Ik heb niet zoveel zin om een discussie wat we ruim een half jaar geleden hebben gevoerd overnieuw te doen. Maar lees het rapport van de AFM maar eens goed door. DeGiro beloofde de klanten het ene maar deed achter de schermen het andere. Totaal geen betrouwbare partij in deze dus zonder enige bevestiging van de AFM dat ze hun zaakjes op orde hebben blijft het gissen wat ze wel en niet hebben doorgevoerd.Afas schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:44:
[...]
Zoals ik het lees, loop je tot 20k in ieder geval niet echt risico.
En ze zullen er mee aan de slag moeten om dit beter te gaan regelen?
Die 78/12/10 is op basis van marketcap zoals Mr FOB aangeeft. Ik zeg niet dat die keuze heilig is maar het is ook geen slechte keuze. Natuurlijk kun je je eigen verdeling kiezen maar deze is niet per definitie beter.Miki schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:35:
[...]
Als ik bij ING inlog op het webplatform kan ik de verhoudingen van mijn portefeuille inzien. Ik ga er vanuit dat Rabo en ABN iets vergelijkbaar hebben. Als je wilt herbalanceren zou ik dat heel licht doen zodat je verhouding geleidelijk aan weer naar de gewenste verhouding trekt zeg +/- 6 maanden. Ga je te zwaar tilten dan moet je namelijk gedurende het jaar weer herbalanceren. Daarnaast is die 78/12/10 niet heilig, sterker nog ik zou zelfs er voor kiezen om EM en SC iets zwaarder aan zetten.
Hij heeft een duidelijke disclaimer op de site staan welke ook onder iedere blogpost staat. Zoals hij hierin aangeeft is het zijn persoonlijke mening die hij geeft en geen beleggingsadvies.En tja die site is hier niet zo populair maar dat heeft ook verschillende redenen. Zo ie zo is het beter om het zelf te doorgronden dan dat je een tooltje iets laat doen. Verder vind ik persoonlijk vrij discutabel hoe mr. Fob onwetende beleggers adviseert. Volgens hem was de DeGiro heel veilig bijvoorbeeld en die NT fondsen heeft ie feitelijk van anderen overgenomen toen een dingetje begon te worden hier in dit topic maar ook in r/Dutchfire.
Ik denk dat er heel veel mensen geschrokken zijn van het AFM rapport en de risico's die beleggers bij de Giro lange tijd hebben gelopen boven de 20k.
Geen risico lopen is niet hetzelfde als gecompenseerd worden voor geleden schade.magneetje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:57:
[...]
Ik denk dat er heel veel mensen geschrokken zijn van het AFM rapport en de risico's die beleggers bij de Giro lange tijd hebben gelopen boven de 20k.
ik wil geen oude discussie oprakelen en voor grotere bedragen en de lange termijn wil ik ook geen risico’s lopen dus daarvoor kan ik beter ergens anders heen gaan. Het punt is dat ik nog wat beleggingen heb staan bij de giro en als ik onder de 20k niet echt risico loop is er ook geen reden om die nu meteen weg te halen.Miki schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:51:
[...]
Ik heb niet zoveel zin om een discussie wat we ruim een half jaar geleden hebben gevoerd overnieuw te doen. Maar lees het rapport van de AFM maar eens goed door. DeGiro beloofde de klanten het ene maar deed achter de schermen het andere. Totaal geen betrouwbare partij in deze dus zonder enige bevestiging van de AFM dat ze hun zaakjes op orde hebben blijft het gissen wat ze wel en niet hebben doorgevoerd.
Ik ben ruim een jaar eerder dan mr Fob overgestapt naar de NT fondsen en heb in dit topic bijgedragen aan de nodige tooltjes voor het maken van berekeningen. Je hoeft mij dus niet uit te leggen hoe eea in elkaar steekt over deze fondsenmagneetje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:57:
[...]
Die 78/12/10 is op basis van marketcap zoals Mr FOB aangeeft. Ik zeg niet dat die keuze heilig is maar het is ook geen slechte keuze. Natuurlijk kun je je eigen verdeling kiezen maar deze is niet per definitie beter.
Tja disclaimer vrijwaart je niet zomaar van stellige beweringen en uitspraken. Feit blijft dat hij groep trouwe fans heeft die blind zijn adviezen overnemen.Hij heeft een duidelijke disclaimer op de site staan welke ook onder iedere blogpost staat. Zoals hij hierin aangeeft is het zijn persoonlijke mening die hij geeft en geen beleggingsadvies.
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 23-12-2020 22:13 ]
Toevallig ben ik ook aan het overwegen om wat aan mijn pensioengat te doen door middels mijn jaarruimte / reserveringsruimte bij BND voor mijn pensioen te beleggen.magneetje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:34:
Ik ben benieuwd of jullie pensioen ook pensioen opbouwen via een beschikbare premieregeling en of jullie daar gebruik maken van de extra inleg, dit gebruiken voor lijfrente of een gewone beleggingsrekening.
Via mijn huidige werkgever vind pensioenopbouw plaats middels een collectieve beschikbare premiesysteem.
Ik heb er bewust voor gekozen om mijn jaarruimte bij BND te beleggen, om de volgende redenen:
- Risicospreiding (ik heb meer vertrouwen in BND dan mijn huidige pensioenfonds)
- Ik blijf niet tot aan mijn pensioen voor mijn huidige werkgever werken
- Flexibel mocht ik bijvoorbeeld een tijd als ZZP'er aan de slag gaan
- Mocht mij iets overkomen dan is het opgebouwde kapitaal voor mijn erven i.p.v. het pensioenfonds
- Invloed op de samenstelling van de portfolio (niet verplicht in obligaties of een lifecycle model beleggen)
- Geen exit-kosten mocht ik later besluiten een waardeoverdracht te willen doen *
De getallen voor BND lijken te kloppen. Ze komen althans overeen met mijn aantekeningen.Als ik het goed heb berekend (correct me if I'm wrong) kom ik bij ASR en BND op de onderstaande kosten.
BND Wereld Indexfonds C-Unhedged en BND Emerging Markets Indexfonds-C had ik ook geselecteerd, maar ik moet nog berekenen in welke verhouding en of er eventueel nog small caps bij zouden moeten.Bij BND heb ik gekozen voor de verhouding 87% BND Wereld Indexfonds C-Unhedged (0.15%) en 13% MSCI Emerging Markets (0.26%). Bij BND komen de totale kosten voor mij dus uit op 0.1305+0.0338+0.44=0.6043% van het belegde vermogen.
De jaarlijkse zijn bij ASR dus 0.095% goedkoper dan BND. Daarnaast betaal je bij BND ook nog stortingskosten van 0.5% per storting.
Het is waar dat er qua kosten goedkopere opties zijn dan BND, maar er zijn voor zover ik weet verder geen verborgen kosten. Bij de goedkopere alternatieven heb je niet de keuzevrijheid die BND toelaat of ze zijn duurder.
Door gebruik te maken van vrij beleggen hoop ik langer volledig in aandelen belegd te zijn. Het rendement is dan hopelijk hoger dan wanneer er ook een deel in obligaties wordt weg gezet. Voor mij heeft het geen zin om in obligaties te beleggen de komende 15 jaar en ik kan een beetje risico nemen omdat het slechts een deel van mijn pensioenopbouw betreft. Verreweg het grootste deel wordt nog opgebouwd via het pensioenfonds van mijn werkgever.
[ Voor 12% gewijzigd door HyperH op 24-12-2020 10:03 ]
Interessant leesvoer. Knap hoe iemand die privé handelde er achter kwam dat er sprake was van 'over the counter' handel. Als ik het goed gelezen heb was dat uiteindelijk de aanleiding om het aan DeGIRO te vragen en kwam de aap uit de mouw.Zr40 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:07:
[...]
Of het verplicht is weet ik niet, maar het zou op zijn minst netjes geweest zijn.
Je kan graven in het handelsregister om geliëerde bedrijven te vinden maar dat is geen garantie, noch hard bewijs.
Amsterdamtrader had dit in 2015 ontdekt:
http://www.amsterdamtrade...a-sinking-hiq-and-80.html
http://www.amsterdamtrade...rparty-for-hedgefund.html
http://www.amsterdamtrade...ignores-the-elephant.html
Dat artikel is uit augustus toch? Lijkt me niet de huidige status.phantom09 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:16:
[...]
Lees hier meer over Mr. FOB en DeGiro. Hij verteld daar hoe de status is.
Ik hoop dat de Giro samen met Flatex zijn zaken op orde gaat krijgen. Op het gebied van gebruikersvriendelijkheid staan ze wat mij betreft echt ver bovenaan. Geen 1 Nederlandse broker heeft zo'n nette interface als de Giro. En hun tarieven blijven ook gewoon erg netjes.
Ik heb zelf ook nog een paar aandelen bij Binckbank staan, maar die interface is in vergelijking met die van de Giro echt hopeloos veroudert, om nog maar niet te spreken over hun waardeloze app.
BlaBlaBla
Ik mag ook graag hun interface gebruiken, maar de Risk management module van DEGIRO laat nog wel eea te wensen over. Zo krijg ik om de haverklap meldingen dat ik een order niet kan plaatsen omdat de koers teveel afwijkt van de huidige koers. Met aandelen snap ik dat nog (is eigenlijk een beursregel), maar met opties kan ik in een leeg orderboek dus geen lage bieding inleggen. Ook bij aangekondigde overnames heb ik problemen, zoals laatst bij Kiadis Pharma: slotkoers 1.45. Overname bekend gemaakt: 5.40:dus ik wil voorbeurs een bieding inleggen op 5.00 in de hoop een paar stukjes binnen te krijgen. Kan niet bieding wijkt te veel af van slotkoers. Compleet van de zotte, indicatie is 5.00.Ook na bellen lukt het ze niet om aan te passen. Flexibiliteit van een dorpel.Strider schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:59:
[...]
