Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.116 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21
Nikola partner knijpt er tussenuit. Dag BP ;w

https://www.marketwatch.c...fter-bear-note-2020-09-23

Ziet naar uit dat er nog even geen waterstof station komt.

[ Voor 3% gewijzigd door DJTimo op 23-09-2020 17:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@DJTimo Ik vind het nog heel knap dat het aandeel op $25 staat. Toen Santee hier mee bezig was, hebben we in dit topic besproken dat een SPAC vooral een deal wil doen en niet zo zeer een goede deal. Er werd toen tussen de $10 en $20 per aandeel betaald voor iets dat hooguit $10 waard was. Toen was de perceptie nog dat NKLA een 'normaal' bedrijf was. Sindsdien is het gebleken dat het een complete dumpster fire is en mensen zijn nu bereid meer te betalen dan toen. 7(8)7

Ben benieuwd wanneer de 200.000 (!) Robin Hood users over gaan tot paniekverkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 23-09-2020 17:28 ]

• DJTimo
Longcat schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:20:
@DJTimo Ik vind het nog heel knap dat het aandeel op $25 staat. Toen Santee hier mee bezig was, hebben we in dit topic besproken dat een SPAC vooral een deal wil doen en niet zo zeer een goede deal. Er werd toen tussen de $10 en $20 per aandeel betaald voor iets dat hooguit $10 waard was. Toen was de perceptie nog dat NKLA een 'normaal' bedrijf was. Sindsdien is het gebleken dat het een complete dumpster fire is en mensen zijn nu bereid meer te betalen dan toen. 7(8)7

Ben benieuwd wanneer de 200.000 (!) Robin Hood users over gaan tot paniekverkopen.
Mooi gesproken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

• Strider
  • Laatst online: 17:15
Longcat schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:38:
[...]

Ik tel heel grof 20k op 120k (140-20). Hoe lang heeft diegene die posities? Stel dat het 3 jaar is, dan is dat niet heel indrukwekkend. Daarnaast zie je niet welke posities gesloten zijn. Als de posities met het ergste verlies gesloten zijn, dan ziet het er al gauw mooi uit.
Dat begrijp ik wel, maar het is gewoon interessant om te zien wat voor portefeuille dit soort beleggers hebben.
Hij is toch wel 1 van de beleggers die op tijd de switch naar Tech aandelen heeft gemaakt en daarmee een zeer sterk rendement heeft gehaald, veel meer dan die 20K van nu. Ik heb geen abonnement op zijn website, dus ik heb ook geen overzicht hoe dit er een half jaar geleden uitzag.
Zijn vermogen heeft hij grotendeels opgebouwd met Tesla, Shopify, Nvidia en Microsoft.

Ik kan me nog wel herinneren dat hij begin dit jaar veel meer dividend aandelen had, die zijn er zo te zien allemaal uit.
Santee schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:47:
[...]

Volgens mij zei hij dat hij sinds zijn 20e belegd. Ook heeft hij volgens mij Tesla eerder verkocht en weer gekocht. Ik herinner mij dat hij enkele weken geleden 58k in Tesla had en dat is nu veel minder. Dus ik geloof dat hij best een goed rendement heeft, maar meeste is meeliften na de corona crash + een flinke Tesla positie. :)

Nu is het vooral Youtube views en proberen mensen binnen te halen bij BUX, krijgt hij 1 gratis stock en de ander ook 8)7
Ja inderdaad, Tesla is voor hem erg lucratief geweest. Dat Bux kende ik nog niet, maar nu begrijp ik wel waarom hij op zijn Insta account steeds een Bux screenshot laat zien.

BlaBlaBla

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
Zr40 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:13:
Ieder aandeel binnen dezelfde class heeft evenveel stemrecht. Alleen kan je bij sommige brokers helemaal niet stemmen. DEGIRO is er zo een... :P
Ik zag een e-mail van interactive brokers dat ik kan stemmen bij livongo health.

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:04:
[...]

Beleggen in een index fonds kent een aardig risico. Je geld kan zo maar bijv. 40% minder waard worden. Je moet het alleen doen als je je geld voor langere tijd kan missen.

Het klein beginnen advies klinkt misschien aardig maar de studies laten zien dat lump sum meestal meer oplevert. Lump sum betekent alles wat je beschikbaar hebt voor beleggen ineens inleggen.
Klopt, maar een groot voordeel van een index fonds is dat je niet bang hoeft te zijn dat een bedrijf failiet gaat en je al je geld kwijt bent.

• phantom09
__fred__ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:46:
[...]

Het instapmoment is weldegelijk bepalend. Als je de AEX index neemt en je corrigeert voor inflatie en dividend en je stapt in op het hoogtepunt dan mag je op zijn best hopen op koopkrachtbehoud. Stap je daarentegen in op een dieptepunt dan maak je een redelijk rendement (De VS markt is een ander verhaal, maar in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie).
Niemand weet wanneer het dieptepunt is en ook niet het hoogtepunt. Beste is om maandelijks wat te kopen. Wat je wel zou kunnen doen is het sentiment van de beurs in de gaten te houden en niet te kopen wanneer het sentiment goed is en gespreid in tijd te kopen wanneer het sentiment te laag is.
Je kan hiervoor de fear and greed index bijvoorbeeld gebruiken.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat bepaalt eigenlijk de introductie van opties voor specifieke aandelen? Als ik kijk naar recente IPO's, dan zijn er al opties beschikbaar voor SNOW en FROG, maar nog niet voor U, terwijl de market cap en volume van U groter zijn dan die van FROG. Zelfs NNOX heeft al opties...

• phantom09
scoobs schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:00: Wat nu als hij ineens op het lumineuze idee komt om niet alles in Nikola te gooien, maar bijvoorbeeld $ARKK? Dat is al een wat realistischer voorbeeld met potentieel ook hoge risico's.
ARK innova heeft mij juist flink wat geld opgeleverd. Jammer dat ik het niet meer kan kopen :(

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:53
Pistachenootje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:31:
@Longcat ik zit zelf voor een groot gedeelte in VTI/VXUS. Of Apple het goed blijft doen of niet maakt mij niet uit. Ik zit ook voor een groot gedeelte in Small Value. Ik hoop wel dat die op een gegeven moment weer beter gaan presteren. Anders blijven de prestaties van mijn portefeuille achter t.o.v. de markt.
Stay the course, tracking errorrrr, etc :)

Laatste boon/disruptie op Small Cap Value zijn Avantis US en Int. SCV ETFs onder onderstaande tickers.
Mooie ETFs, nagenoeg identiek aan DFA op dat vlak (maar die zijn niet regulier verkrijgbaar) en zelfde soort 'implementatie' van aan/verkoop.

Enig idee of AVUV en AVDV een dividendlek hebben?

Gebruik je ze (al)?

Wat is je huidige SCV tilt?

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
flipjevandejam schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:11:
[...]

Stay the course, tracking errorrrr, etc :)

Laatste boon/disruptie op Small Cap Value zijn Avantis US en Int. SCV ETFs onder onderstaande tickers.
Mooie ETFs, nagenoeg identiek aan DFA op dat vlak (maar die zijn niet regulier verkrijgbaar) en zelfde soort 'implementatie' van aan/verkoop.

Enig idee of AVUV en AVDV een dividendlek hebben?

Gebruik je ze (al)?

Wat is je huidige SCV tilt?
Mijn huidige SCV tilt is IJS/DLS/DGS. Ik overweeg inderdaad over te stappen naar AVUV/AVDV.

