Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.467 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 19:21
kellhus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:20:
Dat andere aandelen (ook) overgewaardeerd zijn betekend natuurlijk niet dat ING dit niet is. Plus, bedrijven als MSFT en NVIDIA zitten in groeimarkten (cloud computing, ML/AI) daar waar de toekomst van de bancaire sector wat meer troebel is gezien de ontwikkelingen in o.a. Fintech.
Blijft de vraag toch nog steeds overeind, waarom zou het aandeel Shell / ING gaan klappen en overige aandelen (die mogelijk nóg meer overgewaardeerd zijn) niet? Zeker nadat Shell en ING zo'n tik hebben gehad na maart in koers.

[ Voor 5% gewijzigd door timwijn op 13-01-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:30
Uhuruburu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:26:
[...]

90% van de retail beleggers kunnen geen balans lezen van een bedrijf. Dat met een totale omzet van 1,9 miljoen Euro in het vierde kwartaal er volgens de beurs een marktwaarde uitrolt van 1,1 miljard, zegt alweer genoeg.
Probleem is denk ik dat als je het aandeel realistisch waardeert misschien alles overgewaardeerd is. Waar ga je je geld dan instoppen? Als de rente niet zo laag was stonden de koersen ook niet zo groot.
Wellicht wordt die later bestempeld als 'de EV bubbel' maar ik denk eerder dat het 'de rentebubbel' wordt. Kans is alleen groot dat rentes komende jaren helemaal niet omhoog gaan, dan gaat deze overwaardering ook nog wel eventjes door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:20
phantom09 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:20:
[...]
Voordeel van aandelen kopen is dat je alleen kosten hebt bij aanschaf (en verkoop). Dus bij buy and hold zjin de kosten dan lager dan een ETF.
Lijkt misschien zo maar als je voldoende aandelen wil bezitten in de juiste verhoudingen om voldoende gediversifieerd te zijn moet je behoorlijk wat doen. Dan ga je weer meer kosten maken met beheer, transacties en herbalanceren. Dat kan een goed index fonds veel efficiënter dan jij. Diversificeer je niet voldoende dan ben je gewoon meer risico's aan het nemen, risico's waarvan je logischerwijs niet mag verwachten dat je er voor gecompenseerd wordt op de lange termijn.
Because investors are not compensated for taking the risk that their result will be the disastrous one—the market doesn’t compensate investors with higher expected returns for taking risks that are easily diversified away—the rational strategy is not to buy individual stocks.

Unfortunately, the evidence is that the average investor, while being risk averse, doesn’t act that way. In a triumph of hope over wisdom and experience, investors fail to diversify.
https://www.etf.com/secti...-owning-individual-stocks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
kellhus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:20:
Dat andere aandelen (ook) overgewaardeerd zijn betekend natuurlijk niet dat ING dit niet is. Plus, bedrijven als MSFT en NVIDIA zitten in groeimarkten (cloud computing, ML/AI) daar waar de toekomst van de bancaire sector wat meer troebel is gezien de ontwikkelingen in o.a. Fintech.
Dat klopt helemaal, maar roepen dat Shell en ING disproportionele stijgingen doormaken en dus gaan "knappen" is wel discutabel. Dan kijk je op een hele andere manier naar de grafieken. Ik denk dat @Xanaroth de genoemde bedrijven vooral noemt om sec het koersverloop te vergelijken.

Overigens wil het ook niet zeggen dat koersprijzen van bedrijven in groeimarkten niet overgewaardeerd en daarmee gerechtvaardigd zijn, maar dat terzijde.

[ Voor 12% gewijzigd door Aardappelzakje op 13-01-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Strider schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Maar dat is geen reden voor een stijging. Misschien een paar % maar dit was al een hele tijd bekend.

Om het wat in perspectief te plaatsen, Vivoryon heeft vandaag meer volume dan 2x Alfen.
Vivoryon is een bedrijf met 14 mensen, 0 omzet, geen financiële partner, weinig cash en hun klinische studies (2b nu) lopen nog jaren voordat we weten of daar iets bruikbaars uit gaat komen.
En whop, weer +15% erbij vandaag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mysterie is opgelost :) Om mijn SYEP activiteit te kunnen zien moest ik niet op mijn nieuwe account inloggen maar op de oude U3 account.

Dit is overigens wel een nadeeltje van IB vind ik, ik stond gewoon 40 minuten in de wacht voordat ik iemand aan de lijn had. Ik kreeg een aardige dame vanuit India, die overigens heel goed haar werk deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Klinkt wel vreemd dat je bij de oude moet kijken voor SYEP activiteit bij de nieuwe. Maargoed. Hier nog geen migratie, en uberhaupt geen SYEP activiteit. :+

Op Reddit zie ik gesproken worden over een aankomende deadline. Vanaf 17 januari zouden er restricties gaan gelden voor IBUK. Misschien gaat het deze week nog gebeuren? :)

Ik vermoed ook dat de volgorde van migratie plaats vindt op accountleeftijd, van nieuw naar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
timwijn schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Blijft de vraag toch nog steeds overeind, waarom zou het aandeel Shell / ING gaan klappen en overige aandelen (die mogelijk nóg meer overgewaardeerd zijn) niet? Zeker nadat Shell en ING zo'n tik hebben gehad na maart in koers.
Momenteel wordt natuurlijk veel kunstmatig in de lucht gehouden. In 2019 zijn meer bedrijven failliet gegaan dan in 2020. Covid heeft de trend versnelt voor bestellen ipv winkelen waardoor winkelvastgoed geraakt wordt en daarnaast heeft Shell natuurlijk veel minder afname vanwege het thuiswerken en zal de overgang naar elektrische auto's steeds meer omzet verplaatsen van oliemaatschappijen naar energiemaatschappijen. Gezien de financiële cijfers van Fastned zie ik (nog) geen businessmodel voor de oliemaatschappijen om dit met snelladen op te vangen.

De vraag blijft daarom in hoeverre dit ingecalculeerd is bij beide. De realiteit is echter dat beide bedrijven enorm geïnvesteerd zijn de "oude" manier van doen en dit soort giganten meestal niet erg flexibel zijn. Het is nog maar de vraag of die investeringen uit het verleden nog het verwachte rendement gaan opleveren. Persoonlijk blijf ik daarom ook weg van bedrijven waar ik deze inschatting niet kan maken en zowel Shell als ING zijn veel te complex voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beschuitelia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-02 17:14
Is het slim om nu te beleggen in ASML (en misschien NVIDIA of een ander tech bedrijf) en het voor de komende jaren te houden. Heb zelf nog nooit belegd, dus zou bijvoorbeeld ASML een goede belegging zijn. Ben zelf 18, weet alleen niet hoeveel ik moet beleggen. Budget ligt tussen de €1000 en €2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 08:29
Deveon schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Momenteel wordt natuurlijk veel kunstmatig in de lucht gehouden. In 2019 zijn meer bedrijven failliet gegaan dan in 2020. Covid heeft de trend versnelt voor bestellen ipv winkelen waardoor winkelvastgoed geraakt wordt en daarnaast heeft Shell natuurlijk veel minder afname vanwege het thuiswerken en zal de overgang naar elektrische auto's steeds meer omzet verplaatsen van oliemaatschappijen naar energiemaatschappijen. Gezien de financiële cijfers van Fastned zie ik (nog) geen businessmodel voor de oliemaatschappijen om dit met snelladen op te vangen.

De vraag blijft daarom in hoeverre dit ingecalculeerd is bij beide. De realiteit is echter dat beide bedrijven enorm geïnvesteerd zijn de "oude" manier van doen en dit soort giganten meestal niet erg flexibel zijn. Het is nog maar de vraag of die investeringen uit het verleden nog het verwachte rendement gaan opleveren. Persoonlijk blijf ik daarom ook weg van bedrijven waar ik deze inschatting niet kan maken en zowel Shell als ING zijn veel te complex voor mij.
Onder de banken loopt ING voorop in de digitale wereld. Wat bedoel je dan precies met dat ING enorm geinvesteerd zou hebben in de "oude" manier van doen?

De witwas praktijken is alleen een gevoelig punt, dat is met de corona crisis wel weer wat naar de achtergrond gedrukt in de media.

ING heeft de laatste jaren solide winsten laten zien, ze keren nu alweer een hele tijd geen dividend meer uit. ING kan echt wel tegen een stootje.

[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 13-01-2021 10:56 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grappig om op de statement van gisteren wat withholding tax terug te krijgen voor dividend van een bedrijf in september en december. Voor ons Nederlanders maakt dat vrij weinig uit, alleen hoef ik voor dit stukje niet meer te wachten op verrekening bij de belastingaanslag in juni. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Beschuitelia schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:38:
Is het slim om nu te beleggen in ASML (en misschien NVIDIA of een ander tech bedrijf) en het voor de komende jaren te houden. Heb zelf nog nooit belegd, dus zou bijvoorbeeld ASML een goede belegging zijn. Ben zelf 18, weet alleen niet hoeveel ik moet beleggen. Budget ligt tussen de €1000 en €2000.
Lees een aantal pagina's van dit topic en je komt soortgelijke vragen tegen en de antwoorden er op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:21:
Klinkt wel vreemd dat je bij de oude moet kijken voor SYEP activiteit bij de nieuwe. Maargoed. Hier nog geen migratie, en uberhaupt geen SYEP activiteit. :+

Op Reddit zie ik gesproken worden over een aankomende deadline. Vanaf 17 januari zouden er restricties gaan gelden voor IBUK. Misschien gaat het deze week nog gebeuren? :)

Ik vermoed ook dat de volgorde van migratie plaats vindt op accountleeftijd, van nieuw naar oud.
Dat vermoeden heb ik ook. Begrijp dat komend weekend een grote groep gemigreerd wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:24
Santee schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:32:
[...]

