Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.889 views

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Miki schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:24:
Beleggen is een zero sum game, als er iemand winst maakt maakt een ander verlies.
Als je denkt dat het Zero-Sum game is en je doet er aan mee om winst te maken, dan ben je wel een eikel, of niet? (Nofi of course :D)

Dan probeer je dus om zo goed mogelijk anderen pootje te lichten?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

eamelink schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:59:
[...]
Als je denkt dat het Zero-Sum game is en je doet er aan mee om winst te maken, dan ben je wel een eikel, of niet?
Daar ben ik het dan weer niet in absolute zin mee eens. Het is nog altijd ieder's eigen keuze om deel te nemen aan zero sum games. Natuurlijk is het een ander verhaal als veel deelnemers dat niet door hebben. (Strikt genomen is het zelfs negative sum, want je betaalt kosten.)

Dit is ook één van de redenen waarom ik niet in de forex, grondstoffen en crypto zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2020 10:11 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50
eamelink schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:59:
[...]

Als je denkt dat het Zero-Sum game is en je doet er aan mee om winst te maken, dan ben je wel een eikel, of niet? (Nofi of course :D)

Dan probeer je dus om zo goed mogelijk anderen pootje te lichten?
Misschien ben jij wel een eikel omdat je maar een fractie van de discussie uitvergroot, of niet (Nofi of course :D)

Volgens mij is er al genoeg over gezegd en was het duidelijk dat ik de definitie van zero sum game anders heb begrepen in relatie tot de aandelenmarkt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Heren, laten we deze subdraad van langs elkaar praten een hyperbolen maar laten rusten voor het echt onvriendelijk wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Kom ik weer lomp een discussie inzeilen :$

Excuses @Miki!

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 31-12-2020 10:23 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Rukapul schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:03:
Gisteravond besloten om een flink deel van mijn winst in Beximco te verzilveren
Beximco Pharma heeft het goed gedaan ja. Terwijl groei niet eens een belangrijk onderdeel was van @Hielko’s idee, maar puur het verschil in prijs tussen Londen en Dhaka.

Dat prijsverschil is er overigens nog steeds; vandaag doet hij zo’n £1,6 in Dhaka, en £1,06 in Londen, en de prijs in Londen volgt ups en downs in Dhaka best goed volgens mij, maar ik kijk maar heel incidenteel.

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06 23:56
RocketKoen schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:56:
[...]

Auto incasso kan bij DeGiro. Maar auto-aankopen niet.
Voor dat stukje is fitvermogen (nationale nederlanden) nu de goedkoopste optie waar dat wel kan.
Ik ga zelf ook mijn strategie aanpassen voor 2021. Alle ETF's gaan er uit en worden vervangen door een beleggingsfonds zonder dividendlekkage. Ik schrok een beetje van hoeveel dat op lange termijn kost.
Hoe ga je dat doen? Ik zit zelf nu zo'n 5 jaar bij Meesman en heb een aardig rendement opgebouwd. Het lijkt met niet handig om dat allemaal uit te cashen om vervolgens bij de Rabobank te beginnen (maandelijks)? Nu Meesman stopzetten en vanaf 2021 alleen nog maar in Rabobank stoppen en mijn opgebouwde dividend e.d. bij meesman te laten en laten groeien.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:37
AceAceAce schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:43:
Weet iemand of DeGiro/Flatex meerdere keren per dat een valuta debitering doet, of maar 1 keer per dag?

Ik zie bijvoorbeeld dat VXUS USD dividend uitkeerde op 25/12 om 06:35, en dat een uur later, om 07:45 de valutadebitering plaatsvond waardoor de euro's in mijn vrije ruimte kwamen om te beleggen.
Als ik kijk naar de USD dividenden die VWRL en VTI vanochtend uitkeerden, gebeurde dit pas om 07:50 en 08:05 respectievelijk, maar zie ik (nog) geen valutadebitering. Als dat vandaag niet meer plaats vindt omdat het maar 1x per dag gebeurd, dan kan ik die dividenden niet meer deze maand herinvesteren.
Dan zou je ze maandag moeten herinvesteren... maakt dat uit?

Maar je kunt toch geen nieuwe VXUS aankopen bij DeGiro?

• Miki
TI_Observer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:06:
[...]

Hoe ga je dat doen? Ik zit zelf nu zo'n 5 jaar bij Meesman en heb een aardig rendement opgebouwd. Het lijkt met niet handig om dat allemaal uit te cashen om vervolgens bij de Rabobank te beginnen (maandelijks)? Nu Meesman stopzetten en vanaf 2021 alleen nog maar in Rabobank stoppen en mijn opgebouwde dividend e.d. bij meesman te laten en laten groeien.
Wat wil je bereiken met een eventuele overstap naar Rabobank? Meesman is op zichzelf helemaal geen verkeerde partij. Het wereld totaal fonds is bijvoorbeeld zeer interessant en alleen bij hun te koop.

Maar goed overstappen kan prima door of geleidelijk je posities te verkopen en aan te kopen bij de Rabobank of in 1x overstappen. Ik meen Meesman maar 1x per week handelt waardoor je het beste geleidelijk aan kunt overstappen. Dan spreid je eventuele verschillen uit over verschillende transacties.

• Pistachenootje
[...]
Als je een redelijke portefeuille hebt opgebouwd wordt IB ook interessant. Met VTI/VXUS heb je de laagste kosten. Zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

Met het overstappen van Meesman naar Rabobank is het vervelend dat je eerst de verkoopkosten moet betalen bij Meesman en dan de aankoopkosten bij Rabobank.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 31-12-2020 11:30 ]

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:23:
[...]

Wat wil je bereiken met een eventuele overstap naar Rabobank? Meesman is op zichzelf helemaal geen verkeerde partij. Het wereld totaal fonds is bijvoorbeeld zeer interessant en alleen bij hun te koop.
Zo klinkt het wel erg aantrekkelijk ;) Maar dat wereldfonds is natuurlijk opgebouwd uit dezelfde 3 NT fondsen die bij zowel Rabo, ABN en ING te koop zijn. En dan meestal goedkoper. Dat weet jij ook maar anderen misschien niet.

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 18:30
Heeft iemand bevestiging gekregen dat IBUK=>IBIE voltooid is? Ik moest mijn ID 2x uploaden. De eerste keer kreeg ik een foutmelding, de 2e keer niets erna gehoord, maar alles werkt naar behoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:26:
[...]

Zo klinkt het wel erg aantrekkelijk ;) Maar dat wereldfonds is natuurlijk opgebouwd uit dezelfde 3 NT fondsen die bij zowel Rabo, ABN en ING te koop zijn. En dan meestal goedkoper. Dat weet jij ook maar anderen misschien niet.
Ik vind kostenplaatje namelijk niet het doorslaggevende argument om maar over te moeten stappen. Eenvoud en gemak is net zo belangrijk, zeker voor degene die niet zoveel kennis hebben en/of er niet zoveel tijd in willen stoppen om kennis op te bouwen.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Murphy78 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:32:
Heeft iemand bevestiging gekregen dat IBUK=>IBIE voltooid is? Ik moest mijn ID 2x uploaden. De eerste keer kreeg ik een foutmelding, de 2e keer niets erna gehoord, maar alles werkt naar behoren.
De 27st de vraag voor toestemming en de volgende dag de bevestiging van mijn toestemming. De migratie zelf moet nog gedaan worden. Upload van mijn ID was bij mij niet nodig, waarschijnlijk omdat deze nog up-to-date was.

• TI_Observer
Miki schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:42:
[...]

Ik vind kostenplaatje namelijk niet het doorslaggevende argument om maar over te moeten stappen. Eenvoud en gemak is net zo belangrijk, zeker voor degene die niet zoveel kennis hebben en/of er niet zoveel tijd in willen stoppen om kennis op te bouwen.
Ik heb een beleggingsrekening geopend bij de Rabobank en ik zag dat je ook gewoon periodiek kunt beleggen zoals bij meesman. Als je echter naar de kosten/baten kijkt op langer termijn dan zijn de verschillen toch meer dan ik verwacht had. Mja, het meerendeel van de winst zit hem in dividendopbouw (compound interest), daarom heb ik wat moeite om 5 jaar weg te gooien (inclusief winst) en weer bij rabo op te moeten bouwen. Ik zie geen reden om mijn volledige bedrag er in 1x in te stoppen (zeker in deze tijd niet).

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Wat doen jullie met geld dat overblijft na het kopen van effecten? Ik merk dat ik elke keer een 10-tal euro over houd na het kopen van mijn ETF'S.
Dit spaar ik dan op tot ik er een 'extra' kan kopen.

Wellicht dat ik dit op een andere manier kan investeren?

*ik zit bij deGiro trouwens*

[ Voor 5% gewijzigd door seadogg op 31-12-2020 12:07 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier nog niet, maar ik heb zomaar het vermoeden dat dit vannacht/morgen gaat gebeuren.

Bij mij is niet gevraagd om een kopie ID te uploaden. Wel moest ik bevestigen dat ik echt alleen een ID-kaart heb en geen paspoort.
seadogg schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:04:
Wat doen jullie met geld dat overblijft na het kopen van effecten? Ik merk dat ik elke keer een 10-tal euro over houd na het kopen van mijn ETF'S.
Dit spaar ik dan op tot ik er een 'extra' kan kopen.

Wellicht dat ik dit op een andere manier kan investeren?
Niets mis met opsparen tot de volgende aankoop. Het lijkt in het begin een fors deel van je inleg, maar in het grote geheel maakt het maar weinig uit.

En het voorkomt dat je negatief komt te staan wanneer je broker kosten afboekt.

