Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.236 views

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Best bijzonder dat je de CEO van een bedrijf waarvan je het product overal in Nederland op straat tegenkomt vergelijkt met de CEO van een bedrijf dat helemaal niets concreets heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:26:
[...]

Tijd voor een short positie TSLA zou ik zeggen want je bent wel erg overtuigd. Mocht je open staan voor informatie dan is het misschien interessant om eerst even te zoeken naar wat de CEO van de Volkswagen groep vindt van Tesla.
Als jij dan een short positie neemt op GME >:)

Niet dat ik denk dat TSLA gaat zakken. EV is hot nu vooral vanwege Biden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
Zr40 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:01:
Best bijzonder dat je de CEO van een bedrijf waarvan je het product overal in Nederland op straat ziet vergelijkt met de CEO van een bedrijf dat helemaal niets concreets heeft geleverd.
Een autobedrijf opkopen, en met subsidies en retail leningen ("preorder") slechte auto's in tenten bouwen?

Je mag europa bedanken voor de subsidies.
Dan Stark schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:01:
[...]

EV is hot, tesla verliest alleen op elke metric ten opzichte van concurrenten. Ik gok dat volkswagen binnen 2 jaar market leader is, tesla binnen 5 jaar uit de top 5.

[ Voor 31% gewijzigd door bikabob op 26-01-2021 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dan Stark schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Persoonlijk vind ik dat je voor een short positie het bedrijf door en door moet kennen. Tot heden heb ik het alleen bij Nikola gedaan omdat het overduidelijk gebakken lucht was toen de GM deal gesloten werd.

Dat is het tegenovergestelde wat @bikabob doet want die roept maar wat hij in de Telegraaf gelezen heeft en snoept het op als warme koek. Ergens wel de schuld van Elon Musk vanwege het opdoeken van de PR afdeling. Journalisten zijn volledig overgelaten aan de macht van big auto om bespeeld te worden. Negatief nieuws over Tesla levert daarbij ook nog eens veel clicks op.

De kracht van Tesla zit niet in wat er van de band af rolt, maar hoe het van de band af rolt. Dáár plus het software component is de grote meerwaarde. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het aandeel een goede koop is. Het is bizar duur, maar ik durf niet te zeggen dat er de komende jaren een moment komt dat het goedkoper wordt. Zelfs Covid kon Tesla niet van het doel van 500k auto afhouden terwijl alle grote concurrenten de verkopen zagen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:10:
[...]

Persoonlijk vind ik dat je voor een short positie het bedrijf door en door moet kennen. Tot heden heb ik het alleen bij Nikola gedaan omdat het overduidelijk gebakken lucht was toen de GM deal gesloten werd.

Dat is het tegenovergestelde wat @bikabob doet want die roept maar wat hij in de Telegraaf gelezen heeft en snoept het op als warme koek. Ergens wel de schuld van Elon Musk vanwege het opdoeken van de PR afdeling. Journalisten zijn volledig overgelaten aan de macht van big auto om bespeeld te worden. Negatief nieuws over Tesla levert daarbij ook nog eens veel clicks op.

De kracht van Tesla zit niet in wat er van de band af rolt, maar hoe het van de band af rolt. Dáár plus het software component is de grote meerwaarde. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het aandeel een goede koop is. Het is bizar duur, maar ik durf niet te zeggen dat er de komende jaren een moment komt dat het goedkoper wordt. Zelfs Covid kon Tesla niet van het doel van 500k auto afhouden terwijl alle grote concurrenten de verkopen zagen dalen.
Dat is een ad hominem die niet nodig is. Ik doe enorm veel due diligence naar aandelen.

Tesla heeft waardeloze software, hun self driving is een slechte lane assist. Ze hebben te weinig sensoren. Hun onboard computer moet worden vervangen in 15 000 auto's. Waymo en cruise lopen 10 jaar voor als het gaat om self driving. Elke auto die nu verkocht wordt gaat nooit self driving worden, het is enorme oplichting. Misschien ooit in de toekomst 5 generaties later.

Hun auto's rollen niet eens van de band af, hun fabrieken zijn slecht als je het vergelijkt met concurrenten. Zelfs nu maken ze het nog vaak in tenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTSn0Z4oGVyX9lxQWYd2S4o8lg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1QUnbaJnOOKyRGr29AcvxCy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:06
DJTimo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:07:
Er zit dus 142% short stock interest in GameStop. Wie overtreden hier nou de regels? Er zitten dus een brede groep partijen naakt short en dan worden ze gesqueezed en dan zijn zij het slachtoffer. :D

@Citron Research: Succes met het aanklagen van 2.1 miljoen particulieren (aantal WSB members) :z
Dit aantal is nog veel hoger. De hoge koersen komen op diverse forums te staan en er zijn genoeg mensen die wel iets willen inleggen (of soms veel) zoals ik. Beetje speelgeld om te kijken of hij nog wat hoger kan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 14:28
Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:10:
[...]

Ik kan het niet hard maken en noem me maar totaal onfeitelijk en subjectief, ik kan in zo'n verhaal gewoon niet mee als nuchtere hollander.. M'n boerenverstand zegt dat autootjes maken lastig is, dat Tesla nu relatief goed is in het maken van elektrische autootjes, maar ik kan me eigenlijk geen enkele reden bedenken dat Tesla ook op een termijn van 10-20 jaar relatief zoveel beter is in het maken van elektrische autootjes als dat ze nu zijn. Ze zijn voorlopers, maar daarmee geen spekkopers: de vraag is of ze op de lange termijn kunnen concurreren met bedrijven die de stap nu ook aan het zetten zijn. De waarde van het aandeel heeft zoveel onzekere aannames over de groeipotentie in zich, dat ik er dolgraag ver vanaf wil blijven. Gebakken lucht, als je het mij vraagt. En daarbij vind ik Elon Musk een totaal onbetrouwbaar figuur die het zicht op de realiteit is verloren. Net als veel van zijn aandeelhouders, vrees ik.

Side note: dat coronaverhaal is echt niet boeiend. Dat zegt me echt niks. Deze termijn/crisissituatie geeft geen enkele inzicht in hoe het bedrijf op een termijn van 10-20 jaar is gepositioneerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Loekoe op 26-01-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
@gamestop.

Billionaires beginnen nu ook calls/stocks op te kopen voor de yolo/memes. Grof geschut rolt binnen.
Zo heeft Chamath vandaag eventjes Feb calls @115 opgepikt voor GME, gevolgd door 'one of us' memes en varianten erop.

Je moet je toch afvragen wie er nu eigenlijk tegen wie aan het beleggen is... dit zijn geen kleine jochies meer die 10k cc limiet aantrekken om wat aandeeltjes te kopen. Maar rustig eventjes paar honderd k erin leggen.

Ondertussen schijnt maintenance 33%/dag te zijn voor de 140% shorters, en worden er nog altijd geen posities afgebouwd. Ook al gaat het weer >50% in de plus.
Dat wordt steeds zwaarder als shortsqueeze om vol te houden. Zijn er uberhaupt nog OTM opties te krijgen op deze koersexplosie op de 200 na?

Dat laatste lijkt momenteel de focus - reach and hold >115, dan doen de optie expiraties vrijdag de rest omdat er dan ingedekt moet worden tegen uitoefening en de banken/mm massaal moeten inkopen tegen elke prijs.

Ondertussen zit gamestop in het nieuws van japan tot nederland tot UK tot brazilie, en lijkt overal de 'retail investors' te domineren wat betreft verleiden tot meedoene en aanschaf. Simpelweg constante stroom van double-digit winst met beloftes tot nog veel meer, zorgt ervoor dat volumes en aanvoer van geld ongekende vormen aanneemt.
Die reddit jongens gaan nog gelijk krijgen met 420's en >1k in dit tempo, want de shorters moeten nog steeds gaan meedoen in het opkopen. Vroeg of laat...

[ Voor 47% gewijzigd door Xanaroth op 26-01-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
TheStan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Goed omschreven dit. Normaliter investeer ik maandelijks 1.5k in VWRL en kijk ik verder nergens naar om. Door FOMO vorige week toch wat speelgeld (7k) in GME gestoken. De spanning die het met zich mee brengt is wel iets anders dan de maandelijkse VWRL 8)7
7K is speelgeld voor jou? Wat is een serieus bedrag dan voor jou? 50K?

