Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.176 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05 12:29
Wat ik nu toch weer voor onzin lees:
'Deutsche Bank schikt voor 87,1 miljoen dollar in omkoopzaak'
FRANKFURT (ANP/RTR)
"Verder zou de Duitse bank ook de markt voor futures van edelmetalen hebben gemanipuleerd met 'spoofing', schrijft persbureau Bloomberg op basis van een ingewijde. Dat is een vorm van fraude waarbij criminelen mensen geld afhandig maken door zich in sms- of chatberichten of via de telefoon voor te doen als een medewerker van de bank.

Twee handelaren van Deutsche Bank werden in september 2020 al veroordeeld voor het manipuleren van de prijzen van zilver- en goudcontracten. Ze deden niet-bestaande biedingen op de contracten en annuleerden de biedingen voordat de orders waren voldaan. Daarna profiteerden ze van de prijsschommelingen."

Blijkbaar denkt het ANP dat spoofen op een markt hetzelfde is als telefoon spoofen. Als financieel journalist zou je beter moeten weten......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of de redacteur van IEX denkt het beter te weten.

In het Engels heeft Reuters het zo omschreven:
The commodities fraud charge arose from Deutsche Bank precious metals futures traders accused of placing fraudulent trades, known as spoofing, to induce other traders to buy and sell futures contracts at prices they otherwise would not have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-06 16:17
Ja daar hebben we er weer één: een Meesman belegger (die overweegt te verhuizen).

Omdat extra aflossen op de hypotheek geen zoden meer aan de dijk zette ben ik een kleine 2 jaar geleden gaan zoeken naar een alternatief om rendement uit ons spaargeld te halen. Met weinig ervaring/kennis van beleggen na wat avonden inlezen leek indexbeleggen mij een goede optie als eerste stap. Mede hier op Tweakers las ik veel positieve verhalen over Meesman.

Netjes elke maand ingelegd (met het idee "dollar cost average") en nu heb ik inmiddels een leuk pot met geld opgebouwd. Verder niet echt verder verdiept in de wereld van het beleggen. Wel heb ik afgelopen jaar een aantal aandelen gevolgd en sterk getwijfeld om wat dingen te kopen, maar nooit gedaan (helaas, achteraf...). Met name niet gedaan omdat ik nergens een account had en vond dat ik dat eerst moest uitzoeken.

Afgelopen weken ben ik er weer wat meer mee bezig. Maar nu zijn de verhalen w.b.t. Meesman minder positief (althans het kan dus een stuk goedkoper en dus meer rendement). Ik heb redelijk wat pagina's in dit topic doorgelezen. Als beginner is het soms lastig met de vele onbekende termen, maar ik denk dat ik er steeds beter in kom.

Nu heb ik wat vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Of mijn ideeën kunnen bevestigen.
1. Voor wat betreft de "buy and hold" indexfondsen (88/12 world/em) lijkt FitVermogen mij de beste kandidaat. Enigste nadeel is de lage marktkapitalisatie/spreiding. Maar ik begrijp dat dit in het verleden niet nadelig is geweest voor het rendement.
2. Hier en daar lees ik dingen over een "20k grens" (beleggerscompensatiestelsel). Maar het geld wat je hebt geïnvesteerd ben je toch nooit kwijt bij faillissement vd broker (indien ze de vermogensscheiding voor elkaar hebben?).
3. Wanneer kan ik het beste verhuizen van Meesman naar waarschijnlijk FitVermogen? Zelf dacht ik vlak nadat
dividend is uitgekeerd/herinvesteert bij Meesman?
4. Ik overweeg het geld van mn dochter (~1,5 jaar) ook te beleggen (indexfondsen). Komende 10(?) jaar zal ze hier toch niet naar omkijken. Een extra rekening/potje(?) aanmaken bij FitVermogen lijkt mij de meest gangbare optie?
5. Welke broker is het meest geschikt om af en toe losse aandelen/fondsen te aan/verkopen? DEGIRO?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-06 19:06
freakaleek schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:19:
Ik weet niet of de columns van Matt Levine al eens gedeeld zijn?
Hier de link: https://www.bloomberg.com...TQlRLRjE/matthew-s-levine

Een dagelijkse nieuwsbrief van een Goldman-Banker turned Journalist die leuke weetjes over de beurs in begrijpelijke taal opschrijft; heerlijke leesmateriaal voor tijdens lunch/treinreis.

Vandaag o.a. IPO's en het businessmodel van Robinhood.
Dank voor de link, lijkt me leuk om te lezen, maar een betalende Bloomberg account is vereist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-06 21:33
TheDeuce schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Dank voor de link, lijkt me leuk om te lezen, maar een betalende Bloomberg account is vereist?
Nee hoor, als je te vaak iets op Bloomberg leest stuit je op de paywall maar met een proxy of andere slash anonieme browser kun je gewoon doorlezen. Of je kijkt op z'n twitter account ( https://twitter.com/matt_levine ) en klikt op de linkjes daar, volgens mij omzeil je dan ook de paywall. Stukjes zijn altijd vermakelijk, relevant en goed geschreven. Inderdaad een aanrader.

En die redacteur van IEX die mogen ze ontslaan inderdaad, haha.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 08-01-2021 21:18 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:13
TheDeuce schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Je kunt je ook abonneren op z'n nieuwsbrief, dan krijg je ze elke dag in je inbox:

https://www.bloomberg.com...oney-stuff?source=NLshare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:50
freakaleek schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:31:
[...]

Je kunt je ook abonneren op z'n nieuwsbrief, dan krijg je ze elke dag in je inbox:

https://www.bloomberg.com...oney-stuff?source=NLshare
Jup, dat heb ik ook gedaan lang geleden. Matt Levine schrijft wat mij betreft echt by far de beste (gratis) nieuwsbrief die beursgerelateerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 18:40
Hah hij is nog gewoon door gestegen naar 7+ ook he, dus je kan eigenlijk x10 winst pakken door of dom geluk te hebben met je fout of door dit gedrag te voorspellen en er snel bij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Gelijk maar een bericht van Bloomberg: https://www.bloomberg.com...trump-from-social-network
Had niet gedacht dat ze deze actie ooit zouden uitvoeren, want zonder de traffic die Trump genereert blijft er niet meer zoveel over of wel soms?
Voelt ook wel een beetje als de impeachment van Trump, want wat moet hij nou? Krijg bijna medelijden met hem :+

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het voelt eerder als: waarom nu pas? Maar dat is tegelijk ook logisch: eerder zou het politieke zelfmoord geweest zijn om een huidige US president te schorsen. Nu dat hij al praktisch buiten spel staat is er geen risico meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 09-01-2021 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoschR schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:01:
Ja daar hebben we er weer één: een Meesman belegger (die overweegt te verhuizen).

Omdat extra aflossen op de hypotheek geen zoden meer aan de dijk zette ben ik een kleine 2 jaar geleden gaan zoeken naar een alternatief om rendement uit ons spaargeld te halen. Met weinig ervaring/kennis van beleggen na wat avonden inlezen leek indexbeleggen mij een goede optie als eerste stap. Mede hier op Tweakers las ik veel positieve verhalen over Meesman.

