Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.239 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 18:35
wlchris schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:44:
Mooie cijfers van AMD, nabeurs valt de koers wat tegen maar de 100 dollar gaan we binnenkort denk ik wel zien.
Toch ook wel redelijk fanboy aandeel. De koers in relatie tot de cijfers gaat nergens meer over. Wat mij betreft zwaar overgewaardeerd. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet nog flink hoger gaan

[ Voor 7% gewijzigd door DIJK op 26-01-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-09 19:06
Qunix schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:51:

Kan iemand mijn thesis bevestigen hieronder?
Via bijv. DEGIRO "leen" je je aandelen uit aan shorters. Wie weet zal Citron of ander, opnieuw meer aandelen "lenen" en verkopen om de prijs omlaag te krijgen (dus nogmaals shorten) en wie weet wel met jouw aandeel. Mocht Citron daarna failliet gaan, ben je ook je positie kwijt. Klopt dit?
Als iemand een aandeel short en je hebt hier een positie in, dan leent deze partij jou aandeel.
Hiervoor moet deze partij jou een onderpand geven.

Hier een uitgebreide uitleg:

https://beleggingsrekenin...-over-effecten-uitlenen-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
phantom09 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:58:
[...]

Als iemand een aandeel short en je hebt hier een positie in, dan leent deze partij jou aandeel.
Hiervoor moet deze partij jou een onderpand geven.

Hier een uitgebreide uitleg:

https://beleggingsrekenin...-over-effecten-uitlenen-/
Okey, maar ben nog niet helemaal uit wanneer de shorter failliet gaat met jouw uitgeleende aandeel. Ik meen dat gelezen te hebben als risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Qunix schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:04:
[...]

Okey, maar ben nog niet helemaal uit wanneer de shorter failliet gaat met jouw uitgeleende aandeel. Ik meen dat gelezen te hebben als risico.
Als eerste worden natuurlijk alle andere posities van de shorter verkocht (zijn onderpand) om het aandeel terug te kunnen betalen. Meestal krijgen ze daar 2 dagen de tijd voor.

Met een aandeel dat 100% stijgt op een dag, kan het voorkomen dat de shorter niet alle aandelen terug kan kopen en dat ze zich failliet laten verklaren. Dan is je aandeel weg.

In eerste instantie is de broker van de shorter dan aansprakelijk voor het verlies. Die liet namelijk iemand handelen met geld dat ze niet hadden. De broker zal het verlies moeten vergoeden. Gaat de broker ook failliet, dan pas kost het jou geld.

Hoe dat wordt afgehandeld ligt aan jouw broker. In het geval van degiro heb ik het een keer uitgezocht. Die verdelen het verlies dan naar rato over al hun klanten die dat aandeel in hun portefeuille hebben.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Lynx legt in gewone mensentaal uit wat er aan de hand is met GME, BB etc. Ik vond het wel verhelderend: https://www.lynx.nl/kenni...treetbets-short-gamestop/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 14:00
Hier zelf ook beetje meegesurfed op GME maar in veel mindere mate. Ben niet zo een risiconemer op dat vlak. Erin op 95 en eruit op 120. Toch mooi 20% winst op een dag. Heb ik veel laten liggen, sure maar ik kon vannacht tenminste slapen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
Larmoth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:24:
Hier zelf ook beetje meegesurfed op GME maar in veel mindere mate. Ben niet zo een risiconemer op dat vlak. Erin op 95 en eruit op 120. Toch mooi 20% winst op een dag. Heb ik veel laten liggen, sure maar ik kon vannacht tenminste slapen :p
Ik heb wel ff liggen woelen. Wilde er eigenlijk gisteren voor close vanaf maar was net te laat. Zie nu echter dat afterhours op 200+ stond. Dus mazzeltje. Rond 15:00 doe ik alles van de hand nu, en voor de mensen die er vroeg bij willen zijn: op de subreddits roept iedereen dat blackberry en AMC de volgende op het lijstje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 15:35
MagniArtistique schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:40:
[...]

Ik heb wel ff liggen woelen. Wilde er eigenlijk gisteren voor close vanaf maar was net te laat. Zie nu echter dat afterhours op 200+ stond. Dus mazzeltje. Rond 15:00 doe ik alles van de hand nu, en voor de mensen die er vroeg bij willen zijn: op de subreddits roept iedereen dat blackberry en AMC de volgende op het lijstje zijn.
Die zijn ook een tijdje aan de gang. En sommigen roepen ook dat die twee worden genoemd om mensen af te leiden van GME :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37

• Door de ophef word WSB in het verdomd hoekje geduwd door grote media en zijn zij degene die fout zijn (wat niet klopt)

Uhh... Wat is het verschil tussen een Pump 'n Dump en dit? Behalve dat PnD normaal op microcaps is en dit op een bedrijf dat (inmiddels) een market cap van miljarden heeft. Ik vind dat best zorgwekkend en begrijpelijk dat media kritisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:11

tomtom901

Moderator General Chat
MagniArtistique schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:40:
[...]

Je bedoelt rond 15.30 neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
tomtom901 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Je bedoelt rond 15.30 neem ik aan?
Bij opening 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Uhh... Wat is het verschil tussen een Pump 'n Dump en dit? Behalve dat PnD normaal op microcaps is en dit op een bedrijf dat (inmiddels) een market cap van miljarden heeft. Ik vind dat best zorgwekkend en begrijpelijk dat media kritisch is.
Niet veel. Alleen de verontwaardiging is grappig. Hedges doen dit al honderd jaar, doet een groepje particulieren dit dan moet de seh zich ermee bemoeien en spreekt iedereen er schande van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

RocketKoen schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:15:
[...]

Als eerste worden natuurlijk alle andere posities van de shorter verkocht (zijn onderpand) om het aandeel terug te kunnen betalen. Meestal krijgen ze daar 2 dagen de tijd voor.

Met een aandeel dat 100% stijgt op een dag, kan het voorkomen dat de shorter niet alle aandelen terug kan kopen en dat ze zich failliet laten verklaren. Dan is je aandeel weg.

In eerste instantie is de broker van de shorter dan aansprakelijk voor het verlies. Die liet namelijk iemand handelen met geld dat ze niet hadden. De broker zal het verlies moeten vergoeden. Gaat de broker ook failliet, dan pas kost het jou geld.

Hoe dat wordt afgehandeld ligt aan jouw broker. In het geval van degiro heb ik het een keer uitgezocht. Die verdelen het verlies dan naar rato over al hun klanten die dat aandeel in hun portefeuille hebben.
Bij Binck zijn zij zelf de tegenpartij en niet de broker van de lener. Dus pas als ook Binck failliet gaat en het onderpand dat Binck in een stichting daarvoor aanhoudt ga je nat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
MagniArtistique schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:54:
[...]

