Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.067 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:28
Hielko schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:55:
[...]
De order was uitgevoerd. Geld krijg je pas T+2.
Ik bedoelde order was uitgevoerd, bedrag stond er als EUR op mijn rekening en ik heb de overboeking (naar mijn betaalrekening) ingediend.

Bedoel je dat het geld pas daadwerkelijk T+2 wordt overgemaakt naar mijn eigen betaalrekening? Dat heb ik wel vaker meegemaakt met DeGiro zelfs als ik ETFs verkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 05-01-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Pistachenootje Je hebt het geld tot je beschikking, maar de valutadatum is T+2. Dat is ook waarom mensen destijds met die flatex gratis geld actie debetrente in rekening gebracht kregen, omdat ze hun aandelen verkochten en direct alles naar eigen rekening overboekten.

[ Voor 53% gewijzigd door Longcat op 05-01-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Pistachenootje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:59:
[...]

Ik bedoelde order was uitgevoerd, bedrag stond er als EUR op mijn rekening en ik heb de overboeking (naar mijn betaalrekening) ingediend.

Bedoel je dat het geld pas daadwerkelijk T+2 wordt overgemaakt naar mijn eigen betaalrekening? Dat heb ik wel vaker meegemaakt met DeGiro zelfs als ik ETFs verkoop.
Nee, het wordt T+2 overgemaakt naar je beleggingsrekening. Als je nu al een overboeking naar je betaalrekening hebt ingediend zul je waarschijnlijk debet rente moeten betalen over 1 of 2 dagen. Dat is zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Degiro doet de overboekingen niet direct, gaat ook 1-2 dagen overheen geloof ik. Heb zelf ook wel een direct overgeboekt en volgens mij nooit debetrente betaald, maar de mogelijkheid is er inderdaad wel. Aan de andere kant, als je >2.500 cash laat staan bij degiro, moet je ook betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Hielko schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:55:
[...]

De order was uitgevoerd. Geld krijg je pas T+2.
Klopt, T+1 wordt de nieuwe koers vastgesteld en T+2 vindt de afrekening plaats. Vervolgens is het aan de bank wanneer eea wordt verwerkt in je overzicht.
Je kunt in je afschriften precies herleiden wanneer wat heeft plaatsgevonden. Maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet waarom men zo gefocust is op het verwerken van de order als je dit soort type effecten koopt. Dan heb je in mijn ogen het verkeerde beleggingsproduct gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 19:07
Zr40 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:48:
[...]

De truc is vaak om de databron van een eventuele grafiek te achterhalen. Die kan je dan in PP importeren middels de JSON databron.

Voor dit fonds is dat https://api.nnip.com/prod/funds/NL0012125736
Vul bij Path to Date dit in: $.navList.*.navDate
En bij Path to Close: $.navList.*.navVal
Na aanleiding van het bovenstaande heb ik een extra regel aangemaakt in PP voor mijn NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund positie (isin NL0012125736).
Bij het aanmaken viel het me al op dat de koersdata in vier cijfers achter de komma was, maar dat herken ik ook wel van de DeGiro data. Wat me later opviel is dat de slotkoersen niet overeenkomen met de databron die ik heb ingesteld op de originele regel van dit fonds.
Bij nakijken van de slotkoers van 21-12-2020 zie ik het volgende als laatste (slot) koers:
Externe bron (FT.com): 26.43 (21-12-2020)
Externe bron JSON databron via Zr40: 26.2345 (21-12-2020)
Nu kan ik me een afrondingsverschil voorstellen als gevolg van vier naar twee cijfers achter de komma, maar met een verschil van 20 cent lijkt me dat er iets anders aan de hand is. Beide databronnen geven aan in euro te zijn. Beide bronnen verschillen op elke datum die ik vergeleken heb, dus het lijkt een structureel iets te zijn. Het verschil is ook niet elke dag even groot. Wat zie ik hier over het hoofd?

Ter vergelijk de slotkoers van vandaag:
fitvermogen site: 26.41
De FT bron: 26.41
JSON: geen data (meest recente is van 4-1-2020).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 21:26
Ik sta op het punt om een x-aantal aandelen te kopen van air-france KLM, maar kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen EPA of FRA is? (FR0000031122)

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
seadogg schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:29:
Ik sta op het punt om een x-aantal aandelen te kopen van air-france KLM, maar kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen EPA of FRA is? (FR0000031122)

Dank.
EPA is in Amsterdam en FRA zijn de Franse aandelen. Ik vermoed beide hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:24
Wom schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:41:
Weet niet of iedereen hier bekend is met het Wirecard verhaal? Dat aandeel had gister en vandaag even een opleving. Toch bijzonder hoe dat opeens weer tot leven komt.
Zou Adyen de activiteiten van Wirecard niet over kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rukapul schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:37:
[...]

De rekeningen met significant vermogen wel. De rekeningen met weinig vermogen niet.
Is dat zo? Mijn vrouw heef er dacht ik iets meer dan 1000 euro op zitten en kreeg ook een verzoek om de rekening om te zetten. Iets meer dan 1000 euro is nou niet echt een significant vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:32:
[...]

EPA is in Amsterdam en FRA zijn de Franse aandelen. Ik vermoed beide hetzelfde.
Allebei fout. EPA is Euronext Parijs. FRA is Börse Frankfurt.

Het aandeel heeft zijn hoofdnotering op Euronext Parijs, hier zal de liquiditeit het hoogst zijn. Als je bij jouw broker moet kiezen, kies dan deze.

[ Voor 53% gewijzigd door Zr40 op 05-01-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:43:
[...]

Het aandeel heeft zijn hoofdnotering op Euronext Parijs, hier zal de liquiditeit het hoogst zijn.
Ohja! :+
Ik was ook te lui om het op te zoeken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Miki schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:52:
[...]

Klopt, T+1 wordt de nieuwe koers vastgesteld en T+2 vindt de afrekening plaats. Vervolgens is het aan de bank wanneer eea wordt verwerkt in je overzicht.
Je kunt in je afschriften precies herleiden wanneer wat heeft plaatsgevonden. Maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet waarom men zo gefocust is op het verwerken van de order als je dit soort type effecten koopt. Dan heb je in mijn ogen het verkeerde beleggingsproduct gekocht.
Knap om te zeggen dat het klopt, om vervolgens de foute uitleg erbij te plaatsen. Per definitie wordt de order uitgevoerd op T+0, en de valutadatum is dan T+2. Als je een order verstuurd zal het, afhankelijk van het tijdstip ook nog eens 1 a 2 extra dagen duren voordat die wordt uitgevoerd.

