Nee, dat gaat over clients van Halifax die via Halifax bij IB zitten. Ik ken ze verder niet maar het klinkt als een introducing broker achtige constructie. IB voert uit, Halifax beheert.
Precies. Sterker nog, je zou kunnen concluderen dat IB juist wel betrouwbaar is: zoals ik het lees konden ze daar niet sjoemelen en moesten ze dus geld van de andere platformen naar IB overhevelen omdat klanten anders zouden zien dat hun geld verdwenen was.
In elk geval, wat hier gebeurt heeft helemaal niks te maken met de betrouwbaarheid van IB als handelsplatform. Een partij haalde geld op bij beleggers en ging daar vervolgens mee gokken, onder andere in IB accounts. Die tussenpartij is het probleem, IB niet.
In elk geval, wat hier gebeurt heeft helemaal niks te maken met de betrouwbaarheid van IB als handelsplatform. Een partij haalde geld op bij beleggers en ging daar vervolgens mee gokken, onder andere in IB accounts. Die tussenpartij is het probleem, IB niet.
[ Voor 17% gewijzigd door writser op 29-09-2020 22:31 ]
Onvoorstelbaar!
Ray Dalio vertelt hier de cycli van economieën en de correlatie met schuld en rijkdom. Het is ook nog recent opgenomen (januari 2020).
Kort gezegd, hij legt een verband tussen politiek, machtsverhoudingen en hoe het gaat in de economieën wereldwijd. Hij legt uit wat de stappen zijn van bubbels en depressies. Met kijk in het verleden (want de geschiedenis herhaalt zich), kan er een voorspelling gedaan worden, waarbij de conclusie is dat wij momenteel uitlopen in de huidige cyclus. Zo spelen er wereldwijd een aantal dingen momenteel, waar je ook in het verleden kan zien wat dan het effect daarvan was (bijvoorbeeld grote depressies of oorlog). Er heerst bijvoorbeeld nu veel populisme, wij menen in een bubbel te leven (misschien zelfs tops?), de rente is 0% of lager, en als de grootbanken geld drukken niet genoeg blijkt, gaan wij naar de volgende cyclus wat begint in een depressie. Dus dat we naar de volgende cyclus gaan is evident, de vraag is alleen, wanneer. Is dat 2020/2021 door corona?
50 minuten duurt het en super interessant. Vooral voor mij een eye-opener was, is dat statistieken laten zien dat er inderdaad steeds opnieuw bij een depressie mensen zijn die blijkbaar té veel schuld hebben en alvorens onderwater stonden. Dat is overigens nu ook het geval.
juist. ik intrepeteerde het verkeerd. Ik dacht dat het andersom was en IB onderdeel van Halifax was.Zr40 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:24:
Nee, dat gaat over clients van Halifax die via Halifax bij IB zitten. Ik ken ze verder niet maar het klinkt als een introducing broker achtige constructie. IB voert uit, Halifax beheert.
Klopt! Wat ik niet begrijp is dat DEGIRO geen 1042-S afgeeft. Indien ze belasting inhouden voor de VS moeten ze namelijk zowel de klant als de IRS een kopie sturen.Zr40 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:07:
[...]
Schedule NEC heeft alleen betrekking op inkomsten, in dit geval dus het ontvangen dividend, en het tarief wat volgens jou van toepassing had moeten zijn. De daadwerkelijk toegepaste withholding kan je daar niet invullen. Die vul je in bij vraag 62d. Je dient ook een kopie van de 1042-S aan te leveren als bijlage.
https://nos.nl/artikel/23...000-banen-verdwijnen.html
https://nos.nl/artikel/23...en-banen-op-de-tocht.html
Ik denk een rood dagje voor ze.
https://nos.nl/artikel/23...en-banen-op-de-tocht.html
Ik denk een rood dagje voor ze.
Nou of juist niet. Veel was al bekend bij Shell, en juist goed denk ik dat ze nu wat gaan doorpakken.
Hah, precies. Beide aandelen in de plus op de opening. Ze gaan mensen ontslaan dus het aandeel moet omlaag! Als je door een beetje de koppen in de krant te snellen de beurskoersen kan voorspellen dan waren we allang miljardair hier .. Wie zegt dat dit slecht nieuws is? Wie zegt dat dit überhaupt nieuws is? Wellicht waren al meer ontslagen ingeprijsd? En zaten beleggers juist te wachten op reorganisaties?
[ Voor 71% gewijzigd door writser op 30-09-2020 09:27 ]
Onvoorstelbaar!
Zo zie je maar, het hoeft niet altijd te doen wat je verwacht.LIVEBLOG (fd)
Live: reorganisatie BAM en verkoop divisie DSM goed ontvangen op Damrak
De koers van Shell reageert nauwelijks op de vanochtend aangekondigde reorganisatie, die al was ingecalculeerd door beleggers.
Reorganisaties zijn juist goed voor aandelen. Het vet wegsnijden, earnings omhoog, aandeel meer waard.
Alleen zijn de oil majors al sinds 2014 (die zomer is Brent voor het laatst 100$+ geweest) bezig met dit proces en zijn ze al lean te noemen. Nu met de huidige crisis is het echter meer richting overleven aan het gaan in plaats van efficiëntie verhogen.
Voor degene die hebben meegedaan aan de bonus acties van ABN en Centraal Beheer: weten jullie hoe lang je je portefeuille moet aanhouden voordat je mag verkopen zonder je bonus in gevaar te brengen?
Die van ABN was geloof ik 100, die van CB 50 eur.
3 maanden bij ABN, ik heb de EUR 100 inmiddels binnen.Pistachenootje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:52:
Voor degene die hebben meegedaan aan de bonus acties van ABN en Centraal Beheer: weten jullie hoe lang je je portefeuille moet aanhouden voordat je mag verkopen zonder je bonus in gevaar te brengen?
Je moest wel EUR 2020 in een keer inleggen bij ABN.
[ Voor 6% gewijzigd door BasvanS op 30-09-2020 13:02 ]
Je bedoelt echt dat je na 3 maanden je portefeuille helemaal mag verkopen? Lijkt me best wel snel.BasvanS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:01:
[...]
3 maanden bij ABN, ik heb de EUR 100 inmiddels binnen
Dat is de actie die begin dit jaar liep, tot eind April meen ik.Pistachenootje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:03:
[...]
Je bedoelt echt dat je na 3 maanden je portefeuille helemaal mag verkopen? Lijkt me best wel snel.
Heb toen voor EUR 2200 NT World gekocht, en 3.5 maand later voor EUR 3000 verkocht. Weer een maand daarna kreeg ik de bonus storting.
CB was 4 maanden.Pistachenootje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:52:
Is het in verband met belasting aangiftes nog handiger de rekeningen bij ABN en CB aan te houden tot na 1 januari?
Ik zat te denken om nu te verkopen en de rekening in januari te sluiten.
Nee dan kun je hem net zo goed ook nu gelijk sluiten.Pistachenootje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:12:
Is het in verband met belasting aangiftes nog handiger de rekeningen bij ABN en CB aan te houden tot na 1 januari?
Als het goed is geven beide partijen alsnog de ingehouden dividendbelasting automatisch door aan de belastingdienst, ongeacht of de rekening nog actief is of niet.
