Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.228 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
DJTimo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Ik heb gisteren het interview van Sandy Munro met Elon Musk gezien (echt goud voor iedereen die Tesla volgt) en er zit nog ongelovelijk veel in het vat. Tesla koers is no way uitgeraast.

Disclaimer: ik spreek voor eigen boek ;)
Tesla is nu geprijsd voor ongeveer de hele automarkt + full self driving.. Wat beide heel onwaarschijnlijk is.

Dat sluit niet uit dat de prijs nog kan stijgen, want ze zijn goed in aandelen verkopen (hun main business).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ook in Nederland zijn de afgelopen dagen handelsbeperkingen ingevoerd. De Autoriteit Financiële Markten gaat hier onderzoek naar doen, bevestigt een woordvoerder. Het gaat om onder andere platforms als Binckbank en DeGiro, die populair zijn bij particuliere beleggers. Binckbank voerde naar eigen zeggen beperkingen in om beleggers te beschermen.

De toezichthouder wil weten wat er aan dat besluit vooraf is gegaan. "De AFM vindt het daarbij van belang dat ze de belangen van alle beleggers goed afwegen", zegt de woordvoerder. Daarbij gaat het erom dat de ene belegger niet bevoordeeld wordt en de ander juist benadeeld.

Bron: NOS
AFM gaat controleren wat er afgelopen week is gebeurd omtrent GameStop.

[ Voor 5% gewijzigd door Qunix op 03-02-2021 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bikabob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Tesla is nu geprijsd voor ongeveer de hele automarkt + full self driving.. Wat beide heel onwaarschijnlijk is.

Dat sluit niet uit dat de prijs nog kan stijgen, want ze zijn goed in aandelen verkopen (hun main business).
Ongeacht welke bedrijf ermee komt is autonoom rijden op zich al meer dan een biljoen waard hoor. Dat is een ontwikkeling in vergelijking met stromend water, het riool en het internet.

De groei voor Tesla verwacht ik komend jaar uit het halen van de doelen voor Berlijn, Austin, Semi, Cybertruck en de Roadster. Autonoom rijden is erg interessant maar erg afhankelijk van de overheid. Dat wordt mogelijk in 2022 een verdubbeling van de marketcap samen met opschalen van eerder genoemde doelen.

Los daarvan zijn de verwachtingen van de energietak ook veel belovend en nog amper ingecalculeerd. De Biden regering dan daar wel eens een katalysator in zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:19

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Qunix schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:06:
[...]

AFM gaat controleren wat er afgelopen week is gebeurd omtrent GameStop.
Ik las het ook. Benieuwd wat daarmee dan gaat gebeuren. Worden de brokers die de handel beperken op de vingers getikt of moeten ze het juist beperken in het belang van de klant?

Lijkt me behoorlijk lastig om het hier als broker goed te doen in deze situaties. Immers was/is het orderboek waarschijnlijk een behoorlijke chaos bij deze aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
tuinïnen schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:14:
[...]

Ik las het ook. Benieuwd wat daarmee dan gaat gebeuren. Worden de brokers die de handel beperken op de vingers getikt of moeten ze het juist beperken in het belang van de klant?

Lijkt me behoorlijk lastig om het hier als broker goed te doen in deze situaties. Immers was/is het orderboek waarschijnlijk een behoorlijke chaos bij deze aandelen.
De logische verklaring was dat ze zichzelf beschermd hebben. Als ze dit effectief kunnen aantonen denk ik niet wat er iets van zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:54
Niet alleen Tesla, maar ook Servicenow en Shopify hebben een gigantische PE (en hoge Mcap). Zijn de verwachtingen daarvan dan zo groot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingFox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 11:07
Deveon schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:35:
[...]

Ongeacht welke bedrijf ermee komt is autonoom rijden op zich al meer dan een biljoen waard hoor. Dat is een ontwikkeling in vergelijking met stromend water, het riool en het internet.

De groei voor Tesla verwacht ik komend jaar uit het halen van de doelen voor Berlijn, Austin, Semi, Cybertruck en de Roadster. Autonoom rijden is erg interessant maar erg afhankelijk van de overheid. Dat wordt mogelijk in 2022 een verdubbeling van de marketcap samen met opschalen van eerder genoemde doelen.

Los daarvan zijn de verwachtingen van de energietak ook veel belovend en nog amper ingecalculeerd. De Biden regering dan daar wel eens een katalysator in zijn.
En bovendien niet vergeten dat Tesla zelf accu's gaan maken. Ze realiseren zich als een van de weinige EV-fabrikanten dat, áls ze willen inzetten op de Semi, ze enorm veel accu's nodig hebben. Tesla kan/wil niet afhankelijk zijn van externe leveranciers, dus ze gaan zelf ook produceren. Dit lijkt me echt nog wel het meest belangrijke doel, want zonder accu's, gaat het moeilijk worden om verder te groeien, ook in de energietak.

Vergeet zeker niet dat de meeste klassieke fabrikanten momenteel in hun "publieke" beta zitten met hun eerste EV's, waar Tesla de focus legt op het optimaliseren van de kennis van de voorbije 10 jaar én innovatief omgaan met accu's. De andere fabrikanten beginnen nu net te beseffen dat een EV niet "zomaar" een pakket accu's plaatsen in plaats van een verbrandingsmotor te gebruiken. Hetzelfde geldt voor elektrische vrachtwagens, waar range nog belangrijker is, en hun kennis en ervaring op vlak van accu en snelladen een enorm voordeel kan opleveren ten opzichte van concurrenten. Kijk even naar Volvo, da's ook maar een accu op de vrachtwagen gegooid. Waar is enige vorm van efficiëntieverbetering te zien aan het koetswerk? Juist, nergens.

De toekomst zit 'm volgens mij ook zeker in accutechnologie. In België zag je de recente rel nadat bleek dat de elektriciteitsteller niet meer ging terugdraaien en productieoverschotten "verloren" zouden gaan, waarbij de interesse naar thuisbatterijen steeg. Ook die vraag gaat zeker toenemen, aangezien er zal worden gespeeld met elektriciteitsprijzen op piekmomenten, waarbij mensen liever zelfvoorzienend worden en hun eigen overschot willen opgebruiken. Hierdoor zal ook de vraag naar accu's stijgen. Als Tesla erin slaagt om op basis van klei lithium op te produceren, kunnen ze massaal accu's produceren voor zowel de auto's als de Powerwalls. Eigen accu's kan dan zeker een concurrentieel voordeel opleveren ten opzichte van concurrenten, en misschien zelfs nog beter: dat Tesla op termijn accu's gaat verkopen :)

Ik zie het hele Tesla-verhaal nog wel groter dan zuiver als autofabrikant. De gemiddelde belegger die misschien niet heel diep in detail het verhaal meevolgt, ziet dat niet zo, mij lijkt het echter nog wel heel wat groeimogelijkheden te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

KingFox schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Vergeet zeker niet dat de meeste klassieke fabrikanten momenteel in hun "publieke" beta zitten met hun eerste EV's, waar Tesla de focus legt op het optimaliseren van de kennis van de voorbije 10 jaar én innovatief omgaan met accu's. De andere fabrikanten beginnen nu net te beseffen dat een EV niet "zomaar" een pakket accu's plaatsen in plaats van een verbrandingsmotor te gebruiken.
Dit is echt een sprookje van de Tesla fans :p Die beta's hebben andere fabrikanten 10 jaar geleden ook al gevoerd. Het enige verschil is dat Tesla hun beta producten ook meteen de markt op heeft gebracht. Een gevestigd merk kan z'n merknaam niet ten grabbel gooien, een nieuwe speler moet dat risico wel nemen. Vergeet ook niet dat je beeld van de automarkt in Nederland aardig verstoort is door alle fiscale cadeautjes waardoor het lijkt alsof Tesla 50% van de automarkt in handen heeft :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Dit is echt een sprookje van de Tesla fans :p Die beta's hebben andere fabrikanten 10 jaar geleden ook al gevoerd. Het enige verschil is dat Tesla hun beta producten ook meteen de markt op heeft gebracht. Een gevestigd merk kan z'n merknaam niet ten grabbel gooien, een nieuwe speler kan dat risico wel nemen. Vergeet ook niet dat je beeld van de automarkt in Nederland aardig verstoort is door alle fiscale cadeautjes waardoor het lijkt alsof Tesla 50% van de automarkt in handen heeft :p
Nederland is niet relevant voor de automarkt. De Tesla bears schuiven vaak Europa naar voren maar dat is ook te beperkt. Het enige wat telt is marktaandeel wereldniveau, regionale markt worden teveel verstoord door lokaal beleid. Je kan niet zeggen dat Tesla het slecht doet in Europa en goed in China en de VS maar je moet het tegen elkaar afwegen.

Momenteel is Volkswagen met de ID.3, ID.4 en Porsche Taycan koploper van de traditionele fabrikanten. Dit is een echte tweede generatie EV waarbij alle beperkingen van een brandstofaandrijflijn niet meer in het ontwerp meegenomen worden. Bij Tesla zie je dat ze (met hun eigen accu productie) mikken op de derde generatie EVs waaronder de Europese Y, Cybertruck, Semi en Roadster waarbij ze 300 robots hebben vervangen door een gigacasting voor opbouw van de achterkant (Model Y), nogmaals 300 robots gaan besparen om hetzelfde truckje op de voorkant toe te pas en deze beide units aan elkaar plakken met batterij er tussen die onderdeel uit maakt van de carrosserie (primeur voor Europese Y). In de "tweede" generatie EVs werd de batterij met name gezien als bagage en ze maken nu de stap om het volledig te integreren. Of zoals Elon Musk het zegt "the battery as bag of potatoes". Een andere uitspraak is dat dankzij de geïntegreerde batterij de Semi maximaal een ton gewichtspenalty krijgt tov van de diesel trucks.

Als deze derde generatie op tijd zal dat zeker afspiegel in de aandeelkoers, helaas is deze kennis een klein beetje als mosterd naar de maaltijd want de dip van de koers van Tesla is inmiddels weer gecorrigeerd. Afgelopen vrijdag was een erg mooi instapmoment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

[...]

Dit is echt een sprookje van de Tesla fans :p Die beta's hebben andere fabrikanten 10 jaar geleden ook al gevoerd. Het enige verschil is dat Tesla hun beta producten ook meteen de markt op heeft gebracht. Een gevestigd merk kan z'n merknaam niet ten grabbel gooien, een nieuwe speler moet dat risico wel nemen. Vergeet ook niet dat je beeld van de automarkt in Nederland aardig verstoort is door alle fiscale cadeautjes waardoor het lijkt alsof Tesla 50% van de automarkt in handen heeft :p
En de winst komt van de verkoop van de emissierechten. Ook een bedenkelijke constructie.

Wat wel zou betekenen dat de opkomst van een ander merk er dus extra hard op zou klappen. En verliezen hierdoor (potentieel) marktaandeel en verliezen marktaandeel mbt emissierechten.

Wel denk ik dat ze een flinke voorsprong hebben op het gebied van ontwikkeling van elektrische auto's, het ontwerpen, de systemen en de productielijnen van de auto en de vraag is natuurlijk hoe en of de andere fabrikanten deze switch kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilTurkey
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-07-2023

EvilTurkey

New World Order

page404 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Ik ben ook van mening dat voor beginnende beleggers en eigenlijk iedereen die voor oudedagsvoorziening (aangenomen dat dat het doel van @EvilTurkey is) aan het beleggen gaat, fondsen en ETF's de beste (en misschien wel enige) keuze zijn.
Geloof me, ik heb het jaren geprobeerd met losse aandelen, maar onder de streep veel te weinig rendement gehaald. Had ik toen alles in ETF's gestoken was ik nu een stuk rijker geweest.
Pak wat World, S&P500, ga er op zitten en koop wat bij.
Super bedankt. Ik heb inderdaad aandelen gekocht op basis van wat ik denk te weten en gekeken over hoe de aandelen hebben gepresteerd in de afgelopen maand, jaar en 5 jaar terug. Plus wat informatie over wat ik denk dat de aandeel waard gaat zijn in 2022 (na COVID?). Als ik kijk naar fondsen en ETF's dan ben ik het met je eens dat zij minder hard fluctueren en wellicht op de long-run beter voor mij zijn maar het bedrag wat ik nu voor de aandelen heb ingezet is speelgeld en niet mijn spaarcenten. Ik wil hier juist ervaring opdoen in het quick-and-dirty speelvlak met hopelijk wat hoger rendement dan wat een ETF zou opleveren.
Of zie ik dit verkeerd? Want dan zou ik graag willen weten welke ETF de hoogste kans van slagen heeft op dit moment.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:52
Er is hier behoorlijk veel geschreven over deGiro en de AFM, maar blijkbaar heeft Robeco z'n zaakjes toch ook niet op orde.

