Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.901 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 05:29
phantom09 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:59:
@Interactive Broker gebruikers: Is jullie klant nummer ook gewijzigd? Ik heb bijna hetzelfde nummer, alleen de eerste nummer is gewijzigd.

Ik heb nog geen geld overgeboekt, maar is het rekeningnummer nog steeds hetzelfde of is dit anders?
In de bevestigingsmail van de overstap wordt gemeld dat de routinginformatie is gewijzigd, dus mogelijk is het rekeningnummer ook veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heeft iemand ervaring met wat te doen als de app van de giro telkens je credentials kwijtraakt?

Tot +-1 week geleden kon ik mijn pincode/vingerafdruk ingeven en werd er netjes ingelogd. Bij transacties nog een keer pincode en klaar.
Sinds (ik denk dus een week geleden) moet ik mijn pincode opgeven... de app komt er dan achter dat iets niet klopt denk ik en moet ik mijn wachtwoord (a 30+ tekens... random) overtikken en google authenticator gebruiken om in te loggen op de app. Soms werkt het en soms niet... zonder melding weer opnieuw inloggen.
Ik krijg er een compleet punthoofd van. Inloggen via de browser op de pc gaat prima.

2FA dmv GA heb ik al een maand ofzo aanstaan, en de recentste update van de app is er ook al veel langer dan dit probleem. Heb de app al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd... geen resultaat.

Heeft iemand nog een idee?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick-
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-06 18:42
Boudewijn schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:32:
Heeft iemand ervaring met wat te doen als de app van de giro telkens je credentials kwijtraakt?

Tot +-1 week geleden kon ik mijn pincode/vingerafdruk ingeven en werd er netjes ingelogd. Bij transacties nog een keer pincode en klaar.
Sinds (ik denk dus een week geleden) moet ik mijn pincode opgeven... de app komt er dan achter dat iets niet klopt denk ik en moet ik mijn wachtwoord (a 30+ tekens... random) overtikken en google authenticator gebruiken om in te loggen op de app. Soms werkt het en soms niet... zonder melding weer opnieuw inloggen.
Ik krijg er een compleet punthoofd van. Inloggen via de browser op de pc gaat prima.

2FA dmv GA heb ik al een maand ofzo aanstaan, en de recentste update van de app is er ook al veel langer dan dit probleem. Heb de app al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd... geen resultaat.

Heeft iemand nog een idee?
Wat voor mij heeft gewerkt is om de 2FA via de DeGiro in de browser uit te schakelen, vervolgens in te loggen in de app en daarna weer opnieuw 2FA aan te zetten. Daarna werkte inloggen weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Faraday & Future Inc., an electric-vehicle startup, is in talks to go public through a merger with Property Solutions Acquisition Corp., a blank-check firm, according to people with knowledge with the matter.
Daar komt de volgende hype SPAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 15:36
Deveon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:42:
[...]

De naam Faraday is niet nieuw toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DJTimo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:45:
[...]

De naam Faraday is niet nieuw toch?
Nee, maar er gaan nu geruchten dat ze de beurs op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zijn alle oud-IBUK accounts inmiddels al gemigreerd of zijn er sommigen die nog wachten op de migratie?

Hier is nog niets gebeurd en ik vraag me af of het tijd wordt om support lastig te vallen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:51
Deveon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:42:
[...]

premarket +35%, nou zo kom je als particulier er ook niet meer tussen he :+
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik ben altijd in voor een gokje via een hype spac, maar dan meestal wel <$12, dit wordt wel een dure opening zo..

[ Voor 14% gewijzigd door Santee op 11-01-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Zr40 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:50:
Zijn alle oud-IBUK accounts inmiddels al gemigreerd of zijn er sommigen die nog wachten op de migratie?

Hier is nog niets gebeurd en ik vraag me af of het tijd wordt om support lastig te vallen. :P
Wacht ook nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb DEGIRO gebeld. Ze hadden het druk want het duurde eventjes :')

Edoch, ik heb inderdaad nooit rood gestaan. Ik had wat in december verkocht en een positief saldo op mijn rekening als "vrije ruimte". Elke laatste werkdag van de maand zal er gekeken worden naar je saldo en in het geval van december was er rente afgeschreven. Dat bedrag is toegevoegd aan de MMF compensatie post want tot 2500 euro compenseert DEGIRO dit. Een knop zal zichtbaar zijn wanneer het bedrag meer is dan "ik geloof 1 euro" -zei hij. Door het in te drukken van deze knop kan je dit bedrag uitboeken van DEGIRO naar je tegenrekening.

Ik zag ook inderdaad sinds vandaag dat hetzelfde bedrag zichtbaar was onder "MMF compensatie" als opgebouwde compensatie. Oftewel, niks aan de hand.

Hij vertelde ook dat het drukker is in december en vooral begin januari met het verwerken uitboek orders. Normaal moet het ±3 dagen duren, afhankelijk van de clearing.

offtopic:
ping @Wietsee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Santee schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:51:
[...]

premarket +35%, nou zo kom je als particulier er ook niet meer tussen he :+
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik ben altijd in voor een gokje via een hype spac, maar dan meestal wel <$12, dit wordt wel een dure opening zo..
Ik ook, kan alleen heel die ticker niet vinden in DEGIRO :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maverick- schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:30:
[...]

Wat voor mij heeft gewerkt is om de 2FA via de DeGiro in de browser uit te schakelen, vervolgens in te loggen in de app en daarna weer opnieuw 2FA aan te zetten. Daarna werkte inloggen weer als vanouds.
Dat lijkt te werken. Thanks.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik wacht ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Duidelijk, een aantal zijn gemigreerd en een aantal nog niet. Dan ga ik ze nog niet lastig vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 09:51

Ik wacht ook nog steeds (op Lynx)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
DJTimo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:07:
[...]
https://investingwhispere...oday-i-call-it-tesla-2-0/

SPAC is dus niet de ticker, de ticker is nog niet beschikbaar voor het publiek.

Zo lees ik de info van bovenstaande site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:48

Ik nog niet vzv ik weet.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Ik was de volgende dag nadat ik approval had gegeven gemigreerd, eind december. Ik begreep dat Lynx geen nieuwe klanten accepteert tot vermoedelijk eind januari. Misschien dat ze tot die tijd druk zijn met de migraties.