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 09:51
Ik zit bij Lynx maar ik heb een mail ter bevestiging gehad een dag nadat ik toestemming had gegeven voor de migratie naar IBIE. De aankondiging met de datum van migratie volgt later staat er in die mail.

Het uploaden van mijn ID hoefde in mijn geval niet (hoefde alleen als hij binnen een x aantal maanden zou verlopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:42:
[...]

Hoe zwaar het kosten argument weegt zal natuurlijk ieder voor zich moeten bepalen. Persoonlijk vind ik die paar duizend euro die het kan schelen op de lange termijn wel de moeite waard.

Als je al een rekening hebt bij de Rabo kun je alles in dezelfde app regelen en is het kinderlijk eenvoudig om het in te stellen. Dat kost nauwelijks tijd. Desnoods kom je hier nog een keer na 2 dagen vragen waarom je order nog niet is uitgevoerd :+

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:16:
Als je al een rekening hebt bij de Rabo kun je alles in dezelfde app regelen en is het kinderlijk eenvoudig om het in te stellen. Dat kost nauwelijks tijd. Desnoods kom je hier nog een keer na 2 dagen vragen waarom je order nog niet is uitgevoerd :+
Ik heb afgelopen donderdag via de Rabo app een order aangemaakt en die is nog niet inzichtelijk, HELP

spoiler:
:+

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:00
Zr40 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:49:
Naar mijn weten kijkt AutoFX 1x per dag naar je USD saldo. Bij mij in ieder geval telkens voor 9 uur, dus als het nu nog niet is gebeurd dan heb je pech.

De tijdstippen geven trouwens niet aan hoe laat het fonds het heeft uitgekeerd, maar hoe laat DEGIRO het heeft verwerkt/ingeboekt.
Hier heb ik ook een vraag over. Als je bedragen in andere valuta's wilt omwisselen betaal je 10 euro bij DeGiro. Maar begrijp ik het nou goed dat (met AutoFX op aan) je geldmarktfonds in vreemde valuta automatisch omgezet wordt in de vroege ochtend? Dan zou je dus "gratis" kunnen omzetten van bijv. USD naar EUR, mits je tot de volgende ochtend kunt wachten. Of werkt het niet zo? (Het zou ook kunnen dat hij bijhoudt wat er in USD is gestort terwijl AutoFX aanstond en alleen die bedragen omwisselt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:31
De goedbedoelde waarschuwingen over 'staat de markt niet veel te hoog' van de afgelopen dagen hebben trouwens ook wel een keerzijde. Die waarschuwingen zijn het afgelopen jaar wel vaker voorbij gekomen, bijv. in juni/juli. Hierdoor kan je als overvaren belegger ineens best wat angst gaan voelen waardoor je zelfs alles kan gaan verkopen. En dan heb je dus mooi al die stijgingen daarna misgelopen, in afwachting van 'de grote crash'.

Zoals iemand al zei; er is zoveel geld verloren door te wachten op het juiste moment. Ik heb persoonlijk niet teveel geld belegd dus of het nou omhoog of omlaag gaat in 2021, interesseert me niks. We zien het over 30 jaar wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
TI_Observer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:52:
[...]

Ik heb een beleggingsrekening geopend bij de Rabobank en ik zag dat je ook gewoon periodiek kunt beleggen zoals bij meesman. Als je echter naar de kosten/baten kijkt op langer termijn dan zijn de verschillen toch meer dan ik verwacht had. Mja, het meerendeel van de winst zit hem in dividendopbouw (compound interest), daarom heb ik wat moeite om 5 jaar weg te gooien (inclusief winst) en weer bij rabo op te moeten bouwen. Ik zie geen reden om mijn volledige bedrag er in 1x in te stoppen (zeker in deze tijd niet).
Ik denk dat je niet geheel snapt hoe eea in elkaar steekt. Je gooit namelijk niks weg bij je overstap ook bij de Rabobank krijg je dividend. Dus je bouwt dan nog steeds voort, een tussentijdse overstap veranderd daar niets aan.
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:16:
[...]

Hoe zwaar het kosten argument weegt zal natuurlijk ieder voor zich moeten bepalen. Persoonlijk vind ik die paar duizend euro die het kan schelen op de lange termijn wel de moeite waard.

Ik ben terughoudend in zomaar met adviezen te strooien dat het allemaal wel goedkoper kan. Als je zelf gaat beleggen kun je inderdaad goedkoper uit maar zelf doorgronden wat je aan het doen vind ik wel een punt van aandacht. Dat jij er anders over denkt is je goed recht maar ik zie dat anders.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TimoDimo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:28:
[...]

Hier heb ik ook een vraag over. Als je bedragen in andere valuta's wilt omwisselen betaal je 10 euro bij DeGiro. Maar begrijp ik het nou goed dat (met AutoFX op aan) je geldmarktfonds in vreemde valuta automatisch omgezet wordt in de vroege ochtend? Dan zou je dus "gratis" kunnen omzetten van bijv. USD naar EUR, mits je tot de volgende ochtend kunt wachten. Of werkt het niet zo? (Het zou ook kunnen dat hij bijhoudt wat er in USD is gestort terwijl AutoFX aanstond en alleen die bedragen omwisselt.)
Je kan inderdaad het naar believen in- en uitschakelen. Heb ik ook een tijdje gedaan om het USD dividend in USD te behouden en toch het EUR saldo te kunnen gebruiken bij aankopen. Vond het uiteindelijk toch teveel gedoe :P

AutoFX bestaat uit twee onderdelen. Transacties die je zelf doet gebruiken alleen je EUR saldo en dat wordt automatisch geconverteerd. Saldo dat ontstaat uit andere boekingen (zoals dividend) blijft wel even staan tot de volgende ochtend.

Je noemt het gratis, maar dat is het niet. Je betaalt er voor in de vorm van een hoger percentage aan koersopslag. Als je ineens een groot bedrag kan omzetten dan is handmatig goedkoper.
Miki schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:35:
[...]
Ik ben terughoudend in zomaar met adviezen te strooien dat het allemaal wel goedkoper kan. Als je zelf gaat beleggen kun je inderdaad goedkoper uit maar zelf doorgronden wat je aan het doen vind ik wel een punt van aandacht. Dat jij er anders over denkt is je goed recht maar ik zie dat anders.
Precies dit. Als iemand mij vraagt hoe die het beste kan beginnen met beleggen zonder kennis en ervaring en inhoudelijke interesse, dan is mijn standaard antwoord Meesman.

In het zeldzame geval dat iemand wel wat meer interesse toont dan kunnen we de goedkopere opties bespreken. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
TI_Observer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:52:
[...]

Zoals Miki ook al aangaf, gaat er iets mis in je gedachteproces. Neem de volgende scenario's:
- Je koopt een product op 10 euro bij aanbieder A en blijft bij die aanbieder, het stijgt naar 100 euro en daalt daarna naar 90 euro
- Je koopt een product op 10 euro bij aanbieder A, het stijgt naar 100 euro, je stapt over naar aanbieder B waar je hetzelfde product koopt voor 100 euro en daarna daalt het naar 90 euro
Zou je voorkeur uitgaan naar optie 1? Dat is echt peak mental accounting... In beide gevallen heb je 80 euro winst, ook al geeft aanbieder B aan dat je 10 euro verlies hebt.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:00
Zr40 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:36:
[...]

Je kan inderdaad het naar believen in- en uitschakelen. Heb ik ook een tijdje gedaan om het USD dividend in USD te behouden en toch het EUR saldo te kunnen gebruiken bij aankopen. Vond het uiteindelijk toch teveel gedoe :P

AutoFX bestaat uit twee onderdelen. Transacties die je zelf doet gebruiken alleen je EUR saldo en dat wordt automatisch geconverteerd. Saldo dat ontstaat uit andere boekingen (zoals dividend) blijft wel even staan tot de volgende ochtend.

Je noemt het gratis, maar dat is het niet. Je betaalt er voor in de vorm van een hoger percentage aan koersopslag. Als je ineens een groot bedrag kan omzetten dan is handmatig goedkoper.
Oja, ook als hij automatisch je resterende bedrag overboekt dan betaal je natuurlijk die hogere omwisselkosten (0,1% geloof ik, t.o.v. 0,02% + €10 handmatig).

Maar in de ochtend wisselt hij dus alle geldmarktfondssaldo's volledig om voor de valuta's waarvoor AutoFX aan staat? Dan moet je dus wel uitkijken als je in de ochtend per ongeluk AutoFX aan hebt staan. Dat kan je dus zomaar 0,1% kosten, als het niet de bedoeling was om om te wisselen (en dan weer 0,02% + €10 als je het weer terug wilt wisselen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
WizZie- schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:29:
De goedbedoelde waarschuwingen over 'staat de markt niet veel te hoog' van de afgelopen dagen hebben trouwens ook wel een keerzijde. Die waarschuwingen zijn het afgelopen jaar wel vaker voorbij gekomen, bijv. in juni/juli. Hierdoor kan je als overvaren belegger ineens best wat angst gaan voelen waardoor je zelfs alles kan gaan verkopen. En dan heb je dus mooi al die stijgingen daarna misgelopen, in afwachting van 'de grote crash'.

Zoals iemand al zei; er is zoveel geld verloren door te wachten op het juiste moment. Ik heb persoonlijk niet teveel geld belegd dus of het nou omhoog of omlaag gaat in 2021, interesseert me niks. We zien het over 30 jaar wel.
Ik zag laatst een post van iemand op Bogleheads die al 30 jaar aan het beleggen was. Iedere keer als hij wilde inleggen schreeuwde zijn gevoel dat het te hoog stond. Iedere keer was ie bang. Uiteindelijk was ie natuurlijk blij dat ie is doorgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:36
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:22:
[...]

