Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.894 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:24
Ik wist niet dat je een debet card bij Interactive Brokers kan krijgen:

https://financefeeds.com/...he-companys-new-solution/

De rente is nu 1,5% (euro) en 1,59% in $.

Heeft iemand zo'n debetcard? Lijkt mij niet echt een goed idee. Je hebt dan geen idee of je nog aan je margin voldoet of niet als je wat in de winkel met deze kaart koopt.

Je zou bijvoorbeeld je hypotheek gedeeltelijk kunnen aflossen (als je een hoge rente hebt en de periode nog lang loopt) en bij IB dan voor 1,5/1,59% een lening afsluit. Kan je geld besparen.
Niet teveel lenen, want aandelen kunnen ook flink zakken en je wilt niet dat IB je aandelen gedeeltelijk of geheel gaat verkopen zodat je weer aan je margin voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
phantom09 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:37:
Ik wist niet dat je een debet card bij Interactive Brokers kan krijgen:

https://financefeeds.com/...he-companys-new-solution/

De rente is nu 1,5% (euro) en 1,59% in $.

Heeft iemand zo'n debetcard? Lijkt mij niet echt een goed idee. Je hebt dan geen idee of je nog aan je margin voldoet of niet als je wat in de winkel met deze kaart koopt.

Je zou bijvoorbeeld je hypotheek gedeeltelijk kunnen aflossen (als je een hoge rente hebt en de periode nog lang loopt) en bij IB dan voor 1,5/1,59% een lening afsluit. Kan je geld besparen.
Niet teveel lenen, want aandelen kunnen ook flink zakken en je wilt niet dat IB je aandelen gedeeltelijk of geheel gaat verkopen zodat je weer aan je margin voldoet.
Geld lenen tegen je aandelen is geen nieuw idee. Dat is heel populair bij miljonairs die al hun vermogen in aandelen (van hun eigen bedrijf) hebben zitten.
En voor de broker is het ook gratis geld. Want je aandelen zijn het onderpand, wat het een erg veilige lening maakt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Geld lenen tegen je aandelen is geen nieuw idee. Dat is heel populair bij miljonairs die al hun vermogen in aandelen (van hun eigen bedrijf) hebben zitten.
En voor de broker is het ook gratis geld. Want je aandelen zijn het onderpand, wat het een erg veilige lening maakt.
Klopt, ik wist dat je kan lenen bij IB. Echter ik wist niet dat je een debet card kan aanvragen waarmee je in de winkel (of online) kan betalen.

Ik zelf ben bezig om een kleine leverage bij IB te gaan gebruiken. Of te wel ik koop aandelen met geleend geld.
Ik zat te denken aan een lening van maximaal 5 tot 10% van mijn portfolio. Dat is niet te hoog. Zelf bij een beurscrash van 50% voldoe ik dan nog aan de margin eisen van IB.

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 24-01-2021 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:12
@phantom09 Je kunt toch gewoon al je margin gebruiken om geld over te boeken naar een andere rekening van je, dan besteed je het geld eventueel vanaf daar.
Heb je geen IB debit kaart voor nodig.

Maar naast dat je er rekening mee moet houden dat je aandelen minder waard kunnen worden, waardoor je wellicht niet meer aan de huidige marginverplichtingen kunt voldoen.
Heb je ook het risico dat IB op elk gewenst moment de margin vereisten van ( een deel van je ) effecten kan wijzigen en dat zij de debetrente kunnen verhogen.
Aan het hele concept '' geld lenen met je aandelen als onderpand en dit gebruiken voor andere persoonlijke doeleinden '' zitten aardig wat risico's.
RocketKoen schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Totdat de boel echt instort ;)
Op heel veel effecten wordt wel een margin van zo'n 70% verleend, waardoor je met een inleg van bijvoorbeeld een miljoen euro, makkelijk zo'n 2,5 miljoen van deze effecten kunt aankopen, doordat je de aangekochte effecten ook weer als onderpand kunt gebruiken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:46
phantom09 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:52:
[...]

Klopt, ik wist dat je kan lenen bij IB. Echter ik wist niet dat je een debet card kan aanvragen waarmee je in de winkel (of online) kan betalen.

Ik zelf ben bezig om een kleine leverage bij IB te gaan gebruiken. Of te wel ik koop aandelen met geleend geld.
Ik zat te denken aan een lening van maximaal 5 tot 10% van mijn portfolio. Dat is niet te hoog. Zelf bij een beurscrash van 50% voldoe ik dan nog aan de margin eisen van IB.
Wat voor rente percentage, 2,5%?

Edit: je noemt 1,5% in je post, maar dat is voor ibkr pro, voor lite is het 2,5%..

[ Voor 6% gewijzigd door evleerdam op 24-01-2021 17:10 ]

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:48
Volgens mij is die debit card ook alleen maar verkrijgbaar (of heb ik dat mis?) met USD als currency en bij elke euro transactie laat je MasterCard de valutaconversie doen. Niet optimaal. Ik zie sowieso niet zoveel voordeel t.o.v. geld gewoon overboeken naar je betaalrekening en dan met je eigen pas pinnen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hij is ook alleen verkrijgbaar voor inwoners van de VS. Niet relevant voor ons.

Het voordeel zou zijn dat het overboeken als losse stap achterwege kan blijven. Dat is alles.

Dat gezegd hebbende, als de valutaconversie achterwege kon blijven en IB rechtstreeks het betreffende valutasaldo kon debiteren, dan heeft deze debit card weldegelijk meerwaarde. TransferWise kan dat al, het is niet onmogelijk. :)

[ Voor 83% gewijzigd door Zr40 op 24-01-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
phantom09 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:37:
Je bent potentieel wel zwaar de pineut als de rente omhoog gaat. Je leent tegen dagtarief en de rente op je hypotheek staat misschien wel 10+ jaar vast.

[ Voor 25% gewijzigd door writser op 24-01-2021 17:18 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Daar kan je je anders prima tegen hedgen. Margin violations daarentegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JohanNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:00:
Totdat de boel echt instort ;)
Op heel veel effecten wordt wel een margin van zo'n 70% verleend, waardoor je met een inleg van bijvoorbeeld een miljoen euro, makkelijk zo'n 2,5 miljoen van deze effecten kunt aankopen, doordat je de aangekochte effecten ook weer als onderpand kunt gebruiken.
Zodra jouw aandelen een beetje zakken krijg je een margin call. Of ze verkopen je aandelen gewoon.
Dan ben jij alles kwijt. Maar je broker heeft geen schade.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:12
RocketKoen schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:21:
[...]

Zodra jouw aandelen een beetje zakken krijg je een margin call. Of ze verkopen je aandelen gewoon.
Dan ben jij alles kwijt. Maar je broker heeft geen schade.
Het is zeker niet gebruikelijk, maar wat dacht je van een openingskoers van -50%? :Y)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JohanNL schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:24:
[...]

Het is zeker niet gebruikelijk, maar wat dacht je van een openingskoers van -50%? :Y)
Margin requirements worden bepaald per aandeel.
Zo kun je op dit moment bijvoorbeeld geen margin hebben op $GME aandelen bij de meeste brokers.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:21:
Daar kan je je anders prima tegen hedgen. Margin violations daarentegen...
Triviaal kun je dat hedgen toch ook niet noemen. En bovendien, IB heeft nu zeer scherpe rentepercentages, maar het is ook geen garantie dat dat zo blijft natuurlijk. Straks stappen ze over naar Binck-tarieven :p . En dat risico is lastiger te hedgen.

De hoofdzaak is dat het voor de meeste mensen waarschijnlijk geen goed idee is om geld te lenen bij je broker om je hypotheek af te lossen. Je wint er een beetje mee (een hypotheek afsluiten of herfinancieren is nu misschien zelfs goedkoper dan lenen bij IB!) en er is een kleine kans dat het rampzalig uitpakt. De margeverplichtingen bij IB veranderen, Nederland stapt uit de EU, je gaat scheiden, je huis brandt af, noem maar op .. de risk/reward lijkt me niet de moeite waard.

