Ik ben ook een beginner hoor, dus wat dat betreft weet ik het ook niet veel beter dan jijTim0252 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:37:
@WizZie- het klopt inderdaad dat deze exacte ETF’s niet zijn aangeraden. Ik had het ook meer over dat er aangeraden werd om de losse aandelen met rust te laten en mij meer te focussen op ETF’s.
Hierbij het ik wel het advies gevolgd om 50% in world te gaan. Daarna heb ik nog de twee andere bijgekocht omdat ik geloof dat het vergroenen van onze grondstoffen en de Tech markt de komende 10/20 jaar nog een grotere rol gaan spelen.
Mocht je advies hebben om nog in andere ETF’s te gaan vanwege spreiding verneem ik dat graag. Zelf zat ik nog wel te kijken om nog extra in te stappen in een vastgoed ETF (gewoon vanwege spreiding).
Hoor graag je mening. En alsjeblieft, ik ben een beginnende belegger (gestart dit jaar) maar ik ben nog lerende.
Daarnaast heb ik in 2020 zelf veel geleerd van 'klooien' met individuele aandelen, ben erachter gekomen dat dat (nog) niet voor mij is weggelegd. Met name merkte ik dat ik pas instapte op het moment dat rally's net weer voorbij waren en dan in emotie verkocht. Achteraf tamelijk hilarisch hoe dat ging, destijds vooral zenuwslopend. Gelukkig maar een beperkt verlies.
Vind het verder wel leuk om wat te lezen en te luisteren (podcasts) over specifieke aandachtsgebieden. Maar dan vooral mandjes met aandelen. Een ETF in Cyber Security, blockchain of cannabis bijvoorbeeld. Of zoals jij in die bekende Clean Energy ETF. Het idee dat je afhankelijk bent van één aandeel vind ik namelijk niet zo'n aantrekkelijk idee. Overigens zit ik daar zelf nu niet in, het is meer interesse.
Ik zou (let wel, ik ben ook beginner) dus zeker niet zeggen dat je verkeerd bezig bent. Misschien wel goed om te overwegen een basis neer te zetten van World en EM en evt SC. Daarnaast een kleiner % van je portfolio te richten op specifieke aandachtsgebieden/ETFs. Mocht dat laatste dan toch niet opleveren wat je verwachtte, dan kan je (mogelijk) een beetje terugvallen op die hoeksteen van een wereldindex die hier door velen wordt aangeraden. Maar ja, geen garanties uiteraard