[ Voor 18% gewijzigd door JohanNL op 30-09-2020 13:19 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Als je alles goed bijgehouden hebt en je afschriften hebt opgehaald dan kun je nu ook je account sluiten. Het gaat erom dat je kunt toetsen of de ingehouden belasting correct is overgenomen of dat je eventueel kunt toetsen of je aan de vermogensdrempel voldoet.Pistachenootje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:12:
[ Voor 12% gewijzigd door Miki op 30-09-2020 13:25 ]
Persbericht van Fastned vandaag: Fastned stelt Kempen & Co aan als liquidity provider. Als ik het goed begrijp wordt Kempen & Co gevraagd om market maker te spelen voor dit aandeel. Maar een paar dingen begrijp ik nog niet.
1. Waarom is dit een persbericht waardig?
2. Waarom vindt Fastned het nodig om een liquidity provider aan te stellen? Mij lijkt niet dat een klein orderboek de belangrijkste oorzaak is van dat er zo weinig gehandeld wordt. Eerder een gevolg daarvan.
1. Waarom is dit een persbericht waardig?
2. Waarom vindt Fastned het nodig om een liquidity provider aan te stellen? Mij lijkt niet dat een klein orderboek de belangrijkste oorzaak is van dat er zo weinig gehandeld wordt. Eerder een gevolg daarvan.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2020 19:35 ]
1. Fastned gooit voor elk wissewasje dat positief opgevat kan worden een persbericht de deur uit. Die truc gebruiken veel bedrijven die graag hun aandeel een beetje willen hypen. Zie bijv. ook Nanox dat met meer persberichten komt dan Shell. Of vergelijk de Nikola pressroom eens met die van Berkshire Hathaway. Fastned aast natuurlijk nog steeds op een secondary offering maar de prijs van de certificaten ligt al jaren stil dus dan moet je de vissen een beetje blijven voeren met wat positief nieuws. Anders stappen ze over op Tesla of bitcoins.
2.Tja, ben ik met je eens. Dat komt natuurlijk ook deels door de mislukte IPO - er is gewoon niet zo veel free float. Maar goed, met het huidige gemiddelde volume van een paar duizend stukjes wordt het wel heel lastig voor iemand met een beetje vermogen om in of uit te stappen zonder a) eindeloos geduld of b) de prijs 5% op te drijven. Dus er valt wat voor te zeggen om een partij in te schakelen om die situatie iets te verbeteren.
En verder hopen alle betrokkenen hier een slaatje uit te slaan: Kempen verdient een zakcentje en Fastned krijgt een voet tussen de deur bij een grote Nederlandse vermogensbankier. Altijd handig natuurlijk, wie weet adviseert van Lanschot nu wat vaker klanten een positie in Fastned, krijgen ze een mooi prijsdoel van een of andere analist of komt Fastned in een fondsje. En het is fijn dat je op de kerstborrel van Kempen mag komen: als vermogensbankier hebben ze natuurlijk precies de klanten die Fastned hoopt te bereiken met een secondary offering. Het mag wat kosten om je daar een beetje naar binnen te likken
.
En wie betaalt de liquidity provider? Indirect de aandeelhouder natuurlijk. En zo veel zal het ook niet kosten, dus lijkt me een prima beslissing vanuit het perspectief van management.
2.Tja, ben ik met je eens. Dat komt natuurlijk ook deels door de mislukte IPO - er is gewoon niet zo veel free float. Maar goed, met het huidige gemiddelde volume van een paar duizend stukjes wordt het wel heel lastig voor iemand met een beetje vermogen om in of uit te stappen zonder a) eindeloos geduld of b) de prijs 5% op te drijven. Dus er valt wat voor te zeggen om een partij in te schakelen om die situatie iets te verbeteren.
En verder hopen alle betrokkenen hier een slaatje uit te slaan: Kempen verdient een zakcentje en Fastned krijgt een voet tussen de deur bij een grote Nederlandse vermogensbankier. Altijd handig natuurlijk, wie weet adviseert van Lanschot nu wat vaker klanten een positie in Fastned, krijgen ze een mooi prijsdoel van een of andere analist of komt Fastned in een fondsje. En het is fijn dat je op de kerstborrel van Kempen mag komen: als vermogensbankier hebben ze natuurlijk precies de klanten die Fastned hoopt te bereiken met een secondary offering. Het mag wat kosten om je daar een beetje naar binnen te likken
En wie betaalt de liquidity provider? Indirect de aandeelhouder natuurlijk. En zo veel zal het ook niet kosten, dus lijkt me een prima beslissing vanuit het perspectief van management.
[ Voor 26% gewijzigd door writser op 30-09-2020 20:18 ]
Onvoorstelbaar!
Ik moet hier ook nog naar kijken en wil het voor het einde van het jaar de rekening sluiten. Mogelijk kan je ook in 2021 vragen voor een jaaropgave van 2020. Dat heb ik bij Lynx kunnen doen, ondanks dat mijn rekening was opgeheven. Ik heb dit voor het opheffen nog nagevraagd.Pistachenootje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:12:
Zin heeft het denk ik niet, want dan krijg je een jaaropgave van 0 euro.
Kip <--> ei verhaal imoZr40 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:29:
2. Mij lijkt niet dat een klein orderboek de belangrijkste oorzaak is van dat er zo weinig gehandeld wordt. Eerder een gevolg daarvan.
Snelle vraag, passen VTI/VXUS bij ACWI of ACWI IMI qua verdeling/verhouding?
Ik ben bekend met dat ze beide een heel andere index volgen (resp. CRSP US Total mkt, FTSE Global All Cap ex US Index)
Dit maakt verschil in de rebalancing, conform deze tool:
https://www.hette.ma/marketcap/
Handige tool trouwens, ook specifiek voor iedereen die aan NT fondsen doet!
Ik ben bekend met dat ze beide een heel andere index volgen (resp. CRSP US Total mkt, FTSE Global All Cap ex US Index)
[ Voor 26% gewijzigd door flipjevandejam op 30-09-2020 21:07 ]
Ik denk het niet, want US small cap zit in die tool verdeeld over World Small Cap en World (met als subgroep USA).flipjevandejam schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:06:
Snelle vraag, passen VTI/VXUS bij ACWI of ACWI IMI qua verdeling/verhouding?
Voor die fondsen kun je echter zelf de berekening maken. Kijk hoeveel ACWI IMI aan de VS toekent, in dit geval (via de link in die tool) is dat 57.76%.
Dan zou je dus uitkomen op VTI: 57.76% en de rest (42.24%) in VTI. Dat lijkt mij best een aardige schatting, ook als een van de fondsen of de index een en ander toch nog uit zouden sluiten.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2020 21:16 . Reden: slordigheidsfoutjes ]
Dat dacht ik intuïtief dus ook, maar ging later twijfelen, aangezien VTI en VXUS allebei ook small cap omvatten.Verwijderd1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:12:
[...]
Ik denk het niet, want US small cap zit in die tool verdeeld over World Small Cap en World (met als subgroep USA).
Voor die fondsen kun je echter zelf de berekening maken. Kijk hoeveel ACWI IMI aan de VS toekent, in dit geval (via de link in die tool) is dat 57.76%.