Ben benieuwd naar Ben Felix die een nieuwe paper gaat uitbrengen over factor investing waarin hij voor Avantis gaat kiezen, zo zegt hij.

Voor zover ik weet heb je met Amerikaanse ETFs die beleggen in Amerikaanse aandelen (AVUV, VTI, IJS etc.) geen dividendlek. Amerikaanse ETFs die niet in de VS beleggen hebben volgens mij wel dividendlek (VXUS, DLS, AVDV, DGS).

• __fred__
  • Laatst online: 09-09 09:53
De tech selloff zet door in de VS zeg.

• phantom09
Qunix schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:50:
[...]

En tegelijk leert een investeerder om diversificatie toe te passen, wat precies de S&P500 en dus de VS niet doet. Oftewel, als de tech-bubbel barst, gaat Amerika het hard voelen.

Tot die tijd een spannend muziekje!
Als hij barst zal hij minder hard barsten dan in 2000. Tech zakte als een baksteen in mekaar. Er werd soms ook geinvesteerd in bedrijven die het investeren niet waar waren.
Nu is het wel wat anders. IT bedrijven zijn nu veel volwassener maar wel overgewaardeerd.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@writser Mocht je interesse hebben in nog meer rotzooi: SPI. Dit aandeel slaat nergens op. Maken zonnepanelen, sturen een persbericht uit dat ze nu opeens EV's gaan maken, hop +3100%. Op een persbericht! 8)7

Absoluut geen positie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
__fred__ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:58:
Zoom niet, vandaag met +4,5% omhoog.

5 dagen rendement: +28% !

1 maand rendement: +77%

YTD: + 629% !

Ben ik blij dat ik wat zoom aandeeltjes heb 8)

• DJTimo
Zr40 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:06:
Wat bepaalt eigenlijk de introductie van opties voor specifieke aandelen? Als ik kijk naar recente IPO's, dan zijn er al opties beschikbaar voor SNOW en FROG, maar nog niet voor U, terwijl de market cap en volume van U groter zijn dan die van FROG. Zelfs NNOX heeft al opties...
Volgens mij besluit de beurs dat die er moeten komen (daar zullen bepaalde parameters voor zijn zoals gemiddelde dagvolume) en dan sturen ze een verzoek uit naar een pooltje market makers die zich daarvoor kunnen inschrijven.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
__fred__ schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:58:
Het is niet alleen tech. Mijn chemie/metalen en mijnen zijn ook aan het dalen.

• DJTimo
Zr40 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:26:
@writser Mocht je interesse hebben in nog meer rotzooi: SPI. Dit aandeel slaat nergens op. Maken zonnepanelen, sturen een persbericht uit dat ze nu opeens EV's gaan maken, hop +3100%. Op een persbericht! 8)7

helaas, niet in te lenen. borrow fee dubbel dan dat van NKLA :+

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:30
phantom09 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:11:
[...]

ARK innova heeft mij juist flink wat geld opgeleverd. Jammer dat ik het niet meer kan kopen :(
Het kan natuurlijk dat ik er geheel naast zit. Ik zal dan ook grof toegeven dat hoewel ik Tesla een mooi bedrijf vind, ik het extreem gehyped vind. Dit is voor mij gebaseerd op de totale marktgrootte waarin ze opereren. By extension had ik dan ook vrij snel het fund waarbij Tesla de grootste positie was afgeschreven. Maar omdat er duizend-en-een opties zijn qua beleggen schrijf ik al snel iets af waarvan ik twijfel aan de onderliggende premise. Resultaten behaald uit het recente verleden beschouw ik hierbij als irrelevant.

@Pistachenootje Ik zal de genoemde ETF's eens nalopen. Maar echt smallcap value ETF is het volgens mij nog niet. Hoogstens midcap. Ik vraag me wel af welke producten je nu bedoelde met een zeer groot portfolio. Ik had half half verwacht dat er een of ander iets a la het Nederlandse Commodity Discovery Fund voorbij kwam, met een minimale inschrijving van 20-100k.

Maar los daarvan, small + value zou in theorie toch een paar honderd basispunten extra rendement moeten leveren, dan vind ik een TER voor ZPRV en ZPRX die gemixt ca 13 basispunten hoger ligt dan een VTI+VXUS combi sowieso niet slecht. Het is Ierse domicile en accumulating funds, dus dan heb je toch juist geen dividendlek, ofi is dit een van mijn beginner-blunders? :+

In het kader van deep value; iemand die ik nog graag volg is Lyn Alden. Zij past qua stockpicking wat mij betreft een strategie toe die me wel kan bekoren; Eerst zoeken naar landen die een goed investeringsklimaat leveren. (M.n kijken naar Debt/GDP en reserves.) En vervolgens verder kijken naar wat binnen dit klimaat een goede investering lijkt. Hieronder stond wel een leuk artikeltje. Inmiddels al een jaar oud, wat een zekere zin wel het voordeel van hindsight geeft.

https://www.elliottwavetr...e-It-201909185675011.html

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

scoobs schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:49:
[...]
Het is Ierse domicile en accumulating funds, dus dan heb je toch juist geen dividendlek, ofi is dit een van mijn beginner-blunders? :+
Jazeker! :P

Een dividendlek ontstaat wanneer het fonds dividend ontvangt, en daar zelf belasting over is verschuldigd of ingehouden dividendbelasting niet kan verrekenen. Dat deel van het dividend ben je kwijt.

Als je zelf het dividend zou ontvangen zonder tussenkomst van het fonds, dan had jij de ingehouden dividendbelasting wellicht kunnen verrekenen.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zo Tesla krijgt toch wel serieuze klappen, 15% in 2 dagen. (is nog ruimte voor daling overigens ;) )

Ik weet nog steeds niet of het sarcasme was toen hier werd aangegeven dat dit niet vanuit de torenhoge verwachtingen / hoop kwam voor Battery day. Maar het heeft de koers ook geen goed gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door tuinïnen op 23-09-2020 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 06:20
tuinïnen schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:06:
Zo Tesla krijgt toch wel serieuze klappen, 15% in 2 dagen. (is nog ruimte voor daling overigens ;) )

Ik weet nog steeds niet of het sarcasme was toen hier werd aangegeven dat dit niet vanuit de torenhoge verwachtingen / hoop kwam voor Battery day. Maar het heeft de koers ook geen goed gedaan.
After Hours is er nog eens 4% af gegaan. Typisch gevalletje buy the rumour, sell the news want zo spannend was het niet. Een Musk die zegt datie over 3 jaar nieuwe batterijen kan introduceren? Maak er dan maar 5 van.

Enneh tsja... wat is 15% er af in 2 dagen als er ook 70% in een week bij is gekomen na de stocksplit. Another day at the office :)

[ Voor 9% gewijzigd door eMiz0r op 24-09-2020 07:02 ]

• __fred__
Het zijn volatiele tijden inderdaad. Ik heb gister de intraday rally gemist, maar na de cijfers VS en boodschap van de Fed dat stimulus nodig is en de draaiing in de VS toch nog snel een kleine shortpositie ingenomen einde dag. Laat jullie straks wel weten wat het opgeleverd heeft.

2x AEX P550 16OKT GAK 14,625

Vanochtend verkocht voor 19,60. Gerealiseerde winst: 995 euro. (minus een paar euro transactiekosten).

[ Voor 19% gewijzigd door __fred__ op 24-09-2020 09:22 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
eMiz0r schreef op donderdag 24 september 2020 @ 06:59:
[...]