Maar op zich boeit die migratie toch niet zo veel?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

kamerplant schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:58:
[...]
Maar op zich boeit die migratie toch niet zo veel?
Ik heb profijt van de migratie omdat er nog maar één account segment overblijft. Maar inderdaad, verder boeit het niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Unif schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:29:
[...]

https://investingwhispere...oday-i-call-it-tesla-2-0/

SPAC is dus niet de ticker, de ticker is nog niet beschikbaar voor het publiek.

Zo lees ik de info van bovenstaande site
Volgens mij ligt het anders. SPACs hebben meestal eerst units (PSACU), 1 stock + 1/2 warrant bijvoorbeeld. Ik weet er niet alles van maar deze units zijn altijd eerder tradeable dan de losse aandelen. PSAC is gewoon te vinden op yahoo finance en hoort dus ook al tradeable te zijn, echter heeft DeGiro deze gewoon nog niet toegevoegd op dit moment.

Bij SHLL duurde dit 1-2 dagen en toen stond die al op $20 voordat je hem kon kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:55
DJTimo schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:07:
[...]
$PSAC is beschikbaar via Trading212.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Misschien moet je in de instellingen van DEGIRO iets aanzetten om een SPAC te kunnen zien. En misschien een aanvullende quiz doorlopen.
Er zijn genoeg redenen waarom dit achter een instelling kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TheDeuce schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:10:
[...]

$PSAC is beschikbaar via Trading212.
Alleen nog wel gesloten. Bij IB heb ik inmiddels wel een beetje kunnen kopen in de hoop dat wanneer de andere brokers inhaken en de VS wakker wordt het omhoog gaat.

Mijn IB account is trouwens overgezet naar Ierland en ben helaas mijn paper account hierin verloren met mijn Tesla opties (675 op 15 januari). Ik zie overigens geen verwijzing meer naar het uitleen programma en moet nog even kijken of de optie ervoor nog beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Qunix schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:14:
Misschien moet je in de instellingen van DEGIRO iets aanzetten om een SPAC te kunnen zien. En misschien een aanvullende quiz doorlopen.
Er zijn genoeg redenen waarom dit achter een instelling kan zijn...
Dat is nooit zo geweest. Denk dat DEGIRO die ticker nooit heeft toegevoegd/aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:23:
[...]
Mijn IB account is trouwens overgezet naar Ierland en ben helaas mijn paper account hierin verloren met mijn Tesla opties (675 op 15 januari).
Aangezien het paper trading is kan je dit toch makkelijk herstellen? Ook de oude prijs kan je invullen in TWS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Aangezien het paper trading is kan je dit toch makkelijk herstellen? Ook de oude prijs kan je invullen in TWS.
Misschien is het uit zelfbescherming beter om niet te weten wat het opgeleverd had :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Hoe dealen jullie met eventuele gemiste kansen? Ik praat dan nu bijvoorbeeld over BTC / TSLA en dergelijke.
Dus hypes waar je te laat van hoort en daardoor de boot hebt gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 21:37

tomtom901

Moderator General Chat
seadogg schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:16:
Hoe dealen jullie met eventuele gemiste kansen? Ik praat dan nu bijvoorbeeld over BTC / TSLA en dergelijke.
Accepteren dat je niet alles kan traden of kan weten en kijken naar het rendement wat wel behaald is.. Beter een vogel in de hand dan 10 in de lucht :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
tja, weet je zeker dat je de boot gemist hebt?

Hoor/lees verhalen dat bitcoin 150k $ wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een hype zal ik nooit op inspringen, maar voor beide denk ik dat de huidige prijs over een paar jaar een koopje lijkt. Maakt het dan echt uit of je $700 of $800 betaald hebt? Denk je niet dat het verder groeit dan accepteren dat er altijd een risico achter zit en net zo goed de andere kant op had kunnen gaan.

Hoe ik zelf in beide gestapt ben is klein beginnen en naar mate het zichzelf bewijst meer inleggen. DCA is key.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 11-01-2021 13:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJTimo
Ik duik vanaf nu zeer aggressief bovenop elke hype die ik voorbij zie komen. ELKE HYPE! *O* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 20:18
Denken aan mijn pogingen in 2020 om in individuele aandelen te investeren en de markt proberen te timen en dat verlies vergelijken met het rendement wat ik had gehad als ik alles in een breed gespreid index fonds had gestopt :*) Ik zie het maar als cursus- slash leergeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35

Tuxie

En WeL nU!

Deveon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Een hype zal ik nooit op inspringen, maar voor beide denk ik dat de huidige prijs over een paar jaar een koopje lijkt. Maakt het dan echt uit of je $700 of $800 betaald hebt? Denk je niet dat het verder groeit dan accepteren dat er altijd een risico achter zit en net zo goed de andere kant op had kunnen gaan.
Precies. Het gaat erom dat je voor jezelf een waardering instelt die jij kansrijk acht. En dan maakt het niks uit wat Mr. Market doet. Wie zegt dat het niet doorgroeit? Of harder naar beneden gaat? Beleggen is niet speculeren immers.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Proberen de hypes te timen is een verloren zaak.

Ook als je gedegen analyses doet van bedrijven, is je tijd beperkt en zul je dus regelmatig 'de boot missen'. Dat zul je moeten accepteren. Mocht je een bedrijf hebben geanalyseerd en van mening zijn geweest dat de koers weinig potentie had om te stijgen, en dit wordt gevolgd door een 1000% stijging, dan zou je nog eens je assumpties van destijds onder de loep kunnen nemen om te kijken of je iets hebt gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:15
'You win some, you lose some'

En BTC zou natuurlijk ook naar 0 kunnen gaan, niemand die de toekomst kan voorspellen.

Verder, heb je het nodig om mee te doen aan dit soort speculatieve kansen? Of kun je je doelen ook bereiken door minder risico's te nemen? Voor mijzelf geldt het laatste.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 11-01-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Longcat schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:29:
Proberen de hypes te timen is een verloren zaak.

Ook als je gedegen analyses doet van bedrijven, is je tijd beperkt en zul je dus regelmatig 'de boot missen'. Dat zul je moeten accepteren. Mocht je een bedrijf hebben geanalyseerd en van mening zijn geweest dat de koers weinig potentie had om te stijgen, en dit wordt gevolgd door een 1000% stijging, dan zou je nog eens je assumpties van destijds onder de loep kunnen nemen om te kijken of je iets hebt gemist.
Wat jij beschrijft is fundamentele analyse, en dat is een manier om te beleggen.
Achter de hype aanrennen is momentum beleggen en dat is ook een manier om te beleggen.

