De vraag is dan, kun je ergens de geplande onderhoudsagenda inzien. En staat dit daar ook vanuit het verleden erin. Zo ja is dat "opzich" nog redelijk ok. Maar nog beter zou zijn buiten handelsuren.
Wanneer je dit op vrijdag doet klinkt het opeens een heel stuk minder en ook niet geloofwaardig.Sport_Life schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:56:
[...]
Gepland onderhoud klinkt natuurlijk beter als een systeem crash .
Zodra ik hoor dat het geld veilig is moet ik meteen weer denken aan verklaringen van DSB, Icesave etc
Chargepoint, een producent van snellaadapparatuur én een snellaadnetwerk, wordt beursgenoteerd via een SPAC merger. De deal waardeert het gecombineerde bedrijf op $2,4B. Zij hebben 114k laders geplaatst (niet hetzelfde als laadlocaties, en dit aantal bevat ook laders voor privé en fleet charging) met plannen voor 2,5M in 2025. Dat is wel een significant hoger beoogde expansie dan ze tot nu toe hebben behaald. Omzet 2019 was $147M. Link naar investor deck
Dit is natuurlijk ook interessant voor Fastned. Hun huidige market cap is 151M. Omzet 2019 was 4,5M met 114 locaties. En ze hebben uitsluitend openbare laadlocaties, dat maakt het vergelijken wat lastiger.
In ieder geval iemand op de markt lijkt wat FAST verkocht te hebben naar aanleiding van dit nieuws: 2000 stukken bij open.
Ik ben vooral benieuwd hoe de markt gaat reageren op Chargepoint na merger.
Dit is natuurlijk ook interessant voor Fastned. Hun huidige market cap is 151M. Omzet 2019 was 4,5M met 114 locaties. En ze hebben uitsluitend openbare laadlocaties, dat maakt het vergelijken wat lastiger.
In ieder geval iemand op de markt lijkt wat FAST verkocht te hebben naar aanleiding van dit nieuws: 2000 stukken bij open.
Ik ben vooral benieuwd hoe de markt gaat reageren op Chargepoint na merger.
Die 2.4b pro forma is de enterprise value, als je dat al wil vergelijken met Fastned moet je bij die 151m in elk geval nog de netto schuldenlast optellen.
Dus dan kom je op:
Chargepoint: ~16x EV / 2019 sales.
Fastned: ~44x EV / 2019 sales (even slordig gerekend met ~50m netto schulden).
Wordt Fastned op eenzelfde multiple overgenomen als Chargepoint dan is de bedrijfswaardering 72m, waarvan ~50m nodig is om schulden af te lossen. Dan blijft er nog 22m over voor de aandeelhouders, oftewel ~1.50 per aandeel.
Of een andere simpele vergelijking: deze deal waardeert Chargepoint op ~$20k per lader. Fastned wordt momenteel gewaardeerd op E1.75 miljoen per laadstation. Nou snap ik dat er een verschil is tussen een lader en een laadstation, maar een factor 100 lijkt me wel erg veel. En dat ten opzichte van een SPAC deal, die, zoals al eerder besproken in dit topic, over het algemeen veel beter uitpakt voor de verkoper dan voor de koper.
Maar goed, Fastned zal ongetwijfeld veel sneller groeien, heeft een visionaire leider, kan oneindig obligaties slijten aan Nederlandse tandartsen, etc.
Geen idee of deze vergelijkingen zinnig zijn, slechts ter illustratie. Ik blijf bij beide bedrijven ver weg.
Dus dan kom je op:
Chargepoint: ~16x EV / 2019 sales.
Fastned: ~44x EV / 2019 sales (even slordig gerekend met ~50m netto schulden).
Wordt Fastned op eenzelfde multiple overgenomen als Chargepoint dan is de bedrijfswaardering 72m, waarvan ~50m nodig is om schulden af te lossen. Dan blijft er nog 22m over voor de aandeelhouders, oftewel ~1.50 per aandeel.
Of een andere simpele vergelijking: deze deal waardeert Chargepoint op ~$20k per lader. Fastned wordt momenteel gewaardeerd op E1.75 miljoen per laadstation. Nou snap ik dat er een verschil is tussen een lader en een laadstation, maar een factor 100 lijkt me wel erg veel. En dat ten opzichte van een SPAC deal, die, zoals al eerder besproken in dit topic, over het algemeen veel beter uitpakt voor de verkoper dan voor de koper.
Maar goed, Fastned zal ongetwijfeld veel sneller groeien, heeft een visionaire leider, kan oneindig obligaties slijten aan Nederlandse tandartsen, etc.
[ Voor 100% gewijzigd door writser op 25-09-2020 14:16 ]
Onvoorstelbaar!
Zie het hele fastcharger niet echt als een dikke vette business waar veel marge op zit. Je zit met aardig hoge kosten. Onderhoud.(Gelukkig lager als waterstof tankstations dat is pas een onderhoudsnachtmerrie..)
Stel voor 80 cent per kWh, dit doe je dan alleen als je het niet zou redden. (En ik zonder lease o.i.d. betaal 25 cent per kilowatt op mijn werk, en thuis iets minder)
Of als je geen lader thuis hebt. (ik ken iemand die heeft een Tesla, en die laad altijd bij een fastcharger omdat hij niet bij zijn huis kan parkeren en geen lader in zijn straat heeft) Gaat verder prima hoor met fastchargers... werkgever betaald. Leuk voor leasers, maar non-leasers in een grote stad. Hoe bespaar je dan op kosten, als je zo'n dure EV koopt.
Verder heb ik ook een collega met een Tesla die nog nooit een fastcharger gezien heeft... omdat de range steeds beter is met de nieuwste EV's.
Ze moeten en een lage prijs bedwingen bij energie leveranciers + de prijs naar de klant is het verdien model. Dan de kosten er nog vanaf. Is niet echt een vetpot zeg maar.
Of zie ik dat verkeerd?
Stel voor 80 cent per kWh, dit doe je dan alleen als je het niet zou redden. (En ik zonder lease o.i.d. betaal 25 cent per kilowatt op mijn werk, en thuis iets minder)
Of als je geen lader thuis hebt. (ik ken iemand die heeft een Tesla, en die laad altijd bij een fastcharger omdat hij niet bij zijn huis kan parkeren en geen lader in zijn straat heeft) Gaat verder prima hoor met fastchargers... werkgever betaald. Leuk voor leasers, maar non-leasers in een grote stad. Hoe bespaar je dan op kosten, als je zo'n dure EV koopt.
Verder heb ik ook een collega met een Tesla die nog nooit een fastcharger gezien heeft... omdat de range steeds beter is met de nieuwste EV's.
Ze moeten en een lage prijs bedwingen bij energie leveranciers + de prijs naar de klant is het verdien model. Dan de kosten er nog vanaf. Is niet echt een vetpot zeg maar.
Of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 18% gewijzigd door Immutable op 25-09-2020 14:06 ]
Volgens de halfjaarcijfers 2020 is de huidige brutomarge 82%. Dat is enkel het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs, zonder alle andere kosten. Hiermee zijn ze als bedrijf nog niet winstgevend. Het idee is dat ze dat wel kunnen worden zodra genoeg mensen elektrisch rijden. Eind vorige maand waren nog maar 131k auto's in Nederland volledig elektrisch.Immutable schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:02:
Of zie ik dat verkeerd?
Als je bedrijfskosten niet specifiek voor een laadstation en de afschrijving niet meetelt dan zijn ze wel al "EBITDA winstgevend". Dat telt natuurlijk niet
Het businessmodel voor snelladers zie ik ook niet. Uiteraard is er nog veel groei in de vraag mogelijk, maar ook in het aanbod. In Nederland heeft Fastned geen monopolie op zijn locaties en ik verwacht dat de winst uit de snellaadgebruiker aangevuld moet worden uit het broodje, kopje koffie of complete maaltijd. Er is weinig technische voordeel te behalen om winstgevender te zijn dan de buurman. Zodra de vraag voldoen aanwezig is voor snelladers zullen de tankstations en restaurants langs de snelweg snel uitbreiden met een snellader. Zie als voorbeeld de Ikea die met gratis koffie het restaurant vult met betalende klanten (taartje, broodje, gehaktballen).
Ik ben nu een aantal maanden klant bij Lynx, bevalt me op zich goed echter zoek ik me altijd helemaal suf... De interface blinkt niet uit in eenvoud en je hebt ook nog eens te maken met dat je 4 verschillende webpagina’s hebt, mobile app (waarin je ook weer bij 3 andere webpagina’s uit kan komen) én nog een desktop applicatie.