Ben het overigens wel met je eens dat het niet echt belangrijk is (bij het kopen), behalve dat het toch handig is om te weten bij verkopen. Anders haal je geld van de rekening terwijl het nog niet binnen is, en betaal je onbedoeld debetrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Zr40 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:43:
[...]

Het aandeel heeft zijn hoofdnotering op Euronext Parijs, hier zal de liquiditeit het hoogst zijn. Als je bij jouw broker moet kiezen, kies dan deze.
Done deal. Heb de knoop doorgehakt en gekocht, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Hielko schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Knap om te zeggen dat het klopt, om vervolgens de foute uitleg erbij te plaatsen. Per definitie wordt de order uitgevoerd op T+0, en de valutadatum is dan T+2. Als je een order verstuurd zal het, afhankelijk van het tijdstip ook nog eens 1 a 2 extra dagen duren voordat die wordt uitgevoerd.

Ben het overigens wel met je eens dat het niet echt belangrijk is (bij het kopen), behalve dat het toch handig is om te weten bij verkopen. Anders haal je geld van de rekening terwijl het nog niet binnen is, en betaal je onbedoeld debetrente.
De uitleg is verre van fout, mocht je in NT fondsen beleggen dan zou ik je afschriften maar eens erop nalezen.

Ik heb bijvoorbeeld op 3 december NT world periodiek aangekocht. De koers van 4 december is aangehouden. Vervolgens zie ik in mijn afschrift dat de order op de 7de is bijgeschreven en staat in de afschrift zelfs valuta datum 8ste.

Kopie van een afschrift kan ik posten als je wil...

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 05-01-2021 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Miki Je tijdlijn klopt, alleen je omschrijft T verkeerd. T is de datum van uitvoering, niet de datum van het plaatsen van je order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:27:
@Miki Je tijdlijn klopt, alleen je omschrijft T verkeerd. T is de datum van uitvoering, niet de datum van het plaatsen van je order.
Goed dan is je handelstijdstip T-1, nu goed?

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 05-01-2021 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
phantom09 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:42:
[...]

Is dat zo? Mijn vrouw heef er dacht ik iets meer dan 1000 euro op zitten en kreeg ook een verzoek om de rekening om te zetten. Iets meer dan 1000 euro is nou niet echt een significant vermogen.
Lijkt me niet afhankelijk van vermogen, want mijn ietwat slapende rekening is ook omgezet. En dat ging om nog geen 100 euro....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autopilot
  • Laatst online: 19-07-2023
Is er een aparte forum waar mensen de aandelen in hun portefeuilles kunnen delen? Ben wel benieuwd naar de portefeuilles van mijn mede-tweakers.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
phantom09 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:42:
[...]

Was slechts mijn ervaring op basis van 4 rekeningen. Allemaal meer dan 'iets meer dan 1000 euro'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:58
Autopilot schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:42:
Is er een aparte forum waar mensen de aandelen in hun portefeuilles kunnen delen? Ben wel benieuwd naar de portefeuilles van mijn mede-tweakers.
Sommigen hier delen een deel van hun portefeuille in dit topic in vorm van een maand/jaar rapportage.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Je kan bij etoro een account openen en een gedeelte van jou portfolio koppelen aan hun portfolio.
Je kan het ook gratis bekijken (zonder een account te openen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-05 10:43
phantom09 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:44:
[...]

Je kan bij etoro een account openen en een gedeelte van jou portfolio koppelen aan hun portfolio.
Je kan het ook gratis bekijken (zonder een account te openen).
Lekker advies geef je weg, Etoro gaat toch juist stoppen in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:39
49euro schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:36:
[...]

Lekker advies geef je weg, Etoro gaat toch juist stoppen in Nederland?
Prima advies. Het enige wat eToro doet, is tijdelijk stoppen met het aanbieden van cryptoproducten in Nederland. Er wordt nergens gezegd dat ze alle dienstverlening staken.
eToro is in the process of registering as a crypto service provider with De Nederlandsche Bank NV (DNB). Until the application is decided upon, eToro will no longer be able to provide crypto services to users in the Netherlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is nog steeds een onzinadvies. Om je portfolio te delen op een forum hoef je helemaal niet over te stappen naar een andere broker.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2021 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
Ik kwam toevallig dit grafiekje tegen die laat zien hoe krankzinnig de groei van het aandeel Tesla is de afgelopen 2 jaar.

https://www.reddit.com/r/...r_in_market_cap_than_the/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

GrooV schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:59:
Ik kwam toevallig dit grafiekje tegen die laat zien hoe krankzinnig de groei van het aandeel Tesla is de afgelopen 2 jaar.

https://www.reddit.com/r/...r_in_market_cap_than_the/
Bizar inderdaad. Overigens staan er ook, tussen nogal wat bagger, best interessante comments bij die nog iets meer licht kunnen werpen op de Tesla case (zowel voors als tegens overigens).

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:35
Miki schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:52:
[...]
Maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet waarom men zo gefocust is op het verwerken van de order als je dit soort type effecten koopt. Dan heb je in mijn ogen het verkeerde beleggingsproduct gekocht.
Omdat je weet dat het ook anders kan.

Bij andere aanbieders heb je in een vloek en een zucht geld overgemaakt en assets gekocht/verkocht/geswitcht, waarna het geld meteen weer beschikbaar is en overgemaakt kan worden (eventueel met een dag vertraging natuurlijk als het om fondsen gaat die niet via de beurs gaan). Maar bij degiro moet je na het ingeven van een verkooporder een paar dagen wachten voordat het geld op je rekening staat. Nog weer een extra ergernis bovenop de andere kleine ergernissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:37:
[...]
Bij andere aanbieders heb je in een vloek en een zucht geld overgemaakt en assets gekocht/verkocht/geswitcht, waarna het geld meteen weer beschikbaar is en overgemaakt kan worden
Dat laatste is niet waar. Je hebt voor aandelen overal met T+2 settlement te maken. (Ik geloof niet dat er nog beurzen zijn met T+3 settlement.) Voor een nieuwe aankoop op de beurs maakt dat niet uit, die worden immers ook settled op T+2, maar voor overboekingen moet je wachten. Bij een margin account kán je eerder opnemen, dan leen je dat bedrag in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Omdat je weet dat het ook anders kan.

Bij andere aanbieders heb je in een vloek en een zucht geld overgemaakt en assets gekocht/verkocht/geswitcht, waarna het geld meteen weer beschikbaar is en overgemaakt kan worden (eventueel met een dag vertraging natuurlijk als het om fondsen gaat die niet via de beurs gaan). Maar bij degiro moet je na het ingeven van een verkooporder een paar dagen wachten voordat het geld op je rekening staat. Nog weer een extra ergernis bovenop de andere kleine ergernissen.
Waar heb je het nu specifiek over? De verwerkingstijd van brokers of het soort effect wat aangekocht of verkocht wordt?
ETF’s en beleggingsfondsen kun je niet met elkaar vergelijken bijvoorbeeld.

