Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.204 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:03:
[...]

Die $10 is toch het minimum / minimum activity fee? In de zin dat de transactiekosten van die $10 af gaan. Dus als je voor $1 aan transacties doet betaal je $10 ($1 transactiekosten en nog $9 extra). Doe je voor $11 aan transacties betaal je $11 en komt de minimum activity fee te vervallen.

Overigens heb je bij IB volgens mij ook geen (real time?) koera data, en moet je daarvoor extra betalen. Onafhankelijk van de minimum activity fee.
Beide punten zijn juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:49:
[...]

VIX: CBOE S&P 500 volatility index https://www.cboe.com/tradable_products/vix/
uitleg: https://www.lynx.nl/kenni...latility-index-begrijpen/

[Afbeelding]

Er zijn al correcties geweest op de 27e en 29e van 2 tot 3% per keer. De S&P 500 index staat nu iets in de min ten opzichte van een maand geleden.
De VIX staat i.v.m. gisteren bijna 10% hoger. Uitleg heb ik niet nodig, evengoed bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Pistachenootje schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:33:
[...]

Ik vind van niet. Clean energy, automation & robotics zijn heel populair waardoor de prijzen worden opgedreven. Heel veel mensen hebben namelijk de verwachting dat ze het goed gaan doen. Mijns inziens kun je je beter houden bij het wereld market cap portfolio, waar deze segmenten al in zitten. Mocht je dat met NT fondsen willen doen dan kom je uit op ~78% World, ~12% EM, ~10% Small cap.
Is dat een small cap fonds/etf of kies je dan zelf je bedrijven uit? Zou je dat market cap portfolio trouwens ook als solide basis kunnen gebruiken en hier en daar afwijken? Dus zeg niet 78% maar 70% en dan 10% 10% 10% waarbij je dir laatste 10 ook stopt in obligaties of minerals oid?

[ Voor 15% gewijzigd door MagniArtistique op 30-01-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 22:41
MagniArtistique schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:36:
[...]
Is dat een small cap fonds/etf of kies je dan zelf je bedrijven uit?
Dat is het NT World small cap fonds.
Zou je dat market cap portfolio trouwens ook als solide basis kunnen gebruiken en hier en daar afwijken?
Kan zeker. Maar dan vind ik wel dat je een goed onderbouwde motivatie moet hebben. "Ik denk dat clean energy het goed gaat doen" bijvoorbeeld vind ik persoonlijk geen goed onderbouwde motivatie.

Factor investing is een manier om af te wijken van het market portfolio met een wetenschappelijke onderbouwing. Je kunt daarop zoeken of dit lezen.
Dus zeg niet 78% maar 70% en dan 10% 10% 10% waarbij je dir laatste 10 ook stopt in obligaties of minerals oid?
Het verwachte rendement op staatsobligaties is negatief, daar zou ik niet aan beginnen. Bedrijfsobligaties zie ik niet als een nuttige toevoeging op aandelen. Als je minder risico wil nemen zou je naar bijvoorbeeld deposito's of groenfondsen kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hielko schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:46:
[...]

Jup, maar dat is toch je voorbeeld? Dat bij 1 broker er een klant 1 aandeel verkoopt, en een andere klant een aandeel koopt. Voor de clearer blijft de positie van de broker dan gelijk, en loopt de clearer geen risico. Als het klanten zijn van twee verschillende brokers dan werkt je voorbeeld met het prijsverschil van E5 ook niet echt.
Ik bedoelde het voorbeeld als:
Een klant van Broker A koopt aandeel X voor 1000 euro van een klant van Broker B.

(Na deze trade is het risico van de clearer door Broker A 1000 euro minus de waarde van X op T+2, een variabel risico dus.)

Een andere klant van Broker A verkoopt aandeel X voor 995 euro van een klant van Broker C.

(Na deze trade is het risico van de clearer door Broker A precies 5 euro en niet meer variabel; als Broker A niet opdaagt op T+2 kan het aandeel van Broker B naar C, en 995 euro van Broker C plus 5 euro van de clearer naar Broker B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 14:28
MagniArtistique schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:04:
[...]

Wat is het verschil tussen een Northern trust world en een ETF als invesco of vanguard all world dan? Dat de een actief belegd ofzo?

Ik zat daarnaast even te dubben over mijn posities.

Ik heb op dit moment via degiro Vanguard ftse All World, s&p500, Nasdaq100 en ishares aex. Daarnaast heb ik een vastgoed trust en losse aandelen in biotech en tesla.

Heeft het uberhaupt zin om all world te hebben als je aex en s&p ook los hebt en vise versa? Ik neem aan dat ze ongeveer dezelfde dekking hebben met uitzondering van oceanie en azie. Bij een financiele crisis in europa of amerika ga je dan potentieel op 3 ETFs nat.

Tesla zit daarnaast ook in de ETFs s&p500 en nasdaq, dus waarom los hebben? (Met het risico).

Is het niet veel slimmer (met oog op de toekomst) Om bijvoorbeeld een: All World (spread bij crisis) Nasdaq (ipv emerging markets, wordt een emerging market groot genoeg komt die toch in de nsdq), clean energy en automation & robotics (Komende 20 jaar de focus van iedereen en zijn moeder) te nemen? Dan ben je voor de crisis volgens mij aardig safe, en toekomstbestendig.
Wat betreft je laatste punt: wat mensen nogal eens vergeten is dat iets wat goed is in de toekomst, niet noodzakelijkerwijs ook goed rendement geeft. Een voorbeeld (ik heb de precieze feiten niet paraat), is als je een flinke tijd geleden investeerde in treinen. Ook in die tijd zag men in treinen de toekomst, maar om 1 of andere reden is het investeren in treinbedrijven helemaal niet zo rendabel gebleken: talloze bedrijven zijn omgevallen of in hele dure aanbestedingstrajecten terecht gekomen. Met andere woorden: je moet als belegger niet alleen de toekomst kunnen inschatten, maar ook de bedrijven kunnen kiezen die in die toekomst ook goed kunnen en blijven presteren. Dat is tamelijk lastig gebleken.
Met andere woorden: waarom zouden de bedrijven in jouw clean energy het op lange termijn beter doen dan bijvoorbeeld bedrijven uit de oude economie die op tijd zelf de ommezwaai weten te maken? Dat is de grote vraag, waar ik het antwoord niet op heb.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:35
Lang, technisch draadje over wat er achter de schermen gebeurt bij GME en waarom brokers handel stilleggen: https://threadreaderapp.com/thread/1355274739351248898.html .

Wellicht interessant voor de liefhebber.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:33
eamelink schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:02:
[...]

Ik bedoelde het voorbeeld als:
Een klant van Broker A koopt aandeel X voor 1000 euro van een klant van Broker B.

(Na deze trade is het risico van de clearer door Broker A 1000 euro minus de waarde van X op T+2, een variabel risico dus.)

Een andere klant van Broker A verkoopt aandeel X voor 995 euro van een klant van Broker C.

(Na deze trade is het risico van de clearer door Broker A precies 5 euro en niet meer variabel; als Broker A niet opdaagt op T+2 kan het aandeel van Broker B naar C, en 995 euro van Broker C plus 5 euro van de clearer naar Broker B.
Ah right, dat klopt. Maar dan is het risico voor de clearer in het voorbeeld natuurlijk nog wel een stuk groter dan de 5 euro, immers kan ook broker B of C niet opkomen dagen.

[ Voor 28% gewijzigd door Hielko op 30-01-2021 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Loekoe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Wat betreft je laatste punt: wat mensen nogal eens vergeten is dat iets wat goed is in de toekomst, niet noodzakelijkerwijs ook goed rendement geeft. Een voorbeeld (ik heb de precieze feiten niet paraat), is als je een flinke tijd geleden investeerde in treinen. Ook in die tijd zag men in treinen de toekomst, maar om 1 of andere reden is het investeren in treinbedrijven helemaal niet zo rendabel gebleken: talloze bedrijven zijn omgevallen of in hele dure aanbestedingstrajecten terecht gekomen. Met andere woorden: je moet als belegger niet alleen de toekomst kunnen inschatten, maar ook de bedrijven kunnen kiezen die in die toekomst ook goed kunnen en blijven presteren. Dat is tamelijk lastig gebleken.
Met andere woorden: waarom zouden de bedrijven in jouw clean energy het op lange termijn beter doen dan bijvoorbeeld bedrijven uit de oude economie die op tijd zelf de ommezwaai weten te maken? Dat is de grote vraag, waar ik het antwoord niet op heb.
Een belangrijk punt inderdaad. Weten dat een idee gaat winnen is anders dan weten welk bedrijf met dat idee gaat winnen. De bekende Warren Buffett quote (een tijdje geleden ook al genoemd) op Fool.com:
What you really should have done in 1905 or so, when you saw what was going to happen with the auto is you should have gone short horses. There were 20 million horses in 1900 and there's about 4 million now. So it's easy to figure out the losers, the loser is the horse. But the winner is the auto overall. 2000 companies (carmakers) just about failed.

-- Warren Buffett, speaking to University of Georgia students in 2001.
https://www.fool.com/inve...ows-why-berkshire-ha.aspx
En zoals dat Fool artikel verdergaat over tech:
Not coincidentally, those are all tech companies. Buffett's quote above explains why he has avoided that industry as well as other burgeoning sectors, like the Internet of Things, self-driving cars, and drones. In the initial phases of an emerging industry, there tend to be many small competitors, many of whom likely won't survive. Buffett used automobiles as an example in his speech at the University of Georgia, but the internet bubble bursting in 2000 offers a more recent one. Amazon.com was one of the few e-commerce businesses to survive and thrive after the era, while names like Webvan and Pets.com are famous for going belly up.
[...]
It's impossible to say who will emerge among the winners in the autonomous vehicle race today. Based on valuations, it seems the market is betting on Uber and Tesla, two top innovators, but the technology is still in its early stages. While it's tricky to predict the winner, the loser seems much more obvious. Much like Buffett explained travel by horse would be the loser as automobiles became more popular, the loser in the rise of autonomous vehicles would be auto-insurance companies.
https://www.fool.com/inve...ows-why-berkshire-ha.aspx
Wel grappig dat dat artikel de autoverzekeringen noemt als verliezers, niet de brandstofauto's (die mogelijk meegaan in de transitie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
writser schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:25:
Lang, technisch draadje over wat er achter de schermen gebeurt bij GME en waarom brokers handel stilleggen: https://threadreaderapp.com/thread/1355274739351248898.html .

Hmm ik heb een beetje mijn twijfels bij de correctheid van het hele verhaal. Klinkt mij meer als iemand die de klok wel heeft horen luiden maar niet precies weet waar de klepel hangt. O.a. verhaal over margin in combinatie met de clearing, volgens mij weet de DTCC helemaal niet of individuele klanten iets op margin kopen of niet. Verhaal over "front running" van order flow klopt ook niet etc. Wie eigenaar is van de aandelen als je margin gebruikt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Loekoe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Mooie uiteenzetting die ik volg. Maar stel een shell maakt een ommezwaai, bijvoorbeeld omdat ze bezig zijn met koolstofdioxide uit emissie omzetten in brandstof, komen ze dan niet uiteindelijk ook gewoon in die ETF? Of ga ik er onterecht vanuit dat een ETF altijd de meest gerenommerde bedrijven in het segment dat ze dekken vertegenwoordigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023

Ik weet niet in hoeverre dit accuraat is, het leest als een populair semi-onderzoeksjournalistisch (triple woord waarde) stuk.

Wat er imo niet genoeg naar boven komt is dat DTCC een bedrijf is, met veel contacten en belangen rondom Wallstreet, het is geen instantie of overheidsinstelling oid.

Het verhogen van benodigde collateral naar 100% voor GME trades heeft een soortgelijk effect als brokers retails simpelweg niet vrij laten traden.

Je kunt als Citadel of ander hedge fonds natuurlijk niet zomaar een stapel brokers vertellen wat te doen, dat is niet legaal en politici springen er gelijk op.
Maar als op magische wijze de modellen van DTCC aangeven dat ze 100% aan cash collateral nodig hebben van de brokers dan bereik je hetzelfde op legale en ontkenbare wijze.

Ik weet niet of het zo smerig gespeeld is maar het zou me weinig verbazen.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Waar ik weleens benieuwd naar ben, is of beleggers hier wel/niet belangen hebben buiten de reguliere beurzen zoals NPEX en wat/waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 06:46
Iemand hier ervaring met Interactivebrokers?
Krijg telkens foutmeldig bij het kopen van aandelen en opties waarbij gezegd wordt dat ik geen cash balance heb terwijl ik gewoon settled cash (100% heb) en buying power (100%) heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:25

PromWarMachine

Forsaken Archer

sumpie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:17:
Krijg telkens foutmeldig bij het kopen van aandelen en opties waarbij gezegd wordt dat ik geen cash balance heb terwijl ik gewoon settled cash (100% heb) en buying power (100%) heb.
Random gokje.. heb je euro's, maar wil je in dollars aankopen?
Dan moet je bij IB eerst een sell-order plaatsen voor EUR/USD als ik het goed heb.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
PromWarMachine schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:26:
[...]