Achter de FD paywall: https://fd.nl/beurs/13724...beco-om-boetedreiging-afm

• Vermogensbeheerder Robeco neemt geen nieuwe klanten meer aan.
• Stap volgt na dreiging van AFM-boete voor overtreding van onder meer antiwitwaswetgeving.
• Robeco zegt al een aantal van de opgedragen veranderingen te hebben doorgevoerd.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingFox
[...]

Je maakt net de denkfout die ik aanhaalde door puur naar Tesla te kijken als automerk. Het gaat heus verder dan dat. Als Tesla zich zou positioneren op het "niveau" van de klassieke autofabrikant, hadden ze waarschijnlijk de recente wijzigingen aan het koetswerk van de Model S/Model X wel prominenter doorgevoerd dan de kleine facelift. Het koetswerk van de Model S is al bijna 8-9 jaar ongewijzigd gebleven, iets wat bij vele andere merken nooit zo lang het geval is. Na enkele jaren een kleine facelift (nieuwe koplampen erop, kleine aanpassingen) en nadien volgt een nieuwe generatie met opmerkelijke verschillen. Tesla heeft bij de recente update enkel aangepakt wat nodig was, namelijk het interieur. Anno 2021 nog auto's leveren zonder opbergruimte in de deur, slaat ook nergens op. Toch is de Model S van 2020 absoluut niet meer dezelfde dan de Model S uit 2012, het grote verschil zit 'm in de accu.

Ze hebben al veel bewezen en verbeterd en dat straalt vertrouwen uit. Ze innoveren nog steeds veel meer dan de concullega's, ook qua bedrijfsvoering, of heb jij al opgevangen dat VW zich zorgen maakt omtrent accuproductie? Want op deze manier, gaan we in 2025-2030 qua accu's aanlopen met de pijnen van de huidige chipproductie... Moeilijk te verkrijgen, en tegen welke prijs?
tuinïnen schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:39:
[...]

En de winst komt van de verkoop van de emissierechten. Ook een bedenkelijke constructie.
Niet veel meer bedenkelijk als de Kyoto-norm waar landen bij mekaar "schone lucht" gingen kopen om aan de normen te voldoen. Niets abnormaals en strategisch een enorm goeie zet, toch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bikabob
Dergelijke denigrerende, ongefundeerde on-liners mag je achterwege laten.

[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 03-02-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
evleerdam schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:06:
Er is hier behoorlijk veel geschreven over deGiro en de AFM, maar blijkbaar heeft Robeco z'n zaakjes toch ook niet op orde.

• Stap volgt na dreiging van AFM-boete voor overtreding van onder meer antiwitwaswetgeving.
• Robeco zegt al een aantal van de opgedragen veranderingen te hebben doorgevoerd.
Het is slordig inderdaad, maar het is ook wel lastig te misbruiken lijkt mij en ze hebben aangegeven tot nu toe ook geen enkele aanwijzing te hebben dat een Robeco rekening is misbruikt voor witwassen of financiering van terrorisme.
Je kunt namelijk niet zomaar een storting doen naar een Robeco rekening en ook niet zomaar geld eraf halen, hiervoor moet je altijd een rekening van jezelf eraan koppelen en hiervoor worden wel gegevens/documenten opgevraagd om dit te verifiëren.
In principe zou dan alles te herleiden moeten zijn via de gekoppelde rekening.

Maar eh, bij DeGiro was toch wel wat meer aan de hand en dat had direct impact kunnen hebben op de beleggingen van klanten, als in dat er meer risico werd genomen dan DeGiro had beloofd en dit flink mis had kunnen gaan.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
bikabob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:23:
Tip voor mensen hier, ga niet in discussie met muskheads. Het lijkt bijna een religie.
Ik wou zeggen, game stop mania is duidelijk voorbij. Het gaat weer "gewoon" over over tesla :P

En dat terwijl voormalig publiekslieveling shell ook weer onder de 15 euro staat! Maar daar lijkt de kooplust/interesse sinds afgelopen voorjaar wat bekoeld te zijn. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
KingFox schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:06:
[...]
Tesla heeft bij de recente update enkel aangepakt wat nodig was, namelijk het interieur. Anno 2021 nog auto's leveren zonder opbergruimte in de deur, slaat ook nergens op. Toch is de Model S van 2020 absoluut niet meer dezelfde dan de Model S uit 2012, het grote verschil zit 'm in de accu.

[...]
In die refresh is ook opbergruimte in de deuren geïntroduceerd, anno 2021 worden er geen auto's meer zonder uitgeleverd ;) Daarnaast zal het je verbazen hoeveel de 2020 Model S verschilt van die uit 2012. In het interview van Elon Musk door Sandy Munro was hij ook duidelijk dat de stoelen enorme verbeteringen hebben gehad. Dat interview was wat mij betreft wel echt een pareltje om te zien hoe diep Elon Musk de materie bezit op het gebied van de gebruikte materialen.
tuinïnen schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Zeker, maar gelukkig is de CFO hier ook sceptisch over en is het puur een extratje om de groei te versnellen. Afgelopen jaar heeft Volkswagen de doelstelling van EU in ieder geval niet gehaald ondanks de hulp van MG en volgens mij wordt deze eis elk jaar strenger. Ik zie de emissierechten die Tesla ontvangt juist als een indicatie dat een EV op schaal produceren echt niet zo makkelijk is als jaren lang voorgespiegeld is. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de jaarcijfers van Volkswagen over 2020 (16 maart) en of ze hun marges hebben kunnen behouden met de overgang naar EVs.
bikabob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:23:
Tip voor mensen hier, ga niet in discussie met muskheads. Het lijkt bijna een religie.
Beetje flauw vind je niet? Volgens mij worden en geen ongefundeerde argumenten gebruikt. Door de unieke structuur van Tesla (geen PR) is er een enorm groot gat tussen mainstream kennis en de "Muskheads". Gelukkig hoef je niet in de discussie te mengen hoor, maar persoonlijk help ik graag met andere te laten zien wat voor potentie ik zie in Tesla. In de komende weken komt Ark Invest volgens mij ook weer met een update hiervan en gezien hun trackrecord de afgelopen tijd kan dat nog wel eens een flinke boost geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bikabob
Deveon schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:43:
[...]

In die refresh is ook opbergruimte in de deuren geïntroduceerd, anno 2021 worden er geen auto's meer zonder uitgeleverd ;) Daarnaast zal het je verbazen hoeveel de 2020 Model S verschilt van die uit 2012. In het interview van Elon Musk door Sandy Munro was hij ook duidelijk dat de stoelen enorme verbeteringen hebben gehad. Dat interview was wat mij betreft wel echt een pareltje om te zien hoe diep Elon Musk de materie bezit op het gebied van de gebruikte materialen.

[...]

Zeker, maar gelukkig is de CFO hier ook sceptisch over en is het puur een extratje om de groei te versnellen. Afgelopen jaar heeft Volkswagen de doelstelling van EU in ieder geval niet gehaald ondanks de hulp van MG en volgens mij wordt deze eis elk jaar strenger. Ik zie de emissierechten die Tesla ontvangt juist als een indicatie dat een EV op schaal produceren echt niet zo makkelijk is als jaren lang voorgespiegeld is. Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de jaarcijfers van Volkswagen over 2020 (16 maart) en of ze hun marges hebben kunnen behouden met de overgang naar EVs.

[...]

Beetje flauw vind je niet? Volgens mij worden en geen ongefundeerde argumenten gebruikt. Door de unieke structuur van Tesla (geen PR) is er een enorm groot gat tussen mainstream kennis en de "Muskheads". Gelukkig hoef je niet in de discussie te mengen hoor, maar persoonlijk help ik graag met andere te laten zien wat voor potentie ik zie in Tesla. In de komende weken komt Ark Invest volgens mij ook weer met een update hiervan en gezien hun trackrecord de afgelopen tijd kan dat nog wel eens een flinke boost geven.
Zeker niet flauw. Je snapt pas dat je in een cult zit als je eruit stapt. Kijk een keertje op de subreddit /teslainvestorsclub. Zelfs een kerk lijkt minder cultish.

Tesla verkoopt kwalitatief ondermaatse auto's met leugenachtige ranges. Ze zijn op het juiste moment ingestapt bij de transitie naar elektrische voertuigen, hierdoor konden ze met subsidie van overheid auto's verkopen aan rijke twintigers. Maar de grootste leugen is nog hun "self" driving, lane assist van 10k.

Ze doen niks speciaals. Ze zijn goed in aandelen verkopen aan witte tieners en subsidies snabbelen van overheden. Musk is een van de grootste leugenaars sinds theranos.

https://www.elonmusk.today (hier een aantal leugens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Charly schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:41:
[...]

En dat terwijl voormalig publiekslieveling shell ook weer onder de 15 euro staat! Maar daar lijkt de kooplust/interesse sinds afgelopen voorjaar wat bekoeld te zijn. O-)
Toevallig vandaag wat Calls Juni €17 gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik bij Tesla lastig blijf vinden is dat het merk een hogere waardering heeft dan vele andere autofabrikanten bij elkaar zonder dat het op die schaal auto's verkoopt. Dat betekent dat je puur in de technologie en de toekomstvisie investeert. Maar wie zegt dat andere partijen Tesla niet heel snel gaan bijbenen? Neem de Kia e-Niro of de Hyundai Kona, elektrische auto's met een vrij groot bereik en qua prijs een heel stuk aantrekkelijker.

Nee, het zijn nog geen Tesla's maar kan Tesla echt groeien naar tientallen miljoenen auto's per jaar als conventionele merken ze zo dicht op de hielen zitten? Auto's als BMW, Audi, Mercedes,... zijn een stuk beter afgewerkt dus Tesla moet ook aan het kwaliteitsniveau nog heel wat verbeteren.

En daar zit de uitdaging, Tesla wordt gewaardeerd alsof ze de strijd al gewonnen hebben terwijl die strijd eigenlijk nog niet begonnen is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bikabob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Zeker niet flauw. Je snapt pas dat je in een cult zit als je eruit stapt. Kijk een keertje op de subreddit /teslainvestorsclub. Zelfs een kerk lijkt minder cultish.

Tesla verkoopt kwalitatief ondermaatse auto's met leugenachtige ranges. Ze zijn op het juiste moment ingestapt bij de transitie naar elektrische voertuigen, hierdoor konden ze met subsidie van overheid auto's verkopen aan rijke twintigers. Maar de grootste leugen is nog hun "self" driving, lane assist van 10k.

Ze doen niks speciaals. Ze zijn goed in aandelen verkopen aan witte tieners en subsidies snabbelen van overheden. Musk is een van de grootste leugenaars sinds theranos.

Op Reddit zit ik niet, dus ik zal wel geen deel uitmaken van die kerk. Maar je opsomming is net zo ver gezocht als de "leugens" van achter die link.

Voorbeeldje:

Zelfs mijn zoontje van 5 haalt hier niet uit dat hij zegt dat een Tesla een boot is. Als je wilt dat meer "leugens" debunk dan wil daar best verder op in gaan maar raakt wel erg ver off-topic voor hier. Mocht je een nieuwe topic willen starten over het Tesla als bedrijf/aandeel dan zal ik hier zeker op inhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Tanooki schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:09:
[...]

Toevallig vandaag wat Calls Juni €17 gekocht.
Heb zelf een hele hap Shell. Hou het gewoon vast, zit met een GAK rond 17.