Probleem is denk ik dat als je het aandeel realistisch waardeert misschien alles overgewaardeerd is. Waar ga je je geld dan instoppen? Als de rente niet zo laag was stonden de koersen ook niet zo groot.
Daarom waardeer je ook aan de hand van een discount rate die kijkt naar je risk free rate. Voor zover ik weet is een "eerlijke" (historisch gemiddelde) waardering iets van risk free rate + 5% oid. Punt is alleen dat bij een dalende risk free rate een flink deel van je winsten komen uit een herwaardering op basis van je risk free rate. Niet zozeer uit winsten.

Waarbij risk free rate kortlopende staatsobligaties in diezelfde munt zijn.

In dat opzicht beschouw ik de vs (s&p specifiek) als een anomaly. De CAPE van de S&P is nu 30 oid. Ik beschouw dat gewoon als extreem hoog, ook als we het vergelijken met discount rates van grotere markten elders in de wereld. Die zijn nog steeds vrij hoog met een CAPE van rond de 20, maar dat is volgens het risk free discount model nog wel te verklaren.

Daarom dat ik zelf dus een heel rudimentaire scheiding heb in mijn portfolio van us vs non-us, waarbij ik in mijn weging GDP gebruik als percentage voor hoeveel ik waarvan moet hebben. Dat betekent dus wel dat ik in verhouding met de meesten hier zwaar underweight US ben.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 13-01-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:21:

Bij mij staat dat ze mijn account aan het migreren zijn. Volgens de e-mail zou het gisteren gedaan worden, maar voorlopig nog niet. Ben benieuwd, heb heel veel posities die niet verhandelbaar zijn en onder normale omstandigheden ook niet transferable, dus ben benieuwd of en hoe ze dat gaan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Volgens mij zit jij iets langer bij IB dan ik. Daar gaat mijn vermoeden van migratievolgorde. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik zit er inderdaad al 10+ jaar. En heb er ook nog een ander type account, die is nieuwer en al wel overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Onder de banken loopt ING voorop in de digitale wereld. Wat bedoel je dan precies met dat ING enorm geinvesteerd zou hebben in de "oude" manier van doen?

De witwas praktijken is alleen een gevoelig punt, dat is met de corona crisis wel weer wat naar de achtergrond gedrukt in de media.

ING heeft de laatste jaren solide winsten laten zien, ze keren nu alweer een hele tijd geen dividend meer uit. ING kan echt wel tegen een stootje.
Geen dividend is natuurlijk ook op verzoek van de Nederlandse bank ECB en staat feitelijk los van de prestaties. Aansluitend op mijn laatste zin ben ik niet heel erg bekend met de inkomsten van ING, maar digitalisering of niet in hoe verre is ING direct of in direct blootgesteld aan commerciële vastgoed zoals winkels en kantoorpanden? Plus alle ondernemers die momenteel door hun buffers heen jagen die straks toch nog hun leningen moeten afbetalen. Die schulden nemen alleen maar toe (rente) en er staan inmiddels maandenlang geen inkomsten tegenover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 08-06 23:44
Deveon schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Geen dividend is natuurlijk ook op verzoek van de Nederlandse bank en staat feitelijk los van de prestaties. Aansluitend op mijn laatste zin ben ik niet heel erg bekend met de inkomsten van ING, maar digitalisering of niet in hoe verre is ING direct of in direct blootgesteld aan commerciële vastgoed zoals winkels en kantoorpanden? Plus alle ondernemers die momenteel door hun buffers heen jagen die straks toch nog hun leningen moeten afbetalen. Die schulden nemen alleen maar toe (rente) en er staan inmiddels maandenlang geen inkomsten tegenover.
Op verzoek van ECB. DNB heeft daar niks over te zeggen. Brussel bepaalt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:28
RoD schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:08:
[...]

Ik ben ook net begonnen met een defensieve portfolio, en ben uiteindelijk voor NT gegaan ipv VWRL, met name vanwege het dividendlek dat ik daarmee ontloop. Of NT of VWRL het beter gaat doen in de toekomst weet ik niet, maar de kostenvermindering is alvast maar meegenomen, zo redeneer ik.

Ik heb jou eerder ook over het dividendlek zien posten, dus ben daarom benieuwd waarom je wil splitsen tussen VWRL en NT? Gezien de overlap tussen NT en VWRL lijkt het me qua risicospreiding niet zinvol?

Allemaal oprechte vragen aangezien ik ook hoop hier nog iets van te leren :) Zelf zit ik bij Rabobank en ben ik net begonnen met het inleggen van 78/12/10 op NT World/EM/SC.
De NT fondsen lijken sowieso meer rendement op te leveren dan VWRL maar het staat of valt natuurlijk met je eigen assumpties over wat de indices gaan doen. Een combinatie van NT fondsen kan volgens mij ook een betere risicospreiding geven dan VWRL inderdaad.

De reden dat ik ook VWRL toch overweeg is, naast de onzekerheid over de performance van de indices, de beperking van 20.000 euro van het beleggerscompensatiestelsel. Ik wil daarom sowieso bij 2 en misschien zelfs 3 verschillende banken gaan zitten, te weten Binck, De Giro en ING. NT fondsen bij ING leveren het meest op maar zijn niet beschikbaar bij DeGiro en Binck, dus daar wil ik dan in VWRL gaan zitten.

Ik weet echter niet of dit steek houdt en daarom ben ik ook erg dankbaar voor de veel kundigere mensen in dit topic en hun geduld met de n00bs :) Ik heb een basisbegrip van veel zaken maar sinds mijn vader overleden is ben ik min of meer verantwoordelijk voor de financiële huishouding van mijn moeder, maar ook mijn zus leunt erg op mij. Het laatste wat ik wil is overhaaste beslissingen nemen.
Verwijderd1 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:16:
[...]

NT is niet een fonds, het zijn er standaard twee of drie: een voor de large cap ontwikkelde wereld, een voor de large cap opkomende wereld en een voor de small cap ontwikkelde wereld.
Dat had ik gezien ja, inderdaad beetje te simpel verwoord van me.
Het enige voordeel van VWRL is dat ze weinig uitsluitingen hebben, daarmee hebben ze dus iets betere spreiding. Maar als je voor NT fondsen gaat heeft een aanvulling van VWRL weinig nut. Je hebt dan inderdaad een kleine positie in die bedrijven die NT uitsluit, maar je hebt een hele hoop dubbel waar je bij NT het dividendlek oplost terwijl je dat met het deel in VWRL weer niet doet.
Dat makes sense. Hoe zie jij die beperking van beleggerscompensatiestelsel? Ik vind het moeilijk in te schatten in hoeverre dit een reeël risico is; ik ga echter ruim over die 20k heen zelfs als ik over 3 banken heen verdeel.
Waar die blog weer wat kort door de bocht gaat is door het benoemen van de totale bedrijven in de verschillende fondsen. Beter is om te kijken naar uitsluitingen uitgedrukt in marktkapitalisatie, dan weet je wat het daadwerkelijke verschil is. Je gaat het bijvoorbeeld duidelijk merken als je de 10 grootste bedrijven uitsluit (die vertegenwoordigen meer dan 10% marktkapitalisatie) terwijl het uitsluiten van de 10 kleinste bedrijven in een index een veel kleiner verschil maakt.

Kijken we dan in die marktkapitalisatie tool dan zie je de uitsluitingen als percentage. Voor NT World (ontwikkelde markt large cap) dan is dat 5.8%, NT Small cap (small cap ontwikkeld) 17.7% en voor EM is het 7.5%. Vooral bij die small cap heb je dus veel uitsluitingen, maar dat kan je compenseren door daar iets minder in te leggen (bijvoorbeeld 9.7% zoals de tool berekent op basis van kapitalisatie van de NT fondsen t.o.v. de volle 10.7% die je in ACWI IMI hebt als je niets uitsluit).

Waar die blog wel een punt heeft is dat die uitsluitingen natuurlijk kunnen veranderen. Vanguard heeft als filosofie (volgens mij) dat ze niet uitsluiten, terwijl NT fondsen daar bewust voor kiezen.
Ik begreep uit de blog bovendien dat de uitsluitingen niet noodzakelijk tot een minder resultaat leiden.
Uiteindelijk zitten er dus overal wel wat addertjes onder het gras, maar ik neig toch meer naar Northern Trust. VTI en VXUS worden trouwens ook nog in die blog genoemd, die hebben zover ik weet geen van de genoemde nadelen maar die zijn weer moeilijker aan te kopen (Amerikaanse ETFs die niet zo maar aan Nederlanders aangeboden mogen worden). Mocht het om serieus veel geld gaan (meer dan een half miljoen euro?) dan zou je dat kunnen overwegen door je als professionele client te laten bestempelen, maar daar weten anderen in dit topic meer van.
De complexiteit van VTI/VXUS is een reden om daar (voorlopig) van af te zien; ik zie dat meer als iets waar ik in de toekomst als ik meer ervaren ben nog eens naar kan kijken. Daarnaast begrijp ik dat het sowieso loont om het hele landschap minimaal eens per jaar goed te bekijken of deze ETFs nog steeds wel de beste keuze zijn.
Maar goed, mijn advies is om even de tijd te nemen zodat je zelf de voordelen en nadelen af kan wegen. Beter een paar weken later beginnen dan na een paar maanden weer van alles gaan verschuiven. ;)
Dat is zeker waar, dank voor je comments :)

[ Voor 48% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-01-2021 12:04 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
DJTimo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Op verzoek van ECB. DNB heeft daar niks over te zeggen. Brussel bepaalt. :X
Brussel heeft er juist niks over de zeggen en DNB wel.

