Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.863 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Codeoranje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:25:
Wat zijn trouwens de aanraders op het gebied van boeken wat jullie betreft ?
Wat zijn de aanraders ?
Ik ben begonnen met The Intelligent Investor. Dat is in mijn optiek een moeilijk boek om mee te beginnen. Achteraf gezien ben ik wel blij dat ik met de bijbel begon want onbewust heb ik meer geleerd uit dat boek dan andere die makkelijker te lezen waren. En ondanks het een oud boek is, is het nog steeds actueel.

Ik heb ook Rich Dad Poor Dad gelezen. De eerste paar hoofdstukken zijn zeer waardevol (gaat over voor jezelf een eigen balance sheet maken en wat de cashflow doet). De rest van het boek is meh.
Ik heb ook Think And Grow Rich gelezen, wat een aanrader is als je het ook echt gaat opvolgen als in het boek staat. Er zitten wel prima tips in, maar heeft weinig met beleggen te maken. Het gaat vooral om de mindset.
Ik ben nu bezig met Thinking Fast And Slow. Dit heeft ook niks te maken met beleggen, maar gaat over wat je ziet niet altijd waar is en emoties en andere prikkels je hersenen en gedachten manipuleren, en dat heeft dan weer effect op hoe je handelt op de beurs.

Als je graag in het diepen gegooid wilt worden, maar zeker kan zijn dat je echt veel leert, adviseer ik The Intelligent Investor aan. Verder (wat ik nog niet gelezen heb) is Snowball van Alice Schroeder over Warren Buffett.

Zie ook YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:53
oscar82 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Op dit moment hebben staatsobligaties een negatieve verwachte opbrengst. En op je spaarrekening of in een deposito staat het minstens even veilig. Het is dus nog steeds wel slim om, in het kader van risico spreiding, een gedeelte van je portfolio in een risicoloos potje te hebben. Maar er zijn betere alternatieven dan staatsobligaties.
Hoe verklaar je de +5% rendement op o.a. AGGU dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:44:
[...]

Hedged naar USD? Ik weet niet of dat het helemaal verklaart, maar dat lijkt me het grootste verschil met de meeste staatsobligatietrackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:13
[...]

"The iShares Global Aggregate Bond UCITS ETF seeks to track the investment results of an index composed of global investment grade bonds." (emphasis mine)

Dat dat meer oplevert dan (Europese) staatsobligaties is logisch.

[ Voor 9% gewijzigd door BrtH op 02-01-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:14
[...]
Dalende rente. @oscar82 heeft het over de toekomstverwachting, niet over het verleden. Mocht je weten dat de rente nog verder gaat dalen dan zijn staatsobligaties een goede investering. Gaat de rente stijgen dan ben je de de klos.

[ Voor 37% gewijzigd door Pistachenootje op 02-01-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BrtH schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:29:
[...]

"The iShares Global Aggregate Bond UCITS ETF seeks to track the investment results of an index composed of global investment grade bonds." (emphasis mine)

Dat dat meer oplevert dan (Europese) staatsobligaties is logisch.
SEGA staat ook op +4.84%, IBGM op +4.25%

[ Voor 26% gewijzigd door Pistachenootje op 02-01-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 22:37

Zenix

BOE!

https://data.bloomberglp....heet-Global-Aggregate.pdf grofweg zal zo'n 30~40% dus geen staatsobligaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:53
Maar een obligaties met een redelijk psotief rendement kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Maar een obligaties met een redelijk psotief rendement kan dus wel.
Tuurlijk kan het. Van 2000 t/m 2020 hebben Amerikaanse long term staatsobligaties de Amerikaanse aandelen markt verslagen, grotendeels door de dalende rente. Het is alleen uiterst onwaarschijnlijk dat dat van 2020 t/m 2040 weer gaat gebeuren, of je moet geloven dat de rente verder blijft dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
seadogg schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:01:
Zijn er eigenlijk tweakers die bijvoorbeeld enkel 1 ETF hebben en dit vast houden voor 10/20tal jaar?

Mijn vriendin wil ook graag instappen maar enkel aankopen en niet meer naar omkijken...
Ze is alleen bang “dat het geen zoden aan de dijk zet”.

Wat is jullie mening?
Welke strategie zet volgens jou meer zoden aan de dijk?

Leestip: Best Investors Are Dead: Fidelity Study

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 02-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
TheDeuce schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:45:
Het lijkt erop dat de Rabobank geen transactiekosten (meer) rekent voor het (periodiek) aankopen van beleggingsfondsen....
Dat is nog eens mooi nieuws voor beleggers bij de Rabobank (er vanuit gaande dat het geen glitch is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:11
Ik wil ook gaan werken met portfolio performance maar kan je ook aandelen toevoegen zonder een pdf of csv?
De giro lukt namelijk wel met een csv maar bij die van de Rabo niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:16

orf

Pistachenootje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Dat is nog eens mooi nieuws voor beleggers bij de Rabobank (er vanuit gaande dat het geen glitch is).
Ik zie dat er bij mij eind december in ieder geval nog wel kosten zijn gerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
Ik kwam https://www.msci.com/docu...1f-798e-7f57-10728bb5b964 tegen, "[MSCI announced] it would delete the securities of the Chinese companies referenced in the U.S. Executive Order 13959 dated November 12, 2020 (the "Order") from its Global Investable Market Indexes (GIMI)."

MSCI verwijdert dus 10 bedrijven uit zijn indices omdat Amerikanen deze Chinese aandelen niet meer mogen aankopen en ze willen dat de indices investeerbaar blijven. Biedt het feit dat fondsen deze bedrijven moeten gaan verkopen, gecombineerd met het feit dat er trading friction ontstaat nu Amerikaanse beleggers hier niets meer mee kunnen, kansen voor Europese beleggers, en dan short of long? Niet dat ik er zelf iets mee wil doen, maar ik vroeg me puur uit interesse af in hoeverre de markt nog efficiënt is m.b.t. deze bedrijven als zo'n groot gedeelte van de markt wordt buitengesloten.

Overigens is het effect op de indices zeer beperkt, de typische indexbelegger hoeft zich nergens zorgen over te maken: "The ten securities that will be deleted from the MSCI Global Investable Market Indexes represent 0.04% of the MSCI ACWI IMI and 0.28% of the MSCI EM IMI".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:10
goldmemberf1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 10:57:
Even twee vraagjes:

Ik ben bij Fitvermogen begonnen te beleggen in indexfondsen middels de verhouding 88/12.
Volgens mij mis ik in dit verhaal nog obligaties voor wat meer risicospreiding. Nu ben ik wel bereid wat meer risico te nemen, maar is een portefeuille zonder obligaties wel verstandig? En in welk fonds met welke verhouding zou ik dan moeten stappen?

Verder heb ik nog een ander deel van m'n spaargeld wat ik graag zou willen beleggen. Ik kan dit toevoegen aan de portefeuille van fitvermogen, maar valt er ook iets voor te zeggen om bijvoorbeeld via abn amro een tweede portefeuille aan te maken voor de NT fondsen? (Ivm risicospreiding)?
goldmemberf1 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Dank voor je reactie. Bij fitvermogen kan ik alleen een Europese small caps vinden. Lijkt me niet ideaal. Wat zou je trouwens adviseren qua verhouding vh small caps deel?
Jammer dat je niet geholpen wordt door de personen die het hardst roepen dat je in Fitvermogen moet beleggen.

