Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.262 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:58
Tsurany schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:39:
[...]

Wat heeft dat met beleggen te maken? Dat is gewoon klassieke pinfraude bij iemand die heel naïef is en niet op let. Denk je dat een andere partij geld gaat vergoeden als jij je username en password aan iemand anders geeft en die persoon al je aandelen verkoopt?
marshallq vroeg of er nadelen waren als je overgaat van DeGiro naar de Rabobank. Rapakul waarschuwde hem al dat de beveiliging van de Rabobank niet zo goed is. Ik gaf een voorbeeld van een geval wat ik mij herinnerde.

Als je het verhaal gelezen had dan had je een ander antwoord gegeven.

Even in het kort:

Een vrouw was op een parkeerplaats en rekende af met haar pinpas. Achter haar stond een man die waarschijnlijk haar pincode had gezien. Hij vroeg toen of ze hem kon helpen omdat hij alleen kleingeld had en er met pin moest worden betaald (ze keek dus achterom en even niet naar de parkeerautomaat waar haar pinpas in zat). Toen ze wou betalen was de man weg.
Ze ging toen naar huis en later keek ze op haar rekening. Weg 54K.... :'(

Hoe kan dat nou? Toen ze achterom naar de man keek was voor haar een vrouw die haar pinpas omruilde voor een gelijk uitziende pinpas. Daarna gingen deze man en vrouw snel weg. Ze gebruikten de random reader van de rabobank, stopten de pinpas erin en voerden de pincode in. Ze hadden toegang tot haar rekening. En als ze beleggingen er had staan waren die ook foetsie.

https://bankieren.raboban...uze/qsl_debitcardlogon.do

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3Kof5znyF2Kwy9xUEn93pHNqiY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QhdCPc3pLCgU7T9MZpYXXOt5.jpg?f=user_large

Of het nog steeds kan bij de Raobank weet ik zo niet. Maar ik bankier er gelukkig ook niet.

Ik gebruik daarom de pinpas van mijn bank niet (hoewel je bij deze bank niet kan inloggen met mijn pinpas en pincode). Ik heb daarom een paar rekeningen geopend bij N26 en Openbank en pin hiermee.
Ik maak een beetje geld over van mijn normale rekening naar deze rekeningen.
Gaat het toch mis, dan ben ik slechts een relatief klein bedrag kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 04-02-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Crasheeee schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:13:
[...]

Bedankt voor je heldere uitleg! Ik wist niet dat er zulke risico’s waren. Sta er eerlijk gezegd een beetje van te kijken.
Niemand meer bekend met het DSB verhaal?
https://wijzersparen.nl/n...et-hypotheek-de-klos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Crasheeee schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:13:
[...]

Bedankt voor je heldere uitleg! Ik wist niet dat er zulke risico’s waren. Sta er eerlijk gezegd een beetje van te kijken.
En dan kan je in dit specifieke scenario niet eens terugvallen op de opstalverzekering. Althans, mijn verzekering sluit schade uit veroorzaakt door 'een fout in het materiaal of de constructie van uw woning' of 'verzakking of verschuiven van de grond'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rukapul schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:01:
[...]

Het gaat erom dat je (bij een paar grootbanken*) met de pas en pincode die je 10x per dag in oncontroleerbare situaties gebruikt (en waar getrainde bendes misbruik van maken) om een laagwaardige transactie te doen ook voldoende is om tonnen van die rekening te sluizen. Dat is naar moderne usable security maatstaven gewoon een debiel ontwerp, maar te ondervangen door juist die bank dan maar niet te gebruiken voor het aanhouden van vermogen.

* ING gebruikt voor het token voor internetbankieren wel een andere PIN code dan bij pinautomaten en ook nog eens een gebruikersnaam/wachtwoord.
Dan moet je pinpas dus zonder dat je het door hebt afgenomen worden terwijl tegelijkertijd de pincode afgekeken wordt. Als dat gebeurt heb je liggen slapen.
phantom09 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:04:
Ik heb het verhaal gelezen maar je moet dan wel enorm naïef zijn wil je je pincode laten afkijken en je bankpas laten omwisselen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-09 08:55
Oké, klein persoonlijk verhaal:

Vorig jaar maart begonnen met beleggen. Eén keer geshort voor Shell de cijfers van q1 bekendmaakte, voor de rest telkens aandelen goedkoop ingekocht en duurder verkocht. Daarmee toch een winst van 9k (ruim 30%) gemaakt over 2020.

Vorige week woensdag door de GME gekte het risico genomen en 1000 blackberry gekocht en 2000 nokia, wat daarna finaal is ingestort. Heb de aandelen nog steeds, maar alle winst die ik vorig jaar heb gemaakt is (virtueel) weg.

Geen idee hoe ik het tij kan laten keren nu. Door één domme trade alle winst van vorig jaar weg en een stukje eigen inleg. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:03
Zr40 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:17:
[...]

En dan kan je in dit specifieke scenario niet eens terugvallen op de opstalverzekering. Althans, mijn verzekering sluit schade uit veroorzaakt door 'een fout in het materiaal of de constructie van uw woning' of 'verzakking of verschuiven van de grond'.
Bizar. Ik heb blijkbaar zitten slapen :)

Ik was mij wel bewust dat het verstandig was om cash/beleggingen te scheiden. Althans, dat vind ik logisch klinken, maar dat men in sommige situaties je posities, zonder overleg, zouden kunnen liquideren dat had ik nooit als een optie gezien. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 22:13
mr.JamesBond schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:32:

Vorig jaar maart begonnen met beleggen. Eén keer geshort voor Shell de cijfers van q1 bekendmaakte, voor de rest telkens aandelen goedkoop ingekocht en duurder verkocht. Daarmee toch een winst van 9k (ruim 30%) gemaakt over 2020.

Vorige week woensdag door de GME gekte het risico genomen en 1000 blackberry gekocht en 2000 nokia, wat daarna finaal is ingestort. Heb de aandelen nog steeds, maar alle winst die ik vorig jaar heb gemaakt is (virtueel) weg.

Geen idee hoe ik het tij kan laten keren nu. Door één domme trade alle winst van vorig jaar weg en een stukje eigen inleg. Zucht.
Zie het als leergeld. Volgende keer alles gewoon in een etf doen en 5% van je totaal portfolio gebruiken voor losse aandelen. En geen aandelen kopen omdat die het nieuws gehaald hebben (dan ben je al te laat). Heb ook wat verloren op gme maar wist dat ik aan het gokken was (3% portfolio 1.5% kwijt, zuur maarja, leergeld :+ ). Het liefst alles nog in een wereld etf en niet meer naar omkijken. Ervanuitgaande dat je voor 10j+ belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Weet iemand wat er met je mandje IWDA gebeurt als Blackrock tits up gaat? Of met VWRL indien Vanguard in rook op gaat?

De laatste weken werd het weer pijnlijk duidelijk hoe fragiel het financiele kaartenhuis is. Het gaat goed tot het niet meer goed gaat. De mate waarin alles verbonden is via opties en andere derivaten, i.c.m. margin maakt het een weinig flexibel of weerbaar systeem. Het doet je afvragen hoeveel er sinds 2008 nou echt veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Crasheeee schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:36:
[...]

Bizar. Ik heb blijkbaar zitten slapen :)

Ik was mij wel bewust dat het verstandig was om cash/beleggingen te scheiden. Althans, dat vind ik logisch klinken, maar dat men in sommige situaties je posities, zonder overleg, zouden kunnen liquideren dat had ik nooit als een optie gezien. :9
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
michaeltb schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:38:
[...]

Zie het als leergeld. Volgende keer alles gewoon in een etf doen en 5% van je totaal portfolio gebruiken voor losse aandelen. En geen aandelen kopen omdat die het nieuws gehaald hebben (dan ben je al te laat). Heb ook wat verloren op gme maar wist dat ik aan het gokken was (3% portfolio 1.5% kwijt, zuur maarja, leergeld :+ ). Het liefst alles nog in een wereld etf en niet meer naar omkijken. Ervanuitgaande dat je voor 10j+ belegd.
Nou, niet per se voor de lange termijn. Ik ben student en de afgelopen twee jaar had ik zo'n 6k gewerkt met mijn bijbaan. Afgelopen jaar dus 9K uit aandelen en toen mijn contract niet verlengd was afgelopen december kon ik daar wel mee leven, want de gedachte was dat ik met aandelen meer inkomen kan genereren. Ipv inkomen dus een negatief inkomen gegenereerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Murphy78 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:41:
Weet iemand wat er met je mandje IWDA gebeurt als Blackrock tits up gaat? Of met VWRL indien Vanguard in rook op gaat?

De laatste weken werd het weer pijnlijk duidelijk hoe fragiel het financiele kaartenhuis is. Het gaat goed tot het niet meer goed gaat. De mate waarin alles verbonden is via opties en andere derivaten, i.c.m. margin maakt het een weinig flexibel of weerbaar systeem. Het doet je afvragen hoeveel er sinds 2008 nou echt veranderd is.
Je beleggingen zitten in een bewaarbedrijf dat compleet los staat van het uitvoerende bedrijf, Vanguard heeft dat zelf ook vrij goed beschreven.
Maar was die short op Shell ook niet een kwestie van geluk? En nu heb je pech door er te laat bij te zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26

Kloten voor je. Been there, done that. Hopelijk was het geld dat je (als een boer met kiespijn) kan missen.

Ik heb wel een advies voor je: neem een slok whisky, sla op je bureau en verkoop vervolgens die posities. Je hebt je laten meeslepen in de gekte, hoop geld verloren, kan gebeuren. Maar je hebt nog steeds geen idee wat je nou daadwerkelijk aangeschaft hebt en wat het waard is. Verkoop het en je kan weer met een schone lei verder. Als je nu gaat proberen om 'quitte te komen' of om 'alles of niets te spelen' dan werk je jezelf alleen maar verder in de put en dan zit je slechts te gokken. En elke dag voel je je weer kut als je die posities in je brokerage account ziet. Bovendien, kijk naar de grafiek van BB, je hoeft geen genie te zijn om te bedenken dat het nog 75% omlaag kan als de hele WSB-hype over een paar maand voorbij is.

Vergelijk het met een relatie die uitgaat. Niet huilend op de bank liggen terwijl je ruikt aan het lavendelkussentje dat je vriendin zo lekker vond in de hoop dat ze terug komt. Herpak jezelf! Fouten maakt iedereen, de truc is dat je er van leert. Misschien moet je je eens verdiepen in index-beleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 04-02-2021 21:59 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:26
phantom09 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:04:
[...]

marshallq vroeg of er nadelen waren als je overgaat van DeGiro naar de Rabobank. Rapakul waarschuwde hem al dat de beveiliging van de Rabobank niet zo goed is. Ik gaf een voorbeeld van een geval wat ik mij herinnerde.

Even in het kort:

Een vrouw was op een parkeerplaats en rekende af met haar pinpas. Achter haar stond een man die waarschijnlijk haar pincode had gezien. Hij vroeg toen of ze hem kon helpen omdat hij alleen kleingeld had en er met pin moest worden betaald (ze keek dus achterom en even niet naar de parkeerautomaat waar haar pinpas in zat). Toen ze wou betalen was de man weg.
Ze ging toen naar huis en later keek ze op haar rekening. Weg 54K.... :'(

Hoe kan dat nou? Toen ze achterom naar de man keek was voor haar een vrouw die haar pinpas omruilde voor een gelijk uitziende pinpas. Daarna gingen deze man en vrouw snel weg. Ze gebruikten de random reader van de rabobank, stopten de pinpas erin en voerden de pincode in. Ze hadden toegang tot haar rekening. En als ze beleggingen er had staan waren die ook foetsie.

https://bankieren.raboban...uze/qsl_debitcardlogon.do

[Afbeelding]

Of het nog steeds kan bij de Raobank weet ik zo niet. Maar ik bankier er gelukkig ook niet.

