Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.172 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
@JohanNL ik had A gekozen, maar volgens degiro is het dus B. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:28
writser schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:35:
Als je het alleen voor de heffingskorting doet zou ik het geloof ik de moeite niet waard vinden.
Exact., waarom zou je investeren in iets wat nauwelijks rendement opleverd terwijl je veel hogere rendement kan behalen als je gaat beleggen (ook al is het zonder heffingskorting)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Longcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:19:
Oh haha, dan had ik je helemaal verkeerd begrepen :o

Vreemde vragen dan in iedergeval, misschien bedoelen ze ook wel iets heel anders met een " elektronica ETF " dan wij denken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
phantom09 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Exact., waarom zou je investeren in iets wat nauwelijks rendement opleverd terwijl je veel hogere rendement kan behalen als je gaat beleggen (ook al is het zonder heffingskorting)?
Vind het een goede investering in de "obligatie" gedeelte van je portefeuille. Om je volatiliteit omlaag te brengen, en om te kunnen balanceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
HEA220 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:53:
[...]

Vind het een goede investering in de "obligatie" gedeelte van je portefeuille. Om je volatiliteit omlaag te brengen, en om te kunnen balanceren
Obligaties? Daar was ik al meer dan 10 jaar geleden mee gestopt. Leveren te weinig op. Voordeel is wel dat ze minder volatiel zijn, maar op langere termijn kan je beter in aandelen gaan. Wel is het verstandig om langzaam je psoitie in obligaties op te bouwen naar mate je pensioen gerechtigde leeftijd in zicht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
phantom09 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Ik beschouw het als cash tegen aantrekkelijker voorwaarden. In principe krijgt het geheel een andere bestemming volgend jaar met uitzondering van een zeer goede opportunity die voor die tijd langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rukapul schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Ik beschouw het als cash tegen aantrekkelijker voorwaarden. In principe krijgt het geheel een andere bestemming volgend jaar met uitzondering van een zeer goede opportunity die voor die tijd langs komt.
Aha, dus voor nood. Dan is het inderdaad geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@phantom09 ik ben bezig met een DCA van een jaar. Daardoor heb ik overtollige cash. Spaarrekening levert 0.3% per jaar op. Als ik nu dat groenfonds koop en stel dat het rendement tegen de kosten weg te strepen valt, dan pak ik 0.7% rendement vanwege de heffingskorting in 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Nog een vraagje over NIBC. Bij flatex had ik aangemeld voor de verkoop tegen €7,53 (komt overeen met €7 bod, plus €0,53 nog uit te keren dividend). Nu is dit ingetrokken en een nieuw aanbod van €7 gegeven. Kan ik me voorstellen omdat ze het dividend los uit willen keren voor de uiteindelijke overname, dat dit uiteindelijk correct is.

Ik zie echter al de hele week dat het aandeel gewoon handelt rond de €7,40 (beetje risicopremie / time value, dus lager dan de totale €7,53) en kan nergens iets vinden over wanneer het dividend nu gaat komen, een ex dividend datum, etc. De investor pagina's bij NIBC zelf zijn leeg, en op nieuwssites gaat het vooral over het totaalbod, maar niks over ex-dividend data voor zover ik kan zien.

Ben een beetje nerveus dat als ik nu aanmeld, die €0,53 door mijn neus geboord zou worden als ze toch niet het dividend uitkeren, of de aandelen tegen die €7 'te snel' overnemen.

Aanmelden voor die €7 overname kan nog tot 15 Oktober. Ik was van plan even te wachten of het dividend nog zou komen voor ik me aanmeld, maar dat lijkt vooralsnog dus niet te gebeuren.

Weet iemand waar ik kan vinden wanneer het dividend moet komen, en in welke mate dat gegarandeerd is zodat ik me gewoon kan aanmelden? Ik weet dat ik me niet per se hoef aan te melden en het dan uiteindelijk alsnog waarschijnlijk wel goed komt, maar dan moet ik misschien weer veel langer wachten op het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 05:13
Longcat schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:19:
Misschien zegt die toets meer over het professionele niveau van DeGiro dan over degene die m invult? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
DappereDodo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 06:58:
[...]

Misschien zegt die toets meer over het professionele niveau van DeGiro dan over degene die m invult? :+
Vraag is even wat zij bedoelen met een " elektronica ETF " en wellicht ook wel de " EM ETF ".
Wellicht bedoelen ze met dat laatste wel iets als dat alles in Noord Korea o.i.d. geinvesteerd gaat worden, dan kan ik het op zich nog wel voorstellen.

Maar dan zou de vraagstelling verkeerd zijn en sowieso is dit al een vraag waarbij je heel snel van mening kunt verschillen met goede onderbouwing.
Het risico is namelijk iets wat men graag vooraf vaststelt, maar eigenlijk achteraf pas een goed beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Vraag is even wat zij bedoelen met een " elektronica ETF " en wellicht ook wel de " EM ETF ".
Wellicht bedoelen ze met dat laatste wel iets als dat alles in Noord Korea o.i.d. geinvesteerd gaat worden, dan kan ik het op zich nog wel voorstellen.

Maar dan zou de vraagstelling verkeerd zijn en sowieso is dit al een vraag waarbij je heel snel van mening kunt verschillen met goede onderbouwing.
Het risico is namelijk iets wat men graag vooraf vaststelt, maar eigenlijk achteraf pas een goed beeld geeft.
Noord Korea is natuurlijk geen opkomende markt. Dat is niet eens een frontier markt. ;)

Verder is het inderdaad een warrige vraagstelling waarbij niet duidelijk is wat er in die hypothetische ETF zou zitten. Een aanname is dat je de marktgewogen elektronica sector vergelijkt met een marktgewogen EM ETF vergelijkt. Dan lijkt mij die laatste wel minder risicovol omdat je gespreid zit over sectoren en landen (waarschijnlijk bestaande uit meer bedrijven). Bij elektronica zit je dan toch vooral in Amerikaanse techbedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Nouja marktgewogen hoeft het dus ook niet eens te zijn, dat laten ze dus ook open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:23:
Nouja marktgewogen hoeft het dus ook niet eens te zijn, dat laten ze dus ook open.
Klopt, dat is dus een aanname die je zou kunnen maken als je de vraag beantwoord. Veel ETFs volgen natuurlijk een index, en die zijn vaak wel marktgewogen bij een bepaald investeringsuniversum.

Maar zelfs met die aanname is het antwoord nog niet echt duidelijk. EM en elektronica hebben allebei risico's, maar het zijn (deels) verschillende risico's waarbij je niet zomaar kan zeggen dat de een meer risico heeft dan de andere.

Wellicht kan je zelfs zeggen dat het afhangt van de waarderingen. Als de een veel goedkoper is dan de andere kan je nog zeggen dat, bijvoorbeeld, EM minder downside risk heeft dan elektronica. Maar goed, het zou mij niet verbazen als we er nu al meer tijd aan besteed hebben dan degene die de vraag bedacht heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
TechLight schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:28:
Nog een vraagje over NIBC. Bij flatex had ik aangemeld voor de verkoop tegen €7,53 (komt overeen met €7 bod, plus €0,53 nog uit te keren dividend). Nu is dit ingetrokken en een nieuw aanbod van €7 gegeven. Kan ik me voorstellen omdat ze het dividend los uit willen keren voor de uiteindelijke overname, dat dit uiteindelijk correct is.

Ik zie echter al de hele week dat het aandeel gewoon handelt rond de €7,40 (beetje risicopremie / time value, dus lager dan de totale €7,53) en kan nergens iets vinden over wanneer het dividend nu gaat komen, een ex dividend datum, etc. De investor pagina's bij NIBC zelf zijn leeg, en op nieuwssites gaat het vooral over het totaalbod, maar niks over ex-dividend data voor zover ik kan zien.

