PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ja, als je een positief rendement behaalt met een bepaalde handeling dan heb je "iets goed gedaan".Sport_Life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:22:
[...]
En als de koers nu op USD 325,- stond. Of USD 350,-. Of USD 854,69. Hadden ze dan wel wat geleerd?
Haal je een negatief rendement dan dus niet
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Inmiddels heb ik "de basis van het beleggen" gelezen en begonnen aan "the intelligent investor" van Graham
Tussendoor probeer ik wat aandelen te verkennen en op zoek te gaan naar intrinsieke waarde aandelen.
Zo kwam ik uit bij ABN Amro. Een aandeel dat me bijzonder undervalued lijkt te zijn bekeken op omzet en winstcijfers. Enige verklaring die ik zelf kan vinden zijn: Dalende omzetcijfers, de coronacrisis en een aantal schandalen rond witwassen.
Niet min, maar puur cijfermatig zou ik zeggen dat ze toch echt veel te laag staan? Of onderschat ik de problemen of de potentiële gevolgen van die onderzoeken? Gezien ik een Belg ben, vermoed ik dat de Nederlandse tweakers hier daar wat meer zicht op hebben?
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Verklaar je nader, welke cijfers zeggen dat ze veel te laag staan?Jebus4life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:47:
Zoals ik al neergeschreven heb hier heb ik recent mijn eerste belegging gedaan met het doel om periodiek te beleggen.
Inmiddels heb ik "de basis van het beleggen" gelezen en begonnen aan "the intelligent investor" van Graham
Tussendoor probeer ik wat aandelen te verkennen en op zoek te gaan naar intrinsieke waarde aandelen.
Zo kwam ik uit bij ABN Amro. Een aandeel dat me bijzonder undervalued lijkt te zijn bekeken op omzet en winstcijfers. Enige verklaring die ik zelf kan vinden zijn: Dalende omzetcijfers, de coronacrisis en een aantal schandalen rond witwassen.
Niet min, maar puur cijfermatig zou ik zeggen dat ze toch echt veel te laag staan? Of onderschat ik de problemen of de potentiële gevolgen van die onderzoeken? Gezien ik een Belg ben, vermoed ik dat de Nederlandse tweakers hier daar wat meer zicht op hebben?
Zal ik mijn mondje maar open doen dan? Had vorige week dinsdag 3 aandelen GME gekocht voor ik dacht iets rond de 70 dollar. De dag hierop had ik 1 verkocht voor 330 dollar. Winst van 110 dollar en 2 aandelen over.wowly schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:34:
Hmm, wordt nmu wel gelachen met deze knul, maar denkd at er meer dan genoeg zijn die aanzienlijke winsten hebben gemaakt met deze GME-squeeze... Die houden netjes hun mondje dicht want het is not done om dit toe te geven. in ieder geval niet op \wallstreetsbets
In de hoop dat het meer waard zou worden liet ik het even een dagje staan.
De dag erop problemen dat mensen niet meer konden kopen/verkopen. Ik rook toen narigheid en had alles verkocht rond de 240 dollar. Totaal een winst van bijna circa 600 dollar.
In dit geval had ik vooral oog voor de omzet en winstcijfers (maar ook zaken zoals activa in relatie tot eigen/vreemd vermogen).klaasvaak1853 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:50:
[...]
Verklaar je nader, welke cijfers zeggen dat ze veel te laag staan?
Al die cijfers liggen op het eerste zicht "vergelijkbaar" met de Belgische KBC bank (vergelijkbare omzet vergelijkbaar vermogen, KBC heeft wel een winst van zo'n 25% hoger en 25% minder verplichtingen wat uiteraard in hun voordeel spreekt).
Maar KBC heeft een market cap die 8 keer hoger dan ABN. Dat kan ik dus niet plaatsen.
Exacte cijfers van 2020 zijn er zover ik zie nog niet, maar de winst lijkt me terug te lopen naar zo'n 1.5 miljard op jaarbasis (zeer ruwe schatting), wat nog altijd 1/3e van de totale beurswaarde zou zijn).
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
De banken zitten in het verdomhoekje vanwege de Europese dividend ban en mochten de faillissementen oplopen de afschrijvingen aanzienlijk zullen zijn.Jebus4life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:47:
Zoals ik al neergeschreven heb hier heb ik recent mijn eerste belegging gedaan met het doel om periodiek te beleggen.
Niettemin zie ik wel perspectief, de koers kan fors omhoog mochten de oninbare leningen uitblijven. Ik vind abn echter veel minder gepositioneerd als ing. Bij abn weten ze nog steeds niet waar ze nu naar toe willen. De dienstverlening (zakelijk) is bedroevend en wordt met de week slechter. Ik zie ze dit niet zomaar omkeren.
In aanvulling hierop. Waar je bij andere banken uitstel van aflossing kon vragen ivm de coronacrisis, moest je bij abn moeite doen om geen uitstel te krijgen. De omgekeerde wereld dus. En dit zijn uitgestelde aflossingen waarvoor ivm Europese regelgeving geen extra voorzieningen voor hoeven worden getroffen.
[ Voor 14% gewijzigd door DIJK op 03-02-2021 23:08 ]
Tip: lees eerst beide boeken uit en begin dan pas echt te handelen. Lees de financial statements eerst, dan snap je wel waarom ABN zo "laag" staat.Jebus4life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:47:
Ja altijd met geld wat je kunt missen. Ik heb zelf een mooie stok achter de deur daar mijn vader het niet kon verkroppen dat het kaartenhuis van Baan in elkaar stortte en er een eind aan maakte.Sport_Life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:12:
[...]
[...]
Het is gewoon een hele slimme jongen
(Het zal je zoon maar zijn !)
Maakt wel dat ik er optijd ben uitgestapt en altijd de veiligheid zoek als het om beleggingen gaat.
Ik ben een tijdje geleden begonnen met beleggen, maar heb niet zo'n fijn gevoel bij het beleggen daar vanwege Brexit. Zit er dus over te denken om via deGiro te gaan beleggen en m'n aandelen daar 'opnieuw' te kopen.
I.p.v. je beleggingen te verkopen bij Trading212 en weer opnieuw aan te kopen bij DeGiro zou je ook een transfer van je beleggingen kunnen aanvragen. Dit kan mogelijk voordeliger zijn (of misschien niet).goldmemberf1 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 01:28:
Zijn hier mensen die van Trading 212 gebruik maken?
Ik ben een tijdje geleden begonnen met beleggen, maar heb niet zo'n fijn gevoel bij het beleggen daar vanwege Brexit. Zit er dus over te denken om via deGiro te gaan beleggen en m'n aandelen daar 'opnieuw' te kopen.
Vraag of zoek het wel eerst even na wat het kost.
[ Voor 19% gewijzigd door DJTimo op 04-02-2021 07:14 ]
Vond het zelf wel interessant om te zien hoe divers de bronnen zijn van hun omzet
:strip_exif()/f/image/yHFHjqEtsYSONhfPFvaxO5O1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat hier om 500 per maand en rond de 20K initieel.
De redenen hiervoor:
- DeGiro aanvaringen met het AFM
- Grootbank lijkt me veiliger
- Automatisch inleggen
- Volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ goedkoper
- Geen dividendlek
Vragen:
- Wat vinden jullie van mijn afwegingen?
- Is het een nadeel om zowel je cash als aandelen bij dezelfde bank te hebben?
- Zou het slim zijn om 50% in IWDA te beleggen en de rest over NT fondsen? En zo ja, komen daar dan meer kosten bij kijken?
- Ik las ergens dat je bij de Rabo niet gelijk kan verkopen maar dat daar een vertraging tussen zit t.o.v. DeGiro?
- Zijn losse aandelen (bijvoorbeeld KLM) bij de Rabo duurder dan DeGiro?
- Zijn er nog andere nadelen?
[ Voor 6% gewijzigd door marshallq op 04-02-2021 08:40 ]
Vorige week vrijdag had ik aan GME bijna $8000 verdiend, maar ben toen weer ingestapt en sta nu nog een paar honderd in de plus. Yolo, het kan nog steeds gebeuren al pak je het achteraf gezien altijd anders aan..wowly schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:34:
Hmm, wordt nmu wel gelachen met deze knul, maar denkd at er meer dan genoeg zijn die aanzienlijke winsten hebben gemaakt met deze GME-squeeze... Die houden netjes hun mondje dicht want het is not done om dit toe te geven. in ieder geval niet op \wallstreetsbets
Vraag mij bij dat soort dingen altijd af, waarom alles of niets? Je kan ook met 4K uitstappen en mocht de overige 4K dan richting de 16K schieten dan heb je 12k 'misgelopen', maar als dit het einde was heb je helemaal niets. Had dan toch liever die verzekerde 4K gepakt.Deveon schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:37:
[...]
