(die is een 20% gestegen ten opzichte van de 8/10% van Btc)
BTC is nog steeds een niet-gereguleerde markt vziw, dus mag en kan gewoon. SEC staat gewoon buitenspel.
Ik mag ook tweeten over BTC en in/uitstappen zoals ik wens. Ik heb alleen niet de impacht van Elon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
[...]

Mijn reactie was inderdaad een beetje primair. Een 'snelle' check op de koers over de afgelopen 5 jaar en het verloop van de dividenduitkeringen waren wat dat betreft de bron. Wat ik bijvoorbeeld niet heb meegenomen was informatie over bijvoorbeeld emissies, welke geleid zouden kunnen hebben tot daling van de koers etc.

Al met al is mijn primaire reactie: daar neem ik geen positie in.

Secundair: Ik ga er dieper in duiken en pas zo nodig mijn idee/plan aan.

Juist dat tweede stapje heb ik nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Niet online
DJTimo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:30:
[...]

BTC is nog steeds een niet-gereguleerde markt vziw, dus mag en kan gewoon. SEC staat gewoon buitenspel.
Ik mag ook tweeten over BTC en in/uitstappen zoals ik wens. Ik heb alleen niet de impacht van Elon :+
Technisch gezien waar maar aangezien hij al wel een voor aankondiging bij de SEC doet en hij in die zin al op de zwarte lijst bij de SEC staat. Verwacht ik niet dat hij de confrontatie gaat zoeken. Plus als de SEC wil dan gaan ze gewoon handhaven of een onderzoek instellen. Zie bijv Ripple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 11:06
Sibylle schreef op maandag 8 februari 2021 @ 00:18:
[...]
...
Mocht je het willen delen, ik ben wel benieuwd naar je onderzoek in 23andme. Vooral waarom en hoe ze denken te groeien in de komende 10-20 jaar.
Voor zover ik weet gebruiken ze niet de laatste technieken voor DNA sequencing maar goedkopere/simpelere DNA genotyping, en voor zover ik weet kan in principe elk lab dat met vrij standaard geïndustrialiseerde apparatuur zonder veel investering.
In dat geval ligt de groei van 23andme in hun marketing en het snel bouwen van een waardevolle database met bruikbare informatie van miljoenen mensen en niet zozeer in de fundamentele techniek.
Dat zou ze erg gevoelig maken voor concurrentie, zeker als de technologie verder ontwikkelt en goedkoper wordt. Zelfs als ze nu de eerste zijn die de markt verovert, moeten ze misschien een gedeelte opnieuw veroveren als DNA sequencing te betalen is (en dus de database opnieuw moet worden gevuld voor bestaande klanten).
We denken aardig parralel hierin, ik heb precies dezelfde vragen en dat is waarom ik eerst meer onderzoek wil doen. De techniek die ze gebruiken is idd vrij standaard en goedkoop, dus dat is te verwaarlozen qua winstverwachting (of althans, dat is iets waarin ze niet beter of slechter zijn dan hun concurenten, dus het zal geen extra omzet opleveren). Een punt waarop ik zelf denk dat ze verschillen is de hoeveelheid onderzoek die ze doen onder gebruikers. Binnen Europa is dat beperkt i.v.m. wetgeving, maar in de VS kunnen alle gebruikers meedoen met onderzoeken via welke 23andme probeert erfelijke eigenschappen aan een gen te koppelen. (Korte uitleg voor leken; we weten vaak van eigenschappen dat ze erfelijk zijn omdat ze bijvoorbeeld in families of populaties voorkomen, maar we weten niet altijd aan welke mutatie die eigenschap te danken is. Daar kan je wel achterkomen als je voldoende mensen hebt die een genetische eigenschap delen en je hun DNA profielen naast elkaar legt.) Bedrijven uit de farmaceutische industrie kopen dit soort (geanonimiseerde) data graag, en 23andme heeft ook een aantal contracten lopen met farmaceuten. Dat is waarop ik hoop dat er groei mogelijk is. Maar zoals gezegd ga ik dat eerst verder onderzoeken. Ik laat weten wat ik vind :)