After Hours is er nog eens 4% af gegaan. Typisch gevalletje buy the rumour, sell the news want zo spannend was het niet. Een Musk die zegt datie over 3 jaar nieuwe batterijen kan introduceren? Maak er dan maar 5 van.

Enneh tsja... wat is 15% er af in 2 dagen als er ook 70% in een week bij is gekomen na de stocksplit. Another day at the office :)
2022 is al over 16 maanden he ;-) Enkel de uitstel van de Plaid Model S naar eind 2021 vond ik een tegenvaller. Je zou zeggen dat daar geen massaproductie voor nodig is.

Over het algemeen fijn dat de koers weer wat reëler wordt, nu maar proberen om een goeie instap te vinden. Al verwacht ik de komende maanden een stuk stabielere koers.

• Pistachenootje
scoobs schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:49:
[...]
@Pistachenootje Ik zal de genoemde ETF's eens nalopen. Maar echt smallcap value ETF is het volgens mij nog niet. Hoogstens midcap.
ZPRV is volgens Morningstar >70% small/micro cap. Overigens kun je ook mooie factor tilts bereiken met minder/zonder small cap.
Ik vraag me wel af welke producten je nu bedoelde met een zeer groot portfolio. Ik had half half verwacht dat er een of ander iets a la het Nederlandse Commodity Discovery Fund voorbij kwam, met een minimale inschrijving van 20-100k.
Ik zei "om te kunnen factor beleggen zonder dividend lek moet je eigenlijk een behoorlijke portefeuille hebben." Wat ik daarmee bedoel is dat je of via blokken van 100 small cap value ETFs moet kopen (via opties bij IB of Lynx) ofwel 500k moet hebben zodat je professional status kan krijgen bij IB. (andere route is account nemen bij een Amerikaanse broker.) Hoewel dit natuurlijk niet geldt voor die Robeco en Van Eck fondsen.

ZPRV heeft dus wel dividendlek. Ongeveer 0.55% per jaar (uitgaande van 15% van het dividend). In theorie zou de factor premie groter moeten zijn, maar van het dividendlek ben je ieder jaar gegarandeerd, van de factor premie niet. IJS heeft geen dividendlek en kun je via opties kopen. Minimale order grootte is dan zo'n 100x$120 = 12000 USD.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 24-09-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is al een paar keer eerder voorgekomen, maar het blijft toch leuk: Unrealized P&L staat inmiddels op de helft van mijn NLV. Dat zie je eigenlijk alleen bij buy & hold. (Het kan ook voorkomen bij een speculatieve stijl van beleggen, maar daar houd je de P&L zelden ongerealiseerd.)

Op naar de driekwart! :)

• Pistachenootje
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Pistachenootje op 24-09-2020 10:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:31
Zr40 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:26:

Tja, leuk vermaak voor de popcorn maar je kan er niks mee. 15m shares outstanding, gisteren 345m shares verhandeld. Al maak je zoiets een bescheiden 1% short-positie, dan stond je portfolio gisteren -30% en had je waarschijnlijk een margin call aan je broek, of gaat IB vandaag op de opening je stukken geforceerd terugkopen omdat er geen inventory meer is.

En zelfs als je vandaag short zou kunnen gaan geldt nog steeds hetzelfde. De prijs heeft niks meer te maken met het onderliggende aandeel, wie weet gaat het nog een keer 20x over de kop voordat het weer instort. De markt is hier misschien niet 'efficient' maar wel 'efficient genoeg': d.w.z. de prijs slaat nergens op maar het is geen mispricing die je kan exploiteren of waar je van kan profiteren. Trading sardines noemen ze dit soort aandelen in Amerika:
There is an old story about the market craze in sardine trading when the sardines disappeared from their traditional waters in Monterey, California. The commodity traders bid them up and the price of a can of sardines soared. One day a buyer decided to treat himself to an expensive meal and actually opened a can and started eating. He immediately became ill and told the seller the sardines were no good. The seller said, “You don’t understand. These are not eating sardines, they are trading sardines.”
Geen idee of het echt waar is, maar ik vind het een mooie term en een prachtig verhaal :) . Ook bij een aandeel als NKLA of NNOX kun je je afvragen: kopen mensen de sardientjes of het mooie blikje?

Onvoorstelbaar!

• writser
Overigens moest ik van Binck ook een foto van een identiteitsbewijs uploaden deze week. Letterlijk binnen 15 minuten, tijdens het schrijven van bovenstaande post, kreeg ik een mailtje dat mijn upload was goedgekeurd. Dat is dan weer zo snel dat je je afvraagt of ze het uberhaupt bekeken hebben! Raar dat het dan bij sommigen bij een nieuwe account zo lang duurt - je zou zeggen dat het slimmer is om juist die verzoeken z.s.m. af te handelen.

[ Voor 22% gewijzigd door writser op 24-09-2020 10:21 ]

Onvoorstelbaar!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:17
Misschien een voor de hand liggende vraag, maar toch belangrijk voor mij. Ik ben geswitched van Fitvermogen naar NT (want die spreiding vond ik toch wel een dingetje). Kan ik mijn account bij Fitvermogen nu sluiten, of is het belangrijk om daarmee te wachten, bijv. voor een jaaroverzicht voor de belastingaangifte?

Sowieso vind ik dat wel interessant. Stel je opent op 1 februari een account bij een broker, maakt heel veel winst en incasseert allerlei dividend en je sluit deze account op 1 december. Kan je daarmee in de problemen komen met de fiscus aangezien je niet meer precies kan aangeven wat je hebt opgestreken? Of maakt dat niet uit, omdat je dat geld dan gewoon op je spaarrekening hebt staan en je dat ook gewoon moet aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
WizZie- schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:32:

Sowieso vind ik dat wel interessant. Stel je opent op 1 februari een account bij een broker, maakt heel veel winst en incasseert allerlei dividend en je sluit deze account op 1 december. Kan je daarmee in de problemen komen met de fiscus aangezien je niet meer precies kan aangeven wat je hebt opgestreken? Of maakt dat niet uit, omdat je dat geld dan gewoon op je spaarrekening hebt staan en je dat ook gewoon moet aangeven?
Ten aanzien van van de vermogensrendementsheffing: Het gaat om de toename van vermogen. Of dat op een beleggings- of spaarrekening gebeurt maakt niet uit. Ten aanzien van het dividend: meestal betaal je eerst, en kun je terugvorderen via de inkomstenbelasting. Als je dat niet administreert dan snijd je jezelf in de vingers.

De dividendbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting (net als de loonbelasting). Hiermee zorgt de overheid dat ze het geld alvast binnen hebben. Buitenlands dividend is natuurlijk weer een ander verhaal.

Sowieso heb je de verplichting om deze gegevens te bewaren ter controle, dus ik zou zorgen voor een statement voor je het account opheft.

• Deveon
  • Niet online
Krijg je eigenlijk aan het eind van het jaar van je broker daar een mooi overzicht van? Specifiek in mijn geval bij Binck, FlatEx en Trading212? FlatEx stuur bij ontvangst een overzicht per uitbetaling, maar Trading212 geeft enkel een notificatie. Nu heb ik pas enkele tientjes aan dividend ontvangen, maar voor de toekomst (Binck) wel handig om rekening mee te houden. Anders zijn de ETFs waarbij dat al geregeld is (Binck dacht ik) wel prettig voor beperken van administratie.