Ben een beetje nerveus dat als ik nu aanmeld, die €0,53 door mijn neus geboord zou worden als ze toch niet het dividend uitkeren, of de aandelen tegen die €7 'te snel' overnemen.

Aanmelden voor die €7 overname kan nog tot 15 Oktober. Ik was van plan even te wachten of het dividend nog zou komen voor ik me aanmeld, maar dat lijkt vooralsnog dus niet te gebeuren.

Weet iemand waar ik kan vinden wanneer het dividend moet komen, en in welke mate dat gegarandeerd is zodat ik me gewoon kan aanmelden? Ik weet dat ik me niet per se hoef aan te melden en het dan uiteindelijk alsnog waarschijnlijk wel goed komt, maar dan moet ik misschien weer veel langer wachten op het geld.
Datum voor de uitkering is nog niet vastgesteld, dus daar kan nog niets over gezegd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:13
TechLight schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:28:

Niet aanmelden voor de AVA van 7 oktober, en mogelijk meld ik helemaal niets aan. Dan gaan we nog een verlengingsperiode in, geld niet nodig dus lekker passief en hopelijk steken meer aandeelhouders de middelvinger op naar Bs. 5700 stukken hier.

Alle informatie hier en hier.

[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 03-10-2020 20:23 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:32
Dat dividend krijg je gewoon voor (of samen met) de settlement van het offer. Zie sectie 2.3 van het amended merger protocol:
The Company shall ensure between the date hereof and the
Settlement Date, no dividend or other distribution is declared on the Shares (other than
the final dividend of EUR 0.53 per Share for the financial year 2019 that has been
declared at the Company's annual general meeting of shareholders held on 17 April
2020, the "Final Dividend"). The Company shall set and declare the record date for the
Final Dividend, and shall pay the Final Dividend to the Shareholders (other than JCF
and Reggeborgh and their respective affiliates), in each case, prior to, and at a date
falling prior to, the Settlement Date.
Als het bod gestand wordt gedaan dan krijg je dus gewoon je dividend. JCF en Reggeborgh hebben al eerder vrijwillig afgezien van het dividend en krijgen het potentieel later uitgekeerd maar voor alle andere aandeelhouders is er niks aan de hand (dat gaat ook maar om een relatief klein bedrag). Als je z.s.m. je 7.53 wil dan moet je gewoon aanmelden. Het bod is inderdaad 7 euro, maar dat staat los van het dividend.

Het dividend komt niet voorbij op de aankomende aandeelhoudersvergadering want het is het 'gewone' dividend over 2019 dat in april al op de jaarvergadering is goedgekeurd.

Overigens, als je dat niet zelf kan uitvogelen en je niet weet of je het dividend wel ontvangt dan vraag ik me af waarom je de aandelen uberhaupt bezit op een koers van 7.40 ..

Je stukken niet aanmelden lijkt me kansloos. Je kan boos zijn omdat de deal is aangepast, maar er is natuurlijk wel fundamenteel wat veranderd dit jaar, alle grote aandeelhouders zijn akkoord met de nieuwe deal en je kan wel je middelvinger opsteken maar daar schiet je weinig mee op - de kans dat de deal nog wordt aangepast is miniem en je moet alleen nog maar langer wachten op je geld. JCF en Reggeborgh hebben samen ~75% en het bod doet al gestand bij 85% van de aandelen. Er zijn dus maar 40% van de 'onafhankelijke' aandelen nodig. Die harken ze echt wel binnen.

En de voorstellen op de EGM vereisen alleen een meerderheidsstem, dus wat je daar doet maakt helemaal niet uit. De EGM is slechts een formaliteit want JCF en Reggeborgh hebben genoeg stemmen om alles goed te keuren ongeacht wat andere aandeelhouders doen.

[ Voor 28% gewijzigd door writser op 03-10-2020 22:45 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdes
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik heb ETF gekocht via optie in IB. Nu kan ik niet verkopen. Welke "trade permission" in IB heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lastig te raden met zo weinig informatie. Om welke ETF gaat het, en wat krijg je te zien als je het probeert? De melding wijst je vaak al op weg ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 03-10-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdes
Zr40 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:10:
Lastig te raden met zo weinig informatie. Wat krijg je te zien als je het probeert? De melding wijst je vaak al op weg ;)
SLV etf.
"Contact is not available for trading"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hmm, die melding herken ik van de web interface. Die gebruik ik zelf niet voor trading (dat doe ik in TWS) en daarnaast heb ik zelf geen US ETF's, dus het is een beetje lastig helpen. :P Probeer het eens met de close knop ipv de sell knop? En probeer het anders eens in TWS.

Als het allemaal niet lukt dan kan je nog verkopen via de optieroute. Dat werkt bijna hetzelfde als wat je eerder hebt gedaan om de ETF te kopen, maar dan koop je een put ipv een call. Je bepaalt de effectieve verkoopprijs met de strike min wat je betaalt voor het kopen van de put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Verwijderd1 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Verder is het inderdaad een warrige vraagstelling waarbij niet duidelijk is wat er in die hypothetische ETF zou zitten. Een aanname is dat je de marktgewogen elektronica sector vergelijkt met een marktgewogen EM ETF vergelijkt.
Volgens mij is de redenering achter de vraagstelling veel simpeler. Een etf is een beleggingsinstrument dat in principe een bepaalde index repliceert. Als er geen duidelijke index op 'electronica' is, kun je dus ook niet spreken van een etf op electronica. Bij een belegging om een fonds in 'electronica' zal daarom geen sprake zijn van een etf, maar van een gewoon beleggingsfonds. Er is dan dus ook geen sprake van een etf met een hoger risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 07:45:
[...]

Volgens mij is de redenering achter de vraagstelling veel simpeler. Een etf is een beleggingsinstrument dat in principe een bepaalde index repliceert. Als er geen duidelijke index op 'electronica' is, kun je dus ook niet spreken van een etf op electronica. Bij een belegging om een fonds in 'electronica' zal daarom geen sprake zijn van een etf, maar van een gewoon beleggingsfonds. Er is dan dus ook geen sprake van een etf met een hoger risico.
Maar ETFs zijn ook gewoon beleggingsfondsen. De E stelt alleen dat ze als instrumenten op de beurs verhandeld worden. En bij een elektronica ETF denk ik dan aan iets als 'SPDR® MSCI World Technology'. Die volgt een sector index.

Maar dat hoeft niet per se, er zijn ook ETFs die gewoon hun eigen methodologie (dus niet echt een index) volgen. Denk aan 'Renaissance IPO ETF' (ook een soort elektronica ETF met 17.85% communication services en 44.37% tech?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Verwijderd1 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 07:56:
[...]

Maar ETFs zijn ook gewoon beleggingsfondsen. De E stelt alleen dat ze als instrumenten op de beurs verhandeld worden. En bij een elektronica ETF denk ik dan aan iets als 'SPDR® MSCI World Technology'. Die volgt een sector index.

Maar dat hoeft niet per se, er zijn ook ETFs die gewoon hun eigen methodologie (dus niet echt een index) volgen. Denk aan 'Renaissance IPO ETF' (ook een soort elektronica ETF met 17.85% communication services en 44.37% tech?).
In naam is de enige eigenschap van een ETF inderdaad dat het aan de beurs verhandeld wordt, maar er zijn een hoop 'gewone' beleggingsfondsen die ook al jaren aan de beurs verhandeld worden. In de praktijk is het onderscheid vooral dat een ETF passief een mandje waarden volgt, en niet actief beheerd wordt, en daarmee wat voordeliger is.

Er zijn daarbij inderdaad technologie ETF's, maar dat is toch weer iets breder dan een ETF 'op electronica'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

In naam is de enige eigenschap van een ETF inderdaad dat het aan de beurs verhandeld wordt, maar er zijn een hoop 'gewone' beleggingsfondsen die ook al jaren aan de beurs verhandeld worden. In de praktijk is het onderscheid vooral dat een ETF passief een mandje waarden volgt, en niet actief beheerd wordt, en daarmee wat voordeliger is.

