Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.176 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Naast m'n periodieke inleg op de NT fondsen ga ik met een klein bedrag ook eens kijken naar losse aandelen.

Ik las op Stocktwits dat FUSE behoorlijk hype is vanwege een mogelijke acq merger. Mijn trader buurman gaf FUSE ook als tip mee. Hier iemand op hetzelfde spoor?

Ik lees hier al een tijdje mee en weet dat er regelmatig gezegd wordt dat je een investering eerst goed op waarde moet schatten door de bedrijfsfinancieen te analyseren, dit heb ik nog niet gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door r0bb op 14-01-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

magneetje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Ik heb het nagerekend in Excel en dit is bij mij niet het verschil van 1 dag. Bij jou wel?

Ik heb de koersdata van VTI/VXUS van Yahoo Finance in PP, ik neem aan dat dit de eindkoersen zijn? Als ik het in Excel nareken en de koers van 31/12 pak en die van 13/1 dan kom ik op een rendement van 3.68% ( PP dus 3.63%). Als ik de koers van 31/12 tot 12/1 pak kom ik uit op 3.62% nagenoeg gelijk met PP. Ik snap dus niet waar die 2.75% in de Lynx omgeving vandaan komt.
Bij mij wel, ik heb het niet nagerekend, maar ik zie wel dat het steeds een dag achterloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:03
WizZie- schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Doorzoek het topic op lump sum en/of DCA ;)
Dank je, die zoektermen had ik nodig! Ik heb weer wat leesvoer.

Dacht ik toch al een tijdje mee te lezen, maar kennelijk zijn die discussies niet blijven hangen omdat ze toen nog niet op mij van toepassing waren. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
r0bb schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:04:
Naast m'n periodieke inleg op de NT fondsen ga ik met een klein bedrag ook eens kijken naar losse aandelen.

Ik las op Stocktwits dat FUSE behoorlijk hype is vanwege een mogelijke acq merger. Mijn trader buurman gaf FUSE ook als tip mee. Hier iemand op hetzelfde spoor?
Wel naar gekeken, maar niet geïnvesteerd. Gerucht gaat/ging dat ze mogelijk met BlockFI zouden mergen. Sowieso is de prijsontwikkeling van SPACs grotendeels gebaseerd op speculatie, zie bijv. CCIV -> Lucid en THCB -> Microvast, en minder op fundamentals. Heb wel een positie in TPGY genomen omdat ik long-term wel in EVBox geloof, merger vindt ergens eind Q1 plaats waarna EVBox aan de NYSE genoteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
helloitsme schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 06:24:
[...]

Ik las vanochtend jouw verhaal en kwam daarna deze analyse tegen:

The Shocking Returns Of The Investor Who Bought Only At Market Tops

https://seekingalpha.com/...o-bought-only-market-tops
Bedankt voor het delen. Dit soort verhalen zijn natuurlijk niet nieuw, staat me ook eentje bij genaamd "Meet Bob, the world worst market-timer". Zelfde strekking.

Take-aways van dit artikel van Seeking Alpha:
While past performance is no guarantee of future results, what should remain with us from Amy's story?
  • Saving more is the most efficient way to grow your wealth. That's even more true for young investors who need to build a stash to invest.
  • Avoid worrying so much about the market being in a bubble or the next crash being upon us. Even investing at market peaks with consistency can't get in the way of your success as long as you hold on and remain focused on the very long-term.
  • Start investing early, since you'll need many years for the magic of compounding to be the most impactful.
  • Keep a positive outlook on what the future may hold. It will help you stay the course, which is the most important recipe to invest successfully, even assuming you have the worst market timing.
  • Don't invest in lump sum. Since there is no way to know what the market will do next, stage your buys over time to factor for volatility.
  • Your temperament is the greatest factor to your portfolio's returns. By simply staying invested for years on end, you'll likely do much better than most.
Er wordt ook hier gesteld: geen lump-sum investment doen, maar DCA. Aan de andere kant: time in the market levert ook weer meer rendement op. Stel je hebt 100k nu beschikbaar. Je kan nu alles in de markt gooien, of de komende 10 jaar elk jaar 10k. Ik denk dat je in dat eerste geval wel degelijk meer rendement haalt, ook als je nu alles op een top koopt, terwijl er binnenkort een 30-50% crash plaatsvindt.

In mijn geval heb ik niet een dergelijk bedrag beschikbaar en knal ik wél gewoon elke maand een bedrag in een indexfonds. Mijn opmerking gaat dus puur over dat lump-sum bedrag wat je NU beschikbaar hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Leaguer op 14-01-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Leaguer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:20:
[...]
Er wordt ook hier gesteld: geen lump-sum investment doen, maar DCA. Aan de andere kant: time in the market levert ook weer meer rendement op. Stel je hebt 100k nu beschikbaar. Je kan nu alles in de markt gooien, of de komende 10 jaar elk jaar 10k. Ik denk dat je in dat eerste geval wel degelijk meer rendement haalt, ook als je nu alles op een top koopt, terwijl er binnenkort een 30-50% crash plaatsvindt.

In mijn geval heb ik niet een dergelijk bedrag beschikbaar en knal ik wél gewoon elke maand een bedrag in een indexfonds. Mijn opmerking gaat dus puur over dat lump-sum bedrag wat je NU beschikbaar hebt.
Tussen lump-sum en het bedrag spreiden over 10 jaar zitten nog honderden opties. In de huidige markt zou ik lump-sum niemand aanraden, maar elke maand 5-10% inleggen lijkt mij een prima alternatief. Eventueel een maandje overslaan of verdubbelen afhankelijk van wat de markt doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
@Deveon Of je DCA nu per maand of per jaar doet, je kiest een arbitraire frequentie. Waarom zou je niet in 1x die 100k inleggen maar verspreiden over een tijdspanne? Alleen om een eventuele daling op te vangen. Maar wat als je die inleg verspreid over 10 maanden, dus elke maand 10%, en in maand 11 klapt de boel uiteen en crasht je portfolio met 50%?

Toevoeging:
The Bottom Line: When deciding between investing all your money now (lump sum) or over time (dollar cost averaging), it is almost always better to invest it now, even on a risk-adjusted basis.
Bron: https://ofdollarsanddata....st-averaging-vs-lump-sum/

[ Voor 29% gewijzigd door Leaguer op 14-01-2021 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Leaguer Als je weet dat in maand 11 de boel gaat klappen zou ik dat inderdaad niet doen... Maar wat is de kans dat het exact maand 11 wordt? De kans dat je die timing mis hebt is groot en waarom je wilt spreiden. Plus als je de crash in maand 3 komt dan heb je een leuk bedrag beschikbaar om koopjes te jagen. De snelste stijging komt na een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
@Deveon zie mijn aangepaste post hierboven met een link naar een ander artikel waar ze er dieper op in gaan.

Ik val dus een beetje over het feit dat ze in dat artikel op SeekingAlpha, dat overigens verder uitstekend in elkaar zit, zeggen: "Don't invest in lump sum. Since there is no way to know what the market will do next, stage your buys over time to factor for volatility."