Dat we het hier überhaupt over hebben geeft ook een beetje aan in wat voor fase van de markt we nu zitten. In 2009 werd je waarschijnlijk verguisd in dit topic als je met een dergelijk voorstel zou komen, toen waren mensen eerder bezig met aandelen verkopen om hun hypotheek af te lossen ..

[ Voor 19% gewijzigd door writser op 24-01-2021 17:55 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Daltons
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-03 15:02
Ik kwam dit stuk tegen op Reddit:
https://www.reddit.com/r/...eze_gap_in_option_market/

Samenvatting: de grote investeringsfondsen hebben gigantisch veel short opties op Gamestop, en kunnen deze onvoldoende afdekken doordat de "floating stock" erg laag is. Daarom is het aandeel afgelopen vrijdag alleen al met ~50% gestegen.
Wanneer komende week/weken de retail-investeerders vasthouden aan hun aandelen Gamestop, is er de mogelijkheid tot een gigantische short squeeze. Je merkt nu al dat enkele investeringsfondsen in paniek zijn en retail-investeerders proberen over te halen hun aandelen van de hand te doen.
Op wallstreetbets en andere investerings-subreddits wordt de huidige situatie zelfs vergeleken met de infinity squeeze van Volkswagen in 2008.

Wil je profiteren van deze - in mijn ogen - once in a lifetime kans? Dan is de beste optie om aandelen te kopen, en geen opties. Zo wordt de prijs van het aandeel verder opgedreven, investeringsfondsen moeten namelijk hun shorts afdekken.

"Is dit niet gigantisch risicovol?" - nee, want investeringsfondsen moeten hun shorts afdekken door aandelen te kopen. Hun enige hoop op dit moment is paniek te zaaien onder Retail, om zo hen ertoe te bewegen hun aandelen te verkopen. Wanneer het huidige tekort aanhoudt, is er een groot risico dat Gamestop 5-10x in waarde stijgt de komende tijd.

Maar zoals altijd - investeer alleen het geld dat je kunt verliezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:14
De_Daltons schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:19:

Samenvatting: de grote investeringsfondsen hebben gigantisch veel short opties op Gamestop, en kunnen deze onvoldoende afdekken doordat de "floating stock" erg laag is. Daarom is het aandeel afgelopen vrijdag alleen al met ~50% gestegen.
Wanneer komende week/weken de retail-investeerders vasthouden aan hun aandelen Gamestop, is er de mogelijkheid tot een gigantische short squeeze. Je merkt nu al dat enkele investeringsfondsen in paniek zijn en retail-investeerders proberen over te halen hun aandelen van de hand te doen.
Op wallstreetbets en andere investerings-subreddits wordt de huidige situatie zelfs vergeleken met de infinity squeeze van Volkswagen in 2008.

Wil je profiteren van deze - in mijn ogen - once in a lifetime kans? Dan is de beste optie om aandelen te kopen, en geen opties. Zo wordt de prijs van het aandeel verder opgedreven, investeringsfondsen moeten namelijk hun shorts afdekken.

"Is dit niet gigantisch risicovol?" - nee, want investeringsfondsen moeten hun shorts afdekken door aandelen te kopen. Hun enige hoop op dit moment is paniek te zaaien onder Retail, om zo hen ertoe te bewegen hun aandelen te verkopen. Wanneer het huidige tekort aanhoudt, is er een groot risico dat Gamestop 5-10x in waarde stijgt de komende tijd.

Laten we voor het gemak ervanuit gaan dat je gelijk hebt, en dat alle mensen die fanatiek aan het kopen zijn op wsb een short squeeze veroorzaken (en is dat niet al lang het geval?) en de aandelenprijs omhoog schiet. MAAR wat is dan volgens jou het mechanisme dat er voor zorgt dat je/iedereen op de top kan verkopen? Want hoe je hier moet uitstappen met winst lijk je dan even te vergeten in je mooie verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 02:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Hielko schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:45:
[...]

Laten we voor het gemak ervanuit gaan dat je gelijk hebt, en dat alle mensen die fanatiek aan het kopen zijn op wsb een short squeeze veroorzaken (en is dat niet al lang het geval?) en de aandelenprijs omhoog schiet. MAAR wat is dan volgens jou het mechanisme dat er voor zorgt dat je/iedereen op de top kan verkopen? Want hoe je hier moet uitstappen met winst lijk je dan even te vergeten in je mooie verhaal.
Het is nog niet het geval want shorts hebben nog niet moeten coveren (dus de stock kopen om hun positie af te dekken, datgene wat de prijs gigantisch zou opdrijven, de short squeeze dus). Nog steeds is tussen de 102 en 140 procent van alle aandelen geshort.

Niet iedereen hoeft per se op de top te verkopen, als het maar hoger is dan nu is het toch prima. Zet een limiet order tussen de 420.69 en 1000 usd afhankelijk van hoeveel vertrouwen je in de thesis hebt en wacht gewoon af. Als alle shorters door te hoog oplopende prijzen moeten coveren zullen ze minstens 100%+ van alle aandelen moeten opkopen. Een enorm deel zit al vast bij institutionele beleggers voor index etfs bijvoorbeeld dus die verkopen niet. Dan blijft retail over als enige optie en zolang die niet verkopen tenzij met een belachelijke limiet order gaat de prijs vanzelf omhoog.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:51
Vastgoedbeleggen nu nog hip?

https://www.ad.nl/rotterd...nafhankelijk-br~a36d5d5e/

Ik zie dit soort dingen steeds vaak voorbij komen en vaak hangt er een berg cursussen aan vast om het je zogenaamd te leren. Dus als ik het goed begrijp nemen ze geen hypotheek bij een bank maar simpelweg private investeringen? Een bank gaat je niet zo snel een 2e hypotheek bieden toch, of tellen die huurinkomsten ook mee voor een 2e hypotheek?

Gelukkig dat dit soort types iets worden tegengehouden door de 8% overdrachtsbelasting... Dit soort mensen gaan dan op hun 30e teren op huurinkomsten (die veel te hoog zijn) terwijl de koopsector alleen maar verder onder druk komt. Bijkomend voeren deze mensen dus ook nul komma nul arbeid uit voor de maatschappij.. erg raar dat het blijkbaar zomaar kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_G
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-03 23:14
En hoeveel geld heb je er zelf in gestopt? Ik neem aan dat je all-in bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:45
Na een tijdje meelezen op dit forum graag jullie advies:

Ik ben al een tijd (+/- 2 jaar) aan het beleggen via deGiro in een aantal fondsen (Blackrock Technology fund, Blackrock New Energy fund) en een aantal (rond de 10) losse aandelen. Ik beleg voor de lange termijn, minimaal 10a15 jaar. De fondsen en aandelen hebben de afgelopen twee jaar erg goed gerendeerd. Nu kan deze snelle groei natuurlijk niet oneindig volhouden, met name de wereldwijde invloed van corona op de economie moet denk ik nog komen en wordt nu kunstmatig voor ons uitgeschoven.

Als je de volgende keuzes hebt, welke zou je nemen en waarom?
1. Aanhouden van huidige portfolio, hoog risico maar hoog rendement en de fondsen lopen goed.
2. Overstappen naar een stabieler fonds met meer (wereldwijde) dekking en lagere fondskosten via de ABN (bijv. NT World + NT EM + NT Small Caps zoals hier/reddit vaak wordt aanbevolen), alles in 1 keer.
3. Van deGiro overzetten naar spaarrekening en maandelijks inleggen in dit stabielere wereldwijde fonds (bijvoorbeeld over geheel 2021) om zo proberen wat risico te spreiden aangezien nu ook NT world op all-time high staat.
4. Half jaar/jaar de markt aankijken en hopelijk op een lager punt weer verder instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Daltons
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-03 15:02
Master_G schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:05:
[...]

En hoeveel geld heb je er zelf in gestopt? Ik neem aan dat je all-in bent?
Zodra de beurs morgen opengaat stop ik er zelf flink wat geld in ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
evleerdam schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:01:
[...]

Wat voor rente percentage, 2,5%?