Nou ben ik een simpele buy and hold belegger en schrijf ik een enkele optie, ik vraag niet veel. Maar ik zou het toch prettig vinden om eenvoudig en snel de transacties in te zien. Ik kan dus in de mobile app nergens de dividend uitkeringen vinden, ook eerder gemaakte transacties niet. Bij Lynx Basic heb ik wel iets zien staan, maar dit is weer niet volledig en bevat geen details en alleen een totaal bedrag.
Iedere maand wordt er een Activity Statement gemaakt, krijg ik dan ook netjes een email over. Maar dan begint het zoeken naar welke van de 4 webpagina’s ik moet wezen. In de mobile app is het niet zichtbaar, kan je dan wel weer genereren maar dat duurt soms echt minuten. Maar meestal geef ik het al op als ik weer zie staan dat ie genereert. In de Activity Statement staat alles, en dan ook echt ALLES. Hierdoor lijkt het soms weer een hele boekhouding om mijn eigen administratie weer in sync te brengen en inzicht te krijgen in dividend uitkeringen.
Misschien wat negatieve post, maar dat komt vooral omdat ik verder heel tevreden ben met de dienstverlening en dit echt zo’n irritatie puntje is. Ik werk vanaf een iPhone of iPad.
Iemand een tip hoe ik een eenvoudig overzicht met dividend transacties (en eventuele andere transacties) kan krijgen wat bijvoorbeeld vergelijkbaar is met de transacties pagina bij Binck (Fundcoach) en DEGIRO?
Nou ben ik een simpele buy and hold belegger en schrijf ik een enkele optie, ik vraag niet veel. Maar ik zou het toch prettig vinden om eenvoudig en snel de transacties in te zien. Ik kan dus in de mobile app nergens de dividend uitkeringen vinden, ook eerder gemaakte transacties niet. Bij Lynx Basic heb ik wel iets zien staan, maar dit is weer niet volledig en bevat geen details en alleen een totaal bedrag.
Iedere maand wordt er een Activity Statement gemaakt, krijg ik dan ook netjes een email over. Maar dan begint het zoeken naar welke van de 4 webpagina’s ik moet wezen. In de mobile app is het niet zichtbaar, kan je dan wel weer genereren maar dat duurt soms echt minuten. Maar meestal geef ik het al op als ik weer zie staan dat ie genereert. In de Activity Statement staat alles, en dan ook echt ALLES. Hierdoor lijkt het soms weer een hele boekhouding om mijn eigen administratie weer in sync te brengen en inzicht te krijgen in dividend uitkeringen.
Misschien wat negatieve post, maar dat komt vooral omdat ik verder heel tevreden ben met de dienstverlening en dit echt zo’n irritatie puntje is. Ik werk vanaf een iPhone of iPad.
Iemand een tip hoe ik een eenvoudig overzicht met dividend transacties (en eventuele andere transacties) kan krijgen wat bijvoorbeeld vergelijkbaar is met de transacties pagina bij Binck (Fundcoach) en DEGIRO?
@The_FrankO met een paar klikken heb je een keurige HTML/pdf/xlsx.
Ik heb het even op Android getest en binnen 4 klikken na inloggen op de app heb ik een activity report met de info.
Niet dat ik dat soort info op een kreupel informatieconsumptie apparaat wil verwerken.
Op de pc is het ook niet meer werk dan hierboven ongeacht of je de desktop software of directe browser login gebruikt.
Als activity statement teveel is dan kun je ook zelf een rapport type definiëren.
Ik heb het even op Android getest en binnen 4 klikken na inloggen op de app heb ik een activity report met de info.
Niet dat ik dat soort info op een kreupel informatieconsumptie apparaat wil verwerken.
Op de pc is het ook niet meer werk dan hierboven ongeacht of je de desktop software of directe browser login gebruikt.
Als activity statement teveel is dan kun je ook zelf een rapport type definiëren.
[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 25-09-2020 19:06 ]
@Rukapul, deze aanpak bedoel je dan waarschijnlijk?
- open Lynx Trading App
- bij Home, scroll naar beneden, klik op Statements
- een webpagina van Interactive Brokers wordt geladen
- klik op het pijltje achter activity
- klik op run
Dan krijg ik het inderdaad te zien. Echter het aandeel wat eerder ex-dividend is gegaan zie ik dan niet op dst rapport, maar wel weer het verwachte bedrag. Aan detail zal het niet ontbreken in het overzicht. Het is hetzelfde opmaak als de monthly activity statement.
Voorheen ben ik ook op deze pagina geweest en zag “daily” en ging ervanuit dat dit een rapport van die dag was. Dus ging ik een range maken, en daar duurde het genereren denk ik erg lang.
Inmiddels is mij de “snelle” weg naar de monthly activity statement gevonden.
- open Lynx Trading App
- bij Home, scroll naar beneden, klik op Statements
- een webpagina van Interactive Brokers wordt geladen
- klik op het pijltje achter activity
- klik op run
Dan krijg ik het inderdaad te zien. Echter het aandeel wat eerder ex-dividend is gegaan zie ik dan niet op dst rapport, maar wel weer het verwachte bedrag. Aan detail zal het niet ontbreken in het overzicht. Het is hetzelfde opmaak als de monthly activity statement.
Voorheen ben ik ook op deze pagina geweest en zag “daily” en ging ervanuit dat dit een rapport van die dag was. Dus ging ik een range maken, en daar duurde het genereren denk ik erg lang.
Inmiddels is mij de “snelle” weg naar de monthly activity statement gevonden.
@The_FrankO Heel herkenbaar. Ik heb me laatst ook helemaal suf gezocht naar een recente dividend betaling.
[ Voor 49% gewijzigd door Pistachenootje op 25-09-2020 19:37 ]
IB heeft veel toeters en bellen. Als je hier regelt mee "speelt" dan weet je de weg snel te vinden op termijn.
Ik ben echter ook een simpele buy and hold belegger en koop heel af en toe wat. Kijk wel wekelijks naar de resultaten, maar ik ga echt niet alles voortdurend gebruiken.
Ik ben echter ook een simpele buy and hold belegger en koop heel af en toe wat. Kijk wel wekelijks naar de resultaten, maar ik ga echt niet alles voortdurend gebruiken.
@The_FrankO Dividend staat op je statements. Het vervelende is alleen dat de standaard daily statement alleen verstuurd wordt als je trades hebt uitgevoerd die dag. De maandelijkse ontvang je wel altijd.
Zelf heb ik een custom statement die ik dagelijks per email ontvang, onafhankelijk van trades. Hierop staat onder andere "Dividends" (vandaag ontvangen dividend) en "Dividend Accruals" (dividend waar je recht op hebt maar nog niet is uitbetaald).
Ik gebruik momenteel deze instellingen op dit custom statement. Ik heb zo veel ingeschakeld zodat alles wat mogelijk relevant kan zijn in mijn email archief terecht komt. De secties waarvan ik weet dat ze dubbelop zijn (zoals de dingen die ook in de "combined" secties staan) of ik niet relevant vind (zoals MTM) heb ik uitgeschakeld.

Het klinkt als dat jij graag vooral bijzonderheden snel wil kunnen herkennen. Dan raad ik de volgende secties aan:
Vervolgens kan je bij Reports > Statements Delivery het dagelijks (of maandelijks) per email versturen van dit report inschakelen.
Zelf heb ik een custom statement die ik dagelijks per email ontvang, onafhankelijk van trades. Hierop staat onder andere "Dividends" (vandaag ontvangen dividend) en "Dividend Accruals" (dividend waar je recht op hebt maar nog niet is uitbetaald).
Ik gebruik momenteel deze instellingen op dit custom statement. Ik heb zo veel ingeschakeld zodat alles wat mogelijk relevant kan zijn in mijn email archief terecht komt. De secties waarvan ik weet dat ze dubbelop zijn (zoals de dingen die ook in de "combined" secties staan) of ik niet relevant vind (zoals MTM) heb ik uitgeschakeld.

Het klinkt als dat jij graag vooral bijzonderheden snel wil kunnen herkennen. Dan raad ik de volgende secties aan:
- Cash Report (laat je cash saldo zien per valuta, mocht je dat handig vinden)
- Change in Dividend Accruals
- Alle "Combined" secties (compactere versie van de betreffende reguliere secties)
- Corporate Actions
- Interest Accruals
- Net Asset Value (bevat een samenvatting van alles wat die dag invloed heeft gehad op de totale waarde)
- Open Dividend Accruals
- Trades
- Withholding Tax
Vervolgens kan je bij Reports > Statements Delivery het dagelijks (of maandelijks) per email versturen van dit report inschakelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 25-09-2020 20:47 ]
Leuk voor de €50 bonus en je krijgt volgens mij 10% korting op je boodschappen bij de Aldi en Lidl.phantom09 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:43:
Wat vinden jullie van deze nieuwe bank:
https://vivid.money/en-eu/
Verder niet interessant.