Random gokje.. heb je euro's, maar wil je in dollars aankopen?
Dan moet je bij IB eerst een sell-order plaatsen voor EUR/USD als ik het goed heb.
Ah, zon vermoeden had ik al. Had dat gisteren al geprobeerd maar lukte niet helemaal.
Zal morgen opnieuw proberen.

Is IB trouwens beste manier om amerikaanse opties te kunnen kopen? Of zijn er nog andere brokers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het lijkt hier inmiddels weer te zijn afgekoeld dus ik doe weer mee. :)
thamac schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:07:
Waar ik weleens benieuwd naar ben, is of beleggers hier wel/niet belangen hebben buiten de reguliere beurzen zoals NPEX en wat/waarom.
Nee, nouja, soort van. Ligt aan wat je mee zou tellen.

Ik had een positie in Fastned net toen ze waren begonnen, in 2014. Dat was destijds op NPEX. In de andere proposities op dat platform heb ik verder geen interesse gehad en van het platform was ik niet onder de indruk (al kan dat in de tussenliggende jaren zeker zijn verbeterd).

Verder heb ik participaties in crowdfunding (voor Nederlandse MKB bedrijven die al minimaal enkele jaren actief zijn). Grotendeels leningen, waarvan sommige converteerbaar naar aandelen. Bij één project heb ik ingestemd met conversie. Ik bezit dus aandelen (of beter gezegd, certificaten in een STAK) die niet op enig beurs of platform genoteerd staan. Het bedrijf is nu bezig met het afronden van een Series B funding round.

Daarnaast participeer ik in groenfondsen buiten de beurs, maar ik gok dat je daar niet naar op zoek bent. :P
sumpie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:17:
Klinkt als dat je hebt gekozen voor een cash account, dus zonder margin. Dan kan je niet rood staan, ook niet in andere valuta. Als je bijvoorbeeld aandelen in USD wil kopen dan moet je vooraf een valutaconversie doen.

Als je wel een margin account hebt dan kan het ook achteraf. Of je doet het helemaal niet, kan ook, maar dan betaal je wel rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
Ik ben een saaie belegger. Een vast bedrag per maand, niet te veel naar omkijken, al een aardig rendement behaald. Ik heb ook geen zin (en tijd) om me in losse aandelen te verdiepen. Dit werkt voor mij.

Maar...er wordt steeds vaker gesproken over een correctie. Ik weet niet of die komt. Maar áls er een correctie komt, heb ik nog wat cash beschikbaar. Kortom, ik wil graag (A) de markt timen... :+

Hoe doen jullie dat? Afspreken met jezelf dat als beurs X met Y procent daalt, je € Z inlegt?
Of moet ik dit niet willen?

Alternatief: B. lumpsum in zelfde (wereldwijde) ETF, of C maandbedrag verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

zeeg schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:17:
Ik ben een saaie belegger. Een vast bedrag per maand, niet te veel naar omkijken, al een aardig rendement behaald. Ik heb ook geen zin (en tijd) om me in losse aandelen te verdiepen. Dit werkt voor mij.

Maar...er wordt steeds vaker gesproken over een correctie. Ik weet niet of die komt. Maar áls er een correctie komt, heb ik nog wat cash beschikbaar. Kortom, ik wil graag (A) de markt timen... :+

Hoe doen jullie dat? Afspreken met jezelf dat als beurs X met Y procent daalt, je € Z inlegt?

Ik investeer gewoon alles maar verlaag het risico (bijvoorbeeld margin) wanneer het wat onrustig is zoals afgelopen week.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie

Niemand kan de beurs timen, de concessie is dat als je iedere maand gewoon een x bedrag inlegt je naar verloop van tijd de inflatie voorblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online

Hielko schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:43:
[...]

Hmm ik heb een beetje mijn twijfels bij de correctheid van het hele verhaal. Klinkt mij meer als iemand die de klok wel heeft horen luiden maar niet precies weet waar de klepel hangt. O.a. verhaal over margin in combinatie met de clearing, volgens mij weet de DTCC helemaal niet of individuele klanten iets op margin kopen of niet. Verhaal over "front running" van order flow klopt ook niet etc. Wie eigenaar is van de aandelen als je margin gebruikt etc.
Same here; kan me niet voorstellen dat de vraag of jij of je broker de titel krijgt afhangt van of je een marginaccount hebt of niet. Veel andere dingen lijken me wel kloppen of klinken plausibel maar ik weet er niet genoeg vanaf om de rest echt op waarde te kunnen schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs2163
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 21:18
Maahes schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Wat bedoel je met 'paper silver'? Futures contracten? ETC's zoals https://www.ishares.com/n...-physical-silver-etc-fund tracken de prijs toch zeer nauwkeurig.
Hier een artikel uit maart 2020 : https://dynamicwealthrese...n%20the%20silver%20market

Het gaat inderdaad over de futures. Een jaar geleden was de ratio tussen paper en fysiek zilver dus 233:1. Banken zoals JP Morgan zijn helemaal niet geïnteresseerd in het daadwerkelijk afleveren en kiezen dus voor cash. In het verleden zijn ze meermaals voor beboet voor manipulatie van de zilverprijs. Deze wordt omlaag gemanipuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 21:21
RobertMe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:03:
[...]

Die $10 is toch het minimum / minimum activity fee? In de zin dat de transactiekosten van die $10 af gaan. Dus als je voor $1 aan transacties doet betaal je $10 ($1 transactiekosten en nog $9 extra). Doe je voor $11 aan transacties betaal je $11 en komt de minimum activity fee te vervallen.

Overigens heb je bij IB volgens mij ook geen (real time?) koera data, en moet je daarvoor extra betalen. Onafhankelijk van de minimum activity fee.

In ieder geval is dat wat ik op maakte over de uitleg die @Zr40 hier al vaker heeft gepost m.b.t. de kosten van IB.

Overigens is het naar mijn idee wel zo dat de transactiekosten laag zijn en je daardoor in principe die $10 aan minimum activity fee betaald en niet snel er overheen zult gaan. En daar bovenop de optionele koers informatie.
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik was vergeten erbij te vertellen dat de aan en verkoop kosten afgetrokken mogen worden van die $10,-.
Je hebt 2 mogelijheden om te kiezen voor de kosten:

1 Tiered: https://www.interactivebr...dex.php?f=39753&p=stocks2
US aandelen aanschaf kost dan $0,35 +0$,0035 per share (max. 1% van aanschafwaarde)

2. Fixed: https://www.interactivebr...dex.php?f=39753&p=stocks1

-Gratis voor ETF
-$1,- voor aanschaf US aandelen (max. 1% van aanschafwaarde)

Ik zelf gebruik tiered. je kan switchen, alleen weet ik niet of dit meteen kan of dat je een x tijd moet wachten.

https://www.interactivebrokers.eu/en/index.php?f=48059

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 18:30
TheDeuce schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:45:
Het lijkt erop dat de Rabobank geen transactiekosten (meer) rekent voor het (periodiek) aankopen van beleggingsfondsen. Zie voorbeeld transactiekosten specificatie hieronder. Of ze worden op een andere manier in rekening gebracht, op de website vermelden ze nog 0.1% transactiekosten voor beleggingsfondsen voor Rabo Zelf Beleggen. Ik bekijk de kostenspecificatie lang niet altijd, zeker niet bij periodieke orders, maar volgens mij rekenden ze in het verleden toch echt wel die 0.1% over de ordergrootte.

[Afbeelding]
Helaas alsnog de gebruikelijke kosten afgeschreven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 21:19
Kan iemand mij misschien helpen. Ik ben bezig met Portfolio Performance. Probeer uit Degiro mijn transacties in te lezen. Heb allerlei Duitse sites en tutorials doorgenomen maar het werkt nog niet.

Heb geprobeerd om een export te doen van de transacties in zowel pdf als csv en wel en niet geaggregeerd op order.

Echter bij pdf krijg ik een foutmelding in PP en bij csv krijg ik na handmatige toewijzing verkeerde waardes (effecten die op -10.000 zitten).

Heeft iemand een tip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 13:32

De vraag is natuurlijk wat überhaupt een correctie is, en wanneer die er is. De boel is afgelopen weken / maanden ontzettend hard gestegen (als ik bv VWRL history erbij pak). Maar stel je houd nu geld achter de hand, VWRL stijgt van nu E88 tot bv E95, en vervolgens komt er "een correctie" en staat de boel weer op E88. Effectief ben je dan met de correctie weer terug naar waar de boel nu staat. Dus dan had je beter nu alles kunnen inleggen, en had je mogelijk nog wat extra divident meegepakt (daarom dat "time in the market" over het algemeen beter is).

Met geld achter de hand houden zit je dus effectief met meerdere vragen / problemen.
  • Wanneer komt de correctie? Dat die er komt staat als een paal boven water, maar is bv de daling afgelopen dagen al ingezet, of komt de correctie pas in 2025?
  • Als die er is, zakken de prijzen dan lager dan dat ze nu staan? Of zijn ze tegen die tijd zo hard gestegen dat het "met correctie" nog steeds duurder is dan nu?
  • Hoeveel geld loop je mis door geld achter de hand te houden terwijl het "in de markt" waarschijnlijk dividend zou opleveren?
  • Wanneer is het laagste punt bereikt? Als je bv bij een daling van 10% vanaf de piek koopt, maar vervolgens zakt de boel met 40%, dan sla je je nog voor de kop dat je niet langer hebt gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:24

Ten eerste: ik ben allerminst een expert, net als jij een saaie belegger. Dit is mijn situatie:
Elke maand gaat er bedrag x naar Fitvermogen. Wel DCA over de maand heen.

Door een financiële meevaller heb ik nu extra geld om in te leggen. Omdat ik me bij "lump sum" inleg niet prettig voel (met mijn geluk doe ik dat precies op de all time high van de komende 20 jaar :)), heb ik voor jouw optie C gekozen: het in te leggen bedrag per maand verhogen, totdat de meevaller is ingelegd.
Wel houd ik de gemiddelde aankoopkoers in de gaten. Krijgen we een correctie en de koers komt onder de gemiddelde aankoopkoers, dan ga ik uit de meevaller, in stappen, handmatig extra inleggen.

TL;DR: Leg in op de manier waarbij JIJ je prettig bij voelt en er geen slapeloze nachten aan overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 16:01
oscar82 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:29:
[...]

Het NT world fonds vind je onder NT WORLD CUSTOM ESG INDEX'
Het small caps fonds is nog moeilijker vindbaar omdat die als enige niet begint met NT. Die staat onder de W van 'WORLD SMALL CAP CUST ESG LOW CARBON'.

Grootste verschil is dagenlang wachten op de Uitvoering van je order. Dat duurt gemiddeld zo’n vier werkdagen.

Dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn. Je mist de snelheid van ETF’s, maar je hoeft je dus nooit meer zorgen te maken of je order wel uitgevoerd wordt en of je wel de scherpste intraday prijs hebt betaald. Dat laatste ging ik persoonlijk vroeger nog wel checken en was totaal nutteloos omdat de etf order al had plaatsgevonden.
Top, dankjewel!
Wat @Longcat ook al zegt, soms bij inleg al bezig met een 'goede' prijs te bepalen en daar ben je dan ook weer mee bezig. Kan zeker een voordeel zijn.
Longcat schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Ben je gek?! Ik ben even opgehouden met het topic bijhouden.

[...]

Mwa, ik post vrij regelmatig en heb in principe alleen NT (wat IWDA e.d. bij degiro die in de loop van dit jaar overgaat in NT). Aandelen kunnen nog steeds interessant zijn, zonder dat je 'mee doet'. De GME perikelen vind ik ook interessant, maar ik blijf er ver vandaan.

[...]

Saai = goed. Je hoeft niet elke dag te kijken hoeveel er op je beleggingsrekening staat en wat de koers van NT heeft gedaan. Is zeer onpraktisch, want die koers 'loopt achter'. Gewoon aankopen en niet meer naar omkijken dus. Ik vind het zelf heerlijk. Ik had voorheen ETF's bij degiro, maar was dan toch teveel bezig met koersen kijken. Ik kijk nu hooguit 1x per week, maar eerder om orders aan te maken dan om koersen te kijken.
Zie het zo: je geld moet voor je werken. Die NT fondsen zijn zo saai dat je bijna zou vergeten dat je ze hebt en zo gaan de maanden en jaren voorbij terwijl er maandelijks automatisch wordt aangekocht en plots is je vermogen dik gegroeid. Ondertussen zitten retail beleggers achter hun schermen gekluisterd terwijl ze hypes najagen en elkaar gek maken.
Nja, dit dus. Dit lijkt mij zoveel meer rust en tijd te geven. Het continu bijhouden van je ETF's is echt zinloos.
Pistachenootje schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Ben ik met je eens. Sterker nog; al die posts over opties, lottery stocks en stock picking zouden de passieve index belegger wel eens van zijn pad kunnen halen.

Hij is al vaker genoemd: als je geen alcohol wil drinken kun je beter niet naar de kroeg gaan.