Dan zou je dus uitkomen op VTI: 57.76% en de rest (42.24%) in VTI. Dat lijkt mij best een aardige schatting, ook als een van de fondsen of de index een en ander toch nog uit zouden sluiten.
Het lijkt er dus op dat die verhouding (atm op ~52.1% / 47.9%) beter aansluit?
Van de indices bevat de ACWI IMI wel small cap, maar ACWI niet. Als je dus uitgaat van de IMI kun je volgens mij gewoon het percentage VS bekijken om te weten hoeveel je marktgewogen in VTI zou moeten stoppen. De rest is dan alles buiten de VS, waaronder small cap in andere ontwikkelde marketen en opkomende markten.flipjevandejam schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:48:
[...]
Dat dacht ik intuïtief dus ook, maar ging later twijfelen, aangezien VTI en VXUS allebei ook small cap omvatten.
Het lijkt er dus op dat die verhouding (atm op ~52.1% / 47.9%) beter aansluit?
Die 52.1% die je noemt slaat alleen op US large cap, dan neem je de small cap dus niet mee, want US small cap zit (in die tool) deels nog in World Small Cap (maar dan dus gemixt met andere ontwikkelde marketen small cap).
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd1 op 30-09-2020 21:57 ]
Wie zit trouwens sinds vandaag in $PLTR? Deze IPO is geopend op $10, high van $11,41 en staat nu op een low van $9,11~$9,39. De reference prijs was $7,25.
(PLTR = Palantir)
Overigens heeft de CEO een apart kapsel
. YouTube: Palantir CEO Alex Karp on the decision to take the company public
Zie ook https://www.marketwatch.c...irect-listing-11601351442
(PLTR = Palantir)
Overigens heeft de CEO een apart kapsel
"The company's name is derived from The Lord of the Rings where the magical palantír were "seeing-stones" which allowed their users to communicate with each other or to see faraway parts of the world."Qunix schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:57:
Wie zit trouwens sinds vandaag in $PLTR? Deze IPO is geopend op $10, high van $11,41 en staat nu op een low van $9,11~$9,39. De reference prijs was $7,25.
(PLTR = Palantir)
Overigens heeft de CEO een apart kapsel. YouTube: Palantir CEO Alex Karp on the decision to take the company public
DD done, I'm in!
Deze maand (sep) | Vorige maand (aug) | YTD & since inception | |
---|---|---|---|
Totaal rendement | -4,7% | +19,0% | +19,31% |
Hoogste prestaties | U, +25,67% SPCE, +14,94% GLPG, +10,50% | TSLA, +64,09% AAPL, +25,03% ALB, +16,73% | TSLA, +555,05% AAPL, +100,90% ALB, +78,91% |
Laagste prestaties | AAPL, -10,70% PRX, -9,17% TSLA, -7,54% | GLPG, –30,19% SPCE, –23,34% IBM, –1,58% | SPCE, –48,65% GLPG, -39,80% TRET, –27,47% |
Afgelopen maand was het niet fantastisch. Wat wel weer positief was, en bepaalde kennis te hebben van, is de IPO $U (Unity Software Inc.). Het was een gok uiteindelijk, dus heb ik niet al te veel ingestopt. Ik ben ervan bewust dat het nog alle kanten op kan gaan (al is het vele malen meer stabiel dan de IPO $SNOW). Oktober zal een interessante maand worden vanwege de verkiezingen in de VS, en ook het gedoe om corona. We gaan het wel zien...
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Toch gek dat het zo'n puzzel blijkt door alle terminologie (ACWI, World, All Cap, IMI, etc.).Verwijderd1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:56:
[...]
Van de indices bevat de ACWI IMI wel small cap, maar ACWI niet. Als je dus uitgaat van de IMI kun je volgens mij gewoon het percentage VS bekijken om te weten hoeveel je marktgewogen in VTI zou moeten stoppen. De rest is dan alles buiten de VS, waaronder small cap in andere ontwikkelde marketen en opkomende markten.
Die 52.1% die je noemt slaat alleen op US large cap, dan neem je de small cap dus niet mee, want US small cap zit (in die tool) deels nog in World Small Cap (maar dan dus gemixt met andere ontwikkelde marketen small cap).
Volgens mij is MSCI best duidelijk. ACWI is All Country (niet cap) World Index, dat is World met EM, maar alleen large cap. IMI is investible market index en dat is een term die bedoeld is om te zeggen dat zo'n 99+% van het doel gedekt wordt. Je hebt bijvoorbeeld ook EM IMI die dan bijna alles in EM dekt.flipjevandejam schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:56:
[...]
Ja ik denk dat je gelijk hebt. Toch gek dat het zo'n puzzel blijkt door alle terminologie (ACWI, World, All Cap, IMI, etc.).
Wat de meesten hier willen is gewoon de hele wereld dekken en dan kom je dus op ACWI (alle landen, wellicht op wat frontier markets na) en dan naar market cap, dat is dus ACWI IMI.
VTI en VXUS dekken volgens mij bijna alles, maar ze maken het onderscheid tussen 'alleen VS' en 'alles behalve VS'. Op een paar landen die misschien wel of niet in de ene index zitten maar wel in de andere (frontier markets wel bij VXUS maar niet in ACWI IMI?) kun je dus naar de verhouding VS in ACWI IMI kijken om ongeveer (op een paar tiende procent nauwkeurig?) de marktgewogen verhouding te weten.
Let wel, we hebben het dan over free float. MSCI heeft er een leuke blog over, dit plaatje vat het mooi samen:

https://www.msci.com/www/...erging-markets/0537350913
Gaat om het saldo van 1 januari, dat op die opgave staat, van het voorgaande jaar=huidige jaar waarin je de aangifte doet.phantom09 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:07:
[...]
Zin heeft het denk ik niet, want dan krijg je een jaaropgave van 0 euro.
Ik vind dit ook altijd wel een handig overzichtje van de landen:Verwijderd1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Volgens mij is MSCI best duidelijk. ACWI is All Country (niet cap) World Index, dat is World met EM, maar alleen large cap. IMI is investible market index en dat is een term die bedoeld is om te zeggen dat zo'n 99+% van het doel gedekt wordt. Je hebt bijvoorbeeld ook EM IMI die dan bijna alles in EM dekt.
Wat de meesten hier willen is gewoon de hele wereld dekken en dan kom je dus op ACWI (alle landen, wellicht op wat frontier markets na) en dan naar market cap, dat is dus ACWI IMI.
VTI en VXUS dekken volgens mij bijna alles, maar ze maken het onderscheid tussen 'alleen VS' en 'alles behalve VS'. Op een paar landen die misschien wel of niet in de ene index zitten maar wel in de andere (frontier markets wel bij VXUS maar niet in ACWI IMI?) kun je dus naar de verhouding VS in ACWI IMI kijken om ongeveer (op een paar tiende procent nauwkeurig?) de marktgewogen verhouding te weten.
Let wel, we hebben het dan over free float. MSCI heeft er een leuke blog over, dit plaatje vat het mooi samen:
[Afbeelding]
https://www.msci.com/www/...erging-markets/0537350913

(van https://www.msci.com/acwi)
en dit overzichtje van hoe dat werkt met IMI:

(van https://www.justetf.com/u...-divide-up-the-world.html)
Let trouwens op dat Israël geen deel is van de MSCI Europe.
