RoD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:08:
[...]
Ik ben ook net begonnen met een defensieve portfolio, en ben uiteindelijk voor NT gegaan ipv VWRL, met name vanwege het dividendlek dat ik daarmee ontloop. Of NT of VWRL het beter gaat doen in de toekomst weet ik niet, maar de kostenvermindering is alvast maar meegenomen, zo redeneer ik.
Ik heb jou eerder ook over het dividendlek zien posten, dus ben daarom benieuwd waarom je wil splitsen tussen VWRL en NT? Gezien de overlap tussen NT en VWRL lijkt het me qua risicospreiding niet zinvol?
Allemaal oprechte vragen aangezien ik ook hoop hier nog iets van te leren

Zelf zit ik bij Rabobank en ben ik net begonnen met het inleggen van 78/12/10 op NT World/EM/SC.
De NT fondsen lijken sowieso meer rendement op te leveren dan VWRL maar het staat of valt natuurlijk met je eigen assumpties over wat de indices gaan doen. Een combinatie van NT fondsen kan volgens mij ook een betere risicospreiding geven dan VWRL inderdaad.
De reden dat ik ook VWRL toch overweeg is, naast de onzekerheid over de performance van de indices, de beperking van 20.000 euro van het beleggerscompensatiestelsel. Ik wil daarom sowieso bij 2 en misschien zelfs 3 verschillende banken gaan zitten, te weten Binck, De Giro en ING. NT fondsen bij ING leveren het meest op maar zijn niet beschikbaar bij DeGiro en Binck, dus daar wil ik dan in VWRL gaan zitten.
Ik weet echter niet of dit steek houdt en daarom ben ik ook erg dankbaar voor de veel kundigere mensen in dit topic en hun geduld met de n00bs

Ik heb een basisbegrip van veel zaken maar sinds mijn vader overleden is ben ik min of meer verantwoordelijk voor de financiële huishouding van mijn moeder, maar ook mijn zus leunt erg op mij. Het laatste wat ik wil is overhaaste beslissingen nemen.
Dat had ik gezien ja, inderdaad beetje te simpel verwoord van me.
Het enige voordeel van VWRL is dat ze weinig uitsluitingen hebben, daarmee hebben ze dus iets betere spreiding. Maar als je voor NT fondsen gaat heeft een aanvulling van VWRL weinig nut. Je hebt dan inderdaad een kleine positie in die bedrijven die NT uitsluit, maar je hebt een hele hoop dubbel waar je bij NT het dividendlek oplost terwijl je dat met het deel in VWRL weer niet doet.
Dat makes sense. Hoe zie jij die beperking van beleggerscompensatiestelsel? Ik vind het moeilijk in te schatten in hoeverre dit een reeël risico is; ik ga echter ruim over die 20k heen zelfs als ik over 3 banken heen verdeel.
Waar die blog weer wat kort door de bocht gaat is door het benoemen van de totale bedrijven in de verschillende fondsen. Beter is om te kijken naar uitsluitingen uitgedrukt in marktkapitalisatie, dan weet je wat het daadwerkelijke verschil is. Je gaat het bijvoorbeeld duidelijk merken als je de 10 grootste bedrijven uitsluit (die vertegenwoordigen meer dan 10% marktkapitalisatie) terwijl het uitsluiten van de 10 kleinste bedrijven in een index een veel kleiner verschil maakt.
Kijken we dan in die marktkapitalisatie tool dan zie je de uitsluitingen als percentage. Voor NT World (ontwikkelde markt large cap) dan is dat 5.8%, NT Small cap (small cap ontwikkeld) 17.7% en voor EM is het 7.5%. Vooral bij die small cap heb je dus veel uitsluitingen, maar dat kan je compenseren door daar iets minder in te leggen (bijvoorbeeld 9.7% zoals de tool berekent op basis van kapitalisatie van de NT fondsen t.o.v. de volle 10.7% die je in ACWI IMI hebt als je niets uitsluit).
Waar die blog wel een punt heeft is dat die uitsluitingen natuurlijk kunnen veranderen. Vanguard heeft als filosofie (volgens mij) dat ze niet uitsluiten, terwijl NT fondsen daar bewust voor kiezen.
Ik begreep uit de blog bovendien dat de uitsluitingen niet noodzakelijk tot een minder resultaat leiden.
Uiteindelijk zitten er dus overal wel wat addertjes onder het gras, maar ik neig toch meer naar Northern Trust. VTI en VXUS worden trouwens ook nog in die blog genoemd, die hebben zover ik weet geen van de genoemde nadelen maar die zijn weer moeilijker aan te kopen (Amerikaanse ETFs die niet zo maar aan Nederlanders aangeboden mogen worden). Mocht het om serieus veel geld gaan (meer dan een half miljoen euro?) dan zou je dat kunnen overwegen door je als professionele client te laten bestempelen, maar daar weten anderen in dit topic meer van.
De complexiteit van VTI/VXUS is een reden om daar (voorlopig) van af te zien; ik zie dat meer als iets waar ik in de toekomst als ik meer ervaren ben nog eens naar kan kijken. Daarnaast begrijp ik dat het sowieso loont om het hele landschap minimaal eens per jaar goed te bekijken of deze ETFs nog steeds wel de beste keuze zijn.
Maar goed, mijn advies is om even de tijd te nemen zodat je zelf de voordelen en nadelen af kan wegen. Beter een paar weken later beginnen dan na een paar maanden weer van alles gaan verschuiven.

Dat is zeker waar, dank voor je comments
[
Voor 48% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 13-01-2021 12:04
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.