Er zijn daarbij inderdaad technologie ETF's, maar dat is toch weer iets breder dan een ETF 'op electronica'.
Ja, het kan zijn dat je gelijk hebt. Dan vind ik het wel een semantische vraag waarbij je eigenlijk niet nagaat of iemand wel of niet veel van betreffende producten weet. Of het ligt aan mij dat ik elektronica meteen associeer met tech. Strikt gezien is dat natuurlijk niet helemaal terecht, maar echt vergezocht is het ook niet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
writser schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:51:
Overigens, als je dat niet zelf kan uitvogelen en je niet weet of je het dividend wel ontvangt dan vraag ik me af waarom je de aandelen uberhaupt bezit op een koers van 7.40 ..
Mocht je het tegen mij hebben, dit is voor mij een leerproces, waarbij ik dus dat soort vragen kan stellen. Als ik ze al verkocht had (of uberhaupt niet gekocht, want dat heb ik ook juist ivm de overname gedaan) dan was ik dus niet veel wijzer geworden. Ja, ik had natuurlijk alles van de zijlijn kunnen proberen te volgen, maar dan krijg ik alsnog geen inzicht in wat brokers nu precies doen, etc. Dit werkt veel effectiever.

En als flatex kennelijk ook eerst niet door heeft dat ze €7 ipv €7,53 moesten aanbieden, dan ben ik niet de enige die nog wat te leren heeft :+ Mijn positie is bewust wel behoorlijk klein, zodat het allemaal niet zo veel uit maakt als er zaken mis lopen (maar kan ik er dus wel van leren). Best case maak ik een beetje winst, worst case betaal ik een beetje voor de hands-on cursus 8)

(Overigens was vroeg aanmelden ook een risico ivm hoe flatex die aanmelding registreert; de bevestiging die je krijgt lijkt identiek aan een limiet order, nu dus op 7 euro. Die zou momenteel dus direct uitgevoerd kunnen worden. Ik ga er van uit dat dat achter de schermen wel op orde is, maar vandaar wilde ik dus initieel even wachten of dat dividend zou komen voor ik mijn aanmelding zou doen - dus ook broker gerelateerd)

In ieder geval dank voor de aanvullende info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 16:21
Er bestaan wel degelijk actively managed ETFs ;)
https://etfdb.com/themes/actively-managed-etfs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Northern Trust heeft nu een Europe Value fund. Lage TER (0.15%) en geen dividendlek.
https://www.morningstar.n....aspx?id=F00000VSM4&tab=3

Ik moet het nog even nalezen maar op Reddit stelt men dat het blootstelling geeft aan de value, quality en momentum factor. Wellicht interessant voor @Longcat en @scoobs.

Valt me wel op dat het volgens de huidige stijlmaatstaven maar weinig value lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:20:
Northern Trust heeft nu een Europe Value fund. Lage TER (0.15%) en geen dividendlek.
https://www.morningstar.n....aspx?id=F00000VSM4&tab=3

Ik moet het nog even nalezen maar op Reddit stelt men dat het blootstelling geeft aan de value, quality en momentum factor. Wellicht interessant voor @Longcat en @scoobs.

Valt me wel op dat het volgens de huidige stijlmaatstaven maar weinig value lijkt te zijn.
Thanks voor de tip. De value valt me inderdaad wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
In vergelijking met het normale NT Europe fund is het wel een (lichte) value tilt. Ik vind hem wel interessant.
The Fund seeks to deliver long-term capital growth by investing in securities within the MSCI Europe Index which exhibit value, quality and momentum factors excluding certain companies that do not meet certain environmental, social and governance (ESG) criteria.
https://cdn.northerntrust...feu-shb-eur-en-noperf.pdf

edit: helaas had ik niet goed gelezen dat dit fonds niet verkrijgbaar is bij ABN....

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01
Ik wil mijn aandelen bij Binck Bank (Green) en de Rabobank naar de Giro gaan laten overzetten. Ik wil af van de relatief hoge service kosten.

Sorry voor deze vraag, maar zijn er nog redenen om niet voor de Giro te kiezen, maar juist voor Lynx?
De Giro is hier een paar keer negatief in beeld gekomen, ik heb niet helemaal gevolgd waarom precies, en ik kan dit ook niet terug vinden.

Oke, artikel op FD gelezen, ik ga er eerst nog maar eens goed over nadenken.
https://fd.nl/beurs/13534...ds-snelstgroeiende-broker

[ Voor 18% gewijzigd door Strider op 04-10-2020 13:10 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Strider als je het vorige topic doorzoekt kun je zien waarom DeGiro negatief in beeld kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Strider schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:41:
Ik wil mijn aandelen bij Binck Bank (Green) en de Rabobank naar de Giro gaan laten overzetten. Ik wil af van de relatief hoge service kosten.

Sorry voor deze vraag, maar zijn er nog redenen om niet voor de Giro te kiezen, maar juist voor Lynx?
De Giro is hier een paar keer negatief in beeld gekomen, ik heb niet helemaal gevolgd waarom precies, en ik kan dit ook niet terug vinden.

Goedkoop is duurkoop. Als je naar DeGiro met VWRL gaat heb je geen transactiekosten, mits je er maar 1 per maand doet, maar VWRL heeft wel een relatief hoge TER in combinatie met een dividendlek (dat NT niet heeft). Uiteindelijk is VWRL daardoor potentieel alsnog duurder dan bv grootbank + NT of Binck Fundcoach (met kosteloos periodiek inleggen).

Daarnaast dus al het negatieve nieuws omtrent DeGiro door de tik(ken) op de vingers van de AFM en reactie van DeGiro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09

Je zou kunnen overstappen naar Interactive Brokers. Als je saldo boven de $100.000,- is hoef je geen fee te betalen. Anders kost het je $ 10,- per maand: https://www.interactivebrokers.eu/en/index.php?f=4969
Je hebt dan nog wel een voordeel, alle transactiekosten die je die maand hebt mag je verrekenen met die $10,-.
Dus stel je hebt $4 aan transactiekosten, dan betaal je alleen $10,-
Zijn je totale transactiekosten bijvoorbeld $26, dan betaal je in totaal $26.

IB is vrij goedkoop met transactiekosten, in bepaalde gevallen goedkoper dan DeGiro.

Lynx kiezen kan ook, echter dan betaal je wel veel meer. Lynx is alleen een tussen dienstverlener tussen jou en IB. Dus waarom niet rechtstreeks bij IB?

Daarnaast zou je nog wat achter kunnen laten bij Binck om je investeringen te spreiden over meerdere brokers.

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 04-10-2020 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
phantom09 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Je zou kunnen overstappen naar Interactive Brokers. Als je saldo boven de $100.000,- is hoef je geen fee te betalen. Anders kost het je $ 10,- per maand: https://www.interactivebrokers.eu/en/index.php?f=4969
Je hebt dan nog wel een voordeel, alle transactiekosten die je die maand hebt mag je verrekenen met die $10,-.
Dus stel je hebt $4 aan transactiekosten, dan betaal je alleen $10,-
Zijn je totale transactiekosten bijvoorbeld $26, dan betaal je in totaal $26.

IB is vrij goedkoop met tranasctiekosten, in bepaalde gevallen goedkoper dan DeGiro.
Staat mij wel iets bij dat je bij IB apart moet betalen om koersdata in te zien? Alhoewel je die waarschijnlijk ook uit andere bronnen zou kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Live koersdata uit de VS kost geld, NL niet.

En met het uitleen programma kun je weer geld terug verdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Live koersdata voor NL aandelen kost eigenlijk wel geld. BATS/Chi-X koersdata is inderdaad gratis, maar daarmee zie je alleen koersdata van die beurzen. De bid/ask op Euronext zie je niet, en je ziet ook geen koersdata van aandelen die niet verhandelbaar zijn op BATS/Chi-X. Je ziet dus wel getallen op je scherm verschijnen, maar het is minder accuraat dan wanneer je ook Euronext data afneemt. Of dat je € 3 per maand waard is, dat kan je alleen zelf beantwoorden. :P

Maargoed, boven $100k valt het procentueel gezien allemaal best wel mee. Ik betaal maandelijks $6 + € 3 aan koersdata (Euronext, US aandelen, US opties).