Ik gebruik daarom de pinpas van mijn bank niet (hoewel je bij deze bank niet kan inloggen met mijn pinpas en pincode). Ik heb daarom een paar rekeningen geopend bij N26 en Openbank en pin hiermee.
Ik maak een beetje geld over van mijn normale rekening naar deze rekeningen.
Gaat het toch mis, dan ben ik slechts een relatief klein bedrag kwijt.
Ja dat kan bij Rabo en je kan zo ook bij de beleggingen komen. Wel is er een knop in de app om de pas direct te blokkeren, maar als je niets door hebt dan is het kwaad al geschied natuurlijk. Ik heb sinds een half jaar ook een aparte betaalrekening en pas van de ABN en betaal daarmee met Apple Pay. De Rabo betaalpas komt niet meer buiten en is ook niet aangesloten op Apple Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Tsurany schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:48:

[...]

Maar was die short op Shell ook niet een kwestie van geluk? En nu heb je pech door er te laat bij te zijn.
Uiteindelijk is alles in bepaalde mate een kwestie van geluk, hoe veel berekeningen je er ook op los laat, uiteindelijk maak je pas winst als je het geluk aan je zijde hebt. Shorten van Shell was wel geslaagd.
writser schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Kloten voor je. Been there, done that. Hopelijk was het geld dat je (als een boer met kiespijn) kan missen.

Ik heb wel een advies voor je: neem een slok whisky, sla op je bureau en verkoop vervolgens die posities. Je hebt je laten meeslepen in de gekte, hoop geld verloren, kan gebeuren. Maar je hebt nog steeds geen idee wat je nou daadwerkelijk aangeschaft hebt en wat het waard is. Verkoop het en je kan weer met een schone lei verder. Als je nu gaat proberen om 'quitte te komen' of om 'alles of niets te spelen' dan werk je jezelf alleen maar verder in de put en dan zit je slechts te gokken. En elke dag voel je je weer kut als je die posities in je brokerage account ziet.

Vergelijk het met een relatie die uitgaat. Niet huilend op de bank liggen terwijl je ruikt aan het lavendelkussentje dat je vriendin zo lekker vond in de hoop dat ze terug komt. Herpak jezelf! Fouten maakt iedereen, de truc is dat je er van leert. Misschien moet je je eens verdiepen in index-beleggen.
Ja, ik ben erg huiverig om te verkopen. Zal je zien dat het straks weer stijgt wanneer ik verkoop :+ Wil op zich wel verkopen als ik overall neutraal kom te staan, als ik mijn eigen inleg dus tenminste terug heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Tsurany schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:48:
Precies dat. Het lijkt er niet op dat er een gedegen strategie achter zit en dat het een paar keer goed gegaan is is meer geluk dan wijsheid.

Je moet niet speculeren met geld wat je niet kan missen of met het grootste deel van je portefeuille. Ik heb ook meegedaan met de GME gekte en de helft verloren (verlies genomen), maar dat was nog geen 0,1% van mijn portefeuille. 99% van mijn kapitaal volgt een gedegen lange termijn strategie en maakt een gezond (maar geen 30% per jaar) rendement.

Met die 1% rommel ik wat aan en dat gaat regelmatig goed en net iets vaker mis. Daar is het speelgeld voor.
mr.JamesBond schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:00:
Ja, ik ben erg huiverig om te verkopen. Zal je zien dat het straks weer stijgt wanneer ik verkoop :+ Wil op zich wel verkopen als ik overall neutraal kom te staan, als ik mijn eigen inleg dus tenminste terug heb
Verliesaversie, ik heb er zelf ook last van. In de dagen dat ik een betrekkelijk klein bedrag verloor aan GME steeg de rest van mijn investeringen een veelvoud daarvan. Toch baal ik als een stekker van dat verlies (ik slaap er niet minder om, dat niet). Gek eigenlijk, maar menselijk.

[ Voor 27% gewijzigd door ph4ge op 04-02-2021 22:03 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
mr.JamesBond schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:00:

Dat is precies wat ik je adviseer niet te doen :P . De BB koers staat nog op +80% dit jaar omdat alle verliezers net zo denken als jij: "ik verkoop nog niet want misschien ......". Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk :) .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:26
ph4ge schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:00:
[...]

Precies dat. Het lijkt er niet op dat er een gedegen strategie achter zit en dat het een paar keer goed gegaan is is meer geluk dan wijsheid.

Je moet niet speculeren met geld wat je niet kan missen of met het grootste deel van je portefeuille. Ik heb ook meegedaan met de GME gekte en de helft verloren (verlies genomen), maar dat was nog geen 0,1% van mijn portefeuille. 99% van mijn kapitaal volgt een gedegen lange termijn strategie en maakt een gezond (maar geen 30% per jaar) rendement.

Met die 1% rommel ik wat aan en dat gaat regelmatig goed en net iets vaker mis. Daar is het speelgeld voor.
Op deze manier kan je inderdaad toch meedoen voor de leuk, zonder dat je een enorm risico neemt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07

Wom

Weet niet op welke prijs je Nokia hebt gekocht, maar daar is nog wel een casus rond te maken om die wat langer te laten staan. Cijfers waren 'minder slecht' dan analisten verwachten. Nokia geeft zelf aan dat 2021 een beetje een overgangsjaar is, maar dat ze nog steeds veel R&D rond 5G doen. Alleen lijkt Ericsson iets meer de vruchten te plukken van de Huawei ban, dan dat Nokia doet.

Heb zelf ook een positie in Nokia, dus misschien wel enige bias van mijn kant.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
Wom schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:07:
Weet niet op welke prijs je Nokia hebt gekocht, maar daar is nog wel een casus rond te maken om die wat langer te laten staan. Cijfers waren 'minder slecht' dan analisten verwachten. Nokia geeft zelf aan dat 2021 een beetje een overgangsjaar is, maar dat ze nog steeds veel R&D rond 5G doen. Alleen lijkt Ericsson iets meer de vruchten te plukken van de Huawei ban, dan dat Nokia doet.

Soms helpt het om je positie dan daadwerkelijk te verkopen. Dan kun je de volgende dag afvragen: sta ik te trappelen om het terug te kopen? Vind ik het nog steeds een goed idee? In het geval van @mr.JamesBond lijkt het antwoord me een snoeiharde nee. De enige reden dat hij nog niet verkoopt is (denk ik) dat hij zijn verlies nog niet kan accepteren.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:03:
[...]
Dat is precies wat ik je adviseer niet te doen :P . De BB koers staat nog op +80% dit jaar omdat alle verliezers net zo denken als jij: "ik verkoop nog niet want misschien ......". Maar goed, je moet het zelf weten natuurlijk :) .
Bedankt voor het zetje. Ik heb mijn pre-meme BB aandelen zojuist de deur uit gedaan.

Dat mijn 'ik verkoop zeker op $30' grens net niet is gehaald betekent niet dat ik ze nog steeds moet houden. ;) Misschien koop ik ze over een maand weer lager terug. Of helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben zelf ook in bezit van wat BB aandelen, en sta ook in de min. maar wat ik lees heeft het BB portofolio wel potentieel. niet op de consumentenmarkt maar meer richting security/automotive.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Zr40 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Bedankt voor het zetje. Ik heb mijn pre-meme BB aandelen zojuist de deur uit gedaan.

Dat mijn 'ik verkoop zeker op $30' grens net niet is gehaald betekent niet dat ik ze nog steeds moet houden. ;) Misschien koop ik ze over een maand weer lager terug. Of helemaal niet.
$BB is in de hele meme storm meegenomen maar het bedrijf staat er prima voor, als de executie goed gaat en zeker als ze goed gebruik kunnen maken van de EV groei, dan is er genoeg potentie.

Ik herken de neiging om voor jezelf een (ver)koop target te zetten bij een bepaalde prijs, terwijl die prijs vaak vrij arbitrair is.
Voor de korte termijn beleggingen vind ik het soms lastig om een goed exit-punt te kiezen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In ander nieuws, ik vind het verbazingwekkend dat mijn NLV vandaag gewoon 4x zo hoog is als in het dal van maart 2020. Dat is natuurlijk niet alleen rendement, er zitten ook stortingen bij. En het dal was voor mij extra diep vanwege leverage. Maar toch. 4x is bijna niet te bevatten.

Vergeleken met de piek voorafgaand aan het dal is het 2x zo hoog. Ook dat is ongelofelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09

Zuur voor je. Hopelijk komt het weer goed. Je hebt 9K en gaat circa 33% gebruiken om er mee te speculeren? Nooit meer dan 5 tot 10% met je totale portfolio gaan speculeren.
Kijk wel uit dat je denkt dat je van je beleggingen kan rond komen. Die fout maakte ik in het jaar 2000.
Wat ik aan koerswinst elke maand erbij kreeg was veel meer dan mijn normale salaris. Ik dacht toen dat het lekker ging (en zo zou blijven gaan). Helaas kwam er de dotcom crisis en moest ik jaren wachten voordat mijn geld weer op het oude niveau stond.

Nu ben ik gekke Henkie niet meer. Ik ga uit dat ik circa 25K per jaar nodig heb om rond te komen.
Volgens Fire definitie zou je dan aan 20x25=500K voldoende moeten hebben om rond te komen.
Ik wil het dubbele hebben, want een beurscrash kan ervoor zorgen dat de waarde van je belegging halveert.
Dus ik wil 1000K.
Ik verwacht dat ik wat minder nodig heb, gezien straks mijn hypotheek met hogere rente afloopt. Dan verwacht ik 20K nodig te hebben per jaar. Maakt 20x20=400K volgens fire en 800K volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:11
Toch wel grappig om te zien dat Gamestop vorige maand in de meeste Europese landen het meest verhandelde aandeel was. Ik dacht dat de hype zich vooral beperkte tot de VS, maar blijkbaar niet.

https://www.degiro.nl/ler...grid.com&utm_medium=email

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:12

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:03:
[...]

Idd je kunt nu beter short gaan op BB ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buffel1997
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-11-2023

Hopelijk zie je het als een leerrijke ervaring. Uit je fouten zal je leren. Ik denk dat bijna iedereen van ons wel eens zo'n fout begaan is (misschien niet in dezelfde mate, maar toch).

Het kan misschien helpen om je strategie eens neer te schrijven en ook je fouten te noteren. Zo kan je in de toekomst eerst hier nog eens naartoe kijken, voor je beslist ergens in te stappen. Het zal je wat meer aan het denken zetten bij een volgende trade.

Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51

Fuelke

Forza Ferrari

Gisteren is Lotus Bakeries stilletjes door de grens van € 4000 heen gegaan. Ik eet er maar een Suzy wafeltje met chocolade bij *O*

Ten opzicht van een jaar geleden is er 40% bijgekomen, voor een koekjesbakker. Van een aandelen splitsing liggen ze daar niet wakker, dat heeft het bestuur al meerdere keren aangegeven. Het zou wel de verhandelbaarheid ten goede komen.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tsurany schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Dan moet je pinpas dus zonder dat je het door hebt afgenomen worden terwijl tegelijkertijd de pincode afgekeken wordt. Als dat gebeurt heb je liggen slapen.

[...]

