Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.217 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:42
Panzer_V schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:00:
De eerste maand van dit jaar zit er weer op. Tijd voor een snelle terugblik.

Ik heb in januari een rendement van 2,0% procent weten te behalen. De koersdaling van de laatste week heeft veel van het rendement teniet gedaan. Toch niet slecht voor een maandrendement ;)

@Zr40 , worden wij deze maand weer getrakteerd op zo'n prachtig overzicht van jou?
Hoe doe jij rendement berekenen? Verschil van totaal balans (dus inclusief open orders etc) tegenover de maand ervoor?

Nooit rendement bij gehouden aangzien ik alles terug investeer, maar ben wel benieuwd wat ik haal

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 19:39

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Ik ben een beginnende belegger, en zou graag wat advies willen vragen een aandeel van Sony.

Ik bezit op dit moment een aantal aandelen in AAPL, MSFT, NKE en SNOW. Elk 1 aandeel, SNOW had ik hierbij gekocht op het moment dat het op de aandelen markt is gekomen. Hierbij had het een winst van 100 euro, maar helaas niet gepakt... (Voor mij best een groot bedrag, als student zijnde)

Ik vroeg me af hoe mensen nu tegen het aandeel van Sony kijken? Ik gok dat het een redelijk veilige long-term investering is, maar vraag me dan wel enigszins af op wat voor termijn dit zou zijn. Ook weet ik niet echt of het juist nu het moment is om in te springen bij Sony, omdat het in een dal is (en ik weet nog niet of die weer omhoog gaat), uiteraard weten jullie dat waarschijnlijk ook niet, maar ik dacht ik waag eens een gok en plaats een reactie op dit forum.

Mijn broker is overigens Degiro. Daarnaast beleg ik ook in fondsen met Robeco, daar zit een wat groter bedrag in, en ben in ingesprongen toen corona de markt naar beneden haalde.

Alle advies is natuurlijk welkom!

P.S. ik zie dat dit forum een ZT (Zero-Tollerance?) forum is, waar kan ik exact de regels van dit forum vinden, op de voorkant nog niets gezien.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:22

tomtom901

Moderator General Chat
Chief schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Wil niet zeggen dat ik daarmee altijd gelijk heb. Alles wat ik hier post is mijn persoonlijke mening.
Uiteraard, maar geeft wel een extra dimensie aan het perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Broodje_Aap schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:53:
Ik ben een beginnende belegger, en zou graag wat advies willen vragen een aandeel van Sony.

Ik vroeg me af hoe mensen nu tegen het aandeel van Sony kijken? Ik gok dat het een redelijk veilige long-term investering is, maar vraag me dan wel enigszins af op wat voor termijn dit zou zijn. Ook weet ik niet echt of het juist nu het moment is om in te springen bij Sony, omdat het in een dal is (en ik weet nog niet of die weer omhoog gaat), uiteraard weten jullie dat waarschijnlijk ook niet, maar ik dacht ik waag eens een gok en plaats een reactie op dit forum.
Ik weet verder weinig van het aandeel, maar van belang lijkt me dat jij weet waarom je het wilt en niet een ander aandeel of sparen. Veiligheid lijkt me slechte reden. Sparen, dat is veilig. En anders wereldindex. Waarom denk jij dat Sony beter is dan talloze andere aandelen of sparen? Dat is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:32

Tuxie

En WeL nU!

TheDeuce schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Dat is behoorlijk risicovol, je zou bijv. een kleine positie in een market maker als Flow Traders of Virtu kunnen nemen; dat heb ik begin vorig jaar gedaan en als minder risicovol ervaren.
Same here. By hoge volatiliteit in maart aandeel flow genomen. Ik blijf bijna altijd wel bij mijn portfolio (geen panic sells) alleen hedge ik soms met wat cash dat ik heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilTurkey
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-07-2023

EvilTurkey

New World Order

500 aandelen nokia gekocht voor 3,80. verwacht dat ze na 5 februari gaan verdubbelen. Ñu huawei out of the picture is al 5g leverancier voor de telco's mag nokia dit allemaal gaan uitvoeren. zijn er nog andere deals ik niet mag missen?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_De_Beer
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 08:29
Ligt bij iemand anders DEGIRO ook plat? Koersen updaten niet meer, kan geen buy/sell orders meer plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
k995 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Er zijn geen "valse stock" dat is gewoon reddit. / WSB onzin.

Voor dit startte had retail een 30% en grote instellingen een 70%, hier is voor zover ik zie niks illegaal aan de hand en denken mensen die vooral omdat ze gewoon er amper iets van kennen en denken dat iets illegaal is.
Ik ben het artikel door aan het lezen en proberen te begrijpen. Kan jij uitleggen waar de grote hoeveelheid "failure to deliver" vandaan komt? Aangezien je het redelijk snel afdoet als onzin.

"How many shares of GME failed to deliver? 1,787,191. As the white papers points out, the true number of counterfeit shares can be 20x this number. How bad do you think that number will be when we get the numbers for January? I'm willing to bet its many times that. Look at how that compares to other companies' stock:

Histogram showing number of shares that weren't delivered in December (x-axis) vs the number of companies that fall into that bin (y-axis). GME is an extreme outlier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KM0TIvyKjvR4EVWFmj71fJ2F8ak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ko9W5BQZIey8rEAeGTmqEuet.png?f=user_large

Deze cijfers worden door de SEC gepubliceerd.
https://www.sec.gov/data/foiadocsfailsdatahtm

Wat ik eruit opmaak is dat een hedge funds short gaan met shares die ze niet hebben en uiteindelijk ook niet kunnen leveren.

https://www.investopedia.com/terms/f/failuretodeliver.asp

Blijkbaar is dit geaccepteerd gedrag door de SEC aangezien ze er zelf over rapporteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Defector op 01-02-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Bas_De_Beer schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:06:
Ligt bij iemand anders DEGIRO ook plat? Koersen updaten niet meer, kan geen buy/sell orders meer plaatsen...
Koersen zijn vertraagd door storing. Kreeg er melding van. Orders is drama. Dan plaats ik. Geen feedback. Melding het is vertraagd. 1 minuut later staat ie er opeens..... En dan wil je verwijderen.. Duurt ook een minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:34
Net hetzelfde hier.. Tjah voor snel effe te kopen en verkopen moet je dus echt wel niet bij Degiro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Rubberen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:09:
[...]

Net hetzelfde hier.. Tjah voor snel effe te kopen en verkopen moet je dus echt wel niet bij Degiro zijn.
Aan de andere kant. Bij Degiro kan je tenminste $GME $AMC kopen als je wilt. Ik las dat Lynx en Binck restricties hadden. In het land der blinden is eenoog koning zeker? :o
Defector schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Wat ik eruit opmaak is dat een hedge funds short gaan met shares die ze niet hebben en uiteindelijk ook niet kunnen leveren. Dus aandelen die niet bestaan.
Werkt het niet zo? A leent aan Z, Z verkoopt aan B, B leent aan Z, Z verkoopt aan C.

[ Voor 31% gewijzigd door rr7r op 01-02-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 19:21
DeGiro updatet bij mij de prijzen van heel veel stocks ook niet meer op een enkeling na zoals BB. Orders blijkbaar ook plat. DeGiro heeft wel een bericht de deur uit gedaan mbt vertraagde koersinformatie. Als je in het portal kan komen dan zie je de melding wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Staat een melding dat de koersinformatie niet up to date is. Maar je kan wel verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:34
rr7r schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Aan de andere kant. Bij Degiro kan je tenminste $GME $AMC kopen als je wilt. Ik las dat Lynx en Binck restricties hadden. In het land der blinden is eenoog koning zeker? :o

[...]

Werkt het niet zo? A leent aan Z, Z verkoopt aan B, B leent aan Z, Z verkoopt aan C.
Dat denk je maar gme staat nu aan 360 bij Degiro terwijl hij op het moment dat ik keek werkelijk op 260 stond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Laatst online: 12-09 01:07
Ik heb dit probleem ook regelmatig op IB vlak na het openen van de US markt. In ieder geval op de webportal. De mobile versie doet het wat beter en TWS heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:39
Rubberen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:17:
[...]

Dat denk je maar gme staat nu aan 360 bij Degiro terwijl hij op het moment dat ik keek werkelijk op 260 stond..
Klinkt als 15 min. vertraagde koersinformatie. Wat staat er bij de bied en laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

EvilTurkey schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:06:
500 aandelen nokia gekocht voor 3,80. verwacht dat ze na 5 februari gaan verdubbelen. Ñu huawei out of the picture is al 5g leverancier voor de telco's mag nokia dit allemaal gaan uitvoeren. zijn er nog andere deals ik niet mag missen?
Dit is nog helemaal niet zo zeker, omdat Biden daar nog over moet besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:35
[...]

De informatie is vertraagd, maar de orders die je uitzet gaan gewoon naar de markt en worden dan ook uitgevoerd voor de marktprijs (en je limiet). Het is sowieso verstandig om er een externe partij bij te gebruiken voor koersinformatie.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• threaker
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-04-2021
RocketKoen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:36:
[...]

Dan moet je wel gek zijn om je aandeel nog uit te lenen.

Mij lijkt het logisch dat het uitlenen van aandelen (en dus shorten) compleet aan banden wordt gelegd. Of dat er een limiet komt van maximaal 10% float.