Leuke gimmick van Euronext data: als nonprofessional krijg je depth of book erbij voor aandelen. Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan met een klein account maar het is grappig om te zien :P

In theorie hoef je geen koersdata af te nemen. Je kan ook snapshots bekijken vlak voordat je een order plaatst, de eerste 30 of zo per maand kosten effectief een halve cent per stuk. Of je kan een externe bron gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online

Als het beperkte aanbod van Trading212 genoeg voor jou is, dan is dat ook nog een optie, dan heb je 0 kosten aan service fee, transactiekosten e.d.
Let wel op dat - net als bij DeGiro - je effecten mogelijk worden uitgeleend en je daarvoor geen vergoeding krijgt, bij Binck krijg je dan nog wel 50% van de netto opbrengsten als je het activeert.
Afhankelijk van wat voor effecten je hebt kun je op die manier ( grote delen van ) de kosten terug krijgen of zelfs nog extra erbij verdienen in bepaalde gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Als het beperkte aanbod van Trading212 genoeg voor jou is, dan is dat ook nog een optie, dan heb je 0 kosten aan service fee, transactiekosten e.d.
Let wel op dat - net als bij DeGiro - je effecten mogelijk worden uitgeleend en je daarvoor geen vergoeding krijgt, bij Binck krijg je dan nog wel 50% van de netto opbrengsten als je het activeert.
Afhankelijk van wat voor effecten je hebt kun je op die manier ( grote delen van ) de kosten terug krijgen of zelfs nog extra erbij verdienen in bepaalde gevallen.
Mja ik zou Trading212 gewoon afraden ondanks dat het kostentechnisch momenteel interessant kan doen lijken. Het is vooralsnog niet transparant waarmee de kosten worden gedekt en ook de domicile is in mijn ogen veelzeggend.

Ik zou iedereen aanraden om een broker te kiezen waarbij vooraf duidelijk is de wat de kosten zijn en wat het verdienmodel is. Bij Trading212 is dat gewoonweg niet duidelijk en ja ze hebben een CFD platform waar ze en hoop geld aan verdienen. Maar waarom zouden ze een trading platform er naast opzetten onderhouden als de pull factor van overstappers bij lange na niet de kosten zullen afdekken. Gratis in de financiële wereld bestaat niet en dus past

Binck, Lynx, IB en de groot banken zijn in mijn ogen de enige serieuze opties om bij te beleggen. Niet de goedkoopste maar je weet wel vooraf waarvoor je betaald en het zijn solide partijen. Daarnaast heb je nog wat partijen die middels hun platform hun eigen producten aanbieden zoals Meesman, Centraal Beheer en Nationale Nederlanden met Fitvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Miki schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Ik zou iedereen aanraden om een broker te kiezen waarbij vooraf duidelijk is de wat de kosten zijn en wat het verdienmodel is. Bij Trading212 is dat gewoonweg niet duidelijk en ja ze hebben een CFD platform waar ze en hoop geld aan verdienen. Maar waarom zouden ze een trading platform er naast opzetten onderhouden als de pull factor van overstappend bij lange na niet de kosten zullen afdekken. Gratis in de financiële wereld bestaat niet en dus past
Voor een CFD aanbieder is het vaak wel handig om de posities die je klanten openen, om dat op een of andere manier af te dekken.
Bij short-posities kunnen ze dan in principe heel eenvoudig de effecten gebruiken van hun klanten van het invest platform en hoeven ze dit niet aan te kopen bij andere partijen.
Indirect kunnen ze hier dus heel veel aan verdienen, jij als klant van Invest kunt gratis beleggen en de CFD klanten betalen de prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Voor een CFD aanbieder is het vaak wel handig om de posities die je klanten openen, om dat op een of andere manier af te dekken.
Bij short-posities kunnen ze dan in principe heel eenvoudig de effecten gebruiken van hun klanten van het invest platform en hoeven ze dit niet aan te kopen bij andere partijen.
Indirect kunnen ze hier dus heel veel aan verdienen, jij als klant van Invest kunt gratis beleggen en de CFD klanten betalen de prijs ;)
Je doet voorkomen alsof de CFD klanten de rekening betalen, datzelfde riedeltje werd ook steeds verkondigd door de mensen die de DeGiro verdedigden dat de betalende klanten het “gratis” beleggen mogelijk maakte. Het is dus gissen waar aan geld wordt verdient omdat het vooralsnog niet transparant is. Bij DeGiro ging het dus niet om de klanten maar om hun eigen investeringen. Met dat betreft een signaal om ver weg te blijven van Trading212.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
Miki schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Mja ik zou Trading212 gewoon afraden ondanks dat het kostentechnisch momenteel interessant kan doen lijken. Het is vooralsnog niet transparant waarmee de kosten worden gedekt en ook de domicile is in mijn ogen veelzeggend.

Ik zou iedereen aanraden om een broker te kiezen waarbij vooraf duidelijk is de wat de kosten zijn en wat het verdienmodel is. Bij Trading212 is dat gewoonweg niet duidelijk en ja ze hebben een CFD platform waar ze en hoop geld aan verdienen. Maar waarom zouden ze een trading platform er naast opzetten onderhouden als de pull factor van overstappers bij lange na niet de kosten zullen afdekken. Gratis in de financiële wereld bestaat niet en dus past
Die CFD en casino app brokers hebben er heel veel belang bij om legitiem en betrouwbaar over te komen. Naar toezichthouders en wetgevers toe om de kip met de gouden CDF eieren niet geslacht te zien worden. Positionering als 'normale' broker helpt daarbij al is het niet meer dan plausible deniability. Naar potentiële klanten toe met een ogenschijnlijk normaal en goedkoop product in de hoop ze in latere instantie uit te melken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Miki schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Je doet voorkomen alsof de CFD klanten de rekening betalen, datzelfde riedeltje werd ook steeds verkondigd door de mensen die de DeGiro verdedigden dat de betalende klanten het “gratis” beleggen mogelijk maakte. Het is dus gissen waar aan geld wordt verdient omdat het vooralsnog niet transparant is. Bij DeGiro ging het dus niet om de klanten maar om hun eigen investeringen. Met dat betreft een signaal om ver weg te blijven van Trading212.
Nouja bij DeGiro moe(s)t je alsnog trasactiekosten betalen en '' aansluitkosten '', dus dat is sowieso niet gratis, '' gratis '' of gratis.
Je effecten worden daar dus ook mogelijk uitgeleend en de opbrengst gaat naar DeGiro en de lener betaald de kosten hiervan, dat lijkt mij duidelijk.

Geen idee wat je hier verder mee wilt zeggen eerlijk gezegd.
Je pakt een broker erbij waarvan het bewezen is dat deze zich niet aan de regels heeft gehouden en een obscuur liquiditeitenfonds had voor de liquide middelen van haar klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
JohanNL schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:28:
[...]

Nouja bij DeGiro moe(s)t je alsnog trasactiekosten betalen en '' aansluitkosten '', dus dat is sowieso niet gratis, '' gratis '' of gratis.
Je effecten worden daar dus ook mogelijk uitgeleend en de opbrengst gaat naar DeGiro en de lener betaald de kosten hiervan, dat lijkt mij duidelijk.