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 26-01-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:21
Ik probeer een account bij trading 212 aan te maken maar ze vragen een id of paspoort nummer. Weet iemand of een rijbewijs nummer ook geldig is bij dit platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
coelho schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Ik heb mijn speelgeld momenteel bij Binck en wil ook naar Lynx, zit alleen nog net niet aan de minimum inleg. Bovendien kost uitcashen ook al snel enkele dagen, en die tijd wil ik nu niet uit de markt zijn.
Waarom open je geen rekening bij Interactive Brokers maar via een tussen partij als Lynx? Kost je heel veel extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:14:
[...]

Dat is een ad hominem die niet nodig is. Ik doe enorm veel due diligence naar aandelen.
Dan neem ik aan dat de link die ik plaatste voor jou gesneden koek was. Wat vond jij ervan dat de CEO van de Volkswagen groep een plan heeft gemaakt om Tesla te proberen in te halen?

Verder zijn EV verkopen in Europa afgelopen jaar voor alle merken erg interessant geweest om boetes te voorkomen. Dit is Volkswagen trouwens niet gelukt grotendeels vanwege hun brakke software in de ID.3 die ze handmatig moest bijwerken. Echter werd Tesla bij elke subsidie eruit geprijsd. Als je in Duitsland 9k subsidie krijgt op alles onder een Tesla dan snap ik dat die beter verkoopt. Er rijden daar letterlijk gratis EVs rond. Daarnaast is de Europese markt voor Tesla niet interessant omdat ze de auto’s moeten verschepen terwijl er in de landen waar geproduceerd wordt al meer vraag is dan aanbod.
Loekoe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:19:
[...]

Ik kan het niet hard maken en noem me maar totaal onfeitelijk en subjectief, ik kan in zo'n verhaal gewoon niet mee als nuchtere hollander.. M'n boerenverstand zegt dat autootjes maken lastig is, dat Tesla nu relatief goed is in het maken van elektrische autootjes, maar ik kan me eigenlijk geen enkele reden bedenken dat Tesla ook op een termijn van 10-20 jaar relatief zoveel beter is in het maken van elektrische autootjes als dat ze nu zijn. Ze zijn voorlopers, maar daarmee geen spekkopers: de vraag is of ze op de lange termijn kunnen concurreren met bedrijven die de stap nu ook aan het zetten zijn. De waarde van het aandeel heeft zoveel onzekere aannames over de groeipotentie in zich, dat ik er dolgraag ver vanaf wil blijven. Gebakken lucht, als je het mij vraagt. En daarbij vind ik Elon Musk een totaal onbetrouwbaar figuur die het zicht op de realiteit is verloren. Net als veel van zijn aandeelhouders, vrees ik.

Side note: dat coronaverhaal is echt niet boeiend. Dat zegt me echt niks. Deze termijn/crisissituatie geeft geen enkele inzicht in hoe het bedrijf op een termijn van 10-20 jaar is gepositioneerd.
Tesla herziet het productie proces waardoor het veel goedkoper wordt om te maken. Een goed voorbeeld is de gigacasting in de Model Y op basis van een eigen ontwikkelde aluminium. Dat soort expertise zit niet bij reguliere concurrenten maar meer in de ruimtevaart (SpaceX). Met de Cybertruck gaan ze straks nog een stap verder door enorm op de investeringen op de productielijn te besparen door geen lak toe te passen en over te gaan op gebogen stainless steel in plaats van gedrukt staal. Dit is samen met de “structural milion mile battery” allemaal kosten verlagend waardoor ze een Cybertruck van 6 meter kunnen aanbieden voor iets meer dan een Model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@Xanaroth Er was hier gister een bloomberg artikel gepost waarin o.a. stond dat Gamestop de mogelijkheid heeft om aandelen te verkopen. Gewoon in de markt met een verkooporder, dus zonder stock offering toeters en bellen. Ze zouden wel heel dom zijn als ze dat momenteel niet maximaal aan het doen zijn. Dan gaat die float vanzelf omhoog.

[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 26-01-2021 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Xanaroth schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:21:
@gamestop.

Billionaires beginnen nu ook calls/stocks op te kopen voor de yolo/memes. Grof geschut rolt binnen.
Zo heeft Chamath vandaag eventjes Feb calls @115 opgepikt voor GME, gevolgd door 'one of us' memes en varianten erop.

Je moet je toch afvragen wie er nu eigenlijk tegen wie aan het beleggen is... dit zijn geen kleine jochies meer die 10k cc limiet aantrekken om wat aandeeltjes te kopen. Maar rustig eventjes paar honderd k erin leggen
Het nieuws gaat, volgens enkele Chinese redditors, ondertussen ook rond in China. De Chinezen houden wel van een gokje en hun kapitaal mag ook zeker niet onderschat worden.

Steam: Grim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
phantom09 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:34:
[...]

Waarom open je geen rekening bij Interactive Brokers maar via een tussen partij als Lynx? Kost je heel veel extra.
Eerlijkheidshalve nog niet over nagedacht. Ik dacht dat een NL partij beter zou zijn, ivm wetgeving, garantie enz. Is rechtstreeks zoveel goedkoper?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:22
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:14:
[...]

Tesla heeft waardeloze software, hun self driving is een slechte lane assist. Ze hebben te weinig sensoren. Hun onboard computer moet worden vervangen in 15 000 auto's. Waymo en cruise lopen 10 jaar voor als het gaat om self driving. Elke auto die nu verkocht wordt gaat nooit self driving worden, het is enorme oplichting. Misschien ooit in de toekomst 5 generaties later.

Hun auto's rollen niet eens van de band af, hun fabrieken zijn slecht als je het vergelijkt met concurrenten. Zelfs nu maken ze het nog vaak in tenten.

[Afbeelding]
1) Die tent is best degelijk, zie: https://www.sprung.com/tesla-sprung-3/ Verder prima oplossing toch voor het probleem wat ze toen hadden? Kan je vertellen waarom die tent een precies nadeel is?
2) Ze zijn flinke fabrieken aan het bouwen in Texas en Berlijn. (check YouTube)
3) FSD gaat steeds een stuk beter laatste maanden: YouTube: Tesla's Self Driving Beta 10 is Better Than I Thought! | FSD Beta 20...
4) Heb je Battery Day gezien en vergeleken met de plannen van bv VW? Meer accu's betekend meer auto's..
5) Ondanks al het ontwikkelen en bouwen maken ze steeds dikkere winst (check earnings morgen ;) )
6) Bruto marge is iets van 25% door efficiënt ontwerp en productie (check Sandy Munro op youtube voor in-depth analyses)

Volgens mij zit je beetje vast in 2018!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:35:
[...]

Dan neem ik aan dat de link die ik plaatste voor jou gesneden koek was. Wat vond jij ervan dat de CEO van de Volkswagen groep een plan heeft gemaakt om Tesla te proberen in te halen?

Verder zijn EV verkopen in Europa afgelopen jaar voor alle merken erg interessant geweest om boetes te voorkomen. Dit is Volkswagen trouwens niet gelukt grotendeels vanwege hun brakke software in de ID.3 die ze handmatig moest bijwerken. Echter werd Tesla bij elke subsidie eruit geprijsd. Als je in Duitsland 9k subsidie krijgt op alles onder een Tesla dan snap ik dat die beter verkoopt. Er rijden daar letterlijk gratis EVs rond. Daarnaast is de Europese markt voor Tesla niet interessant omdat ze de auto’s moeten verschepen terwijl er in de landen waar geproduceerd wordt al meer vraag is dan aanbod.

[...]

Tesla herziet het productie proces waardoor het veel goedkoper wordt om te maken. Een goed voorbeeld is de gigacasting in de Model Y op basis van een eigen ontwikkelde aluminium. Dat soort expertise zit niet bij reguliere concurrenten maar meer in de ruimtevaart (SpaceX). Met de Cybertruck gaan ze straks nog een stap verder door enorm op de investeringen op de productielijn te besparen door geen lak toe te passen en over te gaan op gebogen stainless steel in plaats van gedrukt staal. Dit is samen met de “structural milion mile battery” allemaal kosten verlagend waardoor ze een Cybertruck van 6 meter kunnen aanbieden voor iets meer dan een Model 3.
Je bent gehersenspoeld door de heer musk als je ook denkt dat zij maar iets voorlopen in fabricatie. Zoek voor de grap even een vw en een tesla fabriek op op youtube. En die cybertruck gaat er zoals hij er nu uitziet nooit komen, dan ga je compleet dood bij elke crash. Het is weer een pre-order scam om geld te lenen van retail white kids.