Edit: je noemt 1,5% in je post, maar dat is voor ibkr pro, voor lite is het 2,5%..
https://www.interactivebr.../en/index.php?f=46782&p=m

ik heb ibkr pro.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 24-01-2021 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31
De_Daltons schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:27:
[...]

Zodra de beurs morgen opengaat stop ik er zelf flink wat geld in ja.
Ik heb 140 stuks. Gekocht met speelgeld om mee te kunnen lachen. Ik denk dat ik ze morgen verkoop. Inmiddels is het voor mij wel serieus geld geworden. Paper hands.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43

Ik heb dat verhaal ook gezien toen het aandeel nog op 15 stond. Het lijkt wel een grote pump en dump. Wees voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Dan Stark schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Ik heb dat verhaal ook gezien toen het aandeel nog op 15 stond. Het lijkt wel een grote pump en dump. Wees voorzichtig
Een short squeeze is ook een P&D met wat extra regels. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Santee schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:44:

Ik zie dit soort dingen steeds vaak voorbij komen en vaak hangt er een berg cursussen aan vast om het je zogenaamd te leren. Dus als ik het goed begrijp nemen ze geen hypotheek bij een bank maar simpelweg private investeringen? Een bank gaat je niet zo snel een 2e hypotheek bieden toch, of tellen die huurinkomsten ook mee voor een 2e hypotheek?

Gelukkig dat dit soort types iets worden tegengehouden door de 8% overdrachtsbelasting... Dit soort mensen gaan dan op hun 30e teren op huurinkomsten (die veel te hoog zijn) terwijl de koopsector alleen maar verder onder druk komt. Bijkomend voeren deze mensen dus ook nul komma nul arbeid uit voor de maatschappij.. erg raar dat het blijkbaar zomaar kan.
Doet mij denken aan het boek: Rich dad poor dad.

Een woning kopen en verhuren kan ook voor flinke problemen zorgen:

1. Als er woning brand ontstaat en de huurder een wietkwekerij was begonnen. Je krijgt dan niks vergoed.
2. Een huurder kan je er niet zo maar uit gooien. Als ik mij niet vergis ook niet als de huurder moeilijk doet over de betalingen, c.q. te laat of niet betaald.

Mij niet gezien om onroerendgoed te gaan kopen en te verhuren. Dit kost mij teveel geld. En als ik teveel geld in 1 asset heb zitten is dat te riskant.

Ik vindt de cursus van 20K erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
WizZie- schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Welke heb je gevonden?

Ik zie deze bij Degiro verschijnen: IE00BQ70R696, IE00BF0H7608, IE00BYXG2H39.
Hoe vind je die fondsen bij degiro? Ik had een lijst op internet gevonden met 12 etf fondsen met oa arkg. Ik ga zodra ik achter de pc zit verder op speurtocht, bedankt voor de input. :)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:18
Santee schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:44:

Jij en ik met onze aandelen voeren toch ook nul komma nul arbeid uit? Los daarvan zijn al die curssusen inderdaad allemaal troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:49
phantom09 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Doet mij denken aan het boek: Rich dad poor dad.

Een woning kopen en verhuren kan ook voor flinke problemen zorgen:

1. Als er woning brand ontstaat en de huurder een wietkwekerij was begonnen. Je krijgt dan niks vergoed.
2. Een huurder kan je er niet zo maar uit gooien. Als ik mij niet vergis ook niet als de huurder moeilijk doet over de betalingen, c.q. te laat of niet betaald.

Mij niet gezien om onroerendgoed te gaan kopen en te verhuren. Dit kost mij teveel geld. En als ik teveel geld in 1 asset heb zitten is dat te riskant.
Ik zie vaak mensen het ‘misschien starten ze een wietkwekerij!’ argument gebruiken. Typisch gevalletje risico management. Ligt natuurlijk compleet aan het huis, is het een klein appartementje in de grote stad of een eensgezinswoning in een kakdorp? Wie zijn de huurders? Etc...

Huurderbescherming is wel een dingetje, maar ook daar zijn afspraken over te maken. Vriend van mij had een dergelijke situatie, huurder moest er al twee maanden uit en betaalde te weinig, vervolgens heeft die vriend beslag op het loon van de huurder laten leggen en na een week waren ze weg. Nu heb ik van dat laatste weinig juridische kennis, maar er moet altijd wel iets mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
vipers120 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:20:
Na een tijdje meelezen op dit forum graag jullie advies:

Ik ben al een tijd (+/- 2 jaar) aan het beleggen via deGiro in een aantal fondsen (Blackrock Technology fund, Blackrock New Energy fund) en een aantal (rond de 10) losse aandelen. Ik beleg voor de lange termijn, minimaal 10a15 jaar. De fondsen en aandelen hebben de afgelopen twee jaar erg goed gerendeerd. Nu kan deze snelle groei natuurlijk niet oneindig volhouden, met name de wereldwijde invloed van corona op de economie moet denk ik nog komen en wordt nu kunstmatig voor ons uitgeschoven.

Als je de volgende keuzes hebt, welke zou je nemen en waarom?
1. Aanhouden van huidige portfolio, hoog risico maar hoog rendement en de fondsen lopen goed.
2. Overstappen naar een stabieler fonds met meer (wereldwijde) dekking en lagere fondskosten via de ABN (bijv. NT World + NT EM + NT Small Caps zoals hier/reddit vaak wordt aanbevolen), alles in 1 keer.
3. Van deGiro overzetten naar spaarrekening en maandelijks inleggen in dit stabielere wereldwijde fonds (bijvoorbeeld over geheel 2021) om zo proberen wat risico te spreiden aangezien nu ook NT world op all-time high staat.
4. Half jaar/jaar de markt aankijken en hopelijk op een lager punt weer verder instappen.
Je geeft niet aan welke 10 aandelen je hebt. Daarnaast geef je ook niet aan wat de waarde is van elke onderdeel of desnoods de percentages. Het zou zomaar kunnen zijn dat je blackrock investeringen 90% van je portfolio is, of misschien 50% of misschien 10%?
Hierdoor is het lastig een antwoord te geven.

Uitstappen vindt ik een slecht idee, je gaat dan gokken dat de markt nu hoog staat en straks lager.
Ik zelf koop alleen maar en verkoop niks. Hooguit herbalanceer ik wat, maar dat is slechts een zeer klein gedeelte van mijn portfolio en komt niet vaak voor.

Als je vindt dat je porfolio minder risicovol moet worden, zou ik alle volgende aankopen doen door minder risicvolle producten te kopen. Je huidige portfolio verkopen is jammer, kost je onnodig geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Orangelights23 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Ik zie vaak mensen het ‘misschien starten ze een wietkwekerij!’ argument gebruiken. Typisch gevalletje risico management. Ligt natuurlijk compleet aan het huis, is het een klein appartementje in de grote stad of een eensgezinswoning in een kakdorp? Wie zijn de huurders? Etc...

Huurderbescherming is wel een dingetje, maar ook daar zijn afspraken over te maken. Vriend van mij had een dergelijke situatie, huurder moest er al twee maanden uit en betaalde te weinig, vervolgens heeft die vriend beslag op het loon van de huurder laten leggen en na een week waren ze weg. Nu heb ik van dat laatste weinig juridische kennis, maar er moet altijd wel iets mogelijk zijn.
Als het kopen van ontroerendgoed zo goed rendeerd, dan waren proffesionele partijen hier allang volop ingesprongen en was hier veel vraag naar.