Geen idee wat je hier verder mee wilt zeggen eerlijk gezegd.
Je pakt een broker erbij waarvan het bewezen is dat deze zich niet aan de regels heeft gehouden en een obscuur liquiditeitenfonds had voor de liquide middelen van haar klanten.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik een gelijkenis zie in de opzet die DeGiro had en nu Trading212 doet met haar "Investeren zonder kosten" en "Volledig gratis". Het gaat er bij mij niet in dat je een broker platform gaat oprichten, aan allerlei strenge regelgeving gaat voldoen om dit volledig gratis weg te geven. Daar zit meer achter en dat is echt niet alleen je proberen te lokken naar het CFD platform.
Ik zou er geen enkele cent aan toevertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In het vorige deel somde ik op waar IB omzet uit haalt:
Zr40 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:10:
[...]
Ik betaal aan IB gemiddeld een paar euro per maand aan transactiekosten en een paar dubbeltjes aan marge op de koersdata. Lang niet genoeg om de werkelijke kosten te dekken. Hoe maakt IB dan noemenswaardige winst aan mij? Dat doen ze op de volgende manieren:
  1. Verschil tussen rente op creditsaldo en de rente die zij ontvangen van hun bank of van hun klanten met debitsaldo.
  2. Uitlenen van effecten van klanten die gebruik maken van margin. (Iedere broker mag dit doen tot 140% van de waarde van securities die niet fully paid zijn)
  3. Uitlenen van effecten van klanten die uitlenen toestaan onder SYEP.
  4. Marge op transactiekosten (mijn tarieven zijn hoger dan die van grote handelaren), al is dit relatief klein bij weinig transacties.
  5. Minimum activity fee. Wanneer je die moet betalen dan zijn 1 t/m 4 immers ook relatief klein.
  6. 5-10% van de kosten voor koersdata, al is dit relatief klein bij de meeste retail klanten die geen L2 data nodig hebben.
Gedachtenexperiment voor de fans van gratis brokers: waar betalen die brokers hun kosten van?
Destijds had niemand antwoord gegeven op dat gedachtenexperiment. MIsschien dit keer wel? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 11:01
JohanNL schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Interessant zeg, ik wist niet dat dit een optie bij Binck was.
Tot ik heb besloten wat ik met mijn Binck account wil heb ik de securities lending optie aangezet.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Strider schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Interessant zeg, ik wist niet dat dit een optie bij Binck was.
Tot ik heb besloten wat ik met mijn Binck account wil heb ik de securities lending optie aangezet.
Uitlenen van je aandelen wil niet zeggen dat je altijd geregeld wat geld voor krijgt. Het hangt er net vanaf of een andere partij ze nodig hebben. Zo heb ik dacht ik een teleurstellende 10 cent verdient aan het uitlenen van takeaway :'( . Maar goed, we zullen zien wat de opbrengst is over een langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
@Zr40 Bij de gratis brokers kun je dus niet kiezen of je wel/niet wilt dat je effecten worden uitgeleend, en als ze worden uitgeleend gaat de volledige opbrengst naar de broker.
Volgens mij onderschatten velen hoeveel geld dit wel niet kan opbrengen, ik heb dan ook wel eens vaker mijn voorbeeld genomen van mijn Wereldhave positie die ik aanhoud bij Binck; de lener betaald daarvoor meer dan 6% op jaarbasis en ik ontvang de helft.
Stel je hebt een klant met een portefeuille t.w.v. €100K bestaande uit diverse effecten, waarvan €10K in Wereldhave.
Dan levert jouw als broker van het uitlenen van deze effecten je dus al €600 op jaarbasis op, wat toch wel een substantieel bedrag is waarmee je als broker alle kosten wel mee zou moeten kunnen dekken, als dit bij alle klanten zo zou zijn.

De relatief lage kosten van IB geven eigenlijk ook wel aan dat het anders zou kunnen en dat we die hoge kosten van Binck, ING, ABN, Saxo Bank etc. etc. niet de standaard zijn.

Over punt 1 gesproken, neem aan dat die niet meer van toepassing is ;)
Punt 2 lijkt mij ook niet de standaard(?) behalve als we dan over derivaten spreken.
Aan punt 3 strijkt IB dus net als bij Binck de helft van de opbrengsten op, wat alsnog een substantieel bedrag kan zijn en een groot deel van de opbrengst kan zijn voor IB.
4. Hoe hoog de marges bij de '' standaard '' Nederlandse brokers dan wel niet zijn |:(
5. Welke alsnog lager is dan bij de andere '' standaard '' Nederlandse brokers die een maandelijkse fee vragen, ongeacht of je handelt of niet...
6. Dit is voor een klein gedeelte dan wel inbegrepen bij o.a. Binck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:33:
[..]
Over punt 1 gesproken, neem aan dat die niet meer van toepassing is ;)
Natuurlijk wel. Het gaat om het verschil tussen creditrente en debitrente, niet om de absolute percentages, en dat verschil is redelijk constant. De rentetarieven van IB zijn relatief aan de benchmark rente, dus wat die benchmark rente doet heeft geen invloed op de omzet uit dit punt.
Punt 2 lijkt mij ook niet de standaard(?) behalve als we dan over derivaten spreken.
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt?
4. Hoe hoog de marges bij de '' standaard '' Nederlandse brokers dan wel niet zijn |:(
5. Welke alsnog lager is dan bij de andere '' standaard '' Nederlandse brokers die een maandelijkse fee vragen, ongeacht of je handelt of niet...
6. Dit is voor een klein gedeelte dan wel inbegrepen bij o.a. Binck
Nouja, die Nederlandse brokers hebben gewoon een ander verdienmodel dan IB. En dat wordt door hun klanten gewoon geaccepteerd. Is ook prima verder.

Je zou kunnen zeggen dat de kosten voor standaard koersdata gefinancierd wordt uit de hogere vaste kosten of de hogere transactiekosten. Het hoeft niet zoals IB het doet per item uitgespecificeerd te zijn. Als je dan méér handelt of een grotere portefeuille aanhoudt dan is die hogere marge pure winst voor de broker.

Maargoed, hoe denk je dan over de gratis brokers? Waaruit financieren zij hun werkelijke kosten? Alleen securities lending is volgens mij niet voldoende, tenzij het gemiddelde portfolio groot is. Ja, misschien wel als iedereen 10k in Wereldhave heeft zitten, maar dat lijkt mij niet gebruikelijk. ;) Het zijn meestal toch de mensen met kleinere portfolios die op zoek gaan naar gratis brokers.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Zr40 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:45:

[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt?
'' Uitlenen van effecten van klanten die gebruik maken van margin. (Iedere broker mag dit doen tot 140% van de waarde van securities die niet fully paid zijn) ''

Ik bedoel dat dit volgens mij niet de standaard is, tenminste niet bij Binck zover ik weet.
Alleen met derivaten zoals Turbo's, daar kunnen ze mee doen wat ze maar willen in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is zo toegestaan vanuit US regelgeving. Ik weet niet of dit geldt voor alle brokers waarmee je op US markten kan handelen of alleen voor brokers gebaseerd in de US (zoals IB LLC, waar je gebruik van maakt bij IB UK), en ik weet ook niet of EU regelgeving soortgelijke bepalingen kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdes
Bedankt voor de info! De close knop werkte voor mij.
Zr40 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:31:
Hmm, die melding herken ik van de web interface. Die gebruik ik zelf niet voor trading (dat doe ik in TWS) en daarnaast heb ik zelf geen US ETF's, dus het is een beetje lastig helpen. :P Probeer het eens met de close knop ipv de sell knop? En probeer het anders eens in TWS.

Als het allemaal niet lukt dan kan je nog verkopen via de optieroute. Dat werkt bijna hetzelfde als wat je eerder hebt gedaan om de ETF te kopen, maar dan koop je een put ipv een call. Je bepaalt de effectieve verkoopprijs met de strike min wat je betaalt voor het kopen van de put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

[...]

Nouja, die Nederlandse brokers hebben gewoon een ander verdienmodel dan IB. En dat wordt door hun klanten gewoon geaccepteerd. Is ook prima verder.
Binck en de groot banken zijn gewoon duur. Niet voor niets dat DeGiro zo snel zo groot is geworden.
Alleen erg jammer dat DeGiro in het verleden voor de rare constructie heeft gekozen.

