Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste
Acties:
  • 792.183 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:41
Galactic schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:13:
[...]
Hoe kom je aan 55%? De IMEA is breed Europees.
Haha ik haal hem door de war met IEMA. Ben benieuwd wie zo al een keer de verkeerde ETF heeft gekocht ;)

Geografische spreiding heb je zo te zien al over nagedacht. Je hebt wel erg weinig (geen) small cap exposure. Als je dat wel wil zouden IUSN (wereld small cap) of ZPRV/ZPRX (small value VS, Europa) een goede toevoeging kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Devil schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:33:
Als ik alle positieve verhalen hier lees dan bekruipt mij het gevoel dat we binnenkort een stevige correctie gaan meemaken.
Er zijn mensen in dit topic die al bijna drie jaar op die correctie wachten.
The_FrankO in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Henk Marinus in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"
Galactic in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik wacht niet op de correctie, want dat gaat mij ook enorm pijn doen (net als de vorige keer). Maar het valt me op dat zelfs mijn moeder met beleggen is gestart. Die prijzen zijn zo hoog (en de rendementen dus zo mooi) omdat niemand weet waar hij met z'n geld naar toe moet. Dat gaat ergens stoppen. Daar kunnen we een analyse op los laten, maar de vorige klapper zag ook niemand aankomen. En toen bleek onze financiële sector intens rot te zijn.

Overigens ga ik er zelf ook niet op speculeren, dat past niet binnen m'n strategie. Maar valt me op hoe extreem het sentiment is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Beleggen doe je voor de lange termijn, niet voor een paar jaar. VWRL staat nu 20% hoger dan op 1 januari 2018. Dat is er in een bear market zo af. Sterker nog, het wás eraf op 1 maart 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:04
De volgende correctie komt iedere dag dichterbij. Daarom lekker DCA'en.

[ Voor 65% gewijzigd door Carfanatic op 29-12-2020 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:50
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben dat de markt extreem optimistisch is momenteel.

Indexen staan al terug gelijk, of zelfs een stuk hoger in vergelijking met PRE corona. Dit terwijl we er nog midden in zitten..

Er spreekt nog geen enkele regering over hoe we dit allemaal gaan moeten betalen, iedereen blijft maar geld uitgeven om de huidige situatie op te lossen maar hoe gaan we die put die we nu creeëren in de toekomst oplossen?

In mijn ervaring wordt de schade pas duidelijk na een afloop van een crisis. Dat de beurzen dan nu al terug op gelijke hoogte of zelfs hoger staan is naar mijn visie een zeepbel scenario.

Ik heb alvast ruimte gemaakt in mijn portfolio en ervoor gezorgd dat er meer dan anders cash klaarstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
Rubberen schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:07:
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben dat de markt extreem optimistisch is momenteel.

Indexen staan al terug gelijk, of zelfs een stuk hoger in vergelijking met PRE corona. Dit terwijl we er nog midden in zitten..

Er spreekt nog geen enkele regering over hoe we dit allemaal gaan moeten betalen, iedereen blijft maar geld uitgeven om de huidige situatie op te lossen maar hoe gaan we die put die we nu creeëren in de toekomst oplossen?

In mijn ervaring wordt de schade pas duidelijk na een afloop van een crisis. Dat de beurzen dan nu al terug op gelijke hoogte of zelfs hoger staan is naar mijn visie een zeepbel scenario.

Ik heb alvast ruimte gemaakt in mijn portfolio en ervoor gezorgd dat er meer dan anders cash klaarstaat.
Met jou denken velen anderen hetzelfde en er zijn zelfs instellingen die een paar miljard hebben klaar liggen om in te stappen als het zo ver is. Met dat betreft vraag ik me af of Michael Burry toch niet gelijk gaat krijgen. De beurskoersen lijken aan inflatie onderhevig waardoor de reële waarde van een bedrijf nauwelijks nog een rol van betekenis lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:14
Devil schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:33:
Als ik alle positieve verhalen hier lees dan bekruipt mij het gevoel dat we binnenkort een stevige correctie gaan meemaken. De teneur op de beurs en op de huizenmarkt is hetzelfde als vlak voor de financiële crisis. Het kan alleen maar meer meer meer worden en iedereen maakt winst. De meest waardevolle ervaring is keihard verlies leiden, dan kom je er achter of je het in je hebt om het hoofd koel te houden en door te gaan met de gekozen strategie. Dit soort jaren heb je qua ervaring opdoen niets aan, want elke idioot heeft winst gemaakt. Rising tide lifts up all the boats.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd bij een correctie als zeer veel first time huiseigenaren en beleggers de prijzen zien kelderen en een groot deel van het opgebouwde vermogen zien verdampen.
Als je als beginner instapt en periodiek inlegt om over 30 jaar een mooi potje te creëeren, dan is bij een beursval het hoofd koel houden toch simpel? Aangezien het voor de lange termijn is raakt het je alleen 'op papier'. Eventueel met een lage stand nog wat extra's kopen, het enige is dat je over 30 jaar dan niet midden in een crisis moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:36
AMARONE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:43:
[...]
Als je als beginner instapt en periodiek inlegt om over 30 jaar een mooi potje te creëeren, dan is bij een beursval het hoofd koel houden toch simpel? Aangezien het voor de lange termijn is raakt het je alleen 'op papier'. Eventueel met een lage stand nog wat extra's kopen, het enige is dat je over 30 jaar dan niet midden in een crisis moet zitten.
Ja, je hebt het over periodiek, maar wel mooi in het licht van vandaag:

https://twitter.com/DavidInglesTV/status/1343746362786021377

Na 29 jaar staat de Nikkei weer op eenzelfde hoogte, en nog steeds 45% onder de top...

Als je de "alles nu aankopen, want 70% kans op goed zitten"-strategie had aangehangen, had het nog wel even geduurd voor je weer terug was op oude niveau.

2008 deed -40% voor me, dat duurt dan nog wel even voordat je weer terug bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

In theorie zeker. In de praktijk wil het nog weleens anders gaan. Als mensen bijvoorbeeld 40% van hun vermogen zien verdampen zijn ze vaak minder geneigd om gewoon door te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
JPDeckers schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:10:
[...]

Na 29 jaar staat de Nikkei weer op eenzelfde hoogte, en nog steeds 45% onder de top...

Als je de "alles nu aankopen, want 70% kans op goed zitten"-strategie had aangehangen, had het nog wel even geduurd voor je weer terug was op oude niveau.

Maar als je in 1989 beseft had dat een PE van 70 en CAPE van 90 (door creatief boekhouden eigenlijk nog hoger door geinflateerde E) voor een brede index wellicht wat fors is dan had je dat eenvoudig kunnen voorkomen. Al was het maar door te spreiden over meerdere markten.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 29-12-2020 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Pistachenootje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:15:
[...]

In theorie zeker. In de praktijk wil het nog weleens anders gaan. Als mensen bijvoorbeeld 40% van hun vermogen zien verdampen zijn ze vaak minder geneigd om gewoon door te gaan.
Er kunnen inderdaad momenten zijn/komen, die je doen neigen naar stoppen. Ik beleg maandelijks een vast bedrag in een paar ETF's en een vast bedrag in aandelen. Dat sommige posities in het rood staan en anderen in het groen, doet me niet zoveel. Het is maar een moment opname. Veel belangrijker is de ROI in the long run, voldoet de opbrengst aan de verwachtingen. Dat kan zijn in de vorm van koerswinst, maar ook in bijvoorbeeld de opbrengst van recurring dividend of natuurlijk een combinatie van beiden.

Mijn portfolio bevat momenteel enkele 'te grote' posities, wat ik feitelijk oplos door die niet meer aan te kopen en anderen wel. Buy&Hold (forever?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
thamac schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:01:
[...]