Van allebei is wat te zeggen. Zolang je je maar aan je strategie houdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:59
Het leven is een aaneenschakeling van gemiste kansen.

Persoonlijk gaat het mij niet om het rijk worden, maar om een gezonde financiële situatie. Ik ben allang blij dat ik kan sparen en beleggen. Ik doe dat grotendeels in saaie ETF's en in de hypotheek-afbouw.

Heb nog wel een verhaal over BTC:

Ik heb vroeger voor de lol in de eerste dagen van BTC gemined met een AMD HD4870 in 2009/2010. Ik had zo een paar tiental/honderdtal bitcoins bij elkaar, die toen samen minder dan een euro of twee waard waren. Stroomkosten waren 1,80 euro per dag, dus na twee dagen kijken wat het is, heb ik de bende van de pc gegooid. De pc heb ik nog op zolder, later nog gekeken, maar na meerdere formats was er helaas niks meer te redden.
Toen BTC 30 euro per stuk werd, heb ik er meteen toch maar 30 gekocht ter speculatie (900 euro). Ging snel naar 100 euro per stuk en ook begon ik wat met traden. Uiteindelijk, na successen en blunders, heb ik 2 BTC laten staan op Mt.Gox, de rest laten uitbetalen. Had er niet echt veel mee verdiend, paar honderd euro misschien. Maar dus wel 2 BTC ter waarde van 300 euro per stuk over.
Daarna kwam de Mt.Gox hack en de waarde-crash. Lange tijd was het niks meer, totdat de prijs weer flink omhoog ging. Ik had uit mijzelf zeker verkocht ergens tussen de 1k/BTC en de 5k/BTC, dus ik had maximaal een 10k kunnen cashen nog, als Mt.Gox niet was gevallen.
Ondertussen, jaren later, een succesvolle gezamenlijke claim lopen in Japan, waarbij de verwachting is dat claimhouders binnen een paar jaar hun BTC-claim voor 15% krijgen uitbetaald. Gaat over 0,3 BTC in mijn geval. Ondertussen met een prijs van rond de 30k/BTC is dat al ~10k euro, dus meer dan wat ik er met eigen handelen van had kunnen maken. En mocht de prijs, zoals sommige bronnen denken, echt naar 150k/BTC of hoger gaan, dan gaat het over een bedrag van 50k of meer.
Conclusie: ben al jaren bezig met uitzoeken, denken, vinden, testen, enz. maar het blijkt uiteindelijk puur toeval en het lot te zijn als het gaat om het vinden van de volgende investering die meer dan 10x in waarde stijgt op korte termijn.

En grappig genoeg had ik met 200 euro speelgeld 1,5 jaar geleden via turbo's op een daling van Tesla gespeculeerd en daar ook een paar honderd euro mee verdiend in een paar dagen tijd. Heb ook aandelen Tesla gehad, maar helaas niet aangehouden gedurende de grote stijgingen van de laatste maanden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-06 14:15
En niet te vergeten dat er een flinke scheut statistiek en psychologie - survivor bias - erbij komt kijken. De kans dat een willekeurig nieuw publiek bedrijf zich ontplooit tot een van de waardevolste ooit, is gewoon extreem klein. Hetzelfde geldt voor het winnen van de loterij. Maar verhalen hoe mensen duizenden- of tienduizenden euro's kwijt zijn geraakt omdat ze investeerden in een moonshot, zijn natuurlijk lang niet zo interessant als de verhalen over hoe enkelen geluk hebben gehad en rijk zijn geworden. (Of je moet 1ronyman heten)

Daar komt nog eens bij dat als je wel de juiste picks hebt gedaan - zo ben ik een van diegene die gematst zijn met btc - de reden tot winnen al snel aan jezelf toegekend wordt. Verlies je je geld, dan ligt het vaak aan de ander (Denk hierbij aan goudgoeroe's die sinds jaar en dag roepen over comex manipulatie.) In de praktijk beschouw ik die winsten niet als veel meer dan een light versie van het casino.

Nee, aandelen zijn gewoon stochastisch verdeeld, waarbij er dan weer wel veel gedegen onderzoek is geweest naar factoren die van invloed zijn. (@Pistachenootje kan je hier meer over vertellen.) En net als met dobbelstenen: als je maar vaak genoeg dobbelt, dan rol je vanzelf 10x een 6. Het probleem is dat voor zover ik weet niemand met een statistische significantie vantevoren kan roepen wanneer dat gebeurt. Je kunt hoogstens op zoek gaan naar een dobbelsteen die zijn zwaartepunt ietwat uit het midden heeft - het zogenaamde factor investing - op basis van in het verleden behaalde resultaten.

En met die mindset accepteer je vrij snel dat er altijd mensen zijn die het beter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sommige real estate fondsen zijn interessant door de lage koers i.v.m. Corona voor lange termijn beleggen.

YouTube: REITS vs Real Estate....which is Better? (Dan Takahashi)

Wel zaak je goed in voor te bereiden en de fundamentele cijfers door te nemen, dus iets voor mensen met veel vrije tijd. Vastgoed is tricky en sterk lokaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
HEA220 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Wat jij beschrijft is fundamentele analyse, en dat is een manier om te beleggen.
Achter de hype aanrennen is momentum beleggen en dat is ook een manier om te beleggen.

Van allebei is wat te zeggen. Zolang je je maar aan je strategie houdt.
Mijn punt is dus dat je ook met fundamentele analyse 'boten kan missen'. Je kan niet elk bedrijf analyseren. De hypes achterna rennen is (imo) een verloren zaak. Als een handvol mensen het hier over Fastned hebben, is er dan een hype aan het vormen? Of gewoon toeval? Er was hier veel praat over fastned toen het 10-20 euro stond. Moet je eens kijken waar het nu staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:02
mrmrmr schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:58:
Sommige real estate fondsen zijn interessant door de lage koers i.v.m. Corona voor lange termijn beleggen.