Er zijn klanten die niet willen beleggen bij een buitenlandse broker en ook niet bij een goedkoper broker zoals buxx/degiro. Deze klanten gaan dan naar Binck en de grootbanken. Doordat de fee en de tarieven hoger zijn hebben klanten 2 opties om de kosten te drukken: minder handelen en aandelen uitlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:07
@Zr40 Ik zou nog terugkomen op de opbrengsten van het uitlenen van VTI/VXUS over de maand september. Op jaarbasis was het aan mij uitgekeerde rendement 0.17%, voornamelijk te danken aan het uitlenen van VXUS vanwege de hogere vergoeding voor VXUS t.o.v. VTI.

[ Voor 4% gewijzigd door freakaleek op 04-10-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
phantom09 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Binck en de groot banken zijn gewoon duur. Niet voor niets dat DeGiro zo snel zo groot is geworden.
Alleen erg jammer dat DeGiro in het verleden voor de rare constructie heeft gekozen.

Er zijn klanten die niet willen beleggen bij een buitenlandse broker en ook niet bij een goedkoper broker zoals buxx/degiro. Deze klanten gaan dan naar Binck en de grootbanken. Doordat de fee en de tarieven hoger zijn hebben klanten 2 opties om de kosten te drukken: minder handelen en aandelen uitlenen.
DeGiro had er juist een groot belang bij om een goedkoop platform aan te bieden. Met de vele klanten die binnen kwamen stromen konden ze de dekking organiseren voor hun eigen investeringsmaatschappij. Het probleem was alleen dat DeGiro hier helemaal niet transparant over was. Je was dus geen klant maar hun product. Nu is de vraag wat de andere gratis brokers daadwerkelijk doen met jou als klant. Nogmaals het hebben van een broker platform en voldoen aan allerlei juridische en financiële regels kan niet gratis uit. Dat loopt in de miljoenen per jaar.

Dat IB goedkoper kan zijn dan Binck vind ik dan weer niet zo gek als je ziet dat Binck alleen de Nederlandse markt bedient en dat IB over heel wat landen verspreid zit en naar alle waarschijnlijkheid ook een fors groter klantenbestand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik ben de afeglopen week de koers van westwater een beetje aan het volgen.. maar die maakt echt belachlijke stappen omhoog :+

Las hier laatst dat er iemand was ingestapt vanaf 0.90 cent.. nou dat zijn dan wel eventjes mooie dagen zo haha! :D

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@sjorremans Tja, een bedrijfje met een market cap van enkele (tientallen) miljoenen. In dat segment is het elke dag spanning en sensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:27:
[...]

DeGiro had er juist een groot belang bij om een goedkoop platform aan te bieden. Met de vele klanten die binnen kwamen stromen konden ze de dekking organiseren voor hun eigen investeringsmaatschappij. Het probleem was alleen dat DeGiro hier helemaal niet transparant over was. Je was dus geen klant maar hun product. Nu is de vraag wat de andere gratis brokers daadwerkelijk doen met jou als klant. Nogmaals het hebben van een broker platform en voldoen aan allerlei juridische en financiële regels kan niet gratis uit. Dat loopt in de miljoenen per jaar.

Dat IB goedkoper kan zijn dan Binck vind ik dan weer niet zo gek als je ziet dat Binck alleen de Nederlandse markt bedient en dat IB over heel wat landen verspreid zit en naar alle waarschijnlijkheid ook een fors groter klantenbestand heeft.
Als DeGiro mijn effecten compleet zou uitlenen (en dus geen custory account mogeljik is), dan had ik hier geen probleem mee gehad als ze de scheiding van de effecten goed op orde hadden. Echter dat deden ze destijds voor een tijdje niet en dan ook nog geheim houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59
Longcat schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:02:
@sjorremans Tja, een bedrijfje met een market cap van enkele (tientallen) miljoenen. In dat segment is het elke dag spanning en sensatie.
En ik maar denken dat beleggen saai moest zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zit nu bij Lynx maar zou liever bij IB zitten. Zou ik die verhuizing van IB misschien kunnen aangrijpen om het voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

sjorremans schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:02:
Ik ben de afeglopen week de koers van westwater een beetje aan het volgen.. maar die maakt echt belachlijke stappen omhoog :+

Las hier laatst dat er iemand was ingestapt vanaf 0.90 cent.. nou dat zijn dan wel eventjes mooie dagen zo haha! :D
Yep, er is eindelijk nieuws: Westwater Resources Applauds the President’s Executive Order to Ensure Secure and Reliable Supplies of Critical Minerals

Denk dat ik dus op zoek moet naar een ander indeel voor de korte ritjes ;)
Die 1-2 euro koers zie ik zo snel niet meer terug.

Afbeeldingslocatie: https://www.tradegate.de/images/charts/woche/US9616842061.png?1601972870

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:41
Greatsword schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Yep, er is eindelijk nieuws: Westwater Resources Applauds the President’s Executive Order to Ensure Secure and Reliable Supplies of Critical Minerals

[Afbeelding]
Pre-market 11,21 +2,93 (35,39%) :o

Voor korte termijn leuk maar lange termijn..? Als ik de geschiedenis zie van het aandeel is het tig keer gedilute/gemerged, stock price in 2007 was bijna $80k :+

[ Voor 9% gewijzigd door Santee op 06-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Pistachenootje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:30:
Ik zit nu bij Lynx maar zou liever bij IB zitten. Zou ik die verhuizing van IB misschien kunnen aangrijpen om het voor elkaar te krijgen?
Hoeveel zou de verhuizing tussen lynx en IB je jaarlijks opleveren dan?

Heb ook wel eens gekeken maar vond het om bij een nederlandse broker te zitten het wel meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
Lagere kosten als je meer dan één transactie per maand uitvoert of geen last hebt van de minimum activity fee.
Heb ook wel eens gekeken maar vond het om bij een nederlandse broker te zitten het wel meer dan waard.
Welke brokerwerkzaamheden voert Lynx voor je uit? Of anders gezegd: hoe Nederlands is IB? :P

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 06-10-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 09:28
Zr40 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Lagere kosten als je meer dan één transactie per maand uitvoert of geen last hebt van de minimum activity fee.

[...]

Welke brokerwerkzaamheden voert Lynx voor je uit? Of anders gezegd: hoe Nederlands is IB? :P
Lynx biedt webinars/Masterclasses aan en ze sturen een weekoverzicht per e-mail Je kan discussieren of dit onder 'brokerwerkzaamheden' valt :D _O-

[ Voor 6% gewijzigd door DJTimo op 06-10-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
Zr40 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Als je veel handelt scheelt het inderdaad, daarom was de vraag aan Pistache hoeveel het bij hem zal schelen. Er is namelijk niet een algemeen antwoord op te geven wat voordeliger is.
Geen, maar als er iets niet werkt, of ik ergens uitleg over wil hebben kan ik ze wel gewoon bellen en/of mailen. Dat is mij in ieder geval ook wel wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
Een tot paar honderd euro per jaar vermoed ik. Niet heel veel geld maar toch zonde imo.

Klantenservice van Lynx is trouwens wel een pre imo. Een telefoonnummer waar ze gewoon direct bereikbaar zijn is handig. Ik lees klachten over bereikbaarheid klantenservice IB. Lynx heeft een directe lijn met IB die ze kunnen gebruiken voor urgente zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Er is namelijk niet een algemeen antwoord op te geven wat voordeliger is.
Nouja, dat is er wel. Lynx is in drie specifieke gevallen voordeliger:

1. Je voert max 1 transactie uit per maand en je hebt te maken met de minimum activity fee (die is lager bij Lynx dan bij IB)
2. Je handelt voornamelijk in opties op Euronext Amsterdam
3. Je maakt gebruik van een actie waarbij tijdelijk transactiekosten vergoed worden.