Dat is mijns inziens niet waar, want een lump-sum investering kunnen doen suggereert dat je die hele zak geld nu dus beschikbaar hebt. En dan is, zelfs risk-adjusted, aangetoond dat dat niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat artikel is geschreven in februari en had je destijds lump-sum gedaan dan had je een paar zware maanden gehad. Spreid je het en ben je flexibel in je inleg dan had je een top jaar gehad.

Zelfs al kijk je historische wat de beste keuze is dan zal het waarschijnlijk veel vaker beter dan slecht zijn, echter is de kans dat in 2021 een correctie komt groter dan vorig jaar. Het is nu puur monetair beleid wat de prijzen opdrijft en dat kan niet eindeloos door gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01
Deveon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:05:
Dat artikel is geschreven in februari en had je destijds lump-sum gedaan dan had je een paar zware maanden gehad. Spreid je het en ben je flexibel in je inleg dan had je een top jaar gehad.

Zelfs al kijk je historische wat de beste keuze is dan zal het waarschijnlijk veel vaker beter dan slecht zijn, echter is de kans dat in 2021 een correctie komt groter dan vorig jaar. Het is nu puur monetair beleid wat de prijzen opdrijft en dat kan niet eindeloos door gaan.
Hoe denk je dat 2020 gestart is? Toen is er ook vaak de speculatie gemaakt dat aandelen te hard zijn gestegen.

Er is gewoon meer geld op de markt dan begin 2020, en het geld moet ergens naar toe. De rente is 0 of negatief, dus dan gaat richting oa. aandelen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SeekingAlpha bewijst toch zelf dat als je de lumpsums historisch gezien op de slechtst denkbare momenten de markt in zet, je alsnog over lang genoege tijd de winst wel had gepakt.
Al zou je het ritme waarop dat voorkomt in het artikel ook kunnen beschouwen als DCA met een interval van onregelmatige jaren O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:32
Hmmz. Bij mij is na migratie bij IB SYEP ook 'vanzelf' uitgezet. En als ik het wil aanzetten krijg ik ook nog eens een waarschuwing:
Be advised that the account can be re-enrolled for Stock Yield Enhancement Program only after a waiting period of 90 calendar days.
We zullen zien of dat daadwerkelijk het geval is.

Ook had ik portfolio margin in mijn oude account en mijn nieuwe account is een 'gewone' margin account. En ik kan niet terug naar portfolio margin want ik heb zogenaamd geen permissie voor optie-trading. Terwijl ik dat wel had en mijn permissies volgens mij niet veranderd zijn. Erg slordig.

Net even gebeld (gelukkig heb ik priority support, meteen iemand aan de lijn, dat was dan wel weer goed geregeld!) en de dame aan de telefoon was zeer stellig dat tot gisteren het SYEP programma nog niet beschikbaar was in Ierland. Misschien was dat inmiddels veranderd, daar belt ze nog over terug. De situatie was 'fluide'. Het verdwijnen van portfolio margin was ook een bekend probleem - daar zijn ze ook nog mee bezig. Je krijgt toch het gevoel dat ze bij IB die migratie er heel snel door hebben gejast en nu tegen de nodige problemen aanlopen. Dit valt me echt tegen. Met name het plotseling omzetten van de margin-mogelijkheden van je account kan echt serieuze problemen opleveren. Gelukkig heb ik geen exotische leveraged constructies in bezit.

En ja, de doorlooptijd van sommige tickets is ook dramatisch sinds ongeveer een jaar. Corporate actions en vragen over bijv. verkeerd ingehouden bronbelasting gaan nog wel maar bijvoorbeeld vragen over de migratie kun je wel vergeten. En daar komt nog bovenop dat sinds IB een boete heeft gehad van FINRA en de SEC ( https://www.wsj.com/artic...ivity-reports-11597081197 ) betreft het monitoren van transacties, je om de haverklap een handelsblokkade op je neus krijgt als je een (relatief) grote transacties doet in een illiquide fonds. En als je die blokkade wil opheffen: juist, dan mag je een ticket openen .. Veel succes!

Ik was altijd zeer tevreden over IB maar ze laten echt steken vallen de laatste tijd. Zonde. Ik heb er de nodige posities weggehaald dit jaar.

[ Voor 23% gewijzigd door writser op 14-01-2021 14:28 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, je neemt als klant natuurlijk ook een zeker risico door de overgangsperiode niet te benutten en te blijven beleggen bij een partij buiten de EU :)

Maar ik vermoed dat het binnen een maandje of twee allemaal weer als vanouds zal werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Naar mijn weten bestaat 'gewone' margin (ik neem aan dat je daar rules-based (Reg. T) margin mee bedoelt) niet bij IBIE. Je hebt daar alleen risk-based margin, wat gelijk staat aan portfolio margin bij IBLLC.

Vanavond maar eens kijken hoe het bij mij is overgezet.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 14-01-2021 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:21:
@writser Naar mijn weten bestaat 'gewone' margin (ik neem aan dat je daar rules-based (Reg. T) margin mee bedoelt) niet bij IBIE. Je hebt daar alleen risk-based margin, wat gelijk staat aan portfolio margin bij IBLLC.

Vanavond maar eens kijken hoe het bij mij is overgezet.
Yeah, ik werd net teruggebeld. Bij IB IE kun je inderdaad alleen nog maar kiezen tussen 'cash' en 'margin' en de tweede optie zou inderdaad dezelfde methodiek moeten gebruiken als het oude portfolio margin. Dat zie ik ook in mijn nieuwe margin statements. Dus dat lijkt in orde te zijn achter de schermen, ook al suggereert de web interface van niet.

SYEP kwam ze op terug, dat was wel degelijk mogelijk voor mijn account in Ierland (onduidelijk of dat pas net kon, wat ze leek te suggereren, of dat het altijd al kon) en de aanvraag zou ondanks de disclaimer goedgekeurd moeten worden binnen 1 of 2 handelsdagen.

Lijkt allemaal mee te vallen dus. In elk geval vlot duidelijkheid.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ark Invest komt met een ETF met bedrijven die zich druk maken met de ruimte (Space Exploration). Waarschijnlijk met bedrijven als Virgin Galagtic, Boeing, Loral (doet satellieten), etc.

https://www.sec.gov/Archi...37/tm212832d1_485apos.htm

Dat verklaart wel waarom $SPCE nogal omhoog ging/gaat deze dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:07
Pistachenootje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Inmiddels werkt het. Toch heb ik het vermoeden dat het niet helemaal goed gaat met SYEP. Vanaf 11 januari namelijk 0 activiteit. En dat is erg uitzonderlijk voor VTI/VXUS/SPY. Volgens mij heb ik dat nog nooit gehad.