Hier wat meer info:

https://eenvandaag.avrotr...wekerij-heeft-in-je-pand/

Kans dat je huis afbrand en de huurder een wietkwekerij in heeft is waarschijnlijk zeer klein.
Hoe dan ook, ik ga geen huis kopen en het verhuren zoals eerder vermeld.
Ook al gaat het allemaal goed, 1 ding is zekers:

Een huis kopen en verhuren kost veel meer werk dan beleggen in aandelen/ETF's.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 24-01-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 13:51
x

[ Voor 119% gewijzigd door Icingdeath op 24-01-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
klaasvaak1853 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Jij en ik met onze aandelen voeren toch ook nul komma nul arbeid uit? Los daarvan zijn al die curssusen inderdaad allemaal troep.
Maar als je genoeg passief inkomen uit aandelen haalt om financieel onafhankelijk te zijn dan heb je daar zelf ook veel kapitaal (uit arbeid) ingestoken en buit je daar geen andere mensen voor uit met te hoge huren. Beetje appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Santee schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Maar als je genoeg passief inkomen uit aandelen haalt om financieel onafhankelijk te zijn dan heb je daar zelf ook veel kapitaal (uit arbeid) ingestoken en buit je daar geen andere mensen voor uit met te hoge huren. Beetje appels met peren vergelijken.
En daar leg je ook meteen de vinger op de zere plek. De huren zijn hoog omdat er relatief weinig huizen zijn terwijl er veel vraag is. Stel dat je die huizen als langetermijnbelegging koopt, kun je er dan vanuit gaan dat die schaarste op de woningmarkt in stand blijft? Zeker als je vooral in Nederlands vastgoed belegt lijkt me dat een risico. Weinig spreiding, en je haalt je allerlei extra moeilijkheden op de hals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Santee schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Ook met aandelen kan je mensen uitbuiten. Bij Interactive Brokers kan je waarden aangeven voor bedrijven waar je rekening mee wilt houden. Hoe ze omgaan met het milieu, mensen, etc.
Ik kan mij iets herinneren dat in het verleden mensen bij FOXCON geregelt zelfmoord pleegden vanwege o.a. de hoge werkdruk. Maar zo zijn er vast nog wel andere bedrijven waar wat niet goed mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:53:
[...]

En daar leg je ook meteen de vinger op de zere plek. De huren zijn hoog omdat er relatief weinig huizen zijn terwijl er veel vraag is. Stel dat je die huizen als langetermijnbelegging koopt, kun je er dan vanuit gaan dat die schaarste op de woningmarkt in stand blijft? Zeker als je vooral in Nederlands vastgoed belegt lijkt me dat een risico. Weinig spreiding, en je haalt je allerlei extra moeilijkheden op de hals.
Tsja wie zal het zeggen. Er mag minder gebouwd worden i.v.m. o.a. de stikstof norm.
Daarnaast zijn er zijn er steeds meer alleenstaanden in Nederland:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...enstaanden-erbij-tot-2030

Kortom ik gok erop dat de huizenmarkt gespannen zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
phantom09 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Ook met aandelen kan je mensen uitbuiten. Bij Interactive Brokers kan je waarden aangeven voor bedrijven waar je rekening mee wilt houden. Hoe ze omgaan met het milieu, mensen, etc.
Ik kan mij iets herinneren dat in het verleden mensen bij FOXCON geregelt zelfmoord pleegden vanwege o.a. de hoge werkdruk. Maar zo zijn er vast nog wel andere bedrijven waar wat niet goed mee is.
Touché. Dan heb je natuurlijk wel groenfondsen waar er veel meer rekening met mens en dier wordt gehouden, maar die hebben uiteraard weer minder rendement. Ik vraag mij overigens af hoe dat werkt via een crowdfunding om een huis te kopen. Als je met 20 man 1 huis koopt en rendement krijgt via verhuur, dan kan je vrij lastig beslissingen maken over je investering lijkt mij. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Santee schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:08:
[...]

Touché. Dan heb je natuurlijk wel groenfondsen waar er veel meer rekening met mens en dier wordt gehouden, maar die hebben uiteraard weer minder rendement. Ik vraag mij overigens af hoe dat werkt via een crowdfunding om een huis te kopen. Als je met 20 man 1 huis koopt en rendement krijgt via verhuur, dan kan je vrij lastig beslissingen maken over je investering lijkt mij. :X
Bij crowdfunding van vastgoed is er 1 eigenaar en 19 mensen die die persoon geld lenen. De eigenaar neemt de beslissingen. De 19 hebben niks te zeggen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02
phantom09 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Je kan ook je "eigen ETF" maken :https://etfdb.com/factsheets/ARKG/
Neem aandelen van deze top 10 en je hebt 43% van deze ETF. Heb je nog lagere kosten op termijn ook.
Mmm, de helft valt af bij degiro zie ik en de overige hebben bijna allemaal 10% gedaan in een maand tijd, maar ik ben in enkele uren weer wat wijzer geworden maar het valt allemaal niet om uit te zoeken en in te lezen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:53:
[...]

De gemiddelde huren zijn eigenlijk niet zo hoog, een particuliere belegger neemt tegenwoordig genoegen een netto yield van circa 2%.
Dat is exclusief waardewijzigingen van het vastgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Santee schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Een short squeeze is ook een P&D met wat extra regels. :+
Toch als je nu instapt ben je waarschijnlijk dichter bij de dump dan de pump.

Is ook wel toevallig dat het aandeel op vrijdag zoveel is gestegen. Vrijdag is de dag dat opties verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josdesigaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-01-2021
Dan Stark schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:58:
[...]

Toch als je nu instapt ben je waarschijnlijk dichter bij de dump dan de pump.

Is ook wel toevallig dat het aandeel op vrijdag zoveel is gestegen. Vrijdag is de dag dat opties verlopen.
De short squeeze pump moet nog komen ...

De reden dat het aandeel vrijdag zo fel is gestegen omdat, elke OTM (60$ hoogste) Call van 22/1 op vrijdag ITM is geworden en daarom heeft de market maker (om zijn positie te waarborgen) alle nodige aandelen moeten kopen indien mensen de optie uitvoeren... Waardoor het aandeel van 60 naar 75 ging in 15min?

Nog geen enkele shorter(non-retail) heeft zijn positie gecoverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:56
josdesigaar schreef op maandag 25 januari 2021 @ 01:02:
[...]

De short squeeze pump moet nog komen ...

De reden dat het aandeel vrijdag zo fel is gestegen omdat, elke OTM (60$ hoogste) Call van 22/1 op vrijdag ITM is geworden en daarom heeft de market maker (om zijn positie te waarborgen) alle nodige aandelen moeten kopen indien mensen de optie uitvoeren... Waardoor het aandeel van 60 naar 75 ging in 15min?

Nog geen enkele shorter(non-retail) heeft zijn positie gecoverd.
Jos, je moet niet te snel alles geloven wat je leest. Je kan/kon ook calls met een strike van 100 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josdesigaar
xminator schreef op maandag 25 januari 2021 @ 01:27:
[...]

Jos, je moet niet te snel alles geloven wat je leest. Je kan/kon ook calls met een strike van 100 kopen.
Die van 100$ zijn pas vanaf vandaag (Maandag) beschikbaar, het hoogste wat 22/1 mogelijk was was 60$ (30-60% omhoog van ofwel de close of de high van de dag), vanaf vandaag is 115$ strike al mogelijk.

Misschien heb ik die van 100$ niet gezien van 22/1, wat zou wel een serieuze dikke yolo geweest zijn.

Maar het is wel door de calls met strike 60$ , waardoor de prijs zo hoog is gegaan. Je kan op NYSE bekijken de meest verhandelde optie op de beurs vrijdag was gamestop. bron

Voor 50 miljoen aan opties, 2de plaats 11 miljoen
1.5 miljoen call opties qua volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:49
phantom09 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Als het kopen van ontroerendgoed zo goed rendeerd, dan waren proffesionele partijen hier allang volop ingesprongen en was hier veel vraag naar.

Hier wat meer info:

Kans dat je huis afbrand en de huurder een wietkwekerij in heeft is waarschijnlijk zeer klein.

Natuurlijk is het interessant om op huizen te richten. Meestal wordt vergeten dat naast de maandelijkse inkomsten, huizen ook meer waard kunnen worden. Dat maakt die paar K die je per jaar aan onderhoud moet uitgeven helemaal in het niets vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
corsat schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:04:
[...]

Hoe vind je die fondsen bij degiro? Ik had een lijst op internet gevonden met 12 etf fondsen met oa arkg. Ik ga zodra ik achter de pc zit verder op speurtocht, bedankt voor de input. :)
Mja je kan niet alles aankopen in Europa, ARKG is daar 1 van. Ik gebruik meestal Justetf voor ETF's. In jouw geval zocht ik op "bio". Link

Let wel; die ISIN's die ik noemde waren maar wat random voorbeelden, heb er zelf geen onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Iemand enig idee wat ik fout doe?
Ik wil nieuwe kernselectie ETF'S kopen bij DeGiro. (IWDA / VWRL) - maar ik moet kosten betalen van 2,04.

