Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.894 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, dat blijft staan als je nu verkoopt. Op record date (nadat de beurzen sluiten) wordt vastgelegd wie recht heeft op de dividendbetaling. Na record date wordt het aandeel dan ook 'ex-dividend' (zonder dividend) verhandeld.

Dat laatste betekent trouwens dat het geen nut heeft om specifiek op de datum van het dividend te letten wanneer je wil kopen of verkopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:08
Zr40 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:13:
Ja, dat blijft staan als je nu verkoopt. Op record date (nadat de beurzen sluiten) wordt vastgelegd wie recht heeft op de dividendbetaling. Na record date wordt het aandeel dan ook 'ex-dividend' (zonder dividend) verhandeld.

Dat laatste betekent trouwens dat het geen nut heeft om specifiek op het dividend te wachten wanneer je wil verkopen.
Kan volgens mij aardig lucratief zijn om hierop te handelen, dus kopen voor record date en erna weer verkopen. Ik ken de theorie dat een aandeel stijgt voor record date en weer daalt erna, maar dit lijkt niet volledig op te gaan voor de aandelen waar ik naar kijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het daalt omdat het ex-dividend verhandeld wordt. Dat is letterlijk wat er gebeurt; de koers daalt met het uit te keren dividend omdat kopers na record date geen recht meer hebben op dat dividend.

Met kopen op record date en de volgende dag weer verkopen schiet je niets op. Je betaalt alleen veel transactiekosten zonder dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:08
Zr40 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:20:
Het daalt omdat het ex-dividend verhandeld wordt. Dat is letterlijk wat er gebeurt; de koers daalt met het uit te keren dividend omdat kopers na record date geen recht meer hebben op dat dividend.

Met kopen op record date en de volgende dag weer verkopen schiet je niets op. Je betaalt alleen veel transactiekosten zonder dat je er iets aan hebt.
Als het dividend meer is dan de daling van het aandeel dan schiet je er toch wel wat mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vraag je je eens af waarom de daling kleiner zou zijn. Dan zie je dat dat niets met het dividend te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Malt007 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:26:
[...]

Als het dividend meer is dan de daling van het aandeel dan schiet je er toch wel wat mee op?
In praktijk is de daling van het aandeel gelijk aan de waarde van het dividend. Het bedrijf en de aandelen worden niet plotseling meer waard bij het moment dividend uitbetaalt dient te worden.
Is de daling toch sterker, heeft dit niks te maken met het dividend en zit er dus eigenlijk geen verschil met een gewone handelsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Dat hangt enorm af van het soort en type aandeel en de markt waarin deze zich bevindt.

Bedrijven met (half) jaarlijks dividend zie je vaak wel rondom record/ex dividend date grote swings maken. Een uitkering van in 1 klap 2-5% van de beurswaarde is significant als je vervolgens verkoop tegen koopprijs (of erboven). Dan zie je dat de koers 2-3 handelsdagen ervoor gestaag oploopt, en na de uitkering weer terug zakt.
Maar bedrijven die maandelijks tot kwartaal uitkeringen doen, zie je soms helemaal geen invloed in de koers rondom een dividend betaling.

Tegelijk zie je ook zaken als momentum langskomen. Een stijgend aandeel/beurs waar dividend uitkeert, kan binnen 30min weer op de oude koers zijn. Waarom is die als enige -3% en de rest gewoon +1%? Ik zie nergens nieuws? Kopen!
Tegelijk een dalend aandeel/beurs dat dividend uitkeert, kan juist extra dalen die dag omdat het ineens op -3% bij open staat en zichzelf daardoor versterkt rondom paniek emotie en de dag als grootste daler afsluit.

Daarbij heb je verschillende belasting regimes die verschillende koopmomenten promoten. Zo kan je in Nederland (dividendbelasting, geen gain/loss) een paar cent besparen door juist ex-dividend pas te kopen als je gewenste aandeel (afhankelijk van omstandigheden) binnen 1-3 dagen toevallig ex gaat.

Ik zou er geen besluit op nemen rondom wel/niet kopen, dat is meer bedrijfsafhankelijk vs koers. Maar als ik een aandeel heb besluiten te kopen dat dividend uitkeert, is het zeker de moeite waard een beetje TA en historisch gedrag erbij te halen. Kan soms met een paar minuten werk aardig wat euro's opleveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 19-01-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Joindry schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:45:
[...]

In praktijk is de daling van het aandeel gelijk aan de waarde van het dividend. Het bedrijf en de aandelen worden niet plotseling meer waard bij het moment dividend uitbetaalt dient te worden.
Is de daling toch sterker, heeft dit niks te maken met het dividend en zit er dus eigenlijk geen verschil met een gewone handelsdag.
Volgens de theorie klopt dit helemaal. Maar aangezien de markten niet helemaal rationeel zijn is er toch wat aan te verdienen voor de daghandelaren.

Dat noemen ze de dividend Capture strategie.

Echt het fijne weet ik hier echter ook niet van, maar zal wel ter googlen zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Mazzel gehad met de groenfonds aan- en verkopen. :) ASN aangekocht voor 25,74 en 25,80 en verkocht voor 25,81 en 25,85. Triodos fonds gekocht voor 59,98 en verkocht voor 60,66 (>1% in 2,5 maand). Natuurlijk wel wat transactiekosten en beheerkosten gemaakt, maar ik had geen winst verwacht, dus dat is mooi meegenomen bovenop het rendement van de VRH vrijstelling en heffingskorting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zit ik dan met mijn 7,9% geprognosticeerde jaarrendement op mijn buy&hold groenfonds... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:08:
[...]

IMO - denk ETF, of koop meerdere aandelen. Probleem is namelijk dat veel lithium voor de komende jaren al in contracten vastzit. Dus dat er tekorten (kunnen) onstaan is 1 ding, wanneer dat merkbaar wordt in earnings is een 2e. Of dat bedrijven nog bezig zijn met studies/opstarten van productie, wat de nodige risico's mee brengt.

Dat maakt spreiden dan de enige logische play in mijn ogen. Kopen van leaders als Albemarle (ALB), Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM) Ganfeng, eventueel aangevuld met wat kleinere penny-stocks die nog bezig zijn met studies naar deposits&economische haalbaarheid, zoals Vulcan en Lithium Americas.
Even een brutale zelf-quote, maar iets dat wel meegenomen moet worden met de Lithium markt dat wel noemen verdiend. Er komen steeds meer initiatieven voor energie opslag serieus in de praktijk naar boven, en hierbij zeg ik expliciet niet het woord batterij maar simpelweg opslag. Denk aan opslag zonder enige vorm van metalen, simpelweg omdat energie in meerdere vormen kan worden opgeslagen zoals warmte of kinetische energie.

Denk aan badkuip/waterbasin/... dat met overtollige energie wordt volgepompt, al dat niet onder druk, en wanneer er tekort is leegstroomt langs een generator. Of betonblokken die worden opgetild in de hoogte tot een stapel als opslag (tillen kost energie) en weer omlaag gezet voor opwekking (afremmen genereert energie). Of het gebruik van vliegwielen, of energie in vorm van temperatuur opslaan en bij afkoelen (water, gesmolten zout, ..) weer terugwinnen. Zo zijn er al tal van oplossingen in gebruik en onderzoek.

Hoewel dat voor kleine schaal en al helemaal bewegend (denk aan auto/laptop/mobiel) niet snel praktisch lijkt te zijn, kan dit wel significant zijn voor elektriciteitsnet toepassingen. Zoals bij netbeheerders, energie leveranciers, of het thuisgebruik.
Wat dat betreft is er een limiet aan hoe ver de prijs van lithium kan oplopen wanneer opslag van energie het enige doel is.