Dat artikel is uit augustus toch? Lijkt me niet de huidige status.
Ik hoop dat de Giro samen met Flatex zijn zaken op orde gaat krijgen. Op het gebied van gebruikersvriendelijkheid staan ze wat mij betreft echt ver bovenaan. Geen 1 Nederlandse broker heeft zo'n nette interface als de Giro. En hun tarieven blijven ook gewoon erg netjes.

Iets wat later dan gepland, maar alsnog (materiaal specifiek over accounting-spul neem ik niet mee, dat zou zelfkastijding zijn). Een lijstje met boeken (of even googlen voor een pdf...) die absoluut de moeite waard zijn:Wesrou schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:17:
[...]
Thanks voor je input, kan jij misschien refereren naar goede artikelen/boeken. Ik kan uiteraard zelf ook googlen, maar mocht je iets voor de hand hebben, lees ik mij graag in
- Margin of Safety van Seth Klarman, minder droog boek dan bijvoorbeeld The Intelligent Investor (Op zich ook wel een aanrader, maar niet één die je moet lezen als je start als je het mij vraagt), maar het pakt eigenlijk de meeste facetten van investeren en de industrie er omheen wel. Het boek is al een paar decennia oud, maar dat doet er voor de rest eigenlijk niet aan af. Gezien de huidige stand van de markt is het wel een must read. De 13F van Baupost is ook elk kwartaal wel de moeite waard om even door te spitten.
- The Little Book That Beats The Market van Joel Greenblatt. Simpel en makkelijk te lezen boek. Ik zou niet te veel focussen op de 'magic formule' (bijvoorbeeld een supermarkt zou er nooit uitrollen, terwijl Walmart één van de beste investering ooit was), maar het boek schetst wel een goed beeld in de zin van dat je investeert in bedrijven en dat het niet enkel een aandeeltje is dat elke dag op en neer gaat.
- The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life door Alice Schroeder. Als Buffett de beste investeerder (?) is van de laatste eeuw of wat, dan is het wel handig om zijn biografie te lezen om te kijken wat hem dan zo succesvol gemaakt heeft en welke investeringen daar voor verantwoordelijk waren.
- The Outsiders van William Thorndike. Een van de favorieten van Buffet. Het boek gaat niet over investeren zelf, maar over CEO's die op onconventionele wijze bedrijven hebben gerund waardoor deze veel beter rendeerde dat de S&P. Het geeft dus een goede kijk op welke eigenschappen een bedrijf en het management moeten hebben om een exceptionele investering te zijn. Een paar van die CEO's in het boek zijn bijvoorbeeld Buffet, Henry Singleton en John Malone. De voorbeelden van Thorndike als 'moderne variant' zou ik grotendeels link laten liggen.
- Common Stocks and Uncommon Profits van Philip Fisher. In tegenstelling tot The Intelligent Investor en Margin of Safety gaat het hier wat betreft stijl meer richting groei. Uiteindelijk is groei een enorm krachtige component van je returns en dus is het een mooie aanvulling. (het is lang geleden dat ik deze heb geleden, dus de inhoud is een beetje weggezakt).
- One Up on Wall Street van Peter Lynch. Lynch heeft één van de beste trackrecords neergezet. In zijn boeken (ik zou ze niet alle 3 lezen, ze lijken nogal op elkaar) pakt hij met name praktijk voorbeelden uit zijn carrière en hangt daar de theorie aan op. Prima leesbaar. Hij was ook misschien wel de voornaamste die de PEG-ratio grootgebracht heeft. Wat mij betreft een prima aanvulling op het klassieke value gebeuren. Enkel kijken naar lage metrics schiet nu eenmaal niet op. Dat is nu relevanter dan 20 a 30 jaar geleden door de toenemende invloed van intangible assets.
- The Most Important Thing van Howard Marks. Persoonlijk ben ik altijd wel gecharmeerd van Marks. Waar veel roepen contraire te zijn, is hij het daadwerkelijk vaak met zijn investeringen. In het boek pakt hij veel aspecten aan. Van marktcyclussen, risicomanagement en met name wat nuttig denk gedrag van een investeerder kan zijn. Allemaal zaken die nuttig zijn als je daadwerkelijk decennia lang aan het investeren bent.
Persoonlijk denk ik dat je met dit lijstje wel een heel eind bent, maar mijn collectie is nog wel wat uitgebreider voor als je meer inspiratie zoekt.
Ik ben een tijd geleden gestart met ‘beleggen’ door maandelijks via DEGIRO €100,- te investeren in VWRL.
Dit is inmiddels opgelopen tot ongeveer €3000,- en daarvan is €400,- ‘winst’ doordat het iets meer waard is geworden.
Nu vind ik DEGIRO prima om mee te beginnen, maar ik vraag me nu af of ik nu niet beter kan overstappen naar een betere partij die zinvoller voor mij kan inzetten? Ik wil die €100 per maand aanhouden, maar heb nu een startkapitaal van ongeveer €3000,- (iets dat ik aan herbegin niet had)
Ik wil niet teveel risico lopen, vandaar de manier zoals ik nu beleg. Het is voor de lange termijn, dit blijft nog rustig 30 jaar zo doorgaan denk ik.
Ik heb er weinig verstand van, dus vandaar mijn vraag hier. Zijn er partijen waar ik dit geld nu beter kan wegzetten dan DeGiro? Dus waar ik het veiliger kan wegzetten, misschien met een beter rendement, maar nog steeds zonder teveel inzet van mijn kant (omdat ik de know-how niet heb, en ook niet hoef te hebben 😉).
Dit is inmiddels opgelopen tot ongeveer €3000,- en daarvan is €400,- ‘winst’ doordat het iets meer waard is geworden.
Nu vind ik DEGIRO prima om mee te beginnen, maar ik vraag me nu af of ik nu niet beter kan overstappen naar een betere partij die zinvoller voor mij kan inzetten? Ik wil die €100 per maand aanhouden, maar heb nu een startkapitaal van ongeveer €3000,- (iets dat ik aan herbegin niet had)
Ik wil niet teveel risico lopen, vandaar de manier zoals ik nu beleg. Het is voor de lange termijn, dit blijft nog rustig 30 jaar zo doorgaan denk ik.
Ik heb er weinig verstand van, dus vandaar mijn vraag hier. Zijn er partijen waar ik dit geld nu beter kan wegzetten dan DeGiro? Dus waar ik het veiliger kan wegzetten, misschien met een beter rendement, maar nog steeds zonder teveel inzet van mijn kant (omdat ik de know-how niet heb, en ook niet hoef te hebben 😉).
@Goofyduck384 Qua veiligheid zit je eigenlijk wel goed tot tenminste een bedrag van €21.000.-
Het zou alleen wel wat voordeliger kunnen met als voordeligste optie Fitvermogen en de twee index fondsen ( die wel minder diversificatie kennen door extra ESG uitsluitingen )
Of een wat duurdere optie ( maar alsnog voordeliger dan degiro ), met min of meer dezelfde samenstelling met de NT fondsen bij de grootbanken.
We hebben het echter wel om slechts een besparing van zo'n 0,25% op jaarbasis met Fitvermogen en met de NT constructie nog veel minder.
0,25% van €3000 is slechts €7,50.
Doorsparen tot tenminste die €21K lijkt mij dan logischer in jouw geval en dan zie je dan weer of het eventueel beter/veiliger/voordeliger kan.
Het zou alleen wel wat voordeliger kunnen met als voordeligste optie Fitvermogen en de twee index fondsen ( die wel minder diversificatie kennen door extra ESG uitsluitingen )
Of een wat duurdere optie ( maar alsnog voordeliger dan degiro ), met min of meer dezelfde samenstelling met de NT fondsen bij de grootbanken.
We hebben het echter wel om slechts een besparing van zo'n 0,25% op jaarbasis met Fitvermogen en met de NT constructie nog veel minder.
Doorsparen tot tenminste die €21K lijkt mij dan logischer in jouw geval en dan zie je dan weer of het eventueel beter/veiliger/voordeliger kan.
In vino veritas, in aqua sanitas
Klopt. DeGiro is verplicht door de AFM om de zaken op orde te stellen. Ik ga er dus vanuit dat het na een tijdje geregeld zal zijn.Strider schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:59:
[...]
Dat artikel is uit augustus toch? Lijkt me niet de huidige status.
Ik heb zelf ook nog een paar aandelen bij Binckbank staan, maar die interface is in vergelijking met die van de Giro echt hopeloos veroudert, om nog maar niet te spreken over hun waardeloze app.
Ik zelf ken de interface van beleggen bij. Robeco, DeGiro, Flatex, Binck, Buxx, IB, Centraal beheer, ING, Kendu, ASN, Triodos. Moet zeggen dat ik die van DeGiro erg prettig werken vindt. Wel mis ik de opties voor mooie rapporten zoals bij IB. Orders invoeren lukt overal, maar is bij DeGiro heet meest fijne.
Grappig, ik vind die van DEGIRO juist onhandig. Ik ben nog bezig met het afbouwen van mijn losse posities op mijn pensioenrekening en ik zet vaak TWS open om de bid/ask een beetje duidelijk te kunnen zien.phantom09 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:31:
[...]
