Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Update: Nu wat anders geprobeerd, eerst de stukken in USD gekocht zodat ik rood stond in USD, toen kon het omwisselen ineens wel :P
Iemand anders heeft support gevraagd en dit als antwoord gekregen:
IBIE will allow an FX transaction in the following circumstances:
  • FX Conversion: Converting one positive currency balance to base currency.
  • Debt Reduction: Reducing the net of negative currency balances.
  • Debt Consolidation: Trading a negative currency balance from a non-base currency to base currency.
Dat eerste is onverwacht. Je kan blijkbaar alleen valutaconversie doen als het een negatief saldo aanzuivert, of een van de currencies je base currency is en daarbij de niet-base currency dichter bij 0 brengt.

Het verklaart ook waarom het na je aankoop opeens wel kon. Je saldo was negatief en je valutaconversie zuiverde het negatieve saldo aan.

Dit lijkt mij trouwens best een probleem voor accounts zonder margin. Dan kan je helemaal niets aankopen in andere valuta...

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 12-01-2021 11:59]

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:18
@Chickendorp Dan doe je toch gewoon een limitorder met lage prijs? Je hebt uiteraard kans dat hij niet wordt uitgevoerd.

[Voor 28% gewijzigd door Longcat op 12-01-2021 11:19]

• DJTimo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20:59
Longcat schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:18:
@Chickendorp Dan doe je toch gewoon een limitorder met lage prijs?
Dat werkt bij DEGIRO bijzonder matig. Als je order iets te ver van de last afwijkt accepteren zij de order niet. :-(

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18-01 17:06
Longcat schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:18:
@Chickendorp Dan doe je toch gewoon een limitorder met lage prijs? Je hebt uiteraard kans dat hij niet wordt uitgevoerd.
Ja maar als ik zeg maar 1000 euro in mijn account heb staan, kan ik maar 1 order aanmaken van 1000 euro.
Terwijl ik liever 4 orders heb met bijv. Apple, Microsoft, VW en Google. Degene die het eerste aan mijn limitorder komt moet dan worden ingekocht.

• Chickendorp
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18-01 17:06
DJTimo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Dat werkt bij DEGIRO bijzonder matig. Als je order iets te ver van de last afwijkt accepteren zij de order niet. :-(
Dat valt nog wel mee vind ik, ik kan de order ook met een sterk afwijkende prijs aanmaken.

• SuperKneus
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:58

SuperKneus

SuperKneus was here

headhunter1985 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:18:
Sinds 3 maand begonnen bij de Giro op aanraden van een vriend. Hier maandelijks 1x VRWL gekocht.

Door dit forum meer te weten gekomen over de dividendlekkage. En met de online vergelijker komt uit dat ik net zo goed bij de huisbanken terecht kan, waarbij ABN meest voordelig is maar daar heb ik geen rekening. Ik wil dan kiezen voor ING. Ik wou nu een beleggingsrekening openen en zie dat je altijd ten minste 20 euro aan service fee betaald. Dit hak de eerste jaren wel behoorlijk op in op het rendement.

Dit brengt mij gelijk weer aan het twijfelen, kan ik dan niet beter de eerste x jaren bij DeGiro blijven en daar mijn positie verkopen en op dat moment met ING starten? Maar je weet uiteraard niet over x jaren hoe de stand is van je positie.

Ik heb nu nog geen aandelen, maar wil hier ook keer wat mee spelen. De kosten van aankoop van aandelen zijn bij de DeGiro een stuk gunstiger dan bij de ING. Ik zie hiervoor ook nog andere partijen voorbijkomen, maar deze vooral interessant zijn bij grotere posities. Mijn idee is om de Giro dan voorlopig maar als spielerei te gebruiken?
Wat later reactie omdat ik nu wat berichten aan het terug lezen ben.

Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Ik weet dat er een dividendlek is bij vwrl maar ben toch voor DeGiro gegaan en VWRL ipv ING met de NT fondsen. Elke keer als ik de kosten aan het vergelijken was leek het erop dat ik bij de ing, zeker in het begin, duurder uit ben.

Het was voor mij vorige jaar meer een test. Ik ben begonnen met wat geld in VWRL te stoppen wat we over hadden. Ik wil dit dit jaar vaker gaan doen. Volgens mij ben ik zeker de eerste jaren bij DeGiro goedkoper uit.

De groente en tot sinas

• Longcat
Chickendorp schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:28:
[...]

Ja maar als ik zeg maar 1000 euro in mijn account heb staan, kan ik maar 1 order aanmaken van 1000 euro.
Terwijl ik liever 4 orders heb met bijv. Apple, Microsoft, VW en Google. Degene die het eerste aan mijn limitorder komt moet dan worden ingekocht.
Dat gaat je niet lukken ivm de restricties op vrije ruimte. Je kan je account type wijzigen zodat je leverage kan toepassen. Als je dan een melding krijgt dat een van de orders is uitgevoerd, kan je de rest snel annuleren. Je loopt dan wel risico dat de andere orders al zijn uitgevoerd en je te laat bent.

Overigens ben je een stuk beter af als je niet zomaar 4 random bedrijven 'goedkoop' wil kopen, maar heel goed weet waarom je die aandelen zou willen kopen en op welke prijs. Dan pak je gewoon degene met de meest aantrekkelijke koers t.o.v. jouw waardering. Overweeg anders ook even om wat IWDA of VWRL te kopen. Stuk minder gedoe. ;)

[Voor 19% gewijzigd door Longcat op 12-01-2021 11:48]

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:17
Zr40 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Die uitleg klopt. Het gaat namelijk om het feit dat je andere orders ook uitgevoerd kunnen worden in de tijd tussen uitvoering van één order en de automatische annulering van andere orders, wat kan leiden tot een overschrijding van je bestedingsruimte. Daarom tellen liggende orders ook mee bij de berekening van je resterende bestedingsruimte.

Overigens is het zeker wel mogelijk dat meerdere orders in dezelfde milliseconde uitgevoerd worden.
Toch is het ook gewoon beetje het resultaat van een amateuristisch ordersysteem van DeGiro (en Binck doet het niet beter!). Bij IB kan het wel gewoon, en als een order wordt uitgevoerd worden andere orders mogelijk gepauzeerd als die ervoor zouden zorgen dat je over je limiet heen gaat.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hielko schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:59:
[...]
Bij IB kan het wel gewoon
Ook bij accounts zonder margin?

• Hielko
Zr40 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Ook bij accounts zonder margin?
Dat weet ik niet. Maar bij Binck en DeGiro kan het ook niet met margin, elke order gaat 1:1 van je bestedingsruimte af.

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23:15
Vraagje, ik heb degiro en abn zelf beleggen.

Mijn plan is om periodiek bij abn in de NT fondsen te beleggen. Maar hiervoor had ik degiro waarbij ik in maart shell aandelen heb gekocht(mooie winst staat die nu op). Is het verstandig om los van abn gewoon periodiek te blijven beleggen in shell? (aandeel verhogen)

• Panzer_V
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:23

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

kurk_droog schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:16:
Is het verstandig om los van abn gewoon periodiek te blijven beleggen in shell? (aandeel verhogen)
Of dat voor jou verstandig is, is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden.

Waarom heb je destijds Shell gekocht?
Wat verwacht je van het bedrijf de komende jaren?
Wat is je doelstelling met het aandeel Shell?
Waarom zou je vinden dat je nu bij zou moeten kopen?
Welke informatie heb jij die de markt niet heeft waardoor de markt niet allang toekomstige verwachtingen in de prijs ingecalculeerd heeft?
Etc.

Kortom.....heb je Shell gekocht omdat iemand dat hard riep....of omdat je zelf een diepgaande analyse erop los hebt gelaten?

[Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 12-01-2021 12:40]

• Longcat
kurk_droog schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:16:

Is het verstandig om los van abn gewoon periodiek te blijven beleggen in shell? (aandeel verhogen)
Dit is niet alleen voor jou bedoeld maar ook voor de andere beginners (de laatste tijd zijn er vrij veel). Een (groot) bedrijf waarderen is heel erg moeilijk. Als je op het niveau zit waar je met basic vragen zit m.b.t. uitvoeren van orders, periodiek inleggen of welke beurs je het aandeel op moet kopen, dan bezit je zeer waarschijnlijk op dit moment niet de skillset die je nodig hebt om aandelen te waarderen.

Zomaar periodiek een aandeel aankopen is dus niet verstandig. Je weet niet wat het aandeel Shell waard is en dus weet je elke maand niet of je een goede deal hebt of niet.

• ChiLLeR
  • Laatst online: 18-01 16:50
Pistachenootje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Wanneer was jouw verhuizing afgerond?
Op 28/12, dus ja commissie december was dus nog gewoon IBUK. Ik weet niet waar ik kan zien of er in Januari al stocks worden uitgeleend?

>> Signature?

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:59
Chickendorp schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Heb jij misschien een advies voor mij? Ik wil een aandeel vrij laag inkopen, en dan gelijk een hele buts aan aandelen. Maar heb niet de tijd om de hele dag achter de computer te zitten om dat af te wachten...
Hoe krijg ik dat toch voor elkaar?
Je kan niet meerdere keren je totale saldo aan orders neerzetten, dus de enige optie is je saldo te verhogen naar de totaalprijs van alle orders bij elkaar (plus transactiekosten uiteraard).