Mijn portfolio bevat momenteel enkele 'te grote' posities, wat ik feitelijk oplos door die niet meer aan te kopen en anderen wel. Buy&Hold (forever?).
Je kan herbalanceren door iets van de grotere te verkopen en met dat geld iets van de kleinere aan te kopen. Door dit toe te passen maak je echte winst op sommige aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
Qunix schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:13:
[...]

Je kan herbalanceren door iets van de grotere te verkopen en met dat geld iets van de kleinere aan te kopen. Door dit toe te passen maak je echte winst op sommige aandelen.
Zeker een optie, echter lost het issue zichzelf op in de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:21
Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:37:
[...]

Je vergeet alleen in je berekening het dividendlek wat je bij IB wel hebt en bij ING niet. Daarnaast zou ik beleggen van ING alleen aanraden als je al een betaalrekening hebt waardoor die kosten feitelijk niet gerelateerd zijn aan het beleggen.

Zelf trouwens zeer tevreden dat ik dankzij dit topic bij IB terecht ben gekomen. Met commissies van €0.35 tot €1,50 kom ik nooit aan die $10 inactive fee en kan praktisch onbeperkt handelen. Echter ben ik als beginnende belegger duidelijk niet de doelgroep en doordat alles Engelstalig is kost het soms wat meer uitzoekwerk. Voor iemand die met minimale moeite automatisch per maand wilt inleggen lijkt mij dat niet wenselijk.
Oh, als je inderdaad geen rekening hebt bij de ING komt er natuurlijk nog de kosten van de ING rekening bij. die € 20,- is voor het aanhouden van de beleggingsrekening. Wordt het bedrag nog lager dan het al was!

Dividendlek geldt alleen als je iets kiest waarbij dividen kan lekken. Als je iets kiest waar je geen dividend lek hebt geldt dat niet.
Daarnaast is het zo, in het begin is je geinvesteerde geld relatief weinig. Maar voordat je het weet zit je boven 1 ton. En om dan alles te verkopen bij de ING en dan over te stappen naar IB is ook weer zonde van de aan/verkoop kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Qunix schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:13:
[...]

Winst maak je pas als je je beleggingen verkoopt en dit geld op je spaar/bankrekening zet en hier wat van gaat kopen. Dat is pure winst. Als je een aandeel wat gaat afbouwen en van dit geld wat anders gaat kopen is nog maar de vraag of het nieuwe aandeel het wel zo goed doet en of je deze winst behoud.

Als je een buy and hold belegger bent zou ik niet van een grote positie ergens in wat verkopen en hiervan iets anders kopen. Zonde van de verkoop/aankoop bedragen. Dan kun je beter niet meer aankopen van de aandelen van je grote positie en met het nieuwe ingelegde geld wat anders kopen waar je positie kleiner in is of je nog geen positie in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:16:
Als je een buy and hold belegger bent zou ik niet van een grote positie ergens in wat verkopen en hiervan iets anders kopen. Zonde van de verkoop/aankoop bedragen. Dan kun je beter niet meer aankopen van de aandelen van je grote positie en met het nieuwe ingelegde geld wat anders kopen waar je positie kleiner in is of je nog geen positie in hebt.
Precies dat. Met name in de opbouwfase heb je best snel relatief grote posities, de tijd lost dat vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
thamac schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:01:
[...]

Er kunnen inderdaad momenten zijn/komen, die je doen neigen naar stoppen. Ik beleg maandelijks een vast bedrag in een paar ETF's en een vast bedrag in aandelen. Dat sommige posities in het rood staan en anderen in het groen, doet me niet zoveel. Het is maar een moment opname. Veel belangrijker is de ROI in the long run, voldoet de opbrengst aan de verwachtingen. Dat kan zijn in de vorm van koerswinst, maar ook in bijvoorbeeld de opbrengst van recurring dividend of natuurlijk een combinatie van beiden.

Exact. Warren Buffet zegt niet voor niets dat hij alleen investeert in bedrijven waar hij vertrouwen in heeft en dat die er over 15 jaar nog bestaand en waarschijnlijk goed doen.

Neem bijvoorbeeld Chipotle Die deed het harstikke goed. Ik had hier wat van gekocht en na een jaartje of 2 een schandaal. Koers daalde. En na een half jaar hierna opnieuw een schandaal. Aandeel was meer dan de helft gedaald :( .
Ik heb het maar vrolijk gelaten zoals het was. Zit nu dik in de plus 8)

Het grootste verlies (volgens Warren Buffet) is als een bedrijf failliet gaat. Dan ben je al je inleg in dat bedrijf kwijt wat je ook niet meer goed kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:23:
Het grootste verlies (volgens Warren Buffet) is als een bedrijf failliet gaat. Dan ben je al je inleg in dat bedrijf kwijt wat je ook niet meer goed kan maken.
Dat is natuurlijk het risico van beleggen. No risk, no reward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
JPDeckers schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:10:
[...]

Je bekjikt alleen de Nikkei index, je vergeet dat dividend niet meegerekend is. Net zoals de AEX nu nog steeds onder de top staat. Rekend je dividend mee dat wordt het plaatje heel anders:

https://dqydj.com/nikkei-...or-dividend-reinvestment/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Nou @Zr40... Ze missen je nu al. Ik ontving net van DEGIRO een mededeling met als titel "Zelf beleggen voor uw pensioen" (moest direct aan jou denken).

Oh, en verder weinig tot geen meldingen via mail ontvangen over het gedoe naar flatex. Het is dat ik het hier las en op nieuws sites, dat ik maar zelf actie had genomen... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:29:
[...]

Je bekjikt alleen de Nikkei index, je vergeet dat dividend niet meegerekend is. Net zoals de AEX nu nog steeds onder de top staat. Rekend je dividend mee dat wordt het plaatje heel anders:

https://dqydj.com/nikkei-...or-dividend-reinvestment/
1990-2020 Total Nikkei Return (Div Reinvested) -5.865% in Yen.

Lekker rendement :P

Edit: met inflatie erbij gaat het zelfs naar de -17%.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 29-12-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:46:
Nou @Zr40... Ze missen je nu al. Ik ontving net van DEGIRO een mededeling met als titel "Zelf beleggen voor uw pensioen" (moest direct aan jou denken).
Deze bedoel je? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmwlvuoC3jY1ji8kN9IqH3uX2WM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c53ZHDowTmmcle3h8uASl7md.png?f=user_large
Oh, en verder weinig tot geen meldingen via mail ontvangen over het gedoe naar flatex. Het is dat ik het hier las en op nieuws sites, dat ik maar zelf actie had genomen... :')
Hier ook nog niets. Maar ik zie ook geen mogelijkheid om het te activeren? Niet dat ik er om zit te springen verder... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:50:
[...]

Deze bedoel je? :P

[Afbeelding]

[...]

Hier ook nog niets. Maar ik zie ook geen mogelijkheid om het te activeren? Niet dat ik er om zit te springen verder... :P
Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1ALW&p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:47:
[...]

1990-2020 Total Nikkei Return (Div Reinvested) -5.865% in Yen.

Lekker rendement :P

Edit: met inflatie erbij gaat het zelfs naar de -17%.
Wat minder erg dan de -45% waar JPDeckers het over heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door phantom09 op 29-12-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tja het rendement van beleggen in Japan is de afgelopen 30 jaar gewoon betreurenswaardig. Maar dit is natuurlijk de reden dat we iedereen aanraden om zijn beleggingen goed wereldwijd te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:02:
Tja het rendement van beleggen in Japan is de afgelopen 30 jaar gewoon betreurenswaardig. Maar dit is natuurlijk de reden dat we iedereen aanraden om zijn beleggingen goed wereldwijd te spreiden.
Japan heeft sinds de jaren 90 de rente behoorlijk verlaagt. halverwege jaren 90 op circa 2% en iets voor het jaar 2000 iets boven de 0%.

https://tradingeconomics.com/japan/interest-rate

Komt dit niet bekend voor? Is de rente hier ook niet erg laag geworden? Staat ons het Japan scenario ons ook op te wachten? Dus zeer lage rendementen op de beurs?

https://www.veb.net/artik...begint-op-japan-te-lijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09 13:09
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:17:
[...]