De centrale banken zijn namelijk gezamenlijk eigenaar van ECB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
HEA220 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Brussel heeft er juist niks over de zeggen en DNB wel.

De centrale banken zijn namelijk gezamenlijk eigenaar van ECB.
Net zoals wij allemaal samen aan de touwtjes in het europese parlement trekken. :z Trust me. DNB heeft daarover nul zeggenschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:57:
[...]

De NT fondsen lijken sowieso meer rendement op te leveren dan VWRL maar het staat of valt natuurlijk met je eigen assumpties over wat de indices gaan doen. Een combinatie van NT fondsen kan volgens mij ook een betere risicospreiding geven dan VWRL inderdaad.
Dit is inderdaad hoe ik het bedacht heb. Ik heb de combinatie van NT-fondsen, en verder ben ik niet bereid mij er heel erg veel in te verdiepen, ik wil het wegzetten en er niet meer over nadenken. Daarom: maximale spreiding tegen minimale kosten. Ik heb gezien dat NT iets meer rendement oplevert dan VWRL (in het verleden), maar ik ben met mijn beperkte kennis toch niet in staat om er voor de toekomst iets zinnigs over te zeggen, dus blijf ik bij NT.
De reden dat ik ook VWRL toch overweeg is, naast de onzekerheid over de performance van de indices, de beperking van 20.000 euro van het beleggerscompensatiestelsel. Ik wil daarom sowieso bij 2 en misschien zelfs 3 verschillende banken gaan zitten, te weten Binck, De Giro en ING. NT fondsen bij ING leveren het meest op maar zijn niet beschikbaar bij DeGiro en Binck, dus daar wil ik dan in VWRL gaan zitten.

Ik weet echter niet of dit steek houdt en daarom ben ik ook erg dankbaar voor de veel kundigere mensen in dit topic en hun geduld met de n00bs :) Ik heb een basisbegrip van veel zaken maar sinds mijn vader overleden is ben ik min of meer verantwoordelijk voor de financiële huishouding van mijn moeder, maar ook mijn zus leunt erg op mij. Het laatste wat ik wil is overhaaste beslissingen nemen.
Ah, dat is wel een interessante overweging. Ik zit bij de Rabobank, omdat ik daar al een rekening heb, maar ook omdat ik me bij een grootbank toch net iets veiliger voel dan bij een andere broker. Ik zie een Rabobank niet zo snel omvallen, maar spreiden over meerdere banken kan nog interessant zijn. Nadeel is dat je daar dan ook weer aanvullende vaste kosten hebt, lijkt me.

Daarnaast, is de waarde van je beleggingen niet losgekoppeld van de financiële status van je broker? Met andere woorden, als de Rabobank omvalt, is dan mijn portfolio bij NT niet gewoon beschermd door vermogensscheiding? Of zit ik er dan naast? Zie https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:01
IB account is hier net overgezet, inclusief alle unlisted posities. Lijkt gewoon prima en transparant goed te gaan. Als ik het niet geweten had had ik niks gemerkt, afgezien van het feit dat alle orders zijn geannuleerd.

Overigens stond dit in de FAQ:
Balances in an accrual state (e.g., dividends, interest) will not transfer from your IB-UK account until the cash posting date is reached. Once all accruals have been posted to cash and transferred to your IB-IE account, the IB-UK account will be closed.
Dus daarom zien sommigen hier waarschijnlijk hun uitleeninkomsten nog niet. Waarschijnlijk lopen die accruals nog een tijdje door in je oude account (?).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:57:

Dat makes sense. Hoe zie jij die beperking van beleggerscompensatiestelsel? Ik vind het moeilijk in te schatten in hoeverre dit een reeël risico is; ik ga echter ruim over die 20k heen zelfs als ik over 3 banken heen verdeel.
Dat compensatiestelsel is alleen relevant als de beleggingsinstelling failliet gaat en er een probleem is met jouw stukken. Volgens de regels moet er vermogensscheiding zijn waarbij de aandelen in een apart bewaarbedrijf opgenomen worden.

Dus ja, het is zeker een risico, maar er moet meer misgaan dan alleen een failliete bank wil je je beleggingen kwijt raken. Mocht je daar echt mee zitten en wil je toch NT fondsen dan zou je naast ING ook bij ABN Amro of de Rabobank NT fondsen aan kunnen kopen. Zoals anderen hier zullen zeggen vergroot je dan wel de kans dat je net bij die bank zit die failliet gaat, maar je verkleint ook de impact dat je vol geraakt wordt. Zelf doe ik dat niet, maar vanaf enkele tonnen zou ik het wel overwegen.
Ik begreep uit de blog bovendien dat de uitsluitingen niet noodzakelijk tot een minder resultaat leiden.
Als je de slechte bedrijven uitsluit krijg je natuurlijk een beter resultaat. Maar wat de slechte bedrijven zijn is een gok. Wat dat betreft kies je voor spreiding om op de lange termijn optimaal rendement te halen bij een bepaald risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:34
Deveon schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Geen dividend is natuurlijk ook op verzoek van de Nederlandse bank ECB en staat feitelijk los van de prestaties. Aansluitend op mijn laatste zin ben ik niet heel erg bekend met de inkomsten van ING, maar digitalisering of niet in hoe verre is ING direct of in direct blootgesteld aan commerciële vastgoed zoals winkels en kantoorpanden? Plus alle ondernemers die momenteel door hun buffers heen jagen die straks toch nog hun leningen moeten afbetalen. Die schulden nemen alleen maar toe (rente) en er staan inmiddels maandenlang geen inkomsten tegenover.
Over die geen-dividend maatregel: Wat heeft dit eigenlijk voor betekenis? In plaats van dividend uitkeren houdt het bedrijf de winst dus in kas. Dan is het bedrijf toch gewoon hoger gewaardeerd met precies het bedrag dat normaal gesproken uitgekeerd wordt als dividend? Is dit niet gewoon een onzin maatregel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de waarde van je aandeel heeft de maatregel inderdaad geen theoretisch effect. Maar de maatregel heeft niets te maken met de waarde van het aandeel, maar kort gezegd om het kunnen blijven voldoen aan de kapitaaleisen in een stress-scenario. Dividend uitkeren = minder kapitaal op de boeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 13-01-2021 15:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07

Qwerty-273

Meukposter

De ECB vraagt de banken om geen of minimaal dividend uit te keren ( https://www.bankingsuperv...201215~4742ea7c8a.en.html ). Het voornaamste doel is dat de financiële impact onduidelijk is, en dat niemand zit te wachten op aandeelhouders die een dik dividend uitgekeerd krijgen waarna diezelfde bank na een aantal weken om valt door een onverwachte financiële tegenslag (bv veroorzaakt door een complete lockdown door covid).
The revised recommendation aims to safeguard banks’ capacity to absorb losses and lend to support the economy. A continued prudent approach remains necessary, as the impact of the pandemic on banks’ balance sheets has not manifested itself in full at a time when banks are still benefiting from several public support measures, and considering that credit impairments come with a temporal lag.
En nee bij een bank als ING (omdat daar over gesproken werd) lijkt mij dat van de zijlijn geen enkel issue. Een kleine bank, of een problematische grote bank die zijn wel juist gebaat dat ze cash "moeten" aanhouden op het moment dat het systeem een zware donder krijgt door covid maatregelen. En dat men genoeg vermogen heeft om wel nog leningen te kunnen uitgeven om de economie zo ver dat mogelijk is aan te zwengelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 13-01-2021 15:24 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
ECB vragen zijn niet vrijblijvend. Als de ECB vraagt of je wil springen, zeg je als bank "hoe hoog?". een antwoord als " dank voor het advies, we overleggen intern nog ffies" is uitgesloten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:34
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:09:
Voor de waarde van je aandeel heeft de maatregel inderdaad geen theoretisch effect. Maar de maatregel heeft niets te maken met de waarde van het aandeel, maar kort gezegd om het kunnen blijven voldoen aan de kapitaaleisen in een stress-scenario. Dividend uitkeren = minder kapitaal op de boeken.
Bedankt. Zo had ik er nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:25
Zojuist mail gehad dat OnePlanetCrowd alle investeringen in Motiv-e terugstort in verband met een juridisch geschil. Eerste keer dat ik het meemaak. OPC geeft aan het geld spoedig retour te sturen. Mooi, heb ik weer wat extra voor de NT-fondsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-06 16:25
agravain schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:12:
Bij de bevestiging van de opdracht wordt aangegeven dat de switch een dag of 3 tot 4 kan duren, alles verloopt volgens de aan/verkoop regels van Fitvermogen.
Voor wie er nog in geïnteresseerd is:
De switch die ik zondagochtend heb ingegeven, is vandaag afgerond. De verkooporder is gisteren uitgevoerd en de aankooporder vandaag.
Alles is, zoals verwacht, binnen de Fitvermogen omgeving afgehandeld.
Het orderbedrag was boven de 25 euro, dus wat er gebeurt als je probeert te wisselen met een (geschatte) waarde onder de 25 euro weet ik niet.