Je kan het ook anders aanpakken en een koersalert instellen (bijv via IEX of Yahoo finance) zodat je een seintje krijgt bij de juiste koers en op dat moment een order aanmaken. Dan hoef je niet de hele dag de beurs in de gaten te houden.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Panzer_V schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:39:
[...]
Welke informatie heb jij die de markt niet heeft waardoor de markt niet allang toekomstige verwachtingen in de prijs ingecalculeerd heeft?
Longcat schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:00:
[...]

Dit is niet alleen voor jou bedoeld maar ook voor de andere beginners (de laatste tijd zijn er vrij veel). Een (groot) bedrijf waarderen is heel erg moeilijk. Als je op het niveau zit waar je met basic vragen zit m.b.t. uitvoeren van orders, periodiek inleggen of welke beurs je het aandeel op moet kopen, dan bezit je zeer waarschijnlijk op dit moment niet de skillset die je nodig hebt om aandelen te waarderen.

Zomaar periodiek een aandeel aankopen is dus niet verstandig. Je weet niet wat het aandeel Shell waard is en dus weet je elke maand niet of je een goede deal hebt of niet.
Even een "unpopulair opinion", maar als de markt aan de ene kant alles goed inprijst kan dat zeker een basis zijn. De schandalen of andere onverwachte zaken die de markt niet ziet zal je als particuliere belegger ook niet gaan vinden. Het grote verschil is echter dat je als particuliere beleggen vaak lange termijn georiënteerd ben en niet op zoek moet gaan om binnen een maand of kwartaal snel geld te verdienen.

Overigens ben ik het wel mee eens dat als je in losse bedrijven gaat investeren dat je ze kent, het onderscheidend vermogen op de concurrentie weet en ook waarom en hoe de markt het bedrijf op waarde schat. Echter hoef je niet altijd op moment van kopen de beste prijs te hebben om de markt te verslaan.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• Longcat
Deveon schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:21:
[...]

[...]

als de markt aan de ene kant alles goed inprijst
Dat doet het aantoonbaar niet. Met name voor grote bedrijven (zoals Shell) geldt dat de markt over het algemeen wel alles goed inprijst. Bij de micro- tot mid caps heb je wat meer kans om iets te vinden dat de markt over het hoofd ziet.
Het grote verschil is echter dat je als particuliere beleggen vaak lange termijn georiënteerd ben en niet op zoek moet gaan om binnen een maand of kwartaal snel geld te verdienen.
Sommige institutionals (foundations, endowments, pensioenfondsen) hebben een oneindige investeringshorizon. De meeste particulieren niet.

[Voor 29% gewijzigd door Longcat op 12-01-2021 13:27]

• ThaddeusX
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20:33
Ik heb een noob vraag (stomme beginnersvraag voor de mensen die niet weten wat noob betekent)

Hoe verdienen mensen geld met beleggen?

Als ik 1x aandeel zie voor 200 euro zie ik dat het na lange jaren hooguit 10 of 20 euro omlaag\omhoog schieten.

Laten we zeggen omhoog in dit geval...je moet echt vele aandelen gekocht hebben om winst te boeken. En heb ik het nog niet eens over fee kosten van de broker die een kleine % hapt.

Dat is toch het risico überhaupt niet waard?

De gemiddelde Nederlander belegt met paar duizend of tientalle duizenden. Maar niet met +100k.

[Voor 7% gewijzigd door ThaddeusX op 12-01-2021 13:28]

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Deveon schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:21:
[...]

Het grote verschil is echter dat je als particuliere beleggen vaak lange termijn georiënteerd ben en niet op zoek moet gaan om binnen een maand of kwartaal snel geld te verdienen.
Is dat echt een verschil? Veel institutionele beleggers zetten hun geld toch ook voor langere tijd weg? Denk aan pensioenfondsen, verzekeraars, trust funds, etc. Waar de verhouding ligt tussen het aantal (uitgedrukt in totaal belegd vermogen) korte termijn beleggers (day-traders etc.) en lange termijn beleggers (horizon van minstens 5 jaar) weet ik niet, maar dat is eigenlijk wel een interessante vraag. :P

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• Longcat
ThaddeusX schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:27:
ff een noob vraag.

Als ik 1x aandeel zie voor 200 euro zie ik dat het na lange jaren hooguit 10 of 20 euro omlaag\omhoog schieten.

Laten we zeggen omhoog in dit geval...je moet echt vele aandelen gekocht hebben om winst te boeken. En heb ik het nog niet eens over fee kosten van de broker die een kleine % hapt.

De gemiddelde Nederlander belegt met paar duizend of tientalle duizenden. Maar niet met +100k.
In 1x een aantal duizend inleggen en daarna niets meer legt inderdaad niet veel zoden aan de dijk. Periodiek inleggen en lang volhouden, zodat je heel veel kleine beetjes opbouwt die gaan renderen, levert wel een hoop op. Reken maar eens uit wat je verdient na 30 jaar als je diezelfde periode elke maand 100 euro (of een veelvoud daarvan) inlegt en het rendement bijv. 5% is.

• ChiLLeR
Ik heb een noob vraag (stomme beginnersvraag voor de mensen die niet weten wat noob betekent)

Uiteindelijk gaat het om het rendement percentage, op een spaar rekening uitgedrukt in rente %. Op een spaarrekening heb je het laagste risico echter ook zonder rendement en zal je in de huidige markt je geld steeds minder waard worden door de inflatie. Of dat nou met €1000 is of met €500k, het principe blijft hetzelfde. Door gespreid te beleggen is het op de lange termijn aannemelijke dat je meer rendement maakt dan de inflatie en je vermogen dus meer waard wordt. Ook na aftrek van kosten. Vandaar dat hier, en op vele sites, beleggen in wereldwijd gespreide trackers (ETF) met een laag kosten component zoals VWRL en IWDA wordt geadviseerd.

Het is heel persoonlijk welk risico je accepteert, beleggen is veelal interessant voor de lange termijn met geld dat je niet direct nodig hebt. Daarom ook altijd cash als spaar geld hebben want dat is geld dat je direct kan gebruiken. Bij aandelen kan het zo maar zijn dat je een 3 tot 5 jaar in de min staat en je dat moet uitzitten, juist door te blijven aankopen op vaste momenten zal dit uitbalanceren.

[Voor 13% gewijzigd door ChiLLeR op 12-01-2021 13:34]

>> Signature?

• Deveon
  • Niet online
Jb! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Is dat echt een verschil? Veel institutionele beleggers zetten hun geld toch ook voor langere tijd weg? Denk aan pensioenfondsen, verzekeraars, trust funds, etc. Waar de verhouding ligt tussen het aantal (uitgedrukt in totaal belegd vermogen) korte termijn beleggers (day-traders etc.) en lange termijn beleggers (horizon van minstens 5 jaar) weet ik niet, maar dat is eigenlijk wel een interessante vraag. :P
Het zijn natuurlijk met name de daytraders die de dagelijkse koersen bepalen. Als particulier denk ik dat je daar niet mee kan concurreren omdat je feitelijk altijd te laat bent en meer de strategie van de pensioenfondsen kan aanhouden. Het kost ook veel minder tijd om op de hoogte te blijven van een bedrijf en kan dan beter een te duur kopen dan dat je voor een koopje de gok neemt op een nieuw aandeel.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Deveon schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Het zijn natuurlijk met name de daytraders die de dagelijkse koersen bepalen. Als particulier denk ik dat je daar niet mee kan concurreren omdat je feitelijk altijd te laat bent en meer de strategie van de pensioenfondsen kan aanhouden. Het kost ook veel minder tijd om op de hoogte te blijven van een bedrijf en kan dan beter een te duur kopen dan dat je voor een koopje de gok neemt op een nieuw aandeel.
Deels wel, maar deels wordt het ook bepaald door grote partijen die grote hoeveelheden aankopen of verkopen. Denk aan een Berkshire die een paar jaar geleden een 6% stake in Apple op heeft gebouwd. Of toen ze in maart vorig jaar hun positie in de vliegmaatschappijen (destijds zo'n 10% geloof ik) dumpten. Dat soort transacties hebben ook invloed op de koers. En zo zijn er natuurlijk zat fondsen die dergelijke transacties hebben, en zeker bij kleinere bedrijven hakt dat er nogal in.

“Time is the friend of the wonderful company, the enemy of the mediocre” — Warren Buffett

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 05:49
ChiLLeR schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:16:
[...]

Op 28/12, dus ja commissie december was dus nog gewoon IBUK. Ik weet niet waar ik kan zien of er in Januari al stocks worden uitgeleend?
In de client portal, activity reports, en dan custom date range 28/12 tot nu.

• magneetje
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:22

Ik zou niet voor het rendement naar de koers van 1 aandeel kijken, dat geeft geen realistisch beeld van de gemiddelde rendementen bij beleggen.

Ik denk dat de meeste hier gewoon in een wereldwijd gespreide index beleggen en dan vind ik het risico als je voor de lange termijn (>15 jaar) belegd wel meevallen.

Natuurlijk kan je portefeuille 40% dalen in een recessie maar uiteindelijk hersteld de markt weer en kun je als je voor de lange termijn belegd die recessie 'uitzitten' en wachten op het herstel. Het gemiddelde rendement bij een wereldwijd gespreide portefeuille is tussen de 6-8% per jaar.

Als je 250 euro per maand belegd voor een periode van 20 jaar met een rendement van 6% is dat uiteindelijk €113911.