Niet veel. Alleen de verontwaardiging is grappig. Hedges doen dit al honderd jaar, doet een groepje particulieren dit dan moet de seh zich ermee bemoeien en spreekt iedereen er schande van.
Ik heb nog nooit een hedge fund op fora ongeinformeerde particulieren zien ophitsen om iets te kopen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Toch blijft het bijzonder dat men kritisch is op de kopende partij... maar de verkopende partijen die 140% van de aandelen in de schuld staat komt nog amper naar voren. Of wat voor gevolgen dat heeft gehad op het koersverloop de afgelopen 1-2 jaar, en hoeveel mensen dat geld heeft gekost.

Zover ik weet heeft niemand deze hedgefunds verplicht om zo'n ridicule, high risk/low reward, short positie aan te nemen, waar in letterlijke zin ALLE aandelen die beschikbaar zijn, niet genoeg zijn om aan de verplichting te voldoen....
Wat denk je dat er zou gebeuren wanneer deze shorts gingen sluiten ipv dat reddit het opkoopt? Ook dan was de koers geëxplodeerd, simpelweg omdat die verhouding van 140% dusdanig bizar is.

Sterker nog, er stonden gister MEER aandelen short dan maandag. Niet afwikkelen van short posities, maar nog eens uitbreiden. Dat is niet hedgefund waardig, risico mijdend gedrag en serieus omgaan met het geld van je klanten, maar gewoon net zo bizar gedrag als de kopende partij.

[ Voor 28% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Xanaroth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Toch blijft het bijzonder dat men kritisch is op de kopende partij... maar de verkopende partij die 140% van de aandelen in de schuld staat komt nog amper naar voren.

Zover ik weet heeft niemand deze hedgefunds verplicht om zo'n ridicule, high risk/low reward, short positie aan te nemen, waar in letterlijke zin ALLE aandelen die beschikbaar zijn, niet genoeg zijn om aan de verplichting te voldoen....
Wat denk je dat er zou gebeuren wanneer deze shorts gingen sluiten ipv dat reddit het opkoopt? Ook dan was de koers geëxplodeerd, simpelweg omdat die verhouding van 140% dusdanig bizar is.

Sterker nog, er stonden gister MEER aandelen short dan maandag. Niet afwikkelen van short posities, maar nog eens uitbreiden. Dat is niet hedgefund waardig, risico mijdend gedrag en serieus omgaan met het geld van je klanten, maar gewoon net zo bizar gedrag als de kopende partij.
Wat is het bewijs dat de koers is opgelopen door terugkopende shorters? Ik denk dat een enorme meerderheid van het volume gewoon reddit is die van elkaar koopt/verkoopt. Dat maakt het niet anders dan een PnD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:07:
[...]

Wat is het bewijs dat de koers is opgelopen door terugkopende shorters? Ik denk dat een enorme meerderheid van het volume gewoon reddit is die van elkaar koopt/verkoopt. Dat maakt het niet anders dan een PnD.
Gisteren waren er aankopen van wel 50-100-150k stuks in 1 keer (volumes 10-30k, dan spontaan schoot 230k de 1e breaker in, en terug naar 10-30k volume).. 2e breaker idem, 20k-30k-215k volumes.
Reddit heeft hier al lang geen invloed (meer) op, geen gewone reddit particulier kan eventjes 100-150k stuks opkopen, of gecoördineerd op de minuut nauwkeurig zo'n gezamenlijke order opzetten. We hebben het hier immers over een ~10-12,5m USD die in 1 klap ingezet en opgekocht wordt... en dat meerdere keren.

Er zijn nu hedgefunds en mensen als Elon/Chamath die wel in staat zijn om eventjes enkele miljoenen in 1 klap inzetten, en dat herhaaldelijke doen, die bepalend zijn geworden. Mensen als jij en ik zitten aan de zijlijn en kijken toe, met popcorn.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2021 09:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:03
Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:57:
[...]
Ik heb nog nooit een hedge fund op fora ongeinformeerde particulieren zien ophitsen om iets te kopen...
Dat zou ook vrij dom zijn want dan weet je natuurlijk dat de SEC meteen voor je deur staat :P . Maar goed, het is denk ik naief om te denken dat er alleen brave huisvaders actief zijn op Reddit en in GME. Dit is natuurlijk het ideale scenario voor een grote partij: je kan doen wat je wil in GME en een paar klojo's op een forum die (net als de meeste posters in dit topic) geen flauw benul hebben van wat er nou precies gebeurt krijgen de schuld. Want wie staat er nu waarschijnlijk hoog op het onderzoekslijstje van de SEC? De vogel die vorig jaar 50k heeft geinvesteerd. De vraag is of hij ooit enige invloed heeft gehad op wat er nu gebeurt. Wie weet zitten honderden Russen al maanden tegen betaling non-stop Gamestop te pompen en pompen grote partijen al maanden miljoen of miljarden in Gamestop.

Matt Levine had gisteren weer een aardige column over dit grijze gebied: https://www.bloomberg.com...tiny-after-gamestop-rally. Ik ben ook niet zo stellig dat wat er hier gebeurt strafbaar is. Is het wenselijk? Nee, dat denk ik niet. Maar goed, wat moet je er tegen doen? Een paar random huisvaders oppakken? Reddit verbieden? Handel stilleggen?

Zijn de kopers in dit topic ook bezig met een short squeeze? Is dat strafbaar? Of zijn ze gewoon aan het klootviolen en/of gokken?
Taking a step back: Should the SEC care about all of this? On the one hand, I do not see a whole lot of deception in this GameStop situation. The SEC’s core concerns, about people lying about stocks and tricking the innocent, don’t seem especially implicated here; everyone is having reasonably informed and consensual fun.

[ Voor 24% gewijzigd door writser op 27-01-2021 10:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
seadogg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:16:
[...]

144 nu ook echt....ik heb een enorme FOMO maar moet me er nu gewoon bij neerleggen dat ik (weer) te laat ben...

Ik ga een X bedrag apart houden. De eerste beste roddel die voorbij komt (naast BB) ga ik gokken haha.

Echt niet meer normaal die GME
Ik had ook enorme FOMO, nu nog steeds.
Gelukkig had ik gisteren 1 stukje gekocht voor 66 euro. Nu toch behoorlijk wat winst gemaakt! Ik ben een student, dus die 130+ is gewoon lekker.

Als hij weer zakt durf ik nog wel een te kopen vandaag, maar verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:58:
Zou verboden moeten worden! ;) Er zijn wel meer derivaten die onderliggend geen onderbouwing hebben, zoals over goud. Ik begrijp niet dat dat dergelijke constructies al zo lang worden toegestaan. Er zal flink over gemopperd worden door de handelaren, maar dit is niets anders dan windhandel. Het feit dat er zo'n oud woord voor bestaat laat al zien dat het al veel eerder aangepakt had moeten worden.

Of breng het onder bij gokvergunningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Xanaroth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Er zijn nu hedgefunds en mensen als Elon/Chamath die wel in staat zijn om eventjes enkele miljoenen in 1 klap inzetten, en dat herhaaldelijke doen, die bepalend zijn geworden. Mensen als jij en ik zitten aan de zijlijn en kijken toe, met popcorn.
Even voor mijn beeldvorming: waarom zou een ceo van een autofabrikant gaan zitten pokeren met een of andere willekeurige gameshop? Ten koste van anderen. (Ervan uitgaande dat uiteindelijk iemand de rekening betaalt). Is dat "leuk"?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:28:
Hm. Wanneer dividend wordt ontvangen op het oude IBUK account, wordt dit automatisch overgezet naar het nieuwe IBIE account. Dit is in Client Portal zichtbaar als een adjustment deposit.