YouTube: REITS vs Real Estate....which is Better? (Dan Takahashi)

Wel zaak je goed in voor te bereiden en de fundamentele cijfers door te nemen, dus iets voor mensen met veel vrije tijd. Vastgoed is tricky en sterk lokaal.
Ik heb naast aandelen ook best wat lokaal vastgoed in mijn portefeuille. Het nadeel daarvan is dealen met huurders en onderhoud. Daarnaast is je rendement erg afhankelijk van de huurcontracten die je hebt. Echter ik weet wel wat ik bezit, ik kan er naar toe en heb de 'sleutel' zeg maar. Bij een REIT weet ik niet helemaal wat ik koop. Naast A locaties zit er in een REIT waarschijnlijk ook een berg C klasse locaties waar geen of weinig toekomst in zit. Voordeel is dat je er niks aan hoeft te doen. Heb je nog tips voor een goede REITS?

Op dit moment lijkt O een mooie instap te zijn, ca 4% dividend en mogelijkheid tot koers groei.

[ Voor 7% gewijzigd door ChiLLeR op 11-01-2021 14:29 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Longcat schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:14:
[...]

De hypes achterna rennen is (imo) een verloren zaak.
Als een handvol mensen het hier over Fastned hebben, is er dan een hype aan het vormen? Of gewoon toeval? Er was hier veel praat over fastned toen het 10-20 euro stond. Moet je eens kijken waar het nu staat.
Dus de hype achterna lopen is dus geen verloren zaak :+

Overigens moet hype denk ik meer gelezen worden als momentum, aangezien een Hype inderdaad niet te bepalen is maar een positieve momentum wel.

Momentum wordt bovendien gezien als een factor, dus zou het een betere risk/return op moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Heeft iemand toevallig een gratis bron voor maandelijkse CAPE ratios van landen en regio's?

Ik gebruikte starcapital.de altijd maar sinds oktober vorig jaar is er geen update meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@ChiLLeR Nee, ik heb geen concrete ETF of REIT. Takahashi noemt wel een paar ETF's uit de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Heeft iemand een tip voor een ETF die in staatsobligaties zit die wat meer West of Noord Europees is ingesteld?

Ik heb voor mijn kinderen als het laag-risico deel van mijn belegginge (rond de 30%) deze:

https://www.ishares.com/n...government-bond-ucits-etf

Voor mijn moeder wil ik echter 60% laag risico gaan zitten en deze bevat erg veel Frankrijk, Italië en Spanje en dat vind ik eigenlijk niet prettig. Liever wat meer Nederland, Duitsland en Scandinavië.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Op dezelfde manier als met mijn enorme positie in Kraft-Heinz (buffet, hoe kun je niet yolo instappen). Die ik dus óók niet heb.
Voor elke winnaar heb je ook verliezers, partijen die instorten of niet van de grond komen. Alleen die zie je een stuk minder gevolgd en gepost worden.

Verder kan het ook helpen om naar je eigen winnaars te kijken. Vast wat aankopen geweest in maart/april/mei vorig jaar die nu (in geval van DCA; op individuele aankoop basis) +50-100% staan. Dat is op zich ook al gigantisch. Sterker nog: in non-bubbel jaren zou je daar heel blij mee weglopen, waarom nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik wil geld wisselen bij IB IE. Op mijn euro rekening staat een paar k. Ik geef zoals gewoonlijk de order op om het om te wisselen. Maar in plaats van dat de order wordt uitgevoerd staat er "FX trade would expose account to currency leverage".

Iemand een idee waarom? Wat kan ik er aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan geen FX transactie uitvoeren die het saldo in een van de transactievaluta negatief of negatiever maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:37:
Je kan geen FX transactie uitvoeren die het saldo in een van de transactievaluta negatief of negatiever maakt.
Dat begrijp ik maar zowel mijn EUR als USD saldo is positief en zou ook positief blijven na de transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan weet ik het niet. Ik ken de details van jouw portfolio verder niet en ik zit zelf nog bij IBUK. :P

Heb je misschien andere vormen van leverage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nee heb ik niet.

Zou het kunnen zijn omdat ik permissie had gevraagd om te traden met margin en nooit de tutorial heb afgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:00
Dr. Strangelove schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:36:
Heeft iemand een tip voor een ETF die in staatsobligaties zit die wat meer West of Noord Europees is ingesteld?

Ik heb voor mijn kinderen als het laag-risico deel van mijn belegginge (rond de 30%) deze:

Voor mijn moeder wil ik echter 60% laag risico gaan zitten en deze bevat erg veel Frankrijk, Italië en Spanje en dat vind ik eigenlijk niet prettig. Liever wat meer Nederland, Duitsland en Scandinavië.
Meesman gebruikt iets van Barclays (NL0010436705), iets meer Duitsland maar waarschijnlijk ook niet wat je zoekt:
https://www.meesman.nl/me...eurolanden-30-09-2020.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij de currency conversion van IB krijg ik dus "SELL 3,680 EUR.USD Forex" FX trade would expose account to currency leverage." terwijl beide saldi positief zijn en zouden blijven na de transactie.

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.

Ik heb al een ticket aangemaakt maar zou liever vandaag handelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Er zijn heel veel mensen die de afgelopen jaren rijk zijn geworden met Tesla, maar ook heel veel mensen die hun life savings op nét het verkeerde moment in call opties hebben gestopt en nu bankroet zijn. Ja, met de kennis van nu was ik graag 1 à 2 jaar geleden in Tesla gestapt. Maar met de kennis van toen was dat m.i. een onverstandige beslissing geweest. Verder denk ik dat Tesla (de huidige koers van Tesla) een bubble is (dat denkt Elon zelf overigens ook), waarvan niemand weet wanneer en hoe die in gaat zakken. Het is heel makkelijk om achteraf het ideale instapmoment en het ideale verkoopmoment te bepalen. Maar als je erin zit niet. Er zijn echt heel weinig mensen die tegen $50 dollar 10 of 20 bitcoins hebben gekocht en die ononderbroken in bezit hebben gehouden (of op $12.000 verkocht en toen op $4.000 weer teruggekocht). De verliezers hoor je alleen veel minder.