Dit is pas mijn eerste kernselectie die ik in januari zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 01:14
seadogg schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:33:
Ik wil nieuwe kernselectie ETF'S kopen bij DeGiro. (IWDA / VWRL) - maar ik moet kosten betalen van 2,04.

Geen andere transacties gedaan op deze ISIN's (i.e. verkoop?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
msteggink schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:34:
[...]

Geen andere transacties gedaan op deze ISIN's (i.e. verkoop?)
Nee dat is het vreemde. Ik heb wel een X aantal aandelen gekocht, maar dan praten we over shell / klm en GME. dus dat lijkt het niet te zijn.

heb me al een keer af/aan-gemeld, maar dit lijkt ook niet te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
seadogg schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:33:

Koop je wel op EAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfhackah
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-09-2022
LU2023678282 kan de moeite waard zijn als jullie richting arkg willen

Lyxor MSCI Disruptive Technology ESG Filtered (DR) UCITS ETF - Acc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Yes.
heb even via een andere device mezelf aangemeld en zie nu onderstaand staan:
Deze ETF maakt deel uit van onze "Trackers kernselectie", echter worden er voor deze order reguliere transactiekosten gerekend omdat de order niet aan de voorwaarden voldoet. Deze order kan resulteren in een tegengestelde transactie in hetzelfde product binnen dezelfde kalendermaand en/of de totale orderwaarde kan lager zijn dan 1000 EUR (of USD)
Ik koop op het moment inderdaad geen 1000 EUR aan deze ETF, maar ik heb dit nog nooit gehad :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan moet je deze ETF al eerder hebben gehandeld deze maand.

Transacties in de kernselectie zijn gratis, tenzij:
- de vorige transactie in dit effect deze maand niet gratis was
- de richting (koop/verkoop) van de vorige transactie in dit effect deze maand niet gelijk is aan deze transactie
- deze transactie kleiner is dan 1000 EUR en het niet de eerste transactie in dit effect deze maand is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
fatje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:08:
Ongelooflijk wat er momenteel met al die SPACS gebeurd. Vooral de SPACS die willen fuseren met Fintech, EV, en tech company's worden enorm gehyped en omhooggepopt. Afgelopen 6 maanden zijn mijn beste 6 maanden ooit op de beurs.

Ik zit momenteel ook in CCIV, als ze echt gaan fuseren met Lucid dan kan je de 100$ wel verwachten. Alleen het gerucht al zorgde voor +60% (binnen 3 dagen).
Gekke dingen op de beurs in Berlijn: https://finance.yahoo.com/quote/CH20.BE/
Zeer laag volume wel (100K), is natuurlijk maar een kleine beurs. Maar god, als dit doortrekt naar de premarket voor de NYSE dan wordt het smullen. €31=$38 = +70% tov market close op vrijdag. Eerst maar eens afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Wat is het toch makkelijk om geld te verdienen tegenwoordig. Vroeger moest je nog uren en uren researchen (saai!) en geduld hebben. Tegenwoordig kan je gewoon reddit posts lezen en long TSLA gaan, want alle institutionals moeten kopen vanwege S&P opname. Of je gaat long GME, want diezelfde domme institutionals zijn veel te veel short gegaan. Het heeft wel iets weg van een gratis lunch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 21:37

tomtom901

Moderator General Chat
Longcat schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:45:
Wat is het toch makkelijk om geld te verdienen tegenwoordig. Vroeger moest je nog uren en uren researchen (saai!) en geduld hebben. Tegenwoordig kan je gewoon reddit posts lezen en long TSLA gaan, want alle institutionals moeten kopen vanwege S&P opname. Of je gaat long GME, want diezelfde domme institutionals zijn veel te veel short gegaan. Het heeft wel iets weg van een gratis lunch!
GME pre market alweer +25% 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou, ik heb maar wat long popcorn toegevoegd aan mijn portfolio. GME zelf komt er bij mij absoluut niet in. :P

Grappig. Zelfs als je weet dat dit niet houdbaar is kan je er niets zinnigs mee doen. Een straddle ziet er niet eens interessant uit. Break-even onder $38.60 of boven $81.40 (bij strike 60 en expiration deze vrijdag, alles op basis van prijzen bij close) en ik zie nog wel gebeuren dat de koers daar tussenin eindigt.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 25-01-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Afgelopen weken op de gok Palantir, Norwegian Air Shuttle, Gevo en Ageagle Aerial Systems gekocht. De meesten hebben een lichte stijging maar AAS is mooi verdubbeld in die periode. Goed gokje geweest, had ik maar meer gekocht :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Sfhackah schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:48:
LU2023678282 kan de moeite waard zijn als jullie richting arkg willen

Lyxor MSCI Disruptive Technology ESG Filtered (DR) UCITS ETF - Acc
Ja, die is interessant. Verder ben ik nog vele andere trend ETF's tegengekomen, o.a. blockchain, healthcare, cannabis, AI, e-sports, cyber security, schone energie, water, EV, batterijen, cloud. Je kan leuke lijstjes maken. Velen hiervan hebben het natuurlijk al erg goed gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 25-01-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Santee schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Gekke dingen op de beurs in Berlijn: https://finance.yahoo.com/quote/CH20.BE/
Zeer laag volume wel (100K), is natuurlijk maar een kleine beurs. Maar god, als dit doortrekt naar de premarket voor de NYSE dan wordt het smullen. €31=$38 = +70% tov market close op vrijdag. Eerst maar eens afwachten.
Geen 70% maar wel al 40%. Geen nieuws?

CCIV heb ik nog een paar keer naar gekeken, maar toch maar vanaf gebleven. Als het gerucht niet klopt staat ie ook zo weer op 12$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Dan Stark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Geen 70% maar wel al 40%. Geen nieuws?

CCIV heb ik nog een paar keer naar gekeken, maar toch maar vanaf gebleven. Als het gerucht niet klopt staat ie ook zo weer op 12$
Ja dit laat zien hoe weinig een beurs met zo weinig volume betekent. De koers daar ging van €32,50 naar €25 door waarschijnlijk 1 grotere sell order (en terecht, premarket in NYSE is nu $30, waarom zou je dan €32,50 betalen). Premarket NYSE momenteel +40% premarket. We zullen zien. Ik verwacht veel actie rond 10AM Eastern time (16:00 NL tijd), er is praat dat 1 van de hoge piefjes van de Arabische geldschieters van Lucid Motors dan een aankondiging gaat doen (op de FII Institute Event). Er is een soort hoop dat de merger dan wordt aangekondigd. Ik geloof er niks van, want volgens mij moet Lucid die aankondiging doen en niet de grootste aandeelhouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:55
tomtom901 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:03:
[...]

GME pre market alweer +25% 8)7
Inmiddels 75%, gaat nergens over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Sjurm schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Inmiddels 75%, gaat nergens over
Als de short squeeze echt succesvol wordt zit je naar $500+ te kijken, no joke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:02
phantom09 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Hier wat meer info:

Ik bezit wat vastgoed, naast b2b (winkelpand) ook appartementen. Men heeft altijd een negatief beeld van beleggers in vastgoed maar er is gewoon vraag naar huur woningen, zowel kleine appartementen tot grote villa's. Beleggen in vastgoed zorgt uiteraard voor verantwoordelijkheid als verhuurder mbt onderhoud maar daar krijg je de maandelijkse huur voor terug. Echter is de huurder in Nederland erg beschermd en zitten veel lange huurders op lage maandlasten, voor prijzen waarvoor ze nu echt niets meer zouden kunnen huren in de huidige markt. Er is een te kort aan woningen, dat zorgt dat de koop prijzen omhoog gaan maar ook de huur prijzen. Voordeel is van vastgoed dat ik er naar toe kan rijden en zeggen 'dat is van mij'. In een ETF staat het alleen als een getal op mijn beleggings rekening. Als de boel in elkaar klapt, houd ik altijd die bakstenen. Er komt geen ruimte meer bij in Nederland, grond is dus schaars. Ook komen er niet minder inwoners maar zal de bevolking alleen maar groeien. Dus in die zien is (voor de lange termijn) vastgoed zeker geen verkeerde investering naar mijn idee. Ik doe het lokaal, daar weet ik wat goede locaties zijn en welke niet, daarnaast zorgt het ervoor dat ik ook een klusjes man uit de buurt goed ken etc.

