JohanNL schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 02:53:
@
Sport_Life Of die Turkse accounts, die lucratief zijn omdat de Lira is ingestort ( en de koopkracht daar sowieso al niet heel hoog is ) en daarom worden gebruikt door mensen die daar niet wonen.
Daar is vast ook nog wel wat te halen.
Maar er zijn ook al lang andere platformen in opkomst, zoals Amazon, wat er zeker ook niet verkeerd uit ziet en waarbij je dan ook nog gratis Prime verzending krijgt voor je aankopen op Amazon zelf.
Ik vraag mij soms wel eens af hoeveel zo'n platform bedrijfje nou eigenlijk waard is uiteindelijk, daarmee bedoel ik alle bedrijven zoals dus Netflix, maar ook Spotify, Uber en Just Eat Takeaway etc.
Al deze bedrijven bieden vrijwel niets unieks en fungeren eigenlijk voornamelijk als een doorgeefluik van de film/muziek producent, taxichauffeur of restaurant.
Het lijkt wel alsof de markt er vanuit gaat dat het uiteindelijk '' winner takes all '' zal zijn gezien de waarderingen van deze bedrijven, terwijl er toch ook gewoon een hele grote kans bestaat dat deze bedrijven - die nu als marktleider worden gezien - succesvol kunnen worden beconcurreert en in een concurrentieoorlog terecht kunnen komen.
Want ja, iedereen kan in principe het concept van deze bedrijven overnemen en er zijn/haar eigen draai, naam en logo aangeven.
Of het een succes zal zijn is een tweede, maar als je bijvoorbeeld Jeff Bezos heet, dan kun je er natuurlijk een heleboel geld instoppen om je marktaandeel te vergroten.
En ik gok zo dat de meeste mensen er niet van houden om meer dan 1 abbo van dezelfde service aan te houden, dus als ome Jeff een goed alternatief voor Netflix heeft, die wellicht nog extra's te bieden heeft en goedkoper is, dan zou dat kunnen betekenen dat Netflix een klant kwijtraakt.
De waarde zit in 'aaS' ; As A Service modellen. Of je nou cloud storage hebt, winkel verkopen, streaming of sportscholen... het feit dat je betrouwbaar maandelijks telkens weer wordt betaald is waar de waarde zit.
Die betrouwbaarheid en zekerheid betekend veel waarde, want daardoor wordt het voorspelbaar. Daaruit komt dan een gebrek aan risico, en dus in termen van risk/reward een heel hoge waardering.
Geen gedoe met verkopen, marketing, nieuwe ontwikkelingen volgen en uitbrengen, gewoon je handje ophouden en doorgaan met wat je al deed. Met name bij alle slapende leden (hallo sportscholen en 1,-/maand online game subscriptions) die betalen zonder dat je er kosten aan hebt of uberhaupt weten dat ze het nog hebben zit daar echt een goudmijn.
Voorheen was dit vooral voor water/elektra bedrijven (i.e. Utilities) weggelegd. Een betrouwbare voorspelbare maandelijkse stroom inkomsten hadden, vrijwel gegarandeerd en eeuwigdurend. Als die cijfers lang genoeg én solide genoeg blijken, dan kan in de huidige markt zo een long-term P/E van 20-40 redelijk worden als doel. Want het gedraagt zich dan als een obligatie en gaat zodoende in termen van risico, rendement en verwachtingen van aandeelhouders zich daaraan spiegelen.
Nu komen de grote bedrijven er langzaam aan achter dat men best bereid is constant te betalen voor hun product ipv 1 malig en stappen dus in die boot.
Kijk anders volgende maand eens wat Disney doet. Komen met star (fox integratie), prijsverhoging en nog de Q4 aanmeldingen (en forecast) wat betreft Disney+ cijfers zullen vanwege kerst en de India/SEA launch ook niet misselijk zijn. Verwachtingen zijn >100 miljoen nu we ongeveer 1 jaar na de launch zitten. Daar had netflix 6 jaar voor nodig.
Hoe dat kan? Bedenk je dan dat dit soort bedrijven 'vroeger' concurreerden met elkaar, maar niet meer. Men doet nu gewoon beide. Die extra $5/maand merken ze niet, naast de 20-30 maandelijkse afschrijvingen (woning, auto, 3-4 verzekeringen, gas, water, licht, sportschool, mobiel, telefoonabbo...).
Dat zorgt samen met de hoge voorspelbare stroom inkomsten ook voor een nieuwe definitie van concurrentie en moats, en daarmee waardering van zo'n bedrijf. Hoe definieer je dan nog concurrenten en moats als 2 bedrijven tegelijk hetzelfde product kunnen verkopen aan dezelfde consument, geen of-of maar en-en? Wat boeit iets als marktaandeel nog, als je in theorie niet meer dan zeg 33% kunt halen (100% dekking van disney+netflix+prime)?
$5/maand een heel klein makkelijk uit te geven bedrag. Do-and-forget. Dus hoeveel huishoudens hebben straks, al dan niet bewust, 1 abbo? en hoeveel 2? en hoeveel gewoon 4+? En over wat voor termijn praten we dan?
Ik zie schattingen langskomen dat een netflix, disney, amazon prime, stuk voor stuk meer waard kunnen zijn tegen 2024-2025 dan compleet WaltDisney (inclusief al hun films en titels, series, parken, hotels, cruises, merchandise..) vandaag de dag op de beurs waard is. Simpelweg omdat je met een 'fractie' van zeg 5% van de wereldbevolking al zo $20-40b aan jaarlijkse inkomsten kunt claimen.
Dan hebben we het nog niet eens gehad over andere disruptive zaken als de bioscoop release overslaan en behalve films straks direct exclusief online uitbrengen, naast de exclusiviteit van series. Daarmee komen zowel bioscopen als traditionele tv zenders langzaam aan droog te staan wat betreft het uitzenden van content.
TLDR; niemand weet echt wat ze waard zijn, daarvoor is het nog veel te vroeg om iets te roepen. De businessmodellen zijn heel erg jong, disruptive, en de markt als geheel moet nog een plekje vinden. Dat maakt voorspellen lastig.
offtopic:
Ik zou zelf niet verbaasd zijn als van de huidige 3 groten Disney+/Netflix/HBOmax (AT&T) binnen 5 jaar in 2 ervan over de 1b gaan, helemaal wanneer aanmeldingen vanuit India/China (zit immers 2/7e van de wereldbevolking) echt op gang komen. Amazon laat ik even erbuiten waar die heen kan gaan, want hun business is te groot om goed te overzien en velen hebben al 'gratis' toegang vanuit de vraag voor de snelle bezorging of abbo's richting twitch streams.
Daarnaast zie je al langere tijd onrust binnen de tv wereld (teruglopende kijkcijfers, internet-only abonnementen thuis) welke waarschijnlijk doorzet en waarschijnlijk deels ook naar de bioscopen doorslaat.
Disclosure: Zit zelf nu actief zowel in Disney als AT&T mijn positie uit te breiden, waarschijnlijk morgen weer bijkopen als het salaris is gestort. Nu ~1,5% van mn portfolio, wil het gestaag naar 3-5% opwaarderen dit jaar. Tegelijk heb ik, op wat vastgoed via bijvoorbeeld Realty Income na, vrijwel geen blootstelling aan traditionele tv/bios.
[
Voor 39% gewijzigd door
Xanaroth op 21-01-2021 09:54
]