Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.082 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Bedoel je IUS3? IE00B2QWCY14. Die heeft een TER van 0.4% en dividendlek.

Dat is niet de Amerikaanse ETF IJS. Die mag niet zomaar aangeboden worden namelijk.
Geen idee, zit er zelf niet in.

IJS = https://www.ishares.com/u...sp-smallcap-600-value-etf
Als ik vervolgens bij ABN Amro op iShares SP Small Cap 600 zoek kom ik uit op ISIN IE00B2QWCY14. Met zelfde naam en bovendien verhandelbaar. Daar zit @SandStar lijkt me in via ABN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:05
Dat is IJS. Een ETF gevestigd in de VS met een TER van 0.18. Die kun je hier niet zomaar kopen. Wel via opties bij IB/Lynx.
Als ik vervolgens bij ABN Amro op iShares SP Small Cap 600 zoek kom ik uit op ISIN IE00B2QWCY14. Met zelfde naam en bovendien verhandelbaar. Daar zit @SandStar lijkt me in via ABN.
Dan kom je bij IUS3, een ETF gevestigd in Ierland met een TER van 0.4%. Doordat ie in Ierland is gevestigd heb je helaas wel te maken met dividendlek. Totale kosten gaan dan waarschijnlijk naar ~0.6% plus de kosten van ABN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:36:
Dan kom je bij IUS3, een ETF gevestigd in Ierland met een TER van 0.4%. Doordat ie in Ierland is gevestigd heb je helaas wel te maken met dividendlek. Totale kosten gaan dan waarschijnlijk naar ~0.6% plus de kosten van ABN.
Helemaal gelijk, dat is inderdaad een ander fonds. @SandStar je zit dus ook niet in IJS bij ABN Amro maar in een andere ETF met hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
Leaguer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Geen idee, zit er zelf niet in.

IJS = https://www.ishares.com/u...sp-smallcap-600-value-etf
Je vergeet het woordje 'value' in de naam :P.
SandStar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:42:
[...]

hmmm, maar de gevolgde inhoud komt wel overeen toch?
Nee dus.

[ Voor 16% gewijzigd door BrtH op 07-01-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Leaguer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Helemaal gelijk, dat is inderdaad een ander fonds. @SandStar je zit dus ook niet in IJS bij ABN Amro maar in een andere ETF met hogere kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
SandStar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:42:
[...]

JIj zit dus hierin: https://www.ishares.com/n...sp-smallcap-600-ucits-etf

Kijk eens onder 'portefeuilleverdeling'. En vergelijk dan met IJS: https://www.ishares.com/us/products/239775/ (onder 'portfolio').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Leaguer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:56:
[...]

JIj zit dus hierin: https://www.ishares.com/n...sp-smallcap-600-ucits-etf

Kijk eens onder 'portefeuilleverdeling'. En vergelijk dan met IJS: https://www.ishares.com/us/products/239775/ (onder 'portfolio').
Tnx ik zat daar al net in te kijken. Inderdaad compleet ander portefeuille :X
Weer wat geleerd.

Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben met de bijna 50% increase sinds aankoop O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
SandStar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:00:
[...]

Tnx ik zat daar al net in te kijken. Inderdaad compleet ander portefeuille :X
Weer wat geleerd.

Neemt niet weg dat ik alsnog blij ben met de bijna 50% increase sinds aankoop O-)
Afgaande op de informatie bij M* is IUS3 geen value. Dan lijkt ie waarschijnlijk meer op IJR (small cap blend) dan op IJS (small cap value).

Als je echt een small cap value fonds zou willen hebben is er ZPRV bij sommige brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20
Pistachenootje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Afgaande op de informatie bij M* is IUS3 geen value. Dan lijkt ie waarschijnlijk meer op IJR (small cap blend) dan op IJS (small cap value).

Als je echt een small cap value fonds zou willen hebben is er ZPRV bij sommige brokers.
Toch nog een vraag; zijn er wat jou betreft (de specifieke geologische spreiding van ZPRV en ZPRX daargelaten) nog andere goede redenen om voor die 2 losse te kiezen t.o.v. IUSN?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Toch nog een vraag; zijn er wat jou betreft (de specifieke geologische spreiding van ZPRV en ZPRX daargelaten) nog andere goede redenen om voor die 2 losse te kiezen t.o.v. IUSN?
IUSN (en IUS3 en NT) zijn small cap blend fondsen: ze bevatten zowel groei als waarde aandelen. ZPRV en ZPRX (en IJS) zijn small cap value fondsen die zich zoveel mogelijk op waarde aandelen richten; aandelen die relatief goedkoop zijn op bepaalde metrics, zoals p/b, p/e, p/cf al naar gelang hun filters.

Small cap value investing is gebaseerd op de factor modellen van Fama & French. Als je kijkt naar de historische data presteert small value beter dan small blend.

Ben Felix heeft een goede paper geschreven over factor investing: https://www.pwlcapital.co...r-Investing-with-ETFs.pdf

Hij heeft ook filmpjes over dit onderwerp: YouTube: The Problem With Small Cap Stocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoppakee, weer mijn maandelijkse batch orders ingediend bij DEGIRO. Nog 3 maanden en dan is alles omgewisseld voor VWRL, en dan stopt ook de maandelijkse euro aan "aansluitingskosten". :)

Het viel mij trouwens op dat het orderboek voor VWRL bij DEGIRO een tot twee seconden achter loopt op die bij IB. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zr40 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:44:
Hoppakee, weer mijn maandelijkse batch orders ingediend bij DEGIRO. Nog 3 maanden en dan is alles omgewisseld voor VWRL, en dan stopt ook de maandelijkse euro aan "aansluitingskosten". :)

Het viel mij trouwens op dat het orderboek voor VWRL bij DEGIRO een tot twee seconden achter loopt op die bij IB. :P
Beide BATS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De rally van gister tot de bestorming gaat vandaag gewoon weer door. Die stimulus checks in de VS drijven alles lekker op!

Ondertussen zoek ik naar welke positie het tijd wordt om winst te pakken want dit houd nooit aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 16:27
Wat ee bubbel dag, ineens denkt iedereen dat elk groen bedrijf hét gaat worden...? Plug power, Fcell, Enphase, alles explodeert.