[ Voor 0% gewijzigd door ChiLLeR op 25-01-2021 11:41 . Reden: typo's ]

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Santee schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Als de short squeeze echt succesvol wordt zit je naar $500+ te kijken, no joke.
Die gast van Citron zal toch wel een taaie week hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier vanochtend ook maar op GME trein gesprongen met een klein bedrag. Ik wilde toch al gaan experimenteren met stop-loss orders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 11:01
Deveon schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:19:
Hier vanochtend ook maar op GME trein gesprongen met een klein bedrag. Ik wilde toch al gaan experimenteren met stop-loss orders.
Same here. Op welke beurs heb je het gekocht?

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 11:20
Deveon schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:19:
Ik doe dat elke keer weer niet en vervolgens heb ik er spijt van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Dat noemt men fomo. In december was het aandeel onder de 30, en in enkele dagen verdubbeld. Als je toen was ingestapt met de sensatie van toen, was het meer juist geweest dan wanneer je nu zou instappen (lijkt mij). Het aandeel is al ruim naar boven gegaan, hoever gaat hij nog verder?

Maar aan de andere kant ontken ik niet de kracht van wsb, want heb meer rare dingen gezien. Het zou mij niet verbazen als binnen een paar weken het tot $1000 zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fasterinside schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Same here. Op welke beurs heb je het gekocht?
NYSE
Eens, maar als ik mijn inleg verlies lig ik daar niet wakker van hoor. Soms is het gewoon leuk om er een deel van uit te maken.

Mijn account bij Trading212 heb ik trouwens inmiddels opgeheven. Ik merk te vaak dat er restricties zijn op welke aandelen je wanneer kan kopen en IB is daar veel ruimer in. Zeker met dit soort sensatie aandelen is timing alles en dat was juist waar ik het voor aanhield.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 25-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:28
Qunix schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:28:
Dat noemt men fomo. In december was het aandeel onder de 30, en in enkele dagen verdubbeld. Als je toen was ingestapt met de sensatie van toen, was het meer juist geweest dan wanneer je nu zou instappen (lijkt mij). Het aandeel is al ruim naar boven gegaan, hoever gaat hij nog verder?

Maar aan de andere kant ontken ik niet de kracht van wsb, want heb meer rare dingen gezien. Het zou mij niet verbazen als binnen een paar weken het tot $1000 zal gaan.
De GME train begon al in de zomer vorig jaar, echter was de hype toen minimaal. Sinds december is het echt absurd snel gegaan. Analysten zeggen nu zelfs dat je moet holden en een enkele zegt zelfs kopen. Fomo is hoog met GME, maar erg gevaarlijk. Kunnen ze het aandeel deze week pushen naar 300+? Ja, dat is vaker gebeurt en daar staat niemand van te kijken. Tot hoelang duurt deze hype? Ik wou dat ik het wist.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:22
Denk dat de Blackberry trein nu beter is om in te stappen, GME trein is al zo lang onderweg dat hij bijna op de eindbestemming is denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:55
SgtElPotato schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:44:
[...]

De GME train begon al in de zomer vorig jaar, echter was de hype toen minimaal. Sinds december is het echt absurd snel gegaan. Analysten zeggen nu zelfs dat je moet holden en een enkele zegt zelfs kopen. Fomo is hoog met GME, maar erg gevaarlijk. Kunnen ze het aandeel deze week pushen naar 300+? Ja, dat is vaker gebeurt en daar staat niemand van te kijken. Tot hoelang duurt deze hype? Ik wou dat ik het wist.
Die user Deepfuckingvalue (YT) zat er vorig jaar zomer 2019 in voor 50k en zit nu op 11 mil+ 8)

Ik ben benieuwd hoe het loopt deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Sjurm schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Die user Deepfuckingvalue (YT) zat er vorig jaar zomer in voor 50k en zit nu op 11 mil+ 8)

Moet je nagaan als GME 300+ is EoW.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Sjurm schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Die user Deepfuckingvalue (YT) zat er vorig jaar zomer in voor 50k en zit nu op 11 mil+ 8)

Zomer 2019 is niet vorig jaar ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

noslen schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:27:
[...]

Ik doe dat elke keer weer niet en vervolgens heb ik er spijt van :D
Vervolgens doe je het wel en heb je er ook spijt van :D

Instappen is één ding, op het juiste moment uitstappen is evengoed lastig. Achteraf zie je alles, daarvoor niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

veertje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:48:
Denk dat de Blackberry trein nu beter is om in te stappen, GME trein is al zo lang onderweg dat hij bijna op de eindbestemming is denk ik.
Is Blackberry nu ook een WSB casino stock geworden? Ik heb een positie in BB maar die dateert van april 2019. Een van de minder presterende aandelen in mijn portfolio... tot deze maand :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Zr40 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Is Blackberry nu ook een WSB hype stock geworden? Ik heb een positie in BB maar die dateert van april 2019. Een van de minder presterende aandelen in mijn portfolio... tot deze maand :X
Zeker 8)7 :X

https://www.reddit.com/r/...ay_boyz_remember_diamond/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Volgens mij gaat WSB een beetje RobinHood achterna. Vooral omdat media aandacht beginnen te schenken aan posts vanuit WSB, waardoor steeds meer users (en dus meer kopers/activiteit) op dezelfde paar stocks (TSLA/BB/GME/Palantir) massaal inzetten. Self-fulfilling prophecy.

Begint imo aardig op Delusion te lijken, wanneer grote kranten en uitgevers gaan posten dat ze een reddit forum genaamd WallStreetBets vol anonieme schreeuwers als oorzaak vinden voor >50% schommelingen van enkele individuele koersen.

GME ondertussen al richting $100, met een >50% pre-market move. Lijkt erop dat ze de shortsqueeze nog gaan winnen ook. Als ze dan met die miljoenen (serieus, weten we al welk bedrijf er short zat, das zo langzaam aan een shortje waard?) op een volgende stock duiken kunnen ze het nog gaan herhalen ook.

Dubbele ironie: weet je nog wie in GME zit? Voordat we er uberhaupt een blik op werpten? Onze lieve skerestudent blogster met GAK 17... Helaas voor haar was het maar 300 ofzo, toch zal die er een leuke meevaller aan hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 25-01-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lijkt sterk op markt manipulatie op enorme schaal, elkaar ophitsen enkel om je eigen winst te vergroten. Het is overduidelijk dat er geen toekomst in GME zit en toch stijgt de koers met duizenden procenten, te idioot voor woorden. En uiteindelijk maakt een kleine groep hier enorme winsten terwijl een andere groep enorm veel geld gaat verliezen, net een casino.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-06 13:14
Xanaroth schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:05:
Volgens mij gaat WSB een beetje RobinHood achterna. Vooral omdat media aandacht beginnen te schenken aan posts vanuit WSB, waardoor steeds meer users (en dus meer kopers/activiteit) op dezelfde paar stocks (TSLA/BB/GME/Palantir) massaal inzetten. Self-fulfilling prophecy.

Begint imo aardig op Delusion te lijken, wanneer grote kranten en uitgevers gaan posten dat ze een reddit forum genaamd WallStreetBets vol anonieme schreeuwers als oorzaak vinden voor >50% schommelingen van enkele individuele koersen.

GME ondertussen al richting $100, met een >50% pre-market move. Lijkt erop dat ze de shortsqueeze nog gaan winnen ook. Als ze dan met die miljoenen (serieus, weten we al welk bedrijf er short zat, das zo langzaam aan een shortje waard?) op een volgende stock duiken kunnen ze het nog gaan herhalen ook.

