Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.216 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:22:
Het heeft even geduurd maar ik heb nu ook een email ontvangen van Lynx dat mijn IB account gemigreerd is van IBIE naar IBUK.

Onder 'portfolio' klopt alles maar het valt me op dat er onder 'performance' geen data wordt weergegeven. Alles staat op 0, hebben meer mensen hier last van?
Geef het een dag :)

[ Voor 91% gewijzigd door Zr40 op 20-01-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:03

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik heb al enige tijd geleden (eind december) de melding gehad van migratie.
Ik doe nu pas de eerste handeling dit jaar en krijg volgende melding:

" Geannuleerde orders vanwege de migratie van uw rekening (zichtbaar in LYNX Basic tot en met 14 februari 2021)
Hieronder vindt u een overzicht van de orders die geannuleerd zijn vanwege de migratie van uw rekening naar Interactive Brokers Ireland Limited (IBIE). U kunt elke individuele geannuleerde order, indien gewenst, opnieuw inleggen. Klik op “Opnieuw inleggen” achter de desbetreffende order om een order ticket inclusief de gegevens van de geannuleerde order te openen. Pas wanneer u in de order ticket op Verzenden klikt, is de order daadwerkelijk opnieuw ingelegd."

Kan iemand dit vertalen naar waarom mijn order effectief niet doorging?
magneetje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:22:

Onder 'portfolio' klopt alles maar het valt me op dat er onder 'performance' geen data wordt weergegeven. Alles staat op 0, hebben meer mensen hier last van?
Kan ik bevestigen dat ik vandaag dus ook heb. De twee zullen wel verbonden zijn met elkaar veronderstel ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Joindry op 20-01-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09 21:40
Misschien ben ik iets te ongeduldig na het lange wachten ;). Ik zal morgen nog eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Joindry schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:44:
Ik heb al enige tijd geleden (eind december) de melding gehad van migratie.
Ik doe nu pas de eerste handeling dit jaar en krijg volgende melding:

" Geannuleerde orders vanwege de migratie van uw rekening (zichtbaar in LYNX Basic tot en met 14 februari 2021)
Hieronder vindt u een overzicht van de orders die geannuleerd zijn vanwege de migratie van uw rekening naar Interactive Brokers Ireland Limited (IBIE). U kunt elke individuele geannuleerde order, indien gewenst, opnieuw inleggen. Klik op “Opnieuw inleggen” achter de desbetreffende order om een order ticket inclusief de gegevens van de geannuleerde order te openen. Pas wanneer u in de order ticket op Verzenden klikt, is de order daadwerkelijk opnieuw ingelegd."

Kan iemand dit vertalen naar waarom mijn order effectief niet doorging?
In de email waarin Lynx bevestigde dat mijn account gemigreerd was stond het volgende:

"Houd uw rekeningnummer bij de hand indien u contact heeft met onze servicedesk.
Zoals eerder aangekondigd op onze brexit pagina, zijn alle openstaande orders geannuleerd op het moment van de migratie. Indien van toepassing, heeft u een lijst van deze geannuleerde orders ontvangen via een aparte e-mail van IB. Als extra service hebben wij de geannuleerde orders die op de dag van migratie rond 22u30 actief waren voor u voorbereid in ons handelsplatform LYNX Basic. Binnen LYNX Basic kunt u deze orders eenvoudig opnieuw versturen. Klik op onderstaande button om naar de inlogpagina van LYNX Basic te gaan. Na het inloggen komt u automatisch op de pagina waar u een overzicht vindt van deze geannuleerde orders."

[ Voor 4% gewijzigd door magneetje op 20-01-2021 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:48
DJTimo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:19:
[...]

Bij Postcodeloterij niet, want die sturen niet geaddresseerd. Die sturen naar "Bewoners van dit adres", wat natuurlijk de grootste loophole is die er bestaat. De kilo's papier die daarmee verspilt worden is gigantisch en dat mag gewoon . :X Waanzin! [/offtopic]
Maar gelukkig geeft de postcode loterij veel geld aan goede doelen. Bijvoorbeeld om ontbossing te voorkomen, wat ook wel nodig is gezien de hoeveelheid bomen die gekapt worden vanwege hun papierverspilling. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maahes schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:46:
[...]
Maar gelukkig geeft de postcode loterij veel geld aan goede doelen. Bijvoorbeeld om ontbossing te voorkomen, wat ook wel nodig is gezien de hoeveelheid bomen die gekapt worden vanwege hun papierverspilling. :+
Ik ben ook blij met het feit dat ze met andermans geld PostNL subsidiëren. :P

(Geen positie.)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 20-01-2021 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zr40 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:33:
Ik zweer, ik lees WSB echt nooit. :+
Oh, is wel leuk om te lezen hoor. Ik zou niet snel iets gebruiken van ze, maar de resultaten (hele grote winsten of verliezen) zijn best vermakelijk om te zien.

Zo train je trouwens ook je emoties onder bedwang te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10

Fuelke

Forza Ferrari

Hé Netflix, waar ga je heen 8)7

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ze hebben de cijfers met $0,20 gemist. Ik denk dat niemand dat verwacht had ofzo? Maar 85 dollar op 1 dag (+16,5%) erbij is wel erg opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
@writser @Rukapul Interessant om terug te lezen over de arbitrage op SAPEC in eerdere reeksen van dit topic. Is een dergelijke arbitrage op verschillen in dividendbelasting niet altijd mogelijk, ookal gaat het dan om lagere bedragen? Stel dat je short gaat op een herbeleggend fonds in het buitenland en precies tegelijk in NL long gaat op een fonds dat dezelfde index volgt, maar dan uitkerend (met belastingvoordeel), dan heb je toch dezelfde situatie? Het accumulerende fonds zal precies minder hard oplopen met het bedrag van de dividendbelasting, terwijl je dat bruto dividend in NL netto ontvangt. Of zie ik iets over het hoofd? (Daar ga ik wel vanuit.)

[ Voor 3% gewijzigd door Maahes op 20-01-2021 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:04:
[...]

Ze hebben de cijfers met $0,20 gemist. Ik denk dat niemand dat verwacht had ofzo? Maar 85 dollar op 1 dag (+16,5%) erbij is wel erg opmerkelijk.
Ze zeggen geen nieuwe schuld meer aan te hoeven trekken om draaiende te blijven en voorspellen daarnaast break-even free cash flow in 2021. En de mogelijkheid werd geopperd om te beginnen met share buybacks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maahes schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:06:
Stel dat je short gaat op een herbeleggend fonds in het buitenland en precies tegelijk in NL long gaat op een fonds dat dezelfde index volgt, maar dan uitkerend (met belastingvoordeel), dan heb je toch dezelfde situatie? Het accumulerende fonds zal precies minder hard oplopen met het bedrag van de dividendbelasting, terwijl je dat bruto dividend in NL netto ontvangt. Of zie ik iets over het hoofd? (Daar ga ik wel vanuit.)
Een short positie aanhouden is niet gratis. Ik betwijfel dat het belastingvoordeel groter zou zijn dan de verschuldigde borrow fee.

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 20-01-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
[...]

Ook een record aantal nieuwe klanten. Terwijl de angst juist was dat de groei er intussen wel uit was.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:35
Qunix schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:08:
[...]
Zo train je trouwens ook je emoties onder bedwang te houden :P
Ik hanteer een andere aanpak. Financiele discipline is lastig op te brengen en heb je niet oneindig. Door elke dag te lezen hoe mensen miljoenen verdienen met Gamestop calls, SPAC's en weet ik veel wat voor geclown verbruik je die discipline op een onnodige manier, wat de kans alleen maar groter maakt dat je zelf ook domme dingen gaat doen. Het beste voor je gemoedsrust en je beleggingsresultaten op de lange termijn is imho gewoon weg blijven bij die onzin. Als je wil stoppen met drinken kun je ook beter niet naar de kroeg gaan.
Maahes schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:06:
@writser @Rukapul Interessant om terug te lezen over de arbitrage op SAPEC in eerdere reeksen van dit topic. Is een dergelijke arbitrage op verschillen in dividendbelasting niet altijd mogelijk, ookal gaat het dan om lagere bedragen? Stel dat je short gaat op een herbeleggend fonds in het buitenland en precies tegelijk in NL long gaat op een fonds dat dezelfde index volgt, maar dan uitkerend (met belastingvoordeel), dan heb je toch dezelfde situatie? Het accumulerende fonds zal precies minder hard oplopen met het bedrag van de dividendbelasting, terwijl je dat bruto dividend in NL netto ontvangt. Of zie ik iets over het hoofd? (Daar ga ik wel vanuit.)
In theorie kan dat ja. In de praktijk is het als particulier lastig winstgevend op te zetten. En ook niet onbelangrijk: het is illegaal, of in elk geval een zeer donkergrijs gebied. Je verrekent of reclaimt namelijk bronbelasting over een dividend dat je netto (al je posities gesaldeerd) helemaal niet ontvangen hebt. Zo'n aanpak valt wellicht onder de noemer 'dividend strippen' (ik ben geen advocaat!). In Duitsland was dat tot 2012 door wat mazen in de wet zeer lucratief. Wat je daar namelijk kon doen was, kort door de bocht, een aandeel vlak voor het dividend via een tussenpersoon verkopen en vervolgens kon zowel de koper (die unsettled long zat) als de verkoper (die nog een positie had omdat de tussenpersoon naked short zat) dividendbelasting terugclaimen. Daar zijn tientallen miljarden mee verdiend over de rug van de gewone belastingbetaler en daar lopen nu diverse rechtzaken over. In andere landen waren soortgelijke constructies ook mogelijk. Aardig leesvoer als je wat meer wil weten: https://www.ftm.nl/artike...uropese-belastingdiensten . Nog een saillant detail is dat de huidige penningmeester van de FVD ook op die manier zijn geld heeft verdiend, samen met Frank Vogel, een handelaar die, laat ik het netjes zeggen, ook controversiele dingen heeft gedaan ( https://www.ftm.nl/artike...aar-frank-vogel-in-vizier ) en conflicten heeft en heeft gehad met onder andere de AFM, DNB, FIOD en de Belgische en Deense fiscus :P ..

