It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Google sheets heeft een finance functie, maar ik weet niet of die alleen actuele koersen doet of ook statistieken. Als je een beetje kan programmeren vond ik de API van AlphaVantage erg prettig, maar ik heb hem alleen voor historische koersen gebruikt (één van de weinige gratis data providers met een fatsoenlijke adjusted close!), standaarddeviatie moet je misschien zelf berekenen.evleerdam schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:10:
Ik heb een lijstje met aandelen en bijbehorende ISIN's. Is er nu een makkelijke manier om die ergens te uploaden en vergelijken (bijvoorbeeld return van afgelopen jaar, beta, standaard deviatie etc)?
Gaat om best veel aandelen (459) en ik wil ze liever niet 1 voor 1 invullen in yahoo finance.
[ Voor 5% gewijzigd door BrtH op 28-12-2020 10:32 ]
Wellicht is een strikter topic met 'bedrijfsanalyse voor investeringen op de beurs' zinvol. Hier zitten toch veel mensen (inclusief mijzelf) die niet zo'n diepe kennis hebben, of tijd/zin hebben er diep in te duiken. Ik vind het zelf wel steeds interessant leesvoer. Kan natuurlijk zijn dat zo'n topic snel doodloopt als er bijna niemand in zit, dan kan het misschien toch beter hier tussendoor, voor zover het lukt...Longcat schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:43:
Nogmaals, geen koopadvies. Dit is net als mijn vorige posts een uitnodiging voor discussie over de aandelen. De vorige posts hebben helaas maar een beperkt aantal reacties gehad, terwijl mensen wel graag tickers ontvangen.
Dank daarvoor! Ik ben wat verder gaan zoeken en heb ook investing.com gevonden waar je 100 aandelen per keer kan uploaden. Kan je best wat statistieken makkelijk vergelijken (PE, Beta, rendement etc) en dat werkt prima. Moest alleen even een gratis account maken en 5 uploads doenBrtH schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:30:
[...]
Google sheets heeft een finance functie, maar ik weet niet of die alleen actuele koersen doet of ook statistieken. Als je een beetje kan programmeren vond ik de API van AlphaVantage erg prettig, maar ik heb hem alleen voor historische koersen gebruikt (één van de weinige gratis data providers met een fatsoenlijke adjusted close!), standaarddeviatie moet je misschien zelf berekenen.
Achtergrond is dat er op mn werk jaarlijks een 'wedstrijd' is om 3 longs en 3 shorts te raden. Nu mag je kiezen uit 459 aandelen, maar handmatig vergelijken gaat een beetje lastig. Natuurlijk kan je 3 aandelen kiezen die je kent, maar ik denk dat je beter kan gokken op aandelen op basis van ratio's.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Daarnaast las ik hier dat degiro niet heel populair meer is hier om bepaalde redenen. Waarop zou ik dan als beginnend gebruiker moeten overstappen?
[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 28-12-2020 11:11 ]
Wanneer je al weet welke ETF's je wil dan is een broker als DeGiro denk ik een prima optie. Zo houd je je kosten laag en zeker over een termijn van 30 jaar is dat serieus wat geld.AMARONE schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:01:
Ik zit in dubio, ik ben gestart om maandelijks te beleggen in etf's om een mooie pot te creëeren over 30 jaar. Nu heb ik hiervoor al onderzoek gedaan en ik kwam eigenlijk bij degiro uit en daarnaast een profielfonds van abn waar ze het voor je doen. Wat is nu verstandig. Abn stoppen en alles via degiro?
Daarnaast las ik hier dat degiro niet heel populair meer is hier om bepaalde redenen. Waarop zou ik dan als beginnend gebruiker moeten overstappen?
Zelf gebruik ik gewoon DeGiro en de keuze is vooral kostentechnisch gemaakt. Risico-analyse van online-brokers laat ik over aan de toezichthouders en zolang dat prima is zie ik geen reden om te switchen.
Is het handelen op basis van ratio's niet beter om over te laten aan de bots en constitutionele investeerders? Persoonlijk zoek ik meer naar bedrijven waar deze algoritmes en analisten niet (zo snel) naar kijken of kunnen incalculeren.evleerdam schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:47:
[...]
Achtergrond is dat er op mn werk jaarlijks een 'wedstrijd' is om 3 longs en 3 shorts te raden. Nu mag je kiezen uit 459 aandelen, maar handmatig vergelijken gaat een beetje lastig. Natuurlijk kan je 3 aandelen kiezen die je kent, maar ik denk dat je beter kan gokken op aandelen op basis van ratio's.
DeGiro is in dit geval niet goedkoper, het kan zelfs duizenden euro's schelen, met name door het dividendlek van de gangbare ETFs.tuinïnen schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:12:
[...]
Wanneer je al weet welke ETF's je wil dan is een broker als DeGiro denk ik een prima optie. Zo houd je je kosten laag en zeker over een termijn van 30 jaar is dat serieus wat geld.
Zelf gebruik ik gewoon DeGiro en de keuze is vooral kostentechnisch gemaakt. Risico-analyse van online-brokers laat ik over aan de toezichthouders en zolang dat prima is zie ik geen reden om te switchen.
Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Goede aantekening. I stand corrected.Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:16:
[...]
DeGiro is in dit geval niet goedkoper, het kan zelfs duizenden euro's schelen, met name door het dividendlek van de gangbare ETFs.
Zelf heb ik enkel losse aandelen en zit ik niet met het dividendlek.
Dan is het via de normale bank nieteens zo heel verkeerd om te doen. Behalve dat je bij degiro dan misschien zelf meer te kiezen hebt (denk aan Chinese etf's, etc?).Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:16:
[...]
DeGiro is in dit geval niet goedkoper, het kan zelfs duizenden euro's schelen, met name door het dividendlek van de gangbare ETFs.
Is het dan trouwens wijs om het via beide te doen qua spreiding. Of om te beginnen beter om bij 1 te blijven?
[ Voor 10% gewijzigd door AMARONE op 28-12-2020 12:05 ]
Dat is dan dus wel met de kanttekening dat de AFM DeGiro afgelopen jaar pas op de vingers heeft getikt (en niet zo'n beetje ook) op basis van onderzoek in 2017 of zo. En of nu alles is opgelost weten we ook niet. Immers rapporteert AFM alleen over dingen die mis gaan, en een onderzoek duurt blijkbaar een hele tijd. Dus tegen de tijd dat je er achter komt dat DeGiro hun zaken nu nog steeds niet op orde heeft is het wellicht alweer 2022, 2023. En tegen die tijd zou DeGiro (theoretisch) natuurlijk al lang over de kop zijn gegaan en dat je (een deel van) je geld / aandelen kwijt bent.tuinïnen schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:12:
Risico-analyse van online-brokers laat ik over aan de toezichthouders en zolang dat prima is zie ik geen reden om te switchen.
Immers was de conclusie van het afgelopen jaar gepubliceerde onderzoek ook niet mals. Zoals het ontbreken van de correcte vermogensscheiding waardoor het alsnog kon dat als DeGiro failliet ging hun klanten de aandelen kwijt raakten. Als je dan tientallen tot honderden duizenden euro's in aandelen aanhoud bij DeGiro sla je je natuurlijk ook voor de kop.
Dank je. Voor nu klinkt degiro leuk maar over 20 jaar gaat het om aanzienlijke bedragen en dan is het toch veiliger via de abn bijvoorbeeld. Dan toch het basis pakket beleggen nemen daar met als voordeel automatisch inleggen.RobertMe schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:04:
[...]
Dat is dan dus wel met de kanttekening dat de AFM DeGiro afgelopen jaar pas op de vingers heeft getikt (en niet zo'n beetje ook) op basis van onderzoek in 2017 of zo. En of nu alles is opgelost weten we ook niet. Immers rapporteert AFM alleen over dingen die mis gaan, en een onderzoek duurt blijkbaar een hele tijd. Dus tegen de tijd dat je er achter komt dat DeGiro hun zaken nu nog steeds niet op orde heeft is het wellicht alweer 2022, 2023. En tegen die tijd zou DeGiro (theoretisch) natuurlijk al lang over de kop zijn gegaan en dat je (een deel van) je geld / aandelen kwijt bent.
Immers was de conclusie van het afgelopen jaar gepubliceerde onderzoek ook niet mals. Zoals het ontbreken van de correcte vermogensscheiding waardoor het alsnog kon dat als DeGiro failliet ging hun klanten de aandelen kwijt raakten. Als je dan tientallen tot honderden duizenden euro's in aandelen aanhoud bij DeGiro sla je je natuurlijk ook voor de kop.