World Small caps heb je niet persé nodig in een traditioneel buy and hold portefeuille. Daarnaast zal de 10% die normaliter wordt aangeraden ook geen enorme impact hebben op je portefeuille.
De meeste doen het om hun portefeuille te diversificeren en om te “totale” aandelen markt te volgen. Totaal is tussen aanhalingstekens omdat je vanwege de vele ESG uitsluitingen niet op 100% zou uitkomen.
Small cap fondsen zijn over het algemeen volatieler en reageren heftiger op marktontwikkelingen in zowel positieve als in negatieve zin. Ik zou gezien de beperking die je hebt bij Fitvermogen het laten bij Wereld + opkomende markten.

Wat betreft obligaties, ik zou er gezien het momenteel mindere rendement niet aan beginnen. Er zijn betere alternatieven voor op dit moment. Obligaties neem je normaliter op in je portefeuille om koersschommelingen te dempen. Gezien je net bent begonnen en dus in je opbouwfase zit en als het goed is voor de lange termijn erin zit heb je er weinig aan. Het zorgt ervoor dat je rendement ook wordt gedempt terwijl je juist nu in de opbouwfase wilt profiteren van zoveel mogelijk rendement.

Een tweede portefeuille met NT fondsen elders zoals bij ABN zou ik niet gelijk voor kiezen tenzij je wezenlijk andere in fondsen, trackers of aandelen gaat investeren. Er zit namelijk een flinke overlap zitten in het Wereld fonds van Fitvermogen en NT World. Zie ook: https://tools.morningstar...cyId=EUR&LanguageId=nl-NL
Ik zou zelf dus kiezen voor 1 portefeuille.

Anyway succes met je beleggingsavontuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:48

oscar82

De ondertitel

[...]

Dank voor je reactie. Bij fitvermogen kan ik alleen een Europese small caps vinden. Lijkt me niet ideaal. Wat zou je trouwens adviseren qua verhouding vh small caps deel?
Is dat de etf van iShares? Die is inderdaad niet ideaal. Check op Morningstar of het echt puur small is. En domicile natuurlijk het liefst Nederland.
Ik zit zelf voor 15% in NT small caps die is wereldwijd gespreid. Volgens mij is 10% gangbaarder. De andere fondsen pas je dan naar rato aan. Zijn ook calculators voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Laat maar......

[ Voor 95% gewijzigd door feddesman op 02-01-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Bij fitvermogen kan ik alleen een Europese small caps vinden. Lijkt me niet ideaal. Wat zou je trouwens adviseren qua verhouding vh small caps deel?
Duur fonds, actief beheerd en matige spreiding. Niet aan beginnen imo.

Als je geen toegang hebt tot goedkope small caps is het niet erg om dat te laten zitten. Op 10% van je portfolio zal het waarschijnlijk toch niet veel invloed hebben.

Edit: je andere vraag m.b.t. obligaties; zou ik persoonlijk niet aan beginnen gezien de negatieve verwachte opbrengst.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 02-01-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 20:46
feddesman schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:15:
Ik wil ook gaan werken met portfolio performance maar kan je ook aandelen toevoegen zonder een pdf of csv?
De giro lukt namelijk wel met een csv maar bij die van de Rabo niet.
Ja, dat doe ik altijd. Gewoon rechter muisklik op het betreffende aandeel en in het menu voor aankopen kiezen. Daarna datum + aantal aandelen + koers ingeven + eventuele transactie kosten.
Klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 21:26
Wat doen jullie als een ETF niet via de broker word aangeboden?

Ik ben erg geïntereseerd in ARK maar degiro bied dit niet aan. Zijn er meer mensen die zich in ARK hebben verdiept en eventueel een alternatief hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 22:37

Zenix

BOE!

seadogg schreef op zondag 3 januari 2021 @ 01:05:

Ik ben erg geïntereseerd in ARK maar degiro bied dit niet aan. Zijn er meer mensen die zich in ARK hebben verdiept en eventueel een alternatief hebben?
US ETF's kunnen wij niet kopen vanweg Mifid 2, zie ook hier:
https://www.reddit.com/r/...e3b/ark_invest_en_europa/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@seadogg Realiseer je dat ARK al een heel eind op weg naar het door henzelf voorspelde eindpunt is bij een aantal fondsen. Ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Incasseren en opnieuw investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Een tijdje terug kwamen hier instructies voorbij. Via een reguliere broker gaat het niet lukken omdat de ETFs van Ark (nog) niet voldoen aan de Europese wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 3 januari 2021 @ 04:20:
@seadogg Realiseer je dat ARK al een heel eind op weg naar het door henzelf voorspelde eindpunt is bij een aantal fondsen. Ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Incasseren en opnieuw investeren?
Genomics en Bitcoin lijken de recentste ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51

Als je een andere actieve ETF zoekt die afgelopen jaar 150% is gestegen kan je lang zoeken.

Maar fondsen gericht op innovatie lijkt me niet echt een niche, dus zal er ook vast wel iets op de Europese markt te vinden zijn.
En als je via lynx belegt zou je eens kunnen kijken naar BSTZ.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-06 20:40
HEA220 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Als je een andere actieve ETF zoekt die afgelopen jaar 150% is gestegen kan je lang zoeken.
Een passieve ETF ook goed? :)

Heel benieuwd hoe deze tracker het dit jaar gaat doen. Op verschillende fora gelooft men sterk in een heel goede performance in 2021. Ikzelf heb m’n twijfels gezien de grote stijging afgelopen jaar en de daarmee samenhangende P/E ratio, alhoewel die met een ratio van ca. 40 aan de hoge kant is, maar zeker niet extreem (vergelijkbaar met NASDAQ 100). Zelf geen stukken hiervan overigens en ook niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De ETF via opties kopen (niet beschikbaar voor alle ETFs), een account openen bij een Amerikaanse broker (bijv. Firstrade or Tastyworks) of professional status regelen bij IB (moet je wel voldoen aan bepaalde eisen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje Voor een beginner is eigenlijk geen van opties die je noemt geschikt.

Eerst leren zwemmen voordat je in de diepe zee duikt. Daarna zorgen dat je jezelf weet te redden (= kennis, ervaring, vermogen). De wettelijke beperkingen zijn er niet voor niets.

[ Voor 46% gewijzigd door Zr40 op 03-01-2021 13:36 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dualnibble
  • Laatst online: 24-09-2024
Omdat het jaar 2020 inmiddels voorbij is, hier een vers overzichtje van het aantal posts (per week) in het beleggingstopic versus de S&P500 en de AEX index. Gewoon omdat het kan. :)

Belegginstopic posts vs S&P en AEX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:33
Als ik zelf in ETF's wil beleggen dan kan ik kiezen om dit beheerd te doen via Meesman of via bijv. Fitvermogen die dan een stuk goedkoper is.

We hebben al onze bankzaken lopen bij Rabobank, wat zijn de voor-/nadelen om daar 88/12 te gaan beleggen in NT World en NT EM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
Civic09 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:12:
Als ik zelf in ETF's wil beleggen dan kan ik kiezen om dit beheerd te doen via Meesman of via bijv. Fitvermogen die dan een stuk goedkoper is.

We hebben al onze bankzaken lopen bij Rabobank, wat zijn de voor-/nadelen om daar 88/12 te gaan beleggen in NT World en NT EM?
Fitvermorgen is AFAIK geen ETF maar een gewoon fonds. Voor Meesman geldt waarschijnlijk hetzelfde, en NT is in ieder geval een fonds.