Wat betreft de kern verbruikers van auto/laptop/mobiel, is er ook een 'peak' in termen van verbruik en laadsnelheid. Wanneer verbruikers (auto, mobiel, ..) langer door kunnen op dezelfde lading, of simpelweg sneller laden is er ook minder opslag nodig in de verbruiker.
Zo hoeft een mobiel eigenlijk niet langer dan 18-20 uur mee te kunnen, snachts ligt dat ding toch aan de oplader en overdag heb je tegenwoordig overal aansluitingen te over (auto, trein, bus, werk..). Even heel grof gezegd, elke keer dat er een artikel is dat een EV weer sneller oplaad kan de prijs van lithium weer inzakken omdat de hoeveelheid benodigde opslag lager wordt.

Wanneer je analyse maakt in de ontwikkeling van de prijs in de long-term, zijn er heel veel ontwikkelingen om in het achterhoofd te houden. Short-term is het de makkelijkste oplossing, long-term heeft het vanuit veel vlakken concurrentie.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 19-01-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 02:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Longcat schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:18:
Mazzel gehad met de groenfonds aan- en verkopen. :) ASN aangekocht voor 25,74 en 25,80 en verkocht voor 25,81 en 25,85. Triodos fonds gekocht voor 59,98 en verkocht voor 60,66 (>1% in 2,5 maand). Natuurlijk wel wat transactiekosten en beheerkosten gemaakt, maar ik had geen winst verwacht, dus dat is mooi meegenomen bovenop het rendement van de VRH vrijstelling en heffingskorting.
Hoelang heb je ze vastgehouden en wat waren de kosten? Is wel interessant als het kan voor korte termijn en minder kost dan vrh.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:48
Longcat schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:18:
Yep, dat ging uitstekend dit jaar. Hopelijk volgend jaar weer!

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nu we het daar toch over hebben, de migratie naar IBIE heeft niets veranderd aan de onbeschikbaarheid van die twee fondsen. Helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
i7x schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Hoelang heb je ze vastgehouden en wat waren de kosten? Is wel interessant als het kan voor korte termijn en minder kost dan vrh.
Beetje ingewikkeld verhaal.
M'n ASN positie bestond uit 2 delen. Een deel had ik eind 2019 al gekocht met de opbrengst van een AEX box spread. Eind 2020 heb ik die short box niet doorgerold, maar cash gestort en laten expireren. Tweede deel kocht ik medio september. Ik was van plan nog meer te kopen, maar kort hierna sloot het fonds.
Het Triodos fonds kocht ik begin november. Had ook later gekund. Volgens mij heeft het fonds het hele jaar open gestaan, maar dat is vrij uniek.
Alles verkocht tussen 5 januari en nu.

Kosten zijn afhankelijk van broker (ik geloof 0,2% per jaar bij degiro en 0,3% bij ASN). Transactiekosten heb je bij ASN geloof ik niet en bij degiro wel. Uit mijn hoofd 0.1% + 7,50 of zo per transactie. De verwachting was dat de kosten weggestreept konden worden tegen het rendement (zeker bij een kortere holding period dan ik had) en dat je dan het belastingvoordeel overhoudt. Bij mijn ASR posities zal dit redelijk kloppen (ik heb een vol jaar beheerkosten betaald, maar ook geld toe van de box spread), maar de Triodos positie heeft dus een mooie koerswinst.

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 19-01-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Xanaroth Het grootste risico voor lithium is de Solid State batterij, echter gaat het nog jaren duren voordat die op hetzelfde prijspunt komt. De andere manieren van opslag dan batterijen zie ik niet zoveel toekomst in. Het is redelijk eenvoudige techniek (wel met onderhoud) en wordt al decennia gebruikt (waterkracht) waar het zinvol is. In andere regio is die standby gasturbine de voordeligste optie geweest en die dingen produceren ontzettend dure stroom gezien de meestal uit staan.

Daarnaast is het niet alleen auto's en elektronica die meer van de batterij vraagt. Er is simpelweg een enorm energie vraag die zelfs China als voorloper van duurzame energie niet met enkel duurzaam op kan vangen. Laat staan dat we die kolencentrales die nu nog gebouwd worden moeten vervangen voor de wisselde opbrengst uit duurzame bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:15
Goedkoopste manier van Groenfonds hoppen is waarschijnlijk ING. Geen transactiekosten en als je het heel kort aanhoudt ook weinig beheerskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Even voor mijn begrip, het tijdelijk aanhouden van deze groenfondsen rond de jaarwisseling wordt louter gedaan om meer onbelast vrij vermogen te kunnen aanhouden, of niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

@WizZie- klopt, de belastingdienst geeft een hogere vrijstelling voor groene beleggingen en tevens een extra heffingskorting. Zie https://www.belastingdien...ordeel/groene_beleggingen ook de Consumenten Bond heeft daar een overzichtelijk voorbeeld van https://www.consumentenbo...n/groen-duurzaam-beleggen

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

WizZie- schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:58:
Even voor mijn begrip, het tijdelijk aanhouden van deze groenfondsen rond de jaarwisseling wordt louter gedaan om meer onbelast vrij vermogen te kunnen aanhouden, of niet?
Ja precies, vroeger gingen ze vaak al lang van tevoren dicht (geen idee waarom overigens), maar al je het eind december nog kunt aankopen is het ideaal natuurlijk. Je betaalt dan dus blijkbaar 0.1% + eventueel 2*7.50 of niets bij ING ipv vrh over 60k of 120 met partner.

Beetje koerswinst is al helemaal mooi meegenomen, maar kan natuurlijk ook anderom uitpakken volgende keer.

Heel het jaar aanhouden kan natuurlijk, maar is niet interessant vanwege het enorm lage rendement vergeleken met iets als VWRL.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
i7x schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Ja precies, vroeger gingen ze vaak al lang van tevoren dicht (geen idee waarom overigens), maar al je het eind december nog kunt aankopen is het ideaal natuurlijk.

....

Heel het jaar aanhouden kan natuurlijk, maar is niet interessant vanwege het enorm lage rendement vergeleken met iets als VWRL.
De groenfondsen moeten een bepaald percentage belegd hebben in groene investeringen. Als er in een korte tijd veel cash binnenkomt zakken ze onder het percentage en kunnen ze hun groene status verliezen.
Dit jaar hadden ze een flinke uitstroom omdat door de belastingplannen over de VRH mensen bang waren dat het belastingvoordeel eraf ging.

VWRL is een fonds in aandelen, Groenfonds een fonds in leningen. Dus niet met elkaar te vergelijken.
Mogelijk is het groenfonds een goed alternatief voor obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:25
i7x schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Ja precies, vroeger gingen ze vaak al lang van tevoren dicht (geen idee waarom overigens), maar al je het eind december nog kunt aankopen is het ideaal natuurlijk. Je betaalt dan dus blijkbaar 0.1% + eventueel 2*7.50 of niets bij ING ipv vrh over 60k of 120 met partner.

Beetje koerswinst is al helemaal mooi meegenomen, maar kan natuurlijk ook anderom uitpakken volgende keer.