Ik vind de traagheid van beleggingsfondsen zoals NT een voordeel: met ETFs ben ik eerder geneigd aan market timing te doen, hoewel ik dat eigenlijk niet wil doen.
Dat zeg je inderdaad goed. Maar ook lottery stocks en opties zijn vormen van beleggen (hoewel meningen verschillen). Dan is het logisch dat dat in dit forum ook geplaatst wordt maar als passieve indexbeleggen heb ik daar niets aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Trezzahn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:41:
[...]
Dat zeg je inderdaad goed. Maar ook lottery stocks en opties zijn vormen van beleggen (hoewel meningen verschillen). Dan is het logisch dat dat in dit forum ook geplaatst wordt maar als passieve indexbeleggen heb ik daar niets aan :)
Ja precies. Daarom heb ik in het verleden al geopperd om een draadje speciaal voor passief index beleggen te beginnen. Lijkt mij nog steeds een goed plan. Enerzijds omdat het beter is 'to stay the course', anderzijds omdat beginners dan veel sneller alle nuttige informatie kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Shamalamadindon schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:35:
[...]

In ieder geval niet Revolut. De boel kraakte uit z'n voegen daar afgelopen week.
Ha, nee, die hoeft ook niet inderdaad.
mrmrmr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Bij Degiro worden koersen voor buitenlandse beurzen typisch met 15 minuten vertraagd. Dat staat er niet echt duidelijk bij. Je kunt het alleen zien aan de datum waar het tijdstip in kleine lettergrootte is weergegeven. Onvoldoende vind ik.
Je kunt je wel abonneren tegen een prijs op een koersfeed. Maar dan nog, de koersweergave bij Degiro en de bijwerksnelheid van de grafiek is slecht. Als je bijvoorbeeld een index ter vergelijking toevoegt en de index nieuwere data heeft dan de koers zie je dat niet. Je kunt dan wel wat gaan schuiven, maar dan update hij niet meer. De interactieve grafiek heeft ook updateproblemen.

Voor wat is er een 25% sell limiet? Dat lijkt me tamelijk fout.

Wat Degiro ook niet goed doet is koop order limiet instellen die niet lager mag dan 20% van wat de "huidige koers". Ik kan geen enkele reden bedenken om dat te doen. Die koers is dan niet de after market koers, maar een koers die ze te pas/onpas ergens vandaan halen.

+1
Bepaalde koersen zijn wel live, na een keer getrade te hebben - volgens mij. Het is vooral dat de hele DeGiro langzaam/vastliep met een drukte. Dat wil ik niet.
Sell limiet is er wel degelijk! 20%.
Nu met GME bijvoorbeeld kan ik geen fatsoenlijke order instellen. Dit is echt idioot.
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Stuur over die buy én sell limiet (geen orders die <20% en >20% van huidige (evt. vertraagde!!!!) koers kunnen plaatsen) een klacht in via de feedback-knop! Hoe meer mensen dat doen hoe beter. Bepaalde aandelen (alles wat via SPAC op de beurs is gekomen ongeveer :+) stuiteren heel erg, en daar is het niet kunnen plaatsen van een hoge sell prijs een groot nadeel. Zeker aangezien dit bij die aandelen ook nog eens met 15 minuten vertraging gaat, en er aandelen tussen zitten die in die tijd extreem snel kunnen stijgen en dalen met zeker ruim 10% binnen die tijd. Je kunt dan dus tot max 10% boven de dan huidige koersprijs een order plaatsen.

Snelle handelingen gaan over het algemeen prima. Alleen de afgelopen dagen merkbaar traag. Het kan helpen als je al een verkooporder hebt staan en enkel die order hoeft aan te passen, dat gaat al een stuk sneller.

Wat dat betreft vraag ik me wel af waar die snelheid dan voor nodig is als je toch long gaat?
Ga ik doen!
Ja, momenteel met GME is het ook verschrikkelijk. Voor mijn ETF's en langere posities is het prima, maar snel schakelen kan niet.
JohanNL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Volgens mij zit je dan wel zowat bij elke broker beter dan DeGiro :p
Maar als je echt een goed,snel en degelijk platform wilt, met een kundige klantenservice, dan zou ik denken aan Binck.
Interactive Brokers is mogelijk ook een goede keuze hierin.
Helaas zit je ( met name Binck ) wel met aardig wat kosten; de transactiekosten voor het aan/verkopen van aandelen zijn niet mals te noemen als je gaat daytraden.
Het is maar net wat je wilt, maar ik zou hier dus wel goed overna denken of het qua kosten wel voor jou uitkomt.
Haha. Ik zat al naar IB te kijken inderdaad, maar moet even uitzoeken hoe het zit met verandering van land over 3 jaar als we emigreren naar de US. Ik wil dan namelijk wel de Amerikaanse mogelijkheden hebben en dit niet nu al uitsluiten door een NL IB acount te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:34
RobertMe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:41:
[...]

De vraag is natuurlijk wat überhaupt een correctie is, en wanneer die er is. De boel is afgelopen weken / maanden ontzettend hard gestegen (als ik bv VWRL history erbij pak). Maar stel je houd nu geld achter de hand, VWRL stijgt van nu E88 tot bv E95, en vervolgens komt er "een correctie" en staat de boel weer op E88. Effectief ben je dan met de correctie weer terug naar waar de boel nu staat. Dus dan had je beter nu alles kunnen inleggen, en had je mogelijk nog wat extra divident meegepakt (daarom dat "time in the market" over het algemeen beter is).

Met geld achter de hand houden zit je dus effectief met meerdere vragen / problemen.
  • Wanneer komt de correctie? Dat die er komt staat als een paal boven water, maar is bv de daling afgelopen dagen al ingezet, of komt de correctie pas in 2025?
  • Als die er is, zakken de prijzen dan lager dan dat ze nu staan? Of zijn ze tegen die tijd zo hard gestegen dat het "met correctie" nog steeds duurder is dan nu?
  • Hoeveel geld loop je mis door geld achter de hand te houden terwijl het "in de markt" waarschijnlijk dividend zou opleveren?
  • Wanneer is het laagste punt bereikt? Als je bv bij een daling van 10% vanaf de piek koopt, maar vervolgens zakt de boel met 40%, dan sla je je nog voor de kop dat je niet langer hebt gewacht.
Interessante visie. Ook ik begin te denken dat er binnenkort een correctie komt. Echter zie ik veel berichten dat als de rente laag blijft, stimulus blijft komen deze stijging wel nog even zou moeten doorzetten. Echter sinds het hele gamestop gedoe is er precies iets vroegtijdig in actie geplaatst.

Al je opgeven punten volg ik echter denk ik wel dat je toch enigszins rekening kan houden met een eventuele aankomende correctie.
-Techaandelen in het algemeen vermijden; deze zijn zo hard gegaan de laatste tijd dat de correctie op deze sector het hardst zal zijn. Donderdag en vrijdag waren rode dagen en het viel toch op dat op de tech sector er significante grotere verliezen waren dan in andere sectoren.
-Hype aandelen in het algemeen vermijden: Alfen bijvoorbeeld. en misschien wel de groene sector in het het algemeen, ik kijk bijvoorbeeld ook naar vestas. Goeie bedrijven stuk voor stuk maar deze zijn zo hoog geprijst dat de verwachtingen van het bedrijf bijna onmogelijk zijn na te komen.

Ik kies zelf voor waardeaandelen buiten deze bovenstaande sectoren en die nog geen keiharde stijging hebben gehad.

Verder hou ik iets van 20% cash in men portefeuille om in te spelen op een eventuele 'crash'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Phyrozi schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:04:
[...]
Haha. Ik zat al naar IB te kijken inderdaad, maar moet even uitzoeken hoe het zit met verandering van land over 3 jaar als we emigreren naar de US. Ik wil dan namelijk wel de Amerikaanse mogelijkheden hebben en dit niet nu al uitsluiten door een NL IB acount te openen.
Als je het nu een account opent bij IB, heb je een IB ireland account en niet een IB NL account.

Ik had vorig jaar een account bij IB UK geopend. I.v.m. Brexit mogen klanten uit de EU geen zaken meer doen met een broker die gevestigd is in de UK. Interactive Brokers heeft besloten om hiervoor vestigingen te openen in Luxemburg, Hongarije en Ierland.
Ik heb een verzoek gekregen dat ik mijn account kon laten staan bij IB UK of deze naar IB ierland wou overzetten. Omdat ik geen gedoe wil met instanties zoals o.a. de belastingdienst heb ik mijn account laten overzetten. Alhoewel ik het wel jammer vindt van de ruime dekking van ik dacht $500K garantie van de SIPC dekking. Dit is nu €20K vanuit de Ierse dekking.

Ik vermoed dat als je nu een account opent bij IB ireland en je straks naar de VS verhuist je een aanvraag kan door voor het overzetten van je portfolio. Vraag bij IB dit voor de zekerheid na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:05
Iemand een goed startpunt waar ik kan beginnen met inlezen hoe te starten met beleggen met een B.V.? Ik bouw momenteel vermogen op in een B.V. waar ik ook salaris aan mijzelf uitkeer.

Ik zou een deel van dit vermogen kunnen beleggen, aangezien ik 0,0% rente krijg of klein beginnen met een maandelijkse inleg.

Mijn voorkeur gaat uit naar een passieve manier van beleggen, wat ik hiermee bedoel te zeggen is: ik wil niet dagelijk/werkelijks met mijn beleggingen bezig zijn, alleen maandelijks bijstorten. Is het hiermee de moeite waard om te kijken naar Evi/Robeco of toch zelf aan de slag met ETF's bij een DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:20

orf

c0sje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:53:
Iemand een goed startpunt waar ik kan beginnen met inlezen hoe te starten met beleggen met een B.V.? Ik bouw momenteel vermogen op in een B.V. waar ik ook salaris aan mijzelf uitkeer.

Ik zou een deel van dit vermogen kunnen beleggen, aangezien ik 0,0% rente krijg of klein beginnen met een maandelijkse inleg.

Mijn voorkeur gaat uit naar een passieve manier van beleggen, wat ik hiermee bedoel te zeggen is: ik wil niet dagelijk/werkelijks met mijn beleggingen bezig zijn, alleen maandelijks bijstorten. Is het hiermee de moeite waard om te kijken naar Evi/Robeco of toch zelf aan de slag met ETF's bij een DeGiro?
Ik heb het vanuit de BV in het verleden bij Meesman gedaan en doe het nu via Rabobank zelf beleggen zakelijk. Ik beleg in NT fondsen en kwam op de Rabobank uit vanwege de kosten en wereldwijde spreiding. Je kunt daarvoor ook hier kijken: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Je kunt je aandelen fiscaal waarderen tegen de aankoopprijs en zo belasting uitstellen. Daar kan je accountant of fiscalist je meer over vertellen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Pistachenootje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Ja precies. Daarom heb ik in het verleden al geopperd om een draadje speciaal voor passief index beleggen te beginnen. Lijkt mij nog steeds een goed plan. Enerzijds omdat het beter is 'to stay the course', anderzijds omdat beginners dan veel sneller alle nuttige informatie kunnen vinden.
Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Huidig topic sluiten en twee nieuwe topics openen: passief beleggen* (ETF's etc) en actief beleggen* (losse aandelen, opties, daytraden, etc). Dan is er in beide volledig de ruimte om te discussieren binnen de eigen bubbel en loop je niet constant tegen opmerkingen aan die uitgaan van een andere filosofie. Kruisbestuiving kan natuurlijk als je merkt dat een participant beter gebaat is bij een meer passieve aanpak of andersom.
Ikzelf zou bijvoorbeeld best meer praktische zaken willen weten van producten zoals opties en hoe dit aan te pakken, maar de consensus op tweakers lijkt te zijn dat dit een soort doodzonde is om dergelijke info te delen en wordt er snel verwezen naar ETF's.

* Topictitels in te vullen naar inzicht van topic starters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online

Cocytus in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 4". Helaas niet veel reactie op gekomen.

Verder is het zo simpel als een beleggingsrekening openen op naam van je BV.
Pistachenootje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Die gekte ebt wel weer weg, en dan wordt het hier weer rustig. Een topic over indexbeleggen alleen lijkt me heel erg snel doodbloeden. Wat wil je daarin bediscussiëren? Veel meer dan welke broker en welke ETF/fonds valt er niet over te zeggen. Die eenvoud is juist waar het bij indexbeleggen om draait. De behoefte aan info daarover kun je imo beter ondervangen door in de startpost actuele informatie op te nemen. Het overzicht met kosten van brokers is bijvoorbeeld al jaren weg, omdat het niet werd bijgehouden. Het is nu inderdaad erg druk hier, maar dat waait vanzelf wel weer over.