Voordeel van Meesman zal zijn dat zij alles verzorgen en dus ook ervoor zorgen dat de verhoudingen "juist" zijn. Als je zelf gaat beleggen bij Fitvermorgen of Rabobank moet je uiteraard zelf kijken voor de juiste verhoudingen.

Fitvermorgen ten opzichte van NT is ook kleiner (800? 900? bedrijven bij Fitvermogen en 1500? bij NT world + EM). Kosten bij Fitvermogen zijn waarschijnlijk wel iets lager.

Meesman is relatief wat duurder, maar zoals gezegd nemen zij danwel alles uit handen. Dus hoef je verder niks te doen, buiten krabbel te zetten voor automatische incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:33:
@Pistachenootje Voor een beginner is eigenlijk geen van opties die je noemt geschikt.
Helemaal mee eens. Ik beantwoordde alleen zijn vraag "wat doen jullie?".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:42:
[...]
Fitvermorgen ten opzichte van NT is ook kleiner (800? 900? bedrijven bij Fitvermogen en 1500? bij NT world + EM). Kosten bij Fitvermogen zijn waarschijnlijk wel iets lager.
Ik had het laatst opgezocht, ik geloof dat de 2 NN fondsen bij FV samen in 1440 bedrijven beleggen, dat zijn er inderdaad minder dan bij NT.

Laatst had iemand zich op Reddit wat meer verdiept in het stemgedrag van deze fondsen. Zijn conclusie was dat als je echt wil dat jouw stem positief gebruikt wordt in ESG opzicht je het beste de NN fondsen of Actiam kan nemen. Volgens de rating van M* scoren NN en Actiam ook wat beter dan de NT fondsen op de ESG criteria. Was te verwachten natuurlijk aangezien ze ook meer uitsluitingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
helloitsme schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Ja, dat doe ik altijd. Gewoon rechter muisklik op het betreffende aandeel en in het menu voor aankopen kiezen. Daarna datum + aantal aandelen + koers ingeven + eventuele transactie kosten.
Klaar
👌

Kan alleen van sommige aandelen/fondsen geen automatische koersinformatie krijgen helaas ze hebben dan ook geen symbool maar alleen een ISIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Civic09 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:12:
Je kunt hier een indruk krijgen van de kosten verschillen en de spreiding van de diverse aanbieders: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

De verschillen tussen Rabo en Fitvermogen zitten vooral in de kosten, spreiding en ESG beleid.

2 dagen geleden was er iemand die meldde dat de Rabobank geen transactiekosten meer rekent. Mocht dit kloppen (is me nog niet duidelijk) dan zou dit de kosten van Rabobank iets verlagen.

Edit: overigens vind ik het wel een nadeeltje dat Fitvermogen het blijkbaar niet nodig vindt om 2FA in te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 03-01-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Waarbij Rabo dan qua spreiding en ESG beleid wat gunstiger is. Volgens mij kan ik in de Rabo omgeving meteen aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Civic09 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:06:
Waarbij Rabo dan qua spreiding en ESG beleid wat gunstiger is. Volgens mij kan ik in de Rabo omgeving meteen aan de slag.
Gunstiger? Niet als je wil dat het klimaat verbetert bijvoorbeeld. Wel gunstiger als je zo breed mogelijke spreiding wil.

Snelheid van rekening openen zou ik niet te zwaar laten wegen in je keuze proces. Een rekening bij Fitvermogen is ook snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
Klopt, maar liefst wil ik z.s.m. ook beginnen en parallel daaraan me maar verdiepen door wat nuttige boeken te lezen. Ik ben bang dat ik anders over een half jaar nog steeds geen stap verder ben. Het voelt nog een beetje eng ook. Heb ook wat twijfels of Fitvermogen een goede/betrouwbare partij is om je geld naartoe te brengen. Bij Rabo voelt dat wat vertrouwder. Meesman lokt ook nog steeds wel. Duurder als je het vergelijkt met zelf beleggen, maar in vergelijking met niks doen omdat je het niet aandurft natuurlijk wel een prima optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Civic09 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:27:
Klopt, maar liefst wil ik z.s.m. ook beginnen en parallel daaraan me maar verdiepen door wat nuttige boeken te lezen. Ik ben bang dat ik anders over een half jaar nog steeds geen stap verder ben. Het voelt nog een beetje eng ook. Heb ook wat twijfels of Fitvermogen een goede/betrouwbare partij is om je geld naartoe te brengen. Bij Rabo voelt dat wat vertrouwder. Meesman lokt ook nog steeds wel. Duurder als je het vergelijkt met zelf beleggen, maar in vergelijking met niks doen omdat je het niet aandurft natuurlijk wel een prima optie.
Ik zou in jouw geval voor Rabobank kiezen. De hogere beheer kosten + 0.25% transactiekosten van Meesman vind ik echt een nadeel, maar de meningen verschillen.

Bijkomend voordeel is dat je bij Rabobank alles in 1 app kan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:44
@Civic09 Als je beleggen wat eng vind, begin dan altijd met een klein bedrag.
Bij de Rabo zit je volgens mij dan wel met standaard vaste kosten, waardoor het bij het beleggen met kleine bedragen percentueel gezien erg onvoordelig maakt, maar dat moet je denk ik eerst dan even voor lief nemen.
Rekening kun je ook zo weer opheffen in principe, mocht je er toch niet verder mee willen gaan.

Verder begrijp je denk ik niet helemaal wat Meesman te bieden heeft.
Het is geen vermogensbeheerder die voor jou gaat kijken wat voor beleggingsstrategie er bij jouw persoonlijke situatie past en dit dan allemaal voor je gaat regelen.
Zij hanteren gewoon een vorm van execution only, waarbij je dus volledig zelf verantwoordelijk bent.
Aangezien zij dus eigenlijk niets extra's te bieden hebben t.o.v. de NT constructie via de grootbanken zou ik Meesman afraden.

Mocht je beleggen toch eng blijven vinden, maar wil je toch dat je vermogen belegd wordt, dan zou je dit uithanden kunnen geven aan een vermogensbeheerder.
Een groot voordeel hiervan kan zijn dat je er daadwerkelijk geen omkijken meer naar hebt, want iemand anders regelt alles voor je en zorgt ervoor dat jouw beleggingsdoelstelling behaald gaat worden.
Alhoewel het wel per aanbieder, contract e.d. zal afhangen, kunnen er ook regels m.b.t. compensatieregelingen worden gemaakt in het geval waarbij er fouten worden gemaakt of doelstellingen niet worden behaald.
De meeste vermogensbeheerders hanteren wel een minimale inleg van een paar ton tot een miljoen en de kosten kunnen uiteraard aanzienlijk hoger zijn, maar er zijn er volgens mij ook wel een aantal die een bedrag als €25.000.- hanteren.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Kijkende op de investor sectie van Simon Property Group kom ik na wat scrollen in de dividend history ook een andere ticker tegen: SPGPRJ. Deze ticker geeft een vast (procentueel) rendement over de oorspronkelijke uitgifte-koers. Zover snap ik dat wel.

Na wat zoekwerk zie ik dat de koers van deze ticker wat hoger is dan initieel en het verschil wordt ergens 'premium' genoemd.

Bij andere tickers (willekeurig ergens gevonden) zie je soms dat de koers lager is en het verschil een 'discount' genoemd wordt.