Ik kijk op zo'n moment ook altijd even naar stock picking tips van een paar jaar geleden, om te constateren dat de meeste aandelen waarvan analisten dachten dat het sky high zou gaan dat niet hebben gedaan. Achteraf ziet iedereen welk aandeel je wel, en welke je niet moest hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Cocytus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:31:
[...]
Ik kijk op zo'n moment ook altijd even naar stock picking tips van een paar jaar geleden, om te constateren dat de meeste aandelen waarvan analisten dachten dat het sky high zou gaan dat niet hebben gedaan. Achteraf ziet iedereen welk aandeel je wel, en welke je niet moest hebben.
Dat zie je ook bij die 150 aandelen van mij. Een paar doen het echt geweldig, een aantal goed, veel rond het gemiddelde, een aantal slecht, en een paar echt slecht. Eigenlijk precies een normale verdeling, zoals dat in de wiskunde heet.

Nu staan bijvoorbeeld SHOP en ROKU redelijk bovenaan in mijn portfolio. Had ik kunnen verwachten dat die het beter hebben gedaan dan de meeste andere bedrijven? Nee. Maar ik heb ze wel. Net als HA en NTNX trouwens, die bij mij redelijk onderaan staan. Daar had ik evengoed niet van kunnen verwachten dat die het slechter hebben gedaan dan de meeste andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
canonball schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Meesman gebruikt iets van Barclays (NL0010436705), iets meer Duitsland maar waarschijnlijk ook niet wat je zoekt:
https://www.meesman.nl/me...eurolanden-30-09-2020.pdf
Die heeft ook een fors aandeel Zuid Europa helaas inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

@Dr. Strangelove Je hebt eventueel de "Eurozone AAA Government Bond Swap UCITS ETF" (LU0484969463) die in Duitsland, Nederland, Luxemburg zit met obligaties. Het is wel een "klein" fonds met 62mln euro, de ter zit op 0,15%. Of puur en alleen in Duitsland met de "iBoxx Germany Covered Bond Swap UCITS ETF" (LU0321463506), maar is ook een klein fonds. Er staan nog wel een handvol anderen die zich voornamelijk op Duitsland of VK richten.
Het ligt er maar een beetje aan op welke beurs je een ETF zoekt en door wie uitgegeven. Dan kan je daarna er redelijk op filteren en vervolgens nog even de details in duiken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Dank. Ik heb alleen via Binck gezocht tot nu toe dus zal wat wijder gaan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:02:
Ik wil geld wisselen bij IB IE. Op mijn euro rekening staat een paar k. Ik geef zoals gewoonlijk de order op om het om te wisselen. Maar in plaats van dat de order wordt uitgevoerd staat er "FX trade would expose account to currency leverage".

Iemand een idee waarom? Wat kan ik er aan doen?
Staat het saldo er al langer, of kan het met valutadatum te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
TechLight schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Staat het saldo er al langer, of kan het met valutadatum te maken hebben?
Dat zou kunnen ja, het geld is net vanaf 12:00 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 00:39
Heeft iemand hier soms tips voor een soort van programma op Windows/Mac om op een gekoppelde TV in kantoor een duidelijk overzicht te geven van naar keuze te tracken stocks op oa. NYSE, Nasdaq en evt ook bepaalde crypto koersen?

Al die info is bv gratis te vinden uiteraard op marketwatch maar een leuke app hiervoor moet toch wel bestaan lijkt me?

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:18

Gewoon op een spaarrekening zetten is zeer waarschijnlijk het beste. Zelf deze etf waar 60% Frankrijk, Italie, Spanje behaald nog steeds een negatief rente resultaat van -0,22%. Ga je alleen in west Europese landen zitten daalt deze rente naar -0,5% of zelfs lager.

Kortom, tenzij je koers risico neemt met aandelen moet je in deze tijd gewoon accepteren dat je geld door inflatie ieder jaar een paar procent minder waard wordt.

Verder wil ik mij niet met jouw beleggingsstrategie van je kinderen bemoeien maar is het echt slim om 30% van het vermogen in obligaties te stoppen met een negatief rendement? Lijkt me dat je kinderen het geld nog lang niet nodig hebben, wil je dan niet wat meer risico nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:38
klaasvaak1853 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:36:
[...]

Gewoon op een spaarrekening zetten is zeer waarschijnlijk het beste. Zelf deze etf waar 60% Frankrijk, Italie, Spanje behaald nog steeds een negatief rente resultaat van -0,22%. Ga je alleen in west Europese landen zitten daalt deze rente naar -0,5% of zelfs lager.

Kortom, tenzij je koers risico neemt met aandelen moet je in deze tijd gewoon accepteren dat je geld door inflatie ieder jaar een paar procent minder waard wordt.

Verder wil ik mij niet met jouw beleggingsstrategie van je kinderen bemoeien maar is het echt slim om 30% van het vermogen in obligaties te stoppen met een negatief rendement? Lijkt me dat je kinderen het geld nog lang niet nodig hebben, wil je dan niet wat meer risico nemen?
Deze redenatie lijkt mij correct, maar dat is ook de reden voor de hoge waarderingen van aandelen. Als je nu belegt dan heb je een lage yield. We moeten accepteren dat het reele rendement op vermogen (ongeacht welke asset class) best eens lange tijd negatief kan zijn.

Je ziet dit effect ook bij pensioenfondsen. Alle ´winst´ op aandelen is feitelijk inflatie. Het levert geen hogere koopkracht in de toekomst. Dit wordt ook wel gereflecteerd in de 'dekkingsgraad'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tenzij je negatief rendement wil zou ik daar niet aan beginnen. Op een 5 jaars deposito van CKV in België via Raisin kun je nog 1% krijgen, aan te vullen met een welkomstbonus tot 200 euro plus 50 euro cashback via CashbackXL. Imo een redelijk aanbod in vergelijking met de Nederlandse deposito's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:24
Zebby schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Met die logica heb jij dus iedere euro die je hebt in Tesla zitten?

Waarom het aandeel zo blijft stijgen snap ik simpelweg niet. Ik "vertrouw" dat Musk zijn visie weet door te brengen, maar m.i. ligt die nu veel meer bij Space X dan Tesla. Ook hebben ze niet echt nieuwe auto's aangekondigd voor de massa markt om geld binnen te halen, en beginnen concurrenten eindelijk een beetje op dat niveau te komen wat betreft accu's - hun grootste pluspunt. Nu hebben ze wel wat verbeteringen in productie en binnenkort een nieuwe gigafactory, maar toch. Waarom is Tesla zo veel waard? Ik weet het niet meer. Ik pak dus straks iets van 1200% winst. Zou ik liever 3600% hebben? Ja, natuurlijk, maar ergens trek ik toch een grens.

