Grazias voor je uitgebreide uitleg!Zr40 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:29:
[...]
Geloof mij, als ik zelf al dat detail moest bijhouden dan zou ik het ook niet doen. Portfolio Analyst van IB doet het meeste werk, ik pluk alleen de cijfers en grafieken eruit en schrijf een leuk verhaaltje.Alleen aantal transacties, aantal posities en de leverage cijfers bereken ik zelf want die staan niet in die rapportages.
[...]
Zo kijk ik er ook naar. De enorme dalers kan ik wel sluiten, maar dat bevrijdt zo weinig kapitaal dat het bijna de moeite niet waard is. En je mist een eventueel herstel. Zie bijvoorbeeld Luckin Coffee, een positie die ik een half jaar geleden heb gesloten op $4.58 omdat ik geen mogelijkheid tot herstel zag. Die handelt nu weer op $10.95.
[...]
Inderdaad dat laatste. Buy & hold, en nu dit keer een paar verkocht.
Je weet dat ik leverage gebruik. Met mijn netto cash saldo houd ik eigenlijk geen rekening. Ik maak gebruik van een box spread om tegen effectief negatieve rente te lenen (nb: dit is géén "gratis geld"!). Wat voor mij belangrijk is om in de gaten te houden zijn portfolio delta en de maintenance margin. Het eerste bepaalt hoeveel effect een beweging heeft op mijn portfolio, het tweede bepaalt mijn 'margin cushion'; hoeveel ruimte ik heb voordat posities geliquideerd worden. Beiden mogen niet te hoog worden.
[...]
Het lukt mij prima. Het mooie van buy & hold is dat ik er niet dagelijks op hoef te letten. Ze lopen niet weg als ik even niet kijk.Dat is ook een van de redenen waarom ik deze maandupdates maak, dan kijk ik naar de meest opvallende stijgers en dalers en de redenen daarvan. Maar in principe zou ik nog prima kunnen slapen als ik bij wijze van spreken drie jaar niet meer zou inloggen.
De optieposities daarentegen hebben wel iets meer aandacht nodig. Ik heb in grote lijnen twee soorten optieposities: korte en lange termijn. De korte termijn posities vereisen een actie iedere drie maanden, denk daarbij aan covered calls of diagonal spreads. De lange termijn posities hoef ik pas na een jaar of twee iets mee te doen. Denk aan synthetic longs, bull call spreads, of calls. Early assignment blijft altijd mogelijk, het zou dus kunnen gebeuren dat ik onverwacht de volgende dag een handeling moet verrichten.
Over de optieposities schrijf ik meestal niet in mijn maandupdates. Ik laat die ook buiten beschouwing bij de top/bottom 3.
[...]
Stel, mijn portfoliowaarde is 1000 euro. Met een portfolio delta van 120% heeft een X stijging of daling van mijn holdings een X * 1,2 effect op mijn portfoliowaarde. Dus stel dat al mijn holdings met 10% stijgen, dan stijgt mijn portfoliowaarde met 1000 * 120% * 10% = 120 euro. Zonder leverage, dus met een portfolio delta van 100%, zou dit 100 euro zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk ook bij een daling.
Portfolio delta houdt ook rekening met de mate waarop opties voor leverage zorgen. Stel dat ik een call bezit met een delta van 0,4 op dit moment. Dan beweegt de waarde van die call evenveel (uitgedrukt in geld, niet als percentage!) als 100 * 0,4 van het onderliggende aandeel zou doen.
Voor de berekening van portfolio delta gebruik ik "Delta dollars" gedeeld door portfoliowaarde. Delta dollars is delta vermenigvuldigd met de waarde van het (onderliggende) aandeel. Als het (onderliggende) aandeel 10% stijgt (of daalt) dan stijgt (of daalt) de waarde van die positie met 10% van delta dollars.
Delta voor een aandeel is altijd 1 (want waarde van je positie stijgt of daalt altijd even hard als de waarde van het aandeel), voor opties ligt dit tussen 0 en 1.
Ik denk dat portfolio delta de beste indicator is van de mate van leverage die je gebruikt. Natuurlijk niet perfect - stel dat ik voor 1000 euro long ben in een aandeel en voor 1000 euro short in een ander, en verder geen andere posities heb, dan komt er 0 uit.
Ik heb het geloof ik voor elkaar gekregen hiermee.Jazsie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:33:
[...]
Alleen nog uit vogelen hoe ik DEGIRO kan importen...
Alhoewel het niet op de cent nauwkeurig is, maar wel heel dicht in de buurt komt. Volgens mij import hij bijvoorbeeld geen aansluitkosten op de diverse beurzen. Als iemand hoe het wel op de cent nauwkeurig kan hoor ik dit natuurlijk graag