[ Voor 30% gewijzigd door Cocytus op 31-01-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Rubberen schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:36:
Al je opgeven punten volg ik echter denk ik wel dat je toch enigszins rekening kan houden met een eventuele aankomende correctie.
-Techaandelen in het algemeen vermijden; deze zijn zo hard gegaan de laatste tijd dat de correctie op deze sector het hardst zal zijn. Donderdag en vrijdag waren rode dagen en het viel toch op dat op de tech sector er significante grotere verliezen waren dan in andere sectoren.
-Hype aandelen in het algemeen vermijden: Alfen bijvoorbeeld. en misschien wel de groene sector in het het algemeen, ik kijk bijvoorbeeld ook naar vestas. Goeie bedrijven stuk voor stuk maar deze zijn zo hoog geprijst dat de verwachtingen van het bedrijf bijna onmogelijk zijn na te komen.
Dat gaat natuurlijk alleen op als je in individuele aandelen belegd, en niet als je in fondsen / ETFs belegd die bv de wereldindex volgen.

Daarnaast stel je je met uitstellen/ uitsluiten ook bloot aan risico's. Wat als een interessant bedrijf wel hard blijft doorgroeien bv? Ik heb in maart getwijfeld om Nvidia te kopen als eerste individuele aandeel. Maar toen dat aandeel begon te stijgen bleef het maar doorgaan. Had je toen bv in april of mei alsnog gekocht voor rond de €300 had je nu toch mooi €200 virtuele winst gehad. Ga je nu wachten op een correctie en koop je dan voor bv €400 was je nog steeds duurder uit. Zelfde geldt uiteraard ook voor een Tesla. Daarvan geloof ik ook niet snel dat een correctie de prijs weer hard zal doen dalen en het weer terug gaat naar bv €500 pre-split (zou nu post-split dus €100 zijn).
De kans dat de tech bubble helemaal ploft acht ik gewoon klein. En ja, er kan best heel wat vanaf, maar bv meer als 50% zou zeer fors zijn. En al gaat 50% eraf. Wanneer ga je dan kopen? Die daling gaat niet van vandaag op morgen, dus als je bv ziet dat 25% eraf is stop je al je extra cash erin "want de correctie is er", en vervolgens gaat er nog eens 25% af en sla je jezelf alsnog voor de kop. Of blijf je dan wachten op een aantal stabiele dagen? Maar het kan natuurlijk net zo snel weer ineens omhoog gaan.
Zo was ik in maart bij de corona dip net een jaartje voorzichtig in VWRL aan het beleggen. En in de dip wat zitten stuntelllen. Gevolg was dat ik uiteindelijk een deel duurder heb terug gekocht dan waarvoor ik het had gekocht.

Maar achteraf gezien is het natuurlijk makkelijk praten qua "had ik toen en toen maar...".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko

Je kan over het algemeen beter niet via je BV beleggen want dan zijn je winsten volledig belast (hangt natuurlijk wel af van je persoonlijke omstandigheden, hoeveel je in box 3 betaalt, hoeveel rendement je verwacht te maken etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:20

orf

Hielko schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Je kan over het algemeen beter niet via je BV beleggen want dan zijn je winsten volledig belast (hangt natuurlijk wel af van je persoonlijke omstandigheden, hoeveel je in box 3 betaalt, hoeveel rendement je verwacht te maken etc).
De rekensom kan best snel omslaan naar dat het beter is om in de BV te beleggen.

- Moet je het geld dat in de BV zit eerst uitkeren als dividend?
- Kun je belasting in de BV uitstellen tot na de uitkering?
- In welk tarief val je met Box3 belasting?
- Verliezen in de BV zijn aftrekbaar

In mijn situatie vond ik beleggen in de BV een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Het hangt er van af wat de fiscale status is van het vermogen. Is het stakingswinst of goodwill? Heb je een eigen lijfrente die oprent? Of is het eigen vermogen van de B.V.?

Als je een persoonlijke lijfrente hebt lopen in de BV als pensioenvoorziening die bijvoorbeeld oprent met 3,5% per jaar krijg je op de lange duur een probleem doordat het bedrag steeds verder en meer oploopt. Het kan zover oplopen dat de BV het niet meer kan betalen. Dan krijg je problemen met de Belastingdienst.

Als je eigen vermogen van de BV belegt dan kan dat in principe alles zijn. Ik geloof niet dat daar een limiet op zit. Maandelijks inleggen met lage bedragen is meestal niet gunstig bij ETF's bij de duurdere brokers. Misschien is het dan beter dat een keer per 2 of 3 maanden te doen en extra als de koersen laag staan. Daarvoor kun je een doorlopende order met koop limiet open laten staan. Zodoende hoef je er niet constant toezicht op te houden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Volgens mij gaat die hele GME-zooi nog meer particulieren naar de beurs halen. Overal waar ik kom op het internet, gaat het over GME (en dan zit ik niet eens op sites die met beleggen te maken hebben) en het is een gespreksonderwerp bij collega's.
Dit soort events zijn typisch iets dat op de top van de bubble/mania plaatsvindt, maar ik durf m'n inleg niet stop te zetten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
Iemand anders die denkt dat covid een perfect storm voor een langlopende bull run was? Als je alleen al kijkt naar hoeveel meer spaargeld op banken staat lijkt het me logisch dat dit in correlatie staat met de hoogte van de beurs.
Tel daarbij nog eens de trillioenen die in de economie wordt gepompt door digitaal geld te drukken en je hebt een gigantische groei te pakken.

Zelf vermoedt ik een "correctie" richting de zomer waarbij mensen weer vakanties kunnen gaan boeken en geld spenderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
sumpie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:31:
Zelf vermoedt ik een "correctie" richting de zomer waarbij mensen weer vakanties kunnen gaan boeken en geld spenderen.
Een correctie omdat mensen geld uitgeven (= goed voor bedrijven, economische groei)? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumpie
Longcat schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Een correctie omdat mensen geld uitgeven (= goed voor bedrijven, economische groei)? Lijkt me onwaarschijnlijk.
dat zou normaliter zo zijn, maar gezien de markt voornamelijk gestuwd lijkt te zijn zodat men niet hun geld met negatieve rente op hun bankrekening hebben staan lijkt het me dat als alles weer opengaat en men ook geld kan besteden ze hun geld van de beurs halen.
de huidige groei is voor een groot deel bedrijven namelijk niet gebaseerd op omzet maar op gevoel en sentiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
Ik vraag me af wat mensen met al dat geld gaan doen.

De kans in natuurlijk groot dat ze voornamelijk grote investeringen doen.
Auto's en badkamers en dergelijke

De huidige auto heeft veel onderhoudt. Dan toch maar eens een knappe occasion kopen nu we zo lekker gespaard hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lenen vanuit de BV naar privé, de schuld compenseer je in box 3 dus enkel VRH over de winst. Alleen bij verlies blijft de schuld van naar de BV gelijk, maar over het algemeen gaat de beurs op lange termijn omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Dirk1221996 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:45:
Ik vraag me af wat mensen met al dat geld gaan doen.

De kans in natuurlijk groot dat ze voornamelijk grote investeringen doen.
Auto's en badkamers en dergelijke

De huidige auto heeft veel onderhoudt. Dan toch maar eens een knappe occasion kopen nu we zo lekker gespaard hebben.
Investeren natuurlijk. ;)

Ik snap niet zo goed waarom iedereen denkt dat er een correctie komt. Zou het gevolg van het opheffen van covid restricties en massa vaccinatie er juist niet voor moeten zorgen dat alle bedrijven weer omzet en winst draaien en de economie en de aandelen juist een veel hardere groei doormaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Longcat schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:31:
Volgens mij gaat die hele GME-zooi nog meer particulieren naar de beurs halen. Overal waar ik kom op het internet, gaat het over GME (en dan zit ik niet eens op sites die met beleggen te maken hebben) en het is een gespreksonderwerp bij collega's.
Dit soort events zijn typisch iets dat op de top van de bubble/mania plaatsvindt, maar ik durf m'n inleg niet stop te zetten. :/
Wacht even, jij zit in GME, maar weet niet beter dan dat het gewoon even een bubbeltje is en bent ingestapt omdat je mooie groene cijfers zag?

Dan ben je juist precies de probleem doelgroep waar je nu zo over lamenteert haha!

GME is een unieke situatie, die zich volledig afspeelt buiten GME als bedrijf en het aandeel is inderdaad slechts een vehikel. Maar het verhaal "dat verveelde internet cowboys gewoon even afspreken om dit aandeel de hemel in te pompen" is totale onzin.

Hedgefunds zijn meer dan 100% short gegaan op GME, zijn betrapt, en worden nu geconfronteerd met kleine beleggers die de prijs opdrijven uit eigen belang. Op moment van schrijven betalen de Hedgefunds $10.2M per dag aan rente nu hun calls OTM zijn (uitgaande van 25% rente en 300 dollar koers)

Met het opdrijven van de prijs komen de hedgefunds tussen twee vuren te zitten.

1. Mensen met aandelen een exorbitant bedrag geven voor hun aandeel zodat ze van de rente afkomen.
2. De rente blijven betalen in de hoop dat de retail investors hun geduld en interesse verliezen en de aandelen voor peanuts op te halen zijn.

Aan hedgefunds de taak om de goedkoopste optie te vinden, aan retail investeerders de taak om zo groot mogelijke aanbod schaarste creëren en niet verkopen ondanks koersschommelingen. (Die op legitieme en niet-legitieme manier door de HFs veroorzaakt worden)

Zo ook de Porsche-Volkswagen shortsqueeze.
https://moxreports.com/vw-infinity-squeeze/
Daar zorgde de druk ervoor dat Hedgefunds bereid waren om $912 te betalen per VW aandeel dat voorheen slechts $72 waard was.
En daar was slechts 50% geshort, bij GME is er 140% geshort (waarvan nog 120% over)

[ Voor 5% gewijzigd door DutchManticore op 31-01-2021 13:04 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
MagniArtistique schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom iedereen denkt dat er een correctie komt. Zou het gevolg van het opheffen van covid restricties en massa vaccinatie er juist niet voor moeten zorgen dat alle bedrijven weer omzet en winst draaien en de economie en de aandelen juist een veel hardere groei doormaken?
Als verschillende bedrijven omvallen, door tegenvallende resultaten, stort alles toch in 1 keer in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
DutchManticore schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Wacht even, jij zit in GME, maar weet niet beter dan dat het gewoon even een bubbeltje is en bent ingestapt omdat je mooie groene cijfers zag?
Hell no.

Ik heb het over m'n (maandelijkse) inleg in NT beleggingsfondsen. Ik verwacht dat we over een aantal jaar terugkijken op deze periode en dan denken "natuurlijk was de aandelenmarkt aan het toppen, zie o.a. GME". Toch wil ik het risico niet nemen dat ik ernaast zit en nog jaren stijging misloop, zoals de mensen die sinds 2009 al roepen dat we gaan crashen.

[ Voor 29% gewijzigd door Longcat op 31-01-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 16:41
Je maandelijkse inleg? Niet nodig toch, gewoon extra dca de crash in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 10:07
Er is 1 ding wat ik nog niet helemaal gebruik. Als op vrijdag een beurskoers eindigt op 50.00. En je verwacht dat de koersen de volgende week gaan stijgen. Je kan in principe nu al een kopen voor 55.00 bij wijze van. Maar als maandag de koers opent op 56.00? Wordt je order dan gewoon niet meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

aschja schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:35:
Er is 1 ding wat ik nog niet helemaal gebruik. Als op vrijdag een beurskoers eindigt op 50.00. En je verwacht dat de koersen de volgende week gaan stijgen. Je kan in principe nu al een kopen voor 55.00 bij wijze van. Maar als maandag de koers opent op 56.00? Wordt je order dan gewoon niet meegenomen?
Nope,
Bij het openen van de beurs wordt er gehandeld volgens het orderboek. Vraag en aanbod worden bij elkaar gematcht: Als iemand zijn aandeel van de hand wil doen en jij bied 55,- en iemand anders 56,- is die verkoper gek als hij dat aan jou verkoopt. Op grotere schaal wordt dit automatisch gedaan middels het orderboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-08 13:16
Nu met al de heisa in Amerika wil ik ook instappen. Nu bleek dat DeGiro handel in stocks als GME ook opgeschort heeft en dus duidelijk laten zien waar de prioriteit ligt.

Revolut zou als alternatief gezien worden. Maar ik word daar gevraagd om een BTW identificatienummer, wat ik niet heb aangezien ik geen zzper ben. Weet iemand hoe dat opgelost kan worden, of wellicht een betrouwbaar alternatief dat wel vrije handel open houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kayl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:53:
Nu met al de heisa in Amerika wil ik ook instappen. Nu bleek dat DeGiro handel in stocks als GME ook opgeschort heeft en dus duidelijk laten zien waar de prioriteit ligt.

Revolut zou als alternatief gezien worden. Maar ik word daar gevraagd om een BTW identificatienummer, wat ik niet heb aangezien ik geen zzper ben. Weet iemand hoe dat opgelost kan worden, of wellicht een betrouwbaar alternatief dat wel vrije handel open houdt?
Bij IBKR werd ook gevraagd om een BTW nummer, die heb ik wel, maar kon ook none kiezen. Ik beleg tenslotte niet zakelijk.