• DJTimo
Chickendorp schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Dat valt nog wel mee vind ik, ik kan de order ook met een sterk afwijkende prijs aanmaken.
dat is mooi! ik heb net voor de tigste keer een pissige email naar ze gestuurd voor dit euvel. :F

• ChiLLeR
Pistachenootje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:49:
[...]

In de client portal, activity reports, en dan custom date range 28/12 tot nu.
Yes, dus ook bij IBIE is er nu activiteit.

>> Signature?

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:27

Speel hier maar een beetje met inleg over langere periode (20 jaar +). Also, 5-10% verschil in 10 jaar is wel een uitzondering hoor, of je moet hele saaie aandelen hebben bekeken als ING, Shell oid.

Groenaandelen zijn veel harder gegaan (zoek maar eens op wat Apple, Amazon en Google hebben gedaan de laatste 15 jaar) en bepaalde aandelen nog véél harder (Tesla, Nio, Plug Power). Of die waardering het waard is en over de lange tijd zo hoog blijft is natuurlijk allemaal niet zeker.

• magneetje
Santee schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Speel hier maar een beetje met inleg over langere periode (20 jaar +). Also, 5-10% verschil in 10 jaar is wel een uitzondering hoor, of je moet hele saaie aandelen hebben bekeken als ING, Shell oid.

Groenaandelen zijn veel harder gegaan (zoek maar eens op wat Apple, Amazon en Google hebben gedaan de laatste 15 jaar) en bepaalde aandelen nog véél harder (Tesla, Nio, Plug Power). Of die waardering het waard is en over de lange tijd zo hoog blijft is natuurlijk allemaal niet zeker.
Groenaandelen? of groeiaandelen? ;)

Ik denk dat ThaddeusX alleen naar de koers heeft gekeken en dus ook geen rekening houdt met het dividend. Maar goed ik denk dat je sowieso om een goed beeld te kijken van de gemiddelde rendementen bij beleggen beter kunt kijken naar een wereldwijd gespreid fonds dan individuele aandelen zoals Apple, Amazon, Tesla, Google etc. Bedrijven selecteren die in het verleden goed gepresteerd hebben is niet zo moeilijk.

• wouter3
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:54
Ik heb wel 10 keer op het punt gestaan om te willen beginnen met beleggen.
Bijvoorbeeld toen apple de iphone introduceerde (een aandeel kostte toen ca 5 dollar en nu 128) En toen Facebook naar de beurs ging (was toen 38 dollar, nu 256) en in de beginfase van Tesla (was toen 50 dollar, nu 811). Ook heb ik in maart 2020 erg getwijfeld of het niet een geschikt moment was om op meerdere aandelen in te stappen, maar uiteindelijk niks gekocht, terwijl ontzettend veel aandelen sinds maart flink zijn gestegen.

Maar uiteraard is mijn geheugen heel selectief en zie ik vooral gemiste kansen. Tegelijk weet ik ook dat deze aandelen voor veel stress hebben gezorgd bij veel beleggers door grote pieken en dalen)

Maar stel je voor dat ik toevallig deze aandelen wel had aangeschaft, zou ik er wel net nodige aan hebben kunnen verdienen en daarmee gelijk je vraag beantwoord. Het lijkt me een combinatie van een startinleg (al dan niet met periodiek aanvullen), een slimme mix van aandelen, geduld, bestendigheid tegen stress en af en toe wat mazzel.

• DJTimo

Mensen is een breed begrip. Dit kunnen daghandelaren zijn of particuliere beleggers en van alles en nog wat daartussenin. Een daghandelaar draait zijn hand er niet voor om om op 1 dag 50000 stukken Arcelor Mittal heen en weer te tennissen. Als er dan 5 cent tussen zit heeft die een aardig dagloon.

Daarnaast zijn profi traders veelal in bezit van waardige informatiesystemen en newsfeeds. denk dan aan Bloomberg terminals of een abonnementje bij https://newsquawk.com/. Zij kunnen met behulp daarvan zeer snel inspelen op actualiteiten en zich specifiek focussenop een bepaald instrument of sector. Dat red je niet als je met teletekst of RTL Z werkt. ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hielko schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Dat weet ik niet. Maar bij Binck en DeGiro kan het ook niet met margin, elke order gaat 1:1 van je bestedingsruimte af.
Ik heb het even geverifieerd. Bij IB kan je binnen een margin account inderdaad gelijktijdig orders plaatsen die gezamenlijk je initial margin zouden overschrijden.

Wat er gebeurt nadat een van die orders is uitgevoerd weet ik niet. Dat ga ik niet met mijn echte account proberen. :P

[Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 12-01-2021 14:35]

• Hielko
Dat kan ik je wel vertellen, dan worden de andere orders insta geannuleerd.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:35:
[...]

De grootste koerssprongen vinden plaats buiten handelsuren. Gedurende de dag zijn het misschien daytraders die wat invloed hebben, maar dat zijn zelden grote invloeden.

• magneetje
wouter3 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Ik heb wel 10 keer op het punt gestaan om te willen beginnen met beleggen.
Bijvoorbeeld toen apple de iphone introduceerde (een aandeel kostte toen ca 5 dollar en nu 128) En toen Facebook naar de beurs ging (was toen 38 dollar, nu 256) en in de beginfase van Tesla (was toen 50 dollar, nu 811). Ook heb ik in maart 2020 erg getwijfeld of het niet een geschikt moment was om op meerdere aandelen in te stappen, maar uiteindelijk niks gekocht, terwijl ontzettend veel aandelen sinds maart flink zijn gestegen.
Maar uiteraard is mijn geheugen heel selectief en zie ik vooral gemiste kansen. Tegelijk weet ik ook dat deze aandelen voor veel stress hebben gezorgd bij veel beleggers door grote pieken en dalen)
Heb je er ook weleens over nagedacht om gewoon een wereldwijd gespreide ETF te kopen? Ik denk dat dat meer rust geeft dan als je een kleine selectie van aandelen.

VWRL daalde in maart ook +/- 30% en ik heb er geen nacht slechter door geslapen. (al verschilt dit uiteraard per persoon).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Er zijn talloze manieren om geld te verdienen, of te verliezen.

Met beleggen op de beurs kan je in principe drie stromen onderscheiden: investeren, speculeren, en handelen.

Met 'investeren' bedoel ik de klassieke zin van het woord. Geld in bedrijven steken waardoor deze bedrijven nuttige dingen kunnen doen die hopelijk uiteindelijk meer opleveren dan je er in hebt gestoken. Nu doe je dat op de beurs niet direct (IPO's even buiten beschouwing gelaten), in plaats daarvan koop je een stukje over van iemand anders die geinvesteerd heeft. Herkenbaar bij investeren is dat je in principe bereid bent om de investering voor vele jaren aan te houden.

Dan heb je het speculeren. Het inspelen op toekomstige gebeurtenissen die nog niet zeker zijn. Dat bestaat uit een heel spectrum: aan de ene kant heb je trends (zoals bijvoorbeeld de opkomst van de EV, 5 jaar geleden), aan de andere kant heb je hype (zoals bijvoorbeeld Nvidia, toen crypto mining even heel populair was). En op dat spectrum past veel tussenin. Herkenbaar bij speculeren is dat je weer uitstapt wanneer de voorspelde gebeurtenis heeft plaats gevonden (of wanneer je concludeert dat je fout zat).

En het handelen. Het maakt je niet uit wat het onderliggende bedrijf doet (of is), het enige dat uit maakt is de koersbeweging en de grafiek. Je probeert winst te halen door voor een stijging te kopen en voor een daling te verkopen. Soms lukt dat, soms niet. Herkenbaar bij handelen is dat je vaak binnen zeer korte tijd weer uitstapt.

Binnen die drie stromen kan je ook weer onderscheid maken. Maar het is wel duidelijk dat je aan handelen het meeste tijd kwijt bent en aan investeren het minste. Qua sensatie is het natuurlijk omgekeerd: investeren is oersaai en handelen is iedere dag spannend. Ik durf ook wel te stellen dat speculeren minder risicovol is dan handelen, en investeren weer minder risicovol dan speculeren, zeker met een gelijk niveau aan kennis en ervaring.

Ikzelf zit meer in het 'investeren' kamp, met een vleugje speculeren. Ik heb immers een redelijk gespreid buy&hold portfolio (met 'redelijk gespreid' bedoel ik hier: zonder al te grote exposure naar specifieke bedrijven); het vleugje speculeren komt van het gebruik van opties en stock picks.

• Charly
  • Laatst online: 21:02

Los van wat er al gezegd is, voor veel mensen die meer lange termijn beleggen is het "rente op rente" effect een grote factor in je "winst". Bij beleggen is het dan strikt genomen geen rente, maar het effect is het zelfde.

Hiervoor heb je geen monster groei van je aandelen nodig (mag wel natuurlijk :P ) maar vooral een lange adem.

In het engels, maar redelijk simpel uitgelegd:

[Voor 12% gewijzigd door Charly op 12-01-2021 15:16]

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Iemand anders heeft support gevraagd en dit als antwoord gekregen:

[...]

Dat eerste is onverwacht. Je kan blijkbaar alleen valutaconversie doen als het een negatief saldo aanzuivert, of een van de currencies je base currency is en daarbij de niet-base currency dichter bij 0 brengt.

Het verklaart ook waarom het na je aankoop opeens wel kon. Je saldo was negatief en je valutaconversie zuiverde het negatieve saldo aan.