Zo wordt er 1.5B$ in Plug geinvesteerd en blijkbaar warrant dat een +30% koerssprong wat de marktwaarde naar 21B brengt. Bedrijf heeft 300M winst gemaakt afgelopen jaar. Ik baal er vooral van dat ik Plug Power voor $4,5 gekocht heb en voor $9 verkocht heb :+

[ Voor 50% gewijzigd door Santee op 07-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Deveon schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:57:
De rally van gister tot de bestorming gaat vandaag gewoon weer door. Die stimulus checks in de VS drijven alles lekker op!

Ondertussen zoek ik naar welke positie het tijd wordt om winst te pakken want dit houd nooit aan..
Waarom denk je dat en wanneer krijgen we de volgende correctie dan? Als je vorige week was uitgestapt met dezelfde redenatie had je deze mooie dagen toch gemist en er minder goed voorgestaan voor de volgende correctie.
Tijdens/na de volgende correctie: wanneer stap je weer in?

Oftewel: Waarom denk je dat je de markt kan timen? Twee keer nog wel, één keer bij uitstappen en één keer bij instappen. Als het 'op gevoel' is dan adviseer ik: HODL

Ctrl+k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@WizZie- wel iets om rekening mee te houden: sinds Fama & French in 1992 hun bevindingen over factoren hebben gepubliceerd presteert value, met name in de VS, veel minder goed dan in de periode daarvoor. De grote vraag is, is dit gewoon toevallig een slechte periode geweest voor value of is er iets structureels veranderd?

Zie o.a.:
Pioneers of Value Investing Are Trying to See If It’s Dead
YouTube: Is the Value Premium Dead?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die van VWRL? Nee, dat is Euronext.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:45
Santee schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:57:
Wat ee bubbel dag, ineens denkt iedereen dat elk groen bedrijf hét gaat worden...? Plug power, Fcell, Enphase, alles explodeert.

Zo wordt er 1.5B$ in Plug geinvesteerd en blijkbaar warrant dat een +30% koerssprong wat de marktwaarde naar 21B brengt. Bedrijf heeft 300M winst gemaakt afgelopen jaar. Ik baal er vooral van dat ik Plug Power voor $4,5 gekocht heb en voor $9 verkocht heb :+
Plug power heeft dan ook een aardige deal gesloten vandaag.

Moet je nagaan dat ik ze in april 2020 nog ergens voor 3 doller per stuk heb gekocht.. heb ze nu niet meer maar om even aan te geven wat de stijging is geweest van plug power :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
sjorremans schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Plug power heeft dan ook een aardige deal gesloten vandaag.

Moet je nagaan dat ik ze in april 2020 nog ergens voor 3 doller per stuk heb gekocht.. heb ze nu niet meer maar om even aan te geven wat de stijging is geweest van plug power :+
Ik beleg meer safe, minder in individuele aandelen maar in trackers. Paar maanden terug de Ishares Global Clean energy ETF gekocht. Grootste deelneming van deze tracker zijn Plug Power & Enphase :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Die van VWRL? Nee, dat is Euronext.
Natuurlijk Euronext, ja... Gebruikt IB dan ook direct van Euronext de data? Dus is er een aanzienlijke lag bij DEGIRO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:45
flyingdutchboy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Ik beleg meer safe, minder in individuele aandelen maar in trackers. Paar maanden terug de Ishares Global Clean energy ETF gekocht. Grootste deelneming van deze tracker zijn Plug Power & Enphase :P
Hier ook hoor, toevallig een gokje met beter bed wat goed heeft uitgepakt.
Plug power heb ik helaas ook niet meer, heb ik toen omgeruild voor ballard..

Verder heb ik Alfen nog als los aandeel waar ik ook absoluut niet mee mag klagen.
De rest zit in de 2 welbekende fondsen bij fitvermogen.

Dat geeft ook de meeste rust, merk nu toch dat ik dagen bezig ben met de beurs (en voornamelijk crypto :+)

[ Voor 9% gewijzigd door sjorremans op 07-01-2021 17:39 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sibylle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:04:
[...]

Waarom denk je dat en wanneer krijgen we de volgende correctie dan? Als je vorige week was uitgestapt met dezelfde redenatie had je deze mooie dagen toch gemist en er minder goed voorgestaan voor de volgende correctie.
Tijdens/na de volgende correctie: wanneer stap je weer in?

Oftewel: Waarom denk je dat je de markt kan timen? Twee keer nog wel, één keer bij uitstappen en één keer bij instappen. Als het 'op gevoel' is dan adviseer ik: HODL
Be fearful when the market is greedy. Dubbele procenten groei in een dag zijn wat mij betreft het waard om positie te heroverwegen. Gelukkig heb ik er maar 6 en de sterkste groeiers gebaseerd op verbetering van de onderliggende business en doe niets. Enige waar ik eigenlijk vanaf wil is Apple, maar die heeft net een dipje gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:48
Deveon schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Be fearful when the market is greedy. Dubbele procenten groei in een dag zijn wat mij betreft het waard om positie te heroverwegen. Gelukkig heb ik er maar 6 en de sterkste groeiers gebaseerd op verbetering van de onderliggende business en doe niets. Enige waar ik eigenlijk vanaf wil is Apple, maar die heeft net een dipje gehad.
Wat is de reden dat je van Apple afwilt?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Apple staat bijna op z'n all time high toch? Hij staat nu boven de 130 en hij is volgens mij nooit boven de 140 geweest (post-split). Helemaal op de top verkopen is moeilijk. Nu denk je dat je in een dipje zit dus wacht je nog even, straks staat hij op ATH en dan wil je waarschijnlijk niet verkopen omdat hij nog verder lijkt te stijgen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 15:19
Ik zie een goede korte-middel termijn toekomst voor Apple tegemoet: die M1 apparaten worden bijzonder goed ontvangen door de gebruikers. Juist op de macbook markt die een beetje stilstond is er nu weer incentive om te upgraden naar een nieuwe model: je krijgt nl. bijzonder veel voor weinig geld.

Op basis van bestellingen van mezelf en diverse anderen merk ik dat ze moeite hebben om het aan te slepen: Kerst besteld, eind Jan/begin Feb pas geleverd.

Daarnaast hebben ze met hun Arm strategie een flinke kostenbesparing te pakken.
Tel daarbij op de tags, AR bril en verniewde iMacs opbasis van Apple Silicon (ik verwacht dat deze ongevenaard dun worden en een juweeltje qua design), dan zie ik een bijzonder zonnige periode tegemoet.