Dat tesla een ipad heeft staat niet gelijk aan goede software, ze komen niet 1% in de buurt van wat google (waymo) kan.
b..RAM schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:38:
[...]

1) Die tent is best degelijk, zie: https://www.sprung.com/tesla-sprung-3/ Verder prima oplossing toch voor het probleem wat ze toen hadden? Kan je vertellen waarom die tent een precies nadeel is?
Hier ga ik niet eens op in, ze zijn amateurs.
2) Ze zijn flinke fabrieken aan het bouwen in Texas en Berlijn. (check YouTube)
Irrelevant, iedereen bouwt fabrieken.
3) FSD gaat steeds een stuk beter laatste maanden: YouTube: Tesla's Self Driving Beta 10 is Better Than I Thought! | FSD Beta 20...
De grootste scam is dat ze het full self driving noemen, ze mogen het amper een lane assist noemen. Kijk voor de grapj dit filmpje van waymo van een aantal jaar terug YouTube: I took a ride in Waymo’s fully driverless car
4) Heb je Battery Day gezien en vergeleken met de plannen van bv VW? Meer accu's betekend meer auto's..
Ze liegen enorm over hun batterij capaciteit, vaak halen ze niet 50% van wat ze claimen. Ze worden ingehaald qua battery tech. Als je meer wilt weten kan ik het voor je opzoeken.
5) Ondanks al het ontwikkelen en bouwen maken ze steeds dikkere winst (check earnings morgen ;) )
Sterk staaltje financiele magie, zie hun CFO die wisselt elk jaar.
6) Bruto marge is iets van 25% door efficiënt ontwerp en productie (check Sandy Munro op youtube voor in-depth analyses)
Nee dat is niet waar.

Volgens mij zit je beetje vast in 2018!
Volgensmij ben jij een beetje musk geil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sYzUCFgweXglX1en4GUWi9ASac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1lQkOmOx1luHiZBVTS7WOjp4.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door bikabob op 26-01-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Longcat schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:35:
@Xanaroth Er was hier gister een bloomberg artikel gepost waarin o.a. stond dat Gamestop de mogelijkheid heeft om aandelen te verkopen. Gewoon in de markt met een verkooporder, dus zonder stock offering toeters en bellen. Ze zouden wel heel dom zijn als ze dat momenteel niet maximaal aan het doen zijn. Dan gaat die float vanzelf omhoog.
Zeker! wel enorm fascinerend om te volgen, vooral vanwege de impliciete gevolgen en of/wanneer die uitspelen.
Er gaat straks of een hedgefund echt letterlijk kopje onder, of reddit gaat op zwart... kan enkel nog extremen opleveren nu.

En stiekem beetje meedoen.. Met paar euro speelgeld heeft het me al 0,5% van mn totale portfolio aan winst opgeleverd, valt bijna niet tegenop te beleggen. Alleen geen haar op mn hoofd die dat beschikbare budget verhoogd, hoe aantrekkelijk dan ook. Gewoon om straks te kunnen zeggen tegen de toekomstige kinderen, papa was erbij in Januari 2021.

Nu wel eruit op >130, mooi geweest voor vandaag. No way dat ik dit spul aanhoudt als ik niet naast de computer zit, of over de nacht heen.

[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 26-01-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:35:
[...]

... Dit is samen met de “structural milion mile battery” allemaal kosten verlagend waardoor ze een Cybertruck van 6 meter kunnen aanbieden voor iets meer dan een Model 3.
Wie koopt er dan nog een model 3 als je voor hetzelfde geld een Cybertruck hebt van 6 meter _/-\o_

;)

Je kunt mij niet overtuigen, maar ik ben ook meer van de cijfers en minder van de klets erom heen . (Vandaar dat ik vooral in NT World zit).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 26-01-2021 20:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Phyrozi schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:10:
Vorig jaar Beter Bed gekocht en inmiddels 473%.
Helaas ben ik een student en zit er niet zo'n enorm bedrag in, maar hé, beter iets dan niets!

Ik twijfel om het te verkopen. De cijfers zijn goed, maar heb het idee dat de rek er een beetje uit is.

Iemand een opinie?

Ik heb een ETF acount met mijn partner en ik heb een persoonlijke om wat losse aandelen mee te handelen.

Edit: ik ben van plan om binnen een maand rond de duizend euro in te zetten op Galapos. Lijkt me enigszins te stabiliseren en heeft potentie om weer aan te trekken. Voor de langere termijn
Ik heb geen idee wat beter bed zal gaan doen. Je zou een gedeelte kunnen verkopen en de rest laten staan.
Heb je in ieder geval winst gemaakt (uitgaande dat je minstens je inleg of wat meer verkoopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
coelho schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Eerlijkheidshalve nog niet over nagedacht. Ik dacht dat een NL partij beter zou zijn, ivm wetgeving, garantie enz. Is rechtstreeks zoveel goedkoper?
Lynx zit er gewoon tussen jou en Interactive Brokers, dus waarom niet rechtstreeks doen?
Bij Lynx ben je vaak rond de 6 euro of meer kwijt per transactie, bij Interactive Brokers 0,35 of meer (US aandelen). Neem je aandelen op de AEX dan is dit vaak rond de 2 euro.
Zeer groot verschil.

Wel betaal je bij IB maandelijks 10$ voor de rekening. Als je een saldo boven de $100.000 hebt is het gratis.
Bij Lynx betaal je €5,- per maand. Als je saldo boven de € 100.000,- is, is het gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 14:46
Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Misschien is NNOX dan ook interessant voor je. Ze zijn in afwachting van FDA approval voor hun CT scan die uitgewisseld kan worden tussen ziekenhuizen (mobiel is een groot woord). Daarnaast willen ze CT scans als een service gaan aanbieden waar de radioloog op afstand de beelden beoordeeld waarbij direct een AI getraind wordt op de beelden. Ark Invest heeft zich inmiddels ook ingekocht ondanks dat het voor hen niet gebruikelijk is om dat pre goedkeuring te doen.

Wat mij betreft wat eerdere kans op winstgevende business dan een robot chirurg, ondanks dat oog laseren inmiddels ook volledig geautomatiseerd is.
NNOX. Daar was vorig jaar toch een Muddy Waters-rel mee? is die gecleared?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Je bent gehersenspoeld door de heer musk als je ook denkt dat zij maar iets voorlopen in fabricatie. Zoek voor de grap even een vw en een tesla fabriek op op youtube. En die cybertruck gaat er zoals hij er nu uitziet nooit komen, dan ga je compleet dood bij elke crash. Het is weer een pre-order scam om geld te lenen van retail white kids.

Dat tesla een ipad heeft staat niet gelijk aan goede software, ze komen niet 1% in de buurt van wat google (waymo) kan.

[...]
Die iPad heeft niets met de voorsprong van Tesla te maken, maar toch ben ik in een auto nog geen systeem tegengekomen dat zo vloeiend werkt. Net als de app trouwens.

Niet alleen ik ben gehersenspoeld door Musk hoor. Met mij ook vele analisten en fondsbeheerders met miljarden achter zich. Die fondsbeheerders die jou mening delen zien hun miljarden enkel verdampen.

Wat Waymo doet is niet vergelijkbaar met Tesla. Zelfs Google wil Waymo niet meer funden en zoekt extern naar investeerders. Waymo’s diensten zijn leuk voor de korte termijn, maar ze zijn te afhankelijk van een statische situatie. Tesla traint daarin tegen het algoritme om overal te rijden waar een mens kan rijden. Ze hebben hierin een eindeloze voorsprong in hoeveelheid data omdat de gehele fleet afwijkingen terug rapporteert.
Sport_Life schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Wie koopt er dan nog een model 3 als je voor hetzelfde geld een Cybertruck hebt van 6 meter _/-\o_
Gezien het feit dat de 2021 Model 3 niet de gigacasting heeft gekregen van de Model Y zou het mij niet verbazen als die geen jaren meer mee gaat. Al roep ik al een tijdje hetzelfde over de Model X. Met de Model S (Plaid), Model Y, Cybertruck en “$25k” Model (2?) zie ik geen noodzaak voor de 3 en X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DJTimo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:51:
[...]