Japan heeft sinds de jaren 90 de rente behoorlijk verlaagt. halverwege jaren 90 op circa 2% en iets voor het jaar 2000 iets boven de 0%.

https://tradingeconomics.com/japan/interest-rate

Komt dit niet bekend voor? Is de rente hier ook niet erg laag geworden? Staat ons het Japan scenario ons ook op te wachten? Dus zeer lage rendementen op de beurs?

https://www.veb.net/artik...begint-op-japan-te-lijken
Of niet. Destijds hadden Japanners nog voldoende (veilige) mogelijkheden om vermogen in het buitenland (bv. bij ons) te stallen tegen aantrekkelijke rendementen. Nu zijn de lage rentes vrijwel overal aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

Ja rationeel klinkt dat prima, maar emotioneel werkt dat anders. Tijdens en na zo’n correctie is doorgaan met je strategie enorm belangrijk, maar als je net de helft van je (papieren) vermogen hebt zien verdampen en je FO doel weer 15 jaar opschuift dan doet dat wat met je. Is voor veel mensen het moment dat de lol er vanaf gaat.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:57
Devil schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:23:
[...]

Ja rationeel klinkt dat prima, maar emotioneel werkt dat anders. Tijdens en na zo’n correctie is doorgaan met je strategie enorm belangrijk, maar als je net de helft van je (papieren) vermogen hebt zien verdampen en je FO doel weer 15 jaar opschuift dan doet dat wat met je. Is voor veel mensen het moment dat de lol er vanaf gaat.
Het narratief verandert ook in zo'n periode. Na 5 jaar bear market zal je ook veel berichten lezen dat herstel nog jaren gaat duren. Net zoals wij nu na 10 jaar bull market allemaal overtuigd zijn dat we nog (meer) flinke winst gaan maken met long term buy and hold. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:36
phantom09 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:55:
[...]

Wat minder erg dan de -45% waar JPDeckers het over heeft.
Je miste dan wel waar het over ging. Er was express niet vanuit de top gerekend, maar een koers die nog 45% tot de top moet stijgen (dus -31%, niet -45%), is nu na 29 jaar pas weer opnieuw bereikt.

Inderdaad geen dividend herinvestering, maar het mantra van "in 2/3e van de gevallen is alles in 1x investeren tov DCA beter" had vandaag (gisteren) een mooi toevallig geval van wanneer het eens niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:07

ChillPascal

In the end...

Nu mijn Rabobeleggersrekening (NT's) de BCS overschrijdt wil ik graag een rekening openen bij een andere (goedkopere) broker om diverse losse aandelen te stallen en aan te schaffen.

Ondanks dat ze de laatste tijd negatief in het nieuws kwamen en de zaakjes niet helemaal op order hadden is mijn oog toch gevallen op DeGiro. Zoals bekend krijg ik de keuze tussen een Standaard of Custody account. Als ik alles goed doorneem lijkt het een afweging tussen uitlenen van aandelen en gratis dividend verwerking óf het niet uitlenen van aandelen maar betalen voor dividend verwerking.

In dit topic lees ik weinig terug over deze afweging. Voor mezelf en ook voor anderen in dezelfde situatie vraag ik mij af wat er hier veelal gekozen is en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
ChillPascal schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:26:
Nu mijn Rabobeleggersrekening (NT's) de BCS overschrijdt wil ik graag een rekening openen bij een andere (goedkopere) broker om diverse losse aandelen te stallen en aan te schaffen.

Ondanks dat ze de laatste tijd negatief in het nieuws kwamen en de zaakjes niet helemaal op order hadden is mijn oog toch gevallen op DeGiro. Zoals bekend krijg ik de keuze tussen een Standaard of Custody account. Als ik alles goed doorneem lijkt het een afweging tussen uitlenen van aandelen en gratis dividend verwerking óf het niet uitlenen van aandelen maar betalen voor dividend verwerking.

In dit topic lees ik weinig terug over deze afweging. Voor mezelf en ook voor anderen in dezelfde situatie vraag ik mij af wat er hier veelal gekozen is en waarom.
Eh.. wat is je beleggingsstrategie :?

Normaliter zou je met indexfondsen zoals de NT fondsen juist door moeten zetten in verband met samengestelde rente effect dat naarmate je portefeuille toeneemt steeds meer effect zal hebben.

Wil je in losse aandelen beleggen of is het uit angst dat je niet gedekt wordt als de Rabobank omvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Miki schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:41:
[...]

Eh.. wat is je beleggingsstrategie :?

Normaliter zou je met indexfondsen zoals de NT fondsen juist door moeten zetten in verband met samengestelde rente effect dat naarmate je portefeuille toeneemt steeds meer effect zal hebben.

Wil je in losse aandelen beleggen of is het uit angst dat je niet gedekt wordt als de Rabobank omvalt?
Oh, excuus was ik in mijn vorige post inderdaad niet helder mee.

Ik blijf maandelijks de diverse NT-fondsen aankopen op de Rabo. De meeste losse aandelen die ik in de portefeulle had heb ik inmiddels verkocht en (nagenoeg) alleen NT-fondsen over.

Mijn idee is om naast de maandelijkse inleg (€300,--) voor NT-fondsen ook af en toe losse aandelen aan te schaffen. Daarvoor wil DeGiro als broker inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:16
ChillPascal schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:26:

Wel grappig dat je van 1 van de veiligste banken naar deGiro wil gaan, omdat je het BCS overschrijdt. Volgens mij een typisch geval van dat je de risico's verkeerd inschat.

Daarnaast heb ik deGiro gekozen vanwege lage kosten en omdat enkele ETF's die ik bezit dividend uitkeren, heb ik gekozen voor een reguliere rekening bij deGiro.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:32
Het sentiment is hier ineens "fearful" :o
Wat was het gezegde ook alweer :?
"Be greedy when others are fearful, be fearful when others are greedy." :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

evleerdam schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:51:
[...]

Wel grappig dat je van 1 van de veiligste banken naar deGiro wil gaan, omdat je het BCS overschrijdt. Volgens mij een typisch geval van dat je de risico's verkeerd inschat.
Zoals ik hierboven ook zei, het heeft niks te maken met vertrouwen. De maandelijkse inleg zal de komende jaren/decenia gewoon doorlopen bij de Rabo. Echter zijn de kosten voor het aankopen van aandelen bij de Rabo aan de hoge kant, vandaar dat voor het laatstgenoemde wil overstappen naar een goedkopere broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:32
Niks mis met DeGiro. Heb zelf een bedrag onder de 20k bij ze voor de goedkope aankoop van bepaalde ETF's. Daarnaast bij fitvermogen voor het (nog) saaiere werk.

[ Voor 98% gewijzigd door Playa del C. op 30-12-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ChillPascal schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:54:
[...]

Zoals ik hierboven ook zei, het heeft niks te maken met vertrouwen. De maandelijkse inleg zal de komende jaren/decenia gewoon doorlopen bij de Rabo. Echter zijn de kosten voor het aankopen van aandelen bij de Rabo aan de hoge kant, vandaar dat voor het laatstgenoemde wil overstappen naar een goedkopere broker.
Afhankelijk van welke aandelen je wil kopen is IB of Lynx wellicht nog interessant. Daar kun je zelf kiezen of je aandelen worden uitgeleend en laten ze je meedelen in de opbrengsten.

Als je toch DeGiro wil dan moet je nog even opletten op de kosten verschillen met een custody account t.o.v. een standaard account. Er zijn verschillen. O.a. met dividend ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

IBKR is nog goedkoper dan DeGiro. Je maakt alleen met een vermogen onder de $100k wel minimaal $10 p/m aan kosten. phantom09 gaf maandag al aan dat het onderbrengen van je ETFs daar ook aantrekkelijk kan zijn (vergeleken met ING, maar Rabo zal niet veel afwijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
JPDeckers schreef op woensdag 30 december 2020 @ 06:45:
[...]
Inderdaad geen dividend herinvestering, maar het mantra van "in 2/3e van de gevallen is alles in 1x investeren tov DCA beter" had vandaag (gisteren) een mooi toevallig geval van wanneer het eens niet zo is.
Die uitspraak komt uit een onderzoek van Vanguard op basis van de Amerikaanse aandelenmarkt.

