Ik kwam op reddit
dit draadje tegen over de keuze om extra geld in te leggen via de werkgever in de beschikbare premieregeling of te kiezen om zelf te gaan pensioenbeleggen via lijfrente.
Via mijn werkgever bouw ik ook pensioen op via de beschikbare premieregeling van ASR. Ik heb gekozen voor het ASR Mixfonds Offensief (90% aandelen en 10% obligaties). Ik heb ook de mogelijkheid om extra in te leggen maar ik heb ervoor gekozen dit niet te doen en mijn jaarruimte in te leggen bij BND.
Ik ben benieuwd of jullie pensioen ook pensioen opbouwen via een beschikbare premieregeling en of jullie daar gebruik maken van de extra inleg, dit gebruiken voor lijfrente of een gewone beleggingsrekening.
Als ik het goed heb berekend (correct me if I'm wrong) kom ik bij ASR en BND op de onderstaande kosten.
ASR
Vermogensbeslag:
0.018315% per maand (0.21978% p.j)
Fondskosten:
0.29% (ASR Pensioen Mixfonds Defensief, Neutraal of Offensief)
Bij ASR komen de totale kosten per jaar uit op 0.50978% van het belegde vermogen.
BND
Servicekosten: 0.44% p.j
Fondskosten: 0.15% tot 0.17% p.j
Stortingskosten: 0.5% per storting
Bij BND heb ik gekozen voor de verhouding 87% BND Wereld Indexfonds C-Unhedged (0.15%) en 13% MSCI Emerging Markets (0.26%). Bij BND komen de totale kosten voor mij dus uit op 0.1305+0.0338+0.44=0.6043% van het belegde vermogen.
De jaarlijkse zijn bij ASR dus 0.095% goedkoper dan BND. Daarnaast betaal je bij BND ook nog stortingskosten van 0.5% per storting.
Voordelen beschikbare premieregeling (ASR)
1. De jaarlijkse kosten zijn lager dan bij BND.
2. Geen extra werk bij je belastingaangifte, je extra inleg wordt bruto ingehouden op je loonstrook.
Nadelen beschikbare premieregeling (ASR)
1. Je kunt alleen maar kiezen tussen 3 verschillende mixfondsen. Bij de Mixfonds Offensief zit je dus minimaal 10% in obligaties.
2. Partnerpensioen op risicobasis. Bij uitdiensttreding van de werknemer stopt de verzekering ten behoeve van het partnerpensioen. Bij het overlijden tussen de periode uitdiensttreding en voor de pensioeningang vind er geen uitkering van partnerpensioen plaats. Het opgebouwde pensioenkapitaal wordt niet uitgekeerd en vervalt aan de pensioenuitvoerder (ASR).
Je hebt bij uit uitdiensttreding volgens mij de volgende opties
a. Niks doen. Als je dan overlijd gaat al je opgebouwde pensioen naar ASR.
b. Als je uit dienst gaat en bij een nieuwe werkgever gaat werken met een andere pensioenregeling kun je waardeoverdracht doen van je opgebouwde pensioen naar het nieuwe pensioen.
c. Een deel van je opgebouwde ouderdomspensioen
uitruilen voor partnerpensioen. Hierdoor wordt je uiteindelijke ouderdomspensioen lager. Dus als je pensioen 100k is en je ruilt 50% in voor het partnerpensioen dan
wordt je ouderdomspensioen verlaagt naar 50k. Als je zou komen te overlijden krijgt je partner 50k partnerpensioen, de andere 50k gaat naar ASR.
Als je met pensioen gaat of als je eerder stopt met werken moet je volgens mij de keuze maken tussen optie a en c.
Voordelen lijfrente (BND)
1. Bij overlijden (voor of na pensioeningang) gaat het volledige opgebouwde kapitaal naar de erfgenamen. Hierbij blijven dezelfde fiscale regels gelden m.b.t het uitkeren. Er gaat dus niks van het opgebouwde pensioenkapitaal verloren.
2. Meer vrijheid bij het kiezen van je fondsen/verhoudingen.
Nadelen lijfrente (BND)
1. Hogere jaarlijkse kosten dan bij de beschikbare premieregeling van ASR.
2. Je moet ieder jaar je beschikbare jaarruimte bereken.
Wellicht mis ik een aantal voor en nadelen? Ik ben benieuwd naar jullie keuzes