Zou iemand die VTI/VXUS heeft bij IB kunnen checken dat er vanaf 11 januari niets meer is uitgeleend?
VTI is 11,12 en 13 januari gewoon uitgeleend, net als VXUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Hoe kom je in aanmerking voor priority support? Is dat op basis van commissies, of zou je daar als simpele buy & hold belegger met (uiteindelijk) een groot portfolio ook voor in aanmerking kunnen komen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
Geen idee. Gezien mijn resultaten vermoed ik dat je er gewoon een hele hoop geld moet verbranden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:21
freakaleek schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:53:
[...]
Thanks. En wanneer is jouw verhuizing geweest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
Mooi dagje voor ASML met een nieuwe ATH op 447

[ Voor 40% gewijzigd door ChiLLeR op 14-01-2021 19:02 ]

>> Signature?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

ChiLLeR schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:02:
Zelfde voor TSMC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakaleek
Pistachenootje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:46:
[...]

Thanks. En wanneer is jouw verhuizing geweest?
Niet, want ik woon in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

freakaleek schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:19:
Ik weet niet of de columns van Matt Levine al eens gedeeld zijn?
Hier de link: https://www.bloomberg.com...TQlRLRjE/matthew-s-levine
Nog bedankt hiervoor. Erg vermakelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tondeusestore
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-02-2022
freakaleek schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:53:
[...]

Wat levert dit nou ongeveer op bij deze populaire ETF's? Bij DeGiro zie je niks van deze inkomsten en ik ben benieuwd of het wat oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:41
Heb ze beide. Baalde van ASML aangezien ik hier “vroegah” in zat rond de €90 maar het geld als student later nodig had. Enige tijd geleden ‘duur’ ingekocht net onder de €300 en nu alweer op +50%. Tsmc met gak $80 legt ook geen windeieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
tondeusestore schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:41:
[...]

Wat levert dit nou ongeveer op bij deze populaire ETF's? Bij DeGiro zie je niks van deze inkomsten en ik ben benieuwd of het wat oplevert.
Bij VTI(VXUS) vaak zo'n 0.08(0.80) procent (en dan delen door twee vanwege 50/50 naar IB/user) over het uitgeleende bedrag op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
writser schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:08:

Net even gebeld (gelukkig heb ik priority support, meteen iemand aan de lijn, dat was dan wel weer goed geregeld!) en de dame aan de telefoon was zeer stellig dat tot gisteren het SYEP programma nog niet beschikbaar was in Ierland.
Priority support? Bel je een ander nummer dan het gebruikelijke nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
ChiLLeR schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:02:
BESI doet het ook niet slecht met +7,59%. En laat ik nu net hier wat van hebben 8) (AMSL trouwens ook maar een stuk minder.)

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 14-01-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Deveon schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:41:
@Rubbergrover1 Welke concurrentie uit China denk jij dat ik mijn beeld op moet bij kleuren? Ik zie namelijk wereldwijd maar één EV fabrikant die daadwerkelijk het productie process aan het revolutioneren is.
Je kunt denken aan een bedrijf als Byd, vind ik best een serieus bedrijf. Ik denk dat het voor Tesla moeilijk wordt om daar tegen te concurreren in de markt van grote voertuigen als bussen en vrachtwagens. Terwijl zij vanuit die expertise weer andere markten kunnen aanboren.

Daarnaast zijn er ook een hoop middelmatiger bedrijven die juist in de markt van kleine en goedkope autootjes opereren, zeg maar veredelde Canta's van 5000 euro. Nog niet echt concurrerend in kwaliteit of in doelgroep, maar wellicht wel in omzet en daarmee in potentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
Heeft hier toevallig iemand meegedaan aan de yolo van Wallstreetbets op Gamestop?
Die koers is sinds gisteren voor verder geen aanwijsbare reden geexplodeerd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Blackrock beheert nu bijna 9000 miljard dollar https://www.rtlnieuws.nl/...ecord-8677-miljard-dollar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57
RocketKoen schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:20:
Heeft hier toevallig iemand meegedaan aan de yolo van Wallstreetbets op Gamestop?
Het is echt een soort code taal die daar gesproken wordt, ik kan het amper volgen wat men daar doet. Pump n Dump crypto idee denk ik?

>> Signature?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 22:47
ChiLLeR schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:34:
[...]

Het is echt een soort code taal die daar gesproken wordt, ik kan het amper volgen wat men daar doet. Pump n Dump crypto idee denk ik?
In december viel het daar een aantal mensen op dat Gamestop voor >100% geshort is. Niet zonder reden, want bakstenen winkels zijn niet heel toekomst bestendig en corona helpt niet bepaald.

Alleen meer dan 100% short is een aparte situatie om in te zitten. Want als het bedrijf niet failliet gaat dan moet je die aandelen toch terug kopen. Dat veroorzaakt een koers stijging, waardoor anderen ook hun aandelen terug moeten kopen. Een short squeeze.

Dat stukje informatie heeft zo enorm veel particuliere kopers aangetrokken dat het aandeel niet verder is gaan dalen. En nu is die short squeeze begonnen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:18
RocketKoen schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:20:
Jup al paar maanden geleden ingestapt.

Overigens vrij weinig YOLO aan, dat het flink zou stijgen leek mij redelijk logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:29
xminator schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:17:
[...]

Jup al paar maanden geleden ingestapt.

Overigens vrij weinig YOLO aan, dat het flink zou stijgen leek mij redelijk logisch.
Wat er yolo aan is is dat ze voor 100% van hun savings in een aandeel en of kortlopende call opties zitten.

Ik heb er ook een paar maar dat was meer om mee te kunnen lachen. Ik durf daar geen serieuze percentages van mijn portefeuille aan te riskeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:39:
Op de statement van vandaag, die je morgen krijgt. (Onder aanname dat SYEP direct actief is op de eerstvolgende handelsdag na inschakelen.)
Je had gelijk. Vandaag zijn new loan allocations (van gisteren) te zien op de nieuwe account.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 15-01-2021 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo. de migratie naar IBIE is voltooid en alles lijkt correct. Alleen SYEP stond uit. :P Zoals verwacht zijn de account segments samengevoegd. Margin requirements zijn nagenoeg gelijk gebleven.

Ik ben benieuwd wat SYEP gaat opleveren voor mijn portfolio. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb gisteren antwoord gekregen op mijn ticket over currency conversion. Ik kreeg hetzelfde standaard antwoord als Cocytus in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09 21:40
Joindry schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Bij mij wel, ik heb het niet nagerekend, maar ik zie wel dat het steeds een dag achterloopt.
Ik heb net even in de Lynx omgeving gekeken daar staat nu YTD 3.23%, dit is dus nog steeds niet gelijk met het percentage 3.63% die PP gisteren aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
xminator schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:17:
[...]

Want? Wat rechtvaardigt volgens jou de stijging van bijna 30%?