Dit lijkt mij trouwens best een probleem voor accounts zonder margin. Dan kan je helemaal niets aankopen in andere valuta...
Ik heb gisteren op een nieuwe account ~2500 EUR (= base currency) omgewisseld in USD. Geen margin account. Geen probleem. Anders dan dat ik niet direct een transactie in USD kon uitvoeren maar dat daar kennelijk een dag overheen gaat.

@Zr40 hieronder: overgemaakt op vrijdag en maandag bijgeschreven (zowel 'received' als 'available').

[Voor 5% gewijzigd door Cocytus op 12-01-2021 15:28]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Cocytus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:17:
[...]

Ik heb gisteren op een nieuwe account ~2500 EUR (= base currency) omgewisseld in USD. Geen margin account. Geen probleem. Anders dan dat ik niet direct een transactie in USD kon uitvoeren maar dat daar kennelijk een dag overheen gaat.
Interessant. Hoe lang stond dit geld al op het account voordat je het omwisselde? Ik zou bijna denken dat er nog sprake is van settlement bij de migraties en dat de FX check alleen settled cash in beschouwing neemt.

Dat laatste is trouwens normaal bij een cash account. Je kan alleen settled cash aanspreken.

• ThaddeusX
Ik probeer in ieder geval uit de buurt van die daytrading cursuses te blijven.

Zogenaamde fulltime daytraders die 20/30 jaar oud zijn...als ze zo rijk zijn geworden zouden ze niet in hun kleine appartementje en witte t-shirtje videos maken volgens mij.

Men word rijk door het verkopen van cursus of Youtube views tegenwoordig.

Of die Chinees die je telkens zag in de advertenties...zogenaamde Lamborghini's en villa's.

• Deveon
  • Niet online
ThaddeusX schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:31:
als ze zo rijk zijn geworden zouden ze niet in hun kleine appartementje en witte t-shirtje videos maken volgens mij.

Of die Chinees die je telkens zag in de advertenties...zogenaamde Lamborghini's en villa's.
Er is een verschil tussen rijk zijn en rijk leven, maar als je €1000 in een dag €2000 kan maken (in theorie) dan is zelfs een t-shirt van €10 duur als je er al genoeg hebt ;)

Overigens geldt voor daytraden in mijn ervaring dat het één stapje vooruit is en tien weer terug. Mijn practice account had ik in een week van 50k naar 700k en in een dag weer naar 100k. Ik doe het nu nog wel met een paar honderd euro, maar winst pakken gaat telkens om kleine bedragen en verlies lijkt exponentieel. Voor mij is het vergelijkbaar met poker waarbij expertise helpt, maar je niet zonder goede kaarten kan.

• ChiLLeR
ThaddeusX schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:31:
Ik probeer in ieder geval uit de buurt van die daytrading cursuses te blijven.

Zogenaamde fulltime daytraders die 20/30 jaar oud zijn...als ze zo rijk zijn geworden zouden ze niet in hun kleine appartementje en witte t-shirtje videos maken volgens mij.

Helemaal correct, daytrading is zeer risicovol en echt niet weggelegd voor de beginner. Ik denk dat er niemand in dit topic aan daytrading doet. Dat zegt genoeg denk ik.

>> Signature?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:31
Jb! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Let er ook op dat de meeste ETFs niet fiscaal gunstig zijn voor Nederlanders. Bij ETFs van aandelen heb je dan dividendlek, terwijl er ook (voornamelijk niet exchange-traded) fondsen zijn die het dividendlek wel oplossen door een Nederlandse structuur van het fonds. In dit topic zitten veel indexbeleggers daarom in Northern Trust fondsen, die hebben van de fondsen met die Nederlandse structuur de grootste spreiding (/ de minste uitsluitingen). Ze hebben er wel wat, maar daar staat tegenover dat je dan minimaal dividendlek hebt. Daarnaast is er een small cap fonds waarmee je weer iets meer spreiding kunt halen dan met VWRL alleen.

Hier kun je indexfondsen vergelijken (waarbij dividendlek meegerekend wordt): https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Let er wel op dat dat overzicht puur kijkt naar de kosten. Over het algemeen wil je (als indexbelegger) zo veel mogelijk spreiding voor de beste risk/return verhouding.
Dat is misschien wel een beter optie dan, ik zie dat de dividendlekkage wel een grote hap neemt inderdaad. Ook wel makkelijk aangezien we allemaal bij de ING al rekeningen hebben lopen.

[Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-01-2021 16:01]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Strider
  • Laatst online: 20:23
Plug Power , alweer 16% erbij 8)7

BlaBlaBla

• sjorremans
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:34
Echt bizar inderdaad. Wel een nieuwsbericht over dat ze gaan samenwerken met Renault dus dat kan het wel verklaren.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Strider
sjorremans schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:27:
[...]

Echt bizar inderdaad. Wel een nieuwsbericht over dat ze gaan samenwerken met Renault dus dat kan het wel verklaren.
Meest bizare koersontwikkeling is eigenlijk die van Vivoryon, stijgingen + volume zijn echt ongekend hoog, zonder nieuws.

Vorig jaar in Feb met verlies mijn positie in Vivoryon met 90% verkocht, ik zag echt geen reden voor een stijging op korte termijn, eerder een daling. 10% gehouden voor het geval dat.

Maar je ziet maar weer dat Biotech niet te voorspellen is.

[Voor 25% gewijzigd door Strider op 12-01-2021 16:35]

BlaBlaBla

• Charly
  • Laatst online: 21:02
Charly schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:21:
[...]

Uiteindelijk liep het wel los, maar bijna 9% er af bij abn is wel een beetje een bummer aangezien ze de laatste weken eindelijk een beetje in de lift zaten. :/

Zal ook wel weer goed komen, maar misschien dat ik toch van mn losse aandelen af moet. Ik zit vaker dan me lief is naar koersen te staren de laatste tijd. Toen ik nog alleen in ETF's zat had ik daar minder last van. :X
En de deur uit @ 25% in de plus. Niet verkeerd en blij dat ik er vanaf ben. :w

Vandaag ook een hap TGET verkocht en een paar dagen eerder al mn EMIM. Lekker afbouwen en naar ABN/NT verkassen. Lag in eerste instantie niet zo wakker van de discussies rond de Giro maar inmiddels ging het om dusdanige bedragen dat het me toch niet meer lekker zat.

• ocwil
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23:30
Strider schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Meest bizare koersontwikkeling is eigenlijk die van Vivoryon, stijgingen + volume zijn echt ongekend hoog, zonder nieuws.

Vorig jaar in Feb met verlies mijn positie in Vivoryon met 90% verkocht, ik zag echt geen reden voor een stijging op korte termijn, eerder een daling. 10% gehouden voor het geval dat.

Blijkbaar zat er iets te wachten tot de conversie van de listing is gebeurd?

https://www.vivoryon.com/...eutics-n-v-new-isin-code/

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Strider
ocwil schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:49:
[...]

Blijkbaar zat er iets te wachten tot de conversie van de listing is gebeurd?

https://www.vivoryon.com/...eutics-n-v-new-isin-code/
Maar dat is geen reden voor een stijging. Misschien een paar % maar dit was al een hele tijd bekend.

Om het wat in perspectief te plaatsen, Vivoryon heeft vandaag meer volume dan 2x Alfen.
Vivoryon is een bedrijf met 14 mensen, 0 omzet, geen financiële partner, weinig cash en hun klinische studies (2b nu) lopen nog jaren voordat we weten of daar iets bruikbaars uit gaat komen.

BlaBlaBla

• hostname
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 00:07
Over bizarre koersen gesproken, FastNed weer 15% erbij vandaag :o

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Wat ik dan weer niet snap van het aandeel Fastned is de tick size. Rond 15 euro was dit 0,2 cent, dat vond ik al klein, maar op de huidige koers gaat het opeens per 10 cent? Dat lijkt me dan weer groot. Factor 50 verschil, terwijl de koers nog niet eens 5x hoger staat dan destijds...

Hetzelfde zie je trouwens ook bij Vivoryon. Handelt rond de 17 euro en tick size 0,2 cent. En bij iets als Beter Bed is het 1 cent? Ik kan er geen touw aan vast knopen.

[Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 12-01-2021 17:28]

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Dat is misschien wel een beter optie dan, ik zie dat de dividendlekkage wel een grote hap neemt inderdaad. Ook wel makkelijk aangezien we allemaal bij de ING al rekeningen hebben lopen.
Jup, zeker de moeite om naar te kijken. Iemand op Reddit heeft een website waar hij de MSCI index factsheets scaped om de weging van verschillende indices (ontwikkelde large cap, opkomende large cap, etc.) ten opzichte van de overkoepelende indices berekent (ACWI omvat alle beursgenoteerde large cap bedrijven en ACWI IMI bevat daarbovenop ook small caps).

In de bovenste tabel wordt alleen gekeken naar specifieke fondsen. Daar zou je ook vanuit kunnen gaan als je puur de NT fondsen wilt wegen op basis van de market cap van de bedrijven die niet uitgesloten zijn. Eventueel overwegen kan op Europa of Noord Amerika (die zijn ook los als dividendefficiënte varianten beschikbaar).

Wat obligaties betreft, daar speelt het dividendlek volgens mij geen rol. Ik zou ze (zoals anderen geadviseerd hebben) niet nemen, een depositoladder (langere termijn) of spaarrekening heeft minder risico en het verschil in rendement is zeer beperkt.

• seadogg
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:59
Mensen die ingestapt zijn op NIO of bijvoorbeeld GME?

Ik ben regelmatig te vinden op Reddit en zie daar (op bijvoorbeeld wallstreetbets) veel van voorbij komen.