Maar ben ondertussen wel heel benieuwd waar het bedrijf naartoe zal gaan over 10-20 jaar. De komende jaren blijft olie en handel een goede business. Een business waar windmolenparken niet snel bij in de buurt kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:52
JohanNL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:30:
[...]

Het is slordig inderdaad, maar het is ook wel lastig te misbruiken lijkt mij en ze hebben aangegeven tot nu toe ook geen enkele aanwijzing te hebben dat een Robeco rekening is misbruikt voor witwassen of financiering van terrorisme.
Je kunt namelijk niet zomaar een storting doen naar een Robeco rekening en ook niet zomaar geld eraf halen, hiervoor moet je altijd een rekening van jezelf eraan koppelen en hiervoor worden wel gegevens/documenten opgevraagd om dit te verifiëren.
In principe zou dan alles te herleiden moeten zijn via de gekoppelde rekening.

Maar eh, bij DeGiro was toch wel wat meer aan de hand en dat had direct impact kunnen hebben op de beleggingen van klanten, als in dat er meer risico werd genomen dan DeGiro had beloofd en dit flink mis had kunnen gaan.
Mee eens dat het probleem bij deGiro heel anders was dan hier bij Robeco. Echter, je geeft aan dat je gegevens/documenten aan moet leveren. Nu is dat wel zo, maar exact dat deel is juist niet in orde bij Robeco. Ik quote nog even uit het artikel:

De tien maatregelen die Robeco moet nemen hebben betrekking op risicobeoordeling bij het aannemen van nieuwe klanten en procedures op het gebied van 'customer due dilligence'. Bij dat laatste moet de identiteit van een klant worden vastgesteld. Op dit moment voldoet Robeco niet aan alle eisen op het gebied van klantenonderzoek en het bedrijf stelde tot voor kort pas na acceptatie van de klant vast of iemand een 'politiek prominent persoon' is en wie de uiteindelijke belanghebbende is. Dit moet volgens de wet echter al gebeuren voordat iemand klant wordt. Ook zijn sommige klantendossiers niet volledig.

En ja bij deGiro was het heel anders en mijns insziens erger, maar bij Robeco worden geen nieuwe klanten meer aangenomen wat de ernst toch wel laat zien hier.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Santee schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:51:
[...]

Is dit niet een erg persoonlijk iets? Ik ken ook mensen die in losse aandelen 'investeren' en dan FOMO op een piek instappen of in blinde paniek verkopen als de koersen dalen (zoals in Maart). Er zijn zat mensen die, al zal het deels geluk zijn, dik rendement halen met de inkoop van losse aandelen. Kijk maar eens naar iedereen die Tesla bulls hebben geloofd en gehouden... Zelfde voor de crypto gekkies :+

Ik zie ook zat mensen die in SPACs traden en die 1-4 maanden vast houden en goed geld verdienen, als je de tijd hebt om hier actief mee bezig te zijn en je enigzins weet wat je doet kan het best wat opleveren. Moet je natuurlijk de risico's ed wel kennen.
Ja, dit is deels persoonlijk, en deels ook afhankelijk van wat je wil bereiken. Je zegt dat sommige mensen dik rendement halen, en andere.... niet. Wil je de markt verslaan? Dan zal je losse aandelen moeten kopen en op basis van (vermeende) kennis tot aankopen overgaan. Dan kan je daarmee B&H doen, maar hoe divers kan je aandelen kopen als je begint met 5000€ of zelfs 10k? Koop je aandeel A, die 20% van je portefeuille in beslag neemt, en die kakt met 40% in en blijft daar hangen. heb je fijn -8% rendement die je met de rest van je portefeuille mag gaan compenseren.
Wat jij beschrijft is volgens mij speculeren, en neigt zelfs naar daytraden. Prima voor veel mensen, maar ik blijf zeggen: als je gokken leuk vind kan je ook naar het casino ;)
Er is een kleine groep die heel veel winst haalt met zelf handelen en een grote groep die het gewoon heel slecht doet. Ik kan niet zeggen in welke categorie jij of @EvilTurkey zitten. Maar als kleine belegger zou ik zeggen: bespaar je de moeite en van nadenken welke aandelen je wil kopen en eventueel weer moet verkopen en volg lekker de markt.
EvilTurkey schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Super bedankt. Ik heb inderdaad aandelen gekocht op basis van wat ik denk te weten en gekeken over hoe de aandelen hebben gepresteerd in de afgelopen maand, jaar en 5 jaar terug. Plus wat informatie over wat ik denk dat de aandeel waard gaat zijn in 2022 (na COVID?). Als ik kijk naar fondsen en ETF's dan ben ik het met je eens dat zij minder hard fluctueren en wellicht op de long-run beter voor mij zijn maar het bedrag wat ik nu voor de aandelen heb ingezet is speelgeld en niet mijn spaarcenten. Ik wil hier juist ervaring opdoen in het quick-and-dirty speelvlak met hopelijk wat hoger rendement dan wat een ETF zou opleveren.
Of zie ik dit verkeerd? Want dan zou ik graag willen weten welke ETF de hoogste kans van slagen heeft op dit moment.
Als jij het speelgeld noemt, is dat een legitieme keuze. Of je jouw activiteit met een ETF kan doen weet ik niet, er zijn heel veel ETF's. Ik las een paar pagina's terug dat ze ETF's van bitcoins wilden maken. Er zijn er voor edelmetalen, voor vastgoed, voor specifieke regio's en voor Pharma.
Als ik je zo hoor wil je maximum rendement op korte termijn en wil je (nog) niet echt naar de longrun kijken. Dan moet je dus gaan traden en gokjes nemen ;)
Ik heb nauwelijks speelgeld en zet niet al mijn spaargeld erop in. Maar wel al het geld dat ik voor later nodig denk te hebben. Ik vertrouw mezelf daar niet voldoende mee om daarmee te traden, omdat ik een waardeloze trackrecord heb met zelf handelen. Met ETF's doe ik het de laatste 5 jaar prima en versla zowel de pensioenfondsen als partijen als Binck Laten Beleggen. Is dat de markt verslaan? Geen idee, maar het steunt me dat ik op de goede weg ben.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

evleerdam schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:06:

Nou moet ik wel zeggen dat die AFM regels nergens meer op slaan. Als je elke Jan Modaal door moet gaan lichten omdat ze 1500 euro op een beleggersrekeningetje hebben staan omdat ze misschien kunnen witwassen, en je denkt dat te kunnen mitigeren met een kopietje paspoort en een vragenlijst, dan heb ik nog wel respect voor Robeco als ze daar eigenlijk geen zin in hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingFox
bikabob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Prachtig dat je jouw beeld van een bedrijf baseert op een aantal random tweets of een Reddit :+ Lijkt me inderdaad de beste manier om (niet) te gaan investeren en dan zou ik ook adviseren om ervan weg te blijven :) Je blijft ook doorgaan puur over het autoverhaal en dat ze kwalitatief ondermaats zijn en het hele subsidie-verhaaltje. Baseer je mening ook niet over de status van autopilot zoals we 'm in Europa beleven, want hier is het inderdaad een overpriced lane assist, maar als je jezelf een klein beetje had verdiept, zou je weten dat het al wat verder gaat dan bij andere fabrikanten: auto die naar je toe komt rijden op een parking, rotondes, stoppen aan stoplichten, intelligent wisselen van rijstrook...

Het is een topic omtrent beleggen op de beurs waar ieder z'n zegje kan doen en motivatie kan geven waarom (niet) te investeren in een bepaald aandeel. Ikzelf heb argumenten pro aangehaald, en het is zeker toegelaten om argumenten "contra" te geven. Ik merk weinig constructiefs als bijdrage aan dit topic, waarom zou Tesla hun doelstellingen, aangekondigd in september 2020, niet kunnen halen? Wat ondermijnt Tesla hun accu-visie? Ik ben alvast benieuwd.

Leef maar in je bubbel en doe dan afstand van de zgn. "fans" en geef ons dan de vrijheid om jou "hater" te noemen.
Tsurany schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:10:
Wat ik bij Tesla lastig blijf vinden is dat het merk een hogere waardering heeft dan vele andere autofabrikanten bij elkaar zonder dat het op die schaal auto's verkoopt. Dat betekent dat je puur in de technologie en de toekomstvisie investeert. Maar wie zegt dat andere partijen Tesla niet heel snel gaan bijbenen? Neem de Kia e-Niro of de Hyundai Kona, elektrische auto's met een vrij groot bereik en qua prijs een heel stuk aantrekkelijker.

Nee, het zijn nog geen Tesla's maar kan Tesla echt groeien naar tientallen miljoenen auto's per jaar als conventionele merken ze zo dicht op de hielen zitten? Auto's als BMW, Audi, Mercedes,... zijn een stuk beter afgewerkt dus Tesla moet ook aan het kwaliteitsniveau nog heel wat verbeteren.

En daar zit de uitdaging, Tesla wordt gewaardeerd alsof ze de strijd al gewonnen hebben terwijl die strijd eigenlijk nog niet begonnen is.
Tesla loopt bijvoorbeeld voor met het uitbouwen van een snellaadnetwerk, iets waar ze nóg meer op gaan inzetten. Ik kan best met een gerust hart mijn eindbestemming in de GPS invoeren, en ik krijg een Supercharger-tussenstop automatisch voorgeschoteld. Met een Tesla kan je makkelijk een lange trip afleggen. Bij andere merken zitten de CEO's nog rond de tafel te keuvelen en blijven onderlinge procedures lang aanslepen, and prove me wrong maar in België zijn er al in heel lange tijd bijvoorbeeld geen snellaadpunten van Ionity toegevoegd, laat staan: snellaadpunten in het algemeen. Een belangrijke factor in EV-beleving om zonder zorgen te kunnen rijden. Tesla heeft ook vaak open gecommuniceerd om dit netwerk open te stellen voor andere wagens, dus ook hier: een voordeel, want Tesla biedt het netwerk aan en gaat met een deel van de koek lopen.

Ik ben ook niet van mening dat Tesla de enige is die een degelijke EV kan bouwen. Mocht mijn kapitaal het toelaten, zou een E-Tron of Taycan zeker een optie zijn: mooiere wagens, mooie afwerking, wel nog steeds heel sterk in lijn van een klassieke wagen. Da's dus maar in lijn van wat je als klant wil. Tesla wordt dus zeker op een aantal vlakken ingehaald. Toch blijven ze innoveren op andere vlakken (nieuwe accu's in de 2021 Model 3's, warmtepomp..) waardoor ze toch steeds een stapje voor blijven. Die innovaties stoppen ooit ook wel, maar we zijn er zeker en vast nog niet.

We gaan stevig offtopic, maar dit alles verklaart mijn "buikgevoel" bij Tesla als future-proof onderneming waar ik me momenteel comfortabel bij voel en in durf mee te gaan. Niets is eeuwigdurend, maar niemand kan de toekomst voorspellen natuurlijk. Even goed draait het volledig fout, maar naar mijn idee kan ik niet direct pointers aangrijpen die dat scenario voorspellen.

[ Voor 39% gewijzigd door KingFox op 03-02-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:25

PromWarMachine

Forsaken Archer

Radiodurans schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Klopt inderdaad! Ik was al langer van plan om ter diversificatie te gaan neleggen in edelmetalen en had besloten om dit fysiek te doen bij Gold Republic. Gisteren begonnen met inleggen in goud/zilver/platinum en sta nu al op ruim 10% verlies vanwege aankoopkosten en vooral forse spread :/ Was gelukkig klein begonnen en sowieso al van plan dit DCA te doen maar een goede les om niet op een hype te willen reageren _/-\o_

Goud overigens voor long met fysieke levering per gespaarde troy ounce. Zilver en platinum om na 5 jaar te evalueren: ik hoop op groei vanwege de groene ontwikkelingen zoals zonnepanelen (zilver) en fuel cells (platinum). Blijft koffiedik kijken uiteraard maar heb gekozen voor alle drie vanwege de diversificatiegedachte.
Dit wil ik ook gaan doen. Willem Middelkoop predikt en adviseert al jaren deze verhouding van je belegde vermogen:
25% Aandelen
25% Vastgoed
25% Fysiek goud/zilver
20% Cash
5% Bitcoin

Maar zoals bij iedere "expert": hij beheert zelf een fonds in commodities, dus hoe betrouwbaar is zo'n advies helemaal?