Mijn EM / World verhouding is nu weer dichter bij de gewenste 12% / 88% verhouding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
DJTimo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:34:
ECB vragen zijn niet vrijblijvend. Als de ECB vraagt of je wil springen, zeg je als bank "hoe hoog?". een antwoord als " dank voor het advies, we overleggen intern nog ffies" is uitgesloten. :X
Uiteindelijk is de doelstelling van de ECB de stabiliteit van de banken in de eurozone. De belangen van aandeelhouders zijn secundair. Lijkt misschien raar, maar in die zin niet anders dan dat de FAA bijvoorbeeld reguleringen opstelt om vliegverkeer zo veilig mogelijk te maken. Zo lang alle partijen in die sector aan dezelfde regels moeten voldoen is het ook geen ramp, het is niet zo dat sommige banken een voordeel hebben omdat ze aan minder regels hoeven te voldoen.

En uiteindelijk is het natuurlijk ook in het belang van de aandeelhouders dat zo'n sector een beetje goed draait. Als banken omvallen dan betalen de andere banken daar ook aan mee, bijvoorbeeld middels die depositogarantiefondsen, en als het zover komt is de waarde voor de aandeelhouders al weg. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als vermaak kijk ik de laatste tijd wel eens op r/wallstreetbets. Fantastisch fascinerend (en beangstigend) om te zien hoe mensen daar met tonnen gokken. Ze zijn al een tijdje GameStop aan het pumpen daar. Gisteren las ik een post dat er een grote short squeeze aan zou zitten te komen.

En verdomd.

+40% vandaag, en counting. Opties die vrijdag (1/15) expireren op +600% tot +3000% 7(8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Cocytus op 13-01-2021 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
tiriaq schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Hier ben ik het mee eens. Daarom heb ik FitVermogen gemaild om te vragen wat ze hieraan gaan doen. Dit is hun reactie:

[...]
Zoals de meesten hier wellicht gelezen heb ben ik voornemens te verhuizen van Meesman naar FitVermogen. Maar 2FA vind ik ook een belangrijke feature. Ondanks dat het vragen was naar de bekende weg heb ik ze ook een mail gestuurd en gevraagd naar 2FA. Wellicht komt de feature wat hoger op de backlog als er meer mensen naar vragen ;).

Hier de reactie:
De beveiliging van FitVermogen is conform industriestandaarden ontwikkeld en geïmplementeerd. NN Investment Partners, de beheerder achter FitVermogen, hanteert een breed scala aan beveiligingsmaatregelen gericht op zowel preventie, detectie en response.
Regelmatig laten wij de website testen door interne en externe deskundigen, waardoor wij de beveiliging continu kunnen verbeteren. Naast de technische beveiliging van ons platform, vinden er daarnaast strikte controles plaats op bijvoorbeeld de afhandeling van orders, identificatie van klanten en het veranderen van e-mail adres of bankrekeningnummer. Eventuele verdachte activiteiten worden gemonitord.

Momenteel kent FitVermogen (nog) geen twee factor authenticatie (2FA). Wel wordt momenteel bekeken of en hoe dit in de toekomst geïmplementeerd kan worden. Wij hebben nog geen zicht op wanneer we twee factor authenticatie gaan implementeren.
Teleurstellend, maar verwacht. Verder ben ik wel een beetje geschrokken van de staat van de online omgeving. Ik ben al tegen relatief veel problemen aangelopen. o.a.:
  • Eerste keer aanmelden kom je in een "eerste keer" flow/wizard (instellen wachtwoord e.d.). Als je daar ergens een foutje maakt in het formulier werkt vervolgens de wizard niet meer (buttons reageren niet meer) en moet je helemaal opnieuw beginnen (tegen de tijd dat je dat door hebt).
  • Je moet verplicht een "wachtwoord vergeten vraag" instellen. Ik vind het een onveilige manier om je wachtwoord te resetten. Mooi voorbeeld op het vorige punt: als je een leesteken in deze vraag gebruikt (punt, vraagteken, uitroepteken) is dit niet toegestaan en vervolgens werkt de wizard niet meer en mag je opnieuw beginnen.
  • Geen extra rekening aan kunnen maken. In de allerlaatste stap kom ik op een foutmelding. Dit ligt nu bij de support afdeling, maar ondanks dat ik de errorcode meestuur bij mijn melding kunnen ze niet achterhalen in welke stap het mis is gegaan.
  • Om een maandelijkse kooporde instellen kan je niet naar de volgende maand in de kalender voor de ingangsdatum (tekst in het invoerveld wijzigen werkt wel).
En zo nog wat kleine zaken :|

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 21:26
Cocytus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:57:
Als vermaak kijk ik de laatste tijd wel eens op r/wallstreetbets. Fantastisch fascinerend (en beangstigend) om te zien hoe mensen daar met tonnen gokken. Ze zijn al een tijdje GameStop aan het pumpen daar. Gisteren las ik een post dat er een grote short squeeze aan zou zitten te komen.

En verdomd.

+40% vandaag, en counting. Opties die vrijdag (1/15) expireren op +600% tot +3000% 7(8)7
Haha, ja mooie sub is dat!

maar wat word precies bedoeld met "Expireren op bijvoorbeeld 1/15 of 1/17".
Word dan op de 15e of 17e automatisch het aandeel verkocht? of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
seadogg schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Haha, ja mooie sub is dat!

maar wat word precies bedoeld met "Expireren op bijvoorbeeld 1/15 of 1/17".
Word dan op de 15e of 17e automatisch het aandeel verkocht? of zie ik het verkeerd?
Opties zijn geldig tot aan de expiratiedatum. Als de opties in the money expireren (bij calls als de koers hoger is dan de uitoefenprijs oftewel de 'strike') zal je broker meestal de optie uitoefenen ja, in dit geval dus het aandeel voor je kopen tegen de uitoefenprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Orangelights23 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:34:
Zojuist mail gehad dat OnePlanetCrowd alle investeringen in Motiv-e terugstort in verband met een juridisch geschil. Eerste keer dat ik het meemaak. OPC geeft aan het geld spoedig retour te sturen. Mooi, heb ik weer wat extra voor de NT-fondsen :)
Dat project had ik nou net overgeslagen. Vond het al een vreemde situatie met de financiering, zal me niet verbazen als dat geschil daarmee te maken zou hebben.

Een ander OPC project is ook recent vervroegd afgelost. 12 maanden rente als compensatie, ik klaag niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En daar is de "Account Transfer – Next Steps" migratiemail van IB. Plandatum voor het aanmaken van het IBIE account is vandaag, en morgen na close van US markets zou dan de daadwerkelijke migratie plaats moeten vinden. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 13-01-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:30:
Bij de currency conversion van IB krijg ik dus "SELL 3,680 EUR.USD Forex" FX trade would expose account to currency leverage." terwijl beide saldi positief zijn en zouden blijven na de transactie.

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.

Ik heb al een ticket aangemaakt maar zou liever vandaag handelen.
Cocytus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:17:
[...]

Ik heb gisteren op een nieuwe account ~2500 EUR (= base currency) omgewisseld in USD. Geen margin account. Geen probleem. Anders dan dat ik niet direct een transactie in USD kon uitvoeren maar dat daar kennelijk een dag overheen gaat.

@Zr40 hieronder: overgemaakt op vrijdag en maandag bijgeschreven (zowel 'received' als 'available').
Gek, vandaag probeer ik het nog eens, na extra stortingen, en nu kan het opeens niet meer. Ik krijg dezelfde melding als Pistachenootje, ""SELL [X]K EUR.USD Forex" FX trade would expose account to currency leverage." @Pistachenootje, heb jij een antwoord van IB gekregen? Zou toch apart zijn dat je een margin account moet hebben om je euro's naar dollars om te wisselen :? Ik zit op een cash account, dus eerst stukken aankopen in dollars en dan het tekort aanzuiveren is voor mij geen optie. Nu kan ik vast wel omschakelen naar margin, maar dat wil ik helemaal niet.

/edit; op deze reddit thread melden meer mensen het probleem. De ene zegt dat hij van IB support heeft gehoord dat het zo hoort, en de ander dat ze 'm verteld hebben dat het een bug is die naar de developers geëscaleerd is... Ik heb ook maar een ticket geopend.

[ Voor 16% gewijzigd door Cocytus op 13-01-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Cocytus ik heb nog geen antwoord gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:44
Santee schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:32:
[...]

Ballard lijkt nu ook de snelheid erin te hebben, bijna een 10B market cap. Bubblethebubble :+
And on it goes.

Ik heb Plug-power inmiddels op +80% staan. Dat is een over een paar weken.

Een investering gedaan van 5K maanden geleden. Veel verkeerde keuzes gemaakt, vol in de emotie verkocht. Flink van geleerd. Opnieuw begonnen na beter inlezen en geld gestopt in EV, Solar en Waterstof. Ben 2 maanden €1200 in de plus.

[ Voor 41% gewijzigd door aschja op 13-01-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-06 22:18
Strider schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Je kunt dat toch niet evenredig kopieren, je hebt dure en goedkope aandelen. Als je dat wilt normaliseren moet je echt wel fors investeren, mits je periodiek wilt aankopen.
Is maar als grap bedoeld. Wel zou je een aantal eruit kunnen picken die het in jou ogen goed gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cocytus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:56:
[...]