Hoewel ik mij nog niet in dergelijke discussies meng vind ik het wel leuk om te lezen en volgen. Dus voor wat het waard is, ik waardeer je bijdragen!Longcat schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:43:
Dit is net als mijn vorige posts een uitnodiging voor discussie over de aandelen. De vorige posts hebben helaas maar een beperkt aantal reacties gehad, terwijl mensen wel graag tickers ontvangen.
Zelf heb ik ook onvoldoende kennis laat staan dat ik er voldoende tijd voor vrij kan maken. Ik vind het echter juist wel leuke en waardevolle informatie. Als er alleen nog maar over ETFs, een select aantal brokers en een handjevol aandelen wordt gesproken dan haken er mensen af. Dit soort bijdragen houden het topic m.i. interessant.TechLight schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:37:
[...]
Wellicht is een strikter topic met 'bedrijfsanalyse voor investeringen op de beurs' zinvol. Hier zitten toch veel mensen (inclusief mijzelf) die niet zo'n diepe kennis hebben, of tijd/zin hebben er diep in te duiken.
Ik zou lekker beleggen bij ABN in NT World, EM en small cap. Als je boven de 100k uitkomt nog eens verder kijken wat er dan aantrekkelijk is. Op dit moment is IB voor grotere portefeuilles interessant.AMARONE schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:03:
[...]
Dan is het via de normale bank nieteens zo heel verkeerd om te doen. Behalve dat je bij degiro dan misschien zelf meer te kiezen hebt (denk aan Chinese etf's, etc?).
Is het dan trouwens wijs om het via beide te doen qua spreiding. Of om te beginnen beter om bij 1 te blijven?
PS. Fitvermogen vind ik trouwens ook niet verkeerd. Erg lage kosten, wel iets minder spreiding.
[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 28-12-2020 14:00 ]
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
Grappig, ik wist niet dat dit mogelijk was. Maar je hebt dus een account bij IEX? Ook stappen 1 t/m 6 gevolgd?TI_Observer schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:15:
Hoe stel je alerts in bij degiro? Als je naar nr 6 kijkt op deze site: https://www.iex.nl/content/degiro.aspx dan zou het mogelijk moeten zijn maar ik kan het nergens vinden. Ik wil dus een alert voor bepaalde prijspunten; het was wel leuk geweest als ik geweten had dat KLM/AIR op 3 euro heeft gestaan niet lang geleden.... Ik zou dan graag een prijsalert voor KLM willen instellen op 3,50.
- Klik op “Portefeuille koppelen”
- Accepteer de Voorwaarden
- Een nieuw tabblad opent zich. Hierin kunt u inloggen bij DEGIRO
- Ingelogd bij DEGIRO geeft u toestemming tot het delen van uw portefeuilledata met IEX
- Ga naar “Mijn IEX” en klik op “Portefeuilles”
- Vergeet niet de alerts in te stellen, zodat u niks meer mist
Is ook niet mogelijk. Je geeft IEX toestemming om te rondneuzen in jouw DeGiro account en IEX is degene die de alerts maakt en verstuurt aan de hand van de data uit DeGiro.evleerdam schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:31:
[...]
Grappig, ik wist niet dat dit mogelijk was.
Ondanks dat het misschien superhandig is, heb ik zo mbt privacy wel mijn bedenkingen. Ik zou de kleine lettertjes even teruglezen wat IEX in ruil voor je alerts met jou data gaat doen.evleerdam schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:31:
[...]
Grappig, ik wist niet dat dit mogelijk was. Maar je hebt dus een account bij IEX? Ook stappen 1 t/m 6 gevolgd?
- Ingelogd bij DEGIRO geeft u toestemming tot het delen van uw portefeuilledata met IEX
Ja, mee eens. Daarom vroeg ik of er een IEX account is aangemaakt en de stappen zijn gevolgd, want alleen dan werkt deze methode. Op de website van deGiro kan je lang zoeken want deGiro biedt geen notificaties aan.Qunix schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:39:
[...]
Is ook niet mogelijk. Je geeft IEX toestemming om te rondneuzen in jouw DeGiro account en IEX is degene die de alerts maakt en verstuurt aan de hand van de data uit DeGiro.
Ik betwijfel ten eerste of het nu superhandig is. DeGiro is best leuk en IEX ook, maar om daar nu echt je handelsinformatie vandaan te halen? Als je dat soort zaken zoekt (alerts, automatisch aankopen, verschillende ordertypes etc. etc.) kan je echt beter naar IB of iets dergelijks. Ok, misschien alleen voor alerts kan het wel handig zijn..Miki schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:47:
[...]
Ondanks dat het misschien superhandig is, heb ik zo mbt privacy wel mijn bedenkingen. Ik zou de kleine lettertjes even teruglezen wat IEX in ruil voor je alerts met jou data gaat doen.
Daarnaast volledig eens met de privacy noot. Maar goed, als je naar een willekeurig andere website gaat en daar een (al dan niet fictieve) portfolio aanmaakt met alerts dan weet ik ook niet goed wat er met je data gebeurt. Denk aan morningstar, yahoo finance, google finance, investing.com... Staan ook niet allemaal bekend om hun nette privacy regels
[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 28-12-2020 16:00 ]
Als het alleen te doen is voor alerts zijn er alternatieven die gratis zijn en waarbij je je portfolio niet hoeft te delen. (bijv. Webull voor Amerikaanse securities)evleerdam schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:55:
[...]
Ja, mee eens. Daarom vroeg ik of er een IEX account is aangemaakt en de stappen zijn gevolgd, want alleen dan werkt deze methode. Op de website van deGiro kan je lang zoeken want deGiro biedt geen notificaties aan.
[...]
Ik betwijfel ten eerste of het nu superhandig is. DeGiro is best leuk en IEX ook, maar om daar nu echt je handelsinformatie vandaan te halen? Als je dat soort zaken zoekt (alerts, automatisch aankopen, verschillende ordertypes etc. etc.) kan je echt beter naar IB of iets dergelijks. Ok, misschien alleen voor alerts kan het wel handig zijn..
Daarnaast volledig eens met de privacy noot. Maar goed, als je naar een willekeurig andere website gaat en daar een (al dan niet fictieve) portfolio aanmaakt met alerts dan weet ik ook niet goed wat er met je data gebeurt. Denk aan morningstar, yahoo finance, google finance, investing.com... Staan ook niet allemaal bekend om hun nette privacy regels
Voor ieder aanbieder van een product wat je opnoemt zijn er ook alternatieven met betere privacy statements, maar dat wilt nog niet alles zeggen natuurlijk
Ja dat klopt, de internetbankieren app geeft je alleen wat algemene data van je portefeuille. De aparte app is trouwens best okay al kun je meer op het web platform.Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:55:
Klopt het dat je bij ING een aparte app nodig hebt om te beleggen? Ik ben bij Rabo en ABN gewend dat alles in één app zit.
Bedankt voor de snelle info. Ik heb de rekening geopend en deze 3 alvast in order staan. Hopelijk kan ik na de eerste aanschaf periodiek automatisch bijkopen in die fondsen.Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:57:
[...]
Ik zou lekker beleggen bij ABN in NT World, EM en small cap. Als je boven de 100k uitkomt nog eens verder kijken wat er dan aantrekkelijk is. Op dit moment is IB voor grotere portefeuilles interessant.
PS. Fitvermogen vind ik trouwens ook niet verkeerd. Erg lage kosten, wel iets minder spreiding.
Naast deze 3 ga ik hierna nog wat etf's ernaast zetten. Ik denk dat ik mijn shell aandelen vooralsnog bij degiro hou. Een andere opties is uitcashen en alles via abn laten lopen?
Klopt inderdaad. Die aparte app heeft recentelijk wel een aantal updates gehad waardoor die nu 'best okay' is geworden. Het downloaden van de Ebi's mislukt wel vaak. Ook kan die 'SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS' niet vindenMiki schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:01:
[...]
Ja dat klopt, de internetbankieren app geeft je alleen wat algemene data van je portefeuille. De aparte app is trouwens best okay al kun je meer op het web platform.

Er zijn voors en tegens te noemen van twee aparte apps, ik denk dat het gros geen beleggingen heeft en dan is een 'leane' app voor 'normaal' bankieren wel aantrekkelijk denk ik.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Lijkt me prima om wat aandelen bij DeGiro te laten. Tot 20k heb je sowieso het beleggerscompensatiestelsel.AMARONE schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:29:
[...]
Bedankt voor de snelle info. Ik heb de rekening geopend en deze 3 alvast in order staan. Hopelijk kan ik na de eerste aanschaf periodiek automatisch bijkopen in die fondsen.
Naast deze 3 ga ik hierna nog wat etf's ernaast zetten. Ik denk dat ik mijn shell aandelen vooralsnog bij degiro hou. Een andere opties is uitcashen en alles via abn laten lopen?