• Pistachenootje
__fred__ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:53:
[...]
Ten aanzien van van de vermogensrendementsheffing: Het gaat om de toename van vermogen. Of dat op een beleggings- of spaarrekening gebeurt maakt niet uit. Ten aanzien van het dividend: meestal betaal je eerst, en kun je terugvorderen via de inkomstenbelasting. Als je dat niet administreert dan snijd je jezelf in de vingers.
Is dat echt zo? Ik dacht dat bij de meeste instanties de ingehouden dividendbelasting wordt doorgegeven aan de belastingdienst? (en vanzelf verschijnt bij de elektronische IB aangifte)

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 24-09-2020 13:20 ]

• __fred__
Deveon schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:13:
Krijg je eigenlijk aan het eind van het jaar van je broker daar een mooi overzicht van? Specifiek in mijn geval bij Binck, FlatEx en Trading212? FlatEx stuur bij ontvangst een overzicht per uitbetaling, maar Trading212 geeft enkel een notificatie. Nu heb ik pas enkele tientjes aan dividend ontvangen, maar voor de toekomst (Binck) wel handig om rekening mee te houden. Anders zijn de ETFs waarbij dat al geregeld is (Binck dacht ik) wel prettig voor beperken van administratie.
Staat vast op de site van je broker. Degiro kan het in ieder geval niet en verschuilt zich achter het feit dat deze fiscale overzichten aan eisen moeten voldoen en dat ze dat niet durven.

• __fred__
Pistachenootje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:19:
[...]

Is dat echt zo? Ik dacht dat bij de meeste instanties de ingehouden dividendbelasting wordt doorgegeven aan de belastingdienst? (en vanzelf verschijnt bij de elektronische IB aangifte)
Het feit dat instanties dat doorgeven en daarmee alvast een deel van je aangifte is ingevuld is natuurlijk mooi meegenomen, maar ik zou er niet op rekenen.

Na de nationalisatie van Fortis werd mijn hypotheek (bij fortis) doorverkocht en verscheen mijn hypotheek toch mooi verkeerd in de aangifte daarna.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:36
Voorop gesteld. Ik handel niet op de beurs en heb er ook geen verstand van.

Volgens mij staan veel bedrijven diep in het rood vanwege corona, vooral de luchtvaart en olie industrie. Shell heeft bijvoorbeeld sinds 1994 nooit zo laag gestaan.

Dan is het nu toch het moment om Shell aandelen te kopen (voor de lange termijn)?

EU DNS: 86.54.11.100

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:37
c-nan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:31:

Volgens mij staan veel bedrijven diep in het rood vanwege corona, vooral de luchtvaart en olie industrie. Shell heeft bijvoorbeeld sinds 1994 nooit zo laag gestaan.

Dan is het nu toch het moment om Shell aandelen te kopen (voor de lange termijn)?
Shell is vrij stabiel en keerde steeds wat meer dividend uit. Nu is het dividend nog maar 1/3e van eerder en volgens mij gaat dat ook niet snel terug naar het oude niveau omdat ze geld willen investeren in ontwikkeling en alternatieven (want ja in 2050 mogelijk geen olie meer). Shell staat nu op ~40% van de koers voor corona met 33% van het dividend.

Zie jij veel toekomste groei voor Shell in een wereld zonder of met bijna geen olie? Puur grafiekjes turen wordt niemand wijs van.

• __fred__

Er zijn meningen dat peak oil al geweest is en dat we een periode van volatiliteit tegemoet gaan:

https://www.wsj.com/artic...fting-markets-11600863067
Although there is little consensus on the timing, most expect demand for crude to top out in the coming years—if it hasn’t already. Oil giant BP argues 2019 might be the peak. Others expect the decline to begin in the mid-2020s, or even as late as the mid-2030s.

The threat of shrinking demand, whenever it comes, undermines a strategy that has regulated the market for nearly a century: In times of plenty, rival producers agreed to pump less today to boost prices for a more profitable tomorrow. This approach no longer makes sense if demand consistently falls. Producer nations will likely become impatient about selling their supplies and compete to get crude out of the ground.

[ Voor 48% gewijzigd door __fred__ op 24-09-2020 13:42 . Reden: Quote ivm paywall ]

• Charly
  • Laatst online: 16:18

Dat is de million dollar question. "never sell shell" wordt er nog wel geroepen, maar of die wijsheid anno 2020 nog op gaat is imo maar zeer de vraag.

Als ik mezelf even citeer uit deel 9:
Charly schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:12:
[...]

Nouja, BP heeft sinds dien voor miljarden aan assets afgeschreven omdat ze niet verwachten dat de markt nog terug gaat keren naar het pre-corona nivo. Wat ik er van begrijp is de verwachting dat de rest van de industrie dat voorbeeld zal volgen.

Zowel Shell als BP schijnen daarnaast hun bedrijfsstructuur volledig op de schop te gaan gooien om de transitie naar andere energiebronnen mogelijk te kunnen maken. Of die transitie gaat lukken en hoe veel geld ze daar uiteindelijk mee gaan verdienen zal nog moeten blijken.

En als de industrie zelf het einde van hun klassieke business model ziet naderen, wie ben ik dan om daar tegenin te gaan? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
In dat geval is het altijd beter je te houden bij simpel index beleggen. Individuele aandelen kopen op basis van prestaties in het (verre) verleden is geen recept voor succesvol beleggen.

• Pistachenootje
__fred__ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:25:
[...]
Het feit dat instanties dat doorgeven en daarmee alvast een deel van je aangifte is ingevuld is natuurlijk mooi meegenomen, maar ik zou er niet op rekenen.
OK. Bij mijn laatste aangifte bleek het allemaal perfect te kloppen. Ik controleer het natuurlijk wel even.

• __fred__
Pistachenootje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:43:
[...]

OK. Bij mijn laatste aangifte bleek het allemaal perfect te kloppen. Ik controleer het natuurlijk wel even.
Dat was trouwens nog niet het ergste. Onderweg hebben ze het pand waarop de hypotheek was gevestigd veranderd in de huurwoning waar ik tijdelijk woonde toen ik mijn hypotheekovereenkomst tekende. Kwam erachter toen ik de risico-opslag wilde verlagen omdat ondertussen nog maar 40% van de waarde van de woning is gefinancierd i.p.v. 100^%. Heb nog even overwogen wat de implicaties daarvan zouden zijn (lekker je hypotheek niet betalen, en dan je huurhuis waar een ander woont gedwongen verkocht worden ;-).
Daarna toch maar aangekaart, maar moest toch echt de stukken van de notaris sturen voor ze me geloofden.

• Deveon
  • Niet online
Santee schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:36:
[...]
Zie jij veel toekomste groei voor Shell in een wereld zonder of met bijna geen olie? Puur grafiekjes turen wordt niemand wijs van.
Het is maar de vraag of Shell de stap van olie naar energie kan waarmaken. Naast olie heeft bijvoorbeeld gas een veel langere toekomst, maar de toekomst is stroom.

• DJTimo
ik zie de transitie naar 100% renewable energy wel gebeuren eigenlijk, maar daar zijn denk ik de grote oliebedrijven niet bij betrokken. Moet ook wel willen alle landen aan hun CO2 uitstootbeperkingen voldoen. Misschien dat er nog een beetje olie nodig is om plastics en dergelijke van te produceren, maar dat zijn verwaarloosbare hoeveelheden (voor zover ik daar verstand van heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:02
Gas heeft juist toekomst, denk ook aan CCS, UGS, waterstofgas. Dat gaat heel belangrijk worden in de toekomst om aan de stijgende energievraag te kunnen voldoen. Er zit heel veel kennis in Shell om daar mooie dingen mee te doen.