Ben erg benieuwd of iemand mee instapt / is gestapt.

• DJTimo
Zr40 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:22:
Wat ik dan weer niet snap van het aandeel Fastned is de tick size. Rond 15 euro was dit 0,2 cent, dat vond ik al klein, maar op de huidige koers gaat het opeens per 10 cent? Dat lijkt me dan weer groot. Factor 50 verschil, terwijl de koers nog niet eens 5x hoger staat dan destijds...

Hetzelfde zie je trouwens ook bij Vivoryon. Handelt rond de 17 euro en tick size 0,2 cent. En bij iets als Beter Bed is het 1 cent? Ik kan er geen touw aan vast knopen.
Euronext hanteert hun standaard tick size tabel lijkt me.
Rond 15 euro was dit 0,2 cent
alleen dan volg ik deze ook niet 8)7

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:31
Jb! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:29:
[...]

Jup, zeker de moeite om naar te kijken. Iemand op Reddit heeft een website waar hij de MSCI index factsheets scaped om de weging van verschillende indices (ontwikkelde large cap, opkomende large cap, etc.) ten opzichte van de overkoepelende indices berekent (ACWI omvat alle beursgenoteerde large cap bedrijven en ACWI IMI bevat daarbovenop ook small caps).

In de bovenste tabel wordt alleen gekeken naar specifieke fondsen. Daar zou je ook vanuit kunnen gaan als je puur de NT fondsen wilt wegen op basis van de market cap van de bedrijven die niet uitgesloten zijn. Eventueel overwegen kan op Europa of Noord Amerika (die zijn ook los als dividendefficiënte varianten beschikbaar).

Wat obligaties betreft, daar speelt het dividendlek volgens mij geen rol. Ik zou ze (zoals anderen geadviseerd hebben) niet nemen, een depositoladder (langere termijn) of spaarrekening heeft minder risico en het verschil in rendement is zeer beperkt.
Ben inmiddels wel weg van obligaties ja.

Deze post roept echter vraagtekens op bij me over de betrouwbaarheid van die calculator, het verschil tussen VWRL en NT lijkt daar veel kleiner. Ik overweeg nu:
  • 40% ING spaarrekening/cash
  • 20% NT
  • 20% VWRL
  • 20% diverse aandelen (om verschillende redenen niet liquide op dit moment), intentie om dat op termijn naar 10% hoger risico aandelen (b.v. NASDAQ ETF) en 10% over de eerste drie categorieën te verdelen.
Als een defensieve portfolio lijkt me dit redelijk solide?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

DJTimo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Euronext hanteert hun standaard tick size tabel lijkt me.
[Afbeelding]
[...]
alleen dan volg ik deze ook niet 8)7
Volgens die tabel is de grootste tick size 5 cent, waarom zie ik dan 10 cent?

• DJTimo
Zr40 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Volgens die tabel is de grootste tick size 5 cent, waarom zie ik dan 10 cent?
Dat kan maar één ding betekenen. ik heb een verouderde tabel gevonden. :z

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:46:
[...]

Deze post roept echter vraagtekens op bij me over de betrouwbaarheid van die calculator, het verschil tussen VWRL en NT lijkt daar veel kleiner. Ik overweeg nu:
  • 20% NT
  • 20% VWRL
  • 20% diverse aandelen (om verschillende redenen niet liquide op dit moment), intentie om dat op termijn naar 10% hoger risico aandelen (b.v. NASDAQ ETF) en 10% over de eerste drie categorieën te verdelen.
Ik ben ook net begonnen met een defensieve portfolio, en ben uiteindelijk voor NT gegaan ipv VWRL, met name vanwege het dividendlek dat ik daarmee ontloop. Of NT of VWRL het beter gaat doen in de toekomst weet ik niet, maar de kostenvermindering is alvast maar meegenomen, zo redeneer ik.

Ik heb jou eerder ook over het dividendlek zien posten, dus ben daarom benieuwd waarom je wil splitsen tussen VWRL en NT? Gezien de overlap tussen NT en VWRL lijkt het me qua risicospreiding niet zinvol?

Allemaal oprechte vragen aangezien ik ook hoop hier nog iets van te leren :) Zelf zit ik bij Rabobank en ben ik net begonnen met het inleggen van 78/12/10 op NT World/EM/SC.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:46:
[...]

• 20% NT
  • 20% VWRL
NT is niet een fonds, het zijn er standaard twee of drie: een voor de large cap ontwikkelde wereld, een voor de large cap opkomende wereld en een voor de small cap ontwikkelde wereld.

Het enige voordeel van VWRL is dat ze weinig uitsluitingen hebben, daarmee hebben ze dus iets betere spreiding. Maar als je voor NT fondsen gaat heeft een aanvulling van VWRL weinig nut. Je hebt dan inderdaad een kleine positie in die bedrijven die NT uitsluit, maar je hebt een hele hoop dubbel waar je bij NT het dividendlek oplost terwijl je dat met het deel in VWRL weer niet doet.

Waar die blog weer wat kort door de bocht gaat is door het benoemen van de totale bedrijven in de verschillende fondsen. Beter is om te kijken naar uitsluitingen uitgedrukt in marktkapitalisatie, dan weet je wat het daadwerkelijke verschil is. Je gaat het bijvoorbeeld duidelijk merken als je de 10 grootste bedrijven uitsluit (die vertegenwoordigen meer dan 10% marktkapitalisatie) terwijl het uitsluiten van de 10 kleinste bedrijven in een index een veel kleiner verschil maakt.

Kijken we dan in die marktkapitalisatie tool dan zie je de uitsluitingen als percentage. Voor NT World (ontwikkelde markt large cap) dan is dat 5.8%, NT Small cap (small cap ontwikkeld) 17.7% en voor EM is het 7.5%. Vooral bij die small cap heb je dus veel uitsluitingen, maar dat kan je compenseren door daar iets minder in te leggen (bijvoorbeeld 9.7% zoals de tool berekent op basis van kapitalisatie van de NT fondsen t.o.v. de volle 10.7% die je in ACWI IMI hebt als je niets uitsluit).

Waar die blog wel een punt heeft is dat die uitsluitingen natuurlijk kunnen veranderen. Vanguard heeft als filosofie (volgens mij) dat ze niet uitsluiten, terwijl NT fondsen daar bewust voor kiezen.

Uiteindelijk zitten er dus overal wel wat addertjes onder het gras, maar ik neig toch meer naar Northern Trust. VTI en VXUS worden trouwens ook nog in die blog genoemd, die hebben zover ik weet geen van de genoemde nadelen maar die zijn weer moeilijker aan te kopen (Amerikaanse ETFs die niet zo maar aan Nederlanders aangeboden mogen worden). Mocht het om serieus veel geld gaan (meer dan een half miljoen euro?) dan zou je dat kunnen overwegen door je als professionele client te laten bestempelen, maar daar weten anderen in dit topic meer van.

Maar goed, mijn advies is om even de tijd te nemen zodat je zelf de voordelen en nadelen af kan wegen. Beter een paar weken later beginnen dan na een paar maanden weer van alles gaan verschuiven. ;)

• Loekoe
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18:08
Ik heb een vraag. Ik beleg al een tijdje in de Wereldindex via de bekende NT World fondsen, en heb ook een reeks losse aandelen. Ik vroeg me af: de wereldindex is zogenaamd heel gespreid, maar dat is het natuurlijk eigenlijk niet (4.5% is Apple, dat zegt genoeg). Zitten daar niet ook gewoon risico's aan? Er worden relatief steeds meer aandelen gekocht van bedrijven die al groot zijn - het lijkt een beetje op het Matthëuseffect: de rijken worden steeds rijker en de armen armer. Mocht big tech (en daarmee dus ook VWRL/NT WORLD Etc) als geheel een stevige correctie krijgen, zullen misschien laten we zeggen bedrijven als Unilever en Ahold wellicht veel minder geraakt worden.
Met andere woorden: als mensen op een zeker moment van hun fondsen af willen, dalen de aandelen van niet precies juist de hoogst genoteerde bedrijven relatief het hardst?
Kan iemand me helpen in mijn gedachtegang? Zie ik iets over het hoofd? Het lijkt mij dat steeds meer vermogen zich concentreert in specifieke bedrijven.. Daarom lijkt het resultaat van de wereldindex in het verleden en de S&P500 mij zo moeilijk te vergelijken met een verhandelbare index als VWRL/NT World oid: immers was de waarde van die aandelen in de S&P500 bijv. vroeger slechts bepaald door de individuele 'waardering' van beleggers van aandelen. De index is dan een berekening 'achteraf' van deze weging van beleggers, terwijl de waarde van de wereldindex bepaalt wordt door de waardering van de index als geheel/zodanig.
Misschien klets ik uit m'n nek, maar ik hoop het antwoord echt te vinden.

• henkjobse
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:55
Ik was bezig om ook mijn Meesman holdings via Google Spreadsheet automatisch te laten updaten. Met wat zoeken de volgende formule gemaakt. Vrij simpel maar werkt wel:

code:
1
=IMPORTxML("https://www.meesman.nl/onze-fondsen/rendementen/";"//td[@class='fund-trading-price']")

Kopieer dit bijv. in cel B1 en dan krijg je onder elkaar de actuele koersen van de verschillende Meesman fondsen. evt kun je dan bijv in kolom A de namen van de fondsen gebruiken. Zet je je aantal "aandelen" van deze fondsen ernaast in kolom C kun je zo in kolom D de actuele waarde van je Meesman beleggingen berekenen. N.b. Meesman update deze koersen 1x per week.