Het ETFs ernaast zetten ben ik zelf niet zo'n fan van tenzij er een goede gedachte achter zit (beter dan 'ik denk dat China het goed gaat doen' bijv.).
Let op dat de aankoop van ETF's niet gratis zijn bij ABN-Amro:AMARONE schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:29:
[...]
Bedankt voor de snelle info. Ik heb de rekening geopend en deze 3 alvast in order staan. Hopelijk kan ik na de eerste aanschaf periodiek automatisch bijkopen in die fondsen.
Voor je ETF's kunt je beter bij DeGiro blijven.ETF’s: € 5 + 0,05% over de waarde van de order, per order
ING biedt dat fonds helemaal niet aan, alleen de Europese variant, dus dat je hem ook op de app niet kan vinden is niet zo gek.Radiodurans schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:31:
[...]
Klopt inderdaad. Die aparte app heeft recentelijk wel een aantal updates gehad waardoor die nu 'best okay' is geworden. Het downloaden van de Ebi's mislukt wel vaak. Ook kan die 'SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS' niet vinden![]()
![]()
Er zijn voors en tegens te noemen van twee aparte apps, ik denk dat het gros geen beleggingen heeft en dan is een 'leane' app voor 'normaal' bankieren wel aantrekkelijk denk ik.
Als je er minimaal 50k in wil investeren willen ze overwegen om hem toe te voegen.
Sorry, was als grapje bedoeld, ik weet dat dit fonds niet beschikbaar is bij ING. In mijn portfolio zou ik dan een miljoen euro moeten hebben als ik 50k zou overwegen in dit fonds.BrtH schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:57:
[...]
ING biedt dat fonds helemaal niet aan, alleen de Europese variant, dus dat je hem ook op de app niet kan vinden is niet zo gek.
Als je er minimaal 50k in wil investeren willen ze overwegen om hem toe te voegen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Het gaat nu nog om hele kleine bedragen a 200 euro per maand. Als mijn vriendin straks gaat werken ook kan ik dit langzaam verhogen en dan echt voor de lange termijn om een mooie pot te creëeren. Die steek ik ik nu dus in nt world, em en small via Abn.Miki schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:43:
[...]
Let op dat de aankoop van ETF's niet gratis zijn bij ABN-Amro:
[...]
Voor je ETF's kunt je beter bij DeGiro blijven.
Bij degiro heb ik nu een klein getal aan shell, ING en etfs van vanguard en een iShares robotica.
ETFs van Vanguard heb je waarschijnlijk niet meer nodig als je in NT investeert. Bij ABN hebben ze wellicht goede (beleggingsfonds) alternatieven voor de iShares robotica ETF.AMARONE schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:10:
[...]
Het gaat nu nog om hele kleine bedragen a 200 euro per maand. Als mijn vriendin straks gaat werken ook kan ik dit langzaam verhogen en dan echt voor de lange termijn om een mooie pot te creëeren. Die steek ik ik nu dus in nt world, em en small via Abn.
Bij degiro heb ik nu een klein getal aan shell, ING en etfs van vanguard en een iShares robotica.
Volgens mij haal je dan ETF's en beleggingsfondsen door elkaarAMARONE schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:10:
[...]
Het gaat nu nog om hele kleine bedragen a 200 euro per maand. Als mijn vriendin straks gaat werken ook kan ik dit langzaam verhogen en dan echt voor de lange termijn om een mooie pot te creëeren. Die steek ik ik nu dus in nt world, em en small via Abn.
Beide type effecten kunnen passief een index volgen maar zijn kwa structuur en verhandelbaarheid compleet andere producten.
Top!Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:34:
[...]
Dit schreef ik eerder: Volgens Morningstar zitten er in IEMM 1176 bedrijven vs. 904 in IEMA. Geen idee of het klopt. Wellicht de moeite waard om te checken op Ishares.com
Op basis van die informatie liever IEMM.
Overigens kun je beter IWDA + IEMM nemen dan VWRL + IEMM. Met IWDA heb je immers lagere kosten. (En VWRL heeft natuurlijk al EM maar dat lijk je te weten)
Ik denk dat ik dan naast VWRL ook IWDA + IEMM neem . VWRL heeft wat meer posities wat ik ook fijn vindt.
Waarom zou je dit doenfeddesman schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:30:
[...]
Top!
Ik denk dat ik dan naast VWRL ook IWDA + IEMM neem . VWRL heeft wat meer posities wat ik ook fijn vindt.
Als je al VWRL hebt kun je dat wat mij betreft prima aanhouden. De kosten verschillen zijn immers klein en als je verkoopt en aankoopt heb je toch 2x met de spread te maken.feddesman schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:30:
[...]
Top!
Waar je wel wat mee zou kunnen besparen is als je overstapt naar bijvoorbeeld de grootbanken of Fitvermogen is het dividendlek. Dat is namelijk significant bij VWRL/IWDA/IEMM. Hier kun je meer zien over de kostenverschillen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Je kan ook een rekening openen bij Interactive Brokers. Deze vraagt wel $10 per maand voor de rekening. Echter gemaakte aan/verkoopkosten kan je hier mee verrekenen.AMARONE schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:10:
[...]
Dank je. Voor nu klinkt degiro leuk maar over 20 jaar gaat het om aanzienlijke bedragen en dan is het toch veiliger via de abn bijvoorbeeld. Dan toch het basis pakket beleggen nemen daar met als voordeel automatisch inleggen.
Bedoelen ze bij Fitvermogen met 'Marktkapitalisatie 57%' dat de fondsen 'slechts' 57% van de totale marktcapilisatie bedekken? Anderen zitten vaak rond de 80-90%, betere spreiding dus?Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:45:
[...]
Als je al VWRL hebt kun je dat wat mij betreft prima aanhouden. De kosten verschillen zijn immers klein en als je verkoopt en aankoopt heb je toch 2x met de spread te maken.
Waar je wel wat mee zou kunnen besparen is als je overstapt naar bijvoorbeeld de grootbanken of Fitvermogen is het dividendlek. Dat is namelijk significant bij VWRL/IWDA/IEMM. Hier kun je meer zien over de kostenverschillen: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Alleen klopt deze rekenmethode niet. Je kan niet zomaar op deze manier de market cap van gevolgde indexen optellen. Indexen kunnen overlappen.Op deze website wordt de marktkapitalisatie van portefeuilles getoond als een percentage van de totale investeerbare wereldmarkt. Dit geeft een indicatie van het deel van de totale wereldmarkt waarin wordt belegd door een portefeuille. Deze percentages worden berekend door voor elk fonds de marktkapitalisatie van de gevolgde index te nemen, hier de ESG-uitsluitingen van af te trekken, en de som van deze bedragen te delen door de marktkapitalisatie van de MSCI ACWI IMI index.
Voorbeeld: BND WIF Hedged + BND EM + BND SC zou een marktkapitalisatie van 98% hebben, maar zowel het Wereld als het EM fonds hebben een positie in Samsung en andere Zuid-Koreaanse bedrijven. Dit wordt dubbel geteld.
[ Voor 101% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2020 20:20 ]
Voor losse aandelen is het een erg fijne broker, maar voor één keer per maand ETFs kopen zou ik ze niet aanraden tenzij je boven de $100k uit komt waardoor de “inactive fee” vervalt.phantom09 schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:47:
[...]
Je kan ook een rekening openen bij Interactive Brokers. Deze vraagt wel $10 per maand voor de rekening. Echter gemaakte aan/verkoopkosten kan je hier mee verrekenen.
Duidelijk, ik neem aan dat de NN fondsen van Fitvermogen geen overlap hebben aangezien de ene emerging betreft? Weet jij toevallig ook of deze fondsen beschikbaar zijn voor een pensioen bij NN?Zr40 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:07:
Uit de FAQ:
[...]
Alleen klopt deze rekenmethode niet. Je kan niet zomaar op deze manier de market cap van gevolgde indexen optellen. Indexen kunnen overlappen.
Voorbeeld: BND WIF Hedged + BND EM + BND SC zou een marktkapitalisatie van 98% hebben, maar zowel het Wereld als het EM fonds hebben een positie in Samsung en andere Zuid-Koreaanse bedrijven. Dit wordt dubbel geteld.
Ik probeer zelf een pensioenpotje bij NN om te zetten naar zelf beleggen, maar die optie is niet echt makkelijk te vinden op hun website
Ik zit zelf voor pensioen van de werkgever bij asr, en daar heb ik de keuze uit drie mixfondsen die verschillen in verhouding tussen aandelen en obligaties. "Vrij beleggen" is niet ingeschakeld door de werkgever, maar dat zou ook alleen maar de keuze bieden uit de onderliggende fondsen. En een aantal dure actief beheerde fondsen, maar waarom zou je. (pdf, beschikbare fondsen staan op pagina 24.)
