Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.224 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Zr40 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:29:
[...]

Geloof mij, als ik zelf al dat detail moest bijhouden dan zou ik het ook niet doen. Portfolio Analyst van IB doet het meeste werk, ik pluk alleen de cijfers en grafieken eruit en schrijf een leuk verhaaltje. :P Alleen aantal transacties, aantal posities en de leverage cijfers bereken ik zelf want die staan niet in die rapportages.

[...]

Zo kijk ik er ook naar. De enorme dalers kan ik wel sluiten, maar dat bevrijdt zo weinig kapitaal dat het bijna de moeite niet waard is. En je mist een eventueel herstel. Zie bijvoorbeeld Luckin Coffee, een positie die ik een half jaar geleden heb gesloten op $4.58 omdat ik geen mogelijkheid tot herstel zag. Die handelt nu weer op $10.95. :P

[...]

Inderdaad dat laatste. Buy & hold, en nu dit keer een paar verkocht.

Je weet dat ik leverage gebruik. Met mijn netto cash saldo houd ik eigenlijk geen rekening. Ik maak gebruik van een box spread om tegen effectief negatieve rente te lenen (nb: dit is géén "gratis geld"!). Wat voor mij belangrijk is om in de gaten te houden zijn portfolio delta en de maintenance margin. Het eerste bepaalt hoeveel effect een beweging heeft op mijn portfolio, het tweede bepaalt mijn 'margin cushion'; hoeveel ruimte ik heb voordat posities geliquideerd worden. Beiden mogen niet te hoog worden.

[...]

Het lukt mij prima. Het mooie van buy & hold is dat ik er niet dagelijks op hoef te letten. Ze lopen niet weg als ik even niet kijk. :P Dat is ook een van de redenen waarom ik deze maandupdates maak, dan kijk ik naar de meest opvallende stijgers en dalers en de redenen daarvan. Maar in principe zou ik nog prima kunnen slapen als ik bij wijze van spreken drie jaar niet meer zou inloggen.

De optieposities daarentegen hebben wel iets meer aandacht nodig. Ik heb in grote lijnen twee soorten optieposities: korte en lange termijn. De korte termijn posities vereisen een actie iedere drie maanden, denk daarbij aan covered calls of diagonal spreads. De lange termijn posities hoef ik pas na een jaar of twee iets mee te doen. Denk aan synthetic longs, bull call spreads, of calls. Early assignment blijft altijd mogelijk, het zou dus kunnen gebeuren dat ik onverwacht de volgende dag een handeling moet verrichten.

Over de optieposities schrijf ik meestal niet in mijn maandupdates. Ik laat die ook buiten beschouwing bij de top/bottom 3.

[...]

Stel, mijn portfoliowaarde is 1000 euro. Met een portfolio delta van 120% heeft een X stijging of daling van mijn holdings een X * 1,2 effect op mijn portfoliowaarde. Dus stel dat al mijn holdings met 10% stijgen, dan stijgt mijn portfoliowaarde met 1000 * 120% * 10% = 120 euro. Zonder leverage, dus met een portfolio delta van 100%, zou dit 100 euro zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk ook bij een daling.

Portfolio delta houdt ook rekening met de mate waarop opties voor leverage zorgen. Stel dat ik een call bezit met een delta van 0,4 op dit moment. Dan beweegt de waarde van die call evenveel (uitgedrukt in geld, niet als percentage!) als 100 * 0,4 van het onderliggende aandeel zou doen.

Voor de berekening van portfolio delta gebruik ik "Delta dollars" gedeeld door portfoliowaarde. Delta dollars is delta vermenigvuldigd met de waarde van het (onderliggende) aandeel. Als het (onderliggende) aandeel 10% stijgt (of daalt) dan stijgt (of daalt) de waarde van die positie met 10% van delta dollars.

Delta voor een aandeel is altijd 1 (want waarde van je positie stijgt of daalt altijd even hard als de waarde van het aandeel), voor opties ligt dit tussen 0 en 1.

Ik denk dat portfolio delta de beste indicator is van de mate van leverage die je gebruikt. Natuurlijk niet perfect - stel dat ik voor 1000 euro long ben in een aandeel en voor 1000 euro short in een ander, en verder geen andere posities heb, dan komt er 0 uit.
Grazias voor je uitgebreide uitleg!
Jazsie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Alleen nog uit vogelen hoe ik DEGIRO kan importen...
Ik heb het geloof ik voor elkaar gekregen hiermee.

Alhoewel het niet op de cent nauwkeurig is, maar wel heel dicht in de buurt komt. Volgens mij import hij bijvoorbeeld geen aansluitkosten op de diverse beurzen. Als iemand hoe het wel op de cent nauwkeurig kan hoor ik dit natuurlijk graag 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
WizZie- schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:50:
[...]

Grazias voor je uitgebreide uitleg!

[...]

Ik heb het geloof ik voor elkaar gekregen hiermee.

Alhoewel het niet op de cent nauwkeurig is, maar wel heel dicht in de buurt komt. Volgens mij import hij bijvoorbeeld geen aansluitkosten op de diverse beurzen. Als iemand hoe het wel op de cent nauwkeurig kan hoor ik dit natuurlijk graag 8)
Bedankt! Het hoef ook niet op de cent. Meer globaal is voor mij prima dat ik iig wet wat mijn rendement is.
Nu weet ik niks behalve dat mijn balans wel mooi stijgt :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
Santee schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:30:
[...]

Ja klopt, ik weet hoe warrants werken. Resulaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik heb in een aantal spacs gezeten die hard zijn gegaan en dan is een stukje warrants een leuke bijkomstigheid. Nu ook met CCIV zou ik wel warrants gewild hebben, ik heb uiteindelijk alleen commons kunnen kopen voor $13 (en ondertussen $28 AH). Warrants staan volgens mij ondertussen al 5x hoger.

Ik ga bij IB kijken, in dat geval zijn units minder interessant maar als ze de optie bieden voor warrants is het in ieder geval al een vooruitgang. Bedankt!
Die warrants stonden rond de $1.50 voor het gerucht kwam. Dan had je ze nog voor $3.50 kunnen hebben vlak daarna. Nu staan ze rond de $11. Dat is dus een dikke 3x tegenover een dikke 2x met de commons.

Als je ze eerder al had dan was het verschil wel flink groter geweest (3x commons vs 7-11x warrants).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 16:41
Dan Stark schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:06:
[...]

Die warrants stonden rond de $1.50 voor het gerucht kwam. Dan had je ze nog voor $3.50 kunnen hebben vlak daarna. Nu staan ze rond de $11. Dat is dus een dikke 3x tegenover een dikke 2x met de commons.

Als je ze eerder al had dan was het verschil wel flink groter geweest (3x commons vs 7-11x warrants).
Geen idee wat de warrant prijs exact was, op het moment van het gerucht steeg de koers naar $14, kort daarna naar $11,50. Ik ben ingestapt op $13 en EOD was $15 oid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
ComputerHoed schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:14:
Dat hangt er vanaf. Gezien de volumes van gisteren lijkt het erop dat de beleggingsfondsen een ladder attack zijn begonnen (en tegelijkertijd adverteren van zilver, waar Citadel de 4 na grootste houder is) om zo mensen af te schrikken van GME.

Dus, hold.
Hmm hmm. Ik heb $950 verdiend op naar wat ik aanneem mensen zoals jij zijn, en ik voel me daar steeds minder schuldig over. Ik had immers nog inhaliger kunnen wezen met alle "expertise" die er rondgaat. :P

Bedenk dat de wij-vs-zij narratief die er nu geschapen is alles kan verklaren. Gaat omhoog? Yes jongens, we zijn het aan het doen, short squeeze op de hedge funds ahoy, hou vol! Gaat omlaag? Oh nee de hedge funds gaan in de aanval, pas op de achterdeur via zilver, maar wir schaffen das, hou vol! Uiteindelijk staat de waarde van het aandeel nog steeds in geen verhouding tot het bedrijf zelf en heerst dus de irrationaliteit, en daar tactische verklaringen aan hangen is van zeer beperkte waarde.

Het was in beginsel een leuke coup met onverwachte toeloop maar het momentum ebt nu weg, en als je denkt dat dit een kwestie van de lange adem is dan reken je toch echt buiten de waard wat longcapaciteit aangaat.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 19:39

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Jazsie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Bedankt! Het hoef ook niet op de cent. Meer globaal is voor mij prima dat ik iig wet wat mijn rendement is.
Nu weet ik niks behalve dat mijn balans wel mooi stijgt :).
Ik maak nu ook gebruik van Portfolio Performance, alleen ik zie dat de waardes niet kloppen ten opzichte van DeGiro, als ik bijvoorbeeld bij AAPL (APPLE) kijk dan zie ik in PP bij Latest "110.96" staan terwijl bij DeGiro "134.08" staat. Denk zelf dat het met de wisselkoers (USD > EUR) te maken heeft, maar als ik met de huidige wisselkoers 134.08 in tik komt er 111.35 uit en niet de 110.96.