[ Voor 13% gewijzigd door writser op 20-01-2021 23:24 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Er zit nog wel een behoorlijke oppty zodra ze de accounts op meerdere locaties (adressen?) gaan verbieden. Nu kun je nog met een vriendengroep(je) op 1 account..
Maargoed, eerst natuurlijk flink groeien en iedereen "afhankelijk" maken van Netflix ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 21-01-2021 00:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 10:42
@Sport_Life Of die Turkse accounts, die lucratief zijn omdat de Lira is ingestort ( en de koopkracht daar sowieso al niet heel hoog is ) en daarom worden gebruikt door mensen die daar niet wonen.
Daar is vast ook nog wel wat te halen.
Maar er zijn ook al lang andere platformen in opkomst, zoals Amazon, wat er zeker ook niet verkeerd uit ziet en waarbij je dan ook nog gratis Prime verzending krijgt voor je aankopen op Amazon zelf.

Ik vraag mij soms wel eens af hoeveel zo'n platform bedrijfje nou eigenlijk waard is uiteindelijk, daarmee bedoel ik alle bedrijven zoals dus Netflix, maar ook Spotify, Uber en Just Eat Takeaway etc.
Al deze bedrijven bieden vrijwel niets unieks en fungeren eigenlijk voornamelijk als een doorgeefluik van de film/muziek producent, taxichauffeur of restaurant.
Het lijkt wel alsof de markt er vanuit gaat dat het uiteindelijk '' winner takes all '' zal zijn gezien de waarderingen van deze bedrijven, terwijl er toch ook gewoon een hele grote kans bestaat dat deze bedrijven - die nu als marktleider worden gezien - succesvol kunnen worden beconcurreert en in een concurrentieoorlog terecht kunnen komen.
Want ja, iedereen kan in principe het concept van deze bedrijven overnemen en er zijn/haar eigen draai, naam en logo aangeven.
Of het een succes zal zijn is een tweede, maar als je bijvoorbeeld Jeff Bezos heet, dan kun je er natuurlijk een heleboel geld instoppen om je marktaandeel te vergroten.
En ik gok zo dat de meeste mensen er niet van houden om meer dan 1 abbo van dezelfde service aan te houden, dus als ome Jeff een goed alternatief voor Netflix heeft, die wellicht nog extra's te bieden heeft en goedkoper is, dan zou dat kunnen betekenen dat Netflix een klant kwijtraakt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Erm, de meest lucratieve businessmodel is aanbod en vraag matchen en dat doen de platformen zeer efficiënt. Tuurlijk kan iedereen het doen die zowel het aanbod als de vraag op zijn platform heeft.

Waarom denk je dat recruiters zo agressief IT’ers benaderen? Hetzelfde zie je bij (zorg)verzekeringen, energiemaatschappijen, internet abonnementen en talloze andere businessmodellen die enorme bedragen over heb voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Een interessant voorbeeld is het verkopen van je auto op Facebook, Marktplaats of Autoscout24. Facebook heeft waardeloze filters en onmogelijk om echt te zoeken wat je wilt. Marktplaats is hier wat beter in maar de afgelopen jaren weinig innovatie echter vragen ze advertenties van auto’s wel een paar tientjes. Tot slot is er Autoscout met veruit de beste filters en het kost niets. Voor de koper is dit het ideale platform.

Enkel speelt gemak een grote rol. Iedereen heeft de Facebook app al op zijn telefoon staan en bijna iedereen de Marktplaats app. Daarin tegen moet je voor Autoscout eerst uit je bubbel komen en meer moeite doen. Dit terwijl dit rationeel gezien het beste platform is voor kopers én verkopers.

Dit geld ook voor Thuisbezorgd die strikte voorwaarden hanteert voor de restaurants. De restaurants kunnen het vaak enkel niet permitteren om de klanten die via de platform zoeken te missen. Vaak zie je dat ze ook zelf een bestel portaal hebben waar je dan via een kortingscode iets extra krijgt. Hier verdienen de afhaalrestaurant veel meer aan.

[ Voor 54% gewijzigd door Deveon op 21-01-2021 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
JohanNL schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 02:53:
@Sport_Life Of die Turkse accounts, die lucratief zijn omdat de Lira is ingestort ( en de koopkracht daar sowieso al niet heel hoog is ) en daarom worden gebruikt door mensen die daar niet wonen.
Daar is vast ook nog wel wat te halen.
Maar er zijn ook al lang andere platformen in opkomst, zoals Amazon, wat er zeker ook niet verkeerd uit ziet en waarbij je dan ook nog gratis Prime verzending krijgt voor je aankopen op Amazon zelf.

Ik vraag mij soms wel eens af hoeveel zo'n platform bedrijfje nou eigenlijk waard is uiteindelijk, daarmee bedoel ik alle bedrijven zoals dus Netflix, maar ook Spotify, Uber en Just Eat Takeaway etc.
Al deze bedrijven bieden vrijwel niets unieks en fungeren eigenlijk voornamelijk als een doorgeefluik van de film/muziek producent, taxichauffeur of restaurant.
Het lijkt wel alsof de markt er vanuit gaat dat het uiteindelijk '' winner takes all '' zal zijn gezien de waarderingen van deze bedrijven, terwijl er toch ook gewoon een hele grote kans bestaat dat deze bedrijven - die nu als marktleider worden gezien - succesvol kunnen worden beconcurreert en in een concurrentieoorlog terecht kunnen komen.
Want ja, iedereen kan in principe het concept van deze bedrijven overnemen en er zijn/haar eigen draai, naam en logo aangeven.
Of het een succes zal zijn is een tweede, maar als je bijvoorbeeld Jeff Bezos heet, dan kun je er natuurlijk een heleboel geld instoppen om je marktaandeel te vergroten.
En ik gok zo dat de meeste mensen er niet van houden om meer dan 1 abbo van dezelfde service aan te houden, dus als ome Jeff een goed alternatief voor Netflix heeft, die wellicht nog extra's te bieden heeft en goedkoper is, dan zou dat kunnen betekenen dat Netflix een klant kwijtraakt.
De waarde zit in 'aaS' ; As A Service modellen. Of je nou cloud storage hebt, winkel verkopen, streaming of sportscholen... het feit dat je betrouwbaar maandelijks telkens weer wordt betaald is waar de waarde zit.
Die betrouwbaarheid en zekerheid betekend veel waarde, want daardoor wordt het voorspelbaar. Daaruit komt dan een gebrek aan risico, en dus in termen van risk/reward een heel hoge waardering.

Geen gedoe met verkopen, marketing, nieuwe ontwikkelingen volgen en uitbrengen, gewoon je handje ophouden en doorgaan met wat je al deed. Met name bij alle slapende leden (hallo sportscholen en 1,-/maand online game subscriptions) die betalen zonder dat je er kosten aan hebt of uberhaupt weten dat ze het nog hebben zit daar echt een goudmijn.

Voorheen was dit vooral voor water/elektra bedrijven (i.e. Utilities) weggelegd. Een betrouwbare voorspelbare maandelijkse stroom inkomsten hadden, vrijwel gegarandeerd en eeuwigdurend. Als die cijfers lang genoeg én solide genoeg blijken, dan kan in de huidige markt zo een long-term P/E van 20-40 redelijk worden als doel. Want het gedraagt zich dan als een obligatie en gaat zodoende in termen van risico, rendement en verwachtingen van aandeelhouders zich daaraan spiegelen.
Nu komen de grote bedrijven er langzaam aan achter dat men best bereid is constant te betalen voor hun product ipv 1 malig en stappen dus in die boot.

Kijk anders volgende maand eens wat Disney doet. Komen met star (fox integratie), prijsverhoging en nog de Q4 aanmeldingen (en forecast) wat betreft Disney+ cijfers zullen vanwege kerst en de India/SEA launch ook niet misselijk zijn. Verwachtingen zijn >100 miljoen nu we ongeveer 1 jaar na de launch zitten. Daar had netflix 6 jaar voor nodig.
Hoe dat kan? Bedenk je dan dat dit soort bedrijven 'vroeger' concurreerden met elkaar, maar niet meer. Men doet nu gewoon beide. Die extra $5/maand merken ze niet, naast de 20-30 maandelijkse afschrijvingen (woning, auto, 3-4 verzekeringen, gas, water, licht, sportschool, mobiel, telefoonabbo...).
Dat zorgt samen met de hoge voorspelbare stroom inkomsten ook voor een nieuwe definitie van concurrentie en moats, en daarmee waardering van zo'n bedrijf. Hoe definieer je dan nog concurrenten en moats als 2 bedrijven tegelijk hetzelfde product kunnen verkopen aan dezelfde consument, geen of-of maar en-en? Wat boeit iets als marktaandeel nog, als je in theorie niet meer dan zeg 33% kunt halen (100% dekking van disney+netflix+prime)?