@Verwijderd1 @BrtH even inhakend op deze discussie, wat is de handigste manier om de market cap verhoudingen te vinden voor small caps: VS/International/EM?
Interessante grafiekjes. Vallen me eigenlijk 2 dingen op:
1) Hoezo is korea een emerging market? Volgens mij lopen ze juist voor, zeker op europa, en;
2) uit de staafgrafiekjes blijkt dat de 88/12 verdeling die veel mensen hier hanteren, slecht overeenkomt met hoe de wereld in elkaar steekt. Zou dus eerder naar de 20 à 25% EM gaan.
1) Hoezo is korea een emerging market? Volgens mij lopen ze juist voor, zeker op europa, en;
2) uit de staafgrafiekjes blijkt dat de 88/12 verdeling die veel mensen hier hanteren, slecht overeenkomt met hoe de wereld in elkaar steekt. Zou dus eerder naar de 20 à 25% EM gaan.
Het gaat uitermate slecht met de (Europese) luchtvaarindustrie. Ze (Lufthansa, KLM-Air France) staan op het niveau van maart 2020. Zo laag hebben ze in de afgelopen 10 jaar niet gestaan, Dit zal toch niet zo door blijven gaan?
Ik ben een onervaren belegger, maar heb wat geld over om mee te beleggen voor de midden-langere termijn (5 - 15 jaar). Ik neig heel erg in te zetten op Lufthansa. Of zeggen jullie, niet doen dat is dom!
Ik ben een onervaren belegger, maar heb wat geld over om mee te beleggen voor de midden-langere termijn (5 - 15 jaar). Ik neig heel erg in te zetten op Lufthansa. Of zeggen jullie, niet doen dat is dom!
EU DNS: 86.54.11.100
MSCI decided not to change the classification this year due to the following reasons:HEA220 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:04:
Interessante grafiekjes. Vallen me eigenlijk 2 dingen op:
- The lack of convertibility of the national currency. Investors are forced to use the Korean won and local counterparties only during business hours. The lack of a 24-hour foreign currency exchange system compromises the trading and liquidity of the developed market index-tracking strategies. Additionally, non-residents are not permitted to buy won-denominated hedge funds, including forward currency contracts.
- Restrictions imposed by the local exchange. South Korea prohibits in-kind transfers of securities.
Waarom Lufthansa en/of KLM-Air France?c-nan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:11:
Het gaat uitermate slecht met de (Europese) luchtvaarindustrie. Ze (Lufthansa, KLM-Air France) staan op het niveau van maart 2020. Zo laag hebben ze in de afgelopen 10 jaar niet gestaan, Dit zal toch niet zo door blijven gaan?
[ Voor 21% gewijzigd door Qunix op 01-10-2020 14:17 ]
Laat ik het zo zeggen, ik heb 1 juni wat geld gestopt in het NN Energy fund met het idee van "dat kan toch niet lager". Toen kwam er een rally en dacht ik "zie je wel". En toen kwam er heel snel daarna weer een daling (en heb ik aan panic selling gedaan).c-nan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:11:
Die daling van de energiesector is nog steeds aan de gang tot op de dag van vandaag...
Dat heeft mij geleerd dat:
a) Ik niet moet investeren in iets waar ik geen verstand van heb.
b) Ik geen goede nachtrust ervaar als ik zie dat mijn investering rood kleurt én niet weet of die specifieke markt zich weer herstelt op afzienbare termijn.
c) Het aantrekkelijke idee van "het kan niet lager" niet hoeft te kloppen. Het is niet te voorspellen.
Als je echter lak hebt daaraan kan het wellicht op lange termijn nog wat worden. Maar als je het mij vraagt is dat een grote gok. Hoe lang gaat corona nog duren? Hoe groot is de impact op de vliegtuigsector (heel groot)? Gaat deze sector zich herstellen naar het niveau van eind 2019? Gaat het aandeel LHA eerst nog naar 3 euro? Geen idee, dus daarom zet ik liever in op brede spreiding (i.p.v. één sector).
Just my 2 cents
[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 01-10-2020 14:33 ]
Precies wat @WizZie- zegt; je weet niet wat deze aandelen gaan doen, voor hetzelfde geld zakken ze nog verder in. De overheden zullen deze vliegmaatschappijen niet snel failliet laten gaan (zie bijv. staatssteun Brussels Airlines), maar hoe ver gaan ze daarmee?c-nan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:11:
Is het voor jou ok om nu in te kopen als het nog verder daalt? Of doe je liever aan dollar cost averaging? Slaap je goed als alles maanden rood staat?
Zelf steek ik liever mijn pensioenpot in ETFs, het lijkt me niet verstandig om grote risico's op faillissementen of mismanagement te lopen. Voor de pret heb ik een paar losse aandeeltjes in bedrijven die me interesseren, maar zelfs die zijn vooral actief in defensieve consumptiegoederen.
Er is geen garantie dat we binnen 5 jaar weer op het oude aantal vliegbewegingen zitten. Toevallig ken ik de schattingenc-nan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:11:
Ik zou me eerst eens verdiepen in risico’s rondom nationalisatie alvorens in dit soort aandelen gaat stappen. Bij dit soort type aandelen kan het zijn dat een staat ivm landsbelang je onteigend.c-nan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:11:
Uit interesse: zijn de rendementen die je quote Time of Money weighted returns?Qunix schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:43:
Deze maand (sep)
Vorige maand (aug)
YTD & since inception
Totaal rendement
-4,7%
+19,0%
+19,31%
Hoogste prestaties
U, +25,67%
SPCE, +14,94%
GLPG, +10,50%
TSLA, +64,09%
AAPL, +25,03%
ALB, +16,73%
TSLA, +555,05%
AAPL, +100,90%
ALB, +78,91%
Laagste prestaties
AAPL, -10,70%
PRX, -9,17%
TSLA, -7,54%
GLPG, –30,19%
SPCE, –23,34%
IBM, –1,58%
SPCE, –48,65%
GLPG, -39,80%
TRET, –27,47%
Afgelopen maand was het niet fantastisch. Wat wel weer positief was, en bepaalde kennis te hebben van, is de IPO $U (Unity Software Inc.). Het was een gok uiteindelijk, dus heb ik niet al te veel ingestopt. Ik ben ervan bewust dat het nog alle kanten op kan gaan (al is het vele malen meer stabiel dan de IPO $SNOW). Oktober zal een interessante maand worden vanwege de verkiezingen in de VS, en ook het gedoe om corona. We gaan het wel zien...
Vond dit wel een interessante plaatje uit een presentatie van Paul Merriman. Een value tilted portefeuille vs. de S&P 500. Nu al ~14 jaar geen voordeel voor value. Ben benieuwd hoe lang nog.

Bron: YouTube: Which Is the Best 1-, 2-, 3- and 4-Fund Strategy?

Bron: YouTube: Which Is the Best 1-, 2-, 3- and 4-Fund Strategy?