Dan zou je ze maandag moeten herinvesteren... maakt dat uit?

Maar je kunt toch geen nieuwe VXUS aankopen bij DeGiro?
Nuja ik investeer liever 1x per maand in de kernselectie zonder transactiekosten. Als ik dan maandag investeer en later in de maand weer wanneer mijn loon binnenkomt, maak ik onnodig extra kosten.

En nee ik investeer niet in VXUS/VTI omdat dat niet meer kan, ik douw dividenden en nieuwe inleg alleen in VWRL.
Maar als ik die indexfondsvergelijken.nl kijk, zou ik wel op een gegeven moment moeten overstappen, in ieder geval met het geld dat nu in VWRL via DeGiro zit. Maar of dat is zodra ik daar op een ton zit (aangezien Lynx volgens mij dan gratis is) of eerder, heb ik nog niet uitgezocht

[ Voor 30% gewijzigd door AceAceAce op 31-12-2020 13:08 ]

• TI_Observer
Longcat schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:40:
[...]

Zoals Miki ook al aangaf, gaat er iets mis in je gedachteproces. Neem de volgende scenario's:
- Je koopt een product op 10 euro bij aanbieder A en blijft bij die aanbieder, het stijgt naar 100 euro en daalt daarna naar 90 euro
- Je koopt een product op 10 euro bij aanbieder A, het stijgt naar 100 euro, je stapt over naar aanbieder B waar je hetzelfde product koopt voor 100 euro en daarna daalt het naar 90 euro
Zou je voorkeur uitgaan naar optie 1? Dat is echt peak mental accounting... In beide gevallen heb je 80 euro winst, ook al geeft aanbieder B aan dat je 10 euro verlies hebt.
Ik snap hoe het werkt. Maar als je 5 jaar lang participaties opbouwt en daar dus dividend over verdient en dan alles uitcashed, heb je 0 participaties meer en vanaf dat moment dus 0 dividend. Als ik dan weer bij Rabobank aan de slag ga vanaf 0 met maandelijks inleggen, duurt het weer 5 jaar voordat ik (ongeveer) op hetzelfde niveau zit (dus ook dividend). Ik zou elke maand 500 uit Meesman kunnen halen en die overzetten naar Rabo (5 jaar lang), maar ja, wat gaat dat kosten met al die transactie kosten (koop en verkoop). Is dat het waard? Dat maakt me een beetje terughoudend met overstappen naar Rabobank. Als ik wist dat er een nieuwe dip zit aan te komen, zou ik meesman uitcashen om vervolgens in de dip volledig in te stappen. Maar ja, niemand heeft een glazen bol :P

edit: ah ja, jij zegt dus eigenlijk dat stel je hebt 50000 bij Meesman (inclusief 10k winst) en cashed het uit en vervolgens stop je die 50k bij de Rabobank dat je dan ongeveer op dezelfde situatie zit? (minus de overstapkosten)

[ Voor 6% gewijzigd door TI_Observer op 31-12-2020 13:13 ]

• JohanNL
  • Laatst online: 16:53
Zr40 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:36:

[...]

Precies dit. Als iemand mij vraagt hoe die het beste kan beginnen met beleggen zonder kennis en ervaring en inhoudelijke interesse, dan is mijn standaard antwoord Meesman.
Ik zie deze stelling of in gelijke trant wel vaker voorbij komen, maar waarom?
Doen zij een soort van vermogensbeheer waarbij zij een heel plan opstellen en ( bij de uitvoering en geschiktheid hiervan ) verantwoordelijkheid op zich nemen?
Volgens mij zijn ze toch niets anders dan alle andere goedkopere index opties die hier besproken worden.
[...]

Je hebt ook te maken met in en uitstap kosten bij fondsen, deze zijn doorgaans verwerkt in de koers.
Wat je bij Meesman hebt opgebouwd gewoon zo laten en je nieuwe inleg bij de Rabobank te beleggen lijkt mij voorlopig dan ook de slimste keuze.
Mocht je dan ooit nog eens wat willen opnemen van je beleggingen, dan begin je bij Meesman.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Pistachenootje
AceAceAce schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:05:
[...]
Maar als ik die indexfondsvergelijken.nl kijk, zou ik wel op een gegeven moment moeten overstappen, in ieder geval met het geld dat nu in VWRL via DeGiro zit. Maar of dat is zodra ik daar op een ton zit (aangezien Lynx volgens mij dan gratis is) of eerder, heb ik nog niet uitgezocht
Helaas wordt in dat overzicht IB met VTI/VXUS via opties niet weergegeven. Ook een interessante optie met lage kosten.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:10:
[...]

Ik zie deze stelling of in gelijke trant wel vaker voorbij komen, maar waarom?
Doen zij een soort van vermogensbeheer waarbij zij een heel plan opstellen en ( bij de uitvoering en geschiktheid hiervan ) verantwoordelijkheid op zich nemen?
Volgens mij zijn ze toch niets anders dan alle andere goedkopere index opties die hier besproken worden.
Ze bieden indexfondsen aan en maken daarbij de juiste keuzes voor je. Verder is het set & forget. Ideaal voor iemand die verder geen interesse heeft in alle details en het tarief is prima voor dit categorie dienst.

Zoals ik al zei, in het zeldzame geval dat iemand wel interesse heeft, dan kunnen de goedkopere opties besproken worden. :P

Vrijwel niemand in dit topic valt onder de noemer 'geen interesse'. Maar je familielid/collega/vriend waarschijnlijk wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2020 13:21 ]

• Longcat
TI_Observer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:09:
[...]

edit: ah ja, jij zegt dus eigenlijk dat stel je hebt 50000 bij Meesman (inclusief 10k winst) en cashed het uit en vervolgens stop je die 50k bij de Rabobank dat je dan ongeveer op dezelfde situatie zit? (minus de overstapkosten)
Als je (grofweg) hetzelfde product koopt, dan maakt het inderdaad niets uit. Een euro dividend of winst is hetzelfde als een euro die je inlegt uit salaris of een schenking.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
AceAceAce schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:05:
Hoe bedoel je dat? Kostentechnisch? Want juist qua kosten kan VWRL niet goedkoper, immers is DeGiro 100% gratis zolang je aan de regels m.b.t. kernselectie voldoet. En bij IB zou je vanaf $100.000 niet meer de minimum activity fee betalen, maar je "moet" wel nog steeds koersinformatie afnemen die je ook betaald (ok, ook die hoef je niet perse via IB in te zien).

VWRL is uiteindelijk voornamelijk duur door het dividendlek, en daardoor dat het onder aan de streep meestal duurder is dan NT via (betaalde) grootbank. Want buiten de TER etc die bij elk fonds of ETF rendement afsnoept haalt het dividendlek ook een deel van het rendement wegz wat je bij NT niet hebt.
IB is uiteindelijk dan goedkoper als je overstapt op VT+VXUS (uit mijn hoofd, kan ook een andere combi zijn), omdat de TER etc daarbij een stuk lager zijn waardoor de lagere kosten het verlies uit dividendlek compenseren. Maar dat kostenverschil wordt AFAIK dan weer te niet gedaan door de extra kosten die je bij IB maakt, waardoor het alsnog pas interessant wordt vanaf 100K omdat de minimim activity fee dan vervalt.

• TI_Observer
Longcat schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:18:
[...]

Als je (grofweg) hetzelfde product koopt, dan maakt het inderdaad niets uit. Een euro dividend of winst is hetzelfde als een euro die je inlegt uit salaris of een schenking.
Ja, makes a lot of sense. IN mijn specifieke geval heb ik in 2016 een jaar lang voor een signifcant hoger maandbedrag ingelegd dan mijn huidige inleg. Aangezien de beurzen toen relatief laag stonden, heb ik veel participaties kunnen kopen. Dus daardoor heb ik meer dividend verdiend dan iemand die elke maand hetzelfde ingelegd zou hebben. Om die reden ook denk ik dat het slimmer is om Meesman te laten voor wat het is en vanaf nu bij de Rabobank verder te gaan met MT World + MT emerging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
TI_Observer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:22:
[...]

Ja, makes a lot of sense. IN mijn specifieke geval heb ik in 2016 een jaar lang voor een signifcant hoger maandbedrag ingelegd dan mijn huidige inleg. Aangezien de beurzen toen relatief laag stonden, heb ik veel participaties kunnen kopen. Dus daardoor heb ik meer dividend verdiend dan iemand die elke maand hetzelfde ingelegd zou hebben. Om die reden ook denk ik dat het slimmer is om Meesman te laten voor wat het is en vanaf nu bij de Rabobank verder te gaan met MT World + MT emerging.
Je snapt het nog steeds niet, of ik snap jou niet. Wat maakt het uit wat je (bij Rabo) hebt opgebouwd voor de keuze tussen identieke fondsen bij twee verschillende aanbieders?
Je hebt vandaag x euro en je maakt een keuze wat je daarmee gaat doen. Waar dat geld vandaan komt maakt geen drol uit. Dingen als kosten doen er wel toe.

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 31-12-2020 13:25 ]

• TI_Observer
Longcat schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:24:
[...]