Heb jij dit probleem ook, omdat je zegt "dat het niet op de cent nauwkeurig hoeft"?

Ik heb overigens alles handmatig ingevoegd, aangezien ik nog niet zoveel aandeeltjes heb en de tijd er voor had haha.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Chief schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 00:57:
[...]

Sony heeft het de afgelopen jaren aardig gedaan tov de weidere TPX index:

[Afbeelding]

Kijk ik echter even snel naar hun jaarverslag dan zou ik er niet heel warm van worden:

[Afbeelding]

De vraag werd elders ook gesteld: waarom Sony en niet - enter willekeurig ander aandeeel hier -
Ik zat een beetje te kijken van vorige releases van Sony met de PlayStation. Daar zag ik dat het aandeel meestal wel steeg na de release. Nu is het met deze release (van de PS5) nog redelijk magertjes, maar ik denk dat het komt omdat de productie nog niet lekker op gang is (kunnen niet aan de vraag voldoen). Mijn verwachting is dat wanneer de productie wel op orde is het aandeel van Sony ook wel weer stijgt.

Of is dit heel kort door de bocht?

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:37
@Broodje_Aap Als jij voor mij een partij hebt die gratis geld wisselt, hou ik mij aanbevolen ;)
Ik moet die partij namelijk nog tegenkomen -- vandaar je verschil.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Ik maak nu ook gebruik van Portfolio Performance, alleen ik zie dat de waardes niet kloppen ten opzichte van DeGiro, als ik bijvoorbeeld bij AAPL (APPLE) kijk dan zie ik in PP bij Latest "110.96" staan terwijl bij DeGiro "134.08" staat. Denk zelf dat het met de wisselkoers (USD > EUR) te maken heeft, maar als ik met de huidige wisselkoers 134.08 in tik komt er 111.35 uit en niet de 110.96.

Heb jij dit probleem ook, omdat je zegt "dat het niet op de cent nauwkeurig hoeft"?

Ik heb overigens alles handmatig ingevoegd, aangezien ik nog niet zoveel aandeeltjes heb en de tijd er voor had haha.
Ergens heb je een verkeerde valuta ingesteld. Als je AAPL in USD hebt dan moet je bijvoorbeeld niet de beurs in Frankfurt gebruiken voor koersdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Benjamin- schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Dit maakt ook bedrijven zoals Tesla zo risicovol. De waarde is zover ik weet veel op basis van wat het bedrijf kan worden. Blijft Tesla succesvol en gaan we massaal over op elektrisch, dan worden ze waarschijnlijk heel erg groot. Maar loopt dat anders, dan zal de waarde ook heel hard zakken.

[...]

Ik weet niet eens of het echt uitmaakt, zoveel mensen met weinig kennis hebben geinvesteerd in deze aandelen, hopende op gigantische winsten. Nu krijg je dat de waarde zakt, dit maakt mensen angstig, en blijft de waarde zakken enz.

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat er gaat gebeuren, ik heb weinig kennis rondom deze markt, en toevallig was ik pas geleden gaan kijken, en toen kwam het hele gebeuren rondom GME langs, erg interessant om te zien, maar ben blij dat ik hier geen geld in heb gestopt, want het brengt veel te veel risico's met zich mee.

Denk dat dit verder ook nog heel wat foute investeringen gaat opleveren. Iedereen wilt het snelle geld, dus zullen op zoek gaan naar meer van dit absurde stijgers, met alle risico's van dien.
Je loopt kans op een panicsale als de koers onderuit klapt. Maar daar kun je ook je voordeel weer uit halen. ;)

Wat betreft de correctie trouwens: hoe gaat iedereen daar mee om? Iedereen verwacht wel eind q1 of 2 dat de beurs 10 a 15% daalt. Houdt iedereen gewoon aan of is het slimmer om voor eind q1 alles te verkopen en een paar maandjes af te wachten? Hoe staan jullie hier in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:58:
[...]

Ik zat een beetje te kijken van vorige releases van Sony met de PlayStation. Daar zag ik dat het aandeel meestal wel steeg na de release. Nu is het met deze release (van de PS5) nog redelijk magertjes, maar ik denk dat het komt omdat de productie nog niet lekker op gang is (kunnen niet aan de vraag voldoen). Mijn verwachting is dat wanneer de productie wel op orde is het aandeel van Sony ook wel weer stijgt.

Van wat ik begrijp zijn dat soort aannames al meegenomen bij de bepaling van de huidige koerswaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MagniArtistique schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Je loopt kans op een panicsale als de koers onderuit klapt. Maar daar kun je ook je voordeel weer uit halen. ;)

Wat betreft de correctie trouwens: hoe gaat iedereen daar mee om? Iedereen verwacht wel eind q1 of 2 dat de beurs 10 a 15% daalt. Houdt iedereen gewoon aan of is het slimmer om voor eind q1 alles te verkopen en een paar maandjes af te wachten? Hoe staan jullie hier in?
Wie is "iedereen"?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:59

jacobras

Developer

Ik zat eerst bij DeGiro maar ben toen geswitched naar ING (fondsen + paar langetermijnaandelen) en Trading212 (hoger-risico aandelen, of gokjes). Met de Brexit zie ik T212 niet meer zo zitten en heb ik alles daar verkocht en teruggekocht bij DeGiro. Huidige situatie is dus ING + DeGiro.

Nu wil ik in Portfolio Performance de boel gaan bijhouden. Ik heb een paar aandelen die ik tweemaal verhuisd heb. Daarvoor zie ik twee paden:
  1. Verkoop bij DG + terugkoop bij T212 + verkoop bij T212 + terugkoop bij DG als losse transacties invoeren
  2. Invoeren alsof ik ze alleen bij DG heb gekocht met handmatige correctie voor verlies door transactiekosten
Wat zou het handigst zijn? Voordeel van #2 lijkt me dat ik goed kan tracken wat nou echt de performance van die aandelen is sinds ik ze heb gekocht (qua GAK + dividend). De paar verhuizingen met bijbehorende kosten heb ik in hetzelfde uur gedaan, daar zit weinig koersverschil + kosten in.

Of is er een #3 in Portfolio Performance die rekening houdt met deze kosten voor deze aandelen tussendoor?

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Oh sorry, zei ik iedereen? De meeste economen, beleggings instituten, banken en tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MagniArtistique schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:45:
[...]

Oh sorry, zei ik iedereen? De meeste economen, beleggings instituten, banken en tweakers.
Dan vooral flink verkopen nu, je wilt die aandelen en ETF's niet vasthouden als de beurs straks inzakt. Koop de dip.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 12-09 11:54
[...]

Volgens mij heb jij andere bronnen dan ik, maargoed. :P

Mocht de boel daadwerkelijk weer serieus naar beneden gaan zal ik hooguit extra inleggen. Verkopen om later weer in te stappen doe ik niet aan. Time in market... etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
[...]

Je kunt een vaste verhouding aandelen vs cash/obligaties, of (doe eens gek) goud aan houden.

Zolang de aandelen nog lekker gaan, kun je je winst lekker afromen om de verhouding weer gelijk te trekken. Kakt de beurs in, dan koop je de aandelen weer lekker goedkoop terug om de verhouding weer recht te trekken.

Je kunt dit ook verrekenen zodat je maandelijkse inleg het recht trekt. Dan hoef je ook niks te verkopen.

https://www.forbes.com/si...ortfolio-rebalancing-work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01
Wat een squeeze in Virgin Galactic Holdings Inc (SPCE)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Markant item net op BNR Beleggerspanel over de GME soap. Een senior analist van APG kwam niet erg geïnformeerd c.q. geïnteresseerd over. Iemand anders had een vrij, tja, conservatieve insteek: Robinhood en dergelijke platforms zorgen voor versplintering van de markt, beperkt overzicht en andere problemen. Zijn voorstel was om weer terug te gaan naar een beperkt aantal centrale partijen die mogen fungeren als broker. Er werd niet echt ingegaan op het grotere plaatje noch op de dieperliggende motivatie (hedgefunds die een koekje van eigen deeg krijgen).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 14:46
Strider schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:32:
Wat een squeeze in Virgin Galactic Holdings Inc (SPCE)
Die heeft (had?) ook een forse short interest. SPCE to the moon? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Zr40 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:17:
[...]

Ergens heb je een verkeerde valuta ingesteld. Als je AAPL in USD hebt dan moet je bijvoorbeeld niet de beurs in Frankfurt gebruiken voor koersdata.
Dat was het inderdaad, wel raar dat het aandeel SNOW (op NSY (US8334451098)) Niet gevonden kan worden bij Yahoo Finance.