NNOX. Daar was vorig jaar toch een Muddy Waters-rel mee? is die gecleared?
Of het cleared is weet ik niet, maar als ik de koers bekijk is het zoveelste aandeel waar Citron veel geld op verliest met een shorten _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:54:
[...]

Die iPad heeft niets met de voorsprong van Tesla te maken, maar toch ben ik in een auto nog geen systeem tegengekomen dat zo vloeiend werkt. Net als de app trouwens.

Niet alleen ik ben gehersenspoeld door Musk hoor. Met mij ook vele analisten en fondsbeheerders met miljarden achter zich. Die fondsbeheerders die jou mening delen zien hun miljarden enkel verdampen.

Wat Waymo doet is niet vergelijkbaar met Tesla. Zelfs Google wil Waymo niet meer funden en zoekt extern naar investeerders. Waymo’s diensten zijn leuk voor de korte termijn, maar ze zijn te afhankelijk van een statische situatie. Tesla traint daarin tegen het algoritme om overal te rijden waar een mens kan rijden. Ze hebben hierin een eindeloze voorsprong in hoeveelheid data omdat de gehele fleet afwijkingen terug rapporteert.

[...]

Gezien het feit dat de 2021 Model 3 niet de gigacasting heeft gekregen van de Model Y zou het mij niet verbazen als die geen jaren meer mee gaat. Al roep ik al een tijdje hetzelfde over de Model X. Met de Model S (Plaid), Model Y, Cybertruck en “$25k” Model (2?) zie ik geen noodzaak voor de 3 en X.
Je bent wel enorm gehersenspoeld als je denkt dat waymo en cruise niet minstens 10 jaar voor lopen. Je praat letterlijk alle marketingpraatjes van hem na. Ze zijn constant laatste in alle testen, kunnen amper lane assist https://www.greentechmedi...ast-for-automated-driving

Je snapt ook niet echt hoe die data icm machine learning werkt volgens mij. Ze gebruiken vrijwel niks van die data, alleen een enkele keer als het mis gaat. Ze hebben 0 data als het gaat om full self driving, waymo miljoenen kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-09 13:58
seadogg schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:54:
[...]

DeGiro? En gewoon stocks of options?
Ik kwam er ook niet doorheen helaas
Ja met een limit order, hopen dat ie optijd terug springt :) inmiddels 35% in de plus, niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_De_Beer
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-09 08:29
Ik heb 6 stocks GME voor €70,- gekocht . Nog redelijk veel geld voor mij om zo mee te gooien, maar aangezien m'n lage uitgaven van het afgelopen jaar vond ik het het gokje wel waard.

Nu toch blij dat ik het gedaan heb :+ weet alleen echt niet wanneer het wijsheid is om te verkopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bas_De_Beer op 26-01-2021 21:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:22
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Je bent wel enorm gehersenspoeld als je denkt dat waymo en cruise niet minstens 10 jaar voor lopen. Je praat letterlijk alle marketingpraatjes van hem na. Ze zijn constant laatste in alle testen, kunnen amper lane assist https://www.greentechmedi...ast-for-automated-driving

Je snapt ook niet echt hoe die data icm machine learning werkt volgens mij. Ze gebruiken vrijwel niks van die data, alleen een enkele keer als het mis gaat. Ze hebben 0 data als het gaat om full self driving, waymo miljoenen kilometers.
Roep ik net dat je vast zit in 2018, kom je nu met artikel uit 2018 op de proppen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:01:
[...]

Of het cleared is weet ik niet, maar als ik de koers bekijk is het zoveelste aandeel waar Citron veel geld op verliest met een shorten _O-
Die Citron kunnen ze niet hard genoeg pakken, die heeft me vorig jaar klauwen met geld gekost met fakenews gevolgd door een sell off. :(

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

Wom

Bas_De_Beer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:09:
Ik heb 6 stocks GME voor €70,- gekocht . Nog redelijk veel geld voor mij om zo mee te gooien, maar aangezien m'n lage uitgaven van het afgelopen jaar vond ik het het gokje wel waard.

Nu toch blij dat ik het gedaan heb :+ weet alleen echt niet wanneer het wijsheid is om te verkopen.
Nu. Kijk naar het rendement wat je hebt. Kan meer worden, kan minder worden. Maar je kunt nu de winst uitkeren en in een aandeel of fonds steken wat meer zekerheid biedt. Dan blijf je ook niet naar die koers kijken, geeft wat rust ;)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 21:51
SPCE en Appian vandaag 8)7

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
MagniArtistique schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Ja met een limit order, hopen dat ie optijd terug springt :) inmiddels 35% in de plus, niet normaal.
144 nu ook echt....ik heb een enorme FOMO maar moet me er nu gewoon bij neerleggen dat ik (weer) te laat ben...

Ik ga een X bedrag apart houden. De eerste beste roddel die voorbij komt (naast BB) ga ik gokken haha.

Echt niet meer normaal die GME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique

Das altijd t lastige. Ik ben helemaal niet van die volatiele meuk of uberhaupt single aandelen. Maar soms komt er een kansje voorbij waar je gewoon ff op mee moet rijden (basic fit in juni was er ook zo een, 50% op gepakt). Deze houdt ik echter wel ff met een schuin oog en stoploss in de gaten. Als de grote jongens mee gaan doen kan dit heel snel omslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
SPCE kan ik niet verklaren eerlijk gezegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:04

Volgens mij weet je niet eens wat je hebt gekocht :p
Als je - bij dit spel dat nu gespeelt wordt - dan ook nogeens geen idee hebt wat de koers gaat doen, is het enige logische om je aandelen per direct te verkopen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
Vraagje waar ik stiekem nog geen antwoord op heb.

Hoe kan je verlies draaien als je een stop loss gebruikt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Waymo :'(

Die kunnen inderdaad rondjes rijden binnen een Geofence. Nou gefeliciteerd. -O- Voordat die in de wijde wereld uit de voeten kan is dat toch totaal waardeloos? En dan zonder safety driver uiteraard :X

ik bedoel: een autonoom rijdend voertuig met een "voor de zekerheid chauffeur". Wie verzint zoiets _O-

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 26-01-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
DJTimo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:19:
[...]
Waymo :'(

Die kunnen inderdaad rondjes rijden binnen een Geofence. Nou gefeliciteerd. -O- Voordat die in de wijde wereld uit de voeten kan is dat toch totaal waardeloos? En dan zonder safety driver uiteraard :X
Ze kunnen dit letterlijk in elke stad implementeren, ze kunnen nu al rijden zonder bestuurder. Dit gaat tesla in nog geen 10 jaar lukken met die crappy software/sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:17:

Als niemand meer koopt en de koers crasht. Dus leuk dat jij voor zeg 110 wil verkopen maar als iedereen de hand op de knip houdt gaat de koers daaronder.

[ Voor 15% gewijzigd door MagniArtistique op 26-01-2021 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 15:38

Als je stoploss+limit doet, kan de koers meteen dalen van boven je stoploss tot onder je limit, en blijf je zitten met je aandelen. Als je stoploss+market doet, kan de koers op het moment dat hij door je stoploss gaat onder je aankoopprijs komen en heb je verlies gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat ik me met Tesla vooral afvraag is of ze het voor elkaar krijgen om op het productie en distributie niveau van concurrenten als VAG, Toyota, GM, Hyundai,... te komen voordat die partijen op hun niveau komen met betrekking tot het produceren van elektrische auto's en accu's. En dan met name op accu gebied aangezien Tesla's concurrenten veel meer ervaring hebben met het produceren van zowel budget als high-end auto's.

Apple was echt niet de eerste met een telefoon met touchscreen en smart functies maar toen hun modellen op de markt kwamen waren ze wel in staat om genoeg telefoons te produceren om in zeer korte tijd marktleider te worden. Dat is wat Tesla nu mist, veel innovatie maar helaas krijgen ze het nog amper bij de consumenten. Ze produceerden in 2020 een half miljoen voertuigen, VAG produceerde er tien miljoen.

Tesla heeft een enorm hoge waardering zonder dat er de juiste verkoopcijfers achter zitten, je investeert in de filosofie van het bedrijf en de gedachte dat ze in de toekomst hun productie enorm kunnen vergroten of hun tech kunnen verkopen aan concurrenten. En ik denk dat dit ook zeker gaat lukken maar niet in de mate waarin het bedrijf nu gewaardeerd wordt op de beurs.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 26-01-2021 21:28 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit topic een klein beetje ontspoort.