Ik zou bij asr "vrij beleggen" niet gebruiken als het wel voor mij beschikbaar was. En de mixfondsen zijn alleszins redelijk te noemen.
[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 28-12-2020 21:07 ]
Fitvermogen heeft een vrij streng ESG beleid. Zoals je daar kan zien heeft het wereld fonds 898 bedrijven, EM heeft 542. Dit is duidelijk minder dan bijvoorbeeld NT, IWDA+IEMM of VWRL.Santee schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:06:
[...]
Bedoelen ze bij Fitvermogen met 'Marktkapitalisatie 57%' dat de fondsen 'slechts' 57% van de totale marktcapilisatie bedekken? Anderen zitten vaak rond de 80-90%, betere spreiding dus?
Van de andere kant beleg je nog steeds in 1440 bedrijven, naar mijn mening is dat meer dan genoeg spreiding. Op korte termijn kan het resultaat wel iets afwijken maar op de langere termijn zal er erg weinig verschil zijn.
Wel zou het kunnen dat de ESG uitsluitingen op termijn iets minder resultaat gaan opleveren. Tenminste, dit zegt de theorie. In de praktijk is dat tot nu toe niet gebleken.
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Ik zie meerdere nieuwe berichten over bijwerkingen.DutchManticore schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:49:
Iemand enig idee waarom Moderna (MRNA) momenteel met meer dan -7% wordt afgestraft?
https://news.google.com/s...=en-US&gl=US&ceid=US%3Aen
Jezus, dankje! K heb met Duckduckgo rondgezocht maar kon niets vinden.Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:50:
[...]
Ik zie meerdere nieuwe berichten over bijwerkingen.
https://news.google.com/s...=en-US&gl=US&ceid=US%3Aen
Ik ga bijkopen, een anafylactische shock kan bij alle vaccins (ook non-corona) voorkomen. Doses zijn ingekocht. Wachten op stabilisatie dan maar.
Gokje..
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Juist op de lange termijn kan het wel een groot verschil zijn. Vele kleine verschillen kunnen uiteindelijk een groot verschil maken.Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:43:
[...]
Fitvermogen heeft een vrij streng ESG beleid. Zoals je daar kan zien heeft het wereld fonds 898 bedrijven, EM heeft 542. Dit is duidelijk minder dan bijvoorbeeld NT, IWDA+IEMM of VWRL.
Van de andere kant beleg je nog steeds in 1440 bedrijven, naar mijn mening is dat meer dan genoeg spreiding. Op korte termijn kan het resultaat wel iets afwijken maar op de langere termijn zal er erg weinig verschil zijn.
Ja, dat zou kunnen. Het zou ook kunnen dat ze als een groep juist beter presteren. Wellicht blijken die bedrijven straks het beste op de toekomst voorbereid oid.Wel zou het kunnen dat de ESG uitsluitingen op termijn iets minder resultaat gaan opleveren. Tenminste, dit zegt de theorie. In de praktijk is dat tot nu toe niet gebleken.
Ook onder de $100K kunnen ze interessant zijn. Dit hangt af bij welke andere bank/broker je zit en hoe dicht bij je bij de 100K$ zit.Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:17:
[...]
Voor losse aandelen is het een erg fijne broker, maar voor één keer per maand ETFs kopen zou ik ze niet aanraden tenzij je boven de $100k uit komt waardoor de “inactive fee” vervalt.
Hier een overzicht van de ING:
https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
$120 per jaar betaal je voor de rekening bij Interactive Brokers. In euro is dat € 98,-
Als eerste moet je € 20,- per jaar betalen voor de rekening Bij de ING. Blijft er dus 98-20= € 78,- over.
Dan betaal je 0,24% over je vermogen bij de ING. Dus als je € 32.500,- hebt bij de ING of meer dan ben je duurder uit.
Zo zie je maar weer dat je helemaal geen extreem groot bedrag hoeft te hebben bij Interactive Brokers om voordeliger uit te zijn. En dan heb ik het nog niet over de goedkoper tarieven van IB. Dus als je rond de € 30K zit of misschien iets minder, dan is het zekers geen slecht idee om bij IB een rekening te openen.
Bedankt. Ik ben dit jaar begonnen met opbouwen in de VWRL, maar volgens indexfondsvergelijken.nl gaat dit over de jaren heen aardig in de boeken lopen, voornamelijk door dividendlek. Aangezien <€20k/100K DeGiro nog best prima is denk ik eraan om een nieuwe pot te openen bij FitVermogen voor komend jaar om hier de komende ~35 jaar in op te bouwen.Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:43:
[...]
Fitvermogen heeft een vrij streng ESG beleid. Zoals je daar kan zien heeft het wereld fonds 898 bedrijven, EM heeft 542. Dit is duidelijk minder dan bijvoorbeeld NT, IWDA+IEMM of VWRL.
Wel zou het kunnen dat de ESG uitsluitingen op termijn iets minder resultaat gaan opleveren. Tenminste, dit zegt de theorie. In de praktijk is dat tot nu toe niet gebleken.
Overigens, je kan geloof ik ook belastingvoordelen krijgen als je een 'echte' pensioenpot opbouwt? Belastingvoordeel op box 3 dan neem ik aan? Voor mij nog niet aan de orde aangezien mijn vermogen nog te klein is volgens mij, moet ik mij ook maar eens in gaan verdiepen (nu in de vakantie mooi de tijd voor).
[ Voor 13% gewijzigd door Santee op 28-12-2020 21:05 ]
Ik acht het vrij onwaarschijnlijk. Neem bijvoorbeeld de S&P500 (~500 bedrijven) en Total stock market (~3500 bedrijven). Die verschillen qua spreiding nog veel meer dan waar we het hier over hebben. Op korte termijn zijn er wel verschillen in de prestaties, op de langere termijn komen de prestaties heel dicht bij elkaar.Hielko schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:55:
[...]
Juist op de lange termijn kan het wel een groot verschil zijn. Vele kleine verschillen kunnen uiteindelijk een groot verschil maken.
Volgens mij is actief beleggen bij mijn werkgever ook niet ingeschakeld. Ik kan alleen een defensief/neutraal/offensief profiel kiezen wat voornamelijk mixfondsen zijn, alleen dus niet de NN fondsen die ik wil helaas.Zr40 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:25:
Dat kan je het beste aan NN vragen. Vanaf deze pagina kan je doorklikken naar de specifieke beleggingsvorm die je hebt, en dan 'Koersen en Fondsinformatie'.
Ik zit zelf voor pensioen van de werkgever bij asr, en daar heb ik de keuze uit drie mixfondsen die verschillen in verhouding tussen aandelen en obligaties. "Vrij beleggen" is niet ingeschakeld door de werkgever, maar dat zou ook alleen maar de keuze bieden uit de onderliggende fondsen. En een aantal dure actief beheerde fondsen, maar waarom zou je. (pdf, beschikbare fondsen staan op pagina 24.)
Ik zou bij asr "vrij beleggen" niet gebruiken als het wel voor mij beschikbaar was. En de mixfondsen zijn alleszinds redelijk te noemen.
Ik denk dat je vergist dat die meer verschillen qua spreiding. De S&P 500 is >80% van de total stock market index, omdat natuurlijk de grootste bedrijven in de S&P 500 zitten en ook de total stock market index gewogen is op market cap. Bij de ESG uitsluitingen kunnen ook de grote bedrijven missen in de index, waardoor de correlatie wellicht lager is. En is het is natuurlijk een systematische uitsluiting van bepaalde type bedrijven. Als steenkool toch ineens de toekomst blijkt te zijn dan zal de ESG index daar waarschijnlijk niks van bezitten, zelfs niet een klein bedrijfje (tenminste, dat is mijn gok, heb het niet echt bekeken wat ze precies uitsluiten).Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:04:
[...]
Ik acht het vrij onwaarschijnlijk. Neem bijvoorbeeld de S&P500 (~500 bedrijven) en Total stock market (~3500 bedrijven). Die verschillen qua spreiding nog veel meer dan waar we het hier over hebben. Op korte termijn zijn er wel verschillen in de prestaties, op de langere termijn komen de prestaties heel dicht bij elkaar.
Ik zit met toekomstbeleggen bij de Rabobank. Aan de beleggingsrekening is ook een bankspaarrekening gekoppeld. Ik heb een automatische overboeking ingesteld naar mijn bankspaarrekening, de overvoeking van banksparen naar beleggen moet vervolgens wel handmatig, maar in de praktijk vergeet ik dat niet omdat die bankspaarrekening op 0 moet staan en als ik een saldo zie maak ik de overboeking.c-nan schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:30:
Waar kan ik automatisch inleggen (in indexfondsen) met een pensioenrekening? Bij ABN en Rabobank kan je automatisch inleggen, maar volgens mij bieden zij geen pensioenrekening aan waar dat kan.