Afbeeldingslocatie: https://www.doughroller.net/wp-content/uploads/2012/09/Dollar-Cost-Averaging-vs.-Lump-Sum-Investing.png
bron

Volgens dit onderzoek van Ben Felix is Japan de enige uitzondering.
https://www.pwlcapital.co...vs-Lump-Sum-Investing.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 30-12-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
[...]

Ok, je gaf aan Nu mijn Rabobeleggersrekening (NT's) de BCS overschrijdt wil ik graag een rekening openen dus ik dacht dat je een rekening wilde openen vanwege de BCS ;)

Toen deGiro begon kwamen ze al snel onder vuur te liggen natuurlijk. Ze waren gratis maar toen men de kleine lettertjes las, toen bleek dat ze je aandelen konden uitlenen. Bij andere brokers krijg je daar een vergoeding voor, bij deGiro kreeg je niks. Dat werd alleen maar erger toen bleek dat ze die aandelen vooral aan hun eigen (inmiddels opgeheven) hedge fund uitleenden.

Mocht de tegenpartij aan wie jij je aandelen ongezien uitleent failliet gaan.. Dan is het maar de vraag of je je geld nog terug gaat zien. Ik dacht dat deGiro in eerste instantie verantwoordelijk was, maar wellicht hebben anderen dit beter uitgeplozen. Natuurlijk, mocht jij short gaan (en dus aandelen lenen) dan staan daar flinke margin requirements tegenover. Zo'n partij zal dus niet zomaar failliet gaan en is bij deGiro voor zover ik weet nog nooit voorgekomen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

evleerdam schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:53:
[...]

Ok, je gaf aan Nu mijn Rabobeleggersrekening (NT's) de BCS overschrijdt wil ik graag een rekening openen dus ik dacht dat je een rekening wilde openen vanwege de BCS ;)
Klopt, misschien niet helemaal gelukkig verwoord. Deondanks bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

Ben sinds een tijdje ook bezig met een bescheiden potje geld om te beleggen. Ik doe nu alles via DEGIRO en zit in wat losse aandelen en een aantal ETF's.

Maar ik zit er voor de lange termijn in, dus ik kijk steeds meer naar ING (huisbank) of Meesman. Beide maken gebruik van Northern Trust ETF's, nietwaar? Wat is het voordeel van bijvoorbeeld een Meesman tov ING?

Ik krijg bij Meesman meer het gevoel dat ze verstand van dit soort zaken hebben terwijl je bij een grootbank zoals de ING voornamelijk een nummertje bent. Maar of dat nou doorslaggevend is om te beleggen een ETF?

[ Voor 22% gewijzigd door Freak187 op 30-12-2020 10:07 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Pistachenootje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:03:
[...]

Die uitspraak komt uit een onderzoek van Vanguard op basis van de Amerikaanse aandelenmarkt.

[Afbeelding]
bron

Opzich logisch natuurlijk. In een markt die omhoog gaat, kan je beter zo vroeg mogelijk instappen. In een markt die omlaag gaat, kan je beter zo laat mogelijk instappen (beter helemaal niet natuurlijk ;) )

Dus dat Japan een uitzondering is.. Zoals hierboven aangegeven zijn de rendementen daar op langere termijn negatief, dus was DCA beter geweest. Voor andere markten die omhoog gingen, was Lump Sum gemiddeld beter geweest. Daarnaast moet je natuurlijk niet alleen kijken naar de gemiddelde rendementen, gaat ook om gemoedsrust. Lump Sum is een groter risico en daar moet je wel tegen kunnen natuurlijk.

Alsnog goed dat hij het heeft uitgezocht, hij kan dit duidelijk uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:04
Freak187 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:06:

Ik krijg bij Meesman meer het gevoel dat ze verstand van dit soort zaken hebben terwijl je bij een grootbank zoals de ING voornamelijk een nummertje bent. Maar of dat nou doorslaggevend is om te beleggen een ETF?
Zit zelf bij ING, zie geen meerwaarde in Meesman. Ook bij de ING (en andere grootbanken) kun je je aankopen automatiseren.

Verder heb ik geen enkele behoefte aan contact met mijn bank, dan ben ik maar een nummertje.

[ Voor 9% gewijzigd door Carfanatic op 30-12-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ben sinds een tijdje ook bezig met een bescheiden potje geld om te beleggen. Ik doe nu alles via DEGIRO en zit in wat losse aandelen en een aantal ETF's.

Maar ik zit er voor de lange termijn in, dus ik kijk steeds meer naar ING (huisbank) of Meesman. Beide maken gebruik van Northern Trust ETF's, nietwaar? Wat is het voordeel van bijvoorbeeld een Meesman tov ING?

Je bent appels met peren aan het vergelijken :)

Als je bij ING kiest voor vermogensbeheer dan ben je ook geen nummertje. Maar als je zelf wilt beleggen op de beurs dan ben je wel een nummertje. Ze gaan er immers vanuit dat je zelf weet wat je aan het doen bent. En als je twijfelt dan kunnen zij een mandje voor je maken met eenvoudig beleggen.

Meesman richt zich specifiek op vermogensopbouw en heeft daarvoor een specifiek aantal fondsen voor aangetrokken/ samengesteld en combineren dit met een persoonlijke touch voor de klanten die twijfelen of hulp nodig hebben.

Beide partijen zijn dik in orde maar leveren verschillende diensten.
Als je geen zin hebt om een paar avonden je in te lezen ga dan lekker bij Meesman beleggen maar als je er wat tijd in wilt stoppen dan kun je kiezen voor zelf beleggen bij ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maar ik zit er voor de lange termijn in, dus ik kijk steeds meer naar ING (huisbank) of Meesman. Beide maken gebruik van Northern Trust ETF's, nietwaar?
Ja Meesman gebruikt als onderliggende fondsen ook de NT fondsen.
Wat is het voordeel van bijvoorbeeld een Meesman tov ING?
Het is iets gemakkelijker. En zij doen al het herbalanceren voor je. Het is meestal wel wat duurder en je betaald ook aan- en verkoopkosten, die je bij ING niet hebt.
Ik krijg bij Meesman meer het gevoel dat ze verstand van dit soort zaken hebben terwijl je bij een grootbank zoals de ING voornamelijk een nummertje bent.
Dat is vooral marketing. Persoonlijk zou ik lekker bij je huisbank blijven. Het is een beetje meer werk maar daar leer je ook weer van. Mocht je ooit willen overstappen naar een andere broker dan heb je bij Meesman die vervelende verkoopkosten die een kleine drempel opwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:48
Eindelijk mijn vrije spaarsaldo op een bedrag dat ik goed vindt. En wil nu maandelijks 200-400 wegzetten. Momenteel heb ik nog een beetje bij BND staan. Dit zit binnen FTSE Developed World II hedged of unhedged. Via BND heb je geen dividendlek. Echter via hier begreep ik dat ‘tegenwoordig’ NN Enhanced + NN Enhanced EM ‘beter’ kan zijn. Natuurlijk
ligt het aan de beursontwikkelingen. Maar is het een verstandig idee om bij beiden bijv de helft in te leggen. Of zouden jullie kiezen voor 1 partij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Ronker32 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:18:
Ik ben sinds begin 2020 aan het meelezen in dit topic, en op basis van allerlei informatie (zowel hier als op andere plekken) ben ik in juni/juli begonnen met beleggen via DeGiro. Nu, aan het eind van het jaar, maak ik de balans op en heb ik een aantal dingen geleerd die ik hier graag wil delen.
(...)
Uiteraard is dit verhaal geen advies, maar slechts een beschrijving van mijn eerste stappen in de wereld van beleggen. Reacties zijn zeker welkom.
Mooie post. Leuke info ook. Als ik je een tip (die geen advies is :+ ) mag geven: houd je (kleine) portfolio bij DeGiro een tijdje aan. Dan kun je komende tijd nog zien hoe zich dat ontwikkelt, en hoe je je daarbij voelt. Ook als er weer een correctie/crash komt kan het leerzaam zijn te zien hoe dat met verschillende aandelen versus de index trackers gaat. Zeker als die paar losse aandelen in verschillende sectoren zitten.