Dus: niet op de man, en kijk even of je post ook écht te maken heeft met beleggen, en niet toevallig met het product dat het bedrijf achter je aandeel maakt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Je zal m'n TR gemist hebben, maar het is alsnog off-topic hier.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 26-01-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
Tsurany schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:25:
Wat ik me met Tesla vooral afvraag is of ze het voor elkaar krijgen om op het productie en distributie niveau van concurrenten als VAG, Toyota, GM, Hyundai,... te komen voordat die partijen op hun niveau komen met betrekking tot het produceren van elektrische auto's en accu's. En dan met name op accu gebied aangezien Tesla's concurrenten veel meer ervaring hebben met het produceren van zowel budget als high-end auto's.

Apple was echt niet de eerste met een telefoon met touchscreen en smart functies maar toen hun modellen op de markt kwamen waren ze wel in staat om genoeg telefoons te produceren om in zeer korte tijd marktleider te worden. Dat is wat Tesla nu mist, veel innovatie maar helaas krijgen ze het nog amper bij de consumenten. Ze produceerden in 2020 een half miljoen voertuigen, VAG produceerde er tien miljoen.

Tesla heeft een enorm hoge waardering zonder dat er de juiste verkoopcijfers achter zitten, je investeert in de filosofie van het bedrijf en de gedachte dat ze in de toekomst hun productie enorm kunnen vergroten of hun tech kunnen verkopen aan concurrenten. En ik denk dat dit ook zeker gaat lukken maar niet in de mate waarin het bedrijf nu gewaardeerd wordt op de beurs.
Denk dat het een perfecte storm was voor tesla. Hoop mensen met extra inkomen, goede marketing en een enorme push naar groene energie. Ze hebben zeker hun missie voldaan om EV te pushen, maar ik denk niet dat ze marktleider blijven in auto's/energie en zeker niet in zelfrijdende software.

Denk dat het daarom ook een slechte investering is, het was een prima bedrijf rond de 50 miljard. Nu slaat het nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth

1) Wat zijn je kosten? Simpel: Aandeelprijs + kosten broker aankoop + kosten broker verkoop.

Stoploss is koers waarbij je automatisch verkoopt als deze bereikt wordt. Wanneer je dus zeg op 100,- koopt met broker kosten 1,- per trade, is elke stoploss onder de 102,- dus per definitie verlies.

2) Wat doet stoploss: op bereiken koers direct je aandelen in de markt zetten als 'Bestens'. Je stoploss van 102,- kan dus ook worden uitgevoegd als 101,50 of 101,10 of bijvoorbeeld tegen 43,-. Net wat de hoogst beschikbare prijs is van een kooporder waartegen je wordt gematched die beschikbaar is bij uitvoer.

Bij een regulier aandeel niet spannend, maar bij iets als Gamestop nu kan een stoploss waar zeg 100k aandelen zitten (jou, je buurman, je pensioenfonds..), prima de prijs in 1x 5-10% laten zakken door de hoeveelheid kooporders die nodig is. Waardoor er dus veel lager uitgeoefend wordt dan waar je op hoopte.

Zo kun je dus op meerdere manieren geld verliezen bij stoploss. Het is slechts een trigger/safety, het is geen verzekering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 17:59

Jebus4life

BE User

Ik merk dat het debat over Tesla nogal hevig oploopt, ik wil me dus niet té hard moeien.

Maar als ik zie dat Tesla een market cap heeft van +- 850 miljard; wat twee keer zoveel is als Toyota, VW, GM & Daimler samen, dan denk ik toch: 8)7

Gezien "iedereen" in dat aandeel zit, zal ik wel diegene zijn die ernaast zit, maar toch. Ik blijf weg

[ Voor 17% gewijzigd door Jebus4life op 26-01-2021 21:35 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
Xanaroth schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:31:
[...]

1) Wat zijn je kosten? Simpel: Aandeelprijs + kosten broker aankoop + kosten broker verkoop.

Stoploss is koers waarbij je automatisch verkoopt als deze bereikt wordt. Wanneer je dus zeg op 100,- koopt met broker kosten 1,- per trade, is elke stoploss onder de 102,- dus per definitie verlies.

2) Wat doet stoploss: op bereiken koers direct je aandelen in de markt zetten als 'Bestens'. Je stoploss van 102,- kan dus ook worden uitgevoegd als 101,50 of 101,10 of bijvoorbeeld tegen 43,-. Net wat de hoogst beschikbare prijs is van een kooporder waartegen je wordt gematched die beschikbaar is bij uitvoer.

Bij een regulier aandeel niet spannend, maar bij iets als Gamestop nu kan een stoploss waar zeg 100k aandelen zitten (jou, je buurman, je pensioenfonds..), prima de prijs in 1x 5-10% laten zakken door de hoeveelheid kooporders die nodig is. Waardoor er dus veel lager uitgeoefend wordt dan waar je op hoopte.

Zo kun je dus op meerdere manieren geld verliezen bij stoploss. Het is slechts een trigger/safety, het is geen verzekering.
Stel dat je het doet bij de S&P 500, die toch niet erg volatiel en liquide genoeg is. Dan kan je toch vrijwel risicoloos investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:33:
[...]

Stel dat je het doet bij de S&P 500, die toch niet erg volatiel en liquide genoeg is. Dan kan je toch vrijwel risicoloos investeren?
Zeker, maar je winsten zijn dan ook niet double digits. Dat GME verhaal staat nu op 40% (en ik was vrij laat). Met het risico dat morgen alles weg is.

S&p doet daar doorgaans 6 a 7 jaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Je moet eerst voldoende stijging hebben voor de broker kosten, en geen echte beurscrash krijgen waarbij alles naar de uitgang rent (waardoor je dus lagere uitoefening toegewezen krijgt dan gehoopt).

Dus vrijwel.. ja. Nadruk op 'vrijwel' niet hetzelfde is als 'gegarandeerd' of 'altijd'. Je houdt risico.

Daarnaast, om niet te vergeten, dat de dip ook tijdelijk kan zijn.. In mn vorige voorbeeld.. 103, naar 102,5 naar 102 (trigger stoploss) en tegen de tijd dat je inlogt is het 104.
Dan heb je dus op papier alsnog 2,- per aandeel verlies, want dat kost het je extra om opnieuw in te stappen.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 26-01-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Gister ging een stop loss bij mij af op CCIV op 18.90, kijk maar of je in de koers de dip ziet.. Risicoloos is het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Leuke discussie: zou je niet iedere dag je stoploss moeten verzetten? Of maandelijks? Wat ik nu bij GME doe is continu rond de 10% a 15%onder market increase blijven. Mocht de boel knallen dan pak ik mijn winst nog voordat de echte keldering doorzet.

Van 100 naar 105 naar 110 en inmiddels 130.

[ Voor 8% gewijzigd door MagniArtistique op 26-01-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

PromWarMachine

Forsaken Archer

Nu ik wat meer daytrade, zit ik ook vaker in het Lynx platform van IB.
Vinden jullie het niet storend dat je daar maar 7 dagen tx geschiedenis ziet?

Ik weet dat ik maandelijks en ook dagelijks mailtjes krijg met m'n mutaties in een HTML-bestand, maar is er geen betere of makkelijkere manier? Bij voorkeur via het platform zelf..

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
Benieuwd naar jullie portfolio's. Ik ben jong en kan relatief veel risico nemen, maar zou het later toch iets veiliger willen spelen.

Nu
80% bitcoin (cash nu steeds meer uit na hoge winst)
10% cash
10% PLTR (speelgeld)

Wil hier ongeveer naar toe
25% real estate (blijft schaars)
25% bitcoin/edelmetalen (hedge tegen inflatie van euro/dollar)
25% groene fondsen (gaat gepushed worden door de ECB en Biden)
25% cash (verschillende valuta, backup en buy the dip geld)

[ Voor 6% gewijzigd door bikabob op 26-01-2021 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jebus4life schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:32:
Ik merk dat het debat over Tesla nogal hevig oploopt, ik wil me dus niet té hard moeien.