Waar het ingaat weet ik nog niet, ik denk ETF's, misschien nog wat meer in iets als TSMC.
Ik heb in het verleden eerst 1 aandeel Tesla gekocht en later nog 1 aandeel. Na de split heb ik er 10.
Dat is dus bijna 9000 dollar waard. En nee, daar zit zekers niet al mijn geld in maar een beperkt gedeelte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Via justetf.com kun je makkelijk kandidaten doorzoeken en bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
Ik heb een vrij simpele vraag. Hoe berekenen jullie het rendement over een jaar van één fonds? Ik heb (nu nog) een rekening bij Meesman, maar die geven een rendement percentage die ik niet kan plaatsen.

Ik leg maandelijks een bedrag in plus dat ik 2 keer extra een bedrag heb gestort. Maar naar mijn idee is het berekenen van het rendement over een heel jaar simpel:
Rendement in € = Eindwaarde 31 dec - inleg - beginwaarde 1jan
Rendement in % = Rendement / (beginwaarde 1jan + inleg)

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
BoschR schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:30:
Ik heb een vrij simpele vraag. Hoe berekenen jullie het rendement over een jaar van één fonds? Ik heb (nu nog) een rekening bij Meesman, maar die geven een rendement percentage die ik niet kan plaatsen.

Ik leg maandelijks een bedrag in plus dat ik 2 keer extra een bedrag heb gestort. Maar naar mijn idee is het berekenen van het rendement over een heel jaar simpel:
Volgens mij klopt je redenatie enkel als je op 1 januari alles inlegt. Je legt echter op andere momenten ook in daar dien je ook rekening mee te houden. Ik denk dat Meesman dat wel voor je doet :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378531

BoschR schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:30:

Ik gebruik zelf de XIRR functie in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 11:53
SqnLdr schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:34:
[...]

Volgens mij klopt je redenatie enkel als je op 1 januari alles inlegt. Je legt echter op andere momenten ook in daar dien je ook rekening mee te houden. Ik denk dat Meesman dat wel voor je doet :).
Daar zat ik ook over na te denken. Maar als je het rendement over een heel jaar wil rekenen maakt het niet uit of ik pas in december begin/inleg of al in januari toch. Gaat het puur om het rendement over dat jaar.

Wat het nog onbetrouwbaarder maakt is dat ik 2 rekeningen heb met hetzelfde fonds. Daar leg ik verschillende bedragen in. En ook heb ik op die ene rekening een redelijk bedrag een keer extra gestort (begin april met de dip). Maar de rendementen zijn exact hetzelfde (1 cijfer achter de komma)...

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:12
Nieuwe actie bij ABN AMRO, beleg 600€ over 4 maanden via een periodieke inleg en krijg €75 cadeau.
Zie: https://www.abnamro.nl/nl...ede-voornemens-bonus.html

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06

Zenix

BOE!

Dr. Strangelove schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:55:
Dank. Ik heb alleen via Binck gezocht tot nu toe dus zal wat wijder gaan kijken.
De rating is belangrijker dan het land waar de obligatie vandaan komt. Als je voor investment grade gaat met een korte looptijd zit je goed: Wikipedia: Bond credit rating

Maar zoals door andere aangegeven, spaarrekening beter en voor je kinderen die jong zijn, vol in de aandelen gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 11-01-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Pistachenootje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:30:
Bij de currency conversion van IB krijg ik dus "SELL 3,680 EUR.USD Forex" FX trade would expose account to currency leverage." terwijl beide saldi positief zijn en zouden blijven na de transactie.

Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.

Ik heb al een ticket aangemaakt maar zou liever vandaag handelen.
Update: Nu wat anders geprobeerd, eerst de stukken in USD gekocht zodat ik rood stond in USD, toen kon het omwisselen ineens wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
BoschR schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:39:
[...]

Daar zat ik ook over na te denken. Maar als je het rendement over een heel jaar wil rekenen maakt het niet uit of ik pas in december begin/inleg of al in januari toch. Gaat het puur om het rendement over dat jaar.

Wat het nog onbetrouwbaarder maakt is dat ik 2 rekeningen heb met hetzelfde fonds. Daar leg ik verschillende bedragen in. En ook heb ik op die ene rekening een redelijk bedrag een keer extra gestort (begin april met de dip). Maar de rendementen zijn exact hetzelfde (1 cijfer achter de komma)...
Hoeveel je inlegt maakt niet uit voor het percentage rendement.

Ik neem aan dat Meesman ook gewoon de XIRR functie gebruikt. Die kijkt naar het totaal van de ingelegde bedragen t.o.v. het huidige saldo en neemt mee wanneer elke inleg is geweest.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:14
Herko_ter_Horst schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Hoeveel je inlegt maakt niet uit voor het percentage rendement.

Ik neem aan dat Meesman ook gewoon de XIRR functie gebruikt. Die kijkt naar het totaal van de ingelegde bedragen t.o.v. het huidige saldo en neemt mee wanneer elke inleg is geweest.
Kans is groot dat Meesman niet een money-weighted return uitrekent (wat de XIRR-functie doet), maar een time-weighted return. Dan maakt het inderdaad niet uit (voor de berekening!) of je extra bijstort of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Update: Nu wat anders geprobeerd, eerst de stukken in USD gekocht zodat ik rood stond in USD, toen kon het omwisselen ineens wel :P
Ha! :) De volgorde zou verder ook niet uit moeten maken voor settlement.

Het is nu een beetje te laat, maar probeerde je misschien je exacte EUR saldo om te wisselen naar USD? Dan zou de afwijzing misschien te maken kunnen hebben met de roodstand die je zou krijgen na aftrek van de transactiekosten.

Voor de grap heb ik even gekeken hoeveel leverage IBUK toestaat voor Forex. Stiekem toch best wel veel... :X

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:43

ChillPascal

In the end...

Over een periode van ca. 5 jaar heb ik deel genomen aan een aandelenprogramma van mijn werkgever, waarmee ik maandelijks aandelen voor een gereduceerde prijs kon aanschaffen. Deze hebben tot voor kort in de 'portefeuille' gestaan van de groot aandeelhouder.