TWR inderdaad, maar in PortfolioPerformance noemen ze het TTWROR (True Time-Weighted Rate Of Return) en of dat anders is weet ik niet. Of had ik IRR moeten gebruiken?freakaleek schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
Uit interesse: zijn de rendementen die je quote Time of Money weighted returns?
Goeie vraag overigens...
[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 01-10-2020 18:00 ]
Mja, het hangt er vanaf wat je wil vergelijken. Ik was benieuwd omdat je noemde dat je had bijgekocht. Ik bedenk me nu dat dat natuurlijk ook vanuit geld intern in je portfolio kan komen, het hoeft niet een nieuwe deposit te zijn. In dat laatste geval zouden MWR en TWR volgens mij anders zijn.Qunix schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:00:
[...]
TWR inderdaad, maar in PortfolioPerformance noemen ze het TTWROR (True Time-Weighted Rate Of Return) en of dat anders is weet ik niet. Of had ik IRR moeten gebruiken?
Goeie vraag overigens...
Waarom zou je het niet meer kunnen kopen nu? Gewoon omdat je het overgewaardeerd vind? Of kan je het echt niet meer kopen? Hier staat het gewoon beschikbaar? (lynx België) Net als de andere ARK.phantom09 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:11:
[...]
ARK innova heeft mij juist flink wat geld opgeleverd. Jammer dat ik het niet meer kan kopen
Joindry overweegt al enige tijd wat ARK. Maar kijkt er nu naartoe en het lijkt echt wel het foute moment te zijn.
Iig Joindry twijfelt. Het is een ETF, maar echt stabiel lijkt het niet.
Je hebt dus zoom aandelen ?Deveon schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:55:
[...]
Er is geen garantie dat we binnen 5 jaar weer op het oude aantal vliegbewegingen zitten. Toevallig ken ik de schattingen. Vakantievluchten waarschijnlijk wel, maar Teams en Zoom is helemaal hip en is zakelijk veel efficiënter dan op en neer vliegen. Het is met name zakelijke klanten waar de grote maatschappij aan verdienen. Daarnaast moet de luchtvaart de “klimaatrekening” nog gepresenteerd krijgen.
Deze maand (sep) | Vorige maand (aug) | YTD | Since inception | |
---|---|---|---|---|
Totaal rendement | +1,86% | +6,59% | +42,78% | +83,43% |
Hoogste prestaties | ZM, +47,26% NVCR, +36,98% NNOX, +34,08% | TSLA, +71,84% CRM, +38,08% WDAY, +30,74% | TSLA, +416,82% FSLY, +346,52% ZM, +314,21% | SHOP, +583,58% TSLA, +559,88% DOCU, +432,12% |
Laagste prestaties | CWEB, –29,40% ZUO, –22,52% NTNX, –21,33% | QDEL, –38,53% AYX, –32,06% STAA, –18,69% | LKNCY, –89,38% CWEB, –70,44% HA, –57,70% | LKNCY, –89,38% CWEB, –88,54% HA, –60,86% |
Aantal posities | Aandelen 141× Opties 16× | Aandelen 139× Opties 10× | ||
Transacties | Aandelen 22× Opties 20× | Aandelen 15× Opties 7× | ||
Transactiekosten | € 24,96 | € 6,71 | ||
Margin en risico (hover voor uitleg) | ||||
Portfolio delta | 146,0% | |||
Initial Margin | 77,5% | 73,9% | ||
Maintenance Margin | 49,5% | 47,7% |

42 trades! Ben ik gek geworden?
Nieuw deze maand: automatisering!
Verder vervang ik het leverage cijfer (GPV / NLV) door Portfolio Delta. Specifiek is dit "Delta Dollars % NLV" zoals getoond door Risk Navigator. GPV / NLV werkt voor aandelen, maar absoluut niet voor opties. Portfolio Delta komt al een heel stuk dichter in de buurt. Om dezelfde reden deel ik de Portfolio Performance grafiek waarin cash leverage is verwijderd ook niet meer, want die correctie is op dezelfde manier foutief.
De zelf verzonnen metric "Kritieke daling" heb ik ook verwijderd. Dit berekende ik door de snelheid van verlies tussen –12% en –15% zoals getoond door Risk Navigator te extrapoleren naar NLV=0. Dit is ook onjuist, aangezien dit geen rekening houdt met opties waarvan de underlying al meer dan 15% verwijderd is van de strike. (En het werkt al helemaal niet voor bearish posities, maar die heb ik niet.)
Margin is iets gestegen. Voornamelijk dankzij de paar 'actieve' posities die eind van de maand nog open stonden. Sluit ik deze fictief, dan daalt maintenance margin naar 48,2%. Margin gaat belangrijk worden de komende maanden vanwege de geleidelijke verhoging met 35% die IB invoert vanaf 5 oktober. Ik houd het in de gaten, als het krap wordt verklein ik zelf de posities die momenteel al 100% margin vereisen. Dat zijn er 9 en die nemen in totaal 6 procentpunten aan maintenance margin in beslag.
Qua resultaat is het een rustige maand geweest, slechts +1,86%. Toch zijn er weer uitschieters. ZM deed het het beste, met +47,26%, dankzij uitstekende kwartaalcijfers. NVCR haalt bij mij de tweede plaats met +36,98%. Ik zie geen nieuws dat de stijging rond het midden van de maand verklaart. Derde plek is voor mijn 'gokje' NNOX. Deze maand geopend, deze maand ook weer gesloten, in de tussentijd toch +34,08% gerealiseerd.
Opvallende verliezer deze maand is CWEB met –29,40%. Blijft maar dalen en dalen. Kwartaalcijfers vielen tegen, maar aan de grafiek kan je niet herkennen wanneer die zijn gepubliceerd. Tweede plek is voor ZUO met –22,52%. Mooie sprong omhoog aan het begin van de maand dankzij goede kwartaalcijfers... van een ander bedrijf. De sprong omhoog was een sprong van de duikplank, dankzij de eigen jaarcijfers.
En dan de grote percentages: Since inception is het SHOP gelukt om TSLA te verslaan. Zij zijn nu de winstkoning geworden met +583,58%. TSLA neemt een eervolle tweede plaats met +559,88%. DOCU behoudt zijn derde plek met +432,12%, ondanks een lichte daling. Aan de onderkant kruipt CWEB met –88,54% steeds dichter richting de heersende verlieskoning. Nog even en ze stelen de kroon. HA daalt iets verder en behoudt de derde plek met –60,86%.
Alle vliegtuig maatschappijen zitten tot hun nek in schulden en staatssteun, in een markt die voor de Corona crisis al onder druk stond.
Ik zou het niet adviseren, maar gokken kan altijd natuurlijk.
Heb zelf overigens ook de fout gemaakt door KLM te kopen toen ik dacht dat het niet lager kon maar zodra het kon weer voor de zelfde prijs weer verkocht toen ie steeg.
Ik zou het niet adviseren, maar gokken kan altijd natuurlijk.
Heb zelf overigens ook de fout gemaakt door KLM te kopen toen ik dacht dat het niet lager kon maar zodra het kon weer voor de zelfde prijs weer verkocht toen ie steeg.