Dubbele ironie: weet je nog wie in GME zit? Voordat we er uberhaupt een blik op werpten? Onze lieve skerestudent blogster met GAK 17... Helaas voor haar was het maar 300 ofzo, toch zal die er een leuke meevaller aan hebben.
300 euro wel te verstaan, niet 300 stuks :P Eerder 18 stuks ofzo. Alsnog mooi meegenomen als ze ze nu nog heeft @ 80 euro per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
In voorbeurs met zo'n grote stijging instappen is wel risico. Voor hetzelfde geldt gaat ie weer hard naar beneden als de markt open gaat.

Overigens zag ik een paar week geleden AMC voorbij komen als de volgende GME. Zie dat ie inmiddels ook al bijna verdubbeld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Tsurany schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:19:
Het lijkt sterk op markt manipulatie op enorme schaal, elkaar ophitsen enkel om je eigen winst te vergroten. Het is overduidelijk dat er geen toekomst in GME zit en toch stijgt de koers met duizenden procenten, te idioot voor woorden. En uiteindelijk maakt een kleine groep hier enorme winsten terwijl een andere groep enorm veel geld gaat verliezen, net een casino.
Deels! Ze hebben deal gesloten met MSFT, waardoor ze voor alle online xbox inkomsten (wanneer de xbox in hun keten verkocht is) een aandeel krijgen. Dus een aandeel in alle games (online)game aankopen, je maandelijkse xbox abbo, etc.. Afhankelijk van het onderhandelde % en aantal xbox verkopen, kan dat prima een $20-40 koers als gevolg hebben.
1x effort in een xbox verkopen en dan 3-5 jaar lang non-stop geld ontvangen is best een boeiende case.

Daarna kwam de hebberigheid en shortsqueeze erover heen, maar grote groep zal best serieus winst maken op die deal tegenover de originele $7 koers.

Het echte wachten is op de kwartaalcijfers of ander officieel bericht dat duidelijk maakt hoeveel 'gratis' geld ze maandelijks krijgen hierdoor. Dan kan de hele zooi alsnog echt ontploffen (shorters geven het echt op), of kansloos imploderen en leeglopen.

Verwacht zelf trouwens het laatste, aangezien onderdeel van de deal is dat ze massaal MSFT software gaan gebruiken. Met aanzienlijke vergoeding 'in natura' blijft er al direct weinig over aan pure winst.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanaroth op 25-01-2021 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Xanaroth schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Deels! Ze hebben deal gesloten met MSFT, waardoor ze voor alle online xbox inkomsten (wanneer de xbox in hun keten verkocht is) een aandeel krijgen. Dus een aandeel in alle games (online)game aankopen, je maandelijkse xbox abbo, etc.. Afhankelijk van het onderhandelde % en aantal xbox verkopen, kan dat prima een $20-40 koers als gevolg hebben.
1x effort in een xbox verkopen en dan 3-5 jaar lang non-stop geld ontvangen is best een boeiende case.

Daarna kwam de hebberigheid en shortsqueeze erover heen, maar grote groep zal best serieus winst maken op die deal tegenover de originele $7 koers.

Het echte wachten is op de kwartaalcijfers of ander officieel bericht dat duidelijk maakt hoeveel 'gratis' geld ze maandelijks krijgen hierdoor. Dan kan de hele zooi alsnog echt ontploffen (shorters geven het echt op), of kansloos imploderen en leeglopen.

Verwacht zelf trouwens het laatste, aangezien onderdeel van de deal is dat ze massaal MSFT software gaan gebruiken. Met aanzienlijke vergoeding 'in natura' blijft er al direct weinig over aan pure winst.
De vraag is of je duizenden winkels in leven kan houden enkel door winst vanuit het verkopen van een console en de winst die uit die deal komt. Een groot deel van de huidige winst die GameStop maakt komt uit het verkopen van tweedehands games, iets dat met het leveren van consoles zonder discs enorm zal afnemen. Ontzettend veel consoles zijn download-only en ik vermoed dat een groot aantal consoles met diskdrive enkel verkocht worden omdat er een wereldwijd tekort aan consoles is.
Combineer dat met nog altijd stijgende internetsnelheden en de vraag is wat GameStop nog gaat verkopen naast de consoles, waarom zou je games bij GameStop verkopen als je ze als online download kan krijgen en voor de release kan preloaden?

Dit is voornamelijk WSB die de koers enorm opdrijft, er zijn meer opties uitstaande dan dat er aandelen beschikbaar zijn. Dit gaat hard crashen en een aantal lopen dan met flinke winst weg terwijl de rest achter blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door Tsurany op 25-01-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josdesigaar
Tsurany schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:34:
[...]

De vraag is of je duizenden winkels in leven kan houden enkel door winst vanuit het verkopen van een console en de winst die uit die deal komt. Een groot deel van de huidige winst die GameStop maakt komt uit het verkopen van tweedehands games, iets dat met het leveren van consoles zonder discs enorm zal afnemen. Ontzettend veel consoles zijn download-only en ik vermoed dat een groot aantal consoles met diskdrive enkel verkocht worden omdat er een wereldwijd tekort aan consoles is.
Combineer dat met nog altijd stijgende internetsnelheden en de vraag is wat GameStop nog gaat verkopen naast de consoles, waarom zou je games bij GameStop verkopen als je ze als online download kan krijgen en voor de release kan preloaden?

Dit is voornamelijk WSB die de koers enorm opdrijft, er zijn meer opties uitstaande dan dat er aandelen beschikbaar zijn. Dit gaat hard crashen en een aantal lopen dan met flinke winst weg terwijl de rest achter blijft.
Als je denkt dat enkel wsb zo'n prijs kan opdrijven ben je naïef. Die kerel met zijn 53k erin (nu 11 miljoen) heeft het gezien en zijt maar zeker dat grotere fondsen nu op de kar springen ... Is gewoon een sneeuwbal effect ... WSB zal wel invloed hebben maar zoveel nu weer niet ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
josdesigaar schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Als je denkt dat enkel wsb zo'n prijs kan opdrijven ben je naïef. Die kerel met zijn 53k erin (nu 11 miljoen) heeft het gezien en zijt maar zeker dat grotere fondsen nu op de kar springen ... Is gewoon een sneeuwbal effect ... WSB zal wel invloed hebben maar zoveel nu weer niet ....
WSB heeft niet genoeg 'manpower' om iets als GME of TSLA te pompen. Dat is gewoon niet mogelijk. Genoeg kleinere bedrijven die wel door WSB gepompt zijn en ook de reden dat WSB meerdere keren op slot is gegaan voor een onderzoek door de SEC.

Wat (voor mij) vaak werkt als ik echt FOMO heb, dan koop ik gewoon één of twee aandelen. Heb ik in ieder geval iets. Als het dan daalt na mijn inkoop dan lach ik en wordt de FOMO ook minder :)

[ Voor 13% gewijzigd door SgtElPotato op 25-01-2021 13:08 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 15:36
Dan Stark schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:23:
In voorbeurs met zo'n grote stijging instappen is wel risico. Voor hetzelfde geldt gaat ie weer hard naar beneden als de markt open gaat.

Overigens zag ik een paar week geleden AMC voorbij komen als de volgende GME. Zie dat ie inmiddels ook al bijna verdubbeld is.
AMC heeft een paar geldschieters gevonden dus die stijging is wel op iets gebaseerd. :)
SgtElPotato schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:01:
[...]

WSB heeft niet genoeg 'manpower' om iets als GME of TSLA te pompen. Dat is gewoon niet mogelijk. Genoeg kleinere bedrijven die wel door WSB gepompt zijn en ook de reden dat WSB meerdere keren op slot is gegaan voor een onderzoek door de SEC.
nou, weet niet. WSB heeft 2.1 miljoen leden. Als iedereeen veel OTM calls koopt, kun je toch wel wat in beweging krijgen zou je zeggen.

[ Voor 35% gewijzigd door DJTimo op 25-01-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:12
Ik wil zelf graag iets meer spreiden in mijn portefeuille, specifiek wil ik graag wat focus leggen op grondstoffen. Ik heb zelf het vermoeden dat met alle investeringspakketten en het achterstallige onderhoud aan infrastructuur in de EU en nu ook de VS er potentie is. Deze gedachte had ik al wat langer maar ik zie het nu ook doorsijpelen in nieuwsberichten.