Als de eerste 8 core Apple Silicon M1 al zo'n succes is, dan ben ik bijzonder benieuwd hoeveel power men uit een 32-core versie hiervan kunnen persen.

edit: alles gebaseerd op mijn ervaring en gevoel bij het bedrijf - oordeel uiteraard zelf ;)

[ Voor 5% gewijzigd door stfn345 op 07-01-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Strider schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Wat is de reden dat je van Apple afwilt?
Momenteel is het mijn minst interessantste positie, maar @stfn345 heeft wel een aantal goeie punten om het even af te wachten. Het is in iedergeval niet dat ik daar een daling verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Laatst online: 29-05 14:56

dwaas

_

Waar kan ik het beste zien wat het koersverloop van een dag in het verleden was?

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:09
Ik weet niet of de columns van Matt Levine al eens gedeeld zijn?
Hier de link: https://www.bloomberg.com...TQlRLRjE/matthew-s-levine

Een dagelijkse nieuwsbrief van een Goldman-Banker turned Journalist die leuke weetjes over de beurs in begrijpelijke taal opschrijft; heerlijke leesmateriaal voor tijdens lunch/treinreis.

Vandaag o.a. IPO's en het businessmodel van Robinhood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:13
Bitcoin zit nu boven de $40.000,- ! https://www.telegraaf.nl/...-schiet-omhoog-tot-40-000

Als dit zo door blijft gaan is min bitcoin tracker straks misschien wel de grootste positie in mijn portfolio >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:25:
Bitcoin zit nu boven de $40.000,- ! https://www.telegraaf.nl/...-schiet-omhoog-tot-40-000

Als dit zo door blijft gaan is min bitcoin tracker straks misschien wel de grootste positie in mijn portfolio >:)
Inmiddels een correctie en wordt waarschijnlijk winst genomen. Bij mij komt de groei met name van LMND (20%) en ARCT (36%). Over de hele breedte hier vandaag op +10% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat is daar een week geleden gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:56:
[...]

Hun Covid vaccinatie had een tegenvaller en was voor mij een goed moment om in te stappen in de genomics voor de lange termijn. Had nooit zulke snelle groei verwacht.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 07-01-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 16:51
Zr40 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:56:
[...]

The stock shed over 50% of its value after the company released disappointing data from an early-stage clinical trial of its COVID-19 vaccine candidate ARCT-021.

https://finance.yahoo.com...urus-stock-003255425.html

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
phantom09 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:25:

Ook vastgoed stijgt enorm. 2 huizen naast elkaar (zelfde vierkante meters, etc), de ene was 5 maanden geleden te koop voor 25k minder dan die nu te koop staat.

Ook in aandelen zie je terug dat alles stijgt (wel iets minder hard misschien?).

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
2 Vragen over PP en DG. Vanavond heb ik al mijn transacties etc bij DeGiro in Portfolio Performance geplaatst.
Alles klopt, tenminste bijna...

Vraag 1: Hoe ga je om met dividendbetalingen in andere valuta? Ik heb simpelweg de bijschrijving in EUR genomen en die gedeeld door het aantal eenheden, klopt als een bus. Doet iemand dat anders?

Vraag 2: Er zit een klein verschil in saldo/waard/whatever, wat te verklaren valt als: die paar cent komen overeen met de opgebouwde MMF compensatie. Laat ik het zo, dan klopt het net niet, voer ik het op als (renta?)kosten, dan klopt het saldo wel, maar de totale waarde niet. Doet iemand dat anders, opdat het wel sluitend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:57:

Verkopen? Als je een idee hebt dat de markt te gespannen is zou je je geld op je sparrekening tijdelijk kunnen laten staan. En als de markt wat gezakt is dan: buy the dip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Dit is dan wat voor jou https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
thamac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:28:
2 Vragen over PP en DG. Vanavond heb ik al mijn transacties etc bij DeGiro in Portfolio Performance geplaatst.

Vraag 1: Hoe ga je om met dividendbetalingen in andere valuta? Ik heb simpelweg de bijschrijving in EUR genomen en die gedeeld door het aantal eenheden, klopt als een bus. Doet iemand dat anders?

Vraag 2: Er zit een klein verschil in saldo/waard/whatever, wat te verklaren valt als: die paar cent komen overeen met de opgebouwde MMF compensatie. Laat ik het zo, dan klopt het net niet, voer ik het op als (renta?)kosten, dan klopt het saldo wel, maar de totale waarde niet. Doet iemand dat anders, opdat het wel sluitend is?
Antwoord 1: Als je bijvoorbeeld Shell hebt, dan krijg je dividend in USD, terwijl het aandeel in Euro's is. Wat je dan het beste kan doen is het daadwerkelijke bedrag wat je ontvangen hebt (excl. btw apart doen) noteren, dus in Euro's en het dividend per aandeel laten zitten wat PP genereert.

Antwoord 2: Afrondingsverschillen in DeGiro. Tsja, eens in de x maanden maak ik een post aan "fees" om het gelijk te trekken en met als note in PP "Afrondingsverschil DEGIRO > PP" of zo iets. Hier kan je niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-05 20:57
phantom09 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Verkopen? Als je een idee hebt dat de markt te gespannen is zou je je geld op je sparrekening tijdelijk kunnen laten staan. En als de markt wat gezakt is dan: buy the dip.
Punt is, je geld smelt dan alsnog weg.
Danwel niet door een crashende beurs maar gewoon langzaam ( maar zeker wel voelbaar! ) door inflatie, vermogensbelastingen ( VRH ) en wellicht ook nog een negatieve rente die je bank rekent.
Er moet iets met je geld gedaan worden, of anders betaal je alsnog uiteindelijk de prijs met het huidige sentiment en renteklimaat.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
Qunix schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:58:
[...]

Antwoord 1: Als je bijvoorbeeld Shell hebt, dan krijg je dividend in USD, terwijl het aandeel in Euro's is. Wat je dan het beste kan doen is het daadwerkelijke bedrag wat je ontvangen hebt (excl. btw apart doen) noteren, dus in Euro's en het dividend per aandeel laten zitten wat PP genereert.