Maar als ik zie dat Tesla een market cap heeft van +- 850 miljard; wat twee keer zoveel is als Toyota, VW, GM & Daimler samen, dan denk ik toch: 8)7

Gezien "iedereen" in dat aandeel zit, zal ik wel diegene zijn die ernaast zit, maar toch. Ik blijf weg
Het aandeel is hoog geprijsd en kan alle kanten op schieten. Als je de waardering zelf niet ziet kan je er beter van wegblijven. Morgen komen de cijfers en het kan zo maar +10% of -10% doen. Er zijn wel grote verwachtingen, maar niets nieuws en er is al veel ingeprijsd.

Tesla doet trouwens meer als de fabrikanten die je noemt. Zie het als een Dell die onderdelen verzamelt en een Apple die veel meer in-house ontwikkeld. Daarnaast is er een enorm potentie in autonomie, autobidder en de energietak. In totaal zijn ze straks bezig met opwekken, distributie en consumptie van stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:43:
Benieuwd naar jullie portfolio's. Ik ben jong en kan relatief veel risico nemen, maar zou het later toch iets veiliger willen spelen.

Nu
10% cash
10% PLTR (speelgeld)

Geen idee wat de helft van wat je noemt is haha. Gezamenlijk spaargeld kom ik niet aan zonder toestemming van de vrouw. Als het gaat om mijn eigen spaarvermogen dan mik ik op zon 20% cash, 40% ETF en stabiele fondsen en 40% vastgoed (waar wat mij betreft ook realy trusts onder vallen totdat ik zelf mijn eerste pand kan kopen).

Crypto heb ik mijn fomo tot dusver aardig kunnen onderdrukken; ergens verwacht ik als de cap gehaald is de prijs gaat exploderen, anderzijds zou er ook zomaar een pacman kunnen verschijnen die alle coins opeet wn je uitlacht. En dan heb je nog landen die een dergelijke ongereguleerde munt nooit gaan toestaan.

[ Voor 14% gewijzigd door MagniArtistique op 26-01-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
PromWarMachine schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:43:
ik vind da hele IB platform knap waardeloos hoor. Daar is volgens mij al 15 jaar niet meer aan ontwikkelt. Ik hou het ook niet vol om die de hele dag open te hebben staan voor monitoring. Het aanpassen van grafieken is nog het allerberoerdste. Niet te doen :'( Gebruik het alleen om opties te klikken (goedkoper dan DEGIRO (voor Euronext opties dan))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PromWarMachine schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:43:
Ik denk dat je TWS bedoelt... :P
Nee. Maar ik daytrade ook niet. (Hoe werkt dat trouwens, day trading over een periode langer dan dagen?)
Ik weet dat ik maandelijks en ook dagelijks mailtjes krijg met m'n mutaties in een HTML-bestand, maar is er geen betere of makkelijkere manier? Bij voorkeur via het platform zelf..
Niet in TWS als je dat bedoelt. Op een custom statement kan je onder de sectie Open Positions precies zien wat je wanneer voor hoeveel hebt gekocht.
DJTimo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:52:
[...]
ik vind da hele IB platform knap waardeloos hoor. Daar is volgens mij al 15 jaar niet meer aan ontwikkelt.
En van mij mag dat zo blijven. Dat TWS er niet uit ziet als een moderne applicatie met heel veel witruimte en heel veel klikken om iets te doen wat vroeger heel efficient kon is een pluspunt, niet een gebrek. Ik vind zelf Client Portal dan weer knap waardeloos om mee te handelen.

Er wordt trouwens weldegelijk continu aan ontwikkeld.

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 26-01-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Ook grappig; op GME een stoploss van 135 maar staat nu op 132 en niets verkocht.. risico van stoploss ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Nu
10% cash
10% PLTR (speelgeld)

Voor mijzelf hou ik als stel regel in: max 10 % in een positie. Stel dat deze klapt en mijn positie veel groter is, dan wordt mij gehele portofolio nog veel harder omlaag getrokken.

Je hebt verschillende soort real estate. Ik ben niet zo;n voorstander van ontroerend goed. 20 jaar geleden zag je dat bijna alle winkelpanden vol zaten. Kijk nu eens om je heen, je ziet vast wel panden leeg staan.
Gemeentes die met plannen komen om ondernemers te lokken. Mensen shoppen veel meer online.
Deze markt zal denk ik nog wel wat verder inkrimpen.

Het allerbelangrijkste mis ik bij jou keuzen: ETF's en/of aandelen.

Mijn verdeling is:

circa 87,5% in aandelen
Circa 9% in ETF
Circa 3% in cash
Circa 1,5% in bitcoin tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
phantom09 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Voor mijzelf hou ik als stel regel in: max 10 % in een positie. Stel dat deze klapt en mijn positie veel groter is, dan wordt mij gehele portofolio nog veel harder omlaag getrokken.

Je hebt verschillende soort real estate. Ik ben niet zo;n voorstander van ontroerend goed. 20 jaar geleden zag je dat bijna alle winkelpanden vol zaten. Kijk nu eens om je heen, je ziet vast wel panden leeg staan.
Gemeentes die met plannen komen om ondernemers te lokken. Mensen shoppen veel meer online.

Mijn verdeling is:

circa 87,5% in aandelen
Circa 9% in ETF
Circa 3% in cash
Hoe zou ik in real estate (voornamelijk woningen?) kunnen investeren. Heb iets gelezen over REIT's?

Met groene fondsen bedoel ik ETF's als ICLN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
phantom09 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Mijn verdeling is:

circa 87,5% in aandelen
Circa 9% in ETF
Circa 3% in cash
Loop je juist niet veel risico met 85% in losse aandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
MagniArtistique schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Loop je juist niet veel risico met 85% in losse aandelen?
Ja en nee. Ik heb circa 100 verschillende aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:11

tomtom901

Moderator General Chat
$MSFT goede cijfers, $AMD aan de koersreactie te zien ook. Ik kan tevreden gaan slapen voor vandaag :-)

Oke, nog even over GME dan. Zelfs Elon Musk tweet er nu over hahaha.

https://twitter.com/elonmusk/status/1354174279894642703

[ Voor 38% gewijzigd door tomtom901 op 26-01-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Daar snap ik dan weer geen reet van: verkoop mijn inleg nu voor limit order onder de huidige koersprijs en kom er gewoon niet vanaf. Hoedan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
tomtom901 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:14:
$MSFT goede cijfers, $AMD aan de koersreactie te zien ook. Ik kan tevreden gaan slapen voor vandaag :-)

Meteen +30% afterhours erbij... 8)7
MagniArtistique schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:19:
Daar snap ik dan weer geen reet van: verkoop mijn inleg nu voor limit order onder de huidige koersprijs en kom er gewoon niet vanaf. Hoedan..
De beurs is dicht nu he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12-09 16:41
Deveon schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Gister ging een stop loss bij mij af op CCIV op 18.90, kijk maar of je in de koers de dip ziet.. Risicoloos is het nooit.
Aii, dat is dus ook waarom ik geen stop loss zet op dit soort aandelen. Ik zat hem gisteren met CCIV ook wel even te zweten toen hij van $27 naar $18,90 ging binnen 10 minuten.. Gelukkig weet ik hoe stompzinnig volatiel SPACs zijn en heb ik gedaan wat ik moest doen: niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
hostname schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Meteen +30% afterhours erbij... 8)7

[...]

De beurs is dicht nu he ;)
Ja half uurtje geleden bedoel ik. ;) affin, 40% winst, niet gek voor een avondje bankhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:55
Santee schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:20:
[...]

heb ik gedaan wat ik moest doen: niks bijladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

Wom

Etsy schoot na een tweet van hem ook omhoog. 8)7

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 15:35

O jee, zodra Musk erover gaat tweeten wordt het serieus :P

Vanochtend dikke spike in Etsy, na zijn tweet "I kinda love Etsy". Hield verder geen stand, maar wel hilarisch

Edit: @Wom was me voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

DJTimo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:52:
[...]
ik vind da hele IB platform knap waardeloos hoor. Daar is volgens mij al 15 jaar niet meer aan ontwikkelt. Ik hou het ook niet vol om die de hele dag open te hebben staan voor monitoring. Het aanpassen van grafieken is nog het allerberoerdste. Niet te doen :'( Gebruik het alleen om opties te klikken (goedkoper dan DEGIRO (voor Euronext opties dan))
Mja, ik deelde die mening altijd, maar als je er wat tijd in stopt, blijkt er ook best een hoop mogelijk.
Al zijn ongeveer alle screenshots van Reddit praktischer.. of het nou Robinhood, Webull, Tastytrade of Ameritrade is, alles lijkt beter dan TWS..
Zr40 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:53:

[...]