Werk je met ABN en het NT World fonds? Dan kun je de volgende formule hanteren:
code:
1
SUBSTITUTE(INDEX(IMPORTxML("https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/summary/?s=NL0011225305:EUR";"//span[@class='mod-ui-data-list__value']");1;1;);".";",")

Zoals je ziet kun je direct een ISIN code opnemen, dus evt ook andere fondsen tracken op deze wijze.

Ik dacht wellicht handig voor anderen om te delen. Succes!

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Loekoe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:59:
Ik heb een vraag. Ik beleg al een tijdje in de Wereldindex via de bekende NT World fondsen, en heb ook een reeks losse aandelen. Ik vroeg me af: de wereldindex is zogenaamd heel gespreid, maar dat is het natuurlijk eigenlijk niet (4.5% is Apple, dat zegt genoeg). Zitten daar niet ook gewoon risico's aan? Er worden relatief steeds meer aandelen gekocht van bedrijven die al groot zijn - het lijkt een beetje op het Matthëuseffect: de rijken worden steeds rijker en de armen armer. Mocht big tech (en daarmee dus ook VWRL/NT WORLD Etc) als geheel een stevige correctie krijgen, zullen misschien laten we zeggen bedrijven als Unilever en Ahold wellicht veel minder geraakt worden.
Met andere woorden: als mensen op een zeker moment van hun fondsen af willen, dalen de aandelen van niet precies juist de hoogst genoteerde bedrijven relatief het hardst?
Kan iemand me helpen in mijn gedachtegang? Zie ik iets over het hoofd? Het lijkt mij dat steeds meer vermogen zich concentreert in specifieke bedrijven.. Daarom lijkt het resultaat van de wereldindex in het verleden en de S&P500 mij zo moeilijk te vergelijken met een verhandelbare index als VWRL/NT World oid: immers was de waarde van die aandelen in de S&P500 bijv. vroeger slechts bepaald door de individuele 'waardering' van beleggers van aandelen. De index is dan een berekening 'achteraf' van deze weging van beleggers, terwijl de waarde van de wereldindex bepaalt wordt door de waardering van de index als geheel/zodanig.
Misschien klets ik uit m'n nek, maar ik hoop het antwoord echt te vinden.
Volgens mij is het aantal indexbeleggers (gezien als hun belegd vermogen) nog steeds relatief klein als je het vergelijkt met inleg in losse aandelen. Ik meen daar een hele tijd terug iets over gelezen te hebben, maar ik heb het niet paraat.

Dat gezegd hebbende wordt de prijs van een individueel aandeel dus ook nog steeds bepaalt door transacties op die losse aandelen. Dat een hoop waarde geconcentreerd is in big tech is een gevolg van het feit dat het hele grote ondernemingen zijn. Vergelijk het met Saudi Armco, dat is ook megalomaan met in 2019 een waarde van 2,000 miljard. Daarvan is maar een deel op de beurs verhandelbaar, maar het is toch een enorme onderneming, puur gebaseerd op de hoeveelheid olie die ze kunnen verkopen.

In 2019 dus:
Aramco, whose roots date back to the discovery of oil in Saudi Arabia in the 1930s by American prospectors, is a rare case of an old-line company that tops technology giants in market value. With a near monopoly on production in the world’s leading oil-exporting nation, Aramco is worth far more than Apple or Microsoft, each valued at about $1.2 trillion. It also far outstrips the combined worth of five of the largest Western companies, Exxon Mobil, Chevron, Total, BP and Royal Dutch Shell.

https://www.nytimes.com/2...ronment/saudi-aramco.html
Bij big tech zijn er natuurlijk vergelijkbare inkomstenstromen, iedereen met een Apple telefoon betaalt bijvoorbeeld commissies over in-store aankopen.

• PromWarMachine
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

PromWarMachine

Forsaken Archer

Heb een vraagje over Google Sheets die hier ook wel past denk ik.

Recent begonnen met wat optie-trading.
Daar heb ik een sheet voor gemaakt om m'n tx te tracken.

https://tweakers.net/i/5CBCsPKqcWEOwY6EhyjNN3o3dUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pphGTRF935JeawiAcSndUXb7.jpg?f=fotoalbum_large

De grijze kolommen worden uitgerekend, de zwarte vul ik zelf in.
Altijd als ik een optie buy to close of sell to close, dan vul ik de closing price en de day closed in.

Die day closed is altijd op de dag dat ik de closing price in vul, dus dat moet automatisch kunnen.

Heb zelf bedacht dat 't wel eens..
code:
1
=if(P2<>"", today(), "")

.. zou kunnen zijn, maar die schuift morgen vrolijk door naar 13-01 :+
Ik zou dus die today() als value willen 'plakken' , zodat hij daarna niet meer wijzigt..

Dividend for Starters

• Pistachenootje
Loekoe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:59:
Ik heb een vraag. Ik beleg al een tijdje in de Wereldindex via de bekende NT World fondsen, en heb ook een reeks losse aandelen. Ik vroeg me af: de wereldindex is zogenaamd heel gespreid, maar dat is het natuurlijk eigenlijk niet (4.5% is Apple, dat zegt genoeg). Zitten daar niet ook gewoon risico's aan?
Zeker. De waarderingen van deze grote bedrijven zijn op dit moment erg hoog. Het doet een beetje denken aan de situatie in 2000. Mochten we zo'n zelfde soort crash krijgen dan zullen dat soort aandelen flink kelderen.

Een strategie die het gedurende dat soort tijden meestal beter deed is factor beleggen. Ik doe daar zelf aan. Je belegt dan o.a. relatief meer in lager gewaardeerde bedrijven. Wellicht interessant om daar meer over te lezen. Hier is een start.

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:53
Bizar..

Niemand: (...).
Tesla: +5%
Plug/Fastned: >+15%

VW post waanzinnig EV resultaat, wordt mogelijk binnen 1-2 jaar nieuwe marktleider over TSLA: -5%...

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:48
Xanaroth schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:01:
Bizar..

VW post waanzinnig EV resultaat, wordt mogelijk binnen 1-2 jaar nieuwe marktleider over TSLA: -5%...
VAG heeft bekend gemaakt de MK8 Golf terug te roepen wegens issue met mediasystemen. Zou een verklaring kunnen zijn.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Deveon
  • Niet online
Bizar..

Verdienen ze al geld aan hun EV? Audi en met name Porsche zijn de cashcow en als ze tegen verlies EVs verkopen in plaats van hun zeer winstgevende brandstofmotoren dan kan de markt dat nog wel eens anders zien.

Het enige wat ik gelezen heb zijn aantallen en daarmee zijn ze zeker goed op weg. Echter van de Audi Etron moeten ze er naar schatting 2.000.000 verkopen om rendabel te worden. Alle andere auto’s uit het concern maken namelijk gebruik van het platform van de Taycan of ID3 (MQB) waar investeringen over meerdere modellen verspreid kunnen worden.

Bij mij staat Volkswagen hier zeker op de watchlist omdat ik ze op lange termijn hun marktaandeel wel zie behouden of groeien. Ik denk alleen niet dat het ten koste gaat van de nieuwe partijen maar juist de oude wereld zoals Nissan, Toyota en Ford.

PS: Geruchten gaan dat Tesla binnenkort in India een fabriek gaat bouwen. Hier gaan al langer geruchten over en ze hebben geld zat.

• phantom09
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:22
Longcat schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:00:
[...]

Wat is er mis om gezonde grote bedrijven te kopen zoals bijvoorbeeld:

Mc donalds, Asml, microsoft, costco, nike, mastercard, Heineken, etc.

Het gaat erom dat je vertrouwen hebt in deze bedrijven en gelooft dat ze over 10 jaar nog bestaan.

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

phantom09 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Wat is er mis om gezonde grote bedrijven te kopen zoals bijvoorbeeld:

Mc donalds, Asml, microsoft, costco, nike, mastercard, Heineken, etc.

Het gaat erom dat je vertrouwen hebt in deze bedrijven en gelooft dat ze over 10 jaar nog bestaan.
Denk je dat zo'n aandelenmandje het op termijn beter doet dan een indexfonds? Zo niet, waarom zou je dan die extra moeite doen in plaats van simpelweg een indexfonds kopen? Zo ja, waarom denk je dat de door jou gekozen bedrijven op lange termijn de wereldindex kunnen verslaan? Als het simpelweg kopen van gezonde bedrijven structurele outperformance biedt dan zouden de actieve fondsen toch op grote schaal de index verslaan? :P

• phantom09

Elke bedrijf behaalt een ander resultaat. Het kan inderdaad voorkomen dat een aandeel na lange jaren 10/20 euro omhoog/omlaag gaat. Oorzaak hiervan is waarschijnljik dat dit aandeel dividend uitkeert. De koers zou dus hoger zijn geweest als dit bedrijf geen dividen had uitgekeert. Let daarom niet alleen op de koers maar ook of men dividen uitkeert of niet.

Elke broker heeft andere kosten, van een paar dubbeltjes tot tientallen euro's voor dezelfde transactie.
Let dus goed op of de broker bji je past.

Beleggen is zekers de moeite waard, want grof geschat leverd hetcirca 7-8% per jaar gemiddeld op lange termijn op.

Op dit forum zjin er ook mensen die +100K of meer investeren op de beurs.