Netjes elke maand ingelegd (met het idee "dollar cost average") en nu heb ik inmiddels een leuk pot met geld opgebouwd. Verder niet echt verder verdiept in de wereld van het beleggen. Wel heb ik afgelopen jaar een aantal aandelen gevolgd en sterk getwijfeld om wat dingen te kopen, maar nooit gedaan (helaas, achteraf...). Met name niet gedaan omdat ik nergens een account had en vond dat ik dat eerst moest uitzoeken.

Afgelopen weken ben ik er weer wat meer mee bezig. Maar nu zijn de verhalen w.b.t. Meesman minder positief (althans het kan dus een stuk goedkoper en dus meer rendement). Ik heb redelijk wat pagina's in dit topic doorgelezen. Als beginner is het soms lastig met de vele onbekende termen, maar ik denk dat ik er steeds beter in kom.

Nu heb ik wat vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Of mijn ideeën kunnen bevestigen.
1. Voor wat betreft de "buy and hold" indexfondsen (88/12 world/em) lijkt FitVermogen mij de beste kandidaat. Enigste nadeel is de lage marktkapitalisatie/spreiding. Maar ik begrijp dat dit in het verleden niet nadelig is geweest voor het rendement.
2. Hier en daar lees ik dingen over een "20k grens" (beleggerscompensatiestelsel). Maar het geld wat je hebt geïnvesteerd ben je toch nooit kwijt bij faillissement vd broker (indien ze de vermogensscheiding voor elkaar hebben?).
3. Wanneer kan ik het beste verhuizen van Meesman naar waarschijnlijk FitVermogen? Zelf dacht ik vlak nadat
4. Ik overweeg het geld van mn dochter (~1,5 jaar) ook te beleggen (indexfondsen). Komende 10(?) jaar zal ze hier toch niet naar omkijken. Een extra rekening/potje(?) aanmaken bij FitVermogen lijkt mij de meest gangbare optie?
5. Welke broker is het meest geschikt om af en toe losse aandelen/fondsen te aan/verkopen? DEGIRO?
1. Ik denk dat het genoeg spreiding is. Prestaties kunnen inderdaad naar beide kanten iets afwijken maar ik denk dat het om kleine verschillen zal gaan op de lange termijn.
2. Indien de vermogensscheiding goed geregeld is raak je inderdaad geen geld kwijt.
3. Nu. Het heeft geen zin te wachten op dividend betaling want dat zit nu al in de koers verwerkt.
4. Weet ik niet.
5. Ligt eraan wat voor aandelen/fondsen en wat jouw voorkeuren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:57

Wat betreft punt 3. Waarom kies je voor FitVermogen, ipv bijvoorbeeld via ja bank (ABN/RABO)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Vraagje aan Degiro gebruikers... Ik wil een trailing stop aanmaken, maar krijg de onderstaande melding. Wat is hier de reden van? Wat is de oplossing of het beste alternatief?

Dankjewel alvast voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOP7J_GrosdzZ7Y65SCp4taj9Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6uIwTuzypLn2IIUmI3P2Sv4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Weet iemand een alternatief voor het standaard aanhouden van (grote hoeveelheden) euro's bij Degiro? De methode die ze nu gebruiken kost geld (ik zie er alleen geld afgaan, nooit erbij komen). Zijn er bijvoorbeeld goedkope stabiele en actieve fondsen die ook hiervoor kunnen dienen? Terugboeken naar de bankrekening is geen optie in mijn geval.

@hgmaster Kun je het opslitsen in meerdere orders of wordt dat opgeteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
mrmrmr schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:16:

Helaas. En gezien de transactiekosten heeft dit geen zin voor zo'n klein aantal als max... Wordt dus handmatig bijhouden 🧐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h9wlCLkb5suFp64X_Vevv69c8AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDLUOsllxrzNsEHkZRewpWBP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@hgmaster Heb zelf nooit met dit soort orders gewerkt, maar ik denk dat je het maandag nog een keer moet proberen als de markt open is. Wellicht ligt het daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:35
3: Je kunt ook in overweging nemen om met Fitvermogen (of een andere) te beginnen en niet meer in te leggen bij Meesman, maar het niet verhuizen maar gewoon laten staan. Alle nieuwe inleggen wel bij de nieuwe doen. Een paar jaar geleden was Meesman een goed keuze, nu Fitvermogen maar wat over 2 jaar?

Voor 4: evt meesman vragen of het mogelijk is om je huidige rekening te splitsen na een extra rekening voor een kind.

voor 5: kijk even of jouw huisbank dat ook aanbied. Als het af ten toe is zullen de kosten niet heel veel uitmaken, maar dan moet je niet elke week gaan handelen. Over de Giro (en de moedermaatschapij) valt in dit forum wel wat te vinden, je zult zelf moeten beslissen of je dat wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verhuizing van mijn account van IBUK naar IBIE is compleet. Mijn activity report is maar voor 1 dag beschikbaar maar ik zie geen enkele info over SYEP. Weet iemand hoe dit komt? Normaal wordt er iedere dag wel iets uitgeleend.

@Zr40 een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 09-01-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YLMOSE schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:38:
[...]
Wat betreft punt 3. Waarom kies je voor FitVermogen, ipv bijvoorbeeld via ja bank (ABN/RABO)?
Ik vermoed dat het om de totale kosten zal gaan. Bij Fitvermogen heb je geen bewaarloon waardoor de totale kosten wat lager uitvallen dan bij NT bij de banken. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Andere reden zou kunnen zijn het strengere ESG beleid. NN doet wat meer op dit gebeid dan NT.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 09-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:52
Weet iemand een alternatief voor het standaard aanhouden van (grote hoeveelheden) euro's bij Degiro? De methode die ze nu gebruiken kost geld (ik zie er alleen geld afgaan, nooit erbij komen). Zijn er bijvoorbeeld goedkope stabiele en actieve fondsen die ook hiervoor kunnen dienen?
Ik luister geïnteresseerd me maar technisch moet het antwoord eigenlijk nee zijn.

Ik heb een deel voorlopig maar in het groenfonds laten zitten wat ik anders in cash om zou zetten.
Terugboeken naar de bankrekening is geen optie in mijn geval.
En zelfs als dat wel een optie is: DeGiro heeft echt volstrekt absurde doorlooptijden voor terugboekingen.

Ik wacht inmiddels sinds woensdag 20.00.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:30:
Verhuizing van mijn account van IBUK naar IBIE is compleet. Mijn activity report is maar voor 1 dag beschikbaar maar ik zie geen enkele info over SYEP. Weet iemand hoe dit komt? Normaal wordt er iedere dag wel iets uitgeleend.

@Zr40 een idee?
Het kan zijn dat je gewoon een dagje geduld moet hebben, als je een transfer doet tussen accounts kan het ook zijn dat je de eerste dag niet direct je aandelen uitleent. Hopelijk is dat het, want ze zijn ook bezig met het overzetten van mijn account, en ik zou flink balen als dat ten koste gaat van mijn inkomsten uit het uitlenen van aandelen. Heb een positie waar ik $15/dag mee verdien ofzo, dat is toch lekker meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:04
Rukapul schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:07:
[...]

Ik luister geïnteresseerd me maar technisch moet het antwoord eigenlijk nee zijn.

Ik heb een deel voorlopig maar in het groenfonds laten zitten wat ik anders in cash om zou zetten.

[...]

En zelfs als dat wel een optie is: DeGiro heeft echt volstrekt absurde doorlooptijden voor terugboekingen.