Als ik bij Bitcoin en aandelen puur kijk naar ingelegde vermogen (zonder appreciation dus), dan zit ik nu op:
45% Aandelen
30% Vastgoed
0% Fysiek goud/zilver
22% Cash
3% BTC

Die spreiding naar goud zie ik dus wel zitten, al ben ik er nog niet uit of ik die verhoudingen van Willem ga aanhouden. :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 16:41
page404 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:14:
[...]

Ja, dit is deels persoonlijk, en deels ook afhankelijk van wat je wil bereiken. Je zegt dat sommige mensen dik rendement halen, en andere.... niet. Wil je de markt verslaan? Dan zal je losse aandelen moeten kopen en op basis van (vermeende) kennis tot aankopen overgaan. Dan kan je daarmee B&H doen, maar hoe divers kan je aandelen kopen als je begint met 5000€ of zelfs 10k? Koop je aandeel A, die 20% van je portefeuille in beslag neemt, en die kakt met 40% in en blijft daar hangen. heb je fijn -8% rendement die je met de rest van je portefeuille mag gaan compenseren.
Wat jij beschrijft is volgens mij speculeren, en neigt zelfs naar daytraden. Prima voor veel mensen, maar ik blijf zeggen: als je gokken leuk vind kan je ook naar het casino ;)
Er is een kleine groep die heel veel winst haalt met zelf handelen en een grote groep die het gewoon heel slecht doet. Ik kan niet zeggen in welke categorie jij of @EvilTurkey zitten. Maar als kleine belegger zou ik zeggen: bespaar je de moeite en van nadenken welke aandelen je wil kopen en eventueel weer moet verkopen en volg lekker de markt.
[...]
Tja ik zeg niet dat ik het dit jaar opnieuw zo lekker ga doen, want vorig jaar was natuurlijk een onzinnig herstel, maar ik weet wel dat als ik hetzelfde bedrag op de ultieme bodem (die niet te gokken is) in de VWRL had gestoken ik niet zoveel rendement had gehaald (hooguit 57%, bodem was €58 en staat nu op €91).
Scheelt veel tijd, veel kopzorgen e.d., maar ik zeg eerlijk dat ik in tijden van corona ook niet zoveel te doen heb en dat het dan leuk is om fora af te struinen naar DD op het volgende hype aandeel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

PromWarMachine schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:26:
[...]

Dit wil ik ook gaan doen. Willem Middelkoop predikt en adviseert al jaren deze verhouding van je belegde vermogen:
25% Aandelen
25% Vastgoed
25% Fysiek goud/zilver
20% Cash
5% Bitcoin

Maar zoals bij iedere "expert": hij beheert zelf een fonds in commodities, dus hoe betrouwbaar is zo'n advies helemaal?

Als ik bij Bitcoin en aandelen puur kijk naar ingelegde vermogen (zonder appreciation dus), dan zit ik nu op:
45% Aandelen
30% Vastgoed
0% Fysiek goud/zilver
22% Cash
3% BTC

Die spreiding naar goud zie ik dus wel zitten, al ben ik er nog niet uit of ik die verhoudingen van Willem ga aanhouden. :)
Middelkoop.. dat is geen expert maar vooral iemand die zijn eigen product aanprijst. Dat mag, maar moet je wel doorheen kijken.

Zelf zou ik wat lager pakken en vooral niet voor fysiek goud willen gaan ivm opslag en overige kosten die doorlopen. Zit zelf eerder aan percentages van 2 a 3% te denken als kleine hedge wat dan met leeftijd kan oplopen tot 5 en max 10% op latere leeftijd. Mijn gedachte is bij een flink zware crash kan goud harder stijgen dan de aandelen kunnen dalen. Hoeft ook niet de volledige daling op te vangen.

Nadeel van goud is vooral dat het in de tussentijd niets opbrengt los van eventuele waardestijgingen. Het is geen bedrijf dat winst maakt en hiermee de waarde van zichzelf kan verhogen of dividend kan uitkeren.

En mocht er ooit een manier komen om eenvoudig edelmetalen van andere planeten/asteroïden te kunnen halen ben ik nog niet zo zeker van waardevastheid. Dat klinkt misschien nog als een fabeltje, maar gezien de ruimtepioniers acht ik het niet onmogelijk de komende 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
45% Aandelen
30% Vastgoed
0% Fysiek goud/zilver
22% Cash
3% BTC
Leuk lijstje, hier:

75% vastgoed (eigen woning)
22% aandelen
3% Crypto (BTC en ETH)
0% grondstoffen

Momenteel met name bezig met mijn buffer weer op te bouwen in afwachting van een correctie. Zo lang de situatie stabiel blijft wil ik eerst met crypto meer richting de 5% en het jaar te eindigen op 65/30/5 (wishfull thinking).

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 03-02-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:07
evleerdam schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:13:
En ja bij deGiro was het heel anders en mijns insziens erger, maar bij Robeco worden geen nieuwe klanten meer aangenomen wat de ernst toch wel laat zien hier.
Klopt, maar naar mijn mening is het verschil dat dit iets is wat eigenlijk alleen de overheid ernstig vindt, terwijl het bij DeGiro iets was wat juist voor de klanten heel ernstig was.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
[...]
Mijn allocatie voor goud is en blijft 0%.

Afbeeldingslocatie: https://ofdollarsanddata.com/wp-content/uploads/2020/06/gld_vs_sp500.jpeg

Ben Felix: Investing In Gold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvilTurkey

EvilTurkey

New World Order

Met de waardevolle inzichten van page404, heb ik een shortlist gemaakt met volgende populaire ETF's:

1. SPDR S&P 500 ETF (ticker: SPY)
https://www.etf.com/SPY#overview
2. Invesco QQQ ETF (QQQ)
https://www.etf.com/QQQ#overview
3. Vanguard Information Technology ETF (VGT)
https://www.etf.com/VGT
4. SPDR Gold Shares (GLD)
https://www.etf.com/GLD#overview

Hoe kan ik deelnemen aan zo'n ETF? Dit zijn geen aandelen dus betekent dat dan ook dat er geen dividend uitbetaald wordt? Kan ik via mijn Rabo Zelf Beleggen hier een deel van kopen? Is het net als een aandeel of kan ik net als BTC een deel hiervan inkopen? Misschien andere belangrijke zaken die ik nog kan inlezen?

Een lijst gevonden van trackers maar kan de bovenstaande ETF's niet in terugvinden: ;w
https://www.rabobank.nl/i...gingsfondsen_29764095.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door EvilTurkey op 03-02-2021 14:23 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
mrc4nl schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:33:
[...]

Ik zie de zelfrijdende auto komende jaren nog niet direct de normale auto uit de markt drukken. Is misschien interesant als lange termijn invenstering. Maar tesla zal dan wel boven de concurentie uit moeten blijven want vag maakt grote sprongen. En ook azie zit niet stil.

Ik zie de zelfrijdende auto vooral als vervanging van taxis en bussen. Geen chauffer nodig. Kan dag en nacht blijven rijden (laadpaal daargelaten) en carsharing is in opkomst. Alleen betalen als je er gebruik van wil maken. Elektrische auto's gaat over efficientie. Zorgen dat een brok ijzer niet bijna de hele dag parkeerplek loopt in te nemen zie ik als de volgende stap voor meer efficientie.
Het gaat er ook nog niet om of ze de bestaande auto's uit de markt drukken. Dat gebeurt inderdaad pas als een ride-share financieel aantrekkelijker wordt dan auto-bezit. Maar beursanalysten voorspellen dat je een volledig autonome auto voor $39.000 meer kan verkopen dan eenzelfde auto zonder autonomie.
Waar Waymo nu mee rijdt kost meer dan $39.000 per auto (dure lidar en HD kaarten). Dus dat is nog niet echt commercieel interresant. Maar het systeem van Tesla kost ongeveer $2500 aan hardware. De rest is puur marge.
Als je bedenkt dat de netto marge van auto fabrikanten een paar honderd tot een paar duizend dollar per auto is. Dan is betekent dit makkelijk een vertienvoudiging (niet iedereen neemt de optie) van de winst.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

KingFox schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:20:
[...]
Ik merk weinig constructiefs als bijdrage aan dit topic,
Omdat deze discussie elke 2-3 maanden opnieuw uitgekauwd wordt, hier niet hoort en er gewoon weinig zinnigs uit komt.

Het blijft meestal een discussie tussen mensen die hun 'kennis' halen uit artikelen/filmpjes die ze ergens op het internet lezen, waarbij het altijd moeilijk te beoordelen is of het loze uitspraken zijn van Musk worshippers/bashers of dat er echte industriekennis achter een opmerking steekt. (ik heb bijv in 2012 een Signature Model S helemaal uit elkaar getrokken in Wolfsburg tijdens mijn tijd daar bij de R&D voor BEVs, dat ding hadden ze echt niet door de QA mogen laten :X). Maar als ik zeg dat andere fabrikanten al langer dan vandaag aan BEV's denken ben ik een hater die de industrie niet snapt :+ Het is al eens opgeopperd om een apart Tesla invest topic te maken, ik zou zeggen be my guest :)

Puur op TSLA ben ik overigens heel content met de rit de afgelopen maanden.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 03-02-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
tuinïnen schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:37:
En mocht er ooit een manier komen om eenvoudig edelmetalen van andere planeten/asteroïden te kunnen halen ben ik nog niet zo zeker van waardevastheid. Dat klinkt misschien nog als een fabeltje, maar gezien de ruimtepioniers acht ik het niet onmogelijk de komende 30 jaar.
Dat we ooit (edel)metalen zullen kunnen delven in de ruimte is zeker niet onwaarschijnlijk, maar dat dat dan "eenvoudig" zal zijn als in "kostendekkend", zeker in vergelijking met de productie op aarde opschroeven, is weer heel andere koek. Hoe mooi we goud ook vinden glanzen, de economische toepassingen ervan zijn dusdanig beperkt dat het niet te vergelijken is met, zeg, helium-3 gaan winnen voor fusiedoeleinden. Linksom of rechtsom denk ik dat je ruimschoots de tijd zult hebben om van je goud af te komen als het inderdaad toch minder waardevast blijkt, zodat dat dat voor nu niet zo'n argument is. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
EvilTurkey schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:51:
Met de waardevolle inzichten van page404, heb ik een shortlist gemaakt met volgende populaire ETF's:

2. Invesco QQQ ETF (QQQ)

Hoe kan ik deelnemen aan zo'n ETF? Dit zijn geen aandelen dus betekent dat dan ook dat er geen dividend uitbetaald wordt? Kan ik via mijn Rabo Zelf Beleggen hier een deel van kopen? Is het net als een aandeel of kan ik net als BTC een deel hiervan inkopen? Misschien andere belangrijke zaken die ik nog kan inlezen?

Een lijst gevonden van trackers maar kan de bovenstaande ETF's niet in terugvinden: ;w
Dat zijn allemaal Amerikaanse ETFs. Die kun je in principe niet kopen bij de gangbare brokers/banken. Wel bij de Amerikaanse broker Tastyworks of bij IB als je professional status hebt.