Voor GME is het echt niet alle de particulieren die hier achter zitten hoor. In januari hebben ook grote fondsen zich ingekocht (zag een order van een miljoen staan) en afgelopen vrijdag hebben de grote jongens ervoor gezorgd dat het aandeel boven de $320 sloot waardoor en bulk aan opties “in the money” kwamen waardoor er maandag bij opening weer volume ontstaat. Uiteraard is GME ontzettend risicovol, maar high risk high gains (en wees bereid alles te verliezen). Het idee wat rond gaat dat het de little guys vs de big guys is simpelweg niet waar. Het fundament dat er teveel geshort was en nog steeds is net als P/E ratio een reden om te kopen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat er maandag gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Deveon schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Bij IBKR werd ook gevraagd om een BTW nummer, die heb ik wel, maar kon ook none kiezen. Ik beleg tenslotte niet zakelijk.

Voor GME is het echt niet alle de particulieren die hier achter zitten hoor. In januari hebben ook grote fondsen zich ingekocht (zag een order van een miljoen staan) en afgelopen vrijdag hebben de grote jongens ervoor gezorgd dat het aandeel boven de $320 sloot waardoor en bulk aan opties “in the money” kwamen waardoor er maandag bij opening weer volume ontstaat. Uiteraard is GME ontzettend risicovol, maar high risk high gains (en wees bereid alles te verliezen). Het idee wat rond gaat dat het de little guys vs de big guys is simpelweg niet waar. Het fundament dat er teveel geshort was en nog steeds is net als P/E ratio een reden om te kopen. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat er maandag gaat gebeuren.
Heb het gevonden, is gewoon je BSN nummer. Raar die vertalingen.
Maar verder met je eens hoor, ik geloof ook niet zo in het verhaal rondom GME. Ik vind het mooi om te zien wat er gebeurt, maar ik denk dat het droomscenario dat veel van de WSB redditors zich voorhouden niet gaat worden. Net nog eens The Big Short gekeken en dan besef je weer hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Longcat schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Hell no.

Ik heb het over m'n (maandelijkse) inleg in NT beleggingsfondsen. Ik verwacht dat we over een aantal jaar terugkijken op deze periode en dan denken "natuurlijk was de aandelenmarkt aan het toppen, zie o.a. GME". Toch wil ik het risico niet nemen dat ik ernaast zit en nog jaren stijging misloop, zoals de mensen die sinds 2009 al roepen dat we gaan crashen.
En met de US checks (2k/household?), rente die wordt bijgesteld (laatste FED/ECB notes) en dat de corona steunpakketen voorlopig niet aflopen.

Kan zomaar een jaar verder zijn voordat er scheurtjes komen, en dat je op basis van re-investment quite speelt. Bovendien zullen die scheuren lokaal zijn (corona-hit sectors), niet markt breed.

Worst case voor de volgende crisis is daarnaast een (hyper)inflatie periode, waar niet zozeer de aandelen maar geld/wisselkoersen aan de haal gaan om de 2008+2020 schuldenberg te verwerken. Dan worden je aandelen méér waard terwijl je toch effectief verlies draait.
Al die FED/ECB/steunpakket valuta komen ergens een keer naar boven.

[ Voor 24% gewijzigd door Xanaroth op 31-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23
Longcat schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Hell no.

Interessant, ik had nooit verwacht dat je je hier zorgen over zou maken.

Ik ben het met je eens dat alles erop wijst dat het vroeg of laat een flinke correctie zal komen, de influx aan hebzucht is een goede alarmbel geweest in het verleden. De vraag is alleen wat de trigger zal zijn waarop er een correctie ontstaat. Ik zie wat kleine overeenkomsten met de dot.com bubbel waar alles met ICT naar de maan ging en dat je nu ziet met eco vriendelijke goederen en diensten maar dat is verder op geen feiten berust.

Persoonlijk maak ik me er niet zo druk om, ik zit er in voor de lange termijn (+10 jaar) dus ik blijf stoïcijns mijn plan volgen. Dus hoe lang wil en/of kun jij erin (nog) zitten dat je je nu al zorgen maakt? Korter dan 5 jaar lijkt me een inderdaad spannend in verband met wellicht te korte herstelperiode. Maar als die periode langer is, dan een eventuele crash niets meer dan een klein dipje in je rendement, immers zal je GAK bij periodieke inleg ook zich omlaag aanpassen en tzt weer sneller stijgen als de beurzen weer aantrekken.
Feitelijk probeer je de markt nu te timen en zul je later dat opnieuw moeten doen om weer je instapmoment te kiezen. 1x goed gokken is al nagenoeg schier onmogelijk dus 2x goed gokken is kansloze missie.

Hold the line 💎💎💎🚀🚀🚀 :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Miki schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Interessant, ik had nooit verwacht dat je je hier zorgen over zou maken.
Mwah, ik maak me geen zorgen. Blijf lekker doorgaan, maar het voelt toch een beetje 'dom'. Vol doorgaan met beleggen terwijl er een heel leger particulieren met je meedoet. Dat is normaal gesproken geen recept voor succes. :9
Dus hoe lang wil en/of kun jij erin (nog) zitten dat je je nu al zorgen maakt?
Lang. Ik maak me ook niet druk dat m'n getalletje bij 'portefeuille' daalt bij degiro/ABN, want ik heb het geld toch pas over tig jaar nodig.

Mensen die tijdens dotcom bubble blind meededen met elke IPO, want het zou geheid winst opleveren. Zo voelt dat nu met die perikelen met de 'top shorts' en aandelen als TSLA. Terugkijkend denk je dan "natuurlijk was dat een bubbel!", maar je inleg er op aanpassen/timen is te risky.

[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 31-01-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Firestorm schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Nope,
Bij het openen van de beurs wordt er gehandeld volgens het orderboek. Vraag en aanbod worden bij elkaar gematcht: Als iemand zijn aandeel van de hand wil doen en jij bied 55,- en iemand anders 56,- is die verkoper gek als hij dat aan jou verkoopt. Op grotere schaal wordt dit automatisch gedaan middels het orderboek.
CC @aschja
Volgens mij is dat juist waarvoor de openingskoers wordt bepaald. Dit is de prijs waarvoor de meeste orders uitgevoerd kunnen worden. Op het moment dat je een kooporder aanmaakt voor bv €55 en de openingskoers is €54 dan wordt jouw koop ook uitgevoerd voor €54. En als je een verkooporder aanmaakt voor €53 en de openingskoers wordt wederom bepaald op €54 dan wordt jouw verkoop ook op €54 uitgevoerd.

Voor het openen kijkt de market maker dus in het orderboek naar welke koop en verkooporders er zijn en bepaald op basis daarvan de koers waarbij zo veel mogelijk transacties uitgevoerd kunnen worden. En alle transacties worden dan ook voor die prijs uitgevoerd. Voor een koper kan dat betekenen dat hij iets goedkoper uit is en de verkoper kan iets meer voor zijn aandeel terug krijgen.

Op het moment dat jouw bied-prijs lager is dan de openingskoers zal de transactie dus ook niet worden uitgevoerd. Ondanks dat het ook best kan zijn dat er wel verkopers zijn die jouw "te lage" bod zouden accepteren.

Dat is in ieder geval wat ik op heb gemaakt uit de posts over dat onderwerp die hier zo nu en dan langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

RobertMe schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:33:
[...]

CC @aschja
Volgens mij is dat juist waarvoor de openingskoers wordt bepaald. Dit is de prijs waarvoor de meeste orders uitgevoerd kunnen worden. Op het moment dat je een kooporder aanmaakt voor bv €55 en de openingskoers is €54 dan wordt jouw koop ook uitgevoerd voor €54. En als je een verkooporder aanmaakt voor €53 en de openingskoers wordt wederom bepaald op €54 dan wordt jouw verkoop ook op €54 uitgevoerd.

Voor het openen kijkt de market maker dus in het orderboek naar welke koop en verkooporders er zijn en bepaald op basis daarvan de koers waarbij zo veel mogelijk transacties uitgevoerd kunnen worden. En alle transacties worden dan ook voor die prijs uitgevoerd. Voor een koper kan dat betekenen dat hij iets goedkoper uit is en de verkoper kan iets meer voor zijn aandeel terug krijgen.

Op het moment dat jouw bied-prijs lager is dan de openingskoers zal de transactie dus ook niet worden uitgevoerd. Ondanks dat het ook best kan zijn dat er wel verkopers zijn die jouw "te lage" bod zouden accepteren.

Dat is in ieder geval wat ik op heb gemaakt uit de posts over dat onderwerp die hier zo nu en dan langs komen.
We verwoorden het anders, maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. Het is inderdaad niet zo dat een verkoper naar de biedprijzen kijkt en daar de beste uit kan kiezen, hij zal een 'ask' moeten opgeven. Als deze lager is dan het hoogste bod wordt de order uitgevoerd tegen de ask-prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

...
Waar baseer je dit op? Ik kon afgelopen vrijdag nog prima orders inleggen en deze werden ook uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
Firestorm schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Waar baseer je dit op? Ik kon afgelopen vrijdag nog prima orders inleggen en deze werden ook uitgevoerd.
Sorry ik las die geruchten en nu ik er dieper in gedoken ben blijkt dat DeGiro market en stop-loss orders heeft gestopt voor deze stocks (AMC/GME). https://www.finder.com/uk...p-and-other-reddit-stocks

Voor de meesten dus geen probleem lijkt me dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Kayl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Sorry ik las die geruchten en nu ik er dieper in gedoken ben blijkt dat DeGiro market en stop-loss orders heeft gestopt voor deze stocks (AMC/GME). https://www.finder.com/uk...p-and-other-reddit-stocks

Voor de meesten dus geen probleem lijkt me dus.
Op zich niet, ware het niet dat ik geen verkooporder in kan leggen die hoger ligt dan 120% van de huidige koers. Zou graag een getal ingeven waarmee ik m'n volgende pc kan kopen O-)
disclaimer: speelgeld is minder dan 5% van de portfolio (bestaat verder uit VWRl, BAM en Shell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Wat? DeGiro heeft de handel in GME opgeschort?

Bron?

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik hoop voor je dat je niet serieus bent om nu in GME te stappen. Er is geen opwaarts potentieel. Instappen als een aandeel op een all time high (@close) staat en dat zeker niet waard is, is een recept voor een ramp (lees: je raakt alles kwijt).

De r/wallstreetbets club is op een veel lager niveau ingestapt. Sommige voor een paar dollar. Dat was de realistische waarde van het aandeel. Het aandeel sloot op 29 januari op 325 dollar bij een zeer laag volume. Er hoeft maar iets te gebeuren en het hele kaartenhuis dondert in elkaar door geautomatiseerde stop loss verkopen.

Het is gebaseerd op het idee dat er veel shorters moeten gaan kopen, maar niemand schijnt precies te weten hoeveel shorts er zijn en of ze niet al op een andere manier zijn uitgestapt en over welke periode het gaat.

Dit bedrijf zegt dat de stand van 28 januari 113% short was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kayl
DutchManticore schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:04:
[...]

Wat? DeGiro heeft de handel in GME opgeschort?

Bron?
Lees even de 2 berichten voor je :). Mijn statement was niet helemaal juist.
mrmrmr schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Ik hoop voor je dat niet serieus bent om nu in GME te stappen. Er is geen opwaarts potentieel. Instappen als een aandeel op een all time high (@close) staat en dat zeker niet waard is, is een recept voor een ramp (lees: je raakt alles kwijt).

De r/wallstreetbets club is op een veel lager niveau ingestapt. Sommige voor een paar dollar. Dat was de realistische waarde van het aandeel. Het aandeel sloot op 29 januari op 325 dollar bij een zeer laag volume. Er hoeft maar iets te gebeuren en het hele kaartenhuis dondert in elkaar door geautomatiseerde stop loss verkopen.

Het is gebaseerd op het idee dat er veel shorters moeten gaan kopen, maar niemand schijnt precies te weten hoeveel shorts er zijn en of ze niet al op een andere manier zijn uitgestapt en over welke periode het gaat.

Nee hoor, ik stap niet in op GME, wilde gewoon weer wat actief gaan beleggen. Maar wil wel vrij zijn om te kopen wat ik wil open. Dit soort markt manipulatie wil ik niet ondersteunen, vandaar mijn vraag. Hoe mooi het idee ook van WSB met GME is, het blijft een spelletje van wie kan het langst niet knipperen. En dat ik denk dat ze het te lastig gaan krijgen om het particuliere collectief eensgezind te houden. Maarja, je zou toch maar eens op 10-20 USD hebben gekocht voor een paar 1000 USD, dan had je nu toch een mooie stap kunnen maken in je leven.

[ Voor 74% gewijzigd door Kayl op 31-01-2021 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Kayl schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Lees even de 2 berichten voor je :). Mijn statement was niet helemaal juist.
Excuus, die zijn geplaatst terwijl ik aan het typen was volgens mij. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Heeft RobinHood nu echt posities van GME beleggers gesloten op een gemiddelde prijs van ~120 dollar?