Nu ben ik vanavond bezig geweest om elke aankooptransactie (via csv-import) toe te voegen aan PP. I.p.v. een enkele levering op het moment dat ik ze daadwerkelijk naar een eigen broker overzetten. Nu kom ik er alleen niet uit met het dividend dat in die 5 jaar is uitgekeerd. Dit is namelijk uitgekeerd in (delen van) aandelen. Als ik dit echter importeer telt PP het niet op bij het totaal en koppelt het dividend aan een Depositorekening i.p.v. Effectenrekening. Iemand enig idee wat ik fout kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een dividend in PP is altijd een geldboeking. De manier om een stock dividend in te boeken is om het toch als cash dividend te registreren samen met een losse kooptransactie.

'Delivery (Inbound)' lijkt relevant, maar als je dat gebruikt dan ziet PP het als een storting, niet als rendement.

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zr40 ook als ik een paar euro overliet werd ie niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 00:21
Zr40 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:04:
[...]

Niet altijd. Voor het Achmea fonds (bij CB) is al een koers voor vandaag beschikbaar :)

Maargoed, voor de volledigheid, per gisteren:

Actiebeleggen: -2,30%
Regulier: -2,74%

[...]

Zou je denken? :D

Het Achmea fonds is vandaag gedaald, mijn reguliere portfolio is vandaag gestegen. Wat zou NT World vandaag gedaan hebben? :P
toon volledige bericht
@Zr40 Ik neem dat dit betrekking heeft op het "Achmea wereldwijd Aandelenfonds A". Kort vraagje: heb je deze in Portfolio Performance de koersdata kunnen automatiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Bashy Jazeker! :)

Gebruik de JSON provider en vul deze waarden in:
Feed URL: https://www.achmeainvestmentmanagement.nl/Rates/GetAllRates?code=GWA
Path to Date: funds[0].rates[*].x
Path to Close: funds[0].rates[*].y

Voor de andere fondsen kan je de code zo opzoeken: Kies het fonds op https://www.achmeainvestm...iculier/beleggingsfondsen, ga naar Rendement, view source, en zoek naar "ratesGraph". De code staat in een hidden input element.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
Zr40 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:54:
@Bashy Jazeker! :)

Gebruik de JSON provider en vul deze waarden in:
Feed URL: https://www.achmeainvestmentmanagement.nl/Rates/GetAllRates?code=GWA
Path to Date: funds[0].rates[*].x
Path to Close: funds[0].rates[*].y
Heerlijk, thanks! Hoe kom je hier achter btw?

[ Voor 3% gewijzigd door Bashy op 11-01-2021 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als de koers op de website in grafiekvorm beschikbaar is, dan is er bijna altijd wel een JSON databron beschikbaar. De eerste stap is om die te achterhalen. De developer tools van je browser helpen daar bij; in de Network tab zie je alles wat de pagina heeft opgevraagd.

Om vervolgens de gegevens in PP te krijgen moet je een JSONPath query bouwen. Dat zijn die Path to Date/Close velden. Hiermee geef je aan PP instructies hoe het bij de datum en close kan komen. Je moet een beetje weten hoe JSON werkt maar in principe zeg je voor dit fonds: zoek het item genaamd funds, pak daar het eerste item van, zoek daar naar het item genaamd rates, pak ze allemaal, en kijk naar het item genaamd x voor de datum en y voor de prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
Check, ik neem aan dat jouw achtergrond hier ook bij helpt :) Mooi dat jij deze hebt weten te extraheren!
Ik ben van een paar maanden in dit fonds te beleggen om de bonus op te strijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
klaasvaak1853 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:36:
[...]

Ik geloof dat ik nog wat moet bijlezen over ETFs met obligaties. Ik begrijp dus dat je beter naar de YTM kan kijken dan naar Totaal rendement (Yield) omdat dat de PV erin meegenomen wordt? Ik kan voor velen de Weighted YTM zelf niet terugvinden ergens, laat staan dat je er op kan sorteren. Van die iShares ETFs is het wel te vinden.

Wat de kinderen betreft, daar zit wat in. Ik ben nu aan het opzetten dat via FundCoach 30% naar bovengenoemde obligatie ETF gaat, 40% VWRL, 20% Nasdaq ETF en 10% naar iets met een hoger risico. Mogelijk toch die 30% ook richting VWRL dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Dat zou kunnen ja, het geld is net vanaf 12:00 binnen.
Ik denk dan inderdaad valutadatum of iets dergelijks? In het client portal staat in de footer een link naar "Transaction Status & History", daar kun je kijken wanneer geld is bijgeschreven en wanneer het beschikbaar is gekomen. Wat komt daar uit?

Heb zelf overigens iets (mogelijk) vergelijkbaars bij IB. Ik heb recent een rekening geopend en vandaag voor hte eerst euro's geconverteerd naar dollar, maar als ik een trade in dollars probeer uit te voeren krijg ik "YOUR ORDER IS NOT ACCEPTED. THERE IS INSUFFICIENT SETTLED CASH [-XXX USD for 20210112] IN YOUR ACCOUNT TO OBTAIN THE DESIRED POSITION."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Cocytus het geld was echt beschikbaar en bijgeschreven, heel vreemd. Nadat ik eerst rood ging staan kon het ineens wel. Ben benieuwd wat support gaat zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Santee
Rumor: https://www.bloomberg.com...st-via-michael-klein-spac

Ik heb Lucid Motors al enige tijd op m'n watchlist, hopelijk blijkt deze rumor waar te zijn, voor de 'zekerheid' maar wat shares CCIV gekocht rond $13. We zullen zien. :+

Ik vind het overigens wel vreemd, Lucid is vrijwel geheel in handen van rijke Saudis, hebben die extra geld nodig? Enige rede die ik kan bedenken is dat de valuations voor EV bedrijven momenteel zó hoog zijn dat ze érg makkelijk geld zouden binnen harken en dat een reguliere IPO te lang duurt.

[ Voor 33% gewijzigd door Santee op 11-01-2021 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51

oscar82

De ondertitel

Dr. Strangelove schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Ik geloof dat ik nog wat moet bijlezen over ETFs met obligaties. Ik begrijp dus dat je beter naar de YTM kan kijken dan naar Totaal rendement (Yield) omdat dat de PV erin meegenomen wordt? Ik kan voor velen de Weighted YTM zelf niet terugvinden ergens, laat staan dat je er op kan sorteren. Van die iShares ETFs is het wel te vinden.
Vanguard noemt het in de documentatie meestal "Yield to worst". Investopedia zegt daarover:
In general, YTW may be the same as yield to maturity, but it can never be higher since it represents yield for the investor at an earlier prepayment date than the full maturity.
En VanEck noemt het weer anders. Sommige ETF huizen claimen dat het moeilijk is om te berekenen, omdat obligaties natuurlijk meestal worden doorgerold en niet tot aan maturity worden vastgehouden binnen dezelfde ETF. Superslecht argument natuurlijk. Het getal is vast zo laag dat het mensen afschrikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr.Dragonfly
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:42
Cocytus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:31:
[...]