Ik heb het verhaal gelezen maar je moet dan wel enorm naïef zijn wil je je pincode laten afkijken en je bankpas laten omwisselen.
Er zijn genoeg verhalen dat mensen voor hun ogen opgelicht worden. Denk aan mensen op luchthavens die afgeleid worden en hun koffer in de drukte gestolen wordt.
Of denk aan een zakkenroller.
Of dat mensen je horloge stelen zonder dat je het in de gaten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50

Had je een limit sell op iets staan? Ik had zelf ook Nokia gekocht op $4,80 en die schoot naar $10 voor echt een half uurtje. Maandag toch maar weer verkocht voor ~hetzelfde als ik die had gekocht. Had ook op een pump gehoopt, maar die duurde veel korter dan verwacht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Fuelke schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:42:
Gisteren is Lotus Bakeries stilletjes door de grens van € 4000 heen gegaan. Ik eet er maar een Suzy wafeltje met chocolade bij *O*

Ten opzicht van een jaar geleden is er 40% bijgekomen, voor een koekjesbakker. Van een aandelen splitsing liggen ze daar niet wakker, dat heeft het bestuur al meerdere keren aangegeven. Het zou wel de verhandelbaarheid ten goede komen.
Ik ben ook heel blij met Lotus backeries, hier heb ik ook een paar aandelen van 8) .
Ooit ook Mondelez gehad, maar op een gegeven moment verkocht omdat ik vond dat ze te lang niet in waarde stegen. Heb net even gekeken en zie dat ze al een tijdje stijgen. Echter vele malen minder hard dan Lotus Backeries. HIerme lijkt de waarde van Mondelez als een slak vooruit te gaan en Lotus Backeries als een raket omhoog te schieten (en nee, geen meme stock maar een stabiele investering).

https://finance.yahoo.com...sTmFtZSI6ImNoYXJ0In19fX0-

Wel is het volume vrij laag in Lotus Backeries. Meestal zo tussen de tientallen stuks en een paar honderd en soms een paar duizend. En van Mondelez worden er meestal miljoenen aandelen verhandeld.
En een laag volume vind ik wel jammer, hierdoor kan een aandeel mogelijk lastig verhandelbaar zijn als er geen kopers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Wom schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:48:
Kan even zo snel niet vinden wie hier TTOO had aangeraden, maar ik hoop dat je zelf ook voordeel uit je tip aan het halen bent. d:)b
Shout-out @coelho hier: coelho in "Daytrade beursplein"

Meer van zulke posts of wat meer DD zou hier ook prima in het topic passen! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Odeklontje op 04-02-2021 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Rubberen schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:55:
Aanpassing gemaakt in bovenstaande portefeuille. RWE AG eruit geflikkerd!
Wellicht nog een actuele update over RWE en kolen en "groen".
https://www.nu.nl/economi...od-op-kolencentrales.html
RWE eist een schadevergoeding van de Nederlandse Staat. De grote Duitse energieleverancier heeft een kolencentrale in de Eemshaven, maar omdat de Nederlandse Staat het opwekken van elektriciteit met steenkool wil verbieden, zegt het bedrijf 1,4 miljard euro schade te lijden.
https://fd.nl/ondernemen/...or-sluiting-kolencentrale
https://icsid.worldbank.o...se-detail?CaseNo=ARB/21/4

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Wom schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:07:

GAK Nokia 7,15$ dus bijna drie dollar onder de koers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Dan hebben ze nog tot 2030 om 'm om te bouwen naar waterstofcentrale :+

[ Voor 62% gewijzigd door Odeklontje op 04-02-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffel1997
mr.JamesBond schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:33:
[...]

Dan mag je inderdaad tevreden zijn dat je NOK hebt. Daar zit nog toekomstpotentieel in. In GME zi ik het niet snel organisch naar 100 USD gaan.

Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Odeklontje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:09:
[...]

Shout-out @coelho hier: coelho in "Daytrade beursplein"

Meer van zulke posts of wat meer DD zou hier ook prima in het topic passen! :)
Ik hoop dat jij en @Wom en anderen inderdaad wat geïnvesteerd hebben. Het aandeel heeft een kleine terugslag gehad van een realistische $2,30 voor, naar $2 na de kwartaalcijfers (beleggers hadden nóg meer verwacht) en is deze week weer voorzichtig gaan stijgen tot $2,40 close vandaag.

Nabeurs hebben ze echter bekend gemaakt ook de Braziliaanse mutant van Covid binnen 2 uur te kunnen herkennen en momenteel staat het aandeel (nabeurs, ja ik weet dat je dat met een korreltje zout moet nemen) op $3,88! Ik heb zelf een target 8-10 staan voor het komende 1-1.5 jaar, maar dit zijn mooie sprongen die dit aandeel en bedrijf recht doen.

[ Voor 3% gewijzigd door coelho op 05-02-2021 00:28 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
buffel1997 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:04:
[...]

Dan mag je inderdaad tevreden zijn dat je NOK hebt. Daar zit nog toekomstpotentieel in. In GME zi ik het niet snel organisch naar 100 USD gaan.
Nou, om eerlijk te zijn is de volatiliteit in GME nog veel hoger dan in NOK, dus ik weet niet of dat een juiste assessment is.

GME is net onder nieuw management en bezig met een fundamentele pivot naar digitaal en 'nieuw' in samenwerking met onder andere Microsoft en heeft ontzettend veel gratis marketing/bekendheid gekregen.
Het zou me niks verbazen als het een meme-stock blijft en over 5 jaar alsnog op $100-200 staat met een agressief ingeprijsde toekomst.
Grootte: 70 miljoen aandelen uitstaan tegen een (huidige prijs $54, nog altijd erg hoog) market cap: $3.7 miljard.
Om GME naar $100 te krijgen moet de market cap toenemen met $3.2 miljard.

NOK daarentegen is een established bedrijf met een solide maar stabiele toekomst.
Grootte: 5.6 miljard aandelen uitstaan met een market cap van $24 miljard.
Om NOK naar $7.5 te krijgen moet de market cap toenemen met $17.5 miljard.

GME is natuurlijk nog overvalued als je naar fundamentals kijkt, maar NOK is een log bedrijf dat moeilijk te bewegen is. Wilt niet zeggen dat NOK geen goede investering is, maar zelfs als alles soepel loopt dan zal het langzaam gaan.

p.s. Ik zit zelf ook long NOK met een kleine positie, ze zijn een grote speler op mobiele communicatie en daar zit groei .

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
coelho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:27:
[...]

Ik hoop dat jij en @Wom en anderen inderdaad wat geïnvesteerd hebben. Het aandeel heeft een kleine terugslag gehad van een realistische $2,30 voor, naar $2 na de kwartaalcijfers (beleggers hadden nóg meer verwacht) en is deze week weer voorzichtig gaan stijgen tot $2,40 close vandaag.

Nabeurs hebben ze echter bekend gemaakt ook de Braziliaanse mutant van Covid binnen 2 uur te kunnen herkennen en momenteel staat het aandeel (nabeurs, ja ik weet dat je dat met een korreltje zout moet nemen) op $3,88! Ik heb zelf een target 8-10 staan voor het komende 1-1.5 jaar, maar dit zijn mooie sprongen die dit aandeel en bedrijf recht doen.
Vrijdag 15.30 uur dus, ik was weer met andere dingen bezig maar je post is zeker blijven hangen! Maar jeetje, bijna +60% nabeurs! Eens kijken wat de voorbeurs gaat doen en anders maar wat kopen inderdaad :) Nog bedankt voor je mooie post. Dit is niet mijn wereld maar de 'biotech' zijn soms ondergewaarde aandelen. Waar je soms ook wel een hele lange adem moet hebben voor rendement als ik de grafieken zo zie.

Ik zal nog eens verder kijken in deze sector $AGTC, $SAVA, $ADMA... Wat zie jij in deze 3? O-)
Niet dat ik om koopadvies vraag maar meer om inzichten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• coelho
Odeklontje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:49:
[...]

Vrijdag 15.30 uur dus, ik was weer met andere dingen bezig maar je post is zeker blijven hangen! Maar jeetje, bijna +60% nabeurs! Eens kijken wat de voorbeurs gaat doen en anders maar wat kopen inderdaad :) Nog bedankt voor je mooie post. Dit is niet mijn wereld maar de 'biotech' zijn soms ondergewaarde aandelen. Waar je soms ook wel een hele lange adem moet hebben voor rendement als ik de grafieken zo zie.

Ik zal nog eens verder kijken in deze sector, $SAVA, $ADMA... Wat zie jij in deze 2? O-)
$ADMA heb ik me nog nooit in verdiept.

$SAVA heeft goud in handen.
Ik zat er een paar jaar geleden met 1000 stuks in voor nog geen $5 gemiddeld. Hadden toen hele mooie cijfers uit een fase 1 studie. De biomarkers die ze in het lab hadden gemeten, lieten reductie zien van de stofjes waarvan men denkt dat ze Alzheimer veroorzaken. Een eerste kleine studie in patienten liet hetzelfde zien. Het aandeel heeft een tijdje rond 10 gestaan meen ik me te herinneren.

Toen kwamen er ineens resultaten van een andere, kleine fase 2 studie. Die vielen zwaar tegen. Alle meetwaarden vlogen alle kanten op. Geen enkel verschil meer met placebo. 80% van de prijs af. Toen ben heb ik mijn verlies genomen, want one trick pony en als je middel niet werkt, dan is het klaar. Heb ze wel steeds in mijn lijst met koersen gehouden, maar nooit meer bijgelezen.

Achteraf blijkt dat het bedrijf dat de analyse had gedaan, enorme fouten heeft gemaakt. Tenminste, dat is hoe ik het begrepen heb. Ze hebben de data opnieuw laten analyseren en er waren gewoon meetfouten gemaakt. Weer hadden ze de positieve connecties die ze eerder lieten zien. Dit stuk heb ik helaas niet meegekregen...

En een paar dagen terug waren daar ineens de data van een interim analyse van een grotere fase 2b studie, die niet alleen een dikke significante afname van de stofjes liet zien, maar ook nog eens een kleine verbetering van de functie van deze mensen binnen 6 maanden al. Nog nooit aangetoond! Alzheimer laat je capaciteit geleidelijk afnemen. Soms leek er wat te zijn dat het leek te remmen. Maar een verbetering? Dat zou briljant zijn! Het aandeel heeft gisteren nabeurs rond 130 gestaan en kreeg vandaag een gezonde pull back naar 60.

Let wel, er zijn in het verleden enkele bedrijven meer zover gekomen als Cassava nu (nou, iets mindere resultaten, maar wel beter dan beschikbaar). En die hebben stuk voor stuk keihard gefailed in een grotere fase 3 studie. Dat is een serieus risico!

Maar anderzijds, mocht dit resultaat overeind blijven in een grotere studie, dan zijn ze koning! En dat voor een bedrijf dat alles zelf in huis ontwikkelt (ze hebben schijnbaar ook een eigen test in ontwikkeling om de stofjes te meten die Alzheimer zouden kunnen voorspellen). Ze schijnen slechts een stuk of 10 medewerkers te hebben en hun financiering krijgen ze van de overheid vanwege hun baanbrekende onderzoek!

Hebben slechts 35 miljoen aandelen uitstaan, waarvan zo'n 22 miljoen in de free float en een kwart is in handen van institutions. Het schijnt dat BlackRock recent nog 3 miljoen aandelen op de markt gekocht heeft. Dus mochten ze inderdaad slagen, dan wordt dit kleine bedrijfje in een klap een bedrijf dat tientallen miljarden waard is, want iedereen wil het medicijn dat Alzheimer tegengaat. Zelfs al zouden ze de helft van de aandelen extra uitgeven voor een totaal van 50 miljoen, dan heb je nog steeds $20 in je zak voor elk miljard dat dit bedrijf waard wordt!