Antwoord 2: Afrondingsverschillen in DeGiro. Tsja, eens in de x maanden maak ik een post aan "fees" om het gelijk te trekken en met als note in PP "Afrondingsverschil DEGIRO > PP" of zo iets. Hier kan je niets aan doen.
Thanks, dan laat ik het inderdaad maar zo. Het ging om dividend van VWRL (USD), dat registreer ik dan wel in EUR en die paar cent mbt MMF laat ik wel gewoon zitten.

Zo erg is een verschil van max een eurootje op een hele portefeuille nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JohanNL schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Punt is, je geld smelt dan alsnog weg.
Danwel niet door een crashende beurs maar gewoon langzaam ( maar zeker wel voelbaar! ) door inflatie, vermogensbelastingen ( VRH ) en wellicht ook nog een negatieve rente die je bank rekent.
Er moet iets met je geld gedaan worden, of anders betaal je alsnog uiteindelijk de prijs met het huidige sentiment en renteklimaat.
Dat is maar net hoe je buy the dip ziet. Je hoeft niet je geld op te potten en te wachten totdat de beurs een crash heeft gehad. Je kan heel goed je geld parkeren en een paar maandjes wachten. Elk jaar gaan de koersen omlaag voor een korte of een wat langere tijd.

Je kan bijvoorbeeld de fear and greed index in de gaten houden. Sparen/niks kopen als de fear and greed boven de zeg 60% zit en gaan kopen als deze onder de 40% zit.

[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 07-01-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Qunix schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:58:
[...]

Ik zit met een vergelijkbaar issue: ik probeer csv met ING transacties te importeren met daarin zowel EUR als USD transacties incl bijbehorende Exchange rate naar EUR. Krijg dan echter nog steeds de foutmelding dat “transaction currency doesn’t match account currency”. Weer jij hoe dat wel zou moeten werken? Op PP forum zie ik de vraag meerdere keren onbeantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 17:58

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Wie heeft goede suggesties voor crypto etfs die je in nl kunt krijgen, bij voorkeur verhandeld rond de nav? Zoek iets leuks om een paar honderd in te beleggen met de pensioenrekening en het dan gewoon te laten staan. De rest zit in saaie indexen dus als het naar 0 gaat zit ik altijd nog wel goed daarmee. Vandaag even de 10k aangetikt met m'n crypto trouwens, allemaal verdiend met wat acties (coinbase voornamelijk), heb nooit iets gekocht, enkel beetje geleveraged en laten staan.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
vanardenne schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:01:
[...]

Ik zit met een vergelijkbaar issue: ik probeer csv met ING transacties te importeren met daarin zowel EUR als USD transacties incl bijbehorende Exchange rate naar EUR. Krijg dan echter nog steeds de foutmelding dat “transaction currency doesn’t match account currency”. Weer jij hoe dat wel zou moeten werken? Op PP forum zie ik de vraag meerdere keren onbeantwoord.
Klinkt als dat je een transactie wilt importeren in USD, terwijl het een Euro portfolio is ingesteld. Kan je je export bestand bewerken om deze transacties eruit te halen? Misschien moet je deze USD transacties handmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
i7x schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:05:
Wie heeft goede suggesties voor crypto etfs die je in nl kunt krijgen, bij voorkeur verhandeld rond de nav? Zoek iets leuks om een paar honderd in te beleggen met de pensioenrekening en het dan gewoon te laten staan. De rest zit in saaie indexen dus als het naar 0 gaat zit ik altijd nog wel goed daarmee. Vandaag even de 10k aangetikt met m'n crypto trouwens, allemaal verdiend met wat acties (coinbase voornamelijk), heb nooit iets gekocht, enkel beetje geleveraged en laten staan.
https://finance.yahoo.com...3007962.html?guccounter=1

Pas geleden geplaatst. In het artikel staat ook waarom crypto ETF's (nog) niet bestaan. Volgende keer zelf zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:33:
[...]

Dat is maar net hoe je buy the dip ziet. Je hoeft niet je geld op te potten en te wachten totdat de beurs een crash heeft gehad. Je kan heel goed je geld parkeren en een paar maandjes wachten. Elk jaar gaan de koersen omlaag voor een korte of een wat langere tijd.

Je kan bijvoorbeeld de fear and greed index in de gaten houden. Sparen/niks kopen als de fear and greed boven de zeg 60% zit en gaan kopen als deze onder de 40% zit.
Ik vraag mij af hoeveel je gaat hebben aan zo'n strategie, vooral ook zonder dat je zou gaan verkopen.
Het zou mij ook niets verbazen dat je met deze strategie op een klein dipje na ATH's gaat kopen en dan weer stopt nadat er een bullish reversal komt in de dalende trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
Qunix schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:31:
[...]

Klinkt als dat je een transactie wilt importeren in USD, terwijl het een Euro portfolio is ingesteld. Kan je je export bestand bewerken om deze transacties eruit te halen? Misschien moet je deze USD transacties handmatig doen.
Klopt ja! In het handmatig scherm kan je het inderdaad wel doen, ging er vanuit dat het dan ook op een manier via de import functie moest kunnen. Maar niet dat jij weet dus? Dan wordt het helaas ff inkloppen 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
vanardenne schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:38:
[...]

Klopt ja! In het handmatig scherm kan je het inderdaad wel doen, ging er vanuit dat het dan ook op een manier via de import functie moest kunnen. Maar niet dat jij weet dus? Dan wordt het helaas ff inkloppen 😕
Misschien kan je zoeken op de site van PP hoe je dit het beste kan aanpakken. Voor mijn transacties had ik in het begin alles zelf ingetikt. Als je inderdaad veel regels hebt is dat vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Niet online
Qunix schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:40:
[...]

Misschien kan je zoeken op de site van PP hoe je dit het beste kan aanpakken. Voor mijn transacties had ik in het begin alles zelf ingetikt. Als je inderdaad veel regels hebt is dat vervelend.
De site bood weinig hulp helaas. Maar inmiddels ingeklopt, viel uiteindelijk wel mee. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04 13:27
Qunix schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Ook vastgoed stijgt enorm. 2 huizen naast elkaar (zelfde vierkante meters, etc), de ene was 5 maanden geleden te koop voor 25k minder dan die nu te koop staat.

Ook in aandelen zie je terug dat alles stijgt (wel iets minder hard misschien?).

:X
Stijgen huizenprijzen of is de euro minder waard? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 15:00
thamac schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:28:

Ik heb alles gewoon in USD ingeboekt, let niet op de koers van DeGiro, deze is niet wat er wordt afgeboekt. Ik neem zelf de EUR die op de rekeningoverzicht staat.