Om lange termijn je strategie te kunnen vasthouden is het psychologische effect erg belangrijk, en door wat verschillende dingen door te laten lopen leer je jezelf op verschillende vlakken beter kennen. Bijvoorbeeld:
- individuele aandelen versus fondsen
- meer vs minder volatiliteit
- real-time updates vs 1x daags een koers
- direct handelen vs uitgesteld met een paar dagen
- 'FOMO' versus alles op z'n beloop laten (en FOMO op basis van nieuwe, forum posts, wallstreetbets, etc)
- meer of minder zelf actief bezig zijn (dit kan snel veranderen: in het begin is men doorgaans actiever dan later; dit heb je bij jezelf ook al een beetje gezien)
- wat je verwacht had versus wat er daadwerkelijk gebeurde, en dat achteraf alles erg logisch is, maar dat niks zegt over het vooraf voorspellen: dit is m.i. een belangrijke om FOMO te bestrijden en mentaal tegenwicht te bieden aan de overdaad aan positieve verhalen, zeker op social media.

Vergelijk overigens je resultaten ook met de markt in het algemeen. Het is een bekend verschijnsel dat mensen snel onder de indruk zijn van hun eigen winsten, terwijl de markt het misschien nog beter gedaan heeft. Dan heb je dus eigenlijk gewoon verlies geleden O-) Of dat men wel meer winst hebben gehaald (in een opgaande markt) maar wel met veel meer risico (bv door crypto speculatie).

Heb ik ook gehad eerder dit jaar. 10% winst in een half jaar, maar vrijwel in lijn met de algemene markt (en wel meer risico gelopen). Was wel leerzaam ivm een overname proces, dus zeker geen spijt van, maar niet vanwege de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:14
Ik wil jullie niet teveel vermoeien met rookie vragen, dus ik ga beginnen met het geprezen boek voor amateurs om iig mee te beginnen, beleggen voor dummies.

Bol.com heeft nogal wat dure edities staan terwijl Bruna de 2019 uitgave voor veel minder aanbiedt.

https://www.bruna.nl/boek...oor-dummies-9789045356655

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 30-12-2020 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
AMARONE schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:32:
Ik wil jullie niet teveel vermoeien met rookie vragen, dus ik ga beginnen met het geprezen boek voor amateurs om iig mee te beginnen, beleggen voor dummies.

Bol.com heeft nogal wat dure edities staan terwijl Bruna de 2019 uitgave voor veel minder aanbiedt.

https://www.bruna.nl/boek...oor-dummies-9789045356655 Quote aangepast.
Het is niet eens zo zeer dat je ons ermee vermoeid maar dat je zelf kennis opdoet zodat je meer begrijpt wat je aan het doen bent. Je zou het als een verplichting naar jezelf moeten zien. Beleggen is een zero sum game, als er iemand winst maakt maakt een ander verlies. Als jij nietsvermoedend op basis van sentiment en mooie verhalen aandelen gaat kopen dan zul je vroeg op laat een (hele) dure les betalen.

Indexbeleggen is dan nog het meest veilig al is dat ook niet zonder risico’s. Eind februari had ik een derde van mijn portefeuille zien verdampen met -30%. Dus besef goed dat beleggen geen alternatief is voor de spaarrekening die nagenoeg geen rente biedt.

Dus je doet er goed aan om algemene basiskennis op te doen, een beleggingsplan/ strategie te bedenken en langzaam je verder te verdiepen in de materie. Je zult niet gelijk de nieuwe Warren Buffet worden maar het zal je wel inzichten geven die je niet nog eerder hebt gehad als ook beter beseft wat je aan het doen bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 30-12-2020 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:07
Miki schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:24:
[...]
Beleggen is een zero sum game, als er iemand winst maakt maakt een ander verlies.
Dit is dus niet waar. Beleggen is geen zero sum game. Een 'goede transactie' van de een is niet gelijk een verlies voor de ander. Als bijvoorbeeld een bedrijf eigen aandelen inkoopt van een particulier dan kan zowel de particulier winst maken op de transactie en de rest van de aandeelhouders van het bedrijf ook. Daarnaast is er geen gelijke pot door o.a. groeiende bedrijven en dividendbetalingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
flyguy schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:52:
[...]

Dit is dus niet waar. Beleggen is geen zero sum game. Een 'goede transactie' van de een is niet gelijk een verlies voor de ander. Als bijvoorbeeld een bedrijf eigen aandelen inkoopt van een particulier dan kan zowel de particulier winst maken op de transactie en de rest van de aandeelhouders van het bedrijf ook. Daarnaast is er geen gelijke pot door o.a. groeiende bedrijven en dividendbetalingen.
Uiteraard kunnen op basis van toekomst verwachtingen kunnen meerdere goed geïnformeerde partijen voor hun doen, gunstige transacties maken. Maar dat niet weg dat als je ongeïnformeerd de markt opgaat er wel degelijk een zero sum game is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
Miki schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:01:
[...]

Uiteraard kunnen op basis van toekomst verwachtingen kunnen meerdere goed geïnformeerde partijen voor hun doen, gunstige transacties maken. Maar dat niet weg dat als je ongeïnformeerd de markt opgaat er wel degelijk een zero sum game is.
Nee, sorry maar dit is gewoon in zijn geheel niet waar, ik weet ook niet waar je het vandaan haalt (sowieso het 'de grote jongens'-verhaal is onzin (mits er legaal gehandeld wordt)). Als ik bijvoorbeeld een obligatie van een ander koop dan krijgt die andere precies de waarde en ik ook. Er is simpelweg geen winnaar of verliezer. Het rendement komt ook niet uit de transactie, maar uit de onderneming. Enkel in geval van bepaalde derivaten is het verlies van de één de winst voor de ander. Maar de markt als geheel is alles behalve zero sum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
flyguy schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:10:
[...]

Nee, sorry maar dit is gewoon in zijn geheel niet waar, ik weet ook niet waar je het vandaan haalt (sowieso het 'de grote jongens'-verhaal is onzin (mits er legaal gehandeld wordt)). Als ik bijvoorbeeld een obligatie van een ander koop dan krijgt die andere precies de waarde en ik ook. Er is simpelweg geen winnaar of verliezer. Het rendement komt ook niet uit de transactie, maar uit de onderneming. Enkel in geval van bepaalde derivaten is het verlies van de één de winst voor de ander. Maar de markt als geheel is alles behalve zero sum.
Eh.. je moet me geen woorden toe-eigenen als ik die helemaal niet heb opgeschreven dus zullen we het netjes houden :?

De aandelenmarkt an sich is geen zero sum game doordat de economische ontwikkelingen bepalen of een bedrijf in waarde stijgt of in waarde daalt. De optie markt is daarentegen wel een zero sum game pur sang.

Maar zoals ik al zei als jij totaal ongeïnformeerd de markt op gaat dan is het een zero sum game. Het geld vloeit van de domme beleggers naar de slimme beleggers, dat is gewoon een feit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:24:
[...]

Beleggen is een zero sum game, als er iemand winst maakt maakt een ander verlies.
Bedrijf A heeft 100(%) aandelen uitgegeven voor €50 euro per stuk en is dus gewaardeerd op €5000. Op het moment dat ik 1(%) aandeel koop voor €75 wordt het bedrijf spontaan €7500 waard. Niemand heeft in deze (extreem versimpelde) transactie geld verloren en de waarde ontstaat uit het niets.

