bikabob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:00:
[...]
Zeker niet flauw. Je snapt pas dat je in een cult zit als je eruit stapt. Kijk een keertje op de subreddit /teslainvestorsclub. Zelfs een kerk lijkt minder cultish.
Tesla verkoopt kwalitatief ondermaatse auto's met leugenachtige ranges. Ze zijn op het juiste moment ingestapt bij de transitie naar elektrische voertuigen, hierdoor konden ze met subsidie van overheid auto's verkopen aan rijke twintigers. Maar de grootste leugen is nog hun "self" driving, lane assist van 10k.
Ze doen niks speciaals. Ze zijn goed in aandelen verkopen aan witte tieners en subsidies snabbelen van overheden. Musk is een van de grootste leugenaars sinds theranos.
https://www.elonmusk.today (hier een aantal leugens)
Prachtig dat je jouw beeld van een bedrijf baseert op een aantal random tweets of een Reddit

Lijkt me inderdaad de beste manier om (niet) te gaan investeren en dan zou ik ook adviseren om ervan weg te blijven

Je blijft ook doorgaan puur over het autoverhaal en dat ze kwalitatief ondermaats zijn en het hele subsidie-verhaaltje. Baseer je mening ook niet over de status van autopilot zoals we 'm in Europa beleven, want hier is het inderdaad een overpriced lane assist, maar als je jezelf een klein beetje had verdiept, zou je weten dat het al wat verder gaat dan bij andere fabrikanten: auto die naar je toe komt rijden op een parking, rotondes, stoppen aan stoplichten, intelligent wisselen van rijstrook...
Het is een topic omtrent beleggen op de beurs waar ieder z'n zegje kan doen en motivatie kan geven waarom (niet) te investeren in een bepaald aandeel. Ikzelf heb argumenten pro aangehaald, en het is zeker toegelaten om argumenten "contra" te geven. Ik merk weinig constructiefs als bijdrage aan dit topic, waarom zou Tesla hun doelstellingen, aangekondigd in september 2020, niet kunnen halen? Wat ondermijnt Tesla hun accu-visie? Ik ben alvast benieuwd.
Leef maar in je bubbel en doe dan afstand van de zgn. "fans" en geef ons dan de vrijheid om jou "hater" te noemen.
Tsurany schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:10:
Wat ik bij Tesla lastig blijf vinden is dat het merk een hogere waardering heeft dan vele andere autofabrikanten bij elkaar zonder dat het op die schaal auto's verkoopt. Dat betekent dat je puur in de technologie en de toekomstvisie investeert. Maar wie zegt dat andere partijen Tesla niet heel snel gaan bijbenen? Neem de Kia e-Niro of de Hyundai Kona, elektrische auto's met een vrij groot bereik en qua prijs een heel stuk aantrekkelijker.
Nee, het zijn nog geen Tesla's maar kan Tesla echt groeien naar tientallen miljoenen auto's per jaar als conventionele merken ze zo dicht op de hielen zitten? Auto's als BMW, Audi, Mercedes,... zijn een stuk beter afgewerkt dus Tesla moet ook aan het kwaliteitsniveau nog heel wat verbeteren.
En daar zit de uitdaging, Tesla wordt gewaardeerd alsof ze de strijd al gewonnen hebben terwijl die strijd eigenlijk nog niet begonnen is.
Tesla loopt bijvoorbeeld voor met het uitbouwen van een snellaadnetwerk, iets waar ze nóg meer op gaan inzetten. Ik kan best met een gerust hart mijn eindbestemming in de GPS invoeren, en ik krijg een Supercharger-tussenstop automatisch voorgeschoteld. Met een Tesla kan je makkelijk een lange trip afleggen. Bij andere merken zitten de CEO's nog rond de tafel te keuvelen en blijven onderlinge procedures lang aanslepen, and prove me wrong maar in België zijn er al in heel lange tijd bijvoorbeeld geen snellaadpunten van Ionity toegevoegd, laat staan: snellaadpunten in het algemeen. Een belangrijke factor in EV-beleving om zonder zorgen te kunnen rijden. Tesla heeft ook vaak open gecommuniceerd om dit netwerk open te stellen voor andere wagens, dus ook hier: een voordeel, want Tesla biedt het netwerk aan en gaat met een deel van de koek lopen.
Ik ben ook niet van mening dat Tesla de enige is die een degelijke EV kan bouwen. Mocht mijn kapitaal het toelaten, zou een E-Tron of Taycan zeker een optie zijn: mooiere wagens, mooie afwerking, wel nog steeds heel sterk in lijn van een klassieke wagen. Da's dus maar in lijn van wat je als klant wil. Tesla wordt dus zeker op een aantal vlakken ingehaald. Toch blijven ze innoveren op andere vlakken (nieuwe accu's in de 2021 Model 3's, warmtepomp..) waardoor ze toch steeds een stapje voor blijven. Die innovaties stoppen ooit ook wel, maar we zijn er zeker en vast nog niet.
We gaan stevig offtopic, maar dit alles verklaart mijn "buikgevoel" bij Tesla als future-proof onderneming waar ik me momenteel comfortabel bij voel en in durf mee te gaan. Niets is eeuwigdurend, maar niemand kan de toekomst voorspellen natuurlijk. Even goed draait het volledig fout, maar naar mijn idee kan ik niet direct pointers aangrijpen die dat scenario voorspellen.
[
Voor 39% gewijzigd door
KingFox op 03-02-2021 13:41
]