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelzakje op 15-01-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

magneetje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Ik heb net even in de Lynx omgeving gekeken daar staat nu YTD 3.23%, dit is dus nog steeds niet gelijk met het percentage 3.63% die PP gisteren aangaf.
Zelf al nagerekend welke de correcte is? Misschien iets met resterend cash dat de ene wel meepakt en de andere niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:28
Aardappelzakje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Chewy founder Ryan Cohen bemoeit zich er nu mee en die schijnt nogal hot te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesrou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-02 12:49
Weet iemand waar ik het dividend voor de NT fondsen kan terugvinden? Misschien ben ik iets te vroeg, maar ik zag dat vandaag de aankondigingsdatum is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:18
Aardappelzakje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Even een paar dingen:
- Nieuwe consolecycli (zie voorgaande consolecycli en aandelenprijs GME);
- Dankzij corona zijn uitgaven in de gamingsector toegenomen, zie bijv de gekte dat nintendo switch drie jaar nadat het uit wasopeens op de tweedehands markt voor 200 euro boven de standaardprijs verkocht wordt.
- Activistische aandeelhouder die weet hoe je moet omgaan met omslag naar internetverkopen.

Oftewel genoeg groene signalen wmb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
Wesrou schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:03:
Weet iemand waar ik het dividend voor de NT fondsen kan terugvinden? Misschien ben ik iets te vroeg, maar ik zag dat vandaag de aankondigingsdatum is.
hier staat info, maar de info is nog niet geüpdate

https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:56
Volledige portefeuille voor 2021 gemaakt:

25% volkswagen (VOW3)
Volkswagen wil inzetten op EV wagens, en is bereid om daar sterk in te investeren.

25% (RWE)
Duits nutsbedrijf die sterk wil inzetten op energie afkomstig vanuit groene bronnen. Oa windmolens en zonnepanelen.

25% Bpost
Pakketjesbedrijf die zeer laag gewaardeerd tegenover de omzet die ze momenteel draaien door middel van de covid crisis. In maart maken ze de cijfers bekend - bij dit aandeel kan je bijna zeker zijn dat er een mooie stijging zit aan te komen. Dividend is ook zeer aantrekkelijk aan de huidige prijs.

25% Ageas
Verzekeraar van belgische bodem die het ook goed doet in het buitenland.

Ik heb bewust waardeaandelen gekozen. Big tech interesseert mij minder aangezien dit in mijn ogen te hoog gewaardeerd staat.

Lang gezocht naar aandelen die kunnen profiteren van de vergroening in de wereld, maar dat leek geen makkelijke opdracht omdat alles dat met vergroening te maken heeft al serieus hoog staat ( te hoog naar mijn mening om die verwachtingen ook in te lossen ). Uiteindelijk bij volkswagen aangekomen en RWE.

Doel is om deze voor langere tijd vast te houden. Ik heb geen zin om telkens te kopen/verkopen. Aan de hand van dit heb ik ook mijn portfolio gekozen. Enkel bij bpost zal ik naargelang de prijsstijging misschien een portie verkopen, om vervolgens te investeren in AB INBEV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 20:19
@Rubberen Met name als je maar weinig verschillende posities neemt ben ik van mening dat je wél alle sectoren in je portefeuille zou moeten hebben, waardoor je eigenlijk al op minimaal 11 verschillende posities komt.
Desondanks denk ik dat jouw strategie wel kan werken en qua risico ook nog net wel acceptabel is.
Persoonlijk zou ik er dan nog wel een aandeel bij doen die enigszins als hedge kan fungeren.
Denk aan een bedrijf als Flow Traders die ervan profiteert als de volatiliteit van de beurs hoog is - wat vaak gepaard gaat met koersdalingen van vrijwel alle andere aandelen -

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:53

oscar82

De ondertitel

Wesrou schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:03:
Ik heb me al eens eerder afgevraagd wat die "aankondiging" bij NT inhoudt... De directeur die in een kamertje tegen zijn secondanten zegt hoe hoog het dividend wordt ofzo? Alle gekheid op een stokje; volgens mij volgt er vanuit de aankondiging in ieder geval niet standaard communicatie naar de klanten. Maar je zou toch denken dat de aankondiging ergens wordt vastgelegd. Weet iemand hoe en waar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
Rubberen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:57:
Volledige portefeuille voor 2021 gemaakt:

25% volkswagen (VOW3)
Volkswagen wil inzetten op EV wagens, en is bereid om daar sterk in te investeren.

25% (RWE)
Duits nutsbedrijf die sterk wil inzetten op energie afkomstig vanuit groene bronnen. Oa windmolens en zonnepanelen.

25% Bpost
Pakketjesbedrijf die zeer laag gewaardeerd tegenover de omzet die ze momenteel draaien door middel van de covid crisis. In maart maken ze de cijfers bekend - bij dit aandeel kan je bijna zeker zijn dat er een mooie stijging zit aan te komen. Dividend is ook zeer aantrekkelijk aan de huidige prijs.

25% Ageas
Verzekeraar van belgische bodem die het ook goed doet in het buitenland.

Ik heb bewust waardeaandelen gekozen. Big tech interesseert mij minder aangezien dit in mijn ogen te hoog gewaardeerd staat.

Lang gezocht naar aandelen die kunnen profiteren van de vergroening in de wereld, maar dat leek geen makkelijke opdracht omdat alles dat met vergroening te maken heeft al serieus hoog staat ( te hoog naar mijn mening om die verwachtingen ook in te lossen ). Uiteindelijk bij volkswagen aangekomen en RWE.

Doel is om deze voor langere tijd vast te houden. Ik heb geen zin om telkens te kopen/verkopen. Aan de hand van dit heb ik ook mijn portfolio gekozen. Enkel bij bpost zal ik naargelang de prijsstijging misschien een portie verkopen, om vervolgens te investeren in AB INBEV.
Ik weet niet hoe oud je bent, hoe veel ervaring je hebt en hoe groot je portefeuille is (paar duizend euro, paar ton, is dit speelgeld en doe je ook nog aan indexbeleggen of niet?) en hoeveel due diligence je in deze picks hebt zitten maar op het eerste gezicht zou ik zeggen dat iets meer diversificatie geen kwaad kan. Vier West-Europese aandelen is wel heel weinig spreiding.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesrou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-02 12:49
oscar82 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Ik heb me al eens eerder afgevraagd wat die "aankondiging" bij NT inhoudt... De directeur die in een kamertje tegen zijn secondanten zegt hoe hoog het dividend wordt ofzo? Alle gekheid op een stokje; volgens mij volgt er vanuit de aankondiging in ieder geval niet standaard communicatie naar de klanten. Maar je zou toch denken dat de aankondiging ergens wordt vastgelegd. Weet iemand hoe en waar?
Geen idee, hoe jij het verwoordt klinkt het wel fancy haha. Ik moet zeggen dat het de eerste keer is dat ik dividend bij NT ga meemaken. Daarvoor nooit belegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aankondiging (declaration in het Engels) is de eerste formele stap van een dividenduitkering. Die aankondiging bevat de gegevens benodigd voor je broker om de dividendbetalingen te kunnen verwerken: op welke datum wordt vastgelegd welke aandeelhouders recht hebben op het dividend (record date), om welk bedrag per aandeel gaat het precies, en op welke datum wordt het uitbetaald (payment date).