Orders invoeren lukt overal, maar is bij DeGiro heet meest fijne.
Hoe kom je aan het bedrag van € 21.000,-? De beleggerscompensatieregeling compenseert maximaal € 20.000,- https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202210.jspJohanNL schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:29:
@Goofyduck384 Qua veiligheid zit je eigenlijk wel goed tot tenminste een bedrag van €21.000.-
Hoezo tenminste? Je bedoeld neem ik aan maximaal?
Ik gebruik bij IB de web interface, TWS gebruik ik niet. Op zich is het niet verkeerd bij IB, maar het overzicht in de webinterface van IB is minder goed. bij DeGiro krijg je veel meer in beeld van je beleggingen.Zr40 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:38:
[...]
Grappig, ik vind die van DEGIRO juist onhandig. Ik ben nog bezig met het afbouwen van mijn losse posities op mijn pensioenrekening en ik zet vaak TWS open om de bid/ask een beetje duidelijk te kunnen zien.
Wat versta je onder zinvoller? Ik denk dat je een prima strategie volgt.Goofyduck384 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:09:
Ik ben een tijd geleden gestart met ‘beleggen’ door maandelijks via DEGIRO €100,- te investeren in VWRL.
1. Investeringen: VWRL staat bekend als lage kosten ETF en gespreid beleggen. Je geeft aan weinig risico, nu staat VWRL niet bekend als laag risico (niet vergelijkbaar met spaarrekening, deposito's of obligaties) maar ik denk een prima risico/rendement verhouding.
2. Broker: deGiro lijkt me prima. Lage kosten, weinig poespas. Je kan naar een andere broker, maar heel veel goedkoper gaat het niet worden. Veel makkelijker dan deGiro ook niet. Misschien is een andere broker wel veiliger, maar dat is een discussie op zich.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Je zal toch de eerste zijn die zegt dat dat je bij deGiro je beleggingen beter in beeld krijgt.phantom09 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:40:
[...]
Ik gebruik bij IB de web interface, TWS gebruik ik niet. Op zich is het niet verkeerd bij IB, maar het overzicht in de webinterface van IB is minder goed. bij DeGiro krijg je veel meer in beeld van je beleggingen.
IB heeft zoveel rapportage opties dat je er niet goed van wordt. Die webinterface van IB is om het een beetje makkelijk te maken.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
20 inderdaad, foutje van mijn kant.phantom09 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:38:
[...]
Hoe kom je aan het bedrag van € 21.000,-? De beleggerscompensatieregeling compenseert maximaal € 20.000,- https://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202210.jsp
Hoezo tenminste? Je bedoeld neem ik aan maximaal?
Tenminste €20K omdat in een dergelijk geval de kans heel groot is dat er nog wel tenminste een ( klein ) deel daadwerkelijk&succesvol te verhalen valt op Degiro.
Het lijkt mij veilig genoeg om er tot €20K te beleggen, waarna je dan gaat kijken naar eventuele alternatieven.
Mocht de portefeuille grootte toch wat uitlopen naar bijvoorbeeld zo'n 25K is dat ook niet zo'n probleem omdat het risico voor die laatste 5K mij echt verwaarloosbaar lijkt / zo goed als nihil.
Desalniettemin zou je nu verwachten dat ze hun zaakjes nu eindelijk op orde hebben en dat de AFM hier streng toezicht op houdt, waardoor het BCS een overbodige luxe zou moeten zijn.
Maar ik begrijp de argwaan volledig, meer dan €20K zou ik er ook niet willen beleggen.
Alhoewel hier ook meerdere personen zijn die er ( veel ) meer hebben staan.
Je moet er echt vertrouwen in hebben als belegger zijnde, maar wellicht ook wel Iets als YOLO of without risks no rewards
[ Voor 22% gewijzigd door JohanNL op 24-12-2020 12:06 ]
Ik heb zelf vooralsnog geen small caps toegevoegd maar wellicht ga ik dit later nog wel aanpassen.HyperH schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:26:
BND Wereld Indexfonds C-Unhedged en BND Emerging Markets Indexfonds-C had ik ook geselecteerd, maar ik moet nog berekenen in welke verhouding en of er eventueel nog small caps bij zouden moeten.
Ja en BND heeft veel spreiding in vergelijking met sommige goedkopere alternatieven. Ik heb op dit moment ook het liefst geen obligaties in m'n portefeuille. Het duurt nog 34 jaar voordat ik mijn AOW leeftijd bereik dus 100% aandelen voor de komende 20 jaar vind ik geen probleem. Helaas kan ik dit niet kiezen bij ASR dus daarin biedt lijfrente via BND nog een voordeel.Het is waar dat er qua kosten goedkopere opties zijn dan BND, maar er zijn voor zover ik weet verder geen verborgen kosten. Bij de goedkopere alternatieven heb je niet de keuzevrijheid die BND toelaat of ze zijn duurder.
Door gebruik te maken van vrij beleggen hoop ik langer volledig in aandelen belegd te zijn. Het rendement is dan hopelijk hoger dan wanneer er ook een deel in obligaties wordt weg gezet. Voor mij heeft het geen zin om in obligaties te beleggen de komende 15 jaar en ik kan een beetje risico nemen omdat het slechts een deel van mijn pensioenopbouw betreft. Verreweg het grootste deel wordt nog opgebouwd via het pensioenfonds van mijn werkgever.
Ik heb van lynx nu ook het bericht gekregen over de verhuizing naar IBIE.
Ben ook zeer tevreden over de informatie die ze geven over wat hetzelfde blijft en wat er gaat veranderen.
https://www.lynx.nl/brexi...05796018657-268c72c0-4680
Vind het persoonlijk toch fijn om in het Nederlands uitleg te krijgen
Ben ook zeer tevreden over de informatie die ze geven over wat hetzelfde blijft en wat er gaat veranderen.
Bedankt voor de toelichting. Laat ik voorop stellen dat v.z.i.w. Tesla nog steeds het beste bereik per capaciteit biedt. Daar zijn ze gewoon heel sterk in.Deveon schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:47:
[...]
@Murphy78 Altijd goed om een kritische reactie te lezen. Ik mis ook een aantal fundamentele zaken in zijn analyses (aandachtspan op YouTube is ook maar beperkt) maar ken de achtergrond ervan. Om het plaatje compleet te krijgen is nog veel meer informatie nodig maar zal ik dit topic besparen. Het enige wat ik wil aanvullen is dat Tesla gezien wordt als technologie bedrijf omdat ze hun eigen software ontwikkelen. Van infotainment tot BMS en van Autopilot tot hun enterprise software (a la SAP). Een traditionele autofabrikant doet dit niet en maken enkel krachtbron zelf en hebben de rest uitbesteed, echter die krachtbron vervalt in een EV waardoor hun marges ontzettend onder druk komen te staan. Volkswagen zet daarom ook hard in om net als Tesla software in-house te gaan ontwikkelen.
Maar in hoeverre ontwikkelen concurrenten niet hun eigen software? En zo nee: waarom is dit per se een competitief voordeel? Case in point: vorige week werd duidelijk dat Tesla's hardware zeer onderbemeten is voor de software , met name geillustreerd in deze post. Als hun in-house software zo'n competitief voordeel heeft, dan zou deze mismatch tussen HW en SW juist niet mogen gebeuren.
Wat BMS betreft: de 12V accu wordt mishandeld door deze dagelijks te op- en ontladen, er was een uitgebreide Tweaker-post over. Die kan ik niet vinden, maar ik lees hier: "Typical 12V batteries last about 3-4 years under normal use in a fossil fuel-powered vehicle, but among Tesla owners, especially those who drive frequently, the lifespan of 12V batteries have been reported to go down to as short as 1-2 years." (Sept 2020) . Normaliter gaan 12V accu's trouwens zo'n 7 jaar mee. Dit geeft dus wederom vraagtekens in hoeverre hun softwarekunstjes zich vertalen in betere producten.
Om verder te gaan op dat punt: ik herinner mij enige tijd terug dat Autopilot v1 beter was dan v2 (corrigeer mij op de exacte versienummers, dit weet ik niet meer) omdat ze gewisseld waren van hardwareleverancier o.i.d. Het duurde een flinke tijd voordat de oude kwaliteit weer behaald was. Ook dat roept vraagtekens op in hoeverre hun softwarekunde zo'n uniek voordeel is, aangezien het altijd nauw verbonden is met de hardware en de rest v/h product. Los daarvan hebben diverse merken (zelfs de Kia van mijn collega) al sinds jaar en dag soortgelijke functionaliteit aan Autopilot.
Hoe weet je dat anderen hun software-ontwikkeling niet in-house doen? De eerste link als ik op Mercedes zoek bevestigt juist dat zij hun versie van Autopilot in-house hebben ontwikkeld . Is Mercedes nu ook een softwarebedrijf?
Dat een traditionele autofabrikant enkel de krachtbron zelf ontwikkelt en de rest uitbesteed vind ik een behoorlijke misvatting. Allereerst wordt bij het uitbesteden uitgebreid in-house gerekend aan wat de specs moeten zijn (de VAG groep heeft vorig jaar 14 miljard aan R&D uitgegeven). Dit zijn continue en nauwe samenwerkingen waarbij met name productie bij de leverancier ligt. Het moeilijke aan een auto ontwerpen is dat alle componenten 10+ jaar moeten blijven werken bij grote temperatuurverschillen, mechanische spanningen, slecht onderhoud, als er iets anders uitvalt, etc. Hoe vaak heb je een koppakking of een cylinderkop moeten vervangen? Het zijn juist alle andere onderdelen waar je op moet letten; typisch leeft de motor langer dan de auto. Om dat punt verder te onderschrijven: Tesla auto's hebben, zelfs na 17 jaar ontwerpervaring, nog steeds veel kwaliteitsproblemen, en die hebben uberhaupt geen verbrandingsmotor. Dat laat zien hoe moeilijk het is.