Vorige week vrijdag had ik aan GME bijna $8000 verdiend, maar ben toen weer ingestapt en sta nu nog een paar honderd in de plus. Yolo, het kan nog steeds gebeuren al pak je het achteraf gezien altijd anders aan..
Hoe zouden jullie adviseren om 'over te gaan' zonder te lang uit de markt te zitten? Ik had nu zelf bedacht om een aantal keren om met gebruik van spaargeld (wat ik als cash aan wil houden uiteindelijk) te gebruiken om de verkoopperiode van de NT Fondsen te overbruggen. En dit dan een aantal keren te herhalen.
Dus bijv:
stap 1) 10/00 's ochtends verkoop XXk NT fondsen
stap 2) 17.00 aankoop VTI/VXUS (beurs gaat pas 15.30 open)
stap 3) Wachten tot T+3 ivm geld uit deze aandelen;
stap 4) herhaal stap 1 t/m 3 tot alles is overgezet
Is dit handig op deze manier? Of heeft er iemand nog een beter idee?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Je mist de onbekende factor 'ECB Invloed'. Dat komt niet on boeken of rapportages voor, daar moet je echte research voor doen en tijd in stoppen om EU Banking Sector als geheel te begrijpen.Jebus4life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:58:
[...]
In dit geval had ik vooral oog voor de omzet en winstcijfers (maar ook zaken zoals activa in relatie tot eigen/vreemd vermogen).
Al die cijfers liggen op het eerste zicht "vergelijkbaar" met de Belgische KBC bank (vergelijkbare omzet vergelijkbaar vermogen, KBC heeft wel een winst van zo'n 25% hoger en 25% minder verplichtingen wat uiteraard in hun voordeel spreekt).
Maar KBC heeft een market cap die 8 keer hoger dan ABN. Dat kan ik dus niet plaatsen.
Exacte cijfers van 2020 zijn er zover ik zie nog niet, maar de winst lijkt me terug te lopen naar zo'n 1.5 miljard op jaarbasis (zeer ruwe schatting), wat nog altijd 1/3e van de totale beurswaarde zou zijn).
Korte versie: ECB heeft direct ingegrepen in alle bestuurskamers van europese banken (lees: dividend stopzetten) bij deze crisis. Dit is een grote aanslag op de onafhankelijke besturing van de banken en tevens precedent dat er in de toekomst meer/andere ingrepen kunnen komen.
Gevolg is dat elke EU-based bank nu effectief 'laag' staat, omdat de markt dit risico niet kan kwantificeren in harde cijfers: Wanneer stopt de ECB met de regels? Whats next? Wat doen ze de volgende keer bij crisis, verbieden winst te maken?
Veel onzekerheid waar totaal geen grip of controle op uitgeoefend kan worden = risico = lagere waardering (immers risk/reward verhouding: hoger risico betekend lagere prijs zodat de reward weer in balans komt) dan pre-corona.
Zolang er vanuit de ECB geen officieel bericht komt dat ze in de toekomst niet langer zullen ingrijpen op het dagelijks bestuur van alle EU banken, kun je er zeker van zijn dat je (puur cijfermatig) bij alle EU banken een koers ziet die interessant is tegenover de financial statements. Simpelweg omdat het risicoprofiel vanuit de belegger gezien nu anders is dan voor de crisis.
Verder ABN specifiek, is nog het gevolg van de mislukking genaamd Zalm. Alles doen voor de beursgang en hoge waardering, puur short term werk zoals cijfers oppoetsen en hoog tijdelijk dividend, maar er is totaal geen long-term visie of plan. Geen plan voor de 5-10-20 jaar, geen visie wat de echte core business/doelgroep is of hoe ze zaken gaan aanpassen binnen die missende plannen. Zoals ze zelf zeggen:
- Brand not distinctive
- Strategy needs focus
- Sharper long term vision
- Volatility in impairments
- Better execution
Oh ja, en Zalm wordt nu net als Hamers genoemd wat betreft strafrechtelijke vervolging.. ook niet echt iets wat je vanuit PR/reclame graag ziet als je al zoveel problemen zelf erkent als de lijst hierboven.
Disclosure: Long ABN; 6,3GAK.
[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 04-02-2021 09:18 ]
Beleggingen en cash bij dezelfde bank is niet zo'n probleem. Beleggingen/cash en schulden (hypotheek) kan eventueel wel een extra risico vormen (meestal theoretisch tot op een dag...).marshallq schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:37:
Ik ben aan het twijfelen of ik niet moet overstappen naar de Rabo (mijn bank)
[...]
Een belangrijker punt is veiligheid: je grotere vermogen vereist een hogere mate van veiligheid dan de dagelijkse uitgaven. Met name bij de Rabo is het echter zo dat hetzelfde pasje en pincode waar je de cola van 1.99 bij Appie (pre- en post-corona) mee afrekent, ook gebruikt kan worden om de tonnen van je spaar- en beleggingsrekeningen richting een katvanger in het buitenland te sluizen.
Breng je de beleggingen elders onder dan heb je een extra laag van beveiliging door een extra set van inloggegevens en de koppeling met een enkele tegenrekening.
Voor 20k wellicht niet zo'n punt, maar bij wat grotere bedragen zou ik hier rekening mee houden.
Als pro is dit toch een eitje om te regelen?Radeoxx schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:01:
Inmiddels heb ik voor elkaar dat ik als professional cliënt ben geclassificeerd voor de MIFID regels bij Interactive Brokers. Ik wil alles wat ik nu heb (NT fondsen bij ING) overzetten naar VTI/VXUS en daarnaast ook maandelijks inleggen.
Hoe zouden jullie adviseren om 'over te gaan' zonder te lang uit de markt te zitten? Ik had nu zelf bedacht om een aantal keren om met gebruik van spaargeld (wat ik als cash aan wil houden uiteindelijk) te gebruiken om de verkoopperiode van de NT Fondsen te overbruggen. En dit dan een aantal keren te herhalen.
Dus bijv:
Valt dit niet onder phising? Volgens mij is de Rabo hier vrij coulant in toch?Rukapul schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:06:
[...]
Beleggingen en cash bij dezelfde bank is niet zo'n probleem. Beleggingen/cash en schulden (hypotheek) kan eventueel wel een extra risico vormen (meestal theoretisch tot op een dag...).
Een belangrijker punt is veiligheid: je grotere vermogen vereist een hogere mate van veiligheid dan de dagelijkse uitgaven. Met name bij de Rabo is het echter zo dat hetzelfde pasje en pincode waar je de cola van 1.99 bij Appie (pre- en post-corona) mee afrekent, ook gebruikt kan worden om de tonnen van je spaar- en beleggingsrekeningen richting een katvanger in het buitenland te sluizen.
Breng je de beleggingen elders onder dan heb je een extra laag van beveiliging door een extra set van inloggegevens en de koppeling met een enkele tegenrekening.
Voor 20k wellicht niet zo'n punt, maar bij wat grotere bedragen zou ik hier rekening mee houden.
Als het om 100 euro gaat is een bank coulant.YLMOSE schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:10:
[...]
Valt dit niet onder phising? Volgens mij is de Rabo hier vrij coulant in toch?
Als het bij RADAR op TV komt is een bank coulant.
Als het om een private banking klant gaat met x.000.000.000 aangehouden vermogen is een bank coulant.
Als je daartussen zit dan mag je je 'coulance' of recht gaan bevechten bij de bank. Dat is kostbaar en potentieel lastig als je vermogen weg is. Als het om echt geld gaat wil je recht en zekerheid, geen coulance.
Het gaat overigens niet alleen om phishing. Betaalrekeningen zijn tegenwoordig zulke complexe diensten geworden met tig manieren om ermee te interacteren (web, app, pas, ...) dat er eindeloos veel misbruikpaden zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 04-02-2021 09:14 ]
Zit al redelijk in de koers gebakken. Je kan beter naar de stand van de olie en gas prijzen kijken.EvilTurkey schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:57:
Wat gaat er met de waarde van Shell gebeuren?
Kopen als het 13 wordt?
https://nos.nl/l/2367260
Waarom zou het een eitje zijn om te regelen?Rukapul schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:10:
[...]
Als pro is dit toch een eitje om te regelen?