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:49
Pistachenootje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:43:
[...]

De belastingdienst kan gewoon om de documenten vragen die de getallen moeten bevestigen. En dan kom je echt niet weg met 'het wal al vooraf ingevuld!'.

Dit gebeurt onder andere op basis van steekproeven. Het is mij een paar jaar geleden overkomen, toen moest ik, op basis van een steekproef, bewijs aanleveren voor de betaalde rente (ivm hypotheekrente aftrek) en kosten van een studie.

Ik zou dus altijd zorgen dat je een beetje de documentatie bijhoudt van wat je invult.

Om terug te komen op brokers, die sturen aan het einde van het jaar meestal netjes een overzicht van je vermogen, ontvangen dividend en ingehouden dividend belasting.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Charly schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:41:

Dat is de million dollar question. "never sell shell" wordt er nog wel geroepen, maar of die wijsheid anno 2020 nog op gaat is imo maar zeer de vraag.
Dergelijke stellingen staan en vallen natuurlijk bij hun premise. Als je stelt dat het nooit regent op donderdag, kan iedere donderdag je ongelijk bewezen worden.
Als je stelt dat het probleem zich in de toekomst altijd kan oplossen, kan de stelling van Shell maar één keer onterecht bewezen worden. Dat is wanneer ze kopje onder zouden gaan.

Ik heb me intussen ontdaan van 2/3e van mn Shell aandelen. 1/3e zit in etf, andere derde nog in cash voorraad. Obv de toekomst van olie en de naam die ze hebben, denk ik ook niet dat ze ooit nog het oude peil bereiken. Dat ze gaan stijgen, twijfel ik niet aan. Hoeveel en wanneer weet niemand. Maar tot dan lijkt het de foute kant uit te gaan. (als in zelfs nog het punt van maart voorbij)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Toch grappig om al ongemerkt voorbij het punt te zijn dat de maandelijkse storting nog maar weinig verschil maakt ten opzichte van de stijgingen en dalingen van dag tot dag. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@Zr40 Tijd om de broekriem aan te halen. Omhoog met die maandelijkse storting! :D

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:57
Zr40 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:26:
Toch grappig om al ongemerkt voorbij het punt te zijn dat de maandelijkse storting nog maar weinig verschil maakt ten opzichte van de stijgingen en dalingen van dag tot dag. :P
Wat noem jij weinig verschil? 1%?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Qunix
Ook vandaag begint het met rood.

In februari ging het ook zo, tot er "ineens" een rode dag was met hogere percentages...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Qunix schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:34:
Ook vandaag begint het met rood.

In februari ging het ook zo, tot er "ineens" een rode dag was met hogere percentages...
Wake me up @ nasdaq < 9000 :O
Voorlopig is het allemaal nog niet zo spannend toch? Na de 'coronacrash' zijn de beurzen gigantisch gestegen en nu zien we een kleine dip/correctie.

[ Voor 21% gewijzigd door Longcat op 24-09-2020 15:42 ]

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:41:
[...]

Wake me up @ nasdaq < 9000 :O
Voorlopig is het allemaal nog niet zo spannend toch? Na de 'coronacrash' zijn de beurzen gigantisch gestegen en nu zien we een kleine dip/correctie.
Ik hoop dat je gelijk hebt :)

• Longcat
Nasdaq is met ~12% gedaald. Dat mag een dip of correctie genoemd worden toch? :)
Van mij mag het zeker even in bearmarket territory gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Longcat op 24-09-2020 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Ik zie het probleem niet zo, mits je nog braaf netto inlegt. Een goede daling komende 3 maanden betekent alleen maar minder box 3 belasting toch?

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:50:
[...]
Nasdaq is met ~12% gedaald. Dat mag een dip of correctie genoemd worden toch? :)
Jazeker. Maar of het bij deze dip blijft of dat dit bijvoorbeeld het begin is van een enorme crash moeten we natuurlijk nog zien. Ik hoop op het eerste, jij blijkbaar op het laatste ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
scoobs schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:22:
Ik zie het probleem niet zo, mits je nog braaf netto inlegt. Een goede daling komende 3 maanden betekent alleen maar minder box 3 belasting toch?
De dip/crash van eind 2018 werd zeer gewaardeerd. :9

• Pistachenootje
scoobs schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:22:
Ik zie het probleem niet zo, mits je nog braaf netto inlegt.
Ik zou zeggen: mits je nog meer inlegt dan je er al in hebt zitten. Anders kan een flinke crash toch wel vervelend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:23:
[...]

Jazeker. Maar of het bij deze dip blijft of dat dit bijvoorbeeld het begin is van een enorme crash moeten we natuurlijk nog zien. Ik hoop op het eerste, jij blijkbaar op het laatste ;)
Ah, zo. Ik zit in maand 1 van een 1-jaar DCA van een aardige som geld, dus vandaar. :7 Het deel dat ik niet geïnvesteerd heb, zit geparkeerd in een groen (obligatie)fonds, die het waarschijnlijk wel goed zullen doen bij een crash. Zou dus dubbelop mooi uitkomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Longcat op 24-09-2020 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekwiecono
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 20:17
Ik volg dit topic al 'n tijdje, zal ook eens mijn portfolio delen.
Oktober 2019 begonnen met enkele fondsen, en daarna ook nog wat losse aandelen uitgekozen.
Doel; Sneller financieel onafhankelijk, lange termijn 15+ jaar.
Portfolio houd ik bij via PortFolio Performance.

Helaas best wat klappers gemaakt vanwege Corona, maarja aldoende leert men.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWJnALwr22QcW2fDpmKa60gnLtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUlNn8zvxJkuHKhKKLLhU9Dl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj8zmxCtfKl0KTtVjnOG3GH-zbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFx70seGfUNj39odaYvl9oaw.png?f=fotoalbum_large

Mede vanwege de crash ingezien dat meer niet altijd beter is, en sinds mei 2020 begonnen met simpel VWRL te kopen. De fondsen zijn niet heel duur (0,73% TER), dus die kan ik wel langer aanhouden.

Zit een beetje te twijfelen over Shell. Zie niet veel verbeteringen, nu is het alleen nog n (klein) dividendje.
Wat doen jullie met zulke investeringen? Verlies nemen en door, of vasthouden en hopen op betere tijden?

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Dekwiecono schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:30:
Ik volg dit topic al 'n tijdje, zal ook eens mijn portfolio delen.
Oktober 2019 begonnen met enkele fondsen, en daarna ook nog wat losse aandelen uitgekozen.
Doel; Sneller financieel onafhankelijk, lange termijn 15+ jaar.
Portfolio houd ik bij via PortFolio Performance.

Helaas best wat klappers gemaakt vanwege Corona, maarja aldoende leert men.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mede vanwege de crash ingezien dat meer niet altijd beter is, en sinds mei 2020 begonnen met simpel VWRL te kopen. De fondsen zijn niet heel duur (0,73% TER), dus die kan ik wel langer aanhouden.

Zit een beetje te twijfelen over Shell. Zie niet veel verbeteringen, nu is het alleen nog n (klein) dividendje.
Wat doen jullie met zulke investeringen? Verlies nemen en door, of vasthouden en hopen op betere tijden?
Denk je dat Shell het beter zal doen dan VWRL bijvoorbeeld? Zo nee, waarom Shell houden? Ik snap de pijn wel hoor, daar niet van.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• writser

Even flauw doen: als je het antwoord op die vraag niet weet, waarom heb je het dan ooit gekocht? Verder springt AGNC er een beetje uit, is dat de Amerikaanse vastgoedtent? Gokje?