[ Voor 30% gewijzigd door GrooV op 01-10-2020 20:58 ]
TWR of MWR bedoel je denk ik, gezien de eerdere vraag van @freakaleek. Die twee verschillen in de manier hoe er wordt omgegaan met tussentijdse stortingen/onttrekkingen (op portfolioniveau) of aankopen/verkopen (op fondsniveau). Er is geen 'juiste' manier, ze hebben allebei toepassingen.
TWR laat het resultaat zien zoals een fondsbeheerder dat zou doen. Stortingen/onttrekkingen hebben geen invloed op het resultaat, want alle posities worden evenredig vergroot of verkleind. Het is het rendement dat wordt behaald door iedereen die in het fonds blijft zitten.
MWR laat het resultaat zien zoals een individuele belegger in dat fonds het ervaart. Wanneer je stort voor een stijging of onttrekt voor een daling dan is de MWR hoger dan wanneer je niets had gedaan. En omgekeerd, als je stort voor een daling of onttrekt voor een stijging dan is het lager.
Ik gebruik TWR in mijn PortfolioAnalyst rapportages.
Zie ook https://starlightcapital....nd-investments/twr-vs-mwr voor wat meer uitleg over de verschillen
[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 01-10-2020 21:32 ]
Nee, dat lijkt mij een typische dienst die uitwisselbaar is voor concurrentie als het goedkoper of beter wordt. Als Binck eens opschiet met mijn account dan ga ik wel Microsoft overwegen, al mag die techbubbel van mij nog wel iets minder dus heb geduld.
@Zr40 Ik verbaas mij altijd over de transactiekosten van jou, heb je serieus maar €24,96 voor al die transacties betaald?
Bij mijn '' premiumbroker '' Binck ben ik voor 1 transactie van Europese aandelen dat soms al kwijt...
Bij mijn '' premiumbroker '' Binck ben ik voor 1 transactie van Europese aandelen dat soms al kwijt...
JazekerJohanNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:56:
@Zr40 Ik verbaas mij altijd over de transactiekosten van jou, heb je serieus maar €24,96 voor al die transacties betaald?
Ik had na de mini crash van tech vorige maand MSFT gekocht, vond dat van de US tech de interessantste. Apple is goedkoper (koers/winst oa ) maar vind ik voor de lange termijn weer te afhankelijk van de iPhone.Deveon schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:46:
[...]
Nee, dat lijkt mij een typische dienst die uitwisselbaar is voor concurrentie als het goedkoper of beter wordt. Als Binck eens opschiet met mijn account dan ga ik wel Microsoft overwegen, al mag die techbubbel van mij nog wel iets minder dus heb geduld.
Moet wel zeggen dat het voor dergelijke aandelen meer een soort onderbuik gevoel is, naast wat generieke gegevens/ cijfers. Als de markt tech aandelen met 50% afwaardeert (wat in 2000 is gebeurt) kunnen de jaarcijfers en prognose nog uitstekend zijn maar dan schiet het toch gewoon naar beneden..
Zit verder (daarom) voor het grootste gedeelte in fondsen /ETFS .
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2020 22:37 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Interactive Brokers is vrij goedkoop. Zelfs soms goedkoper dan DeGiro:JohanNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:56:
Meestal voor aankoop van US aandelen 4-5 dubbeltjes.
https://www.interactivebr...dex.php?f=39753&p=stocks2
Binck is erg duur. Heb daar wat gekocht vanwege de actie dat je voor 200 euro gratis transactie hebt.
Moet echter straks wel fee betalen, maar goed verder doe ik er niks meer. Vanwege spreiding laat ik hier een gedeelte van mijn portfolio staan.
Alles bij IB inzetten doe ik niet meer sinds het tafereel bij DeGiro.
[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 01-10-2020 22:40 ]
Bij welke broker zit jij? Waarom betalen wij zoveel en jij zo weinig?
Volgt er iemand Trade Desk, dat aandeel blijft ook maar stijgen en stijgen
BlaBlaBla
De broker lijkt mij wel duidelijk in de screenshot.Strider schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:35:
[...]
Bij welke broker zit jij? Waarom betalen wij zoveel en jij zo weinig?
Dat was een van mijn eerdere aankopen begin 2019. Die doen het inderdaad ook niet zo slecht dit jaar. Als ze zo door gaan komen ze nog eens in mijn top 3 since inceptionVolgt er iemand Trade Desk, dat aandeel blijft ook maar stijgen en stijgen
Ik zou die Hette tool gebruiken. De ACWI IMI kolom geeft de weging voor EM SC zo al aan. Ontwikkelde markt small cap ook, maar als je dat dan nog wil verdelen over VS en ontwikkeld ex-VS dan moet je op 'World Small Cap' klikken. Dan kom je op de factsheet van MSCI en daar zie je dat de VS small cap een weging heeft van 56.81% als percentage van ontwikkelde markt small cap.Pistachenootje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:33:
@Verwijderd1 @BrtH even inhakend op deze discussie, wat is de handigste manier om de market cap verhoudingen te vinden voor small caps: VS/International/EM?
Dan kom je dus op
EM SC: 1.2%
Ontwikkeld small cap: 10.0% (onderverdeeld in 5.681% VS small cap en 4.319% niet-VS ontwikkeld)
Futures zijn omlaag gegaan, en dat vanwege Trump die corona heeft?
Dan kan het een spannende dag worden...
Futures zijn redelijk roodgekleurd jaQunix schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:23:
1.1 - 1.5% ongeveer
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ik zie geen andere reden dan Trump. Het valt allemaal wel mee, heb wel eens slechtere openingen gehad dan vandaag. Vast een paar mooie aanbiedingen te vinden op de beurs vandaag.Qunix schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:23:
Dat het huis van Afgevaardigden een nieuw steunpakket van 2200 miljard hebben goedgekeurd lijkt iedereen te hebben gemist.
1 dag is natuurlijk wel te kort om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar het volume was gisteren weldegelijk een stuk hoger, 12k stuks. En het orderboek ziet er iets gezonder uit: kleinere spread, en niet eens dankzij kleine orders. Maar dat kan net zo goed speculatie op de aankomende kwartaalcijfers zijn. Ik ben benieuwd hoe het over een maand er uit gaat zien.writser schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:02:
het huidige gemiddelde volume van een paar duizend stukjes
Leuke IPO, kende het niet. Wat aangekocht op $8,95, en nog een eentje open staan op 8,50, incase of you never knowQunix schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:57:
(PLTR = Palantir)
Overigens heeft de CEO een apart kapsel. YouTube: Palantir CEO Alex Karp on the decision to take the company public

>> Signature?
Pre-market 8,88 −0,58 (6,13%)ChiLLeR schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:51:
[...]
Leuke IPO, kende het niet. Wat aangekocht op $8,95, en nog een eentje open staan op 8,50, incase of you never know
Komt in de buurt.
Trump is al op leeftijd en er bestaat toch best wel een reële kans dat hij het niet overleeft.DJTimo schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:32:
[...]
Ik zie geen andere reden dan Trump. Het valt allemaal wel mee, heb wel eens slechtere openingen gehad dan vandaag. Vast een paar mooie aanbiedingen te vinden op de beurs vandaag.
Dat het huis van Afgevaardigden een nieuw steunpakket van 2200 miljard hebben goedgekeurd lijkt iedereen te hebben gemist.