Vandaag weer zo een. Alleen kan ik deze niet herleiden naar verwacht dividend. Er staat geen accrual of combinatie van accruals open met dit bedrag of met een pay date van vandaag of gisteren.

Wat zou het zijn? Misschien een correctie van een oud dividend? Morgen weet ik het zeker, dan is de statement voor vandaag beschikbaar.
Dit blijkt een correctie van withholding tax te zijn over een dividend ontvangen in januari 2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 19:13
Sport_Life schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: waarom zou een ceo van een autofabrikant gaan zitten pokeren met een of andere willekeurige gameshop? Ten koste van anderen. (Ervan uitgaande dat uiteindelijk iemand de rekening betaalt). Is dat "leuk"?
Simpel beschreven: De vele hedgefunds hebben tegen Tesla gewed in het verleden (shorten), dit heeft bijna de kop gekost van het bedrijf in het verleden. Deze positie nemen de hedgefunds ook in op GME, ze shorten en de opties verlopen na een bepaalde tijd dus moeten ze de aandelen leveren en zijn de hedgefunds uiteindelijk degene die de rekening betalen (en hun investeerders). Men ziet zich op de reddit als RobinHood die het opnemen tegen de grote hedgefunds door het aandeel naar grote hoogte te stuwen (short squeezes).
Link die hierboven al is gedeeld naar de Lynx pagina legt het ook goed uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Djie op 27-01-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 14:46
[...]

Melvin Capital is grote shortpartij in Tesla dus vanzelfsprekend vindt Musk het prachtig dat die nu de nek wordt omgedraait. Melvin Capital is een van de grote verliezers in het Gamestop verhaal. >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ooouid
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-04 06:59
[...]

TSLA is ook flink geshort door grote hedgefunds. Elon is geen fan van shorts. Alleen short shorts ;)
https://www.businessinsid...esla-short-shorts-2020-7/

Het verschil met een Pump n Dump is dat er een hype wordt gemaakt door Market Makers, waardoor er FOMO ontstaat en mensen inspringen op een hoog punt door aandelen voor een enorm hoge prijs te kopen. Market Makers maken hierdoor een kunstmatige prijsweergave.

In het geval van GME, er is een rekensom gemaakt dat de shorters op een gegeven moment de aandelen terug moeten kopen omdat ze er te diep inzitten. Het doen van een dergelijke Due Diligence en dit verkondigen is geen Pump n Dump en volledig legaal.

Wall Street heeft een foutje gemaakt en dit wordt afgestraft & (deels publiekelijk) uitgevochten.

Ik ben ingestapt op 25x$40 en vond dit al spannend. Als ik het nu zie, zou ik niet alsnog inspringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
AMC Nabeurs op +65% :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
ooouid schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Ik ben ingestapt op 25x$40 en vond dit al spannend. Als ik het nu zie, zou ik niet alsnog inspringen...
Persoonlijk denk ik dat de hypetrain nog zeker doorgaat tot optie expiratie op vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Hoe kan het eigenlijk dat er meer short posities open staan dan dat er aandelen zijn? Een short is toch een geleend aandeel dat direct wordt verkocht? En dus moet worden terug gekocht op een gegeven moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De koper van dat aandeel kan het zelf ook weer uitlenen. Er is verder niets sinisters aan; het is alleen erg vervelend voor de short sellers wanneer ze weer moeten/willen terugkopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 27-01-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
GrooV schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:57:
Hoe kan het eigenlijk dat er meer short posities open staan dan dat er aandelen zijn? Een short is toch een geleend aandeel dat direct wordt verkocht? En dus moet worden terug gekocht op een gegeven moment.
- Ik heb aandelen (long positie)
- Jij leent van mij ter verkoop (short positie)
- Ik koop extra aandelen (long, DCA) en effectief dat uitgeleende aandeel dus terug
- Jij leent extra van mij ter verkoop (short DCA)

Zo kan ik in theorie hetzelfde aandeel x keer kopen, en jij verkopen. En zodoende kan er veel meer short gaan dan er aan free float beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooouid
tomtom901 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Persoonlijk denk ik dat de hypetrain nog zeker doorgaat tot optie expiratie op vrijdag.
Ik ben geen expert, maar is dat ook niet voor de mensen die long zijn?

Ik ga vandaag 20 stuks verkopen en met 5 stuks naar de maan denk ik. Al met al een bijzondere (leuke) 2 weken gehad waarbij ik theoretisch een steentje heb bijgedragen. Ik heb namelijk niet de risicotolerantie om wat nu meer dan 20% van mijn portefeuille is, hierin te houden. Ik zou dan ook een waardeloze hedgefundmanager zijn.

Maar zoals je zegt, de hype is net begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

GrooV schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:57:
Ja dat moet ook op een gegeven moment. De hoop van Citron, Melvin etc. is natuurlijk dat dat gebeurt op een lagere prijs om zo het verschil op te strijken (minus kosten lening).

Als je echt veel hebberige mensen bij elkaar weet te vinden kan het gebeuren dat een shortseller een aandeel short aan een andere partijd die vervolgens hetzelfde doet. Nu is een aandeel dus 2x verkocht en beide partijen hopen dat de boel lekker in elkaar zakt. Het failliet gaan van GameStop wordt dan dus iets waar ze op zullen hopen (en aansturen als het even kan).

Voor elk normaal denkend mens aan de zijlijn is het natuurlijk overduidelijk dat men zo hun eigen graf graaft. Als de koers niet daalt maar stijgt ben je zwaar de sjaak want je kunt nooit eenvoudig 140% van de aandelen terugkopen--het aanbod is er niet. En iedereen die het aan zag komen behalve zijzelf. Sterker nog, toen men de kans had de positie af te wikkelen ging men in plaats daarvan stug door met een lening van bijna 3 miljard.

[ Voor 3% gewijzigd door i7x op 27-01-2021 10:06 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooouid
i7x schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:04:
[...]

Ja dat moet ook op een gegeven moment. De hoop van Citron, Melvin etc. is natuurlijk dat dat gebeurt op een lagere prijs om zo het verschil op te strijken (minus kosten lening).

Als je echt veel hebberige mensen bij elkaar weet te vinden kan het gebeuren dat een shortseller een aandeel short aan een andere partijd die vervolgens hetzelfde doet. Nu is een aandeel dus 2x verkocht en beide partijen hopen dat de boel lekker in elkaar zakt. Het failliet gaan van GameStop wordt dan dus iets waar ze op zullen hopen (en aansturen als het even kan).