Grappig dat je dit aanhaalt, want ik vroeg mijzelf letterlijk af dat het misschien de VRH verlaagd, maar via deze weg neem je dus ook voor lief dat de koers kan dalen na de jaarwisseling en je dus via een andere weg geld kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Crasheeee schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Grappig dat je dit aanhaalt, want ik vroeg mijzelf letterlijk af dat het misschien de VRH verlaagd, maar via deze weg neem je dus ook voor lief dat de koers kan dalen na de jaarwisseling en je dus via een andere weg geld kwijt bent?
Ja, maar kijk maar eens wat de koersschommelingen zijn van dag op dag. Het moet erg gek lopen wil je rendement voor enkele weken/maanden rond de jaarwisseling incl. belastingvoordeel lager zijn dan je rendement op obligaties/cash.

[ Voor 15% gewijzigd door Longcat op 19-01-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Crasheeee schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb de data van de afgelopen jaren bekeken, als je gelijk na de jaarwisseling verkocht is het voor zover ik gezien heb niet gebeurd dat er binnen die periode een significante koersdaling is geweest.

Ik geloof dat er wel een keer een significante koersdaling is geweest toen er nieuws naar buiten kwam dat groen beleggen misschien afgeschaft zou worden, maar dit was niet rond de jaarwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als jullie geld overmaken naar het IB rekening nummer in Duitsland, hoe snel is het dan meestal beschikbaar op je account?

Voorheen met IB UK als ik voor 12 uur overmaakte was het vaak al rond 4 uur beschikbaar. Nu bij IB IE heeft het twee keer langer geduurd, tot rond 23:00, waardoor ik niet meer op dezelfde handelsdag kon handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:45
Longcat schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Ja, maar kijk maar eens wat de koersschommelingen zijn van dag op dag. Het moet erg gek lopen wil je rendement voor enkele weken/maanden rond de jaarwisseling incl. belastingvoordeel lager zijn dan je rendement op obligaties/cash.
Wat heb je nu procentueel gepakt door deze constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@BasvanS Op de ASN posities blijft na kosten alleen het belastingvoordeel van 1% + 0.7% of zoiets over en op de Triodos positie ~0.6% extra vanwege de betere performance. Vergeleken met de aandelenrendementen van 2020 is het natuurlijk 3x niks, maar dit was met geld dat anders 'cash' was geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door Longcat op 19-01-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Longcat schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:32:
@BasvanS ... maar dit was met geld dat anders 'cash' was geweest.
Ah kijk, ik dacht al. Wellicht ontloop je voor max 60k (dat is toch de extra drempel voor groen?) wat belasting (EUR 600 max?), maar dan vergeet je de opportunity costs dacht ik (rendement van de rest van je portfolio). Als de enige andere optie cash was, dan vergeten we dat weer.

Die 0,7 kende ik nog niet :X ! Nog een keer EUR 200 in het gunstigste geval. Zonde om te laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
BasvanS schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:44:
[...]

Ah kijk, ik dacht al. Wellicht ontloop je voor max 60k (dat is toch de extra drempel voor groen?) wat belasting (EUR 600 max?), maar dan vergeet je de opportunity costs dacht ik (rendement van de rest van je portfolio). Als de enige andere optie cash was, dan vergeten we dat weer.

Die 0,7 kende ik nog niet :X ! Nog een keer EUR 200 in het gunstigste geval. Zonde om te laten liggen.
Als je continu 100% belegd zit in aandelen, dan is dit niet bijzonder interessant. Triodos had wellicht nog gekund in de laatste week van het jaar (was geloof ik nog open, ASN was al maanden dicht), maar je loopt wel risico dat aandelen ontzettend outperformen net die week.
Er zijn ook veel mensen die niet 100% in aandelen zitten, maar ook een deel cash of obligaties of soortgelijk. Dan is dit wel een optie. Ik zit normaal wel 100% belegd in aandelen, maar in 2019 had ik feitelijk geld geleend voor de groenfondsen (belastingvoordeel zonder eigen inleg :9~ ) en in 2020 was ik bezig met een DCA van een aardig bedrag waardoor ik een hoop cash had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BasvanS schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:44:
[...]

800 euro rendement op 60 k in zeg 2 weken, da's op jaarbasis zo'n 33% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 21:11
Ik heb vorige week een positie genomen in $PACB.
Die maken machines voor genome sequencing. En ze zijn een groot onderdeel van $ARKG. Maar die laatste kan ik als Europeaan niet kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Pistachenootje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:51:
[...]

800 euro rendement op 60 k in zeg 2 weken, da's op jaarbasis zo'n 33% ;)
Flauw, maar ik snap je punt. Theoretisch had het natuurlijk in in 3 dagen gekund.. dan schiet je naar boven de 125% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BasvanS schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Flauw, maar ik snap je punt. Theoretisch had het natuurlijk in in 3 dagen gekund.. dan schiet je naar boven de 125% ;)
Is het echt zo flauw? Het is (vrijwel) gegarandeerd rendement dat je pakt.

Het is overigens wel uitzonderlijk dat je 2 dagen van tevoren nog kan instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:25
Pistachenootje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Ik heb de data van de afgelopen jaren bekeken, als je gelijk na de jaarwisseling verkocht is het voor zover ik gezien heb niet gebeurd dat er binnen die periode een significante koersdaling is geweest.

Ik geloof dat er wel een keer een significante koersdaling is geweest toen er nieuws naar buiten kwam dat groen beleggen misschien afgeschaft zou worden, maar dit was niet rond de jaarwisseling.
Ja, maar normaal gesproken is het credo “resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst”. Maar blijkbaar zit dat anders bij zo’n groenfonds.

Ik snap nu redelijk hoe het zit, maar ik was oprecht benieuwd wat voor risico’s je zou kunnen lopen als je hierin stapt met je liggende cash reserves die niet bedoelt zijn voor beleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Crasheeee schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:09:
[...]
Ik snap nu redelijk hoe het zit, maar ik was oprecht benieuwd wat voor risico’s je zou kunnen lopen als je hierin stapt met je liggende cash reserves die niet bedoelt zijn voor beleggen :)
Of nog beter: met geleend geld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Crasheeee schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Ik ga de komende jaarwisselingen mijn buffer, die ik in cash aanhoudt, ook gewoon inleggen als het nog redelijk aan het eind van het jaar kan. Als er een nooduitgave is, verkoop ik de positie weer en heb ik in enkele werkdagen het bedrag weer beschikbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 19-01-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Longcat Grappig hoe jij zo actief in- en uitstapt en ik het als set&forget doe. Bijna het omgekeerde van onze huidige reguliere beleggingsportefeuilles. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:52:
Die maken machines voor genome sequencing. En ze zijn een groot onderdeel van $ARKG. Maar die laatste kan ik als Europeaan niet kopen.
Die staat hier ook op de watchlist, maar ben voor aankopen uitgeweken naar NVTA (28%) en ARCT (56%) dus mag niet klagen. Volgens mij zijn de fonds van Ark momenteel een selffulfilling prophecy geworden met de hoeveel geld dat ze volgt vanwege de succesvolle voorspelling van de groei van Tesla. Zelf zou ik het liefste ook direct in hun ETF zitten zodat je daadwerkelijk voorop loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Daadwerkelijke migratie naar IBIE loopt voor mij nu; net iets meer dan 3 weken na bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Deveon schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:08:
[...]