Er is geen verschil in kosten wanneer je helemaal niet handelt, je geen rente betaalt/ontvangt, en je niet te maken hebt met de minimum activity fee.

In alle andere gevallen is Lynx duurder dan IB.

Wat zijn dan de voordelen die niet in geld zijn uit te drukken?

1. Nederlandstalige helpdesk. In principe kunnen zij niets wat je zelf ook niet zou kunnen regelen, maar wellicht kunnen ze namens jou met IB communiceren. Zelf geen ervaring mee gehad.
2. Webinars/masterclasses. Maar daar hoef je niet eens klant voor te zijn om die te volgen. Iedereen kan zich daarvoor aanmelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 06-10-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Pistachenootje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Een tot paar honderd euro per jaar vermoed ik. Niet heel veel geld maar toch zonde imo.
:? niet zoveel geld... paar honderd per jaar vind ik toch wel veel geld, dan zou ik de overstap ook overwegen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@HEA220 Het is procentueel bij hem wat minder dan bij de meesten hier. Kwestie van grotere portefeuille.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Greatsword schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

[Afbeelding]
Dat wordt weer een geautomatiseerd buy/sell ritje. Staat nu op 13.3 +60% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Nu online
Nog zwaar getwijfeld om in te stoppen op 3 dollar vorige week.. maarja dat is altijd makkelijk lullen achteraf 8)7

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Longcat
Beter blijf je héél ver weg van dit soort aandelen, of je moet duizend(en) verschillende aandelen zoals Westwater Resources in je portefeuille hebben. Dan zal je rendement al wat meer richting dat van 'de markt' gaan.
Ik vind het eigenlijk behoorlijk zorgwekkend dat, waarschijnlijk door de posts van @Greatsword, nu (schatting) 3 mensen het aandeel 'in de gaten houden' of zelfs in de portefeuille hebben. Volgens mij weet geen van hen wat voor bedrijf dit is en waarom het uberhaupt meer dan 0 euro waard zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@sjorremans en @Joindry Ik sluit me dan ook aan bij het advies van @Longcat

In het vorige topic heb ik ook benadrukt dat ik WestWater ook niet als een koopadvies aanbeveel.

Het heeft me zelf ook maanden lang duur komen te staan, dus wees gewaarschuwd!

Greatsword in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Nu online
Daar was ik me ook bewust van, het is dan ook zeker geen aandeel voor vast in mijn portfolio.
Nu ben ik maar een saaie belegger en is mijn portfolio niet spannend. Dit zou dan meer geweest zijn om in een kort ritje wat extra geld te verdienen.

Alsnog bedankt voor de headsup en waarschuwing! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59
Longcat schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:17:
Beter blijf je héél ver weg van dit soort aandelen, of je moet duizend(en) verschillende aandelen zoals Westwater Resources in je portefeuille hebben. Dan zal je rendement al wat meer richting dat van 'de markt' gaan.
Ik vind het eigenlijk behoorlijk zorgwekkend dat, waarschijnlijk door de posts van @Greatsword, nu (schatting) 3 mensen het aandeel 'in de gaten houden' of zelfs in de portefeuille hebben. Volgens mij weet geen van hen wat voor bedrijf dit is en waarom het uberhaupt meer dan 0 euro waard zou moeten zijn.
Wijze woorden.

Ook ik voel bij dit soort posts een vrij sterke "FOMO" opkomen om even snel rijk te worden en een paar K hierin te stoppen voor een uur/een dag/een week en zo even een paar honderd te tanken.

Dat doe ik niet, want dat lijkt me uitermate onverstandig. Maar het lonkt enorm. "Want waarom zou er niet nóg eens 80% bijkomen vandaag?"

(Kan ook allemaal aan mij liggen natuurlijk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
DJTimo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Lynx biedt webinars/Masterclasses aan en ze sturen een weekoverzicht per e-mail Je kan discussieren of dit onder 'brokerwerkzaamheden' valt :D _O-
Wat voor argumenten ik hier heb gehoord om meer te betalen bij een andere partij, zou het mij niet verbazen dat dit er een van kan zijn :p
Lynx lijkt op eerste gezicht ook Nederlands te zijn en IB is dat niet, waardoor IB wellicht ook '' eng '' is voor velen.
Ik had zelf ook nooit van IB gehoord totdat @Zr40 hiermee kwam.
Voor Nederlanders komt deze optie eigenlijk ook nooit naar boven bij informatie/vergelijkingssites van beleggen en ze adverteren ook op geen enkele manier om Nederlanders aan te lokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:30:
Heb je al geprobeerd een IB account te openen? Ik heb zonder problemen een account bij IB kunnen openen naast mijn Lynx account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
HEA220 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:37:
[...]
:? niet zoveel geld... paar honderd per jaar vind ik toch wel veel geld, dan zou ik de overstap ook overwegen ja
Ik zei 1 tot paar, ik weet het niet precies. Ja best de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tanooki schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:01:
[...]
Heb je al geprobeerd een IB account te openen? Ik heb zonder problemen een account bij IB kunnen openen naast mijn Lynx account.
Vorig jaar juni geprobeerd. Mocht toen niet. Wanneer heb jij het gedaan? Heb je het bij IB UK gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 06-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:11
sjorremans schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:45:
Nog zwaar getwijfeld om in te stoppen op 3 dollar vorige week.. maarja dat is altijd makkelijk lullen achteraf 8)7
Vandaag alweer +60% :D

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:41
Op zich zijn dit leuke dingen om in te stappen als je er vroeg bij bent. Op dit moment kant het morgen +50% of -50% zijn en ben je te laat imo. Als je hier op 90 cent ingestapt bent loop je echter wel hard binnen, maar had ik het overgrote deel vandaag verkocht!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zojuist heb ik weer mijn maandelijkse afbouwtransacties bij DEGIRO uitgevoerd. Weer een aantal posities gesloten, en met de opbrengst VWRL gekocht. Alleen heb ik hierbij een klein foutje gemaakt. Het cash saldo was een paar minuten vertraagd waardoor de laatste verkoop nog niet zichtbaar was. Gevolg: te weinig VWRL gekocht, en opnieuw VWRL kopen is niet meer gratis binnen de regels van de kernselectie omdat de tweede aankoop kleiner is dan € 1000. Dus heb ik met het restant maar wat IWDA gekocht. :+

Nog 6 maanden te gaan. 8)7 Maar ik heb de tijd, die jaaropgaaf die ik nog nodig heb komt toch pas volgend jaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:07
Zr40 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:37:
Zojuist heb ik weer mijn maandelijkse afbouwtransacties bij DEGIRO uitgevoerd. Weer een aantal posities gesloten, en met de opbrengst VWRL gekocht. Alleen heb ik hierbij een klein foutje gemaakt. Het cash saldo was een paar minuten vertraagd waardoor de laatste verkoop nog niet zichtbaar was. Gevolg: te weinig VWRL gekocht, en opnieuw VWRL kopen is niet meer gratis binnen de regels van de kernselectie omdat de tweede aankoop kleiner is dan € 1000. Dus heb ik met het restant maar wat IWDA gekocht. :+

Nog 6 maanden te gaan. 8)7 Maar ik heb de tijd, die jaaropgaaf die ik nog nodig heb komt toch pas volgend jaar. :P
Ik weet de exacte reden en datum voor de jaaropgaaf die je nodig hebt niet, maar aan mij verstrekte degiro ook nog een jaaropgaaf nadat ik reeds was vertrokken. Zelfs mijn volledige transactiehistorie werd mij op verzoek netjes opgestuurd nadat m'n account al gesloten was (in eerste instantie dom van mij om dat niet op te slaan natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02

Qwerty-273

Meukposter

Lynx is trouwens niet alleen in Nederland actief. Ze zijn ook actief in Tsjechië, Zwitserland, Frankrijk, Polen, Duitsland, Finland, België, Slowakije. De "pro" services zijn beschikbaar in Nederland en Duitsland voor fonds- of vermogensbeheerders.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

freakaleek schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:42:
[...]
Ik weet de exacte reden en datum voor de jaaropgaaf die je nodig hebt niet, maar aan mij verstrekte degiro ook nog een jaaropgaaf nadat ik reeds was vertrokken. Zelfs mijn volledige transactiehistorie werd mij op verzoek netjes opgestuurd nadat m'n account al gesloten was (in eerste instantie dom van mij om dat niet op te slaan natuurlijk).
Het is een pensioenrekening. Ik heb de jaaropgaaf nodig om de inleg van 2020 volgend jaar af te kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Greatsword schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:24:
@sjorremans en @Joindry Ik sluit me dan ook aan bij het advies van @Longcat

In het vorige topic heb ik ook benadrukt dat ik WestWater ook niet als een koopadvies aanbeveel.