Als het een eitje zou zijn om te regelen, dan had ik ook niet deze reactie met voorgesteld stappenplan gepost. Het is een serieuze vraag. En als men later in een vergelijkbare situatie zit als ik, dan kan men teruglezen en er van leren. Een reactie waarin wordt aangegeven dat e.e.a. een 'eitje zou zijn om te regelen' daar heeft niemand iets aan. Ik nu niet en later ook niemand.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Zou niet al te veel daarop rekenen. Mijn vrouw had laatst zo'n 100 euro afschrijvingen op de credit card die ze niet had gemaakt, maar de bank wilde dat niet vergoeden. Die zeiden eigenlijk dat ik het waarschijnlijk had gedaanYLMOSE schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:10:
[...]
Valt dit niet onder phising? Volgens mij is de Rabo hier vrij coulant in toch?

Nu met NT World heb je wel het voordeel dat je beleggingen pas over 3 dagen geliquideerd zijn? Dan heb je nog 3 dagen om dat op te merken. Of zie ik dat verkeerd? Lijkt me dat een spaarrekening gemakkelijker leeg te halen is.
Vraag me soms wel af hoe veilig alles is, want met de Rabo app heb je alleen aan de inlogcode al genoeg. Nou ja dan moeten ze je telefoon ook nog stelen.
Vond het eigenlijk wel een goede opmerking, omdat je je als professional had uitgegeven.Radeoxx schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:20:
[...]
Waarom zou het een eitje zijn om te regelen?
Iets duurder maar je zou het ook nog kunnen doen met call opties.
Je koopt een call optie. Dan kan je je fondsen verkopen maar zit je toch nog in de markt. Zet het geld over, en dan oefen je calls uit.
In eerste instantie deed ik ook een DCA verkoop en toen de brokers beperkingen oplegde was ik er helemaal uit. Ik begon verstandig maar daarna gok gewaagd op een kleine kans dat er nog iets leuks uit gaat komen. In eerste instantie op vrijdag met alleen winst erin gestapt maar op maandag toch verleid tot "buy the dip"..Santee schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:48:
[...]
Vraag mij bij dat soort dingen altijd af, waarom alles of niets? Je kan ook met 4K uitstappen en mocht de overige 4K dan richting de 16K schieten dan heb je 12k 'misgelopen', maar als dit het einde was heb je helemaal niets. Had dan toch liever die verzekerde 4K gepakt.
Als je zou overstappen tussen brokers maar wel dezelfde effecten aan zou houden, dan is het vaak mogelijk om "regels" over te zetten. Nu je ook van NT fondsen naar een ETF switched is dat natuurlijk niet mogelijk.Radeoxx schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:01:
Ik wil alles wat ik nu heb (NT fondsen bij ING) overzetten naar VTI/VXUS en daarnaast ook maandelijks inleggen.
Je stappenplan is inderdaad een goede mogelijkheid om over te stappen, waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je dan een paar dagen hebt (tussen 2 en 3) dat je spaargeld niet beschikbaar is.
Dan moet je afwegen of dat de beste optie is, of dat je dan een paar dagen uit de markt bent als je toch liever die cash backup hebt voor die paar dagen (dat kan je natuurlijk ook in stappen doen, zodat je niet volledig uit de markt stapt op enig moment - dat is wel wat langer omdat je dan nog de tijd van het geld overboeken toevoegt).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Je kan eventueel nog overwegen om margin te gebruiken als je de wachttijd wil verminderen. Al dan niet met een kortlopende box spread als je de rentekosten wil verminderen.Radeoxx schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:01:
Inmiddels heb ik voor elkaar dat ik als professional cliënt ben geclassificeerd voor de MIFID regels bij Interactive Brokers. Ik wil alles wat ik nu heb (NT fondsen bij ING) overzetten naar VTI/VXUS en daarnaast ook maandelijks inleggen.
Dus bijv:
ITM calls kopen om later uit te oefenen zoals @HEA220 heeft voorgesteld is ook een interessante optie. Ben je wel duurder uit dan rechtstreeks kopen. ITM puts schrijven is ook een mogelijkheid.
Aan de andere kant, ik zou mij er eigenlijk niet zo druk om maken. Het risico op het missen van bewegingen is immers al beperkt wanneer je in delen verkoopt en aankoopt.
(Hier overigens nog 'gewoon' retail client voor de MiFID regels. Ik voldoe nog steeds niet aan de voorwaarden om gezien te worden als elective professional client.)
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 04-02-2021 10:06 ]
Meer informatie (zonder paywall) hier.
Een andere Nederlandse SPAC, de Dutch Star Companies Two, handelt momenteel tegen een premie van 20% ten opzichte van de openingsprijs, zonder dat er bekend is gemaakt met welk bedrijf ze willen mergen.
Zou ik overwegen. Ik doe zelf niet aan single aandelen maar ik weet uit betrouwbare bron dat Shell bezig is met koolstofdioxide omzetten in brandstof, en daar zijn ze heel ver mee. Als dat 'live' gaat..EvilTurkey schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:57:
Wat gaat er met de waarde van Shell gebeuren?
Kopen als het 13 wordt?
https://nos.nl/l/2367260
Zo heb ik het ook ongeveer gedaan. Ik dacht dat als je op maandag je NT verkoop order voor 8:00 inlegt wordt ie dinsdag of woensdag wordt uitgevoerd. Dan zou je dus op die dag pas VTI/VXUS moeten kopen.Radeoxx schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:01:
Dus bijv:
Als je kleine stapjes maakt maakt het allemaal minder uit.
Overigens duurde bij mij de terugkoppeling van de Rabobank altijd wat langer dan ik dacht. Ook het beschikbaar komen van het geld duurde langer.
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 04-02-2021 10:16 ]
Dat waren ook de redenen voor mij om over te stappen van Degiro naar een grootbank (ING in mijn geval)marshallq schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:37:
Op dit moment zit ik nog bij DeGiro in het VWRL fonds. Ik ben aan het twijfelen of ik niet moet overstappen naar de Rabo (mijn bank) en dan in NT World + NT EM + NT SC moet gaan beleggen.
Het gaat hier om 500 per maand en rond de 20K initieel.
De redenen hiervoor:
- DeGiro aanvaringen met het AFM
- Grootbank lijkt me veiliger
- Automatisch inleggen
- Volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ goedkoper
- Geen dividendlek
Vragen:
- Wat vinden jullie van mijn afwegingen?
ik zie geen reden om IWDA en NT fondsen te hebben, IWDA heeft daarnaast nog steeds een dividendlek.- Zou het slim zijn om 50% in IWDA te beleggen en de rest over NT fondsen? En zo ja, komen daar dan meer kosten bij kijken?
Ik leg automatisch in op de 27ste, aankoop NT is dan 2 dagen later (T+2). Weekend/dagen dat de beurs gesloten is duurt het nog langer.- Ik las ergens dat je bij de Rabo niet gelijk kan verkopen maar dat daar een vertraging tussen zit t.o.v. DeGiro?
Dan wat? Om hier wat van te vinden moet je je het hele business model weten zou je zeggen. Als je CAPEX van het systeem niet terugverdiend wordt heb je er immers niks aan (qua winst dan) als bedrijf.MagniArtistique schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:14:
[...]
Zou ik overwegen. Ik doe zelf niet aan single aandelen maar ik weet uit betrouwbare bron dat Shell bezig is met koolstofdioxide omzetten in brandstof, en daar zijn ze heel ver mee. Als dat 'live' gaat..
Scientia Potentia Est
Het kan vriezen, het kan dooien.EvilTurkey schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:39:
Ok dan laat ik even Shell voor wat het is maar wat vinden jullie van ABN dan? Ik heb aandelen gekocht toen het 6.50 euro was en wellicht is het straks weer onder de 8 euro. Is het dan verstandig om aandelen erbij te kopen?
LoLHEA220 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:36:
[...]
Vond het eigenlijk wel een goede opmerking, omdat je je als professional had uitgegeven.
De hoofd-eisen voor professional zijn gebaseerd op waarde van bezit en waarde van handel acties, niet op kennis
Daarnaast ook Beter Bed voor het hoge dividend. Ook nooit verkocht waardoor ook verlies na de keldering richting de 1.5 euro (gekocht voor 12 en 15). Daar heb ik er 1000 bijgekocht op 1.90 omdat ik er gewoon 100% van overtuigd bent dat BB wel weer om hoog krabbelt en het dividend weer uit gaat betalen. Deze actie is dan wel weer positief uitgepakt omdat hij inmiddels de 5-6 euro weer aangetikt heeft. Hierdoor ook mijn totale positie verbeterd doordat mijn gemiddelde aankoopprijs flink gedaald is.
Maar voorlopig weer even genezen van het beleggen. Misschien toch het bitcoin-topic in 2010 op Tweakers beter moeten volgen.