Bij degiro kan je een pensioenrekening openen, maar kan automatisch inleggen weer niet.
Is maandbeleggen bij de Rabobank eigenlijk ook vrij van transactiekosten of betaal je daar voor elke transactie naar bijvoorbeeld de NT fondsen? Kan dat namelijk niet vinden op de website van de Rabo, terwijl bij ABN wel duidelijk staat dat maandbeleggen geen transactiekosten heeft.Rolletjedrop schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:20:
[...]
Ik zit met toekomstbeleggen bij de Rabobank. Aan de beleggingsrekening is ook een bankspaarrekening gekoppeld. Ik heb een automatische overboeking ingesteld naar mijn bankspaarrekening, de overvoeking van banksparen naar beleggen moet vervolgens wel handmatig, maar in de praktijk vergeet ik dat niet omdat die bankspaarrekening op 0 moet staan en als ik een saldo zie maak ik de overboeking.
Goed punt. Maar als ik deze S&P 100 tracker vergelijk met deze S&P 500 tracker zie ik ook de verschillen op langere termijn steeds kleiner worden. En dan hebben we het toch wel over een behoorlijk verschil in spreiding.Hielko schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:16:
[...]
Ik denk dat je vergist dat die meer verschillen qua spreiding. De S&P 500 is >80% van de total stock market index, omdat natuurlijk de grootste bedrijven in de S&P 500 zitten en ook de total stock market index gewogen is op market cap.
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/oef/performance
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/ivv/performance
Da's waar maar ik verwacht zelf dat het verschil veroorzaakt door het systematisch uitsluiten relatief klein zal zijn.En is het is natuurlijk een systematische uitsluiting van bepaalde type bedrijven. Als steenkool toch ineens de toekomst blijkt te zijn dan zal de ESG index daar waarschijnlijk niks van bezitten, zelfs niet een klein bedrijfje (tenminste, dat is mijn gok, heb het niet echt bekeken wat ze precies uitsluiten).
Voor wie het interessant vindt, Ben Felix gaat op zijn eigen forum dieper op deze materie in: Expected returns of ESG stocks.
Bij de Rabobank heb je te maken met transactiekosten:Afas schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:27:
[...]
Is maandbeleggen bij de Rabobank eigenlijk ook vrij van transactiekosten of betaal je daar voor elke transactie naar bijvoorbeeld de NT fondsen? Kan dat namelijk niet vinden op de website van de Rabo, terwijl bij ABN wel duidelijk staat dat maandbeleggen geen transactiekosten heeft.
Transactie kosten
Beleggingsfondsen 0,1% - Je betaalt minimaal € 0,05 en maximaal € 150
Wat Rabo nog enigszins interessant maakt is dat zij de kosten hebben gemaximaliseerd. Dat hebben de andere twee banken niet.Service fee
Minimum € 5 per kwartaal
Tot € 100.000 0,06%
Over het meerdere 0,03%
Maximum € 100
Dank je, dus Rabo is alleen interessant als je een grote portefeuille hebt en niet in de opbouwfase? Omdat ik een betaalrekening bij Rabobank heb is dat minder gedoe dan overstappen naar ABN. Of ik moet twee betaalrekeningen aanhouden met de daarbij horende kostenMiki schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:33:
[...]
Bij de Rabobank heb je te maken met transactiekosten:
[...]
[...]
Wat Rabo nog enigszins interessant maakt is dat zij de kosten hebben gemaximaliseerd. Dat hebben de andere twee banken niet.

Al met al neig ik dan meer naar NN of het voorlopig opbouwen met VWRL via de giro waar ik toch al zit totdat ik de 20k aan tik.
Met deze kosten vergelijker kun je de verschillen uitrekenen tussen de groot banken: https://github.com/GvY85/FO-calculatorsAfas schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:40:
[...]
Dank je, dus Rabo is alleen interessant als je een grote portefeuille hebt en niet in de opbouwfase? Omdat ik een betaalrekening bij Rabobank heb is dat minder gedoe dan overstappen naar ABN. Of ik moet twee betaalrekeningen aanhouden met de daarbij horende kosten![]()
Al met al neig ik dan meer naar NN of het voorlopig opbouwen met VWRL via de giro waar ik toch al zit totdat ik de 20k aan tik.
Versie 2.9 is ondanks 10 maanden oud nog steeds actueel
Dat de verschillen tussen die twee trackers de laatste jaren kleiner aan het worden zijn is (waarschijnlijk) gewoon puur toeval, er is geen fundamentele reden om te geloven dat als de S&P 100 het een jaar beter doet dat de S&P 500 dat dan de rollen dan in de toekomst omgedraaid zullen worden. Afhankelijk van de tijdsperiode die je kiest bij het vergelijken van die trackers kunnen de verschillen in performance aardig noemenswaardig zijn.Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:30:
[...]
Goed punt. Maar als ik deze S&P 100 tracker vergelijk met deze S&P 500 tracker zie ik ook de verschillen op langere termijn steeds kleiner worden. En dan hebben we het toch wel over een behoorlijk verschil in spreiding.
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/oef/performance
https://www.morningstar.com/etfs/arcx/ivv/performance
En zoals je hieronder kan zien, juist op de langste tijdschaal kan een klein verschil best oplopen, ook als er jaren tussen zitten waarbij het verschil de andere kant op gaat:
/f/image/0BHzh7S05co16UEtRaL9xjwx.png?f=fotoalbum_large)
Dank je, ontzettend handige sheet. De verschillen tussen de meeste partijen zijn echt ontzettend klein en dat had ik niet verwacht op basis van de verschillen in de tarieven.Miki schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:45:
[...]
Met deze kosten vergelijker kun je de verschillen uitrekenen tussen de groot banken: https://github.com/GvY85/FO-calculators
Versie 2.9 is ondanks 10 maanden oud nog steeds actueel
Je vergeet alleen in je berekening het dividendlek wat je bij IB wel hebt en bij ING niet. Daarnaast zou ik beleggen van ING alleen aanraden als je al een betaalrekening hebt waardoor die kosten feitelijk niet gerelateerd zijn aan het beleggen.phantom09 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:55:
[...]
Ook onder de $100K kunnen ze interessant zijn. Dit hangt af bij welke andere bank/broker je zit en hoe dicht bij je bij de 100K$ zit.
Hier een overzicht van de ING:
https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html
$120 per jaar betaal je voor de rekening bij Interactive Brokers. In euro is dat € 98,-
Als eerste moet je € 20,- per jaar betalen voor de rekening Bij de ING. Blijft er dus 98-20= € 78,- over.
Dan betaal je 0,24% over je vermogen bij de ING. Dus als je € 32.500,- hebt bij de ING of meer dan ben je duurder uit.
Zo zie je maar weer dat je helemaal geen extreem groot bedrag hoeft te hebben bij Interactive Brokers om voordeliger uit te zijn. En dan heb ik het nog niet over de goedkoper tarieven van IB. Dus als je rond de € 30K zit of misschien iets minder, dan is het zekers geen slecht idee om bij IB een rekening te openen.
Zelf trouwens zeer tevreden dat ik dankzij dit topic bij IB terecht ben gekomen. Met commissies van €0.35 tot €1,50 kom ik nooit aan die $10 inactive fee en kan praktisch onbeperkt handelen. Echter ben ik als beginnende belegger duidelijk niet de doelgroep en doordat alles Engelstalig is kost het soms wat meer uitzoekwerk. Voor iemand die met minimale moeite automatisch per maand wilt inleggen lijkt mij dat niet wenselijk.
Dat lijkt misschien zo maar als je de totale kosten ziet op lange termijn gaat het al gauw over duizenden euros verschil. Voorbeeld: standaard instellingen, 20 jaar beleggen, Fitvermogen 4.032,- DeGiro VWRL 10.235,-Afas schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:54:
[...]
Dank je, ontzettend handige sheet. De verschillen tussen de meeste partijen zijn echt ontzettend klein en dat had ik niet verwacht op basis van de verschillen in de tarieven.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
De verschillen tussen de grootbanken met NT zijn wel kleiner.
Vraagje, mijn vrouw zit als zzp er bij de giro met 13k en ik zit er met een pensioenrekening van 12k. Is iedere account verzekert tot 20k of wordt er per gezin gekeken als het misgaat.Pistachenootje schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:37:
[...]
Lijkt me prima om wat aandelen bij DeGiro te laten. Tot 20k heb je sowieso het beleggerscompensatiestelsel.