(Overigens is er niets mis met onderdelen uitbesteden: ik heb van dichtbij gezien dat ASML dit tot op een aantal jaar terug op zeer brede schaal deed, en daarmee hebben zij een leidende positie binnen DUV en een monopolypositie binnen EUV bemachtigd.)
Dat Tesla in de ERP business gaat duiken is nieuws voor mij. Voor wat ik zie is het nog in een vroeg stadium, dus hoe dat gaat lopen is nu nog volledige speculatie (SaaS idem).
Hoe snel kan een rekening geopend worden bij DeGiro?
Een familielid overweegt om nog in te stappen in Triodos Groenfonds. Lijkt me kortdag maar het lijkt nog steeds open te zijn (?).
Een familielid overweegt om nog in te stappen in Triodos Groenfonds. Lijkt me kortdag maar het lijkt nog steeds open te zijn (?).
Geen idee. Lijkt mij dat de drukte i.v.m. covid. wel voorbij is. Ik kan mmij herinneren dat toen ik een rekening opende dit vrij snel was geregeld.Pistachenootje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:17:
https://www.degiro.nl/registration/nl#/account
Volgens mij gaat het ook snel maar ik hoop dat er hier wat ervaringsdeskundigen hebben die de laatste weken een account hebben geopend.
Kan dat familielid dan niet beter effe snel een rekening bij zijn/haar huisbank openen? Bij ING weet ik dat je binnen 5 minuten kunt handelen.Pistachenootje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:17:
Dit soort zaken tot het laatste moment laten liggen is natuurlijk niet erg slim....
[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 24-12-2020 15:33 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Goede tip. Ze heeft een betaal rekening bij ING. Dan zou een beleggingsrekening bij ING sneller zijn.Panzer_V schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:32:
[...]
Kan dat familielid dan niet beter effe snel een rekening bij zijn/haar huisbank openen? Bij ING weet ik dat je binnen 5 minuten kunt handelen.
Dit soort zaken tot het laatste moment laten liggen is natuurlijk niet erg slim....
Begrijp ik het goed dat er geen transactiekosten zijn bij beleggingsfondsen?
Dat begrijp je goed. Dat geldt dan wel voor beleggingsfondsen die via de "Beleggingsgiro" (zoals dat vroegah heette) gekocht worden. Dus met settlement op T+2 vaak.Pistachenootje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:38:
[...]
Goede tip. Ze heeft een betaal rekening bij ING. Dan zou een beleggingsrekening bij ING misschien sneller zijn.
Direct verhandelbare dingen (met een bied/ laat) betaal je wel transactiekosten voor.
Ze moet dan wel snel zijn @Pistachenootje . Indien vandaag de order ingevoerd wordt zal dat gelden als invoer op maandag. Dan is settlement op woensdag (bij settlement op T+2). Krap krap krap.........
[ Voor 14% gewijzigd door Panzer_V op 24-12-2020 15:44 ]
Voordat je ergens een rekening opent zou ik wel eerst de brokers vergelijken met elkaar. Zou jammer zijn als je ergens een rekening opent, veel geld erin steekt en dan weer moeten verkopen omdat je toch ergens anders een rekening wilt openen.Pistachenootje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:38:
[...]
Goede tip. Ze heeft een betaal rekening bij ING. Dan zou een beleggingsrekening bij ING sneller zijn.
Familielid wil alleen maar Triodos Groenfonds kopen en langere tijd aanhouden. ING voldoet voor dat doel volgens mij prima. Enige nadeel is de vaste kosten van ING voor zover ik kan zien.phantom09 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:47:
[...]
Voordat je ergens een rekening opent zou ik wel eerst de brokers vergelijken met elkaar. Zou jammer zijn als je ergens een rekening opent, veel geld erin steekt en dan weer moeten verkopen omdat je toch ergens anders een rekening wilt openen.
ABN biedt het niet meer aan volgens mij. DeGiro is nog een alternatief. Ff rekenen wat goedkoper is.
Waarom opent je familielid niet rechtstreeks bij Triodos een rekening?Pistachenootje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:50:
[...]
Familielid wil alleen maar Triodos Groenfonds kopen en langere tijd aanhouden. ING voldoet voor dat doel volgens mij prima. Enige nadeel is de vaste kosten van ING voor zover ik kan zien.
ABN biedt het niet meer aan volgens mij. DeGiro is nog een alternatief. Ff rekenen wat goedkoper is.
https://www.triodos.nl/beleggen/groenfonds
De vraag is of je groenfonds nog kunt kopen, vaak is er een stop op vanaf oktober.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Inderdaad. Dat had ik me ook afgevraagd, zie eerste post.
Inderdaad kortdag. Ben er ook bang voor.Panzer_V schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:39:
[...]
Ze moet dan wel snel zijn @Pistachenootje . Indien vandaag de order ingevoerd wordt zal dat gelden als invoer op maandag. Dan is settlement op woensdag (bij settlement op T+2). Krap krap krap.........
Let op je kunt gratis handelen in beleggingsfondsen en ETF's maar je hebt wel te maken met een service fee van €20 per jaar en bewaarloon van 0,24% en nog wat gestaffeld afhankelijk van het vermogen.Pistachenootje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:38:
[...]
Goede tip. Ze heeft een betaal rekening bij ING. Dan zou een beleggingsrekening bij ING sneller zijn.
Ja door die kosten is ING wel een stukje duurder dan DeGiro. Daarom even geprobeerd om daar een rekening te openen. Geen idee of dat snel genoeg zal gaan.
Ach ja, mocht het niet lukken dan is er geen man overboord. Groen beleggen spreekt haar sowieso aan.
Ach ja, mocht het niet lukken dan is er geen man overboord. Groen beleggen spreekt haar sowieso aan.
Dat weet hij. Het gaat hier om een paar weken geld stallen om geen VRH te betalen. Dat is die €20 peanuts.Miki schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:20:
[...]
Let op je kunt gratis handelen in beleggingsfondsen en ETF's maar je hebt wel te maken met een service fee van €20 per jaar en bewaarloon van 0,24% en nog wat gestaffeld afhankelijk van het vermogen.
Thanks!!!! Hier ben ik idd wel even zoet mee.flyguy schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:06:
[...]
Iets wat later dan gepland, maar alsnog (materiaal specifiek over accounting-spul neem ik niet mee, dat zou zelfkastijding zijn). Een lijstje met boeken (of even googlen voor een pdf...) die absoluut de moeite waard zijn:
- Margin of Safety van Seth Klarman, minder droog boek dan bijvoorbeeld The Intelligent Investor (Op zich ook wel een aanrader, maar niet één die je moet lezen als je start als je het mij vraagt), maar het pakt eigenlijk de meeste facetten van investeren en de industrie er omheen wel. Het boek is al een paar decennia oud, maar dat doet er voor de rest eigenlijk niet aan af. Gezien de huidige stand van de markt is het wel een must read. De 13F van Baupost is ook elk kwartaal wel de moeite waard om even door te spitten.
- The Little Book That Beats The Market van Joel Greenblatt. Simpel en makkelijk te lezen boek. Ik zou niet te veel focussen op de 'magic formule' (bijvoorbeeld een supermarkt zou er nooit uitrollen, terwijl Walmart één van de beste investering ooit was), maar het boek schetst wel een goed beeld in de zin van dat je investeert in bedrijven en dat het niet enkel een aandeeltje is dat elke dag op en neer gaat.
- The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life door Alice Schroeder. Als Buffett de beste investeerder (?) is van de laatste eeuw of wat, dan is het wel handig om zijn biografie te lezen om te kijken wat hem dan zo succesvol gemaakt heeft en welke investeringen daar voor verantwoordelijk waren.
- The Outsiders van William Thorndike. Een van de favorieten van Buffet. Het boek gaat niet over investeren zelf, maar over CEO's die op onconventionele wijze bedrijven hebben gerund waardoor deze veel beter rendeerde dat de S&P. Het geeft dus een goede kijk op welke eigenschappen een bedrijf en het management moeten hebben om een exceptionele investering te zijn. Een paar van die CEO's in het boek zijn bijvoorbeeld Buffet, Henry Singleton en John Malone. De voorbeelden van Thorndike als 'moderne variant' zou ik grotendeels link laten liggen.
- Common Stocks and Uncommon Profits van Philip Fisher. In tegenstelling tot The Intelligent Investor en Margin of Safety gaat het hier wat betreft stijl meer richting groei. Uiteindelijk is groei een enorm krachtige component van je returns en dus is het een mooie aanvulling. (het is lang geleden dat ik deze heb geleden, dus de inhoud is een beetje weggezakt).
- One Up on Wall Street van Peter Lynch. Lynch heeft één van de beste trackrecords neergezet. In zijn boeken (ik zou ze niet alle 3 lezen, ze lijken nogal op elkaar) pakt hij met name praktijk voorbeelden uit zijn carrière en hangt daar de theorie aan op. Prima leesbaar. Hij was ook misschien wel de voornaamste die de PEG-ratio grootgebracht heeft. Wat mij betreft een prima aanvulling op het klassieke value gebeuren. Enkel kijken naar lage metrics schiet nu eenmaal niet op. Dat is nu relevanter dan 20 a 30 jaar geleden door de toenemende invloed van intangible assets.