Die staat hier ook op de watchlist, maar ben voor aankopen uitgeweken naar NVTA (28%) en ARCT (56%) dus mag niet klagen. Volgens mij zijn de fonds van Ark momenteel een selffulfilling prophecy geworden met de hoeveel geld dat ze volgt vanwege de succesvolle voorspelling van de groei van Tesla. Zelf zou ik het liefste ook direct in hun ETF zitten zodat je daadwerkelijk voorop loopt.
Zeker de wat kleinere bedrijfjes in de ETF profiteren enorm.
Wat het weer super makkelijk maakt voor ze om zichzelf te financieren.

Het wordt daarom ook best spannend wie er in die ARKX komen. Zeker als het ze lukt om SpaceX op te nemen. Ze hebben namelijk toestemming gevraagd bij de FEC om ook private bedrijven op te nemen in hun ETF's.

Dat ARCT ziet er ook wel leuk uit. Enig idee waarom ze een maand geleden nog 2x zoveel waard waren?
edit: Ah, Covid vaccin test resultaat viel tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 19-01-2021 18:18 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:08:
[...]

NVTA zit ook in mijn portfolio. Toch leuk om die hier langs te zien komen :)

Ark heeft inderdaad best een flinke positie in dit bedrijf. 15,45% van de aandelen staan op hun naam.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:11:
[...]
Het wordt daarom ook best spannend wie er in die ARKX komen. Zeker als het ze lukt om SpaceX op te nemen. Ze hebben namelijk toestemming gevraagd bij de FEC om ook private bedrijven op te nemen in hun ETF's.
Ben benieuwd of ze dat gaat lukken. Er moet natuurlijk wel iemand van zijn SpaceX aandeel af willen want volgens mij hebben ze voorlopig geen geld nodig. Wanneer dat wel het geval is de kans groot dat ze Starlink IPO’en of Elon Musk gaat al zijn bedrijven onderbrengen onder een moederbedrijf (ik denk zelf zonder Tesla).

Naast SpaceX zie ik trouwens nog geen potentie in ruimtevaart. Volgens mij moet dat eerst nog even commercieel bewijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 19-01-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:17:
[...]

NVTA zit ook in mijn portfolio. Toch leuk om die hier langs te zien komen :)

Ark heeft inderdaad best een flinke positie in dit bedrijf. 15,45% van de aandelen staan op hun naam.
Dat viel mij ook al op, meestal blijven ze hangen rond de 10%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Deveon schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:31:
[...]

Dat viel mij ook al op, meestal blijven ze hangen rond de 10%.
10% van het ARK fonds, niet 10% van het bedrijf.
En een aantal bedrijven zit in meerdere ARK fondsen.

[ Voor 10% gewijzigd door RocketKoen op 19-01-2021 18:32 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Hebben meer mensen die over verhuisd zijn naar IBIE ook opeens een veel lagere maintancy margin?

Of is dat nog een "foutje" omdat mijn verhuizing vandaag is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je eerst 'gewone' margin had, dan heb je nu na migratie risk-based margin (dat heet portfolio margin bij IBUK). Dat geeft je doorgaans wat kleinere margin requirements wanneer je portfolio redelijk gespreid is en geen uitzonderlijk risicovolle posities hebt.

Als je eerst portfolio margin had dan zou je geen noemenswaardig verschil moeten zien.

[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 18:30
DJTimo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:07:
[...]
Die gast is toch gewoon aan het trollen? :D
Helaas; dit waren letterlijke citaten van mijn bezoek die dag. Ik denk dat er meer mensen zijn die zo'n ervaring hebben gehad (zie b.v. ook @HyperH's post). Doet mij denken aan de pokerboom in 2005, toen mensen die nog net weten dat een flush een straat verslaat drie tafels van $50 tegelijk open hadden staan. 8)7

Maar genoeg offtopic inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:24
Panzer_V schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:15:
Over beleggen voor een bonus gesproken. Ik word nog steeds platgegooid met afschriften van de Flatex. Heb destijds meegedaan aan die actie voor €100. Maandje erop laten staan en rekening opgeheven. Sindsdien krijg ik eens in het half jaar een heel pakket papier uit Duitsland met steeds hetzelfde statement over 2019.

De Duitse papierwinkel zal ik nooit begrijpen.

Zijn er hier nog meer mensen die ook zoveel Flatex post ontvangen terwijl de rekening allang is opgeheven? Wat doen jullie er mee? Bewaren of weggooien?
Post ontvangen van Flatex? Dat ik ik wel bij het openen, daarna niet meer.
Heb nog steeds een rekening bij Flatex, alleen handel ik er niet meer mee. Te duur. vanaf € 3,90 per transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:45:
Als jullie geld overmaken naar het IB rekening nummer in Duitsland, hoe snel is het dan meestal beschikbaar op je account?

Voorheen met IB UK als ik voor 12 uur overmaakte was het vaak al rond 4 uur beschikbaar. Nu bij IB IE heeft het twee keer langer geduurd, tot rond 23:00, waardoor ik niet meer op dezelfde handelsdag kon handelen.
Goede vraag. Ik stuur nooit op dezelfde dag en handel dan op dezelfde dag.
Heb gisteren wat overgeboekt, was vandaag binnen. Geen idee hoe lang het er over deed.
Vorige week nog een test overboeking gedaan. Die was dacht ik wel op dezelfde dag binnen, heb alleen niet op de tijd gelet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Longcat schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Ik ga de komende jaarwisselingen mijn buffer, die ik in cash aanhoudt, ook gewoon inleggen als het nog redelijk aan het eind van het jaar kan. Als er een nooduitgave is, verkoop ik de positie weer en heb ik in enkele werkdagen het bedrag weer beschikbaar.
Waarom zou je moeten gaan verkopen? Kan je geen krediet met effecten als onderpand nemen? Bij IB kost je dat maar 1,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

RocketKoen schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:11:
[...]

Zeker de wat kleinere bedrijfjes in de ETF profiteren enorm.
Wat het weer super makkelijk maakt voor ze om zichzelf te financieren.

Dat ARCT ziet er ook wel leuk uit. Enig idee waarom ze een maand geleden nog 2x zoveel waard waren?
edit: Ah, Covid vaccin test resultaat viel tegen.
ARK beheert al samen met een Japans bedrijf een space fonds. Geruchten gaan daarom dat ARKX een soortgelijke samenstelling zal krijgen.
Zie hier een overzicht:
https://twitter.com/FPTXYZ/status/1350096696433377283

Ben zelf overigens fan van LMT die er waarschijnlijk ook wel in terecht komt. Is alleen gebanned in Nederland waar heel hypocriet alleen de overheid in ze mag investeren en niet het gepeupel (ik koop het dan wel in de VS).

[ Voor 11% gewijzigd door i7x op 19-01-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
phantom09 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:22:
[...]

Waarom zou je moeten gaan verkopen? Kan je geen krediet met effecten als onderpand nemen? Bij IB kost je dat maar 1,5%.
Het is een hypothetisch geval, maar er zijn inderdaad ook andere opties naast verkopen, waaronder een effectenkrediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RishiB
  • Laatst online: 20-01-2021
Ik zag volgens mij in deel 9 al iets voorbij komen over de toetsen van deGiro vs. de Binck. Ik weet niet wat iemand zijn/haar ervaring is met de toets "Gestructureerde Producten" van de Binck, maar ik zit al op poging 88 denk ik. Bij deGiro had ik al na drie keer de toets succesvol afgerond. Maar de toets bij de Binck pffff, ik raak echt hopeloos gefrustreerd.