Je snapt het nog steeds niet, of ik snap jou niet. Wat maakt het uit wat je (bij Rabo) hebt opgebouwd voor de keuze tussen identieke fondsen bij twee verschillende aanbieders?
Je hebt vandaag x euro en je maakt een keuze wat je daarmee gaat doen. Waar dat geld vandaan komt maakt geen drol uit. Dingen als kosten doen er wel toe.
Juist, daarom wil ik ook overstappen naar de Rabobank. Volgens die vergelijk link scheelt dat enorm veel geld op de lange termijn. Aangezien je een beleggen tag hebt, hoef ik je niet uit te leggen hoe dividendopbouw werkt (compound interest). Gezien mijn situatie en de huidige situatie (wereld) zou het dus dom zijn om alles uit te cashen en 1x naar de rabo te storten (om dividendopbouw gelijk te houden) vs alles uitcashen en dan maandelijks bij rabo gaan storten vanaf 0 (= dividendopbouw weg) vs meesman laten voor wat het is en vanaf nu met rabo verder te gaan (dividendopbouw behouden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik weet niet wat jij verstaat onder "dividendopbouw" maar wat je omschrijft ken ik niet. Dividend ontvang je in geld, daarna kan je er iets mee aankopen. Dat is niet opeens weg of minder enkel omdat je naar een andere partij overstapt.

Als je nu bij je huidige partij 20 stukken in een bepaald fonds hebt en straks na overstap naar Rabo ook 20 stukken hebt in dat fonds, dan ontvang je evenveel dividend als wanneer je niet was overgestapt.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2020 13:38 ]

• TI_Observer
Zr40 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:35:
Ik weet niet wat jij verstaat onder "dividendopbouw" maar wat je omschrijft ken ik niet. Dividend ontvang je in geld, daarna kan je er iets mee aankopen. Dat is niet opeens weg of minder enkel omdat je naar een andere partij overstapt.

Als je nu bij DEGIRO 20 stukken VWRL hebt en straks na overstap naar Rabo ook 20 stukken VWRL hebt, dan ontvang je evenveel dividend als wanneer je niet was overgestapt.
Bij meesman geven ze een x bedrag aan dividend op het aantal participaties dat je hebt (aandelen).
Stel je hebt 100 participaties en ze geven 2.5 per participatie dus krijg je 250 aan dividend, ze herbeleggen dat meteen dus als de waarde van 1 participatie 125 euro is, krijg je dus 2 participaties. Dat betekent dus dat je volgend jaar (als je verder niets inlegt en alle bovengenoemde waardes gelijk blijven) niet 100 participaties hebt maar 102 (=opbouw). Dit zet nog weinig zoden aan de dijk maar als je dit 30 jaar zijn werk laat doen, dan wordt het dividend groter en groter (compound interest). Het is dus belangrijk om die opbouw te bewaren en nooit meer vanaf 0 te beginnen.

edit: in mijn specifieke geval heb ik in 2016 voor grote bedragen maandelijks ingelegd (spaargeld omzetten naar beleggen) en heb dus veel participaties kunnen kopen voor weinig geld (gewoon puur geluk). Dit maakt mijn situatie wel wat anders. Ik laat mijn opgebouwde geld bij Meesman staan (wegens gunstige aankopen) en ga nu verder met Rabobank.

Tevens ga ik nu ook stoppen met reageren aangezien dit topic nu een beetje vervuild wordt door een oneman show (ik) en dat er door miscommunicatie onnodig veel verwarring is ontstaan terwijl we allemaal hetzelfde bedoelen. Mijn excuses.

[ Voor 17% gewijzigd door TI_Observer op 31-12-2020 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34
TI_Observer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:45:
[...]

Bij meesman geven ze een x bedrag aan dividend op het aantal participaties dat je hebt (aandelen).
Stel je hebt 100 participaties en ze geven 2.5 per participatie dus krijg je 250 aan dividend, ze herbeleggen dat meteen dus als de waarde van 1 participatie 125 euro is, krijg je dus 2 participaties. Dat betekent dus dat je volgend jaar (als je verder niets inlegt en alle bovengenoemde waardes gelijk blijven) niet 100 participaties hebt maar 102 (=opbouw). Dit zet nog weinig zoden aan de dijk maar als je dit 30 jaar zijn werk laat doen, dan wordt het dividend groter en groter (compound interest). Het is dus belangrijk om die opbouw te bewaren en nooit meer vanaf 0 te beginnen.
Je snapt dat je al die opgebouwde participaties ook gewoon kan verkopen he? Je begint nooit op nul.

• JohanNL
Zr40 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:18:
[...]

Ze bieden indexfondsen aan en maken daarbij de juiste keuzes voor je. Verder is het set & forget. Ideaal voor iemand die verder geen interesse heeft in alle details en het tarief is prima voor dit categorie dienst.

Zoals ik al zei, in het zeldzame geval dat iemand wel interesse heeft, dan kunnen de goedkopere opties besproken worden. :P
Maar dan weet diegene alsnog niet wat hij nou daadwerkelijk aan het doen is en is er ook niemand die hier toezicht op houdt.
Dit is ook eigenlijk waar ik op wil doelen; ook voor diegenen waar jij het over hebt biedt Meesman ontzettend weinig meerwaarde en is het waarschijnlijk ook niet geschikt.
Er moet gewoon enigszins interesse en motivatie zijn om te willen beleggen, maar je moet ook bereid zijn je te verdiepen in de materie.
Als dat er niet in zit, tja, dan is toch het enige correcte antwoord om niet te gaan beleggen.

Overigens, hoeveel moeilijker is het om te beleggen bij je huisbank in de NT fondsen of bij Fitvermogen in de twee NN index fondsen?
Bij beide opties kun je ook een *set&forget* constructie instellen, daar is Meesman niet de enige in.

• Magpie
  • Laatst online: 17:01
TI_Observer schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:45:
[...]

edit: in mijn specifieke geval heb ik in 2016 voor grote bedragen maandelijks ingelegd (spaargeld omzetten naar beleggen) en heb dus veel participaties kunnen kopen voor weinig geld (gewoon puur geluk). Dit maakt mijn situatie wel wat anders. Ik laat mijn opgebouwde geld bij Meesman staan (wegens gunstige aankopen) en ga nu verder met Rabobank.

Tevens ga ik nu ook stoppen met reageren aangezien dit topic nu een beetje vervuild wordt door een oneman show (ik) en dat er door miscommunicatie onnodig veel verwarring is ontstaan terwijl we allemaal hetzelfde bedoelen. Mijn excuses.
toon volledige bericht
Als het dividendrendement (jaarlijks dividend gedeeld door koers) bij Meesman 2% is en je koopt een exact gelijke portfolio bij een grootbank via NT fondsen... hoe hoog schat jij het dividendrendement dan in? Spoiler: ook dit zal 2% zijn. Ergo: het maakt niks uit of je je portefeuille bij Meesman laat en 2% dividendrendement incasseert of dat je deze verkoopt en ook in NT fondsen stalt en daar eveneens 2% dividend incasseert. Ook koersmutaties zullen overigens identiek zijn. Het is exact hetzelfde als een aandeel Tesla overboeken van DEGIRO naar Interactive Brokers: het blijft gewoon één aandeel Tesla, maar bij een andere bewaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
JohanNL schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:49:
[...]

Maar dan weet diegene alsnog niet wat hij nou daadwerkelijk aan het doen is en is er ook niemand die hier toezicht op houdt.
Dit is ook eigenlijk waar ik op wil doelen; ook voor diegenen waar jij het over hebt biedt Meesman ontzettend weinig meerwaarde en is het waarschijnlijk ook niet geschikt.
Er moet gewoon enigszins interesse en motivatie zijn om te willen beleggen, maar je moet ook bereid zijn je te verdiepen in de materie.
Als dat er niet in zit, tja, dan is toch het enige correcte antwoord om niet te gaan beleggen.

Overigens, hoeveel moeilijker is het om te beleggen bij je huisbank in de NT fondsen of bij Fitvermogen in de twee NN index fondsen?
Bij beide opties kun je ook een *set&forget* constructie instellen, daar is Meesman niet de enige in.
Het grote voordeel is wel dat je ze kunt bellen en dat ze de tijd nemen om je eea uit te leggen en door hun platform heen loodsen. Het is heel erg laag drempelig gemaakt. Dat zal een bank niet doen als je kiest voor een zelf beleggen account. Ze gaan er immers vanuit dat jij heel goed begrijpt wat je aan het doen bent.
Het is geen raketwetenschap maar je ziet nu al een discussie over overstappen van Meesman naar Rabobank ontwaren in een vreemde discussie. Degene snapt geheel de materie niet en zou dus lekker bij Meesman moeten blijven voor zijn eigen bestwil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:21:
[...]

Het grote voordeel is wel dat je ze kunt bellen en dat ze de tijd nemen om je eea uit te leggen en door hun platform heen loodsen. Het is heel erg laag drempelig gemaakt. Dat zal een bank niet doen als je kiest voor een zelf beleggen account.
Sorry hoor maar wat een onzin. Edit: Ik zal het vriendelijker houden ;) Dit klopt niet. Ik ben meerdere keren perfect geholpen door de medewerkers bij de beleggingsafdeling van de Rabobank. Geen enkel probleem gehad om ze aan de telefoon te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 31-12-2020 14:53 ]

• JohanNL
Miki schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:21:
[...]

Het grote voordeel is wel dat je ze kunt bellen en dat ze de tijd nemen om je eea uit te leggen en door hun platform heen loodsen. Het is heel erg laag drempelig gemaakt. Dat zal een bank niet doen als je kiest voor een zelf beleggen account. Ze gaan er immers vanuit dat jij heel goed begrijpt wat je aan het doen bent.
Het is geen raketwetenschap maar je ziet nu al een discussie over overstappen van Meesman naar Rabobank ontwaren in een vreemde discussie. Degene snapt geheel de materie niet en zou dus lekker bij Meesman moeten blijven voor zijn eigen bestwil.
Het zal toch ook wel een blamage zijn als ze dat niet zouden doen.
Zelfs bij Fitvermogen kun je ze op werkdagen bellen of mailen en vragen stellen over hun platform, maar bij de grootbanken kon je - voor de coronauitbraak - ook nog gewoon een filiaal binnen stappen en/of een afspraak maken met een adviseur van de bank.
Die gaan je heus niet wegsturen met de boodschap dat hun platform enkel is voor mensen die weten wat ze doen.
Natuurlijk blijf je wel zelf verantwoordelijk voor je beleggingen, wat ook geldt voor Meesman en Meesman daarom ook niet een betere optie maakt voor mensen die willen starten met index beleggen.
De hogere kosten van Meesman i.c.m. kleinere dingetjes als zijnde een kleinere speler in de financiële wereld en beperkt aantal handelsdagen maakt het m.i. één van de minder interessante opties waaruit je kunt kiezen.