- The Most Important Thing van Howard Marks. Persoonlijk ben ik altijd wel gecharmeerd van Marks. Waar veel roepen contraire te zijn, is hij het daadwerkelijk vaak met zijn investeringen. In het boek pakt hij veel aspecten aan. Van marktcyclussen, risicomanagement en met name wat nuttig denk gedrag van een investeerder kan zijn. Allemaal zaken die nuttig zijn als je daadwerkelijk decennia lang aan het investeren bent.
Persoonlijk denk ik dat je met dit lijstje wel een heel eind bent, maar mijn collectie is nog wel wat uitgebreider voor als je meer inspiratie zoekt.
Aanvulling: ze wil het lange tijd laten staan. Dan wegen de kosten van ING wel mee. Daarom nu DeGiro geprobeerd. Wachten op paspoort controle nu.
[ Voor 27% gewijzigd door Pistachenootje op 24-12-2020 16:24 ]
0,0 reactie op de beurzen over het Brexit akkoord. Wel grappig om te zien dat zoiets dus al lang en breed is ingeprijsd.
Haha goeiemorgen
Haha goeiemorgen
[ Voor 12% gewijzigd door Carfanatic op 24-12-2020 17:21 ]
Veel beurzen zijn dicht of vroegtijdig gesloten.Carfanatic schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:48:
0,0 reactie op de beurzen over het Brexit akkoord. Wel grappig om te zien dat zoiets dus al lang en breed is ingeprijsd.
Top holdings: LONG PFE, AGN, ACCEL, NYT, RDSA
Welke beurzen? De Europese zijn gesloten, en mij lijkt niet dat de Amerikaanse hier veel invloed van hebben.
Ik heb vandaag ook bericht gekregen van Lynx over de migratie van mijn rekening naar IBIE.:)HEA220 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:42:
Ik heb van lynx nu ook het bericht gekregen over de verhuizing naar IBIE.
Hier ook de mail voor migratie. Ze lijken eindelijk in actie te komen.
Al moet ik nu wel een test afleggen om mijn marginrekening te behouden, in het Engels.
Al is mijn Engels best goed te noemen, de termen rond aandelen zijn me best vreemd
Hopelijk betert het met google translate
Al moet ik nu wel een test afleggen om mijn marginrekening te behouden, in het Engels.
Al is mijn Engels best goed te noemen, de termen rond aandelen zijn me best vreemd
Ik moest m ook doen en het is inderdaad goed lezen. Het staat soms vrij ongelukkig opgeschreven, maar zover ik kon nagaan moet je er niks achter zoeken. Ze stellen geen strikvragenJoindry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:52:
Hier ook de mail voor migratie. Ze lijken eindelijk in actie te komen.
Sinds kort heb ik mijn weg naar TikTok gevonden maar serieus verbaasd over hoeveelheid Wallstreet-bet achtige praktijken daar rond spoken en met hun tientjes speculeren. Gelukkig bracht het algoritme mij ook richting wat meer solide beleggingsadvies en dit stukje wilde ik toch even delen: https://vm.tiktok.com/ZSW8bFJf
TL;DW: Het zijn met name grote fondsen die beperkt zijn tot 8% rendement doordat de kansen die meer opleveren simpelweg te beperkt zijn om miljarden in te stoppen.
En nog een uitleg van de selffulfilling prophecy van Bitcoin: https://vm.tiktok.com/ZSW8nBd2/
TL;DW: Het zijn met name grote fondsen die beperkt zijn tot 8% rendement doordat de kansen die meer opleveren simpelweg te beperkt zijn om miljarden in te stoppen.
En nog een uitleg van de selffulfilling prophecy van Bitcoin: https://vm.tiktok.com/ZSW8nBd2/
Heeft iemand een idee waarom de koersontwikkeling, zowel op dagbasis als op langere termijn, van het ASN en Triodos groenfondsen er zo anders uit zien? Het Triodos fonds is de laatste maanden vrolijk aan het stijgen terwijl het ASN fonds vlak blijft of zelfs licht dalend.
Op sommige dagen stijgt het Triodos fonds relatief significant (0.10-0.20%) en daalt het ASN fonds. Zit er dan zo'n groot verschil in de assets? Of een andere waarderingsmethodiek? Ik ben te lui om er nu in te duiken..
Op sommige dagen stijgt het Triodos fonds relatief significant (0.10-0.20%) en daalt het ASN fonds. Zit er dan zo'n groot verschil in de assets? Of een andere waarderingsmethodiek? Ik ben te lui om er nu in te duiken..

Ach. Ik had me ook vergist.Carfanatic schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:48:
Haha goeiemorgen
Gisteravond besloten om een flink deel van mijn winst in Beximco te verzilveren om ETFs aan te kopen (uit het verleden heb ik nog wat posities in individuele aandelen welke ik afbouw), maar was vandaag te laat met het schuiven tussen brokers om de ETFs te kopen.
Hier stond een heel verhaal. Weggehaald omdat ik te weinig kennis heb van deze groenfondsen.
[ Voor 255% gewijzigd door Zr40 op 24-12-2020 20:23 ]
Blijkbaar heeft de AI van TikTok jouw "interesse profiel" goed gecalculeerd. Je zal nu meer dat soort filmpjes zien.Deveon schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:35:
Sinds kort heb ik mijn weg naar TikTok gevonden maar serieus verbaasd over hoeveelheid Wallstreet-bet achtige praktijken daar rond spoken en met hun tientjes speculeren. Gelukkig bracht het algoritme mij ook richting wat meer solide beleggingsadvies en dit stukje wilde ik toch even delen: https://vm.tiktok.com/ZSW8bFJf
Heb voor de lol eens beleggingsfondsen bij DeGiro geactiveerd. Daarna eens gekeken of ik 1 Tridos groen fonds kon aankopen. Deze was dacht ik iets van 61 euro. Heb dacht ik iets van 65 ingevoerd. Hij weigerde de order en zei dat ik minimaal 100 euro moet inleggen. Dus heb ik 100 euro ingevoerd en wederom zelfde melding. Toen heb ik 105 euro ingevoerd en weer deze melding.Pistachenootje schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:22:
Ja door die kosten is ING wel een stukje duurder dan DeGiro. Daarom even geprobeerd om daar een rekening te openen. Geen idee of dat snel genoeg zal gaan.
Triodos groenfonds is misschien niet meer verhandelbaar?
Volgens mij zijn het gewoon twee actieve portefeuilles met verschillende investeringen (met laag risico en rond het thema groen). Dat ze verschillende resultaten hebben is denk ik niet anders dan dat het actieve tech fonds van partij X andere resultaten boekt dan die van partij Y (ondanks dat beide techfondsen 100% in aandelen zitten met gezamenlijk thema tech).Longcat schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:44:
Heeft iemand een idee waarom de koersontwikkeling, zowel op dagbasis als op langere termijn, van het ASN en Triodos groenfondsen er zo anders uit zien? Het Triodos fonds is de laatste maanden vrolijk aan het stijgen terwijl het ASN fonds vlak blijft of zelfs licht dalend.
Als ik de resultaten van de twee fondsen (ASN en Triodos) vergelijk dan lijkt Triodos het wel structureel beter te doen. Sinds 2016 (grafiekje gaat maar terug tot 2016) ieder jaar outperformance, in 2016 1.6%, in 2017 0.3%, in 2018 2.1%, in 2019 1.7% en in 2020 (YTD?) 0.6% outperformance.
Het valt me uit MS data op dat ASN meer in cash zit (15.47% t.o.v. de 11.43% van Triodos). Verder lijkt ASN veel minder spreiding te hebben met 219 posities waarvan 28% in top 10 tegenover de 543 posities met 18% in de top 10 van Triodos.
Het lijkt me niet dat dat het verschil helemaal verklaart, maar alles bij elkaar, meer cash aanhouden, minder spreiding en andere investeringen (al zitten ze vooral in dezelfde soort groene leningen), verklaart underperformance van ASN misschien?
Aandelenfondsen zijn toch een tikje anders. Het gaat hier om met name obligaties, waarbij dag op dag koersbeweging mijns inziens vooral uit de verdiscontering moet komen (herwaarderingen, defaults, etc. heb je niet dagelijks). De correlatie lijkt erg laag of zelfs negatief en ik kan dat niet duiden.Verwijderd1 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:17:
[...]
Volgens mij zijn het gewoon twee actieve portefeuilles met verschillende investeringen (met laag risico en rond het thema groen). Dat ze verschillende resultaten hebben is denk ik niet anders dan dat het actieve tech fonds van partij X andere resultaten boekt dan die van partij Y (ondanks dat beide techfondsen 100% in aandelen zitten met gezamenlijk thema tech).
Beiden geen redenen voor de tegengestelde koersbewegingen. Er werd al genoemd dat het ASN fonds ook aandelen heeft. Voor zover ik weet niet beursgenoteerd, dus dat zou dag op dag ook geen impact moeten hebben. Die participaties worden periodiek gewaardeerd, maar zeker niet elke dag, voor zover ik weet.Het valt me uit MS data op dat ASN meer in cash zit (15.47% t.o.v. de 11.43% van Triodos). Verder lijkt ASN veel minder spreiding te hebben met 219 posities waarvan 28% in top 10 tegenover de 543 posities met 18% in de top 10 van Triodos.