Ik wacht inmiddels sinds woensdag 20.00.
Zijn die geldmarktfondsen die degiro voor de bankrekeningen gebruikte geen optie?
Fluctueerd natuurlijk ook, maar als het goed is niet veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Captain_koek schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Zijn die geldmarktfondsen die degiro voor de bankrekeningen gebruikte geen optie?
Fluctueerd natuurlijk ook, maar als het goed is niet veel?
Die kosten net zo hard geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:30:

@Zr40 een idee?
Hier nog niet daadwerkelijk verhuisd, maar ik kan mij zo voorstellen dat de borrow market nog niet is geopend (of nog niemand behoefte heeft om te lenen omdat de beurs niet is geopend) sinds dat je stukken zijn overgezet. Of ze zijn administratief wel overgezet maar nog niet settled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 01-06 09:51
In Portfolio Performance haal ik de historische data van de Northern Trust fondsen op via 'table on website 'alleen dan krijg ik de historische data tot 7 december 2020.

Northern Trust World: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
Northern Trust Emerging Markets: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011515424:EUR

Kun je instellen dat je ook eerdere historische data krijgt? Of heeft iemand anders een andere source voor de historische data van de NT fondsen?

Ik kon de NT fondsen niet vinden via Yahoo Finance of live.euronext

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

hgmaster schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:13:
Vraagje aan Degiro gebruikers... Ik wil een trailing stop aanmaken, maar krijg de onderstaande melding. Wat is hier de reden van? Wat is de oplossing of het beste alternatief?

Dankjewel alvast voor jullie hulp!

[Afbeelding]
Een stop order is een market order die naar de beurs verstuurd wordt zodra de ingestelde grens wordt overschreden. DEGIRO beperkt de maximum grootte van market orders, dus ook van stop orders.

Een stop limit order zou hier geen last van hebben, maar die biedt DEGIRO niet aan als trailing stop.
magneetje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:53:
In Portfolio Performance haal ik de historische data van de Northern Trust fondsen op via 'table on website 'alleen dan krijg ik de historische data tot 7 december 2020.

Northern Trust World: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
Northern Trust Emerging Markets: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011515424:EUR

Kun je instellen dat je ook eerdere historische data krijgt? Of heeft iemand anders een andere source voor de historische data van de NT fondsen?

Ik kon de NT fondsen niet vinden via Yahoo Finance of live.euronext
Zie Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" :)

[ Voor 37% gewijzigd door Zr40 op 09-01-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Bedankt het werkt! Hier zat ik al de halve ochtend naar te zoeken

[ Voor 9% gewijzigd door magneetje op 09-01-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Bedankt voor je reactie's!
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:17:
[...]

1. Ik denk dat het genoeg spreiding is. Prestaties kunnen inderdaad naar beide kanten iets afwijken maar ik denk dat het om kleine verschillen zal gaan op de lange termijn.
2. Indien de vermogensscheiding goed geregeld is raak je inderdaad geen geld kwijt.
3. Nu. Het heeft geen zin te wachten op dividend betaling want dat zit nu al in de koers verwerkt.
4. Weet ik niet.
5. Ligt eraan wat voor aandelen/fondsen en wat jouw voorkeuren zijn.
Wbt punt 3: je bedoeld op het moment dat de dividend uitgekeerd wordt daalt de koers ook evenveel? Het voelt zo zonde om die euro's te laten liggen, maar onder aan de streep maakt het dus niet uit?

Wbt punt 5: weet ik nu nog nog. Afgelopen jaar heb ik getwijfeld om bijvoorbeeld te kopen: PostNL, ArcelorMittal, Shell, KLM-AF, Brent.
YLMOSE schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Omdat die kosten hoger zijn volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/.
canonball schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:29:
[...]

3: Je kunt ook in overweging nemen om met Fitvermogen (of een andere) te beginnen en niet meer in te leggen bij Meesman, maar het niet verhuizen maar gewoon laten staan. Alle nieuwe inleggen wel bij de nieuwe doen. Een paar jaar geleden was Meesman een goed keuze, nu Fitvermogen maar wat over 2 jaar?

Voor 4: evt meesman vragen of het mogelijk is om je huidige rekening te splitsen na een extra rekening voor een kind.

voor 5: kijk even of jouw huisbank dat ook aanbied. Als het af ten toe is zullen de kosten niet heel veel uitmaken, maar dan moet je niet elke week gaan handelen. Over de Giro (en de moedermaatschapij) valt in dit forum wel wat te vinden, je zult zelf moeten beslissen of je dat wilt.
Wbt punt 3&4: ik ben volgens mij verplicht minimaal 100 pm in te leggen (dat doe ik nu ruim overigens). Dus helemaal stoppen is dan geen optie? En mijn dochter heeft nog geen 100 pm om in te leggen ;) Die krijgt af en toe wat van ons/opa's en oma's e.d. Maar dat is inmiddels in 1.5 jaar tijd al wel een kleine 1000 euro.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Update: Ik had bij de Giro maandag 4 jan Triodos Groenfonds verkocht. Dinsdag ochtend stond het bedrag als positief saldo weergegeven op mijn account. Toen gelijk het geld overgeboekt naar mijn betaalrekening. Inmiddels nog steeds geen geld mogen ontvangen :z

Ik had ze donderdag nog gebeld hierover. Antwoord: 'Flatex gaat daarover blabla... kan wat langer duren'.

Vrijdag 8 jan staat er wel bij mijn rekening overzicht een cash sweep ter grootte van het bedrag dat ik overgemaakt heb. "08/01/2021 13:04:29 Flatex Cash Sweep Transfer Flatex Euro Bankaccount"

Ik neem aan dat het dan maandag op mijn rekening staat. Iemand hier (dd cash sweep) ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoschR schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:12:
Bedankt voor je reactie's!
[...]
Wbt punt 3: je bedoeld op het moment dat de dividend uitgekeerd wordt daalt de koers ook evenveel? Het voelt zo zonde om die euro's te laten liggen, maar onder aan de streep maakt het dus niet uit?
Inderdaad, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoschR schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:12:
Wbt punt 5: weet ik nu nog nog. Afgelopen jaar heb ik getwijfeld om bijvoorbeeld te kopen: PostNL, ArcelorMittal, Shell, KLM-AF, Brent.
Dan is DeGiro mi. geen gekke optie. Als je de allerhoogste betrouwbaarheid wil zijn er andere partijen geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07-2022
Op het moment dat een aandeel ex-dividend gaat is het absoluut niet zo dat een aandeel per definitie ook met dat precieze deel daalt, het kan meer, of het kan minder zijn. Dus in die zin maakt het zeker wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sneepie69 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Op het moment dat een aandeel ex-dividend gaat is het absoluut niet zo dat een aandeel per definitie ook met dat precieze deel daalt, het kan meer, of het kan minder zijn. Dus in die zin maakt het zeker wel uit.
Het gaat hier om beleggingsfondsen. Wachten op de dividenduitkering is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

sneepie69 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Als het meer of minder daalt dan heeft dat niet met het uitkeren van dividend te maken, maar met dezelfde redenen als waarom het op andere dagen kan schommelen. Ex-dividend betekent letterlijk dat het nu zonder (ex) het dividend wordt verhandeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 09-01-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
Zr40 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Als het meer of minder daalt dan heeft dat niet met het uitkeren van dividend te maken, maar met dezelfde redenen als waarom het op andere dagen kan schommelen. Ex-dividend betekent letterlijk dat het nu zonder (ex) het dividend wordt verhandeld.
Correct, ik wil er puur mee aangeven dat het niet per definitie onzin is om erop te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is het mi. wel. Je gaat toch niet maanden wachten met overstappen om het uitgekeerd te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

sneepie69 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:28:
[...]