Zie verder ook de reactie van @Zr40

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 29-05 07:55
Bij deze mijn portfolio per 31/12/2020.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zWry6m9v0YxYty72vKMwCnjfgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RaydMXfjIvSp1QEKGL7p0hpx.png?f=user_large
Deze wellicht ook interessant, ontwikkeling since inception. De blauwe lijn is mijn portfolio. Grappig om te zien dat ik uiteindelijk de S&P500 niet outperform. Dat is ook niet mijn doel maar geeft wel weer een spiegel voor me dat ik net zo goed de hele portfolio in een tracker kan gooien. Dat is wel minder leuk maargoed...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_k13frEAay0wUnbNq9fq_X0IdQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eyZeNjOTTcIacPHzjwlj0PR3.jpg?f=user_large

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@ChiLLeR Tipje voor de screenshots, je kan je account een alias geven en bij custom Portfolio Analyst rapportages instellen dat de alias ipv het accountnummer getoond wordt.

Waarom AMD in EUR? Per ongeluk op de verkeerde beurs gekocht? Maakt verder niet uit, rendement zou identiek moeten zijn, alleen transactiekosten, spread en liquiditeit kunnen verschillen.

Dat overzichtje 'long positions' met de top 5 is bij mij echt nutteloos. :+

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210106-top5.png

(Die twee opties zijn beide onderdeel van een spread, in werkelijkheid beslaan ze maar een zeer klein deel van mijn portfolio.)

[ Voor 65% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 29-05 07:55
Zr40 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:25:
@ChiLLeR Tipje voor de screenshots, je kan je account een alias geven en bij custom Portfolio Analyst rapportages instellen dat de alias ipv het accountnummer getoond wordt.

Waarom AMD in EUR? Per ongeluk op de verkeerde beurs gekocht? Maakt verder niet uit, rendement zou identiek moeten zijn, alleen transactiekosten, spread en liquiditeit kunnen verschillen.

Dat overzichtje 'long positions' met de top 5 is bij mij echt nutteloos. :+

[Afbeelding]

(Die twee opties zijn beide onderdeel van een spread, in werkelijkheid beslaan ze maar een zeer klein deel van mijn portfolio.)
Thanks, ga even zoeken naar die alias optie. AMD perongeluk idd in EUR gekocht op de verkeerde beurs. Je moet altijd goed opletten dat de juiste beurs hebt :)

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
ChiLLeR schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:58:
[...]
Je moet altijd goed opletten dat de juiste beurs hebt :)
Waar baseer jij de juiste beurs op als ik mag vragen? ik zie dit wel vaker voorbij komen maar ik twijfel redelijk vaak bij welke beurs te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IB maakt niet zozeer de beurs het onderscheid, maar de valuta. Een aandeel gekocht op beurs X kan je op beurs Y verkopen zolang de valuta gelijk zijn. SMART routing kiest automatisch de beste beurs op basis van totaalprijs. Maar bij brokers zoals DEGIRO moet je ook de beurs kiezen.

Wat is dan de juiste? Voor mij is dat dan in principe de hoofdnotering. Maar als die niet beschikbaar is, onhandig handelt (bijvoorbeeld door een minimum ordergrootte of het niet gekozen hebben van market data voor de betreffende beurs), of veel hogere transactiekosten kent, dan kies ik de notering in USD of EUR afhankelijk van volume.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Zr40 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:11:
Bij IB maakt niet zozeer de beurs het onderscheid, maar de valuta. Een aandeel gekocht op beurs X kan je op beurs Y verkopen zolang de valuta gelijk zijn. SMART routing kiest automatisch de beste beurs op basis van totaalprijs. Maar bij brokers zoals DEGIRO moet je ook de beurs kiezen.

Wat is dan de juiste? Voor mij is dat dan in principe de hoofdnotering. Maar als die niet beschikbaar is, onhandig handelt (bijvoorbeeld door een minimum ordergrootte of het niet gekozen hebben van market data voor de betreffende beurs), of veel hogere transactiekosten kent, dan kies ik de notering in USD of EUR afhankelijk van volume.
Helder. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handvat
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 14:38
Stille mee-lezer hier - ik lees al een aantal jaar mee (denk sinds 2015 ongeveer). Tot op heden een 'saaie' belegger: ik leg maandelijks in bij Meesman.

De laatste paar maanden ben ik me echter ook steeds meer in aan het lezen over het schrijven van opties (cash secured put / covered call).

Risico's die ik daarbij zie:
1: Flinke daling van de underlying waardoor assignment plaatsvind op de cash secured put en ik dus de underlying 'duurbetaald' bezit. Echter: ditzelfde risico bestaat natuurlijk ook bij lump sum inleggen bij Meesman, ook daar kan net de week nadat de stukken zijn aangekocht een fikse daling plaatsvinden. Mijns inziens is dit dus een risico dat voor beide situaties geldt.

2: Flinke stijging van de underlying (ten tijden van geschreven covered call) waardoor de stukken 'te goedkoop' verkocht worden. Zolang de strike van de covered call boven de gemiddelde aankoopprijs ligt, blijf ik in ieder geval niet met een verlies zitten - hoogstens mis ik een stuk upside.

3: Bij USD-genoteerde opties/underlying een hoger valuta-risico ten opzichten van inleggen bij Meesman. Even uit mijn hoofd zal bij Meesman rond de 60% (Wereldwijd Totaal) en iets van 65% (Ontwikkelde Landen) US zijn. Mitigatie tegen dit risico is de wisselkoers in de gaten te houden en in de toekomst pas op een gunstig moment terugwisselen van USD naar EUR.

Concrete vragen:
1: schat ik de risico's juist in - of zie ik nog iets over het hoofd? (Ik zou het dan puur bij cash secured puts / covered calls houden.)
2: zijn er mensen hier die dit in de praktijk toepassen (of dit overwogen hebben) en wat zijn daar de ervaringen? Weegt de extra moeite die je erin moet steken op tegen het verkregen rendement (t.o.v. saai indexbeleggen)?