Wat zijn doorgaans de (standaard?) regels omtrent de evt. call van een issuer hieromtrent? Is de issuer bv verplicht om minimaal de uitgifte-koers te betalen + evt de premium of ongeacht de discount?

Vraag is puur bedoeld voor kennisvergaring over hoe redeemable (preferent) stock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is geen common stock, maar preferred stock. Preferred stock is meer vergelijkbaar met een obligatie dan met een aandeel. Preferred stock heeft net als een obligatie een intrinsieke waarde, ook wel 'par value' genoemd, en een koers die daarvan afwijkt wordt premium (hoger) of discount (lager) genoemd. Een issuer is niet verplicht om je meer te betalen dan par value en het vastgelegde dividend.

Van andere eigenschappen van preferred stock heb ik geen kennis.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 03-01-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Dat dat preferred stock is, dat wist ik al wel, ook de vergelijking met obligatie zag ik. De vraag betreft precies dat wat je antwoordt: Een issuer is niet verplicht om je meer te betalen dan par value en het vastgelegde dividend.

Dat betekent dus in beginsel dat een belegger een dergelijk aandeel, met een hogere koers dan par, sowieso links laat liggen omdat de premium dus gelijk ook je risico is? En dan andersom de discount je winst in geval van een call?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik wil leren beleggen. Is er een all in gratis cursus ergens? Het liefst een die recent en in het Nederlands is.

Geen advies maar letterlijk leren wat alles inhoud etc.

Als ik de beleggingsplatform open zie ik zoveel knopjes...daar word je heel snel bang van.

Ik snap zelfs de tarieven van een broker niet omdat er zoveel dingen zijn.

Momenteel zit ik bij DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-06 11:20
Soms denk ik echt, waar doe je het voor met je indexfondsen als je weer een nieuw Bitcoin All time high bericht leest op Nu.nl of een andere website. Zeker als je omgeving ook vragen begint te stellen van "Waarom beleg jij niet in Bitcoin? Daar kan je goed geld mee verdienen, nietwaar?" Ik vind het best lastig om mij daar uit te praten, zonder in al teveel details te treden. :/ Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ligt een beetje aan de persoon, maar iets als "het past niet bij mij", "teveel hype voor mij", of "dat laat ik aan jou over" zou genoeg moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 03-01-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
noslen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:45:
Soms denk ik echt, waar doe je het voor met je indexfondsen als je weer een nieuw Bitcoin All time high bericht leest op Nu.nl of een andere website. Zeker als je omgeving ook vragen begint te stellen van "Waarom beleg jij niet in Bitcoin? Daar kan je goed geld mee verdienen, nietwaar?" Ik vind het best lastig om mij daar uit te praten, zonder in al teveel details te treden. :/ Hoe doen jullie dat?
Voldoende pechverhalen zoeken, en over de tijd zien dat er net zo veel verliezers zijn als winnaars (of wel meer) bij dit soort speculeren (bitcoin is offtopic, maar geldt net zo goed voor speculeren op aandelen). Realiseren dat dingen die te mooi lijken om waar te zijn dat meestal ook zijn. Leren dat zaken achteraf bekijken makkelijk praten is. Ook meer naar jezelf kijken en niet te veel met anderen vergelijken.

Dan weet je dat er veel onzin verkocht wordt en raak je je FOMO wel een beetje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Je portfolio diversificeren door een klein deel in Bitcoin te stoppen is niet verkeerd hoor. Maar doe het niet in een andere coin dan Bitcoin. Zo ook een deel in vastgoed, in goud en zilver, en een deel in aandelen.

Over goud en zilver gesproken, je kan in een ETF beleggen, of mijnbedrijven, of echte fysieke baren kopen. Zitten jullie in goud/zilver en zo ja, hoe?

Dit vind ik interessant: goldrepublic.nl. Je legt steeds wat bij en zodoende ben je (mede) eigenaar van een baar. Als je minimaal een bepaalde hoeveelheid hebt ingelegd kan je voor een prijs het reserveren en bezit je het ook. 1% voor bewaringskosten inclusief verzekering en 0.5% transactiekosten door mee te doen met hun spaarprogramma, anders dmv limit- of market orders inkopen met 1% transactiekosten. Vallen onder toezicht van de AFM. Bedrijf is los van waar zij het geld bewaren (zoals DEGIRO ook heeft en andere brokers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
ThaddeusX schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:40:
Ik wil leren beleggen. Is er een all in gratis cursus ergens? Het liefst een die recent en in het Nederlands is.

Als ik de beleggingsplatform open zie ik zoveel knopjes...daar word je heel snel bang van.

Ik denk dat beleggen voor dummies een hele leuke en goede start is! En uiteraard dit gehele topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:58:
Ligt een beetje aan de persoon, maar iets als "het past niet bij mij", "teveel hype voor mij", of "dat laat ik aan jou over" zou genoeg moeten zijn.
Maar hoe leg je dan uit dat je wel in Tesla/tech zit? (NT World is ook vnml US).

Bedoel het niet per se naar jou, meer in het algemeen .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
Je had ook alles in Tesla kunnen gooien en dan had je zo ongeveer hetzelfde rendement gehad het afgelopen jaar.
Of had het winnende Staatslot gekocht, dan had je nog veel meer winst gemaakt op je inleg.

Je maakt jezelf alleen maar gek door je bezig te houden met dat soort nieuwsberichten en voor je het weet kom je ook in een FOMO situatie, waardoor je veel sneller risico's verkeerd inschat en de kans aanzienlijk groter is dat het echt goed mis gaat.
Zie het maar zo: diegenen die met bitcoin speculeren, die hebben enorm veel risico genomen - als een lot in de loterij - en hebben nu geluk gehad en een mooie winst kunnen maken - als dat er een mooie prijs is gevallen op hun lot -
Er is namelijk totaal geen onderliggende waarde bij bitcoin, wordt ontzettend weinig gebruikt voor financiële transacties in de reëel economie en is dus eigenlijk alleen maar gebaseerd op wat speculanten er bereid zijn voor te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrtH
Sport_Life schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:24:
[...]

Maar hoe leg je dan uit dat je wel in Tesla/tech zit? (NT World is ook vnml US).

Bedoel het niet per se naar jou, meer in het algemeen .
Bij de meeste mensen moet je er gewoon niet inhoudelijk op ingaan. Als je dingen gaat uitleggen heb je al verloren.
Een redelijk goede litmustest is vragen "Waarom/op welke manier denk je dat de markt dit verkeerd heeft ingeprijsd?" Als daar geen zinnig antwoord op komt is het het meestal niet waard om met die persoon over een belegging te praten. Werkt overigens ook prima voor Tweakers en Redditors, alhoewel ik daar gelukkig een hogere succesrate bij zie dan IRL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 13:07
"Als je er zo van op de hoogte bent, waarom doe je er zelf dan niet in beleggen?" :+
Uiteraard buiten wat de anderen hier ook al geschreven hebben. Maar laat je er gewoon niet gek door maken. Hetzelfde als dat hier altijd over de winsten op Tesla aandelen wordt gesproken, of het FO topic waar afgelopen dagen verschillende Tweakers hun balans over 2020 opmaakte en over net worth toenames van meer dan een ton spraken.

offtopic:
En als iemand mij serieus naar BTC zou vragen. Ten eerste heb ik er echt totaal geen verstand van, en daarnaast is het bij mijn weten bij wijze van een munt als elke andere (euro, dollar, ...), dus het heeft geen waarde buiten wat "we" het waard vinden. Maar tegelijkertijd kun je er nergens mee betalen. Dus in hoeverre is het dan nog "een munt" vs "een hebbedingetje met een waarde". Een aandeel in een bedrijf is tenminste nog een stukje van een bedrijf, dat iets doet en daardoor waarde heeft. BTC "is niks" zoals elke andere munt, en haalt zijn waarde uit het feit "dat er waarde aan wordt toegekend". Maar tegelijkertijd heeft het nu al voor 99% van de mensheid geen waarde. Want de bakker accepteert geen BTC, en de slager ook niet, en de supermarkt ook niet, .... In die zin wellicht een beetje vergelijkbaar met kunst. Een Van Gogh is veel geld waard, waarom? Omdat het een Van Gogh is. Maar als ineens Van Gogh uit de gratie is zit je met een stuk papier met verf op. Waarde? Een cent per X aantal KG aan oud papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:20

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

RobertMe schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:56:
[...]