Ik zie echter ook nog andere dingen gebeuren: Ze zitten binnenkort bij de FDA aan tafel om de resultaten te bespreken. Ik verwacht dat het een breakthrough therapy gaat worden en ze een fast track aangeboden krijgen. Een sneller registratieproces voor stoffen die écht het verschil maken. Als de FDA van mening is dat de resultaten zo goed zijn dat het mensen niet ontzien kan worden, dan sta ik er niet van te kijken als ze zelfs onder voorwaarden al een registratie krijgen zonder fase 3 studie. Die moet dan wel nog gedaan worden ter versterking van de resultaten, maar dan kunnen ze al aan het verkopen.

Een even groot, zo niet groter risico voor het bedrijf Cassava is een buy out. Ik durf er mijn hand om te verwedden dat de grote bedrijven in rijen van drie opgesteld staan om ze uit te kopen. Sterker, onderhandelingen duren vaak wel een jaar, er kunnen best al contacten liggen waarin de handtekening alleen nog gezet hoeft te worden na het gesprek met de FDA. En dan zou het zomaar om een 8-10 miljard buy out kunnen gaan, op DIT moment. Na een succesvolle fase 3 studie kun je dat bedrag minimaal verdubbelen.

Conclusie: Absoluut kansen maar ook risico's. Met name de beperkte hoeveelheid aandelen in omloop zorgen ervoor dat ik wel een gokje durf te wagen. Er is risk, maar ook zeer serieuze reward.

https://www.cassavascienc...es-cognition-and-behavior

Voldoende zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
TheDeuce schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:36:
@Broodje_Aap @Chief Sony bijna +10% vandaag na het bijstellen van de omzetverwachting: https://www.bloomberg.com...s-profits-smash-estimates

Vond het zelf wel interessant om te zien hoe divers de bronnen zijn van hun omzet

[Afbeelding]
Nice :)

Duidelijk geval van buy the news waar de 3Q kwartaalcijfers aan de bovenkant verraste: oprating profit ¥359bn vs ¥179bn van analysten en belangrijker: FY operating forecast opgekrikt met 34%

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Xanaroth schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:44:
Boeiend nieuw aandeel : GlobalNetLease (GNL), NAV ligt in de 15-17,5 range (sommige zitten op zelfs $20 als inschatting) maar actuele prijs loopt tegen de 10.
Thanks voor de tip, gisteren weer verkocht en 5,1% uit gehaald. (kleine percentjes rijke ventjes)

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:58
Zr40 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:29:
In ander nieuws, ik vind het verbazingwekkend dat mijn NLV vandaag gewoon 4x zo hoog is als in het dal van maart 2020. Dat is natuurlijk niet alleen rendement, er zitten ook stortingen bij. En het dal was voor mij extra diep vanwege leverage. Maar toch. 4x is bijna niet te bevatten.

Vergeleken met de piek voorafgaand aan het dal is het 2x zo hoog. Ook dat is ongelofelijk.
Er staat me nog iets bij van exact 10 maanden terug over hoe je zo zat te vloeken over je leverage, (en dat het volgens mij toch wel een close call is geweest.) Heb je dit inmiddels al wat afgebouwd? Of iig je margin afgebouwd door simpelweg bij te storten zonder extra short boxes erbij te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

scoobs schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:51:
[...]

Er staat me nog iets bij van exact 10 maanden terug over hoe je zo zat te vloeken over je leverage, (en dat het volgens mij toch wel een close call is geweest.) Heb je dit inmiddels al wat afgebouwd? Of iig je margin afgebouwd door simpelweg bij te storten zonder extra short boxes erbij te doen?
Een daling met leverage vergroot de leverage. En omgekeerd zorgt een stijging met leverage er voor dat de leverage verkleind wordt. Ik stort uiteraard maandelijks bij en ik heb recent enkele posities gesloten. Het wordt rustig aan beter. Desondanks ben ik er nog niet.

Ik gebruik tegenwoordig een betere indicator van leverage dan 10 maanden geleden. In plaats van GPV / NLV gebruik ik nu portfolio delta (delta dollars / NLV). Maakt het wel lastiger te vergelijken met situatie destijds.

Als je kijkt naar maintenance margin was het inderdaad een close call geweest. Dat was 63,5% op het dieptepunt. Je weet op dat moment niet dat dit het dieptepunt gaat zijn en dan is 36,5% cushion gewoon erg krap, zeker in combinatie met de leverage destijds. Het had zo erger geweest kunnen zijn. Niet in de zin van 'ik verlies alles' maar in de zin van 'gedwongen verkoop op het dieptepunt'.

Bij de laatste maandupdate zat portfolio delta op 138%, op dit moment is dat 131%, en mijn huidige doel is 120%. Uiteindelijk wil ik de short boxes niet meer nodig hebben om een positief cash saldo te houden. Ik houd ze wel ivm de cash flexibiliteit die ze opleveren. En enige vorm van leverage blijf ik wel houden ivm optieposities.

Short boxes veranderen trouwens niets aan margin of leverage. Het is alleen een minder dure manier om te lenen. Ik heb geen nieuwe geopend in 2020.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 05-02-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
mr.JamesBond schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:33:
[...]

Ai dat is ook wel een ongelukkig tijdstip geweest, net voor of na die gigantische piek. De koers heeft eigenlijk constant op $4,50-5,50 geschommeld afgelopen tijd. De low-high was de afgelopen jaren ongeveer $4,50-$6,50 dus mocht hun 5G ontwikkeling goed doorgelopen worden dan zou je daar op in kunnen zetten. Zit je geld natuurlijk wel vast in 1 aandeel en of je dat wilt is een ander verhaal. Je kan ook op een wat betere dag (deels) je verlies nemen in Nokia en verder gaan. Hopen dat de koers weer op $7,15 komt in korte tijd is wel erg wishful thinking, de hype lijkt langzaam weg te druipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Goed dat ook zulke verhalen worden gedeeld. Wat ik nog niet las, de getallen die je noemt, zijn dat stuks of euro's? Je zegt dat je winst virtueel weg is dus ik vermoed stuks, anders zou je nog >6k winst over hebben namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Tehh schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Goed dat ook zulke verhalen worden gedeeld. Wat ik nog niet las, de getallen die je noemt, zijn dat stuks of euro's? Je zegt dat je winst virtueel weg is dus ik vermoed stuks, anders zou je nog >6k winst over hebben namelijk.
Inderdaad, meestal hoor je uitsluitend de succesverhalen. Gezien het feit dat GME de afgelopen tijd één van de meest verhandelde aandelen is geweest, moeten dit dergelijke verliezen eerder regel dan uitzondering zijn. Het is te hopen dat mensen niet hun hele hebben en houwen hebben vergokt of met geleend "speelgeld" nog verder in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffel1997
Robinhood heeft geen restricties meer op GME en meteen schiet het aandeel +13% hoger voorbeurs... Zal weer een interessante dag worden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:58
Zr40 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Een daling met leverage vergroot de leverage. En omgekeerd zorgt een stijging met leverage er voor dat de leverage verkleind wordt. Ik stort uiteraard maandelijks bij en ik heb recent enkele posities gesloten. Het wordt rustig aan beter. Desondanks ben ik er nog niet.
Dat simpelweg bijstorten effectief leverageverlagend werkt snap ik wel. Waar ik vooral nieuwsgierig naar was of het je na je ervaring ervoor had gekozen om actief je leverage te sluiten, of door je algehele positie te vergroten
Ik gebruik tegenwoordig een betere indicator van leverage dan 10 maanden geleden. In plaats van GPV / NLV gebruik ik nu portfolio delta (delta dollars / NLV). Maakt het wel lastiger te vergelijken met situatie destijds.
Zegt me niks, eens kijken wat het effectief nu aan verschil maakt. Mocht je kant en klare linkjes hebben ergens, dan zijn ze welkom. Anders google ik zelf wel even ;)
Bij de laatste maandupdate zat portfolio delta op 138%, op dit moment is dat 131%, en mijn huidige doel is 120%. Uiteindelijk wil ik de short boxes niet meer nodig hebben om een positief cash saldo te houden. Ik houd ze wel ivm de cash flexibiliteit die ze opleveren. En enige vorm van leverage blijf ik wel houden ivm optieposities.
Heb je toevallig gespiekt in dit paper:
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1149340
Ervanuitgaande dat je rond de 30 bent vertoont je tactiek nml wel enige overeenkomsten. Je investeringen bootstrappen met leverage, als je nog jong bent. Daarna langzaam afbouwen.
Short boxes veranderen trouwens niets aan margin of leverage. Het is alleen een minder dure manier om te lenen. Ik heb geen nieuwe geopend in 2020.
Deze snap ik niet. Zodra je leent wordt gewerkt met margin/leverage. Dat de margin requirements voor cash(equivalents) veel soepeler zijn dan aandelen wil ik wel in meegaan. Maar als kortlopende shortboxes tegen een lage negatieve rente (10-30 basispunten oid) uitgezet kunnen worden, en ze niet als margin tellen, dan creeer je toch een infinite money loop? Want wat let je om dan een lening op te bouwen met een negatieve rente, ter waarde van 10+mln?

Anders gezegd; ik ga ervanuit (onderbuikgevoel) dat IB per asset class, en eventueel per asset binnen deze class zijn eigen margin requirements hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:25
buffel1997 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:36:
Robinhood heeft geen restricties meer op GME en meteen schiet het aandeel +13% hoger voorbeurs... Zal weer een interessante dag worden :*)
Robinhood heeft geen voorbeurs dus dat is dan wel speculatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:11

Jebus4life

BE User

Odeklontje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:49:
[...]

Ik zal nog eens verder kijken in deze sector $AGTC, $SAVA, $ADMA... Wat zie jij in deze 3? O-)
Niet dat ik om koopadvies vraag maar meer om inzichten.
Ik had ADMA in de week eens bekeken.
Groeipotentieel lijkt zeer groot, grootste probleem lijkt hun cashflow te zijn, ze zijn enorm aan het uitbreiden (opening van 10 nieuwe centra de komende jaren). Revenue van Q4 liet een stijging van 42% zien tegenover een jaar eerder. Maar ze zijn in sneltempo cash aan het verbranden, wat een serieus risico lijkt.

Dit leek me de meest uitgebreide/recente analyse .

Ik kan met mijn huidige kennis niet voldoende inschatten of geld een probleem zal zijn met het oog op stock dilution, of het er echt een fundamenteel probleem is.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dan Stark schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Robinhood heeft geen voorbeurs dus dat is dan wel speculatie.
Vanaf 15:00 gaat RobinHood in voorbeurs dacht ik terwijl de beurs zelf om 15:30 open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:25
Deveon schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Vanaf 15:00 gaat RobinHood in voorbeurs dacht ik terwijl de beurs zelf om 15:30 open gaat.
Op andere plekken begint de voorbeurs al zo vroeg als 10:00. Als de prijs nu omhoog gaat vanwege het liften van de restricities op robin hood, dan is dat vanwege speculatie van gebruikers op andere brokers daarop. Dat bedoelde ik te zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

coelho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 01:31:
[...]

$ADMA heb ik me nog nooit in verdiept.

$SAVA heeft goud in handen.
Ik zat er een paar jaar geleden met 1000 stuks in voor nog geen $5 gemiddeld. Hadden toen hele mooie cijfers uit een fase 1 studie. De biomarkers die ze in het lab hadden gemeten, lieten reductie zien van de stofjes waarvan men denkt dat ze Alzheimer veroorzaken. Een eerste kleine studie in patienten liet hetzelfde zien. Het aandeel heeft een tijdje rond 10 gestaan meen ik me te herinneren.