Mijn initiële gedachte was om te starten met SPY als underlying: hoog volume/kleine spread, lage volatiliteit (daarmee ook wel relatief lagere premie - maar om eens mee te starten lijkt me de lage IV beter), en bij assignment geeft het me een beter gevoel dan een individueel aandeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat ik mis in je relaas is waarom je zou overwegen opties te gaan schrijven (!). Ook al zijn die gedekt, dit is een strategie met hoge risico's die wel heel erg afwijkt van 'saai indexbeleggen' wat je nu doet. Waarom zo'n drastische wijziging van de huidige koers? Schat je die risico's wel goed in (uitgedrukt in percentages)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 02:53
@Handvat begin aub met goedkope fondsen om te oefenen. Ik zou niet direct een paar SPY putjes erin rammen. begin bijvoorbeeld eens met een ABN AMRO put of ING Goup. Als je dan assigned bent kost het hooguit een paar honderd euro.

In de huidige bullmarkt zou ik even helemaal geen (gedekte) calls schrijven, want dan blijf je doorrollen of stukken kwijt raken.

bijvoorbeeld nu een ABN FEB 7.80 put schrijven;. Levert 24 euro op. en mocht ABN finaal crashen ergens tussen nu en 19 FEB ben je maar EUR780 kwijt. Daar zul je hopelijk niet failliet aan gaan, maar krijg je wel wat meer feeling bij opties schrijven.

[ Voor 25% gewijzigd door DJTimo op 06-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Handvat Er is geen gratis lunch, ook niet met covered calls of cash secured puts. De reden dat je geld ontvangt voor het schrijven van opties is dat je een risico overneemt van de koper. Het is vooral heel leuk en spannend, maar verwacht niet een betere risk-adjusted return te krijgen dan 'saai indexbeleggen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Zr40 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:07:
@Handvat Er is geen gratis lunch, ook niet met covered calls of cash secured puts. De reden dat je geld ontvangt voor het schrijven van opties is dat je een risico overneemt van de koper. Het is vooral heel leuk en spannend, maar verwacht niet een betere risk-adjusted performance te krijgen dan 'saai indexbeleggen'.
Niet helemaal mee eens. Ik heb in 2020 elke maand flink wat premie geharkt. tussen 500 en 1000 per maand. De premies zijn vrij hoog op het ogenblik dus het telt snel aan. Uiteraard wel het risico in acht houden als je net begint. :) je kan het misschien geen free lunch noemen, maar de hypotheek kon ik er wel van betalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Handvat
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 14:38
Dank al voor de snelle reacties!
DJTimo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:03:
@Handvat begin aub met goedkope fondsen om te oefenen. Ik zou niet direct een paar SPY putjes erin rammen. begin bijvoorbeeld eens met een ABN AMRO put of ING Goup. Als je dan assigned bent kost het hooguit een paar honderd euro.

In de huidige bullmarkt zou ik even helemaal geen (gedekte) calls schrijven, want dan blijf je doorrollen of stukken kwijt raken.
Goede tip - uiteraard zou ik, voordat ik überhaupt zou beginnen, eerst eens een tijd oefenen met een paper trading account.
Cocytus schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:58:
Wat ik mis in je relaas is waarom je zou overwegen opties te gaan schrijven (!). Ook al zijn die gedekt, dit is een strategie met hoge risico's die wel heel erg afwijkt van 'saai indexbeleggen' wat je nu doet. Waarom zo'n drastische wijziging van de huidige koers? Schat je die risico's wel goed in (uitgedrukt in percentages)?
Zr40 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:07:
@Handvat Er is geen gratis lunch, ook niet met covered calls of cash secured puts. De reden dat je geld ontvangt voor het schrijven van opties is dat je een risico overneemt van de koper. Het is vooral heel leuk en spannend, maar verwacht niet een betere risk-adjusted performance te krijgen dan 'saai indexbeleggen'.
Helder - blijkbaar heb ik mijn risico-inschatting toch nog niet zo helder als ik dacht; met name het kwantificeren van de risico's in een percentage. Wat dat betreft dus 'terug naar start' en het eens proberen te concretiseren in cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Niet helemaal mee eens. Ik heb in 2020 elke maand flink wat premie geharkt. tussen 500 en 1000 per maand. De premies zijn vrij hoog op het ogenblik dus het telt snel aan. Uiteraard wel het risico in acht houden als je net begint. :) je kan het misschien geen free lunch noemen, maar de hypotheek kon ik er wel van betalen. :P
Ik zeg niet dat het niet kan, alleen dat je niet kan verwachten dat het risk-adjusted resultaat beter is dan die van een investering van vergelijkbare grootte in het onderliggende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Handvat ik heb er zelf veel te weinig verstand van maar ik vind ERN meestal een sterk blog en hij verdient wel geld (zegt ie) met een strategie van opties schrijven. Wellicht interessant.

Passive income through option writing: Part 1

Ben ook benieuwd wat anderen hier van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ook maar bij ING een rekening geopend ivm gratis orders voor beleggingsfondsen. Nu heb ik gister een order geplaatst (NT World) en staat vandaag nog steeds op "order ingevoerd", duurt het bij ING altijd zo lang om een order door te voeren? Was van DeGiro gewend dat het instant is tijdens openingstijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
Pistachenootje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:22:
@Handvat ik heb er zelf veel te weinig verstand van maar ik vind ERN meestal een sterk blog en hij verdient wel geld (zegt ie) met een strategie van opties schrijven. Wellicht interessant.

Passive income through option writing: Part 1

Ben ook benieuwd wat anderen hier van denken.
opties schrijven moet je elke dag bovenop zitten. Je moet al je posities managen en evt. doorrollen. Het is misschien geen zwaar fysiek werk, maar passief inkomen is het niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

CyBeRSPiN schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:24:
Ook maar bij ING een rekening geopend ivm gratis orders voor beleggingsfondsen. Nu heb ik gister een order geplaatst (NT World) en staat vandaag nog steeds op "order ingevoerd", duurt het bij ING altijd zo lang om een order door te voeren? Was van DeGiro gewend dat het instant is tijdens openingstijden.
Deze vraag komt hier vaak langs. Dit is een beleggingsfonds, het duurt twee of drie handelsdagen voordat je terugkoppeling ziet. Dat duurt zo lang omdat het fonds en niet de beurs je order verwerkt.

Bij DEGIRO heb je waarschijnlijk een ETF gebruikt. Die verhandel je wel op de beurs.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 09:20
Is er iemand die weet of het mogelijk is in portefeuilleoverzicht van de BinckBank app het meer jaren rendement kan laten weergeven? Kan het namelijk niet vinden, app niet en op google ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 18:09
Zo goed als alles die met groene energie te maken heeft staat momenteel serius hoog geprijsd.