Onvoorstelbaar!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Panzer_V schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:30:
[...]
Wat noem jij weinig verschil? 1%?
Eerder 0,5%. Terwijl de dagelijkse schommelingen toch regelmatig een stukje groter zijn. :P

• Dekwiecono
@i7x Nee, denk niet dat Shell het beter gaat doen dan VWRL. Misschien toch maar door de pijn heen en de les ervan leren.

@writser Tja, als beginnend belegger in goede tijden leek Shell een prima investering. Les geleerd dat goed onderzoek nodig is.

AGNC is inderdaad een REIT. Maandelijks dividend, momenteel 10% rendement.

• Pistachenootje
De fondsen zijn niet heel duur (0,73% TER), dus die kan ik wel langer aanhouden.
Ik vind dat toch een behoorlijke TER. Ieder jaar 0.73% van je rendement af kan door het 'rente op rente' effect een veel groter verschil maken op je eindresultaat.

Vandaar dat ik een voorstander ben van het beleggen in goedkope indexfondsen zonder dividendlek. VWRL is in principe een prima fonds maar heeft nog wel dividendlek.

• Dekwiecono
Welke wereldwijde indexfondsen via ING Beleggen zou je aanraden?
Ik heb zelf deze 2 NT fondsen gevonden; Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS en Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS .
Volgens mij worden deze vaak in de 88:12 verhouding aangekocht, om zo de totale wereldmarkt te weerspiegelen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Dekwiecono Ik vind het vooral knap dat je ná maart een redelijk horizontaal rendement hebt behaald. Terwijl de eenvoudige wereld indexfondsen zoals VWRL inmiddels wel redelijk hersteld zijn.

Ik ken de aandelen en fondsen in jouw portfolio verder niet, op VWRL na - heb je zelf een idee welke hiervoor verantwoordelijk zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 24-09-2020 17:35 ]

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:48

oscar82

De ondertitel

Dekwiecono schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:16:
Ik heb zelf deze 2 NT fondsen gevonden; Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS en Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS .
Volgens mij worden deze vaak in de 88:12 verhouding aangekocht, om zo de totale wereldmarkt te weerspiegelen.
Aan die twee kan je sinds kort zowel bij ING als bij ABN nog een derde NT fonds toevoegen:
Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon
de ideale verhouding heb je goed voor die twee fondsen.

@Miki schreef in Herko_ter_Horst in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
met het aandeel small cap krijg je nog eens 3266 onderliggende aandelen bij naast de kleine 3000 die ik al had. Daarnaast heb je samen met de combinatie World en EM zowel big, mid en small cap te pakken. Als je deze vervolgens in de verhouding 78/12/10 aanhoudt heb je de verhouding naar marktweging.

[ Voor 19% gewijzigd door oscar82 op 24-09-2020 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Op $354 Tesla bijgekocht *O*

• Pistachenootje
Dekwiecono schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:16:
Prima keuze ja. Ik zou het grootste gedeelte daarin stoppen. Ik geloof niet zo in het selecteren van individuele aandelen. De onderzoeken laten zien dat de meeste professionele fondsmanagers niet eens de index kunnen verslaan.

• __fred__
Zr40 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:34:
@Dekwiecono Ik vind het vooral knap dat je ná maart een redelijk horizontaal rendement hebt behaald. Terwijl de eenvoudige wereld indexfondsen zoals VWRL inmiddels wel redelijk hersteld zijn.

Ik ken de aandelen en fondsen in jouw portfolio verder niet, op VWRL na - heb je zelf een idee welke hiervoor verantwoordelijk zijn?
Als tech niet zoveel in je portfolio zit is er weinig herstel geweest.

• Strider
  • Laatst online: 17:15
Zr40 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:34:

Niet iedereen zit vol in de Tech, ik heb zelf nog steeds een forse positie in ING, Shell en Galapagos. Die 3 trekken mijn rendement volledig (rood nu) naar beneden. Ik heb daar destijds ook een veel en veels te grote positie in genomen.

Achteraf dom, maarja, ik wilde destijds met het opbouwen wat dividend gaan trekken en ik heb daarbij niet goed genoeg over de risico's nagedacht. Als belegger kan ik wel stellen dat ik niet trots op mijn portefeuille ben, en toch wel met enige jaloezie naar jouw maandelijks resultaten kijk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 24-09-2020 18:43 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Ik ben normaal altijd in voor een potje klagen maar in dit geval lijkt me dat onterecht. Het zou me niet verbazen als de portfolio van @Zr40 inderdaad iets meer in de tech / biotech hoek zit en wellicht ook wat risicovoller is maar als je 'gewoon ' in een MSCI World ETF had belegd dan is je portfolio nu ook zo'n 30% meer waard dan op het dieptepunt in maart (https://nl.investing.com/indices/msci-world-net-eur) . Dan kun je toch moeilijk spreken van "weinig herstel". En als je actief belegt en je portfolio is minder hard omhoog: tja, eigen verantwoordelijkheid. Hopelijk heb je daar een overtuigende verklaring voor.

[ Voor 27% gewijzigd door writser op 24-09-2020 19:00 ]

Onvoorstelbaar!

• __fred__
writser schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:55:
Ik ben normaal altijd in voor een potje klagen maar in dit geval lijkt me dat onterecht. Het zou me niet verbazen als de portfolio van @Zr40 inderdaad iets meer in de tech / biotech hoek zit en wellicht ook wat risicovoller is maar als je 'gewoon ' in een MSCI World ETF had belegd dan is je portfolio nu ook zo'n 30% meer waard dan op het dieptepunt in maart (https://nl.investing.com/indices/msci-world-net-eur) . Dan kun je toch moeilijk spreken van "weinig herstel". En als je actief belegt en je portfolio is minder hard omhoog: tja, eigen verantwoordelijkheid. Misschien heb je daar een uitstekende verklaring voor en zo niet dan moet je je wellicht afvragen wat je aan het doen bent.
MCSI World is (minimaal, alleen al top 10 posities) 15% amerikaans tech en 25% tech totaal. Vrij fors dus.

• scoobs
Njah, als je in alles behalve us-tech hebt belegd doe je het maar matig momenteel.

Edit: een aantal mensen zijn me voor geweest.

Hier is het ook een rollercoaster: mijn portfolio bestaat sinds twee jaar bijna geheel uit zilver, goud en btc. Pas sinds april ben ik begonnen met aandelen. Afgelopen week was wel heel pijnlijk, en officieel een bear market nu voor mij. Ik zit nog altijd vol vertrouwen te wachten tot de bubbel barst, en het eea geherwaardeerd wordt.

[ Voor 79% gewijzigd door scoobs op 24-09-2020 19:05 ]

• writser
__fred__ schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:00:
[...]

MCSI World is (minimaal, alleen al top 10 posities) 15% amerikaans tech en 25% tech totaal. Vrij fors dus.
Tja. Daar zitten ook een paar gigantisch winstgevende bedrijven bij. Maar ook bijv. Tesla, dat klopt.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 24-09-2020 19:05 ]

Onvoorstelbaar!

• __fred__
writser schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:04:
[...]