Bij de Rabobank kun je wel de fondsen van Northern Trust kopen. Die zijn populair omdat ze goede spreiding bieden en geen dividendlek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:18:
[...]
Het blijft meestal een discussie tussen mensen die hun 'kennis' halen uit artikelen/filmpjes die ze ergens op het internet lezen, waarbij het altijd moeilijk te beoordelen is of het loze uitspraken zijn van Musk worshippers/bashers of dat er echte industriekennis achter een opmerking steekt. (ik heb bijv in 2012 een Signature Model S helemaal uit elkaar getrokken in Wolfsburg tijdens mijn tijd daar bij de R&D voor BEVs, dat ding hadden ze echt niet door de QA mogen laten :X). Maar als ik zeg dat andere fabrikanten al langer dan vandaag aan BEV's denken ben ik een hater die de industrie niet snapt :+ Het is al eens opgeopperd om een apart Tesla invest topic te maken, ik zou zeggen be my guest :)
Zelfs voor die tijd had GM natuurlijk al de EV1 en Nissan was met de Leaf ook eerder. De i3 van BMW is, technische gezien, ook een pareltje. Dat de traditionele fabrikanten niet op EV gesprongen zijn kan ik samen vatten in de uitspraak van de CEO van Nissan dat hij zorgen heeft bij winstgevendheid bij groei van marktaandeel van EVs.

Zelf ben ik dan wel erg geinteresseert in jou expertise op dit gebied. Heb je recenter hier ook nog mee te maken gehad en/of ben je bekend met Sandy Munro en zijn mening over de bouwkwaliteit van Tesla?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:04
Het is wel mooi om te zien dat in vrijwel iedere Tesla discussie de 'Tesla kenners' hun eigen kennis over dit bedrijf en de technologie vooral
overschatten en de kennis van een ander onderschatten. De discussie wordt vaak omvergeworpen door argumenten als " als je de technologie beter kent" of "als je je beter verdiept in" of als X en Y gebeurt dan dit. Zoek ik een keer op die termen vind ik de ene na andere zogeheten specialist die hiermee de Tesla koers omhoog aan het praten is of zijn geld verdiend via affiliate marketing. Zelfs de scheten die Elon Musk laat worden gebruikt om te rechtvaardigen waarom deze bubbel geen bubbel zou zijn.

De auto industrie is een van de grootste maak industrieën in de wereld. Je bent wel heel naïef als jij denkt dat deze bedrijven waardevolle technologische informatie of ontwikkelingen eerder prijsgeven aan de markt dan noodzakelijk. Je bent ook heel naïef als je denkt dat deze "technologische ontwikkelingen" die op het hele internet meermaals worden benoemd alleen door jou worden begrepen en nog niet door de mede belegger en institutionele partijen zijn ingeprijst.

Wat Tesla doet is gebakken lucht verkopen. Heel veel plannen en ambities maar zonder overheidssubsidie nog geen 1 gerealiseerd. Prepare yourself for the Burst. Wanneer durf ik niet te voorspellen maar dat ie komen gaat is wat mij betreft een zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online

2. Invesco QQQ ETF (QQQ)

Je zou eens kunnen kijken bij Trading212. Daar is bijvoorbeeld de EQQQ (o.a. genoteerd aan de London Stock Exchange) wel te verhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilTurkey

EvilTurkey

New World Order

Pistachenootje schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:44:
[...]

Dat zijn allemaal Amerikaanse ETFs. Die kun je in principe niet kopen bij de gangbare brokers/banken. Wel bij de Amerikaanse broker Tastyworks of bij IB als je professional status hebt.

Bij de Rabobank kun je wel de fondsen van Northern Trust kopen. Die zijn populair omdat ze goede spreiding bieden en geen dividendlek hebben.
Thanks. Nu heb ik via de volgende morningstar een vergelijking opgestart tussen een viertal Northern Trust fondsen en met mijn beperkte kennis kwam Northern Trust North America Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund Class A EUR het beste naar voren. Herken jij dit ook? Ik heb geen idee wat zij allemaal aan aandelen bij elkaar hebben gesprokkeld namelijk.

Link:
http://lt.morningstar.com...geId=nl-NL&CurrencyId=EUR

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:37
Bovenstaande discussie is precies wat ik bedoel met prijs-agnostisch. Het gaat over autonoom rijden, accu's, innovatie, snelladers, ride-sharing, YouTube video's en het mooiste: "buikgevoel". Wat ontbreekt volledig? De terugkoppeling naar de huidige koers. Alle argumenten die ik lees kun je gebruiken ongeacht Tesla op $8, $80, $800 of $8000 handelt.

Tesla doet mooie dingen, dat hoor je mij niet ontkennen. Ik vind het ook een gaaf bedrijf. Dat wil echter niet zeggen dat het ook een goede investering is. De huidige market cap gaat richting 1 biljoen dollar. Voor hetzelfde geld koop je heel ASML, Unilever, Ahold, Shell, McDonald's en Volkswagen, of iets in die richting. Dus een veel grotere autofabrikant, de halve Nederlandse economie en de grootste fastfood keten ter wereld. Beter 10 vogels in de hand dan 1 in de lucht, zou ik dan zeggen. Maar goed, ik ben dan ook een zure saaie ouwe lul.

En stel, het aandeel gaat nog een keer maal 10. Wat kunnen we dan allemaal kopen? Alle beurgesnoteerde bedrijven in Europa, min of meer. De MSCI Europe had vorig jaar een market cap van 9.9 biljoen dollar (link). Kiezen we dan nog steeds voor Tesla in de hoop dat ze heel veel leuke dingen gaan doen in de toekomst? Wat als je voorspelling niet klopt? Wat is het bedrijf dan waard? Hoe zeker weet je dat je gelijk hebt?

[ Voor 27% gewijzigd door writser op 03-02-2021 15:29 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
EvilTurkey schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:58:
[...]

Thanks. Nu heb ik via de volgende morningstar een vergelijking opgestart tussen een viertal Northern Trust fondsen en met mijn beperkte kennis kwam Northern Trust North America Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund Class A EUR het beste naar voren. Herken jij dit ook? Ik heb geen idee wat zij allemaal aan aandelen bij elkaar hebben gesprokkeld namelijk.

Link:
http://lt.morningstar.com...geId=nl-NL&CurrencyId=EUR
Nou kijk, de VS komt daar het beste naar voren omdat de VS de afgelopen periode het beste presteert. Had je gekeken naar de periode van 2000 tot 2010 dan had Europa beter gepresteerd dan de VS.

De vraag is, wie gaat de komende 10-20 jaar het beste presteren? En: kun jij dat correct inschatten? Ik denk van niet. Daarom geloof ik dat je beter je beleggingen kan spreiden over de hele wereld.

Hier kun je een goede indruk krijgen van de totale kosten van de diverse aanbieders van wereldwijd gespreid beleggen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilTurkey

EvilTurkey

New World Order

Is er ook een lijst met welke aandelen het hoogste rendement of dividend uitkeren? Ik hoor dat AT&T bv 7% uitbetaald. Ik wil ook kijken of dividendbeleggen wellicht een interessante optie is. Wellicht met een betere spreiding dat je op maandbasis lekker wat aan dividend uitgekeerd krijgt. Of bestaat dit niet?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

2. Invesco QQQ ETF (QQQ)

@Pistachenootje heeft het al voor je uitgezocht ;) mocht je gewoon bij Binck of DeGiro willen beleggen in ETF's zijn er veelverhandelde ETF's van oa Vanguard en iShares. Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL) wordt hier vaak genoemd, maar ook bijvoorbeeld iShares Core S&P 500 UCITS ETF (CSPX) is een populaire.
Sommige keren dividend uit, sommigen "herbeleggen". Maar daar is al veel over geschreven in dit topic.
EvilTurkey schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:12:
Is er ook een lijst met welke aandelen het hoogste rendement of dividend uitkeren? Ik hoor dat AT&T bv 7% uitbetaald. Ik wil ook kijken of dividendbeleggen wellicht een interessante optie is. Wellicht met een betere spreiding dat je op maandbasis lekker wat aan dividend uitgekeerd krijgt. Of bestaat dit niet?
Ik loop alweer 3 pagina's achter zie ik ;)
Je zoekt aandelen met het hoogste rendement? Ik ook!!!
Dividendbeleggen, wat wil je daar mee bereiken dan? stil leven van je dividenduitkering? Weet je hoeveel je dan moet beleggen om dat te kunnen doen? Of denk je dat die fondsen meer opleveren of minder risico hebben?

[ Voor 21% gewijzigd door page404 op 03-02-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
Je moet bedenken waarom een aandeel een hoog dividend rendement heeft. Meestal komt dit doordat de koers flink gedaald is (vaak door onderliggende lange termijn uitdagingen). Het dividend per aandeel blijft dan vaak op peil en gaat dus het rendement omhoog.
Je kan ook in speciale dividend ETFs beleggen.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
ChiLLeR schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Je moet bedenken waarom een aandeel een hoog dividend rendement heeft. Meestal komt dit doordat de koers flink gedaald is (vaak door onderliggende lange termijn uitdagingen). Het dividend per aandeel blijft dan vaak op peil en gaat dus het rendement omhoog.
Of omdat het bedrijf niks meer investeert in groei of innovatie. Dat verklaart ook de lage koers.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14

Sorcerer8472

Mens sana?

In Tesla zit ook wel een enorme strategische groeipotentie op gebieden van auto's, aandrijving, batterijen, laden, autonomie en energie-opslag die je vrijwel nergens zo ziet. Daarnaast beleggen mensen graag in bedrijven die ze mooi vinden en wordt ook clean tech steeds belangrijker.

De waardering lijkt ook gezonder te zijn dan bijvoorbeeld die van NIO, NKLA, LAZR als je kijkt naar hetzelfde segment. Wat dat betreft lijkt er dan ook nog steeds potentiële stijging in te zitten. Maar wellicht ook een zeer harde klap als de markt ploft. Hoewel daarna veel (retail) investeerders maar al te graag de dip zullen kopen ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilTurkey

EvilTurkey

New World Order

page404 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:14:
[...]

@Pistachenootje heeft het al voor je uitgezocht ;) mocht je gewoon bij Binck of DeGiro willen beleggen in ETF's zijn er veelverhandelde ETF's van oa Vanguard en iShares. Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL) wordt hier vaak genoemd, maar ook bijvoorbeeld iShares Core S&P 500 UCITS ETF (CSPX) is een populaire.
Sommige keren dividend uit, sommigen "herbeleggen". Maar daar is al veel over geschreven in dit topic.

[...]

Ik loop alweer 3 pagina's achter zie ik ;)
Je zoekt aandelen met het hoogste rendement? Ik ook!!!
Dividendbeleggen, wat wil je daar mee bereiken dan? stil leven van je dividenduitkering? Weet je hoeveel je dan moet beleggen om dat te kunnen doen? Of denk je dat die fondsen meer opleveren of minder risico hebben?
Ik begrijp dat bijna iedereen hier bij DEGIRO is aangesloten dus ik denk dat ik daar ook maar een account ga openen. Voelt toch iets prettiger dan de Bulgaarse Trading212.

Voor DeGiro is er ook veel informatie te vinden op youtube, bv dit:
https://www.youtube.com/watch?v=nIOIuzX1GNI

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

EvilTurkey schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Ik begrijp dat bijna iedereen hier bij DEGIRO is aangesloten dus ik denk dat ik daar ook maar een account ga openen. Voelt toch iets prettiger dan de Bulgaarse Trading212.

Voor DeGiro is er ook veel informatie te vinden op youtube, bv dit:
https://www.youtube.com/watch?v=nIOIuzX1GNI
Wees je wel bewust van de risico's van de Giro. Ze zijn al heel wat keren door de AFM op hun vingers getikt omdat ze basale zaken niet op orde hadden. En ze bieden niet alle reguliere ETF's aan. Ik ben geen fan van Binck (integendeel!) maar het is een wat volwassener platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:26
@EvilTurkey Koop het boek Beleggen voor Dummies en verdiep je in zelf beleggen bij je bestaande grootbank (automatisch maandelijks inleggen). Veruit de simpelste en één van de goedkoopste manieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ChiLLeR schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:15:
[...]