Mogelijk hanteren ze een andere benchmark met andere rating om mee te verdisconteren. Dan is het verschil in koersbewegingen te verklaren door schommelingen in de credit spreads.
[ Voor 8% gewijzigd door Longcat op 24-12-2020 22:30 ]
Ben ik met je eens. Qua performance en verdeling misschien wel het overwegen waard.Panzer_V schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:05:
[...]
Omdat de onderliggende waarden compleet anders zijn. Deze twee zijn niet met elkaar te vergelijken.
ISPA heeft een 33/33/33 verdeling tussen USA+CAN/ EUR/ AUS+JAP.
TDIV zit zo te zien voor bijna 50% in USA+CAN, nog geen 20% in AUS+JAP en de rest in EUR.
Afhankelijk van je beleggingsplan kan ISPA dus interessant zijn om een extra exposure richting bepaalde werelddelen te krijgen.
Alleen is het dividendlek+TER nogal jammer. ISPA heeft bijna 1% TER+dividendlek. Als ik dan kijk naar nog een andere dividend ETF's (voor eventueel erbij naast TDIV aangezien die meer USA/CAN heeft), zoals IDVY zou dat eventueel ook nog kunnen.
IDVY heeft nagenoeg hetzelfde dividendlek als ISPA maar wel een iets lagere TER.
Toch wel jammer dat ISPA en IDVY dan relatief 'duur' zijn met bijna 1% lek+TER.
[ Voor 4% gewijzigd door Trezzahn op 25-12-2020 06:58 ]
Goed idee. Ik heb het geprobeerd met een order van 1000 euro, dat ging gewoon.phantom09 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:19:
[...]
Heb voor de lol eens beleggingsfondsen bij DeGiro geactiveerd. Daarna eens gekeken of ik 1 Tridos groen fonds kon aankopen. Deze was dacht ik iets van 61 euro. Heb dacht ik iets van 65 ingevoerd. Hij weigerde de order en zei dat ik minimaal 100 euro moet inleggen. Dus heb ik 100 euro ingevoerd en wederom zelfde melding. Toen heb ik 105 euro ingevoerd en weer deze melding.
Of het algoritme zo goed is weet ik niet want er komen ook nog steeds heel veel daytraders voorbij die +300% laten zien met €100. Want ook daarin geld dat €100 makkelijker verdubbeld dan €10.000 net zoals 8% op miljarden weer moeilijker is.Qunix schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:09:
[...]
Blijkbaar heeft de AI van TikTok jouw "interesse profiel" goed gecalculeerd. Je zal nu meer dat soort filmpjes zien.
Het fonds noteert op 61 euro en je moet minimaal 100 euro inleggen. Hoeveel stuks van dat fonds moet je dan kopen? Hoeveel stuks krijg je als je voor maximaal 105 euro inlegt, en hoeveel kost dat? Hint: probeer het eens met 125 europhantom09 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:19:
[...]
Heb voor de lol eens beleggingsfondsen bij DeGiro geactiveerd. Daarna eens gekeken of ik 1 Tridos groen fonds kon aankopen. Deze was dacht ik iets van 61 euro. Heb dacht ik iets van 65 ingevoerd. Hij weigerde de order en zei dat ik minimaal 100 euro moet inleggen. Dus heb ik 100 euro ingevoerd en wederom zelfde melding. Toen heb ik 105 euro ingevoerd en weer deze melding.
[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 26-12-2020 20:06 ]
Euh 1 kost 61 euro, dus zou 61 of iets meer inleggen voldoende moeten zijn. Als je 125 euro inlegt krijg je er 2.Cocytus schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:06:
[...]
Het fonds noteert op 61 euro en je moet minimaal 100 euro inleggen. Hoeveel stuks van dat fonds moet je dan kopen? Hoeveel stuks krijg je als je voor maximaal 105 euro inlegt, en hoeveel kost dat? Hint: probeer het eens met 125 euro
Not sure if seriousphantom09 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:50:
[...]
Euh 1 kost 61 euro, dus zou 61 of iets meer inleggen voldoende moeten zijn. Als je 125 euro inlegt krijg je er 2.
Waarom zou je 100 euro minimaal moeten inleggen? Of lees ik daar nu overheen?Cocytus schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:06:
[...]
Het fonds noteert op 61 euro en je moet minimaal 100 euro inleggen. Hoeveel stuks van dat fonds moet je dan kopen? Hoeveel stuks krijg je als je voor maximaal 105 euro inlegt, en hoeveel kost dat? Hint: probeer het eens met 125 euro
Ik krijg een melding dat ik minimaal 100 eurp moet inleggen als ik het wil aankopen.evleerdam schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:56:
[...]
Waarom zou je 100 euro minimaal moeten inleggen? Of lees ik daar nu overheen?
@phantom09 let op dat het hier niet om aandelen gaat, maar participaties. Die werken net anders.
Order van 108,- wordt bij mij gewoon geaccepteerd. Order moet waarschijnlijk >100 zijn na aftrek transactiekosten.
Het jaar heeft nog een aantal handelsdagen. Toch heb ik alvast de belans opgemaakt voor 2020. Afgelopen jaar flink achtergebleven op VWRL ondanks dat ik een hefboom heb van op dit moment 1,4.
/f/image/bYY7GqXX6WMpkJQPW5P48M7q.png?f=fotoalbum_large)
Voornaamste reden is dat ik in Mei ge-deleverage heb. Dit ivm aankoop van een woning. Ik weet het ... nooit beleggen met geld wat je op korte termijn nodig hebt, alleen de rente op de spaarrekening is ook zo laag
De neergaande beweging heb ik ongeveer een delta van 1,5 gehad, terwijl met de opgaande beweging ik maar heb meegedaan met een delta van 1,4.
Daarnaast ben ik ook iets onderwogen geweest in de VS, maar daarnaast overwogen in Nederland. de AEX heeft het ook weer lekker gedaan afgelopen jaar.
Doelen voor volgend jaar:
- Transactiekosten onder de 80 euro (dit jaar 173 euro)
- inkomsten uit dividenden/coupons 12% hoger dan nu
- een positieve spaarrate behalen ondanks dat we een huis aan het bouwen zijn
- Aan mijn eigen beleggingsplan houden en niet meer toch maar dat ene aandeeltje kopen of naked puts schrijven.
Verwachtingen 2021 (omdat het leuk is om in de glazen bol te kijken
)
- Bearisch, corona blijft namelijk terug komen en doordat de steunmaatregelen aflopen zullen de spookbedrijven volgend jaar gaan omvallen.
- Dollar zal eind volgend jaar iets hoger staan dan nu ivm vlucht naar veilige havens
Besten wensen allemaal en succes volgend beurs jaar
/f/image/bYY7GqXX6WMpkJQPW5P48M7q.png?f=fotoalbum_large)
Voornaamste reden is dat ik in Mei ge-deleverage heb. Dit ivm aankoop van een woning. Ik weet het ... nooit beleggen met geld wat je op korte termijn nodig hebt, alleen de rente op de spaarrekening is ook zo laag
De neergaande beweging heb ik ongeveer een delta van 1,5 gehad, terwijl met de opgaande beweging ik maar heb meegedaan met een delta van 1,4.
Daarnaast ben ik ook iets onderwogen geweest in de VS, maar daarnaast overwogen in Nederland. de AEX heeft het ook weer lekker gedaan afgelopen jaar.
Doelen voor volgend jaar:
- Transactiekosten onder de 80 euro (dit jaar 173 euro)
- inkomsten uit dividenden/coupons 12% hoger dan nu
- een positieve spaarrate behalen ondanks dat we een huis aan het bouwen zijn
- Aan mijn eigen beleggingsplan houden en niet meer toch maar dat ene aandeeltje kopen of naked puts schrijven.
Verwachtingen 2021 (omdat het leuk is om in de glazen bol te kijken
- Bearisch, corona blijft namelijk terug komen en doordat de steunmaatregelen aflopen zullen de spookbedrijven volgend jaar gaan omvallen.
- Dollar zal eind volgend jaar iets hoger staan dan nu ivm vlucht naar veilige havens
Besten wensen allemaal en succes volgend beurs jaar

Weet iemand waarom deze site bij deGiro iShares IEMM (distr) boven IEMA (acc) aanraad voor EM? Ze zitten beide in deGiro kernselectie zie ik.Pistachenootje schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:46:
[...]
Hier is een goede start: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Het is hetzelfde. Uiteindelijk betaal je dividendbelasting in Nederland voor beide scenario's. Ik weet niet waarom de ene gekozen is in plaats van de ander.Haodeyoude schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:19:
[...]
Weet iemand waarom deze site bij deGiro iShares IEMM (distr) boven IEMA (acc) aanraad voor EM? Ze zitten beide in deGiro kernselectie zie ik.
Voor België is een accumulerende fonds prettiger wat ik heb begrepen.
Volgens Morningstar zitten er in IEMM 1176 bedrijven vs. 904 in IEMA. Geen idee of het klopt. Wellicht de moeite waard om te checken op Ishares.comHaodeyoude schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:19:
[...]
Weet iemand waarom deze site bij deGiro iShares IEMM (distr) boven IEMA (acc) aanraad voor EM? Ze zitten beide in deGiro kernselectie zie ik.
Zijn er hier beleggers met NT world (via grootbanken) die NT EM er niet bij doen? Zoja waarom niet?