Voor elk normaal denkend mens aan de zijlijn is het natuurlijk overduidelijk dat men zo hun eigen graf graaft. Als de koers niet daalt maar stijgt ben je zwaar de sjaak en iedereen die het aan zag komen behalve zijzelf. Sterker nog, toen men de kans had de positie af te wikkelen ging men in plaats daarvan stug door met een lening van bijna 3 miljard.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de gedachtegang achter het shorten. Ik begrijp het concept en een beetje de technicals. Omdat een stockprice theoretisch ongekend hoog kan zijn, kun je alles verliezen (zie GME). Maar ik begrijp de reward niet.

Het shorten van een aandeel dat rond de $4 zweeft. Als dit naar 0 gaat dan heb je een verschil van maximaal 4.

Een reward van maximaal 4 tegen een ongelimiteerde risk... Hoe kun je een dergelijke beslissing maken? Kun je dan niet beter een andere overgewaarde stock shorten?

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:03
ooouid schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:10:
[...]
Een reward van maximaal 4 tegen een ongelimiteerde risk... Hoe kun je een dergelijke beslissing maken? Kun je dan niet beter een andere overgewaarde stock shorten?

Ja, je ziet iets over het hoofd. De prijs van het aandeel is compleet irrelevant. Of je nou 100 aandelen a $4 short of 1 aandeel a $400 maakt geen bal uit. Stel dat Gamestop een 1:100 reverse stocksplit had gedaan. Verandert niets aan de risk/reward van shorten.

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 27-01-2021 10:14 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
De prijs van het aandeel maakt niet uit. De marktwaardering van het bedrijf des te meer.

Een short positie is afhankelijk van je thesis. Je moet vaststellen dat de huidige marktwaardering veel te hoog is en je hoopt dat de markt dit snel genoeg door heeft zodat je kan profiteren van je short positie zonder dat dit je teveel kost.

Sommige partijen publiceren hun thesis met de intentie dit besef door de markt aan te moedigen. Of die thesis dan wel of niet klopt maakt niet eens uit. Als de markt beinvloed wordt door de publicatie dan is de kans groot dat de koers daalt en de short positie winstgevend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 17:59

Jebus4life

BE User

Berenberg verwacht dat Air France - KLM naar €3 zakt, terwijl die vorig jaar nog op €9 zaten.
Einde van corona lijkt toch stilaan in zicht, en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat zowel Frankrijk als Nederland die echt wel zullen blijven ondersteunen.

Mocht dat daadwerkelijk onder de 3 dippen, lijkt me wel een zeer aantrekkelijke instapprijs voor op lange termijn...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig naar de gedachtegang achter het shorten. Ik begrijp het concept en een beetje de technicals. Omdat een stockprice theoretisch ongekend hoog kan zijn, kun je alles verliezen (zie GME). Maar ik begrijp de reward niet.

Het shorten van een aandeel dat rond de $4 zweeft. Als dit naar 0 gaat dan heb je een verschil van maximaal 4.

Net als elk ander random aandeel. Je doet je analyse voor de cijfers, bedrijfsvoering, toekomstige verwachtingen, daar rolt bedrag x uit.

Is x voldoende boven de huidige koers, instappen en rustig blijven zitten.
Is x voldoende onder de huidige koers, kun je juist short gaan en wachten tot je gelijk krijgt.

Hier is alleen een perfect storm gaande
- Potentieel slechte basis case voor shorts (zie value thesis reddit op basis van cashflow/cash reserves)
- Bizarre hoeveelheid short tegenover beschikbare aandelen, wat de prijs langere tijd (blijft) drukken en de echte waardering niet naar voren komt.
- Extra extra goed nieuws in termen van de MSFT partnerschap rondom alle lifetime opbrengsten van xbox, waardoor de koers toch omslaat.
- Na dergelijk super nieuws niet verstandig je short positie afwikkelen en thesis herevalueren, maar nog méér short gaan.
- Enorm veel exposure wanneer hedgefondsen erop duiken na MSFT partnerschap (>40% ownership) en reddit/retail investors op stoom komt, en zo elkaar versterken
- Bereikt het nieuws, nog meer geld, sneeuwbal, billionaires gaan ook meedoen, lawine...

Meerdere triggers/catalysatoren, die allemaal elkaar versterken, maakt dat hier nu zo'n toxische mix ontstaat.

Reken maar dat vanaf 2021-2022 dit aandeel in menige economie les over de hele wereld behandeld zal gaan worden als case wanneer het aankomt op optiemarkten vs aandelen en 'unlimited upside' en 'unlimited downside' risico's.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
ooouid schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Ik ga vandaag 20 stuks verkopen en met 5 stuks naar de maan denk ik. Al met al een bijzondere (leuke) 2 weken gehad waarbij ik theoretisch een steentje heb bijgedragen. Ik heb namelijk niet de risicotolerantie om wat nu meer dan 20% van mijn portefeuille is, hierin te houden. Ik zou dan ook een waardeloze hedgefundmanager zijn.
Zelfde stap ga ik ondernemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Is x voldoende boven de huidige koers, instappen en rustig blijven zitten.
Is x voldoende onder de huidige koers, kun je juist short gaan en wachten tot je gelijk krijgt.
Of je kan géén positie nemen. Dat is meestal veel verstandiger. Je betaalt namelijk geen borrow fee, je kan investeren in bedrijven die wel voldoende interessant zijn, en je loopt niet een ongelimiteerd risico als je het verkeerd hebt.

Als je niet zeker weet dat de koers moet dalen en niet meer kan stijgen, dan is een short positie simpelweg onverstandig.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 27-01-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:25:
[...]

Of je kan géén positie nemen. Dat is meestal veel verstandiger. Je betaalt namelijk geen borrow fee, je kan investeren in bedrijven die wel voldoende interessant zijn, en je loopt niet een ongelimiteerd risico als je het verkeerd hebt.

Als je niet zeker weet dat de koers moet dalen en niet meer kan stijgen, dan is een short positie simpelweg onverstandig.
Klopt, en vooral dat de Tijdsfactor altijd tegen je is. Zoals in dit geval het GameStop/MSFT partnerschap.. niemand zag het aankomen maar blies wel de waardering voor Gamestop open.

Dus als je short, doe dat short-term.. hit and run zegmaar, winst pakken en wegwezen.
En long kun je juist wel long-term doen.. buy-n-hold zegmaar, kopen en rustig alle tijd nemen voor je waardering tot stand komt.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Dus vanaf vandaag (eigenlijk gistermiddag) gaat AMC verder als de nieuwe GME? Ik begrijp dat twitteraar ZackMorris die gast is die op 11 miljoen winst staat en nu blind alle lemmingen achter zich aan heeft?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidvh
  • Laatst online: 04-05 07:48
Ik vroeg me af of iemand hier weet of het mogelijk is om van alle brokers (DeGiro, Lynx, Trading 212 etc) in te zien welke aandelen (en ETF's) zij aanbieden? Ik heb een beleggersrekening bij mijn eigen bank (en voor wat meer speelgeld een account bij BUX), maar ben nu al een paar keer tegen het probleem aangelopen dat het product wat ik voor ogen had niet beschikbaar was bij mijn broker/bank.