Als je dan geld wilt verdienen op een dalende koers dan doe je dat maar met (gedekte) opties. Maar dan kun je een aandeel niet meer zo makkelijk manipuleren door verkoop orders te plaatsen van aandelen die je niet hebt.
Maar je moet nog gekker zijn om dat risico over te nemen zonder tegenprestatie. Het accepteren van een verkooporder zonder te controleren of de verkoper wel kan leveren is het punt waarop de integriteit van het hele systeem gecompromitteerd wordt.

Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met shorten, maar we moeten er wel op kunnen vertrouwen dat op het moment dat een order naar het orderboek verhuist er gecontroleerd is dat die order uitvoerbaar is.

Als ik zr40's verhaal goed begrijp, wordt die controle niet gedaan in het geval dat iemand een aandeel verkoopt terwijl hij dat aandeel uitgeleend heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
[...]

Hij is nu halted (down) dus misschien staat het zometeen goed op DeGiro.

In IB staat er wel duidelijk "delayed data" als je ergens geen market data subscription hebt. Er is ook wel een grafiek in DeGiro neem ik aan waar je kan zien dat de data achter loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
bikabob schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:56:
Met rendement van 30% maar uit gamestop gestapt, werd me te tricky aangezien retail maar 15% van de aandelen bezit.
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
Dan Stark schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:32:
[...]

Hij is nu halted (down) dus misschien staat het zometeen goed op DeGiro.

In IB staat er wel duidelijk "delayed data" als je ergens geen market data subscription hebt. Er is ook wel een grafiek in DeGiro neem ik aan waar je kan zien dat de data achter loopt?
DeGiro heeft al een waarschuwing gestuurd dat ze een storing hebben met live koers informatie. En dat je beter op de site van de beurs zelf kan kijken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• threaker
Zr40 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:19:
[...]

Dit heb ik letterlijk uitgelegd in de vorige posts. Bescherming is een uitermate breed begrip. Je denkt dat het gaat over "ze willen niet dat de klant verlies maakt op dit aandeel" maar daar gaat het helemaal niet over. Het gaat om het risico dat de broker buiten hun eigen schuld ontploft en daarbij bezittingen van alle klanten zou verliezen. Dát is waar hiermee tegen beschermd wordt.
Ik begrijp dat de broker op zeer korte termijn even geen andere keus meer heeft, nadat de broker acuut geconfronteerd wordt met een systeem dat gecompromitteerd blijkt te zijn met fake verkoop-orders.

Maar om het probleem op iets langere termijn op te lossen zal de integriteit van het systeem toch gewaarborgd moeten worden door actoren die niet-uitvoerbare orders plaatsen van de markt te verwijderen? Of begrijp ik iets verkeerd? Ik vind dit echt zorgwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Defector schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:07:
[...]

Ik ben het artikel door aan het lezen en proberen te begrijpen. Kan jij uitleggen waar de grote hoeveelheid "failure to deliver" vandaan komt? Aangezien je het redelijk snel afdoet als onzin.

"How many shares of GME failed to deliver? 1,787,191. As the white papers points out, the true number of counterfeit shares can be 20x this number. How bad do you think that number will be when we get the numbers for January? I'm willing to bet its many times that. Look at how that compares to other companies' stock:

Histogram showing number of shares that weren't delivered in December (x-axis) vs the number of companies that fall into that bin (y-axis). GME is an extreme outlier.

[Afbeelding]

Deze cijfers worden door de SEC gepubliceerd.
https://www.sec.gov/data/foiadocsfailsdatahtm

Wat ik eruit opmaak is dat een hedge funds short gaan met shares die ze niet hebben en uiteindelijk ook niet kunnen leveren.

https://www.investopedia.com/terms/f/failuretodeliver.asp

Blijkbaar is dit geaccepteerd gedrag door de SEC aangezien ze er zelf over rapporteren.
Die grafiek is redelijk raar, dan krijg ik al de zin om de bron data eens te bezien, wat ik dan vind :

Eens zien waar ze dan staan in deze ranglijst in december:

Plaats 46 .

Ok sommige hebben geen prijs erbij laten we die wegnemen :

Plaats 27

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYr2K8F2u_jAi89RyvGrRwwzxpA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/f3JoU2878BvIfcQZeaY8A6N1.png?f=fotoalbum_small

Ok sommige zijn heel goedkope aandelen misschien is het om de prijs alles onder de 1 $ eruit;

Plaats 9

De data in 01/2021 is trouwens lager voor het eerste deel van de maand als voor het eerste deel in december.

Tja of dit is dus fraude die openlijk gebeurt wat iedereen kan zien en waar niks tegen gedaan word (en is GME helemaal niks speciaal) of dit heeft andere oorzaken en kan je helemaal niet uitgaan van massale fraude zonder hier dieper op in te gaan.

Edit: als ik eens kijk op een willekeurige maand in 2018 en 2016 zie je ook GME regelmatig terugkomen.
Ver voor er enige sprake was van dit alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

threaker schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:28:
[...]
Als ik zr40's verhaal goed begrijp, wordt die controle niet gedaan in het geval dat iemand een aandeel verkoopt terwijl hij dat aandeel uitgeleend heeft.
Je kan verkopen wanneer a) het aandeel daadwerkelijk in bezit is, b) je short gaat en iemand is bereid uit te lenen en alvast het aandeel opzij zet (dit heet een 'locate'), of c) het aandeel is uitgeleend maar wel onmiddellijk teruggevraagd kan worden (dit heet 'recall').

Het gaat bij b mis wanneer die bereidwilligheid onjuist was (bijvoorbeeld doordat je het aandeel zelf verkoopt of omdat je toestemming voor uitlenen intrekt) en je geen andere aandelen kan lenen. Het gaat bij c mis wanneer de lener de aandelen niet op de markt kan kopen of een andere uitlener kan vinden.
threaker schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Ik begrijp dat de broker op zeer korte termijn even geen andere keus meer heeft, nadat de broker acuut geconfronteerd wordt met een systeem dat gecompromitteerd blijkt te zijn met fake verkoop-orders.

Maar om het probleem op iets langere termijn op te lossen zal de integriteit van het systeem toch gewaarborgd moeten worden door actoren die niet-uitvoerbare orders plaatsen van de markt te verwijderen? Of begrijp ik iets verkeerd? Ik vind dit echt zorgwekkend.
Niet leverbaar bedoel je. Niet uitvoerbaar heeft een andere betekenis.

Jij noemt het 'fake orders' maar hier is niets fake aan. Ook je beschrijving van de actoren is onjuist. De verkoper heeft alle intentie om te leveren, hij moet alleen nog even de aandelen terug krijgen van de lener of zelf gaan lenen in afwachting van ontvangst. Wanneer beide niet blijkt te lukken maakt dat het niet opeens 'fake'.

De beurs is ook de verkeerde plek om zoiets aan te kunnen pakken. De beurs kan onmogelijk weten dat de aandelen niet op tijd uitgeleverd kunnen worden. Zodra de transactie is uitgevoerd is het klaar wat de beurs betreft, de daadwerkelijke afwikkeling vindt bij clearing plaats.

Voor de duidelijkheid: meestal gaat het gewoon goed. Ook wanneer een failure to deliver optreedt. De verkoper blijft verplicht om alsnog te leveren en in de tussentijd neemt je broker het risico op zich. Het gaat pas mis in uitzondelijke omstandigheden, zoals hier met GME, waarbij heel WSB zijn uiterste best deed om levering tegen te werken. Hun doel was het naaien van short sellers en hedge funds, maar tegelijkertijd heeft het ook dit tot gevolg gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abc874
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:37
Ik heb het nieuws omtrend GameStop meegekregen. Allemaal leuk en aardig, maar ik denk dat de koers zeker terug gaat zakken de komende weken/maanden. Is er een manier voor mij als individuele belegger om short te gaan hierop? Ik heb een account bij de Giro, maar het lijkt daar niet te kunnen. Bij welke aanbieder in Nederland kan dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
GME nog een keer

S3 zegt dat de "short interest" nu 8,8 miljard is, een daling met ongeveer 30 miljoen aandelen ten opzichte van begin dit jaar:

$GME short interest is $8.82BN; 27.12M shs shorted; 53.15% SI % Float; 34.1% S3 SI % Float; 26% borrow fee and easing to 10%. Shs shorted have decreased by -35.2M over the last week. Shorts are down -$13.38BN in 2021, which includes up +$1.93BN on today's -22% move. @CNBC #s3data

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EtJn3t9XYAAz1Vf?format=jpg&name=small

Het aandeel staat momenteel lager. Het lijkt erop dat de door sommigen verwachtte stijging van het aandeel omdat shorters zouden moeten kopen niet duidelijk waarneembaar is geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

abc874 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:24:
Ik heb het nieuws omtrend GameStop meegekregen. Allemaal leuk en aardig, maar ik denk dat de koers zeker terug gaat zakken de komende weken/maanden. Is er een manier voor mij als individuele belegger om short te gaan hierop? Ik heb een account bij de Giro, maar het lijkt daar niet te kunnen. Bij welke aanbieder in Nederland kan dit wel?
Een broker waarbij het kan is één ding. Je moet ook: 1. aandelen kunnen lenen (vrijwel onmogelijk in de huidige omstandigheden), 2. genoeg onderpand hebben (ik zie 300% langs komen), 3. het upside risico aankunnen.

Ik zou eerder aanraden om géén positie te nemen dan om short te gaan. Dit trouwens in het algemeen, niet zo zeer voor dit aandeel. Short gaan is ingewikkelder dan je zou denken, en de winst is beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abc874
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:37
Zr40 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:27:
[...]