Gek, vandaag probeer ik het nog eens, na extra stortingen, en nu kan het opeens niet meer. Ik krijg dezelfde melding als Pistachenootje, ""SELL [X]K EUR.USD Forex" FX trade would expose account to currency leverage."
Hm. Zou je zonder die extra stortingen door deze FX trade wel negatief komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Hm. Zou je zonder die extra stortingen door deze FX trade wel negatief komen te staan?
Dat dacht ik eerst ook, dus toen heb ik het met een kleiner bedrag geprobeerd, maar dan krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding. Ik probeer het morgen en overmorgen nog wel een keer, maar ik verwacht weinig soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 21:26
aschja schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:45:
[...]

And on it goes.

Een investering gedaan van 5K maanden geleden. Veel verkeerde keuzes gemaakt, vol in de emotie verkocht. Flink van geleerd. Opnieuw begonnen na beter inlezen en geld gestopt in EV, Solar en Waterstof. Ben 2 maanden €1200 in de plus.
Mag ik vragen in welke Solar etf je zit? Ik ben hier druk naar op zoek maar krijg geen 100% lekkere instapper gevonden! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Cocytus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:32:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, dus toen heb ik het met een kleiner bedrag geprobeerd, maar dan krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding. Ik probeer het morgen en overmorgen nog wel een keer, maar ik verwacht weinig soelaas.
Misschien de moeite waard om ze te bellen. Ik had vandaag het +41 nummer gebeld op de site. Duurde lang maar werd wel goed geholpen. Ik gebruikte Voipbuster waardoor bellen naar het buitenland erg goedkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
seadogg schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Mag ik vragen in welke Solar etf je zit? Ik ben hier druk naar op zoek maar krijg geen 100% lekkere instapper gevonden! :)
Sunpower. geen ETF’s in mijn portfolio. Maar die zijn al redelijk door het dak gegaan.

Zit verder nog in Shell, Nio, Ballard, Plug Power, Next Era Energy, Illumina en Moderna.

Daarna nog in Pennystocks Sundial Growers. :7

[ Voor 17% gewijzigd door aschja op 13-01-2021 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:42:
[...]

Misschien de moeite waard om ze te bellen. Ik had vandaag het +41 nummer gebeld op de site. Duurde lang maar werd wel goed geholpen. Ik gebruikte Voipbuster waardoor bellen naar het buitenland erg goedkoop is.
Het +800 nummer zou gratis moeten zijn vanuit Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:49:
[...]

Het +800 nummer zou gratis moeten zijn vanuit Nederland.
Heb je dat geprobeerd? Het staat er als een 00800 nummer, waardoor ik het niet eens probeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, ik heb ze nooit gebeld. + en 00 zijn (in Europa) hetzelfde.

Ik zie trouwens dat het niet bij elke Nederlandse telecomprovider gratis is. Wel bij T-Mobile, niet bij Vodafone, onvindbaar bij KPN.

[ Voor 54% gewijzigd door Zr40 op 13-01-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Voip buster? Je kan het ook anders doen vanaf je vaste toestel. 1 cent bellen naar de UK:

http://www.televergelijk....erenigd%20koninkrijk-vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vaste toestellen? Hebben mensen die nog? :P

Voipbuster was iets van 0,009 cent ofzo. Geen cent teveel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:00:
Vaste toestellen? Hebben mensen die nog? :P

Voipbuster was iets van 0,009 cent ofzo. Geen cent teveel ;)
Wat moet je met een smartphone/gsm ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:01:
[...]
Wat moet je met een smartphone/gsm ? :?
Niet iedereen is zo paranoia ;)

offtopic:
Er zijn natuurlijk allerlei manieren om goedkoop te bellen naar het buitenland. Voipbuster is er een die goed werkt voor mijn situatie en de landen die ik vaak bel. De app heet trouwens MobileVOIP.

[ Voor 35% gewijzigd door Pistachenootje op 13-01-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BoschR schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:57:
[...]

• Geen extra rekening aan kunnen maken. In de allerlaatste stap kom ik op een foutmelding. Dit ligt nu bij de support afdeling, maar ondanks dat ik de errorcode meestuur bij mijn melding kunnen ze niet achterhalen in welke stap het mis is gegaan.

En zo nog wat kleine zaken :|
Toevallig een rekening met en/of? Dat kan alleen voor de eerste rekening. De extra rekeningen kunnen alleen op 1 naam (de primaire van de en/of). Probeer je het toch, krijg je een rare error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
aschja schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:45:
[...]

And on it goes.

Ja alles EV en ook waterstof gaat nu hard. Persoonlijk zou ik alleen de aandelen houden als je ook valide DD hebt gedaan op t bedrijf en de marktwaarde enigsinds normaal blijft. Plug bijvoorbeeld kan net zo hard straks omlaag als die omhoog is gegaan. Marktwaarde van $33B... tjaaa

CCIV legt ook geen windeieren momenteel, maar zien velen ook als een hype stock die mogelijk weer flink naar beneden kan vroeger of later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Mee eens. Maar ik heb Tesla verkocht op 690 na de S&P inclusion. Piekt ook nog steeds.

De beurs is een gekke gewaarwording op dit moment. Stiekem hoop ik nog op een maart 2020 dipje. Maar die zal er niet komen. Als ik verstandig was geweest en met mijn spaargeld aandelen had gekocht ipv een huis, had ik gratis gewoond. Maar ja.

Plug is zeker idioot. 80% in de plus. In een paar weken. Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet. Stijgt het door naar Tesla taferelen of keldert het in elkaar en is het beter om nu te verkopen.

Mijn grootste portefeuille is NIO, maar die hou ik nog wel even aan. Die tikt de $100 nog wel aan dit jaar vermoed ik.

Shell staat inmiddels ook 40% in de plus. Ik geloof niet dat die zijn oude waardes gaat aantikken maar €20-25 lijkt me niet gek.

[ Voor 19% gewijzigd door aschja op 13-01-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatje
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ongelooflijk wat er momenteel met al die SPACS gebeurd. Vooral de SPACS die willen fuseren met Fintech, EV, en tech company's worden enorm gehyped en omhooggepopt. Afgelopen 6 maanden zijn mijn beste 6 maanden ooit op de beurs.

Ik zit momenteel ook in CCIV, als ze echt gaan fuseren met Lucid dan kan je de 100$ wel verwachten. Alleen het gerucht al zorgde voor +60% (binnen 3 dagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
fatje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:08:
Ongelooflijk wat er momenteel met al die SPACS gebeurd. Vooral de SPACS die willen fuseren met Fintech, EV, en tech company's worden enorm gehyped en omhooggepopt. Afgelopen 6 maanden zijn mijn beste 6 maanden ooit op de beurs.

Ik zit momenteel ook in CCIV, als ze echt gaan fuseren met Lucid dan kan je de 100$ wel verwachten. Alleen het gerucht al zorgde voor +60% (binnen 3 dagen).
Dat hangt echt helemaal af van de afspraken die er gemaakt worden. Als het waar is dat de valuation $15B zal zijn post merger (op basis van de $10 floor) dan zie ik ze echt geen $100 halen dit jaar. In de huidige bubbelmarkt met de producten die ze aangekondigd hebben (1 fabriek in aanbouw) zou ik het op een $75B market cap gooien. Puur een gok maar dit is een beetje gebasseerd op hoe erg bedrijven momenteel gehyped worden (zoals Nikola en Hyliion die ook een $20B en $10B market cap haalden via een SPAC). Op basis daarvan verwacht ik een plafond van ~$50 voor CCIV en dan rek ik het al gigantisch op want $75B market cap voor een bedrijf zonder omzet is natuurlijk uitzonderlijk onzinnig, maar met een CEO die de Tesla model S mede heeft ontworpen zie ik het niet als onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Get!em schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:15:
[...]

Toevallig een rekening met en/of? Dat kan alleen voor de eerste rekening. De extra rekeningen kunnen alleen op 1 naam (de primaire van de en/of). Probeer je het toch, krijg je een rare error.
Ja precies dat. Ik vind het een behoorlijke achterhaalde omgeving. Ik ben zelf dan ook webontwikkelaar dus kijk misschien extra kritisch.

Die knop kan je dan toch ook gewoon weglaten of eerder in de wizard fatsoenlijk afvangen.

En het feit dat er een hele mailwisseling nodig is om te achterhalen wat de fout is terwijl jij mij het zo kan vertellen :/ Ik geef ze ook elke keer de errorcode. Neem toch aan dat ze aan error monitoring doen en deze case zo kunnen traceren.

Maar bedankt voor je reactie. Ik ga hetzelfde antwoord morgen waarschijnlijk krijgen van de servicedesk.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatje
Santee schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:13:
[...]

Dat hangt echt helemaal af van de afspraken die er gemaakt worden. Als het waar is dat de valuation $15B zal zijn post merger (op basis van de $10 floor) dan zie ik ze echt geen $100 halen dit jaar. In de huidige bubbelmarkt met de producten die ze aangekondigd hebben (1 fabriek in aanbouw) zou ik het op een $75B market cap gooien. Puur een gok maar dit is een beetje gebasseerd op hoe erg bedrijven momenteel gehyped worden (zoals Nikola en Hyliion die ook een $20B en $10B market cap haalden via een SPAC). Op basis daarvan verwacht ik een plafond van ~$50 voor CCIV en dan rek ik het al gigantisch op want $75B market cap voor een bedrijf zonder omzet is natuurlijk uitzonderlijk onzinnig, maar met een CEO die de Tesla model S mede heeft ontworpen zie ik het niet als onmogelijk.
Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, maar wat er momenteel gaande is, is niet normaal. Kijk wat er gebeurde met QS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
fatje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:26:
[...]