Ik heb alles soorten pagina's openstaan voor informatie, zelfs hun eigen 'wiki' pagina, de product flyer.. niks helpt, op geen enkele wijze lukt mij om door die 6 vragen heen te komen... En dat alleen maar omdat ik een OTC stock vanuit Canada wil aanschaffen, althans één met een ISIN code dat begint met CA..... Wel heb ik 2 andere OTC's die beginnen met US..., maar alle drie de stock worden vanuit de OTC USA verhandeld... ik snap er de ballen van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Iemand al handmatig een overboeking naar Trading212 gedaan vanaf ING?

ISEP zonder kosten of met?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
i7x schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:44:
[...]

ARK beheert al samen met een Japans bedrijf een space fonds. Geruchten gaan daarom dat ARKX een soortgelijke samenstelling zal krijgen.
Zie hier een overzicht:
https://twitter.com/FPTXYZ/status/1350096696433377283

Ben zelf overigens fan van LMT die er waarschijnlijk ook wel in terecht komt. Is alleen gebanned in Nederland waar heel hypocriet alleen de overheid in ze mag investeren en niet het gepeupel (ik koop het dan wel in de VS).
Ik kreeg toevallig vandaag een filmpje van het youtube algoritme met een analyse wat er mogelijk in komt. Die gaan ook uit van de Japanse fonds.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RishiB schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:58:
Ik zag volgens mij in deel 9 al iets voorbij komen over de toetsen van deGiro vs. de Binck. Ik weet niet wat iemand zijn/haar ervaring is met de toets "Gestructureerde Producten" van de Binck, maar ik zit al op poging 88 denk ik. Bij deGiro had ik al na drie keer de toets succesvol afgerond. Maar de toets bij de Binck pffff, ik raak echt hopeloos gefrustreerd.

Ik heb alles soorten pagina's openstaan voor informatie, zelfs hun eigen 'wiki' pagina, de product flyer.. niks helpt, op geen enkele wijze lukt mij om door die 6 vragen heen te komen... En dat alleen maar omdat ik een OTC stock vanuit Canada wil aanschaffen, althans één met een ISIN code dat begint met CA..... Wel heb ik 2 andere OTC's die beginnen met US..., maar alle drie de stock worden vanuit de OTC USA verhandeld... ik snap er de ballen van..
Ja ik ken het. Moest ook een toets doen voor obligaties dacht ik (terwijl ik helemaal geen obligaties wil kopen).
Haalde ik ook niet ondanks dat de obligaties relatief makkelijke stof is. Heb ook online gekeken en ook bij Binck, maar het lukte niet. Totdat ik de vragen hier poste en iemand antwoord gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLJ
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-12-2024

MLJ

Afgelopen jaar voorzichtig begonnen met beleggen en aankomend jaar wil ik elke maand geld reserveren om uit te geven op de beurs. Heeft iemand nog een tip voor een ondergewaardeerd aandeel op dit moment? Alles staat wel erg hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RocketKoen schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:52:
Is er eigenlijk een reden dat de diverse ETF aanbieders niet massaal ETF's namaken naar ARK voorbeeld? Ik zie wel het één en ander op Justetf, maar op andere onderwerpen zoals cloud computing en AI. Iets als genomics bijv. niet. Aangezien Amerikaanse ETF's hier niet beschikbaar zijn lijkt me dat zo'n genomics namaak ETF toch vrij snel populair kan worden op de Europese markt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Al twee maal heeft Citron mijn geliefde aandeeltjes af lopen kraken voor hun eigen gewin; NIO en PLTR. Wat heb ik die kerel ooit misdaan? Vandaag wat GME gekocht enkel uit wraak. 😈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
WizZie- schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Is er eigenlijk een reden dat de diverse ETF aanbieders niet massaal ETF's namaken naar ARK voorbeeld? Ik zie wel het één en ander op Justetf, maar op andere onderwerpen zoals cloud computing en AI. Iets als genomics bijv. niet. Aangezien Amerikaanse ETF's hier niet beschikbaar zijn lijkt me dat zo'n genomics namaak ETF toch vrij snel populair kan worden op de Europese markt?
Een actieve ETF nabootsen is best moeilijk. Je loopt eigenlijk altijd achter de feiten aan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

i7x schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:45:
Al twee maal heeft Citron mijn geliefde aandeeltjes af lopen kraken voor hun eigen gewin; NIO en PLTR. Wat heb ik die kerel ooit misdaan? Vandaag wat GME gekocht enkel uit wraak. 😈
Ik heb hier eerder ook al mijn ongenoegen geuit over Citron. Ander aandeel trouwens. Ik kon zelf gaten slaan in zijn short thesis. :P

En toen kwam er een tweede short seller die wel iets degelijks heeft kunnen schrijven. :P

Het beste wat je kan doen als je zeker bent van je eigen thesis is de short thesis doornemen, want misschien staan er wel nieuwe feiten in die je niet kent, en daarmee je eigen thesis bijwerken. Staat die vervolgens nog overeind? Dan hoef je je verder niets aan te trekken van wat de short seller allemaal roept. Geniet van de SYEP inkomsten :)

En onthoud: jij bent niet de aandelen in je portfolio.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 19-01-2021 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:56
MLJ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:27:
Afgelopen jaar voorzichtig begonnen met beleggen en aankomend jaar wil ik elke maand geld reserveren om uit te geven op de beurs. Heeft iemand nog een tip voor een ondergewaardeerd aandeel op dit moment?
Dit leest zich eerder weg alsof je elke maand naar het casino wilt gaan en bij de mensen aan de deur vraagt of je alles op rood of op zwart moet zetten. :+
Waarom stop je het geld niet in een "veilige" ETF maar wil je er voor kiezen om middels stock picking zelf een portefeuille op te bouwen? Waarbij stock picking uiteraard het (grote) risico geeft dat je het slechter doet dan de markt of een ETF.
Alles staat wel erg hoog...
Wat is hoog? Misschien staat het over 2 jaar allemaal nog veel hoger, en dan denk je "in januari 2021, toen stond het nog laag". De prijs wordt bepaald door de markt en blijkbaar is dit wat de markt het waard vindt. Tijdens de crash / dip in maart vond ik Nvidia voor ~$200 "te duur" (zonder enige kennis van zaken), nu staat het al maanden in de $500. Dus ja, $200 was eigenlijk helemaal niet duur en gewoon "mooi in de uitverkoop". Of kijk, nog extremer, naar Tesla, in maart koste een aandeel uit mijn hoofd rond de $500. Nu heb je voor dat ene aandeel 5 aandelen (gezien de stock split) en is elk van die 5 in de $800 waard oftewel $4000.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Vanguard heeft haar LifeStrategy ETF's naar Europa gehaald (genoteerd aan de Xetra en Borsa Italiana). Dit is een alles-in-één fondsoplossing dat bestaat uit een allocatie in obligaties en aandelen. Waar je dan afhankelijk van het LifeStrategy smaakje een bepaalde verdeling toewijst (80/20% - 60/40% - 40/60% - 20/80% ;) ) die voor jouw dan ook geherbalanceerd wordt over de tijd heen. Dus ipv dat je zelf twee/drie ETF's uitkiest en daar zelf periodiek een herbalancering op loslaat, is dat hier ingebakken en wordt het nog saaier dan een wereld/em(/sc) verdeling :) En ja hier zitten dan natuurlijk wel weer obligaties bij.

Zie ook deze blog : https://bankeronwheels.co...rategy-ucits-etfs-europe/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RocketKoen schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:59:
[...]