$5/maand een heel klein makkelijk uit te geven bedrag. Do-and-forget. Dus hoeveel huishoudens hebben straks, al dan niet bewust, 1 abbo? en hoeveel 2? en hoeveel gewoon 4+? En over wat voor termijn praten we dan?
Ik zie schattingen langskomen dat een netflix, disney, amazon prime, stuk voor stuk meer waard kunnen zijn tegen 2024-2025 dan compleet WaltDisney (inclusief al hun films en titels, series, parken, hotels, cruises, merchandise..) vandaag de dag op de beurs waard is. Simpelweg omdat je met een 'fractie' van zeg 5% van de wereldbevolking al zo $20-40b aan jaarlijkse inkomsten kunt claimen.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over andere disruptive zaken als de bioscoop release overslaan en behalve films straks direct exclusief online uitbrengen, naast de exclusiviteit van series. Daarmee komen zowel bioscopen als traditionele tv zenders langzaam aan droog te staan wat betreft het uitzenden van content.

TLDR; niemand weet echt wat ze waard zijn, daarvoor is het nog veel te vroeg om iets te roepen. De businessmodellen zijn heel erg jong, disruptive, en de markt als geheel moet nog een plekje vinden. Dat maakt voorspellen lastig.

offtopic:
Ik zou zelf niet verbaasd zijn als van de huidige 3 groten Disney+/Netflix/HBOmax (AT&T) binnen 5 jaar in 2 ervan over de 1b gaan, helemaal wanneer aanmeldingen vanuit India/China (zit immers 2/7e van de wereldbevolking) echt op gang komen. Amazon laat ik even erbuiten waar die heen kan gaan, want hun business is te groot om goed te overzien en velen hebben al 'gratis' toegang vanuit de vraag voor de snelle bezorging of abbo's richting twitch streams.
Daarnaast zie je al langere tijd onrust binnen de tv wereld (teruglopende kijkcijfers, internet-only abonnementen thuis) welke waarschijnlijk doorzet en waarschijnlijk deels ook naar de bioscopen doorslaat.

Disclosure: Zit zelf nu actief zowel in Disney als AT&T mijn positie uit te breiden, waarschijnlijk morgen weer bijkopen als het salaris is gestort. Nu ~1,5% van mn portfolio, wil het gestaag naar 3-5% opwaarderen dit jaar. Tegelijk heb ik, op wat vastgoed via bijvoorbeeld Realty Income na, vrijwel geen blootstelling aan traditionele tv/bios.

[ Voor 39% gewijzigd door Xanaroth op 21-01-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Xanaroth schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:41:

Als die cijfers lang genoeg én solide genoeg blijken, dan kan in de huidige markt zo een long-term P/E van 20-40 redelijk worden als doel. Want het gedraagt zich dan als een obligatie en gaat zodoende in termen van risico, rendement en verwachtingen van aandeelhouders zich daaraan spiegelen.
Mee eens. Er is geen veiliger alternatief. Bedenk ook dat obligaties met een looptijd van 30 jaar een negatieve reele rente geven, terwijl de inflatie best kan oplopen (dat is immers het beleidsdoel). Dit type bedrijven kan inflatie nog mogelijk verwerken in hogere prijzen. Ik zou zelfs willen stellen dat een diverse portefeuille van deze aandelen op dit moment misschien wel veiliger is dan een obligatie. Zeer hoge aandelenkoersen zijn niet onredelijk.

edit: Ik denk dat de verkoopgolf in maart dan ook het gevolg was van onzekerheid over rente-beleid van centrale banken. Toen bleek dat de centale banken gewoon verder gaan met hun beleid, ging alles weer rap omhoog. Op de obligatiemarkt is geen sprake van echte marktwerking. Het is feitelijk yield curve control. Aandelenmarkten en obligatiemarkten zijn communicerende vaten. Er is geen vrije markt, daarom blijf ik grotendeels belegd. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Maahes op 21-01-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het gevaar van de streamingdiensten is ook concurrentie. Netflix is volgens mij de grootste maar hoe meer verschillende diensten er komen hoe groter de kans wordt dat gebruikers maar een 2-3 diensten actief houden en wisselen zodra een serie of film die ze willen kijken beschikbaar komt om gelijk een seizoen te benchen en weer op te zeggen. Met name Disney (kinderprogramma’s) en Amazon (gratis verzenden met Prime) kunnen makkelijk aandeel van Netflix af snoepen die bij vele nu de standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:46
Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:56:
Het gevaar van de streamingdiensten is ook concurrentie. Netflix is volgens mij de grootste maar hoe meer verschillende diensten er komen hoe groter de kans wordt dat gebruikers maar een 2-3 diensten actief houden en wisselen zodra een serie of film die ze willen kijken beschikbaar komt om gelijk een seizoen te benchen en weer op te zeggen. Met name Disney (kinderprogramma’s) en Amazon (gratis verzenden met Prime) kunnen makkelijk aandeel van Netflix af snoepen die bij vele nu de standaard is.
Ik zie Netflix toch wel als een basisplatform en denk dat zij de grootste blijven. Ik ken werkelijk niemand die NF opzegt. Disney+ en Videoland gooit de goegemeente er zo uit. Amazon ken ik uberhaupt niemand die dat heeft. (uiteraard is mijn sociale kring beperkt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DJTimo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Ik zie Netflix toch wel als een basisplatform en denk dat zij de grootste blijven. Ik ken werkelijk niemand die NF opzegt. Disney+ en Videoland gooit de goegemeente er zo uit. Amazon ken ik uberhaupt niemand die dat heeft. (uiteraard is mijn sociale kring beperkt ;) )
Videoland zie ik ook niet als een serieuze concurrent (Ziggo heeft ook een leuk on demand aanbod), maar Amazon heeft met Prime voor €3 per maand echt wel een scherp aanbod (meer dan alleen streaming) en Disney+ is ook een stuk voordeliger dan Netflix.

De komende jaren kan Netflix zo maar aandeel verliezen aan Amazon, Disney en niet te vergeten Apple. Hun platforms zijn nieuw en nog beperkt, maar hun zakken zijn enorm diep.

Nu ken ik de cijfers van Netflix niet en weet niet of en hoeveel groei daar al ingecalculeerd zit maar ik zie op de beurs genoeg alternatieven met minder risico en meer potentie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:23
Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:06:
Nu ken ik de cijfers van Netflix niet en weet niet of en hoeveel groei daar al ingecalculeerd zit maar ik zie op de beurs genoeg alternatieven met minder risico en meer potentie.
Hoe kan je genoeg alternatieven zien met minder risico en meer potentie als je überhaupt de cijfers van Netflix niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hielko schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:07:
[...]

Hoe kan je genoeg alternatieven zien met minder risico en meer potentie als je überhaupt de cijfers van Netflix niet weet?
Ik kijk eerst naar het bedrijf en daarna pas naar het aandeel, maar als jij de financiën geweldig vind dan lees ik het graag. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 21-01-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Videoland zie ik ook niet als een serieuze concurrent (Ziggo heeft ook een leuk on demand aanbod), maar Amazon heeft met Prime voor €3 per maand echt wel een scherp aanbod (meer dan alleen streaming) en Disney+ is ook een stuk voordeliger dan Netflix.
€3.- per maand moet je wel afzetten tegen het product/assortiment. hoeveel content levert Amazon daar voor? Bij Netflix komt er best regelmatig nieuwe content bij. Dat is mijn inziens het allerbelangrijkste :) Mensen willen lekker door kunnen blijven bingen

[ Voor 3% gewijzigd door DJTimo op 21-01-2021 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Ik kijk eerst naar het bedrijf en daarna pas naar het aandeel, maar als jij de financiën geweldig vind dan lees ik het graag. ;)
De financiën horen bij het bedrijf, niet bij het aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:56:
Je kan het ook omdraaien. Menig huishouden in bijvoorbeeld NL betaald 20,- per maand voor TV. Krijg je aanbieders voor als rtl/sbs/veronica/... Misschien zelfs 30,-+ in geval van pakketen ernaast als FoxSports/HBO. Daarnaast, op huishouden basis, zo 10-20/maand er bovenop aan bioskaartje.

Wat als dat de concurrentie is, en men straks 4-5 diensten afneemt maar geen tv+aanvullende pakketten of biosbezoek meer? Want de releases zijn alleen daar en exclusief? Dan kan ineens Netflix+Apple+Disney+HBOmax+Amazon afgenomen worden én alsnog goedkoper uit zijn dan nu. Kun je wel elke film gelijk de dag zien dat het uitkomt, elke serie volgen, niks meer missen.