Het ETFs ernaast zetten ben ik zelf niet zo'n fan van tenzij er een goede gedachte achter zit (beter dan 'ik denk dat China het goed gaat doen' bijv.).
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33
Dat lijkt me sterk. Voorbeeld 3 & 4:Hielko schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:52:
[...]
Dat de verschillen tussen die twee trackers de laatste jaren kleiner aan het worden zijn is (waarschijnlijk) gewoon puur toeval.
Verschil NT W & NN W
1 jaar 0.11%
5 jaar 0.02%
Verschil rendement NT EM & NN EM:
1 jaar 1.42%
3 jaar: 0.07%
Een steekproef van 4, 4x worden de verschillen kleiner op langere termijn.
Er kunnen inderdaad best verschillen optreden maar ook bij die fondsen zie ik dat de verschillen op lange termijn steeds kleiner worden. Kijk maar wat er gebeurt bij 3, 5, 10 en 15 jaar.Hielko schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:52:
[...]
En zoals je hieronder kan zien, juist op de langste tijdschaal kan een klein verschil best oplopen, ook als er jaren tussen zitten waarbij het verschil de andere kant op gaat.
[ Voor 33% gewijzigd door Pistachenootje op 29-12-2020 07:27 ]
Ligt eraan waarin je belegt. Koop je bijvoorbeeld VTI via opties dan heb je geen dividendlek. Totale kosten van VTI&VXUS bij IB zijn lager dan de totale kosten van NT bij ING.Deveon schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:37:
[...]
Je vergeet alleen in je berekening het dividendlek wat je bij IB wel hebt en bij ING niet.
Het BCS garandeert een bedrag van maximaal 20.000 euro per persoon per instelling.corsat schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:05:
[...]
Vraagje, mijn vrouw zit als zzp er bij de giro met 13k en ik zit er met een pensioenrekening van 12k. Is iedere account verzekert tot 20k of wordt er per gezin gekeken als het misgaat.
https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202210.jsp
Hele korte vraag.. ik wil gaan starten met beleggen maar zie dat je bijna overal een ID/passpoort kopie moet meesturen.
Kan ik dit zomaar meesturen? Vind het nogal risicovol. Ik wil gaan starten bij degiro.
Eventueel kan je hem watermarken dat het alleen voor één specifiek gebruik ingezet mag worden. De overheid heeft hier zelf ook een app voor beschikbaar gesteld.
Beleggingsinstellingen zijn verplicht dit van hun particuliere klanten te hebben (voor bedrijven een LEI-code). Sinds Mifid 2-wetgeving van kracht is wordt in elke order een klant-ID mee verzonden zodat eventuele verdachte transacties achterhaald kunnen worden.wooshx schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:58:
Hi Allen,
Hele korte vraag.. ik wil gaan starten met beleggen maar zie dat je bijna overal een ID/passpoort kopie moet meesturen.
Kan ik dit zomaar meesturen? Vind het nogal risicovol. Ik wil gaan starten bij degiro.
Ik heb nu inderdaad een account aangemaakt bij IEX en ik kan gewoon alerts instellen zonder mijn portfolio van de giro te hoeven sharen. Precies wat ik wildeevleerdam schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:31:
[...]
Grappig, ik wist niet dat dit mogelijk was. Maar je hebt dus een account bij IEX? Ook stappen 1 t/m 6 gevolgd?
Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!
Bij mij gemiddeld een dag of 3 via Rabo.AMARONE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:51:
Hoe lang duurt het bij abn voordat een order geregeld is? Ik had gistermiddag wat nt world gekocht en vandaag stond het nog in behandeling.
Dat klopt. Het beste is je eerst even te verdiepen in hetgeen waar je je geld in stopt. In het geval van beleggingsfondsen is er normaliter één handelsmoment per (handels)dag. Vervolgens is er ook nog een "vertraging". Dit betekent dat bij NT een order met T+2 wordt uitgevoerd wat dus neer komt op 2 á 3 (handels)dagen later, afhankelijk van of je de order voor of na het handelsmoment van die dag aanmaakt. Dit staat uiteraard ook allemaal netjes gedocumenteerd in de informatie van het fonds.AMARONE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:51:
Hoe lang duurt het bij abn voordat een order geregeld is? Ik had gistermiddag wat nt world gekocht en vandaag stond het nog in behandeling.
Miki schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:31:
[...]
Ik voorzie dat we binnenkort nog wel wat posts voorbij gaan zien komen over help mijn order is nog niet verwerkt terwijl het bij DeGiro zo snel ging
Bingo!AMARONE schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:51:
ik beleg al ruim een half jaar bij de GIRO met een aantal leuke fondsen met flink rendement.
Hebben jullie ervaringen met TURBO's? en waar moet ik op letten om niet in een valkuil terecht te komen?
De fondsen die ik heb zijn:
AFC Energy 250st
FASTNED 12st
FUELCELL Energy 41st
GREAT WALL MOTOR 25st
Geely Automobile Holding 10st
Kandi Technologies 14st
NIO 15st
PROTON Motor 40st
SIBANYE Stillwater 15st
myFC Holding AB 3250st
Oh ja ik ben met de bovenstaande aandelen vrij vroeg ingestapt, met een redelijk lage koers t.o.v. de huidige koers
wat zijn volgens jullie kennis en ervaring de mogelijkheden om met de koersdalingen en stijgingen meer rendement te halen met turbo's.
Is er iemand genegen om mij thuis te maken(desnoods tegen vergoeding) in de ondoorzichtige wereld van het beleggen en de vele opties en mogelijkheden,
Alvast bedankt voor jullie reacties
Frank
Turbo's zijn van nature een enorme valkuil en zijn gestructureerd om voornamelijk voor de aanbieder winst te maken. Blijf er van weg.larootje91 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:25:
Hebben jullie ervaringen met TURBO's? en waar moet ik op letten om niet in een valkuil terecht te komen?
Ik vraag om ervaringen en adviezen, niet dat ik als beginner te snel zou willen
Frank
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
zoals @Zr40 opmerkt zijn turbo's uitermate gschikt om hard mee op je bek te gaan. Je handelt namelijk met geleend geld en betaalt daar forse rente over, vaak zonder dat je dit direct merkt.Wat de uitgevende bank namelijk doet is het stoploss level elke dag verleggen, waardoor je plots uitgestopt kan worden. Ik heb er een tijdje actief in gehandeld en dit heeft een paar K gekost. ook gebeurde het met regelmaat van de klok dat de bank geen quotes meer gaf en dan kun je er niet uit op het moment dat je wil. Echt hondenstreken. Je zou zelfs het woord diefstal kunnen gebruiken. kortom: vele valkuilen die je alleen kunt voorkomen door geen turbo's te handelen.larootje91 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:25:
vraagje,
ik beleg al ruim een half jaar bij de GIRO met een aantal leuke fondsen met flink rendement.
AFC Energy 250st
FASTNED 12st
FUELCELL Energy 41st
GREAT WALL MOTOR 25st
Kandi Technologies 14st
NIO 15st
PROTON Motor 40st
SIBANYE Stillwater 15st
myFC Holding AB 3250st
Oh ja ik ben met de bovenstaande aandelen vrij vroeg ingestapt, met een redelijk lage koers t.o.v. de huidige koers, ik heb nu ruim € 800,- winst op alle aandelen
wat zijn volgens jullie kennis en ervaring de mogelijkheden om met de koersdalingen en stijgingen meer rendement te halen met turbo's.
Is er iemand genegen om mij thuis te maken(desnoods tegen vergoeding) in de ondoorzichtige wereld van het beleggen en de vele opties en mogelijkheden,
Frank
Voor de hand liggend:larootje91 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:25:
vraagje,
AFC Energy 250st
FASTNED 12st
FUELCELL Energy 41st
GREAT WALL MOTOR 25st
Kandi Technologies 14st
NIO 15st
PROTON Motor 40st
SIBANYE Stillwater 15st
myFC Holding AB 3250st
Oh ja ik ben met de bovenstaande aandelen vrij vroeg ingestapt, met een redelijk lage koers t.o.v. de huidige koers, ik heb nu ruim € 800,- winst op alle aandelen
Frank
1. Startpost van dit topic lezen
2. Boek 'beleggen voor dummies' lezen
Mijn advies is verder niet iets kopen wat je niet begrijpt. Dus goed inlezen voor je iets koopt.
En 3. Het is pas winst en rendement als je het met winst of rendement verkoopt. Tot die tijd is het papieren waarde. Ik heb met turbo’s ook wel eens €1200 in de plus gestaan binnen een paar dagen, maar een week later stond ik €800 in de min omdat er net 2x een stoploss getriggerd werd. En waar die €1200 ongerealiseerd was, was de stoploss wél keiharde euro’s. Met turbo’s kun je het niet ‘uitzitten’ maar is je geld gewoon weg.evleerdam schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:06:
[...]