Correct, ik wil er puur mee aangeven dat het niet per definitie onzin is om erop te wachten
Tuurlijk, maar dan wacht je op andere zaken dan het dividend. Op het dividend zelf hoef je niet te wachten als je wil kopen of verkopen. Daar ging de vraag over.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 09-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:16:
Update: Ik had bij de Giro maandag 4 jan Triodos Groenfonds verkocht. Dinsdag ochtend stond het bedrag als positief saldo weergegeven op mijn account. Toen gelijk het geld overgeboekt naar mijn betaalrekening. Inmiddels nog steeds geen geld mogen ontvangen :z

Ik had ze donderdag nog gebeld hierover. Antwoord: 'Flatex gaat daarover blabla... kan wat langer duren'.

Vrijdag 8 jan staat er wel bij mijn rekening overzicht een cash sweep ter grootte van het bedrag dat ik overgemaakt heb. "08/01/2021 13:04:29 Flatex Cash Sweep Transfer Flatex Euro Bankaccount"

Ik neem aan dat het dan maandag op mijn rekening staat. Iemand hier (dd cash sweep) ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar dit is toch absurd... Dat een overboeking zo lang duurt? Dat zou toch gewoon in hooguit één werkdag geregeld moeten zijn!? Bij Binck is het gewoon een SEPA overboeking tussen twee IBAN-rekeningen, i.e. onmiddellijk, en bij IB wordt het volgens mij dezelfde dag verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cocytus schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Geen ervaring mee, maar dit is toch absurd... Dat een overboeking zo lang duurt? Dat zou toch gewoon in hooguit één werkdag geregeld moeten zijn!? Bij Binck is het gewoon een SEPA overboeking tussen twee IBAN-rekeningen, i.e. onmiddellijk, en bij IB wordt het volgens mij dezelfde dag verwerkt?
Eens, ik vind dit ook slecht. Het gaat hier wel om een beleggingsfonds waardoor het geld eigenlijk pas op T+2 beschikbaar zou kunnen zijn, zoals hier gezegd was: Hielko in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb opmerkelijk negatieve rente betaald "Flatex Interest" op een bedrag minder dan €2500.

Ik heb 4 januari een terugboeking aangevraagd (althans, het was vrijdag 1 januari rond 22:30 maar maandag verwerkt), 5 januari "flatex terugstorting, processed Flatex Withdrawel" gezien in het overzicht, gisteren ochtend op mijn rekening bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:29:
Is het mi. wel. Je gaat toch niet maanden wachten met overstappen om het uitgekeerd te krijgen?
In mijn geval gaat het om juni (2019) of juli (2020) zo te zien.

Maar als net netto niks uitmaakt dan weet ik dus dat ik hier geen rekening mee hoef te houden. Wat ik uiteindelijk ga doen ga ik nog even verder over nadenken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:56
Qunix schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:05:
Ik heb opmerkelijk negatieve rente betaald "Flatex Interest" op een bedrag minder dan €2500.

Ik heb 4 januari een terugboeking aangevraagd (althans, het was vrijdag 1 januari rond 22:30 maar maandag verwerkt), 5 januari "flatex terugstorting, processed Flatex Withdrawel" gezien in het overzicht, gisteren ochtend op mijn rekening bijgeschreven.
Ja, je stond dus rood in de dagen ertussen. Eerst kijken naar de valutadatum alvorens zo'n overboeking te doen.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Wietsee. schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Ja, je stond dus rood in de dagen ertussen. Eerst kijken naar de valutadatum alvorens zo'n overboeking te doen.
Ik heb nooit rood gestaan. De rente was 31-12 afgeschreven.

Er staat altijd een positief budget op, ruim onder de 2500 en zeker boven de 20 (vanwege de kosten van de beurzen en what not).

Ik zal maandag wel bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BoschR schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:06:
[...]

In mijn geval gaat het om juni (2019) of juli (2020) zo te zien.

Maar als net netto niks uitmaakt dan weet ik dus dat ik hier geen rekening mee hoef te houden. Wat ik uiteindelijk ga doen ga ik nog even verder over nadenken. _/-\o_
Voor zover ik weet maakt het helemaal niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:10

jacobras

Developer

JohanNL schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:41:
[...]

Dit doen ze - na eigen zeggen - om fraude te voorkomen.
Als het goed is zijn die bedragen die je hebt ontvangen, bedragen die je eerder hebt gestort naar je Trading 212 invest account.
Die transacties hebben ze gerefund/ongedaan gemaakt om jouw opnameverzoek ( gedeeltelijk ) te betalen.
Klinkt aannemelijk, er staat inderdaad ook "refund" in de omschrijvingen. Toch klopt het niet: al mijn transacties waren afgerond op 500-tal, dus geen 1700 of 1200. Vreemd maar gelukkig heb ik er geen last van.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 15:39
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:16:

Ik ben mijn portefeuille aan het verkopen om deze weer aan te kopen bij IB. Exact hetzelfde als jij helaas. Ook de melding op 8 januari, nadat ik dinsdag het merendeel had geliquideerd en de overboeking heb gedaan. Dit duurde voor Flatex kwam aanmerkelijk korter. Zal meer dan een week onbelegd zijn zo m.u.v. een bitcoin positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:56
Qunix schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Ik heb nooit rood gestaan. De rente was 31-12 afgeschreven.

Er staat altijd een positief budget op, ruim onder de 2500 en zeker boven de 20 (vanwege de kosten van de beurzen en what not).

Ik zal maandag wel bellen.
Visueel stond je niet rood inderdaad, maar als jij je geld wegboekt voor de valutadatum van een laatste verkooptransactie sta je dus wel degelijk rood: Flatex gaat het winnen.

Mocht je niet gehandeld hebben is het vreemd.

[ Voor 7% gewijzigd door Wietsee. op 09-01-2021 14:18 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:27
Hier maandag 4/1 aandelen verkocht bij DeGiro. Diezelfde dag (18:00) terugstorting aangevraagd. Dinsdag avond staat het bij DeGiro als processed. En woensdag ochtend kwam het aan bij de Rabobank.

Ik ben ook van plan om in de toekomst mijn Tesla aandelen over te hevelen naar IB (lynx). Want die staat inmiddels boven de 100k. Maar ik denk dat ik die laat overschrijven ipv te verkopen en terugkopen. 3 dagen stijging missen bij Tesla is een duurder grapje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneepie69
RocketKoen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:15:
Hier maandag 4/1 aandelen verkocht bij DeGiro. Diezelfde dag (18:00) terugstorting aangevraagd. Dinsdag avond staat het bij DeGiro als processed. En woensdag ochtend kwam het aan bij de Rabobank.

Ik ben ook van plan om in de toekomst mijn Tesla aandelen over te hevelen naar IB (lynx). Want die staat inmiddels boven de 100k. Maar ik denk dat ik die laat overschrijven ipv te verkopen en terugkopen. 3 dagen stijging missen bij Tesla is een duurder grapje.
Het is niet gegarandeerd dat Tesla maar blijft stijgen en stijgen, dus dat je 3 dagen stijging mist.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Ik heb in Portfolio Performance VTI en VXUS als currency USD ingesteld.