Vandaar mijn marktaandeel verhaal ook - ze kunnen prima side-to-side bestaan, geen concurrenten van elkaar maar van oude media, elk eindigend met >50% marktaandeel als in aantal van de huishoudens aangesloten op de eigen dienst.

En wat worden de financiën als de marketing afdelingen ook van old-tech afstappen en bij Netflix of Disney betalen om een banner te mogen plaatsen in de ap, of paar seconde even onderaan in beeld bij het starten van een film/serie?
Daar zit het probleem bij dit soort new-tech disruptors. Waar zit de concurrent, waar beweegt het geld, voor de komende 3-5 jaar?

Wij hebben zelf nu al een jaar disney, gelijk vanaf launch. Nu ze ook star introduceren evenals 24kitchen in de app (vrouwlief fan van) begint voor ons de limiet er al aardig aan te komen. Als ik kijk naar ons tv gebruik en bios bezoek, kan ik ons 20,- tv abbo inwisselen voor de 4,- prime en 6,- disney.. en dan heb ik nog niet over de bios besparingen.
Alleen wie is de mol en heel holland bakt dan nog, maar die kan geloof ik ook beide gratis online gevolgd worden ondertussen.

[ Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 21-01-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
DJTimo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Amazon hebben meer mensen dan je denkt, zit namelijk in hun prime pakket die je ook kunt gebruiken voor gratis/prime verzending bij Amazon.
Wat ik wel denk is dat er velen zijn die niet weten dat dit er is en er dus geen gebruik van maken.

Voor de rest, we zullen zien, wellicht wordt Netflix echt als een basispakket gezien die mensen over het algemeen dus niet gaan opzeggen.
Ze hebben natuurlijk ook hun naam mee, waaruit zoal de term is ontstaan: " ik ga even Netflixxen " of soortgelijks in andere talen.
Maar de grote vraag blijft toch wat mij betreft voor hoe lang ze de marktleider blijven.
Mensen komen namelijk uiteindelijk niet voor Netflix zelf, maar voor de content die ze aanbieden, die nog voornamelijk van derden moet komen.
Dat gedeelte wat van derden moet komen, dat zouden de andere streamingdiensten ook aan kunnen bieden.
Als een andere streamingdienst dit ook kan aanbieden - zoals dus Amazon - tegen een veel lagere prijs, met zijn eigen unieke ' amazon originals ' content, dan lijkt mij dit toch wel een serieuze concurrent die tenminste een groot aandeel van de potentiële nieuwe abonnees van Netflix wegkaapt.
Wellicht kan Amazon zelf ook nog een beter aanbod doen aan de contentmakers.

Nu draait Netflix hartstikke goed en heeft het geen " first month for free " acties of soortgelijks nodig ( wat heel veel andere platform bedrijven wel hebben ), wat de winstgevendheid enorm vergroot.
Men komt vanzelf wel uit bij Netflix.
Maar ik zie het toch een heel stuk minder rooskleuriger in zodra dus een bedrijf als Amazon zich bekend bij het grote publiek weet te maken, met hun videostreamdiensten.
DJTimo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:28:
[...]

€3.- per maand moet je wel afzetten tegen het product/assortiment. hoeveel content levert Amazon daar voor? Bij Netflix komt er best regelmatig nieuwe content bij. Dat is mijn inziens het allerbelangrijkste :) Mensen willen lekker door kunnen blijven bingen
Dat is ook zeker waar, maar er zal vast ook niet altijd wat leuks voor je bijzitten, bij die nieuwe unieke content die Netflix aanbiedt.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat er mensen zullen zijn die in een dergelijk geval hun Netflix abbonement dan even pauzeren en voor de rest dan weer verder gaan op Amazon - want goedkoper en heeft al het 'standaard' materiaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Wat als dat de concurrentie is, en men straks 4-5 diensten afneemt maar geen tv+aanvullende pakketten of biosbezoek meer? Want de releases zijn alleen daar en exclusief? Dan kan ineens Netflix+Apple+Disney+HBOmax+Amazon afgenomen worden én alsnog goedkoper uit zijn dan nu. Kun je wel elke film gelijk de dag zien dat het uitkomt, elke serie volgen, niks meer missen.
Vergeet niet dat sport daarin nog ontbreekt. Daarnaast zijn alle diensten binnen een minuut af te sluiten als je direct iets wilt kijken, daarvoor hoef je het opzeggen niet te laten.

Zelfs midden in een pandemie worden films trouwens liever uitgesteld dan via streamingdiensten. Consumenten hebben er meer voor over als het een uitje is en lang niet iedereen heeft een thuisbioscoop thuis. Zelfs bij mij viel laatste op dat onze TV duidelijk geen lage zwartwaarde heeft en ik nu vrouwlief moet gaan overtuigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:34:
[...]

De financiën horen bij het bedrijf, niet bij het aandeel.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik bedoelde meer de businesscase en die moet zich in de financiën (beginnen te) bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Deveon schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Vergeet niet dat sport daarin nog ontbreekt. Daarnaast zijn alle diensten binnen een minuut af te sluiten als je direct iets wilt kijken, daarvoor hoef je het opzeggen niet te laten.

Zelfs midden in een pandemie worden films trouwens liever uitgesteld dan via streamingdiensten. Consumenten hebben er meer voor over als het een uitje is en lang niet iedereen heeft een thuisbioscoop thuis. Zelfs bij mij viel laatste op dat onze TV duidelijk geen lage zwartwaarde heeft en ik nu vrouwlief moet gaan overtuigen :+
Dat komt door het onbekende. Er zijn ondertussen al meerdere streaming-only releases geweest (Mulan, Soul, Wonder Woman 1984 om er een paar te noemen) en dat lijkt veel potentie te hebben. Natuurlijk is Netflix daar al jaren best succesvol mee, exclusives.
Zo gaf AT&T al aan dat wonder woman waarschijnlijk op zichzelf al ~20% extra abbonee's heeft opgeleverd voor HBO, vraag is slechts hoeveel daarvan blijvend zijn.

Vergis je trouwens niet - de waarde zit niet in bedrag bios vs 1 maand thuis kijken. Als je langer blijft hangen, zeg 3 maanden HBOmax betaald voordat je eraan denkt op te zeggen (of, als je het toch hebt, even wat meer kijkt), das 36,- ofzo. Is stuk meer voor dat bedrijf dan 1 bioskaartje van 10,-. Vooral omdat ze de volle 36,- zelf krijgen én houden. Die 10,- moet worden gedeeld met andere bedrijven (lokale uitgever, biosketen, ..) waardoor ze er een fractie van terugzien.

De business case is dan ook heel erg aan het draaien richting exclusive-only releases. Ze zijn alleen nog allemaal aan het zoeken. Straks heeft Disney bijvoorbeeld resultaten als direct beschikbaar (soul), online paywall release (mulan, eerst betalen of 2-3 maanden later kijken) en natuurlijk straks de dubbele-release, disney+ extra betalen danwel bios kijken (black widow).

Datzelfde zie je ook met de betalings modellen. Amazon vraagt 3,-/maand, Disney 7/maand (of jaar abbo, dan 6), Netflix variabel 8,- tot 15/maand, HBOmax 15,-/maand. Zoveel verschillende prijsniveau's, soorten aanbiedingen, structuren.. Ze zijn allemaal overduidelijk nog zoekende, en druk naar elkaar aan het kijken. Dat maakt toekomstige ontwikkeling van elk individueel aandeel zo lastig..

De vraag is uiteindelijk niet of ze er iets mee gaan doen, slechts wát. Ze proberen van alles uit en zijn data aan het vergaren. Zeker is dat ze linksom of rechtsom aandeel van de tv/bios gaan wegsnoepen, waarschijnlijk blijvend.
IMO is het enkel een vraag van 'wanneer' en niet 'of'.

[ Voor 37% gewijzigd door Xanaroth op 21-01-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:45:
Als jullie geld overmaken naar het IB rekening nummer in Duitsland, hoe snel is het dan meestal beschikbaar op je account?

Voorheen met IB UK als ik voor 12 uur overmaakte was het vaak al rond 4 uur beschikbaar. Nu bij IB IE heeft het twee keer langer geduurd, tot rond 23:00, waardoor ik niet meer op dezelfde handelsdag kon handelen.
Vanochtend overgemaakt, zojuist bijgeschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 17:59

Jebus4life

BE User

Ik ga eerlijk bekennen, ik heb de TS eens doorgelezen, maar niet het volledige topic.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Jebus4life op 21-01-2021 14:10 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
Zr40 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Vanochtend overgemaakt, zojuist bijgeschreven :)
Beter. Dat is hoe ik het gewend was. Mijn laatste overboeking werd weer rond 23:00 bijgeschreven.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik telkens relatief laat was met overmaken: rond 11:30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:53

page404

Website says no

Jebus4life schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:09:
Ik ga eerlijk bekennen, ik heb de TS eens doorgelezen, maar niet het volledige topic.