Hij vindt alleen 5Q5 en dan alles van Duitsland, maar geen NYSE of Nasdaq.

Komt dit misschien omdat Snowflake pas op de beurs is, of die ik iets fout?

Voor de overige aandelen is het echter wel gelukt, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:39:
[...]

Dat was het inderdaad, wel raar dat het aandeel SNOW (op NSY (US8334451098)) Niet gevonden kan worden bij Yahoo Finance.

Hij vindt alleen 5Q5 en dan alles van Duitsland, maar geen NYSE of Nasdaq.

Komt dit misschien omdat Snowflake pas op de beurs is, of die ik iets fout?

Voor de overige aandelen is het echter wel gelukt, bedankt!
Die is hier gewoon vindbaar en de koers ziet er correct uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KLlHGe51ms_MrgMgX-YO-j81mk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VjI1LXr3qvcHx0w9RzqZnzry.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Zr40 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Die is hier gewoon vindbaar en de koers ziet er correct uit:

[Afbeelding]
Frappant, als ik het ISIN invoer van Snowflake krijg ik alleen de volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-vZeRGBBB0zFIxHqtfAv-uvz9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eNCRStnXJ74XfnpvBJ9XAPBH.png?f=fotoalbum_large

En als ik dan bij de quotes kijk, krijg ik alleen die van 5Q5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9uWNrFep3Fx2IpCVBGbR6HxwsA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ayQYM379OtmztXjylk1ljAJs.png?f=user_large

Ik heb ook gezocht op SNOW, vindt die ook alleen deze...

Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
@Broodje_Aap Wat ik doe is een nieuw instrument toevoegen, geheel blanco alles invullen en in het tabje voor de data Yahoo selecteren. Hij pakt dan wat je ingevuld hebt als symbool en zal direct achter 'finance.yahoo.com/quote/' geplakt worden.
Wat ik niet doe (en nu voor het eerst zie) is zoeken en dat dan gebruiken zodat alles ingevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Frappant, als ik het ISIN invoer van Snowflake krijg ik alleen de volgende:

[Afbeelding]

En als ik dan bij de quotes kijk, krijg ik alleen die van 5Q5:

[Afbeelding]

Ik heb ook gezocht op SNOW, vindt die ook alleen deze...

Doe ik iets fout?
De search functie zorgt er alleen voor dat bepaalde velden in het eerste tabblad zijn ingevuld. Waar het voor Yahoo Finance om gaat is dat Symbol juist staat ingevuld. Als je daar SNOW invult dan zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Gamestop. ACM. Express. Het is nu echt vol ellebogen werk en dringen bij de uitgang, wat een bloedbad. Double-digit loss na double-digit loss, als je gister short bent gegaan kun je nu een 2e keer cashen.

Voor iedereen die niet heeft meegedaan - jammer.
Voor degene die tijdig zijn uitgestapt - geniet van je biertje.
Voor degene die short zijn - hoe?

Voor degene die nog iets Long hebben - ... oh echt?

edit: en zilver doet vrolijk mee. Even NYSE gesorteerd op grootste verliezers, halve precious metals mijnwereld zit daar samen met gamestop/express/amc bij. Nu wachten op de film.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 02-02-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Xanaroth schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:47:
Gamestop. ACM. Express. Het is nu echt vol ellebogen werk en dringen bij de uitgang, wat een bloedbad. Double-digit loss na double-digit loss, als je gister short bent gegaan kun je nu een 2e keer cashen.

Bounce op 100 nu maar zit weinig volume achter denk niet dat het daar gaat bij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
En zo te zien stroomt veel over in de speculaties omtrent CCIV nu, gisteren al flink omhoog en nu bij opening weer. Ik klaag niet =)
Het is nog steeds afwachten op de officiele merger announcement, maar ik heb nog nooit een SPAC 200% zien stijgen om een rumor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:26
Santee schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:12:
En zo te zien stroomt veel over in de speculaties omtrent CCIV nu, gisteren al flink omhoog en nu bij opening weer. Ik klaag niet =)
Het is nog steeds afwachten op de officiele merger announcement, maar ik heb nog nooit een SPAC 200% zien stijgen om een rumor.
THCB deed 100% zo'n beetje. Ik was ingestapt op $13, maar ben dezelfde dag nog uitgestapt omdat ik liever ergens anders wilde instappen. Wel bizar inderdaad op basis van geruchten alleen, volgens mij is er zelfs nog geen letter of intent? Overigens duurde het bij THCB vrij lang, maar is nu inmiddels wel bekend dat de merger met Microvast doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13

edit: en zilver doet vrolijk mee. Even NYSE gesorteerd op grootste verliezers, halve precious metals mijnwereld zit daar samen met gamestop/express/amc bij. Nu wachten op de film.
Het is vermakelijk om te volgen, maar niet comfortabel om in te zitten. Je kunt je niet permitteren om te werken, studeren, slapen of ziek te zijn. Donderdag resulteerde een kortstondig toiletbezoek al in double-digit koersbewegingen, dus ik laat het maar aan mij voorbij gaan.

Overigens heb ik op twee momenten overwogen een order te plaatsen voor GME. Achteraf bezien had ik dan twee keer op het verkeerde moment gekocht, dus het was een mooi (en gratis) leermoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11

Haha, ik ben all-in op ACM gegaan en doordat DeGiro alleen limitorders binnen 120%(125%?) van huidige koers accepteert heb ik niet op gewenst niveau kunnen verkopen, dus bezit ik het nog...

Gelukkig was mijn all-in op mijn DeGiro account waar ik wat met VWRL speel (nog geen 5% van mijn totale beleggingen die in NT bij grootbank zitten) en had ik alleen wat dividend uitkering nog niet ingelegd, dus was het uiteindelijk maar 1 ACM aandeel die ik heb aangekocht om ff te kijken hoe day-trading nou werkt en wat er dan bij komt kijken.

Mijn plan was met limit order aankopen en dan met limit order weer verkopen als het boven de aankoopprijs + kosten zit. Die verkooplimiet kon ik dus helaas niet instellen, is hij wel een paar keer boven geweest.

Vrees dat ik de McDonalds nu een keertje moet overslaan met wat ik heb verloren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
k995 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Bounce op 100 nu maar zit weinig volume achter denk niet dat het daar gaat bij blijven.
Sneu, denk dat er nu toch wel veel mensen in de problemen komen, met name op WSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 12-09 10:07
tomtom901 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Sneu, denk dat er nu toch wel veel mensen in de problemen komen, met name op WSB.
Ben er zojuist aangestapt. Race to the bottom. Alle WSB posts gaan sowieso nergens over. Het zijn papegaaien die elkaar napraten. Alle info komt van een paar gefabriceerde charts met leuke info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
aschja schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:51:
[...]

Ben er zojuist aangestapt. Race to the bottom. Alle WSB posts gaan sowieso nergens over. Het zijn papegaaien die elkaar napraten. Alle info komt van een paar gefabriceerde charts met leuke info.
In of uitgestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Ik ben vooral benieuwd wat dit nu voor gevolgens gaat hebben voor de wetgeving.
Er komen namelijk een paar markt manipulatie trucjes bovendrijven die niet moeten kunnen.

Zo lijkt het er op dat er opvallend veel "failure to deliver" meldingen zijn op de meme-stocks. Dat betekent dat iemand een aandeel short, maar nergens een aandeel weet te lenen. Hierdoor wordt de verkoop na 2 dagen ongedaan gemaakt.

Het gevolg is ten eerste dat je de prijs van een aandeel enorm kan laten zakken door miljoenen aandelen voor een lage prijs te verkopen. Als je weet dat er nergens aandelen te leen zijn en je dus vrijwel zeker een failure to deliver krijgt.

Ten tweede is het percentage "failure to deliver" een belangrijke statistiek voor de deposit die een broker moet betalen aan het clearing house. Als deze omhoog schiet kunnen brokers met een klein eigen kapitaal (bijvoorbeeld RH) het niet meer betalen. En zijn ze dus gedwongen om de aankoop van dat aandeel te blokkeren voor hun klanten. En minder potentiele kopers maakt het omlaag drijven van de prijs nog makkelijker.

Nu zijn dit natuurlijk ongewenste bijwerkingen. En het is maar de vraag of die "failure to deliver" trades een natuurlijk gevolg waren van de marktomstandigheden. Of dat iemand er bewust op aan heeft gestuurd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
tomtom901 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Ach, sneu... Het lijkt er op dat ieder mens een keer moet leren dat 'get rich quick' niet mogelijk is op de beurs. Deze les kost de een wat meer dan de ander. Ik heb wel enig medelijden met diegene wiens kind hem had overtuigd z'n pensioen in GME te steken onder het mom van 'het wordt een jacht of voedselbonnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Longcat schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:56:
[...]

