ooouid schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:10:
[...]
Ik ben wel nieuwsgierig naar de gedachtegang achter het shorten. Ik begrijp het concept en een beetje de technicals. Omdat een stockprice theoretisch ongekend hoog kan zijn, kun je alles verliezen (zie GME). Maar ik begrijp de reward niet.
Het shorten van een aandeel dat rond de $4 zweeft. Als dit naar 0 gaat dan heb je een verschil van maximaal 4.
Een reward van maximaal 4 tegen een ongelimiteerde risk... Hoe kun je een dergelijke beslissing maken? Kun je dan niet beter een andere overgewaarde stock shorten?
Zie ik iets over het hoofd?
Net als elk ander random aandeel. Je doet je analyse voor de cijfers, bedrijfsvoering, toekomstige verwachtingen, daar rolt bedrag x uit.
Is x voldoende boven de huidige koers, instappen en rustig blijven zitten.
Is x voldoende onder de huidige koers, kun je juist short gaan en wachten tot je gelijk krijgt.
Hier is alleen een perfect storm gaande
- Potentieel slechte basis case voor shorts (zie value thesis reddit op basis van cashflow/cash reserves)
- Bizarre hoeveelheid short tegenover beschikbare aandelen, wat de prijs langere tijd (blijft) drukken en de echte waardering niet naar voren komt.
- Extra extra goed nieuws in termen van de MSFT partnerschap rondom alle lifetime opbrengsten van xbox, waardoor de koers toch omslaat.
- Na dergelijk super nieuws niet verstandig je short positie afwikkelen en thesis herevalueren, maar nog méér short gaan.
- Enorm veel exposure wanneer hedgefondsen erop duiken na MSFT partnerschap (>40% ownership) en reddit/retail investors op stoom komt, en zo elkaar versterken
- Bereikt het nieuws, nog meer geld, sneeuwbal, billionaires gaan ook meedoen, lawine...
Meerdere triggers/catalysatoren, die allemaal elkaar versterken, maakt dat hier nu zo'n toxische mix ontstaat.
Reken maar dat vanaf 2021-2022 dit aandeel in menige economie les over de hele wereld behandeld zal gaan worden als case wanneer het aankomt op optiemarkten vs aandelen en 'unlimited upside' en 'unlimited downside' risico's.
[
Voor 5% gewijzigd door
Xanaroth op 27-01-2021 10:24
]