"Als je er zo van op de hoogte bent, waarom doe je er zelf dan niet in beleggen?" :+
Uiteraard buiten wat de anderen hier ook al geschreven hebben. Maar laat je er gewoon niet gek door maken. Hetzelfde als dat hier altijd over de winsten op Tesla aandelen wordt gesproken, of het FO topic waar afgelopen dagen verschillende Tweakers hun balans over 2020 opmaakte en over net worth toenames van meer dan een ton spraken.

offtopic:
En als iemand mij serieus naar BTC zou vragen. Ten eerste heb ik er echt totaal geen verstand van, en daarnaast is het bij mijn weten bij wijze van een munt als elke andere (euro, dollar, ...), dus het heeft geen waarde buiten wat "we" het waard vinden. Maar tegelijkertijd kun je er nergens mee betalen. Dus in hoeverre is het dan nog "een munt" vs "een hebbedingetje met een waarde". Een aandeel in een bedrijf is tenminste nog een stukje van een bedrijf, dat iets doet en daardoor waarde heeft. BTC "is niks" zoals elke andere munt, en haalt zijn waarde uit het feit "dat er waarde aan wordt toegekend". Maar tegelijkertijd heeft het nu al voor 99% van de mensheid geen waarde. Want de bakker accepteert geen BTC, en de slager ook niet, en de supermarkt ook niet, .... In die zin wellicht een beetje vergelijkbaar met kunst. Een Van Gogh is veel geld waard, waarom? Omdat het een Van Gogh is. Maar als ineens Van Gogh uit de gratie is zit je met een stuk papier met verf op. Waarde? Een cent per X aantal KG aan oud papier.
Wel ook mijn zin tegen steeds meer mensen die menen te weten wat ik met mijn aandelen en Bitcoin moet doen. De een verklaart me voor gek dat ik dit doe, de anders dat ik dat doe, die meent weer dat ik zeker moet verkopen en de vierde zegt dat je moet kopen.. Als je zo goed weet hoe het allemaal werkt, ga gewoon lekker met je eigen geld beleggen en laat mij met mijn geld doen wat ik zelf wil.. Tot dusver in de afgelopen jaren met mijn eigen tactiek echt geen tonnen verdiend maar procentueel gezien echt niet verkeerd.

Ik zie Bitcoin niet als een euro of een dollar, maar als goud. Je betaald ook niet met goud bij de bakker of supermarkt. Net als dat er vroeger tonnen goud in kluizen lagen om een dollar wat ruggengraat te geven, de Gold standard. Niet dat dat nu nog steeds zo is natuurlijk maar goed.

Voor mijzelf en mijn ouders ben ik een ETF bundeltje aan het samenstellen. Ik kom op ongeveer dit uit:
- 35% Vanguard S&P 500 ETF (VOO)
- 35% iShares MSCI World (UCITS)
- 30% iShares Emerging Markets Index Fund (IE)

Ik kom hier na veel lezen en nog meer lezen op uit. Een beetje van alles. Maar zonder er hele boekdelen over te willen schrijven, ik twijfel of ik niet gewoon bij Fitvermogen.nl het geld parkeer, maandelijks wat bijstort en er dan de eerste 5-10 jaar niet meer naar omkijk in plaats van zelf de ETF's te gaan kopen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kuusj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:34:
Voor mijzelf en mijn ouders ben ik een ETF bundeltje aan het samenstellen. Ik kom op ongeveer dit uit:

Ik kom hier na veel lezen en nog meer lezen op uit. Een beetje van alles. Maar zonder er hele boekdelen over te willen schrijven, ik twijfel of ik niet gewoon bij Fitvermogen.nl het geld parkeer, maandelijks wat bijstort en er dan de eerste 5-10 jaar niet meer naar omkijk in plaats van zelf de ETF's te gaan kopen.
Ben je je bewust van het dividendlek van ETFs ten opzichte van bepaalde fondsen (waaronder de indexfondsen van Fitvermogen)? Tenzij je echt zelf een andere verhouding wil kiezen zou ik voor fondsen zonder dividendlek gaan. En de drie dingen die je noemt (VS large cap, wereld en EM) kun je met de NT fondsen (via de grootbanken) ook anders wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd1 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 01:18:
[...]

Ben je je bewust van het dividendlek van ETFs ten opzichte van bepaalde fondsen (waaronder de indexfondsen van Fitvermogen)? Tenzij je echt zelf een andere verhouding wil kiezen zou ik voor fondsen zonder dividendlek gaan. En de drie dingen die je noemt (VS large cap, wereld en EM) kun je met de NT fondsen (via de grootbanken) ook anders wegen.
Ik ga er nog eens wat onderzoek naar doen, bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 17-06 16:55
Qunix schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:17:
Je portfolio diversificeren door een klein deel in Bitcoin te stoppen is niet verkeerd hoor. Maar doe het niet in een andere coin dan Bitcoin. Zo ook een deel in vastgoed, in goud en zilver, en een deel in aandelen.

Over goud en zilver gesproken, je kan in een ETF beleggen, of mijnbedrijven, of echte fysieke baren kopen. Zitten jullie in goud/zilver en zo ja, hoe?
ik heb afgelopen jaar fysiek goud gekocht voornamelijk voor de leuk. Gelijk wat zilveren munten er bij besteld. Reden dat ik voor fysiek heb gekozen is de hoge drempel om te verkopen. Een tracker oid verkoop je te makkelijk. Plus het is leuk om vast te pakken en om naar te kijken. :)

Ik heb mijn bitcoins (sinds 2018 in bezit) juist verkocht. Ik was helemaal klaar met dat gedoe met wallets en exchanges. Mocht ik ooit weer terug erin gaan zal het via een tracker bij mijn broker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 11-06 16:22

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

[...]

Wel ook mijn zin tegen steeds meer mensen die menen te weten wat ik met mijn aandelen en Bitcoin moet doen. De een verklaart me voor gek dat ik dit doe, de anders dat ik dat doe, die meent weer dat ik zeker moet verkopen en de vierde zegt dat je moet kopen.. Als je zo goed weet hoe het allemaal werkt, ga gewoon lekker met je eigen geld beleggen en laat mij met mijn geld doen wat ik zelf wil.. Tot dusver in de afgelopen jaren met mijn eigen tactiek echt geen tonnen verdiend maar procentueel gezien echt niet verkeerd.

Ik zie Bitcoin niet als een euro of een dollar, maar als goud. Je betaald ook niet met goud bij de bakker of supermarkt. Net als dat er vroeger tonnen goud in kluizen lagen om een dollar wat ruggengraat te geven, de Gold standard. Niet dat dat nu nog steeds zo is natuurlijk maar goed.