Ach, sneu... Het lijkt er op dat ieder mens een keer moet leren dat 'get rich quick' niet mogelijk is op de beurs. Deze les kost de een wat meer dan de ander. Ik heb wel enig medelijden met diegene wiens kind hem had overtuigd z'n pensioen in GME te steken onder het mom van 'het wordt een jacht of voedselbonnen'.
Ja, met name die groep inderdaad. Er zullen er genoeg zijn die er van geprofiteerd hebben, ook ik heb een ritje gepakt, maar wel ruimschoots op tijd eieren voor mijn geld gekozen en tevreden met de profit die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Er zijn wel degelijk een hoop mensen heel snel rijk geworden.
Het is bij dit soort dingen wel zo dat er voor iedere dollar winst, ook iemand een dollar verlies heeft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:23
[...]

Dat was in BB volgens mij, maar goed die is ook flink gedaald van $18 naar $11.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Kraakmand schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:58:
[...]

Dat was in BB volgens mij, maar goed die is ook flink gedaald van $18 naar $11.5
Reken maar dat er ook zo mensen in GME zitten / zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:39
Klopt inderdaad! Ik was al langer van plan om ter diversificatie te gaan neleggen in edelmetalen en had besloten om dit fysiek te doen bij Gold Republic. Gisteren begonnen met inleggen in goud/zilver/platinum en sta nu al op ruim 10% verlies vanwege aankoopkosten en vooral forse spread :/ Was gelukkig klein begonnen en sowieso al van plan dit DCA te doen maar een goede les om niet op een hype te willen reageren _/-\o_

Goud overigens voor long met fysieke levering per gespaarde troy ounce. Zilver en platinum om na 5 jaar te evalueren: ik hoop op groei vanwege de groene ontwikkelingen zoals zonnepanelen (zilver) en fuel cells (platinum). Blijft koffiedik kijken uiteraard maar heb gekozen voor alle drie vanwege de diversificatiegedachte.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
RocketKoen schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:55:
Ik ben vooral benieuwd wat dit nu voor gevolgens gaat hebben voor de wetgeving.
Er komen namelijk een paar markt manipulatie trucjes bovendrijven die niet moeten kunnen.
Ik heb nochtans weinig van dat gemerkt, er is veel geroep maar ik heb nog niks echt verkeerd gezien.
Zo lijkt het er op dat er opvallend veel "failure to deliver" meldingen zijn op de meme-stocks. Dat betekent dat iemand een aandeel short, maar nergens een aandeel weet te lenen. Hierdoor wordt de verkoop na 2 dagen ongedaan gemaakt.
Neen dat was hier nog eens gepost en heb er toen eens nar gekeken en in december was GME iets van het 27ste aandeel van op de lijst van meeste "failed to deliver".

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 12-09 11:54
[...]

Iets leren? In 2021 het "stop the steal" tijdperk? Ik help je hopen. :X

Waarom zou je iets leren / zelf verantwoordelijkheid accepteren als je "de vals spelende elite" de schuld kan geven? Lekker boos zijn op anderen is veel makkelijker! GOT is over het algemeen imo nog redelijk down to earth, maar je zag dat soort gefrustreerde posts zelfs hier de kop op steken de afgelopen dagen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Charly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Iets leren? In 2021 het "stop the steal" tijdperk? Ik help je hopen. :X

Waarom zou je iets leren / zelf verantwoordelijkheid accepteren als je "de vals spelende elite" de schuld kan geven? Lekker boos zijn op anderen is veel makkelijker! GOT is over het algemeen imo nog redelijk down to earth, maar je zag dat soort gefrustreerde posts zelfs hier de kop op steken de afgelopen dagen. :F
Inderdaad ik heb trouwens de indruk dat dit om de paar jaar is waardoor er dus genoeg jongere mensen invloeien en genoeg oudere hiermee beginnen die hier nog geen ervaring mee hebben om dit opnieuw te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• threaker
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
RocketKoen schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:55:
Nu zijn dit natuurlijk ongewenste bijwerkingen. En het is maar de vraag of die "failure to deliver" trades een natuurlijk gevolg waren van de marktomstandigheden. Of dat iemand er bewust op aan heeft gestuurd.
Dit soort 'failures to deliver' kan alleen optreden doordat brokers nalaten om te controleren of de verkoper wel kan leveren, alvorens de verkooporder goed te keuren, en daarmee dus naakte shortposities openen.

Als daar een markt voor is, kan dat niet gewoon via een aparte derivatenmarkt, waar handelaren kunnen speculeren over de vraag of de tegenpartij kan leveren? Dit soort gedoe wil je niet op de aandelenmarkt zelf, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
RocketKoen schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:57:
[...]

Er zijn wel degelijk een hoop mensen heel snel rijk geworden.
Het is bij dit soort dingen wel zo dat er voor iedere dollar winst, ook iemand een dollar verlies heeft.
Zo zijn er ook loterijwinnaars. Dat maakt de loterij nog geen goede investering. Ik kan wel allemaal caveats maken get rich quick is niet mogelijk, tenzij je heel veel geluk hebt, of inside info, of .... maar dan wordt het zo'n lange post.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:04
@Longcat Laten we het houden op "get rich quick is mogelijk, maar get poor quick een stuk waarschijnlijker". :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

WizZie- schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:47:
[...]

Voor wie hier ook tegen aanloopt: het is uiteindelijk gelukt d.m.v. het importeren van de CSV en dan te kiezen voor 'portfoliotransacties' en de juiste waardes toe te wijzen. Ik heb toegewezen:

Datum, tijd, product, ISIN, aantal, waarde, transactiekosten.

Daarna moest ik nog wel klikken op "covert buy/sell transactions into inbound/outbound deliveries", anders kreeg ik hele afwijkende waardes.

Hiermee is het wel gelukt. Wijzen jullie dezelfde waardes toe trouwens, of wijzen jullie andere/meerdere toe?
Wat voor afwijkende waardes kreeg je te zien? Toevallig onder een van de performance-tabs? Waarschijnlijk zag je bij "deposit accounts" ook een negatief bedrag. Als ik het goed begrijp: inbound/outbound houdt in dat de transactie buiten je account om gaat. Je probleem was dat je geen storting op het deposit account had ingevoerd, waardoor die negatief kwam te staan. Althans, dat was het bij mij. Na een storting invoeren kon ik importeren zonder de convert-optie in te schakelen. Volgens mij is dat beter ook, want nu klopt het gehele plaatje van storting tot aankoop. Het is in ieder geval completer.

Qua toewijzing doe ik hetzelfde alleen voer ik eerst de securities handmatig in zodat ze allemaal een werkende koers hebben. Bij de import match ik op ISIN. Transactie verder in euro, dus "Value" zet ik op de kolom met het bedrag in euro. Nadeel daarvan is wel dat bij de koers in USD de aankoop als groen bolletje in EUR erop wordt geramd. Eens kijken hoe dat te fixen is.

Update: het volgende werkt voor mij. Mijn account is in EUR. Ik voeg een aandeel eerst toe op basis van ISIN en selecteer USD als currency. Vervolgens kies ik bij het importeren voor "Value" het totaalbedrag in EUR (incl. fees) en zet ik de wisselkoers van de DeGiro export op "Exchange Rate". De transactie blijft dan in euro's te zien maar op de chart wordt het puntje in dollars geplaatst :) Reden dat ik het aandeel toevoeg vóór importeren is dat na importeren het niet mogelijk is de currency aan te passen omdat er een gekoppelde transactie is.

Ik vond overigens deze uitgebreide uitleg over Portfolio Performance zeer behulpzaam: https://indexfundinvestor...th-portfolio-performance/

[ Voor 21% gewijzigd door jacobras op 02-02-2021 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 22:45

Ik had een iron condor 20/50/290/320 Feb19 geopend toen het rond $350 was, dus als de prijs tussen 50 en 290 ligt op 19 februari heb ik max profit, daarom soort van short.

Naast iron condors/vertical is er nog een manier om short te gaan als er geen aandelen zijn om geleend te worden, namelijk een 'synthethic forward' (long put + short call op dezelfde strike). Dus zolang er liquide opties zijn is het altijd mogelijk om short te gaan.

Tip: als je long op een aandeel bent, en de borrowing rate extreem hoog is en je niet slechts 50% van de securities lending return wilt, open dan een synthethic long (long call + short put, zelfde strike). Dan krijg je de volledige market-implied borrowing fee in plaats van slechts de helft.

[ Voor 12% gewijzigd door xiaoqi op 02-02-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Longcat schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:41:
[...]

Zo zijn er ook loterijwinnaars. Dat maakt de loterij nog geen goede investering. Ik kan wel allemaal caveats maken get rich quick is niet mogelijk, tenzij je heel veel geluk hebt, of inside info, of .... maar dan wordt het zo'n lange post.
Precies, wat er mist in de discussie is een goede risk:reward overweging.