Ze bieden toch ook niets gerelateerd aan beleggen aan, of wel soms?
[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 25-09-2020 22:14 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Het grappige vindt ik nog de link met aandelenJohanNL schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:10:
[...]
Leuk voor de €50 bonus en je krijgt volgens mij 10% korting op je boodschappen bij de Aldi en Lidl.
Verder niet interessant.
Ze bieden toch ook niets gerelateerd aan beleggen aan, of wel soms?
Aha ik zie het nu ook, maar is nog niet beschikbaar op dit moment.phantom09 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:22:
[...]
Het grappige vindt ik nog de link met aandelen
Ze hebben een gimmick met "cashback dat meer waard wordt" als het aandeel dat je selecteert meer waard wordt. De oorspronkelijke incentive geldt echter als gegarandeerd minimum en daarnaast geldt er een maximum van € 20 per maand. Het is dus simpelweg een loyalty programma en het heeft helemaal niets met het kopen van echte aandelen te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 25-09-2020 22:33 ]
Maar ze gaan wel iets met echte aandelen doen, echter nu nog niet beschikbaar dus: https://vivid.money/en-eu/investments/
Wat ik hier van vind? Behalve dat ik denk dat het hier niet thuis hoort zie ik bij Vivid wat mij betreft nauwelijks vernieuwing, onderscheidend vermogen of unieke punten. Het is de zoveelste fintech bank die mogelijk na een consolidatie in de markt waarschijnlijk net zo snel weer verdwijnt. Als ik de website scan zie ik weinig verschil met bijvoorbeeld een Revolut. Verder zie ik vooral een hoop blabla om een vrij simpele dienst aan te bieden en uit te leggen. Verder vind ik de website wel iets weg hebben van een random crypto start-up waarbij we na 2 jaar moeten concluderen dat de eigenaar er met het grote geld vandoor is of waarvan achteraf blijkt dat het om een lege huls gaat en de oprichters zijn aandelen duur verkocht blijkt te hebben. Voor de grap heb ik ook even die Danny de Gier nagelopen (head of compliance). Blijkt toevallig een verleden te hebben in een crypto start up en zijn CV zoals op de website van Vivid vermeld staat is in ieder geval een stuk rooskleuriger uitgeschreven dan dat het in werkelijkheid is geweest. Meer info heb ik niet nodig. Ik zou bij dit soort partijen ver uit de buurt blijven en vooral niet je zuurverdiende geld toevertrouwen.JohanNL schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:30:
Maar ze gaan wel iets met echte aandelen doen, echter nu nog niet beschikbaar dus: https://vivid.money/en-eu/investments/
Mocht je het gemist hebben over $GLPG:
Dit verklaart de stijging van afgelopen dagen. Ik verwacht dat bij de volgende ronde in Amerika met dus meer data, het wel goed gaan keuren, nu Japan en de EU het goedgekeurd hebben.Galapagos krijgt in Japan en EU goedkeuring voor filgotinib tegen reuma. Het middel zal door partner Gilead Sciences op de markt worden gebracht onder de naam Jyseleca.
[..] ondanks dat de Amerikaanse FDA besloot deze behandeling niet zonder meer goed te keuren. Voor groen licht in de VS moet Galapagos extra data aanleveren en dit betekent een flinke vertraging.
Als dit de oorzaak is van de stijging, dan zou er massaal met voorkennis gehandeld zijn. Dat lijkt mij sterk.Qunix schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:48:
Mocht je het gemist hebben over $GLPG:
[...]
Dit verklaart de stijging van afgelopen dagen. Ik verwacht dat bij de volgende ronde in Amerika met dus meer data, het wel goed gaan keuren, nu Japan en de EU het goedgekeurd hebben.
Het is nog niet eens beschikbaar dus ik vind het lastig om hier iets over te zeggen.49euro schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:07:
[...]
Wat ik hier van vind? Behalve dat ik denk dat het hier niet thuis hoort zie ik bij Vivid wat mij betreft nauwelijks vernieuwing, onderscheidend vermogen of unieke punten. Het is de zoveelste fintech bank die mogelijk na een consolidatie in de markt waarschijnlijk net zo snel weer verdwijnt. Als ik de website scan zie ik weinig verschil met bijvoorbeeld een Revolut. Verder zie ik vooral een hoop blabla om een vrij simpele dienst aan te bieden en uit te leggen. Verder vind ik de website wel iets weg hebben van een random crypto start-up waarbij we na 2 jaar moeten concluderen dat de eigenaar er met het grote geld vandoor is of waarvan achteraf blijkt dat het om een lege huls gaat en de oprichters zijn aandelen duur verkocht blijkt te hebben. Voor de grap heb ik ook even die Danny de Gier nagelopen (head of compliance). Blijkt toevallig een verleden te hebben in een crypto start up en zijn CV zoals op de website van Vivid vermeld staat is in ieder geval een stuk rooskleuriger uitgeschreven dan dat het in werkelijkheid is geweest. Meer info heb ik niet nodig. Ik zou bij dit soort partijen ver uit de buurt blijven en vooral niet je zuurverdiende geld toevertrouwen.
Maar je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, wie weet verdwijnen je centjes wel op meneer Gier zijn privérekening
Of we wachten gewoon eerst even rustig af wat er gaat komen en bekijken dan wat de voor/nadelen en garanties/risico’s zijn.
Zover ik heb begrepen krijg je ook een Duitse IBAN waarmee je dus tenminste tot 100K aan liquide tegoeden gegarandeerd bent danzij het DGS.
Daarnaast vallen je effecten ( aandelen ) wellicht ook onder een Duits garantiestelsel, dat zijn allemaal zaken om uit te zoeken zodra hun beleggingsdienst beschikbaar is
Nieuws was donderdag laat gepubliceerd. Vrijdag was $GLPG ruim in de plus. De plus van woensdag kan ik niet verklaren.flyguy schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:04:
[...]
Als dit de oorzaak is van de stijging, dan zou er massaal met voorkennis gehandeld zijn. Dat lijkt mij sterk.
Wijze woorden over de IPO Palantir wat blijkbaar geen IPO is maar een Direct Listing.
YouTube: Cramer on Palantir governance concerns
En even later heeft hij het over wat een class F stock inhoud en dat het niet pluis is, behalve voor de Robinhood people.
YouTube: Jim Cramer on Palantir going public at a $22 billion valuation
Als hij volgende week vrijdag live gaat ben ik wel benieuwd wat de $10 per share zal doen. Ik blijf er vanaf, zoals eerder gemeld.
En even later heeft hij het over wat een class F stock inhoud en dat het niet pluis is, behalve voor de Robinhood people.
Als hij volgende week vrijdag live gaat ben ik wel benieuwd wat de $10 per share zal doen. Ik blijf er vanaf, zoals eerder gemeld.
Ze werken om dit te realiseren samen met Solarisbank. Dit is een start-up die sinds 2016 bestaat en ondersteuning geeft aan financiële start-ups waaronder crypto start-ups en Fintech banken. Ik zou dit zeker kritisch onderzoeken. Solarisbank valt onder toezicht van de Bafin. We weten inmiddels allemaal hoe Bafin toezicht houd.JohanNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:38:
[...]
Het is nog niet eens beschikbaar dus ik vind het lastig om hier iets over te zeggen.
Maar je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, wie weet verdwijnen je centjes wel op meneer Gier zijn privérekening![]()
Of we wachten gewoon eerst even rustig af wat er gaat komen en bekijken dan wat de voor/nadelen en garanties/risico’s zijn.
Zover ik heb begrepen krijg je ook een Duitse IBAN waarmee je dus tenminste tot 100K aan liquide tegoeden gegarandeerd bent danzij het DGS.
Daarnaast vallen je effecten ( aandelen ) wellicht ook onder een Duits garantiestelsel, dat zijn allemaal zaken om uit te zoeken zodra hun beleggingsdienst beschikbaar is
Ik ben blij dat we weer omhoog gaan. Zat redelijk veel in GLPG en was niet zo blij met de koersdalingQunix schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:55:
[...]
Nieuws was donderdag laat gepubliceerd. Vrijdag was $GLPG ruim in de plus. De plus van woensdag kan ik niet verklaren.
Moet je beter spreiden en dus risico reduceren.Amens schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:09:
[...]
Ik ben blij dat we weer omhoog gaan. Zat redelijk veel in GLPG en was niet zo blij met de koersdaling
(niet alles in één mandje stoppen)
[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 28-09-2020 10:25 ]
Tuurlijk, maar het is gewoon grappig om te zien dat mensen nu voor omgerekend bijna 1500 willen kopen, terwijl ik met weinig tot geen boeiend nieuws niemand heb zien posten over "gekocht op 1000!!"Deveon schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:22:
[...]