Normaal gesproken zou ik het met je eens zijn, maar wat er momenteel gaande is, is niet normaal. Kijk wat er gebeurde met QS.
QS piekte op $130, dat was een $48B market cap. Lucid op $100 zou een $150B (volgens gerucht) market cap zijn :+

[ Voor 9% gewijzigd door Santee op 13-01-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:06:
Mee eens. Maar ik heb Tesla verkocht op 690 na de S&P inclusion. Piekt ook nog steeds.

[..]

Mijn grootste portefeuille is NIO, maar die hou ik nog wel even aan. Die tikt de $100 nog wel aan dit jaar vermoed ik.
Op basis waarvan zie jij NIO het komende jaar harder groeien dan Tesla? Want hoewel Tesla redelijk aan de prijs zie ik echt niet hoe NIO zijn waardering ooit waar moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fatje
Santee schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:34:
[...]

QS piekte op $130, dat was een $48B market cap. Lucid op $100 zou een $150B (volgens gerucht) market cap zijn :+
Ik teken er voor >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Deveon schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Op basis waarvan zie jij NIO het komende jaar harder groeien dan Tesla? Want hoewel Tesla redelijk aan de prijs zie ik echt niet hoe NIO zijn waardering ooit waar moet maken.
Groeimarkt in het thuisland van 1.5 miljard mensen. Verkoop start in Europa eind 2021. Groeicijfers. Solid state batterijen. Backing Chinese overheid.
Battery swap systeem. Uitbreiding modellengamma naar onderkant van de markt in een later stadium.

En misschien wel het belangrijkste. Hype en momentum. Kijk maar naar Tesla.

Kennelijk vindt de markt 100% EV bedrijven interessanter dan de oude fossielen reuzen. Al snap ik geen worst van waarom NIO veel meer waard moet zijn dan Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:49:
[...]

Groeimarkt in het thuisland van 1.5 miljard mensen. Verkoop start in Europa eind 2021. Groeicijfers. Solid state batterijen. Backing Chinese overheid.
Battery swap systeem. Uitbreiding modellengamma naar onderkant van de markt in een later stadium.

En misschien wel het belangrijkste. Hype en momentum. Kijk maar naar Tesla.

Kennelijk vindt de markt 100% EV bedrijven interessanter dan de oude fossielen reuzen. Al snap ik geen worst van waarom NIO veel meer waard moet zijn dan Tesla.
Maar het meeste geld toch net zo goed voor de concurrentie?

Battery swap is een achterhaald concept. Het is complex, duur en nauwelijks sneller door de wachtrijen waardoor je ook niet makkelijk even iets anders gaat doen. De lease batterij erbovenop is ook nog eens een enorm risico, kijk maar naar het prijs verschil tussen een Zoë met koopaccu of huuraccu.

Solid state zijn vele partijen mee bezig (oa eerder genoemde QS), echter niemand heeft een schaalbaar product of kan enigszins de volgende stap laten zien.

Enige wat overblijft is hype en FOMO voor het missen van Tesla. Daarin tegen heeft Tesla wél hun eigen productiefaciliteit(en!) en revolutionaire technieken om auto’s met name goedkoper te bouwen. Tesla’s DNA is efficiency van de aandrijflijn tot de FSD computer en van de productielijn tot hun eigen Enterprise software. Daarnaast staan ze al jaren bovenaan de lijstje waar Amerikaanse (software) engineers willen werken en lenen hier en daar technieken van SpaceX.

Het eindproduct van Tesla maakt mij als investeerder niet zoveel uit (binnenkort 2 VWs met een stekker voor de deur) en de concurrentie maakt ook goede elektrische auto’s maar de manier waarop ze dat doen is waarom ik mij comfortabel voel bij de waardering en niet zou verbazen als ze dit jaar wéér verdubbelen in waarde nu ze zichzelf langdurig kunnen financieren.

Net als bij Nikola (nog steeds), QuantumScape, Xpeng, Plug Power en zelfs Fastned zie echt niet waarom NIO zo hoog gewaardeerd wordt behalve hype.

PS: Instappen in Tesla zou ik persoonlijk nu ook niet aandurven, maar winst op papier zien verdampen voelt minder reëel dan je daadwerkelijk inleg.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 13-01-2021 23:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qunix
  • Laatst online: 09-01-2024
Met al die SPACs zie ik eigenlijk dat de bubbel nog even snel extra opgepompt wordt, zo net voordat hij gaat barsten (als)...

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=37F0&p=1

Zo zie ik het: normaliter kan je met een spaarrekening voldoende rendement behalen en is het risico laag. Als de rente lager wordt, gaat men een stukje opschuiven om vooral niet geld te verliezen. Dan kom je op aandelen. Maar als dat ook al niet echt te doen is, want de prijs is te hoog en alles is overgewaardeerd, dan kom je uit op iets wat veel risico heeft en weinig potentieel zou kunnen opleveren (relatief aan de risico). Dat zijn SPACs, failliete bedrijven waar nog steeds op gehandeld wordt, en cryptoos (behalve Bitcoin want grote bedrijven zijn long en zal niet snel naar 0 laten gaan).

Hoe ik tot mijn mening ben gekomen, dat aandelen momenteel niet interessant is, komt onder andere door de S&P 500. Sinds 2008 (de vorige crisis) kan je een duidelijke lijn tekenen tot vandaag, waarbij te zien is dat sinds het begin van dit jaar wij door de resistance-lijn zijn gegaan (oftewel een blow off top). Dat heeft als betekenis dat het einde van de bull markt is aangebroken. Wanneer hij zal zakken weet niemand. Dit kan dan ook morgen zijn of volgend jaar.

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=3lZC&p=1

Zo zijn er nog veel meer indicatoren waar duidelijk te zien is dat het op springen staat. Tot nu toe gaat het wel aardig om het allemaal kunstmatig in orde te houden. Ooit gaat dat ophouden. Macro-economisch gezien zijn daar ook duidelijke signalen dat het niet bepaald zo lang door kan gaan. Ik denk dat wanneer er duidelijk veel bedrijven failliet gaan (60% MKB Nederland als verwachting in 2e helft dit jaar), dat dan de markt achter zijn oren zal krabben en tot de conclusie zal komen dat dit niet juist is... We gaan het zien. Ook de correctie in maart van vorig jaar kwam later dan verwacht.

Als je de koopkracht vergelijkt met goud, zie je dat er inderdaad veel geld momenteel bij geprint is. Dus de fiat valuta is minder waard geworden. Stel als je voor 1 gram goud een brood kon kopen in 1929, kan je dat nu ook voor hetzelfde hoeveelheid goud. Hieronder zie je de Dow Jones waarbij de formule Dow Jones delen door de goudprijs in USD. Dus de USD zal vervallen en je ziet dan de Dow Jones in goudprijs (troy ounce). Normaal gaat de DJI schuin omhoog, maar nu zie je dat het "horizontaal" gaat. Soms beetje naar boven en andere keer iets naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=2qwY&p=1

Als je wat technisch analyse toepast, zou je kunnen concluderen dat we op een kantelpunt zijn aanbeland (schouder kop schouder). Het zal mij ook niet verbazen als we inderdaad deze pattern zullen volgen. Maar dat is speculatie! Wel een feit is dat iedereen ziet dat het niet klopt en er iets moet gaan gebeuren, maar geen idee wanneer. Wat je wel kan doen is goed alles nu al in orde brengen in je portfolio zodat je de mogelijk klap wat kan komen kan opvangen, en dan beneden bij kan kopen.

Just my 2 cents }:O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:12:
[...]

PS: Instappen in Tesla zou ik persoonlijk nu ook niet aandurven, maar winst op papier zien verdampen voelt minder reëel dan je daadwerkelijk inleg.
Ik snap dat het zo niet voelt, maar dat is het wel. Nu niet meer willen kopen is eigenlijk een signaal dat je het verkopen op zijn minst zou moeten overwegen. Er is immers geen verschil tussen niet instappen en je huidige positie sluiten. Net zoals er geen verschil is tussen je positie aanhouden en vers instappen met hetzelfde aantal stukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:26:
[...]

Ik snap dat het zo niet voelt, maar dat is het wel. Nu niet meer willen kopen is eigenlijk een signaal dat je het verkopen op zijn minst zou moeten overwegen.
En nog even de naam van het beestje voor de volledigheid:
Wikipedia: Endowment effect
Zelfreflectie en meta-analyse over waarom je iets doet blijft het belangrijkste voor langdurig betrouwbare winsten. Het probleem van wegblijven uit dingen die je te duur vind is alleen dat het een soort gegoede burger variant van een "dead end job" is. Je zult nooit privevliegtuig rijk zijn met saai indexbeleggen en loondienst. 2e hands 172 daargelaten dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Laatst online: 18-04 13:27

Misschien een controversiële mening, maar ik vind ik ze nog steeds undervalued. Ik zie Tesla wel op een $2-3T market cap zitten rond 2025 mocht het FSD feest doorgaan zoals Elon beweert. Ik ben natuurlijk wel een beetje biased met een portfolio met 100% Tesla :+

Dus als je het mij vraagt, als je ze 5+ jaar kunt bewaren; buy and HODL

[ Voor 6% gewijzigd door tweegroenethee op 14-01-2021 01:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:40
Qunix schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:22:
Met al die SPACs zie ik eigenlijk dat de bubbel nog even snel extra opgepompt wordt, zo net voordat hij gaat barsten (als)...