Er zijn heel veel mensen die de afgelopen jaren rijk zijn geworden met Tesla, maar ook heel veel mensen die hun life savings op nét het verkeerde moment in call opties hebben gestopt en nu bankroet zijn.
Mensen die hun hele spaarrekening in één keer in één aandeel stoppen (of in opties) zijn niet aan het beleggen maar aan het gokken.

Natuurlijk speelt bij beleggen momentum een rol, maar zonder een glazen bol om de toekomst te voorspellen mag het mijns inziens nooit de enige factor zijn die bepalend is in een aankoop.

Thou shalt not commit logical fallacies & Thou shalt not suffer cognitive biases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Santee schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:49:
Rumor: https://www.bloomberg.com...st-via-michael-klein-spac

Ik heb Lucid Motors al enige tijd op m'n watchlist, hopelijk blijkt deze rumor waar te zijn, voor de 'zekerheid' maar wat shares CCIV gekocht rond $13. We zullen zien. :+

Ik vind het overigens wel vreemd, Lucid is vrijwel geheel in handen van rijke Saudis, hebben die extra geld nodig? Enige rede die ik kan bedenken is dat de valuations voor EV bedrijven momenteel zó hoog zijn dat ze érg makkelijk geld zouden binnen harken en dat een reguliere IPO te lang duurt.
Een groot pluspunt van Lucid vond ik juist dat het privaat was. Ze hebben een mooie techniek en jammer om te zien dat ze ook bloot gaan leggen aan Wallstreet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ziet iemand al SYEP activiteit in zijn IB IE account? Ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 16:09
Wat is er toch met Vivoryon aan de hand, aandeel blijft maar stijgen. Ik kan er geen nieuws over terugvinden.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 16:02
Pistachenootje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:44:
Ziet iemand al SYEP activiteit in zijn IB IE account? Ik nog niet.
Ik heb over december wel commissie bijgeschreven gekregen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik kom via Google niet tot een antwoord.

Sinds kort begonnen met beleggen, ik heb DEGIRO gekozen als broker.
Ik heb mijn tegoed bij hen opgewaardeerd en wil een aantal orders aanmaken zodat er automatisch aandelen worden ingekocht als ze een bepaalde waarde bereiken.
Na het aanmaken van de eerste order kan ik niet meer een 2e aanmaken omdat mijn 'vrije ruimte' dan op is.
De eerste order doet al een hap uit het tegoed, terwijl de order alleen maar actief is en niet voldaan.

DEGIRO zegt mij via de telefoon dat het niet mogelijk is om meerdere orders aan te maken, omdat je dan kans hebt dat er meerdere orders tegelijk worden uitgevoerd. (maar dat is niet mogelijk, omdat nooit alle aandelen op dezelfde milliseconde de aangegeven waarde bereiken)

Is er een broker die dit wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Chickendorp schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:38:
DEGIRO zegt mij via de telefoon dat het niet mogelijk is om meerdere orders aan te maken, omdat je dan kans hebt dat er meerdere orders tegelijk worden uitgevoerd. (maar dat is niet mogelijk, omdat nooit alle aandelen op dezelfde milliseconde de aangegeven waarde bereiken)
Die uitleg klopt. Het gaat namelijk om het feit dat je andere orders ook uitgevoerd kunnen worden in de tijd tussen uitvoering van één order en de automatische annulering van andere orders, wat kan leiden tot een overschrijding van je bestedingsruimte. Daarom tellen liggende orders ook mee bij de berekening van je resterende bestedingsruimte.

Overigens is het zeker wel mogelijk dat meerdere orders in dezelfde milliseconde uitgevoerd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 12-01-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ChiLLeR schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Ik heb over december wel commissie bijgeschreven gekregen.
Wanneer was jouw verhuizing afgerond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Wat de kinderen betreft, daar zit wat in. Ik ben nu aan het opzetten dat via FundCoach 30% naar bovengenoemde obligatie ETF gaat, 40% VWRL, 20% Nasdaq ETF en 10% naar iets met een hoger risico. Mogelijk toch die 30% ook richting VWRL dan...
Let er ook op dat de meeste ETFs niet fiscaal gunstig zijn voor Nederlanders. Bij ETFs van aandelen heb je dan dividendlek, terwijl er ook (voornamelijk niet exchange-traded) fondsen zijn die het dividendlek wel oplossen door een Nederlandse structuur van het fonds. In dit topic zitten veel indexbeleggers daarom in Northern Trust fondsen, die hebben van de fondsen met die Nederlandse structuur de grootste spreiding (/ de minste uitsluitingen). Ze hebben er wel wat, maar daar staat tegenover dat je dan minimaal dividendlek hebt. Daarnaast is er een small cap fonds waarmee je weer iets meer spreiding kunt halen dan met VWRL alleen.

Hier kun je indexfondsen vergelijken (waarbij dividendlek meegerekend wordt): https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Let er wel op dat dat overzicht puur kijkt naar de kosten. Over het algemeen wil je (als indexbelegger) zo veel mogelijk spreiding voor de beste risk/return verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Die uitleg klopt. Het gaat namelijk om het feit dat je andere orders ook uitgevoerd kunnen worden in de tijd tussen uitvoering van één order en de automatische annulering van andere orders, wat kan leiden tot een overschrijding van je bestedingsruimte. Daarom tellen liggende orders ook mee bij de berekening van je resterende bestedingsruimte.

Overigens is het zeker wel mogelijk dat meerdere orders in dezelfde milliseconde uitgevoerd worden.
Heb jij misschien een advies voor mij? Ik wil een aandeel vrij laag inkopen, en dan gelijk een hele buts aan aandelen. Maar heb niet de tijd om de hele dag achter de computer te zitten om dat af te wachten...
Hoe krijg ik dat toch voor elkaar?
Pagina: 1 ... 48 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.