Tja. Er zitten ook een paar gigantisch winstgevende bedrijven bij.
Dat betwist volgens mij ook niemand ;-) Maar aangezien de dividenduitkeringen relatief laag zijn, moet je ze beoordelen op waardecreatie en dat afzetten tegen de koerswinstverhouding. Dat mag ieder voor zich doen.

• phantom09
Interactive Brokers past zijn margin eisen aan:

As you’ve likely observed, elevated option implied volatilities indicate that the markets will be confronting elevated volatility both before and after the November 2020 election. IBKR shares that sentiment and believe it’s appropriate to start controlling leverage in a measured fashion in advance.

Consequently, to protect IBKR and its customers, IBKR will increase margin requirements by as much as 35% above normal margin requirements leading up to the November U.S. election. To illustrate, consider a Reg. T margin account with stock XYZ having an Initial Margin requirement of 50% and a Maintenance Margin requirement of 25%. With the increase fully implemented, the new requirements would be 67.5% Initial and 33.75% Maintenance. Accounts subject to risk based margin will have their scanning ranges increased in a similar manner.

This will be implemented gradually each day, increasing Initial margin requirements from normal levels starting September 28th to a rate that will be 35% higher by October 23rd. Maintenance margin requirements will increase in a similar manner between October 5th and October 30th. The new requirements will be implemented each day, after the market closes in New York, and will be effective the next trading day.

IBKR may make additional changes to the margin on certain products, or all products, depending on volatility. This includes changes built into the standard margin model as well as any new house margin requirements that may be imposed.

• phantom09
scoobs schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:01:
Njah, als je in alles behalve us-tech hebt belegd doe je het maar matig momenteel.

Edit: een aantal mensen zijn me voor geweest.

Hier is het ook een rollercoaster: mijn portfolio bestaat sinds twee jaar bijna geheel uit zilver, goud en btc. Pas sinds april ben ik begonnen met aandelen. Afgelopen week was wel heel pijnlijk, en officieel een bear market nu voor mij. Ik zit nog altijd vol vertrouwen te wachten tot de bubbel barst, en het eea geherwaardeerd wordt.
Aaii !! Goud en met namen zilver zijn hard gedaald. Heb zelf een vont leveraged 4x silver en daar zat flink wat winst op. Zal nu wel negatief zijn. Denk dat het tijdelijk is en over een paar maandjes weer zal gaan stijgen.

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
oscar82 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:40:
[...]

Aan die twee kan je sinds kort zowel bij ING als bij ABN nog een derde NT fonds toevoegen:
Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon
de ideale verhouding heb je goed voor die twee fondsen.

@Miki schreef in Herko_ter_Horst in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

[...]
En hoe houd je deze verhouding aan? Jaarlijks herbalanceren? Dan is het fonds van Meesman wel erg makkelijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qunix
https://www.bloomberg.com...l-the-market-s-wild-rally
There are a few jokes going around Wall Street to explain the wild ride for the U.S. stock market this summer: Why did the huge rally suddenly stall out on Sept. 2? Because all the phone-app day traders [Robinhood] had to go back to school.
_O-

• Longcat
GoEV6 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:33:
[...]

En hoe houd je deze verhouding aan? Jaarlijks herbalanceren? Dan is het fonds van Meesman wel erg makkelijk.
Herbalanceren zal niet zo gauw nodig zijn. Even simpel voorbeeld: je hebt 1000 euro en je investeert het in de bekende 88/12 verhouding. Stel dat het rendement op world na 1 jaar 10% is en op EM 20%. Dan zijn je aandelen world gestegen van 880 euro naar 968 euro en EM van 120 naar 144 euro. De nieuwe verhouding is dan ong. 87/13. Stel dat je ondertussen hebt ingelegd met 88/12, dan zit je een beetje scheef, maar het verschil is echt miniem. Desnoods leg je het volgende jaar met 86/14 in om het recht te trekken. Of als je een keer geld over hebt (vakantiegeld, 13e maand, etc), kijk je even hoe je het moet inleggen om de verhoudingen weer goed te krijgen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 24-09-2020 19:58 ]

• phantom09
Longcat schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:56:
[...]

Herbalanceren zal niet zo gauw nodig zijn. Even simpel voorbeeld: je hebt 1000 euro en je investeert het in de bekende 88/12 verhouding. Stel dat het rendement op world na 1 jaar 10% is en op EM 20%. Dan zijn je aandelen world gestegen van 880 euro naar 968 euro en EM van 120 naar 144 euro. De nieuwe verhouding is dan ong. 87/13. Stel dat je ondertussen hebt ingelegd met 88/12, dan zit je een beetje scheef, maar het verschil is echt miniem. Desnoods leg je het volgende jaar met 86/14 in om het recht te trekken. :)
Inderdaad. Waarom zou je het uberhaupt gaan herbalanceren door te gaan verkopen van world en aankoop van EM (of andersom)? Je maakt dan onnodig kosten. Als EM procentueel wat groter is geworden, leg je gewoon meer in in world (en minder in EM of helemaal niks).

• Longcat
@phantom09 Herbalanceren is ook vooral interessant in de context van lage of negatieve correlatie tussen assets of asset classes. Emerging Markets en World hebben een vrij hoge correlatie, dus de verhoudingen veranderen niet zo gauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:25
[...]

Uiteraard is het totaalfonds van Meesman een uitstekend product maar met een kleine inspanning kun je een aardige replica maken met de onderliggende fondsen van Northern Trust bij ABN AMRO en ING.

Zelf herbalanceer ik ieder jaar door lichtjes mijn periodieke orders aan te passen zodat ze geleidelijk aan over het jaar in de pas lopen. Letterlijk tientjes werk en vooral niet gelijk overtilten. Ik kies er bewust voor om het over een maand of 6 bij te laten trekken, hierdoor kan ik rustig achterover blijven leunen.
Indexbeleggen op basis van marktweging is voor mij een streven maar geen keiharde must. Besef ook dat die 78:12:10 momenteel geldt en volgend jaar anders kan zijn. Daarbij is een kleine deviatie gedurende het jaar heel normaal en zul je zowel zowel er soms overheen schieten als er onder. Als het nu opeens 80:10:10 wordt is er ook geen man overboord. Het is namelijk ook weer niet zo dat je een fortuin zult mislopen hierdoor. Momenteel loop ik 79:11:10 en dat laat ik zo tot januari 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Zeker makkelijk. Maar voor dat gemak moet je wel betalen. En dat gaat ten koste van je rendement. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Inderdaad, maar als je beleggen en alles wat daarbij komt kijken allemaal wat lastig en moeilijk vind, dan is een vermogensbeheerder waarschijnlijk een logischere stap voor je.
Dat is Meesman dan weer niet, dus ja.
Meesman moest volgens mij eerst een voordelig alternatief zijn voor het beheerd beleggen bij de (groot)banken, maar inmiddels hebben diezelfde (groot)banken dus een alternatief dat onderliggend exact hetzelfde is, met aanzienlijk lagere kosten.

Qua service o.i.d. zijn ze ook niet beter geloof ik, dan heb je toch een stuk meer aan die ordinaire banken met ( digitaal ) bankkantoor :)

[ Voor 16% gewijzigd door JohanNL op 24-09-2020 21:13 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
Dat 'aanzienlijk' moet je vind ik wel een beetje in perspectief plaatsen: als je 10 jaar lang 500 euro per maand inlegt dan hebben we het afhankeljk van je huisbank over ~300-650 euro extra kosten. Dat is ~2,5-5,4 euro per maand (~0,5-1% van je inleg) voor het gemak van met 1 simpel product zeer breed beleggen, geen noodzaak tot herbalanceren en het automatisch herbeleggen van dividend. Doordat de mogelijkheden verder beperkt zijn voorkom je ook dat je toch stiekem een tilt gaat bedenken of impulsaankopen NKLA doet o.i.d.