Qua die rare mismatch tussen centen, bekijk je rekeningoverzicht; als je alles naloopt zou je al heen snel moeten zien welk aandeel/transactie/etc. niet overeenkomt tussen het saldo in DeGiro van PP.
Mijn rekening van PortFolio performance matcht precies op de cent 100% met de DeGiro overzicht. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Be fearful when the market is greedy. Dubbele procenten groei in een dag zijn wat mij betreft het waard om positie te heroverwegen.
Er is positief nieuws geweest: Biden kan waarschijnlijk cheques gaan uitdelen door de winst in de senaat, er is onderzoek gedaan naar de effectiviteit van varianten bij de vaccins. Een deel zal ook wel opluchting zijn dat de bestorming van congress zonder al te veel kleerscheuren voorbij is.

Dus op korte termijn is het helemaal verklaarbaar en rationeel. Maar de lange termijn was al niet goed en dat is het hiermee nog steeds niet natuurlijk.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom meerdere procenten groei slechter zijn dan een week lang dagelijks 1% groei. De laatste lijkt me een stuk slechter als een week waar het op en neer schiet met meerdere procenten.

Wat me de laatste dagen wel opvalt is dat trackers van S&P 500 en Nasdaq steeds bij opening in Wall Street omhoog schiet vergeleken met koersen in euro. Of dat ligt aan begin van het jaar (na holidays) of begin van de maand invloeden, geen idee.

De idiotie rondom Tesla speelt ook een rol natuurlijk. Er hoeft maar weer een nieuwe bekende marketwatcher te zijn die het koersdoel hoger stelt en binnen de kortste tijd staat het al weer op dat niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 17:58

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Qunix schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:34:
[...]

Pas geleden geplaatst. In het artikel staat ook waarom crypto ETF's (nog) niet bestaan. Volgende keer zelf zoeken.
Van mij hoeven ze niet per se direct crypto zelf te bevatten, indirect is ook ok. Zelf heb ik bijvoorbeeld al gevonden IE00BGBN6P67 BNXG Invesco Elwood Global Blockchain, maar ik dacht ik vraag hier ook even voor suggesties.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 30-05 19:14
DJTimo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:03:
[...]

ik kan niet garanderen dat de koers flink daalt, maar dat zou wel een logisch gevolg zijn van een event als dit.
Koers inmiddels wel 2 euro lager :P

right is dus 2 euro waard.

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 08-01-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Qunix schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:34:
[...]

Is dat niet alleen van toepassing in de VS?

Deze bijvoorbeeld kan ik gewoon vinden bij DeGiro:
https://www.vanecketfs.nl...ck-Vectors-Bitcoin-ETN/32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 29-05 10:48
Erik1 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Is dat niet alleen van toepassing in de VS?

Deze bijvoorbeeld kan ik gewoon vinden bij DeGiro:
https://www.vanecketfs.nl...ck-Vectors-Bitcoin-ETN/32
Een ETN is geen ETF.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-05 10:46
Kan iemand het volgende voor mij toelichten?

Ik beleg nog niet zo lang, en had nog een restje TUI DE000TUAG000 liggen. 33 x GAK 5,3575.

Vanmorgen opeens -33% met een vertraging van 15 minuten. Ondertussen is dit weer enigszins opgeveerd naar -10% -15%.

Daarna rond half 10, verschijnt er in mijn Portefeuille een kop 'Warrents' met daaronder 33 x TUI met een GAK van 0.00. Waarde nu rond € 2,80.

Na wat googlen vermoed ik dat er een aandelenemissie heeft plaatsgevonden, wat volgens mij de daling van -33 verklaard. Maar wat zijn die Warrents? En kan ik deze gewoon verkopen? Of juist bijkopen tegen deze lage prijs.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@evmmb Kijk eens naar DJTimo in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" :)

Inderdaad, je kan ze gewoon verkopen. Of als je wel graag mee wil doen aan de claimemissie, dan kan je ze houden en dan betaal je € 1,07 per nieuw aandeel zodra de rights uitgeoefend worden.

De koers van het aandeel is gedaald juist dankzij het verwaterende effect van de claimemissie.

[ Voor 59% gewijzigd door Zr40 op 08-01-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
@evmmb dat zijn vermoed ik de rights, geen warrants. :?

ja ben er nu zeker van, je heb gewoon rights. ISIN = DE000TUAG109

[ Voor 39% gewijzigd door DJTimo op 08-01-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 19:30
evmmb schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:46:
Kan iemand het volgende voor mij toelichten?

Ik beleg nog niet zo lang, en had nog een restje TUI DE000TUAG000 liggen. 33 x GAK 5,3575.

Vanmorgen opeens -33% met een vertraging van 15 minuten. Ondertussen is dit weer enigszins opgeveerd naar -10% -15%.

Daarna rond half 10, verschijnt er in mijn Portefeuille een kop 'Warrents' met daaronder 33 x TUI met een GAK van 0.00. Waarde nu rond € 2,80.

Na wat googlen vermoed ik dat er een aandelenemissie heeft plaatsgevonden, wat volgens mij de daling van -33 verklaard. Maar wat zijn die Warrents? En kan ik deze gewoon verkopen? Of juist bijkopen tegen deze lage prijs.?
Kwam hier eigenlijk met precies dezeflde vraag :). Kan zelf niks vinden via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
Zr40 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:47:
@evmmb Kijk eens naar DJTimo in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" :)

Inderdaad, je kan ze gewoon verkopen. Of als je wel graag mee wil doen aan de claimemissie, dan kan je ze houden en dan betaal je € 1,07 per nieuw aandeel zodra de warrants uitgeoefend worden.

De koers van het aandeel is gedaald juist dankzij het verwaterende effect van de claimemissie.
Als ik het goed begrijp kan ik die warrents nu verkopen tegen de huidige waarde, of ik betaal straks (wanneer?) € 1,07 extra om ze te houden?

Maar waarom heb ik deze gekregen? Ik sta nu volgens mij dus ruim in de plus op dit aandeel vandaag, terwijl het aandeel gezakt is?

En waar kan ik zelf die € 1,07 terugvinden, zie niks in DeGiro

[ Voor 4% gewijzigd door evmmb op 08-01-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
evmmb schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:54:
[...]