Een actieve ETF nabootsen is best moeilijk. Je loopt eigenlijk altijd achter de feiten aan.
Uiteraard, maar breder gezien, waarom is er geen massale opkomst van soortgelijke ETF's? 1:1 nabootsen is wellicht een lastig verhaal, maar van al die Europese aanbieders is er toch ook vast wel 1 met ideeën over het creëeren van een ETF gericht op bijv. zoiets als genomics?

Daarnaast, waarom is ARK zelf eigenlijk niet actief op de Europese markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37

tomtom901

Moderator General Chat
WizZie- schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:13:
[...]
Daarnaast, waarom is ARK zelf eigenlijk niet actief op de Europese markt?
Om ETFs in Europa aan te bieden is het verplicht om de belegger een essentieel informatie-document aan te bieden. Daarin wordt inzicht gegeven in de kenmerken en risico’s van de belegging.

Veel uitgevers van ETF’s hebben niet de moeite hebben genomen om een Europese KID op te stellen, ergo, deze mogen dus niet verhandeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:44
Over beleggen voor een bonus gesproken. Ik word nog steeds platgegooid met afschriften van de Flatex. Heb destijds meegedaan aan die actie voor €100. Maandje erop laten staan en rekening opgeheven. Sindsdien krijg ik eens in het half jaar een heel pakket papier uit Duitsland met steeds hetzelfde statement over 2019.

Zijn er hier nog meer mensen die ook zoveel Flatex post ontvangen terwijl de rekening allang is opgeheven? Wat doen jullie er mee? Bewaren of weggooien?
Ja ik ook. Gooi het maar weg en hoop dat het dit jaar niet meer komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 15:36

Het postcodeloterij concept. Wat had je verwacht: hier heb je 100 euro, u hoort nooit meer wat van ons?
Je gaat net zolang post krijgen totdat je verhuist. En daarna ook nog, maar dan heb je er zelf geen last meer van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:59:
[...]

Uiteraard moet je niet de ETF nabootsen maar juist de organisatie er achter. Ark Invest is zelf is ook vernieuwd door alle research openbaar te maken en als je daarin voorop wilt lopen betaal je een hogere fee dan passieve fondsen.

Trading212 heeft ook buckets die de ETF volgen maar daarin mis je een groot deel van de winsten uit actief handelen. Zo werd het pas maanden later bekend dat Ark haar positie in Illumina aan het afbouwen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SYEP bij IBIE werkt, afgelopen 4 handelsdagen €8 verdiend met uitlenen van LMND. Zo profiteer je met buy and hold toch nog een beetje mee bij een dalende koers, al is het een druppel op een gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Deveon schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Uiteraard moet je niet de ETF nabootsen maar juist de organisatie er achter. Ark Invest is zelf is ook vernieuwd door alle research openbaar te maken en als je daarin voorop wilt lopen betaal je een hogere fee dan passieve fondsen.

Trading212 heeft ook buckets die de ETF volgen maar daarin mis je een groot deel van de winsten uit actief handelen. Zo werd het pas maanden later bekend dat Ark haar positie in Illumina aan het afbouwen was.
Ah ja die pies wou ik nog aan refereren, maar jouw voorbeeld maakt wel duidelijk dat het niet zo makkelijk is. Ik dacht dat Ark regelmatig updates gaf over de samenstelling van hun ETF's, maar dat valt in de praktijk dus wat tegen.

Blijf me wel verbazen waarom ze die ETF's niet op de Europese markt aanbieden. Als de enige hobbel een Europese KID is, zou je denken dat het opstellen daarvan een kleine investering is voor de afzetmarkt die het voor je opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Deveon schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:31:
SYEP bij IBIE werkt, afgelopen 4 handelsdagen €8 verdiend met uitlenen van LMND. Zo profiteer je met buy and hold toch nog een beetje mee bij een dalende koers, al is het een druppel op een gloeiende plaat.
So ik zie dat er wel 45% wordt betaald... Ik ken het aandeel niet. Wat is de reden?

Ik zou het bijna gaan kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48
DJTimo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:36:
[...]

Het postcodeloterij concept. Wat had je verwacht: hier heb je 100 euro, u hoort nooit meer wat van ons?
Je gaat net zolang post krijgen totdat je verhuist. En daarna ook nog, maar dan heb je er zelf geen last meer van :D
Ja ben ik ook bang voor.
henkjobse schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:30:
[...]

Ja ik ook. Gooi het maar weg en hoop dat het dit jaar niet meer komt.
Hier gaat het vooralsnog keurig de administratiemap in....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Ik heb nooit post gehad. Had ik direct aangegeven: ik wil nooit fysieke post. Doe ik bij vrijwel alle instanties als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:42:
Mijn vermoeden lijkt dus te kloppen: dankzij het verdwijnen van het "UK Regulated" segment (het "F account") zien mijn aandelen er weer fully-paid uit voor SYEP. In dat segment zat voorheen mijn short box spread en de waarde daarvan in cash.
Toch niet. Hoewel ik nu inderdaad enige SYEP activiteit heb, is wat ik hier schreef niet het geval. Ik zie op mijn statement onder de sectie 'Collateral for Customer Borrowing' dat veel aandelen zijn uitgeleend onder 'Third Party "Right to Use"' en niet onder 'Subject to Stock Yield Enhancement Program'.

Ik heb bijvoorbeeld een paar aandelen LMND die zoals @Deveon hierboven schrijft gewild zijn. Die zijn hier allemaal uitgeleend onder margin, niet onder SYEP.

Mijn theorie dat SYEP alleen kijkt naar negatief cash saldo is dus onjuist. Want ik heb geen negatief cash saldo meer sinds de migratie. :P

Nieuwe theorie: neem de NLV en trek dit af van de waarde van aandelen, vermenigvuldig met 140%. Dit is de waarde die maximaal onder 'Third Party "Right to Use"' uitgeleend kan worden. Als dit is hoe het werkt dan komt het percentage bij mij in de praktijk neer op 119,5%, waarschijnlijk omdat de rest niet al te interessant is om uit te lenen.
Pistachenootje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:38:
[...]
So ik zie dat er wel 45% wordt betaald... Ik ken het aandeel niet. Wat is de reden?
Citron heeft een verhaaltje geschreven.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 20-01-2021 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

WizZie- schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:37:
Blijf me wel verbazen waarom ze die ETF's niet op de Europese markt aanbieden. Als de enige hobbel een Europese KID is, zou je denken dat het opstellen daarvan een kleine investering is voor de afzetmarkt die het voor je opent.
Dat is niet de voornaamste reden. De AFM heeft destijds daar iets beknopts over geschreven.
Als ontwikkelaars hun producten in Nederland willen verkopen, moeten zij dus een Eid opstellen. Dat moet in de taal van het land waar het product wordt aangeboden. Bovendien moet een ontwikkelaar voldoen aan andere relevante Europese regels, zoals registratie volgens de AIFMD-richtlijn. De AFM merkt dat vooral dat ontwikkelaars ervan weerhoudt het Eid op te stellen. Er zijn geen signalen dat de vereiste vertaling van het Eid een obstakel is voor ontwikkelaars om de Nederlandse markt te betreden.
De US retailmarkt is ook een stuk groter als je het vergelijkt met de EU. Een professionele EU belegger kan wel gewoon in een US ETF beleggen (want die wordt verondersteld om zelf alles te snappen), de retailbelegger niet (door EU bescherming van de consument - omdat het fonds zich niet een Europese regelgeving wil opleggen). Dat is dus allemaal papierwerk op de achtergrond, de KID is wat je daar als retailbelegger er aan de voorkant van kan zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qwerty-273 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:18:
[...]
Een professionele EU belegger kan wel gewoon in een US ETF beleggen (want die wordt verondersteld om zelf alles te snappen).
Kleine correctie. Een retail belegger wordt ook verondersteld alles te snappen. Maar voor de retail belegger geldt de plicht om door aanbieders van beleggingsproducten vooraf geïnformeerd te worden over de werking van het product in een eerlijke, duidelijke en niet misleidende wijze. Zij hoeven dus niet te twijfelen over de volledigheid of de juistheid van de informatie.