Voor de hand liggend:
1. Startpost van dit topic lezen
2. Boek 'beleggen voor dummies' lezen
Mijn advies is verder niet iets kopen wat je niet begrijpt. Dus goed inlezen voor je iets koopt.
Waar ik ideaal naar toe wil gaan (heb nu soms losse aandelenposities, doel is deze af te bouwen):
iShares IMEA (EUR ACC) 30%
iShares EMIM (EUR ACC) 25%
iShares CSPX (USD ACC) 45%
Als iemand een beter idee heeft om goed te spreiden in een berperkt aantal EFT (max 4) dan hoor ik het graag.
Ik pas zelf ook leverage toe van 1.25 op 1 ( voor elke 100k net liquidation value 125k in equity).
Wie werkt werken nog met leverage? Hoeveel leverage passen jullie toe?
Dat is nog minder spreiding toch? Je mist nu Canada, Israel, Australië, Nieuw Zeeland, Singapore, Hong Kong, Japan, eigenlijk alle ontwikkelde landen die buiten Europa en de VS vallen.Galactic schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:27:
Ik wil een goede en zeer brede wereldwijde spreiding en vind dat de iShares IWDA niet voldoet hieraan. Er ontbreken wat landen in de INDEX welke deze moet weerspiegelen naar mij mening. Bovendien vind k de weging van USA te groot in deze.
Waar ik ideaal naar toe wil gaan (heb nu soms losse aandelenposities, doel is deze af te bouwen):
Als iemand een beter idee heeft om goed te spreiden in een berperkt aantal EFT (max 4) dan hoor ik het graag.
Waarom niet IWDA (ontwikkeld large cap), EMIM (opkomende markt all-cap) en nog een ontwikkelde wereld small cap (WSML)? Let wel op dat je met die / de meeste ETFs dividendlek hebt.
55% in Emerging markets, terwijl EM maar 12% van de wereld market cap is? Dat noem ik geen goede spreiding.Galactic schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:27:
Ik wil een goede en zeer brede wereldwijde spreiding en vind dat de iShares IWDA niet voldoet hieraan. Er ontbreken wat landen in de INDEX welke deze moet weerspiegelen naar mij mening. Bovendien vind k de weging van USA te groot in deze.
Heb je goed gekeken naar het dividendlek?
Eens, althans dat is hoe ik naar beleggen kijk. Beleggen is wat mij betreft iets anders dan gokken.evleerdam schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:06:
[...]
Als die post ging over een welingelichte belegging met een gedegen analyse, dan hou ik wijselijk mijn mond vanaf nu. Als het speculatie is op basis van gevoel/tips/etc. lees ik die eerdere post dus eigenlijk ook als 'ik heb eerder bij roulette ingezet op 12, 16 en 3; daar heb ik redelijk wat mee gewonnen en ben van plan om dit met geleend geld verder te doen, waar kan ik het beste op inzetten?'.
Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA
Opzich ben ik het wel met je eens. Maar als iemand lekker turbo's wil kopen op basis van speculatie/gevoel/tips/etc dan moet hij dat lekker doen. Maar schat de risico's wel goed in en hou er dus rekening mee dat je alles kan verliezen.Open Outcry schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:39:
[...]
Eens, althans dat is hoe ik naar beleggen kijk. Beleggen is wat mij betreft iets anders dan gokken.
Als die post ging over een welingelichte belegging met een gedegen analyse, dan hou ik wijselijk mijn mond vanaf nu. Als het speculatie is op basis van gevoel/tips/etc. lees ik die eerdere post dus eigenlijk ook als 'ik heb eerder bij roulette ingezet op 12, 16 en 3; daar heb ik redelijk wat mee gewonnen en ben van plan om dit met geleend geld verder te doen, waar kan ik het beste op inzetten?'.
Dus niet als onze skere student, die dan Galapagos aandelen en opties koopt want 'ik heb biotechnologie gestudeerd en ik geloof in het bedrijf, beleggen met Duo geld is goed want ik ga meer verdienen dan de rente die ik moet betalen'. Want dat is gewoon gokken en kan je dus alles kwijt raken.
Als je dat doet met de helft van je portfolio dan kan het best zuur uitpakken. En als je het doet met geleend geld, dan eindig je nog in de schuldhulpsanering terwijl dat echt niet nodig was.

Ik vraag me toch echt af hoe mensen dan door zo'n basistoets heen komen? Net zo lang klikken tot het gewenste antwoord wordt geaccepteerd
Oh well @AMARONE
Je hebt een beleggingsfonds gekocht dat is iets anders dan een ETF. Een beleggingsfonds wordt 1x per dag verhandeld en kent een moment van aanmelden, vaststellen nieuwe koers en een moment van afrekenen. Bij NT fondsen is de dag van vaststellen nieuwe koers T+1 en het moment van afrekenen T+2. Aansluitend kan het zijn dat je bank er nog een dagje langer over doet om alles bij te schrijven in je portefeuille. Verder hebben de NT fondsen ook nog een specifieke handelskalender.
Zie verder ook: ABN beleggers academy - uitleg Beleggingsfondsen
Lees je aub in voordat je blind het diepe instapt, beleggen is niet zonder risico's dus snappen wat je koopt en waarin je investeert is het minste wat je jezelf zou moeten verplichten.
Absoluut. Helemaal met je eens. Sowieso moet iedereen zelf weten wat hij/zij doet, maar dan graag mét acceptatie van alle mogelijke gevolgen. Zowel positief als negatief. Dat kan hier overigens ook wel gewoon het geval zijn.evleerdam schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:46:
[...]
Opzich ben ik het wel met je eens. Maar als iemand lekker turbo's wil kopen op basis van speculatie/gevoel/tips/etc dan moet hij dat lekker doen. Maar schat de risico's wel goed in en hou er dus rekening mee dat je alles kan verliezen.
Dus niet als onze skere student, die dan Galapagos aandelen en opties koopt want 'ik heb biotechnologie gestudeerd en ik geloof in het bedrijf, beleggen met Duo geld is goed want ik ga meer verdienen dan de rente die ik moet betalen'. Want dat is gewoon gokken en kan je dus alles kwijt raken.
Als je dat doet met de helft van je portfolio dan kan het best zuur uitpakken. En als je het doet met geleend geld, dan eindig je nog in de schuldhulpsanering terwijl dat echt niet nodig was.
Ik zou het wel zonde vinden als iemand door een ongelukje ontmoedigd wordt. En met ongelukjes bedoel ik dan bijvoorbeeld gokken zonder te goed te begrijpen dat je eigenlijk gokt (zo ook als de analyse niet verder gaat als 'dit bedrijf maakt leuke producten'). Gokken terwijl je dat ook daadwerkelijk in de gaten hebt is wel leuk soms.
Dit lijkt wel een lijstje met TikTok aankoop adviezen. Zit er ook een motivatie achter waarom je specifiek deze bedrijven gekozen hebt en niet een ander?larootje91 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:25:
AFC Energy 250st
FASTNED 12st
FUELCELL Energy 41st
GREAT WALL MOTOR 25st
Kandi Technologies 14st
NIO 15st
PROTON Motor 40st
SIBANYE Stillwater 15st
myFC Holding AB 3250st
Het is in ieder geval all in op EV en waterstofgebaseerde mobiliteit. Ik heb de ballen niet om dit te repliceren.Deveon schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:56:
[...]
Dit lijkt wel een lijstje met TikTok aankoop adviezen. Zit er ook een motivatie achter waarom je specifiek deze bedrijven gekozen hebt en niet een ander?
Iedereen heeft het afgelopen jaar een leuk rendement kunnen halen, dat was niet zo heel moeilijk maar dat betekent niet dat je nu opeens een goede belegger bent. Sterker nog je vertoont tekenen dat je er niet zo heel veel van snapt en dat bedoel ik niet onaardig maar als punt een zorg.larootje91 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:25:
vraagje,
AFC Energy 250st
FASTNED 12st
FUELCELL Energy 41st
GREAT WALL MOTOR 25st
Kandi Technologies 14st
NIO 15st
PROTON Motor 40st
SIBANYE Stillwater 15st
myFC Holding AB 3250st
Oh ja ik ben met de bovenstaande aandelen vrij vroeg ingestapt, met een redelijk lage koers t.o.v. de huidige koers
Frank
Om je even mee te nemen:
https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2020/mrt/turbos-risico
Begin bij het begin, koop een goed boek om te starten zoals beleggen voor dummiesBij de handel in turbo’s leed 68% van de retailbeleggers in de periode van 1 juni 2017 tot 1 juli 2018 verlies. Gemiddeld verloren beleggers €2.680. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), die de uitkomsten zorgwekkend vindt. De AFM verwacht dat de turbo-industrie haar verantwoordelijkheid neemt en risico’s voor de belegger vermindert.