Een direct voorbeeld hiervan was GME. Dus dan ook specifiek voor degene die aandelen GME hebben gekocht de volgende vraag: via welke broker was dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

davidvh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:32:
Ik vroeg me af of iemand hier weet of het mogelijk is om van alle brokers (DeGiro, Lynx, Trading 212 etc) in te zien welke aandelen (en ETF's) zij aanbieden? Ik heb een beleggersrekening bij mijn eigen bank (en voor wat meer speelgeld een account bij BUX), maar ben nu al een paar keer tegen het probleem aangelopen dat het product wat ik voor ogen had niet beschikbaar was bij mijn broker/bank.

Een direct voorbeeld hiervan was GME. Dus dan ook specifiek voor degene die aandelen GME hebben gekocht de volgende vraag: via welke broker was dit?
Alle normale brokers zullen een mainstream aandeel als GME aanbieden. Ik ga er dan ook vanuit dat jij hier doelt op BUX. Waarom mensen dat gebruiken is mij ook een raadsel, staat maar een handjevol aandelen op. Dus om je vraag te beantwoorden, Degiro en Trading 212 zullen prima zijn.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04
@i7x Onder toezicht van de AFM en je hebt bescherming van het BCS zou nog een extra voordeel kunnen zijn.
Maar Bux is ook super eenvoudig te bedienen, op een app op je telefoon en geld kun je overmaken met een tikkie.
Er zal best wel een doelgroep zijn waarbij dit platform uitstekend werkt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidvh
i7x schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:36:
[...]

Alle normale brokers zullen een mainstream aandeel als GME aanbieden. Ik ga er dan ook vanuit dat jij hier doelt op BUX. Waarom mensen dat gebruiken is mij ook een raadsel, staat maar een handjevol aandelen op. Dus om je vraag te beantwoorden, Degiro en Trading 212 zullen prima zijn.
Dank voor de snelle reactie! Tja die keuze voor BUX was op dat moment simpel: geen kosten. Maar zo blijkt nu dan toch weer de bekende 'goedkoop is duurkoop' uitspraak dichtbij de waarheid te liggen. Dan ga ik maar eens overwegen over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@davidvh Trading212 is ook gratis, dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Iemand die overigens weet wat er aan de hand is met URW en WHA? Ik zie 10%+ maar kan niets vinden over de reden hiervoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ooouid
davidvh schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Dank voor de snelle reactie! Tja die keuze voor BUX was op dat moment simpel: geen kosten. Maar zo blijkt nu dan toch weer de bekende 'goedkoop is duurkoop' uitspraak dichtbij de waarheid te liggen. Dan ga ik maar eens overwegen over te stappen.
Heb je het hier over BUX X of BUX Zero? Ik gebruik BUX X voor mijn gokverslaving (lage kosten voor leverage + het volgen van kanalen en andere traders)

Daarnaast is degiro voor een wat meer stabieler portfolio. De kosten van Degiro zijn bijna nihil mits je een paar acties per week/maand doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:57:
[...]

Nee dat doen ze met welgeplaatste media converage, financiele tijdschriften en andere 'geaccepteerde media'. ;) Je staat er nogal kritisch in valt me op. Dit kan toch maar 1 kant op t/m vrijdag?

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 27-01-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
writser schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:20:
[...]

Matt Levine had gisteren weer een aardige column over dit grijze gebied: https://www.bloomberg.com...tiny-after-gamestop-rally. Ik ben ook niet zo stellig dat wat er hier gebeurt strafbaar is. Is het wenselijk? Nee, dat denk ik niet. Maar goed, wat moet je er tegen doen? Een paar random huisvaders oppakken? Reddit verbieden? Handel stilleggen?

Zijn de kopers in dit topic ook bezig met een short squeeze? Is dat strafbaar? Of zijn ze gewoon aan het klootviolen en/of gokken?

[...]
Mee eens. Imo niet illegaal, maar juist daarom zorgwekkend dat een groepje 'klojos' een large cap zodanig kan beinvloeden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MagniArtistique schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Nee dat doen ze met welgeplaatste media converage, financiele tijdschriften en andere 'geaccepteerde media'. ;) Je staat er nogal kritisch in valt me op. Dit kan toch maar 1 kant op t/m vrijdag?
Met die overtuiging rest je maar één ding toch? All in gaan. Of toch niet? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 22:56
Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Mee eens. Imo niet illegaal, maar juist daarom zorgwekkend dat een groepje 'klojos' een large cap zodanig kan beinvloeden...
En met dat groepje bedoel je de hedgefunds? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-06-2024
GME inmiddels op $292 premarket.

Ik zit bij Degiro, ik wil alvast een limit sell order inzetten voor een deel van mijn aandelen op ~$800 zodat ik een korte peak kan meepakken. Echter Degiro geeft aan dat je limit maar op ~25% boven de huidige koers mag zijn, dus ik kan geen order ingeven en zal dus snel handmatig moeten reageren op een spike. Niet echt handig...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DJTimo
een van de collega's hier had zijn zoon van 16 €500 gegeven om mee te spelen. Hij wilde hem wat leren over diversificeren etc.
Zoonlief las echter ook Reddit en zei: "pap, ik heb alles in GamesStop gestopt en het gaat supergoed". hahaha. Sta je dan met je goede intenties _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:00:

Ik zit bij Degiro, ik wil alvast een limit sell order inzetten voor een deel van mijn aandelen op ~$800 zodat ik een korte peak kan meepakken. Echter Degiro geeft aan dat je limit maar op ~25% boven de huidige koers mag zijn, dus ik kan geen order ingeven en zal dus snel handmatig moeten reageren op een spike. Niet echt handig...
140% aandelen..

Als de spike er komt, zal die al snel uren en mogelijk zelfs 1-2 dagen kunnen aanhouden. Simpelweg omdat de aandelen er niet zullen zijn om snel genoeg op te kopen. Pas nadat mensen als jij kunnen inloggen en de sell order aanmaken, kunnen ze die posities echt sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:00
Haha, hopelijk wel in ver out of the money calls dan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo

klopt, dat is standaard prijktijk bij DEGIRO. en dat gaan ze ook niet oplossen. Ontelbare keren over geklaagd al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
Xanaroth schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:02:
[...]

140% aandelen..

Als de spike er komt, zal die al snel uren en mogelijk zelfs 1-2 dagen kunnen aanhouden. Simpelweg omdat de aandelen er niet zullen zijn om snel genoeg op te kopen. Pas nadat mensen als jij kunnen inloggen en de sell order aanmaken, kunnen ze die posities echt sluiten.
Hoewel het tegenstrijdig klinkt, ik wil wel mijn risico's managen (i know...). Dus ik wil kleine stukjes verkopen in de rit omhoog. Alles op de peak verkopen is mijn inziens een utopie, dus kan je beter iets van potentiele winst inleveren en kleine beetjes verkopen.

Ik weet niet waarom degiro een dergelijke limiet heeft, het kost hun toch niks?

lol, 325 nu.... 8)7 zal wel zo'n korte squeeze zijn nu.