Bij AT&T is de koers in maart vrij hard gedaald maar nooit meer helemaal hersteld terwijl dat bij concurrenten in grotere mate wel gebeurde, kijk naar VZ en TMUS. Naar mijn mening is AT&T ondergewaardeerd en TMUS overgewaardeerd. TMUS wordt puur hoger gewaardeerd omdat het een underdog was die nu sterk aan het verbeteren en uitbreiden is, ook al hebben ze in feite alleen een mobiel netwerk, daar waar AT&T ook vaste connectiviteit en contentdiensten levert. Ook is de revenue van AT&T een stuk hoger. Op de lange termijn is er niet zo heel veel bijzonders voor al deze partijen als je het mij vraagt tenzij je ineens een partij zoals Starlink zou hebben die de markt totaal openbreekt. Om technische redenen zal dat het eerstvolgende decennium iig niet gebeuren :)

Zelf heb ik een aantal T en VZ aandelen en herinvesteer ik het dividend (nadat ik het zelf verdubbel door meer cash in te leggen) weer in nieuwe aandelen van hetzelfde. Beetje compound interest is niet verkeerd.

Het is trouwens bijzonder om te zien hoe T telkens stijgt als de rest van de markt daalt en vice versa. Dat geeft wellicht ook een beetje aan dat men T opzoekt in tijden van onzekerheid? (of heeft iemand daar een andere theorie over?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:59
Sorcerer8472 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Het is trouwens bijzonder om te zien hoe T telkens stijgt als de rest van de markt daalt en vice versa. Dat geeft wellicht ook een beetje aan dat men T opzoekt in tijden van onzekerheid? (of heeft iemand daar een andere theorie over?)
AT&T heeft beroerd management. Waarbij Verizon en T-mobile US er behoorlijk focus in de strategie en de bijbehorende uitgaven en overnames valt dat bij AT&T behoorlijk tegen. AT&T 's laatste 2 flinke overnames DirecTV en Time Warner zouden inkomsten uit andere bronnen moeten opleveren en AT&T heeft daarvoor enorm veel schuld op de balans gezet. DirecTV staat nu weer in de etalage en zal voor ruim onder het aankoopbedrag weggaan, veel PE fondsen willen niet eens hun handen er aan branden. Time Warner heeft veel van het toptalent zien vertrekken na de overname en corona heeft ook niet geholpen. En nu mag AT&T ook nog eens goed graaien in de buidel voor de veiling van het 5G spectrum, wat duurder gaat worden dan verwacht.

Dat laat dat er weinig van de cash flow overblijft na capex en dividend betaling om de schuld af te betalen of te groeien. Vorig jaar hadden beleggers geluk dat Paul Singer probeerde de boel op te schudden, maar Elliott lijkt er ook al weer uit te zijn. Dan blijven er weinig positieve catalysten over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
Charly schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Ik wou zeggen, game stop mania is duidelijk voorbij. Het gaat weer "gewoon" over over tesla :P

Tesla is ook een cult stock natuurlijk. Net als SPCE en PLTR. Blijkbaar vinden veel mensen het wel veilig om daar hun geld te parkeren. Waarschijnlijk staat ie aan het einde van het jaar ook gewoon op het dubbele van wat ie nu staat.

Shell ik heb vanuit mijn werk, maar maak ik me niet zo druk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
49euro schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:49:
De auto industrie is een van de grootste maak industrieën in de wereld. Je bent wel heel naïef als jij denkt dat deze bedrijven waardevolle technologische informatie of ontwikkelingen eerder prijsgeven aan de markt dan noodzakelijk. Je bent ook heel naïef als je denkt dat deze "technologische ontwikkelingen" die op het hele internet meermaals worden benoemd alleen door jou worden begrepen en nog niet door de mede belegger en institutionele partijen zijn ingeprijst.
Heb je hierin ook overwogen dat Tesla inmiddels niet afhankelijk van de beurskoers sinds de gigantische run up afgelopen jaar zich ook niet meer in de kaarten laat kijken? Als andere partijen dezelfde technische ontwikkelingen ook hebben dan vraag ik mij echt af waarom ze dat dan niet implementeren. Waar blijft die gigacasting van Toyota, GM en Volkswagen die 300 op 1000 robots per casting in de bodyshop bij Tesla besparen? Het interview van Elon Musk door Sandy Munro dat hier vanochtend voorbij kwam is zeker een must-watch voor wie een mening de waardering van Tesla wilt vormen. Natuurlijk kan je alles van YouTube en het business model er achter wel gelijk afwijzen maar zoals je afgelopen weken op WSB hebt gezien is dat er tussen de puinhoop ook parels verstopt zijn. Het gaat om de bron, niet het gebruikte medium.

Als je wilt weten wat de institutionele partijen ingeprijsd hebben kan je dat vaak grotendeels wel uit hun rapporten halen. De energietak wordt daar weinig in genoemd en na continue benoemen van de ride-sharing door Ark Invest komt daar inmiddels ook aandacht voor. De meeste analisten die waarderen een bedrijf niet vanaf beneden omhoog. Ze gooien er gewoon zaken tegenaan totdat ze in de buurt komen van de huidige prijs. Als de prijs omhoog komt wordt er steeds meer ingecalculeerd.

Inmiddels lijkt bij CNBC de consensus over Tesla steeds positiever te worden sinds ze in de S&P500 zitten. Iets meer dan een jaar geleden werden gasten als Cathie Wood praktisch uitgelachen wanneer ze met hindsight een zeer accurate voorspelling neerlegde. Daarnaast zie je ook dat andere Bulls zoals Chamath en Ron Baron steeds minder voor gek verklaard worden wanneer zij toelichten wat Tesla uniek maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
Ik ben een relatieve kleine investeerder, nu zie ik vaker hier berichten voorbij komen van de Giro, mijn huidige broker maar ik kan de laatste 10 pagina's niet echt lezen waarom ze op hun vingers zijn getikt. Kan ik doorgaan bij de Giro of is dit een legitieme reden om te vertrekken?

ps: ik bezit alleen VWRL

Gevonden! Niet in dit topic maar de vorige, voor de mensen die het ook zoeken:
Miki in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

[ Voor 25% gewijzigd door xzaz op 03-02-2021 16:47 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:34
Deveon schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:35:
[...]

Wat bedoel je precies met de energietak? De nutsvoorzieningen?

Om binnen het autotopic te blijven; Volkswagen doet het wel vrij goed de laatste dagen! Ik ben van het geloof dat volkswagen een grote inhaalbeweging zal maken in de EV markt. Het zijn nu eenmaal duitsers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
xzaz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:31:
Ik ben een relatieve kleine investeerder, nu zie ik vaker hier berichten voorbij komen van de Giro, mijn huidige broker maar ik kan de laatste 10 pagina's niet echt lezen waarom ze op hun vingers zijn getikt. Kan ik doorgaan bij de Giro of is dit een legitieme reden om te vertrekken?

ps: ik bezit alleen VWRL
Waarom zoek je alleen door de laatste 10 pagina's? Iets meer moeite kan toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 16:17
Aphria gaat lekker zeg. Een tijd terug wat gekocht omdat ik wat "weedstocks" wilde hebben en dit wel een goed bedrijf vond vanwege de sweetwater en tilray waardoor ze een groot distributienetwerk kunnen creëren en ik denk dat legalisatie een kwestie van tijd is. Binnekort wat verkopen om de kosten eruit te halen en de rest houden voor de toekomst.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• writser
Deveon schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Inmiddels lijkt bij CNBC de consensus over Tesla steeds positiever te worden sinds ze in de S&P500 zitten. Iets meer dan een jaar geleden werden gasten als Cathie Wood praktisch uitgelachen wanneer ze met hindsight een zeer accurate voorspelling neerlegde. Daarnaast zie je ook dat andere Bulls zoals Chamath en Ron Baron steeds minder voor gek verklaard worden wanneer zij toelichten wat Tesla uniek maakt.
Je snapt dat iedereen die je noemt voor eigen parochie preekt he? Cathie Wood verdient ~15 miljoen aan management fees alleen al voor het vasthouden van Tesla in ARKK. Ron Baron: zelfde verhaal. Beheert voor klanten 50 miljard aan Tesla o.i.d.? Procent per jaar aan beheersfee: 50 miljoen?

Chamath: brengt zelf allemaal speculatieve meuk naar de beurs, verdient daar honderden miljoenen mee, is er absoluut niet bij gebaat dat mensen kritisch gaan kijken naar hippe groei-aandelen want dan stort zijn eigen verdienmodel in. Dus ja, natuurlijk is hij ook enthousiast over Tesla. En koopt hij een paar GameStop opties en brandt hij RobinHood af omdat hij sympathie heeft voor de 'kleine belegger'. Wat een ideale schoonzoon! Prachtig verhaal, maar ondertussen probeert hij een concurrent van Robinhood via een eigen SPAC naar de beurs te brengen. En wat doet die concurrent? Precies hetzelfde: order flow verkopen aan Citadel (link) 8)7 . Lijkt een sympathieke vent, is gewoon een keiharde zakenman met een eigen agenda: beleggers zo veel mogelijk SPAC's in de maag splitsen.

Wat hebben deze drie mensen met elkaar gemeen? Ze verdienen tientallen miljoenen per jaar aan het feit dat anderen in Tesla en andere speculatieve aandelen beleggen. Dit zijn natuurlijk de laatste mensen op aarde die je gaan vertellen dat Tesla een slechte aankoop is. En als de boel instort? Dan hebben zij een paar honderd miljoen verdiend aan het klapvee en het klapvee mag de verliezen opvangen. Dit zijn verkopers, geen analisten. Of een aandeel Tesla een goede investing is is voor hun van secundair belang. Hun primaire business model is geld verdienen aan beleggers, niet voor beleggers. Als volgend jaar blijkt dat beleggers massaal geinteresseerd zijn in Shell dan proppen ze dat in hun fondsen en dan vertellen ze een mooi praatje over benzineauto's bij CNBC.

[ Voor 23% gewijzigd door writser op 03-02-2021 20:48 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

xzaz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:31:
Zie https://www.afm.nl/nl-nl/...ro-last-onder-dwangsom-op en de verschillende documenten die daar aan gelinkt zijn. Of dat een legitieme reden is, daar is vaak overgesproken in dit topic en hangt ook erg af van jouw eigen situatie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rubberen schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Wat bedoel je precies met de energietak? De nutsvoorzieningen?

Om binnen het autotopic te blijven; Volkswagen doet het wel vrij goed de laatste dagen! Ik ben van het geloof dat volkswagen een grote inhaalbeweging zal maken in de EV markt. Het zijn nu eenmaal duitsers..
Powerwall, megapack, solar retrofix, solarroof en waarschijnlijk de grootste cashcow Autobidder. Volkswagen is inderdaad goed bezig en houd ze scherp in de gaten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
writser schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Je snapt dat iedereen die je noemt voor eigen parochie preekt he? Cathie Wood verdient ~15 miljoen aan management fees alleen al voor het vasthouden van Tesla in ARKK. Ron Baron: zelfde verhaal. Beheert voor klanten 50 miljard aan Tesla o.i.d.? Procent per jaar aan beheersfee: 50 miljoen? Chamath: brengt zelf allemaal speculatieve meuk naar de beurs, verdient daar honderden miljoenen mee, is er absoluut niet bij gebaat dat mensen kritisch gaan kijken naar hippe groei-aandelen want dan stort zijn eigen verdienmodel in. Dus ja, natuurlijk is hij ook enthousiast over Tesla.

Wat hebben deze drie mensen met elkaar gemeen? Ze verdienen tientallen miljoenen per jaar aan het feit dat anderen in Tesla en andere speculatieve aandelen beleggen. Dit zijn natuurlijk de laatste mensen op aarde die je gaan vertellen dat Tesla een slechte aankoop is. En als de boel instort? Hebben zij een paar honderd miljoen verdiend en jij mag het verlies lijden. Dit zijn verkopers, geen analisten. Of het aandeel een goede investing is is voor hun van secundair belang.
Zeker hun eigen belang, maar dat is hetzelfde verhaal als het shortsellers rapport van Hindenburg over Nikola. Als jij een kans ziet om geld te verdienen is het dan beter of slechter om een stake te hebben? Het is ook zo wat om te roepen dat een aandeel geweldig is maar er zelf niet in te zitten is ook discutabel.