Dit word meestal aangeraden:
2 fondsen:
Northern Trust World Custom ESG 87.5%
Northern Trust Emerging Markets Custom ESG 12.5%
3 fondsen:
Northern Trust World Custom ESG 79.3%
Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon 9.4%
Northern Trust Emerging Markets Custom ESG 11.3%
Ik zit nu 100% in NT World.
Wat moet ik bij small cap low carbon voorstellen? Zijn dat alleen milieuvriendelijke bedrijven? Dat interesseert mij namelijk niets.
Bron:
https://www.hette.ma/marketcap/
2 fondsen:
3 fondsen:
Wat moet ik bij small cap low carbon voorstellen? Zijn dat alleen milieuvriendelijke bedrijven? Dat interesseert mij namelijk niets.
Bron:
Ik denk eerder dat je je moet afvragen of je wel geinteresseerd bent om in small cap te investeren. Het gaat niet perse om "milieuvriendelijk"...Great-BoBaFeTT schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:30:
Zijn er hier beleggers met NT world (via grootbanken) die NT EM er niet bij doen? Zoja waarom niet?
2 fondsen:
3 fondsen:
Bron:
Om verscheidene redenen wil ik het merendeel van mijn beleggingen (VWRL) bij DEGIRO overzetten naar NT-fondsen bij de Rabobank. Mijn account bij DEGIRO wil ik zuiver aanhouden voor overige posities (o.a. bestedingen van speelgeld).
Wat is ‘de beste’ manier om deze omzetting uit te voeren?
- Aandelen VWRL verkopen, bedrag laten uitbetalen en vervolgens het volledige bedrag in één keer investeren in de NT-fondsen.
- Aandelen VWRL verkopen, bedrag laten uitbetalen en het totaal middels DCA spreiden (lees: combineren met maandelijkse inleg).
Mijn voorkeur gaat naar het eerste. Ik weet dat deze vraag, in verschillende vormen, al vaker gesteld is en ik weet ook dat er niet perse een ‘beste’ manier is, maar wellicht dat ik zaken over het hoofd zie of nog algemene tips kan ontvangen. Lang verhaal kort; ik hoor gewoon graag vanuit verschillende invalshoeken.
- Aandelen VWRL verkopen, bedrag laten uitbetalen en vervolgens het volledige bedrag in één keer investeren in de NT-fondsen.
- Aandelen VWRL verkopen, bedrag laten uitbetalen en het totaal middels DCA spreiden (lees: combineren met maandelijkse inleg).
Mijn voorkeur gaat naar het eerste. Ik weet dat deze vraag, in verschillende vormen, al vaker gesteld is en ik weet ook dat er niet perse een ‘beste’ manier is, maar wellicht dat ik zaken over het hoofd zie of nog algemene tips kan ontvangen. Lang verhaal kort; ik hoor gewoon graag vanuit verschillende invalshoeken.
Als je alleen in NT World belegt beleg je ongeveer in 80% van de wereld market cap (minus de ESG uitsluitingen van het fonds) in ~88% van de wereld. Door EM en small caps toe toevoegen kom je dichter bij 100% van de belegbare bedrijven in 100% van de wereld. Je krijgt dus betere spreiding, zowel geografisch als over market cap. In het verleden leverde dat op de lange termijn betere resultaten op.Great-BoBaFeTT schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:30:
2 fondsen:
3 fondsen:
Bron:
Het gaat in principe om diversificatie van je portefeuille, spreiding van je risico’s. Met EM voeg je een kleine 1250 extra aandelen toe van landen onder andere uit China, Korea en Taiwan.Great-BoBaFeTT schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:30:
2 fondsen:
3 fondsen:
Bron:
Met small caps voeg je nog eens een kleine 3300 extra aandelen aan je portefeuille toe. Dus dan zit je in totaal in een kleine 6600 aandelen vs een kleine 1560.
Nu is het wel zo dat het effect van zo’n extra mandje niet heel sterk is als dat maar 10% beslaat van je portefeuille.
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 27-12-2020 18:59 ]
Op zich is er weinig mis met optie 1 maar als het een grote positie is in VWRL wil je misschien niet meerdere dagen 'uit de markt' zijn. In dat geval zou je het ook stapsgewijs kunnen doen. Bijvoorbeeld in plaats van in 1x 100k te verkopen, 10 stappen van 10k. Voor de transactiekosten zal dat niets uitmaken.Lycaon schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:53:
Om verscheidene redenen wil ik het merendeel van mijn beleggingen (VWRL) bij DEGIRO overzetten naar NT-fondsen bij de Rabobank. Mijn account bij DEGIRO wil ik zuiver aanhouden voor overige posities (o.a. bestedingen van speelgeld).
Mijn voorkeur gaat naar het eerste. Ik weet dat deze vraag, in verschillende vormen, al vaker gesteld is en ik weet ook dat er niet perse een ‘beste’ manier is, maar wellicht dat ik zaken over het hoofd zie of nog algemene tips kan ontvangen. Lang verhaal kort; ik hoor gewoon graag verschillende vanuit invalshoeken.
Mocht je cash beschikbaar hebben dan zou je het ook daarmee kunnen oplossen.
Voor beide opties valt wel iets te zeggen dus ik zou de optie kiezen waar jij je het meest prettigst bij voelt. Ik heb vorig jaar een vergelijkbare overstap gemaakt maar gekozen om alles in 1x te verkopen. Ik wilde zsm weg bij DeGiro en had verder geen zin in gedoe met afbouwen enz.Lycaon schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:53:
Is de spreiding van Nt world + em + smallcap gelijk aan Vwrl?Pistachenootje schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:53:
[...]
Als je alleen in NT World belegt beleg je ongeveer in 80% van de wereld market cap (minus de ESG uitsluitingen van het fonds) in ~88% van de wereld. Door EM en small caps toe toevoegen kom je dichter bij 100% van de belegbare bedrijven in 100% van de wereld. Je krijgt dus betere spreiding, zowel geografisch als over market cap. In het verleden leverde dat op de lange termijn betere resultaten op.
Vwrl bevat geen small caps.Great-BoBaFeTT schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:07:
[...]
Is de spreiding van Nt world + em + smallcap gelijk aan Vwrl?
Precies dat.
VWRL kun je het best vergelijken met een combinatie van NT World en NT EM (~ 88%/12%).
NT World + EM is nagenoeg vergelijkbaar met VWRL. Dit komt omdat VWRL de FTSE all world index gebruikt en NT World een custom MSCI World en NT EM een custom MSCI EM. De FTSE en MSCI hebben een andere visie als het gaat om het indelen van landen naar marktkapitalisatie.Great-BoBaFeTT schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:07:
[...]
Is de spreiding van Nt world + em + smallcap gelijk aan Vwrl?
VWRL heeft overigens geen small cap.
Als je er meer van wilt weten raad ik je aan om hier even naar te Googlen als ook de fact sheets van de verschillende effecten doorneemt en eventueel in Morningstar vergelijkt. Dit zal je erg helpen in het leren begrijpen van hoe alles in elkaar steekt.
@Lycaon mocht je de overstap liever stapsgewijs willen doen dan is er overigens geen reden om telkens een maand te wachten. Ik denk dat de overstap van VWRL naar NT in totaal ongeveer ~5 werkdagen duurt. Je zou dus bijvoorbeeld iedere week een bepaald percentage kunnen overzetten.
Heb je dan niet te maken met transactie kosten ivm FUP policy?Pistachenootje schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:25:
@Lycaon mocht je de overstap liever stapsgewijs willen doen dan is er overigens geen reden om telkens een maand te wachten. Ik denk dat de overstap van VWRL naar NT in totaal ongeveer ~5 werkdagen duurt. Je zou dus bijvoorbeeld iedere week een bepaald percentage kunnen overzetten.
Zolang de daadwerkelijke transacties in dezelfde richting zijn en niet kleiner dan 1000 euro elk blijft het gratis.
Is het mogelijk de koers van de NT fondsen in te stellen op je iPhone bij aandelen? Ik kan ze niet vinden (wss omdat het een nederlands beleggingsfonds is)
MSCI NT World Custom ESG NR EUR
Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund Class A
Het fonds is niet beursgenoteerd, daarom kan je het niet vinden.
Beleggingsfondsen zijn niet aangesloten op handelsbeurzen dus je gaat die informatie dus ook niet vinden in de meeste widgets en tooltjes. Beleggingsfondsen hebben dus ook zo hun nadelenGreat-BoBaFeTT schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:32:
Is het mogelijk de koers van de NT fondsen in te stellen op je iPhone bij aandelen? Ik kan ze niet vinden (wss omdat het een nederlands beleggingsfonds is)
De app van Investing.com heeft deze fondsen wel. Ik vind de app verder ook erg goed. Futures, grondstoffen, crypto etc.Great-BoBaFeTT schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:32:
Ik ben blij dat ik grotendeels weg ben bij Robeco. Als ik de YTD bekijk dan zie je bij vele beleggingsfondsen een negatief of een beperkt rendement. Enkele fondsen hebben wel een redelijk rendement.
De tarieven van Robeco zijn ook niet echt mals te noemen.phantom09 schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:27:
Ik ben blij dat ik grotendeels weg ben bij Robeco. Als ik de YTD bekijk dan zie je bij vele beleggingsfondsen een negatief of een beperkt rendement. Enkele fondsen hebben wel een redelijk rendement.