Ik ben al dagen / weken bezig om nog de groene boot te kunnen pakken, maar het lijkt erop dat de robinhoods alles kopen die ook maar iets te maken hebben met de energie transitie. Aandelen die gekoppeld zijn aan windenergie / laadpalen / lithuim staan zo hoog dat je serieus vragen kunt stellen wat hier de bedoeling van is. Mij persoonlijk doet het wat denken aan de .com bubbel. Neem als voorbeeld ALFEN.. ( Price/Earnings Growth van bijna 4)

Enige waar er nog potentie lijkt te zijn in mijn optiek is bij autoconstructeurs. Met name volkswagen lijkt mij voorlopig de beste keuze te zijn. Vrij had afgestraft met bijkomend nadeel dieselgate.

Voorlopig blijf ik bij waardeaandelen. En zet ik mijn zoektocht verder! VW blijf ik wel in het oog houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 18:39
Wat zal ik doen?

Beleg nu automatisch bij Meesman én bij de Rabo (NT). Dat laatste om te kijken hoe dat werkt. Het werkt op zich prima, maar heeft voor mij weinig toegevoegde waarde.

Ik wil eigenlijk terug naar één club. Maar welke? Orde van grootte inleg is 1500 euro per maand.

Risico: gelijk, denk ik? Je raakt je geld niet kwijt bij faillissement.
Gemak: in Rabo-app is makkelijk, maar geeft veel (voor mij) nutteloze info. Meesman is duidelijk zonder veel poespas.
Gun-factor: Rabobank is grote bank, Meesman kleine club (die gun ik meer om zo te zegge).
Kosten: Rabo is denk ik iets goedkoper, maar veel zal het niet schelen, verwacht ik.

Bij Meesman staat nu rond de 30k, bij Rabo rond de 8k.
Mis ik nog argumenten? Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rubberen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:39:
Enige waar er nog potentie lijkt te zijn in mijn optiek is bij autoconstructeurs. Met name volkswagen lijkt mij voorlopig de beste keuze te zijn. Vrij had afgestraft met bijkomend nadeel dieselgate.
Volkswagen staat hier ook op de watchlist. Ze hebben de know-how, de schaal, een CEO de transitie omarmd en veruit de meest ambitieuze doel van de traditionele autobouwers. Het nadeel alleen is dat niet alle stakeholders deze visie delen. Herman Diess (CEO Volkswagen groep) heeft op LinkedIn hier een mooi stuk over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 16:42
zeeg schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:07:
[...]
Kosten: Rabo is denk ik iets goedkoper, maar veel zal het niet schelen, verwacht ik.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Of het veel scheelt moet je zelf bepalen, maar ik vind het toch wel significant. (Verschillen grootbanken onderling vind ik dan wel weer klein bier.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
DJTimo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:27:
[...]
opties schrijven moet je elke dag bovenop zitten. Je moet al je posities managen en evt. doorrollen. Het is misschien geen zwaar fysiek werk, maar passief inkomen is het niet.
In het geval van aandelenopties ben ik het met je eens. Bij indexopties gebeurt er niet zoveel tussen transactiedatum en expiratiedatum. Mogelijk gaat het bij ERN om indexopties (heb link niet bekeken)?

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 06-01-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Deveon schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Volkswagen staat hier ook op de watchlist. Ze hebben de know-how, de schaal, een CEO de transitie omarmd en veruit de meest ambitieuze doel van de traditionele autobouwers. Het nadeel alleen is dat niet alle stakeholders deze visie delen. Herman Diess (CEO Volkswagen groep) heeft op LinkedIn hier een mooi stuk over geschreven.
De ambitie van Diess siert hem. Hij lijkt het als enige te begrijpen. Zelf zou ik niet dood gevonden willen worden in een ID.3 of ID.4, maar ik ben nin mijn eentje niet de markt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
@zeeg Meesman kost je op een periode van 20-30 jaar duizenden euro's extra t.o.v. Rabobank.

Als je portefeuille echt groot wordt heb je bij de Rabobank nog het bijkomende voordeel dat er een cap op het bewaarloon van 100 euro per kwartaal is.

Ook qua risico denk ik dat je bij een gerenommeerde bank als Rabobank wat beter zit dan bij Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DJTimo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:19:
[...]

De ambitie van Diess siert hem. Hij lijkt het als enige te begrijpen. Zelf zou ik niet dood gevonden willen worden in een ID.3 of ID.4, maar ik ben nin mijn eentje niet de markt.
Volkswagen is natuurlijk maar een klein deel van de groep. Voor de massa (en met name de zakelijke rijders) lijkt mij het een uitstekend betrouwbare en voorspelbare keus. In 2019 kwam een kwart van de winst van Audi en nog kwart van Porsche. Ik ben met name benieuwd hoe dat stand gehouden heeft in 2020 met hun EVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Nieuwsgierig naar de recente koersstijging van het aandeel Shell las ik wat artikelen en kwam daar een begrip tegen dat ik niet kende.
Behalve het verschil tussen RDSA en RDSB is er ook nog zoiets als ADR (American Depository Shares).

Op de website van Shell kan ik het volgende daar over vinden:
What is an American Depositary Share (ADS)?
ADS stands for an American Depositary Share. ADSs are listed on the NYSE under the symbols RDS.A and RDS.B. Each ADS represents two ordinary shares, two A Shares in the case of RDS.A or two B Shares in the case of RDS.B. ADS ownership is evidenced by American Depositary Receipts or ADRs.

What is an American Depositary Receipt (ADR)?
An ADR is a negotiable U.S. certificate representing ownership of the ADSs in a non-U.S. corporation. ADSs are quoted and traded in U.S. dollars in the U.S. securities market. Also, the dividends are paid to investor in U.S. dollars. ADSs were specifically designed to facilitate the purchase, holding and sale of non-U.S. securities by U.S. investors, and to provide a corporate finance vehicle for non-U.S. companies. ADSs can be held in book-entry form or as a physical certificate.
Ik snap dat het een ADS een soort 'wrapper' is rondom een aandeel dat niet in de dollar genoteerd staat?
Wat is nu echter precies een ADS of ADR? Is het ook een 'aandeel' waar mee gehandeld kan worden op de beurs of is het een ander financieel product? Of is het een afgeleide waarbij de echte aandelen in het bezit zijn van de uitgever van de ADS?

Waarom is er gekozen om de Shell ADS aan twee reguliere aandelen Shell gelijk te stellen i.p.v. 1:1 bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperH op 06-01-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
hikhakhok schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:13:
Is er iemand die weet of het mogelijk is in portefeuilleoverzicht van de BinckBank app het meer jaren rendement kan laten weergeven? Kan het namelijk niet vinden, app niet en op google ook niet.
Op de website: Portefeuille > Analyse > Rendementsontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
HyperH schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:20:
Nieuwsgierig naar de recente koersstijging van het aandeel Shell las ik wat artikelen en kwam daar een begrip tegen dat ik niet kende.
Behalve het verschil tussen RDSA en RDSB is er ook nog zoiets als ADR (American Depository Shares).