Blijkbaar is RH van een investeringsmaatschappij die ook weer in een van die hedgefunds zit die nu flink verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06
Ik zag zojuist dat Binck ook GME AMC BB en NOK heeft geblokkeerd, zogenaamd om de beleggers te beschermen. Ondertussen verkopen ze nog wel opties op dezelfde dag dat ze verstrijken. In mijn ogen is dit gewoon een spelletje die door de mensen hogerop gespeeld wordt en is het niet om zogenaamd de beleggers te beschermen, anders hadden ze wel meer acties genomen om ons te beschermen.

Wat vinden jullie hier nou van?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 10:07
SgtElPotato schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:34:
Ik zag zojuist dat Binck ook GME AMC BB en NOK heeft geblokkeerd, zogenaamd om de beleggers te beschermen. Ondertussen verkopen ze nog wel opties op dezelfde dag dat ze verstrijken. In mijn ogen is dit gewoon een spelletje die door de mensen hogerop gespeeld wordt en is het niet om zogenaamd de beleggers te beschermen, anders hadden ze wel meer acties genomen om ons te beschermen.

Ik heb vrijdag nog gewoon 200 aandelen kunnen kopen. Niks aan de hand. AMC that is. Ik verwacht dat dit aandeel gaan vliegen komende week.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SgtElPotato schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:34:

Dit is toch al duizend keer besproken in de afgelopen 100 pagina's? Wanneer aandelen niet op T+2 geleverd kunnen worden aan je broker dan is het verstandig om handel tijdelijk uit te schakelen. Het alternatief is immers erger: het na 3 dagen moeten terugdraaien van je order omdat er niet geleverd is.

Bij opties speelde dlt leveringsprobleem niet.

Het zou fijn zijn om de conspiracy theories buiten dit topic te laten.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 31-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
sumpie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:31:
Iemand anders die denkt dat covid een perfect storm voor een langlopende bull run was? Als je alleen al kijkt naar hoeveel meer spaargeld op banken staat lijkt het me logisch dat dit in correlatie staat met de hoogte van de beurs.
Tel daarbij nog eens de trillioenen die in de economie wordt gepompt door digitaal geld te drukken en je hebt een gigantische groei te pakken.

De beurs loopt vaak 0,5 tot 1,5 voor op de werkelijke economie. De markt heeft dus allang rekening gehouden met het feit dat mensen geld oppotten. verwacht dus niet teveel hiervan.

Zo is het ook andersom. Als er een beurscrash is dan merkt de echte economie de gevolgen hiervan 0,5-1,5 jaar pas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
De_Bastaard schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:25:
Heeft RobinHood nu echt posities van GME beleggers gesloten op een gemiddelde prijs van ~120 dollar?

Blijkbaar is RH van een investeringsmaatschappij die ook weer in een van die hedgefunds zit die nu flink verliest.
RH heeft de margin requirements van 30% naar 100% gezet. Zoals bijna alle brokers deden.
Dat betekent dat als je eerst voor $1000 aandelen op marge had (met geleend geld gekocht), je ergens anders in je account $300 cash of $300 aandelen moest hebben. En nu is dat $1000 geworden.

Volgens de voorwaarden van RH, als jij niet genoeg in je account hebt om aan de margin requirements te voldoen, dan verkopen ze je marge aandelen tegen de huidige marktprijs.

Gevalletje hele ongelukkige timing, gebeurde dit tegelijk met het verhinderen van andere klanten om GME aandelen te kopen. RH had dus heel veel gedwongen verkopen, en geen kopers. Resultaat is dat de koers crasht.
Klanten die hun marge in GME aandelen hadden, zagen de waarde daarvan instorten. Hierdoor voldeden ze niet meer aan de margin requirement en werden hun aandelen ook gedwongen verkocht.

De combinatie van aandelen kopen op marge + maar 1 aandeel in je portefeuille hebben is heel erg gevaarlijk. En dat hebben ze gemerkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Zr40 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Dit is toch al duizend keer besproken in de afgelopen 100 pagina's? Wanneer aandelen niet op T+2 geleverd kunnen worden aan je broker dan is het verstandig om handel tijdelijk uit te schakelen. Het alternatief is immers erger: het na 3 dagen moeten terugdraaien van je order omdat er niet geleverd is.

Bij opties speelde dlt leveringsprobleem niet.

Het zou fijn zijn om de conspiracy theories buiten dit topic te laten.
Ze hebben ook de opties op die aandelen uitgeschakeld.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Geen conspiracies, maar ook geen toevalligheden imo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SgtElPotato schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:49:
[...]
Ze hebben ook de opties op die aandelen uitgeschakeld.
Net schreef je van niet, maar goed. Beiden uitschakelen is inderdaad beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:41
Ik heb vandaag uitgebreid zitten inlezen over alles. Hoop ingewikkelde materie. Ik overweeg om vanavond een rekening te openen op DeGiro en te investeren in Vanguard FTSE All-World UCITS ETF. Dit zie ik regelmatig langskomen als ‘veilige’ optie.

Echter heb ik nog een aantal vraagtekens, omdat ik misschien toch el grote sommen geld ga investeren.
1. Ik lees dat veel mensen maandelijks een bedrag opzij zetten en storten in fondsen. Maar betaal ik dan niet iedere maand opnieuw transactie kosten? Kan ik beter x aantal euro er in één keer opzetten?
2. Ik lees nogal tegenstrijdige opmerkingen over een startkapitaal. Sommigen roepen 5k+. Is dat echt nodig? Ik vind het toch nog spannend, dus ik zou liever met 1-2k willen beginnen.
3. Stel, ik wil het geld er toch afhalen of overstappen naar een andere broker. Zitten er echt grote nadelen aan? In principe kan ik er gewoon altijd bij toch? Ik snap dat ik dan geen winst moet verwachten. Maar stukje peace of mind.

Mijn handicap is dat ik alles wil uitpluizen altijd. Gewoon 1-2k investeren in bovenstaande aandelen? Ik kan het geld missen.
Wellicht wil ik met een klein bedrag investeren in crypo’s en dat actiever doen. Maar dan vooral om te leren/hobby’en.
TechLight schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:49:
[...]

He, die links mocht je eigenlijk niet lezen :+
Mooie post.

Paar gedachtes van mijn kant:

Vastgoed beleggen kan op twee manieren: zelf vastgoed aankopen (en beheren) of via fondsen. Bedenk dat zelf kopen en beheren best wat werk kan zijn, en dat je vanwege de hoge prijs van een huis/apartement erg weinig spreiding (en dus meer risico) hebt. Hoe meer je uitbesteedt, hoe lager je rendement. Wat ik zoal van rendementen zie langskomen is erg laag, maar als je een verwachte (?) stijging van de waarde meenement valt dat wel weer mee. Voor de kosten helpt het als het vastgoed niet te ver van je vandaan is, en je zelf e.e.a. aan onderhoud/klussen kan doen. Voor mij persoonlijk te veel gedoe, risico en weinig spreiding.

Voor beleggen in aandelen zijn er inderdaad veel brokers. Ik denk niet dat er veel zijn die je als beginner echt veel helpen. Dat zijn dan toch meer filmpjes en algemene verhalen die je ook zelf wel kan vinden. Brokers willen geld verdienen, dus geen uren met klanten in gesprek. Echt vermogensbeheer of financieel advies is anders, maar dan praat je over hoge vermogens (tonnen) of bijvoorbeeld advieskosten per uur. Ik zou misschien gewoon bij je huisbank beginnen als dat kan. En anders een broker kiezen die in ieder geval flexibel is om wat dingen te kunnen uitproberen. Je kunt dan een paar aandelen en etfs (en misschien een beleggingsfonds) kopen om te zien hoe dat gaat en of dat bevalt. Met kleine bedragen is dat goedkoop leergeld. Pak gerust een 6-12 maanden, om wat gevoel te krijgen over korte en midden termijn en ontwikkel je inzicht en gevoel over wat bij je past.

Uiteindelijk kun je dan verder verdiepen richting techniek met opties e.d. of dieper de bedrijfsanalyses in om echt goede aandelen te vinden in plaats van wat te gokken. Of je kunt je die tijd en moeite besparen door richting indexfondsen te gaanm goedkoop, makkelijk maar wel saai. Bijna niemand kan echter de index structureel verslaan, en zeker niet met zo weinig tijd/moeite.

Bij fondsen en indextrackers kun je overigens ook stil staan bij keuzes daar: regionaal of sectoren; kleine, midden of grote bedrijven (waarbij klein op de beurs alsnog bijvoorbeeld 100M€ tot 1000M€ is); duurzamer of minder duurzaam ('for what it's worth'); value vs growth; etc.

Als je wat meer weet wat je wilt (wat voor soort beleggingen, lange va korte termijn, beleggen, daytrading, speculeren), kun je daarbij een passende broker/bank zoeken. Als je eerst met 'speelgeld' bezig bent geweest is zo'n overstap ook niet zo'n drama.

Vooral beginnen, maar niet te veel haast hebben om van alles te doen als je het nog niet snapt (of dat dan dus alleen met wat speelgeld te doen, zodat het niet erg is als het in 1x weg is). Verliezen is ook goed om jezelf te leren kennen: hoe reageer je als de koersen veranderen, als ze snel omlaag gaan (paniek verkopen?) maar ook omhoog (winst nemen of niet?) en wat gebeurt er daarna. Was het een goede of foute beslissing, en waarom? Geluk of echte kennis? Zeker bij beleggen met veel geld (wat voor jou veel geld is) is de psychologie minstens net zo belangrijk als de technische kennis. Er is geen eenduidig antwoord op hoeveel risico je moet/mag/kan nemen. Dat is echt voor iedereen anders. Laat je dus ook niet gek maken door anderen (bijvoorbeeld inderdaad nu rond Gamestop).

En je merkte al op dat het uiteindelijk voor de lange termijn is (want beleggen en niet speculeren), dus zorg dat je voldoende 'cash' buffer hebt voor als het even tegenzit met baan, huis, gezondheid, etc. Dan komt 't wel goed.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heel waardevol. Ik heb vandaag flink zitten Googlen en veel opgestoken. Echter nog wel wat vragen. Zie ook hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
MagniArtistique schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat velen hier vinden dat een een kleine correctie komt tussen de 5 en 15%.
Ik verwacht niet dat er een beurcrash komt die een daling van 40-60% kan veroorzaken, echter 100% zekers is het nooit.

-begin 2020 hadden we een beurscrash dankzij corona

-eind 2018 hadden we bijna een beurscrash, echter de koerzen herstelden zich nog net tot iets onder -20% die dag.

-2008 was de kredietcrisis

-2000 de dotcom crisis

-1998 de azie crisis

Daarvoor weet ik het zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Zr40 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Net schreef je van niet, maar goed. Beiden uitschakelen is inderdaad beter.
Alles van de door mij genoemde aandelen is uitgeschakeld op dit moment, onder de noemer 'het beschermen van onze beleggers'. Maar ondertussen kun je daar volgende week vrijdag wel gewoon nog opties kopen van andere aandelen die dezelfde dag nog verlopen (en waar mensen geld mee verliezen). Waarom worden die mensen dan niet beschermd?

Zucht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SgtElPotato schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Alles van de door mij genoemde aandelen is uitgeschakeld op dit moment, onder de noemer 'het beschermen van onze beleggers'. Maar ondertussen kun je daar volgende week vrijdag wel gewoon nog opties kopen van andere aandelen die dezelfde dag nog verlopen (en waar mensen geld mee verliezen). Waarom worden die mensen dan niet beschermd?
Nogmaals, daar gaat het helemaal niet om.

Als de handel niet was uitgeschakeld, dan leek het alsof jouw kooporders gewoon uitgevoerd zouden worden. Maar in werkelijkheid kon de verkopende partij niet genoeg aandelen leveren en zou jouw kooporder drie dagen later alsnog teruggedraaid moeten worden. Dat is vele malen erger, en om dát te voorkomen is de handel tijdelijk opgeschort.

Het gaat uitdrukkelijk niet om het risico dat een client (bewust of onwetend) zelf aangaat met zijn eigen transacties. Het gaat om het risico dat de broker niet in staat zou zijn om te voldoen aan de verplichtingen jegens de client die ontstaan uit het accepteren van de order, dankzij de problemen bij de clearing. De broker wist op het moment van uitschakelen dat er anders problemen zouden ontstaan en hebben hun verantwoordelijkheid genomen.

Als de handel niet was stilgelegd, dan was de enige manier om de situatie die dan zou ontstaan op te lossen om de orders van clienten terug te draaien. En dan heb je het als broker pas echt gedaan.

Dat is waar clienten met deze tijdelijke maatregel tegen beschermd worden. Niet het persoonlijke risico van handelen in dit aandeel, maar het risico dat de broker ontploft terwijl de broker geen fout heeft gemaakt. En dat raakt alle clienten, ook diegenen die nooit hebben gehandeld in dit aandeel.

Wat dat betreft - als je broker niet de handel heeft stilgelegd, kies dan aub een broker die wel iets geeft om stabiliteit.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 31-01-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Fuujii schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:57:
Ik heb vandaag uitgebreid zitten inlezen over alles. Hoop ingewikkelde materie. Ik overweeg om vanavond een rekening te openen op DeGiro en te investeren in Vanguard FTSE All-World UCITS ETF. Dit zie ik regelmatig langskomen als ‘veilige’ optie.