Als ik het goed begrijp kan ik die warrents nu verkopen tegen de huidige waarde, of ik betaal straks (wanneer?) € 1,07 extra om ze te houden?

Maar waarom heb ik deze gekregen? Ik sta nu volgens mij dus ruim in de plus op dit aandeel vandaag, terwijl het aandeel gezakt is?

En waar kan ik zelf die € 1,07 terugvinden, zie niks in DeGiro
je kan die warrant/right uitoefenen en dan betaal je 1.07 per aandeel. Of je kan inderdaad die rights in de markt verkopen. die 1.07 staat als het goed is in de prospectus op de TUI website

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 08-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07

Qwerty-273

Meukposter

Zoals al eerder aangegeven is dat een ETN of te wel een note. Als je echt in BTC wilt instappen kan je dat veel beter zelf doen met een cold wallet ergens, dan dat je in een ETN product stapt. Voor de notes van VanEck kan je het beste de prospectus van het programma en de essentiële informatie van deze ETN zelf door nemen, om te kijken of dit product wel echt iets is waar je in wilt stappen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Zoals al eerder aangegeven is dat een ETN of te wel een note. Als je echt in BTC wilt instappen kan je dat veel beter zelf doen met een cold wallet ergens, dan dat je in een ETN product stapt. Voor de notes van VanEck kan je het beste de prospectus van het programma en de essentiële informatie van deze ETN zelf door nemen, om te kijken of dit product wel echt iets is waar je in wilt stappen.
Dat klopt, maar de vraag kwam van @i7x die een paar honderd in zijn pensioenrekening al dan niet indirect in BTC wil stoppen. Dat kan niet met een eigen wallet maar alleen met beursgenoteerde producten, en bij gebrek aan een ETF zou die ETN wel een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
DJTimo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:05:
[...]

je kan die warrant/right uitoefenen en dan betaal je 1.07 per aandeel. Of je kan inderdaad die rights in de markt verkopen. die 1.07 staat als het goed is in de prospectus op de TUI website
Gaat dit uitoefenen automatisch? Anders gesteld, wat gebeurt er moet die aandelen die nu onder het kopje 'Warrants' staan als ik niks doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
evmmb schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Gaat dit uitoefenen automatisch? Anders gesteld, wat gebeurt er moet die aandelen die nu onder het kopje 'Warrants' staan als ik niks doe?
Rights worden alleen op Crest automatisch uitgeoefend (is de regel)., niet op Duitsland ik denk dat je DEGIRO een mail moet sturen voor de deadline als je TUI rights wil exercisen. Ik heb daar geen ervaring mee.

waar heb jij stukken TUI gekocht?

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 08-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
Even een crosspost vanuit het FO topic, denk dat mijn vraag beter hier past:

Fonds NL0012125736 (NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund), o.a. verkrijgbaar via Fitvermogen, is populair. Ik zit hier zelf ook in en was benieuwd of ik ergens de meest up-to-date lijst met holdings van dit fonds kan vinden. Ik vind het vooralsnog zelf nergens. Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Op Morningstar vind ik alleen maar een Top 10 Holdings. En die blijkt ook nog eens verouderd (Posities per 30 jun. 2020). Kijk ik op site van NN zelf, dan zie ik dat Tesla inmiddels in top 10 staat met 0,9%. Maar ook die data is niet actueel (data as of 2020/11/30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Leaguer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:02:
Kijk ik op site van NN zelf, dan zie ik dat Tesla inmiddels in top 10 staat met 0,9%. Maar ook die data is niet actueel (data as of 2020/11/30).
Geen idee, maar is het misschien niet zo dat ze het per kwartaal alles updaten? Of per half jaar? En dan niet de posities maar de documentatie op de NN site. (gokje)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LoL 😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3Gbz9tum4BiBEwO3YupmswMEqQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qh6dIaHz3aic181Ss3I3bgtP.jpg?f=user_large
nieuws: Signal waarschuwt voor vertraagde verificatiecodes door grote toename...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJunxlgnXfHAaR9SkFibtnezM20=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JhFOsgMtgX6LXvzU8s5DvW7E.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 08-01-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
Qunix schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Geen idee, maar is het misschien niet zo dat ze het per kwartaal alles updaten? Of per half jaar? En dan niet de posities maar de documentatie op de NN site. (gokje)
Ongetwijfeld dat NN zelf op hun website die top 10 holdings elk kwartaal of iets dergelijks bijwerkt. Maar ik hoop ergens een bron te vinden waar de actuele status (per dag?) wordt bijgehouden en dan van het hele fonds en niet de top 10.

[ Voor 23% gewijzigd door Leaguer op 08-01-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
DJTimo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Rights worden alleen op Crest automatisch uitgeoefend (is de regel). ik denk dat je DEGIRO een mail moet sturen voor de deadline als je TUI rights wil exercisen. Ik heb daar geen ervaring mee.
Ik heb ze maar verkocht, niet echt de tijd om mij hier verder in te verdiepen op dit moment.
Relatief onverwacht toch wat winst gepakt vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
tweegroenethee schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 00:42:
[...]

Stijgen huizenprijzen of is de euro minder waard? :+
Nog nooit hebben wij zo veel arbeid moeten leveren voor woning en zeker pensioen als vandaag de dag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:26
Leaguer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:02:
Even een crosspost vanuit het FO topic, denk dat mijn vraag beter hier past:

Fonds NL0012125736 (NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund), o.a. verkrijgbaar via Fitvermogen, is populair. Ik zit hier zelf ook in en was benieuwd of ik ergens de meest up-to-date lijst met holdings van dit fonds kan vinden. Ik vind het vooralsnog zelf nergens. Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Op Morningstar vind ik alleen maar een Top 10 Holdings. En die blijkt ook nog eens verouderd (Posities per 30 jun. 2020). Kijk ik op site van NN zelf, dan zie ik dat Tesla inmiddels in top 10 staat met 0,9%. Maar ook die data is niet actueel (data as of 2020/11/30).
Actueler dan eind November ga je niet krijgen. Meestal pas in de tweede helft van de maand komt een dergelijke update van de vorige maand uit. (NAVs zijn vaak wel sneller te vinden)

Denk ook niet dat je via gratis bronnen alle holdings gaat vinden. Voor zo ver ik weet zijn er enkel betaalde partijen die dit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Haha mensen investeren ook lekker overhaast he. Vanwege hype rondom chatapp Signal als vervanger van WhatsApp hebben aantal mensen meteen geld gesmeten tegen een stock die er niets mee te maken heeft.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/sigl