Op de website van Shell kan ik het volgende daar over vinden:

[...]

Ik snap dat het een ADS een soort 'wrapper' is rondom een aandeel dat niet in de dollar genoteerd staat?
Wat is nu echter precies een ADS of ADR? Is het ook een 'aandeel' waar mee gehandeld kan worden op de beurs of is het een ander financieel product? Of is het een afgeleide waarbij de echte aandelen in het bezit zijn van de uitgever van de ADS?

Waarom is er gekozen om de Shell ADS aan twee reguliere aandelen Shell gelijk te stellen i.p.v. 1:1 bijvoorbeeld.
https://www.investopedia.com/terms/a/ads.asp
What Is an American Depositary Share (ADS)?

An American depositary share (ADS) is an equity share of a non-U.S. company that is held by a U.S. depositary bank and is available for purchase by U.S. investors.
Dus ja, de 'echte' aandelen worden gehouden door een bank die ADRs uitgeeft, welke ADRs vervolgens verhandeld worden op de beurs (over OTC). En waarom 2:1? Ja, waarom niet? De bank kiest een verhouding die ze denken dat de ADRs aantrekkelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:40:
[...]

Call 670 op 8 januari voor ~$22 (net on paper voor $35)
Net de optie op mijn paper account verkocht voor $94 en staat inmiddels op $101. Dat was een leuk gok geweest op mijn reguliere account. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:27:
Het is nog steeds een onzinadvies. Om je portfolio te delen op een forum hoef je helemaal niet over te stappen naar een andere broker.
Laat ik het anders stellen:

1. Je kan bij etoro kijken naar portfolio's van andere gebruikers
2. Je kan er een account openen, echter is de vraag of dit verstandig is en of je dat wilt. Zo ja, dan zou je ook je portoflio kunnen delen.
3. Natuurlijk kan je ook copy paste doen en je portfolio hier op tweakers zetten. Dat is wel de gemakkelijkste manier.

Wat ik wil zeggen is dat het best leuk is om de portfolio;s van anderen bij etoro te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:37
Rubberen schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:39:
Zo goed als alles die met groene energie te maken heeft staat momenteel serius hoog geprijsd.

Ik ben al dagen / weken bezig om nog de groene boot te kunnen pakken, maar het lijkt erop dat de robinhoods alles kopen die ook maar iets te maken hebben met de energie transitie. Aandelen die gekoppeld zijn aan windenergie / laadpalen / lithuim staan zo hoog dat je serieus vragen kunt stellen wat hier de bedoeling van is. Mij persoonlijk doet het wat denken aan de .com bubbel. Neem als voorbeeld ALFEN.. ( Price/Earnings Growth van bijna 4)

Voorlopig blijf ik bij waardeaandelen. En zet ik mijn zoektocht verder! VW blijf ik wel in het oog houden
Misschien nog ééntje om in de gaten te houden: $TPGY, een SPAC die binnenkort merged met EVBox. Waardering van EVBox is hoog, maar goedkoop in vergelijking met bijv. hun Amerikaans concurrent ChargePoint die ook via een SPAC gelist wordt. Prijs is al behoorlijk opgelopen, wil binnenkort instappen zodra de prijs weer wat afgekoeld is. Eind Q1 zou de merger plaats moeten vinden en de ticket wijzigen naar $EVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
De markt interesseert niet wat er nu gaande is in US. Althans, in mijn portfolio.

https://nos.nl/liveblog/2...ng-congres-geschorst.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ah dat verklaart waarom het zo schommelt in de mijne. Op de S&P en Nasdaq is zeker effect te merken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Hier mijn portefeuille op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSv69mBD8l9-ZUhvAYb4TqgIgTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LLAzfINcuvFXo542YjHV82Pa.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
hgmaster schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:08:
Hier mijn portefeuille op dit moment.

[Afbeelding]
Waarom maar 9 posities? Bewust zo weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
phantom09 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:44:
[...]

Laat ik het anders stellen:

1. Je kan bij etoro kijken naar portfolio's van andere gebruikers
2. Je kan er een account openen, echter is de vraag of dit verstandig is en of je dat wilt. Zo ja, dan zou je ook je portoflio kunnen delen.
3. Natuurlijk kan je ook copy paste doen en je portfolio hier op tweakers zetten. Dat is wel de gemakkelijkste manier.

Wat ik wil zeggen is dat het best leuk is om de portfolio;s van anderen bij etoro te bekijken.
Niet hetzelfde als je portfolio delen, maar... In de app van trading212 kun je je schijven delen en die van anderen inzien. Zo kun je evt wat ideëen opdoen van tickers om te analyseren.

Een leuke gedeelde schijf is die bijna elke dag dividend oplevert. Moet er wel direct bijzeggen dat die mij niet geïnspireerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:35
Pistachenootje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:20:
@zeeg Meesman kost je op een periode van 20-30 jaar duizenden euro's extra t.o.v. Rabobank.

Als je portefeuille echt groot wordt heb je bij de Rabobank nog het bijkomende voordeel dat er een cap op het bewaarloon van 100 euro per kwartaal is.

Ook qua risico denk ik dat je bij een gerenommeerde bank als Rabobank wat beter zit dan bij Meesman.
Naast het kostenelement vind ik het vervelend als een aanbieder maar een zo beperkt aanbod heeft. Stel dat je in de toekomst toch wat meer nuance in je portefeuille wilt aanbrengen (bv meer of juist minder MVO investeren of een groter deel in bepaalde sectoren), dan biedt Meesman daar weinig mogelijkheden toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:01
Bij degiro heb ik wat shell aandelen welke door het dak zijn gegaan tov de aanschaf in mei. Hoe ga je hier het beste mee om. Winst pakken of ook hier gewoon hodl?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-04 01:01
AMARONE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:34:
Bij degiro heb ik wat shell aandelen welke door het dak zijn gegaan tov de aanschaf in mei. Hoe ga je hier het beste mee om. Winst pakken of ook hier gewoon hodl?
Wat is je doel? Lange termijn of korte termijn? Dat kan al helpen bij je beslissing om wel of niet te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:01
MijnHeerZomer schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:37:
[...]

Wat is je doel? Lange termijn of korte termijn? Dat kan al helpen bij je beslissing om wel of niet te verkopen.
Sowieso lange termijn, dan is het hodl. Maar om de liquiditeit te verhogen of moet ik dat vergeten en gewoon periodiek volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnHeerZomer
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-04 01:01
AMARONE schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:42:
[...]