Vervolgens is het je broker die communiceert dat er een dividend verwacht wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 15-01-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
oscar82 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:44:
[...]
Ik heb me al eens eerder afgevraagd wat die "aankondiging" bij NT inhoudt... De directeur die in een kamertje tegen zijn secondanten zegt hoe hoog het dividend wordt ofzo?
Wordt dat niet simpelweg bepaald door de dividend uitkeringen van de onderliggende stukken? Dat zou ik denken maar ik weet niet zeker of het klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Wordt dan niet simpelweg bepaald door de dividend uitkeringen van de onderliggende stukken? Dat zou ik denken maar ik weet niet of het klopt.
je zou inderdaad zeggen dat in het geval van een ETF alle dividend (minus eventuele belasting) die men binnen heeft gekregen tussen datum x en y wordt uitbetaald op datum z, waarbij ze wel nog even moeten kijken hoeveel het per ETF moet zijn aangezien dat aantal kan fluctueren.

bedrijven communiceren er in ieder geval wel duidelijk over. Voorbeeld:
https://seekingalpha.com/...egular-quarterly-dividend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Nu online
Bij Trading212 betaal je inmiddels 0.7% stortingskosten als je via iDeal of creditcard geld wilt storten. Een bankoverschrijving blijft gratis, maar daar rekent de Rabobank weer EUR 7,- voor. Jammer, zit bij Trading212 met m'n speelgeld en voor de wat exotischere producten naast mijn ETFs en beleggingsfondsen die ik wel gewoon bij de Rabobank heb lopen.

Of weet iemand hoe je toch kosteloos geld kan storten bij Trading212?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
DJTimo schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Chewy founder Ryan Cohen bemoeit zich er nu mee en die schijnt nogal hot te zijn
Je bedoelt Chewy, die webshop die al 10 jaar bestaat en nog nooit een kwartaal winst heeft gemaakt? :+ Dotcom 2.0 dit. Ik sta aan de zijlijn en wacht op de klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahoek
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
TheDeuce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:26:
Bij Trading212 betaal je inmiddels 0.7% stortingskosten als je via iDeal of creditcard geld wilt storten. Een bankoverschrijving blijft gratis, maar daar rekent de Rabobank weer EUR 7,- voor. Jammer, zit bij Trading212 met m'n speelgeld en voor de wat exotischere producten naast mijn ETFs en beleggingsfondsen die ik wel gewoon bij de Rabobank heb lopen.

Je betaalt voor een simpele overschrijving bij de Rabobank? Of komt dat omdat het naar een buitenlandse rekening gaat? Ik heb deze week nog 'gratis' overgemaakt naar trading212 via bunq.

Edit: je zou misschien naar een Revolut rekening kunne kijken. Volgens mij kan je die tegenwoordig met iDeal opladen en als ik me niet vergis kan je gratis een overboeking doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mahoek op 15-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL

Geld overschrijven via bank is nog gratis.
Eerste €2500 per account/lifetime is via die andere betaalmethodes ook nog gratis overigens, daarna 0,7% inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Nu online
@Mahoek Dank, zal eens naar Revolut kijken. @JohanNL De EUR 2500 is al verbruikt. Rabobank rekent EUR 7 omdat het buiten de EU is (Britse rekening). Dan maar zoveel overmaken dat de EUR 7 procentueel klein is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
TheDeuce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:53:
Rabobank rekent EUR 7 omdat het buiten de EU is (Britse rekening). Dan maar zoveel overmaken dat de EUR 7 procentueel klein is :)
Serieus? Dat is dan nieuw neem ik aan(?) heb eind vorig jaar namelijk nog geld overgemaakt vanaf mijn Raborekening naar een GB rekening zonder extra kosten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@JohanNL Wat zou er toch veranderd kunnen zijn sinds 31 december? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Zr40 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:59:
@JohanNL Wat zou er toch veranderd kunnen zijn sinds 31 december? ;)
Nouja, ze maken nog gewoon gebruik van SEPA, dus had ik niet verwacht dat er extra kosten berekent zouden worden.

Even gechecked, die €7 is zelfs '' Wereldbetaling Sha '', gedeelde kosten dus.
@TheDeuce Zou kunnen dat er bij ontvangst nogmaals kosten in rekening worden gebracht, erg jammer dit...

[ Voor 24% gewijzigd door JohanNL op 15-01-2021 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
JohanNL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Nouja, ze maken nog gewoon gebruik van SEPA, dus had ik niet verwacht dat er extra kosten berekent zouden worden.
SEPA EURO is zonder kosten, SEPA en andere valuta betekent kosten. Vraag om een euro bankrekening. Dat zal ze leren, daar in het VK. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06

Qwerty-273

Meukposter

Rubberen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:57:
25% (RWE)
Wat mij het meeste tegenstaat van RWE is dat onderdeel van hun groene strategie ook biomassa is. En dan niet een klein beetje, maar behoorlijk fors met grote centrales om hun "groene" doelstelling van 2040 te halen.
https://www.group.rwe/en/...our-products/green-energy / https://www.group.rwe/en/...gy-sources/biomass-biogas
Ze doen natuurlijk ook wind, zon, hydro, nucleair als groen, en zitten nog behoorlijk diep in de standaard gas en (steen en bruine) kolen centrales.... zie https://www.rwe-production-data.com/en/list/

Over de biomassa zijn dit de meest directe bezwaren:
https://www.nporadio1.nl/...co2-neutrale-houtsnippers
https://www.nrc.nl/nieuws...iomassacentrales-a4022756

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:41
Qwerty-273 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:26:
[...]

Wat mij het meeste tegenstaat van RWE is dat onderdeel van hun groene strategie ook biomassa is. En dan niet een klein beetje, maar behoorlijk fors met grote centrales om hun "groene" doelstelling van 2040 te halen.
https://www.group.rwe/en/...our-products/green-energy / https://www.group.rwe/en/...gy-sources/biomass-biogas
Ze doen natuurlijk ook wind, zon, hydro, nucleair als groen, en zitten nog behoorlijk diep in de standaard gas en (steen en bruine) kolen centrales.... zie https://www.rwe-production-data.com/en/list/

Over de biomassa zijn dit de meest directe bezwaren:
https://www.nporadio1.nl/...co2-neutrale-houtsnippers
https://www.nrc.nl/nieuws...iomassacentrales-a4022756
Biomassa kan wel degelijk een bijdrage leveren, maar het resultaat is gewoon erg beperkt. Opbrengst vanuit knoei/groenafval, bijwerken van bossen, zaagknippers en ander groen rest spul moet perfect in evenwicht zijn met de vraag. Je merkt nu eigenlijk al dat er biomassatekort is ontstaan omdat men op de 'bandwagon' is gesprongen. Ook moet biomassa om 'groen' te zijn binnen een straal van 150km worden geoogst. Zelf vind ik dat nog steeds veel te groot, >50km rijden om 1 lading biomassa (met vrij lage dichtheid) te leveren middels een diesel truck is niet mijn definitie van groen namelijk.