***members only***
Je hebt duidelijk het topic niet gelezen nee ;)
Paar opmerkingen:
- je bent bang dat de beurs klapt nadat je hebt ingelegd. Ben je je bewust van de risico's en gevolgen dan? Gebeurt dat niet als je periodiek inlegt? De meeste mensen hier neigen naar lump sum (dus in een keer inleggen) als dat kan itt periodieke inleg. Als je vind dat de beurs nu all-time high is moet je je afvragen hoe dat in 2008 was, en hoeveel hoger de indexen nu staan.
- waarom wil je indviduele aandelen? Heb je geen behoefte aan risico-spreiding, of weet je dat de 5 genoemde aandelen allemaal wel goed gaan renderen de komende 10 jaar? ;)
- als antwoord op hierboven, je lijkt me een typische kandidaat voor fonds- of ETF beleggen. Als je niet weet wat een ETF is, ga dan dit topic toch eens doorlezen :P

[ Voor 8% gewijzigd door page404 op 21-01-2021 15:50 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
@Jebus4life Ik zou in jouw geval écht wat meer informatie op doen, zowel het gedeelte qua beleggen als een stukje financieel onafhankelijkheid ( waarvan veel te vinden is in dat andere topic )
Ook is het denk ik wel een goed idee om een afspraak te maken met een expert van je huisbank m.b.t. vermogensbeheer.
Niet dat je gelijk een product van ze moet afnemen, maar laat je vooral informeren over de mogelijkheden en wat er bij jouw situatie zou passen.
Alleen nu met corona e.d. is het wellicht wat lastiger zo'n afspraak te maken, maar er zullen vast wel mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:24

***members only***
Goed inlezen inderdaad maar inluisteren is ook leuk. Je hoéft niet vandaag te beginnen. Liever beginnen over een half jaar en je goed voorbereid te hebben dan er zomaar induiken en alles in paniek verkopen als het en mass -30% gaat en je gedesillusioneerd achterblijft.

Ik zelf luister een aantal podcasts voor de fun, waaronder één van Binck. De baas die in deze aflevering geïnterviewd wordt heeft je misschien wel een paar goede dingen te vertellen over o.a. beginnersfouten, emoties en spreiden.

Verder wordt beginners altijd geadviseerd om te spreiden en er 10-20-30 jaar niet meer aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen

***members only***
Kijk eens op deze vergelijking: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Dat zijn relatief veilige beleggingen. En daar kun je kijken welke voor jou het voordeligste is.
Of de beurs morgen crasht of niet kun je namelijk niets aan doen of voorspellen. Maar hoeveel je aan kosten maakt om te beleggen wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:37

***members only***
Met alles geldt dat je je eerst in de stof moet verdiepen voordat je eraan begint. Natuurlijk hoef je niet alles tot in de diepte te weten, maar het is wel van belang dat je de grote hoofdlijnen kent.
Als je de nodige kennis hebt opgedaan moet je een plan voor jezelf maken.

Even hier een paar punten in het kort:

1. Ik raad ETF's aan

2. Zoek een broker die bij je past (let op kosten, betrouwbaarheid broker, mogelijkheden broker)

3. Ik zou niet alles 1 in keer gaan kopen maar in stappen.

4. Raak niet in paniek als de beurs 10% of meer daalt. Je bent al gauw geneigd om toch te gaan verkopen omdat het pijnlijk aanvoelt. Hoe meer je belegt hebt hoe pijnlijker het voelt. 100 euries valt mee, 5000 euro ga je van balen, 50.000 schrik je van en boven de ton val je flauw.
Echter vergeet niet dat na de crash er een periode is waarbij beleggers tijdelijk niet meer willen investeren en het aankijken. Dan op een gegeven momentkomen de beleggers langzaam terug. En dat gaat steeds sneller. Op een gegeven moment stijgen de koersen voortdurend. En dan kan het voorkomen dat beleggers
"greedy" worden eb de koersen steeds hoger en hoger worden. Beetje bitcoin gekte of goldrush.
Iedereen wil kopen kopen kopen. En dan begnt er op nieuw een crash, etc. etc.
Of te wel alles herhaalt zich. Echter wanneer, waar en hoeveel weet niemand.

5. 1 ding wat zekers is: Op zeer lange termijn haal je met beleggen een veel hoger rendement dan met sparen.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 21-01-2021 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:09:

5. 1 ding wat zekers is: Op zeer lange termijn haal je met beleggen een veel hoger rendement dan met sparen.
Nee, de zekerheid is dat je op de lange termijn dood bent. ;)

Ook met aandelen, zeker met beperkte spreiding, kun je gewoon je volledige inleg kwijtraken als de onderliggende bedrijven failliet gaan. Als je in een gespreid mandje zit zal dat risico vast meevallen, maar als je al je geld op een (paar) bedrijven zet is het net een casino, zeker als je zomaar wat aandelen kiest. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 17:53
Wellicht dat ik de kennis over de werking van een ETF niet 100% machtig ben maar hoe kan het eigenlijk dat een ETF die de S&P500 volgt (neem bijv. de iShares Core S&P 500, die ik zelf bezit genoteerd aan Euronext AMS) verhandelbaar is buiten de tijden dat de bedrijven in de S&P500 überhaupt verhandelbaar zijn?

Wellicht een domme vraag maar dit deed mij vermoeden dat ik wellicht nog wat kennis mis wat betreft de producten die ik zelf aanschaf. En dat is natuurlijk niet wenselijk :P Heb het al geprobeerd de Google'en maar ik kwam er niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door snaggyheadshot op 22-01-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 17:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Wat voor NT world dividend verwachten jullie? Komt volgens mij binnenkort onze kant op?

Vorig jaar was het 68ct maar dat was volgens mij hoger dan gebruikelijk?

[ Voor 30% gewijzigd door r0bb op 22-01-2021 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 01:07
r0bb schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:58:
Wat voor NT world dividend verwachten jullie? Komt volgens mij binnenkort onze kant op?

Mijn glazen bol zegt 29 cent.

Dit zouden de data moeten zijn.

 Aankondigingsdatum: vrijdag, 15 januari 2021
 Registratiedatum: vrijdag, 5 februari 2021
 Ex-dividend datum:maandag, 8 februari 2021
 Betaalbaarstelling: maandag, 22 februari 2021

Waren trouwens goede maanden. Ben rond november ingestapt en het rendement is al meer dan 7%. Zal vanzelf wel weer omlaag gaan natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Dan Stark op 22-01-2021 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
r0bb schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:58:

Ik heb geen idee, maar voor wie geïnteresseerd is:
- Aankondigingsdatum: vrijdag, 15 januari 2021
- Registratiedatum: vrijdag, 5 februari 2021
- Ex-dividend datum: maandag, 8 februari 2021
- Betaalbaarstelling: maandag, 22 februari 2021

Edit: net te laat :P

Link

Overigens snap ik het rente-op-rente effect nog niet zo goed merk ik. Als het dividend uit een fonds wordt betaald en de fondswaarde zakt met de waarde van het dividend, waarom zou dat dividend als je het herbelegd dan nog iets uitmaken? Ik zie dan een grafiek voor me met een "inkeping" die met herbeleggen weer "op zijn oude niveau" terugkomt, maar waarom zou dat zorgen voor een meer dan lineaire groei?

(Overigens geloof ik wel dat het bestaat hoor, aangezien ik mezelf niet slimmer acht dan Einstein. Ik vat het concept alleen nog niet goed.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-07 12:04
WizZie- schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Ik heb geen idee, maar voor wie geïnteresseerd is:
- Aankondigingsdatum: vrijdag, 15 januari 2021
- Registratiedatum: vrijdag, 5 februari 2021
- Ex-dividend datum: maandag, 8 februari 2021
- Betaalbaarstelling: maandag, 22 februari 2021

Edit: net te laat :P

Link

Overigens snap ik het rente-op-rente effect nog niet zo goed merk ik. Als het dividend uit een fonds wordt betaald en de fondswaarde zakt met de waarde van het dividend, waarom zou dat dividend als je het herbelegd dan nog iets uitmaken? Ik zie dan een grafiek voor me met een "inkeping" die met herbeleggen weer "op zijn oude niveau" terugkomt, maar waarom zou dat zorgen voor een meer dan lineaire groei?

(Overigens geloof ik wel dat het bestaat hoor, aangezien ik mezelf niet slimmer acht dan Einstein. Ik vat het concept alleen nog niet goed.)
Dividend zelf heeft inderdaad niks te maken met het rente-op-rente effect. Het rente-op-rente wordt puur veroorzaak door het feit dat je naar verloop van tijd ook rendement op je al eerder behaalde rendement behaald. Hierdoor is de groei van je beleggingen niet linair maar exponentieel. Het maakt niet uit op welke manier je dit rendement behaald (dividend of koerswinst). Stel je start met beleggen en je behaald gemiddeld 10% rendement per jaar dan heb je met 100 euro aan het eind van jaar 1 (gemiddeld) 110 euro. Aan het eind van jaar 2 heb je dan (gemiddeld) 121 euro. Het rendement in jaar 1 was 10 euro, het rendement in jaar 2 was 11 euro. Dit is rente-op-rente effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 14:28
Dan Stark schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:26:
[...]

Mijn glazen bol zegt 29 cent.

Dit zouden de data moeten zijn.