Het zijn overigens allemaal lange termijn investeerders en zetten hiermee wel hun reputatie op het spel. Ik weet niet of die managementfees hun meer waard is dan jaren een betrouwbare reputatie op te bouwen, deze fee nog jaren uitmelken en natuurlijk eeuwige roem. Of het aandeel een goede investering is dus zeker primair belang want anders stort hun gehele business model in (bij Ron iets minder van belang). Vertrouwen komt ter voet en gaat ter paard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 14:28
Deveon schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:46:
[...]

Powerwall, megapack, solar retrofix, solarroof en waarschijnlijk de grootste cashcow Autobidder. Volkswagen is inderdaad goed bezig en houd ze scherp in de gaten ;)
Wat het punt vooral is denk ik, wat velen hier al gemaakt hebben (we vallen in de herhaling), is dat het altijd belangrijk is om als belegger verschillende perspectieven te kunnen blijven zien. Je redeneringen snijden soms best hout, maar als iemand je van repliek dient, verzet je je daar weer tegen met je eigen argumenten. Dat is wat je een cult of tunnelvisie noemt: je redeneert alles zodanig dat het je goed uitkomt; dat het past bij het standpunt dat je allang hebt ingenomen (namelijk: dat TESLA een waanzinnig goed bedrijf is, dat zoooooo intens veel boven eigen marktwaarde kan handelen en dat dat gerechtvaardigd is). De winnaars hebben in de geschiedenis altijd gelijk, dus je kunt je op dit moment altijd beroepen op historische successen. Je hebt de wind mee. Maar kun je ook tegen de stroom in roeien en je standpunten echt kritisch toetsen aan de perspectieven van al die inspirerende en nochtans OOK slimme beleggers in dit topic? Dat zou ik pas echt een uitdaging vinden, en iets waar we hier denk ik allemaal veel van kunnen leren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Deveon schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Het zijn overigens allemaal lange termijn investeerders en zetten hiermee wel hun reputatie op het spel. Ik weet niet of die managementfees hun meer waard is dan jaren een betrouwbare reputatie op te bouwen, deze fee nog jaren uitmelken en natuurlijk eeuwige roem. Of het aandeel een goede investering is dus zeker primair belang want anders stort hun gehele business model in (bij Ron iets minder van belang). Vertrouwen komt ter voet en gaat ter paard.
Ja, dat is altijd lastig in te schatten. Zet iemand die werkzaam is op de beurs zijn of haar reputatie op het spel om een paar honderd miljoen aan snel geld te verdienen? Ik kan het me niet voorstellen, dat zou wel heel gemeen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 03-02-2021 17:12 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil starten met beleggen via actief beheerde fondsen en zoek een goeie vergelijker. Mijn grootste probleem is dat de filter van MeDirect een beperkt aantal keuzes heeft, waarna ik elk fonds moet open trekken om de kosten en prestatie te zien. Daarna moet ik de shortlist nog eens doorlezen.

De tool van Morningstar geeft me dan weer zoveel fonsen, dat ik moet gaan speuren welke ik bij MeDirect kan kopen. Los daarvan, ik heb er veel bijgeleerd, maar het aanbod (en deze filter) is wat overweldigend.

[ Voor 9% gewijzigd door poing op 03-02-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 12-09 20:25

PromWarMachine

Forsaken Archer

Tot nu toe heb ik alleen MKT en LMT orders gebruikt, maar wil ook eens expirimenteren met een TRAIL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FppfXTpKkUDZ0QCc9pVfut1C9r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vii5QtKwl5xbrXyImGduzlO2.jpg?f=fotoalbum_large

Die $174 is de profit op een CSP optie. Die wil ik wel verzilveren, maar voorlopig gaat het onderliggende aandeel vooral omhoog. Als de winst ~$10 zakt, wil ik m'n winst nemen. Eerst had ik een TRAIL ingesteld van $10 amt, maar dat leek niet te werken.
Op zich logisch, omdat het contract nu verhandeld wordt voor 2.50 / 2.55.

Heb hem nu ingesteld als 6%, omdat 6% van 174 ongeveer $10 is, maar doet hij nu wel wat ik wil? :?
Ik wil dus terugkopen als de prijs stijgt tot $2.5+6% = $2.65

I did RTFM, maar die geeft geen voorbeeld van een TRAIL bij een CSP die je BTC'd, om in vaktermen te blijven :+

[ Voor 9% gewijzigd door PromWarMachine op 03-02-2021 17:39 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:59

jacobras

Developer

https://www.dividata.com vind ik een handige om te de dividend-agenda's te bekijken. Site biedt ook top-lijsten gebaseerd op yield en years paying. Neem ook de reacties van ChiLLeR en RocketKoen ter harte, een aandeel scoort niet zomaar hoog op de ranglijst.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
bronce schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:43:
Aphria gaat lekker zeg. Een tijd terug wat gekocht omdat ik wat "weedstocks" wilde hebben en dit wel een goed bedrijf vond vanwege de sweetwater en tilray waardoor ze een groot distributienetwerk kunnen creëren en ik denk dat legalisatie een kwestie van tijd is. Binnekort wat verkopen om de kosten eruit te halen en de rest houden voor de toekomst.
Ik heb in december ook een aantal "weedstocks" gekocht. Gaan lekker inderdaad. Vandaag al helemaal. Ben benieuwd tot hoe lang dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• threaker
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
poing schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:15:
De tool van Morningstar geeft me dan weer zoveel fonsen, dat ik moet gaan speuren welke ik bij MeDirect kan kopen. Los daarvan, ik heb er veel bijgeleerd, maar het aanbod (en deze filter) is wat overweldigend.
Heb even gekeken op Morningstar, want daar kon je de zoekresultaten eenvoudig sorteren op rendement over de afgelopen x jaar, maar ik kan die feature niet meer vinden.

Zoek ik niet goed genoeg, of is Morningstar inmiddels ook ten prooi gevallen aan terminale Duplo-ificatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Hier ook een Tesla investeerder, al ben ik de laatste tijd ook wat verder terug aan het diversiviseren om het risico te verkleinen en omdat ik geloof dat een 10x met Tesla er echt niet meer inzit. Desondanks hou ik een groot gedeelte van m'n portefeuille in Tesla, omdat het mijn overtuiging is dat ze in 2030 het grootste bedrijf ter wereld zijn (op basis van marketcap).

Aan de growth kant zou ik meer LMND willen kopen, maar die zijn omhoog geschoten. Stripe vind ik heel interessant, maar helaas nog geen IPO (en zal dan waarschijnlijk ook wel weer torenhoog gaan).

Ik ben nu vooral bezig met value kant. Veel gelezen over Berkshire. Als je de losse onderdelen waardeert en de aandelenportefeuille meeneemt (nog los van de enorme cash voorraad), dan zijn ze behoorlijk onder gewaardeerd. Daarnaast biedt het stabiliteit bij een recessie en bij een beurscrash kunnen ze gaan shoppen met de 100k. Of mocht de koers instorten bij overlijden Munger/Buffet dan kunnen ze mooie buybacks doen.

Sommige REITs zijn nog interessant geprijsd, vanwege corona. Dividend is altijd interessant, zeker degene die redelijk inflatiebestendig zijn.

Daarnaast ook aan het zoeken naar interessante investeringen in emerging markets, omdat de P/E ratio's daar ook nog iets schappelijker zijn. VEDL stijgt hard, maar wellicht nog wel interessant. BABA was ik helaas net te laat (ook growth) en nu boven mijn target prijs. Nog tips in die hoek?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 21:11

tomtom901

Moderator General Chat
He, das interessant. IB heeft weer GME shares om te shortenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UDqoTGJMclo2npv0ELNkdgKe7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VDemqqAUVxmBOC5qoIllFxem.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46
tomtom901 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:04:
He, das interessant. IB heeft weer GME shares om te shorten[Afbeelding]
Ja goed idee. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 21:11

tomtom901

Moderator General Chat
Uiteraard ga ik er niks mee doen, maar vroeg me af wat dat met de hele GME thesis doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Oh dat zal deze jongeman fijn vinden. Hij heeft tenslotte “stalen ballen” 8)7
https://www.rtlnieuws.nl/...rgeld-gamestop-geen-spijt
Ook zo grappig dat hij denkt dat het weer "enorm gaat stijgen". Laten we het zijn eerste leermomentje op de beurs noemen, die hem dan een kleine 17000€ gaat kosten. Peanuts toch, voor leergeld?

[ Voor 32% gewijzigd door page404 op 03-02-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Laatst online: 22:15
page404 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:41:
Ook zo grappig dat hij denkt dat het weer "enorm gaat stijgen". Laten we het zijn eerste leermomentje op de beurs noemen, die hem dan een kleine 17000€ gaat kosten. Peanuts toch, voor leergeld?
Mogelijk is hij behoorlijk wat verloren, maar is het spel voorbij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

jan390 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Mogelijk is hij behoorlijk wat verloren, maar is het spel voorbij dan?
Een studie kost meer tegenwoordig en deze les vergeet ie vast niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Je staat gek te kijken als hij gelijk krijgt en dit opeens de dump before the squeeze bleek te zijn (net zoals bij VW in 2008)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0z3d9S8aWSVKhiiJoBpxShiNfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GegGZj0qnZhzSQgRfwHFP0PX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Loekoe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:00:
[...]
Je hebt de wind mee. Maar kun je ook tegen de stroom in roeien en je standpunten echt kritisch toetsen aan de perspectieven van al die inspirerende en nochtans OOK slimme beleggers in dit topic? Dat zou ik pas echt een uitdaging vinden, en iets waar we hier denk ik allemaal veel van kunnen leren.
In de Tesla community gaat het gezegde rond dat Tesla in 2020 naar de maan ging en nu onderweg is naar Mars. Dat perspectief is erg speculatief en ga ik hier zeker geen draagkracht onder vinden, maar het toelichten van de huidige koers, waar dat op gebaseerd is*, wat het sentiment is en waar de groei kansen deel ik graag mijn ongevraagde mening.

*Helaas is de waardering onmogelijk met cijfers uit te drukken. Dat laat ik liever aan de analisten over en piggyback op hun research. Uiteindelijk is de markt toch onvoorspelbaar.

Dit betekent echter niet dat TSLA zonder risico is. Autonoom rijden blijft surrealistische en is sterk afhankelijk van de overheid voor de meerwaarde, de vergunningen van Giga Berlijn zijn nog niet rond en dit bedrijf van bijna een biljoen is sterk afhankelijk van het leven van één persoon. Daarnaast moet de energietak en met name Autobidder zichzelf ook nog gaan bewijzen met de grote jongens (denk: Shell, BP, State Grid, Vattenval, ect).

Wat betreft reacties ben ik het zeker niet altijd oneens met waar ik op reageer, soms ligt ik enkel de andere kant toe en waardeer juist de expertise van de ervaren beleggers gezien ik vrij nieuw tot het spel ben. Hoofdzakelijk vanwege dit topic neemt mijn TSLA positie procentueel af. ;)
tomtom901 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:04:
He, das interessant. IB heeft weer GME shares om te shorten[Afbeelding]
Het shorten was zonder de onderliggende aandelen. De mijne zijn bij IB namelijk ook nooit uitgeleend geweest. Gelukkig zit ik er niet zo diep in, maar had vrijdag nooit meer in moeten stappen. Uit de Bitcoin bubbel herinner ik mij dat wanneer de taxi chauffeur zegt dat je ergens in moet investeren dan moet je eruit stappen. Bij GME was dat blijkbaar een porno actrice en volgende keer als ik z’n signaal weer zie ben ik weg van de hype.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gelukkig wordt die DUO lening tegenwoordig niet meer in een gift omgezet :p

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 03-02-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:16
tomtom901 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:09:
[...]

Uiteraard ga ik er niks mee doen, maar vroeg me af wat dat met de hele GME thesis doet.
Met genoeg collatoral is het toch een bijna sure thing? :+

Hoewel ik de risico's laag en van puur technische aard inschat, is de loss skewness extreem naar rechts. Dat is precies het tegenovergestelde van wat de bedoeling is van kleine gokjes wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
tomtom901 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:09:
Iemand op r/WallStreetBets postte over idool DeepF*ingValue aka RoaringKitty: I think he's irl Big Head, so nothing can go wrong.

Dat vat het wel goed samen.