Sowieso lange termijn, dan is het hodl. Maar om de liquiditeit te verhogen of moet ik dat vergeten en gewoon periodiek volhouden.
Tja, blijft lastig te voorspellen allemaal. Je zou een poging kunnen wagen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de IB gebruikers: ik zie meldingen langs komen van andere gebruikers die gebruik maken van margin in combinatie met (vermoedelijk) een zeer geconcentreerd portfolio. Onder de Reg T regels zijn zij nog compliant, maar na de migratie krijgen ze risk-based margin (portfolio margin) en dat is strenger voor geconcentreerde posities. Zij zullen een tekort krijgen.

Als dit het geval is voor jouw account dan krijg je er voor migratie nog een mail over. Maar je kan het zelf al controleren in Risk Navigator; selecteer het Migration scenario onder Margin Mode. Mocht er een tekort voorspeld zijn dan kan je natuurlijk geld storten of posities sluiten/verkleinen.

Hier geen problemen verwacht, maar ik had al portfolio margin :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
Het nieuws waarvan je wist dat die zou komen; morgen TUI ex-right. Gaan EUR 500M ophalen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZE-lqZjnWDMDmarvIH4UDkWqRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbC2cF8rswa8bbl9dQ9Ftb5q.jpg?f=fotoalbum_large
voor elke 29 aandelen, krijg je 25 rights, die je aan 1.07 kunt exercisen. koers zal de komende dagen dus fors inkakken.

Nu AF-KLM nog. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:37
@DJTimo TUI stond op je watchlist voor dit jaar toch, al ingestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
TheDeuce schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:41:
@DJTimo TUI stond op je watchlist voor dit jaar toch, al ingestapt?
ik heb een paar stukjes idd.

heb ze er in de opening uit gedaan, dus koers kan zakken :)

[ Voor 12% gewijzigd door DJTimo op 07-01-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Ik ben al ingestapt op AF-KLM haha. te vroeg gepakt? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Degenen die recent zijn ingestapt in small cap fondsen zullen daar waarschijnlijk geen spijt van hebben gehad. Ze zijn bezig aan een goede come back. IWM (iShares Russell 2000) staat op + 9% in 1 maand, +31% 3 maanden. AVUV (Avantis Small Value) staat zelfs op +35% in 3 maanden. Ter vergelijking: SPY staat op +1.43% 1 maand, +9.74% 3 maanden.

AVUV had gisteren zelfs een dag van +5.6%. FT artikel gaat er dieper op in: Small-caps and value shine on Wall Street after Georgia results

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
seadogg schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Ik ben al ingestapt op AF-KLM haha. te vroeg gepakt? :9
een emissie bij af-klm zal er iets anders aan toe gaan dan gebruikelijk vanwege de wrijving tusssen NL overheid en FR overheid. tijd zal het leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:49
Beter Bed is nu door de €5 heen en staat vandaag 12% hoger. Reden is waarschijnlijk een artikeltje vandaag in het FD: https://fd.nl/beurs/13694...-volgens-magische-formule
Volgens de criteria van beursgoeroe Joel Greenblatt is Beter Bed uit Uden het meest koopwaardige aandeel op de Nederlandse beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 25-05 23:19
Ik worstel met Portfolio Performance een beetje met het dividend.

Ik heb voor VTI dividend ontvangen dit heb ik als dividend transactie erin gezet met Lynx rekening als cash account.

Ik heb VTI in de asset classes onder Equity staan en de Lynx rekening onder Without classification.

Als ik een performance calculation maak over Equity krijg ik in de performance calculation het dividend te zien onder Earnings. Nu wil ik ook de performance individueel per account monitoren. In de performance calculation over het security account Lynx krijg ik het dividend niet te zien onder Earnings.

Nu snap ik niet helemaal waarom het dividend die bij de dataset Equity wel wordt meegenomen (de Lynx rekening staat tenslotte onder de asset class 'without classification'.) Opzich prima maar ik wil het dividend dan ook zien bij de performance calculatie over Lynx.

Is de beste manier om onder Equity een map Lynx aan te maken en daar VTI met de Lynx rekening te zetten en dan het individuele account Lynx aan die map te koppelen? Dat betekent wel dat ik aandelen die ik op meerdere accounts heb gehad dubbel moet aanmaken, ze kunnen tenslotte maar in 1 map zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:42:
In de performance calculation over het security account Lynx krijg ik het dividend niet te zien onder Earnings.
Ja, dat is vervelend van PP. Niet alle boekingen vallen onder de selectie als je direct het securities account selecteert. Je kan het beste een taxonomy gebruiken.
Dat betekent wel dat ik aandelen die ik op meerdere accounts heb gehad dubbel moet aanmaken, ze kunnen tenslotte maar in 1 map zitten.
Dat doe ik zelf ook. De aandelen die ik zowel bij IB als op mijn DEGIRO pensioenrekening heb staan heb ik gedupliceerd zodat ik die bij DEGIRO kan toewijzen aan een 'Lijfrente' categorie.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 07-01-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27

Wom

DJTimo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:43:
[...]

ik heb een paar stukjes idd.

heb ze er in de opening uit gedaan, dus koers kan zakken :)
Bedankt, had 500 stuks staan en die ook maar even van de hand gedaan. B)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
Pistachenootje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:38:
Degenen die recent zijn ingestapt in small cap fondsen zullen daar waarschijnlijk geen spijt van hebben gehad. Ze zijn bezig aan een goede come back. IWM (iShares Russell 2000) staat op + 9% in 1 maand, +31% 3 maanden. AVUV (Avantis Small Value) staat zelfs op +35% in 3 maanden. Ter vergelijking: SPY staat op +1.43% 1 maand, +9.74% 3 maanden.

AVUV had gisteren zelfs een dag van +5.6%. FT artikel gaat er dieper op in: Small-caps and value shine on Wall Street after Georgia results
Ik ben al sinds april heel blij met m'n instap in ZPRV :), +57% tot nu toe. Gister ook zo'n +5% ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Sjurm schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:46:
Beter Bed is nu door de €5 heen en staat vandaag 12% hoger. Reden is waarschijnlijk een artikeltje vandaag in het FD: https://fd.nl/beurs/13694...-volgens-magische-formule

[...]
Yup, retteket........