[ Voor 3% gewijzigd door QA123 op 27-01-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
DJTimo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:02:
een van de collega's hier had zijn zoon van 16 €500 gegeven om mee te spelen. Hij wilde hem wat leren over diversificeren etc.
Zoonlief las echter ook Reddit en zei: "pap, ik heb alles in GamesStop gestopt en het gaat supergoed". hahaha. Sta je dan met je goede intenties _O-
ik hoop wel in mooie call opties, toch? Met beetje geluk kan hij zo met pensioen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 19:04
DJTimo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:02:
Rustig afwachten zou ik zeggen. Met enige mazzel wordt dit de allerbeste les in de voordelen van diversificeren die je kunt krijgen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 17:59

Jebus4life

BE User

MneoreJ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Rustig afwachten zou ik zeggen. Met enige mazzel wordt dit de allerbeste les in de voordelen van diversificeren die je kunt krijgen.
Ja, hebben we niet allemaal de neiging om téveel te willen, zeker als je jong bent? Dan zie je enkel gouden bergen.

Of je kan hem adviseren om nu zijn initiele inleg uit te cashen, dan heeft hij nog iets om mee te spelen mocht hij te lang aanhouden O-) Ook geen verkeerde les

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
Jebus4life schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Ja, hebben we niet allemaal de neiging om téveel te willen, zeker als je jong bent? Dan zie je enkel gouden bergen.

Of je kan hem adviseren om nu zijn initiele inleg uit te cashen, dan heeft hij nog iets om mee te spelen mocht hij te lang aanhouden O-) Ook geen verkeerde les
Ja, Legio Lease aandelenlease plan was ook een sure win..... als net meerdejarig persoon leek dat zeer verstandig, paar jaar lang moeten afbetalen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
Fuck, had bijna wat in gamestop gedaan rond $30. Voel nu wel fomo. Staat nu al op 260 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12-09 16:41
Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:57:
[...]

Hoe is dit zorgwekkend? Grote financiële vissen die miljardenwinsten maken, wanneer het mis gaat moet de regering ze uitbailen met belastinggeld (2008). Degene die illegaal bezig zijn waren juist mogelijk de shorters. Laat ze maar lekker falliet gaan.
bikabob schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:27:
Fuck, had bijna wat in gamestop gedaan rond $30. Voel nu wel fomo. Staat nu al op 260 euro.
Same, what's next, BB, NOK, AMC?

[ Voor 19% gewijzigd door Santee op 27-01-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QA123
Nu heb je een grote groep zelfverklaarde "retards" WBS. Stel, het loopt goed af voor hun, dan heb je ineens een grote groep zelfverklaarde "retards" met een grote zak geld. Gezien de mentaliteit, gaan ze dat niet rustig in vastgoed of ETF's stoppen. Iedereen zal zoeken naar de next best thing.

Zou het dan een tactiek om nu kleine stukjes aan te kopen in WSB memestocks? De GME winsten moeten ergens naar toe....

Had gisteren ook een paar BB aandelen gekocht op basis van bovenstaande "wijsheid".

[ Voor 9% gewijzigd door QA123 op 27-01-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Iemand enig idee welke stock ik moet kopen? ik wil graag $BB kopen (blackberry).
maar is het verstandig om de NSY (USD) te kopen of toch gewoon de FRA (EUR).

(en ja, ik ben een meeloper haha).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik weet niet wat het is. Het gebeuren rondom WSB enerzijds, mensen die zeggen hun hypotheek te willen verhogen om meer te beleggen anderzijds. Ik heb het gevoel dat ik mijn leverage nu beter iets kan verlagen.

Gisteren de eerste stap genomen door 3 posities te sluiten waar ik wat minder van overtuigd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:11:
[...]

ik hoop wel in mooie call opties, toch? Met beetje geluk kan hij zo met pensioen.
Stukken. Hij is 16 hè. Denk dat hij niet eens weet wat opties zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ooouid
bikabob schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:27:
FOMO is er altijd. Achteraf lijkt het allemaal zo logisch. Evalueer waarom je het toen niet hebt gedaan.
De gains van 30->260 heb je al gemist. Als je een goede redenatie kunt geven waarom dit ver >260 gaat, dan is het nog een goed moment om in te stappen. Anders blijft het een verstandige keuze om weg te blijven.

Ik heb ooit 10 bitcoin gekocht voor 70 euro en verkocht voor 350... Euforisch moment toen die wins... Dit hoort bij de regels van het spel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:34:
Ik weet niet wat het is. Het gebeuren rondom WSB enerzijds, mensen die zeggen hun hypotheek te willen verhogen om meer te beleggen anderzijds. Ik heb het gevoel dat ik mijn leverage nu beter iets kan verlagen.

Gisteren de eerste stap genomen door 3 posities te sluiten waar ik wat minder van overtuigd ben.
De gewone man die eerst het nieuws volgt, massaal samen gaat beleggen en inderdaad merkt dat ze gratis geld mag ophalen?

Volgens mij noem je dit soort zaken 'mania'.
Mania. Everyone is noticing that prices are going up, and the public jumps in for this “investment opportunity of a lifetime”.
Het enige is.. normaal volgt panic waarin margin calls, stoploss limits etc plaatsvinden en elkaar versterken downward. Dat gebeurt in een gezonde markt.
Nu is de margin call/limiet de shortsheller die extra moet bijkopen. Dus waar gaat de prijs heen als er panic ontstaat?

[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atomius
Maar misschien toch goed om anderhalve minuut van je tijd hieraan te besteden vóór 15:30u. Voor sommigen onder ons iig.

Niet bedoeld als reclame voor Hendrik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooouid
QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:30:
Nu heb je een grote groep zelfverklaarde "retards" WBS. Stel, het loopt goed af voor hun, dan heb je ineens een grote groep zelfverklaarde "retards" met een grote zak geld. Gezien de mentaliteit, gaan ze dat niet rustig in vastgoed of ETF's stoppen. Iedereen zal zoeken naar de next best thing.

Zou het dan een tactiek om nu kleine stukjes aan te kopen in WSB memestocks? De GME winsten moeten ergens naar toe....

Had gisteren ook een paar BB aandelen gekocht op basis van bovenstaande "wijsheid".
Ik zit al goed in BB & NOK met de profits van GME 8)7

Misschien AMC nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
jwtje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:00:
[...]

En met dat groepje bedoel je de hedgefunds? ;)
Let's see, welke waardering is logischer voor de HEMA of V&D van de games: een paar 100 miljoen of 10 miljard? Bovendien vind ik het helemaal niet gek dat institutionele partijen een large cap kunnen beinvloeden. Dat particulieren dit kunnen is een nieuw fenomeen.

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 27-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
Wut... de Virgin Galactic gast die gisteren 100k+ in GME had gestopt gaat helemaal mee in de WSB gekte...