De artikelen die je stuurt laten dit dus ook zien. Dikke subsidies op 'groen' energie opwekken waardoor er grof betaald wordt voor biomassa die vervolgs helemaal niet op duurzame wijze wordt geoogst. Wat mij betreft komt er geen enkele biomassa centrale bij tot er goed in beeld is hoeveel de opbrengst per deelgebied is zodat de opbrengst/gebruik gebalanceerd kan worden, maar ja wie ben ik..

Terugkomend op de belegingen lijkt het mij dus een zeer risicovolle belegging als zij denken de komende 19 jaar nog veel groei te halen uit biomassa verstoken, ik gok dat er binnen nu en 3 jaar flink de rem op komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online

Misschien kan je een gratis rekening openen bij N26, Openbank, Vivid of wat anders. Hier geld vanuit je Rabobank naar toe sturen en dan vanaf die rekening naar Trading212?
Wel even checken of overboeken gratis is bij deze banken naar Trading212. je krijgt er ook nog een gratis pinpas bij (bij N26 en Vivid met prepaid creditcard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Even gechecked, die €7 is zelfs '' Wereldbetaling Sha '', gedeelde kosten dus.
@TheDeuce Zou kunnen dat er bij ontvangst nogmaals kosten in rekening worden gebracht, erg jammer dit...
UK zit niet meer in de EU? Dus moet je gaan dokken bij de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:48:
[...]

UK zit niet meer in de EU? Dus moet je gaan dokken bij de Rabobank.
Het criterium is niet alleen EU lidmaatschap.

Volgens de DNB zit het Verenigd Koninkrijk in de SEPA club:
https://www.dnb.nl/betali...leninEuropaSEPA/index.jsp

Ik krijg soms een Ierse euro rekening om betalingen te doen aan bedrijven in Engeland, misschien kun je via de Ierse vestiging (.ie site) een euro rekeningnummer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:36
mrmrmr schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:57:
[...]
Het criterium is niet alleen EU lidmaatschap.
Klopt, oa ook vreemde valuta. Krijg al jaren geregeld GBP betalingen, en dan ook altijd achteraf 7€/betaling in rekening gebracht. Naast koersopslag etc. Is echt niet per Brexit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Mbt Trading212 komt het er dus op neer dat je per storting moet afwegen of die 7 euro bij Rabo opwegen tegen de 0,7% als je via iDeal stort.

De sites van de banken zijn niet superhelder hierover, enerzijds staat VK in de SEPA lijst en anderzijds gaat het natuurlijk wel over valuta, anders dan de zo geliefde euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Maar je kunt gewoon euro's storten naar Trading212, in je account krijg je ook gewoon euro's, dat maakt het nou juist ook zo vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
JohanNL schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:03:
Maar je kunt gewoon euro's storten naar Trading212, in je account krijg je ook gewoon euro's, dat maakt het nou juist ook zo vreemd.
Klopt, het lijkt erop dat de default currency van VK het issue is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• writser
Ik kwam vandaag een Belgisch aandeeltje tegen waar ik nog nooit van had gehoord: Befimmo (mooie naam :P ). Lijkt best aardig op het eerste gezicht. Het slechte nieuws: het is een Belgische office / co-working REIT die vorig jaar uiteraard in elkaar is gezakt. Wie weet werkt iedereen vanaf nu thuis, keldert de office space markt en zijn je aandelen morgen niks meer waard.

Het goede nieuws:

- Ze verhuren meer dan de helft van hun kantoorruimte met langlopende contracten aan publieke instanties, dus relatief veel zekerheid. Per september 2020: Gemiddelde lease 7 jaar, 95% bezettingsgraad. Corona lijkt niet echt veel impact te hebben (tot nu toe?).
- Een groot deel van de portfolio is gelegen in Brussel, lijkt me toch een relatief solide basis (grote stad, diplomaten, lobbyisten, NGO's, ..)
- Schuldenlast redelijk beperkt, LTV van ~34%, ze lenen tegen zo'n 2%, vaste rentevoet, gemiddelde looptijd 4+ jaar met een aardige spreiding.
- Informatievoorziening op de website is uitstekend, vergelijk voor de grap eens met Wereldhave.
- Handelt op ~63% van boekwaarde (~E37 tov ~E59).. Afgelopen maanden nog wat grote panden verkocht in lijn met recente waarderingen.
- Bedrijf bestaat al een jaar of 25, doet geen hele gekke dingen en keert elk jaar een fors dividend (80% van de winst) uit.
- De vastgoedportfolio staat met iets van een 5% cap rate op de boeken (richting de 6.5% als je corrigeert voor projecten die nog gebouwd worden (maar al wel grotendeels verhuurd zijn).
- Voor Nederlanders zeer belastingefficient: als REIT betaalt Befimmo zelf amper belasting en de bronbelasting kun je als Nederlander verrekenen / terugkrijgen.

het lijkt me op het eerste gezicht niet het slechtste idee ooit. Bedrijf draait al een tijdje mee, doet geen hele gekke dingen, aardig afgestraft vorig jaar maar de vastgoedportfolio lijkt redelijk solide. Al is het natuurlijk niet zo spannend als alle andere ideeen die hier geopperd worden, maar geld lenen tegen 2%, investeren in saai vastgoed en dat verhuren aan de publieke sector en de opbrengsten belastingvrij distribueren: klinkt als een redelijk idee dat een 5% - 10% rendement kan opleveren zonder gigantische risico's.

Heeft iemand anders hier wel eens naar gekeken? De laatste presentatie geeft een aardig overzicht van het bedrijf: link. Ik bezit zelf geen aandelen maar het ziet er uit als iets wat ik in theorie zou kunnen kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 15-01-2021 20:53 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
Interessante analyse @writser Het is dat ik geen losse aandelen aanhoud, maar anders was dit zeker een te overwegen aandeel waard. Zolang de EU nog in Brussel zit 😉

Lol! Ik zie net dat ik al Befimmo in mijn portefeuille heb. Befimmo is goed voor 0.021824% van het NT Small Cap fund.

Aangezien dat 10% van mijn portefeuille is heb ik voor 0.0021824% Befimmo! 😎

[ Voor 37% gewijzigd door Panzer_V op 15-01-2021 21:30 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:28
writser schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:39:

Heeft iemand anders hier wel eens naar gekeken? De laatste presentatie geeft een aardig overzicht van het bedrijf: link. Ik bezit zelf geen aandelen maar het ziet er uit als iets wat ik in theorie zou kunnen kopen.
Coworking gaat in Nederland in ieder geval vrij goed. Er heeft een verschuiving van kantoortjes naar losse desks plaatsgevonden omdat veel thuiswerkers liever niet thuis werken, en op desks valt meer te verdienen per m2. Ik moet nog even kijken welke bedrijven er tussenzitten, maar dit kan zeker interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-09 20:48
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:26:
[...]