[Afbeelding]

Zo zie ik het: normaliter kan je met een spaarrekening voldoende rendement behalen en is het risico laag. Als de rente lager wordt, gaat men een stukje opschuiven om vooral niet geld te verliezen. Dan kom je op aandelen. Maar als dat ook al niet echt te doen is, want de prijs is te hoog en alles is overgewaardeerd, dan kom je uit op iets wat veel risico heeft en weinig potentieel zou kunnen opleveren (relatief aan de risico). Dat zijn SPACs, failliete bedrijven waar nog steeds op gehandeld wordt, en cryptoos (behalve Bitcoin want grote bedrijven zijn long en zal niet snel naar 0 laten gaan).

Hoe ik tot mijn mening ben gekomen, dat aandelen momenteel niet interessant is, komt onder andere door de S&P 500. Sinds 2008 (de vorige crisis) kan je een duidelijke lijn tekenen tot vandaag, waarbij te zien is dat sinds het begin van dit jaar wij door de resistance-lijn zijn gegaan (oftewel een blow off top). Dat heeft als betekenis dat het einde van de bull markt is aangebroken. Wanneer hij zal zakken weet niemand. Dit kan dan ook morgen zijn of volgend jaar.

[Afbeelding]

Zo zijn er nog veel meer indicatoren waar duidelijk te zien is dat het op springen staat. Tot nu toe gaat het wel aardig om het allemaal kunstmatig in orde te houden. Ooit gaat dat ophouden. Macro-economisch gezien zijn daar ook duidelijke signalen dat het niet bepaald zo lang door kan gaan. Ik denk dat wanneer er duidelijk veel bedrijven failliet gaan (60% MKB Nederland als verwachting in 2e helft dit jaar), dat dan de markt achter zijn oren zal krabben en tot de conclusie zal komen dat dit niet juist is... We gaan het zien. Ook de correctie in maart van vorig jaar kwam later dan verwacht.

Als je de koopkracht vergelijkt met goud, zie je dat er inderdaad veel geld momenteel bij geprint is. Dus de fiat valuta is minder waard geworden. Stel als je voor 1 gram goud een brood kon kopen in 1929, kan je dat nu ook voor hetzelfde hoeveelheid goud. Hieronder zie je de Dow Jones waarbij de formule Dow Jones delen door de goudprijs in USD. Dus de USD zal vervallen en je ziet dan de Dow Jones in goudprijs (troy ounce). Normaal gaat de DJI schuin omhoog, maar nu zie je dat het "horizontaal" gaat. Soms beetje naar boven en andere keer iets naar beneden.

[Afbeelding]

Als je wat technisch analyse toepast, zou je kunnen concluderen dat we op een kantelpunt zijn aanbeland (schouder kop schouder). Het zal mij ook niet verbazen als we inderdaad deze pattern zullen volgen. Maar dat is speculatie! Wel een feit is dat iedereen ziet dat het niet klopt en er iets moet gaan gebeuren, maar geen idee wanneer. Wat je wel kan doen is goed alles nu al in orde brengen in je portfolio zodat je de mogelijk klap wat kan komen kan opvangen, en dan beneden bij kan kopen.

Just my 2 cents }:O
Ik las vanochtend jouw verhaal en kwam daarna deze analyse tegen:

The Shocking Returns Of The Investor Who Bought Only At Market Tops

https://seekingalpha.com/...o-bought-only-market-tops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
tweegroenethee schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 01:13:
[...]

Misschien een controversiële mening, maar ik vind ik ze nog steeds undervalued. Ik zie Tesla wel op een $2-3T market cap zitten rond 2025 mocht het FSD feest doorgaan zoals Elon beweert. Ik ben natuurlijk wel een beetje biased met een portfolio met 100% Tesla :+

Dus als je het mij vraagt, als je ze 5+ jaar kunt bewaren; buy and HODL
Ze zijn op het moment niet undervalued, maar het is maar de vraag of het de komende 5 jaar goedkoper wordt en waneer de volgende uitbraak komt.
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:26:
[...]

Ik snap dat het zo niet voelt, maar dat is het wel. Nu niet meer willen kopen is eigenlijk een signaal dat je het verkopen op zijn minst zou moeten overwegen. Er is immers geen verschil tussen niet instappen en je huidige positie sluiten. Net zoals er geen verschil is tussen je positie aanhouden en vers instappen met hetzelfde aantal stukken.
Ik ben geen handelaar maar een speculatieve investeerder. Bij verkoop zie ik geen alternatief, ik verwacht nog meer groei de komende jaren en zelfs bij een grote correctie denk ik dat Tesla daar misschien van kan profiteren zoals ze ook afgelopen jaar hebben gedaan.

Dit jaar heb ik mijn posities al zien fluctueren van +3k tot -2k. Met twee van die dagen achter denk ik alleen maar +1k. Eigenlijk moet ik gewoon minder de dagelijkse koers volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:41
[...]
Enige wat overblijft is hype en FOMO voor het missen van Tesla. Daarin tegen heeft Tesla wél hun eigen productiefaciliteit(en!) en revolutionaire technieken om auto’s met name goedkoper te bouwen. Tesla’s DNA is efficiency van de aandrijflijn tot de FSD computer en van de productielijn tot hun eigen Enterprise software. Daarnaast staan ze al jaren bovenaan de lijstje waar Amerikaanse (software) engineers willen werken en lenen hier en daar technieken van SpaceX.

Het eindproduct van Tesla maakt mij als investeerder niet zoveel uit (binnenkort 2 VWs met een stekker voor de deur) en de concurrentie maakt ook goede elektrische auto’s maar de manier waarop ze dat doen is waarom ik mij comfortabel voel bij de waardering en niet zou verbazen als ze dit jaar wéér verdubbelen in waarde nu ze zichzelf langdurig kunnen financieren.
Je kijkt met een behoorlijk westerse/Amerikaanse/roze blik naar Tesla. Ik heb eerder het idee dat vooral veel (westerse) beleggers last hebben van FOMO bij Tesla. En daarbij niet alleen de concurrentie in China onderschatten, maar ook het verschil in de prioriteiten van de consumenten in andere markten onderschatten. Het zal allicht nog wel even duren voordat de Chinese merken hier en in de VS aanslaan, maar realiseer je ook dat 'wij' maar een klein deel van de wereldmarkt zijn. Ik denk dat het voor de Chinese merken echt geen top-prioriteit heeft om in Europa of de VS voet aan de grond te krijgen. Waarom zouden ze ook, als ze al een paar forse groeimarkten met miljarden inwoners in de buurt hebben. Lijkt mij heel wat meer perspectief te bieden dan de verzadigde, stilstaande en kritische Westerse markten.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 14-01-2021 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Rubbergrover1 Welke concurrentie uit China denk jij dat ik mijn beeld op moet bij kleuren? Ik zie namelijk wereldwijd maar één EV fabrikant die daadwerkelijk het productie process aan het revolutioneren is. NIO heeft niet eens zijn eigen fabriek. Hoe kunnen ze daarmee straks met een Toyota of Volkswagen concurreren wanneer zij de Chinese markt bestreden? Het Chinese truckje voor goedkope arbeid houd ook ergens op (al is NIO zeker ook luxe en innovatief).

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 14-01-2021 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vandaag weer wat anders bij IB. Ik probeer het activity statement in te zien, krijg voor beide accounts (U3 en U7): "Your statement is not ready at this time for the account(s) and date(s) selected."

Meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor gisteren krijg ik dat ook. Met eerdere datums werkt het wel. Even geduld zou ik zeggen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:47
Ik volg dit topic nu al een tijdje. Ik ben zelf nog niet heel ervaren met beleggen. Ik heb wel wat losse aandelen en ben inmiddels ook begonnen met "de twee" indexfondsen bij Fitvermogen. Ik overweeg nu om toch vooral over te stappen naar die indexfondsen. Ik neem zelf onvoldoende tijd om me genoeg te verdiepen in de losse aandelen en koop nu vooral een aandeel als ik op basis van de grafieken het idee heb dat ze wel weer zullen gaan stijgen.

Die tactiek heeft me vorig jaar met Tesla wel een leuk rendement opgeleverd door half maart in te stappen, maar ik heb eigenlijk niet de illusie dat me dat nog veel vaker zal gaan lukken en verwacht op de lange termijn ook niet beter te presteren dan de indexfondsen. Ik zie het zelf vooral als toevalstreffer. Waarschijnlijk blijf ik wel wat losse aandelen kopen met kleine bedragen, hopend op de nieuwe treffer, maar het grootste deel wil ik in indexfondsen houden.

Nu twijfel ik een beetje aan de aankooptactiek. Ik heb nu een potje wat ik wil verplaatsen naar indexfondsen. Daarnaast wil ik maandelijks gaan inleggen met een vast bedrag. Is het nu slimmer om dat initiële bedrag in een keer in het indexfonds te stoppen, of kan ik dat beter over enkele maanden verspreiden?