Een broker waarbij het kan is één ding. Je moet ook: 1. aandelen kunnen lenen (vrijwel onmogelijk in de huidige omstandigheden), 2. genoeg onderpand hebben (ik zie 300% langs komen), 3. het upside risico aankunnen.

Ik zou eerder aanraden om géén positie te nemen dan om short te gaan. Dit trouwens in het algemeen, niet zo zeer voor dit aandeel. Short gaan is ingewikkelder dan je zou denken, en de winst is beperkt.
Bedankt voor de heldere reactie. Dan ga ik verder geen moeite doen om hier winst uit proberen te halen, en laat ik al dit nieuws lekker aan me voorbij gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
abc874 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:24:
Geen advies: je zou kunnen proberen in te stappen bij een ingestorte prijs - als die er komt - via een limiet order op een heel lage prijs, bijvoorbeeld 1 tot 2 dollar. Je moet zeker weten dat de broker de order snel en correct uitvoert. Houd er ook rekening mee dat de handel door de beurs stilgelegd zal worden bij grote volatiliteit.

Degiro beperkt een limiet order tot 20% van de laatste stand (meestal verouderd), dan is het niet praktisch uitvoerbaar. Geen idee welke broker dit goed kan en doet. Waarschijnlijk een broker met een letterlijk en figuurlijk kort lijntje naar de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
@Zr40 @abc874 zou dat toch met opties kunnen doen? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
[...]

Vooral vervelend dat het maximale verlies onbeperkt is.
Stel die marge is $300 en jij gaat voor $1000 short met $2000 eigen onderpand.
Aandeel schiet door een short squeeze naar $1200. Dan moet jij ineens $9000 bijstorten of je aandeel snel terugkopen en je verlies nemen.

In theorie kun je de short squeeze uitrijden. zolang je genoeg onderpand kan aanhouden. Ooit gaat het weer naar beneden. Maar je kan daar zo 30x of meer je maximale winst voor riskeren. Dat is best een beroerde return on investment.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Pistachenootje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:45:
Als je puts koopt kan dat inderdaad. Dan speculeer je op de daling van een koers / aandeel.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 15:59
Zr40 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Je kan verkopen wanneer a) het aandeel daadwerkelijk in bezit is, b) je short gaat en iemand is bereid uit te lenen en alvast het aandeel opzij zet (dit heet een 'locate'), of c) het aandeel is uitgeleend maar wel onmiddellijk teruggevraagd kan worden (dit heet 'recall').

Het gaat bij b mis wanneer die bereidwilligheid onjuist was (bijvoorbeeld doordat je het aandeel zelf verkoopt of omdat je toestemming voor uitlenen intrekt) en je geen andere aandelen kan lenen. Het gaat bij c mis wanneer de lener de aandelen niet op de markt kan kopen of een andere uitlener kan vinden.

[...]
Hoe werkt dit als je broker je aandelen uitleent, maar je er zelf niet bewust van bent, of in ieder geval niet bewust bent of en zo ja welke aandelen van je uitgeleend zijn? Zo gaat dit toch bij bv DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11

Qwerty-273

Meukposter

mrmrmr schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:26:
Het aandeel staat momenteel lager. Het lijkt erop dat de door sommigen verwachtte stijging van het aandeel omdat shorters zouden moeten kopen (voorbeurs) niet duidelijk waarneembaar is geweest.
Verschillende posters op WSB wijzen dan ook naar "short (ladder) attacks" en vaak kom je dan ook de link naar een 2014 artikel van Gerald Klein tegen : https://seekingalpha.com/...anatomy-of-a-short-attack
It works as follows: Short A will sell a counterfeit share at $10. Short B will purchase that counterfeit share covering a previously open position. Short B will then offer a short (counterfeit) share at $9. Short A will hit that offer, or short B will come down and hit Short A's $9 bid. Short A buys the share for $9, covering his open $10 short and booking a $1 profit.

By repeating this process the shorts can put the stock price in a downward spiral. If there happens to be significant long buying, then the shorts draw from their reserve of "strategic fails-to-deliver" and flood the market with an avalanche of counterfeit shares that overwhelm the buy side demand. Attack days routinely see eighty percent or more of the shares offered for sale as counterfeit. Company news days are frequently attack days since the news will "mask" the extraordinary high volume.
Of dat zo is, daar durf ik niets over te zeggen. Dit heeft dan ook eigenlijk niets meer met "beleggen" te doen, en kom je veel meer op speculeren op een hype terecht.

-- edit
En een wat uitgebreidere post op WSB:
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-02-2021 20:58 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 15:38
SgtElPotato schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:48:
[...]

Als je puts koopt kan dat inderdaad. Dan speculeer je op de daling van een koers / aandeel.
De hoge volatileit welke ingeprijsd is in de opties maakt dat niet bijzonder aantrekkelijk momenteel. Voor een GME put 19 maart @ $100 betaal je $40 momenteel. Dan maak je pas winst als het aandeel onder de $60 komt, maar als het boven de $100 staat ben je wel je volledige inleg kwijt. En je zit natuurlijk met de contract size, dus je moet minimaal $4000 investeren.

En natuurlijk heb je met opties een einddatum eraan zitten. The market can stay irrational longer than you can stay solvent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
[...]
Of je dekt het af met diepe OTM calls, vooral toen de IV nog heel laag was kon dat bijna gratis. Had je op $GME dikke winst kunnen maken. Maar ja je kan het ook niet doen en -50% doen in 1 maand. Haha!

https://www.cnbc.com/2021...against-gamestop-wsj.html

[ Voor 9% gewijzigd door rr7r op 01-02-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:45:
Opties zijn inderdaad ook een optie, ware het niet dat je naar verhouding ontzettend veel premie betaalt vanwege de extreme IV. En je hebt nog steeds onderpand nodig wat het benodigde onderpand voor de underlying benadert zodra de optie dichter bij / dieper ITM komt.

En ook hier geldt: de mogelijke winst is beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
hostname schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:53:
[...]

De hoge volatileit welke ingeprijsd is in de opties maakt dat niet bijzonder aantrekkelijk momenteel. Voor een GME put 19 maart @ $100 betaal je $40 momenteel. Dan maak je pas winst als het aandeel onder de $60 komt, maar als het boven de $100 staat ben je wel je volledige inleg kwijt. En je zit natuurlijk met de contract size, dus je moet minimaal $4000 investeren.

En natuurlijk heb je met opties een einddatum eraan zitten. The market can stay irrational longer than you can stay solvent ;)
Jup zeker waar, ligt ook helemaal aan wat je denkt dat de markt gaat doen, gokken dus.
Mooi als het aandeel voor de einddatum onder de 60 komt, maar anders kost het geld.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilTurkey

EvilTurkey

New World Order

Waar kan ik waardevolle informatie vinden over mogelijke aandelen die je nu moet kopen omdat ze laag zijn en wellicht binnenkort kunnen gaan stijgen?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
EvilTurkey schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:02:
Waar kan ik waardevolle informatie vinden over mogelijke aandelen die je nu moet kopen omdat ze laag zijn en wellicht binnenkort kunnen gaan stijgen?
En heeft iemand toevallig de winnende nummers voor de aankomende loterij?

Zonder grappen, er bestaat niet 1 bron waarbij je die informatie gaat vinden.
Doe je eigen research.

Bijv https://www.fool.com geeft regelmatig stock tips maar staar je daar niet blind op

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou, ik heb er wel een. VWRL, een goedkoop wereld indexfonds. Stijgt meestal, daalt soms, keert dividend uit, dus wel aan te raden om die 10+ jaar in bezit te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 15:59
alle aandelen gaan toch wellicht stijgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Mijn glazenbol is net kapot gegaan :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 22:32

Tuxie

En WeL nU!

Als je niet vriendelijk en behulpzaam kunt zijn, heb je hier niks te zoeken.

[ Voor 86% gewijzigd door Ardana op 01-02-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Als je niet vriendelijk en behulpzaam kunt zijn, heb je hier niks te zoeken.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 01-02-2021 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40
Dat is oprecht nog geen gek idee.

https://www.forbes.com/si...nkey-can-beat-the-market/
From 1964 to 2011, the annualized return for the 1,000 stocks used by Research Affiliates was 9.7 percent. The 30 largest companies in the 1000 made up about 40 percent of the capitalization weight, but their return was only 8.6 percent annually. The other 970 stocks made up 60 percent by capitalization weight and their return was 10.5 percent annually. That’s a 0.8 percent per year premium return for smaller stocks over the 1,000 stock universe and a 1.9 percent premium return over the largest stocks.
Random aandelen hebben een bias naar small cap.
Velen hier bevelen bij het adviseren van de nt fondsen een verdeling world, em, small cap aan naar capitalisation. De random aandelen hebben dus een goede kans om het standaard advies hier op het forum te verslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• threaker
Zr40 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Duidelijk. De reden dat het mis kan gaan is dus omdat bevestiging van een afgeronde recall geen voorwaarde is. Daar ontstaat het risico, en dat risico wordt kennelijk niet afgedekt.