Dit gaat echter enkel goed zo lang er geld in de markt blijft stromen. Er stroomt nu zoveel geld de markt in dat alle waarderingen kunstmatig stijgen, echter houd die stroom een keer op. Veel nieuwe beleggers springen op een hype stock en stappen er te laat uit en verliezen geld. Hier is dus wél een verlies. De hype stocks zijn dus met name een combinatie van een piramidespel en game of chicken. Wie het eerste koopt en verkoopt profiteert en wie als laatste koopt en verkoopt verliest.

PS: Daar heb ik nog geen boek voor hoeven lezen, dus correct me if I'm wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Laatst online: 05-09 13:21

Nullifiel

╞═══════╡

Is beleggen niet een zero sum game, wanneer je van alle koersbepalende factoren alleen naar vraag en aanbod kijkt?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Miki schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:16:
[...]
Maar zoals ik al zei als jij totaal ongeïnformeerd de markt op gaat dan is het een zero sum game. Het geld vloeit van de domme beleggers naar de slimme beleggers, dat is gewoon een feit.
Nee, dat is dus onwaar. Als ik totaal ongeïnformeerd een indexfonds of losse aandelen koop, dan deel ik evenveel in de ondernemingen als iemand die wel geïnformeerd bezig is. Net zoals de aap die random stock picks geeft nog steeds een prima resultaat weet te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
Miki schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:16:
[...]

Eh.. je moet me geen woorden toe-eigenen als ik die helemaal niet heb opgeschreven dus zullen we het netjes houden :?

De aandelenmarkt an sich is geen zero sum game doordat de economische ontwikkelingen bepalen of een bedrijf in waarde stijgt of in waarde daalt. De optie markt is daarentegen wel een zero sum game pur sang.

Volgens mij hou ik het gewoon netjes. Ik refereerde enkel aan de 'goed, geïnformeerde partijen'. De optie markt (derivaten) is inderdaad wel zero sum.

Maar dan nog is het absoluut geen feit dat er geld stroomt van dom naar slim (nog even los van hoe je dat definieert) en dat dit zero sum is. Eerder het tegenovergestelde. Elke econoom zal je kunnen vertellen dat de effectenmarkt geen zero sum is. Ook is er genoeg onderzoek dat iets als IQ niet bepalend is voor beleggingsresultaat. Door zaken als emoties of te veel handelen kan de één een beter resultaat halen dan de ander, maar dit gaat niet ten koste van de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Freak187

geen

Nullifiel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:22:
Is beleggen niet een zero sum game, wanneer je van alle koersbepalende factoren alleen naar vraag en aanbod kijkt?
Dat lijkt mij een juiste constatering.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:06
Nullifiel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:22:
Nee, de aandelenmarkt is juist het schoolboekvoorbeeld van een positive sum game. Immers maakt het gemiddelde bedrijf winst gedurende de tijd, en delen de aandeelhouders daarin mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maar inderdaad, als je juist het deel weglaat dat het positive sum maakt, dan is het zero sum. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Laatst online: 05-09 13:21

Nullifiel

╞═══════╡

Zr40 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:35:
Maar inderdaad, als je juist het deel weglaat dat het positive sum maakt, dan is het zero sum. :+
Tijdens een recessie, toch?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zr40 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:23:
[...]

Nee, dat is dus onwaar. Als ik totaal ongeïnformeerd een indexfonds of losse aandelen koop, dan deel ik evenveel in de ondernemingen als iemand die wel geïnformeerd bezig is. Net zoals de aap die random stock picks geeft nog steeds een prima resultaat weet te behalen.
Zoals ik al zei zullen economische ontwikkelingen van een bedrijf de koers bepalen. Een onderneming zou normaliter winst moeten maken zodat jij, ik en de aap winst maken. Zover niets geks aan toch?

Als jij en ik weten dat het helemaal niet goed goed gaat met het bedrijf X doordat we ons huiswerk hebben gemaakt doordat we bijvoorbeeld in de boeken hebben gekeken en onze aandelen in de verkoop zetten terwijl de aap alleen maar naar de mooie glinsterende buitenkant kijkt en nog meer aandelen bijkoopt dan zal die aap dus een slechte dag hebben en wij een goede dag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Miki Ik denk dat je het concept zero/positive sum game niet helemaal begrijpt. Het gaat niet om de individuele resultaten, maar dat de waarde voor alle deelnemers bij elkaar groter is dan (bij positive sum) of gelijk is aan (bij zero sum) de totale inleg van de deelnemers. Wat de deelnemers onderling met elkaar doen verandert daar niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:03:
[...]

[Afbeelding]
bron

De markt gaat gemiddeld gezien omhoog dus is lump sum gemiddeld gezien voordeliger dan DCA. In Japan gaat de markt de afgelopen 30 jaar gemiddeld gezien niet omhoog dus daar is lump sum gemiddeld gezien niet voordeliger dan DCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Cocytus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:19:
[...]
De markt gaat gemiddeld gezien omhoog dus is lump sum gemiddeld gezien voordeliger dan DCA. In Japan gaat de markt de afgelopen 30 jaar gemiddeld gezien niet omhoog dus daar is lump sum gemiddeld gezien niet voordeliger dan DCA.
Zou je misschien denken maar LSI was nog steeds beter in 57.53% van de 10 jaar periodes in Japan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oPYdRwG.png

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 30-12-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:46:
[...]

Zou je misschien denken maar LSI was nog steeds beter in 57.53% van de 10 jaar periodes in Japan.

[Afbeelding]
Dat gaat uit van de afgelopen 50 jaar en dan pak je de bull run tussen 1970 en 1990 mee. Als je uitgaat van de afgelopen 30 jaar niet en dan verlies je met lump sum dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:43
Sinds 1997 ben ik jaarlijks 875 euro gaan inleggen in 3 robeco fondsen via een verzekeraar en heb daarnaast in de loop van de jaren nog 15k extra gestort ivm mijn vrije ruimte. 2 jaar geleden heb ik de bij bnd en degiro een pensioenrekening geopend en heb daar nu 60k aan beleggingstegoed staan waarbij ik oplet dat ik bij degiro niet boven de 20k ga uitkomen. Ik let dus ook op de maximale uitkering voor als het mis zou kunnen gaan bij degiro en gek genoeg ben ik bij bnd daar niet bang voor. Wat ik geleerd heb via dit forum is om te kijken naar de beheerkosten en de kosten die ik had bij extra stortingen via de verzekeraar want die waren fors. Nu nog 11 jaar te gaan maar dit potje waar nog wel 15% belasting afgaat wordt een welkome aanvulling.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Cocytus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:48:
[...]

Dat gaat uit van de afgelopen 50 jaar en dan pak je de bull run tussen 1970 en 1990 mee. Als je uitgaat van de afgelopen 30 jaar niet en dan verlies je met lump sum dik.
Mijn fout, ik had niet gezien dat je het alleen over de afgelopen 30 jaar had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De laatste tijd eens verdiept in opties en hoe het werkt en dacht ik een mooi koopje gevonden te hebben. Helaas heb ik alleen 0 ervaring ermee en bij IB kom ik daarmee niet in aanmerking om erin te handelen. Nu schijnt er wel een tutorial te zijn maar kan deze nergens vinden van de app/mobiele site en iBot stuurt mij naar de “Traders academy” waar met name de interface benoemd wordt.

Nu wil ik eigenlijk gewoon deze test doen om het op de juiste manier te valideren, maar hoeveel kwaad kan het om op te geven dat ik wel ervaring hiermee heb?