Lees deze eens door. Deze secretaresse heeft kunnen doen door elke maand een klein beetje geld opzij te leggen zonder dat iemand het in de gaten had. Ze investeerde vermoedelijk niet haar complete salaris:

https://www.rtlnieuws.nl/...door-te-beleggen-als-haar

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Ik heb het even geverifieerd. Bij IB kan je binnen een margin account inderdaad gelijktijdig orders plaatsen die gezamenlijk je initial margin zouden overschrijden.

Wat er gebeurt nadat een van die orders is uitgevoerd weet ik niet. Dat ga ik niet met mijn echte account proberen. :P
Daarvoor heb je toch het paper account?

• ThaddeusX
phantom09 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Elke bedrijf behaalt een ander resultaat. Het kan inderdaad voorkomen dat een aandeel na lange jaren 10/20 euro omhoog/omlaag gaat. Oorzaak hiervan is waarschijnljik dat dit aandeel dividend uitkeert. De koers zou dus hoger zijn geweest als dit bedrijf geen dividen had uitgekeert. Let daarom niet alleen op de koers maar ook of men dividen uitkeert of niet.

Elke broker heeft andere kosten, van een paar dubbeltjes tot tientallen euro's voor dezelfde transactie.
Let dus goed op of de broker bji je past.

Beleggen is zekers de moeite waard, want grof geschat leverd hetcirca 7-8% per jaar gemiddeld op lange termijn op.

Op dit forum zjin er ook mensen die +100K of meer investeren op de beurs.

Lees deze eens door. Deze secretaresse heeft kunnen doen door elke maand een klein beetje geld opzij te leggen zonder dat iemand het in de gaten had. Ze investeerde vermoedelijk niet haar complete salaris:

https://www.rtlnieuws.nl/...door-te-beleggen-als-haar
Grappig link!
Ik weet dat je bijv. bij de broker Etoro de strategie van anderen kan overkopieren?
Lijkt me een heel gek idee.

Als jij iemand kent die meer verdient dan verliest...tja zou ik het ook gedaan hebben :P

• phantom09
Strider schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Ja net als galapagos. Ging hard omhoog en toen hard omlaag ;w
Heb ook nog een paar andere, maar ben niet zo'n fan van biotech.

• phantom09
seadogg schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:37:
Mensen die ingestapt zijn op NIO of bijvoorbeeld GME?

Ik ben regelmatig te vinden op Reddit en zie daar (op bijvoorbeeld wallstreetbets) veel van voorbij komen.

Ben erg benieuwd of iemand mee instapt / is gestapt.
Ben in Nio ingestapt ergens in oktober. Toen nog wat bijgekocht in november. Ik laat het voorlopig lekker zo staan. Inleg is meer dan 2x zoveel waard.

[Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 12-01-2021 20:51]

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:55
Deveon schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:23:
PS: Geruchten gaan dat Tesla binnenkort in India een fabriek gaat bouwen. Hier gaan al langer geruchten over en ze hebben geld zat.
Vandaag is de eerste Tesla winkel in India geopend.
Heel lang mochten ze niet verkopen daar, omdat India erg strenge eisen heeft qua lokale productie van auto's.
Nu hebben ze het op een dealtje gegooid dat Tesla toch import auto's mag verkopen. Maar de details zijn geheim. En zeer waarschijnlijk komt daar een lokale fabriek voor tegenover. Waarschijnlijk voor zonnepanelen en/of batterijen. Daar is India namelijk erg rijk in qua grondstoffen.

TheS4ndm4n#1919

• phantom09
Jb! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Denk je dat zo'n aandelenmandje het op termijn beter doet dan een indexfonds? Zo niet, waarom zou je dan die extra moeite doen in plaats van simpelweg een indexfonds kopen? Zo ja, waarom denk je dat de door jou gekozen bedrijven op lange termijn de wereldindex kunnen verslaan? Als het simpelweg kopen van gezonde bedrijven structurele outperformance biedt dan zouden de actieve fondsen toch op grote schaal de index verslaan? :P
Voordeel van aandelen kopen is dat je alleen kosten hebt bij aanschaf (en verkoop). Dus bij buy and hold zjin de kosten dan lager dan een ETF. Dat voordeel heb je dan al.
VWRL berekdn circa 0,22% aan kosten. Zeg dat je € 100.000,- belegt. Dan heb je dus een extra rendement van 0,22% nadat je de aandelen hebt gekocht. Dat jaar in jaar uit. € 220,-. Doe dat zeg 30 jaar en dan nog rendement op rendement. Levert je even grof berekent bijna 30 K aan extra rendement op.

Of het een index verslaat is de vraag. Van belang is dat mjin complete mandje (meer dan 100 verschillende aandelen) een redelijk rendement oplevert.

[Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 12-01-2021 22:07]

• phantom09
ThaddeusX schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Grappig link!
Ik weet dat je bijv. bij de broker Etoro de strategie van anderen kan overkopieren?
Lijkt me een heel gek idee.

Als jij iemand kent die meer verdient dan verliest...tja zou ik het ook gedaan hebben :P
De kracht van de secretaresse is dat ze de factor tijd mee heeft: 67 jaar !! Zo lang willen denk ik de meesten niet gaan beleggen om dan pas te gaan genieten van hun geld. Het was een liefdadigheids doel van haar.

Leg eenmalig 10.000 euro in en daarna 200 eurp per maand in voor 67 jaar en je behaald iets meer dan 7 miljoen euro bij 8% rendement.

• Strider
Jb! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Er zijn ook wel actieve fondsen die de world index verslaan, zoals bijv. Ark fondsen.

Stock picken is ook een hobby, we willen allemaal net dat aandeel in bezit hebben die een monsterlijke stijging gaat doormaken, dat gaat met index beleggen nooit lukken. Om je vermogen snel te laten groeien moet je soms wat meer risico nemen, maar dan kan ook verkeerd uitvallen ala Galapagos :+

BlaBlaBla

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:04
Wat is hier de mening over Bux Zero, serieuze optie?

Als je geduldig bent heb je geen kosten, het aandeel/ETF word aan het eind van de dag automatisch aangekocht zonder fee. Wil je gelijk kopen voor de actuele koers kost het 1 euro per transactie en al wil je een bedrag instellen dat het automatisch word aangekocht als het onder of boven dat bedrag komt word aangekocht kost dat ook 1 euro.

Is die euro voor bepaalde transacties hun enige verdienmodel?

3D print? > protofa.com

• phantom09
Jampot007 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:04:

Als je geduldig bent heb je geen kosten, het aandeel/ETF word aan het eind van de dag automatisch aangekocht zonder fee. Wil je gelijk kopen voor de actuele koers kost het 1 euro per transactie en al wil je een bedrag instellen dat het automatisch word aangekocht als het onder of boven dat bedrag komt word aangekocht kost dat ook 1 euro.

Bux Zero verdient doordat ze jou beleggingen uitlenen. Hiermee dekken ze hun kosten (en maken ze o.a. winst mee).
Op zich is er niks mis mee met Bux, alleen is de keuze beperkt. Ze hebben ook geen 2FA wat ik wel jammer vindt. Daarnaast alleen op een app mogelijk en niet via de browser. Heb ook een paar tientjes bij Bux staan. Moet nog kijken hoe dat zit met het jaarrapport :?

• phantom09
Strider schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Er zijn ook wel actieve fondsen die de world index verslaan, zoals bijv. Ark fondsen.

Stock picken is ook een hobby, we willen allemaal net dat aandeel in bezit hebben die een monsterlijke stijging gaat doormaken, dat gaat met index beleggen nooit lukken. Om je vermogen snel te laten groeien moet je soms wat meer risico nemen, maar dan kan ook verkeerd uitvallen ala Galapagos :+
Je kan ook de portfolio van een Ark fonds kopieren, dan heb je je eigen Ark fonds 8):

https://ark-funds.com/wp-...ION_ETF_ARKK_HOLDINGS.pdf
50 aandelen. Hmm, misschien een idee? :?

[Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 12-01-2021 22:15]

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

[...]

Ja dat is het punt dus, hoe weet je vooraf welke actieve fondsen of welke aandelen het beter gaan doen dan de rest? Dat is simpelweg een vraag die je niet structureel (dus niet een keer een gelukstreffer maar iedere maand opnieuw bij wijze van spreken) met zekerheid kunt beantwoorden. Als je dat wel kan dan zou je daar natuurlijk heel rijk mee worden.

En dat stock picken leuk is begrijp ik, en daarmee vind ik het ook niet vreemd om het met een deel van je portefeuille te doen, wetende dat je het ook slechter kan doen dan de indexfondsen. Wat ik wel vreemd vind is om met die overweging in het achterhoofd als hobby met je volledige portefeuille (ervan uitgaande dat je er serieus geld instopt, dus niet een klein bedrag waarvan je het ook prima vindt als je aan het einde van de rit een negatief rendement haalt) gaat stock picken. Immers, na het succesvolle ritje Tesla moet je het volgende ritje vinden, het lijt me niet dat Tesla nog eens tien of twintig jaar de index gaat verslaan. Of wel natuurlijk, maar met momentum zonder fundamentele analyse lijkt het mij dat je steeds blijft twijfelen wanneer het einde (van de outperformance) in zicht is. Dat lijkt mij nogal frustrerend om daar steeds mee bezig te moeten zijn.

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19:45

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

phantom09 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:12:
[...]