Het heeft me zelf ook maanden lang duur komen te staan, dus wees gewaarschuwd!

Greatsword in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"
Ik heb deze ook niet hoor. Ik probeer mijn low risk aandelen wat te vergroten. Al vind ik deze dagen niet makkelijk iets te vinden waar ik mijn maandelijkse inleg kan insteken. En daarmee bedoel ik dan echt met het oog op lange termijn. Het ziet er me allemaal een beetje somber en ontworteld uit op dit moment.
Mijn beschikbaar cash vergroot dus eigenlijk gewoon op mijn account momenteel. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@Joindry Gelukkig zijn VWRL en IWDA er nog... ;) writser noemde laatst nog PDLI hier. Best goede risk/reward als je het mij vraagt, maar je moet er wel even induiken welke assets ze nog hebben en of de waarde die het management er aan hangt realistisch is. Als dat je niet lukt, dan kan je beter een ETF kopen.
Als je bagger als WWR gaat kopen, dan ben je inderdaad van je cash af, maar wellicht voor altijd. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Longcat op 06-10-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 07:45:
[...]

Als de redenering is dat één van de antwoorden niet bestaat en dat dat antwoord daarom risicovoller is dan de andere opties dan vind ik dat bepaald geen simpele redenering 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Vorig jaar juni geprobeerd. Mocht toen niet. Wanneer heb jij het gedaan? Heb je het bij IB UK gedaan?
2 maanden geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucasino
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-12-2024

Lucasino

Joe!

Nieuw in dit topic! En in beleggen in aandelen, ik kom vanuit de ó zó geweldige crypto markt :+ Ben nu toch wat opzoek naar sustainability ;)

Ik heb een aantal vragen:
-wat is IB?
-is degiro een solide platform? (Gister account geopend op aanraden van vrienden)
-individuele aandelen of ETF?
-1 ETF of meerdere?
-hoe vinden jullie interessante bedrijven?

Ik snap dat voor mijn vragen geen absoluut antwoord is, maar ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen hierover.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:02:
[...]

Het is een pensioenrekening. Ik heb de jaaropgaaf nodig om de inleg van 2020 volgend jaar af te kunnen trekken.
Je mag toch maar 1 keer aftrekken van de belasting? Voor zover ik weet bij je pensioen op bij je werkgever en kan je bij de pensioenfonds de groeifactor krijgen. Deze moet je dan online bij de belastingdienst invullen en dan rolt er een bedrag uit wat je voor dat jaar mag inleggen (en van de belasting mag aftrekken). Je mag dacht ik maximaal dacht ik van de afgelopen 5 jaar terug inleggen.

Dus wat je al ingelegt hebt mag je toch niet nogmaals van de belasting aftrekken??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 19:49
Lucasino schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:34:

-wat is IB?
-is degiro een solide platform? (Gister account geopend op aanraden van vrienden)
-1 ETF of meerdere?

Thanks!
Welkom!

- IB = interactive brokers, een beleggingsplatform
- Degriro solide? Redelijk, ze zijn de afgelopen tijd negatief in het nieuws geweest. Is veelvuldig in dit topic besproken. Ze hebben e.e.a. niet heel netjes gedaan, waardoor beleggers meer risico liepen dan ze dachten.
- ETF's.. Voor mij wel. Ligt eraan hoeveel risico's je wil lopen en wat je beleggingshorizon is. Ik beleg voornamelijk in Northern Trust, zowel Emerging Markets (ca. 20%) als World (80%). Daarnaast heb ik nog wat speel aandelen, waarvan ik hoop dat ze een keertje weer stijgen. BAM en Shell bijv :+
- interessante bedrijven scouten doe ik niet. Daarmee kan je net zoveel winnen als verliezen. Ik beleg liever passiever in ETF's. Gewoon elke maand 500€ erin, en zien waar je over 20 jaar staat.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Nieuw in dit topic! En in beleggen in aandelen, ik kom vanuit de ó zó geweldige crypto markt :+ Ben nu toch wat opzoek naar sustainability ;)

-wat is IB? Dat in Interactive Brokers: www.interactivebrokers.eu
Een amerikaanse broker die o.a. een vestiging in de UK heeft.

Tsja,google eens op degiro en afm. Dan vindt je genoeg verhalen, ook op dit forum.

Dat hangt van jou af. Wil je een relatief laag risico neem dan een ETF. Je kan nooit je inleg verliezen gezien hier meestal een paar honder bedrijven in zitten.
Individuele aandelen geeft een hoger risico. Dit kan je verkleinen door aandelen van meerdere bedrijven te kopen. Het risico is alsnog groter dan een ETF. Als je echter aandelen koopt die goed lopen dan kan je meer rendementen behalen dan met een ETF.

-1 ETF of meerdere?
Dat hangt van jou af. Er zijn tal van ETF's. Je kan bijvoorbeeld een SP500 ETF nemen, maar ook een ETF voor energie of andere sectoren. Je kan ook riskanter doen door een leveraged ETF te kopen. Wees met de laatste erg voorzichtig, als je niet goed uitkijkt is je inleg gewoon weg.

Dit is voor iedereen denk ik weer anders. Warren Buffet zegt dat je bedrijven moet kopen waarvan je denkt dat die er over 10 jaar nog bestaan (en dan liefst zijn gegroeit). En dat je begrijpt wat het bedrijf doet.
Ik zelf koop voornamelijk aandelen op de amerikaanse beurs en beperkt in Europa. Daarnaast nog een klein beetje ETF's.

Ik snap dat voor mijn vragen geen absoluut antwoord is, maar ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen hierover.

Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 06-10-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ok thanks. Bij interactivebrokers.co.uk of bij .com?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
UK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Welke website, dat maakt niet uit. Je komt vanzelf bij de juiste entiteit terecht op basis van het land waar je woont. Nu is dat (nog even) IB UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Als het goed is maakt het niks uit. www.interactivebrokers.eu kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De reden dat ik het vroeg was dat ik bij .co.uk gelijk tegen de lamp liep. Ze wisten dat ik al bij Lynx een account had, daarom kon het niet. Gek dat het bij Tanooki wel gelukt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online

-wat is IB?
-1 ETF of meerdere?

Thanks!
Mja je kan net zoals in de crypto World alle kanten op. Day traden, intra day traden, semi day traden, in opties handelen, aandelen scalpen, obligatie handel en buy and hold indexbeleggen. Daarbij zijn er vast nog wel meer mogelijkheden om geld mee te verdienen die ik nog niet genoemd heb.

Je doet er dus goed aan om eerst te verdiepen in wat je leuk vind om je vermogen mee op te bouwen en wat je precies verstaat onder duurzaam. Vervolgens zoek je daar een broker bij die aansluit bij wat je nodig hebt en aansluit bij je eisen en wensen. Het type effecten waarin je wilt handelen bepaald voor een groot gedeelte welke brokers daar bij passen.

Neem de tijd, lees je in en stel vervolgens gerichte vragen. Het is nu moeilijk om in te schatten wat jij wilt gaan doen met je centen :)
Pagina: 1 ... 7 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.