Wil 100x100k beschikbaar stellen voor WSB'ers om te beleggen. _O- Volgens mij is dit een grote middelvinger naar de grote beleggingsinstituten.

https://www.reddit.com/r/...5r0w1/this_could_be_huge/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Hoe is dit zorgwekkend? Grote financiële vissen die miljardenwinsten maken, wanneer het mis gaat moet de regering ze uitbailen met belastinggeld (2008). Degene die illegaal bezig zijn waren juist mogelijk de shorters. Laat ze maar lekker falliet gaan.
Dat zeg je wel zo makkelijk, maar ik denk dat je dat niet moet willen. Dankzij onderzoek van een groep shorters (Hindenburg research) is boven tafel gekomen dat Nikola niets meer was dan gebakken lucht. Misschien iets de idylisch maar ik zie shorters als een noodzakelijke groep die de vinger aan de pols houd en zo 'ongezonde' bedrijven verwijderd. Ze helpen onkruid te wieden zodat je tuin mooi blijft. Wat WSB nu doet ik daar opduiken als makkelijk geld, maar op deze manier krijg je alleen maar onredelijke koersen die nergens meer op slaan. Ik zie juist gebeuren dat het wanneer het straks klapt, het alleen maar harder klapt en mensen harder gaan janken dan dat ze zonder invloed van WSB hadden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Lanfear89 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Dat zeg je wel zo makkelijk, maar ik denk dat je dat niet moet willen. Dankzij onderzoek van een groep shorters (Muddey Waters) is boven tafel gekomen dat Nikola niets meer was dan gebakken lucht. Misschien iets de idylisch maar ik zie shorters als een noodzakelijke groep die de vinger aan de pols houd en zo 'ongezonde' bedrijven verwijderd. Ze helpen onkruid te wieden zodat je tuin mooi blijft. Wat WSB nu doet ik daar opduiken als makkelijk geld, maar op deze manier krijg je alleen maar onredelijke koersen die nergens meer op slaan. Ik zie juist gebeuren dat het wanneer het straks klapt, het alleen maar harder klapt en mensen harder gaan janken dan dat ze zonder invloed van WSB hadden gedaan.
Normaal gesproken is 10% of 20% van de totale aandelen short al een enorme hoeveelheid waarbij men wacht op de spike omhoog wanneer shorters uitstappen.

Gezonde shorters leggen niet een 140% positie aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
[...]

Dat zeg je wel zo makkelijk, maar ik denk dat je dat niet moet willen. Dankzij onderzoek van een groep shorters (Muddey Waters) is boven tafel gekomen dat Nikola niets meer was dan gebakken lucht. Misschien iets de idylisch maar ik zie shorters als een noodzakelijke groep die de vinger aan de pols houd en zo 'ongezonde' bedrijven verwijderd. Ze helpen onkruid te wieden zodat je tuin mooi blijft. Wat WSB nu doet ik daar opduiken als makkelijk geld, maar op deze manier krijg je alleen maar onredelijke koersen die nergens meer op slaan. Ik zie juist gebeuren dat het wanneer het straks klapt, het alleen maar harder klapt en mensen harder gaan janken dan dat ze zonder invloed van WSB hadden gedaan.
Hele aandelen markt was al ongezond, dus irrelevant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Santee schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:29:
[...]

In de meeste gevallen moet een institutional gewoon het verlies happen hoor. Bij die olie implosie waren er ook geen bail-outs en zijn er ook een aantal partijen geklapt.
Als particulieren hun pensioen in rook op zien gaan, omdat ze op reddit lazen dat iedereen miljonair werd met GME calls, dan zijn ze zielig of zelfs gedupeerd. Dat vind ik zorgwekkend.
Daarnaast hebben we het hier over een bedrijf met (inmiddels) miljarden market cap. Dat is echt niet niks. Dat zijn serieuze aandelen die enorm volatiel kunnen worden onder het mom van lolYOLO. Dat vind ik zorgwekkend. Even in het extreme, ik zit er niet op te wachten dat Apple met tientallen procenten stijgt en daalt. Dat zou invloed hebben op de ETF's en NT fondsen die veel users hier hebben. Ok, het scheelt een factor 100+ met de omvang van GME, maar toch.

[ Voor 24% gewijzigd door Longcat op 27-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Kan iemand mijn thesis bevestigen hieronder?
Via bijv. DEGIRO "leen" je je aandelen uit aan shorters. Wie weet zal Citron of ander, opnieuw meer aandelen "lenen" en verkopen om de prijs omlaag te krijgen (dus nogmaals shorten) en wie weet wel met jouw aandeel. Mocht Citron daarna failliet gaan, ben je ook je positie kwijt. Klopt dit?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:26

Tuxie

En WeL nU!

Same here, vaak op de koop knop geramd maar niet gelukt......Is dit bij een van de andere brokers / exchanges wel mogelijk (Lynx en consorten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
ooouid schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Ik zit al goed in BB & NOK met de profits van GME 8)7

Misschien AMC nog?
Als ik vandaag 1 aandeel GME kan verkopen op 800, dan stop ik dat wel in NOK en AMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Als ik vandaag 1 aandeel GME kan verkopen op 800, dan stop ik dat wel in NOK en AMC
Ga ik ook doen. Als ze daar hetzelfde geintje flikken als bij GME dan ben ik er graag vroeg bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
[...]

Dat zeg je wel zo makkelijk, maar ik denk dat je dat niet moet willen. Dankzij onderzoek van een groep shorters (Hindenburg research) is boven tafel gekomen dat Nikola niets meer was dan gebakken lucht. Misschien iets de idylisch maar ik zie shorters als een noodzakelijke groep die de vinger aan de pols houd en zo 'ongezonde' bedrijven verwijderd. Ze helpen onkruid te wieden zodat je tuin mooi blijft. Wat WSB nu doet ik daar opduiken als makkelijk geld, maar op deze manier krijg je alleen maar onredelijke koersen die nergens meer op slaan. Ik zie juist gebeuren dat het wanneer het straks klapt, het alleen maar harder klapt en mensen harder gaan janken dan dat ze zonder invloed van WSB hadden gedaan.
Nou daar hoef je geen short seller voor te zijn hoor. Ik heb zelf VTIQ gehad maar na steeds meer onderzoek doen en kijken naar hun geschiedenis met producten en preorders kwam ik zelf in juni/juli vorig jaar tot de conclusie dat het een onzinnig hoog gewaardeerd bedrijf was, als het uberhaupt al iets zou worden. Hindenburg heeft nog de doorslag gegeven met het naar beneden rollen van de truck 8)7
Maar eigenlijk was het al zwart-wit dan Nikola een scam was. Ben het wel met je eens dat ze een controlerende werking hebben, maar aan de andere kant kunnen ze net zo goed hard de markt beinvloeden en valse spelletjes spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09

Het is toch eigenlijk belachelijk dat je niet gewoon zelf kan aangeven op welk bedrag je wilt verkopen. Heb dit zelfde probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 18:27
#Flashbacks naar 2013-2017 en de crypto communities.

Interessant om te zien. Geeft toch wat leuke inzichten, met name dat het altijd verstandig is om toch wat cash achter de hand te houden voor dit soort gevallen. Ben dan ook heel benieuwd hoe het verder gaat, als nieuwssites het zelfs gaan plaatsen, ben je bijna zeker dat steeds meer mensen in zullen stappen. Op WSB zeggen (lees: hopen) ze dat de koers deze vrijdag naar $1K gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Van Nokia blijf ik vanaf, ik had gelezen dat hedgefunds met fake accounts het aan het promoten waren op WSB, kan het fout hebben maar ik waag me er niet aan.