Wordt bij het berekenen van de true time weighted rate of return het percentage weergegeven op basis van USD? Ik zie mijn VTI/VXUS portfolio een TWR YTD van 3.61%, moet hier dan daling van de dollar t.o.v de euro zelf berekenen om een de TWR te kunnen vergelijken met de NT fondsen? Of kan dit ook in PP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:13

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wietsee. schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Visueel stond je niet rood inderdaad, maar als jij je geld wegboekt voor de valutadatum van een laatste verkooptransactie sta je dus wel degelijk rood: Flatex gaat het winnen.

Mocht je niet gehandeld hebben is het vreemd.
Staat thans ook gewoon op de site inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEazX_kGZ9erl4WZphgcXcXuwD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eEdbR1TJqB7QMRleInEakD0E.png?f=fotoalbum_large

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Destijds heb ik die overgang opgevangen met spaargeld en op marge te kopen terwijl het geld onderweg was. Al lukt mij dat met 100k niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:11
Qunix schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:05:

Viel mij ook op. Was maar 2 cent maar toch. Raar dat ze dit niet normaal inzichtelijk kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:45:
Ik heb in Portfolio Performance VTI en VXUS als currency USD ingesteld.

Wordt bij het berekenen van de true time weighted rate of return het percentage weergegeven op basis van USD? Ik zie mijn VTI/VXUS portfolio een TWR YTD van 3.61%, moet hier dan daling van de dollar t.o.v de euro zelf berekenen om een de TWR te kunnen vergelijken met de NT fondsen? Of kan dit ook in PP?
Rendement wordt berekend vanuit het perspectief van je primaire valuta. Dit is de geselecteerde valuta in File > Currency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
sneepie69 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Het is niet gegarandeerd dat Tesla maar blijft stijgen en stijgen, dus dat je 3 dagen stijging mist.....
Het kan ook 3 dagen dalen natuurlijk. Maar met de sprongen die dat aandeel de afgelopen tijd maakt, heb je het over een plus of min van 10 tot 20% in 3 dagen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
RocketKoen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Het kan ook 3 dagen dalen natuurlijk. Maar met de sprongen die dat aandeel de afgelopen tijd maakt, heb je het over een plus of min van 10 tot 20% in 3 dagen.
Maar is het risico om niet in het aandeel te zitten dan niet vergelijkbaar met het risico om er wel in te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hielko schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:00:
[...]

Maar is het risico om niet in het aandeel te zitten dan niet vergelijkbaar met het risico om er wel in te zitten?
Het aantal positieve dagen is groter dan het aantal negaieve.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je echt per se geen dag aan rendement wil missen, het gaat om 100 stuks of meer, en je hebt bij je nieuwe broker voldoende margin, dan kan je nog overwegen om een synthetic long te gebruiken ter overbrugging. Open tegelijk met de verkoop bij de oude broker, en sluit tegelijk met de aankoop bij de nieuwe broker.

Of je boekt posities ipv geld over.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 09-01-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:43
Iemand hier die in het Discord channel van de Belegger zit en hier iets over wat zeggen qua ervaringen? De moeite waard?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Legt de Belegger dat zelf niet uit?

Ik heb er trouwens nog nooit van gehoord. Als je graag wil praten over je beleggingen, dat kan ook hier zoals je ziet :P

En als je er per se voor wil betalen, er lopen vast mensen rond in dit topic die donaties accepteren. Maar ik raad eerder aan om dat geld in je beleggingen te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-06 22:40
tiriaq schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Hier ben ik het mee eens. Daarom heb ik FitVermogen gemaild om te vragen wat ze hieraan gaan doen. Dit is hun reactie:
[...]
Dus het is voor je eigen rekening als iemand toch in kan loggen op jou account en aan/verkopen doet wat je eigenlijk niet zou willen? En dat is veilig?

Tsss. Alleen inlognaam + wachtwoord is not done voor een financiele site. Beveiliging anno 1990.
Robeco heeft ook geen 2FA. Ze hadden hun site een aantal jaren vernieuwd. Ik heb er meerdere keren op geattendeerd om 2FA in te voeren. Met de nieuwe site was dat een geschikte kans. Helaas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:17:
[...]

Indien vermogensscheiding niet goed geregeld is treed het beleggerscompensatieregeling in waarbij je maximaal € 20.000,- vergoed krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Weet iemand een alternatief voor het standaard aanhouden van (grote hoeveelheden) euro's bij Degiro? De methode die ze nu gebruiken kost geld (ik zie er alleen geld afgaan, nooit erbij komen). Zijn er bijvoorbeeld goedkope stabiele en actieve fondsen die ook hiervoor kunnen dienen? Terugboeken naar de bankrekening is geen optie in mijn geval.

Een obligatie misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-06 21:33
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:03:
[...]

Eens, ik vind dit ook slecht. Het gaat hier wel om een beleggingsfonds waardoor het geld eigenlijk pas op T+2 beschikbaar zou kunnen zijn, zoals hier gezegd was: Hielko in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"
Ik denk dat het daarom ook zo lang duurde. Je had het geld nog niet, bij binck betaal je dan debetrente als je het opneemt. Wellicht kan dat niet bij Flatex of heb je niet genoeg marge om dat bedrag op te nemen maar zit die website zo in elkaar dat je dan wel een transactie kan inschieten maar dat de transactie pas door gaat na settlement. Dat vermoed ik. En dat komt dan goed uit voor je, anders had je die debetrente moeten betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 09-01-2021 21:54 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Zr40 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:37:
Als je echt per se geen dag aan rendement wil missen, het gaat om 100 stuks of meer, en je hebt bij je nieuwe broker voldoende margin, dan kan je nog overwegen om een synthetic long te gebruiken ter overbrugging. Open tegelijk met de verkoop bij de oude broker, en sluit tegelijk met de aankoop bij de nieuwe broker.

Of je boekt posities ipv geld over.
Ik was inderdaad van plan om de positie over te boeken.
Kost bij deze hoeveelheden waarschijnlijk ook minder dan omwisselen naar euro's en daarna terug naar dollars.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

phantom09 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:17:
[...]

Dus het is voor je eigen rekening als iemand toch in kan loggen op jou account en aan/verkopen doet wat je eigenlijk niet zou willen? En dat is veilig?

Tsss. Alleen inlognaam + wachtwoord is not done voor een financiele site. Beveiliging anno 1990.
Robeco heeft ook geen 2FA. Ze hadden hun site een aantal jaren vernieuwd. Ik heb er meerdere keren op geattendeerd om 2FA in te voeren. Met de nieuwe site was dat een geschikte kans. Helaas....
Naja, onveilig, er zit meer bescherming op: aankopen lukt niet, want kan alleen vanaf iDeal vanaf de gekoppelde rekening. Een andere methode is er niet om aankopen te doen.
Verkopen lukt wel, maar ook alleen naar de gekoppelde rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Ik denk dat het daarom ook zo lang duurde. Je had het geld nog niet, bij binck betaal je dan debetrente als je het opneemt. Wellicht kan dat niet bij Flatex of heb je niet genoeg marge om dat bedrag op te nemen maar zit die website zo in elkaar dat je dan wel een transactie kan inschieten maar dat de transactie pas door gaat na settlement. Dat vermoed ik. En dat komt dan goed uit voor je, anders had je die debetrente moeten betalen.
zondag 3 jan 21:20 leg ik een verkooporder in voor Triodos Groenfonds
dinsdag 5 jan 10:00:41 is volgens DeGiro de transactie
woensdag 6 jan 20:00 doe ik de overboeking (wetende dat die 's avonds toch niet meer zal plaatsvinden) - DeGiro stuurt een email "Terugstorting Ingepland" + online meldt DeGiro "processed FlatEx withdrawal"
donderdag 7 jan 17:39 meldt Degiro per email dat de overboeking "in behandeling is genomen" met de opmerking "We streven ernaar om uw terugstorting binnen 24 uur beschikbaar te maken op uw tegenrekening, echter kan dit tot 3 werkdagen duren." (?)