Voor haar onderzoek keek de AFM naar de resultaten van 3,9 miljoen orders. Daaruit bleek ook:
- Per transactie was het gemiddelde rendement negatief: -€38 (-2,9%)
- Hogere hefbomen leiden tot grotere verliezen. Bij hefbomen hoger dan 100 is het gemiddelde rendement per transactie -8,6%.
- Het percentage beleggers dat verlies lijdt, neemt toe met het aantal transacties per belegger. 88% van de beleggers met meer dan 500 transacties leed verlies.
- Bij beleggers met minder dan 10 transacties was dat 64%.
- Turbo’s worden kort aangehouden. 56% van de turbo’s wordt binnen 24 uur verkocht.
[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 29-12-2020 15:32 ]
Ik ben sinds begin 2020 aan het meelezen in dit topic, en op basis van allerlei informatie (zowel hier als op andere plekken) ben ik in juni/juli begonnen met beleggen via DeGiro. Nu, aan het eind van het jaar, maak ik de balans op en heb ik een aantal dingen geleerd die ik hier graag wil delen. Wat ik vaak mis in posts is een goede weergave tussen absolute en relatieve getallen: 80% stijging is in mijn optiek niet zo relevant als het om € 2,- gaat, en € 800,- winst is heel veel als je € 40,- hebt ingelegd. Vandaar dat ik in het members-only gedeelte alle absolute getallen deel, de relatieve kan je zelf uitrekenen als je dat interessant vindt.
Kortom: ik heb mijn eerste stappen in de zomer bij DeGiro gezet, en daar wat (virtuele) winst weten te realiseren met de koop van wat aandelen en ETF's. Vanaf januari 2021 ga ik verhuizen naar mijn eigen bank waar ik NT World + NT EM + NT SC ga kopen met een wat hogere maandelijkse inleg. Ik had de ervaring die ik nu heb opgedaan bij DeGiro niet willen missen, en ook alle tips die in dit topic worden gepost zijn enorm waardevol geweest in mijn kennisontwikkeling op dit gebied. Ik zie nu goed wat ik wel en niet moet doen, en met mijn huidige kennisniveau lijkt me deze strategie de beste/veiligste/makkelijkste in mijn geval.
Uiteraard is dit verhaal geen advies, maar slechts een beschrijving van mijn eerste stappen in de wereld van beleggen. Reacties zijn zeker welkom.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd bij een correctie als zeer veel first time huiseigenaren en beleggers de prijzen zien kelderen en een groot deel van het opgebouwde vermogen zien verdampen.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mij in aandelen wel beperk op groeiende bedrijven met een bewezen business case. Mocht de crash komen dan zal het met een kwestie van tijd weer corrigeren.
@Ronker32 Je kan nog zoveel ervaringen lezen, maar de beste lessen moet je vaak leren door het fout te doen. Zo dacht afgelopen donderdag ook een goeie zet te doen door Lemonade te verkopen en Apple te kopen (speculatie op overname van Lucid Motors en Apple is altijd een veilig aandeel). Gister bleek dit een uitstekende keus (Apple +4%, Lemonade -15%) en vanwege een stoploss op Tesla kreeg ik weer wat beschikbaar om weer goedkoop in Lemonade te stappen. Ik had alleen niet voldoende onderzocht (insider trading) waar de daling vandaan kwam en het zakte daarna verder door. Puur op geluk heeft dat zich vandaag weer gecorrigeerd.
Klopt, maar ik heb wel weer Spanje, Italie, Finland enz. Japan vind vind ik dan weer prima dat het nauwelijks vertegenwoordigd is. Canada en Australië is jammer. Bedankt voor de tips alleszinds, ga ik zeker bekjken.Verwijderd1 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:33:
[...]
Dat is nog minder spreiding toch? Je mist nu Canada, Israel, Australië, Nieuw Zeeland, Singapore, Hong Kong, Japan, eigenlijk alle ontwikkelde landen die buiten Europa en de VS vallen.
Waarom niet IWDA (ontwikkeld large cap), EMIM (opkomende markt all-cap) en nog een ontwikkelde wereld small cap (WSML)? Let wel op dat je met die / de meeste ETFs dividendlek hebt.
Hoe kom je aan 55%? De IMEA is breed Europees.Pistachenootje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:37:
[...]
55% in Emerging markets, terwijl EM maar 12% van de wereld market cap is? Dat noem ik geen goede spreiding.
Heb je goed gekeken naar het dividendlek?
Dividendlek, ik ben Belg, voor belgen is het niet zo van belang en is een ACC beter.
Een scherpe correctie op de beurs is meer dan welkom.... Voor mij dan.... Dan kan ik een aantal jaren goedkoop (lees: goedkoper) aankopen.Devil schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:33:
Als ik alle positieve verhalen hier lees dan bekruipt mij het gevoel dat we binnenkort een stevige correctie gaan meemaken. De teneur op de beurs en op de huizenmarkt is hetzelfde als vlak voor de financiële crisis. Het kan alleen maar meer meer meer worden en iedereen maakt winst. De meest waardevolle ervaring is keihard verlies leiden, dan kom je er achter of je het in je hebt om het hoofd koel te houden en door te gaan met de gekozen strategie. Dit soort jaren heb je qua ervaring opdoen niets aan, want elke idioot heeft winst gemaakt. Rising tide lifts up all the boats.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd bij een correctie als zeer veel first time huiseigenaren en beleggers de prijzen zien kelderen en een groot deel van het opgebouwde vermogen zien verdampen.
Ben immers pas enkele jaren onderweg en heb nog veel meer jaren te gaan.
Wat betreft de huizen is de stijging ook grotendeels te verklaren vanuit oprechte schaarste. Dat zal de komende jaren ook niet veranderen. Een evt. rentestijging of aangescherpte leennormen kunnen de prijzen ietwat naar beneden bijstellen, maar een 'crash' zoals in de vorige crisis verwacht ik niet.
Vergeet ook niet dat er gewoon absurd veel (nieuw) geld het systeem ingepompt is.
Tot zover mijn kijk in de glazen bol.
Wat mij opvalt is dat één specifieke aandeel de grootste post is in je portfolio. Misschien relevant om een visuele weergave te creëren voor jezelf zodat je kan zien hoe precies de huidige verdeling is. Uiteraard hoe je de verdeling natuurlijk zelf wilt, maar een losse aandeel meer dan de aanwezige ETF('s), zou ik anders hebben gedaan vanwege risico spreiding. De markt staat immers op scherp.
Je zou tzt de ETF's kunnen verkopen (als je in NT zit) en beleggen in (andere) losse aandelen, zodat je toch je geld in DEGIRO houdt. Daarbij ga ik vanuit dat je je verdiept hebt in de bedrijven waar je nu in investeert.
Jouw argument over de percentages en hele bedragen snap ik, maar dat vind ik privé. Je kan uit een portfolio of een overzicht wel een indicatie krijgen. Bijvoorbeeld als iemand in Amazon zit en ook nog andere aandelen heeft.
Oh en ja... ETF's zijn saai
In maart hadden we een liquidity crisis en meestal volgt even later een insolvency crisis. Het verschil is bij de ene "ik kan deze maand mijn rekeningen niet betalen" tegen "ik kan deze rekeningen nooit betalen". Verder speelt van alles en nog wat op macro economie niveau, wat een opeenstapeling is van schulden, en dat moet een keer worden betaald. Er zijn al vele (enkele grote namen die eerdere ook al zagen aankomen) die in hun glazen bol hebben gekeken en melden dat er volgend jaar "iets" gaat gebeuren.Devil schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:33:
Als ik alle positieve verhalen hier lees dan bekruipt mij het gevoel dat we binnenkort een stevige correctie gaan meemaken. De teneur op de beurs en op de huizenmarkt is hetzelfde als vlak voor de financiële crisis. Het kan alleen maar meer meer meer worden en iedereen maakt winst. De meest waardevolle ervaring is keihard verlies leiden, dan kom je er achter of je het in je hebt om het hoofd koel te houden en door te gaan met de gekozen strategie. Dit soort jaren heb je qua ervaring opdoen niets aan, want elke idioot heeft winst gemaakt. Rising tide lifts up all the boats.
Weet je, zorg voor risicospreiding, zorg voor goede spreiding in asset types, vang de komende klap op en investeer in de bedrijven waar jij onderzoek naar gedaan hebt met een positieve cashflow, en het komt allemaal wel goed. Je krijgt na afloop (wat een paar maanden tot tientallen jaren kan duren) een bedankje.
Dit topic is gesloten.