Edit oh en ik post wat gehaast want dit was al genoemd :P

[ Voor 10% gewijzigd door Hertog_Martin op 08-01-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil_Inside
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 16:49
Hertog_Martin schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:29:
Haha mensen investeren ook lekker overhaast he. Vanwege hype rondom chatapp Signal als vervanger van WhatsApp hebben aantal mensen meteen geld gesmeten tegen een stock die er niets mee te maken heeft.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/sigl
Inderdaad snel willen mee profiteren zonder zelfs maar eens aandachtig te kijken. Dit was vorig jaar ook zo met Z(OO)M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
flyguy schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Actueler dan eind November ga je niet krijgen. Meestal pas in de tweede helft van de maand komt een dergelijke update van de vorige maand uit. (NAVs zijn vaak wel sneller te vinden)

Denk ook niet dat je via gratis bronnen alle holdings gaat vinden. Voor zo ver ik weet zijn er enkel betaalde partijen die dit hebben.
Als die top 10 holdings maandelijks wordt geüpdatet, wordt dan ook nog ergens de complete lijst maandelijks geüpdatet?

Of is de enige mogelijkheid die uit (half)jaarverslag te trekken? :/

[ Voor 6% gewijzigd door Leaguer op 08-01-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:26
Leaguer schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Als die top 10 holdings maandelijks wordt geüpdatet, wordt dan ook nog ergens de complete lijst maandelijks geüpdatet?

Of is de enige mogelijkheid die uit (half)jaarverslag te trekken? :/
Data voor alle holdings zal je alleen bij partijen als Bloomberg, rating agencies, valuation agencies en meer van dat soort groepen. Als particulier zal je dat waarschijnlijk niet vinden.

Dus dat kom je bij optie twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Iemand anders hier ook in de SPAC van Bill Ackman gestapt (PSTH)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
MaZo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:24:
Iemand anders hier ook in de SPAC van Bill Ackman gestapt (PSTH)?
die kwam in juli beschikbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DJTimo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:28:
[...]

die kwam in juli beschikbaar toch?
Yep. Ben er toen ingestapt. Heb m’n warrants ook al ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
MaZo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:33:
[...]
Yep. Ben er toen ingestapt. Heb m’n warrants ook al ontvangen.
ik niet. totaal niet gevolgd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 21:26
haha ik vind dit heel vermakelijk, maar ergens is het ook wel heel ernstig.
FOMO is inderdaad erg hoog op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik had op 1 december 2020 een Korea-ETF aangekocht (IKRA) naast mijn bredere portefeuille, en ondertussen, 39 dagen later, sta ik al op 22,30% winst. Mij lijkt het niet zo realistisch dat deze hoge koers aangehouden wordt, dus neig ik naar een verkoop. Dit is echter wat in tegenspraak met de buy-and-hold-strategie die ik gewoonlijk toepas. Wat zouden jullie doen in een dergelijk geval? In totaal bedraagt deze positie ongeveer 3% van mijn portefeuille.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sneepie69
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07-2022
user001 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:34:
Ik had op 1 december 2020 een Korea-ETF aangekocht (IKRA) naast mijn bredere portefeuille, en ondertussen, 39 dagen later, sta ik al op 22,30% winst. Mij lijkt het niet zo realistisch dat deze hoge koers aangehouden wordt, dus neig ik naar een verkoop. Dit is echter wat in tegenspraak met de buy-and-hold-strategie die ik gewoonlijk toepas. Wat zouden jullie doen in een dergelijk geval? In totaal bedraagt deze positie ongeveer 3% van mijn portefeuille.
Waarom neig je nu naar verkopen? Puur vanwege de opgelopen koers? Dus als het 10% gestegen was had je niet verkocht? Waarom heb je het gekocht? Ik zou kijken waarom het zo hard gestegen is, en daarna een beslissing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
msteggink schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 04:26:
[...]

Qua die rare mismatch tussen centen, bekijk je rekeningoverzicht; als je alles naloopt zou je al heen snel moeten zien welk aandeel/transactie/etc. niet overeenkomt tussen het saldo in DeGiro van PP.
Mijn rekening van PortFolio performance matcht precies op de cent 100% met de DeGiro overzicht. :+
Het verschil zit hem in de MMF, dat saldo staat niet op 0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Echt, soms heb ik van die dagen dat ik graag behandeld zou willen worden als professional client volgens de MiFID regels. Ik wil die '10% or More Depreciation of Initial Value' meldingen helemaal niet dagelijks ontvangen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
user001 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:34:
Waarom heb je de ETF überhaupt aangekocht? Wat is realistisch? Dit zijn vooral retorische vragen, want als je met een buy-and-hold strategie aankoopt maakt het toch geen reet uit wat het rendement is na 1/2 maanden? Als je voor jezelf een onderbouwing hebt waarom het een goede koop is dan is het leuk als het omhoog gaat en een potentieel koopmoment als het gedaald is. My 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 07:55
Zr40 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:11:
Echt, soms heb ik van die dagen dat ik graag behandeld zou willen worden als professional client volgens de MiFID regels. Ik wil die '10% or More Depreciation of Initial Value' meldingen helemaal niet dagelijks ontvangen. :+
Kan je dan die meldingen uitzetten ? Ik word daar ook altijd moe van die meldingen telkens...