[...]
Jij noemt het 'fake orders' maar hier is niets fake aan. Ook je beschrijving van de actoren is onjuist. De verkoper heeft alle intentie om te leveren, hij moet alleen nog even de aandelen terug krijgen van de lener of zelf gaan lenen in afwachting van ontvangst. Wanneer beide niet blijkt te lukken maakt dat het niet opeens 'fake'.
Hij beschikt op dat moment dus niet over de aandelen, want de recall is nog niet afgerond en kan falen, en heeft dus nog niets om te verkopen. Ik noem het 'fake', omdat er een verkoop-order ingelegd wordt terwijl de onderliggende waarde op dat moment niet geleverd kan worden. Met als gevolg dat iemand die ingaat op deze verkoper met allerlei problemen opgezadeld wordt. Zie RobinHood, dat aankoop-orders moest stopzetten omdat de verkoop-orders waarop geboden werd 'fake' bleken te zijn: De sellers hadden die aandelen op dat moment niet in bezit en konden dus niet leveren.
De beurs is ook de verkeerde plek om zoiets aan te kunnen pakken. De beurs kan onmogelijk weten dat de aandelen niet op tijd uitgeleverd kunnen worden. Zodra de transactie is uitgevoerd is het klaar wat de beurs betreft, de daadwerkelijke afwikkeling vindt bij clearing plaats.
Hoezo niet? Als ik een aankoop-order plaats, vindt er een controle plaats of de benodigde kredieten aanwezig zijn. Zo nee, dan wordt de order niet geaccepteerd. Waarom kan er bij de verkoop-order dan geen controle plaatsvinden of het aandeel niet de status 'uitgeleend' heeft?
Voor de duidelijkheid: meestal gaat het gewoon goed. Ook wanneer een failure to deliver optreedt. De verkoper blijft verplicht om alsnog te leveren en in de tussentijd neemt je broker het risico op zich. Het gaat pas mis in uitzondelijke omstandigheden, zoals hier met GME, waarbij heel WSB zijn uiterste best deed om levering tegen te werken. Hun doel was het naaien van short sellers en hedge funds, maar tegelijkertijd heeft het ook dit tot gevolg gehad.
Dat snap ik. Ik maak me ook niet zoveel zorgen over dit systeem onder normale omstandigheden werkt. Ik wil meer inzicht hoe robuust dit systeem is in roeriger tijden, en van wat ik tot dusver begrijp is dat nogal verbijsterend... Hoe kan hier zo laconiek over gedaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Sneren mag je achterwege laten. zul je op andere sites moeten kijken. Je kan bijvoorbeeld kijken op reddit (en dan NIET bij wallstreetbets, dat is net 1 treedje boven het casino). Ga bijvoorbeeld kijken naar de /r/stock of /r/etfs . Duik dan ook niet blind in een aandeel of ETF maar lees jezelf wel in over het betreffende aandeel. Er zijn te veel aandelen en sectoren om makkelijk het kaf van het koren te scheiden maar die discussies kunnen soms een prima voorzet zijn om te helpen met een eerste selectieronde.

Ook zou je kunnen kijken naar een nederlandstallige community als IEX

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 01-02-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12-09 16:41
Hey allemaal,

ik baal er een beetje van dat DeGiro geen Units en warrants van SPACs ondersteunt, ten minste dat zegt deze pagina (en ik kan ze niet vinden via een Basic account): https://www.degiro.nl/ler...t-u-moet-weten-over-SPACs

Ik wil dus units kunnen kopen om extra vroeg in een SPAC te komen óf als ik een potentieel waardevolle spac vind wil ik de optie om warrants te kopen aangezien deze veel harder gaan als de koers stijgt. Weet iemand het beste platform hiervoor in NL?
Ik heb kunnen vinden dat Binck Units ondersteunt, maar je moet ze blijkbaar bijna gaan spam mailen om je units te splitsen in aandelen en warrants..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:13:
Nou, ik heb er wel een. VWRL, een goedkoop wereld indexfonds. Stijgt meestal, daalt soms, keert dividend uit, dus wel aan te raden om die 10+ jaar in bezit te houden.
Wat is eigenlijk jouw reden om bij VWRL te blijven? Ik dacht dat je na je jaaroverzicht weg wilde bij DeGiro? Moet je blijven tot ~april voor je je account opheft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

roberto250b schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:25:
Retail heeft zon 50 miljoen aandelen dus meer dan de helft van de uitgegeven aandelen.

De fondsen hebben ook zon 50 miljoen shares.

Dit is erg gek aangezien er maar 71 miljoen shares zijn uitgegeven.
Als er voor 140% van de GME aandelen geshort was, zal het toch niemand verbazen dat er dan dus ook voor 240% van de aandelen partijen long zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Pistachenootje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:24:
[...]

Maar je mag daar niet in handelen zonder professional status.

Weet iemand trouwens sinds wanneer die transacties gratis zijn? Vorig jaar was dat nog niet zo.
De meesten niet nee, maar een paar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
helloitsme schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:49:
[...]

Hoe werkt dit als je broker je aandelen uitleent, maar je er zelf niet bewust van bent, of in ieder geval niet bewust bent of en zo ja welke aandelen van je uitgeleend zijn? Zo gaat dit toch bij bv DeGiro?
Als je een custody account neemt bij DeGiro dan worden je aandelen niet uitgeleend.
Als je een basic account neemt dan kunnen je aandelen inderdaad worden uitgeleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:51:
[...]
In welke Amerikaanse ETFs mag je dan handelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Je neefje, buurman of je oom kan je hierbij aan helpen. Of misschien je kapper, oh wacht die is dicht :) .

Effe serieus. Er zijn sites die informatie geven over bedrijven. Je kan dan kijken naar welke rating analisten het bedrij geven. can Sell naar underperformance naar hold en naar buy.
Hier een voorbeeld: https://www.marketwatch.com/investing/stock/cmg

Daarnaast zijn er vaak ook cijfers hoe de omzet was, de schuld, toekomstige verwachting van omzet, etc.
De ene site geeft verouderde info, andere sites actuele info. Soms kan je bij je broker ook informatie vinden (zoals bij Interactive Brokers).

Je kan gratis bij simplywallstreet dacht ik 5 gratis analyses van bedrijven per maand bekijken. Hierna betaal je ervoor. Hier de link:

https://simplywall.st/about

Staar echter niet blind op de uitkomsten van de analyse.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 01-02-2021 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
Jazsie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:52:
[...]

Hoe doe jij rendement berekenen? Verschil van totaal balans (dus inclusief open orders etc) tegenover de maand ervoor?

Nooit rendement bij gehouden aangzien ik alles terug investeer, maar ben wel benieuwd wat ik haal
Ik gebruik Portfolio Performance. Die berekend alles. Stijle leercurve maar top programma!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (jan)
Vorige maand (dec)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+5,15%
+7,83%
+5,15%
+153,76%
Hoogste prestaties
BB, +106,29%
SFIX, +64,85%
QDEL, +37,93%
LMND, +56,85%
BIDU, +51,91%
SFIX, +41,55%
BB, +106,29%
SFIX, +64,85%
QDEL, +37,93%
TSLA, +1088,30%
APPN, +699,13%
BILI, +639,95%
Laagste prestaties
W, –19,42%
PAYC, –14,29%
FICO, –11,83%
CWEB, –39,09%
ZM, –31,16%
SPLK, –18,77%
W, –19,42%
PAYC, –14,29%
FICO, –11,83%
CWEB, –81,25%
HA, –40,80%
JOBS, –33,85%
Aantal posities
Aandelen 146×
Opties
Aandelen 150×
Opties

Transacties
Aandelen 12×
Opties 2×

Aandelen 8×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 6,89
€ 8,60
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
138,4%
135,9%
Initial Margin
67,0%
66,2%
Maintenance Margin
46,8%
45,8%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210201.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210201-maand.png

Eerste maand van 2021! Ik ben blij om te zien dat Portfolio Analyst toch de historische gegevens van het oude IBUK account kan meenemen. Helaas is mijn alias verdwenen en staat er nu 'Consolidated'. Het zij zo.

Aantal posities is gedaald? Jazeker! Een week geleden heb ik besloten enkele posities te sluiten waar mijn overtuiging wat minder sterk over was. Desondanks zijn portfolio delta en margin requirements licht gestegen.

Wat staat er dit keer bovenaan? Een meme stock! :o En wel BB. Wees gerust, deze positie heb ik al sinds april 2019. BB heeft het sindsdien eigenlijk nooit geweldig gedaan... tot deze maand. Ik had mij voorgenomen tijdelijk te verkopen op $30, maar dat niveau is niet bereikt, al scheelde het niet veel! Desondanks +106%, een van de grotere maandstijgingen van een enkel aandeel in mijn portfolio tot nu toe. Nummer twee is dan niet spectaculair qua memes, maar wel qua resultaat. SFIX steeg met +64,8%, zonder noemenswaardig nieuws. QDEL haalde met +38,0% de derde plek. Ook hier geen noemenswaardig nieuws te vinden.

Onderaan staat W met –19,4%. Blijkbaar net op een piek gekocht, maar verder geen nieuws. PAYC verloor –14,3%. Geen opvallend nieuws. FICO –11,8%. Ook hier g— wacht! Nieuws! Er zijn Q4 earnings. Omzet stijgt, winst stijgt, dus koers daalt. Logisch toch? :P

Since inception blijft altijd leuk! TSLA krijgt er een cijfer bij en staat nu op +1088%, ten opzichte van +715% een maand terug. APPN neemt de tweede plaats over met een stijging van +484% naar +699%. En op drie verschijnt voor het eerst BILI met +640%. Die stond al in de jaar top 3 van 2020, maar niet eerder in de top 3 since inception. De vorige nummer twee, SHOP, valt nu buiten de top met een daling van +626% naar +609%. Eigenlijk best een lichte daling.