Kun je je speculaties op loslaten wat er dan gaat gebeuren...
Kan natuurlijk allemaal goed komen, maar het brengt voor nu allemaal nieuwe onzekerheden met zich mee, iets wat meestal niet gewaardeerd wordt op de beurs.
Goed voor het milieu. Trump is pro olie. Biden erkent wèl het klimaat probleem.JohanNL schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Trump is al op leeftijd en er bestaat toch best wel een reële kans dat hij het niet overleeft.
Kan natuurlijk allemaal goed komen, maar het brengt voor nu allemaal nieuwe onzekerheden met zich mee, iets wat meestal niet gewaardeerd wordt op de beurs.
Nouja wie weet, Shell A staat bijvoorbeeld nu nog maar net boven de €10, Shell B alweer op zo'n €9,80.DJTimo schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:20:
[...]
Goed voor het milieu. Trump is pro olie. Biden erkent wèl het klimaat probleem.
Als de olieprijs na corona gaat stijgen dan gaat Shell natuurlijk ook weer omhoog.. het zal waarschijnlijk nooit meer uitkomen op €25,- per aandeel maar mijn koersdoel van €15,- zie ik wel goed komen.
Het is technisch een Direct Listing en geen IPO maar ik zit er ook in geleidelijk. In 178 dagen is eindigt de lockup period voor de werknemersChiLLeR schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:51:
[...]
Leuke IPO, kende het niet. Wat aangekocht op $8,95, en nog een eentje open staan op 8,50, incase of you never know
Wat best bizar is eigenlijk . 200k sterfgevallen en tech staat (stond) ATH. Trump raakt besmet en meteen iedereen in paniek.JohanNL schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Trump is al op leeftijd en er bestaat toch best wel een reële kans dat hij het niet overleeft.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Tesla (TSLA) has released its third-quarter delivery and production results – confirming that it delivered a record number of electric cars.
Expectations were kind of all over the place this quarter.
Just a few weeks ago, the Wall Street consensus from Tesla analysts was just over 120,000 deliveries, but the expectations rose to roughly 140,000 deliveries over the last week of the quarter.
Today, Tesla released its delivery and production results confirming the production of over 145,000 vehicles and the delivery of almost 140,000 vehicles.

https://electrek.co/2020/...d-delivery-electric-cars/
Zo SHLL is omgezet in HYLN in DeGiro, is toch een stuk sneller dan de vorige keer. Gister forse correctie, veel te hoge volatiliteit momenteel. Leuk bedrijf om lang te houden, maar de toekomstige omzetinschattingen zijn wel erg hoog en de momentele waarde van het bedrijf ook.
Zoek dus eigenlijk momentje op dit plukje ook te dumpen, maar iedereen verwacht een boost na de merger, dus ook grote kans dat de dump extra groot wordt de komende dagen. We zullen zien.
Zoek dus eigenlijk momentje op dit plukje ook te dumpen, maar iedereen verwacht een boost na de merger, dus ook grote kans dat de dump extra groot wordt de komende dagen. We zullen zien.
Buy the rumor, sell the news. Mijn verwachting is dat deze aantallen al ingeprijsd waren gezien het slot gister op $447 en nu $433.
@Rukapul ASN groenprojectenfonds is inmiddels vol. Ik had helaas nog niet m'n volledige positie opgebouwd...
Ik wilde het wat spreiden over de tijd zodat ik minder beheerkosten kwijt was en wat DCA. Uiteindelijk slechts 30% van de beoogde positie op kunnen bouwen.
Het Triodos fonds is nog open, toch? De hoge transactiekosten staan me wel tegen... In totaal 0,8% dat nog bovenop de luxe TER van 1,41% komt.
Het Triodos fonds is nog open, toch? De hoge transactiekosten staan me wel tegen... In totaal 0,8% dat nog bovenop de luxe TER van 1,41% komt.
[ Voor 34% gewijzigd door Longcat op 02-10-2020 16:11 ]
Waarom zou je met een dergelijke ter uberhaupt nog een groenfonds willen hebben? Je belastingvoordeel is zelfs bij 250-1000k vermogen al zo'n beetje geheel opgegeten.
Yikes -13%, zo zie je maar weer. Gelukkig had ik al 60% gedumpt op $55 en $50, toch redelijk getimed (absolute top for een uurtje was $58,50 ofzo).Santee schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:02:
Zo SHLL is omgezet in HYLN in DeGiro, is toch een stuk sneller dan de vorige keer. Gister forse correctie, veel te hoge volatiliteit momenteel. Leuk bedrijf om lang te houden, maar de toekomstige omzetinschattingen zijn wel erg hoog en de momentele waarde van het bedrijf ook.
De holding period is korter dan een jaar als je verkoopt in januari en daarmee komt de TER dan ook wat lager uit. Rendement bij Triodos (na kosten) ligt ook wat hoger dan bij ASR. Ongetwijfeld door risicovollere assets in het fonds, maar dat compenseert de kosten enigszins. Zonder die transactiekosten had ik het wel gedaan.scoobs schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:17:
Waarom zou je met een dergelijke ter uberhaupt nog een groenfonds willen hebben? Je belastingvoordeel is zelfs bij 250-1000k vermogen al zo'n beetje geheel opgegeten.
@Santee Je handel in SPAC-zooi lijkt redelijk voorspoedig te gaan. Realiseer je wel dat je winsten komen van retail 'suckers' en pas op dat je straks niet zelf de sucker bent.
Hoezo heb je van die hoge transactiekosten voor het Triodos fonds?Longcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:04:
@Rukapul ASN groenprojectenfonds is inmiddels vol. Ik had helaas nog niet m'n volledige positie opgebouwd...Ik wilde het wat spreiden over de tijd zodat ik minder beheerkosten kwijt was en wat DCA. Uiteindelijk slechts 30% van de beoogde positie op kunnen bouwen.
https://www.triodos.nl/beleggen/groenfonds/NL0000440204 -> Rendement & kostenHielko schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:42:
[...]
Hoezo heb je van die hoge transactiekosten voor het Triodos fonds?
Jaarlijkse kosten
Servicekosten: 0,48%
Fondskosten: 0,93%
Transactiekosten
Aan- en verkoopkosten: 0,4%
Aankoopkosten bij maandelijkse inleg: 0,2%
Klopt het zijn allemaal speculatieve bedrijfjes. Hyliion heeft echter wel al klanten en werkende producten, alleen ze traden nu echt op een 6000 PE ratio (6B market cap vs 1mil revenue?) omdat ze nog zo jong zijn en toch relatief gehyped. Grote kans dat de pullback verder door zet, ik heb echter mijn inzet er al 1,5x uit.Longcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:33:
@Santee Je handel in SPAC-zooi lijkt redelijk voorspoedig te gaan. Realiseer je wel dat je winsten komen van retail 'suckers' en pas op dat je straks niet zelf de sucker bent.