Je kan ook de portfolio van een Ark fonds kopieren, dan heb je je eigen Ark fonds 8):

Op zich grappig dat we deze niet kunnen aanschaffen omdat er te weinig transparantie over is. Maar je kan de samenstelling gewoon terugvinden online. :F

• phantom09
Joindry schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Op zich grappig dat we deze niet kunnen aanschaffen omdat er te weinig transparantie over is. Maar je kan de samenstelling gewoon terugvinden online. :F
Redelijk wat ETF's voldoen niet aan:

https://www.test-aankoop....deren-aankoop-buitenlands.

Ik vindt het belachelijk. :(

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23:27
sjorremans schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:37:
[...]

Hier ook hoor, toevallig een gokje met beter bed wat goed heeft uitgepakt.
Plug power heb ik helaas ook niet meer, heb ik toen omgeruild voor ballard..

Verder heb ik Alfen nog als los aandeel waar ik ook absoluut niet mee mag klagen.
De rest zit in de 2 welbekende fondsen bij fitvermogen.

Dat geeft ook de meeste rust, merk nu toch dat ik dagen bezig ben met de beurs (en voornamelijk crypto :+)
Ballard lijkt nu ook de snelheid erin te hebben, bijna een 10B market cap. Bubblethebubble :+

• Strider
phantom09 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:12:
[...]

Je kunt dat toch niet evenredig kopieren, je hebt dure en goedkope aandelen. Als je dat wilt normaliseren moet je echt wel fors investeren, mits je periodiek wilt aankopen.
Jb! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Ja dat is het punt dus, hoe weet je vooraf welke actieve fondsen of welke aandelen het beter gaan doen dan de rest? Dat is simpelweg een vraag die je niet structureel (dus niet een keer een gelukstreffer maar iedere maand opnieuw bij wijze van spreken) met zekerheid kunt beantwoorden. Als je dat wel kan dan zou je daar natuurlijk heel rijk mee worden.

En dat stock picken leuk is begrijp ik, en daarmee vind ik het ook niet vreemd om het met een deel van je portefeuille te doen, wetende dat je het ook slechter kan doen dan de indexfondsen. Wat ik wel vreemd vind is om met die overweging in het achterhoofd als hobby met je volledige portefeuille (ervan uitgaande dat je er serieus geld instopt, dus niet een klein bedrag waarvan je het ook prima vindt als je aan het einde van de rit een negatief rendement haalt) gaat stock picken. Immers, na het succesvolle ritje Tesla moet je het volgende ritje vinden, het lijt me niet dat Tesla nog eens tien of twintig jaar de index gaat verslaan. Of wel natuurlijk, maar met momentum zonder fundamentele analyse lijkt het mij dat je steeds blijft twijfelen wanneer het einde (van de outperformance) in zicht is. Dat lijkt mij nogal frustrerend om daar steeds mee bezig te moeten zijn.
Je hebt ook gewoon een goed punt, maar dat is dus het risico dat je wel wilt nemen stock picking; het uiteindelijk toch slechter doen dan de world index. Met hobby bedoelde ik eigenlijk dat je het ook leuk moet vinden om er 'dagelijks' mee bezig te zijn, anders moet je het sowieso niet doen.

Wie weet dat ik er over 5 jaar helemaal anders over denk, en al mijn stocks heb ingeruild voor index trackers.

BlaBlaBla

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
Hertog_Martin schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 00:41:
[...]

Hah hij is nog gewoon door gestegen naar 7+ ook he, dus je kan eigenlijk x10 winst pakken door of dom geluk te hebben met je fout of door dit gedrag te voorspellen en er snel bij te zijn.
En gepiekt op 38.. Gaat echt nergens over.

• JohanNL
  • Laatst online: 01:47
Jampot007 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:04:

Het is een prima optie om mee te beginnen, om op een laagdrempelige manier te beleggen in een beperkt aantal aandelen en ETF's.
Daytrading is ook geen optie, mocht je geen kosten willen maken.
Verder ook geen webinterface, maar wel een app die ook redelijk simpel is, wat opzich prima bij het platform ansich past en ook wel de doelgroep: de beginnende belegger die wel in losse aandelen en ETF's wil beleggen, maar het vooral ook eenvoudig wil houden.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen --- Voordelig zelf beleggen op de beurs 💸

• Pistachenootje
Vanochtend weer geen enkele vermelding van het SYEP in mijn Activity report bij IB.

Toen ben ik maar eens naar de settings gaan kijken van SYEP, toen ik hier op klikte leek het alsof ik helemaal niet aangemeld was. Of is het normaal dat als je daar op klikt dat het lijkt of aanmeldingsprocedure opnieuw begint?

Ik ga zo maar eens IB bellen.

• Uhuruburu
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Bizar..

90% van de retail beleggers kunnen geen balans lezen van een bedrijf. Dat met een totale omzet van 1,9 miljoen Euro in het vierde kwartaal er volgens de beurs een marktwaarde uitrolt van 1,1 miljard, zegt alweer genoeg.

• Pistachenootje
[...]
recent hebben verslagen.

Klein, maar essentieel verschil. Ik betwijfel of de komende tien jaar net zo rooskleurig worden voor dit soort fondsen maar wie weet. Zou mooi zijn als we gewoon ons geld in de best presterende beleggingsfondsen konden stoppen en daarmee de markt konden verslaan. Dit is goed onderzocht, het bleek in het verleden geen goede strategie.

[Voor 35% gewijzigd door Pistachenootje op 13-01-2021 08:43]

• mr.JamesBond
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 19:32
Ik denk dat ING en Shell in een bubbel zitten die keihard gaat knappen dit kwartaal. Weet niet hoe jullie er over denken, maar een stijging als deze kan ik moeilijk gezond noemen.

Zijn er nog aandelen die op dit moment ondergewaardeerd zijn? Alles lijkt haast wel overgewaardeerd

iPhone 11 Pro Max | MacBook Pro 2017 | Apple Watch Series 4 44mm

• DJTimo
Welke stijging van ING? :?

• Xanaroth
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:53
mr.JamesBond schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:59:
Ik denk dat ING en Shell in een bubbel zitten die keihard gaat knappen dit kwartaal. Weet niet hoe jullie er over denken, maar een stijging als deze kan ik moeilijk gezond noemen.

Zijn er nog aandelen die op dit moment ondergewaardeerd zijn? Alles lijkt haast wel overgewaardeerd
Zoom eens 1 of 3 of 5 jaar uit op de grafieken.. En vooral dan even naast een TSLA, Fastned, MSFT, Nvidia et-al leggen.
Kijk dan nog eens naar wat een bubbel inhoudt, en dan weer naar Shell/ING kijken.

Wat betreft ondergewaardeerd, zo'n beetje alle reits gaan momenteel met discount tegenover NAV. Hard afgestraft na de 1e lockdown en sindsdien bij velen amper herstel (zelfs als ze gewoon 95-99% van de huur betaald krijgen).
Ook menige EU bank (zoals ING) loopt juist aardig achter vanwege de zware ECB ingrijpen in de algemene bedrijfsvoering zoals niet mogen uitkeren van dividend. Niet mogen uitkeren zet een domper op de koers, vanzelfsprekers. Echter vooral dat het een precedent schept dat deze banken niet langer volledig zeflstandig en autonoom kunnen opereren, maar dat elk moment in de bestuurskamer kan worden ingegrepen door de ECB, zet de hele sector onder druk met kortingen tot gevolg.

[Voor 26% gewijzigd door Xanaroth op 13-01-2021 09:08]

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18-01 15:33
Hoe kan ik bij Degiro mijn aandelen/saldo zien van 31-12-2020 en 01-01-2021?

• Aardappelzakje
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 23:01
mr.JamesBond schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:59:

Wat wijst er volgens jou op dat er bij ING en Shell sprake is van een bubble? Wat is jouw definitie van een bubble? Dat er sprake is van stijgingen, wil nog niet zeggen dat het ongezond of overspannen is. Beide aandelen zijn nog behoorlijk verwijderd van de oude niveau's van voor maart 2020. Dat kun je van heel van andere aandelen niet zeggen.

Zoom even uit in de tijd en vergelijk je genoemde aandelen eens met het koersverloop van bijvoorbeeld een Tesla of Bitcoin. Dat ziet er toch wel anders uit als je het mij vraagt...

[Voor 6% gewijzigd door Aardappelzakje op 13-01-2021 09:16]

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:38
c-nan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:10:
Hoe kan ik bij Degiro mijn aandelen/saldo zien van 31-12-2020 en 01-01-2021?
Naar rapportages en jaaropgaaf.

De 01-01-2020 en 31-12-2020 worden daar waarschijnlijk pas rond maart neergezet.

De 01-01-2021 kan je er pas ergens in maart 2022 vinden.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:48:
Toen ben ik maar eens naar de settings gaan kijken van SYEP, toen ik hier op klikte leek het alsof ik helemaal niet aangemeld was. Of is het normaal dat als je daar op klikt dat het lijkt of aanmeldingsprocedure opnieuw begint?
Nee, dan staat het uit. Even aanzetten dus :P

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:16:
[...]

Nee, dan staat het uit. Even aanzetten dus :P
Ik heb het nooit uitgezet 8)7

Nu aan het bellen. Sta tot nu toe 15 minuten in de wacht.

• kellhus
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22:11
Dat andere aandelen (ook) overgewaardeerd zijn betekend natuurlijk niet dat ING dit niet is. Plus, bedrijven als MSFT en NVIDIA zitten in groeimarkten (cloud computing, ML/AI) daar waar de toekomst van de bancaire sector wat meer troebel is gezien de ontwikkelingen in o.a. Fintech.
Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True