Nee. Maar ik daytrade ook niet. (Hoe werkt dat trouwens, day trading over een periode langer dan dagen?)
Haha.. mja, voor mij is daytrading de term die hoort bij het actief monitoren van posities. De tegenhanger van buy & hold dus. :P
Niet in TWS als je dat bedoelt. Op een custom statement kan je onder de sectie Open Positions precies zien wat je wanneer voor hoeveel hebt gekocht.
Check, thanks!
Account management > Statements > Custom Statement > Create an Activity Statement > Open Posions > Save > Run > Month to date

There was a problem while generating report for the account(s) and date(s) selected. Please try again later or contact Client Services if this issue persists.

Ik hoopte eigenlijk wel in TWS. Als je grafieken kunt maken van de afgelopen 5 jaar, met candles van 1 minuut, dan moet het ook mogelijk zijn om transacties te tonen van een week, een maand of een jaar.

Ik vind 't maar onhandig dat je 2, 3, 4 systemen hebt om in te loggen..
En van mij mag dat zo blijven. Dat TWS er niet uit ziet als een moderne applicatie met heel veel witruimte en heel veel klikken om iets te doen wat vroeger heel efficient kon is een pluspunt, niet een gebrek. Ik vind zelf Client Portal dan weer knap waardeloos om mee te handelen.

Er wordt trouwens weldegelijk continu aan ontwikkeld.
Daar ben ik het dan weer zeer mee eens. Dood aan al die websites en apps waarbij ik voor iedere post op page down moet drukken, omdat 80% wit is :/

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Sjurm schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:25:
[...]

O jee, zodra Musk erover gaat tweeten wordt het serieus :P

Vanochtend dikke spike in Etsy, na zijn tweet "I kinda love Etsy". Hield verder geen stand, maar wel hilarisch

Edit: @Wom was me voor
Ja, ik denk wel dat dit effect gaat hebben morgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Nog mensen die morgen gaan inkopen op inpost? Lijkt een beetje op bringme en the likes maar dan met internationale coverage en ambitieuze plannen. Heb t idee dat die aandelen vaak de eerste week na beursgang direct een drop hebben dus wellicht nog maar even een weekje wachten?

[ Voor 30% gewijzigd door MagniArtistique op 26-01-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ook niet. Ik heb op een fijn prijspunt gekocht met een bepaalde afweging van verwachting en risico. Er is nog steeds een groot risico dat de merger helemaal niet door gaat en dan CCIV terugzakt naar $10-13 range. In dat geval is het een ratrace om te verkopen en hopen dat je nog wat winst pakt óf holden en hopen dat de volgende merger ook weer een stijging geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
Die hele situatie mbt GME doet me wel wat afvragen: stel partij A koopt een aandeel, zijn broker leent hem uit aan partij B, die verkoopt het aandeel vervolgens aan partij C. Nu stijgt het aandeel zo hard dat partij B niet meer aan zijn marginverplichtingen kan doen en failliet gaat. Wat gebeurt er dan met het aandel van partij A?

Ik weet dat partij B normaal gesproken een margin call krijgt en er genoeg collateral zou moeten zijn dat ze nooit om kunnen vallen, maar er zijn gekkere dingen gebeurd op Wall Street :P

[ Voor 23% gewijzigd door hostname op 26-01-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
Desktop metal is ook een goede voor 3d printen. Heb ook Materialise gehad maar veel te vroeg verkocht.

Mensen die in Nio beleggen? Heb nog een pluk aandelen maar twijfel om ze nog te houden, short puts van een paar maanden geleden lopen wel waardeloos af, was een makkelijke zet met de hype afgelopen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:55
Santee schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:31:
[...]

Ook niet. Ik heb op een fijn prijspunt gekocht met een bepaalde afweging van verwachting en risico. Er is nog steeds een groot risico dat de merger helemaal niet door gaat en dan CCIV terugzakt naar $10-13 range. In dat geval is het een ratrace om te verkopen en hopen dat je nog wat winst pakt óf holden en hopen dat de volgende merger ook weer een stijging geeft.
Wat is je GAK nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
MagniArtistique schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:30:
Nog mensen die morgen gaan inkopen op inpost? Lijkt een beetje op bringme en the likes maar dan met internationale coverage en ambitieuze plannen. Heb t idee dat die aandelen vaak de eerste week na beursgang direct een drop hebben dus wellicht nog maar even een weekje wachten?
Kan niet als particulier. ;) (meedoen aan deze IPO dan, een week wachten lukt uiteraard prima)

[ Voor 6% gewijzigd door DJTimo op 26-01-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
tomtom901 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:26:
[...]

Ja, ik denk wel dat dit effect gaat hebben morgen..
Of nu, aftermarket alweer +50% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
$13, zat te gamen met een vriend waardoor ik een entry van $11,50 miste, maar nog steeds een relatief goede entry denk ik (idealiter wil je spacs <$11 kopen maar vrijwel alle SPACs met goede management zitten tegenwoordig al hoger omdat er zo onzinnig veel hype is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Nu
10% cash
10% PLTR (speelgeld)

Bij mij (37) is het nu ongeveer:
23% aandelen
31% BTC
26% vastgoed
4% opties
1% ETF
15% cash

Over die verhouding is niet per se hard nagedacht.
Het is meer dat BTC ooit begonnen is als 5% van m'n vermogen, maar na >3000% groei, is het ineens zo'n groot deel, dat ik daar nu niet 1-2-3 iets aan kan of wil veranderen.

Die ETF is zo laag, omdat ik tot vorig jaar een pensioen in loondienst opbouwde en nu niet meer. Daarom ben ik het zelf gaan opbouwen door ETF's te kopen op basis van DCA.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supreme_One
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-01 22:36
Had ik meer ingestapt bij spce in september toen was het een koopje of is dit pas het begin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grim
tomtom901 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:38:
[...]

Of nu, aftermarket alweer +50% 8)7
En weer terug gezakt naar een dikke 30. Dat ding is zo volatiel, mooi om te zien _/-\o_

EDIT: en weer terug naar 50 8)7
Supreme_One schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:44:
Had ik meer ingestapt bij spce in september toen was het een koopje of is dit pas het begin?
Ik ben begin september ingestapt dus wel blij op dit moment. Wat ik persoonlijk denk is dat SPCE nog wel een stuk meer gaat stijgen in de aanloop naar en zodra ze succesvol met klanten gaan vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Ik denk er wel over om in elk geval een groot gedeelte van GME nu veilig te stellen. Heb nog 25 stocks en van in elk geval wat winst nemen is nog nooit iemand armer geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:48
Komt de stijging nabeurs door covering van shorts of door grote partijen die instappen? Of iets anders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim
noslen schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:57:
Komt de stijging nabeurs door covering van shorts of door grote partijen die instappen? Of iets anders :?
De grote jongens zijn gearriveerd en Elon Musk heeft er ook over getweet.

EDIT:
https://www.reddit.com/r/...eased_their_stake_in_gme/

https://www.reddit.com/r/..._the_whales_have_arrived/

[ Voor 27% gewijzigd door Grim op 26-01-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

4% erbij (nabeurs) , ik durf het bijna niet te zeggen tussen al dat geweld van GME :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
GME 237 al nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:11
tomtom901 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:52:
Ik denk er wel over om in elk geval een groot gedeelte van GME nu veilig te stellen. Heb nog 25 stocks en van in elk geval wat winst nemen is nog nooit iemand armer geworden :)
Het hele idee is dus dat je dat niet doet en hold of bijkoopt totdat die partij die short is zijn positie moet liquideren. Daardoor stijgt de prijs verder en moet de volgende short zijn positie liquideren. Etc. Dit zou vrijdag moeten gebeuren als een bepaald type optie verloopt. Nu winst nemen is dus eigenlijk verlies pakken. Tot zover de theorie

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
https://finance.yahoo.com/quote/GME
Zo. Nu heeft iedereen de link naar de actuele koers en kunnen we kappen met koersen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
MrAngry schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:14:
Nu winst nemen is dus eigenlijk verlies pakken. Tot zover de theorie
Nu winst nemen en je hebt winst, nu niet je winst nemen en je winst kan ook verdampen? En ja, de winst kan ook vele malen groter zijn, maar als @tomtom901 nu een mooie winst heeft waar die zich prettig bij voelt kan / mag die toch verkopen, en is verder toch niks mis mee. En ja, misschien staat het aandeel vrijdag op $1000. Maar als hij er niet bovenop zit kan het vrijdagavond / maandag ook ineens op $30 staan omdat alle shorters eruit zijn en de short squeeze is afgelopen. En achteraf is natuurlijk makkelijk praten qua "dat was het beste moment om te verkopen", maar je moet dan wel door dat (spannende) proces heen en precies op het juiste moment vsrkopen.