Niet om captain obvious te zijn maar als ze in Europa wonen kan VOO wel een probleem zijn. Ik zou VUSA aanraden als alternatief.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:43
Mooi rendement gewenst allen voor 2021!

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-03 07:50
[...]

Mag ik vragen waarom je zo tilt naar de S&P 500? Kan een interessante afweging zijn, ik ben heel benieuwd. Hoe lang is je beleggingshorizon? Verwacht je dat de S&P op de termijn van je horizon beter gaat presteren dan je overige twee ETFs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiderPig
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-02 14:58
Ik ben ook een paar maanden geleden begonnen en luister met veel plezier naar de Jong Beleggen podcast. Hier word veel op een simpele en luchtige manier uitgelegd. Je zou dit in ieder geval kunnen gebruiken als startpunt.
ThaddeusX schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:40:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Gewoon vragen of ze 2000 meegemaakt hebben. Of hoe all-in op zwart in het casino uitpakt.

Als je (goed) gokt kun je veel verdienen ja, mits je op tijd ook uit stapt. Maar als je ernaast zit met je gok of te laat verkoopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:43
DJTimo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:20:
[...]
ik heb afgelopen jaar fysiek goud gekocht voornamelijk voor de leuk. Gelijk wat zilveren munten er bij besteld. Reden dat ik voor fysiek heb gekozen is de hoge drempel om te verkopen. Een tracker oid verkoop je te makkelijk. Plus het is leuk om vast te pakken en om naar te kijken. :)
Mag ik vragen waar je dit hebt gekocht en je ervaring? Mag in dm if needed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:03
DJTimo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:20:
[...]

Ik heb mijn bitcoins (sinds 2018 in bezit) juist verkocht. Ik was helemaal klaar met dat gedoe met wallets en exchanges. Mocht ik ooit weer terug erin gaan zal het via een tracker bij mijn broker zijn
Check het wel even met je verzekering, Interpolis dekt bijvoorbeeld maar tot 7500 euro. Met goedgekeurde kluis tot 200.000 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
GrooV schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Check het wel even met je verzekering, Interpolis dekt bijvoorbeeld maar tot 7500 euro. Met goedgekeurde kluis tot 200.000 euro
Dank voor de tip. :)
Fromz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Mag ik vragen waar je dit hebt gekocht en je ervaring? Mag in dm if needed.
hier gekocht

ervaring is goed. levertijd te overzien. Tarief markt conform (spot +1%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

i7x schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:40:
[...]

Niet om captain obvious te zijn maar als ze in Europa wonen kan VOO wel een probleem zijn. Ik zou VUSA aanraden als alternatief.
Ik kan deze gewoon bij Flatex kopen? IE00B3XXRP09
Loekoe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Mag ik vragen waarom je zo tilt naar de S&P 500? Kan een interessante afweging zijn, ik ben heel benieuwd. Hoe lang is je beleggingshorizon? Verwacht je dat de S&P op de termijn van je horizon beter gaat presteren dan je overige twee ETFs?
De rijkste 500 bedrijven van de USA in een ETF, dat is eigenlijk waar het mij om gaat. Die zullen niet zo'n belachelijk gekke dingen gaan doen (denk ik dan), en zullen dus gemiddeld gezien wat stabieler zijn dan een relatief nieuw aandeel met een lage market cap. Dat is in ieder geval hoe ik er tegenaan kijk. Als ik de resultaten van de afgelopen 30 jaar neem dan lijkt dat ook wel te kloppen, je moet wel heel veel pech hebben wil je niet binnen 5-10 jaar op winst staan met de S&P500.

Ik ben ook echt niet 100% zeker over wat ik ga doen hoor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Open Outcry
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

Open Outcry

Risk 'schreeuwlelijk'

Kuusj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:04:
[...]

De rijkste 500 bedrijven van de USA in een ETF, dat is eigenlijk waar het mij om gaat. Die zullen niet zo'n belachelijk gekke dingen gaan doen (denk ik dan), en zullen dus gemiddeld gezien wat stabieler zijn dan een relatief nieuw aandeel met een lage market cap. Dat is in ieder geval hoe ik er tegenaan kijk. Als ik de resultaten van de afgelopen 30 jaar neem dan lijkt dat ook wel te kloppen, je moet wel heel veel pech hebben wil je niet binnen 5-10 jaar op winst staan met de S&P500.

Ik ben ook echt niet 100% zeker over wat ik ga doen hoor :'(
Ik denk dat Loekoe bedoelde dat die iShares MSCI World UCITS ETF op zichzelf al redelijk heavy in US zit (65%) en dat je daarbij dus nog aanvullende blootstelling aan US hebt op deze manier.

Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Open Outcry schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:16:
[...]
Ik denk dat Loekoe bedoelde dat die iShares MSCI World UCITS ETF op zichzelf al redelijk heavy in US zit (65%) en dat je daarbij dus nog aanvullende blootstelling aan US hebt op deze manier.
Op die fiets.. Ik zie het ja. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekoe
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-03 07:50
Open Outcry schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:16:
[...]
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Sorry voor mijn onduidelijkheid.
Door nog verder te tilten richting de S&P spreek je impliciet het vermoeden uit dat de S&P het beter gaat doen dan de wereldindex over de termijn van je beleggingshorizon. Dat zou heel goed kunnen, hoor. Ik ben alleen wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
Ik zag zojuist Securities Lending staan op mijn overzichtpagina van Binck.
Met Securities Lending is het mogelijk om extra rendement te maken op uw beleggingsportefeuille. Door Securities Lending te activeren op uw rekening geeft u Binck de mogelijkheid om uw effecten uit te lenen. U ontvangt een vergoeding over uw uitgeleende effecten. Deze vergoeding wordt maandelijks uitgekeerd op uw rekening.

U merkt er als belegger weinig van dat uw effecten zijn uitgeleend. Als u Securities Lending activeert:
Blijven de uitgeleende effecten gewoon in uw portefeuille staan;
Kunt u de uitgeleende effecten op elk moment verkopen;
Ontvangt u nog steeds de waarde van het dividend of couponrente over de uitgeleende effecten;
Tellen de uitgeleende effecten mee als eigendom voor uw belastingaangifte.
Hebben jullie hier ervaring mee? Zoals ik nu de samenvatting lees ben je bijna een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. Maar zoiets als gratis geld bestaat niet, lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door jdh009 op 04-01-2021 11:55 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@jdh009 er staan in dit topic behoorlijk wat ervaringen met het uitlenen van effecten bij de verschillende brokers. Je zal dan even moeten zoeken op "uitlenen" of "SYEP" (Stock Yield Enhancement Program) voor Amerikaanse effecten. Met "Security lending" zijn er niet echt veel zoek resultaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 04-01-2021 12:06 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
feddesman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:56:
[...]

👌

Kan alleen van sommige aandelen/fondsen geen automatische koersinformatie krijgen helaas ze hebben dan ook geen symbool maar alleen een ISIN.
ik weet niet welke het betreft, maar ik haal voor sommige (nederlandse) fondsen de informatie hier vandaan:

https://markets.ft.com/data

bijvoorbeeld deze: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0012125736:EUR

Die link invullen in portfolio performance bij het aandeel/etf onder 'historical quotes'-> table on website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ook ik heb in 2020 een redelijke winst behaald, ongeveer 8% van het totaal op 31/12.
Echter ben ik op 1/1 met 0 begonnen, en heb ik in Q4 best wel bijgestort, dus dat vertekent enorm.