• Miki
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:43:
[...]

Sorry hoor maar wat een onzin. Edit: Ik zal het vriendelijker houden ;) Dit klopt niet. Ik ben meerdere keren perfect geholpen door de medewerkers bij de beleggingsafdeling van de Rabobank. Geen enkel probleem gehad om ze aan de telefoon te krijgen.
Heel sterk argument, n=1 dus het is waar :')

Nogmaals prima dat jij verkondigd dat het allemaal lekker goedkoop en daardoor fantastisch is maar ik vind het zeer onverantwoordelijk gedrag.

• Pistachenootje
Miki schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:57:
[...]

Heel sterk argument, n=1 dus het is waar :')

Nogmaals prima dat jij verkondigd dat het allemaal lekker goedkoop en daardoor fantastisch is maar ik vind het zeer onverantwoordelijk gedrag.
Inhoudelijke zwakke reactie. Dit heeft niets met de kosten te maken. Ik heb ze zeker 4 keer gebeld. Waarom zouden andere mensen dat niet kunnen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Longcat
@Miki @Pistachenootje Geen ruzie maken! :'( Jullie hebben wat betreft klantenservice beiden een n=1. Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben. Meesman heeft als voordeel dat ze dat wereld totaal fonds (oid) hebben, dus voor degene die nu wil beleggen en te lui/ongeïnteresseerd is om ook maar een beetje research te doen, bied dat wel uitkomst. Account maken, incasso instellen, kiezen voor wereld totaal, klaar. Niets herbalanceren en uitrekenen hoeveel % er in EM/SC moet en je maandbedragen daarop aanpassen. Toch kun je met een heeeeeeel klein beetje moeite (veel) geld besparen door het wel 'zelf' te doen. Het zal per persoon verschillen waar de voorkeur ligt.
Voorbeeld: mijn zus wil beleggen want ze heeft 'overtollig' spaargeld en "het levert niets meer op" en dat frustreert haar. Ze vraagt mij om advies, want ze heeft 0.0 kennis van beleggen en vindt het ook wel 'eng' zoals de gemiddelde Nederlander. Ik dacht in eerste instantie aan ABN icm de NT fondsen, maar dan moet ik uitleggen dat ze er 3 moet kopen en in bepaalde verhoudingen... Dat is veel te lastig. Stuk makkelijker om te zeggen dat ze een account moet maken bij Meesman en moet kiezen voor het wereld totaal fonds. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:24
Ik zie Meesman als alternatief voor mensen die anders een duur beheerd beleggen product van een bank zouden nemen. Niet als alternatief voor mensen die anders losse aandelen op de beurs zouden kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
BrtH schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:09:
Niet als alternatief voor mensen die anders losse aandelen op de beurs zouden kopen.
Daar ging het hier sowieso niet over.
BrtH schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:09:
Ik zie Meesman als alternatief voor mensen die anders een duur beheerd beleggen product van een bank zouden nemen.
Ironisch genoeg kan het dus inmiddels al een tijdje goedkoper bij de bank.
En de tarieven van een beheerde/actieve vorm van beleggen verschillen ook niet eens zo erg met de tarieven van Meesman.
Zo heb je Robeco One met 0,6 - 0,79% TER afhankelijk van profiel: https://www.robeco.nl/laten-beleggen/robeco-one/
Fitvermogen heeft actieve mixfondsen met een TER van 0,55% - 0,75%
Centraal beheer heeft actieve mixfondsen met een TER van 0,6% + 0,3% aankoopkosten
etc. etc.

Allemaal niet mijn keuze, maar als je er dan toch echt zo min mogelijk mee bezig wilt zijn en de experts hun werk wil laten doen, dan zijn er wederom andere opties die daar beter op aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
JohanNL schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:31:
Waar dan? En nee, NT of Actiam fondsen aankopen telt niet; snappen hoe marketcapitalisatie en de verhouding tussen de fondsen werkt of wat het verschil tussen een beleggingsfonds of een ETF is is daadwerkelijk een stap verder dan één keer kiezen voor een totaalfonds bij Meesman en maandelijks je geld naar hen sturen, waarna zij verder in de gaten houden dat alles in balans blijft en goed verloopt.
En de tarieven van een beheerde/actieve vorm van beleggen verschillen ook niet eens zo erg met de tarieven van Meesman.
Zo heb je Robeco One met 0,6 - 0,79% TER afhankelijk van profiel: https://www.robeco.nl/laten-beleggen/robeco-one/
Centraal beheer heeft actieve mixfondsen met een TER van 0,6% + 0,3% aankoopkosten
etc. etc.

Allemaal niet mijn keuze, maar als je er dan toch echt zo min mogelijk mee bezig wilt zijn en de experts hun werk wil laten doen, dan zijn er wederom andere opties die daar beter op aansluiten.
Dat is allemaal duurder dan Meesmans 0,5% toch? Alhoewel ik toe zal geven dat ik rond de 1%+ kosten in m'n hoofd had toen ik het over duur had, ongeveer 0,6-0,7% valt me enigzins mee. En daarnaast heb je dan ook nog eens actieve fondsen en dus waarschijnlijk een slechtere prestatie (slechts 3% van de actieve managers bereikt een hogere alfa dan je op basis van kansverdeling zou verwachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:05:
@Miki @Pistachenootje Geen ruzie maken! :'( Jullie hebben wat betreft klantenservice beiden een n=1. Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben.
Ruzie ben ik ook geen voorstander van maar ik vind dat we wel op de feiten moeten kunnen discussiëren.

Letterlijk de eerste hit op Google:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qXA42yz.png

Dat heeft dus niets met n=1 te maken, de Rabobank kun je gewoon bellen met je vragen, zelfs tot 21:00. Ik vraag me af of Meesman dat ook biedt.

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:05:
Voorbeeld: mijn zus wil beleggen want ze heeft 'overtollig' spaargeld en "het levert niets meer op" en dat frustreert haar. Ze vraagt mij om advies, want ze heeft 0.0 kennis van beleggen en vindt het ook wel 'eng' zoals de gemiddelde Nederlander. Ik dacht in eerste instantie aan ABN icm de NT fondsen, maar dan moet ik uitleggen dat ze er 3 moet kopen en in bepaalde verhoudingen... Dat is veel te lastig. Stuk makkelijker om te zeggen dat ze een account moet maken bij Meesman en moet kiezen voor het wereld totaal fonds. :)
Voor jouw zus is dat wellicht een betere keuze. Maar we zijn hier op Tweakers he. Ik weet niet welk idee jullie hebben van de gemiddelde tweaker maar het aankopen van 88% NT wereld en 12% NT EM is toch vrij eenvoudig lijkt me. Hoeveel procent van de Tweakers, schat jij, kunnen dat niet binnen een uur leren?

Of heb ik een te rooskleurig idee van de gemiddelde Tweaker? Ik denk dan aan mensen die er vaak niet voor terugdeinzen een clean install op een computer uit te voeren of een telefoon te rooten.

Ik zou het wat anders vinden in het geval van bijvoorbeeld opties. Dan moet je wel eerst goed je huiswerk doen. Maar het aankopen van plain & vanilla beleggingsfondsen bij een Rabo of ABN...

Over zussen gesproken :) ik heb haar vorige week geleerd hoe ze bij ING een beleggingsrekening kon openen en Triodos Groenfonds kon kopen. Had ze binnen een paar uurtjes voor elkaar. Nu is ze me dankbaar voor de tip. Snapt ze het allemaal perfect? Dat niet maar ze weet dat ze het kan invullen op haar IB formulier.

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:42
Hmmm.. was al een tijdje aan het meelezen en van plan om te beginnen met beleggen. Voorkeur voor Meesman want met mijn beperkte kennis op dit gebied leek me het Werelwijd totaal fonds ideaal.
Maar als ik de laatste berichten hier zo lees, dan is het verstandig om me er wat meer in te verdiepen en het bij een andere partij te doen. Fitvermogen en dan de 88/12 verhouding is dan een betere optie?

• Pistachenootje
Civic09 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:20:
Hmmm.. was al een tijdje aan het meelezen en van plan om te beginnen met beleggen. Voorkeur voor Meesman want met mijn beperkte kennis op dit gebied leek me het Werelwijd totaal fonds ideaal.
Maar als ik de laatste berichten hier zo lees, dan is het verstandig om me er wat meer in te verdiepen en het bij een andere partij te doen. Fitvermogen en dan de 88/12 verhouding is dan een betere optie?
Dat zou je na 20 jaar zo maar duizenden euro's kunnen schelen in de kosten, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Fitvermogen vind ik zelf ook zeer simpel. Lijkt me sterk dat er hier mensen posten die dat niet voor elkaar krijgen. Ze hebben wel wat minder spreiding dan de NT fondsen maar in mijn ogen nog steeds genoeg. We hebben daar recent een discussie over gehad: Pistachenootje in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Edit: Misschien wel goed om te weten dat er mensen zijn die de ESG uitsluitingen van de NN fondsen wat te streng vinden en daarom liever in andere fondsen beleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 31-12-2020 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
JohanNL schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:31:
[...]

Daar ging het hier sowieso niet over.