De titel van verlieskoning blijft nog altijd in handen van CWEB. Ze stijgen weliswaar van –84,7% naar –81,2%, maar de afstand tot nummer twee blijft groot. Dat is HA, die zelf ook is gestegen van –48,4% naar –40,8%. Nieuw op drie is JOBS met –33,8%. NEWR verlaat de bottom 3 met een mooie stijging van –36,8% naar –26,7%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:09
Tuxie schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:33:
[mbr]Als je niet vriendelijk en behulpzaam kunt zijn, heb je hier niks te zoeken.[/]
M.i. heb je hier ook niets te zoeken met vragen als 'welk aandeel moet ik kopen omdat het gaat stijgen?' Is het misschien een idee om hierover iets te zetten in de openingspost? Ik vond zelf de reactie van @Tuxie humoristisch en niet onvriendelijk. Of het onbehulpzaam was valt te bediscussieren, maar wellicht zet het wel aan tot denken bij degene die deze vraag had gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Maahes schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:17:
[...]

M.i. heb je hier ook niets te zoeken met vragen als 'welk aandeel moet ik kopen omdat het gaat stijgen?' Is het misschien een idee om hierover iets te zetten in de openingspost? Ik vond zelf de reactie van @Tuxie humoristisch en niet onvriendelijk. Of het onbehulpzaam was valt te bediscussieren, maar wellicht zet het wel aan tot denken bij degene die deze vraag had gepost.
Mensen belachtelijk maken met dergelijke opmerkingen nodigt niet uit tot discussie en zorgen er alleen maar voor dat je mensen weg jaagt. Vandaar ook de mod opmerking onderaan de pagina voor feedback. Als het topic splitst hoeven de actievere beleggers niet meer geïrriteerd te worden met vragen over indexbeleggen en visa versa.

Overigens ging/gaat de vraag over waar informatie daarvoor te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Lanfear89 op 01-02-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Wat is eigenlijk jouw reden om bij VWRL te blijven? Ik dacht dat je na je jaaroverzicht weg wilde bij DeGiro? Moet je blijven tot ~april voor je je account opheft?
Naast het jaaroverzicht heb ik daar ook nog losse posities te sluiten. Ik wil binnen de minimum activity fee blijven die ik toch betaal, dus dit duurt nog wel een maand of 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
Reddit is best wat serieuze DD te vinden (en heel veel onzin). Ik heb wel mijn korte termijn wins van 2020 vroeg kunnen kopen door actief te zijn op Reddit. Afhankelijk van wat je wilt kopen dan. WSB was een plek voor opties, maar dat is nu compleet nutteloos door het hele GME verhaal.
Zelf volg ik verder SPACs en voor losse aandelen heb je nog een paar subreddits maar die vind ik wat minder waardevol.

Een van mijn beste aandelen van 2020 heb ik hier gevonden, echter was het een duurzaam bedrijf en alles duurzaam is hard omhoog gegaan..: https://www.finviz.com/screener.ashx?v=111&o=-price

Is een beetje de ouderwetse manier, zoek een bedrijf waar jij mogelijk kennis van hebt in je vakgebied, doe er fundamenteel onderzoek naar of het een gezond bedrijf is, goede groei etc. Denk je persoonlijk dat hij 'under the radar' zit, dan staan ze in jou optiek laag en zou je ze dus kunnen kopen in de hoop winst te maken.

Er is niet zoiets obvious als 'hey het aandeel staat laag', er zit altijd een rede achter als het laag staat. De koers wordt namelijk vooral gedreven door de grote walvissen in de oceaan en die mensen zijn er pro mee bezig. Het is dus heel lastig een ondergewaardeerd los aandeel te vinden die de markt nog niet in de smiezen heeft. Daarom kreeg je ook wat reacties over je heen, als een aandeel heel overduidelijk 'goedkoop' is, dan wordt dat gat direct bijgekocht door de markt.

Meestal komen jaarcijfers ook voor of na beursopening waardoor de meeste particulieren niet op de cijfers kunnen bijkopen/verkopen (of je moet bij een dure broker zitten waarbij je dan kan traden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17:54
Weet iemand waar ik een (actuele) lijst met aandelen kan vinden die de Rabobank in haar aanbod heeft? Ik vind de app niet heel overzichtelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Pistachenootje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:05:
[...]

In welke Amerikaanse ETFs mag je dan handelen?
Ben er geen tegengekomen waar je direct in kunt handelen, enkel een paar waar er een ucits alternatief is met andere (Europese) isin. Bijvoorbeeld ICLN is hier beschikbaar als INRG.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Deze maand (jan)
Vorige maand (dec)
YTD & since inception
Totaal rendement
+7,4%
+8,3%
+58,6%
Hoogste prestaties
SPCE +131,74%
ALB +21,52%
TSLA +20,59%
TSLA +17,7%
ALB +5,89%
AAPL +5,45%
TSLA +355,96%
ALB +145,63%
U +112,29%
Laagste prestaties
PG -3,59%
IBM -2,91%
NTWCEAE -0,19%
GLPG -21,89%
SPCE -18,36%
PRX -4,66%
GLPG -59,31%
IBM -26,55%
PG +0,77%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR

(NTWCEAE = Northern Trust World fonds)

De laatste maand van het aller eerste jaar voor mij in de wereld van beleggen. Ik zag afgelopen maand zowel Tesla als Virgin Galactic omhoog springen. Ook Albemarle met zeer positief nieuws deed het lekker. Ik heb wel besloten door te herbalanceren enkele posities weg te doen en meer naar het saaie index fonds over te maken. Één positie met een groot verlies (Galapagos), al compenseert Tesla dit :').

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=0Zfy&p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

i7x schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:21:
[...]

Ben er geen tegengekomen waar je direct in kunt handelen, enkel een paar waar er een ucits alternatief is met andere (Europese) isin. Bijvoorbeeld ICLN is hier beschikbaar als INRG.
Niet helemaal hetzelfde , maar een aantal fondsen van Brand new day zijn 100% Vanguard. Mogelijk zijn er zo meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qunix Wordt het inmiddels niet tijd om YTD en Since Inception te splitsen? ;)

Ik ben wel benieuwd, hoeveel posities heb jij en voor welk percentage heb jij in NT en andere indexfondsen zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zr40 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:53:
@Qunix Wordt het inmiddels niet tijd om YTD en Since Inception te splitsen? ;)

Ik ben wel benieuwd, hoeveel posities heb jij en voor welk percentage heb jij in NT en andere indexfondsen zitten?
Vanaf februari ga ik dat doen. (was ook begonnen in februari 2020)
Nu heb ik 17 posities inclusief 6 index fondsen (2x NN, 3x NT, en TRET).

[ Voor 4% gewijzigd door Qunix op 01-02-2021 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Broodje_Aap schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:53:

Ik bezit op dit moment een aantal aandelen in AAPL, MSFT, NKE en SNOW. Elk 1 aandeel, SNOW had ik hierbij gekocht op het moment dat het op de aandelen markt is gekomen. Hierbij had het een winst van 100 euro, maar helaas niet gepakt... (Voor mij best een groot bedrag, als student zijnde)

Mijn broker is overigens Degiro. Daarnaast beleg ik ook in fondsen met Robeco, daar zit een wat groter bedrag in, en ben in ingesprongen toen corona de markt naar beneden haalde.

Alle advies is natuurlijk welkom!

P.S. ik zie dat dit forum een ZT (Zero-Tollerance?) forum is, waar kan ik exact de regels van dit forum vinden, op de voorkant nog niets gezien.
Sony heeft het de afgelopen jaren aardig gedaan tov de weidere TPX index:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSVElxXEyAokMnLR2Rg1EcChl8w=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FSZjs3UZxnDJNIrQ64jfS08U.gif?f=fotoalbum_large

Kijk ik echter even snel naar hun jaarverslag dan zou ik er niet heel warm van worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BW3idn7PkDzNwjkex6Azm2Gkm9o=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oY15jHOkInJPDa8XaSZChS4g.gif?f=fotoalbum_large

De vraag werd elders ook gesteld: waarom Sony en niet - enter willekeurig ander aandeeel hier -

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Vraagje: is de algemene opinie nog steeds dat er allerlei indicatoren zijn die aangeven wat een realistische prijs voor een aandeel is, of zijn jullie het er ondertussen over eens dat aandelen gewoon handelswaar zijn en waard wat iemand er voor wil geven?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SymbolicFrank schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 01:22:
Vraagje: is de algemene opinie nog steeds dat er allerlei indicatoren zijn die aangeven wat een realistische prijs voor een aandeel is, of zijn jullie het er ondertussen over eens dat aandelen gewoon handelswaar zijn en waard wat iemand er voor wil geven?
Aandelen zijn gewoon handelswaar en waard wat iemand er voor wilt geven. En wat iemand er voor wilt geven wordt doorgaans door allerlei indicatoren bepaald.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Kijk, wat een aandeel je gaat kosten is feitelijk de prijs waarom je een koop kan sluiten dus ergens tussen bid en ask. Wat de "echte waarde" van de onderneming is..... vraag het 10 mensen en je krijgt hoogstwaarschijnlijk 10 verschillende antwoorden.
Zo kan een "fundamentele" belegger denken dat een aandeel obv God weet welke indicatoren ondergewaardeerd is en dus wil kopen.
Een daghandelaar heeft daar schijt aan, die kijkt wrs alleen naar trends en besluit a.h.v. trends dat die wil kopen
De bakker om de hoek heeft gehoord dat Gamestop +400% doet en nog veel verder kan. Die wil ook kopen.