Tot nu toe geen spijt van mijn gokje. Gaat lekker de laatste paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Zr40 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:00:
Ja, dat is vervelend van PP. Niet alle boekingen vallen onder de selectie als je direct het securities account selecteert. Je kan het beste een taxonomy gebruiken.
Het is inderdaad wel vervelend, je moet goed opletten anders klopt de weergegeven performance niet. Ik ga dus ook maar wat submappen aanmaken.
Dat doe ik zelf ook. De aandelen die ik zowel bij IB als op mijn DEGIRO pensioenrekening heb staan heb ik gedupliceerd zodat ik die bij DEGIRO kan toewijzen aan een 'Lijfrente' categorie.
Oke goed om te weten dat dit de juiste manier is. Ik wil inderdaad ook een aantal aandelen toewijzen aan zowel de Giro als aan mijn lijfrente categorie (BND).

Gebruik jij in PP alleen 'True Time-Weighted of Return' zodat je de performance kunt vergelijken met benchmarks? Ik wil ook graag de werkelijke behaalde rendement in percentages weergegeven hebben, is dat ook mogelijk?

Als ik het goed heb geeft de 'Delta (for reporting period)' het rendement in euro's weer. Is er een mogelijkheid om dit in een percentage te tonen? Dus iets als =(Performance neutral Transfers / final value 31/12/2020) / final value 31/12/2020?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Wom schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:12:
[...]

Bedankt, had 500 stuks staan en die ook maar even van de hand gedaan. B)
ik kan niet garanderen dat de koers flink daalt, maar dat zou wel een logisch gevolg zijn van een event als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
Pistachenootje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:38:

De fondsen die je noemt zijn USA based en niet hier verkrijgbaar toch, of zie ik dat verkeerd?

IUSN komt hier weleens voorbij, maar dan heb je meteen all-world. En ZPRV en ZPRX heb jij ook weleens genoemd toch? Op Morningstar lijken dat echter maar kleine fondsjes. Wat zijn je overwegingen daarover?

Edit: oh wacht, (je) voorgaande posts geven daar al grotendeels antwoord op ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 07-01-2021 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Gebruik jij in PP alleen 'True Time-Weighted of Return' zodat je de performance kunt vergelijken met benchmarks? Ik wil ook graag de werkelijke behaalde rendement in percentages weergegeven hebben, is dat ook mogelijk?
Dat is het absolute rendement, dus niet op jaarbasis. Voor rendement op jaarbasis waar je mee kan vergelijken kan je beter IRR nemen. (Is overigens niet identiek bij een reporting period van een jaar.)
Als ik het goed heb geeft de 'Delta (for reporting period)' het rendement in euro's weer. Is er een mogelijkheid om dit in een percentage te tonen? Dus iets als =(Performance neutral Transfers / final value 31/12/2020) / final value 31/12/2020?
Dat is dus IRR. Zit in het widgets menu verstopt onder Performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27

Wom

DJTimo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:03:
[...]

ik kan niet garanderen dat de koers flink daalt, maar dat zou wel een logisch gevolg zijn van een event als dit.
Wees niet bang, ik volg je gedachtengang volledig. Had het nieuws rond TUI nog niet bekeken vandaag. Maar heb 'precies' op de dip gekocht en wil geen risico lopen. Dus geen probleem als TUI lekker verder blijft stijgen hoor ;)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:05:
[...]

De fondsen die je noemt zijn USA based en niet hier verkrijgbaar toch, of zie ik dat verkeerd?

IUSN komt hier weleens voorbij, maar dan heb je meteen all-world. En ZPRV en ZPRX heb jij ook weleens genoemd toch? Op Morningstar lijken dat echter maar kleine fondsjes. Wat zijn je overwegingen daarover?

Edit: oh wacht, (je) voorgaande posts geven daar al grotendeels antwoord op ;)
ZPRV en ZPRX zijn inderdaad niet groot maar volgens mij doen ze goed wat ze moeten doen: small value tracken. Wel dividendlek natuurlijk. Als je een account hebt bij IB/Lynx is IJS via opties ook interessant. Geen dividendlek en lagere TER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
DJTimo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Interessant geval. Zo zijn er een heleboel bedrijven die staatssteun of garanties krijgen de laatste jaren. Die steun bepaalt de waardering grotendeels. Het is een politieke keuze in hoeverre bedrijven (de aandeelhouders) gesteund worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Pistachenootje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:55:
[...]

ZPRV en ZPRX zijn inderdaad niet groot maar volgens mij doen ze goed wat ze moeten doen: small value tracken. Wel dividendlek natuurlijk. Als je een account hebt bij IB/Lynx is IJS via opties ook interessant. Geen dividendlek en lagere TER.
Ik heb IJS via ABN AMRO -> 49% up sinds mid april... gaat best lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:43:
[...]

Yup, retteket........

Tot nu toe geen spijt van mijn gokje. Gaat lekker de laatste paar dagen.
Zelfde hier, puur een gok gedaan 2 weken geleden.
Denk dat ik ze vandaag ook de deur weer uit ga doen :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
SandStar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:59:
[...]
Ik heb IJS via ABN AMRO -> 49% up sinds mid april... gaat best lekker
Opmerkelijk. Hoe kan dat? Het is namelijk een Amerikaanse ETF. Heb je wellicht professional status?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
Maahes schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Interessant geval. Zo zijn er een heleboel bedrijven die staatssteun of garanties krijgen de laatste jaren. Die steun bepaalt de waardering grotendeels. Het is een politieke keuze in hoeverre bedrijven (de aandeelhouders) gesteund worden.
Ook TUI heeft al de nodige overheidssteun ontvangen, maar heeft nu toch besloten bij de aandeelhouders aan te kloppen. (zoals het hoort imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Opmerkelijk. Hoe kan dat? Het is namelijk een Amerikaanse ETF. Heb je wellicht professional status?
https://www.abnamro.nl/nl...ie/beleggingsfondsen.html --> zoek op iShares S&P Small Cap 600 ETF

"Assortiment: Zelf Beleggen Basis, Zelf Beleggen Plus"

[ Voor 7% gewijzigd door Leaguer op 07-01-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Zr40 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:10:

Dat is dus IRR. Zit in het widgets menu verstopt onder Performance.
Als ik IRR gebruik komt het percentage niet overeen met het bedrag van de 'Delta (for reporting period)' doe ik hier iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Leaguer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:17:
[...]

https://www.abnamro.nl/nl...ie/beleggingsfondsen.html --> zoek op iShares S&P Small Cap 600 ETF

Bedoel je IUS3? IE00B2QWCY14. Die heeft een TER van 0.4% en dividendlek.

Dat is niet de Amerikaanse ETF IJS. Die mag niet zomaar aangeboden worden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Leaguer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:17:
[...]

Exactly.
In "A random walk down wallstreet" kwam IJS voorbij en met wat zoekwerk kon ik de match maken :D
Pagina: 1 ... 45 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.