En vervolgens hangt de transactie van DeGiro/FlatEx naar Rabo nog ergens in de tijdelijke IBAN werelden. Dat is niet alleen traag voor een NL broker, maar bovendien qua communicatie chaos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Circa 110 aandelen Tesla? nice. Vroeg gekocht hoop ik?
Is dit het enige waar je in belegt of is dit een gedeelte van je portfolio?

Ik heb al een tijdje niet naar de koers van Tesla gekeken. Zie dat de koers nu op $867,- zit. En dan te bedenken dat ik ze ooit voor iets van 1400 dollar heb gekocht en dit veel te duur vond (voor split).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Get!em schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:32:
[...]

Naja, onveilig, er zit meer bescherming op: aankopen lukt niet, want kan alleen vanaf iDeal vanaf de gekoppelde rekening. Een andere methode is er niet om aankopen te doen.
Verkopen lukt wel, maar ook alleen naar de gekoppelde rekening.
Nou, ik neem aan dat je baalt als je er achterkomt dat iemand wat verkocht heeft wat je niet wilt. Enig wat je kan doen is je wachtwoord wijzigen en meteen al je apparatuur scannen op virussen en.of keyloggers.
Of nog beter: alles wissen en opnieuw installeren.

Dus als je verkoopt gaat het geld meteen naar de tegenrekening? Je kan het niet laten staan of iets anders voor kopen?

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 09-01-2021 23:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RocketKoen
phantom09 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:52:
[...]

Circa 110 aandelen Tesla? nice. Vroeg gekocht hoop ik?
Is dit het enige waar je in belegt of is dit een gedeelte van je portfolio?

Ik heb al een tijdje niet naar de koers van Tesla gekeken. Zie dat de koers nu op $867,- zit. En dan te bedenken dat ik ze ooit voor iets van 1400 dollar heb gekocht en dit veel te duur vond (voor split).
160 O-)
gemiddelde aankoopprijs $56 (split adjusted). Huidige koers: $880. Het grootste deel heb ik al sinds 2016. En tot vorig jaar was het vooral dat stukje van mijn portfolio dat geen rendement opleverde.
Ik had ook voor 2/3 aan veilige beleggingen... Maar omdat Tesla zo hard is gestegen, zijn die nog maar 15%

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phantom09 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:45:
[...]
Indien vermogensscheiding niet goed geregeld is treed het beleggerscompensatieregeling in waarbij je maximaal € 20.000,- vergoed krijgt.
Dat was hem al duidelijk volgens mij, zie zijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:40
phantom09 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 23:54:
[...]Dus als je verkoopt gaat het geld meteen naar de tegenrekening? Je kan het niet laten staan of iets anders voor kopen?
Ja dat klopt. Geld staat maar beperkt op de rekening. De verificatie storting is ook na een paar dagen weer terug gestort. Zie ook hier. Hier staat ook dat je vrijkomend geld uit verkoop niet binnen de fitvermogen omgeving in kan zetten voor aankoop. Alles loopt via de tegenrekening.
Maak je een bedrag over zonder dat daar een automatische order tegenover staat, dan wordt dit geld na een aantal dagen weer terug gestort naar je tegenrekening.
Wel is er een optie van switchen van fondsen. Elk aangehouden fonds heeft een keuzemenu in de fondsregel, waar je koop, verkoop en switch kan kiezen. Hoe wisselen van fondsen exact werkt weet ik niet, want van de switch optie heb ik nog geen gebruik gemaakt. Dit lijkt mij de enige mogelijkheid binnen fitvermogen om van fonds te veranderen.

Edit:
Net even een testje gedaan: Bij switch krijg je een vraag hoeveel stuks van het fonds je wilt verkopen. Hierna krijg je een scherm met alle beschikbare NN fondsen van Fitvermogen om aan te kopen. Hier kies je het gewenste fonds om aan te kopen. Vervolgens geeft fitvermogen aan dat het te switchen fonds eerst verkocht wordt, zodat het bedrag bekend is, vervolgens wordt het nieuwe fonds aangekocht.
In de omgeving zie ik nu:
  • één "switch verkoop" order (status "opgegeven")
  • één "switch koop" order (status "wacht op verkoop"), waar de geschatte waarde van de verkoop achter staat.
Bij de bevestiging van de opdracht wordt aangegeven dat de switch een dag of 3 tot 4 kan duren, alles verloopt volgens de aan/verkoop regels van Fitvermogen.

[ Voor 37% gewijzigd door agravain op 10-01-2021 09:00 . Reden: kleine uitbreiding&opmaak, edit deel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
writser schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:51:
[...]
Ik denk dat het daarom ook zo lang duurde.
Ik denk het ook, maar ook met ETFs heb ik dit meegemaakt (dit was nog voor de Flatex bankrekening was ingevoerd).

Overigens nog een grappige, ik had voor 60k Triodos gekocht. Dan moet je natuurlijk wel 60k op je rekening hebben staan. Ik had het er dus opgezet. Maar als je 60k hebt staan mag je negatieve interest betalen 7(8)7

Tenminste ik ga er vanuit dat ik daarom 4,45 euro Flatex interest heb moeten betalen in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 00:03:
[...]

160 O-)
gemiddelde aankoopprijs $56 (split adjusted). Huidige koers: $880. Het grootste deel heb ik al sinds 2016. En tot vorig jaar was het vooral dat stukje van mijn portfolio dat geen rendement opleverde.
Ik had ook voor 2/3 aan veilige beleggingen... Maar omdat Tesla zo hard is gestegen, zijn die nog maar 15%
Zo zeg! Ik heb er maar 10 :/ . Wat je hebt kunnen bereiken is denk ik de droom van velen: een relatief niet al te grote investering die zeer goed rendeert. Echter een bedrijf kan inderdaad zeer snel groeien in het begin, maar op termijn zal het uitgegroeit zijn. De koerswinsten zullen dan niet meer zo spectaluair zijn.
Wanneer dit zal zijn is de vraag.

Al je nieuwe inleg gaat neem ik aan niet naar Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

160 O-)
Dat is wel een leuk bedrag zeg! Zelf helaas pas vorig jaar begonnen met aandelen en heb zelf max op 90 gezeten tijdens de run up om bij S&P inclusion te verkopen. Uiteindelijk geen spijt van de verkoop ondanks dat de verdere stijging, de alternatieven doen ook goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 12:52
[...]