Dit dus.
DJTimo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:13:
overboeken naar DEGIRO is Gratis (vanaf portefeuillewaarde > €3.000, -) / €10, - per regel maar ik ga ervan uit dat T212 ook wat rekent
Dus begrijp ik het nu goed dat ik eerst al m'n aandelen moet verkopen en dat dan pas m'n gehele portefeuille als geheel zijn over te zetten naar DeGiro?You can move your Trading 212 ISA at any time you wish. We will do this process with you and we will not charge you any exit fees.
We'll be able to move your ISA as cash, and if you have any existing holdings, you will need to sell them before we can proceed with the transfer.
Wat is trouwens de invloed van currencies op dit geheel? Ik heb mijn VWRL gekocht in GBP (op de London beurs), daarnaast nog iShares Global Clean Energy ETF in GBX en daarnaast Apple en Coca Cola in Dollars. Of moet ik daar überhaupt helemaal niet naar kijken?
[ Voor 5% gewijzigd door goldmemberf1 op 04-02-2021 10:58 ]
Ik weet niet of hier iemand is die hier een echt goed onderbouwd antwoord over kan geven, specifiek voor dit aandeel. Je zou dan een echte kenner moeten zijn van ABN AMRO en de bankenwereld en de juiste achtergrond moeten hebben.EvilTurkey schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:39:
Ok dan laat ik even Shell voor wat het is maar wat vinden jullie van ABN dan? Ik heb aandelen gekocht toen het 6.50 euro was en wellicht is het straks weer onder de 8 euro. Is het dan verstandig om aandelen erbij te kopen?
Er zijn wel professionals die onderbouwde adviezen schrijven. Dat wordt dan (als het goed is) gedaan door analisten die dit specifieke bedrijf goed kennen/volgen, de outlooks bijhouden, de jaarverslagen doorspitten etc. Hebben heel veel kennis van de bankenwereld (uiteraard, ze werken er in), wat specifiek van pas komt bij dit aandeel. Die analisten werken dan bijvoorbeeld bij HSBC, JPMorgan, Goldman Sachs.
Er bestaan ook wel websites waarop adviezen worden gepubliceerd (kopen, houden, verkopen). Zelf heb ik mij een tijdje laten verleiden om af te gaan op die adviezen, maar dat heeft me vooral heel veel transactiekosten gekost. Consensus is overigens ook lang niet altijd aanwezig. Dat was één van mijn persoonlijke beleggingslessen, niet afgaan op koopadviezen op het internet. Uiteindelijk vinden banken/brokers het natuurlijk ook alleen maar leuk als particulieren lekker veel kopen en verkopen. Want obvious.
Zelf acht ik mijzelf overigens volstrekt incapabel om een specifiek aandeel goed te kunnen appreciëren
Dank je wel Wizzie! Weer een wijze les geleerd en neem het voortaan mee in mijn overwegingen.WizZie- schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:06:
[...]
Ik weet niet of hier iemand is die hier een echt goed onderbouwd antwoord over kan geven, specifiek voor dit aandeel. Je zou dan een echte kenner moeten zijn van ABN AMRO en de bankenwereld en de juiste achtergrond moeten hebben.
Er zijn wel professionals die onderbouwde adviezen schrijven. Dat wordt dan (als het goed is) gedaan door analisten die dit specifieke bedrijf goed kennen/volgen, de outlooks bijhouden, de jaarverslagen doorspitten etc. Hebben heel veel kennis van de bankenwereld (uiteraard, ze werken er in), wat specifiek van pas komt bij de aandeel. Die analisten werken dan bijvoorbeeld bij HSBC, JPMorgan, Goldman Sachs.
Er bestaan ook wel websites waarop adviezen worden gepubliceerd (kopen, houden, verkopen). Zelf heb ik mij een tijdje laten verleiden om af te gaan op die adviezen, maar dat heeft me vooral heel veel transactiekosten gekost. Consensus is overigens ook lang niet altijd aanwezig. Dat was één van mijn persoonlijke beleggingslessen, niet afgaan op koopadviezen op het internet. Uiteindelijk vinden banken/brokers het natuurlijk ook alleen maar leuk als particulieren lekker veel kopen en verkopen. Want obvious.
Zelf acht ik mijzelf overigens volstrekt incapabel om een specifiek aandeel goed te kunnen appreciëren
Scientia Potentia Est
Instappen vanaf €100.000. Weet niet of veel dat hier voornemens zijn.TheDeuce schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:04:
Een nieuwe SPAC naar het Damrak met een omvang van rond de EUR 250m met een focus op een duurzaam bedrijf: https://fd.nl/beurs/13727...jf-op-komst-op-het-damrak
Een andere Nederlandse SPAC, de Dutch Star Companies Two, handelt momenteel tegen een premie van 20% ten opzichte van de openingsprijs, zonder dat er bekend is gemaakt met welk bedrijf ze willen mergen.
Dat gaat uitsluitend over deelname voordat het beursgenoteerd is.Leaguer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:16:
[...]
Instappen vanaf €100.000. Weet niet of veel dat hier voornemens zijn.
Dutch Star Companies Two kan ik niet vinden op DeGiro. Verder wel leuk gokje waard, moet alleen nog steeds een platform kiezen voor het traden van units, anders kan je 2 maanden wachten op de commons en is de koers al 20% hoger.TheDeuce schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:04:
Een nieuwe SPAC naar het Damrak met een omvang van rond de EUR 250m met een focus op een duurzaam bedrijf: https://fd.nl/beurs/13727...jf-op-komst-op-het-damrak
Heb je inmiddels de eerdere adviezen al opgevolgd? Want zoals je nu bezig bent lijkt het niet echt de goede kant op te gaan. Niemand kan je hier aandelen aanbevelen , enkel verslag doen van een denkwijze of eigen bevindingen. De huidige stand is de waarde van het aandeel en dan is het aan jou om daar iets mee te doen of niet.EvilTurkey schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:39:
Ga lezen, veel lezen, totdat je weet wat je wil en ga je dit vervolgens doen. Mocht je dat niet willen: koop (periodiek) een All-World ETF.
Als je je hier zorgen over maakt kun je bijv. bij de ASN gratis een spaarrekening openen (zonder betaalrekening aan gekoppeld). Daar stal je dan je cash en je kunt er a la minute bij indien nodig. Bijkomend voordeel is dat wellicht ASN betere dingen met je spaargeld doet dan je ‘normale’ bank. Mogelijk bieden andere banken ook kosteloos een spaarrekening only aan.marshallq schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:37:
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ik heb onder andere om deze reden ook overwogen om over te stappen van DeGiro naar Binck. Maar het verschil in kosten woog simpelweg niet op tegen het zeer kleine risico in mijn optiek.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij val je onder hetzelfde deposito garantiestelsel (dus to max. 100K). Maar bij de Rabo zou ik mij daar niet héél veel zorgen om maken. Wat betreft losse aandelen: jazeker. Mijn grootste bezwaar om over te stappen. Zeker het verschil met Amerikaanse aandelen is relatief groot.marshallq schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:37:
- Zijn losse aandelen (bijvoorbeeld KLM) bij de Rabo duurder dan DeGiro?
Bij Binck is het verschil overigens iets kleiner met losse aandelen. Heb mij al vaker afgevraagd of het concept wel levensvatbaar is, of dat concullega's gewoon overpriced zijn. Overigens, als je perse naar een grootbank wilt: bij de ING zijn zover ik weet de kwartaal kosten gelijk aan Rabo, maar zijn fondsen en ETF's wel gratis aan te schaffen.
Nee, dat klopt niet. Aandelen zijn niet geld. Geld valt onder het DGS, effecten onder het BCS.snaggyheadshot schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:23:
[...]
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij val je onder hetzelfde deposito garantiestelsel (dus to max. 100K).
Beleggingsinstellingen mogen geen geld van klanten aanhouden. Als er gebruik gemaakt wordt van een geldmarktfonds om saldo te bewaren, dan valt dat ook onder het BCS.
- De vergoeding geldt voor het bedrag en de beleggingen op je beleggers- en effectenrekening.
- De beleggingen moeten op je eigen naam staan.
- Niet geleverde effecten vallen alleen onder het beleggerscompensatiestelsel
- De maximale vergoeding van € 20.000 geldt per persoon en per bank/beleggingsonderneming.
- Het beleggerscompensatiestelsel wordt uitgevoerd door De Nederlandse Bank.