Toen kwamen er ineens resultaten van een andere, kleine fase 2 studie. Die vielen zwaar tegen. Alle meetwaarden vlogen alle kanten op. Geen enkel verschil meer met placebo. 80% van de prijs af. Toen ben heb ik mijn verlies genomen, want one trick pony en als je middel niet werkt, dan is het klaar. Heb ze wel steeds in mijn lijst met koersen gehouden, maar nooit meer bijgelezen.

Achteraf blijkt dat het bedrijf dat de analyse had gedaan, enorme fouten heeft gemaakt. Tenminste, dat is hoe ik het begrepen heb. Ze hebben de data opnieuw laten analyseren en er waren gewoon meetfouten gemaakt. Weer hadden ze de positieve connecties die ze eerder lieten zien. Dit stuk heb ik helaas niet meegekregen...

En een paar dagen terug waren daar ineens de data van een interim analyse van een grotere fase 2b studie, die niet alleen een dikke significante afname van de stofjes liet zien, maar ook nog eens een kleine verbetering van de functie van deze mensen binnen 6 maanden al. Nog nooit aangetoond! Alzheimer laat je capaciteit geleidelijk afnemen. Soms leek er wat te zijn dat het leek te remmen. Maar een verbetering? Dat zou briljant zijn! Het aandeel heeft gisteren nabeurs rond 130 gestaan en kreeg vandaag een gezonde pull back naar 60.

Let wel, er zijn in het verleden enkele bedrijven meer zover gekomen als Cassava nu (nou, iets mindere resultaten, maar wel beter dan beschikbaar). En die hebben stuk voor stuk keihard gefailed in een grotere fase 3 studie. Dat is een serieus risico!

Maar anderzijds, mocht dit resultaat overeind blijven in een grotere studie, dan zijn ze koning! En dat voor een bedrijf dat alles zelf in huis ontwikkelt (ze hebben schijnbaar ook een eigen test in ontwikkeling om de stofjes te meten die Alzheimer zouden kunnen voorspellen). Ze schijnen slechts een stuk of 10 medewerkers te hebben en hun financiering krijgen ze van de overheid vanwege hun baanbrekende onderzoek!

Hebben slechts 35 miljoen aandelen uitstaan, waarvan zo'n 22 miljoen in de free float en een kwart is in handen van institutions. Het schijnt dat BlackRock recent nog 3 miljoen aandelen op de markt gekocht heeft. Dus mochten ze inderdaad slagen, dan wordt dit kleine bedrijfje in een klap een bedrijf dat tientallen miljarden waard is, want iedereen wil het medicijn dat Alzheimer tegengaat. Zelfs al zouden ze de helft van de aandelen extra uitgeven voor een totaal van 50 miljoen, dan heb je nog steeds $20 in je zak voor elk miljard dat dit bedrijf waard wordt!

Ik zie echter ook nog andere dingen gebeuren: Ze zitten binnenkort bij de FDA aan tafel om de resultaten te bespreken. Ik verwacht dat het een breakthrough therapy gaat worden en ze een fast track aangeboden krijgen. Een sneller registratieproces voor stoffen die écht het verschil maken. Als de FDA van mening is dat de resultaten zo goed zijn dat het mensen niet ontzien kan worden, dan sta ik er niet van te kijken als ze zelfs onder voorwaarden al een registratie krijgen zonder fase 3 studie. Die moet dan wel nog gedaan worden ter versterking van de resultaten, maar dan kunnen ze al aan het verkopen.

Een even groot, zo niet groter risico voor het bedrijf Cassava is een buy out. Ik durf er mijn hand om te verwedden dat de grote bedrijven in rijen van drie opgesteld staan om ze uit te kopen. Sterker, onderhandelingen duren vaak wel een jaar, er kunnen best al contacten liggen waarin de handtekening alleen nog gezet hoeft te worden na het gesprek met de FDA. En dan zou het zomaar om een 8-10 miljard buy out kunnen gaan, op DIT moment. Na een succesvolle fase 3 studie kun je dat bedrag minimaal verdubbelen.

Conclusie: Absoluut kansen maar ook risico's. Met name de beperkte hoeveelheid aandelen in omloop zorgen ervoor dat ik wel een gokje durf te wagen. Er is risk, maar ook zeer serieuze reward.

https://www.cassavascienc...es-cognition-and-behavior

Voldoende zo?
Je had aangegeven dat je (begrijpelijk) je verlies genomen had.
Ben je inmiddels dan terug ingestapt, of acht je het risico te groot?

Uit je verhaal klinkt het enorm veelbelovend, maar het is een grote "als" natuurlijk. Dus ik vroeg me af hoe je er zelf tegenoverstaat ;) Inmiddels zijn ze al enorm teruggezakt van hun piek (wat een absurde pump trouwens, meer dan 400% op 3 dagen). Natuurlijk, als het de verwachtingen waarmaakt is het potentieel ongelimiteerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

scoobs schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:40:
[...]
Dat simpelweg bijstorten effectief leverageverlagend werkt snap ik wel. Waar ik vooral nieuwsgierig naar was of het je na je ervaring ervoor had gekozen om actief je leverage te sluiten, of door je algehele positie te vergroten
Met het vergroten van de algehele positie bedoel je het storten van geld afkomstig uit andere bronnen? Dat heb ik inderdaad gedaan, ik heb onder andere spaargeld aangesproken. Dat spaargeld zit trouwens weer op het gewenste niveau.

Deze ervaring deed mij wel beseffen dat mijn leverage destijds te groot was.
Zegt me niks, eens kijken wat het effectief nu aan verschil maakt. Mocht je kant en klare linkjes hebben ergens, dan zijn ze welkom. Anders google ik zelf wel even ;)
GPV is gross position value. Dat is de som van de marktwaarde waarbij negatieve getallen als positief gezien worden. Voor long aandelen maakt dat geen verschil, maar voor opties geeft dit niet goed de leverage van de positie weer. Een optie met een marktwaarde van, ik noem maar iets, 100 euro, kan equivalent zijn aan een aandelenpositie van 500 euro. En dingen zoals covered calls of spreads komen juist weer te groot naar voren in GPV. (Zo heb ik bijvoorbeeld een spread met een GPV van $39240, een marktwaarde van $819, en $828 in delta dollars.)

Delta dollars geeft aan met hoeveel euro (of dollar ;)) de waarde van de optiepositie beweegt wanneer een onderliggend aandeel beweegt. Dus een 1% beweging levert 1% van delta dollars op. Mijn rendement zou gelijk zijn als ik voor elk onderliggend aandeel niet een optiepositie zou hebben, maar voor delta dollars aan geld in dat aandeel heb zitten (en bijkoop/verkoop wanneer delta verandert).

Door de som van delta dollars (uiteraard uitgedrukt in euro) te delen door portfoliowaarde (NLV, net liquidation value) kom ik op een leveragepercentage.

Portfolio delta is niet perfect. Stel dat ik voor 1000 euro long ben in aandeel A en voor 1000 euro short in aandeel B, dan is portfolio delta 0. Maar het is de beste indicator voor leverage die ik tot nu toe heb kunnen vinden.
Deze snap ik niet. Zodra je leent wordt gewerkt met margin/leverage. Dat de margin requirements voor cash(equivalents) veel soepeler zijn dan aandelen wil ik wel in meegaan. Maar als kortlopende shortboxes tegen een lage negatieve rente (10-30 basispunten oid) uitgezet kunnen worden, en ze niet als margin tellen, dan creeer je toch een infinite money loop? Want wat let je om dan een lening op te bouwen met een negatieve rente, ter waarde van 10+mln?
Nee, het levert geen extra equity with loan value op. Een short box spread van 50k levert 50k cash op, maar heeft zelf een waarde van -50k. Totale waarde is dus 0, de positie heeft dus een neutraal effect op je equity with loan value. Het verkleint je buying power zelfs enigszins omdat de initial en maintenance margin requirements niet 0 zijn. Immers kunnen de volatiliteit van de underlying en de rente schommelen en dat maakt de liquidatiewaarde van de box spread variabel.

Je kan in theorie wel veel short box spreads openen (voor zover initial margin dit toelaat), maar als je er geen effecten mee kan kopen heb je er vrij weinig aan. Je betaalt bij IB rente over een positief EUR saldo boven 100k en dat tarief is hoger dan wat de effectief negatieve rente op de box spread oplevert.
Anders gezegd; ik ga ervanuit (onderbuikgevoel) dat IB per asset class, en eventueel per asset binnen deze class zijn eigen margin requirements hanteert.
Klopt. Alles heeft margin requirements. Ook vreemde valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
evleerdam schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:06:
Er is hier behoorlijk veel geschreven over deGiro en de AFM, maar blijkbaar heeft Robeco z'n zaakjes toch ook niet op orde.

Achter de FD paywall: https://fd.nl/beurs/13724...beco-om-boetedreiging-afm

• Vermogensbeheerder Robeco neemt geen nieuwe klanten meer aan.
• Stap volgt na dreiging van AFM-boete voor overtreding van onder meer antiwitwaswetgeving.
• Robeco zegt al een aantal van de opgedragen veranderingen te hebben doorgevoerd.
Wat ze nu doen is aanvullende informatie vragen, oftewel je profiel eigenlijk compleet maken.
Overigens voor bestaande klanten kun je nog wel extra rekeningen openen, het is dus niet helemaal gesloten, enkel voor nieuwe klanten.

Ik ben vrij nieuw in beleggen, heb sinds kort een leuk bedrag (voor de kinderen) in Robeco One zitten, beetje verdeeld over de verschillende profielen.
Ik weet dat de kosten hoger zijn dan zelf aan de slag, maar voorlopig hou ik het even bij beheerd beleggen. Wellicht in de toekomst nog een plus rekening openen en zelf eens erin duiken.

Nu kreeg ik onlangs mailtje dat de Rabobank ook beheerd beleggen doet, (deden ze wellicht al langer, maar nu trok het mijn aandacht) echter de kosten vind ik lastig te vergelijken met bijvoorbeeld Robeco One.
Heeft iemand toevallig deze Rabobank kosten al eens vergeleken? Is de kosten berekening op de site betrouwbaar of zit daar ook nog marge in?

Puur gekeken op tool op beide websites (6000,- euro):

Rabobank (geen keuze in tool voor profiel):
Basisdienstverlening* € 5,00
Portefeuillebeheer* € 6,00
Kosten in beleggingsproducten € 2,25
Totale kosten per jaar € 53,00

Robeco (mix van 4 fondsen):
Fondskosten Totale kosten per jaar: 0,90% x € 6000 € 54,15
Dienstverleningskosten: Totale kosten per jaar: 0,56% x € 6000 € 33,60
Totale kosten per jaar: 1,46% x € 6000: € 87,75

Dat zou betekenen dat Robeco 3 tientjes duurder is, echter bij Rabobank tool kies je geen profiel in de berekening. Als ik defensief kies bij Robeco kom ik op totaal 75,60, nog steeds 2 tientjes meer.

Echter als ik kijk naar rendementen op beide sites, lijkt Robeco iets betere rendementen te hebben historisch.
Mensen ervaring met beheerd beleggen bij Rabobank?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Martinusz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Wat ze nu doen is aanvullende informatie vragen, oftewel je profiel eigenlijk compleet maken.
Overigens voor bestaande klanten kun je nog wel extra rekeningen openen, het is dus niet helemaal gesloten, enkel voor nieuwe klanten.

Ik ben vrij nieuw in beleggen, heb sinds kort een leuk bedrag (voor de kinderen) in Robeco One zitten, beetje verdeeld over de verschillende profielen.
Ik weet dat de kosten hoger zijn dan zelf aan de slag, maar voorlopig hou ik het even bij beheerd beleggen. Wellicht in de toekomst nog een plus rekening openen en zelf eens erin duiken.