160 O-)
Lekker! Ik had er zelf 4 van voor de split, gekocht op ongeveer $250, nu dus 20 op 800+? Dik 1000% winst op. Is ook per ongeluk mijn grootste winnaar. Ik ga denk ik verkopen op de 1000, die is nu in zicht, dus gaat de hype machine weer draaien. Waar het dan in gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Een mix van kortlopende staatsobligaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zebby schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Lekker! Ik had er zelf 4 van voor de split, gekocht op ongeveer $250, nu dus 20 op 800+? Dik 1000% winst op. Is ook per ongeluk mijn grootste winnaar. Ik ga denk ik verkopen op de 1000, die is nu in zicht, dus gaat de hype machine weer draaien. Waar het dan in gaat...
Waarom denk je dat het op de magische grens van $1000 weer gaat zakken? Ik ben wel benieuwd wat je met de verkoopwinst gaat doen.

Het beste alternatief zie ik nog in de ETF van Ark Invest maar mijn te omslachtig als Europeaan. Het mooie is dat zij bij forse stinging verkopen om in de buurt van 10% in Tesla te blijven en weer aankopen als die daarna daar onder komt. Daarnaast hebben ze nog een aantal interessante bedrijven in hun ETF waarmee ze hetzelfde doen en ook hebben ze een grote community die hun aankopen volgen waardoor het een selffulfilling prophecy wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zebby schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Tesla is al een keer door de $1000,- doorgebroken voor split. Ging zelfs naar bijna naar de $3000 en toen kwam de 5x split (dus 5x zo lagere koers maar je aantal aandelen worden met een factor 5 vermeerderd).
Dus het kan heel goed zijn dat jij ergens op de $950 gaat verkopen en Tesla vorlijk doorschiet naar de $2K of 3K (of op termijn meer). Zonder split zou Tesla bijna op $5000 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Nu online
phantom09 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Tesla is al een keer door de $1000,- doorgebroken voor split. Ging zelfs naar bijna naar de $3000 en toen kwam de 5x split (dus 5x zo lagere koers maar je aantal aandelen worden met een factor 5 vermeerderd).
Dus het kan heel goed zijn dat jij ergens op de $950 gaat verkopen en Tesla vorlijk doorschiet naar de $2K of 3K (of op termijn meer). Zonder split zou Tesla bijna op $5000 zitten.
Ik ging even kijken wanneer ik tesla heb gehad, 12 stuks in 2014 was $2700 waard. Ik heb het daarna verkocht, weet niet op welke koers. Maar dat was dus nu ommenabij $60k waard geweest? 😂

>> Signature?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ChiLLeR schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Ik ging even kijken wanneer ik tesla heb gehad, 12 stuks in 2014 was $2700 waard. Ik heb het daarna verkocht, weet niet op welke koers. Maar dat was dus nu ommenabij $60k waard geweest? 😂
Klopt, maar in 2018 lag faillissement ook op de loer en heeft niet veel gescheeld. Achteraf is altijd makkelijk. Had je in 2014 hetzelfde bedrag in Bitcoins gestopt dan was je nu miljonair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 22:41
Pistachenootje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:25:
[...]

Ik denk het ook, maar ook met ETFs heb ik dit meegemaakt (dit was nog voor de Flatex bankrekening was ingevoerd).
Settlement voor ETF's is ook op T+2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Tja, maar als je dat bedrag in Wirecard had gestopt was je nu alles kwijt. Als we in 2014 zeker wisten hoe Tesla zich zou gaan ontwikkelen dan was iedereen hier nu rijk (nu zijn het er slechts een paar :P). Over een jaar kan je ook weer spijt hebben over het bedrijf waar je morgen niet in stapt omdat dat +800% zal gaan over 2021. Achteraf lijkt het zo makkelijk, helaas bedriegt die schijn enorm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
[...]

Datzelfde heb ik met Bitcoin (verkocht op $300/stuk, toen al een monsterlijke 'winst') voor die paar coins.
Truc is overal hetzelfde, en heeft overal dezelfde 'maar': Je bent pas rijk als je op tijd verkoopt.

Later verkopen kan zeker veeeel meer opleveren - te laat verkopen (of de verliezer hebben uitgekozen ipv winaar) werkt erg averechts op je succes. Alleen iedereen post vaak zn posities en winsten in Tesla, Bitcoin et al.
Wat markeert uiteindelijk een bubble, of een 'top' of omslagpunt of whatever? The biggest fool - er is iemand die op dat punt koopt en de transactie afrond maar daarna enkel nog verkopers.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 10-01-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Vraag mbt PP en historische koersen. Ik heb een tracker met ISIN IE00B6YX5D40, welke in GBP wordt verhandeld. In PP lijkt er geen enkele (standaard) provider te zijn, welke historische/recente koersen levert in GBP. Nu heb ik voorlopig maar ingesteld dat er geen koers-info is, maar dat is natuurlijk niet het meest wenselijke.

Heeft iemand anders dat probleem ook gehad en evt zelfs opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Nu online
Deveon schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Klopt, maar in 2018 lag faillissement ook op de loer en heeft niet veel gescheeld. Achteraf is altijd makkelijk. Had je in 2014 hetzelfde bedrag in Bitcoins gestopt dan was je nu miljonair.
Compleet mee eens, ook totaal geen spijt hoor. Zo is het nou eenmaal, als je het van te voren wist dan zat ik nu lekker op een privé eilandje dit te typen 😃 Met de kennis van toen vond ik het de beste keuze met de cash burn die Tesla had.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:19:
[...]

En dan was er nog de man die 2 pizza had gekocht voor 10.000 bitcoin.....
Had hij deze niet uitgegeven aan een pizza dan was het nu $382.060.000 waard !! 8)7
Hele dure pizza achteraf gezien :F

https://bitcoin.nl/nieuws...bitcoin-pizzadag-2020-472

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
thamac schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:35:
Vraag mbt PP en historische koersen. Ik heb een tracker met ISIN IE00B6YX5D40, welke in GBP wordt verhandeld. In PP lijkt er geen enkele (standaard) provider te zijn, welke historische/recente koersen levert in GBP. Nu heb ik voorlopig maar ingesteld dat er geen koers-info is, maar dat is natuurlijk niet het meest wenselijke.

Heeft iemand anders dat probleem ook gehad en evt zelfs opgelost?
Kies historische koersen ->

Provider: tabel op website

URL: https://markets.ft.com/da...historical?s=USDV:LSE:GBP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
phantom09 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:34:
[...]

Zo zeg! Ik heb er maar 10 :/ . Wat je hebt kunnen bereiken is denk ik de droom van velen: een relatief niet al te grote investering die zeer goed rendeert. Echter een bedrijf kan inderdaad zeer snel groeien in het begin, maar op termijn zal het uitgegroeit zijn. De koerswinsten zullen dan niet meer zo spectaluair zijn.
Wanneer dit zal zijn is de vraag.

Al je nieuwe inleg gaat neem ik aan niet naar Tesla?
Met de huidige koers kan ik net genoeg sparen om elke maand 1 aandeel te kopen. Dat zet nu dus niet zoveel zoden aan de dijk. Mocht het aandeel compleet instorten dan koop ik wel weer bij. En als het nooit meer lager komt dan dit, dan ben ik ook binnen.
Ondertussen stop ik nieuw geld in mn NN fonds. En in een potje op lekker op vakantie te gaan als dat weer kan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Xanaroth schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:25:
[...]

Datzelfde heb ik met Bitcoin (verkocht op $300/stuk, toen al een monsterlijke 'winst') voor die paar coins.
Truc is overal hetzelfde, en heeft overal dezelfde 'maar': Je bent pas rijk als je op tijd verkoopt.