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ChiLLeR schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Kan je dan die meldingen uitzetten ? Ik word daar ook altijd moe van die meldingen telkens...
Ja, je kan ze in de FYI settings uitzetten. Ook als retail client, maar dan heeft het geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:07

oscar82

De ondertitel

Aardappelzakje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Waarom heb je de ETF überhaupt aangekocht? Wat is realistisch? Dit zijn vooral retorische vragen, want als je met een buy-and-hold strategie aankoopt maakt het toch geen reet uit wat het rendement is na 1/2 maanden? Als je voor jezelf een onderbouwing hebt waarom het een goede koop is dan is het leuk als het omhoog gaat en een potentieel koopmoment als het gedaald is. My 2 cents...
Ik zou als ik @user001 was ook kijken naar de context: hoeveel is te wijten aan de wisselkoers van de lokale munt, en wat hebben bredere indexen gedaan? Dus in hoeverre heeft de koreaanse etf die outperformed?
Hint: Northern Trust World Small caps heeft in 3 maanden (ok, toegegeven, de periode die ik hier pak is veel langer dan bij jou) bijna +18% gedaan. Zoals de anderen ook al aangeven: die ga ik als buy-and-hold belegger ook niet verkopen omdat het rendement nu al een veelvoud is van wat je normaal gesproken in jaren zou verwachten. Deels ook omdat ik geen beter doel heb met mijn geld. Jij wel @user001 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik had die ETF eigenlijk gekocht om emerging markets waar ik mij qua waarden meer in kon vinden (lees: niet China) een hoger gewicht te geven. In dat opzicht zou ik inderdaad gewoon moeten aanhouden, net als ik met een algemene emerging markets ETF (zou) doe(n).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Zr40 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:11:
Moet je maar betere keuzes maken en alleen maar spul kopen dat stijgt. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06-09-2024
user001 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:52:
Ik had die ETF eigenlijk gekocht om emerging markets waar ik mij qua waarden meer in kon vinden (lees: niet China) een hoger gewicht te geven. In dat opzicht zou ik inderdaad gewoon moeten aanhouden, net als ik met een algemene emerging markets ETF (zou) doe(n).
In aanvulling en wellicht ten overvloede: time in the market beats timing the market. Als je verkoopt en alsnog een flinke stijging misloopt moet je wachten op een flinke daling om weer op hetzelfde niveau in te kunnen stappen. In de tussenliggende periode kun je heel wat rendement missen: niet alleen op je inleg, maar ook het eventuele dividend en het rendement over het herbelegde dividend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Longcat schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Moet je maar betere keuzes maken en alleen maar spul kopen dat stijgt. :D
Mijn spul stijgt wel, alleen gebeurt dat meestal in combinatie met een daling (voor of na).

Waarom krijg ik geen meldingen over '10% or More Appreciation In Value'? :P Al zou ik die evengoed willen uitschakelen als ik die ook zou krijgen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 15:00
thamac schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:04:
[...]

Het verschil zit hem in de MMF, dat saldo staat niet op 0.
Klopt, dat is op de cent ook precies bij mij in PP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME66Qlnho-Oiys8ri4C_1OQxDrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UQaDd6yEfeghVEJd62hC1feN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 18:37

jacobras

Developer

Ik heb een bedrag laten terugstorten vanaf Trading212 (ga er weg omdat ik in de manier waarop ze met het Engeland-verhaal omgaan niet zo prettig vind overkomen). Gisteren aangevraagd, vandaag ontvangen (exclusief tijd voor de plotse adresverificatie die bij het storten eerder nooit nodig was). Het is goed verlopen maar het bedrag is in meerdere transacties naar me overgemaakt. Tweemaal 1700, eenmaal 1200 en nog wat ander transacties. Iemand enig idee waarom ze dat zo doen? Het is niet dat ze alles in 1700 opsplitsen want dan had er nog wel eentje van 1700 in gepast. Niet dat ik er last van heb maar heb dit nog nooit zo eerder meegemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door jacobras op 08-01-2021 16:37 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
jacobras schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:34:
Ik heb een bedrag laten terugstorten vanaf Trading212 (ga er weg omdat ik in de manier waarop ze met het Engeland-verhaal omgaan niet zo prettig vind overkomen). Gisteren aangevraagd, vandaag ontvangen (exclusief tijd voor de plotse adresverificatie die bij het storten eerder nooit nodig was). Het is goed verlopen maar het bedrag is in meerdere transacties naar me overgemaakt. Tweemaal 1700, eenmaal 1200 en nog wat ander transacties. Iemand enig idee waarom ze dat zo doen? Het is niet dat ze alles in 1700 opsplitsen want dan had er nog wel eentje van 1700 in gepast. Niet dat ik er last van heb maar heb dit nog nooit zo eerder meegemaakt.
Werkelijk geen idee, maar wellicht heeft het te maken met clearing van wat je eerder verkocht had. De aandelen die moeten eerst gecleart worden voordat het geld op de rekening van Tradin212 staat en dan pas kan jij het ontvangen, wie weet ging de clearing in stappen en hebben ze het automatisch zo naar jou overgemaakt. Misschien zou je Trading212 zelf kunnen vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiriaq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 15:53
Pistachenootje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Edit: overigens vind ik het wel een nadeeltje dat Fitvermogen het blijkbaar niet nodig vindt om 2FA in te stellen.
Hier ben ik het mee eens. Daarom heb ik FitVermogen gemaild om te vragen wat ze hieraan gaan doen. Dit is hun reactie:
Wij zijn bezig met de mogelijkheid om een twee-factor-authenticatie te introduceren bij FitVermogen. Er kan helaas nog geen tijdsindicatie worden afgegeven waarbinnen wij dit gerealiseerd zullen hebben.

Op dit moment zijn er andere manieren waarop wij ervoor zorgen dat uw portefeuille veilig is. Wij versturen geen inloggegevens naar een andere e-mailadres dan geregistreerd is bij het openen van uw FitVermogen beleggersrekening. Mocht er om welke reden dan ook toch onbevoegd toegang worden verschaft tot uw account en een verkoop worden ingelegd, dan wordt die verkoopopbrengst standaard uitgekeerd op het bankrekeningnummer wat door u is gekoppeld aan de beleggersrekening (de bankrekening waarbij wij geverifieerd hebben dat u rekeninghouder bent). Er wordt automatisch een e-mail gestuurd naar uw e-mailadres met de bevestiging hiervan. Daarnaast is de enige wijze om de gekoppelde bankrekening te wijzigen, via een wijzigingsformulier waarbij wederom een € 1,00 storting dient plaats te vinden, zodat de controle kan worden gedaan of u daadwerkelijk rekeninghouder bent.

Al met al zijn er voldoende beveiligingsmaatregelen van toepassing om ervoor te zorgen dat uw portefeuille veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
jacobras schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:34:
Dit doen ze - na eigen zeggen - om fraude te voorkomen.
Als het goed is zijn die bedragen die je hebt ontvangen, bedragen die je eerder hebt gestort naar je Trading 212 invest account.
Die transacties hebben ze gerefund/ongedaan gemaakt om jouw opnameverzoek ( gedeeltelijk ) te betalen.

Pagina: 1 ... 46 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.