 Aankondigingsdatum: vrijdag, 15 januari 2021
 Registratiedatum: vrijdag, 5 februari 2021
 Ex-dividend datum:maandag, 8 februari 2021
 Betaalbaarstelling: maandag, 22 februari 2021

Waren trouwens goede maanden. Ben rond november ingestapt en het rendement is al meer dan 7%. Zal vanzelf wel weer omlaag gaan natuurlijk.
Redelijk goede gok, denk ik, ook als we de dividenduitkeringen van VWRL ernaast leggen (die was 1.47 procent dividendrendement). Alleen, in 2019 was het dividendrendement van NT World (om voor bij onverklaarbare redenen, overigens), hoger dan VWRL. Zal deels met dividendlekkage te maken hebben, in ieder geval.
In ieder geval: mijn gok is tussen de 30 en 40 cent per aandeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56

tomtom901

Moderator General Chat
Loekoe schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Redelijk goede gok, denk ik, ook als we de dividenduitkeringen van VWRL ernaast leggen (die was 1.47 procent dividendrendement). Alleen, in 2019 was het dividendrendement van NT World (om voor bij onverklaarbare redenen, overigens), hoger dan VWRL. Zal deels met dividendlekkage te maken hebben, in ieder geval.
De hogere uitkering in 2020 (dat bedoel je) was hoger, doordat in 2019 onder andere de Rabobank voor hun beheerd beleggen klanten over is gestapt naar een ander fonds. NT heeft de verplichting om het ontvangen dividend te verdelen over de aandeelhouders. Dus, doordat de Rabobank in de loop van 2019 dit fonds vervangen heeft, is er gedurende een deel van die tijd meer dividend ontvangen ten opzichte van het aantal aandeelhouders op de registratiedatum. Ergo, een hoger dividend voor de zittenblijvers.

Tussen de 30 en 40 cent lijkt me veel. Ik schat het in tussen de 25 en 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-07 10:58
Kun je bij het plaatsen van een market order bij de Giro vantevoren zien of je/hoeveel transactiekosten betaald? (degiro topic is een beetje dood, hier zijn vast veel mensen die het hebben ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Staat er niet "Geschatte DEGIRO kosten" op het bevestigingsscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakkie73
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-09 13:01
Exact dat staat er inderdaad :) . Hieronder een voorbeeldje....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiP9ze7wsoV6cvF21I8wnUY-iqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DnCo0NAdLiJgbAA7zmKGzG85.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Eventuele FTT staat ook bij schatting aangegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurbuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-07 10:58
Bedankt. Het lijkt erop dat bij het aankopen van een ETF uit de kernselectie dit er gewoon niet bij staat als het niet van toepassing is. Ik weet dat die ook zonder transactiekosten zouden moeten zijn, maar wel alleen onder bepaalde voorwaarden. Ik neem dan aan dat als het er niet bij staat je niks betaalt. Bij een random ander aandeel even de zelfde stappen gevolgd en daar staat het er inderdaad bij zoals jullie aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Along with IPOE stock, Social Capital Hedosophia Holdings IV (NYSE:IPOD) and Social Capital Hedosophia Holdings VI (NYSE:IPOF) are currently trading without acquisition targets. Each of the SPACs has a nearly identical executive team, with one unique member per business. Nirav Tolia, the former CEO and co-founder of Nextdoor is behind IPOD stock. Richard Costolo, the former Twitter (NYSE:TWTR) CEO, is the unique executive behind IPOF stock.

And beyond that, each SPAC is working with varying amounts of cash. IPOE, the company behind the SoFi SPAC merger, brought in $700 million during its IPO. IPOD brought in $400 million while IPOF brought in $1 billion.
SPAC mania, zelfs zonder enige aankondiging gaat de koers omhoog.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Littlegupper
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:26
Gurbuh schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:44:
Bedankt. Het lijkt erop dat bij het aankopen van een ETF uit de kernselectie dit er gewoon niet bij staat als het niet van toepassing is. Ik weet dat die ook zonder transactiekosten zouden moeten zijn, maar wel alleen onder bepaalde voorwaarden. Ik neem dan aan dat als het er niet bij staat je niks betaalt. Bij een random ander aandeel even de zelfde stappen gevolgd en daar staat het er inderdaad bij zoals jullie aangeven.
Ik neem dan aan dat als het er niet bij staat je niks betaalt.
Dit klopt inderdaad, als er kosten zijn worden die genoemd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil graag m'n portfolio en resultaten over de jaren heen kunnen monitoren. Heeft iemand een tip voor een mooie tool of dienst App tip hiervoor?

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:59
kamerplant schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:43:
Ik wil graag m'n portfolio en resultaten over de jaren heen kunnen monitoren. Heeft iemand een tip voor een mooie tool of dienst App tip hiervoor?
https://www.portfolio-performance.info/

https://www.morningstar.n...omanager%2fportfolio.aspx

[ Voor 16% gewijzigd door helloitsme op 22-01-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Loekoe schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Ik heb geloof ik ergens gelezen dat vorig jaar nog voor dat het dividend 'verdeeld' werd De Rabobank voor bepaalde (pensioen?) fondsen van NT naar een andere leverancier geswitcht is. Er is toen dus wel dividend opgebouwd, maar tegen de tijd dat de uitkering kwam waren de NT fondsen een stuk kleiner, waardoor het dividend wat al ontvangen was over minder aandelen verdeeld hoefde te worden. (is van horen zeggen..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Zo... IBM even -10% door slechte cijfers. Idem voor Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 22:56
helloitsme schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Ik heb geloof ik ergens gelezen dat vorig jaar nog voor dat het dividend 'verdeeld' werd De Rabobank voor bepaalde (pensioen?) fondsen van NT naar een andere leverancier geswitcht is. Er is toen dus wel dividend opgebouwd, maar tegen de tijd dat de uitkering kwam waren de NT fondsen een stuk kleiner, waardoor het dividend wat al ontvangen was over minder aandelen verdeeld hoefde te worden. (is van horen zeggen..)
Rabo gebruikte NT voor zijn beheerd beleggen product. Hier zijn ze een goed jaar geleden vanaf gestapt, ze gebruiken nu het 1895 wereld fonds volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
jwtje schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:04:
[...]

Rabo gebruikte NT voor zijn beheerd beleggen product. Hier zijn ze een goed jaar geleden vanaf gestapt, ze gebruiken nu het 1895 wereld fonds volgens mij.
zag te laat dat jij al eerder gereageerd had...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Wat een soap rond Gamestop...
WSB vs Citron.
Op het hoogtepunt vandaag stond het aandeel meer dan 70% in de plus. En een handelsvolume dat nu al 2,5x de float is...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:51
RocketKoen schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:29:
WSB vs Citron.
Op het hoogtepunt vandaag stond het aandeel meer dan 70% in de plus. En een handelsvolume dat nu al 2,5x de float is...
Heerlijk geld verdiend. Echt top dit.

Jammer dat ik pas zo laat in amerikaanse opties kon, anders had ik ook wat opties gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
xminator schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Heerlijk geld verdiend. Echt top dit.

Jammer dat ik pas zo laat in amerikaanse opties kon, anders had ik ook wat opties gehaald.
Het is meer of je flink wint in het casino :P
Maar winst is winst. Dit soort dagen zie je niet vaak.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
RocketKoen schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:29:
WSB vs Citron.
Ik ben er helemaal niet bij betrokken maar ik vind het wel grappig om te zien, de kracht van het internet. Doet mij denken aan de hoogtij dagen van 4chan toen die allemaal ongein uithaalde. 8)7

Steam: Grim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Wauw ik keek net ff hoe het stond met mijn aandelen Palantir en BB. Dahaammm....De aandelenmarkt is gek geworden lijkt het wel. Ik snap er iig niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:51
RocketKoen schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:03:
[...]

Het is meer of je flink wint in het casino :P
Maar winst is winst. Dit soort dagen zie je niet vaak.
xminator schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Even een paar dingen:
- Nieuwe consolecycli (zie voorgaande consolecycli en aandelenprijs GME);
- Dankzij corona zijn uitgaven in de gamingsector toegenomen, zie bijv de gekte dat nintendo switch drie jaar nadat het uit wasopeens op de tweedehands markt voor 200 euro boven de standaardprijs verkocht wordt.
- Activistische aandeelhouder die weet hoe je moet omgaan met omslag naar internetverkopen.

Oftewel genoeg groene signalen wmb.
Zeker geen casino. Dat het iets te snel is gegaan is eerder te wijten aan FOMO, maar dat het aandeel omhoog zou gaan stond buiten kijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12-09 16:41
xminator schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:52:
[...]

[...]

Zeker geen casino. Dat het iets te snel is gegaan is eerder te wijten aan FOMO, maar dat het aandeel omhoog zou gaan stond buiten kijf.
Nou ja het is 1 van de meeste geshorte aandelen die er is, dit is gewoon een short squeeze. Hoeveel invloed heeft WSB daarop gehad? Iemand die daar met wat wiskunde onderbouwing voor heeft? :+

Op geen nieuws is CCIV ook lekker 25% omhoog gegaan vandaag nadat er gister en eergister heel weinig volume was. Ik verwacht een aankondiging (positief of negatief) tussen 27 januari en halverwege februari, zou logisch zijn gezien de timeframe van het artikel van Bloomberg.