Beter bed heeft echt wel op het randje van de afgrond gestaan. Niet voor niets hebben ze geld van een aandeelhouder geleend tegen 30 ! % rente.FunkyTrip schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:54:
Daarnaast ook Beter Bed voor het hoge dividend. Ook nooit verkocht waardoor ook verlies na de keldering richting de 1.5 euro (gekocht voor 12 en 15). Daar heb ik er 1000 bijgekocht op 1.90 omdat ik er gewoon 100% van overtuigd bent dat BB wel weer om hoog krabbelt en het dividend weer uit gaat betalen. Deze actie is dan wel weer positief uitgepakt omdat hij inmiddels de 5-6 euro weer aangetikt heeft. Hierdoor ook mijn totale positie verbeterd doordat mijn gemiddelde aankoopprijs flink gedaald is.
Maar voorlopig weer even genezen van het beleggen. Misschien toch het bitcoin-topic in 2010 op Tweakers beter moeten volgen.
Vanuit kostenperspectief denk ik niet dat het per se 'slim' is, maar ik doe dit wel om risico te spreiden.marshallq schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:37:
- Zou het slim zijn om 50% in IWDA te beleggen en de rest over NT fondsen? En zo ja, komen daar dan meer kosten bij kijken?
Ik heb een account met custody profiel bij De Giro (effecten kunnen dan niet uitgeleend worden) en beleg maandelijks in IWDA. Bij een custody profiel betaal je bij elke dividenduitbetaling, maar omdat het IWDA fonds herbeleggend is, heb ik deze kosten dus niet. Daarnaast zit IWDA in de kernselectie en betaal ik voor één aankoop per maand dus geen transactiekosten.
De enige kosten die ik dus heb bij De Giro zijn de beheerskosten (0,20%) en het dividendlek. Dat lijkt mij acceptabel. Overigens vul ik IWDA aan met EMIM. Niet in kernselectie, wel herbeleggend. Koop ik een of twee keer per jaar bij.
Daarnaast beleg ik ook een deel bij de Rabobank in NT fondsen. Met een goede spreiding is het rendement natuurlijk vergelijkbaar, maar het geeft mij een fijn gevoel om verschillende potjes te hebben. Mocht er een keer iets geks gebeuren met De Giro, of met mijn rekening bij de Rabobank dan ben ik niet alles ineens kwijt.
Bij de Rabo Zelf Beleggen heb je met andere kosten te maken. Per kwartaal €5,- en per transactie 0,1% van de waarde. Dat is dus bij aankoop, maar uiteindelijk ook bij verkoop. Daar zit wel een maximum aan (kom ik nog lang niet bij in de buurt), dus voor grote vermogens is alles stallen bij Rabobank goedkoper.
Periodiek beleggen is met Rabobank wel mogelijk, het is fijn om daar geen omkijken naar te hebben. Voor zover ik weet is het NT small caps fonds niet via Rabo te koop. NT Glob Small Cap ESG Low Carbon F (ISIN: NL0013552078)
Klopt helemaal. Geen idee waarom ik even het idee had dat je aandelen gecoverd zouden zijn onder het depositostelselZr40 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:51:
[...]
Nee, dat klopt niet. Aandelen zijn niet geld. Geld valt onder het DGS, effecten onder het BCS.
Beleggingsinstellingen mogen geen geld van klanten aanhouden. Als er gebruik gemaakt wordt van een geldmarktfonds om saldo te bewaren, dan valt dat ook onder het BCS.

20k is veel te laag inderdaad. Voor een redelijk pensioen heb je zo 300k nodig. Succes met het vinden van 15 brokers om je geld te verdelen.DJTimo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:56:
Regels van het beleggerscompensatiestelseldie 20k zit je zo aan/overheen
- De vergoeding geldt voor het bedrag en de beleggingen op je beleggers- en effectenrekening.
- De beleggingen moeten op je eigen naam staan.
- Niet geleverde effecten vallen alleen onder het beleggerscompensatiestelsel
- De maximale vergoeding van € 20.000 geldt per persoon en per bank/beleggingsonderneming.
- Het beleggerscompensatiestelsel wordt uitgevoerd door De Nederlandse Bank.
Kijk even in het eerste tabje "Security Master Data" wat er staat bij "Symbol", dat is namelijk wat er gebruikt wordt om te zoeken op Yahoo! Finance. Als je daar "SNOW" invult krijg je de juiste USD-koers, maak je er "5Q5.F" van krijg je 'm in EUR.Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:36:
[...]
Frappant, als ik het ISIN invoer van Snowflake krijg ik alleen de volgende:
[Afbeelding]
En als ik dan bij de quotes kijk, krijg ik alleen die van 5Q5:
[Afbeelding]
Ik heb ook gezocht op SNOW, vindt die ook alleen deze...
Doe ik iets fout?
Heb je het Reports » Performance » Trades scherm al gevonden? Ik denk dat dat is wat je zoekt, daar worden aan- en verkopen aan elkaar gekoppeld.Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:52:
Ik ben er nu met een nep portfolio een beetje mee aan het verkennen. Ik zie alleen niet wanneer ik een aandeel verkoop de "earnings" terug in "earning & expenses" wel alle transactiekosten, maar niet als ik bijvoorbeeld 200 euro winst met een aandeel heb.
Ik gebruik de buy en sell optie binnen PP.
Zijn dit gewoon de juiste opties of moet ik hiervoor iets anders gebruiken zodat het programma wel de inkomsten genereert in de tabellen/grafieken?
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Addendum: wat ik zelf ook heel vervelend vind is als mijn portfolio slechter presteert dan de wereldindex - mijn ijkpunt. Want dat betekent dat als ik alleen in iets als VWRL, NT, NN of indexfonds X zou investeren (ergo passief) het rendement hoger was geweest. Op (of het liefst boven) die lijn blijven is mijn doel. En als ik mezelf dan afvraag "hoe groot is de kans dat ik met een aantal aandelen ABN hierboven uitkom" dan moet ik vooral aan mezelf bekennen dat ik geen flauw idee heb. De kans dat ik dan onder die lijn kom vind ik dan te grootEvilTurkey schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:10:
[...]
Dank je wel Wizzie! Weer een wijze les geleerd en neem het voortaan mee in mijn overwegingen.
FTFYFunkyTrip schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:54:
[..]
Maar voorlopig weer even genezen van het beleggen gokken. Misschien toch het bitcoin-topic in 2010 op Tweakers beter moeten volgen.
Penny stocks en individuele dividend aandelen met een payout ratio van >80% hebben echt niets met beleggen te maken. Dat is gewoon gokken, maar dan niet in een casino, maar bij een broker.
Desondanks wel zuur natuurlijk!
Als je vanaf nu gewoon 1k/maand in een Vanguard of Nothern Trust ETF gooit, in plaats van 12k in 3 losse aandelen, geef ik je op een briefje dat je resultaat over 30 jaar beter is dan -80%
Of je zoekt een broker (of twee) die je kan vertrouwen en al het redelijke doet om stabiel te blijven. Dan kan je zo al bepaalde brokers uitsluiten.Maahes schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:49:
[...]
20k is veel te laag inderdaad. Voor een redelijk pensioen heb je zo 300k nodig. Succes met het vinden van 15 brokers om je geld te verdelen.
Dit is ook waarom ik blij ben om bij IB te zitten met een veelvoud van 20k. Die 20k grens van het toepasselijke compensatiestelsel vind ik bij hen geen enkel probleem.
[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 04-02-2021 14:12 ]
Wat bedoel je met theoretisch tot op een dag? Waarom zie je het als een groter risico als er een hypotheek aan gekoppeld is?Rukapul schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:06:
[...]
Beleggingen en cash bij dezelfde bank is niet zo'n probleem. Beleggingen/cash en schulden (hypotheek) kan eventueel wel een extra risico vormen (meestal theoretisch tot op een dag...).
Ook de Rabobank biedt het NT small caps fonds aan met ISIN NL0013552078. Als je zoekt op ISIN moet je 'm kunnen vindenM-ThijZ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:46:
[...]
Periodiek beleggen is met Rabobank wel mogelijk, het is fijn om daar geen omkijken naar te hebben. Voor zover ik weet is het NT small caps fonds niet via Rabo te koop.
De reden waarom ik ben uitgekomen bij Binck. Kost meer dan degiro, maar wel volledig en volwaardig banklicentie/toezichthouder en dat soort grappen. En als het bedrag groot genoeg is, houdt niks je tegen je beleggingen zijn te gaan spreiden (bv stukje Binck, stukje degiro, stukje ING, stukje IB).Maahes schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:49:
[...]
20k is veel te laag inderdaad. Voor een redelijk pensioen heb je zo 300k nodig. Succes met het vinden van 15 brokers om je geld te verdelen.