PS: Ik ben mij bewust dat opties erg risicovol zijn en ik mijn inleg volledig kan verliezen, maar het voelt toch een beetje jammer dat de optie die ik op het oog had vandaag 46% hoger staat en daarmee voor nu niet meer interessant is. Gemiste kans, volgende keer beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:03:
Nu wil ik eigenlijk gewoon deze test doen om het op de juiste manier te valideren, maar hoeveel kwaad kan het om op te geven dat ik wel ervaring hiermee heb?
Ik heb het zelf gewoon naar waarheid ingevuld en de test behaald. Als je moeite hebt met de test dan is het sowieso een slecht idee om met opties te gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
De laatste tijd eens verdiept in opties en hoe het werkt en dacht ik een mooi koopje gevonden te hebben. Helaas heb ik alleen 0 ervaring ermee en bij IB kom ik daarmee niet in aanmerking om erin te handelen. Nu schijnt er wel een tutorial te zijn maar kan deze nergens vinden van de app/mobiele site en iBot stuurt mij naar de “Traders academy” waar met name de interface benoemd wordt.

PS: Ik ben mij bewust dat opties erg risicovol zijn en ik mijn inleg volledig kan verliezen, maar het voelt toch een beetje jammer dat de optie die ik op het oog had vandaag 46% hoger staat en daarmee voor nu niet meer interessant is. Gemiste kans, volgende keer beter.
Als je denkt dat je met opties alleen je inleg kan verliezen dan is het juist goed dat je geen toegang hebt tot het handelen ermee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Zr40 Is het vinden van de test onderdeel van de test..?

@evleerdam Ik was niet van plan om puts te kopen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

evleerdam schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:25:
[...]

Als je denkt dat je met opties alleen je inleg kan verliezen dan is het juist goed dat je geen toegang hebt tot het handelen ermee :+
Dat hangt af van de optie natuurlijk. Als je je beperkt tot het kopen van opties, dan kan je alleen je inleg verliezen.

Als dat is wat je zoekt, dan kan je dat bij IB gewoon aanvragen met 0 ervaring. Dit heet 'Limited Option Trading'.
Deveon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:26:
@Zr40 Is het vinden van de test onderdeel van de test..?
Je krijgt de test vanzelf als je de trading permission aanvraagt en je opgegeven jaren ervaring onvoldoende zijn.
Kijk, daar heb je al een minpunt... Het schrijven van opties is waarmee je veel geld kan verliezen. Bij het kopen is het maximale verlies je aanschafprijs.

[ Voor 64% gewijzigd door Zr40 op 30-12-2020 19:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evleerdam
Deveon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:26:

Nee precies, maar dit antwoord geeft dus aan dat je er nog niet veel van weet en ik zou nog even blijven studeren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 22:56

wat is je bedachte strategie? :)

Je kan alleen maximaal je investering verliezen als je een call of put koopt. Als je opties verkoopt kun je wel degelijk meer kwijtraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:19
Volgens mij denken ook velen dat het vrij eenvoudig is om een great deal te sluiten met opties, en uiteindelijk dus makkelijk winst is te behalen.
In de praktijk heb je echter marketmakers die in veel gevallen het aanbod faciliteren, maar ook de vraag en aanbod afromen.
Het is dus ontzettend moeilijk een goede trade te maken.
Dan heb je daarnaast ook nog de kosten van je broker zelf.
Al met al sta je met opties wat mij betreft al gelijk 2-0 achter en lijkt het totale plaatje ook best op doe gevreesde turbo's, alleen ziet het er vaak wat ingewikkelder uit, turbo's voor gevorderden :p

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:27:
[...]
Als dat is wat je zoekt, dan kan je dat bij IB gewoon aanvragen met 0 ervaring. Dit heet 'Limited Option Trading'.
[...]
Deze mogelijkheid kom ik in de FAQ wel tegen, maar in mijn account niet. Inmiddels wel de test gevonden maar niet geslaagd, dus ga nog even verder verdiepen erin en op mijn paper account verder om een beetje look&feel te krijgen.
DJTimo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:50:
[...]
wat is je bedachte strategie? :)
Niet echt een strategie, maar soms zijn er kansen en dan is de kennis van opties en de mogelijkheid om ze te kopen wel interessant om ze te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:47:
[...]
Niet echt een strategie, maar soms zijn er kansen en dan is de kennis van opties en de mogelijkheid om ze te kopen wel interessant om ze te benutten.
Wat bedoel je dan precies met kansen? Want zomaar iets kopen zonder dat je weet wat het precies betekent is zeker met derivaten een slecht idee :P

Opties volgen de beweging van de underlying. Heb je geen plan voor de underlying, dan heb je per definitie geen plan voor de opties. Je kan niet zeggen dat een optie interessant is zonder een voorspelling te doen voor de underlying. Doe je dat toch, dan ben je aan het gokken.

[ Voor 65% gewijzigd door Zr40 op 30-12-2020 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:59:
Wat bedoel je dan precies met kansen? Want zomaar iets kopen zonder dat je weet wat het precies betekent is zeker met derivaten een slecht idee :P
In basis snap ik het concept wel, maar met name op hoe ik het wil inzetten en niet in de breedte. Echter heb in wel respect voor de “regeltjes” en wil het dus ook via die test aantonen. Het was alleen even frustrerend om door z’n beperking een kans te missen (op +85% heb ik de optie maar uit mijn watchlist gegooid). Ik heb geduld en er komen vast wel nieuwe mogelijkheden.

De underlying tikt inmiddels weer de ATH aan..

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 30-12-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:15:
Volgens mij denken ook velen dat het vrij eenvoudig is om een great deal te sluiten met opties, en uiteindelijk dus makkelijk winst is te behalen.
In de praktijk heb je echter marketmakers die in veel gevallen het aanbod faciliteren, maar ook de vraag en aanbod afromen.
Het is dus ontzettend moeilijk een goede trade te maken.
Dan heb je daarnaast ook nog de kosten van je broker zelf.
Al met al sta je met opties wat mij betreft al gelijk 2-0 achter en lijkt het totale plaatje ook best op doe gevreesde turbo's, alleen ziet het er vaak wat ingewikkelder uit, turbo's voor gevorderden :p
Ik durf nog wel te zeggen dat opties makkelijker te begrijpen zijn dan turbo's. En dat is vooral tegen turbo's bedoeld, niet zo zeer vóór opties. :P

Kosten broker vallen trouwens bij IB wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:17:
[...]
De underlying tikt inmiddels weer de ATH aan..
Klinkt als TSLA...

Welke optie of optiespread had je in gedachten? Tenminste, als je wil weten wat ik er van denk :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Opties, en zeker het schrijven daarvan worden, vaak als risicovol gezien. Ik ben het daar niet volledig mee eens. Het hoeft niet meer risicovol te zijn als het direct handelen met het onderliggende aandeel.
Bijvoorbeeld een call verkopen voor een aandeel dat je in bezit hebt en waar je prima afscheid van wilt nemen voor de strike price.
Of een put verkopen maar wel de cash ervoor klaar hebben staan. In dat geval koop je eigenlijk het aandeel met korting en je loopt niet meer risico dan als je de aandelen direct had gekocht. Enig risico dat je hebt is dat het aandeel in waarde is gestegen waardoor je de aandelen niet in bezit krijgt, maar dan heb je altijd nog de optiepremie en dus winst.

Maar je moet natuurlijk wel weten wat het verschil en de consequenties zijn tussen kopen en schrijven van een optie. En al helemaal voordat je aan optie strategieën gaat denken, daar blijf ik ook bij uit de buurt. Mij te ingewikkeld, strangles, iron condors... nee niets voor :P

Ow en vergeet het niet keer 100 te doen :) (en te controleren of die optie ook per 100 is)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Over TSLA gesproken, de opname in de S&P 500 afgelopen 21 december was een non-event wat betreft koers. Enige opvallende is een beetje hoger volume bij close. Waar sommigen zich wel niet druk over maken :z

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 30-12-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:23:
[...]

Klinkt als TSLA...