En jij dat die after hours de $420 gepasseerd is?
Ook met spreiding kun je alsnog veel aandelen GLPG hebbenQunix schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:24:
[...]
Moet je beter spreiden en dus risico reduceren.
(niet alles in één mandje stoppen)
Maar eens, deze had ik meer moeten spreiden.
1500? De split was 5 voor 1, zit nu dus boven de 2000BasvanS schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:24:
[...]
Tuurlijk, maar het is gewoon grappig om te zien dat mensen nu voor omgerekend bijna 1500 willen kopen, terwijl ik met weinig tot geen boeiend nieuws niemand heb zien posten over "gekocht op 1000!!"
Hetzelfde bedrijf als op 200 dollar per aandeel (40 dollar post split) en in de tussentijd 10 keer meer waard geworden. Ik vind het knap
Waar ik me nog het meeste over kan verbazen is het al het zogenaamde nieuws wat word gebracht en op basis waarvan vervolgens gehandeld word. Net als afgelopen vrijdag.JSTPS schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:00:
[...]
1500? De split was 5 voor 1, zit nu dus boven de 2000. Vorig jaar getwijfeld rond de 200 dollar, maar een bekende fondsbeheerder vond destijds dat de kans dat de 100 werd aangetikt groter was dan dat de weg naar boven werd gevonden. Zal gelijk hebben gehad in een normale wereld, maar in wat nu gecreëerd is door de machthebbers, is alles mogelijk.
Hetzelfde bedrijf als op 200 dollar per aandeel (40 dollar post split) en in de tussentijd 10 keer meer waard geworden. Ik vind het knap
In geen enkel artikel lees ik ook maar iets over een tijdlijn, wanneer we het kunnen verwachten (Behalve de nieuwe instapper, die komt binnen 3 jaar.. net als de Roadster waar we al 5 jaar op wachten en niks meer over horen, hoe kun je dan zoveel meer waard worden?
DIT artikel krijg je toch kriebels van?
Er zijn al zoveel innovaties bekend voor accu's, maar er is nog niks schaalbaar (klaar voor massa productie) Is de technologie van Tesla dat wel?
Als batteryday geen boeiend nieuws is dan weet ik niet wat wel interessant zou zijn. Een half uur later stond die overigens op $380, snel verdiend. Helaas niet genoeg ingekocht.BasvanS schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:24:
[...]
Tuurlijk, maar het is gewoon grappig om te zien dat mensen nu voor omgerekend bijna 1500 willen kopen, terwijl ik met weinig tot geen boeiend nieuws niemand heb zien posten over "gekocht op 1000!!"
PS: Dat nu.nl haak ik al af nadat de schrijver niet snapt dat in de VS de auto’s zonder BTW aangekondigd worden. $25k wordt geen €20k in Nederland.
[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 28-09-2020 11:22 ]
Weet je hoeveel onderzoek er naar accu's word gedaan dat veel baanbrekender is dan wat Elon ons vertelde? Maar het is op het moment nog niks waard, want we weten niet wanneer we er over kunnen beschikken.Deveon schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:19:
[...]
Als batteryday geen boeiend nieuws is dan weet ik niet wat wel interessant zou zijn. Een half uur later stond die overigens op $380, snel verdiend. Helaas niet genoeg ingekocht.
Wanneer komt Elon met de nieuwe accu? Waarom kan je 5x zoveel energie opslaan en maar 16% verder rijden?
Geen nieuws is goed nieuws en goed nieuws is heel goed nieuws bij Tesla tegenwoordigBasvanS schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:15:
[...]
Waar ik me nog het meeste over kan verbazen is het al het zogenaamde nieuws wat word gebracht en op basis waarvan vervolgens gehandeld word. Net als afgelopen vrijdag.
In geen enkel artikel lees ik ook maar iets over een tijdlijn, wanneer we het kunnen verwachten (Behalve de nieuwe instapper, die komt binnen 3 jaar.. net als de Roadster waar we al 5 jaar op wachten en niks meer over horen, hoe kun je dan zoveel meer waard worden?
DIT artikel krijg je toch kriebels van?
Er zijn al zoveel innovaties bekend voor accu's, maar er is nog niks schaalbaar (klaar voor massa productie) Is de technologie van Tesla dat wel?
Ook dat van de batterijen snap ik niet zo goed. Panasonic is hier toch verantwoordelijk voor? Misschien een contract met Panasonic oid, maar ik zie niet in waarom Tesla zo'n voorsprong zou hebben op de concurrentie als ze voor hun spullen net als de andere merken gewoon van derde partijen afhankelijk zijn.
Heb je een link? Daarnaast is Tesla niet gemotiveerd om de aandeelhouders te pleasen, zeker niet op de korte termijn. Ze zijn gemotiveerd om vandaag auto’s te verkopen met de huidige techniek. Als er volgend jaar opeens revolutionair techniek vrij komt dan koopt niemand meer een Tesla en gaat de koers onderuit.BasvanS schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:22:
[...]
Weet je hoeveel onderzoek er naar accu's word gedaan dat veel baanbrekender is dan wat Elon ons vertelde? Maar het is op het moment nog niks waard, want we weten niet wanneer we er over kunnen beschikken.
Bafin heeft lopen slapen inderdaad.49euro schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:07:
[...]
Ze werken om dit te realiseren samen met Solarisbank. Dit is een start-up die sinds 2016 bestaat en ondersteuning geeft aan financiële start-ups waaronder crypto start-ups en Fintech banken. Ik zou dit zeker kritisch onderzoeken. Solarisbank valt onder toezicht van de Bafin. We weten inmiddels allemaal hoe Bafin toezicht houd.
Maar verwacht niet dat als een financiële instelling wil frauderen, dat een toezichthouder dat allemaal kan tegenhouden.
Dat met DeGiro laatst bijvoorbeeld; alhoewel de toezichthouder AFM volgens mij alles netjes volgens de protocollen heeft afgehandeld, hebben klanten voor een hele lange periode een extra risico gelopen waarmee zij niet hadden ingestemd.
Uiteindelijk is er volgens mij geen schade uit ontstaan, maar dat had net zo goed wel gekund en dat had de AFM niet kunnen voorkomen.
Inderdaad goed onderzoek doen en desnoods onder de drempel van de garantieregelingen blijven.
Qua beleggen lijken ze mij sowieso een partij te worden als bux0, wat dus beperkt is en geen vervanger gaat zijn, maar wel leuk is voor erbij / wat mee te spelen of om op een simplistische manier kennis te maken met beleggen in aandelen.
@Deveon
Zoek maar eens op carbon nano tubes. Of Breakthrough in Battery technologie.
Wat ik probeer te zeggen is dat elke maand wel baanbrekend onderzoek word gepresenteerd. Vaak ook met een tijdlijn --> ver weg!!
Tesla geeft geen tijdlijn, praat over kosten van de Cathode reduceren met 76% (Wat kost die Cathode nu?)
Tesla gaat de batterijen zelf maken (Dat willen ze al jaren, wederom geen tijdlijn).
Tesla gaat een fabriek bouwen in Noord Amerika ten behoeve van de battarijen (wederom, wanneer?)
Tesla beloofde in 2018 ook al binnen 3 jaar een 25.000 dollar electrische auto (die Renault, Volkswagen etc al hebben). Nu beloofd hij hem weer. Maar dan wel met de pas met de bovenstaande technologieën. En wanneer zijn die klaar voor productie? Juist ja, dat weet niemand, geen tijdlijn.
Misschien moet volkswagen ook mee gaan doen:
"Volkswagen is van plan batterij technologie te gaan gebruiken met welke de auto draadloos in seconden kan opladen, met als belangrijkste grondstoffen, zand en zeewater"
Source
Zoek maar eens op carbon nano tubes. Of Breakthrough in Battery technologie.
Wat ik probeer te zeggen is dat elke maand wel baanbrekend onderzoek word gepresenteerd. Vaak ook met een tijdlijn --> ver weg!!
Tesla geeft geen tijdlijn, praat over kosten van de Cathode reduceren met 76% (Wat kost die Cathode nu?)
Tesla gaat de batterijen zelf maken (Dat willen ze al jaren, wederom geen tijdlijn).
Tesla gaat een fabriek bouwen in Noord Amerika ten behoeve van de battarijen (wederom, wanneer?)