[ Voor 23% gewijzigd door Santee op 22-01-2021 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Het was een mooie dag, ja ook voor de gains, maar vooral gewoon het verlies van Citron. Wat een legendarische eindsprint. En fomo, ja vast ook een deel, maar vooral gewoon: nooit verkopen maar altijd vasthouden van aandelen, geen opties, geen margin, aandeeluitleenprogramma uitzetten en dan doen de shorters de rest, want die moeten op een gegeven moment hun positie gaan dekken en dus--tegen zwaar verlies--aandelen terugkopen op een markt zonder verkopers, zo drijven zelf de prijzen de hoogte in. En wanneer dat gebeurt komt de volgende in de problemen die moet gaan kopen en zo verder.

GME +51% 👑
CCIV +25%
PLTR +25%
NIO +6% (een gemiddelde dag denk ik zo)

edit: en natuurlijk BB 9%, dat ik dat vergeet zegt wel veel over wat voor dag het was.

[ Voor 70% gewijzigd door i7x op 22-01-2021 23:18 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
GME is de nieuwe TSLA zowat... Inderdaad behoorlijk absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik heb alle hype rondom GME nooit begrepen en snap het nog steeds niet. Fysieke game winkels, die waren toch vrijwel helemaal verdrongen door Steam, EGS, etc?

[ Voor 9% gewijzigd door Lanfear89 op 23-01-2021 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Lanfear89 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:49:
Ik heb alle hype rondom GME nooit begrepen en snap het nog steeds niet. Fysieke game winkels, die waren toch vrijwel helemaal verdrongen door Steam, EGS, etc?
De stijging is ook niet vanwege de winkels, maar dat zij een contract afgesloten hebben met Microsoft voor een cloud oplossing voor het streamen van games. Microsoft dingen komen in de winkels en Gamestop dingen komen in de Xbox store en online via Microsoft.

https://news.microsoft.co...rtnership-with-microsoft/

De stijging vanuit WSB komt omdat daar vóór de aankondiging iemand een DD had afgeleverd. Een uur later werd de samenwerking gepubliceerd en ging de koers omhoog. Sindsdien pusht men elkaar daar om opties te kopen en zijn shorters de sjaak...

[ Voor 16% gewijzigd door Qunix op 23-01-2021 02:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Lanfear89 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:49:
Die hype heeft dan ook zo goed als niks met het bedrijf te maken, alleen met de aandelenkoers. De koers spuit omhoog maar de bedrijfsresultaten en de vooruitzichten zijn nog steeds zeer marginaal en staan absoluut niet in verhouding tot de beurswaarde.
There is an old story about the market craze in sardine trading when the sardines disappeared from their traditional waters in Monterey, California. The commodity traders bid them up and the price of a can of sardines soared. One day a buyer decided to treat himself to an expensive meal and actually opened a can and started eating. He immediately became ill and told the seller the sardines were no good. The seller said, “You don’t understand. These are not eating sardines, they are trading sardines.”

[ Voor 41% gewijzigd door writser op 23-01-2021 10:42 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Maar als ik naar die WSB site ga dan kom ik allerlei video's tegen met beren met regenbogen, Melvin capital en Cition. Hoe passen die in dit verhaal?

Had dat Melvin niet een short positie oid? En toen kwam de squeeze en dat wist WSB waarna ze al hun life savings in GME stopten? Want het kon alleen maar stijgen? Of zit ik verkeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Als je mij vraagt wat voor invloed video’s van beren met regenbogen op aandelenkoersen hebben dan moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven :P .

Ik besteed er zelf niet al te veel aandacht aan. Het is een mooi spektakel en achteraf zijn er altijd mensen die veel geld verdienen of verliezen en wijsneuzen die je kunnen vertellen dat ze het allemaal van verre aan zagen komen (maar desondanks zelf geen miljonair zijn geworden). Maar gaat het volgende week verder omhoog? Of omlaag? Dat voorspellen is een kansloze exercitie wat mij betreft. Om nog eens een suffe anekdote van stal te halen (die volgens mij niet eens waar is): Isaac Newton had in de South Sea aandelenbubble eeuwen geleden een hoop geld verloren en sprak toen de woorden: “I can calculate the motion of heavenly bodies, but not the madness of people.”. Met andere woorden: laat je niet gek maken.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 14:28
Ik heb een vraag, misschien heeft iemand hier een goede oplossing voor mijn 'probleem'. Ik heb eindelijk iedere cent goed in Portfolio Performance. Ik ben daar heel principieel in. Op 1 ding loop ik nog vast: de 100 euro bonus die ik kreeg toen ik bij Flatex ging. Ik wil eigenlijk dat deze 100 euro onderdeel is van m'n rendement (i.p.v. een reguliere deposit waarmee ik m'n eerste aandelen bij Flatex heb gekocht). Hebben jullie tips, hoe dit te doen? Hoe kan ik aan PP doorgeven, op één of andere manier, dat ik 100 heb gekregen van Flatex? Ik overweeg het te doen onder Interest, maar m'n TTWRR levert dan ineens een heel heel onwerkelijk percentage op (196,99%). Het zou ook onder Fees Refund kunnen, maar dat vind ik ook raar (dan heb ik een flink plusgetal onder fees).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat soort dingen schaar ik zelf onder Fees Refund. Fees zie ik als alles wat door die instelling in rekening is gebracht min wat je van hen hebt ontvangen. Of anders gezegd: alles wat buiten de daadwerkelijke belegging gebeurt. Dus ja, als je meer ontvangt dan je betaalt dan is het totaal negatief. :P

Als je liever wil dat het geen enkel effect heeft op de berekeningen, dan kan je beter Deposit gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 23-01-2021 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12-09 16:41
writser schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 10:56:
Als je mij vraagt wat voor invloed video’s van beren met regenbogen op aandelenkoersen hebben dan moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven :P .
De gay bears, oftewel de mensen die denken dat koersen dalen. Meestal de sukkels op WSB want ‘stonks only go up’ is de meme van vooral 2020. Hoe belachelijk de valuation wordt maakt niet uit uiteraard.

Maar laten we de memes maar op Reddit laten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26
Santee schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:14:
[...]

De gay bears, oftewel de mensen die denken dat koersen dalen. Meestal de sukkels op WSB want ‘stonks only go up’ is de meme van vooral 2020. Hoe belachelijk de valuation wordt maakt niet uit uiteraard.

Dus de geldprinter gaat hier niet van brrrrrrrrr? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 23:18

oscar82

De ondertitel

Leuk, die Gamestop of $GME zit ook (voor 0,009%) in NT small caps. En dat zijn vast oude cijfers, dus voor de verdriedubbeling van de koers.

Ik heb de afgelopen week gebalanceerd. Zowel Small caps als emerging markets hebben het afgelopen halfjaar flink beter gepresteerd. Ongeveer 7% uit die fondsen ging naar mijn NT world positie. En nu wachten op het dividend (ok, ik weet het... sigaar uit eigen doos enzo).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door oscar82 op 23-01-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Santee schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Die term ga ik maar even niet Googlen, dus neem het maar van je aan. Die memes zijn momenteel wel een groot onderdeel van de markt dus zou niet zien waarom dat geen onderdeel uit maakt van het beleggen op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd1 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:40:
[...]

Nee, de zekerheid is dat je op de lange termijn dood bent. ;)

Ook met aandelen, zeker met beperkte spreiding, kun je gewoon je volledige inleg kwijtraken als de onderliggende bedrijven failliet gaan. Als je in een gespreid mandje zit zal dat risico vast meevallen, maar als je al je geld op een (paar) bedrijven zet is het net een casino, zeker als je zomaar wat aandelen kiest. :P
Ik spreek hier over de gehele markt, niet over een aandeel en ook niet over een ETF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Ik heb zojuist gekeken en de performance data in de Lynx Basic interface bestaat nu uit 2 dagen. Het lijkt erop dat er alleen data sinds de migratie weergegeven wordt. Alle data van vorig jaar is ook weg.

Als ik het IB portal inlog (account management) zie ik wel de performance YTD en alle historische data. Ik zal voortaan maar dit portaal gaan gebruiken.

Overigens is het resultaat in de IB portal (4.99% YTD) niet gelijk aan die van PP (4.65% YTD). Zou kunnen dat dit met een cashpositie te maken heeft. (geen idee hoe het rendement in de IB portal wordt berekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Mijn BND beleggingen bestaat alleen uit 'BND Wereld Indexfonds C Unhedged'. Ik zie daar een bruto rendement YTD van 3.67%, weet iemand waarom is dit percentage niet gelijk aan het YTD resultaat van het fonds? 4.29%.

Ik zie dat ze beide de performance meten tot 21/1 met 13.08 als slotkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:37:
[...]
Ik heb zojuist gekeken en de performance data in de Lynx Basic interface bestaat nu uit 2 dagen. Het lijkt erop dat er alleen data sinds de migratie weergegeven wordt. Alle data van vorig jaar is ook weg.
Ok, klinkt als dat de Lynx interface echt alleen kijkt naar de data van het nieuwe account. In TWS zag ik op dag 1 ook ontbrekende data, dat was de volgende dag weer goed.