Nu heb ik zelf natuurlijk al wat rondgekeken naar een goede positionering maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Op het moment heb ik 'LU0419741177' op het oog al zit daar relatief gezien nog best wel een flink stuk in de olie. Ik zou liever iets meer inzoomen op platinum, nikkel, koper, ijzer, zilver, palladium. Hebben jullie nog een interessantere optie in gedachten hiervoor? (Broker is degiro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
DJTimo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:12:
[...]

AMC heeft een paar geldschieters gevonden dus die stijging is wel op iets gebaseerd. :)
[...]
nou, weet niet. WSB heeft 2.1 miljoen leden. Als iedereeen veel OTM calls koopt, kun je toch wel wat in beweging krijgen zou je zeggen.
Ik doelde op de short interest in mijn vergelijking met GME. Blijkbaar is het nu hip om in te zetten op aandelen met een hoge short interest. AMC staat daarin op #3 (GME op #1).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:49
Ik ben al jaren met aandelen bezig, zowel fondsen als losse aandelen. Nu heb ik eerder deze maand voor het eerst enkele call opties gekocht omdat ik anticipeer op een stijging. Het gaat hier om een US aandeel en ik heb aangekocht via Binck. Expiratiedatum is 19Feb2021.

Toen ik betreffende optie kocht was deze $0,46. Het aandeel stond op ongeveer $6 en ik heb calls gekocht met een strike price van $7. Er is vandaag voorbeurs positief nieuws te melden en het ziet er naar uit dat het aandeel vandaag ITM gaat komen. Mijn verwachting is dat het zelfs de komende week zou kunnen doorstijgen naar een prijs tussen $8-10.

Ik lees bij Binck dat als ik niks zou doen en het aandeel is nog steeds ITM bij expiratie, dat zij het op de volgende werkdag verkopen en 25% commissie inhouden. Dat is dus een no-go.

Verder kan ik ervoor kiezen om mijn optie te verhandelen of te exercisen. Nu begrijp ik dat met exercisen met nog ruim 3 weken tot expiratie, de tijdwaarde dermate groot is dat ik beter de optie kan verhandelen en het aandeel kan kopen (als ik dat wil).

Verhandelen lijkt dus de betere keuze (correct?). Maar hoe lang ga ik daarmee wachten? Als ik verwacht dat het aandeel inderdaad doorstijgt naar 10, kan ik dan beter zo snel mogelijk met winst verkopen en dan de goedkopere call 9 of 10 terugkopen, zodat mijn multiplyer groter wordt of blijf ik zitten?

Ik ben aan het leren, het is spielerijgeld, maar buiten de standaard optie-informatie die overal te vinden is, zou ik graag ook leren waar ik verstandig aan doe en hoe ik mijn winst maximaliseer. Hebben jullie tips, zowel in geschetste situatie als in algemene bronnen die optiehandel begrijpelijk verwoorden?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 10:54

Mojo

The Power Within

Je kan de optie ook excercisen op expiratiedatum. Hangt van je optietype af of het uberhaupt eerder kan of niet. :)

Je optie verhandelen is altijd. Als de strike dusdanig boven of onder de marktwaarde ligt zit er ook weinig premie meer in voor de "onzekerheid".

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 22:56
Vraagje: wat is een gebruikelijke doorlooptijd van DCA?

Ik heb mijn eerste 20k via Fitvermogen lump sum belegd. Nu heb ik wederom 20k die ik ofwel gespreid, dan wel lump sum kan beleggen. Ik wil mijn risico iets meer spreiden en overweeg daarom toch om voor DCA te gaan. Alleen weet ik dus niet wat een 'redelijke' tijd is om over DCA te spreken, oftewel in hoeveel delen die 20k op te knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-06 13:24
goldmemberf1 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:03:

Ik heb mijn eerste 20k via Fitvermogen lump sum belegd. Nu heb ik wederom 20k die ik ofwel gespreid, dan wel lump sum kan beleggen. Ik wil mijn risico iets meer spreiden en overweeg daarom toch om voor DCA te gaan. Alleen weet ik dus niet wat een 'redelijke' tijd is om over DCA te spreken, oftewel in hoeveel delen die 20k op te knippen.
Alles tussen de drie maanden en drie jaar is gangbaar zou ik zeggen. Ik raad je aan om geen periode langer dan twaalf maanden te doen omdat je geld dan te lang uit de markt is. Ik kan me herinneren dat we er in het vorige topicdeel een wat uitgebreidere discussie over hebben gehad, dus daar kan je ook nog even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 22:56
BrtH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:14:
[...]

Alles tussen de drie maanden en drie jaar is gangbaar zou ik zeggen. Ik raad je aan om geen periode langer dan twaalf maanden te doen omdat je geld dan te lang uit de markt is. Ik kan me herinneren dat we er in het vorige topicdeel een wat uitgebreidere discussie over hebben gehad, dus daar kan je ook nog even zoeken.
Interessant antwoord. Ik meen namelijk ergens een vergelijking te hebben gezien tussen DCA en Lump Sum, waarbij voor DCA uitgegaan werd van c.a. 24 maanden. Conclusie was dat Lump Sum in 2/3e van de gevallen de betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:49
goldmemberf1 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:03:

Waarom zou je bij een EUR/USD koers van 1.21 DCA willen? Het grootste deel van de aandelen staat in USD genoteerd en historisch gezien beweegt de koers zich al tijden tussen grofweg 1.05 en 1.25. De kans dat het weer onder de 1.1 komt acht ik vele malen groter dan de kans dat de dollar weer zo zwak wordt dat de koers boven 1.3 komt. Zeker gezien de scheurtjes in een verenigd Europa vs. Amerika waar men net een nieuwe president heeft gekregen die waarschijnlijk een saaiere (en dus stabielere) koers gaat varen dan zijn voorganger.

Daarom zou ik denken dat time in the market beter is dan timing the market (voor DCA).

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 02:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Tsurany schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:19:
De shorters hebben hun eigen graf gegraven door elk aandeel meerdere keren te verkopen zonder dat ze die bezaten. De hoop was te verdienen aan retail en met wat manipulatie van hun kant de koers lekker omlaag te drijven om later voor minder de aandelen terug te kopen en het verschil te pakken. Dat is hun hele business.

Normaal werkt het, dit keer zijn ze te hebberig geworden met 140% van de aandelen geshort, het meeste van allemaal op de nyse. Retail zag de kans en de enige uitweg is nu nog shares terugkopen van retail met zwaar verlies, wat de prijs nog meer omhoog drijft, of wachten tot je failliet bent. Je hebt gelijk dat een groep enorm gaat verliezen ja, maar het is hun eigen hebzucht die de shorters in deze situatie heeft doen belanden.

ps 100 usd pre market

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Zucht.. Er gaan nog heel veel traantjes komen. Het lijkt wellicht of reddit e.d. samenwerken om 'de shorters' een poot uit te draaien, maar er gaat een punt komen dat er mensen eieren voor hun geld kiezen. Niemand wil de laatste zijn die verkoopt. Dit gaat volgens mij vooral een herdistributie zijn van geld tussen reddit-lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Wel moeilijk om niet op de BB of GME trein te stappen met al die gouden bergen die beloofd worden... Sommigen beweren pas te verkopen bij een koers van 1000 dollar. Saywhut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
WizZie- schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:13:
Wel moeilijk om niet op de BB of GME trein te stappen met al die gouden bergen die beloofd worden... Sommigen beweren pas te verkopen bij een koers van 1000 dollar. Saywhut.
Dat is deel van het spel. Als ik zeg dat ik bij $1000 verkoop dan verkoop jij natuurlijk bij $950. Stiekem heb ik dan al een order staan op $900.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
WizZie- schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:13:
In die WSB wordt vaak ook de term 'Bagholder' gebruikt. Voordat je instapt zou ik even googlen wat dat betekend en hoe dat op jou van toepassing is wanneer je nu op een all time high instapt.
Pagina: 1 ... 55 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.