[...]

etc. etc.

toon volledige bericht
Als die opties lijken mij anders een slechtere keus dan Meesman. Het is niet alsof actief beheer een betere optie is als je er totaal niet mee bezig wilt houden. Dan pis je alleen nog meer geld weg.

• seadogg
Enig idee wat ik fout doe?
Ik probeer een x-aantal VWRL te kopen, maar wat ik ook doe, mijn order blijft staan in “openstaande transacties”.

Bied / laat geboden op limit order, maar het lijkt alsof ik toch iets fout doe... :+

• JohanNL
BrtH schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:49:
[...]

Waar dan? En nee, NT of Actiam fondsen aankopen telt niet; snappen hoe marketcapitalisatie en de verhouding tussen de fondsen werkt of wat het verschil tussen een beleggingsfonds of een ETF is is daadwerkelijk een stap verder dan één keer kiezen voor een totaalfonds bij Meesman en maandelijks je geld naar hen sturen, waarna zij verder in de gaten houden dat alles in balans blijft en goed verloopt.
Zoals al eerder gezegd, met een heeeel klein beetje extra moeite kun je met losse NT, Actiam, NN index etc. fondsen de marktkapitalisatie nabootsen, net zo goed als dat van het Meesman totaalfonds.
Over marktkapitalisatie gesproken, als je dat niet wilt/kunt begrijpen, dan zit het er dik in dat het je ook niet uitmaakt of jouw portefeuille hieraan voldoet.
Het enige wat je waarschijnlijk zal interesseren is dat je een zo hoog mogelijk rendement maakt en aangezien de markt volgen geen garantie laat staan regel is om dat voor elkaar te krijgen, hoeft hier niet aan voldaan te worden en zijn er ook andere opties.

Overigens wellicht nog wel een keer leuk om te vergelijken wat de verschillen zijn tussen een portefeuille die altijd volledig de markt volgt, met portefeuilles die bijvoorbeeld 20, 10, 5 of 3 jaar geleden eenmalig op marktkapitalisatie zijn gebalanceerd, maar daarna nooit meer zijn geherbalanceerd.
Volgens mij is hier echt geen peil op te trekken en is het enige zekere waarvan je bent de extra kosten; de kosten die je of het fonds intern maakt voor het herbalanceren.
BrtH schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:49:

[...]

Dat is allemaal duurder dan Meesmans 0,5% toch? Alhoewel ik toe zal geven dat ik rond de 1%+ kosten in m'n hoofd had toen ik het over duur had, ongeveer 0,6-0,7% valt me enigzins mee. En daarnaast heb je dan ook nog eens actieve fondsen en dus waarschijnlijk een slechtere prestatie (slechts 3% van de actieve managers bereikt een hogere alfa dan je op basis van kansverdeling zou verwachten).
Bij Meesman heb je nog wel die 0,25% aankoop en verkoopkosten, dus daar bespaar je dan wel eenmalig op.
Actieve fondsen zoals die ik noemde volgen niet een bepaalde specifieke markt of index, maar bestaan uit een heleboel verschillende instrumenten, waardoor ze lastig te vergelijken zijn met een specifieke index-tracker/fonds/ETF
Maar het voordeel van deze fondsen is dat je in principe - na het vaststellen van je risicoprofiel - je hele '' overtollige '' spaargeld erin kunt stoppen.
Dat stukje wordt bij veel actieve fondsen dus ook voor je uit handen genomen en beheerd/eventueel gewijzigd door de fondsbeheerder als de marktomstandigheden veranderen.
Je ziet dan ook dat veel van deze fondsen instrumenten bevatten die eigenlijk niet/nauwelijks of zelfs negatief rendement opleveren op de lange termijn, maar ze zorgen er wel voor dat het risico en beweeglijkheid van het fonds wordt verlaagd.
Zo zit er vaak zelfs in de meeste offensieve beheerde ( mix ) fondsen een stukje cash en/of AAA grade obligaties.
Het is dan ook inherent aan deze fondsen dat ze een lager verwacht rendement hebben dan een ene NT World o.i.d.
Verder zijn de kosten ook wel een factor, maar dit inderdaad nog best te overzien als je Meesman als index alternatief erbij pakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

seadogg schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:35:
Ik probeer een x-aantal VWRL te kopen, maar wat ik ook doe, mijn order blijft staan in “openstaande transacties”.

Bied / laat geboden op limit order, maar het lijkt alsof ik toch iets fout doe... :+
Beurs is dicht... Halve dag vandaag :)

• JohanNL
Hielko schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:34:
[...]

Als die opties lijken mij anders een slechtere keus dan Meesman. Het is niet alsof actief beheer een betere optie is als je er totaal niet mee bezig wilt houden. Dan pis je alleen nog meer geld weg.
Eens, maar we zijn ineens in een discussie beland waarbij dat minder relevant lijkt te zijn en juist gemak en eenvoud het voortouw lijkt te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
seadogg schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:35:

De beurs is dicht? :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:38:
[...]
Eens, maar we zijn ineens in een discussie beland waarbij dat minder relevant lijkt te zijn en juist gemak en eenvoud het voortouw lijkt te nemen.
Een actief fonds staat niet gelijk aan gemak en eenvoud. Integendeel.

Misschien heb je een verkeerd beeld van Meesman? Het is een aanbieder van passief indexbeleggen. 'Verkeerde keuzes' in het kader van set & forget vermogensopbouw worden simpelweg niet aangeboden.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2020 17:41 ]

• Pistachenootje
Ik heb me er nooit goed in verdiept maar Rabo beheerd beleggen basis lijkt hier best goedkoop?

https://www.rabobank.nl/i...-de-rabobank_29409753.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als ik de kosten bereken op https://www.rabobank.nl/p...o-beheerd-beleggen-basis/ kom ik bij een ton aan inleg uit op 0,79% op jaarbasis. Volgens mij is dat duurder?

De tarieven in de PDF zijn trouwens per kwartaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2020 17:49 ]

• Pistachenootje
Oh wacht even, die pdf link is allemaal per kwartaal. Dan loopt het nog aardig op ja.

• JohanNL
Zr40 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:39:
[...]

Een actief fonds staat niet gelijk aan gemak en eenvoud. Integendeel.
Klopt ook, maar ik had specifiek de fondsen uitgezocht die een totaal model portefeuille vertegenwoordigen, welke allemaal actieve fondsen betreffen.
Als je voldoet aan het risicoprofiel kun je in principe je hele belegbare vermogen erin stoppen.

Bij Meesman, NT, NN index etc. moet je dat nog zelf bepalen.
Zr40 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:39:
[...]

Misschien heb je een verkeerd beeld van Meesman? Het is een aanbieder van passief indexbeleggen. 'Verkeerde keuzes' in het kader van set & forget vermogensopbouw worden simpelweg niet aangeboden.
Ik weet waar ik het over heb en dit geldt dus ook bij de andere goedkope opties die hier worden besproken :)
Het gaat dus om:

Stel ik heb €100.000.- vrij vermogen, ik heb het nu niet nodig maar wil het gebruiken voor mijn pensioen over 20 jaar.
Ik ben bereid hier risico mee te nemen.
Maar dan komt de vraag, hoeveel risico ben ik bereid hiermee te nemen? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet meer risico neem dan ik vooraf heb besloten? Hoeveel risico moet ik minimaal nemen om mijn gewenste vermogen tot een realistisch scenario te maken? etc.
Bij Meesman, NT, NN index etc. moet je dit voor een groot gedeelte zelf doen, met een eigen samenstelling van diverse instrumenten met eventueel nog een restant geld bedrag dat je onbelegd laat.
Met in ieder geval de actieve fondsen die ik opnoemde wordt dit gedeelte voor je uit handen genomen, zolang je aan het risicoprofiel voldoet.
Daarbij moet ik zeggen dat het vaak wel op nattevingerwerk lijkt m.b.t. dat risicoprofiel wat voor je wordt vastgesteld of welke overeenkomt met jouw situatie, maar het geeft voor mensen die totaal geen affiniteit hebben met beleggen wel weer net een stukje extra gemak.

• Civic09
Bij Fitvermogen zou je dus beste de 88/12 verhouding voor onderstaande fondsen moeten pakken:

NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund

Hoe simpel het allemaal ook klinkt, ik heb er (nog) totaal geen gevoel bij. Waarom bijv. juist kiezen voor de duurzame fondsen? Ik zie dat je bij Fitvermogen ook kunt kiezen voor zgn. 'gemaksfondsen'. Is dat vergelijkbaar met het Wereldtotaalfonds van Meesman?

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:45
Ik kom bij de Rabo op 0,59% uit.
0,38 dienstverlening 0,16 beleggingskosten 0,04 belastingen .
Dit jaar 8,5% rendement exclusief dividend

• Pistachenootje
Civic09 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:01:
Bij Fitvermogen zou je dus beste de 88/12 verhouding voor onderstaande fondsen moeten pakken:

NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund

Hoe simpel het allemaal ook klinkt, ik heb er (nog) totaal geen gevoel bij. Waarom bijv. juist kiezen voor de duurzame fondsen? Ik zie dat je bij Fitvermogen ook kunt kiezen voor zgn. 'gemaksfondsen'. Is dat vergelijkbaar met het Wereldtotaalfonds van Meesman?
Dat zijn goede vragen. Deze duurzame fondsen zijn goedkoop qua TER en dividendlek, waardoor Fitvermogen goed scoort op het gebied van kosten. Of je de ESG uitsluitingen prettig vind zul je zelf moeten bepalen.

De gemakfondsen van NN hebben hogere kosten.