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
AMD1800 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Een bedrijf gaat niet even voor 1.5 miljard dollar aan BTC's kopen om het vervolgens weer snel te verkopen, dat is geen lange termijn view.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Zo, ik had dit weekend voor het eerst een plukje Bitcoin gekocht zodat dit een paar procent van mijn portfolio beslaat in het kader van diversificatie. Ik zie dat ik nu al weer bijna mag rebalancen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:30
Radiodurans schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:57:
Zo, ik had dit weekend voor het eerst een plukje Bitcoin gekocht zodat dit een paar procent van mijn portfolio beslaat in het kader van diversificatie. Ik zie dat ik nu al weer bijna mag rebalancen 8)7
Voor mij was dit ook een van de redenen waarom ik nooit coins heb gekocht. Coins komen vanzelf wel in mijn ETF's zodra bedrijven het op hun balans hebben staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
Maahes schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:08:
Coins komen vanzelf wel in mijn ETF's zodra bedrijven het op hun balans hebben staan. :)
Vraag me af eigenlijk of TakeAway significante hoeveelheden heeft staan? Ze accepteren al weer een ~5 jaar betalingen via Bitcoin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 19:59
MagniArtistique schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Zou ik overwegen. Ik doe zelf niet aan single aandelen maar ik weet uit betrouwbare bron dat Shell bezig is met koolstofdioxide omzetten in brandstof, en daar zijn ze heel ver mee. Als dat 'live' gaat..
Vandaag in het nieuws omdat ze 500 liter van het spul in een vlucht gebruikt hebben. Voor referentie, een 747 "doet" ongeveer 4 liter per seconde als ik het internet mag geloven. Dus vooralsnog alleen hele korte vluchten. :P

Ik ken de details niet, maar als ik het zo lees (europees opschalen, veel groene stroom nodig, luchtvaart moet incentive krijgen om het te gaan gebruiken) zijn ze voorlopig nog niet "live".

Neemt niet weg dat het een interessante ontwikkeling op het pad naar alternatieve brandstoffen is. Maar of het echt ergens heen gaat / serieus geld op gaat leveren voor Shell?

https://nos.nl/artikel/23...etische-kerosine-was.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:20
[...]

Echter kun je weinig anders dan respect geven aan degene die deze titanic langs de ijsberg heeft gekregen. En ondanks die enorme short-term druk de long-term (GE post crisis) niet uit het oog verloren heeft met het doen van de juiste (des)investeringen.
Ik heb wel eens eerder naar ze gekeken als "green play".

Nu is zon en wind al goedkoper dan welke andere bron dan ook. Zij hebben in eerste instanties best de trein gemist om daarop mee te liften. Sterker nog ze hebben juist veel geïnvesteerd in andere ontwikkelingen voor stroomopwekking die nu waardeloos zijn.

Ik vraag me wel af of ze op tijd een pivot kunnen maken richting renewables. Ze hebben daar een paar leuke bedrijven gekocht. Renewables omzet stijgt, maar langzamer dan de markt en hun marge op die omzet is (te) laag. Ik betwijfel of schaalvergroting hun marges daar gaat helpen, aangezien ze o.a. al best wat windmolens produceren.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:01
Enigszins off-topic maar toch gerelateerd aan duurzaam beleggen/EV/groene investeringen/et cetera, terugkijktip VPRO Tegenlicht over de race om de superbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Maahes schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:08:
[...]
Voor mij was dit ook een van de redenen waarom ik nooit coins heb gekocht. Coins komen vanzelf wel in mijn ETF's zodra bedrijven het op hun balans hebben staan. :)
Dat is zeker waar en ook de kracht van simpel market cap brede indexfunds beleggen :*) .

Ik vind het echter wel interessant vanwege de verwaarloosbare lopende kosten: een software wallet kan prima mee met je backup strategie die je als Tweaker al hoort te hebben of je maakt hooguit eenmalig kosten voor het kopen van een hardware wallet. De aanschafkosten van Bitcoin zijn met max 1% (via een broker) ook vergelijkbaar met fysieke edelmetalen maar dat kan vast nog lager door gebruik te maken van Exchanges, daar moet ik me nog verder in verdiepen. Ik had >10% 'winst' op dag 1 niet voorzien, iets met een achtbaan...

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 08-02-2021 15:43 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.