Verder is 20k alleen te laag bij echt falen van het bedrijf en toezicht. In principe zitten je aandelen in een aparte bewaar holding en zijn die zodoende beschermd tegen zaken als faillissement. Dan is je 'verlies' snel beperkt tot alleen het cash deel van je beleg rekening, en misschien een stukje verlies op uitgeleende aandelen waarbij je het onderpand krijgt ipv aandeel cq volledige waarde.
Ook iets om in het achterhoofd te houden.
Je kunt je ook afvragen tegen welk risico je je exact wilt beschermen. Tekorten bij banken/brokers/verzekeringsmaatschappijen zijn zelfs bij faillissementen typisch beperkt. Vaak krijgt iedereen zelfs al zijn geld terug na een tijdje (renteverlies) en soms is er een haircut van enkele tientallen procenten.Zr40 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:09:
[...]
Of je zoekt een broker (of twee) die je kan vertrouwen en al het redelijke doet om stabiel te blijven. Dan kan je zo al bepaalde brokers uitsluiten.
Dit is ook waarom ik blij ben om bij IB te zitten met een veelvoud van 20k. Die 20k grens van het toepasselijke compensatiestelsel vind ik bij hen geen enkel probleem.
Staartrisico i.v.m. het verrekenen van tegoeden met schulden (heeft elke financiele instelling in haar voorwaarden staan). Zie het als een soort margin call.Crasheeee schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:13:
[...]
Wat bedoel je met theoretisch tot op een dag? Waarom zie je het als een groter risico als er een hypotheek aan gekoppeld is?
Stel dat op een dag verzakt je huis samen met het rijtje in de straat: je fundering blijkt soort van niet bestaand. De manager risicobeheer van de lokale Rabobank kijkt het huilverhaal op Omroep Brabant / SBS6 en schrikt. In dergelijke gevallen wil de bank typisch dat je het tekort aan onderpand (je huis is dan ongeveer evenveel waard als de waarde van de grond minus sloopkosten) even bijstort. Natuurlijk komt dat precies op het moment dat de beurs een dipje doormaakt. En je moet natuurlijk nog even de fundering laten fixen voor wat knaken.
Normaal gesproken ga je dan rustig in overleg met de bank wetende dat de tijd in je voordeel werkt. Heb je vermogen bij de bank staan dan kunnen ze de portefeuille liquideren en verrekenen met de schuld, precies op het moment dat je het het minste kunt gebruiken.
En zo heb je heel wat scenarios van dit soort staartrisico's.
In principe klopt dit. Maar denk ook aan het GME debacle en wat er gebeurt bij aanhoudende failure to deliver. Als uiteindelijk aankopen teruggedraaid moeten worden omdat niet geleverd wordt en een klant in de tussentijd heeft verkocht, dan bestaat de mogelijkheid dat er een schuld ontstaat in het account van die klant (en dus in de bewaarinstelling) dat deze klant zelf niet kan aanzuiveren. Heeft de broker zelf ook niet genoeg eigen vermogen om het tekort aan te zuiveren, dan krijgen andere klanten een probleem.Xanaroth schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:24:
[...]
In principe zitten je aandelen in een aparte bewaar holding en zijn die zodoende beschermd tegen zaken als faillissement. Dan is je 'verlies' snel beperkt tot alleen het cash deel van je beleg rekening, en misschien een stukje verlies op uitgeleende aandelen waarbij je het onderpand krijgt ipv aandeel cq volledige waarde.
Ook iets om in het achterhoofd te houden.
Dat is ook waarom het verstandig is geweest om de mogelijkheid tot aankopen tijdelijk uit te schakelen. Had mijn broker dat niet gedaan, dan was dat voor mij aanleiding geweest om over te stappen.
Nee. Die informatie heeft je broker, daar kan je het eventueel opvragen.r0bb schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:38:
Morgen NT World Dividend Reg datum. Divs al bekend toevallig?
Voor het geval je het niet wist: IEMM zit wel in de kernselectie. Scheelt weer transactiekosten.M-ThijZ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:46:
[...]
De enige kosten die ik dus heb bij De Giro zijn de beheerskosten (0,20%) en het dividendlek. Dat lijkt mij acceptabel. Overigens vul ik IWDA aan met EMIM. Niet in kernselectie, wel herbeleggend. Koop ik een of twee keer per jaar bij.
Klopt, maar is niet herbeleggend. Dus dan betaal ik kosten over de dividendbetaling (custody profiel). Dat is €1 + 3% van het dividend, met een maximum van 10% van het dividend. Kan goed zijn dat die kosten inderdaad lager zijn dan de transactiekosten voor EMIM, daar moet ik nog eens naar kijken.Pistachenootje schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:55:
[...]
Voor het geval je het niet wist: IEMM zit wel in de kernselectie. Scheelt weer transactiekosten.
Naja, het was een beetje met gewonnen geld... was begonnen met Corus gokje (ook 10k op 0,60 en die ging naar vele euro's) en dat ging goed natuurlijkPromWarMachine schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:01:
[...]
FTFY![]()
Penny stocks en individuele dividend aandelen met een payout ratio van >80% hebben echt niets met beleggen te maken. Dat is gewoon gokken, maar dan niet in een casino, maar bij een broker.
Desondanks wel zuur natuurlijk!
Als je vanaf nu gewoon 1k/maand in een Vanguard of Nothern Trust ETF gooit, in plaats van 12k in 3 losse aandelen, geef ik je op een briefje dat je resultaat over 30 jaar beter is dan -80%
[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 04-02-2021 15:32 ]
Dit dus.
IEMA zit volgens mij wel in de kernselectie maar die heeft geen small cap. Wel accumulerend, dus wellicht toch interessant, je geeft een heel klein beetje spreiding op maar het is dan wel gratis.M-ThijZ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:24:
[...]
Klopt, maar is niet herbeleggend. Dus dan betaal ik kosten over de dividendbetaling (custody profiel). Dat is €1 + 3% van het dividend, met een maximum van 10% van het dividend. Kan goed zijn dat die kosten inderdaad lager zijn dan de transactiekosten voor EMIM, daar moet ik nog eens naar kijken.
Nope. Het is sowieso nooit verplicht.noslen schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:03:
Misschien een domme vraag, maar als ik Amerikaanse aandelen heb gehandeld moet ik dan verplicht het W8-BEN formulier invullen (ook als er geen dividend wordt uitbetaald)?
Zoals ik ook al vaker zeg, als je al speculatief aan het gokken bent, zéker met je hele verdomde vermogen, cash dan ten minste je initiële inleg!
Als hij dat had gedaan op +100% had hij de rest gewoon 'risicoloos' door kunnen laten varen en in het slechtste geval heeft hij zijn inleg óf mist hij de helft van zijn potentiële extra gains. Voor zoveel mensen moet het blijkbaar alles of niets zijn..
Als ik het goed heb begrepen kunnen particulieren niet rechtstreeks bijvoorbeeld NT World kopen bij Northern Trust. Dit gaat via je bank.
Mocht de scheiding niet goed zijn geregeld bij je bank en deze valt om dan kan je 20k hiervan vergoed krijgen.
Maar wat gebeurt er mocht Northern trust omvallen?
- De 20k vergoeding gaat hier niet op, want bank is er nog
- Als particulier kan je niet rechtstreeks naar Northern Trust toe, want bank zit er tussen
WSB kreeg in een paar dagen letterlijk miljoenen leden erbij. Je kan er vergis op innemen dat onder zo'n grote groep mensen er heel veel zullen zijn met zo'n verhaal. De meeste mensen zullen er niks in hebben gestopt, of gewoon een klein beetje. Maar al is het 0.1% die wel al zijn spaargeld net heeft opgefikt, hoeveel mensen zullen dat zijn?Santee schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:40:
Gamestop lijkt toch echt afgelopen, hoe hard ze ook op WSB schreeuwen to 'HODL', gewoon tijd om de wonden te likken. Ik vraag mij nog steeds af of die jongen van gisteren (Robin) een legit verhaal was, of dat het gewoon een schrikmethode is voor anderen. Anders is het wel zeer treurig voor die vaker die €13k voor z'n zoon gespaard heeft. Probeer je het studeren nog een beetje leuk en betaalbaar te houden doet je zoon dit..
Zoals ik ook al vaker zeg, als je al speculatief aan het gokken bent, zéker met je hele verdomde vermogen, cash dan ten minste je initiële inleg!
Als hij dat had gedaan op +100% had hij de rest gewoon 'risicoloos' door kunnen laten varen en in het slechtste geval heeft hij zijn inleg óf mist hij de helft van zijn potentiële extra gains. Voor zoveel mensen moet het blijkbaar alles of niets zijn..