Tesla beloofde in 2018 ook al binnen 3 jaar een 25.000 dollar electrische auto (die Renault, Volkswagen etc al hebben). Nu beloofd hij hem weer. Maar dan wel met de pas met de bovenstaande technologieën. En wanneer zijn die klaar voor productie? Juist ja, dat weet niemand, geen tijdlijn.
Misschien moet volkswagen ook mee gaan doen:
"Volkswagen is van plan batterij technologie te gaan gebruiken met welke de auto draadloos in seconden kan opladen, met als belangrijkste grondstoffen, zand en zeewater"
Source
[ Voor 44% gewijzigd door BasvanS op 28-09-2020 11:48 ]
Dat heeft maar weinig met elkaar te maken.BasvanS schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:22:
[...]
Waarom kan je 5x zoveel energie opslaan en maar 16% verder rijden?
Range is een functie van batterijcapaciteit en efficiëntie (verbruik per km). Meer capaciteit = meer range. Maar dat botst met andere overwegingen; het zijn tradeoffs. Meer batterij is immers duurder en maakt de auto zwaarder (en dus minder efficiënt per km). Als producent wil je zo min mogelijk batterij plaatsen in een auto waarmee toch de beoogde range behaald kan worden.
@BasvanS Die fabriek in de VS komt in Austin en de geruchten gaan dat Berlijn mogelijk de primeur krijgt, maar dat laatste is speculatief en ambitieus als je het mij vraagt.
Het draadloos laden is trouwens niet nieuw en BMW, Renault en Volvo zet hier al veel langer op in. Dat heeft echter niets te maken met de batterij zelf. Van Volkswagen verwacht ik niet zoveel gezien hun doel van 1,5 miljoen EVs in 2025.
De link heeft het met name over de technologie van de cel zelf, daar is Tesla al voorbij en rollen al duizenden cellen uit hun pilot fabriek in Fremont (Kato road). Het is met name massaproductie waar Tesla zijn toegevoegde waarde in laat zien en Elon Musk heeft tijdens de presentatie ook aangeven dat daar de uitdaging zit.
Het draadloos laden is trouwens niet nieuw en BMW, Renault en Volvo zet hier al veel langer op in. Dat heeft echter niets te maken met de batterij zelf. Van Volkswagen verwacht ik niet zoveel gezien hun doel van 1,5 miljoen EVs in 2025.
De link heeft het met name over de technologie van de cel zelf, daar is Tesla al voorbij en rollen al duizenden cellen uit hun pilot fabriek in Fremont (Kato road). Het is met name massaproductie waar Tesla zijn toegevoegde waarde in laat zien en Elon Musk heeft tijdens de presentatie ook aangeven dat daar de uitdaging zit.
@Deveon lijkt er toch op dat de fabriek in Brandenburg ( voor amerikanen is dat blijkbaar hetzelfde als Berlijn) geen cellen gaat maken
https://seekingalpha.com/...germany-umm-not-fast-elon
https://seekingalpha.com/...germany-umm-not-fast-elon
Daarom ambitieus
Echter is dit een interessant stukje:
Maar zoals je ziet, erg speculatief en ambitieus. Al heeft het niet hebben van final approving Tesla ook niet tegengehouden om al met de fabriek te starten.
Echter is dit een interessant stukje:
Tesla heeft motivatie voor under sell en over deliver, de minister niet. Daarnaast heeft Elon Musk benoemd dat de Berlijnse Y een revolutionair bodywork krijgt en op battery day was een animatie te zien van een revolutionair bodywork, volgens mij was dat geen Model S, Cybertruck of Roadster maar eerder een wat hoger model. Een “one-piece” voor en achterkant van de Model Y was ook al aangekondigd.There is a “completely new technology” behind the power storage, said Minister of Economics Jörg Steinbach (SPD)
Maar zoals je ziet, erg speculatief en ambitieus. Al heeft het niet hebben van final approving Tesla ook niet tegengehouden om al met de fabriek te starten.
Stukje over FLOW TRADERS
Het frustreert Dijkstra dat mensen nog altijd niet begrijpen hoe zijn bedrijf geld verdient. ‘Alles wat wij doen is niet ten koste van, maar in het voordeel van beleggers. Wij geven continu prijzen af waartegen andere beleggers kunnen handelen, ook als de stress in de markt zoals in maart toeneemt. Daardoor zijn de marges - de prijsverschillen tussen aan- en verkooporders - kleiner. Wij zijn market makers. Dat is echt heel iets anders dan waaraan mensen denken bij high frequency trading.’
Net ook de mail gehad van Binck dat ze mij gaan overzetten. Enig idee hoe zo goedkoop mogelijk hier vanaf te komen? Heb nu nog 8 aandelen over 3 fondsen met een waarde van ik denk €150.
Verkopen is met de transactiekosten ook niet echt voordelig.
Overigens lees ik nu dit:
Verkopen is met de transactiekosten ook niet echt voordelig.
Overigens lees ik nu dit:
Krijg je nu €3,50 korting op Binck Green?Binck Green in het kort
Aandelen, obligaties & beleggingsfondsen € 1 + 0,15%* (min. € 8 - max. € 150 per transactie)
Binck turbo's Geen transactiekosten
ETF's € 1 + 0,1%* (min. € 6 - max. € 150 per transactie)
Opties (per contract) € 2,75
Service fee per maand € 3,50 + 0,01% van de portefeuillewaarde (CombiDeal = € 3,50 per maand korting)
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Geen nieuws over Westwater voor zover ik kan vinden, maar vandaag weer een fantastische dag.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
@Greatsword er is sinds je vorige post(s) over westwater ook het nodige van de koers afgegaan zie ik...
@Longcat Jazeker en flink ook, het leek bijna weer richting de 0,90 cent te gaan.
Vandaar stapsgewijs bijgekocht
en zoals ik gewend bij is de pret bij Westwater altijd voor korte duur.
Vandaar stapsgewijs bijgekocht
[ Voor 23% gewijzigd door Greatsword op 28-09-2020 14:19 ]
Komt Palantir uberhaupt op dezelfde tijd online voor ons via DeGiro // IB ?Qunix schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:17:
Wijze woorden over de IPO Palantir wat blijkbaar geen IPO is maar een Direct Listing.
Ik snap je vraag niet helemaal. Het zal vanaf morgen* verhandelbaar zijn via de NYSE.Gervinho schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:04:
[...]
Komt Palantir uberhaupt op dezelfde tijd online voor ons via DeGiro // IB ?
* Ik had "vrijdag" fout, het blijkt morgen te zijn.
Morgen is ook fout.
PLTR is vanaf overmorgen, 30 september verhandelbaar op de beurs.
[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 28-09-2020 17:16 ]
Okay... Ik had het fout, zag ik. Dus ik zoek het op en eerste resultaat is Reuters: https://www.reuters.com/a...alantir-ipo-idUSKBN2691JBZr40 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:15:
Morgen is ook fout.Het is overmorgen, 30 september.
"Palantir Technologies to debut on NYSE on Sept. 29"

Duidelijk!Zr40 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:22:
De datum is al een paar keer verschoven en dat Reuters artikel is ook al weer 10 dagen oud.
Dit is 'slechts' 6 dagen oud: https://www.businesswire.com/news/home/20200922006046/en/
[ Voor 29% gewijzigd door Qunix op 28-09-2020 17:24 ]
De datum is al een paar keer verschoven en dat Reuters artikel is ook al weer 10 dagen oud. 
Dit is 'slechts' 6 dagen oud: https://www.businesswire.com/news/home/20200922006046/en/
Ik bedoelde meer dat particuliere beleggers (via deGiro/IB) uberhaupt kans hebben om vanaf moment 1 de 257 miljoen* ( https://www.nasdaq.com/ar...week-with-tech-sports-and ) deze te kunnen kopen of zitten we met een beetje lag/delay met de zak.Qunix schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:11:
[...]
Ik snap je vraag niet helemaal. Het zal vanaf morgen* verhandelbaar zijn via de NYSE.
* Ik had "vrijdag" fout, het blijkt morgen te zijn.
Naar mijn weten heeft Palantir 1.6 miljard shares dus slechts 16% komt direct op de markt, dus misschien ffkes wachten voor de 180dagen lockup zoals gewoonlijk
Jazeker, als je bereid bent de dan geldende marktprijs te betalen.
Betere vraag is, waarom wil je vanaf het vroegst mogelijke instappen? Als retail belegger is dat het moment waarop je de minste informatie ooit tot je beschikking hebt.
* Zr40 is van mening dat retail beleggers niets te zoeken hebben bij de eerste paar dagen na listing. Wacht een paar weken of zelfs een paar maanden. Het aandeel loopt heus niet weg
Betere vraag is, waarom wil je vanaf het vroegst mogelijke instappen? Als retail belegger is dat het moment waarop je de minste informatie ooit tot je beschikking hebt.