De reden dat de prestaties van veel Robeco fondsen achterblijven t.o.v. de markt is vrij eenvoudig: Robeco fondsen zijn vaak waarde fondsen omdat ze aan factor beleggen doen. De laatste jaren doet groei het veel beter dan waarde. Dit betekent dat de waarde fondsen achter blijven t.o.v. de markt. Ook VTV (Vanguard Value) presteert recent aanzienlijk slechter dan VTI (Vanguard Total stock market).
De vraag is echter hoe lang de outperformance van groei nog zal voortduren. Niemand die het precies weet natuurlijk maar de markt werkt meestal in cycli. Het zou zomaar kunnen dat er een periode komt waarin value het beter gaat doen dan de markt, en dan zullen veel fondsen van Robeco het ook beter gaan doen.
De vraag is echter hoe lang de outperformance van groei nog zal voortduren. Niemand die het precies weet natuurlijk maar de markt werkt meestal in cycli. Het zou zomaar kunnen dat er een periode komt waarin value het beter gaat doen dan de markt, en dan zullen veel fondsen van Robeco het ook beter gaan doen.
En dan moeten bij de meeste fondsen nog de portefeuillebeheerkosten er af, blijft er nog minder over.thamac schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:33:
[...]
De tarieven van Robeco zijn ook niet echt mals te noemen.
Ze hebben verder wel een aardig gelikt platform waarbij je je als leek een professional kunt voelen en een soort van eigen strategie kunt maken, zonder de details ervan af weten - want Robeco regelt dat voor je -
Verder wel een aardig professioneel en deskundige klantenservice, alhoewel die ook wel wat van de mooie praatjes zijn, ze zijn tenslotte ook zowel degene die jou zou kunnen begeleiden bij het maken van belegginskeuzes als de verkopers ervan.
Maarja, uiteindelijk ziet het er wederom weer naar uit dat echt actieve fondsen het niet beter doen dan de passieve/index fondsen, terwijl er toch dit jaar heel veel mogelijkheden bestonden voor hen om hiervan te profiteren.
De hoge kosten die zij dan vragen verpesten de beleggingsresultaten dan uiteindelijk.
@Pistachenootje Ligt er toch aan om welke fondsen je het precies hebt.
Je hebt een heleboel keuzes bij Robeco, als je tenminste kiest voor hun fondsbeleggen en daar is toch zo'n beetje alles wel te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door JohanNL op 27-12-2020 21:51 ]
1 van de weinige fondsen die het al jaren redelijk tot goed doet is Global consumer fund.JohanNL schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:50:
[...]
Je hebt een heleboel keuzes bij Robeco, als je tenminste kiest voor hun fondsbeleggen en daar is toch zo'n beetje alles wel te vinden.
Ik had ooit ergens een klacht over in het verleden bij Robeco. Hierbij gaf ik aan dat ik wellicht weg ga.
Ik kreeg als antwoord: Nou ga maar weg dan....
Niet professioneel van die persoon. Ik had meer iets verwacht in de trant van:
Wij vinden het jammer dat u ons wellicht wilt verlaten, hoe kunnen we u van dienst zijn.
Op zich is Robeco niet verkeerd, maar de kosten zijn te hoog.
Een paar jaar gelden hebben ze hun site vernieuwd. Op zich niet slecht. Echter heb ik al een ruime tijd voordat de nieuwe site zou komen aangegeven dat ik 2FA wil gaan gebruiken, deze er nog steeds niet is.
Erg jammer alleen een beveiliging anno 2000.....

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 27-12-2020 22:13 ]
Waar kan ik automatisch inleggen (in indexfondsen) met een pensioenrekening? Bij ABN en Rabobank kan je automatisch inleggen, maar volgens mij bieden zij geen pensioenrekening aan waar dat kan.
Bij degiro kan je een pensioenrekening openen, maar kan automatisch inleggen weer niet.
Bij degiro kan je een pensioenrekening openen, maar kan automatisch inleggen weer niet.
EU DNS: 86.54.11.100
Bedoel je dat na een storting automatisch fondsen worden aangekocht? Dit kan bij vrijwel iedere aanbieder.
Bedoel je dat ook de overboeking automatisch plaats vindt? Ik meen dat dit bij Brand New Day mogelijk is. Maar dat raad ik af, omdat je vaak nog niet weet wat je jaarruimte gaat zijn dit jaar en niet teveel wil storten.
Bedoel je dat ook de overboeking automatisch plaats vindt? Ik meen dat dit bij Brand New Day mogelijk is. Maar dat raad ik af, omdat je vaak nog niet weet wat je jaarruimte gaat zijn dit jaar en niet teveel wil storten.
Anoniem: 677216
BND kan dit inderdaad. Als je in aug/sept je maximale inleg weet kan je die inleg dus nog spreiden over de rest van het jaar d.m.v. een automatische overboeking.Zr40 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:49:
Bedoel je dat na een storting automatisch fondsen worden aangekocht? Dit kan bij vrijwel iedere aanbieder.
Dat is juist mooi, dan ben je er minder mee bezig.Miki schreef op zondag 27 december 2020 @ 20:45:
[...]
Beleggingsfondsen zijn niet aangesloten op handelsbeurzen dus je gaat die informatie dus ook niet vinden in de meeste widgets en tooltjes. Beleggingsfondsen hebben dus ook zo hun nadelen
Totally true, I know it and i love itLongcat schreef op zondag 27 december 2020 @ 23:19:
[...]
Dat is juist mooi, dan ben je er minder mee bezig.It's not a bug, it's a feature.
Ik probeer alleen vanwege de influx van nieuwe beleggers die blind in NT fondsen stappen het goed is om het gehele plaatje te schetsen en niet alleen mr. Fob’s gratis geld en alles is fantastisch mantra na te praten. Ik voorzie dat we binnenkort nog wel wat posts voorbij gaan zien komen over help mijn order is nog niet verwerkt terwijl het bij DeGiro zo snel ging
Jazeker, als je bij Robeco een fonds kiest dat in de groeiaandelen zit dan krijg je prima prestaties.JohanNL schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:50:
[...]
Robeco Global Consumer Trends staat op +37% YTD en +19% over de afgelopen 3 jaar.
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000PGG0
Welke van de onderstaande gratis giro EM ETFkan ik het beste nemen?
Ishares IEMA ,Ishares IEMM ,Deka EL40,Lyxor LEM of Amundi LU1681045370
Ik weet dat er verschil zit tussen accumulatie/distributie en fysiek/synthetisch maar kan nog geen keuze maken.
Ik wil zn naast mn VWRL gebruiken als aanvulling op de Aziatische markt
Ik weet dat er verschil zit tussen accumulatie/distributie en fysiek/synthetisch maar kan nog geen keuze maken.
Dit schreef ik eerder: Volgens Morningstar zitten er in IEMM 1176 bedrijven vs. 904 in IEMA. Geen idee of het klopt. Wellicht de moeite waard om te checken op Ishares.comfeddesman schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:13:
Welke van de onderstaande gratis giro EM ETFkan ik het beste nemen?
Op basis van die informatie liever IEMM.
Overigens kun je beter IWDA + IEMM nemen dan VWRL + IEMM. Met IWDA heb je immers lagere kosten. (En VWRL heeft natuurlijk al EM maar dat lijk je te weten)
[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 28-12-2020 09:40 ]
Nog een paar 'tips' voor aandelen om te bestuderen die bij mij op de watch list staan. Zonder voor te kauwen:
- ADL Partner. Saaie oude business. Is vroeger wel eens langs gekomen hier. Oa writser en rukapul waren positief, meen ik. Iets met off-balance items die door de markt niet werden gewaardeerd. Ik vond het denk ik te risicovol en/of niet aantrekkelijk genoeg - nooit aangekocht. Rendement sindsdien zo'n 50%
- Pampa Energia (ADR). Argentijns energiebedrijf. Vanwege financiële ellende in Argentinië zijn alle aandelen laag gewaardeerd. Dit bedrijf kon wel wat ellende doorstaan en had volgens mij beperkt valutarisico als ik het me goed herinner
- RCI Hospitality Holdings. Uitbater van stripclubs. Hard gedaald vanwege corona. Hoop vastgoed op de balans dat voor downside bescherming zorgde. Sindsdien gestegen met 400-500%. Geen idee of dit nog interessant is.
Nogmaals, geen koopadvies. Dit is net als mijn vorige posts een uitnodiging voor discussie over de aandelen. De vorige posts hebben helaas maar een beperkt aantal reacties gehad, terwijl mensen wel graag tickers ontvangen.
- ADL Partner. Saaie oude business. Is vroeger wel eens langs gekomen hier. Oa writser en rukapul waren positief, meen ik. Iets met off-balance items die door de markt niet werden gewaardeerd. Ik vond het denk ik te risicovol en/of niet aantrekkelijk genoeg - nooit aangekocht. Rendement sindsdien zo'n 50%
- Pampa Energia (ADR). Argentijns energiebedrijf. Vanwege financiële ellende in Argentinië zijn alle aandelen laag gewaardeerd. Dit bedrijf kon wel wat ellende doorstaan en had volgens mij beperkt valutarisico als ik het me goed herinner
- RCI Hospitality Holdings. Uitbater van stripclubs. Hard gedaald vanwege corona. Hoop vastgoed op de balans dat voor downside bescherming zorgde. Sindsdien gestegen met 400-500%. Geen idee of dit nog interessant is.
Nogmaals, geen koopadvies. Dit is net als mijn vorige posts een uitnodiging voor discussie over de aandelen. De vorige posts hebben helaas maar een beperkt aantal reacties gehad, terwijl mensen wel graag tickers ontvangen.
Dit topic is gesloten.