Nu heb ik redelijk netjes alles in Portfolio Perfomance bij proberen te houden maar ik merk dat ik ergens wat kwartjes mis als ik kijk naar de totale waarde van mijn portefeuille... en daar stoor ik me mateloos aan (OCD!) .

Weet iemand of ik dat makkelijk kan debuggen op welke posten het fout is gegaan?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Boudewijn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:41:
Ook ik heb in 2020 een redelijke winst behaald, ongeveer 8% van het totaal op 31/12.
Echter ben ik op 1/1 met 0 begonnen, en heb ik in Q4 best wel bijgestort, dus dat vertekent enorm.

Nu heb ik redelijk netjes alles in Portfolio Perfomance bij proberen te houden maar ik merk dat ik ergens wat kwartjes mis als ik kijk naar de totale waarde van mijn portefeuille... en daar stoor ik me mateloos aan (OCD!) .

Weet iemand of ik dat makkelijk kan debuggen op welke posten het fout is gegaan?
De afwijkingen die ik soms zie worden vaak veroorzaakt doordat er met een iets andere dollar koers gerekend wordt in Portfolio performance versus bv DeGiro (waarschijnlijk is 1 van de 2 vertraagd, ik weet niet welke)

Wellicht ook bij jou de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomaszD
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 09:04
Ik wil via DeGiro inleggen op de WisdomTree Physical Silver (ETF) maar kan deze met geen mogelijkheid vinden. Doe ik iets verkeerd of is deze gewoon niet beschikbaar? ISIN-code: JE00B1VS3333.

-EDIT-
Is een ETC blijkbaar, moet je los aanzetten in de productinstellingen.

-EDIT 2-
Toetst gedaan maar kan hem nog steeds niet vinden :?

[ Voor 27% gewijzigd door ThomaszD op 04-01-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:43
Boudewijn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:41:

Bij mij ging het om een paar centen verschil, maar wel de herkenning op gebied van OCD.

Mijn broker is DEGIRO en daar kan je in het rekeningoverzicht goed zien wat het saldo is na elke transactie. Datzelfde kan je ook zien in DEGIRO. Ik heb dus steekproefsgewijs op enkele data het saldo vergeleken om zo snel te zien in welke periode en met welke boekingen de verschillen zijn ontstaan. Misschien werkt dat ook voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
ThomaszD schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:56:
Ik wil via DeGiro inleggen op de WisdomTree Physical Silver (ETF) maar kan deze met geen mogelijkheid vinden. Doe ik iets verkeerd of is deze gewoon niet beschikbaar? ISIN-code: JE00B1VS3333.

-EDIT-
Je doet iets verkeerd. Probeer deze link ;)

ahaa, het betrof dus een niet geactiveerd product type.

[ Voor 5% gewijzigd door DJTimo op 04-01-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 01-06 09:51
helloitsme schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:40:
[...]

ik weet niet welke het betreft, maar ik haal voor sommige (nederlandse) fondsen de informatie hier vandaan:

Die link invullen in portfolio performance bij het aandeel/etf onder 'historical quotes'-> table on website
Ik ben ook dit jaar begonnen met Portfolio Performance (wellicht iets minder werk dan via Excel). Het is me gelukt om met je link de koersdata van de NT fondsen via 'table on website' te koppelen.

Ik kan alleen BND Wereld Indexfonds C-Unhedged (NL0012706238) niet vinden, enige idee hoe ik van dit fonds de koersdata kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:43
ThomaszD schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:56:

-EDIT-
Als je zoekt op PHAG? Komt die dan wel omhoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomaszD
DJTimo schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:00:
[...]

Je doet iets verkeerd. Probeer deze link ;)

ahaa, het betrof dus een niet geactiveerd product type.
Met deze link kom ik er, top dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:04

Tuxie

En WeL nU!

Vraagje m.b.t. diversificatie en spreiding: hoe denkt men hier over bedrijfsobligaties? Ik zie regelmatig bedrijfsobligaties voorbij komen met een looptijd van b.v. 5 jaar, 8% rente en instappen vanaf 10K. Het grootste gedeelte van mijn portfolio zit nu (67%) in ETF-fondsen (NN fitvermogen) en 1/3 doe ik actief beleggen in zaken waar ik verstand van heb (in mijn geval is dat Tech). Maar ik kijk ook naar bedrijfsobligaties en mogelijk 5% crypto. Any thoughts m.b.t. portfolioverdeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
helloitsme schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:40:
[...]

👍👍
6 van de 10 werken nu correct.
Alleen 2 van actiam en 2 van Vanguard nog niet.
Zijn er nog meer van die sites?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magneetje
Tuxie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:08:
Vraagje m.b.t. diversificatie en spreiding: hoe denkt men hier over bedrijfsobligaties? Ik zie regelmatig bedrijfsobligaties voorbij komen met een looptijd van b.v. 5 jaar, 8% rente en instappen vanaf 10K. Het grootste gedeelte van mijn portfolio zit nu (67%) in ETF-fondsen (NN fitvermogen) en 1/3 doe ik actief beleggen in zaken waar ik verstand van heb (in mijn geval is dat Tech). Maar ik kijk ook naar bedrijfsobligaties en mogelijk 5% crypto. Any thoughts m.b.t. portfolioverdeling?
Bedrijfsobligaties met 8% rente, dan moeten alle alarmbellen wel afgaan. Welk bedrijf? Dit gaat vast om hele risicovolle bedrijfsobligaties, bedrijf gaat failliet en je bent je inleg kwijt.

De NN Fitvermogen fondsen lijken mij prima. Crypto beleg ik zelf niet in en ik heb er te weinig kennis van. Dat je met een 1/3 van je portefeuille actief belegd in tech vind ik persoonlijk best veel. (NN Fitvermogen zit daarnaast ook al deels in tech).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomaszD
ThomaszD schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Met deze link kom ik er, top dankjewel!
Ik krijg alsnog deze melding:
Helaas kan dit product niet verhandeld worden. Dit kan het gevolg zijn van regelgeving, uw profiel of als gevolg van een intern besluit.

Vreemd, heb alle producten geactiveerd. Heb wel een custody account. Kan het daarmee te maken hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
magneetje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:01:
[...]

Ik ben ook dit jaar begonnen met Portfolio Performance (wellicht iets minder werk dan via Excel). Het is me gelukt om met je link de koersdata van de NT fondsen via 'table on website' te koppelen.

Ik kan alleen BND Wereld Indexfonds C-Unhedged (NL0012706238) niet vinden, enige idee hoe ik van dit fonds de koersdata kan vinden?
Ik gebruik dit project voor de fondsen van BrandNewDay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kuusj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:04:
[...]
Ik kan deze gewoon bij Flatex kopen? IE00B3XXRP09
Volgens Morningstar is dat VUSA. Hou rekening met dividendlek.

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YXKB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
Weten iemand nog dat ik het had over shorters op Brookfield Property stock? Die wel 50-60% onkosten hadden (+dividend) op jaarbasis om te shorten, want ik krijg een >25% dagvergoeding op het uitlenen?

Na eerst de stock buyback op $12/share (was destijds $10-11 range) wil het moederbedrijf nu de stap maken voor volledig private maken ervan. Zo te zien op 16,5/share.. baggere 10% upside na vorige sluiting. Ene kant RIP shorters (die bonus yield was zo lekker), andere kant RIP mijn long term buy-n-hold positie.