Bij hogere bedragen en een langere horizon telt het wel op en loont het m.i. de moeite om je te verdiepen in hoe je een vergelijkbaar portfolio bij je huisbank regelt.

Omdat ik mijn huishoudboekje heb kunnen optimaliseren en nu maandelijks aanzienlijk meer kan inleggen heb ik in tegenstelling tot wat ik eerder zei toch besloten om i.p.v. bij Meesman bij mijn huisbank te beleggen. Nu de discipline houden... :9

[ Voor 15% gewijzigd door Radiodurans op 24-09-2020 21:56 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:55:
Het zou me niet verbazen als de portfolio van @Zr40 inderdaad iets meer in de tech / biotech hoek zit en wellicht ook wat risicovoller is [..]
Verbaast het je dat ik een aandeel als WM in mijn portfolio heb zitten? Als we het toch over rotzooi hebben, deze houden zich letterlijk bezig met rotzooi. :P

Of TREX, TSCO en NEE, om er nog een paar te noemen met een mooi resultaat.

Of MAR, MKL en HAS, een paar met een wat minder mooi resultaat. :P

Vandaag ook weer een niet-tech aandeel gekocht :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 24-09-2020 22:01 ]

• JohanNL
Radiodurans schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:48:
Dat 'aanzienlijk' moet je vind ik wel een beetje in perspectief plaatsen: als je 10 jaar lang 500 euro per maand inlegt dan hebben we het afhankeljk van je huisbank over ~300-650 euro extra kosten. Dat is ~2,5-5,4 euro per maand (~0,5-1% van je inleg) voor het gemak van met 1 simpel product zeer breed beleggen, geen noodzaak tot herbalanceren en het automatisch herbeleggen van dividend. Doordat de mogelijkheden verder beperkt zijn voorkom je ook dat je toch stiekem een tilt gaat bedenken of impulsaankopen NKLA doet o.i.d.

Bij hogere bedragen en een langere horizon telt het wel op en loont het m.i. de moeite om je te verdiepen in hoe je een vergelijkbaar portfolio bij je huisbank regelt.

Omdat ik mijn huishoudboekje heb kunnen optimaliseren en nu maandelijks aanzienlijk meer kan inleggen heb ik in tegenstelling tot wat ik eerder zei toch besloten om i.p.v. bij Meesman bij mijn huisbank te beleggen. Nu de discipline houden... :9
Vergeet die aan/verkoop kosten bij Meesman ook niet, met name dan die verkoopkosten.
Als je dan bijvoorbeeld 100K hebt opgebouwd dan ben je toch wel weer €250 hieraan kwijt.

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:31:
[...]

Vergeet die aan/verkoop kosten bij Meesman ook niet, met name dan die verkoopkosten.
Als je dan bijvoorbeeld 100K hebt opgebouwd dan ben je toch wel weer €250 hieraan kwijt.
Aan- en verkoopkosten zijn beide 0,25% dus gelijk. Als de aankoopkosten 0,5% waren en de verkoopkosten 0% (zoals bij BND), zou je aan het eind van de rit (na verkoop) evenveel overhouden.
Enige verschil is dat je wel VRH betaalt over die 0,25 die je nooit meer terug ziet.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
JohanNL schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:31:
Mja, als je dat meerekent dan zou er in mijn rekenvoorbeeld van 10 jaar lang 500 euro per maand inleggen nog een kleine 2 euro per maand bij komen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-08 10:11
Iemand Varta AG in portefeuille zitten? Lijkt mij een bedrijf met nog veel groeipotentieel in batterij markt.

• JohanNL
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:34:
[...]

Aan- en verkoopkosten zijn beide 0,25% dus gelijk. Als de aankoopkosten 0,5% waren en de verkoopkosten 0% (zoals bij BND), zou je aan het eind van de rit (na verkoop) evenveel overhouden.
Enige verschil is dat je wel VRH betaalt over die 0,25 die je nooit meer terug ziet.
Nee het zal zelfs net iets voordeliger zijn voor hoe Meesman de kosten rekent in het geval van dat je beleggingen na afloop van de looptijd meer waard zijn geworden :p
Maar het gaat om het idee, er zijn alternatieven die deze kosten niet in rekening brengen en lagere lopende kosten rekenen.
Radiodurans schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:47:
[...]

Mja, als je dat meerekent dan zou er in mijn rekenvoorbeeld van 10 jaar lang 500 euro per maand inleggen nog een kleine 2 euro per maand bij komen.
Dat is best veel voor iets waarvoor je niets voor terug krijgt.
Tenminste, het gaat hier niet om een andere kleur auto die je wellicht mooier vind o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
dotacom schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:54:
Iemand Varta AG in portefeuille zitten? Lijkt mij een bedrijf met nog veel groeipotentieel in batterij markt.
Varta is compleet opgesplitst en kapotgemaakt. Ze hebben ongetwijfeld ambitie om weer leidend te worden in de batterijmarkt, maar dat lijkt me een vrij grote gok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:48

oscar82

De ondertitel

[...]

Persoonlijk herbalanceer ik twee keer per jaar. Indexbeleggen is al zo ontiegelijk saai dat ik dit - samen met het ontvangen van dividend - de leukste momenten van het jaar vind. Al lopen twee van mijn drie fondsen maar 50 euro uit elkaar, dan kan je er donder op zeggen dat ik dus extra inleg op het minst presterende fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

@dotacom waar zie je de groei potentie van Varta AG in de micro- en huishoudbatterijen?
Zoals @__fred__ aangeeft is het concern in 2002 behoorlijk opgesplitst.
Split up and sale of former VARTA AG subsidiaries
Consolidating of global microbattery activities in VARTA Microbattery GmbH. Automotive batteries division sold to Johnson Controls, Inc. Consumer batteries division sold to Spcetrum Brands, Inc.
Het deel van Varta dat naar Spectrum Brands ging is onlangs overgekocht door Energizer.

Ze voeren wel allemaal het Varta merk voor hun producten, maar wie er achter zit hangt dus van de sector af. Waardoor niet alles onder Varta AG valt. Maar dat geeft Varta AG ook duidelijk aan op hun website:
DISCLAIMER: Please note that VARTA AG and its operative subsidiaries VARTA Microbattery GmbH, VARTA Storage GmbH and VARTA Consumer Batteries GmbH & Co. KGaA are not the sole successors to the old VARTA AG, having been split-up into three parts in the year 2002, and not the sole owner of the VARTA trademarks. The two other independent successors and VARTA trademark owners is Clarios Technology and Recycling GmbH (before: VARTA Automotive GmbH, automotive batteries and partly industrial batteries).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Bux0 heeft probleempjes :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ijg7uPb6e335GHYkzfEz_-qYOEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8HKuyTDa6CWpKDKgqUX3gzp.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar hadden ze er niet overna gedacht dit soort onderhoud in het weekend te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

JohanNL schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:42:
Bux0 heeft probleempjes :+

[Afbeelding]

Blijkbaar hadden ze er niet overna gedacht dit soort onderhoud in het weekend te doen...
Gepland onderhoud klinkt natuurlijk beter als een systeem crash .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 4 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.