Nu kreeg ik onlangs mailtje dat de Rabobank ook beheerd beleggen doet, (deden ze wellicht al langer, maar nu trok het mijn aandacht) echter de kosten vind ik lastig te vergelijken met bijvoorbeeld Robeco One.
Heeft iemand toevallig deze Rabobank kosten al eens vergeleken? Is de kosten berekening op de site betrouwbaar of zit daar ook nog marge in?

Puur gekeken op tool op beide websites (6000,- euro):

Rabobank (geen keuze in tool voor profiel):
Basisdienstverlening* € 5,00
Portefeuillebeheer* € 6,00
Kosten in beleggingsproducten € 2,25
Totale kosten per jaar € 53,00

Robeco (mix van 4 fondsen):
Fondskosten Totale kosten per jaar: 0,90% x € 6000 € 54,15
Dienstverleningskosten: Totale kosten per jaar: 0,56% x € 6000 € 33,60
Totale kosten per jaar: 1,46% x € 6000: € 87,75

Dat zou betekenen dat Robeco 3 tientjes duurder is, echter bij Rabobank tool kies je geen profiel in de berekening. Als ik defensief kies bij Robeco kom ik op totaal 75,60, nog steeds 2 tientjes meer.

Echter als ik kijk naar rendementen op beide sites, lijkt Robeco iets betere rendementen te hebben historisch.
Mensen ervaring met beheerd beleggen bij Rabobank?
Ik heb sinds half november Rabo Zelf Beleggen voor een deel van mijn portfolio (NT fondsen). Standaard wordt dan een grafiekje getoond met rendement uit mijn portefeuille en het rendement van Rabo Beheerd Beleggen Basis. Mijn portefeuille reageert sterker op koerswisselingen, maar verder ligt het niet zo ver uit elkaar. Ik vermoed dat Rabo Beheerd Beleggen niet heel veel anders is dan wat fondsen + een deel obligaties. Exacte samenstelling is vast nog wel te achterhalen.
Maar waarom zou je niet kiezen voor zelf beleggen en je inleg in wat fondsen stoppen? Genoeg mensen hier die je kunnen voorzien van gratis advies wanneer jij je risicoprofiel schetst. Scheelt je nog weer een paar tientjes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffel1997
Dan Stark schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Op andere plekken begint de voorbeurs al zo vroeg als 10:00. Als de prijs nu omhoog gaat vanwege het liften van de restricities op robin hood, dan is dat vanwege speculatie van gebruikers op andere brokers daarop. Dat bedoelde ik te zeggen :).
Inderdaad, ik bedoelde niet te zeggen dat de stijging door Robinhood traders komt. Maar inderdaad door speculatie. Gisteren konden ze dacht ik al tot 500 stuks GME aankopen. Dat is toch al meer dan de gemiddelde belegger/trader in één aandeel stopt.

Maar het kan toch de koers ondersteunen. Ik zal alweer enkele grote orders passeren op WSB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
writser schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Soms helpt het om je positie dan daadwerkelijk te verkopen. Dan kun je de volgende dag afvragen: sta ik te trappelen om het terug te kopen? Vind ik het nog steeds een goed idee? In het geval van @mr.JamesBond lijkt het antwoord me een snoeiharde nee. De enige reden dat hij nog niet verkoopt is (denk ik) dat hij zijn verlies nog niet kan accepteren.
Zie ook Wikipedia: Loss aversion. Hoe irrationeel ook, ik heb het zelf ook en het is verschrikkelijk moeilijk er dan toch níet naar te handelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Cocytus schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:59:
[...]

Zie ook Wikipedia: Loss aversion. Hoe irrationeel ook, ik heb het zelf ook en het is verschrikkelijk moeilijk er dan toch níet naar te handelen.
Yep, een van de lastigste (mentale) aspecten van beleggen. Iedereen heeft er last van, ik ook. Je ziet het dan ook constant voorbij komen in dit topic. Gisteren nog: "op welke prijs heb je Nokia gekocht?" Alsof dat uitmaakt, de correcte beslissing vandaag hangt niet af van op welke prijs je gekocht hebt. Die vraag moet je juist niet stellen want loss aversion is juist iets wat je moet proberen te negeren en dat doe je niet door te focussen op de aankoopprijs.

[ Voor 14% gewijzigd door writser op 05-02-2021 12:22 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
Tehh schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Ik heb sinds half november Rabo Zelf Beleggen voor een deel van mijn portfolio (NT fondsen). Standaard wordt dan een grafiekje getoond met rendement uit mijn portefeuille en het rendement van Rabo Beheerd Beleggen Basis. Mijn portefeuille reageert sterker op koerswisselingen, maar verder ligt het niet zo ver uit elkaar. Ik vermoed dat Rabo Beheerd Beleggen niet heel veel anders is dan wat fondsen + een deel obligaties. Exacte samenstelling is vast nog wel te achterhalen.
Misschien open ik wel gewoon rekening bij Rabo erbij om eens wat te "spelen" daar met een klein bedrag en zien hoe dat gaat. Kan altijd nog in beide blijven of overstappen van de 1 naar de ander.

Edit: heb maar een RABO rekening ook geopend :) kijken hoe dat allemaal werkt.
Maar waarom zou je niet kiezen voor zelf beleggen en je inleg in wat fondsen stoppen? Genoeg mensen hier die je kunnen voorzien van gratis advies wanneer jij je risicoprofiel schetst. Scheelt je nog weer een paar tientjes ;-)
De hoofdreden is toch echt om er niet te veel mee bezig te zijn :) zelfs nu met beheerd beleggen ben ik er toch al wat mee bezig, maar met zelf doen weet ik van mijzelf dat ik er echt helemaal in duik en er veel mee bezig ben :)

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 05-02-2021 13:37 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:47
Vandaag is de registratiedatum voor de dividendbetaling van o.a. de NT World en NW SC fondsen. Maandag dan ex-dividend. Betaling twee weken later op 22 februari.

Ben benieuwd naar de hoogte van het dividend. Die kon ik niet terugvinden...

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:17
Panzer_V schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:56:
Vandaag is de registratiedatum voor de dividendbetaling van o.a. de NT World en NW SC fondsen. Maandag dan ex-dividend. Betaling twee weken later op 22 februari.

Ben benieuwd naar de hoogte van het dividend. Die kon ik niet terugvinden...
Waarom wil je de hoogte van het dividend weten, zegt dat nog iets specifieks? Of is het meer gewone interesse? (Ik laat alles lekker herbeleggen.)

Leuk weekje trouwens met vandaag zelfs IWDA >63 en VWRL >92. Groen, groener, groenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:19:
[...]
Yep, een van de lastigste (mentale) aspecten van beleggen. Iedereen heeft er last van, ik ook. Je ziet het dan ook constant voorbij komen in dit topic. Gisteren nog: "op welke prijs heb je Nokia gekocht?" Alsof dat uitmaakt, de correcte beslissing vandaag hangt niet af van op welke prijs je gekocht hebt. Die vraag moet je juist niet stellen want loss aversion is juist iets wat je moet proberen te negeren en dat doe je niet door te focussen op de aankoopprijs.
Dit dus. Aankoopprijs (en in het verlengde daarvan, ongerealiseerde winst/verlies) is alleen relevant voor de vraag 'hoe heeft deze positie het tot nu toe gedaan?'. Voor de vraag 'wat moet ik nu doen met deze positie?' is alleen de toekomst relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:54
WizZie- schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Waarom wil je de hoogte van het dividend weten, zegt dat nog iets specifieks? Of is het meer gewone interesse? (Ik laat alles lekker herbeleggen.)

Leuk weekje trouwens met vandaag zelfs IWDA >63 en VWRL >92. Groen, groener, groenst!
Bizar he, blijft maar gaan. Koop aan het eind van elke maand aan, dus mag dan wel weer een beetje zakken.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34

jacobras

Developer

Zr40 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:55:
[...]

Dit dus. Aankoopprijs (en in het verlengde daarvan, ongerealiseerde winst/verlies) is alleen relevant voor de vraag 'hoe heeft deze positie het tot nu toe gedaan?'. Voor de vraag 'wat moet ik nu doen met deze positie?' is alleen de toekomst relevant.
Ergens klinkt dit logisch maar tegelijkertijd ook goed om dit zo uitgeschreven te lezen. Bedankt beiden, belangrijk om dit voor mezelf ook goed te onthouden.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:55:
[...]

En soms is dat lastig als een aandeel onverwacht hard stijgt. Kijk naar Virgin Galactic (SPCE), wat <$20 een leuk speculatief aandeel voor ruimtereizen en nu is het ineens tegen de $60 aan. Als ik naar de toekomst kijk is nog steeds veel mogelijk, maar de vraag is natuurlijk of dat nu al relevant is of dat spacetravel echt nog 100 jaar gaat duren de SPCE eigenlijk niet echt waarde heeft aangezien ze waarschijnlijk toch verlies blijven draaien. Ik vind het lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VincentB93
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 22:04
N.a.v. Iemand zijn analyse hier heb ik T2 Biosystems (TTOO) gekocht vorige week. Verkopen een diagnostisch product aan ziekenhuizen om virussen e.d. Goedkoper/efficienter te herkennen. Vooral omdat het meerdere toepassingen heeft en eventueel gebruikt kon gaan worden toegepast op de huidige pandemie ben ik ingestapt.

Vandaag in pre-market op +53%
Lijkt erop dat dit komt doordat hun methode, nu blijkt, binnen 2 uur kan aantonen met welke variant (UK, Zuid-afrika, braziliaansse) van het coronavirus iemand is besmet. Zie https://seekingalpha.com/...zil-variant-of-sars-cov-2

Bij deze alvast shoutout en dank naar degene die dit aandeel opperde. Ik houd het iig vast.

Edit, gevonden: thanks! @coelho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Santee schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:01:
[...]

En soms is dat lastig als een aandeel onverwacht hard stijgt. Kijk naar Virgin Galactic (SPCE), wat <$20 een leuk speculatief aandeel voor ruimtereizen en nu is het ineens tegen de $60 aan. Als ik naar de toekomst kijk is nog steeds veel mogelijk, maar de vraag is natuurlijk of dat nu al relevant is of dat spacetravel echt nog 100 jaar gaat duren de SPCE eigenlijk niet echt waarde heeft aangezien ze waarschijnlijk toch verlies blijven draaien. Ik vind het lastig.
SPCE zal vast stijgen als de testvlucht slaagt, maar als die faalt dan knalt het naar beneden.

Persoonlijk heb ik niet zo veel vertrouwen in SPCE en zie ook het nut er niet van in. Ze gebruiken oude methodes waar de NASA juist mee gestopt is (spaceshuttle idee). SpaceX is al veel verder en bewandeld een moeilijker pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 14:23

Sorcerer8472

Mens sana?

Santee schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Virgin kan ook niet veel meer dan mensen de lucht in sturen en weer laten landen, op een beetje een gammele methode waar men al heel lang mee bezig is en die pas sinds kort een beetje werkt.

12 miljard dollar market cap met 238k dollar revenue in 2020?

Als ik dan bedenk wat SpaceX wel niet waard moet zijn dan loopt dat al in de biljoenen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 11:06
...
...
Als het "te veel pijn doet" om alle gekelderde aandelen in een keer te verkopen en/of je bang bent dat het aantal toch nog rap gaat stijgen na de verkoop, dan kan je natuurlijk altijd een percentage van je posities verkopen. Of het in een aantal delen doen. (Afhankelijk van je broker kan je uiteraard dan wel meerdere keren transactiekosten moeten betalen). Zelf ben ik van het type "ruk de pleister er maar in één keer vanaf", maar sommige mensen trekken dat niet en die hebben behoefte om iets langzamer afscheid te nemen van hun gekelderde aandelen.