Ik zit wel in BB, AMC te vroeg verkocht helaas, vorige week op 3.35 gekocht. Ben aan het twijfelen om weer in te stappen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
Of we kijken waar Citadel en MC op dit moment erg short in zitten. De "haat" richting deze bedrijven is enorm op WSB, dus nog een squeeze poging op hun short posities zie ik ook nog wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Orangelights23 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:58:
Op WSB zeggen (lees: hopen) ze dat de koers deze vrijdag naar $1K gaat.
Dat was een tijdje terug nog een meme maar lijkt nu mogelijk toch werkelijkheid te worden 8)7

Steam: Grim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
Grim schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:59:
[...]

Dat was een tijdje terug nog een meme maar lijkt nu mogelijk toch werkelijkheid te worden 8)7
Verwachting is toch dat tegen vrijdag aan de koersen echt gaan exploderen vanwege de expiratie? Maar goed, zijn de zakken van MC/Capital wel diep genoeg om tot vrijdag vol te houden? 100% gedurende de dag en 100% overnight houden ze niet lang vol, zelfs met de 2 miljard injectie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
Longcat schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:45:
[...]

In de meeste gevallen moet een institutional gewoon het verlies happen hoor. Bij die olie implosie waren er ook geen bail-outs en zijn er ook een aantal partijen geklapt.
Als particulieren hun pensioen in rook op zien gaan, omdat ze op reddit lazen dat iedereen miljonair werd met GME calls, dan zijn ze zielig of zelfs gedupeerd. Dat vind ik zorgwekkend.
Daarnaast hebben we het hier over een bedrijf met (inmiddels) miljarden market cap. Dat is echt niet niks. Dat zijn serieuze aandelen die enorm volatiel kunnen worden onder het mom van lolYOLO. Dat vind ik zorgwekkend. Even in het extreme, ik zit er niet op te wachten dat Apple met tientallen procenten stijgt en daalt. Dat zou invloed hebben op de ETF's en NT fondsen die veel users hier hebben. Ok, het scheelt een factor 100+ met de omvang van GME, maar toch.
Maar daar zit een gigantisch verschil is, Apple of GME. GME is klein genoeg om veel invloed uit te oefenen met een paar 'autisten' van WSB en andere private investeerders. Bij Apple gaat je dat nooit niet lukken. Als mensen zijn niet zielig als ze hun pensioen in GME steken omdat ze dat op Reddit lezen, dat zijn ongelooflijk domme mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 19:21
Bij welke brokers handelen jullie? Ik probeer een shift van crypto naar normaal beleggen te maken, er zijn er alleen zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zit wel bij een bank die beleggen aanbiedt, maar weet niet zeker of dit beter is dan een externe partij. Danku :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
Kyumia schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:02:
Bij welke brokers handelen jullie? Ik probeer een shift van crypto naar normaal beleggen te maken, er zijn er alleen zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zit wel bij een bank die beleggen aanbiedt, maar weet niet zeker of dit beter is dan een externe partij. Danku :)
De Giro en Binck.

Laatste voor amerikaanse opties en OTC aandelen.

Wil waarschijnlijk naar IB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:15

Polycom

Poes van goud

Kyumia schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:02:
Staan genoeg voorbeelden in het topic van brokers en wat de voor- en nadelen zijn. Even de topic search gebruiken. Danku.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
Intelcore schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Van Nokia blijf ik vanaf, ik had gelezen dat hedgefunds met fake accounts het aan het promoten waren op WSB, kan het fout hebben maar ik waar me er niet aan.

Ik zit wel in BB, AMC te vroeg verkocht helaas, vorige week op 3.35 gekocht. Ben aan het twijfelen om weer in te stappen straks.
Hmmm... aan de andere kant, dit drukt wel de prijs van NOK op dit moment. Bij mob-mentality kan het zo omzwaaien. Klein gokje waard, en NOK heeft qua fundamentals ook wel iets om op te staan, dus helemaal naar 0 zullen ze niet gaan.

Bij AMC is de run nu gaande, overnight +130%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidvh
ooouid schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Heb je het hier over BUX X of BUX Zero? Ik gebruik BUX X voor mijn gokverslaving (lage kosten voor leverage + het volgen van kanalen en andere traders)

Daarnaast is degiro voor een wat meer stabieler portfolio. De kosten van Degiro zijn bijna nihil mits je een paar acties per week/maand doet.
Ik had het in dit geval over BUX Zero. De CFD's (via BUX X of waar dan ook) zijn niet aan mij besteed. Maar dank voor de tip m.b.t. de broker! Ik ga mij dan even inlezen in de verschillen/voordelen tussen DeGiro en Trading 212.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Laatst online: 19-08 21:13
QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:00:
[...]

Verwachting is toch dat tegen vrijdag aan de koersen echt gaan exploderen vanwege de expiratie? Maar goed, zijn de zakken van MC/Capital wel diep genoeg om tot vrijdag vol te houden? 100% gedurende de dag en 100% overnight houden ze niet lang vol, zelfs met de 2 miljard injectie.
Wordt het, even los van de diepte van de zakken van de reeds genoemde shortsellers, voor grotere institutionele partijen (met diepere zakken) niet steeds aantrekkelijker om short te gaan naarmate de prijs omhoog gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

QA123 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Hmmm... aan de andere kant, dit drukt wel de prijs van NOK op dit moment. Bij mob-mentality kan het zo omzwaaien. Klein gokje waard, en NOK heeft qua fundamentals ook wel iets om op te staan, dus helemaal naar 0 zullen ze niet gaan.

Bij AMC is de run nu gaande, overnight +130%.
Voor alle duidelijkheid, dat is dus AMC Entertainment Holdings?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
Aardappelzakje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Wordt het, even los van de diepte van de zakken van de reeds genoemde shortsellers, voor grotere institutionele partijen (met diepere zakken) niet steeds aantrekkelijker om short te gaan naarmate de prijs omhoog gaat?
misschien wel, tenzij WSB ineens zegt, we holden tot 10k, dan krijg je dezelfde klappen als MC.

Als ik hedgefund manager was, dan zou ik voor komende dagen even alles aan doen om niet de meute tegen me te krijgen. Vooral als de meute steeds meer munitie krijgt.

Voorlopig worden de shorts nog opgekocht, dus er zijn mensen die deze kans pakken.

Bij crypto heb je ergens een Fear/Greed index, goh, wat zou het nu bij GME op staan?
https://alternative.me/crypto/fear-and-greed-index/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Kan WSB dit geintje gewoon niet blijven herhalen iedere week maar dan met andere aandelen die hard geshort zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larmoth
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 14:00
hmm, mss bij AMC ff ook 20% winst nemen net zoals ik bij GMA heb gedaan. :)
Spannende tijden. Gokken van het ergste soort maar wel heel grappig allemaal :)
Pagina: 1 ... 59 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.