Ronker32 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:18:
Ik ben sinds begin 2020 aan het meelezen in dit topic, en op basis van allerlei informatie (zowel hier als op andere plekken) ben ik in juni/juli begonnen met beleggen via DeGiro. Nu, aan het eind van het jaar, maak ik de balans op en heb ik een aantal dingen geleerd die ik hier graag wil delen.
(...)
Uiteraard is dit verhaal geen advies, maar slechts een beschrijving van mijn eerste stappen in de wereld van beleggen. Reacties zijn zeker welkom.
Mooie post. Leuke info ook. Als ik je een tip (die geen advies is

) mag geven: houd je (kleine) portfolio bij DeGiro een tijdje aan. Dan kun je komende tijd nog zien hoe zich dat ontwikkelt, en hoe je je daarbij voelt. Ook als er weer een correctie/crash komt kan het leerzaam zijn te zien hoe dat met verschillende aandelen versus de index trackers gaat. Zeker als die paar losse aandelen in verschillende sectoren zitten.
Om lange termijn je strategie te kunnen vasthouden is het psychologische effect erg belangrijk, en door wat verschillende dingen door te laten lopen leer je jezelf op verschillende vlakken beter kennen. Bijvoorbeeld:
- individuele aandelen versus fondsen
- meer vs minder volatiliteit
- real-time updates vs 1x daags een koers
- direct handelen vs uitgesteld met een paar dagen
- 'FOMO' versus alles op z'n beloop laten (en FOMO op basis van nieuwe, forum posts, wallstreetbets, etc)
- meer of minder zelf actief bezig zijn (dit kan snel veranderen: in het begin is men doorgaans actiever dan later; dit heb je bij jezelf ook al een beetje gezien)
- wat je verwacht had versus wat er daadwerkelijk gebeurde, en dat achteraf alles erg logisch is, maar dat niks zegt over het vooraf voorspellen: dit is m.i. een belangrijke om FOMO te bestrijden en mentaal tegenwicht te bieden aan de overdaad aan positieve verhalen, zeker op social media.
Vergelijk overigens je resultaten ook met de markt in het algemeen. Het is een bekend verschijnsel dat mensen snel onder de indruk zijn van hun eigen winsten, terwijl de markt het misschien nog beter gedaan heeft. Dan heb je dus eigenlijk gewoon verlies geleden

Of dat men wel meer winst hebben gehaald (in een opgaande markt) maar wel met veel meer risico (bv door crypto speculatie).
Heb ik ook gehad eerder dit jaar. 10% winst in een half jaar, maar vrijwel in lijn met de algemene markt (en wel meer risico gelopen). Was wel leerzaam ivm een overname proces, dus zeker geen spijt van, maar niet vanwege de winst.