Persoonlijk heb ik ook Nokia, maar ver voordat het gehyped werd, en ik houd deze nog wel even vast want ik geloof dat er op termijn groei mogelijk is. In Nokia heb ik dus wel vertrouwen maar dat is wel gerelateerd aan de aankoopprijs. Als je het voor de hoofdprijs gekocht hebt wordt dat lastiger.

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:19:
[...]
Als ik dan bedenk wat SpaceX wel niet waard moet zijn dan loopt dat al in de biljoenen.
SpaceX is volgens mij (privaat) rond de 60-90 miljard en publiek zal publiek nog veel meer zijn gezien de potentie van Starlink en niet te vergeten de CEO. Persoonlijk denk ik alleen dat ze voorlopig niet naar de beurs komen en de kans groter is dat ze Starlink los naar de beurs brengen om SpaceX mee te financieren.

En als SpaceX geen funding nodig heeft dan zal het waarschijnlijk moeten wachten tot SpaceX en Tesla worden opgenomen in "X" als toekomstig moederbedrijf zoals Alphabet met Google heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Deveon schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:27:
[...]

SpaceX is volgens mij (privaat) rond de 60-90 miljard en publiek zal publiek nog veel meer zijn gezien de potentie van Starlink en niet te vergeten de CEO. Persoonlijk denk ik alleen dat ze voorlopig niet naar de beurs komen en de kans groter is dat ze Starlink los naar de beurs brengen om SpaceX mee te financieren.

En als SpaceX geen funding nodig heeft dan zal het waarschijnlijk moeten wachten tot SpaceX en Tesla worden opgenomen in "X" als toekomstig moederbedrijf zoals Alphabet met Google heeft gedaan.
Volgens mij willen ze zelfs niet publiekelijk gaan ivm de transparantie wat nadelig kan uitpakken bij NASA contracten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:19:
[...]

Virgin kan ook niet veel meer dan mensen de lucht in sturen en weer laten landen, op een beetje een gammele methode waar men al heel lang mee bezig is en die pas sinds kort een beetje werkt.

12 miljard dollar market cap met 238k dollar revenue in 2020?

Als SpaceX public zou zijn zou het echt al $500B waard zijn 'volgens de markt' :+ Maar goed punt, het is ook weer meer hype en publieke aandacht dan echt achterliggende waarde. Dat is eigenlijk ook de rede dat ik vorig jaar 3/4e van mn positie eruit gooide rond aankoopprijs 8)7 Nu lijkt me eigenlijk een mooi moment om te verokpen, maar dat dacht ik ook bij Plug power en die ging nog eventjes door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Santee schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:34:
[...]

Als SpaceX public zou zijn zou het echt al $500B waard zijn 'volgens de markt' :+ Maar goed punt, het is ook weer meer hype en publieke aandacht dan echt achterliggende waarde. Dat is eigenlijk ook de rede dat ik vorig jaar 3/4e van mn positie eruit gooide rond aankoopprijs 8)7 Nu lijkt me eigenlijk een mooi moment om te verokpen, maar dat dacht ik ook bij Plug power en die ging nog eventjes door.
Wat ik bedoel is dat volgens mij SpaceX vele malen meer waarde vertegenwoordigt dan Virgin. Stel dat SpaceX het mogelijk gaat maken om, noem maar wat, H3 op de maan te delven en naar aarde mee terug te nemen (aangenomen dat we kernfusie toch aan de praat gaan krijgen). Dat is zo extreem waardevol. Of de enige die raketten heen en weer naar een andere planeet kan sturen. Dat is ongekend en bestaat gewoon helemaal niet verder.

Met Virgin kunnen miljonairs naar buiten de dampkring en daarna weer terug maar dat was het dan zo'n beetje. En dat is dus waar ik aan denk als ik het heb over échte onderliggende waarde. Die zie ik bij Virgin Galactic niet echt. Ik zou er dus ook nooit geld in stoppen.

En nog even terug over kernfusie: dat is dus ook misschien wel de grootste bedreiging voor "traditionele" duurzame energie. Als dat ooit een keer slaagt op een manier die meer energie oplevert dan het kost dan zou ik m'n duurzame energie stocks direct verkopen :p

Clean energy is 50%+ van wat ik nu aanhoud, omdat ik erin geloof en omdat overheden gedwongen zullen worden om grote stappen te nemen de komende jaren. Dus weer iets met echte onderliggende waarde. Vraag gaat zeer sterk groeien verwacht ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Sorcerer8472 op 05-02-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

GrooV schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:31:
[...]

Volgens mij willen ze zelfs niet publiekelijk gaan ivm de transparantie wat nadelig kan uitpakken bij NASA contracten
Dat is een factor, maar Musk wil ook graag zelf de koers van het bedrijf bepalen:
Musk has suggested SpaceX will remain private, as the company's long-term goals conflict with the short-term demands of public markets and stockholders. Shotwell said SpaceX could not go public until the company was flying regularly to Mars.
https://www.investopedia....usks-spacex-go-public.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Even los daarvan willen ze Starlink wellicht wel public brengen. Als dat gebeurt, count me in, durf ik vanaf dag 1 wel een behoorlijk bedrag op in te leggen. Ook al loert er nu ook competitie aan de horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:48:
Even los daarvan willen ze Starlink wellicht wel public brengen. Als dat gebeurt, count me in, durf ik vanaf dag 1 wel een behoorlijk bedrag op in te leggen. Ook al loert er nu ook competitie aan de horizon.
Volgens mij is de grote grap dat op het moment dat Starlink publiek gaat vele hun Tesla aandelen ervoor gaan verkopen :+ Overigens heeft Starlink wel zeer interessant business model om "rural" VS voor $100 per maand van internet te voorzien. Ze hebben hier ook al wat subsidiepotjes voor open getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffel1997
Santee schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:34:
[...]

Misschien maar goed at SpaceX niet publiek is. Het aandeel zou behoorlijk volatiel zijn, na zo'n crash :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ook Starlink zie ik geen potentie in en ben ik van mening dat het probleem van geen internet op bepaalde plaatsen eerder lokaal opgelost moet worden dan door de duizenden satellieten de lucht in de knallen met alle nadelige gevolgen van dien.

Coverage in Alaska is bijvoorbeeld nu nog niet mogelijk door wetgeving en de hoek waar in ze zitten

Een IPO komt er ook pas als het winstgevend is

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 05-02-2021 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
Jebus4life schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Je had aangegeven dat je (begrijpelijk) je verlies genomen had.
Ben je inmiddels dan terug ingestapt, of acht je het risico te groot?

Uit je verhaal klinkt het enorm veelbelovend, maar het is een grote "als" natuurlijk. Dus ik vroeg me af hoe je er zelf tegenoverstaat ;) Inmiddels zijn ze al enorm teruggezakt van hun piek (wat een absurde pump trouwens, meer dan 400% op 3 dagen). Natuurlijk, als het de verwachtingen waarmaakt is het potentieel ongelimiteerd..
Terechte vraag uiteraard. Ik ben na de initiële push weer ingestapt, al staat het aantal stukken in schril contrast met de 1000 die ik had. Heb er 65 gekocht @68. Dat had gezien het koersverloop van vandaag iets gunstiger gekund. Ik denk echter dat de nieuwe 'basiskoers' rond 75-80 zal komen te liggen de komende 2 weken. Dit bedrijf zal gezien het potentieel op het moment zeker zo'n 2.5 miljard gewaardeerd mogen worden.

Heb van dichtbij een buy out meegemaakt bij een biotech die net zo beloftevol was (op een ander medisch gebied) maar waarbij het marktpotentieel in de basis lager was dan bij Cassava, en daar werd met gemak het dubbele voor neergeteld.
VincentB93 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:10:
N.a.v. Iemand zijn analyse hier heb ik T2 Biosystems (TTOO) gekocht vorige week. Verkopen een diagnostisch product aan ziekenhuizen om virussen e.d. Goedkoper/efficienter te herkennen. Vooral omdat het meerdere toepassingen heeft en eventueel gebruikt kon gaan worden toegepast op de huidige pandemie ben ik ingestapt.

Vandaag in pre-market op +53%
Lijkt erop dat dit komt doordat hun methode, nu blijkt, binnen 2 uur kan aantonen met welke variant (UK, Zuid-afrika, braziliaansse) van het coronavirus iemand is besmet. Zie https://seekingalpha.com/...zil-variant-of-sars-cov-2

Bij deze alvast shoutout en dank naar degene die dit aandeel opperde. Ik houd het iig vast.

Edit, gevonden: thanks! @coelho
Mooie rit inderdaad. Dit aandeel heeft wel de neiging om in de middag weg te zakken. Geen idee waarom, maar dat gebeurt op 80% van de dagen. Bovendien was het nieuws van de spike op zichzelf staand niet echt een 30% stijging waard (hooguit zorgt het samen met structurele onderwaardering voor een wat realistischer prijs), dus het verbaast me niet als we straks wat winstnemingen krijgen en terugzakken naar 2,50-2,80. Laten we het afwachten, dit is een investering voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:20:
Ook Starlink zie ik geen potentie in en ben ik van mening dat het probleem van geen internet op bepaalde plaatsen eerder lokaal opgelost moet worden dan door de duizenden satellieten de lucht in de knallen met alle nadelige gevolgen van dien.
Je moet er natuurlijk wel met een Amerikaanse bril naar kijken en de internetdekking is daar laag, duur en traag. Voor LTE zijn de afstanden veel te groot en voor campers in natuurparken is snel internet via de sataliet ook een uitkomst. Die grote zak geld van de VS krijgt SpaceX ook niet voor niets. Vanwege de kromming van de aarde zou je zeggen dat Alaska en Canada ook makkelijk mee te pakken zijn, maar ben niet bekend met de regelgeving die je noemt.

Bij een dekking in noord Amerika kan de rest van het noordelijk halfrond ook mee profiteren. Denk aan schepen, zeilboten maar ook delen van Azië* waar nu geen (snel) internet is. En natuurlijk China waar nu nog geen vrij internet is.. Daar gaat de overheid nog een uitdaging mee hebben.

*In Azië verwacht ik dat dorpen één aansluiting op Starlink gaan delen om het betaalbaar te houden. In Nederland zie je genoeg bedrijven met een vergelijkbare verbinding delen voor de medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
coelho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Terechte vraag uiteraard. Ik ben na de initiële push weer ingestapt, al staat het aantal stukken in schril contrast met de 1000 die ik had. Heb er 65 gekocht @68. Dat had gezien het koersverloop van vandaag iets gunstiger gekund. Ik denk echter dat de nieuwe 'basiskoers' rond 75-80 zal komen te liggen de komende 2 weken. Dit bedrijf zal gezien het potentieel op het moment zeker zo'n 2.5 miljard gewaardeerd mogen worden.

Heb van dichtbij een buy out meegemaakt bij een biotech die net zo beloftevol was (op een ander medisch gebied) maar waarbij het marktpotentieel in de basis lager was dan bij Cassava, en daar werd met gemak het dubbele voor neergeteld.

[...]

Mooie rit inderdaad. Dit aandeel heeft wel de neiging om in de middag weg te zakken. Geen idee waarom, maar dat gebeurt op 80% van de dagen. Bovendien was het nieuws van de spike op zichzelf staand niet echt een 30% stijging waard (hooguit zorgt het samen met structurele onderwaardering voor een wat realistischer prijs), dus het verbaast me niet als we straks wat winstnemingen krijgen en terugzakken naar 2,50-2,80. Laten we het afwachten, dit is een investering voor de langere termijn.
Hier ook T2 aangekocht op adviseren van Coelho laatst. Mooie ontwikkeling maar idd nog lang niet klaar denk ik.