GME / AMC kan een goede play zijn (geweest of nog steeds) als de verwachtte upside groot genoeg is voor het risico dat je bereid bent te nemen.
Als je 100:1 uitbetaald krijgt op 95:1 kansen dan is je verwachtte opbrengst positief maar je meest waarschijnlijke uitkomst is verlies. Zelfs bij negatief verwachtte opbrengst kan het een investering zijn die je wilt doen (get rich or die trying).

Instappen met te veel geld en onrealistische verwachtingen is vragen om problemen, en ik denk dat dat een goede les is in het algemeen. Alleen nu met GME / AMC etc. zie je het op erg korte termijn gebeuren ipv over langere termijn of op de achtergrond.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:16
Sibylle schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:31:
[...]
Als je 100:1 uitbetaald krijgt op 95:1 kansen dan is je verwachtte opbrengst positief maar je meest waarschijnlijke uitkomst is verlies. Zelfs bij negatief verwachtte opbrengst kan het een investering zijn die je wilt doen (get rich or die trying).
Of, een ander voorbeeld van een investering met een negatief verwacht rendement die je wilt doen; hedgen van risico's die je niet kunt of wilt dragen. Bijvoorbeeld put options kopen als je met leverage werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 19:06
Pistachenootje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:03:
[...]

Ben nog steeds benieuwd wat je hiermee bedoelt te zeggen. Bij mijn weten bestaan er geen Amerikaanse ETFs waar je in mag handelen zonder professional status.
Je hebt gelijk, ik kan niks vinden. Had bij Degiro namelijk een aantal ETF's staan. 1 is van invesco op de nasdaq genoteerd. Wellicht heb ik deze ik het verleden gekocht.
Deze kan ik ook niet vinden bij IB.

Kortom kan helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Ik zie hier iets over het hoofd maar ik kom er niet uit wat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/of80yTJ.png

Koers: $ 164,94 maal 3 stuks = $ 494,82, dat klopt.

Omgerekend volgens de wisselkoers is dat € 413,94 maar DeGiro geeft zoals in de screenshot hierboven te zien is € 413,52 aan. In de CSV export is het net zo, dus het is geen probleem met de weergave op de site. Wat mis ik? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:55
jacobras schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:17:

[Afbeelding]

Omgerekend volgens de wisselkoers is dat € 413,94 maar DeGiro geeft zoals in de screenshot hierboven te zien is € 413,52 aan. In de CSV export is het net zo, dus het is geen probleem met de weergave op de site. Wat mis ik? |:(
Edit: nvm, ik lig al te slapen blijkbaar

[ Voor 5% gewijzigd door evleerdam op 02-02-2021 21:20 ]

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

evleerdam schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Waar haal je jouw wisselkoers vandaan dan?
Die staat ook in de screenshot: 1,1954. Ik heb de omgerekende prijs aanklikbaar gemaakt met de berekening met dat getal erin te kunnen verifiëren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix

[Afbeelding]

Dag later zal Flatex Sweeper over je account gaan en dit bijstellen in overzichten. Dan kloppen de nummers wel. Je automatische ontvangen mail klopt overigens ook. Dus wat je nu in overizchten ziet kloppen nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 02-02-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Qunix schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:21:
[...]

Dag later zal Flatex Sweeper over je account gaan en dit bijstellen in overzichten. Dan kloppen de nummers wel. Je automatische ontvangen mail klopt overigens ook.
Gaat dat naar een losse regel in de transacties? Dit is een verkoop van 19 augustus vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam

[Afbeelding]

Nieuwe poging dan, 0,1% transactiekosten van auto FX.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

evleerdam schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Nieuwe poging dan, 0,1% transactiekosten van auto FX.
Goeie, dat moet het wel zijn. Ik had dat bij de "kosten" in verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

jacobras schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:26:
[...]

In de e-mails worden deze wel weergegeven als kosten, maar in de trader niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sT3qcLayTJB-geEtvkCkfS-0mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OlwqQOGR3uVaVZgJcw5qQj3a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

Chloortablet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:28:
[...]

In de e-mails worden deze wel weergegeven als kosten, maar in de trader niet.
[Afbeelding]
In de transacties CSV export blijkbaar ook niet. Zo wordt het wel lastig om de boel kloppend in Portfolio Performance te krijgen. In de "rekeningoverzicht" CSV export zijn er wel twee regels maar de ene is 0,50 en de andere 0,01 dus dat komt op diezelfde 0,51 uit waar de AutoFX-kosten ontbreken.

[ Voor 22% gewijzigd door jacobras op 02-02-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
jacobras schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:29:
[...]

Wat voor afwijkende waardes kreeg je te zien? Toevallig onder een van de performance-tabs? Waarschijnlijk zag je bij "deposit accounts" ook een negatief bedrag. Als ik het goed begrijp: inbound/outbound houdt in dat de transactie buiten je account om gaat. Je probleem was dat je geen storting op het deposit account had ingevoerd, waardoor die negatief kwam te staan. Althans, dat was het bij mij. Na een storting invoeren kon ik importeren zonder de convert-optie in te schakelen. Volgens mij is dat beter ook, want nu klopt het gehele plaatje van storting tot aankoop. Het is in ieder geval completer.

Qua toewijzing doe ik hetzelfde alleen voer ik eerst de securities handmatig in zodat ze allemaal een werkende koers hebben. Bij de import match ik op ISIN. Transactie verder in euro, dus "Value" zet ik op de kolom met het bedrag in euro. Nadeel daarvan is wel dat bij de koers in USD de aankoop als groen bolletje in EUR erop wordt geramd. Eens kijken hoe dat te fixen is.

Update: het volgende werkt voor mij. Mijn account is in EUR. Ik voeg een aandeel eerst toe op basis van ISIN en selecteer USD als currency. Vervolgens kies ik bij het importeren voor "Value" het totaalbedrag in EUR (incl. fees) en zet ik de wisselkoers van de DeGiro export op "Exchange Rate". De transactie blijft dan in euro's te zien maar op de chart wordt het puntje in dollars geplaatst :) Reden dat ik het aandeel toevoeg vóór importeren is dat na importeren het niet mogelijk is de currency aan te passen omdat er een gekoppelde transactie is.

Ik vond overigens deze uitgebreide uitleg over Portfolio Performance zeer behulpzaam: https://indexfundinvestor...th-portfolio-performance/
Oke vanaf het begin. Ik maak een heel nieuw bestand aan. Dan moet je een securities en reference en daarna een cash account een naam geven. Ik weet niet zo goed wat ze daar mee bedoelen. Dus ik vul daar "DEGIRO" in bij alledrie en klaar. Dat zal wel al niet de "perfecte methode" zijn ;)

Hierna importeer ik de CSV met toewijzing van de belangrijkste zaken. Ik kies voor waarde voor de rij die reeds geconverteerd is naar EUR vanuit USD - dat zal ook al wel niet perfect zijn ihkv conversie etc., maar maakt het wel simpeler. Daarna klik ik op next en vervolgens dus op "convert buy/sell transactions into inbound/outbound deliveries". Doe ik dat laatste niet, dan klopt er helemaal niets meer van. Bij deposit account staat dan een negatief bedrag van ongeveer het totaal bedrag op mijn DEGIRO account. Precies wat jij zegt inderdaad.

Maar jij voegt dus handmatig de stortingen toe? Dat lijkt me best veel werk, aangezien ik door de tijd heen best wel wat heen en weer gestort heb. Met die convert-optie is het allemaal veel simpeler en hoef ik de securities ook niet handmatig in te voeren. Dat gebeurt allemaal automatisch bij mij vanuit de CSV import. Moet nog wel even dingen als "VWRL.AS" en Yahoo Finance instellen voor koersupdates.

Uiteindelijk scheelt het bij mij maar een tientje o.i.d. met wat er werkelijk op mijn account staat, dus niet per se iets om over wakker te liggen. Vind het met deze minimale moeite wel prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Weet iemand een Nederlandse of Europese site/register vergelijkbaar met https://www.sec.gov/? Waar je formulieren kan bekijken over ownership en trading kan zien. Via het UBO-register kom ik weer uit op de website van de KvK waar je tegen betaling uittreksels kan aanvragen.

Her en der verschijnen er berichten over een IPO van WeTransfer. Voor zover ik kan zien is het een onderdeel van WeRock B.V. met als andere grootste aandeelhouder Holland Private Equity B.V. en Highland Europe (Geneva) SARL. Hoe zouden jullie WeTransfer waarderen als aandeel?

edit:
The major shareholders are Highland Capital Partners with a 57.6% stake, the STAK with 19%, and HPE Growth with 13.5%. HPE Growth led a 35 million euro funding round in the company in August 2019.

[ Voor 53% gewijzigd door Odeklontje op 02-02-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
jacobras schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:26:
[...]