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Bedankt voor je heldere uitleg! Ik wist niet dat er zulke risico’s waren. Sta er eerlijk gezegd een beetje van te kijken.Rukapul schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:26:
[...]
Staartrisico i.v.m. het verrekenen van tegoeden met schulden (heeft elke financiele instelling in haar voorwaarden staan). Zie het als een soort margin call.
Stel dat op een dag verzakt je huis samen met het rijtje in de straat: je fundering blijkt soort van niet bestaand. De manager risicobeheer van de lokale Rabobank kijkt het huilverhaal op Omroep Brabant / SBS6 en schrikt. In dergelijke gevallen wil de bank typisch dat je het tekort aan onderpand (je huis is dan ongeveer evenveel waard als de waarde van de grond minus sloopkosten) even bijstort. Natuurlijk komt dat precies op het moment dat de beurs een dipje doormaakt. En je moet natuurlijk nog even de fundering laten fixen voor wat knaken.
Normaal gesproken ga je dan rustig in overleg met de bank wetende dat de tijd in je voordeel werkt. Heb je vermogen bij de bank staan dan kunnen ze de portefeuille liquideren en verrekenen met de schuld, precies op het moment dat je het het minste kunt gebruiken.
En zo heb je heel wat scenarios van dit soort staartrisico's.
Je zult in detail naar de structuur moeten kijken. Dit zijn fondsen voor gemene rekening. Daarbij heb je diverse partijen waaronder de manager en bewaarder. Het omvallen van de manager boeit typisch niets behalve wat ongemak.champion16 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:28:
Naar aanleiding van de laatste berichten over de 20k garantie over je belegging kwam er een andere vraag in mij op. Hier heb ik naar gezocht, maar helaas kon ik er geen antwoord op vinden.
Als ik het goed heb begrepen kunnen particulieren niet rechtstreeks bijvoorbeeld NT World kopen bij Northern Trust. Dit gaat via je bank.
Mocht de scheiding niet goed zijn geregeld bij je bank en deze valt om dan kan je 20k hiervan vergoed krijgen.
Maar wat gebeurt er mocht Northern trust omvallen?
- De 20k vergoeding gaat hier niet op, want bank is er nog
- Als particulier kan je niet rechtstreeks naar Northern Trust toe, want bank zit er tussen
Natuurlijk kan het ook Bernie Madoff style, maar daarvoor stop je dus niet alle eieren in hetzelfde mandje (aanbieders).
[ Voor 112% gewijzigd door Ardana op 04-02-2021 19:04 ]
Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!
[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 04-02-2021 19:04 ]
Ik moet toegeven dat ik Chamath vrij hoog had zitten en ik was nog niet op de hoogte van dat SOFI verhaal. Dank daarvoor.writser schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:44:
[...]
Chamath: brengt zelf allemaal speculatieve meuk naar de beurs, verdient daar honderden miljoenen mee, is er absoluut niet bij gebaat dat mensen kritisch gaan kijken naar hippe groei-aandelen want dan stort zijn eigen verdienmodel in. Dus ja, natuurlijk is hij ook enthousiast over Tesla. En koopt hij een paar GameStop opties en brandt hij RobinHood af omdat hij sympathie heeft voor de 'kleine belegger'. Wat een ideale schoonzoon! Prachtig verhaal, maar ondertussen probeert hij een concurrent van Robinhood via een eigen SPAC naar de beurs te brengen. En wat doet die concurrent? Precies hetzelfde: order flow verkopen aan Citadel (link). Lijkt een sympathieke vent, is gewoon een keiharde zakenman met een eigen agenda: beleggers zo veel mogelijk SPAC's in de maag splitsen.
Daar bovenop kreeg ik vandaag een rapport in mijn inbox van Hindenburg research over Clover Health. Een positie die ik ook via een van Chamath's SPAC's heb verkregen. Het heeft mij doen besluiten Clover te sluiten evenals de overige Social Capital SPACs die ik nog had. De motieven van Chamath (b)lijken niet zo zuiver te zijn als ik eerder dacht en dan gooi ik overige risico's er zonder pardon uit. Ik zal hem blijven volgen en als blijkt dat ik te voorbarig heb gehandeld zie ik later wel wat plan van aanpak gaat worden. Voor nu ben ik er even klaar mee en er van af.
Wat hebben we geleerd vandaag: altijd kritisch blijven

Mijn YouTube Kanaal: BuffaloBull Investing -- Hartelijk bedankt om te abonneren!
[ Voor 186% gewijzigd door rr7r op 04-02-2021 20:04 . Reden: verkeerd begrepen ]
Volgens Chamath zelf (in de laatste All-in Podcast) is de omzet van order-flow verkopen slechts een paar honderdduizend, vergeleken bij honderden miljoenen / main business model zoals bij Robinhood.DJTimo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:06:
[...]
Ik moet toegeven dat ik Chamath vrij hoog had zitten en ik was nog niet op de hoogte van dat SOFI verhaal. Dank daarvoor.
Daar bovenop kreeg ik vandaag een rapport in mijn inbox van Hindenburg research over Clover Health. Een positie die ik ook via een van Chamath's SPAC's heb verkregen. Het heeft mij doen besluiten Clover te sluiten evenals de overige Social Capital SPACs die ik nog had. De motieven van Chamath (b)lijken niet zo zuiver te zijn als ik eerder dacht en dan gooi ik overige risico's er zonder pardon uit. Ik zal hem blijven volgen en als blijkt dat ik te voorbarig heb gehandeld zie ik later wel wat plan van aanpak gaat worden. Voor nu ben ik er even klaar mee en er van af.
Wat hebben we geleerd vandaag: altijd kritisch blijven
Het is sowieso de vraag of het verkopen van order-flow niet strenger gereguleerd moet worden, je maakt de transacties van je klanten letterlijk het product dat je verkoopt zodat iemand anders daar winst op kan boeken (en dus eigenlijk niet best-execution doet).
Hoe dan ook is het goed om te bedenken dat zelfs als de bedoelingen van een investeerder of een bedrijf zuiver zijn, ze blootgesteld zijn aan krachten die ze niet altijd kunnen (of willen) weerstaan.
Hoe dan ook een goede reminder om nog eens kritisch te kijken naar welke broker je wilt gebruiken voor de lange termijn, lage kosten is misschien niet altijd de beste maatstaf :-)
Ctrl+k
Er wordt dus altijd verwacht om zelf de boodschap te formuleren.
[ Voor 85% gewijzigd door Rukapul op 04-02-2021 20:29 ]
Het gaat mij om de afwezigheid van totale transpirantie, niet hoe groot het de hoeveelheid data is. Ik heb Robinhood al vanaf dag 1 twijfelachtig gevonden en kom er nu dus te laat achter (ik was bijna aandeelhouder geweest als de merger afgerond zou zijn) dat SOFI hetzelfde doet. Ik hou niet van dit soort verrassingenSibylle schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:52:
[...]
Volgens Chamath zelf (in de laatste All-in Podcast) is de omzet van order-flow verkopen slechts een paar honderdduizend, vergeleken bij honderden miljoenen / main business model zoals bij Robinhood.
Die informatie was openbaar. Het komt Chamath beter uit om het niet te tweeten, maar zijn spac heeft dat wel gemeld. Check de SEC-link in deze tweet: https://twitter.com/tysonbrody/status/1355967500131954695DJTimo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:12:
[...]
Het gaat mij om de afwezigheid van totale transpirantie, niet hoe groot het de hoeveelheid data is. Ik heb Robinhood al vanaf dag 1 twijfelachtig gevonden en kom er nu dus te laat achter (ik was bijna aandeelhouder geweest als de merger afgerond zou zijn) dat SOFI hetzelfde doet. Ik hou niet van dit soort verrassingen.
De verliezer van het verkopen van orderflow zijn niet de klanten van Robinhood of Sofi, maar juist allerlei andere partijen op de beurs. De klanten maken allemaal domme orders aan (zeg min of meer elke market order en alle limiet orders die direct uitvoerbaar zijn). Zeg dat de gemiddelde klant $1 verliest per order of iets in die richting. Citadel zegt dan Tegen Robinhood, we betalen jullie 10 cent per order en zorgen ervoor dat de klant een betere prijs krijgt dan op de beurs. Dus in plaats van een dollar verlies per trade verliest de klant bijv. nog 90 cent. Robinhood krijgt 10 cent betaald en vervolgens heeft Citadel 80 cent winst.Sibylle schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:52:
[...]
Volgens Chamath zelf (in de laatste All-in Podcast) is de omzet van order-flow verkopen slechts een paar honderdduizend, vergeleken bij honderden miljoenen / main business model zoals bij Robinhood.