Echter heb ik nog een aantal vraagtekens, omdat ik misschien toch el grote sommen geld ga investeren.
1. Ik lees dat veel mensen maandelijks een bedrag opzij zetten en storten in fondsen. Maar betaal ik dan niet iedere maand opnieuw transactie kosten? Kan ik beter x aantal euro er in één keer opzetten?
2. Ik lees nogal tegenstrijdige opmerkingen over een startkapitaal. Sommigen roepen 5k+. Is dat echt nodig? Ik vind het toch nog spannend, dus ik zou liever met 1-2k willen beginnen.
3. Stel, ik wil het geld er toch afhalen of overstappen naar een andere broker. Zitten er echt grote nadelen aan? In principe kan ik er gewoon altijd bij toch? Ik snap dat ik dan geen winst moet verwachten. Maar stukje peace of mind.

Mijn handicap is dat ik alles wil uitpluizen altijd. Gewoon 1-2k investeren in bovenstaande aandelen? Ik kan het geld missen.
Wellicht wil ik met een klein bedrag investeren in crypo’s en dat actiever doen. Maar dan vooral om te leren/hobby’en.

[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Heel waardevol. Ik heb vandaag flink zitten Googlen en veel opgestoken. Echter nog wel wat vragen. Zie ook hierboven.
Ik weet uiteraard niet welke bronnen je hebt gelezen. Maar DeGiro + VWRL is de laatste tijd flink uit de gratie geraakt. DeGiro omdat ze fors op hun vingers zijn getikt door de AFM naar aanleiding van onderzoek uit 2018. Een van de grote issues was dat de vermogensscheiding niet voldoende op orde was waardoor een faillissement van DeGiro kon betekenen dat klanten hun aandelen zouden kwijt raken.
En VWRL is min of meer uit de gratie door het dividendlek in combinatie met steeds scherpere prijzen bij de grootbanken. Daardoor is het meestal goedkoper om bij je huisbank, zijnde ABN, ING of Rabobank, te beleggen in de NT fondsen dan bij DeGiro in VWRL. Dit puur op basis van het dividendlek wat je hebt bij VWRL terwijl dit niet het geval is bij de NT fondsen.

V.w.b. transacties. Bij DeGiro kun je aandelen uit de kernselectie, waar VWRL onder valt, één keer per maand gratis aankopen óf verkopen. Anders betaal je, zowel bij DeGiro als de grootbanken, meestal een percentage van het transactiebedrag. Daarbij maakt het qua kosten dus niet uit of je 1x 0,01% betaald over €10.000 of 10x 0,01% over €1000. Immers is het 1x €10 of 10x €1 = €10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:39
Enigszins geschrokken toen ik vanochtend het topic beleggen opende, compleet ontploft. Ik was een paar dagen op pad voor werk, uiteraard wel iets in het nieuws meegekregen over GME maar dit is echt compleet oorlog. De (activistische) beweging op o.a. Reddit groeit en tevens lijken andere grote partijen momenteel ook wel geïnteresseerd om heel ver te gaan. Hoe realistisch is het dat dit net zo uit de hand gaat lopen als met VW in het verleden? Vanuit mijn vakgebied waarbij ik online activiteit analyseer zie ik nu echt iets bizars gebeuren, dat in combinatie met de enorme short positie moet toch voor vuurwerk zorgen? Heb als saaie ETF belegger niet niet zo veel verstand van hoe zo een squeeze out werkt maar ben toch wel benieuwd wat de geïnformeerde onder ons hiervan vinden en hoe hoog zij de kans achten dat de koers echt even de 1000, 10.000, 20.000 gaat aantikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Fuujii in aanvulling op wat Robertme zegt: kijk ook naar fitvermogen. Nog lagere kosten dan de grootbanken met NT fondsen. Wel iets minder spreiding.
Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 31-01-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Ik hoop voor je dat je niet serieus bent om nu in GME te stappen. Er is geen opwaarts potentieel. Instappen als een aandeel op een all time high (@close) staat en dat zeker niet waard is, is een recept voor een ramp (lees: je raakt alles kwijt).
Lijkt me sterk dat je alles kwijt raakt. het bedrjif gaat tenslotte niet failliet. Een daling van 70-90% lijkt mij echter wel reeel. Ben ook heel benieuwd wat het maandag gaat doen.
Ik heb mijn 3 aandeeltjes al verkocht. Zat er wel aan te denken om 1 nog te houden, achteraf een beetje spijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Graag vraag ik even de aandacht van regulars en mensen met verstand van beleggen: Ardana in "Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan - Feedback" Het gaat om dit topic te splitsen, daarvoor is jullie input en medewerking nodig.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Ik ben m'n portefeuille inmiddels aan het hedgen :Y) In 2 dagen 15% winst op puts die pas over een jaar expireren en die al ITM zijn, bizar. Misschien daalt de beurs niet, prima, dan gaan m'n overige beleggingen gewoon lekker door omhoog en ben ik hooguit de premium kwijt. Misschien daalt de beurs wel, en dan beperk ik m'n potentiële downside. Vereist wel een wat groter beleggingskapitaal (én vrij kapitaal), want deze opties hebben een behoorlijke premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Zr40 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Als de handel niet was uitgeschakeld, dan leek het alsof jouw kooporders gewoon uitgevoerd zouden worden. Maar in werkelijkheid kon de verkopende partij niet genoeg aandelen leveren en zou jouw kooporder drie dagen later alsnog teruggedraaid moeten worden. Dat is vele malen erger, en om dát te voorkomen is de handel tijdelijk opgeschort.

Het gaat uitdrukkelijk niet om het risico dat een client (bewust of onwetend) zelf aangaat met zijn eigen transacties. Het gaat om het risico dat de broker niet in staat zou zijn om te voldoen aan de verplichtingen jegens de client die ontstaan uit het accepteren van de order, dankzij de problemen bij de clearing. De broker wist op het moment van uitschakelen dat er anders problemen zouden ontstaan en hebben hun verantwoordelijkheid genomen.

Als de handel niet was stilgelegd, dan was de enige manier om de situatie die dan zou ontstaan op te lossen om de orders van clienten terug te draaien. En dan heb je het als broker pas echt gedaan.

Dat is waar clienten met deze tijdelijke maatregel tegen beschermd worden. Niet het persoonlijke risico van handelen in dit aandeel, maar het risico dat de broker ontploft terwijl de broker geen fout heeft gemaakt. En dat raakt alle clienten, ook diegenen die nooit hebben gehandeld in dit aandeel.

Wat dat betreft - als je broker niet de handel heeft stilgelegd, kies dan aub een broker die wel iets geeft om stabiliteit.
Los van of dit de daadwerkelijke achterliggende reden is, lijkt me dat dan wel de omgekeerde wereld. In de reguliere handel van goederen zal de verkopende partij van een platform geweerd worden als hij niet kan leveren en niet de kopende partij (wat nu gebeurt). Verkoper biedt meer aan dan hij in bezit heeft en kan niet leveren is geen goede zaak, maar om dan tegen de kopers te zeggen je mag dit-en-dit niet meer kopen (ook niet van partijen die wel leveren) is de verkeerde aanpak mijns inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Firestorm schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:02:
[...]

Los van of dit de daadwerkelijke achterliggende reden is, lijkt me dat dan wel de omgekeerde wereld. In de reguliere handel van goederen zal de verkopende partij van een platform geweerd worden als hij niet kan leveren en niet de kopende partij (wat nu gebeurt). Verkoper biedt meer aan dan hij in bezit heeft en kan niet leveren is geen goede zaak, maar om dan tegen de kopers te zeggen je mag dit-en-dit niet meer kopen (ook niet van partijen die wel leveren) is de verkeerde aanpak mijns inziens.
Maar het klinkt toch wel logisch? Degene die proberen de shortsqueeze te boosten willen alles opkopen zonder iets te verkopen. Op een gegeven moment liggen alle stukken dus bij mensen die niet willen verkopen (de indexfondsen en de particulieren). Als de broker dan niemand meer heeft waar hij nieuwe stukken kan kopen, hoe kunnen ze hun gebruikers (particuliere klanten) dan zo'n aandeel laten kopen? De short-squeeze mensen hebben nu bereikt wat ze wilden, namelijk zo'n grote schaarste creëren dat shorters niet meer terug kunnen kopen om hun positie te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik wil me gaan begeven op de beurs, voornamelijk op edelmetalen. Hoe pak ik dat aan? Ik ben heel goed thuis in crypto, maar heb me nog nooit verdiept in de beurs. Waar kan ik mij het beste aanmelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
[...]

Ik zeg niet dat het verstandig is om nu in GME te stappen, maar er is wel degelijk opwaards potentieel. De meeste shorts moeten nog gedekt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
r0bb schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:32:
[...]

Ik zeg niet dat het verstandig is om nu in GME te stappen, maar er is wel degelijk opwaards potentieel. De meeste shorts moeten nog gedekt gaan worden.
Inderdaad, en doordat er nog zoveel gedekt moet worden heb je nog een gigantisch opwaarts potentieel. Alleen de gok is hoeveel nog en wanneer dit gebeurt. We weten namelijk ook niet hoeveel shorts er nog gedekt moeten worden (er wordt nog steeds uitgegaan van meer dan 100%).

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:12:
[...]

Maar het klinkt toch wel logisch? Degene die proberen de shortsqueeze te boosten willen alles opkopen zonder iets te verkopen. Op een gegeven moment liggen alle stukken dus bij mensen die niet willen verkopen (de indexfondsen en de particulieren). Als de broker dan niemand meer heeft waar hij nieuwe stukken kan kopen, hoe kunnen ze hun gebruikers (particuliere klanten) dan zo'n aandeel laten kopen? De short-squeeze mensen hebben nu bereikt wat ze wilden, namelijk zo'n grote schaarste creëren dat shorters niet meer terug kunnen kopen om hun positie te sluiten.
Als er niemand is die wil verkopen is er gewoon geen aanbod in het orderboek. Het orderboek ontstaat niet magisch uit het niets. Er zijn dus nog wel mensen die willen verkopen, en toch kun je - als particulier - niet aankopen. Dat heeft een prijsdrukkend effect. Er is wel heel weinig aanbod, relatief ten opzichte van de werkelijke vraag, wat zonder aankoopbeperking zou leiden tot een (verdere) koersexplosie. Dus ik snap de mensen wel die zeggen dat dit wordt gedaan om de hedgefunds in staat te stellen hun shortpositie te sluiten met minder verlies. Of dat écht de reden is weet ik niet, maar het is wel het effect.

Het probleem hier is niet dat er geen aanbod is, maar, zo begrijp ik het, dat de broker een gigantisch eenzijdig risico loopt omdat opeens iedereen dezelfde aandelen wil kopen tegen onhoudbare prijzen. Dat lijkt me overigens alleen een risico bij opties en handelen met margin, anders hebben de klanten van de broker al het geld al opgehoest, maar goed, zoveel weet ik er ook niet weer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 21:19
WizZie- schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:40:
Kan iemand mij misschien helpen. Ik ben bezig met Portfolio Performance. Probeer uit Degiro mijn transacties in te lezen. Heb allerlei Duitse sites en tutorials doorgenomen maar het werkt nog niet.

Heb geprobeerd om een export te doen van de transacties in zowel pdf als csv en wel en niet geaggregeerd op order.

Echter bij pdf krijg ik een foutmelding in PP en bij csv krijg ik na handmatige toewijzing verkeerde waardes (effecten die op -10.000 zitten).

Heeft iemand een tip?
Voor wie hier ook tegen aanloopt: het is uiteindelijk gelukt d.m.v. het importeren van de CSV en dan te kiezen voor 'portfoliotransacties' en de juiste waardes toe te wijzen. Ik heb toegewezen:

Datum, tijd, product, ISIN, aantal, waarde, transactiekosten.

Daarna moest ik nog wel klikken op "covert buy/sell transactions into inbound/outbound deliveries", anders kreeg ik hele afwijkende waardes.

Hiermee is het wel gelukt. Wijzen jullie dezelfde waardes toe trouwens, of wijzen jullie andere/meerdere toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:41
RobertMe schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:25:
[...]

Ik weet uiteraard niet welke bronnen je hebt gelezen. Maar DeGiro + VWRL is de laatste tijd flink uit de gratie geraakt. DeGiro omdat ze fors op hun vingers zijn getikt door de AFM naar aanleiding van onderzoek uit 2018. Een van de grote issues was dat de vermogensscheiding niet voldoende op orde was waardoor een faillissement van DeGiro kon betekenen dat klanten hun aandelen zouden kwijt raken.
En VWRL is min of meer uit de gratie door het dividendlek in combinatie met steeds scherpere prijzen bij de grootbanken. Daardoor is het meestal goedkoper om bij je huisbank, zijnde ABN, ING of Rabobank, te beleggen in de NT fondsen dan bij DeGiro in VWRL. Dit puur op basis van het dividendlek wat je hebt bij VWRL terwijl dit niet het geval is bij de NT fondsen.