Professionele beleggers daarentegen zijn zelf verantwoordelijk om te controleren dat de informatie die ze tot zich nemen om het product te begrijpen volledig en accuraat is.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 20-01-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Ik zou het bijna gaan kopen :P
Het aandeel is de laatste tijd enorm hard gegroeid. Hoe de rente erop bepaald wordt weet ik niet maar vorige week heeft een bekende shortseller aangekondigd dat die short ging en waarom. Gezien de gigantische run up is het aandeel daarom ook flink gedaald.

Even in perspectief zat het aandeel in oktober rond de $50 en heeft dit jaar de $180 aangetikt. Hoewel dit veel speculatie is laten ze zien ook enorme potentie zien in hun cijfers.

Het bedrijf zelf is een (startup) verzekeraar die claimed met gebruik van AI een betere risico inschatting te maken dan de gevestigde orde. Hun kosten zijn laag en brengen een groot deel van het risico onder bij andere partijen (gebruikelijk in de sector). Voor nu richten zich met name op huurders en huisdieren verzekeringen waarbij ze inzetten om klanten vroeg binnen te halen zodat ze de rest van “verzekeringscarrière” bij zich blijven. Deze verzekeringsproducten hebben bij de concurrentie weinig aandacht. Door hun product portfolio en regio (US en EU) uit te breiden verwachten ze dus zonder dure acquisitie meer omzet te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 19:51
MLJ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:27:
Afgelopen jaar voorzichtig begonnen met beleggen en aankomend jaar wil ik elke maand geld reserveren om uit te geven op de beurs. Heeft iemand nog een tip voor een ondergewaardeerd aandeel op dit moment? Alles staat wel erg hoog...
Gewoon Fitvermogen NN of NT fondsen via een bank. Als je geen tijd hebt om bedrijven in detail te onderzoeken is dat het minste risico.
Ik zie zoveel mensen die nu denken dat ze 'stock picking king' zijn omdat ze een aandel bedrijven hebben die na de crash vorig jaar x5 zijn gegaan. Alles hip, EV en groen is x5 gegaan in 2020 en is nu overgewaardeerd imo.

Het is overigens heel lastig te voorspellen wat nu een goede 'bet' is, zoveel wordt overeind gehouden met ondersteuning vanuit de overheid. Zodra het virus ingeperkt is door het vaccin en de steun stopt zal zeer veel MKB omvallen en wordt de economische schade verder zichtbaar. Het is allemaal gewoon zeer onzeker wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Santee
i7x schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:45:
Jij bent ook actief op WSB of niet? Waarom heb jij nog geen BB positie dan :+

GME nu kopen is gewoon een volledige gok, het is al x10 gegaan puur om de nieuwe CEO (oid) die een nieuwe draai aan het bedrijf wil geven. Ik gok erop dat de short sqeeze elk moment kan inkakken, grootste kans is wanneer 'DeepFuckingValue' al zijn opties en aandelen verkoopt (HODL?).

Voor wie de referentie niet snapt, deze gast zit sinds Q2 2019 (!!) volledig in GME en werd compleet afgebrand om deze keuze en heeft 'on the way down' steeds bijgekocht en heeft nu $7.5M volledig in GME zitten. Ik zou geen oog meer dicht doen. Achja WSB, ik vind het vermakelijker dan TV kijken :+

[ Voor 46% gewijzigd door Santee op 20-01-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
DJTimo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:36:
[...]

1e post wat ik kreeg op mijn nieuwe adres. Toen was ik nog niet eens verhuisd. Hardnekkig die postcodeloterij. En daar ben ik nooit lid van geweest of wat dan ook.

Als het kan dan geef ik online zo vaak mogelijk valse informatie op bij het aanmaken van een account, maar bij banken/brokers wil dat natuurlijk niet.

Lijkt me dat je je vast wel kan afmelden voor het ontvangen van post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Santee schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Hij zegt toch aandelen. Niet opties die binnen een week verlopen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Santee schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:08:
[...]

GME nu kopen is gewoon een volledige gok, het is al x10 gegaan puur om de nieuwe CEO (oid) die een nieuwe draai aan het bedrijf wil geven. Ik gok erop dat de short sqeeze elk moment kan inkakken, grootste kans is wanneer 'DeepFuckingValue' al zijn opties en aandelen verkoopt (HODL?).

Voor wie de referentie niet snapt, deze gast zit sinds Q2 2019 (!!) volledig in GME en werd compleet afgebrand om deze keuze en heeft 'on the way down' steeds bijgekocht en heeft nu $7.5M volledig in GME zitten. Ik zou geen oog meer dicht doen. Achja WSB, ik vind het vermakelijker dan TV kijken :+
Warom ga je ervan uit dat ik geen BB heb? :P Doet het toevallig erg lekker. Ik doe het enkel met m'n meme account en geen opties dus heb er geen last van verder, vind het wel vermakelijk. Met corona is er toch weinig andere entertainment te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door i7x op 20-01-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Dan Stark schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Hij zegt toch aandelen. Niet opties die binnen een week verlopen :X
Dat bedoelde ik ook, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hé, BB heb ik ook. Ik zweer, ik lees WSB echt nooit. :+

Dit aandeel valt mij nog best tegen (aankoop april 2019); wel een enorme koersexplosie deze maand waardoor het eindelijk op een kleine winst staat. Grote kans dat 'ie in mijn maandupdate van januari verschijnt :P

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 20-01-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
i7x schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Warom ga je ervan uit dat ik geen BB heb? :P Doet het toevallig erg lekker. Ik doe het enkel met m'n meme account en geen opties dus heb er geen last van verder, vind het wel vermakelijk. Met corona is er toch weinig andere entertainment te vinden.
Haha same hier! Maar toch nog een kleine vraag welke jij wellicht kunt beantwoorden.

Als ik een optie koopt, op bijvoorbeeld GME of BB, met een exp date van 01-22.
Kan ik deze dan bijvoorbeeld morgen als verkopen, of zelfs vanavond?

Ik lijk het maar niet helemaal te begrijpen met de options en hefbomen.

Thanks eventueel! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:55
@seadogg Ja, je kan de optie zelf verkopen, of wachten tot de expiry date. Als de optie op de expiry date in the money is kan je deze uitoefenen, bijv. door het kopen van de aandelen tegen de strike price in geval van een long call. Indien de optie out of the money is verloopt deze waardeloos op de expiry date en ben je de premie die je betaald hebt kwijt. Lees je goed in voordat je overgaat tot de aanschaf van opties. En probeer het eerst met aandelen met een relatief lage prijs of met aandelen die je sowieso wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
TheDeuce schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:07:
@seadogg Ja, je kan de optie zelf verkopen, of wachten tot de expiry date. Als de optie op de expiry date in the money is kan je deze uitoefenen, bijv. door het kopen van de aandelen tegen de strike price in geval van een long call. Indien de optie out of the money is verloopt deze waardeloos op de expiry date en ben je de premie die je betaald hebt kwijt. Lees je goed in voordat je overgaat tot de aanschaf van opties. En probeer het eerst met aandelen met een relatief lage prijs of met aandelen die je sowieso wilt kopen.
Dank Deuce, helder!
Ik moet me inderdaad nog een heel stuk meer verdiepen in de materie. Maar als ik zie hoe mensen letterlijk tonnen pakken met een paar duizend euro, dan gaat het toch wel kriebelen....