* Zr40 is van mening dat retail beleggers niets te zoeken hebben bij de eerste paar dagen na listing. Wacht een paar weken of zelfs een paar maanden. Het aandeel loopt heus niet weg
[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 28-09-2020 17:51 ]
Zie antwoord van @Zr40.Gervinho schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:42:
[...]
Ik bedoelde meer dat particuliere beleggers (via deGiro/IB) uberhaupt kans hebben om vanaf moment 1 de 257 miljoen* ( https://www.nasdaq.com/ar...week-with-tech-sports-and ) deze te kunnen kopen of zitten we met een beetje lag/delay met de zak.
Naar mijn weten heeft Palantir 1.6 miljard shares dus slechts 16% komt direct op de markt, dus misschien ffkes wachten voor de 180dagen lockup zoals gewoonlijk
Maar ben wel bewust wat je doet... Lees bijvoorbeeld dit eens https://www.moneycontrol....th-the-risks-5893051.html
Recent voorbeeld was $SNOW die sky high ging, maar het is geen garantie dat het bij ieder IPO gebeurd. Ook direct daarna is het vooral eerste maand(en) enorm volatiel.
[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 28-09-2020 18:01 ]
Qua informatie had ik nog niet aan gedacht wat wel een goeie is, dank daarvoor!Zr40 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:49:
Naast de prijs, zijn er andere fundamentele factoren wat men evalueert als men wacht voor een paar weken/maanden? Heb namelijk zelf 1 IPO binnenshuis meegemaakt dus misschien kijk ik het iets te rooskleurig
De minste informatie? Over het algemeen is de IPO-prospectus het document met de meest gedetailleerde informatie die je te zien krijgt over een bedrijf. Wellicht is het juist het moment dat je als retail belegger de kleinste achterstand hebt qua informatie.Zr40 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:49:
Na redelijk wat verliezen de afgelopen week werd ik zojuist heel blij toen ik op mijn eigen spreadsheet zag dat Virgin Galactic Holdings Inc (NYSE: SPCE) vandaag meer dan 20% omhoog is geschoten.
De grote jongens lijken stilletjes aan in te zien dat ruimtetoerisme een markt is met veel potentieel.
Wat denken jullie over de toekomst van ruimtetoerisme?
De grote jongens lijken stilletjes aan in te zien dat ruimtetoerisme een markt is met veel potentieel.
Steam: Grim
Als ik geld als water had, zou ik zéker een ruimtereisje boeken. een retourtje, dat welGrim schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:05:
Na redelijk wat verliezen de afgelopen week werd ik zojuist heel blij toen ik op mijn eigen spreadsheet zag dat Virgin Galactic Holdings Inc (NYSE: SPCE) vandaag meer dan 20% omhoog is geschoten.
Dit is wel vaker gebeurd. Even een harde stijging en daarna langzaam een daling.Grim schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:05:
Edit: de stijging is wel iets hoger dan normaal. Maar goed. Als het boven de 35 (all time high) komt zie ik het wel.
Context: ik heb positie in $SPCE.
[ Voor 7% gewijzigd door Qunix op 28-09-2020 19:21 ]
Klopt. Had ik ook reeds gezien alvorens ik een hele tijd geleden inkocht. Dat doet mij nu weer twijfelen om nog even te kijken en eventueel een deel te verkopen en later weer inkopen of gewoon te houden en het lange termijn te spelen met eventueel bijkopen mocht het terug zakken.Qunix schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:19:
[...]
Dit is wel vaker gebeurd. Even een harde stijging en daarna langzaam een daling.
Edit: de stijging is wel iets hoger dan normaal. Maar goed. Als het boven de 35 (all time high) komt zie ik het wel.
Context: ik heb positie in $SPCE.
Als het goed is komen er in Q4 nog twee testvluchten en als dat goed gaat, dan gaat Richard Branson zelf een vlucht nemen in Q1 2021.
Steam: Grim
Draadloos laden zal denk ik toch wel verlies van energie opleveren. Daarnaast lijkt mij dat dit ook voor een magnetisch veld zorgt wat mij niet gezond lijkt.Deveon schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:05:
@BasvanS Die fabriek in de VS komt in Austin en de geruchten gaan dat Berlijn mogelijk de primeur krijgt, maar dat laatste is speculatief en ambitieus als je het mij vraagt.
Het draadloos laden is trouwens niet nieuw en BMW, Renault en Volvo zet hier al veel langer op in
Ik vermoed dat wanneer Richard Branson een testvlucht maakt de koers wel hoger zal zijn dan nu.Grim schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:28:
[...]
Klopt. Had ik ook reeds gezien alvorens ik een hele tijd geleden inkocht. Dat doet mij nu weer twijfelen om nog even te kijken en eventueel een deel te verkopen en later weer inkopen of gewoon te houden en het lange termijn te spelen met eventueel bijkopen mocht het terug zakken.
Als het goed is komen er in Q4 nog twee testvluchten en als dat goed gaat, dan gaat Richard Branson zelf een vlucht nemen in Q1 2021.
Tenzij ze failiet gaan, dan is het aandeel wel wegZr40 schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:49:

Op voorwaarde dat hij dat overleeft, zeker!Qunix schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:32:
[...]
Ik vermoed dat wanneer Richard Branson een testvlucht maakt de koers wel hoger zal zijn dan nu.
Ja Duitse Grundlichkeit49euro schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:07:
[...]
We weten inmiddels allemaal hoe Bafin toezicht houd.

Ik heb even gekeken m.b.t. Vivid en de bafin. Ik kan bij bafin geen Vivid vinden. Wel kan ik zien dat N26 onder tozicht staat van de bafin:
https://portal.mvp.bafin....tAction&institutId=145827
Beetje vreemd dat je dan vidid niet bij bafin kan vinden. Vivid werkt samen met Solarisbank. Beetje vergelijkbaar als Lynx. Lynx werkt samen met IB. Echter Lynx kan je wel vinden bij de AFM. Vidid niet bij Bafin.
Beetje vreemd dat je dan vidid niet bij bafin kan vinden. Vivid werkt samen met Solarisbank. Beetje vergelijkbaar als Lynx. Lynx werkt samen met IB. Echter Lynx kan je wel vinden bij de AFM. Vidid niet bij Bafin.
Sellside analysten zien in alles potentieel...Grim schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:05:
Zoals ik het begrijp: Ze opereren als tied agent van Solarisbank. Solarisbank legt klaarblijkelijk vooralsnog verantwoording af richting Bafin.phantom09 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:01:
Ik heb even gekeken m.b.t. Vivid en de bafin. Ik kan bij bafin geen Vivid vinden. Wel kan ik zien dat N26 onder tozicht staat van de bafin:
Ja zo zag ik het ook, maar de consument kan niks checken. Bij de AFM kan ik wel checken of Lynx onder toezicht valt. En Lynx is net zoals Vivid een "tussen-handelaar". Ik kan zowel bij Bafin als Solarbank niet checken of Vivid onder toezicht valt. Dat moet ik dan maar geloven.49euro schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:59:
[...]
Zoals ik het begrijp: Ze opereren als tied agent van Solarisbank. Solarisbank legt klaarblijkelijk vooralsnog verantwoording af richting Bafin.
Aan de andere kant, je kan niet zomaar een visa creditcard uitgeven en een bankrekening bij Solarisbank aanmaken. Toch voelt het een beetje raar.
[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 28-09-2020 22:30 ]
ik zou willen dat ik aan het begin van de Ryzen story AMD gekocht had, toen ik zag wat de speculaas was van ryzen en rdna. Ik kon toen geen (goedkope) platforms vinden in Nieuw Zeeland om dit te doen... dus niet gedaan.
Nu eindelijk een tiental shares gekocht in de afwachting van ryzen 3 en rnda 2. Ik verwacht grote dingen van AMD en denk dat ze zullen blijven groeien, en marketshare van Intel (en eventueel Nvidia) zullen afpakken. Revenue zal blijven stijgen in ieder geval.
Ik heb ook een groot deel van mijn SP500 portfolio verkocht, aangezien ik meer diversity wil (tech stocks hebben te groot deel van de SP500 vind ik) en zal dit in een managed fund stoppen wat invest in growth stock in australasia (al eerder over gesproken). Ze hebben een goed track record en zal een groot deel van mijn trepidation met de VS economie gerust stellen.
Van hieruit zal ik blijven bijstoppen in de SP500 (het is toch de ETF om in te zitten denk ik), misschien wat stockpicking (for buy and hold) nadat ik wat meer onderzoek heb gedaan naar potentiele bedrijven/sectors en het managed fund.