Ja ik ook. Of een al aangepaste koers.

Daarnaast staat in het kosten overzicht: * verwerkt in aan- en verkoop prijs.

Dus op basis daarvan zou je ook een al gecorrigeerde koers verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras

jacobras

Developer

WizZie- schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:38:
[...]

Daarna klik ik op next en vervolgens dus op "convert buy/sell transactions into inbound/outbound deliveries". Doe ik dat laatste niet, dan klopt er helemaal niets meer van. Bij deposit account staat dan een negatief bedrag van ongeveer het totaal bedrag op mijn DEGIRO account. Precies wat jij zegt inderdaad.
Dat negatieve bedrag klopt. Het "deposit account" is waar het geld vandaan komt en het "securities
account" is waar de aandelen in bewaard worden. Het probleem is dat je een storting van geld in dat deposit account mist. Daarom raakt het bedrag negatief en kloppen verdere getallen ook niet. Nadat ik even de stortingen invoerde (rechtermuiskop » deposit op het account) met de juiste transactiedatum klopte het bedrag (bijna, iets met AutoFX-conversie waar ik hierboven naar vroeg :+)
WizZie- schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:38:
[...]

Maar jij voegt dus handmatig de stortingen toe? Dat lijkt me best veel werk, aangezien ik door de tijd heen best wel wat heen en weer gestort heb. Met die convert-optie is het allemaal veel simpeler en hoef ik de securities ook niet handmatig in te voeren. Dat gebeurt allemaal automatisch bij mij vanuit de CSV import. Moet nog wel even dingen als "VWRL.AS" en Yahoo Finance instellen voor koersupdates.
Nee, ik voeg handmatig de securities toe, de aandelen, inclusief inderdaad de ticker en Yahoo Finance. Daarna importeer ik vanuit de CSV alle transacties zodat die in één keer snel gedaan zijn inclusief alle aan- en verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[Afbeelding]

Dit heb ik eerder gezien. Het transactieoverzicht probeert de kosten te herconstrueren maar er wordt ergens fout gerekend. Volgens mij heb ik hier eerder over geschreven maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Als ik het mij goed herinner heeft het met de AutoFX kosten te maken die dubbel toegepast worden. Het verschil zou dan ongeveer 0,1% moeten zijn.

De bedragen die je ziet bij het rekeningoverzicht zouden wel correct moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 02-02-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Waarschijnlijk nog een leek vraag over PP.

Ik ben er nu met een nep portfolio een beetje mee aan het verkennen. Ik zie alleen niet wanneer ik een aandeel verkoop de "earnings" terug in "earning & expenses" wel alle transactiekosten, maar niet als ik bijvoorbeeld 200 euro winst met een aandeel heb.

Ik gebruik de buy en sell optie binnen PP.

Zijn dit gewoon de juiste opties of moet ik hiervoor iets anders gebruiken zodat het programma wel de inkomsten genereert in de tabellen/grafieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 01:15
Zr40 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:49:
[...]

De bedragen die je ziet bij het rekeningoverzicht zouden wel correct moeten zijn.
Inderdaad, alle bedragen in het rekeningoverzicht zijn wel correct (incl. alle valutaconversies). Deze waarden voer ik in PP en zijn tot op de cent correct tussen PP en DeGiro 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:52:
Waarschijnlijk nog een leek vraag over PP.

Ik ben er nu met een nep portfolio een beetje mee aan het verkennen. Ik zie alleen niet wanneer ik een aandeel verkoop de "earnings" terug in "earning & expenses" wel alle transactiekosten, maar niet als ik bijvoorbeeld 200 euro winst met een aandeel heb.

Ik gebruik de buy en sell optie binnen PP.

Zijn dit gewoon de juiste opties of moet ik hiervoor iets anders gebruiken zodat het programma wel de inkomsten genereert in de tabellen/grafieken?
Earnings in PP omvat alleen dividend en rente. Gerealiseerde of ongerealiseerde koerswinst (of verlies) telt daar niet bij mee. Ik kijk zelf vrijwel nooit naar deze weergave.

Als je het in grafiekvorm in euro's wil zien dan zou je dat kunnen doen met een asset chart (de chart direct onder statement of assets). Daar kan je naast de portfoliowaarde ook het totaal aan stortingen toevoegen. Dan zie je het verschil visueel.

Zelf vind ik het resultaat in procenten nuttiger. Dat kan je maken met een performance chart.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 02-02-2021 21:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
EvilTurkey schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Even namens mijzelf iedereen die mij verder heeft geholpen bedanken en anderen die er grappen maakten ook. Ik ben 45 jaar en in al die jaren nooit iets aan aandelen gekocht maar wilde het leren. Ik weet dat jullie hier een actieve community hebben en respecteer jullie regels. Helaas heb ik met mijn post wellicht mensen gekwetst die hier dagelijks posten en hun informatie ophalen.

Nu maak ik dus dankzij jullie hulp gebruik van fool.com iex.nl marketwatch.com en van simply.wall.
Met mijn eerste 5000 euro heb ik nu aandelen van abn, shell, pfizer, nokia en galapagos gekocht.

Dank jullie wel en ga nu leren hoe ik met deze aandelen moet omgaan en welke ik nog meer zou kunnen aanschaffen.
Heel netjes dat je eigen keuze hebt gemaakt. Velen durven dit niet aan en blijven vrolijk sparen. De tijd zal leren of hoe het gaat lopen. Als je in aandelen wilt beleggen, probeer dan wel te gaan spreiden en meerdere bedrijven aan te houden. Liefst 50 of meer. En laat 1 positie niet te groot worden. Koop dan niet nog meer posities hierin. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:00:
[...]

Op de korte termijn is elk aandeel handelswaar en kan het alle kanten op. Op de lange termijn weerspiegelt elk aandeel wat het onderliggende bedrijf waard is. Dat is altijd al zo geweest. Alleen is “lange termijn” een flexibel begrip. Soms is dat een kwestie van dagen, soms een kwestie van jaren.
Dat zou betekenen dat Tesla ofwel de (hoge) verwachtingen waarmaakt , ofwel er volgt een correctie om tot de juiste waardering te komen?
Of is Tesla een uitzondering die altijd "duur" blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 02-02-2021 22:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Doet mij een beetje denken aan een opa die zijn huis verkocht en met dat geld SNS aandelen had gekocht. SNS was destijds een systeembank en zoun worden gered door de Nederlandse staat. En dat gebeurde, Echter de aandeelhouders werden allemaal hun aandelen ontnomen. Daarna kreeg de beste man nog een belastingaangifte van een paard duizend euro's.
Ook iemand die dacht even snel en makkelijk zonder risico rijk te worden.
Ga NOOIT op je oude dag alles in zetten op 1 gok !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

EvilTurkey schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Even namens mijzelf iedereen die mij verder heeft geholpen bedanken en anderen die er grappen maakten ook. Ik ben 45 jaar en in al die jaren nooit iets aan aandelen gekocht maar wilde het leren. Ik weet dat jullie hier een actieve community hebben en respecteer jullie regels. Helaas heb ik met mijn post wellicht mensen gekwetst die hier dagelijks posten en hun informatie ophalen.

Nu maak ik dus dankzij jullie hulp gebruik van fool.com iex.nl marketwatch.com en van simply.wall.
Met mijn eerste 5000 euro heb ik nu aandelen van abn, shell, pfizer, nokia en galapagos gekocht.

Dank jullie wel en ga nu leren hoe ik met deze aandelen moet omgaan en welke ik nog meer zou kunnen aanschaffen.
Waarom volg je het advies van @Zr40 (toch wel iemand met veel ervaring ;)) niet op en neem je geen VWRL of NT World?
Dit staat los van de keuze die je hebt gemaakt, met wat geluk haal je net een gelijk rendement als VWRL, waarom dan zoveel risico lopen ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Laatst online: 20:17
Toch even benieuwd of DFV nog in GME zit.
13.6 miljoen verlies vandaag. Wat moet er dan door je heengaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-y97-jWqbCOmAhaaj89V8RmjbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M6LeNYLMp1F1q33oxsl0uf8K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Laatst online: 20:06
jan390 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:34:

[Afbeelding]
Denk niet veel, gezien hij ook 13 miljoen al heeft gecashed.

Van 50k>13 miljoen is nog steeds een dikke winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

phantom09 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Doet mij een beetje denken aan een opa die zijn huis verkocht en met dat geld SNS aandelen had gekocht. SNS was destijds een systeembank en zoun worden gered door de Nederlandse staat. En dat gebeurde, Echter de aandeelhouders werden allemaal hun aandelen ontnomen. Daarna kreeg de beste man nog een belastingaangifte van een paard duizend euro's.
Ook iemand die dacht even snel en makkelijk zonder risico rijk te worden.
Ga NOOIT op je oude dag alles in zetten op 1 gok !
Mijn opa kocht in de jaren 70 Shell om het in de jaren 90 met "flinke" winst te verkopen.
Daar kreeg ie later enorme spijt van, toen het nogeens flink hoger stond.
Gemist rendement is ook pijnlijk , misschien net zo pijnlijk als negatief rendement :P.
(Verklaart de GME hype ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Laatst online: 20:17
xminator schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:35:
[...]