V.w.b. transacties. Bij DeGiro kun je aandelen uit de kernselectie, waar VWRL onder valt, één keer per maand gratis aankopen óf verkopen. Anders betaal je, zowel bij DeGiro als de grootbanken, meestal een percentage van het transactiebedrag. Daarbij maakt het qua kosten dus niet uit of je 1x 0,01% betaald over €10.000 of 10x 0,01% over €1000. Immers is het 1x €10 of 10x €1 = €10.
Bedankt voor de info! Ik waardeer het. Ik heb van alles op het internet gelezen, maar vooral Reddit (NL) en financieelonafhankelijk.nl.

Echter roept jouw reactie toch weer een hoop vragen bij me op. Ze (DeGiro) zijn uit de gratie geraakt, maar is het daardoor nu een slechte keus als beginnend belegger? Ze zijn nog steeds de goedkoopste(?).

Verder geef je aan dat VWRL ook minder interessant is geworden. Maar aangezien er zo veel keuzes zijn: kan ik beter voor iets anders gaan? En waar te beginnen met wat een goede keuze is? Ik wil wel liever passief beleggen, omdat ik pas net begin. Of is VWRL nog steeds een prima keus?
Het “probleem” is dat er zo veel jargons en alles langskomen zodra ik ga zoeken op forums, dat is nogal verwarrend. Ik snap dat je niet gaat voorkauwen waar ik exact in moet investeren. Dit hangt natuurlijk af van mijn eigen keuzes (sowieso een fonds). Maar er is nog steeds zo bizar veel keuze.

Het is belangrijk om ‘gewoon te beginnen’, maar dan is het wel fijn om enige richting te hebben: vooral omdat het gaat om grote geld bedragen. Ik wil niet lui overkomen, maar er wordt met zo veel termen gegooid: dat maakt het soms nogal verwarrend. Daarom dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen.
Pistachenootje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:07:
@Fuujii in aanvulling op wat Robertme zegt: kijk ook naar fitvermogen. Nog lagere kosten dan de grootbanken met NT fondsen. Wel iets minder spreiding.
Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Bedankt, ga ik checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Cocytus schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:46:
[...]

Als er niemand is die wil verkopen is er gewoon geen aanbod in het orderboek. Het orderboek ontstaat niet magisch uit het niets. Er zijn dus nog wel mensen die willen verkopen, en toch kun je - als particulier - niet aankopen. Dat heeft een prijsdrukkend effect. Er is wel heel weinig aanbod, relatief ten opzichte van de werkelijke vraag, wat zonder aankoopbeperking zou leiden tot een (verdere) koersexplosie. Dus ik snap de mensen wel die zeggen dat dit wordt gedaan om de hedgefunds in staat te stellen hun shortpositie te sluiten met minder verlies. Of dat écht de reden is weet ik niet, maar het is wel het effect.

Het probleem hier is niet dat er geen aanbod is, maar, zo begrijp ik het, dat de broker een gigantisch eenzijdig risico loopt omdat opeens iedereen dezelfde aandelen wil kopen tegen onhoudbare prijzen. Dat lijkt me overigens alleen een risico bij opties en handelen met margin, maar goed, zoveel weet ik er ook niet weer van.
Ik weet er ook niet genoeg van om het inhoudelijk te benoemen. Wat je zegt klinkt logisch, maar het argument dat settlement een paar dagen duurt en dat de broker daar risico loopt wil ik ook best geloven (al is dat argument met inhoudelijk niet helemaal duidelijk). Wellicht kan iemand dat verder toelicht, deze gedachte dus:
Zr40 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Dat dikgedrukte stuk dus. Waarom kan de verkopende partij wel verkooporders in het orderboek hebben zonder te kunnen leveren? Daar lijkt het dan toch mis te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Fuujii schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:49:
[...]

Bedankt voor de info! Ik waardeer het. Ik heb van alles op het internet gelezen, maar vooral Reddit (NL) en financieelonafhankelijk.nl.

Echter roept jouw reactie toch weer een hoop vragen bij me op. Ze (DeGiro) zijn uit de gratie geraakt, maar is het daardoor nu een slechte keus als beginnend belegger? Ze zijn nog steeds de goedkoopste(?).

Verder geef je aan dat VWRL ook minder interessant is geworden. Maar aangezien er zo veel keuzes zijn: kan ik beter voor iets anders gaan? En waar te beginnen met wat een goede keuze is? Ik wil wel liever passief beleggen, omdat ik pas net begin. Of is VWRL nog steeds een prima keus?
Het “probleem” is dat er zo veel jargons en alles langskomen zodra ik ga zoeken op forums, dat is nogal verwarrend. Ik snap dat je niet gaat voorkauwen waar ik exact in moet investeren. Dit hangt natuurlijk af van mijn eigen keuzes (sowieso een fonds). Maar er is nog steeds zo bizar veel keuze.

Het is belangrijk om ‘gewoon te beginnen’, maar dan is het wel fijn om enige richting te hebben: vooral omdat het gaat om grote geld bedragen. Ik wil niet lui overkomen, maar er wordt met zo veel termen gegooid: dat maakt het soms nogal verwarrend. Daarom dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen.
Het starten is inderdaad het grootste probleem. Vooral als het allemaal onbekend is. Zelf ben ik nu ook pas een kleine twee jaar aan het beleggen. Toentertijd riep iedereen nog "VWRL bij DeGiro" en uiteindelijk eens gewoon 1 aandeel gekocht, maand erop 2, en zo een beetje feeling erbij krijgen. Maar intussen heb ik in november (eindelijk) de overstap naar Rabo + NT gemaakt.

Grootste vraag die je jezelf vooral moet stellen is wat je precies voor ogen hebt, ook voor de toekomst. En dan voornamelijk hoe actief je er bezig mee wilt zijn. Wil je, nu en in de toekomst, puur het geld stoppen in wereldwijde fondsen als een soort "spaarrekening met hopelijk een hoger rendement" of wil je je veel actiever ermee bezig houden en uiteindelijk losse aandelen kopen en analyses maken van bedrijven? Want beleggen in wereldwijd gespreide fondsen kan perfect bij een grootbank of het genoemde FitVermogen. Maar beleggen in losse aandelen is relatief duur bij de grootbanken en bij FitVermogen kan dat helemaal niet. En als je gewoon periodiek een vast bedrag wilt inleggen wil je dit waarschijnlijk ook automatiseren. Iets dat bij DeGiro (bv) niet kan, dus daarbij wordt je wel gedwongen om maandelijks geld over te maken naar je DeGiro rekening en, in te loggen op je account, en de order aan te maken. Daar waar ik nu bij de Rabobank een maandelijkse overboeking van mijn spaarrekening naar de beleggingsrekening heb ingesteld in combinatie met een maandelijks terugkerende koop transactie voor de NT fondsen.

Al met al denk ik dat er, zeker voor het passief beleggen, verhaal nu betere opties zijn dan DeGiro + VWRL. Het gemak van automatisch beleggen ontbreekt, VWRL is relatief duur door het dividendlek (wat bij NT en FitVermogen / de NN fondsen niet speelt doordat deze in Nederland zijn geregistreerd). En het feit dat DeGiro een flinke tik op de vingers heeft gekregen van de AFM waardoor bij velen het vertrouwen weg is.

Edit:
Overigens ook van mijn kant. Wat @Pistachenootje al aangaf. Kijk ook even op de vergelijkingssite voor de vergelijking van de kosten. Waarbij DeGiro + VWRL er alsnog "slecht" vanaf komt en er meestal goedkopere opties zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 31-01-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Verwijderd1 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:57:
[...]

...

[...]

Dat dikgedrukte stuk dus. Waarom kan de verkopende partij wel verkooporders in het orderboek hebben zonder te kunnen leveren? Daar lijkt het dan toch mis te gaan?
Dat is precies wat ik bedoelde, het is niet dat de handel uitgeschakeld is (wat overigens voor iedereen zou moeten gelden als die beslissing genomen wordt), maar dat de handel éénzijdig uitgeschakeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Xanaroth schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:44:
Boeiend nieuw aandeel : GlobalNetLease (GNL), NAV ligt in de 15-17,5 range (sommige zitten op zelfs $20 als inschatting) maar actuele prijs loopt tegen de 10.

Heel benieuwd of iemand anders hier nog een blik op wil werpen, of ik iets echt gigantisch over het hoofd zie. Want ergens is een sustainable en betrouwbare 10% yield ergens toch ook een groot vraagteken, waarom ziet de rest van de markt dit niet...
Leuk om te lezen. Ben ook aan het kijken naar REITs i.v.m. de lage waarderingen en spreiding in m'n portefeuille. WP Carey lijkt me een veiligere keuze. Die staat ook pakweg 30% lager dan hoogtepunt in oktober 2019. Een voordeel van WP Carey is dat ze al 22 jaar het dividend verhogen. Dus over een paar jaar is het een dividend aristocrat en dat zal ook weer nieuwe investeerders trekken.

GNL ziet er niet heel slecht uit met een daling van 25% t.o.v. begin coronacrisis en een bijna 10% dividend. Je moet alleen wel het risico willen accepteren. Zo hebben ze in het verleden het dividend sterk moeten verlagen, omdat de AFFO lager was dan de dividenduitkering. Daarnaast is hun leverage ook wel stukken hoger dan WP Carey, wat leidt tot een veel hoger risico. Als je daarnaast kijkt naar het koersverloop op de beurs, dan wordt het dividend wel duur betaald. Al met al geeft dat voor mij toch niet zo'n lekker gevoel bij GNL.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
RobertMe schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:08:
[...]

Het starten is inderdaad het grootste probleem. Vooral als het allemaal onbekend is. Zelf ben ik nu ook pas een kleine twee jaar aan het beleggen. Toentertijd riep iedereen nog "VWRL bij DeGiro" en uiteindelijk eens gewoon 1 aandeel gekocht, maand erop 2, en zo een beetje feeling erbij krijgen. Maar intussen heb ik in november (eindelijk) de overstap naar Rabo + NT gemaakt.

Grootste vraag die je jezelf vooral moet stellen is wat je precies voor ogen hebt, ook voor de toekomst. En dan voornamelijk hoe actief je er bezig mee wilt zijn. Wil je, nu en in de toekomst, puur het geld stoppen in wereldwijde fondsen als een soort "spaarrekening met hopelijk een hoger rendement" of wil je je veel actiever ermee bezig houden en uiteindelijk losse aandelen kopen en analyses maken van bedrijven? Want beleggen in wereldwijd gespreide fondsen kan perfect bij een grootbank of het genoemde FitVermogen. Maar beleggen in losse aandelen is relatief duur bij de grootbanken en bij FitVermogen kan dat helemaal niet. En als je gewoon periodiek een vast bedrag wilt inleggen wil je dit waarschijnlijk ook automatiseren. Iets dat bij DeGiro (bv) niet kan, dus daarbij wordt je wel gedwongen om maandelijks geld over te maken naar je DeGiro rekening en, in te loggen op je account, en de order aan te maken. Daar waar ik nu bij de Rabobank een maandelijkse overboeking van mijn spaarrekening naar de beleggingsrekening heb ingesteld in combinatie met een maandelijks terugkerende koop transactie voor de NT fondsen.

Al met al denk ik dat er, zeker voor het passief beleggen, verhaal nu betere opties zijn dan DeGiro + VWRL. Het gemak van automatisch beleggen ontbreekt, VWRL is relatief duur door het dividendlek (wat bij NT en FitVermogen / de NN fondsen niet speelt doordat deze in Nederland zijn geregistreerd). En het feit dat DeGiro een flinke tik op de vingers heeft gekregen van de AFM waardoor bij velen het vertrouwen weg is.

Edit:
Overigens ook van mijn kant. Wat @Pistachenootje al aangaf. Kijk ook even op de vergelijkingssite voor de vergelijking van de kosten. Waarbij DeGiro + VWRL er alsnog "slecht" vanaf komt en er meestal goedkopere opties zijn.
Hoeveel werk is dat? En wat kost het concreet? Als je dan toch in ETFs belegd dan klinkt het slimmer om dat gewoon via de bank te doen.

Bij Beleggen via de bank denk ik altijd aan mijn (schoon)ouders die een dikke worst zijn voorgehouden en na 20 jaar en aftrek van alle fees en onderhoudskosten net de inleg terug hebben gekregen.

Wat betaal je concreet bij de Rabobank bijvoorbeeld? Ik lees 100 euro per kwartaal. Maal 4 is 400 euro. Dat is een flinke hap uit een belegging van 10k en een rendement van 8%.

Wat voor pakket kies je als je zelf je beleggingen kiest? Als je voor een market cap portfolio gaat bijvoorbeeld kun je gewoon zelf de orders aanmaken iedere maand. Zit er een maximum op zon order of kan ik iedere maand 200 overboeken en dan zeggen 120 naar die, 50 naar die en 30 naar die?

Kan ik ook meerdere portfolio’s hanteren (scheiding van eigendom van goederen) bijvoorbeeld vanuit een EO rekening EN een prive spaarrekening of betaal ik dan een dubbele fee?

Zoveel vragen.. sorry :)
Pagina: 1 ... 71 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.