:(

Hoewel ik een snelle winst best leuk vind, had ik liever mijn 9% yield-on-cost dividend +25% yield-on-price uitleen vergoeding uitgereden. Dat rendement was niet misselijk met de stijgende koers.

Pre-market is nu >$17.. Shorts moeten 'even' 14mil shares terugkopen - bijna 25% van het totaal aan aandelen. Dat wordt boeiend bij opening.

[ Voor 44% gewijzigd door Xanaroth op 04-01-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 17:18
Poeh daar is eindelijk de grote correctie op Quantumscape die ik al eerder verwacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
ganz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Bedankt, het werkt! (y).

Als ik naar het jaar 2020 kijk is het rendementspercentage in PP en BND niet gelijk, heb jij dit ook? Ik had in PP de afsluitkosten (45 euro) en de transactiekosten berekend bij de eerste aankoop onder 'fees'. Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 14:56

jacobras

Developer

Codeoranje schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:58:
Mn plan is simpel . Tenminste 3% rendement per jaar. 30 jaar horizon en dividend heeft de voorkeur.
70 % gaat in ETF’s waarvan 50% in wrl 20% europe 20% in s&p 500 en 10% in BRIC.
Van de overige 30 % koop ik losse aandelen.
Mijn opzet is vergelijkbaar. 70% naar de bekende NT/NN fondsen, 20% naar losse aandelen voor lange termijn en 10% voor hoger-risico spul: losse aandelen die ik niet per se voor lange termijn aanhoud en een klein beetje BTC (3% van mijn totale portfolio) om met beperkt risico mee te liften op een hype waar ik persoonlijk verder nul vertrouwen in heb behalve dat er rendement te behalen valt :Y) .

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
@Xanaroth Zijn er veel grote aandeelhouders? En zijn er een aantal die al aandelen toegezegd hebben? Anders kan de prijs nog wel verhoogd worden. Dat lijkt de koers ook te suggereren (of het zijn inderdaad de shorters).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
ganz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Als de ISIN beschikbaar is op live.euronext.com, dan kan je ook het volgende doen:

code:
1
https://live.euronext.com/intraday_chart/getChartData/(ISIN hier in hoofdletters zonder de haakjes)-XAMS/max

En dan in PortfolioPerformance:
code:
1
2
Date: [*].time
Close: [*].price

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Xanaroth schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:04:
Weten iemand nog dat ik het had over shorters op Brookfield Property stock? Die wel 50-60% onkosten hadden (+dividend) op jaarbasis om te shorten, want ik krijg een >25% dagvergoeding op het uitlenen?

Na eerst de stock buyback op $12/share (was destijds $10-11 range) wil het moederbedrijf nu de stap maken voor volledig private maken ervan. Zo te zien op 16,5/share.. baggere 10% upside na vorige sluiting. Ene kant RIP shorters (die bonus yield was zo lekker), andere kant RIP mijn long term buy-n-hold positie.

:(

Hoewel ik een snelle winst best leuk vind, had ik liever mijn 9% yield-on-cost dividend +25% yield-on-price uitleen vergoeding uitgereden. Dat rendement was niet misselijk met de stijgende koers.

Pre-market is nu >$17.. Shorts moeten 'even' 14mil shares terugkopen - bijna 25% van het totaal aan aandelen. Dat wordt boeiend bij opening.
Heel veel volume is er niet dus dat valt wel mee en kunnen ze niet gewoon wachten totdat de aandelen daadwerkelijk terug worden gekocht?
Op dit moment kunnen ze dan nog een ritje maken van zo'n 40 cent per aandeel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 16:27

yec

Bij deze mijn rendementen na de afgelopen maand de knoop te doorhebben gehakt om te beleggen in wat fondsen.
HMI 1,80%
LMND 60,42%
XPEV -11,13%
Total 23,10%

HMI beweegt heel weinig. LMND is geexplodeerd, sneller dan verwacht. Al verwacht ik op lange termijn een koers van rond de $700. XPEV is gedaald en maakte vandaag nog een hap goed. Echter verwacht ik dat deze nog verder zal stijgen aangezien nog een aanzienlijk grote groei potentieel hebben en ze ietsje harder groeien dan de concollega's doordat de P7 aanzienlijk goedkoper is dan de aanbieding van anderen.

Al met al een zeer lekker eerste maandje. Al zegt het natuurlijk heel weinig op de langere termijn.

[ Voor 8% gewijzigd door yec op 04-01-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
magneetje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Bedankt, het werkt! (y).

Als ik naar het jaar 2020 kijk is het rendementspercentage in PP en BND niet gelijk, heb jij dit ook? Ik had in PP de afsluitkosten (45 euro) en de transactiekosten berekend bij de eerste aankoop onder 'fees'. Is dat correct?
Het rendementspercentage in de BND-omgeving kan ik niet volgen momenteel, daar klopt niet veel van volgens mij.
Ik verwerk de transactiekosten inderdaad ook in PP als fees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Kan iemand mij de site geven, waarbij je kunt zien waaruit een ETF opgebouwd is?
ik dacht Morningstar maar ik krijg het niet gevonden haha.

Ik wil graag VANECK ETFS-V.V.VID.GAM.+ESPTS (XET | ESP0 | IE00BYWQWR46 | EUR) kopen maar ik wil graag weten waaruit dit opgebouwd is.

Dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
@Longcat Top holders o.a. vanguard, blackrock, northern trust (zegmaar de ETF bouwers, dus dat zegt op zich niet veel) en investment firms als state street/bny mellon (wederom, wie weet hoeveel man die vertegenwoordigen). Maar geen een op significant >10% aandeel.
Niet echt 1 dominante/grote partij, vooral vertegenwoordigers van. Wel iets van 80% aandelen institutioneel bezit.

Tevens ~10% reeds in handen van de moeder maatschappij.

Dus als er paar samenwerken met Brookfield is het snel gedaan.. idem als er paar samenspannen tegen hen ook. Voor nu lastig inschatten imo.

@JohanNL Wanneer je PER WEEK 0,5% van de WAARDE moet afstaan om te shorten.. dan heb je nu een set ballen hangen van astronomisch formaat imo.
8 ct/week (+dividend) in de hoop op een 40ct daling is geen bijzonder sterke case...

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 04-01-2021 17:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
seadogg schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:33:
Kan iemand mij de site geven, waarbij je kunt zien waaruit een ETF opgebouwd is?
ik dacht Morningstar maar ik krijg het niet gevonden haha.

Ik wil graag VANECK ETFS-V.V.VID.GAM.+ESPTS (XET | ESP0 | IE00BYWQWR46 | EUR) kopen maar ik wil graag weten waaruit dit opgebouwd is.

Dank! :)
ehhhhh, de site van VanEck misschien :+

https://www.vanecketfs.nl...CITS-ETF/30/samenstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zowat die halve ETF als losse holdings... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:57
Weet iemand hoe ik de NN fondsen van fitvermogen in yahoo finance en portfolio performance krijg?
https://www.fitvermogen.n...4CFD69ABBDE2B46DACBF3A5D2
Op basis van het ISIN nummer en de ticker code vind hij niets.

edit:
Blijkbaar is hij bij yahoo bekend als NNESA.AS

[ Voor 9% gewijzigd door RocketKoen op 04-01-2021 17:47 ]

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 43 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.