YouTube: Big Head at Stanford

Ik vind het opmerkelijk dat het aandeel al dagen toch nog redelijk hoog blijft hangen. Ik had verwacht dat ze bij $60 omlaag zouden klappen door stop loss opdrachten, maar dat is nog niet aangetikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Aan verkopen heeft Robin niet gedacht. "Ik ben er heilig van overtuigd dat die aandelen straks weer gigantisch gaan stijgen en dat ik er tienduizenden euro's mee ga verdienen."
Het is gewoon een hele slimme jongen :7

(Het zal je zoon maar zijn ! :X)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Lekker zo'n expert Durk Veenstra die dan even reageert voor het artikel maar dan geen idee heeft wat er uberhaupt gaande is. Net of mensen de stock kopen omdat ze geloven in het business model van Gamestop 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Op WSB staan genoeg voorbeelden van grote verliezen, mensen die hun huis kwijt raakten enz. maar die raken ondergesneeuwd door de posts vol emoji's dat ze niet moeten verkopen. deze jongen zou zo maar in dat rijtje passen

Maar GME is een cult aan het worden op WSB, je doet mee of je bent tegen wsb zo lijkt het wel.
Ik snap wel voor degene die vroeg zijn ingestapt er waarschijnlijk wel wat aan gaan overhouden.maar voor degene die laat zijn ingestapt durf ik dat niet te zeggen. want of die aandelen ook werkelijk tegen woekerprijzen zullen worden gekocht is nog maar de vraag.

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn.....
Zal wel een dure les worden.
bloodlynx schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:16:
[...]

Lekker zo'n expert Durk Veenstra die dan even reageert voor het artikel maar dan geen idee heeft wat er uberhaupt gaande is. Net of mensen de stock kopen omdat ze geloven in het business model van Gamestop 8)7
wat de reden ook is, het is blijbaar wel heel veel gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKwqo37V5FJOR1Rk5SrpFKQI1Aw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p2JfzpT33VyuaQHUyogg5964.png?f=user_large
https://www.degiro.nl/ler...elde-aandeel-januari-2021

[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 03-02-2021 20:45 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:06
Sport_Life schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:39:
[...]

Mijn opa kocht in de jaren 70 Shell om het in de jaren 90 met "flinke" winst te verkopen.
Daar kreeg ie later enorme spijt van, toen het nogeens flink hoger stond.
Gemist rendement is ook pijnlijk , misschien net zo pijnlijk als negatief rendement :P.
(Verklaart de GME hype ).
Ja, ken het. Zo had ik ooit bij Robeco aandelen ASML gekocht. Koers was iets van 30 euro.
Toen klapte de boel in mekaar en was het iets boven de 10 euro waard. Jaren later gaf Robeco aan dat ze gingen stoppen met het aanbieden in handel in aandelen en alleen maar beleggingsfondsen bleven aanbieden (zoals ze dat altijd al deden). Ik kreeg een keuze om mijn aandelen te verkopen of ze ergens anders onder te brengen. Ik was toen nog niet thuis hierin en dacht toen dat het niet zo erg was om te verkopen en hiervoor beleggingdsfondsen aan te schaffen.
Helaas, spijt. Koers van ASML zit nu op meer dan € 450,- ! Winst van 1500% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:06
mrc4nl schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:38:
[...]

Op WSB staan genoeg voorbeelden van grote verliezen, mensen die hun huis kwijt raakten enz. maar die raken ondergesneeuwd door de posts vol emoji's dat ze niet moeten verkopen. deze jongen zou zo maar in dat rijtje passen

Maar GME is een cult aan het worden op WSB, je doet mee of je bent tegen wsb zo lijkt het wel.
Ik snap wel voor degene die vroeg zijn ingestapt er waarschijnlijk wel wat aan gaan overhouden.maar voor degene die laat zijn ingestapt durf ik dat niet te zeggen. want of die aandelen ook werkelijk tegen woekerprijzen zullen worden gekocht is nog maar de vraag.

Ik las het verhaal ook van RTL-Z. De jongen geeft aan dat hji vrolijk deze aandelen blijft behouden, ze gaan vast stijgen. Die heeft dus het bedrijf niet nader bekeken....
Hij betaalde al duur les geld, straks betaald hij nogmaals duur lesgeld dat hij verder gaat dalen. $10,- is nog wel redelijk, hooguit $20,0. De tijd zal leren welke kant het op gaat.
Wie weet gaat het toch: to the moon *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Laatst online: 09-01-2024
edit. Al geplaatst zie ik. :X

[ Voor 83% gewijzigd door Qunix op 03-02-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

mrc4nl schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:38:
[...]

[...]

wat de reden ook is, het is blijbaar wel heel veel gekocht.
[Afbeelding]
https://www.degiro.nl/ler...elde-aandeel-januari-2021
Prachtig ook die disclaimer links onder :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:20:
[...]

Prachtig ook die disclaimer links onder :).
Ik vind dan weer prachtig die landen waar dit niet het meest verhandelde aandeel is. Wat voor hype moet daar wel niet gespeeld hebben?

Of, alternatieve theorie, de gemiddelde belegger daar is juist minder gevoelig voor hype. Ik hoop dat het dat is.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 03-02-2021 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

flyguy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:07:
[...]

AT&T heeft beroerd management. Waarbij Verizon en T-mobile US er behoorlijk focus in de strategie en de bijbehorende uitgaven en overnames valt dat bij AT&T behoorlijk tegen. AT&T 's laatste 2 flinke overnames DirecTV en Time Warner zouden inkomsten uit andere bronnen moeten opleveren en AT&T heeft daarvoor enorm veel schuld op de balans gezet. DirecTV staat nu weer in de etalage en zal voor ruim onder het aankoopbedrag weggaan, veel PE fondsen willen niet eens hun handen er aan branden. Time Warner heeft veel van het toptalent zien vertrekken na de overname en corona heeft ook niet geholpen. En nu mag AT&T ook nog eens goed graaien in de buidel voor de veiling van het 5G spectrum, wat duurder gaat worden dan verwacht.

Dat laat dat er weinig van de cash flow overblijft na capex en dividend betaling om de schuld af te betalen of te groeien. Vorig jaar hadden beleggers geluk dat Paul Singer probeerde de boel op te schudden, maar Elliott lijkt er ook al weer uit te zijn. Dan blijven er weinig positieve catalysten over
Ik vind dat te kort door de bocht hoor.

AT&T heeft een zeer stabiele basis qua bijvoorbeeld wireless, met goede licenses voor 5G (hoewel niet genoeg) en een goede strategie. Daarnaast heeft AT&T een duidelijke focus op/rond telecom. En ja, DirecTV is lastig gezien het aantal cord cutters continu toeneemt.

Verizon doet heel veel tegelijkertijd. Ze hebben OAth wat een beetje tegenvalt, ze hebben een 5G-strategie die blijft focussen op small cells en waar nog duur mid-frequency spectrum bij moet. Hun imago van de provider die overal de beste dekking heeft vervaagt langzaam.

T-Mobile blijft stijgen maar het is intussen al even geleden dat ze meerdere andere carriers hebben overgenomen. Ze is de minst gediversifieerde van de drie, maar is wel het snelst aan het groeien op dit moment terwijl de omstandigheden niet heel erg veranderen. Het grote verschil is hoe T-Mobile zich wel opstelt als een disruptive bedrijf en daarvoor ook onconventionele keuzes durft te maken (of is dat vooral wat ze willen dat je ziet? ;) )

Hoe dan ook is het naar de toekomst toe koffiedik kijken, voor alles is wel wat voor en tegen te zeggen. De manier waarop AT&T anticyclisch lijkt te stijgen en dalen is wel bijzonder. Verizon heeft dat patroon niet en T-Mobile groeit vooral als de rest van de tech stocks ook groeit (maar niet altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Ik vind dan weer prachtig die landen waar dit niet het meest verhandelde aandeel is. Wat voor hype moet daar wel niet gespeeld hebben?

Of, alternatieve theorie, de gemiddelde belegger daar is juist minder gevoelig voor hype. Ik hoop dat het dat is.
In Griekenland Alpha Bank.

Hebben de Grieken een eigen vaccin ontwikkeld zonder de rest van Europa te informeren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sport_Life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:34:
[...]

In Griekenland Alpha Bank.

Hebben de Grieken een eigen vaccin ontwikkeld zonder de rest van Europa te informeren? :P
volgens de giro iig geen goed rendement
Grootste koersverandering

Zoals eerder vermeld, stegen de prijzen van GameStock met 1.625,05%, wat het de winnaar van januari maakt onder de aandelen op de kaart. Aan de verliezende kant staat Alpha Bank, met een koersdaling van 20,86%.

ora et labora

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:52
Leergeld? Grotendeels geld dat zijn ouders bij elkaar hadden gespaard. Waarschijnlijk met de bedoeling dat hij er écht iets mee ging leren, ipv te gokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Als je er geen spijt van hebt, op geen enkel niveau, dan is het de vraag wat er nou geleerd is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sorcerer8472 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:10:
Als je er geen spijt van hebt, op geen enkel niveau, dan is het de vraag wat er nou geleerd is :+
En als de koers nu op USD 325,- stond. Of USD 350,-. Of USD 854,69. Hadden ze dan wel wat geleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
Sport_Life schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:22:
[...]

En als de koers nu op USD 325,- stond. Of USD 350,-. Of USD 854,69. Hadden ze dan wel wat geleerd?
ik snap echt niet dat je niet verkoopt als je je vermogen verdubbelt hebt.
als t geldschip voorbij vaart, moet je zorgen dat ie aanmeert!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dirk1221996 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:27:
[...]

ik snap echt niet dat je niet verkoopt als je je vermogen verdubbelt hebt.
als t geldschip voorbij vaart, moet je zorgen dat ie aanmeert!
een geldschip laat ie varen. Hij wacht op een rocketship!

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Ik maak nu ook gebruik van Portfolio Performance, alleen ik zie dat de waardes niet kloppen ten opzichte van DeGiro, als ik bijvoorbeeld bij AAPL (APPLE) kijk dan zie ik in PP bij Latest "110.96" staan terwijl bij DeGiro "134.08" staat. Denk zelf dat het met de wisselkoers (USD > EUR) te maken heeft, maar als ik met de huidige wisselkoers 134.08 in tik komt er 111.35 uit en niet de 110.96.

Heb jij dit probleem ook, omdat je zegt "dat het niet op de cent nauwkeurig hoeft"?

Ik heb overigens alles handmatig ingevoegd, aangezien ik nog niet zoveel aandeeltjes heb en de tijd er voor had haha.
Phoe, ik heb het voor nu ook nog handmatig ingevoerd (die paar aandelen die ik heb...).

Ken het programma nu pas 2 dagen :P.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Laatst online: 22:15
dcl! schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:55:
[...]

Leergeld? Grotendeels geld dat zijn ouders bij elkaar hadden gespaard. Waarschijnlijk met de bedoeling dat hij er écht iets mee ging leren, ipv te gokken.
Het is een mooi tranentrekkend verhaal. Ik had al het gevoel dat het niet klopte, dus eens proberen na te rekenen.
Als hij er mid december al is ingesprongen met 500€, zou hij daarv 42 stuks a 14$ voor hebben kunnen kopen.

Begin januari zou hij op 800€ staan (factor 1.6). De koers was nog toen nog niet zoveel gestegen, maar dat zal vrijheid van de schrijver zijn. de 13e begint de koers te stijgen.
Hij heeft in fasen gekocht. Dus laten we eens gek doen en weer voor 500€ kopen tegen de factor 1.6. 14$*1.6= 23$ (afgerond naar boven). Dat is weer 26 stuks erbij. Dus totaal 68 stuks.

Hij heeft dus nog 16500€ over voor 32 stuks, omgerekend 618$ per stuk. Zo hoog is de koers echter nooit geweest.Hij zou tevens stukje bij beetje gekocht moeten hebben, dus zou ook al veel meer aandelen moeten hebben gehad.

Klinkt als een broodje aap verhaal of ik moet iets hebben gemist.
Pagina: 1 ... 75 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.