Ik kwam vandaag een Belgisch aandeeltje tegen waar ik nog nooit van had gehoord: Befimmo (mooie naam

). Lijkt best aardig op het eerste gezicht. Het slechte nieuws: het is een Belgische office / co-working REIT die vorig jaar uiteraard in elkaar is gezakt. Wie weet werkt iedereen vanaf nu thuis, keldert de office space markt en zijn je aandelen morgen niks meer waard.
Het goede nieuws:
- Ze verhuren meer dan de helft van hun kantoorruimte met langlopende contracten aan publieke instanties, dus relatief veel zekerheid. Per september 2020: Gemiddelde lease 7 jaar, 95% bezettingsgraad. Corona lijkt niet echt veel impact te hebben (tot nu toe?).
- Een groot deel van de portfolio is gelegen in Brussel, lijkt me toch een relatief solide basis (grote stad, diplomaten, lobbyisten, NGO's, ..)
- Schuldenlast redelijk beperkt, LTV van ~34%, ze lenen tegen zo'n 2%, vaste rentevoet, gemiddelde looptijd 4+ jaar met een aardige spreiding.
- Informatievoorziening op de
website is uitstekend, vergelijk voor de grap eens met Wereldhave.
- Handelt op ~63% van boekwaarde (~E37 tov ~E59).. Afgelopen maanden nog wat grote panden verkocht in lijn met recente waarderingen.
- Bedrijf bestaat al een jaar of 25, doet geen hele gekke dingen en keert elk jaar een fors dividend (80% van de winst) uit.
- De vastgoedportfolio staat met iets van een 5% cap rate op de boeken (richting de 6.5% als je corrigeert voor projecten die nog gebouwd worden (maar al wel grotendeels verhuurd zijn).
- Voor Nederlanders zeer belastingefficient: als REIT betaalt Befimmo zelf amper belasting en de bronbelasting kun je als Nederlander verrekenen / terugkrijgen.
het lijkt me op het eerste gezicht niet het slechtste idee ooit. Bedrijf draait al een tijdje mee, doet geen hele gekke dingen, aardig afgestraft vorig jaar maar de vastgoedportfolio lijkt redelijk solide. Al is het natuurlijk niet zo spannend als alle andere ideeen die hier geopperd worden, maar geld lenen tegen 2%, investeren in saai vastgoed en dat verhuren aan de publieke sector en de opbrengsten belastingvrij distribueren: klinkt als een redelijk idee dat een 5% - 10% rendement kan opleveren zonder gigantische risico's.
Heeft iemand anders hier wel eens naar gekeken? De laatste presentatie geeft een aardig overzicht van het bedrijf:
link. Ik bezit zelf geen aandelen maar het ziet er uit als iets wat ik in theorie zou kunnen kopen.
[
Voor 4% gewijzigd door
writser op 15-01-2021 20:53
]