Nu eindelijk een tiental shares gekocht in de afwachting van ryzen 3 en rnda 2. Ik verwacht grote dingen van AMD en denk dat ze zullen blijven groeien, en marketshare van Intel (en eventueel Nvidia) zullen afpakken. Revenue zal blijven stijgen in ieder geval.
Ik heb ook een groot deel van mijn SP500 portfolio verkocht, aangezien ik meer diversity wil (tech stocks hebben te groot deel van de SP500 vind ik) en zal dit in een managed fund stoppen wat invest in growth stock in australasia (al eerder over gesproken). Ze hebben een goed track record en zal een groot deel van mijn trepidation met de VS economie gerust stellen.
Van hieruit zal ik blijven bijstoppen in de SP500 (het is toch de ETF om in te zitten denk ik), misschien wat stockpicking (for buy and hold) nadat ik wat meer onderzoek heb gedaan naar potentiele bedrijven/sectors en het managed fund.
Zeg je nou dat je nu je positie in de S&P500 hebt verkleind (verkocht), maar die in de toekomst weer gaat vergroten (bijstoppen)?bluebear schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:56:
ik zou willen dat ik aan het begin van de Ryzen story AMD gekocht had, toen ik zag wat de speculaas was van ryzen en rdna. Ik kon toen geen (goedkope) platforms vinden in Nieuw Zeeland om dit te doen... dus niet gedaan.
inderdaad. Ik verwacht niet dat het zal blijven groeien in de korte termijn aangezien de grote volatiliteit in de US op het moment. Ik denk dat er een crash/correctie aankomt en dan zal ik weer bijkopen.oscar82 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:05:
[...]
Zeg je nou dat je nu je positie in de S&P500 hebt verkleind (verkocht), maar die in de toekomst weer gaat vergroten (bijstoppen)?
Voor mijn aankoop van het managed fund is er een minimale inleg, en daar moest ik wel voor verkopen.
Ze maken het niet gemakkelijk voor je daar in Nieuw Zeeland zo te lezen. Klinkt een beetje als het Nederland in de jaren 90 qua beleggen. Alleen via uw grootbank kunnen aankopen van fondsen die uw grootbank zelf beheert (wereld, vs, europa, nederland was de smaak toen grofweg). Duur kanaal ervoor, lekkere kostenpost erbij en bam.bluebear schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 01:34:
[...]
inderdaad. Ik verwacht niet dat het zal blijven groeien in de korte termijn aangezien de grote volatiliteit in de US op het moment. Ik denk dat er een crash/correctie aankomt en dan zal ik weer bijkopen.
Voor mijn aankoop van het managed fund is er een minimale inleg, en daar moest ik wel voor verkopen.
Toen kwam het internet......
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Duidelijk. Dank je voor de toelichting. En streef je naar - of heb je misschien al - een optimale verhouding van die elementen in je portfolio?bluebear schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 01:34:
[...]
inderdaad. Ik verwacht niet dat het zal blijven groeien in de korte termijn aangezien de grote volatiliteit in de US op het moment. Ik denk dat er een crash/correctie aankomt en dan zal ik weer bijkopen.
Ik heb een tijdje geleden bijv. ook iets uit een fonds verkocht om vervolgens bij te blijven kopen. Dat was omdat naast emerging markets ook small caps beschikbaar kwam. Toen heb ik eerst iets uit het world fonds verkocht. Niet omdat ik een crash verwacht(te), maar om tot de door mij gewenste spreiding in fondsen te komen. Nu leg ik elke maand in die verhouding in.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er in Nieuw Zeeland zo weinig mogelijkheden zijn. Volgens mij kun je daar ook gewoon een IB account openen (https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=7021), of een account bij een Amerikaanse broker die dat toelaat (Firstrade o.i.d.). Maar goed, wat weet ik er van, ik woon er nietPanzer_V schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 07:11:
[...]
Ze maken het niet gemakkelijk voor je daar in Nieuw Zeeland zo te lezen. Klinkt een beetje als het Nederland in de jaren 90 qua beleggen. Alleen via uw grootbank kunnen aankopen van fondsen die uw grootbank zelf beheert (wereld, vs, europa, nederland was de smaak toen grofweg). Duur kanaal ervoor, lekkere kostenpost erbij en bam.
Toen kwam het internet......
Onvoorstelbaar!
Longcat schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:15:
@Greatsword er is sinds je vorige post(s) over westwater ook het nodige van de koers afgegaan zie ik...
Nou blijkbaar toch niet voor korte duur dit keer en een dagje te vroeg verkochtGreatsword schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:19:
@Longcat Jazeker en flink ook, het leek bijna weer richting de 0,90 cent te gaan.
Vandaar stapsgewijs bijgekochten zoals ik gewend bij is de pret bij Westwater altijd voor korte duur.

Dat is het grote ellende van stockpicking vind ik zelf. Ook al maak je flink winst, je baalt altijd dat je niet op het laagste/hoogste punt hebt gekocht/verkocht.Greatsword schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:33:
Nou blijkbaar toch niet voor korte duur dit keer en een dagje te vroeg verkocht
@HEA220 Ik mag niet klagen met dit aandeel, heeft me tot nu toe meer dan goed gedaan en dit verschijnsel doet zich om de zoveel maanden voor bij Westwater, dus ik wacht rustig af tot we weer wat lager staan om opnieuw in te kopen
Het valt wel op, nieuwe tech IPO's... Beetje Dotcom tijdperk.
Nu wilt McAfee ook naar de Nasdaq gaan. En er komen nog meer tech IPO's.
https://www.bloomberg.com...afee-files-for-nasdaq-ipo
Nu wilt McAfee ook naar de Nasdaq gaan. En er komen nog meer tech IPO's.
https://www.bloomberg.com...afee-files-for-nasdaq-ipo
Let wel, stock picking voor korte termijn posities. Met buy & hold heb je daar maar weinig last van, en dat weinige leer je snel genoeg te negerenHEA220 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:39:
[...]
Dat is het grote ellende van stockpicking vind ik zelf. Ook al maak je flink winst, je baalt altijd dat je niet op het laagste/hoogste punt hebt gekocht/verkocht.
*knip offtopic* constructie van autos is hier volstrekt irrelevant
[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 29-09-2020 14:45 ]
[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 29-09-2020 14:45 ]
[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 29-09-2020 14:45 ]
[ Voor 88% gewijzigd door Rukapul op 29-09-2020 14:45 ]
[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 29-09-2020 14:45 ]
Ik zie bij DeGiro inmiddels de dividenden van VTI & VXUS staan over Q3, inclusief de ingehouden dividendbelasting.
Aangezien VTI & VXUS niet in de lijst van DeGiro staan waarvoor ze nog de dividendbelasting uit de VS gaan terughalen, had ik verwacht dat er geen 15% maar 30% dividendbelasting ingehouden zou worden.
Echter zie ik dat ze nog steeds 15% dividendbelasting inhouden.
Mijn vraag is: zijn ze er nog niet mee gestopt gestart, of moet ik het veranderde gedrag van DG ergens anders in terugzien (bv DG Jaaropgave)?
Aangezien VTI & VXUS niet in de lijst van DeGiro staan waarvoor ze nog de dividendbelasting uit de VS gaan terughalen, had ik verwacht dat er geen 15% maar 30% dividendbelasting ingehouden zou worden.
Echter zie ik dat ze nog steeds 15% dividendbelasting inhouden.
Mijn vraag is: zijn ze er nog niet mee gestopt gestart, of moet ik het veranderde gedrag van DG ergens anders in terugzien (bv DG Jaaropgave)?
Of wellicht zijn ze er nooit mee begonnen. Het slaat natuurlijk nergens op om dat selectief te doen.
Overigens is "de dividendbelasting uit de VS gaan terughalen" niet helemaal juist verwoord. Er is nooit sprake van 'terughalen', er is sprake van 'minder inhouding' dankzij het belastingverdrag dat Nederland heeft gesloten met de VS. 15% inhouding betekent letterlijk dat 15% ingehouden wordt, niet dat 30% ingehouden wordt om daarna de helft weer terug te krijgen.
Ook het verrekenen van de 15% in de belastingaangifte is dat niet. De wetgever is zo aardig geweest om buitenlandse inhouding tot 15% verrekenbaar te maken met de verschuldigde box 3 belasting, zelfs met die van toekomstige jaren. Je hoeft dus minder belasting te betalen en dat maakt de effectieve belastingdruk op dividend 0%. Maar de buitenlandse inhouding krijg je nooit daadwerkelijk terug. Het houdt op bij verrekening.
