Dr. Strangelove schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:46:
[...]
Ben inmiddels wel weg van obligaties ja.
Deze
post roept echter vraagtekens op bij me over de betrouwbaarheid van die calculator, het verschil tussen VWRL en NT lijkt daar veel kleiner. Ik overweeg nu:
- 40% ING spaarrekening/cash
- 20% NT
- 20% VWRL
- 20% diverse aandelen (om verschillende redenen niet liquide op dit moment), intentie om dat op termijn naar 10% hoger risico aandelen (b.v. NASDAQ ETF) en 10% over de eerste drie categorieën te verdelen.
Als een defensieve portfolio lijkt me dit redelijk solide?
NT is niet een fonds, het zijn er standaard twee of drie: een voor de large cap ontwikkelde wereld, een voor de large cap opkomende wereld en een voor de small cap ontwikkelde wereld.
Het enige voordeel van VWRL is dat ze weinig uitsluitingen hebben, daarmee hebben ze dus iets betere spreiding. Maar als je voor NT fondsen gaat heeft een aanvulling van VWRL weinig nut. Je hebt dan inderdaad een kleine positie in die bedrijven die NT uitsluit, maar je hebt een hele hoop dubbel waar je bij NT het dividendlek oplost terwijl je dat met het deel in VWRL weer niet doet.
Waar die blog weer wat kort door de bocht gaat is door het benoemen van de totale bedrijven in de verschillende fondsen. Beter is om te kijken naar uitsluitingen uitgedrukt in marktkapitalisatie, dan weet je wat het daadwerkelijke verschil is. Je gaat het bijvoorbeeld duidelijk merken als je de 10 grootste bedrijven uitsluit (die vertegenwoordigen meer dan 10% marktkapitalisatie) terwijl het uitsluiten van de 10 kleinste bedrijven in een index een veel kleiner verschil maakt.
Kijken we dan in die marktkapitalisatie tool dan zie je de uitsluitingen als percentage. Voor NT World (ontwikkelde markt large cap) dan is dat 5.8%, NT Small cap (small cap ontwikkeld) 17.7% en voor EM is het 7.5%. Vooral bij die small cap heb je dus veel uitsluitingen, maar dat kan je compenseren door daar iets minder in te leggen (bijvoorbeeld 9.7% zoals de tool berekent op basis van kapitalisatie van de NT fondsen t.o.v. de volle 10.7% die je in ACWI IMI hebt als je niets uitsluit).
Waar die blog wel een punt heeft is dat die uitsluitingen natuurlijk kunnen veranderen. Vanguard heeft als filosofie (volgens mij) dat ze niet uitsluiten, terwijl NT fondsen daar bewust voor kiezen.
Uiteindelijk zitten er dus overal wel wat addertjes onder het gras, maar ik neig toch meer naar Northern Trust. VTI en VXUS worden trouwens ook nog in die blog genoemd, die hebben zover ik weet geen van de genoemde nadelen maar die zijn weer moeilijker aan te kopen (Amerikaanse ETFs die niet zo maar aan Nederlanders aangeboden mogen worden). Mocht het om serieus veel geld gaan (meer dan een half miljoen euro?) dan zou je dat kunnen overwegen door je als professionele client te laten bestempelen, maar daar weten anderen in dit topic meer van.
Maar goed, mijn advies is om even de tijd te nemen zodat je zelf de voordelen en nadelen af kan wegen. Beter een paar weken later beginnen dan na een paar maanden weer van alles gaan verschuiven.