Die 0.4% in- en uitstapkosten zijn voor beleggen bij Triodos Bank, niet van het fonds. Ze staan iig niet in de KID. Weet je 100% zeker dat je die ook betaalt als je op de beurs instapt via Binck of IB? Servicekosten idem.Longcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:44:
[...]
https://www.triodos.nl/beleggen/groenfonds/NL0000440204 -> Rendement & kosten
Jaarlijkse kosten
Servicekosten: 0,48%
Fondskosten: 0,93%
Transactiekosten
Aan- en verkoopkosten: 0,4%
Aankoopkosten bij maandelijkse inleg: 0,2%
[ Voor 12% gewijzigd door writser op 02-10-2020 16:58 ]
Onvoorstelbaar!
Vraag uit een toetsje van degiro:
Lijkt mij toch dat het geen gegeven is dat B risicovoller is dan A.(7/15) Wat is een voorbeeld van een ETF die als meer risicovol kan worden beschouwd dan andere ETF's?
A Een ETF op electronica.
B Een ETF op opkomende markten (emerging markets).
C Een ETF op een large cap index van een ontwikkeld land.
Precies.writser schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:51:
[...]
Die 0.4% in- en uitstapkosten zijn voor beleggen bij Triodos Bank, niet van het fonds. Ze staan iig niet in de KID. Weet je 100% zeker dat je die ook betaalt als je op de beurs instapt via Binck of IB?
Bij DeGiro betaal je geloof ik 7,50+0.1% transactiekosten + 0.2% service fee op jaarbasis. Rond de 0.3 % dus voor een ritje van een half jaar.
Qua rendement na beheerkosten moet je op 0.x% rekenen, afgerond 0. (In mijn geval heb ik ditmaal voornamelijk een positief rendement door de Corona dip).
@Longcat
[ Voor 66% gewijzigd door Rukapul op 02-10-2020 17:09 ]
Die vraag had ik ook “fout”... Maargoed, ik mag nog steeds blijvenLongcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:58:
[...]
Lijkt mij toch dat het geen gegeven is dat B risicovoller is dan A.
Dat veronderstelde ik ook. En bij zowel Binck als IB betaal je geen extra service fee dacht ik. Maar bij IB moet je professional status hebben en bij Binck betaal je 2x 0.15% transactiekosten.Rukapul schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:59:
[...]
Precies.
Bij DeGiro betaal je geloof ik 7,50+0.1% transactiekosten + 0.2% service fee op jaarbasis. Rond de 0.3 % dus voor een ritje van een half jaar.
Qua rendement na beheerkosten moet je op 0.x% rekenen, afgerond 0. (In mijn geval heb ik ditmaal voornamelijk een positief rendement door de Corona dip).
@Longcat
Onvoorstelbaar!
@Rukapul Helder, thanks! Ik moet nog maar eens number crunchen hoeveel box 3 vermogen ik boven de vrijstelling verwacht te hebben per 1-1-2021. Sowieso zijn de groenfondsen interessant voor de 0.7% heffingskorting.
Ik had even vergeleken en het scheelde per saldo niet veel tussen de brokers.writser schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:04:
[...]
Dat veronderstelde ik ook. En bij zowel Binck als IB betaal je geen extra service fee dacht ik. Maar bij IB moet je professional status hebben en bij Binck betaal je 2x 0.15% transactiekosten.
Resultaat voor mij zal zijn dat ik nog langer aftrek naar toekomstige jaren doorschuif. Sinds SAPEC niet meer betaald in box 3

Het is meer zo dat het target om 500k voertuigen af te leveren dit jaar nu haalbaar is. Elon wordt nog wel eens verweten zijn targets niet te halen, dus dit helpt wel.Deveon schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:01:
[...]
Buy the rumor, sell the news. Mijn verwachting is dat deze aantallen al ingeprijsd waren gezien het slot gister op $447 en nu $433.
Volgens mij, als je nu koopt en je verkoopt ergens in januari (dat kan toch gewoon? nogmaals, zelf geen ervaring):
+0.7% heffingskorting
+1.26% vrijstelling (schijf 2 of beter)
-0.3% transactiekosten / servicekosten (bij Binck of Degiro iig)
Lopende kosten kun je min of meer wegstrepen tegen verwacht rendement. Dus ~1.66% in vier maand: ~5% op jaarbasis. Zit je in schijf 3 dan is het iets meer, ~6% op jaarbasis. Best aardig gezien het minieme risico.
+0.7% heffingskorting
+1.26% vrijstelling (schijf 2 of beter)
-0.3% transactiekosten / servicekosten (bij Binck of Degiro iig)
Lopende kosten kun je min of meer wegstrepen tegen verwacht rendement. Dus ~1.66% in vier maand: ~5% op jaarbasis. Zit je in schijf 3 dan is het iets meer, ~6% op jaarbasis. Best aardig gezien het minieme risico.
Nee, fantastisch he. Helaas dit jaar de laatste keer voor mij ben ik bang ..Resultaat voor mij zal zijn dat ik nog langer aftrek naar toekomstige jaren doorschuif. Sinds SAPEC niet meer betaald in box 3
[ Voor 29% gewijzigd door writser op 02-10-2020 17:19 ]
Onvoorstelbaar!
@writser Als je (ver) boven de vrijstelling zit, dan is het al gauw een no-brainer. Zelf zit ik er momenteel met box 3 hypotheekschuld en huidige positie ASN groenfonds rond of lichtelijk boven. Gaat voor mij dus voornamelijk om de heffingskorting.
Ik ga ervan uit dat het Triodos fonds binnenkort ook op slot gaat, maar mocht hij in december nog open zijn, dan zal ik een aardige positie innemen.
Ik ga ervan uit dat het Triodos fonds binnenkort ook op slot gaat, maar mocht hij in december nog open zijn, dan zal ik een aardige positie innemen.
Als je het alleen voor de heffingskorting doet zou ik het geloof ik de moeite niet waard vinden.
Onvoorstelbaar!
"meer risicovol dan andere ETF's" is wel erg ruim. Ze zijn alle drie minder gespreid dan een brede wereld ETF als VWRL, dus alle antwoorden lijken me goed?Longcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:58:
[...]
Inderdaad. Bijvoorbeeld de Nasdaq heeft al een hogere standaarddeviatie dan EM.Longcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:58:
[...]
https://www.ifa.com/portfolios/100/#4 (Nasdaq is geen puur electronica natuurlijk)
[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 02-10-2020 17:44 ]
Strikvraag wellicht, maar A is wel degelijk de juiste.Longcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:58:
[...]
Een '' ETF in elektronica '' had je ook net zo goed kunnen vervangen voor elke andere sector.
Het gaat erom dat je daarmee enkel bedrijven hebt van die specifieke sector, terwijl je bij een EM ETF in principe alle sectoren kunt hebben, die ook wereldwijd kunnen opereren.
Daarnaast volgen sectorgenoten qua segment en koers elkaar ook vaak op, terwijl je maar zelden ziet dat alle aandelen van een land, laat staan een markt/continent elkaar qua segment en koers volgen.
Diversiteit van sectoren verlaagt het risico in beginsel aanzienlijk meer dan dat diversiteit van diverse landen/continenten dat doet.
Dat is wat ze met deze vraag bedoelden denk ik
Sowieso vraag ik me af wat een ETF met 'electronica' is. Een kluis vol met iPhone's en daar kun je een belang in kopen? Is Apple electronica? De Media Markt? Hele rare vraagstelling inderdaad ..
Onvoorstelbaar!
Dit topic is gesloten.