Ik las laatst dat Belgen zelfs het volle pond aan belasting moeten betalen over buitenlands dividend. Zij kennen geen verrekening, en hebben geen belastingverdrag waarin een lagere inhouding wordt bepaald. In het geval van VS dividend is dat 30% inhouding door de VS, plus 30% roerende voorheffing over het restant. Effectieve belastingdruk op VS dividend is dus 51%. Daar word je ook niet vrolijk van
Overigens is "de dividendbelasting uit de VS gaan terughalen" niet helemaal juist verwoord. Er is nooit sprake van 'terughalen', er is sprake van 'minder inhouding' dankzij het belastingverdrag dat Nederland heeft gesloten met de VS. 15% inhouding betekent letterlijk dat 15% ingehouden wordt, niet dat 30% ingehouden wordt om daarna de helft weer terug te krijgen.
Ook het verrekenen van de 15% in de belastingaangifte is dat niet. De wetgever is zo aardig geweest om buitenlandse inhouding tot 15% verrekenbaar te maken met de verschuldigde box 3 belasting, zelfs met die van toekomstige jaren. Je hoeft dus minder belasting te betalen en dat maakt de effectieve belastingdruk op dividend 0%. Maar de buitenlandse inhouding krijg je nooit daadwerkelijk terug. Het houdt op bij verrekening.
Ik las laatst dat Belgen zelfs het volle pond aan belasting moeten betalen over buitenlands dividend. Zij kennen geen verrekening, en hebben geen belastingverdrag waarin een lagere inhouding wordt bepaald. In het geval van VS dividend is dat 30% inhouding door de VS, plus 30% roerende voorheffing over het restant. Effectieve belastingdruk op VS dividend is dus 51%. Daar word je ook niet vrolijk van
[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2020 17:36 ]
Begrijp ik goed dat het dan zinloos is om op te geven zo lang je onder de vrijstelling blijft?Zr40 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:24:
Nee, wat je dit jaar opgeeft maar niet kan verrekenen kan je in een volgend jaar alsnog verrekenen. Op de aanslag zie je dit terug onder de post "Nog te verrekenen buitenlandse bronheffing box 3".
Als je het achterwege laat dan kan je niet alsnog in een volgend jaar verrekenen.
Als je het achterwege laat dan kan je niet alsnog in een volgend jaar verrekenen.
Dividendbelasting uit de VS terughalen kan wel degelijk. Indien er 30% is ingehouden kun je belastingaangifte doen (formulier 1040-NR) en treaty benefits claimen om zodoende 15% terug te halen.Zr40 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:24:
[ Voor 7% gewijzigd door freakaleek op 29-09-2020 18:18 ]
Ja, het kan het deel dat teveel is ingehouden inderdaad zelf achteraf terughalen, maar het stukje dat je quote gaat over wat je broker doet.
Al zal dat terughalen in het geval van DEGIRO je niet lukken. Je krijgt geen 1042-S van ze.
Al zal dat terughalen in het geval van DEGIRO je niet lukken. Je krijgt geen 1042-S van ze.
[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2020 18:52 ]
Ik reageerde meer op hetZr40 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:49:
Ja, het kan het deel dat teveel is ingehouden inderdaad zelf achteraf terughalen, maar het stukje dat je quote gaat over wat je broker doet.
Het belastingverdrag regelt het tarief, niet het inhouden/terughalen. Vandaar dat het niet helemaal klopte in mijn ogen.Er is nooit sprake van 'terughalen', er is sprake van 'minder inhouding' dankzij het belastingverdrag dat Nederland heeft gesloten met de VS.".
Hm. Twee vragen/opmerkingen:Zr40 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:49:
1. Op het schedule NEC staat nergens dat je een 1042-S moet aanleveren. Het lijkt me dat met goede administratie terugvragen mogelijk moet zijn.
2. Waarom geeft DEGIRO geen 1042-S? Als ze Amerikaanse dividendbelasting inhouden zijn ze volgens mij verplicht dit te doen....
[ Voor 11% gewijzigd door freakaleek op 29-09-2020 19:27 ]
Schedule NEC heeft alleen betrekking op inkomsten, in dit geval dus het ontvangen dividend, en het tarief wat volgens jou van toepassing had moeten zijn. De daadwerkelijk toegepaste withholding kan je daar niet invullen. Die vul je in bij vraag 62d. Je dient ook een kopie van de 1042-S aan te leveren als bijlage.freakaleek schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:22:
[...]
1. Op het schedule NEC staat nergens dat je een 1042-S moet aanleveren. Het lijkt me dat met goede administratie terugvragen mogelijk moet zijn.
Zie ook de instructies op https://www.irs.gov/instructions/i1040nr#idm139707025389616 (vanaf "Simplified Procedure for Claiming Certain Refunds" tot en met de "Documentation" alinea).
NB: ik heb totaal geen praktijkervaring met de IRS, maar ik begrijp de instructies op het formulier samen met de toelichting van de IRS. Als deze situatie voor iemand relevant is, raadpleeg een belastingadviseur in plaats van deze posts!
Maar berichten zoals deze geven niet veel vertrouwen in Interactive Brokers.writser schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:19:
[...]
Ik kan me haast niet voorstellen dat er in Nieuw Zeeland zo weinig mogelijkheden zijn. Volgens mij kun je daar ook gewoon een IB account openen (https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=7021), of een account bij een Amerikaanse broker die dat toelaat (Firstrade o.i.d.). Maar goed, wat weet ik er van, ik woon er niet. Misschien is het nog weer lastiger als je er woont als Nederlandse expat.
Ik investeer nu met een Nieuw Zeelandse broker Hatch invest, maar deze is nog maar jong. Er zijn meer brokers, maar die zijn of enkel een gelimiteerd aanbod van ETFs of stocks, of hebben een hoge fee, of beide.
Door de minimum buy-in is mijn ratio inderdaad out of whack. Maar door maandelijks in te leggen hoop ik dit weer te balanceren. Op het moment ben ik veel te zwaar in australasia geinvesteerd.oscar82 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:08:
[...]
Duidelijk. Dank je voor de toelichting. En streef je naar - of heb je misschien al - een optimale verhouding van die elementen in je portfolio?
Ik heb een tijdje geleden bijv. ook iets uit een fonds verkocht om vervolgens bij te blijven kopen. Dat was omdat naast emerging markets ook small caps beschikbaar kwam. Toen heb ik eerst iets uit het world fonds verkocht. Niet omdat ik een crash verwacht(te), maar om tot de door mij gewenste spreiding in fondsen te komen. Nu leg ik elke maand in die verhouding in.
[ Voor 30% gewijzigd door bluebear op 29-09-2020 21:43 ]
Dat is toch geen negatief bericht over IB? Halifax gebruikte enkel hun software-platform en heeft achter de schermen gesjoemeld. Behalve dat IB's platform werd gebruikt, hebben zij geen relatie met die fraude.bluebear schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:41:
[...]
Maar berichten zoals deze geven niet veel vertrouwen in Interactive Brokers.
Dat lijkt me ook. IB is een prima broker, met een kapitaalbuffer van miljarden. Beursgenoteerd, alle vergunningen, bestaat al decennia, etc. etc. Zoals ten treure toe in dit topic besproken is. Kan me niet voorstellen dat een random startup een betere tegenpartij is.flyguy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:06:
[...]
Dat is toch geen negatief bericht over IB? Halifax gebruikte enkel hun software-platform en heeft achter de schermen gesjoemeld. Behalve dat IB's platform werd gebruikt, hebben zij geen relatie met die fraude.
[ Voor 16% gewijzigd door writser op 29-09-2020 22:21 ]
Onvoorstelbaar!
flyguy schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:06:
[...]
Dat is toch geen negatief bericht over IB? Halifax gebruikte enkel hun software-platform en heeft achter de schermen gesjoemeld. Behalve dat IB's platform werd gebruikt, hebben zij geen relatie met die fraude.
Halifax's clients is incluis clients van IB. Al het geld wat je er in gestopt hebt, is 'lost' en kan niet geretourneerd worden.Halifax operated and offered three trading platforms - Interactive Brokers (IB), MetaTrader 4 (MT4) and the MetaTrader 5 (MT5) platforms.
"There appears to be extensive co-mingling of client monies," the administrators said on Wednesday.
"As a result, the funds invested by MT4 and MT5 investors may have been used to 'top up' the accounts of IB investors (and vice-versa).
"Our investigations indicate that while the IB platform may appear to be 'whole' in that it is fully funded, we have determined that investor funds may have been mixed or co-mingled in a way that affects the claims of all investors on all three platforms in both the Australian and New Zealand businesses."
Halifax's clients can still close out trades (ie sell shares in a particular entity, or close off a bet on the oil price falling, etc) but they are not able to recoup their funds.
Dit topic is gesloten.