Later verkopen kan zeker veeeel meer opleveren - te laat verkopen (of de verliezer hebben uitgekozen ipv winaar) werkt erg averechts op je succes. Alleen iedereen post vaak zn posities en winsten in Tesla, Bitcoin et al.
Wat markeert uiteindelijk een bubble, of een 'top' of omslagpunt of whatever? The biggest fool - er is iemand die op dat punt koopt en de transactie afrond maar daarna enkel nog verkopers.
Een potje opbouwen en eventueel DCA. Niemand weet waar de piek stopt en het kan zo maar zijn dat die nooit meer onder het niveau van nu komt. Hoe onwerkelijk het ook lijkt, maar dat hoor je elke keer op ATH’s. Dat ze over 5 jaar op de huidige prijs een koopje lijken durf ik mijn geld wel op te “gokken”.

Met mijn positie in Tesla zit ik wel goed, maar Bitcoin kan nog wel iets bij. Al mijn andere positie staan ook erg hoog en bouw momenteel liever wat cash voor de buffer of voor koopjes dan ETFs.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 10-01-2021 20:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de Portfolio Performance gebruikers, er is een nieuwe versie, 0.50. Nu kan je bij dividend ook eventuele fees opgeven. En voor de crypto posities kan je nu koersen en aantal stuks opgeven tot 8 decimalen.

* Zr40 is vanavond wel even zoet met het bijwerken van historische crowdfunding fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Unif schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:55:
[...]

Kies historische koersen ->

Provider: tabel op website

URL: https://markets.ft.com/da...historical?s=USDV:LSE:GBP
Volgens mij is dit idd de oplossing, waarvoor hartelijk dank. Mag ook weleens gezegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:57
Zr40 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:21:
Voor de Portfolio Performance gebruikers, er is een nieuwe versie, 0.50. Nu kan je bij dividend ook eventuele fees opgeven. En voor de crypto posities kan je nu koersen en aantal stuks opgeven tot 8 decimalen.

* Zr40 is vanavond wel even zoet met het bijwerken van historische crowdfunding fees.
Dat had ik nou net nodig :) Kuch Rabobank :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 02-06 12:16

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

thamac schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:23:
[...]

Volgens mij is dit idd de oplossing, waarvoor hartelijk dank. Mag ook weleens gezegd worden.
Ja, FT kan erg handig zijn voor elders moeilijk vindbare data (voornamelijk Europese kan soms moeilijk te vinden zijn heb ik gemerkt). Nog een tip voor mensen die de portfolio functie van FT willen gebruiken, dat werkt enkel met een account. Echter, je kunt een trial afsluiten, direct opzeggen via PayPal (blokkeren) en je account voor de portfolio tool blijft dan voor altijd beschikbaar. Ikzelf gebruik het zo nu en dan om de performance van de vage mutual funds in m'n pensioen te tracken, dat soort data vind je nergens anders zo eenvoudig.

[ Voor 16% gewijzigd door i7x op 10-01-2021 22:41 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
@Interactive Broker gebruikers: Is jullie klant nummer ook gewijzigd? Ik heb bijna hetzelfde nummer, alleen de eerste nummer is gewijzigd.

Ik heb nog geen geld overgeboekt, maar is het rekeningnummer nog steeds hetzelfde of is dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:26
[...]

Ik vond Tesla op 50 usd (split adjusted) al overpriced en nu nog meer :D.

Met kennis van nu had ik wel een flink aantal opties erop willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 03-06 12:52
phantom09 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Met die logica heb jij dus iedere euro die je hebt in Tesla zitten?

Waarom het aandeel zo blijft stijgen snap ik simpelweg niet. Ik "vertrouw" dat Musk zijn visie weet door te brengen, maar m.i. ligt die nu veel meer bij Space X dan Tesla. Ook hebben ze niet echt nieuwe auto's aangekondigd voor de massa markt om geld binnen te halen, en beginnen concurrenten eindelijk een beetje op dat niveau te komen wat betreft accu's - hun grootste pluspunt. Nu hebben ze wel wat verbeteringen in productie en binnenkort een nieuwe gigafactory, maar toch. Waarom is Tesla zo veel waard? Ik weet het niet meer. Ik pak dus straks iets van 1200% winst. Zou ik liever 3600% hebben? Ja, natuurlijk, maar ergens trek ik toch een grens.

Waar het ingaat weet ik nog niet, ik denk ETF's, misschien nog wat meer in iets als TSMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Hoe sommige tweets vergeten worden

Ik moest even goed kijken. Maar erna is natuurlijk nog een split geweest. :+

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 10-01-2021 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zebby schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:13:
Waarom is Tesla zo veel waard? Ik weet het niet meer.
De rationele redenen zijn denk ik o.a.:
* level 5 autonoom rijden wordt verwacht waardoor iedere auto met FSD heel veel waard zou zijn, want inzetbaar als inkomstenbron, vervanging van 6 miljoen chauffeurs in de VS.
* vervoersabonnementen, automatische taxi's, massavervoer zoals bussen
* vrachtvervoer
* energiemarkt: genetwerkte energieproductie (batterij, vehicle-to-grid, zonnepanelen)
* batterijtechnologiemarkt met de '4680' batterij en toekomstige techniek
* 5 jaar voorsprong op EV ontwikkeling
* veel fabrieken in aanbouw in Texas, CA, Duitsland, China: productieverhoging
* doorlopende innovatie

Aan de andere kant:
* vooral veel vroegtijdige aankondigingen van vervoersmiddelen
* nog te weinig modellen, lagere restyling refresh rate dan de markt
* EV concurrentie is er al en zal nog groter worden
* level 5 autonomie is niet bereikt

De moeilijkheidsgraad van autonoom rijden wordt zwaar onderschat denk ik. Het gaat er niet om dat je een rijdende auto hebt (zonder Lidar zelfs), maar wel om het omgaan met alle mogelijke situaties. AI (artificiële intelligentie) is overrated zolang het niet de juiste reacties vertoont voor compleet nieuwe situaties. Het is nu veel vals spelen doordat wegen in kaart worden gebracht. Dat is dus kennis in plaats van intelligentie.

De Pareto 80/20 regel is ontoereikend voor AI. De eerste 95% is relatief makkelijk, maar de laatste procenten dekking kosten waarschijnlijk meer moeite.

Er is zeker potentieel, maar ik zie het niet gebeuren dat Tesla een (fysiek!) grote monopolist wordt a la Google, Facebook en Amazon. Misschien wel in aandeelwaarde en met een groot marktaandeel op de EV markt.

Eerder vond ik Tesla laag gewaardeerd, shorters (aangemoedigd door big oil) hadden het fout, en nu vind ik het te hoog. Bekende beleggers stappen uit aandelen en schaffen call opties aan. Gerechtvaardigd naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phantom09 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:59:
@Interactive Broker gebruikers: Is jullie klant nummer ook gewijzigd? Ik heb bijna hetzelfde nummer, alleen de eerste nummer is gewijzigd.

Ik heb nog geen geld overgeboekt, maar is het rekeningnummer nog steeds hetzelfde of is dit anders?
Heb je het eerst aangemeld in account management? Daar zul je vast de juiste instructies krijgen lijkt me.

Edit: Ik heb het even gecheckt, ik krijg dit als rekeningnummer voor IB IE: DE72 5011 0800 6231 4128 15, dat is een ander rekening nummer dan voorheen. Mijn username is ook alleen qua eerste nummer veranderd.

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 11-01-2021 08:43 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.