Note: zelf krijg ik het hele gebeuren maar half bezig op basis van het topic, en "doe er dus niet aan mee".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nu
10% cash
10% PLTR (speelgeld)

Ik zit er vrij simpel in, Bitcoin en alle andere huidige cryptovaluatie heeft geen toekomst. De enige reden dat mensen het kopen is om het later met winst te kunnen verkopen, dat is niet wat een valuta zou moeten zijn. Bitcoin is ook zo enorm gevoelig voor marktmanipulatie dat het nooit een normale valuta zal worden.

Individuele aantelen heb je in grofweg twee vormen, je hebt de stabiele aandelen van grote bedrijven die goed in de markt zitten en je hebt de gok aandelen van bedrijven die flink met innovatie bezig zijn en daar of enorm op kunnen groeien of ten onder gaan als een andere speler net wat sterker is.
Van deze probeer ik een kleine mix te hebben die ik langzaam uit ga breiden met interessante aankopen. Denk aan een KLM of Shell die je goedkoop in de crisis koopt, AMD die erg sterk bezig is de laatste jaren of een Basic Fit die juist dankzij de crisis erg makkelijk van z'n concurrenten af kan komen. Allemaal grote, stabiele bedrijven die niet snel in storten maar potentie hebben om de markt voor te blijven, goed te herstellen of keurig dividend uit te delen.
Ook heb ik Nokia aandelen omdat ik verwacht dat daar groei potentie zit als Huawei echt uit de markt geweerd wordt in de VS en Europa. Maar ook een bedrijf als TSM wat eigenlijk geen concurrentie heeft en Tencent die enorm veel potentie in China heeft met alle mobile games die daar ongekend populair zijn.

En dan ETF's, dat is het grootste deel van mijn vermogen. Daar beleg ik al het geld in dat ik over twintig jaar wil gebruiken om vroegtijdig met pensioen te gaan. Daar gaat elke maand automatisch geld heen en het wordt aangekocht zonder dat ik probeer de markt te timen of met emotie te reageren.

Edelmetalen zoals goud/zilver doe ik niks mee. Dat lijkt leuk om je te wapenen tegen een crisis maar dat werkt eigenlijk enkel als je daadwerkelijk moet verkopen in die crisis. Daarbuiten vraag ik me af of het op twintig jaar tijd meer op gaat leggen dan een goede ETF.

Vastgoed is ook een lastig onderwerp. Je moet dan echt kijken wat er in het portfolio zit en of dat interessant is op lange termijn. Ik geloof niet dat retail in de toekomst echt blijft bestaan, je ziet zo'n enorme verschuiving naar online waarbij zelfs de meest innovatieve concepten ontstaan tijdens Corona. Tuurlijk zal je zien dat retail straks weer oplevert maar met de groei in technologie geloof ik niet dat retail echt lang in huidige vorm blijft bestaan. Als je dan een ETF hebt die zwaar in winkelpanden zit zullen daar enorme kosten liggen om die om te bouwen tot appartementen en dan is de vraag of ze daar net zo veel winst uit halen als uit verhuur aan winkel eigenaren.

En een portfolio vol met woningen is op zich een stabiele investering maar ook daar vraag ik me af of de toekomst met zelfrijdende auto's en meer thuiswerken er niet voor gaat zorgen dat we anders over wonen gaan nadenken en bepaalde woningen die nu erg aantrekkelijk zijn juist die aantrekkingskracht verliezen. En zullen die bedrijven met hun woningen echt de markt outperformen? Gaat vastgoed beter presteren dan een technologie gedreven ETF?

Wellicht zit ik er op een aantal punten volledig naast, dat kan altijd. Maar dat is voor mij ook een reden om er niet in te gaan investeren, als je het niet volledig begrijpt of overziet is het lastig zeggen of het beter gaat presteren dan een ETF. En waarom zou je er dan 25% van je portfolio in steken?

Met speelgeld koop ik de gokjes en de leuke bedrijven wel, dat is echter geen groot aandeel van mijn portfolio.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Intelcore schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:35:
Desktop metal is ook een goede voor 3d printen. Heb ook Materialise gehad maar veel te vroeg verkocht.

Mensen die in Nio beleggen? Heb nog een pluk aandelen maar twijfel om ze nog te houden, short puts van een paar maanden geleden lopen wel waardeloos af, was een makkelijke zet met de hype afgelopen maanden.
Ik heb een paar NIO's. Ergens vorig jaar in ik dacht oktober of november gekocht en later in november of december nog wat bijgekocht. Waarde is dacht ik meer dan verdubbeld 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
MrAngry schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Het hele idee is dus dat je dat niet doet en hold of bijkoopt totdat die partij die short is zijn positie moet liquideren. Daardoor stijgt de prijs verder en moet de volgende short zijn positie liquideren. Etc. Dit zou vrijdag moeten gebeuren als een bepaald type optie verloopt. Nu winst nemen is dus eigenlijk verlies pakken. Tot zover de theorie
Absoluut eens, maar het blijft een behoorlijk risicovolle positie. Het zou me niet verbazen als een instantie zoals de SEC bijvoorbeeld een (tijdelijke) trading halt in het leven roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QA123
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-06-2024
Hier maar verder, nadat we geen GME meer mochten bespreken in de crypto slowchat (begrijpelijk).

Met wat speelgeld meegegaan in de GME gekte, gisteren klein beetje gekocht op $122.

Het lijkt erop dat het een bloedbad wordt, de vraag is alleen wie er nog overeind staat als dit voorbij is. Ook al verliezen de hedgefunds, aan WSB kant zullen ook veel slachtoffers vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:21:
https://finance.yahoo.com/quote/GME
Zo. Nu heeft iedereen de link naar de actuele koers en kunnen we kappen met koersen posten.
Hier een link naar de actuele koers inclusief after hours:

https://www.marketwatch.c...stock/gme?mod=over_search

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxLLA-MEHtvuiiObkI08tNCNQ7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gj1gfk8dqlFLd2GuoWvOdhL8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlchris
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:09
Mooie cijfers van AMD, nabeurs valt de koers wat tegen maar de 100 dollar gaan we binnenkort denk ik wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
bikabob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Hoe zou ik in real estate (voornamelijk woningen?) kunnen investeren. Heb iets gelezen over REIT's?

Met groene fondsen bedoel ik ETF's als ICLN.
Woningen is inderdaad een ander verhaal. ICLN lijkt mij het goed te doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
• Chamath en Elon hebben getwitterd erover (Chamath heeft zelfs posities erin)
• BlackRock heeft 1,3 miljoen shares bijgekocht vandaag en bezitten totaal 9.217.335 shares
• Er zijn meerdere melding gedaan bij de SEC over manipulatie
• Melvin Capital heeft $2,75 miljard geleend van Citadel and Point72 om vermoedelijk meer manipulaties uit te voeren
• Er is/was een enorme sell wall op ±$60 waarbij gehoopt werd om door manipulaties vandaag de koers te laten zakken door stop losses te triggeren (zonder succes)
• Door de ophef word WSB in het verdomd hoekje geduwd door grote media en zijn zij degene die fout zijn (wat niet klopt)
• En tot slot blijft dit maar doorgaan want de shorters zitten nog steeds short.

Voor meer uitleg:
YouTube: Why mainstream media's slander of wallstreetbets pisses me off regar...

---

Kan iemand mijn thesis bevestigen hieronder?
Via bijv. DEGIRO "leen" je je aandelen uit aan shorters. Wie weet zal Citron of ander, opnieuw meer aandelen "lenen" en verkopen om de prijs omlaag te krijgen (dus nogmaals shorten) en wie weet wel met jouw aandeel. Mocht Citron daarna failliet gaan, ben je ook je positie kwijt. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Er zijn nog meer aandelen die zwaar geshort worden en het goed doen:

https://www.marketwatch.c...11611687693?mod=home-page
Pagina: 1 ... 58 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.