Net zoals er geen verschil is tussen je positie aanhouden en vers instappen met hetzelfde aantal stukken.
Heel erg goed punt, ik heb er nog nooit op die manier naar gekeken. Als je er zo over nadenkt slaat DCA eigenlijk ook nergens op als lumped sum ook kan. Als je nu 1MM belegd hebt staan ga je ook niet elk jaar ineens alles verkopen, om elke maand weer 8% te beleggen. Toch is dat wat je met DCA eigenlijk doet. (Dit is aangenomen dat je nog decennia tot je pensioen hebt.)

Ongerelateerd: weet iemand hier hoe vaak het de laatste jaren nog voorkomt dat goed bedeelde mensen via de telefoon puur op bankier's/brokeradvies aandelen kopen?

"Hoi whale, Galagapos gaat het helemaal maken met een nieuw medicijn. Dit is je kans!" "-Ok, doe maar 30k"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:29
thamac schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Klopt, het lijkt erop dat de default currency van VK het issue is.
Ik heb net ff getest via ING, maar die rekenen niets extra's als ik geld overschrijf naar trading212. Misschien dat er minder aankomt?

Ik ben niet echt een groot fan van die app van hun overigens. Maar ik heb hem meer erbij voor het speelgeld.
Murphy78 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:38:
[...]

Ongerelateerd: weet iemand hier hoe vaak het de laatste jaren nog voorkomt dat goed bedeelde mensen via de telefoon puur op bankier's/brokeradvies aandelen kopen?

"Hoi whale, Galagapos gaat het helemaal maken met een nieuw medicijn. Dit is je kans!" "-Ok, doe maar 30k"
Dat komt nog heel veel voor bij grotere vermogens. Ik ken wel genoeg ondernemers die hun adviseur blind volgen. De adviseur/private banker wordt echter wel ingewisseld als de resultaten tegenvallen.

[ Voor 41% gewijzigd door DIJK op 15-01-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
[...]

Als ik mij niet vergis is er een film "Wolf of Wallstreet". Hier wordt een waar gebeurd verhaal nagespeeld.
In de begin periode was de "wolf" heel goed in het ompraten van mensen bij een klein broker kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim0252
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:03
Waar ik nou benieuwd naar ben is hoe de portefeuille van een ervaren belegger er hier uit ziet.

Zelf zit ik nu in drie soorten ETF’s op aanraden van hier:
-ishares World 50%, clean energy 25%, tech 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:06

Qwerty-273

Meukposter

@writser over Befimmo, je kan ook eventueel kijken naar een ETF die zich op de Europese vastgoed markt richt (of de aangehouden posities als inspiratie napluizen ;)). Als voorbeeld iShares European Property Yield UCITS ETF (IPRP / IPRE) die ook een plukje van Befimmo aanhoudt (0,5%). Waar je dan wel op moet letten is dat deze ETF voor 20% in Vonovia SE zit. Waardoor een eventuele schommeling van die behoorlijk invloed heeft tegenover de rest.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 16-01-2021 10:44 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou, dat ging sneller dan verwacht! Gister vroeg in de ochtend SYEP aangezet, en ik zie vandaag op de statement van gisteren al SYEP activiteit. Weliswaar maar 3 aandelen met een borrow fee van 0,16% of lager, maar toch. Maandag hebben mijn aandelen de hele dag om uitgeleend te worden, dus als het goed is zie ik dinsdag iets meer activiteit op de statement. :P

Mijn vermoeden lijkt dus te kloppen: dankzij het verdwijnen van het "UK Regulated" segment (het "F account") zien mijn aandelen er weer fully-paid uit voor SYEP. In dat segment zat voorheen mijn short box spread en de waarde daarvan in cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:04

Zoek maar een op boillerroom in het uitsprakenregister van het Kifid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

writser schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:39:
Ik kwam vandaag een Belgisch aandeeltje tegen waar ik nog nooit van had gehoord: Befimmo (mooie naam :P ). Lijkt best aardig op het eerste gezicht. Het slechte nieuws: het is een Belgische office / co-working REIT die vorig jaar uiteraard in elkaar is gezakt. Wie weet werkt iedereen vanaf nu thuis, keldert de office space markt en zijn je aandelen morgen niks meer waard.

Het goede nieuws:

- Ze verhuren meer dan de helft van hun kantoorruimte met langlopende contracten aan publieke instanties, dus relatief veel zekerheid. Per september 2020: Gemiddelde lease 7 jaar, 95% bezettingsgraad. Corona lijkt niet echt veel impact te hebben (tot nu toe?).
- Een groot deel van de portfolio is gelegen in Brussel, lijkt me toch een relatief solide basis (grote stad, diplomaten, lobbyisten, NGO's, ..)
- Schuldenlast redelijk beperkt, LTV van ~34%, ze lenen tegen zo'n 2%, vaste rentevoet, gemiddelde looptijd 4+ jaar met een aardige spreiding.
- Informatievoorziening op de website is uitstekend, vergelijk voor de grap eens met Wereldhave.
- Handelt op ~63% van boekwaarde (~E37 tov ~E59).. Afgelopen maanden nog wat grote panden verkocht in lijn met recente waarderingen.
- Bedrijf bestaat al een jaar of 25, doet geen hele gekke dingen en keert elk jaar een fors dividend (80% van de winst) uit.
- De vastgoedportfolio staat met iets van een 5% cap rate op de boeken (richting de 6.5% als je corrigeert voor projecten die nog gebouwd worden (maar al wel grotendeels verhuurd zijn).
- Voor Nederlanders zeer belastingefficient: als REIT betaalt Befimmo zelf amper belasting en de bronbelasting kun je als Nederlander verrekenen / terugkrijgen.

het lijkt me op het eerste gezicht niet het slechtste idee ooit. Bedrijf draait al een tijdje mee, doet geen hele gekke dingen, aardig afgestraft vorig jaar maar de vastgoedportfolio lijkt redelijk solide. Al is het natuurlijk niet zo spannend als alle andere ideeen die hier geopperd worden, maar geld lenen tegen 2%, investeren in saai vastgoed en dat verhuren aan de publieke sector en de opbrengsten belastingvrij distribueren: klinkt als een redelijk idee dat een 5% - 10% rendement kan opleveren zonder gigantische risico's.

Interessant. Vraag me wel af hoe ze die 2% lening krijgen, dat is bij mijn weten extreem laag voor bedrijven? Is de kans groot dat ze over 4 jaar nog steeds tegen 2% kunnen lenen ?

Verder zitten er in Antwerpen/Brussel ook best veel (grote) bedrijven.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:53

page404

Website says no

Qwerty-273 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:38:
@writser over Befimmo, je kan ook eventueel kijken naar een ETF die zich op de Europese vastgoed markt richt (of de aangehouden posities als inspiratie napluizen ;)). Als voorbeeld iShares European Property Yield UCITS ETF (IPRP / IPRE) die ook een plukje van Befimmo aanhoudt (0,5%). Waar je dan wel op moet letten is dat deze ETF voor 20% in Vonovia SE zit. Waardoor een eventuele schommeling van die behoorlijk invloed heeft tegenover de rest.
Die heb ik sinds vorig jaar. In de plaats van de US Property die ik eerst had maar het wel erg matig doet. Ik zit maar een klein stukje in vastgoed want het performt niet echt goed. Erg (anti) cyclisch.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Tim0252 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:44:
Waar ik nou benieuwd naar ben is hoe de portefeuille van een ervaren belegger er hier uit ziet.