:F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 15:36
Dan Stark schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:12:
[...]

1e post wat ik kreeg op mijn nieuwe adres. Toen was ik nog niet eens verhuisd. Hardnekkig die postcodeloterij. En daar ben ik nooit lid van geweest of wat dan ook.

Als het kan dan geef ik online zo vaak mogelijk valse informatie op bij het aanmaken van een account, maar bij banken/brokers wil dat natuurlijk niet.

Lijkt me dat je je vast wel kan afmelden voor het ontvangen van post?
Bij Postcodeloterij niet, want die sturen niet geaddresseerd. Die sturen naar "Bewoners van dit adres", wat natuurlijk de grootste loophole is die er bestaat. De kilo's papier die daarmee verspilt worden is gigantisch en dat mag gewoon . :X Waanzin! [/offtopic]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
seadogg schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Dank Deuce, helder!
Ik moet me inderdaad nog een heel stuk meer verdiepen in de materie. Maar als ik zie hoe mensen letterlijk tonnen pakken met een paar duizend euro, dan gaat het toch wel kriebelen....

Maar zie je ze ook tonnen verliezen?;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Deveon schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Maar zie je ze ook tonnen verliezen?;)
Soms! ;) Maar ik snap je punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:48
seadogg schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Soms! ;) Maar ik snap je punt.
Volgens mij snap je het punt helemaal niet gezien wat je van plan bent ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
writser schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:39:
[...]

Volgens mij snap je het punt helemaal niet gezien wat je van plan bent ..
Ik ben nog niets van plan op het moment, zie quote.
[...]
Ik moet me inderdaad nog een heel stuk meer verdiepen in de materie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Dank Deuce, helder!

bij de loterij pakken ze zelfs miljoenen met een paar tientjes inleg :p

Die enorme winsten komen uit opties die compleet kansloos leken.
Je kon bijvoorbeeld in 2018 opties komen voor tesla, voor januari 2021 en een strike price van $1500 ($300 na split).
Dat kostte je toen 14 cent per optie. Want het aandeel was $200 waard en het bedrijf maakte enorme verliezen.
Die optie was uiteindelijk $5000 waard.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
RocketKoen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Je kon bijvoorbeeld in 2018 opties komen voor tesla, voor januari 2021 en een strike price van $1500 ($300 na split).
Dat kostte je toen 14 cent per optie. Want het aandeel was $200 waard en het bedrijf maakte enorme verliezen.
Exact, hindsight 20/20. Wellicht is Tesla over 3 jaar volledig ingekakt, wie weet? Nu bijvoorbeeld een $100 Tesla put optie zal ook érg goedkoop zijn, wat ja met de huidige koers verwacht niemand die meer terug te zien...

Voor hetzelfde geld krijgt Musk een hartaanval, worden de winstcertificaten ingetrokken en wordt het waarheid, voor hetzelfde geld is Tesla over 3 jaar $4T op de beurs. Dat is exact waarom er zoveel winst met opties te pakken is, hoe onwaarschijnlijker het is dat het gebeurt, hoe meer winst je kan pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
@seadogg Tja, je kan je verdiepen, maar dat gaat je kans om 'van enkele duizenden enkele tonnen' te maken niet verbeteren. Je kan je ook verdiepen in de loterij, maar of je kans op de jackpot daarmee verbeterd...?
wsb is survivorship bias in het extreme. Er gaan voor elke persoon die de tonnen/miljoenen bereikt, tientallen, honderden of duizenden blut. Het is inderdaad leuk om te zien dat iemand van een paar duizend zich weet te gokken tot een miljoen of nog meer, maar het is onvermijdelijk dat dat iemand lukt. Helaas zie je niet de overige 999 personen die van die paar duizend naar 0 of zelfs negatief (schulden) zijn gegaan.

Oh ja, dit is laatst al besproken: de optiemarkt is een zero-sum game. Beetje kort door de bocht, maar voor elke gokker die een miljoen rijker wordt, is er dus ook een miljoen verbrand door de rest van het forum.

[ Voor 64% gewijzigd door Longcat op 20-01-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Nog geen maand geleden sprak ik hier ook over een zeer lucratieve optie op Tesla, maar ondanks dat het mij enorm veel geld had opgeleverd heb ik niet direct spijt. Hooguit een beetje zuur, maar er zit altijd een risico achter en ook hier viel ik al snel door de mand met mijn beperkte kennis in de materie :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Longcat
Al die 'gemiste kansen' komen op hetzelfde neer als 'had ik nou maar bij de roulette op 3, dan 24, dan 28, dan 9, dan 32, dan 0 en dan 18 ingezet, dan had ik mijn inleg vermenigvuldigd met 36^7!'. Dat laatste klinkt alleen maar een stuk dommer, maar het is vrijwel identiek.
Iets heel anders is 'had ik nou maar dat aandeel gekocht voor 10 euro, toen uit mijn analyse een waarde van 40 euro kwam, in plaats van een nieuwe auto te kopen'. Dat is een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Santee schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Exact, hindsight 20/20. Wellicht is Tesla over 3 jaar volledig ingekakt, wie weet? Nu bijvoorbeeld een $100 Tesla put optie zal ook érg goedkoop zijn, wat ja met de huidige koers verwacht niemand die meer terug te zien...

Voor hetzelfde geld krijgt Musk een hartaanval, worden de winstcertificaten ingetrokken en wordt het waarheid, voor hetzelfde geld is Tesla over 3 jaar $4T op de beurs. Dat is exact waarom er zoveel winst met opties te pakken is, hoe onwaarschijnlijker het is dat het gebeurt, hoe meer winst je kan pakken.
Plus dat je met een optie ook nog de timing juist moet hebben.
Nu is Tesla afgelopen jaar van $110 naar $800 gegaan. Maar als dat iets later was gebeurd dat maakt het voor iemand met aandelen niet uit. Maar die optie die in januari afloopt was waardeloos geweest als het aandeel onder de strike price bleef.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Longcat schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:44:
Al die 'gemiste kansen' komen op hetzelfde neer als 'had ik nou maar bij de roulette op 3, dan 24, dan 28, dan 9, dan 32, dan 0 en dan 18 ingezet, dan had ik mijn inleg vermenigvuldigd met 36^7!'. Dat laatste klinkt alleen maar een stuk dommer, maar het is vrijwel identiek.
Iets heel anders is 'had ik nou maar dat aandeel gekocht voor 10 euro, toen uit mijn analyse een waarde van 40 euro kwam, in plaats van een nieuwe auto te kopen'. Dat is een gemiste kans.
Waarschijnlijk was je dan toch vanzelf alles kwijt geraakt op de roulette :). Of het casino uitgeknikkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 09:51
Het heeft even geduurd maar ik heb nu ook een email ontvangen van Lynx dat mijn IB account gemigreerd is van IBIE naar IBUK.

Onder 'portfolio' klopt alles maar het valt me op dat er onder 'performance' geen data wordt weergegeven. Alles staat op 0, hebben meer mensen hier last van?

[ Voor 39% gewijzigd door magneetje op 20-01-2021 15:23 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.