Ergo: net aan wie je het vraagt en dan is het ook maar uit welke riching de wind komt :D

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:35
SymbolicFrank schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 01:22:
Op de korte termijn is elk aandeel handelswaar en kan het alle kanten op. Op de lange termijn weerspiegelt elk aandeel wat het onderliggende bedrijf waard is. Dat is altijd al zo geweest. Alleen is “lange termijn” een flexibel begrip. Soms is dat een kwestie van dagen, soms een kwestie van jaren.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 02-02-2021 08:01 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:51:
[...]
Ben nog steeds benieuwd wat je hiermee bedoelt te zeggen. Bij mijn weten bestaan er geen Amerikaanse ETFs waar je in mag handelen zonder professional status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:48
Zr40 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:52:

Deze maand (jan)
Vorige maand (dec)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+5,15%
+7,83%
+5,15%
+153,76%
Hoogste prestaties
BB, +106,29%
SFIX, +64,85%
QDEL, +37,93%
LMND, +56,85%
BIDU, +51,91%
SFIX, +41,55%
BB, +106,29%
SFIX, +64,85%
QDEL, +37,93%
TSLA, +1088,30%
APPN, +699,13%
BILI, +639,95%
Laagste prestaties
W, –19,42%
PAYC, –14,29%
FICO, –11,83%
CWEB, –39,09%
ZM, –31,16%
SPLK, –18,77%
W, –19,42%
PAYC, –14,29%
FICO, –11,83%
CWEB, –81,25%
HA, –40,80%
JOBS, –33,85%
Aantal posities
Aandelen 146×
Opties
Aandelen 150×
Opties

Transacties
Aandelen 12×
Opties 2×

Aandelen 8×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 6,89
€ 8,60
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
138,4%
135,9%
Initial Margin
67,0%
66,2%
Maintenance Margin
46,8%
45,8%

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Eerste maand van 2021! Ik ben blij om te zien dat Portfolio Analyst toch de historische gegevens van het oude IBUK account kan meenemen. Helaas is mijn alias verdwenen en staat er nu 'Consolidated'. Het zij zo.

Aantal posities is gedaald? Jazeker! Een week geleden heb ik besloten enkele posities te sluiten waar mijn overtuiging wat minder sterk over was. Desondanks zijn portfolio delta en margin requirements licht gestegen.

Wat staat er dit keer bovenaan? Een meme stock! :o En wel BB. Wees gerust, deze positie heb ik al sinds april 2019. BB heeft het sindsdien eigenlijk nooit geweldig gedaan... tot deze maand. Ik had mij voorgenomen tijdelijk te verkopen op $30, maar dat niveau is niet bereikt, al scheelde het niet veel! Desondanks +106%, een van de grotere maandstijgingen van een enkel aandeel in mijn portfolio tot nu toe. Nummer twee is dan niet spectaculair qua memes, maar wel qua resultaat. SFIX steeg met +64,8%, zonder noemenswaardig nieuws. QDEL haalde met +38,0% de derde plek. Ook hier geen noemenswaardig nieuws te vinden.

Onderaan staat W met –19,4%. Blijkbaar net op een piek gekocht, maar verder geen nieuws. PAYC verloor –14,3%. Geen opvallend nieuws. FICO –11,8%. Ook hier g— wacht! Nieuws! Er zijn Q4 earnings. Omzet stijgt, winst stijgt, dus koers daalt. Logisch toch? :P

Since inception blijft altijd leuk! TSLA krijgt er een cijfer bij en staat nu op +1088%, ten opzichte van +715% een maand terug. APPN neemt de tweede plaats over met een stijging van +484% naar +699%. En op drie verschijnt voor het eerst BILI met +640%. Die stond al in de jaar top 3 van 2020, maar niet eerder in de top 3 since inception. De vorige nummer twee, SHOP, valt nu buiten de top met een daling van +626% naar +609%. Eigenlijk best een lichte daling.

De titel van verlieskoning blijft nog altijd in handen van CWEB. Ze stijgen weliswaar van –84,7% naar –81,2%, maar de afstand tot nummer twee blijft groot. Dat is HA, die zelf ook is gestegen van –48,4% naar –40,8%. Nieuw op drie is JOBS met –33,8%. NEWR verlaat de bottom 3 met een mooie stijging van –36,8% naar –26,7%.
Mooi overzicht weer. Even wat interesse vragen.

Hoe doe je dat eigenlijk met aandelen aankopen? Stel je leest over een leuk aandeel en wilt dat kopen, gebruik je dan "extern" geld om dat aandeel te kopen of verkoop je eerst een ander aandeel om geld vrij te maken? Ruil je bijv. iets als ZM in voor een "rotatieaandeel"? Of is het vrijwel altijd buy, hold, almost never sell?

En is het verder niet erg intensief om 140-150 bedrijven/aandelen in de gaten te houden? Of lukt jou dit prima?

Tenslotte, ik zie vaak die portfolio delta voorbijkomen in je overzichten. Bij hoveren lees ik "snelheid waarmee net liquidation value beweegt wanneer de markt beweegt". Zou je dat wat meer kunnen uitleggen aan de hand van een voorbeeld? Vind het een beetje lastig te grijpen concept. Moet ik het zo zien dat als er bijv. een klein "dipje" in de markt/wereldindex ontstaat dat jouw portfoliowaarde dan alle kanten opgaat of juist niet? Krijg je in dat geval een waarde van >100%? Terwijl als je heel stabiele assets hebt die nauwelijks bewegen t.o.v. de markt het <100% blijft? Ik bedenk maar wat hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Chief schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:46:
Kijk, wat een aandeel je gaat kosten is feitelijk de prijs waarom je een koop kan sluiten dus ergens tussen bid en ask. Wat de "echte waarde" van de onderneming is..... vraag het 10 mensen en je krijgt hoogstwaarschijnlijk 10 verschillende antwoorden.
Zo kan een "fundamentele" belegger denken dat een aandeel obv God weet welke indicatoren ondergewaardeerd is en dus wil kopen.
Een daghandelaar heeft daar schijt aan, die kijkt wrs alleen naar trends en besluit a.h.v. trends dat die wil kopen
De bakker om de hoek heeft gehoord dat Gamestop +400% doet en nog veel verder kan. Die wil ook kopen.

Ergo: net aan wie je het vraagt en dan is het ook maar uit welke riching de wind komt :D
Als het bedrijf failliet gaat, ben je al je aandelen kwijt. Maar of het nu veel of weinig winst maakt is alleen interessant wanneer ze die winst uitkeren in dividend. En daar dat dividend bij de meeste bedrijven tegenwoordig zo'n schijntje is tov. de prijs van een aandeel, zal dat voor je winstgevendheid niet veel uitmaken. De enige andere relatie die ik nog kan bedenken is als het aandeel deel uitmaakt van een indexfonds veel beleggers dat automatisch kopen en de prijs dus waarschijnlijk gaat stijgen.

Maar het is zinvol om indicatoren te gebruiken omdat andere mensen die ook gebruiken om te beslissen of ze gaan kopen of verkopen. De indicator bepaalt dus gedeeltelijk de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bikabob
Gamestop op 300eur verkopen bleek toch een goede zet te zijn, vanochtend weer een 30% drop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 22:20

ComputerHoed

Electronica <3

bikabob schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:59:
Gamestop op 300eur verkopen bleek toch een goede zet te zijn, vanochtend weer een 30% drop :D
Dat hangt er vanaf. Gezien de volumes van gisteren lijkt het erop dat de beleggingsfondsen een ladder attack zijn begonnen (en tegelijkertijd adverteren van zilver, waar Citadel de 4 na grootste houder is) om zo mensen af te schrikken van GME.

Dus, hold.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• k995
ComputerHoed schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:14:
[...]

Dat hangt er vanaf. Gezien de volumes van gisteren lijkt het erop dat de beleggingsfondsen een ladder attack zijn begonnen (en tegelijkertijd adverteren van zilver, waar Citadel de 4 na grootste houder is) om zo mensen af te schrikken van GME.

Dus, hold.
Grappig al die excuses om toch maar te verantwoorden waarom een overgewaardeerd aandeel zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
[...]

Dus, hold.
Geloof niet alles wat je ziet op WSB. Retail heeft maar +-15% van de shares van GME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:07
[...]

Dus, hold.
Als je enige bron wallstreetbets is kun je dat geloven (dat is een enorme echo chamber), ik denk dat een hoop shorts zijn gecoverd, zoals gerapporteerd door S3 en Ortex beide. Het feit dat de prijs langzaam naar beneden zakt doet mij geloven dat het geen short ladder is. In Frankfurt is de prijs nu naar 140eu gezakt dus 170 dollar. Time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

TheUninvited schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:19:
[...]

Als je enige bron wallstreetbets is kun je dat geloven (dat is een enorme echo chamber), ik denk dat een hoop shorts zijn gecoverd, zoals gerapporteerd door S3 en Ortex beide. Het feit dat de prijs langzaam naar beneden zakt doet mij geloven dat het geen short ladder is. In Frankfurt is de prijs nu naar 140eu gezakt dus 170 dollar. Time will tell.
Mijn bron bestaat uit statistieken en cijfers, niet random comments op het internet.
De prijs die zoveel omlaag gaat bij zo weinig volume doet jou denken dat het normale trades zijn? :?

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
ComputerHoed schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Mijn bron bestaat uit statistieken en cijfers, niet random comments op het internet.
De prijs die zoveel omlaag gaat bij zo weinig volume doet jou denken dat het normale trades zijn? :?
Als jij S3 Partners en Ortex random comments op internet vind ga je gang. Ik hoop dat je gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComputerHoed

ComputerHoed

Electronica <3

TheUninvited schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:21:
[...]