Welke optie of optiespread had je in gedachten? Tenminste, als je wil weten wat ik er van denk :P
Call 670 op 8 januari voor ~$20 (net on paper voor $35) omdat het doel van 500.000 geproduceerd én geleverd zeer waarschijnlijk al gehaald is en dit door de markt niet als een reëel doel gezien wordt/werd en nog stamt uit 2013 (even uit mijn hoofd).

Waardoor ik nog het meeste overtuigd ben vanwege het afwegen van de S&P500 inclusion dip die verwacht werd en het erop leek dat veel benchmark fonds ook op die dip zaten te wachten (obv aantal transacties de afgelopen weken). Daarnaast heb ik bij afweten van de dip na de S&P500 inclusion het gevoel dat alle speculatie en/of wie onder de $700 wilde verkopen dat ook had gedaan.

Een optie (net na een dip) leek mij een perfect manier om te cashen op het nieuws en voor de kwartaalmeeting te cashen gezien het aandeel daar bijna altijd negatief op reageert vanwege de run-up vanuit de inschattingen van de productiecijfers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo te zien steeg de koers van die optie van 22 naar 38 (+16) omdat de underlying steeg van 668 naar 694 (+26) en de delta van de optie ongeveer 0.67 is. Stijging van de underlying vermenigvuldigd met delta is ongeveer de stijging van de optie.

Als je de optie op 22 had gekocht, dan gok je dat TSLA na close op 8 januari $692 of hoger zou noteren (want anders maak je verlies op deze optiepositie). We weten allemaal wel hoe volatiel dit aandeel kan zijn op zeer korte termijn. Ik zou zelf deze gok niet nemen.

Dit gaat er natuurlijk van uit dat je tussentijds niet verkoopt. Daar kan ik niets zinnigs over zeggen, ik doe niet aan day trading. Laat staan met derivaten. :)

Overigens, als je gokt met opties dan moet je niet alleen de richting goed hebben, maar ook de hoogte én de termijn waarop dit gebeurt. Drie factoren die je verkeerd kan hebben. Met een aandelenpositie als gok hoef je alleen de richting goed te hebben, en het verkeerd hebben is minder rampzalig :P

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 30-12-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Als ik mij niet vergis heeft IB ook een paper account waar je virtueel aan en verkopen kan doen. Heb hier nooit gebruik van gemaakt. Wellicht anderen wel?
Zo zou je kunnen oefenen met opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Iemand tips voor een set and forget op de giro?
Ik wil 100/150E per maand met auto incasso in fondsen stoppen bij de giro, maar twijfel een beetje welke het moet worden.

NT world? Andere tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:35
seadogg schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:03:
Ik wil 100/150E per maand met auto incasso in fondsen stoppen bij de giro, maar twijfel een beetje welke het moet worden.

NT world? Andere tips?
Verdiep je eerst even in de materie... NT kun je niet eens aankopen bij DeGiro (deze kun je AFAIK alleen bij de grootbanken kopen, ook omdat het een fonds is en geen ETF), en waarom perse bij DeGiro? En waarom DeGiro als je set and forget wilt? Want bij DeGiro kun je niet eens automatisch inleggen en zul je elke maand moeten inloggen, via ideal geld over maken, en vervolgens handmatig je order invoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
seadogg schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:03:

NT world? Andere tips?
Auto incasso kan bij DeGiro. Maar auto-aankopen niet.
Voor dat stukje is fitvermogen (nationale nederlanden) nu de goedkoopste optie waar dat wel kan.
Ik ga zelf ook mijn strategie aanpassen voor 2021. Alle ETF's gaan er uit en worden vervangen door een beleggingsfonds zonder dividendlekkage. Ik schrok een beetje van hoeveel dat op lange termijn kost.

TheS4ndm4n#1919

• seadogg
RobertMe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:10:
[...]

Verdiep je eerst even in de materie... NT kun je niet eens aankopen bij DeGiro (deze kun je AFAIK alleen bij de grootbanken kopen, ook omdat het een fonds is en geen ETF), en waarom perse bij DeGiro? En waarom DeGiro als je set and forget wilt? Want bij DeGiro kun je niet eens automatisch inleggen en zul je elke maand moeten inloggen, via ideal geld over maken, en vervolgens handmatig je order invoeren.
ik zie dat ik ABN en Giro door elkaar haal.
Ik wil eigenlijk elke maand Vanguard kopen (automatisch incasso maar wel handmatig inkopen).

Ik twijfel alleen steeds meer of bijvoorbeeld Vanguard of IWDA wel geschikt is voor mijn portfolio.
Mijn inleg is dusdanig laag dat ik niet weet of het zoden aan de dijk zet
RocketKoen schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:56:
[...]

Auto incasso kan bij DeGiro. Maar auto-aankopen niet.
Voor dat stukje is fitvermogen (nationale nederlanden) nu de goedkoopste optie waar dat wel kan.
Ik ga zelf ook mijn strategie aanpassen voor 2021. Alle ETF's gaan er uit en worden vervangen door een beleggingsfonds zonder dividendlekkage. Ik schrok een beetje van hoeveel dat op lange termijn kost.
Dank voor je reactie.
Heb jij toevallig een (online) overzicht waar deze kosten breed uitgelegd worden? ik zie namelijk geen enorm schokkende dividendlekkages staan....

(sorry als dit een domme vraag is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:35
seadogg schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:11:
[...]

ik zie dat ik ABN en Giro door elkaar haal.
Ik wil eigenlijk elke maand Vanguard kopen (automatisch incasso maar wel handmatig inkopen).

Ik twijfel alleen steeds meer of bijvoorbeeld Vanguard of IWDA wel geschikt is voor mijn portfolio.
Mijn inleg is dusdanig laag dat ik niet weet of het zoden aan de dijk zet

[...]

Dank voor je reactie.
Heb jij toevallig een (online) overzicht waar deze kosten breed uitgelegd worden? ik zie namelijk geen enorm schokkende dividendlekkages staan....

(sorry als dit een domme vraag is).
Op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kun je een vergelijking maken. ABN met NT vs DeGiro met VWRL (wat je neem ik aan met Vanguard bedoeld) staat daar ook tussen.

• seadogg
RobertMe schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:15:
[...]

Op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kun je een vergelijking maken. ABN met NT vs DeGiro met VWRL (wat je neem ik aan met Vanguard bedoeld) staat daar ook tussen.
Dank!
Is het te verklaren dat bijvoorbeeld NN of Binck, 1500 euro goedkoper is dan de giro - VWRL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
seadogg schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:25:
[...]
Dank!
Is het te verklaren dat bijvoorbeeld NN of Binck, 1500 euro goedkoper is dan de giro - VWRL?
Ja dat komt voornamelijk door het dividendlek van VWRL.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 31-12-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@seadogg hier krijg je een overzicht hoe de kosten zijn opgebouwd: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/

• seadogg
Top! super bedankt.

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 15:35
Weet iemand of DeGiro/Flatex meerdere keren per dat een valuta debitering doet, of maar 1 keer per dag?

Ik zie bijvoorbeeld dat VXUS USD dividend uitkeerde op 25/12 om 06:35, en dat een uur later, om 07:45 de valutadebitering plaatsvond waardoor de euro's in mijn vrije ruimte kwamen om te beleggen.
Als ik kijk naar de USD dividenden die VWRL en VTI vanochtend uitkeerden, gebeurde dit pas om 07:50 en 08:05 respectievelijk, maar zie ik (nog) geen valutadebitering. Als dat vandaag niet meer plaats vindt omdat het maar 1x per dag gebeurd, dan kan ik die dividenden niet meer deze maand herinvesteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Naar mijn weten kijkt AutoFX 1x per dag naar je USD saldo. Bij mij in ieder geval telkens voor 9 uur, dus als het nu nog niet is gebeurd dan heb je pech.

De tijdstippen geven trouwens niet aan hoe laat het fonds het heeft uitgekeerd, maar hoe laat DEGIRO het heeft verwerkt/ingeboekt.

[ Voor 91% gewijzigd door Zr40 op 31-12-2020 09:53 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.