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:53
feddesman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:03:
Ik kom bij de Rabo op 0,59% uit.
0,38 dienstverlening 0,16 beleggingskosten 0,04 belastingen .
Dit jaar 8,5% rendement exclusief dividend
Als je de berekening achterwege laat en alleen een uitkomst plaatst, is het lastig reageren.

De basiskosten voor de dienstverlening betreffen 0.24% (Tot een ton. Daarboven geldt een gereduceerd tarief van 0.12%) per jaar met een minimum van €5 per kwartaal. D.w.z. dat de kosten tot een belegd vermogen van €8.333,33 relatief gezien (een stuk) hoger liggen.

De beleggingskosten zijn afhankelijk van de fondsen die je hebt aangekocht. Voor NT World gaat het om 0.15% per jaar. Heb je transactiekosten ook meegerekend? Of is het een gewogen gemiddelde van je fondsen?

[ Voor 23% gewijzigd door Lycaon op 31-12-2020 18:19 ]

• feddesman
Lycaon schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:12:
[...]

Als je de berekening achterwege laat en alleen een uitkomst plaatst, is het lastig reageren.

De basiskosten voor de dienstverlening betreffen 0.24% (Tot een ton. Daarboven geldt een gereduceerd tarief van 0.12%) per jaar met een minimum van €5 per kwartaal. D.w.z. dat de kosten tot een belegd vermogen van €8.333,33 relatief gezien (een stuk) hoger liggen.

De beleggingskosten zijn afhankelijk van de fondsen die je hebt aangekocht. Voor NT World gaat het om 0.15% per jaar. Heb je transactiekosten ook meegerekend? Of is het een gewogen gemiddelde van je fondsen?
In dit geval is het bij mij ook wat lastiger omdat het saldo niet het hele jaar gelijk was.
Waardoor het overzicht ook niet helemaal klopt.
Inleg vanaf 1 januari is 18.045 waarde 31-12 20.498 incl 42,08 kosten.
Gaat hier om 90% 1895 Wereld Aandelen Enhanced Index Fonds Class D en 10% 1895 Euro obligaties

(Aantal fondsen in wereldwijde categorie 6747)

• BrtH
JohanNL schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:36:
Overigens wellicht nog wel een keer leuk om te vergelijken wat de verschillen zijn tussen een portefeuille die altijd volledig de markt volgt, met portefeuilles die bijvoorbeeld 20, 10, 5 of 3 jaar geleden eenmalig op marktkapitalisatie zijn gebalanceerd, maar daarna nooit meer zijn geherbalanceerd.
Als er geen tussentijdse stortingen zijn dan zullen deze twee portefeuilles identiek zijn. Als die er wel zijn dan is het inderdaad best wel eens interessant om ernaar te kijken, maar dat gaat extreem gevoelig zijn voor het tijdvak dat je kiest.

• Civic09
Door de uitsluitingen in de NN fondsen presteren deze wellicht net iets minder goed. Met dat in het achterhoofd is het voor mij de vraag of en hoeveel Meesman dan nog duurder is.

We hadden tot begin dit jaar een mooi bedragje in Robeco. Was vroeger Rendemix. Heeft het best aardig gedaan en nooit naar om gekeken. Begin dit jaar gestopt vanwege cisis op de beurs en de hoge servicekosten. Die angst was uiteindelijk niet helemaal gegrond en keuze door ontbreken van enige kennis wellicht niet zo slim.
Inmiddels was het verlies alweer mooi rechtgetrokken dus hadden het prima kunnen laten staan.

Idee is om nu weer te gaan beginnen en dan voor de langere termijn. Wederom zonder rompslomp. De vraag is dan ook nog of we alleen een maandelijkse inleg doen van bijv. 100 euro of ook een eenmalige inleg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:26:
[...]

Dat zou je na 20 jaar zo maar duizenden euro's kunnen schelen in de kosten, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
En wat als ze over 10 jaar niet meer de goedkoopste zijn?

• feddesman
Skyaero schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:49:
[...]

Ik vraag mij wel af wat het verdienmodel bij fitvermogen is.Ze hebben uiteraard ook hun eigen kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Skyaero schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:49:
[...]
Dan kun je gratis je posities verkopen en overstappen naar een partij van je keuze.

Bij Rabobank moet je bij verkoop van je fondsen 0.1% betalen (max 150 euro). Bij Meesman moet je 0.25% verkoopkosten betalen. Stel je hebt een portefeuille van 400.000 dan betaal je bij Rabobank 150 euro en bij Meesman 1000 euro verkoopkosten. Dat is relatief veel geld en kan een drempel opwerpen als je wil overstappen.

PS. ING en ABN rekenen geen transactiekosten bij beleggingsfondsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 31-12-2020 20:39 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 22:30

Qwerty-273

Meukposter

Fitvermogen is natuurlijk onderdeel van NN Investment Partners en is op haar beurt weer onderdeel van NN Group. Ze hoeven dan ook alleen maar kostendekkend te opereren voor deze activiteiten. Het is natuurlijk wel een instroom van kapitaal voor de verschillende NN fondsen.

Als je kijkt naar de algemene voorwaarden en artikel 12, dan staat daar vermeld dat ze in de toekomst wel de optie behouden om tarieven aan te passen (net zoals alle anderen dat ook hebben).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Pistachenootje
Civic09 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:37:
Door de uitsluitingen in de NN fondsen presteren deze wellicht net iets minder goed. Met dat in het achterhoofd is het voor mij de vraag of en hoeveel Meesman dan nog duurder is.
Nog steeds vrijwel altijd duurder dan de banken, waar je ook in de NT fondsen kan beleggen.

Maar zowel de NN als de NT fondsen hebben ESG uitsluitingen. Tot nu toe heeft dat er niet toe geleid dat ze slechter presteren dan de markt. Dat zou in de toekomst anders kunnen zijn, wie weet.

• Pistachenootje
feddesman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:53:
[...]
Ik vraag mij wel af wat het verdienmodel bij fitvermogen is.Ze hebben uiteraard ook hun eigen kosten.
Ik denk vooral de TER op de fondsen. En extra schaalgrootte zorgt ervoor dat ze efficiënter kunnen werken.

• JohanNL
Civic09 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:37:
Of juist beter en dan is Meesman uiteindelijk nóg duurder.
Het is maar net wie je wilt geloven, de een zegt dat ESG beleggen juist meer gaat opleveren, de ander zegt van niet.
Degenen die zeggen dat ESG beleggen minder oplevert, die baseren dat ook meestal voor een groot gedeelte op dat fondsen of ETF's van deze soort duurder zijn dan de gewone versies, wat ook vaak zo is in andere landen.
Maar in deze situatie is dat juist andersom; de 88/12 verhouding bij Fitvermogen heeft een TER van onder de 0,2% terwijl dat bij Meesman 0,5% is + eenmalige kosten voor het aan/verkopen van participaties.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:38:
[...]

Dan kun je gratis je posities verkopen en overstappen naar een partij van je keuze.
Jij weet nu al dat over 10 jaar het verkopen van posities nog steeds gratis is? Heb je de AV wel doorgelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-06 20:25

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In ieder geval houden ze zich netjes aan het verbod om zonder vergunning beleggingsdiensten te verlenen.

Artikel gelezen. Het zit anders: ze stoppen per 23 januari met crypto handel. Dat hoort eerder thuis in Cryptocurrencies dan in dit topic :P

[ Voor 58% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2020 22:59 ]

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:55:
In ieder geval houden ze zich netjes aan het verbod om zonder vergunning beleggingsdiensten te verlenen.

Maar om het nou een 'domper' te noemen voor beleggers... er zijn veel betere brokers :)
Inderdaad. ben benieuwd hoe het gaat lopen met trading212. Gaat het ze lukken of komen de beleggers van trading212 straks in de problemen?

Wel een domper voor wie bij eToro belegt. Grappige van eToro is dacht ik dat je je eigen portfolio kan koppelen aan een portfolio van 1 of meerdere andere beleggers.

Allemaal je porfolio koppelen aan die van zr40? :)
Je maakt leuke rendementen.

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 31-12-2020 23:00 ]

• phantom09
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:04:
[...]
Over zussen gesproken :) ik heb haar vorige week geleerd hoe ze bij ING een beleggingsrekening kon openen en Triodos Groenfonds kon kopen. Had ze binnen een paar uurtjes voor elkaar. Nu is ze me dankbaar voor de tip. Snapt ze het allemaal perfect? Dat niet maar ze weet dat ze het kan invullen op haar IB formulier.
Hier https://www.telegraaf.nl/...gt-deksel-op-neus-bij-ing een verhaal over een vrouw die een rekening bij de ING heeft en ook geholpen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:04:
[...]

Of heb ik een te rooskleurig idee van de gemiddelde Tweaker?
Ehh, misschien... hoe vaak zie je dezelfde vragen hier voorbij komen? ;) Zussen gaan natuurlijk niet naar de helpdesk van ABN, maar naar mij. Ik heb dus toch maar Meesman aangeraden. :D

• phantom09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
phantom09 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:59:
[...]

Wel een domper voor wie bij eToro belegt. Grappige van eToro is dacht ik dat je je eigen portfolio kan koppelen aan een portfolio van 1 of meerdere andere beleggers.

Allemaal je porfolio koppelen aan die van zr40? :)
Je maakt leuke rendementen.
BOTS draait hier zelfs op en volgens mij kun je als maker van zo'n portefeuille er ook nog aan verdienen.

En Trading212 heeft sinds kort ook een functie waarbij je je schijven kunt delen met andere gebruikers en deze kunnen dan verschijnen in een soort van '' best of '' lijst.

Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOO-AnZjiWXOYp5yQcGHcy0zOJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9NiviukuC9lxjJ3qiVt3h1m.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon deze functie alleen vinden in de app als je naar je schijven gaat > naar beneden scrolt > '' schijfbibliotheek openen ''

[ Voor 27% gewijzigd door JohanNL op 01-01-2021 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Skyaero schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:27:
[...]