Als jij S3 Partners en Ortex random comments op internet vind ga je gang. Ik hoop dat je gelijk hebt.
Ik reageerde op jouw comment over WSB, niet S3 partners en Ortex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
ComputerHoed schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:23:
[...]

Ik reageerde op jouw comment over WSB, niet S3 partners en Ortex
Het argument wat jij aandraagt over volumes/short ladders wordt continu herhaald op wallstreetbets, dus ik zou niet weten waar het anders vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
ComputerHoed schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:20:
[...]

Ja, lijkt me logisch: mensen willen verkopen, vinden geen koper en gaan dus lager en lager.
Waarom zou iemand dit aandeel nu kopen?

EN welke cijfers tonen aan dat beleggingsfondsen zilver aan het promoten zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door k995 op 02-02-2021 09:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ook maar eens meedoen, kijken of ik dat in stand kan houden. Wel iets minder detail, want long-term buy-n-hold voornamelijk dus micromanage de data een stuk minder. Bijvoorbeeld geen maand-op-maand historie in detail bijgehouden in inleg en koerswinst etc. Dus vandaar enkel since inception en YTD.
Daarbij wel ook totale vermogensgroei - om te laten zien wat als 'kleine belegger' verschil is tussen koerswinst en inleg, en dat je bij be/inleggen naar de long-term moet kijken.

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+5,52%
+430%
Totale winst op inleg
+2,37%
+16,71%
Hoogste prestaties
Macerich +32,36%
Intel +14,71%
Gladstone Land +12,65%
MSFT+385,14%
WPM+120,47%
Qualcomm +111,11%
Laagste prestaties
AB Inbev-7,77%
Allianz -6,2%
EssilorLuxottica -5,3%
Vodafone-61,33%
ExxonMobile -55,75%
BP -55,72%

Notable: GME kwam en ging, toch stiekem >30% op gepakt en daarmee eigenlijk een top3 performer dit jaar.

Macerich weinig bijzonder nieuws, lijkt vooral te profiteren van de short squeeze mania. Idem aan @Zr40 BB positie bezig geweest met verkoop, maar koers sloeg alweer om voordat uitvoer kwam. Die blijft dus lekker zitten. Intel heeft iedereen wel genoeg van langs zien komen denk ik, ook op de tweakers frontpage. If not, check de lading presentaties/announcements zelf maar als je interesse hebt.

Gladstone op zich geen bijzonder nieuws, maar wel indirect veel 'land ownership' publicaties vanuit de superrijken met Bill Gates (is nu officieel biggest farmland owner in U.S.) wat de sector als geheel een boost lijkt te geven. Staat ook nog voor avg down in de planning/wish list, evenals FPI aankoop.
Principe 'finite hoeveelheid land beschikbaar' en 'beperkt deel geschikt voor voedsel' lijkt, helemaal in combinatie met global warming, ervoor te zorgen dat landbouw een hot topic wordt.

AB inbev, Allianz niet en EssilorLuxottica lijken gewoon in de algemene sleur mee te deinen, geen spannend nieuw nieuws. Lekker saai, heerlijk als buy-n-hold dividend belegger. Gewoon lekker geld verdienen voor me zonder gedoe.

Since inception blijft microsoft alleenheerser, en de cijfers waren alweer heel goed. Misschien niet zo sexy als apple of tesla, wel doen ze het waanzinnig goed in vrijwel alles wat ze aanraken. WPM is sinds vorig jaar spontaan de nummer 2, nadat maart/corona periode voor een aardige koerscorrectie zorgde in positieve zin.
Qualcomm tot slot lekker bezig sinds ze dat gedoe met apple hebben opgelost, en is net als WPM sinds maart bezig met een inhaalrace tegenover semiconductor vriendjes.

Dalers exxon/bp (en shell net op #4) zullen daar nog wel even blijven hangen als ik zo rondkijk in de wereld. Dacht in 2015-2016 dat het dal was geweest, dus opkopen en wegzetten. Nu met corona blijkt dat nog oh-zo-veel lager te kunnen, en dan ook EV omslag met daarbij o.a. GreenDeal en Biden welke van alle kanten het proces versneld. Koers ziet er wel erger uit dan het is, gezien ze jarenlang goed dividend gaven en zo staan die eerder op effectief -25%.
Staan in elk geval op de onderzoekslijst, niet zozeer óf maar 'wanneer' te verkopen.

En vodafone. Oh vodafone. Wat een kansloos ding. Enige reden dat die nog niet verkocht is, is dat de positie dusdanig klein is (+ transactiekosten bij verkoop) ik er voorlopig nog geen moeite in stop om naar te kijken. Daarnaast beetje symbool geworden voor te makkelijk denken/slecht onderzoek, reminder van als je je werk niet goed doet. Staat namelijk elke keer pal aan het uiteinde van de lijst, al enige jaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 02-02-2021 09:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvilTurkey

EvilTurkey

New World Order

Maahes schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Even namens mijzelf iedereen die mij verder heeft geholpen bedanken en anderen die er grappen maakten ook. Ik ben 45 jaar en in al die jaren nooit iets aan aandelen gekocht maar wilde het leren. Ik weet dat jullie hier een actieve community hebben en respecteer jullie regels. Helaas heb ik met mijn post wellicht mensen gekwetst die hier dagelijks posten en hun informatie ophalen.

Nu maak ik dus dankzij jullie hulp gebruik van fool.com iex.nl marketwatch.com en van simply.wall.
Met mijn eerste 5000 euro heb ik nu aandelen van abn, shell, pfizer, nokia en galapagos gekocht.

Dank jullie wel en ga nu leren hoe ik met deze aandelen moet omgaan en welke ik nog meer zou kunnen aanschaffen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33

Duinkonijn

Huh?

Vraagje. zijn er buiten de VS ook andere effecten die dividend uitkeren op maandelijkse basis?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Santee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:45:
Hey allemaal,

ik baal er een beetje van dat DeGiro geen Units en warrants van SPACs ondersteunt, ten minste dat zegt deze pagina (en ik kan ze niet vinden via een Basic account): https://www.degiro.nl/ler...t-u-moet-weten-over-SPACs

Ik wil dus units kunnen kopen om extra vroeg in een SPAC te komen óf als ik een potentieel waardevolle spac vind wil ik de optie om warrants te kopen aangezien deze veel harder gaan als de koers stijgt. Weet iemand het beste platform hiervoor in NL?
Ik heb kunnen vinden dat Binck Units ondersteunt, maar je moet ze blijkbaar bijna gaan spam mailen om je units te splitsen in aandelen en warrants..
Interactive Brokers daar kan je warrants en units kopen. Let wel dat ze een (voor mij hoge) fee hanteren om je units te splitsen, dus die kan je dan waarschijnlijk beter verkopen.

Neem aan dat je weet dat warrants ook flink meer risico hebben? SPACs die hebben een floor over het algemeen van $10 en warrants niet. Units zijn inderdaad wel interessant als je ze bij uitgave koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:09
EvilTurkey schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:35:
[...]

Even namens mijzelf iedereen die mij verder heeft geholpen bedanken en anderen die er grappen maakten ook. Ik ben 45 jaar en in al die jaren nooit iets aan aandelen gekocht maar wilde het leren. Ik weet dat jullie hier een actieve community hebben en respecteer jullie regels. Helaas heb ik met mijn post wellicht mensen gekwetst die hier dagelijks posten en hun informatie ophalen.

Nu maak ik dus dankzij jullie hulp gebruik van fool.com iex.nl marketwatch.com en van simply.wall.
Met mijn eerste 5000 euro heb ik nu aandelen van abn, shell, pfizer, nokia en galapagos gekocht.

Dank jullie wel en ga nu leren hoe ik met deze aandelen moet omgaan en welke ik nog meer zou kunnen aanschaffen.
Wellicht had ik je eerste post niet goed begrepen. Ik dacht dat het weer zo'n geval was 'waar kan ik gratis geld ophalen?'. Die komen ook nog wel eens voorbij. Als je vraag was 'waar kan ik nuttige informatie vinden over bedrijven om actief te speuren en waarderen?', dan is dat m.i. een prima vraag en heb ik je verkeerd begrepen.

Iedereen is welkom, ik ben ook nog helemaal niet zo lang geleden begonnen en heb ook nog een heleboel te leren! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 18:22

tomtom901

Moderator General Chat
Xanaroth schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:25:

Since inception blijft microsoft alleenheerser, en de cijfers waren alweer heel goed. Misschien niet zo sexy als apple of tesla, wel doen ze het waanzinnig goed in vrijwel alles wat ze aanraken.
Helemaal eens, go $MSFT, ook een langdurige hold in mijn portfolio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:27
Ik ben in 2020 erg tevreden geweest met:

Nike
AMD
TSMC
Broadcom
Tesla
Apple

Broadcom heeft een mooie continue groei en hoog dividend. TSMC heb ik nog groeiverwachtingen van, waar ASML wellicht van profiteert. Dus die heb ik er een maand geleden bijgekocht.