Als je trouwens gebruik maakt van Portfolio Analyst, die combineert wel netjes de geschiedenis van beide accounts.
Overigens is het resultaat in de IB portal (4.99% YTD) niet gelijk aan die van PP (4.65% YTD). Zou kunnen dat dit met een cashpositie te maken heeft. (geen idee hoe het rendement in de IB portal wordt berekend).
IB toont het rendement over het gehele account, dus inclusief cash. Als je voor 1000 euro aan aandelen hebt en 1000 euro aan cash, dan is het resultaat de helft van als je geen cash zou hebben staan. Maar PP zou cash ook mee moeten tellen.

Kijk anders eens of je bij IB verschil ziet tussen TWR en MWR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik overweeg een Fitvermogen account voor beide kinderen van mijn zus (14 en 12 jaar) te gaan openen. Natuurlijk doe ik dit in overleg met mijn zus en haar man. Het lijkt leuk om voor hen te doen, ik wil ze helpen financieel onafhankelijk te worden en ik wil ze leren over beleggen.

Is er iemand die ervaring mee heeft met een dergelijke constructie? Ik denk dat het dan uit naam van iemand anders een account openen is, met toestemming van die persoon natuurlijk. Geen idee of het mogelijk en slim is.

Update: Fitvermogen valt af:
Om een rekening bij FitVermogen te kunnen openen, dient u te voldoen aan de volgende voorwaarden:
• U bent ouder dan 18 jaar;
• U heeft een Nederlandse bankrekening;
• U bent niet geboren, woonachtig of belastingplichtig in de VS;
• U voldoet aan de Algemene voorwaarden van FitVermogen.
Momenteel is het nog niet mogelijk om een rekening te openen voor uw bedrijf of een minderjarige.
CentraalBeheer en DeGiro bieden het ook niet aan.

Nuttig artikel, Meesman en Brandnewday komen er goed uit, zie: https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/

Ook nuttige info: https://www.rabobank.nl/p...en/beleggen-voor-je-kind/

[ Voor 47% gewijzigd door Pistachenootje op 23-01-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Zr40 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:26:

Ok, klinkt als dat de Lynx interface echt alleen kijkt naar de data van het nieuwe account. In TWS zag ik op dag 1 ook ontbrekende data, dat was de volgende dag weer goed.

Als je trouwens gebruik maakt van Portfolio Analyst, die combineert wel netjes de geschiedenis van beide accounts.
Thanks in Portfolio Analyst zie ik inderdaad wel de geschiedenis van beide accounts. Het lijkt er inderdaad op dat in Lynx Basic alleen de data laat zien van het nieuwe account.
IB toont het rendement over het gehele account, dus inclusief cash. Als je voor 1000 euro aan aandelen hebt en 1000 euro aan cash, dan is het resultaat de helft van als je geen cash zou hebben staan. Maar PP zou cash ook mee moeten tellen.

Kijk anders eens of je bij IB verschil ziet tussen TWR en MWR?
Oke nu wordt het interessant. Als ik inlog op de IB portal zie ik op de home pagina een rendement van 4.99% YTD.

Als ik op Portfolio Analyst pagina kijk zie ik een rendement TWR en MWR 4.06% YTD. Dat beide gelijk zijn klopt want ik heb geen trancties uitgevoerd dit jaar.

Waarom toont de home pagina 4.99% en de Portfolio Analyst 4.06%?

Waar het verschil met PP vandaan komt ben ik ook benieuwd naar, wellicht iets met de cashpositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:23
magneetje schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Thanks in Portfolio Analyst zie ik inderdaad wel de geschiedenis van beide accounts. Het lijkt er inderdaad op dat in Lynx Basic alleen de data laat zien van het nieuwe account.

[...]

Oke nu wordt het interessant. Als ik inlog op de IB portal zie ik op de home pagina een rendement van 4.99% YTD.

Als ik op Portfolio Analyst pagina kijk zie ik een rendement TWR en MWR 4.06% YTD. Dat beide gelijk zijn klopt want ik heb geen trancties uitgevoerd dit jaar.

Waarom toont de home pagina 4.99% en de Portfolio Analyst 4.06%?

Waar het verschil met PP vandaan komt ben ik ook benieuwd naar, wellicht iets met de cashpositie.
Het gaat er niet om of je transacties hebt uitgevoerd, maar of je cash gestort of opgenomen hebt om een verschil te krijgen tussen je TWR en MWR. En als je geen cash hebt gestort of opgenomen, dan is het ook bijzonder triviaal om gewoon zelf uit te rekenen wat het correcte rendement is. Dat is gewoon een kwestie van huidige waarde delen door waarde 1 januari (en dan kom je vast op 4.06% uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45
Pistachenootje schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:27:
Ik overweeg een Fitvermogen account voor beide kinderen van mijn zus (14 en 12 jaar) te gaan openen. Natuurlijk doe ik dit in overleg met mijn zus en haar man. Het lijkt leuk om voor hen te doen, ik wil ze helpen financieel onafhankelijk te worden en ik wil ze leren over beleggen.

Is er iemand die ervaring mee heeft met een dergelijke constructie? Ik denk dat het dan uit naam van iemand anders een account openen is, met toestemming van die persoon natuurlijk. Geen idee of het mogelijk en slim is.

Update: Fitvermogen valt af:

[...]

CentraalBeheer en DeGiro bieden het ook niet aan.

Nuttig artikel, Meesman en Brandnewday komen er goed uit, zie: https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/

Ook nuttige info: https://www.rabobank.nl/p...en/beleggen-voor-je-kind/
Ik heb zelf 2 kinderrekeningen bij BND. Werkt exact hetzelfde als m'n eigen pensioenrekening qua keuze, inleg etc.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hmmbob schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Ik heb zelf 2 kinderrekeningen bij BND. Werkt exact hetzelfde als m'n eigen pensioenrekening qua keuze, inleg etc.
Thanks. Ik kwam deze info nog tegen bij de Rabobank: "De waarde van beleggingen valt in box 3. Is de rekeninghouder jonger dan 18 jaar? Dan rekent de Belastingdienst het tegoed toe aan (ten minste één van) de ouders. Je betaalt alleen belasting als je nettovermogen meer is dan je heffingsvrije vermogen. Om je nettovermogen te bepalen, tel je je bezittingen in box 3 bij elkaar op en trek je daar je schulden in box 3 vanaf."

Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Dat maakt het wel wat minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Yep, alles bij je minderjarige kind parkeren levert geen belastingvoordeel op. Logisch ook, wat mij betreft. Je kan natuurlijk wel elk jaar maximaal belastingvrij schenken. Vraag is of het verstandig is dat als je kind ontspoort op zijn of haar 18e dat ze dan een enorm bedrag ter beschikking hebben.

[ Voor 67% gewijzigd door writser op 23-01-2021 18:06 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
In mijn geval gaat het niet om mijn kinderen maar die van mijn zus. Ik wil mijn zus liever niet opzadelen met meer VRH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45
Ik zou dat overleggen. Kan best zijn dat ze nog niet bij de 100k vrijstelling in de buurt komen, en anders het beetje VRH over het bedrag daarboven voor lief nemen.

Jij wil een lieve/leuke geste doen, zij mogen natuurlijk besluiten om die al dan niet te accepteren.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ze komt er boven. Ik ken haar financiële situatie vrij goed. Maar ga het inderdaad wel overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine 10 dagen geleden bij Etoro om een uitbetaling gevraagd, geld is nog steeds niet binnen. Hen gecontacteerd en nu ontvang ik een email dat ze mijn bank afschriften willen hebben om het na te kijken. Lijkt me niet de bedoeling, wel? Heb ze terug gemaild dat ik dat not done vind. Jullie dit mee gemaakt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:16:
Kleine 10 dagen geleden bij Etoro om een uitbetaling gevraagd, geld is nog steeds niet binnen. Hen gecontacteerd en nu ontvang ik een email dat ze mijn bank afschriften willen hebben om het na te kijken. Lijkt me niet de bedoeling, wel? Heb ze terug gemaild dat ik dat not done vind. Jullie dit mee gemaakt zo?
Ik heb geen account bij Etoro, kan je hier dus niet wat over vertellen. Etoro geeft je wel de volgende informatie (waar niks vermeld staat over een bankafschrift van je tegenrekening):

https://www.etoro.com/en-...ppear-in-my-bank-account/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
ik ben op zoek naar een ETF fonds of meerdere fondsen die in de bio farmacie zitten. Heb intussen een heel rijtje gevonden maar geen enkele kan via Degiro gekocht worden. Zijn deze überhaupt wel via de Degiro aan te kopen of zit ik dan bij de verkeerde broker.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
corsat schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:18:
ik ben op zoek naar een ETF fonds of meerdere fondsen die in de bio farmacie zitten. Heb intussen een heel rijtje gevonden maar geen enkele kan via Degiro gekocht worden. Zijn deze überhaupt wel via de Degiro aan te kopen of zit ik dan bij de verkeerde broker.
Welke heb je gevonden?

Ik zie deze bij Degiro verschijnen: IE00BQ70R696, IE00BF0H7608, IE00BYXG2H39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
corsat schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:18:
Je kan ook je "eigen ETF" maken :https://etfdb.com/factsheets/ARKG/
Neem aandelen van deze top 10 en je hebt 43% van deze ETF. Heb je nog lagere kosten op termijn ook.
Pagina: 1 ... 54 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.