Het is sowieso de vraag of het verkopen van order-flow niet strenger gereguleerd moet worden, je maakt de transacties van je klanten letterlijk het product dat je verkoopt zodat iemand anders daar winst op kan boeken (en dus eigenlijk niet best-execution doet).
Hoe dan ook is het goed om te bedenken dat zelfs als de bedoelingen van een investeerder of een bedrijf zuiver zijn, ze blootgesteld zijn aan krachten die ze niet altijd kunnen (of willen) weerstaan.
Hoe dan ook een goede reminder om nog eens kritisch te kijken naar welke broker je wilt gebruiken voor de lange termijn, lage kosten is misschien niet altijd de beste maatstaf :-)
Het is goed voor Robinhood, want gratis geld.
Het is goed voor de klanten van Robinhood, want betere executie.
Waar het niet goed voor is? Alle andere marktpartijen. Die krijgen immers niet de kans om hun orders uitgevoerd te krijgen met de Robinhood "beleggers" als tegenpartij.
Maar wellicht is het indirect ook negatief voor de Robinhood traders. Market makers op de beurs moeten wellicht grotere spreads hanteren omdat de kans groter is dat ze handelen tegen professionele partijen die een edge hebben ipv een robinhood handelaar. En dat laatste is dan natuurlijk ook weer slecht voor de Robinhood traders, want Citadel hoeft alleen een betere prijs te geven dat wat de market maker op de beurs doet. Als de spreads groter worden dan maken die alleen maar meer geld en is de netto uitvoering wellicht slechter.
Dank voor de link.Kraakmand schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:17:
[...]
Die informatie was openbaar. Het komt Chamath beter uit om het niet te tweeten, maar zijn spac heeft dat wel gemeld. Check de SEC-link in deze tweet: https://twitter.com/tysonbrody/status/1355967500131954695
En op welke van de 2000 pagina lange filing hebben ze dat verstopt?
Kijk uit bij de Rabobank (en ook de ABNAMRO. Zo was er een vrouw die 54.000 euro kwijt was geraakt wat niet haar schuld was en slechts een kwart vergoed kreeg.
https://www.at5.nl/artike...t-slechts-een-kwart-terug
Een beleggingsinstelling mag wel geld van klanten aanhouden als deze een bankvergunning heeft:Zr40 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:51:
[...]
Nee, dat klopt niet. Aandelen zijn niet geld. Geld valt onder het DGS, effecten onder het BCS.
https://www.brokertarieven.nl/beleggen-bij-meerdere-brokers/
DeGiro is nu overgenomen door het Duitse Flatex, die wel over een bankvergunning bezit. Het cash geld zal bij Flatex op een cashrekening worden aangehouden. Mocht Flatex/DeGiro failliet gaan, is tot 100.000 euro gegarandeerd verzekerd via een overheidsregeling.
Vaak heeft macro-economisch nieuws ook invloed op de beurs. Dus ik zie niet in waarom nietQunix schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:33:
Is deze topic reeks ook voor macro-economie eigenlijk?
Wat heeft dat met beleggen te maken? Dat is gewoon klassieke pinfraude bij iemand die heel naïef is en niet op let. Denk je dat een andere partij geld gaat vergoeden als jij je username en password aan iemand anders geeft en die persoon al je aandelen verkoopt?phantom09 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:26:
[...]
Kijk uit bij de Rabobank (en ook de ABNAMRO. Zo was er een vrouw die 54.000 euro kwijt was geraakt wat niet haar schuld was en slechts een kwart vergoed kreeg.
https://www.at5.nl/artike...t-slechts-een-kwart-terug
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
In 1995 ging een betrouwbare bank Engelse bank die stamt uit 1717 failliet door en actie van 1 optie handelaar die er werkt:Zr40 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:09:
[...]
Of je zoekt een broker (of twee) die je kan vertrouwen en al het redelijke doet om stabiel te blijven. Dan kan je zo al bepaalde brokers uitsluiten.
https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.rtlnieuws.nl/...e-barings-bank-verwoestte
Zouden ze deze pratijken nu niet meer voor kunnen komen bij banken en brokers? Of kan dit ook bij IB zomaar gebeuren?
De meeste banken handelen nu maar beperkt voor eigen rekening, en een partij als IB doet het helemaal niet. Dus dat risico is zeer beperkt.phantom09 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:40:
[...]
In 1995 ging een betrouwbare bank Engelse bank die stamt uit 1717 failliet door en actie van 1 optie handelaar die er werkt:
https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.rtlnieuws.nl/...e-barings-bank-verwoestte
Zouden ze deze pratijken nu niet meer voor kunnen komen bij banken en brokers? Of kan dit ook bij IB zomaar gebeuren?
Het KAN misschien betere executie opleveren maar het hoeft niet per se zo te zijn, je kunt het ook de andere kant op doen waarbij Robinhood - Citadel hun samenwerking prioriteit geven ten koste van dat van de klant.Hielko schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:25:
[...]
De verliezer van het verkopen van orderflow zijn niet de klanten van Robinhood of Sofi, maar juist allerlei andere partijen op de beurs. De klanten maken allemaal domme orders aan (zeg min of meer elke market order en alle limiet orders die direct uitvoerbaar zijn). Zeg dat de gemiddelde klant $1 verliest per order of iets in die richting. Citadel zegt dan Tegen Robinhood, we betalen jullie 10 cent per order en zorgen ervoor dat de klant een betere prijs krijgt dan op de beurs. Dus in plaats van een dollar verlies per trade verliest de klant bijv. nog 90 cent. Robinhood krijgt 10 cent betaald en vervolgens heeft Citadel 80 cent winst.
Het is goed voor Robinhood, want gratis geld.
Het is goed voor de klanten van Robinhood, want betere executie.
Waar het niet goed voor is? Alle andere marktpartijen. Die krijgen immers niet de kans om hun orders uitgevoerd te krijgen met de Robinhood "beleggers" als tegenpartij.
Maar wellicht is het indirect ook negatief voor de Robinhood traders. Market makers op de beurs moeten wellicht grotere spreads hanteren omdat de kans groter is dat ze handelen tegen professionele partijen die een edge hebben ipv een robinhood handelaar. En dat laatste is dan natuurlijk ook weer slecht voor de Robinhood traders, want Citadel hoeft alleen een betere prijs te geven dat wat de market maker op de beurs doet. Als de spreads groter worden dan maken die alleen maar meer geld en is de netto uitvoering wellicht slechter.
Zijn ze zelfs al eens voor op de vingers getikt door de SEC: https://www.sec.gov/news/press-release/2020-321 met als gevolg een settlement van 65 miljoen.
Ctrl+k
Het gaat erom dat je (bij een paar grootbanken*) met de pas en pincode die je 10x per dag in oncontroleerbare situaties gebruikt (en waar getrainde bendes misbruik van maken) om een laagwaardige transactie te doen ook voldoende is om tonnen van die rekening te sluizen. Dat is naar moderne usable security maatstaven gewoon een debiel ontwerp, maar te ondervangen door juist die bank dan maar niet te gebruiken voor het aanhouden van vermogen.Tsurany schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:39:
[...]
Wat heeft dat met beleggen te maken? Dat is gewoon klassieke pinfraude bij iemand die heel naïef is en niet op let. Denk je dat een andere partij geld gaat vergoeden als jij je username en password aan iemand anders geeft en die persoon al je aandelen verkoopt?
* ING gebruikt voor het token voor internetbankieren wel een andere PIN code dan bij pinautomaten en ook nog eens een gebruikersnaam/wachtwoord.
We gaan een beetje off-topic, maar wat dat betreft is Apple pay ook wel een aanrader. Fysieke pas niet nodig, pincode van de pas niet nodig. Authenticatie via Face ID of vinger, en als alternatief de pincode van je telefoon (die hopelijk niet hetzelfde is als die van je pinpas!).Rukapul schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:01:
[...]
Het gaat erom dat je (bij een paar grootbanken*) met de pas en pincode die je 10x per dag in oncontroleerbare situaties gebruikt (en waar getrainde bendes misbruik van maken) om een laagwaardige transactie te doen ook voldoende is om tonnen van die rekening te sluizen. Dat is naar moderne usable security maatstaven gewoon een debiel ontwerp, maar te ondervangen door juist die bank dan maar niet te gebruiken voor het aanhouden van vermogen.
* ING gebruikt voor het token voor internetbankieren wel een andere PIN code dan bij pinautomaten en ook nog eens een gebruikersnaam/wachtwoord.
Dit topic is gesloten.