Denk niet veel, gezien hij ook 13 miljoen al heeft gecashed.

Van 50k>13 miljoen is nog steeds een dikke winst.
Fair point, maar beginnende met 50K "speel" je toch niet dagelijks met dit soort bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
jan390 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:40:
[...]

Fair point, maar beginnende met 50K "speel" je toch niet dagelijks met dit soort bedragen.
Maar het mooie is dat zijn originele thesis juist was, wat dat betreft dus heel erg indrukwekkend. Hij heeft natuurlijk geluk gehad dat het zo gelopen is, maar hij heeft de mogelijkheid dat het zo zou lopen gezien en gegrepen.

De aandelen staan nog altijd onder grote 'druk' van de hedge fondsen, de activiteit rondom de brokers, media en aankoop/verkoop is nog altijd opvallend. Er geloven nog genoeg HODL'ers in dat er een mogelijkheid is tot een nieuwe piek in prijs. Als hij dat zelf ook denkt dan is het geen wonder dat hij houdt, we zullen zien :-)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
jacobras schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Gaat dat naar een losse regel in de transacties? Dit is een verkoop van 19 augustus vorig jaar.
Sinds overname van Flatex: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sport_Life schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Dat zou betekenen dat Tesla ofwel de (hoge) verwachtingen waarmaakt , ofwel er volgt een correctie om tot de juiste waardering te komen?
De beurswaarde van een bedrijf als Tesla klopt met de huidige waarde als de groei stagneert en de markt stabiel is.
Als ze verwachtingen niet waarmaken (of men verwacht dat ze ze niet waar kunnen maken) dan volgt een correctie naar beneden. Maar als ze boven verwachting presteren kun je ook een correctie omhoog verwachten.

De stijging van 750% vorig jaar kwam dan ook niet omdat de productie met 35% omhoog ging. Maar in 2019 dacht nog een hele grote groep investeerders dat ze waarschijnlijk failliet gaan, al hun marktaandeel kwijt raken zodra de grote jongens instappen, of dat elektrische auto's niks worden. En de meeste daarvan hebben die mening in 2020 bijgesteld. Vooral omdat ze nu winst maken en in de S&P500 zitten.

Nu is het grootste discussiepunt: Hoe snel zijn zelfrijdende auto's mogelijk? En gaat Tesla (een van) de eerste zijn? Want de eerste die dat oplost, kan een paar triljard bijschrijven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 15:38
RocketKoen schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:19:
Want de eerste die dat oplost, kan een paar triljard bijschrijven.
Lijkt me onwaarschijnlijk, een triljard is net zoveel als de wereldeconomie in 10 miljoen jaar produceert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
hostname schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:27:
[...]

Lijkt me onwaarschijnlijk, een triljard is net zoveel als de wereldeconomie in 10 miljoen jaar produceert ;)
Ah uhm, slechte vertaling uit het engels.
Biljoen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:29:
[...]

Ah uhm, slechte vertaling uit het engels.
Biljoen.
Zullen we anders biljoen doen? Straks gaan we allemaal nog Tesla kopen. :P
Het Engelse woord billion is een zogenaamde valse vriend. Het Engelse billion is wat in het Nederlands een miljard genoemd wordt, dus 1000 miljoen of 1.000.000.000 (10^9). Deze betekenis was oorspronkelijk tot het Amerikaans-Engels beperkt, maar is thans ook in het Brits-Engels de norm.[1]

Een biljoen heet in het Engels trillion (1000 × 1000^3).
Wikipedia: Biljoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

RocketKoen schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:19:
[...]
Nu is het grootste discussiepunt: Hoe snel zijn zelfrijdende auto's mogelijk? En gaat Tesla (een van) de eerste zijn? Want de eerste die dat oplost, kan een paar triljard bijschrijven.
Ik zie de zelfrijdende auto komende jaren nog niet direct de normale auto uit de markt drukken. Is misschien interesant als lange termijn invenstering. Maar tesla zal dan wel boven de concurentie uit moeten blijven want vag maakt grote sprongen. En ook azie zit niet stil.

Ik zie de zelfrijdende auto vooral als vervanging van taxis en bussen. Geen chauffer nodig. Kan dag en nacht blijven rijden (laadpaal daargelaten) en carsharing is in opkomst. Alleen betalen als je er gebruik van wil maken. Elektrische auto's gaat over efficientie. Zorgen dat een brok ijzer niet bijna de hele dag parkeerplek loopt in te nemen zie ik als de volgende stap voor meer efficientie.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Broodje_Aap schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:58:
[...]

De vraag is meer: hoeveel is ingeprijst en kan Sony die verwachting overtreffen?
Wat een beetje in het jaarrapport naar voren komt is dat hun financiele tak een grotere % van hun totaal resultaat is. Sony Financial services is vooral verzekeringen en verzekering brokerage wat een zeer competititie markt is in Japan en waar toch niet de core capabilities van Sony liggen.

Het is wellicht vertekend omdat de PS5 in 2020 is gelanceerd en die cijfers pas in 2021 te zien zijn. Dat zal hun gaming segement resultaat boosten.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:49:
VIX: CBOE S&P 500 volatility index https://www.cboe.com/tradable_products/vix/

Afbeelding

Er zijn al correcties geweest op de 27e en 29e van 2 tot 3% per keer. De S&P 500 index staat nu iets in de min ten opzichte van een maand geleden.
De volatility index VIX is weer teruggevallen naar 26 en het niveau van de S&P 500 ligt nu weer hoger dan voor de VIX stijging. Dit viel samen met de r/WallStreetBets toestanden en misschien hebben de verschillende liquidatieacties hieraan bijgedragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aX9LtvKqboV-bcm2oY68CtN5YUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QJY7k2wwoaofot57CkpkxqoP.png?f=user_large

Ik denk nog steeds dat er een flinke bubbel is in de S&P 500 door de erg hoge koers/winst verhoudingen van veel aandelen waarvoor geen geloofwaardige fundamentele verklaring is. Investeren in de Europese markt zou verstandiger zijn, ware het niet dat als de beurzen in de VS dalen Europa meestal mee gaat. Als je voorzichtig in Europa investeert heb je daardoor naast een lager rendement ook kans dat het omlaag gaat en ook nog eens dat het heel lang duurt voordat de indexen weer op het oude niveau zijn. Het duurde 9 jaar voordat de AEX weer terug was sinds de crisis in 2008. In de VS duurde het maar 5 jaar (2007-2013). Hoewel ik weet dat het onverstandig is, neig ik daarom toch naar beleggen in de VS.

Momenteel is mijn stand over ruim 2 maanden +7,13% (36% op geannulariseerd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
mrmrmr schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 06:05:
[...]
Investeren in de Europese markt zou verstandiger zijn, ware het niet dat als de beurzen in de VS dalen Europa meestal mee gaat.
Mwa, genoeg periodes waarin Europa het echt beter deed dan de VS. Bijvoorbeeld van 2000 tot 2010 nog. VS deed toen -0.3%, Europa +2%. link

Van 2010 tot 2020 deed de VS het weer beter, wie weet wat 2020 tot 2030 brengt... Niemand, daarom spreid ik gewoon.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 03-02-2021 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
jan390 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:34:

[Afbeelding]
Gewoon standaard best practice van DCA. Maar in dit geval niet vanuit aankoop perspectief maar verkoop, winst veilig stellen en met 'extra extra winst' beetje doorspelen.

Dus waarschijnlijk simpelweg wat iedereen in zijn positie meemaakt. Niks, jezelf in de arm knijpen en constant F4 totdat het besef doordringt dat die 13m echt is. Hij stond op +33m, heeft ergens goed gecashed en >13m veilig gesteld. De rest boeit niet meer, zelfs als het letterlijk naar de 0,- gaat is hij set for life.
Als de shock over is leuke autos/woningen kopen voor jezelf en misschien directe familie en pakweg 5-10m wegzetten in ETF's om heel erg royaal van te leven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Ik denk nog steeds dat er een flinke bubbel is in de S&P 500 door de erg hoge koers/winst verhoudingen van veel aandelen waarvoor geen geloofwaardige fundamentele verklaring is. Investeren in de Europese markt zou verstandiger zijn, ware het niet dat als de beurzen in de VS dalen Europa meestal mee gaat. Als je voorzichtig in Europa investeert heb je daardoor naast een lager rendement ook kans dat het omlaag gaat en ook nog eens dat het heel lang duurt voordat de indexen weer op het oude niveau zijn. Het duurde 9 jaar voordat de AEX weer terug was sinds de crisis in 2008. In de VS duurde het maar 5 jaar (2007-2013). Hoewel ik weet dat het onverstandig is, neig ik daarom toch naar beleggen in de VS.