Jij weet nu al dat over 10 jaar het verkopen van posities nog steeds gratis is? Heb je de AV wel doorgelezen?
Veranderingen kunnen bij iedere partij optreden. Daarom beoordeel ik op basis van de huidige situatie.

In het FO draadje waren er wat hardcore Meesman fans die riepen dat de grootbanken de tarieven in de toekomst weer zouden gaan verhogen. Ik kan weinig met dat soort speculaties.

Bestaat er een theoretische kans dat FV ineens verkoopkosten in het leven gaat roepen? Wellicht. Ik acht het echter geen reëel scenario. YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:11:
[...]
Hier https://www.telegraaf.nl/...gt-deksel-op-neus-bij-ing een verhaal over een vrouw die een rekening bij de ING heeft en ook geholpen is.
Een vrouw die een oplichter toegang geeft tot haar rekening.. tja. Wat mij betreft totaal irrelevant in deze discussie. Ik vind het ook niet gek dat de grootbanken ergens een grens trekken.

Mochten er soort gelijke zaken optreden bij brokers dan denk ik niet dat ze zich coulanter zullen opstellen dan ING in deze.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 01-01-2021 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:33:
[...]
Ehh, misschien... hoe vaak zie je dezelfde vragen hier voorbij komen?
Zijn imo gewoon luie mensen. Maak ik mezelf ook schuldig aan. Hier bijvoorbeeld even vragen naar de verwerkingstijd van een NT order kost minder moeite dan zelf de fondsdocumentatie induiken. Betekent nog niet dat ze incapabel zijn om er in te beleggen.

Ik heb trouwens ook weleens met die noob vraag naar de service desk beleggen van de Rabobank gebeld. Werd keurig geholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 01-01-2021 06:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• seadogg
Beste wensen allemaal mensen!

Dit is een mooi moment om jullie -allemaal!- te bedanken voor alle tips en tricks en vooral hele fijne en leerzame discussies!

Ik heb niet de meeste kennis maar ondanks dat word ik altijd heel goed behandeld hier haha! En ik denk dat dit voor meer mensen zo voelt.

Op naar een mooi 2021!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:36
Mogguh,

Weet iemand wat DeGiro aan het doen is met een 2.5% euro/dollar drop vandaag, evenals voor euro/yen, terwijl Bloomberg en XE nog heel andere koersen laten zien?
Deze verschillen zijn bizar hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSQiYarhEoWXmGEUDmMcsusOLYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suyhteKEtuMuYpgxtzXN79D2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Aan de grafiek te zien wordt er nauwelijks gehandeld bij de aanbieder waar de koersleverancier gebruik van maakt. Ik zou zeggen, wacht even tot na de feestdagen.

Bij IB is forex vandaag ook gesloten.

Houd trouwens ook in gedachten dat valuta alleen OTC verhandeld wordt. Dat wil zeggen dat er geen centrale markt is en dus ook niet een enkele, ware, koers.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 01-01-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:51
Hopelijk op weg naar een goed beursjaar.
Vraagje over degiro, waar kan ik het dividend terugvinden van mijn etf fondsen. Bij bnd zie ik dat in mijn overzicht staan maar bij degiro zie ik dit niet.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 01-06 09:51
corsat schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:24:
Hopelijk op weg naar een goed beursjaar.
Vraagje over degiro, waar kan ik het dividend terugvinden van mijn etf fondsen. Bij bnd zie ik dat in mijn overzicht staan maar bij degiro zie ik dit niet.
Die zie je bij die Giro op je rekeningoverzicht.
Tip: Als je daar alleen het dividend wilt zien kun je in het rekeningoverzicht zoeken op 'dividend'

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+7,83%
+21,76%
+87,84%
+141,33%
Hoogste prestaties
LMND, +56,85%
BIDU, +51,91%
SFIX, +41,55%
APPN, +116,02%
CWEB, +85,42%
UPWK, +73,21%
TSLA, +715,71%
PTON, +390,37%
BILI, +322,57%
TSLA, +941,50%
SHOP, +625,80%
APPN, +483,76%
Laagste prestaties
CWEB, –39,09%
ZM, –31,16%
SPLK, –18,77%
QDEL, –28,99%
TWOU, –14,36%
ZNGA, –10,37%
CWEB, –60,53%
HA, –44,26%
NBIX, –37,36%
CWEB, –84,69%
HA, –48,43%
NEWR, –36,80%
Aantal posities
Aandelen 150×
Opties
Aandelen 148×
Opties 10×

Transacties
Aandelen 7×
Opties 8×

Aandelen 8×
Opties 2×

Transactiekosten
€ 8,60
€ 9,28
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
135,9%
136,5%
Initial Margin
66,2%
70,2%
Maintenance Margin
45,8%
48,2%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210101.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210101-maand.png

Zo dat was het dan. Wat een maand. Wat een jaar. En waarschijnlijk de laatste maandupdate met historische gegevens van vóór 2021. Ik ga er van uit dat Portfolio Analyst die niet meer ziet na de migratie naar IBIE.

Leverage is weer iets verbeterd deze maand. Zowel de margin requirements als portfolio delta is licht gedaald.

Het rendement is wederom enorm. Ik ga er niet van uit maar toch gebeurt het. Iets met tech exposure? Ik ben benieuwd hoe het in 2021 gaat lopen.

December. Helemaal bovenaan staat LMND met +56,8%. Ik zie geen nieuws dat deze stijging verklaart. De lockup voor 75% van de aandelen is verlopen maar dit lijkt geen negatieve invloed gehad te hebben. Op twee vinden we BIDU met +51,9%. Blijkbaar hoef je voor een grote stijging maar twee letters in je press release te zetten: EV. Derde plaats is voor SFIX, +41,5%. De enige in de top 3 met een goede reden: uitstekende kwartaalcijfers.

Onderaan staat deze maand CWEB met –39,0%. De stijging in de loop van november is weer grotendeels ongedaan gemaakt. ZM verloor –31,1%, zonder relevant nieuws. En verliezer #3, SPLK, leverde –18,8% in dankzij tegenvallende kwartaalcijfers.

Since inception versterkt TSLA zijn #1 positie met een stijging van +758% naar +941%. SHOP blijft op twee staan en doet het rustig aan, met een lichte stijging van +616% naar +626%. APPN neemt met +484% de derde plek over van FSLY, die zelf is gedaald van +297% naar +251%.

En aan de onderkant is CWEB weer een stukje kleiner geworden met een daling van –74,9% naar –84,7%. Nieuwe tweede plek voor HA, die nu –44,3% heeft verloren. NEWR is gestegen naar de derde plek met een stijging van –40,9% naar –36,8%. De oude nummer drie, TWOU, is gestegen van –40,4% naar –28,0%.

2020 is ten einde, dus het is tijd om de YTD resultaten te bekijken. :)

De grootste stijger dit jaar is TSLA met +715%. Hier hoef ik niets over te schrijven. :P Op nummer 2 staat PTON. Dit aandeel heeft nooit in de maand top 3 gestaan, en toch heeft het een respectabele +390% neergezet dit jaar. Derde plaats is BILI met +323%. Net als PTON nooit in de maand top 3 verschenen. Ik vind het wel mooi dat aandelen het ook goed kunnen doen zonder spectaculaire bewegingen op korte termijn. :)

Dit jaar staat onderaan CWEB met –60,5%. Dit bedrijf heeft vooral last gehad van de regulatory environment in de VS. Tweede is HA met –44,26%. Het is een airline en die heeft veel last van COVID-19. En de derde verliezer is NBIX met –37,4%. Een biotech bedrijf dat niets te maken heeft met COVID-19.

Mijn totaal rendement in 2020 was +74,2%. Niet normaal. En dan is dit zelfs lager dan het geweest had kunnen zijn dankzij enkele vergissingen en juiste beslissingen. Zo heb ik:
  • in het dal van maart posities gesloten om de maintenance margin te verlagen (juist, want mijn intentie was om automatische liquidatie te voorkomen)
  • in april TSLA gesnoeid, 5/6e verkocht op $168 (op zich juist want de positie werd te groot, maar het proces dat leidde tot deze verkoopgrootte niet)
  • in november FAST gesloten op € 18,48 (vergissing, ik liet mij leiden door de dagstijging)
En ik heb wat vergissingen gemaakt die gelukkig neutraal zijn afgewikkeld, zoals het NNOX gokje.

Van de juiste beslissingen heb ik geen spijt. Ja, jammer dat ik dat rendement heb gemist, maar op portfolioniveau heb ik niets te klagen. Maar de reden was goed en daar gaat het om. En van de vergissingen heb ik geleerd.

En ja, dat rendement. Ik hoop niet dat iemand hier denkt dat dat dankzij de betaalde stock picks komt. Ik heb gewoon heel erg veel geluk gehad (en een beetje leverage). Voor 2021 verwacht ik een rendement dat wat dichter bij de benchmarks ligt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
Lekker rendement hoor, kom daar niet bij in de buurt dit jaar. Maar zolang het positief ben ik al snel tevreden :)

Overigens, wat denk je wat de beste benchmark is voor je portfolio? Gezien alle tech namen is wellicht de Nasdaq 100 een betere fit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hielko schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:28:
Overigens, wat denk je wat de beste benchmark is voor je portfolio? Gezien alle tech namen is wellicht de Nasdaq 100 een betere fit?
Ik zat net precies hetzelfde te denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk, dat maakt het al interessanter. :P

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-20210101-ndx.png

Grappig dat de daling helemaal op het eind in geen enkele benchmark is terug te zien.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 01-01-2021 12:39 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.