AMD heb ik uiteindelijk verkocht, alhoewel ik nog steeds denk dat ze nog veel marktaandeel van intel gaan pakken. Intel zal marktaandeel verliezen in alle producten, totdat ze hopelijk hun fabrieken over een paar jaar op orde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
noslen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:21:
Weet iemand waar ik een (actuele) lijst met aandelen kan vinden die de Rabobank in haar aanbod heeft? Ik vind de app niet heel overzichtelijk...
niet overzichtelijk is echt een understatement.
Ook het contant nodig hebben van een random reader is echt vreselijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:25:
Ook maar eens meedoen, kijken of ik dat in stand kan houden. Wel iets minder detail, want long-term buy-n-hold voornamelijk dus micromanage de data een stuk minder. Bijvoorbeeld geen maand-op-maand historie in detail bijgehouden in inleg en koerswinst etc. Dus vandaar enkel since inception en YTD.
Geloof mij, als ik zelf al dat detail moest bijhouden dan zou ik het ook niet doen. Portfolio Analyst van IB doet het meeste werk, ik pluk alleen de cijfers en grafieken eruit en schrijf een leuk verhaaltje. :P Alleen aantal transacties, aantal posities en de leverage cijfers bereken ik zelf want die staan niet in die rapportages.
En vodafone. Oh vodafone. Wat een kansloos ding. Enige reden dat die nog niet verkocht is, is dat de positie dusdanig klein is (+ transactiekosten bij verkoop) ik er voorlopig nog geen moeite in stop om naar te kijken.
Zo kijk ik er ook naar. De enorme dalers kan ik wel sluiten, maar dat bevrijdt zo weinig kapitaal dat het bijna de moeite niet waard is. En je mist een eventueel herstel. Zie bijvoorbeeld Luckin Coffee, een positie die ik een half jaar geleden heb gesloten op $4.58 omdat ik geen mogelijkheid tot herstel zag. Die handelt nu weer op $10.95. :P
WizZie- schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Mooi overzicht weer. Even wat interesse vragen.

Hoe doe je dat eigenlijk met aandelen aankopen? Stel je leest over een leuk aandeel en wilt dat kopen, gebruik je dan "extern" geld om dat aandeel te kopen of verkoop je eerst een ander aandeel om geld vrij te maken? Ruil je bijv. iets als ZM in voor een "rotatieaandeel"? Of is het vrijwel altijd buy, hold, almost never sell?
Inderdaad dat laatste. Buy & hold, en nu dit keer een paar verkocht.

Je weet dat ik leverage gebruik. Met mijn netto cash saldo houd ik eigenlijk geen rekening. Ik maak gebruik van een box spread om tegen effectief negatieve rente te lenen (nb: dit is géén "gratis geld"!). Wat voor mij belangrijk is om in de gaten te houden zijn portfolio delta en de maintenance margin. Het eerste bepaalt hoeveel effect een beweging heeft op mijn portfolio, het tweede bepaalt mijn 'margin cushion'; hoeveel ruimte ik heb voordat posities geliquideerd worden. Beiden mogen niet te hoog worden.
En is het verder niet erg intensief om 140-150 bedrijven/aandelen in de gaten te houden? Of lukt jou dit prima?
Het lukt mij prima. Het mooie van buy & hold is dat ik er niet dagelijks op hoef te letten. Ze lopen niet weg als ik even niet kijk. :P Dat is ook een van de redenen waarom ik deze maandupdates maak, dan kijk ik naar de meest opvallende stijgers en dalers en de redenen daarvan. Maar in principe zou ik nog prima kunnen slapen als ik bij wijze van spreken drie jaar niet meer zou inloggen.

De optieposities daarentegen hebben wel iets meer aandacht nodig. Ik heb in grote lijnen twee soorten optieposities: korte en lange termijn. De korte termijn posities vereisen een actie iedere drie maanden, denk daarbij aan covered calls of diagonal spreads. De lange termijn posities hoef ik pas na een jaar of twee iets mee te doen. Denk aan synthetic longs, bull call spreads, of calls. Early assignment blijft altijd mogelijk, het zou dus kunnen gebeuren dat ik onverwacht de volgende dag een handeling moet verrichten.

Over de optieposities schrijf ik meestal niet in mijn maandupdates. Ik laat die ook buiten beschouwing bij de top/bottom 3.
Tenslotte, ik zie vaak die portfolio delta voorbijkomen in je overzichten. Bij hoveren lees ik "snelheid waarmee net liquidation value beweegt wanneer de markt beweegt". Zou je dat wat meer kunnen uitleggen aan de hand van een voorbeeld? Vind het een beetje lastig te grijpen concept. Moet ik het zo zien dat als er bijv. een klein "dipje" in de markt/wereldindex ontstaat dat jouw portfoliowaarde dan alle kanten opgaat of juist niet? Krijg je in dat geval een waarde van >100%? Terwijl als je heel stabiele assets hebt die nauwelijks bewegen t.o.v. de markt het <100% blijft? Ik bedenk maar wat hoor.
Stel, mijn portfoliowaarde is 1000 euro. Met een portfolio delta van 120% heeft een X stijging of daling van mijn holdings een X * 1,2 effect op mijn portfoliowaarde. Dus stel dat al mijn holdings met 10% stijgen, dan stijgt mijn portfoliowaarde met 1000 * 120% * 10% = 120 euro. Zonder leverage, dus met een portfolio delta van 100%, zou dit 100 euro zijn. Hetzelfde geldt natuurlijk ook bij een daling.

Portfolio delta houdt ook rekening met de mate waarop opties voor leverage zorgen. Stel dat ik een call bezit met een delta van 0,4 op dit moment. Dan beweegt de waarde van die call evenveel (uitgedrukt in geld, niet als percentage!) als 100 * 0,4 van het onderliggende aandeel zou doen.

Voor de berekening van portfolio delta gebruik ik "Delta dollars" gedeeld door portfoliowaarde. Delta dollars is delta vermenigvuldigd met de waarde van het (onderliggende) aandeel. Als het (onderliggende) aandeel 10% stijgt (of daalt) dan stijgt (of daalt) de waarde van die positie met 10% van delta dollars.

Delta voor een aandeel is altijd 1 (want waarde van je positie stijgt of daalt altijd even hard als de waarde van het aandeel), voor opties ligt dit tussen 0 en 1.

Ik denk dat portfolio delta de beste indicator is van de mate van leverage die je gebruikt. Natuurlijk niet perfect - stel dat ik voor 1000 euro long ben in een aandeel en voor 1000 euro short in een ander, en verder geen andere posities heb, dan komt er 0 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Dan Stark schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Interactive Brokers daar kan je warrants en units kopen. Let wel dat ze een (voor mij hoge) fee hanteren om je units te splitsen, dus die kan je dan waarschijnlijk beter verkopen.

Neem aan dat je weet dat warrants ook flink meer risico hebben? SPACs die hebben een floor over het algemeen van $10 en warrants niet. Units zijn inderdaad wel interessant als je ze bij uitgave koopt.
Ja klopt, ik weet hoe warrants werken. Resulaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik heb in een aantal spacs gezeten die hard zijn gegaan en dan is een stukje warrants een leuke bijkomstigheid. Nu ook met CCIV zou ik wel warrants gewild hebben, ik heb uiteindelijk alleen commons kunnen kopen voor $13 (en ondertussen $28 AH). Warrants staan volgens mij ondertussen al 5x hoger.

Ik ga bij IB kijken, in dat geval zijn units minder interessant maar als ze de optie bieden voor warrants is het in ieder geval al een vooruitgang. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 14:42
Panzer_V schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:10:
[...]
Ik gebruik Portfolio Performance. Die berekend alles. Stijle leercurve maar top programma!
Wow thanks! Net effe snel naar gekeken en dit ziet er inderdaad goed uit :) Bedankt !

Alleen nog uit vogelen hoe ik DEGIRO kan importen...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
Jazsie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Alleen nog uit vogelen hoe ik DEGIRO kan importen...
Daar is in dit topic al het een en ander over genoemd.

Ikzelf importeer overigens niks. Ik heb een investeringsplan opgesteld in PP en gebruik die om maandelijks mijn transacties te genereren, die ik dan aanpas naar de realiteit (koers, datum etc.). Met 15 transacties over drie portefeuilles verdeeld is dat hoogstens 10 minuutjes werk in de maand.

[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 02-02-2021 10:36 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-09 08:48

Benjamin-

CrazyGunner#2385

writser schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:00:
[...]

Op de korte termijn is elk aandeel handelswaar en kan het alle kanten op. Op de lange termijn weerspiegelt elk aandeel wat het onderliggende bedrijf waard is. Dat is altijd al zo geweest. Alleen is “lange termijn” een flexibel begrip. Soms is dat een kwestie van dagen, soms een kwestie van jaren.
Dit maakt ook bedrijven zoals Tesla zo risicovol. De waarde is zover ik weet veel op basis van wat het bedrijf kan worden. Blijft Tesla succesvol en gaan we massaal over op elektrisch, dan worden ze waarschijnlijk heel erg groot. Maar loopt dat anders, dan zal de waarde ook heel hard zakken.
TheUninvited schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:19:
[...]

Ik weet niet eens of het echt uitmaakt, zoveel mensen met weinig kennis hebben geinvesteerd in deze aandelen, hopende op gigantische winsten. Nu krijg je dat de waarde zakt, dit maakt mensen angstig, en blijft de waarde zakken enz.

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat er gaat gebeuren, ik heb weinig kennis rondom deze markt, en toevallig was ik pas geleden gaan kijken, en toen kwam het hele gebeuren rondom GME langs, erg interessant om te zien, maar ben blij dat ik hier geen geld in heb gestopt, want het brengt veel te veel risico's met zich mee.

Denk dat dit verder ook nog heel wat foute investeringen gaat opleveren. Iedereen wilt het snelle geld, dus zullen op zoek gaan naar meer van dit absurde stijgers, met alle risico's van dien.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
noslen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:21:
Via de Rabobank website kun je de "fondsselector" vinden: http://lt.morningstar.com...ge=1/sortOrder=Name%20Asc

[ Voor 28% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-02-2021 11:04 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Pagina: 1 ... 73 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.