Is dat trouwens altijd het principe met pennystocks? Investeren voor de long term? Of wordt er vanwege de volatiliteit meestal snel weer verkocht op moment dat deze een flinke sprong maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Deveon schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:29:
[...]

Je moet er natuurlijk wel met een Amerikaanse bril naar kijken en de internetdekking is daar laag, duur en traag. Voor LTE zijn de afstanden veel te groot en voor campers in natuurparken is snel internet via de sataliet ook een uitkomst. Die grote zak geld van de VS krijgt SpaceX ook niet voor niets. Vanwege de kromming van de aarde zou je zeggen dat Alaska en Canada ook makkelijk mee te pakken zijn, maar ben niet bekend met de regelgeving die je noemt.

Bij een dekking in noord Amerika kan de rest van het noordelijk halfrond ook mee profiteren. Denk aan schepen, zeilboten maar ook delen van Azië* waar nu geen (snel) internet is. En natuurlijk China waar nu nog geen vrij internet is.. Daar gaat de overheid nog een uitdaging mee hebben.

*In Azië verwacht ik dat dorpen één aansluiting op Starlink gaan delen om het betaalbaar te houden. In Nederland zie je genoeg bedrijven met een vergelijkbare verbinding delen voor de medewerkers.
Er zijn ook veel andere cases zoals satellietinternet voor vliegtuigen (nu zeer prijzig), en de mogelijkheid dat het voor meerdere markten vast internet kan vervangen. Ook zijn er mogelijkheden voor interconnect voor bijv. mobiele dekking in afgelegen gebieden (in Azië gaat dat in sommige gevallen al via satelliet).

Concurrentie is duur, traag en minder goed. Kijk bijv. naar Thuraya, Inmarsat, Iridium, allemaal duidelijk veel minder goed. Werkelijk alles aan Starlink is beter behalve op dit moment nog de zeer remote coverage, en de specifieke benodigde antenne. Overigens is dat op de zeer afgelegen plekken (de poolgebieden bijv.) sowieso ook bij de concurrentie wat minder.

Wat betreft "verboden gebieden" zijn dit vaak landen die aan de grens zeer alert zijn op importeren van satellietapparatuur. Je krijgt dat niet zomaar binnen en er kunnen boetes of zelfs gevangenisstraf staan op het importeren.

Waar ik nog benieuwd naar ben is of Starlink ook kleinere devices gaat ondersteunen straks, evt. met lagere snelheden. Denk aan Tesla-auto's (weg simkaart!) en aan handheld telefoons (vergelijkbaar met Iridium satphone). Als dat kan dan is het potentieel nog veel groter. In theorie zou het door de afstand tot de aarde technisch gezien wel mogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
MagniArtistique schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Hier ook T2 aangekocht op adviseren van Coelho laatst. Mooie ontwikkeling maar idd nog lang niet klaar denk ik.

Is dat trouwens altijd het principe met pennystocks? Investeren voor de long term? Of wordt er vanwege de volatiliteit meestal snel weer verkocht op moment dat deze een flinke sprong maakt?
Jij bent al de derde of vierde die dit hier zegt, dank voor het vertrouwen in mijn DD. Zodra we op $10 staan dan stuur maar een DM voor mijn adres zodat je weet waar dat flesje wijn bezorgd mag worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

coelho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:46:
[...]

[...]

Alright, bedankt voor de mooie en reactie alvast (y)

Ik laat het verstand primeren vandaag en stap niet in. Ga rustig inlezen en beslis volgende week of ik er iets mee doe (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik merk op dat in de transactie e-mail van DEGIRO tegenwoordig de kosten beter gespecificeerd zijn. Apart staat nu ook de kosten van de AutoFX en de "handelsplaats".

Beter zo. Kan je zien dat de AutoFX soms behoorlijk duur is! (laatste transactie was 51% van de transactiekosten (26 cent van de totaal 77 cent!), de transactie daarvoor had een ratio van 8% (4 cent van de 54 cent)). Ze moeten alleen nog een definitieve prijs teruggeven wanneer je de order uitzet, nog steeds melden ze dat het een indicatie is.

[ Voor 14% gewijzigd door Qunix op 05-02-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Qunix schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:46:
Ik merk op dat in de transactie e-mail van DEGIRO tegenwoordig de kosten beter gespecificeerd zijn. Apart staat nu ook de kosten van de AutoFX en de "handelsplaats".

Beter zo. Kan je zien dat de AutoFX soms behoorlijk duur is! (laatste transactie was 51% van de transactiekosten (26 cent van de totaal 77 cent!), de transactie daarvoor had een ratio van 8% (4 cent van de 54 cent)). Ze moeten alleen nog een definitieve prijs teruggeven wanneer je de order uitzet, nog steeds melden ze dat het een indicatie is.
Wees blij dat je niet bij openbank zit. Ik had een aankoop gedaan van een paar aandeeltjes voor de lol. Bleek 0.2% van order met een minimum van 30€ per aankoop van aandelen (op buitenlandse markten) en voor verkoop natuurlijk idem :')

Ach nouja wijze les geleerd dat ik geen aannames moet doen en eerst berekenen of de kosten niet hoger zijn dan de opbrengsten.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ja, op FX verdienen ze wel wat denk ik. Maar op het totaal valt het nog wel mee als je kijkt naar percentage van de winst per belegging.

Zat er wel aan te denken om het uit te zetten omdat ik vaak toch herinvesteer in iets in dollars, maar het is niet echt duidelijk hoe dat in z'n werk gaat, en of je AutoFX bijv. kan uitzetten en een maand later weer aan. Of het per transactie uit/aan kunt zetten. Wat er gebeurt met resterende dollars daarna is ook niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Kun je aangeven welk aandeel je hebt gekocht en wat de totale kosten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Kun je aangeven welk aandeel je hebt gekocht en wat de totale kosten zijn?
2x $157,99 = $315,98 = €262,44.
AutoFX = €0,26
Transactiekosten = €0,51
Totaal kosten = €0,77
Ging via SOHO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:29:
[...]

Maar dat bedoel je dan voor hele dunbevolkte gebieden? Ik heb pas (voor corona) wat roadtrips gedaan door Thailand en daar is bijna al het bewoonbare gebied voorzien van mobiel netwerk. Hooguit als je ergens de jungle ingaat dat je in moeilijkheden komt qua bereik. Ze hebben daar volgens mij net als in Nederland een paar grote bedrijven die het mobiele netwerk beheren. In ieder geval BKK: DTAC, BKK: TRUE, BKK: ADVANC.

Mijn ervaring is dat juist het mobiele netwerk daar een goede investering is omdat iedereen met mobieltjes werkt. Dan koop je gewoon een sim en heb je in heel het land (onderweg, thuis, op school, op het werk, etc.) bereik. Ik weet niet wat starlink precies is, maar als dat locatiegebonden is en dure apparatuur op locatie vereist dan vraag ik me af of dat op grote schaal aantrekkelijk is. Dat nog los van de afhankelijkheid van een grote buitenlandse partij. Voor echt afgelegen gebieden snap ik het idee, maar als er mensen zijn (wonen of veel toeristen komen) zal zo'n lokale netwerkbeheerder er ook z'n eigen paal neer willen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Qunix schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:20:
[...]

2x $157,99 = $315,98 = €262,44.
AutoFX = €0,26
Transactiekosten = €0,51
Totaal kosten = €0,77
Ging via SOHO.
Volgens dit overzicht (https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf) vraagt DeGiro 0,1% kosten voor de AutoFX trader.

Bij Interactive Brokers is dat dacht ik € 2,-. Echter ik wissel altijd een groot bedrag om en dan valt het procentueel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
coelho schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:55:
[...]

Jij bent al de derde of vierde die dit hier zegt, dank voor het vertrouwen in mijn DD. Zodra we op $10 staan dan stuur maar een DM voor mijn adres zodat je weet waar dat flesje wijn bezorgd mag worden ;)
Als ie ooit op 10 komt dan koop ik je adres wel 😜

Super irritant trouwens dat je op iemand moet reageren om een nieuwe vraag te stellen (gme hype is over toch?)

Wat me iedere dag opvalt in mijn Degiro account is kleine bedragen die premarket of aftermarket ontstaan, vaak enkele euro’s.

Weet iemand wat dit is? Valuta schommelingen? Dividend? Meestal is het positief.

[ Voor 30% gewijzigd door MagniArtistique op 05-02-2021 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
GrooV schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:20:

Coverage in Alaska is bijvoorbeeld nu nog niet mogelijk door wetgeving en de hoek waar in ze zitten

Een IPO komt er ook pas als het winstgevend is
SpaceX heeft net 3 weken geleden een vergunning gehad van de FCC om ook in polar-orbit te vliegen. En ze hebben 10 starlinks gelanceerd met een laser-link. Die kunnen ook zonder lokaal grondstation functioneren.

Als je kijkt op een tracker zie je 1 treintje in die baan. Ze zijn nu nog bezig met hoogte winnen en spreiden. Maar over een paar weken kunnen die als het goed is online komen.

Mede dankzij druk van de leraren vakbond. Heel veel scholieren en docenten in Alaska hebben geen mogelijkheid om internet te krijgen dat snel genoeg is voor afstand onderwijs.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:00
MagniArtistique schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:24:
Super irritant trouwens dat je op iemand moet reageren om een nieuwe vraag te stellen (gme hype is over toch?)
offtopic:
Rechts(onder) staat nog steeds een "Reageer" knop om gewoon een nieuw post te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:57:
[...]

Volgens dit overzicht (https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf) vraagt DeGiro 0,1% kosten voor de AutoFX trader.

Bij Interactive Brokers is dat dacht ik € 2,-. Echter ik wissel altijd een groot bedrag om en dan valt het procentueel mee.
Goed punt. En dan klopt het wel aardig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MagniArtistique schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Dat ligt eraan hoe je het bedrijf inschat, juist bij penny stocks kan 1 goed bericht de stock doen verdubbelen. Je kan er dan voor kiezen om eruit te stappen en op een later moment bijvoorbeeld weer in te stappen.

Kijk naar de Workhorse stock:
https://www.google.com/search?q=workhorse+stock

Mooi bump omhoog, dan een goede dip in juli en oktober om nu weer rap te stijgen onder het bewind van Biden. Winnen ze het USPS contract niet dan zal de stock weer een stuk naar beneden vallen.

Ikzelf verkoop ze meestal weer als ik 50+% profit heb gehaald op een stock, behalve als ik erin zit voor de long run. Voorbeeld hiervan is AMD, deze gekocht rond de Zen2 aankondiging, Intel was al jaren aan het prutsen en Zen1 was al een mooie opkomst van AMD, de plannen zagen er goed uit en Zen2 was een goede klapper. AMD maakt ook de Playstation en Xbox processor+GPU, dus dat zat ook wel goed. Na de desktop markt volgt ook langzaam de server markt dus voorspelde ik wel een gestaagde groei over een langere periode om het aandeel langer vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
Tehh schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Ik weet niet precies welke getallen je bedoelt. Als ik er k achter heb staan is het per duizend euro en anders is het stuks aandelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karish
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik zit bij Degiro en ik wil graag een EFT kopen, welke raden jullie aan? Ik lees dat je moet opletten voor EFT omdat je daar met belasting te maken hebt
Pagina: 1 ... 77 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.