Er is wel een fundamentele verklaring: negatieve rentes. Aandelen hoeven geen 7% op te brengen vs 3-4% van spaarrekeningen/deposito's/obligaties, maar simpelweg langdurig >2% rendement is al aanzienlijk meer.

Bijvoorbeeld 'govt' pak je nu iets van 0,2%/jaar terwijl je een premium betaald. Deposito's kom je al snel uit op max 0,7% bij >5 jaar vast op een niet-discutabele-bank (hallo icesave). Spaarrente is momenteel iets van vroegah om je kids over te vertellen.

Dat staat een veel hogere waardering toe, bijvoorbeeld op de defensievere aandelen die daardoor ipv P/E 15-20 range rustig in de 25-40 range prima return kunnen geven. Kijk je naar de groten op aarde in verschillende sectoren (KO/ITW/AWW) zijn dat ook de getallen die je terug vindt.

Nog altijd 1-3% return per jaar aan dividend, dus zolang je niet verkoopt en een gediversifieerd portfolio hebt versla je alle renteproducten met gemak totdat er op fundamenteel niveau weer iets verandert. Maar als er fundamenteel iets verandert dat de koers inzakt (elders hogere rente), zal ook het premium op bonds inzakken (=hogere rente) dus je hebt eigenlijk hetzelfde onderliggend risico overal.

Dat laatste, overal hetzelfde premium/risico, is weer een bewijsstuk dat er wel degelijk een fundamentele basis is aan de relatief hoge waarderingen.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 03-02-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
[...]

De volatility index VIX is weer teruggevallen naar 26 en het niveau van de S&P 500 ligt nu weer hoger dan voor de VIX stijging. Dit viel samen met de r/WallStreetBets toestanden en misschien hebben de verschillende liquidatieacties hieraan bijgedragen.

[Afbeelding]

Er is een bubbel in alle assets. Als 25% van alle dollars ooit worden geprint in 2020, dan weet je dat er monetaire en asset inflatie ontstaat. Nog geen prijsinflatie voor de retailer door het cantillion effect, maar dat komt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:16
bikabob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:29:
[...]

Er is een bubbel in alle assets. Als 25% van alle dollars ooit worden geprint in 2020, dan weet je dat er monetaire en asset inflatie ontstaat. Nog geen prijsinflatie voor de retailer door het cantillion effect, maar dat komt nog wel.
Hier spreek je jezelf tegen. Op het moment dat de beurs stijgt vanwege asset price inflation/na-ijlend effect lage rente (2e reden, genoemd door Xanaroth) dan is er toch geen sprake van een bubbel? De prijs is immers logisch verklaarbaar en redelijk gevalueerd naar de huidige omstandigheden.

When money dies van Adam Fergusson is dan wel een leuke.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 03-02-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
scoobs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Hier spreek je jezelf tegen. Op het moment dat de beurs stijgt vanwege asset price inflation/na-ijlend effect lage rente (2e reden, genoemd door Xanaroth) dan is er toch geen sprake van een bubbel? De prijs is immers logisch verklaarbaar en redelijk gevalueerd naar de huidige omstandigheden.

Of het dan een bubbel is is meer een semantische discussie. Misschien een waardedaling van fiat en een bubbel in de assets? De echte inflatie is toch een stuk hoger als je dingen als huizen en bedrijven meeneemt.

Ik ga die even checken, ben wel fan van kritiek op het keynesiaanse geldyssteem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Sport_Life schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Waarom volg je het advies van @Zr40 (toch wel iemand met veel ervaring ;)) niet op en neem je geen VWRL of NT World?
Dit staat los van de keuze die je hebt gemaakt, met wat geluk haal je net een gelijk rendement als VWRL, waarom dan zoveel risico lopen ? :P
Ik ben ook van mening dat voor beginnende beleggers en eigenlijk iedereen die voor oudedagsvoorziening (aangenomen dat dat het doel van @EvilTurkey is) aan het beleggen gaat, fondsen en ETF's de beste (en misschien wel enige) keuze zijn.
Geloof me, ik heb het jaren geprobeerd met losse aandelen, maar onder de streep veel te weinig rendement gehaald. Had ik toen alles in ETF's gestoken was ik nu een stuk rijker geweest.
Pak wat World, S&P500, ga er op zitten en koop wat bij.

[ Voor 3% gewijzigd door page404 op 03-02-2021 09:49 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:31
Sport_Life schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Mijn persoonlijke mening is dat Tesla op de huidige prijs een bijzonder slechte investering is, ja. Met een hoop prijs-agnostische aandeelhouders die geloven in het verhaal en niet in de cijfers (net als in GameStop) en die uiteindelijk het deksel op hun neus krijgen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het aandeel dit jaar of volgend jaar keldert. Kan ook een soort Microsoft-scenario worden: een koers die decennia stilstaat terwijl het bedrijf groeit als kool.

Maar wat weet ik er van. Misschien nemen ze de wereld (en Mars) over, misschien gaat de koers dit jaar weer keer tien. En als ze maar genoeg aandelen kunnen plaatsen op de huidige prijs groeien ze vanzelf in hun waardering. Ik volg het graag vanaf de zijlijn in elk geval. De aannames die ik moet doen om de huidige koers goed te praten zijn (voor mij) veel te optimistisch.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 03-02-2021 09:40 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
writser schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:40:
[...]

Mijn persoonlijke mening is dat Tesla op de huidige prijs een bijzonder slechte investering is, ja. Met een hoop prijs-agnostische aandeelhouders die geloven in het verhaal en niet in de cijfers (net als in GameStop) en die uiteindelijk het deksel op hun neus krijgen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het aandeel dit jaar of volgend jaar keldert. Kan ook een soort Microsoft-scenario worden: een koers die decennia stilstaat terwijl het bedrijf groeit als kool.
Ik heb gisteren het interview van Sandy Munro met Elon Musk gezien (echt goud voor iedereen die Tesla volgt) en er zit nog ongelovelijk veel in het vat. Tesla koers is no way uitgeraast.

Disclaimer: ik spreek voor eigen boek ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:50
DJTimo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:47:
[...]
Ik heb gisteren het interview van Sandy Munro met Elon Musk gezien (echt goud voor iedereen die Tesla volgt) en er zit nog ongelovelijk veel in het vat. Tesla koers is no way uitgeraast.

Disclaimer: ik spreek voor eigen boek ;)
Ondertussen is Elon wel van Twitter af en heb ik nu geen idee meer waar ik in moet investeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
-Splash- schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Ondertussen is Elon wel van Twitter af en heb ik nu geen idee meer waar ik in moet investeren. :+
:+ :D :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:40:
[...]
prijs-agnostische aandeelhouders
_O- Prijs-agnostisch. Love it. Deze ga ik onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
page404 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Ik ben ook van mening dat voor beginnende beleggers en eigenlijk iedereen die voor oudedagsvoorziening aan het beleggen gaat, fondsen en ETF's de beste (en misschien wel enige) keuze zijn.
Geloof me, ik heb het jaren geprobeerd met losse aandelen, maar onder de streep veel te weinig rendement gehaald. Had ik toen alles in ETF's gestoken was ik nu een stuk rijker geweest.
Pak wat World, S&P500, ga er op zitten en koop wat bij.
Is dit niet een erg persoonlijk iets? Ik ken ook mensen die in losse aandelen 'investeren' en dan FOMO op een piek instappen of in blinde paniek verkopen als de koersen dalen (zoals in Maart). Er zijn zat mensen die, al zal het deels geluk zijn, dik rendement halen met de inkoop van losse aandelen. Kijk maar eens naar iedereen die Tesla bulls hebben geloofd en gehouden... Zelfde voor de crypto gekkies :+

Ik zie ook zat mensen die in SPACs traden en die 1-4 maanden vast houden en goed geld verdienen, als je de tijd hebt om hier actief mee bezig te zijn en je enigzins weet wat je doet kan het best wat opleveren. Moet je natuurlijk de risico's ed wel kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:31
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:51:
[...]

_O- Prijs-agnostisch. Love it. Deze ga ik onthouden.
Uiteraard niet zelf bedacht .. pagina 4. Maar goed, de schrijver zit al jaren helemaal verkeerd betreft Tesla, dus wat weet hij er van :) . Die zit vast in de oude paradigma’s, alles is veranderd, revolutie, game-changers, owning the suits, HODL, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 03-02-2021 10:10 ]

Onvoorstelbaar!

Pagina: 1 ... 74 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.