Edit: Ik moet beter zoeken, lump sum is (meestal) beter dan DCA |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:01
Rubert schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:03:
Ik volg dit topic nu al een tijdje. Ik ben zelf nog niet heel ervaren met beleggen. Ik heb wel wat losse aandelen en ben inmiddels ook begonnen met "de twee" indexfondsen bij Fitvermogen. Ik overweeg nu om toch vooral over te stappen naar die indexfondsen. Ik neem zelf onvoldoende tijd om me genoeg te verdiepen in de losse aandelen en koop nu vooral een aandeel als ik op basis van de grafieken het idee heb dat ze wel weer zullen gaan stijgen.

Die tactiek heeft me vorig jaar met Tesla wel een leuk rendement opgeleverd door half maart in te stappen, maar ik heb eigenlijk niet de illusie dat me dat nog veel vaker zal gaan lukken en verwacht op de lange termijn ook niet beter te presteren dan de indexfondsen. Ik zie het zelf vooral als toevalstreffer. Waarschijnlijk blijf ik wel wat losse aandelen kopen met kleine bedragen, hopend op de nieuwe treffer, maar het grootste deel wil ik in indexfondsen houden.

Nu twijfel ik een beetje aan de aankooptactiek. Ik heb nu een potje wat ik wil verplaatsen naar indexfondsen. Daarnaast wil ik maandelijks gaan inleggen met een vast bedrag. Is het nu slimmer om dat initiële bedrag in een keer in het indexfonds te stoppen, of kan ik dat beter over enkele maanden verspreiden?
Leest even terug in dit topic. Jouw vraag wordt ongeveer 3 keer per pagina gesteld ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:32:
Voor gisteren krijg ik dat ook. Met eerdere datums werkt het wel. Even geduld zou ik zeggen? :P
Inmiddels werkt het. Toch heb ik het vermoeden dat het niet helemaal goed gaat met SYEP. Vanaf 11 januari namelijk 0 activiteit. En dat is erg uitzonderlijk voor VTI/VXUS/SPY. Volgens mij heb ik dat nog nooit gehad.

Zou iemand die VTI/VXUS heeft bij IB kunnen checken dat er vanaf 11 januari niets meer is uitgeleend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Schreef je laatst niet dat het stond uitgeschakeld bij het nieuwe account? Kijk eens wat er gebeurt als je het inschakelt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
[...]

Ik heb overnight antwoord gekregen. Het is een 'rule' maar ze zijn wel met urgentie bezig om het te fixen:
Dear Mr. [xxx],

Please be advised that there is a rule with IBIE accounts at the moment where the clients cannot convert into a non base currency. Therefore Forex trading that involves conversion into a non base currency is temporarily unavailable at the moment.

This is currently under urgent review and we should implement a fix for this very soon. Once it is implemented, you will be able to convert again.

Kindly let us know if you have further question

Regards,
[xxx]
IBKR Client Services
Een beetje amateuristisch, maar dit stelt me wel enigszins gerust :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 14-01-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:20:
Schreef je laatst niet dat het stond uitgeschakeld bij het nieuwe account? Kijk eens wat er gebeurt als je het inschakelt?
Het stond uit bij de U7 account. Toen ik dat zag heb ik het ingeschakeld (gisteren).

Maar toen ik belde met IB zeiden ze dat het SYEP in de U3 account blijft. Daar bleek het SYEP gewoon door te lopen. T/m 11 januari tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik gok dat ze bedoelen dat de accruals voor pre-migratie SYEP opbrengsten in het oude account blijven totdat ze daadwerkelijk bijgeschreven worden (begin volgende maand). Post-migratie is het oude account leeg en lijkt het mij ook zeer onwaarschijnlijk dat opbrengsten uit het nieuwe account alsnog in het oude account geboekt zouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Cocytus schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:20:
[...]
Ik heb overnight antwoord gekregen.
Je krijgt tenminste antwoord. Op mijn ticket is niet eens gereageerd. Lijkt toch allemaal niet zo lekker te gaan bij IB. Ook al flinke storingen vorige maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:23:
Ik gok dat ze bedoelen dat de accruals voor pre-migratie SYEP opbrengsten in het oude account blijven totdat ze daadwerkelijk geboekt worden (begin volgende maand). Post-migratie is het oude account leeg en lijkt het mij ook zeer onwaarschijnlijk dat opbrengsten uit het nieuwe account alsnog in het oude account geboekt zouden worden.
Dat vind ik ook logisch maar ik heb het nu niet over de opbrengsten maar over de nieuwe allocaties. Die vinden namelijk niet plaats vanaf 11 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, dat stond toch onbedoeld uit? Heb je gisteren ingeschakeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 14-01-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Rubert schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:03:

Doorzoek het topic op lump sum en/of DCA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:27:
Ja, dat stond toch uit? Heb je gisteren ingeschakeld.
SYEP activiteit zou op de U3 account moeten blijven volgens support. Ik heb SYEP ingeschakeld op de U7 account maar dat zou niets moeten uitmaken voor de U3 account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien heb ik je tijdlijn verkeerd voor ogen maar wat support zegt komt toch overeen met wat ik zeg?

SYEP activiteit van pre-migratie komt op je U3 account. Blijft daar staan tot boeking in februari, en na boeking wordt het overgeboekt naar U7.
SYEP activiteit van post-migratie stond uit. Gisteren heb je het aangezet dus de eerst mogelijke activiteit verschijnt op je statement van U7 van vandaag (die je morgen krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Correct me if I'm wrong maar dat zou toch in tegenspraak zijn met wat support zegt? Support zei namelijk dat de SYEP op de U3 account zal blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben er zeker van dat ze het enkel over de oude pre-migratie accruals hebben, niet over post-migratie activiteit. Want het oude account wordt gesloten zodra alle accruals geboekt zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 14-01-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ok. Als dat klopt, wanneer zou ik dan new loan allocations moeten kunnen zien? Morgen?

edit: oh ja zei je al. thx.

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 14-01-2021 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op de statement van vandaag, die je morgen krijgt. (Onder aanname dat SYEP direct actief is op de eerstvolgende handelsdag na inschakelen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Zr40 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:27:
Ja, dat stond toch onbedoeld uit? Heb je gisteren ingeschakeld.
Nou, het is goed dat ik dit lees, mijn account is ook net gemigreerd en zie dat ze deelname aan SYEP ook uitgezet hebben.... heb het vinkje maar weer aangezet.

Overigens lijkt het hier niet helemaal soepel te gaan die migratie, ik had 1 account die onderverdeeld was in twee partities waarvan 1 partie verbonden was met een advisor master account. Nu hebben ze er twee accounts van gemaakt, en heeft het account dat verbonden is met de advisor master ineens volledige handelsrechten gekregen terwijl dat uit staat bij het advisor master account zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Je krijgt tenminste antwoord. Op mijn ticket is niet eens gereageerd. Lijkt toch allemaal niet zo lekker te gaan bij IB. Ook al flinke storingen vorige maand.
Bij het indienen van het ticket stond er bij mij wel dat de responstijd langer is vanwege 'market volatility', en ik kan me voorstellen dat de Brexit-migratie ook voor de nodige hoofdbrekens zorgt. Maar inderdaad wel vreemd dat jij dagen lang helemaal geen antwoord krijgt.
Die storing heb ik niet meegekregen, ik heb bewust pas na 1 januari een account geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb mijn 'ik kan geen groenfondsen kopen' ticket ook maar gesloten na 4 maanden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 09:51
Ik heb nog geen bericht gekregen van Lynx wanneer mijn accountmigratie plaats gaat vinden dus nog maar even afwachten.

Klopt bij jullie de performance binnen de IB omgeving? Ik heb VTI/VXUS in 56/44 verhouding. Als ik kijk bij de resultaten in de Lynx portal staat er voor de periode YTD als Cumulatief resultaat 2.75% (8 dagen).
Als ik kijk in Portfolio Performance staat er 3.63% YTD bij True Time Weighted of Return en bij IRR. (ik heb dit jaar geen transacties gedaan). Bij PP staat de Report Interval ingesteld op year '2021'.

Waar komt dit grote verschil vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

magneetje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:51:
Ik heb nog geen bericht gekregen van Lynx wanneer mijn accountmigratie plaats gaat vinden dus nog maar even afwachten.

Klopt bij jullie de performance binnen de IB omgeving? Ik heb VTI/VXUS in 56/44 verhouding. Als ik kijk bij de resultaten in de Lynx portal staat er voor de periode YTD als Cumulatief resultaat 2.75% (8 dagen).
Als ik kijk in Portfolio Performance staat er 3.63% YTD bij True Time Weighted of Return en bij IRR. (ik heb dit jaar geen transacties gedaan). Bij PP staat de Report Interval ingesteld op year '2021'.

Waar komt dit grote verschil vandaan?
Lynx komt bij mij steeds een dag achter wat betreft YTD en andere rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 09:51
Joindry schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Lynx komt bij mij steeds een dag achter wat betreft YTD en andere rentes.
Ik heb het nagerekend in Excel en dit is bij mij niet het verschil van 1 dag. Bij jou wel?

Ik heb de koersdata van VTI/VXUS van Yahoo Finance in PP, ik neem aan dat dit de eindkoersen zijn? Als ik het in Excel nareken en de koers van 31/12 pak en die van 13/1 dan kom ik op een rendement van 3.68% ( PP dus 3.63%). Als ik de koers van 31/12 tot 12/1 pak kom ik uit op 3.62% nagenoeg gelijk met PP. Ik snap dus niet waar die 2.75% in de Lynx omgeving vandaan komt.

[ Voor 5% gewijzigd door magneetje op 14-01-2021 11:02 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.