Je portefeuille heeft het ongetwijfeld goed gedaan, maar is deze samenstelling werkelijk hier aangeraden? Zo ja, waar zit je exposure aan emerging markets dan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:53

oscar82

De ondertitel

Tim0252 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:44:

Ik zit zelf in NT world, EM en small caps.

Eind van deze maand ga ik weer herbalanceren naar 70-15-15. Dat is een van mijn vaste momenten. En EM en small caps hebben het afgelopen halfjaar flink beter gepresteerd dan de ontwikkelde wereld.

Ik heb een google spreadsheet ontwikkeld waar ik de waardes van mijn portefeuille en de gewenste verhouding invul. Het houdt ook rekening met een gelijktijdige storting en eventuele andere blootstellingen die je buiten de balanceer-actie wil laten vallen, maar waar je wel rekening mee wilt houden.

Hebben mensen interesse om zoiets ook te gebruiken? Dan kan ik het delen met jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje @Cocytus Ik keek zojuist even naar jullie currency conversion probleem en ik zag dat ik op dit moment die melding niet krijg voor een EUR.USD verkooporder met positief saldo. Nu is deze markt bij IB wel gesloten op zaterdag, maar mogelijk is de beperking verholpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Nu online
Zr40 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:42:
Nou, dat ging sneller dan verwacht! Gister vroeg in de ochtend SYEP aangezet, en ik zie vandaag op de statement van gisteren al SYEP activiteit. Weliswaar maar 3 aandelen met een borrow fee van 0,16% of lager, maar toch. Maandag hebben mijn aandelen de hele dag om uitgeleend te worden, dus als het goed is zie ik dinsdag iets meer activiteit op de statement. :P
Ik heb SYEP ook aangezet van de week. Ik kreeg een vergoeding van 20% (!!) voor het uitlenen van Varta aandelen 8). De lener betaald dus 40% interest aan IB (wat ook vermeld wordt).

[ Voor 55% gewijzigd door phantom09 op 16-01-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Sport_Life schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Interessant. Vraag me wel af hoe ze die 2% lening krijgen, dat is bij mijn weten extreem laag voor bedrijven? Is de kans groot dat ze over 4 jaar nog steeds tegen 2% kunnen lenen ?

Verder zitten er in Antwerpen/Brussel ook best veel (grote) bedrijven.
Is 2% zo gek voor een zakelijke kortlopende hypotheek met flink wat eigen inbreng? Volgens mij valt dat wel mee. Rentestijging is natuurlijk een risico, maar dat geldt voor bijna elke vastgoedboer.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 16-01-2021 12:32 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:08:
@Pistachenootje @Cocytus Ik keek zojuist even naar jullie currency conversion probleem en ik zag dat ik op dit moment die melding niet krijg voor een EUR.USD verkooporder met positief saldo. Nu is deze markt bij IB wel gesloten op zaterdag, maar mogelijk is de beperking verholpen? :)
Maar jij bent toch nog niet verhuisd? of wel?

edit: Oh wacht ik heb gisteren gewoon gewisseld idd.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 16-01-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
oscar82 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Ik zit zelf in NT world, EM en small caps.

Eind van deze maand ga ik weer herbalanceren naar 70-15-15. Dat is een van mijn vaste momenten. En EM en small caps hebben het afgelopen halfjaar flink beter gepresteerd dan de ontwikkelde wereld.

Ik heb een google spreadsheet ontwikkeld waar ik de waardes van mijn portefeuille en de gewenste verhouding invul. Het houdt ook rekening met een gelijktijdige storting en eventuele andere blootstellingen die je buiten de balanceer-actie wil laten vallen, maar waar je wel rekening mee wilt houden.

Hebben mensen interesse om zoiets ook te gebruiken? Dan kan ik het delen met jullie.
Ik ben daar wel benieuwd naar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:38:
[...]
Maar jij bent toch nog niet verhuisd? of wel?
Jawel, vrijdagochtend was de migratie voltooid. 's Avonds kreeg ik de currency leverage melding nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:08:
Helaas, net even geprobeerd en als ik een conversie preview krijg ik nog steeds dezelfde melding. Ik ga het maandag even proberen (neem aan dat de FX trade dan wel open is).

[ Voor 9% gewijzigd door Cocytus op 16-01-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Cocytus Heel apart. Ik krijg de melding pas zodra ik meer dan mijn EUR saldo probeer te converteren. Of in de andere richting, meer dan mijn USD saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim0252
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:03
@WizZie- het klopt inderdaad dat deze exacte ETF’s niet zijn aangeraden. Ik had het ook meer over dat er aangeraden werd om de losse aandelen met rust te laten en mij meer te focussen op ETF’s.

Hierbij het ik wel het advies gevolgd om 50% in world te gaan. Daarna heb ik nog de twee andere bijgekocht omdat ik geloof dat het vergroenen van onze grondstoffen en de Tech markt de komende 10/20 jaar nog een grotere rol gaan spelen.

Mocht je advies hebben om nog in andere ETF’s te gaan vanwege spreiding verneem ik dat graag. Zelf zat ik nog wel te kijken om nog extra in te stappen in een vastgoed ETF (gewoon vanwege spreiding).

Hoor graag je mening. En alsjeblieft, ik ben een beginnende belegger (gestart dit jaar) maar ik ben nog lerende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:49
[b]writser in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"
In Belgie betaalt een REIT toch 30% belasting over het dividend en bij de Nederlandse box 3 belasting kun je slechts 15% verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:30
Panzer_V schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:26:
Interessante analyse @writser Het is dat ik geen losse aandelen aanhoud, maar anders was dit zeker een te overwegen aandeel waard. Zolang de EU nog in Brussel zit 😉

Lol! Ik zie net dat ik al Befimmo in mijn portefeuille heb. Befimmo is goed voor 0.021824% van het NT Small Cap fund.

Aangezien dat 10% van mijn portefeuille is heb ik voor 0.0021824% Befimmo! 😎
Waar kan je dat zien? :> Ik kon het niet vinden op de site van Northern Trust en bij andere sites zoals Morningstar zie ik alleen een top 10.
Trouwens het dividend zou aangekondigd worden gisteren, maar deze file heeft nog geen update gehad:
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:04
noslen schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Waar kan je dat zien? :> Ik kon het niet vinden op de site van Northern Trust en bij andere sites zoals Morningstar zie ik alleen een top 10.
Trouwens het dividend zou aangekondigd worden gisteren, maar deze file heeft nog geen update gehad:
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf
https://www.msci.com/constituents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Pagina: 1 ... 51 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.