Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 106 Laatste
Acties:
  • 788.621 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:26

i7x

Emoji fan πŸ‘½πŸ¦‘πŸ¦‹πŸ“

Na gelezen te hebben over ARKK Innovation en dat het kopen ervan niet mogelijk is in de EU, heb ik heel wat onderzoek verricht en het uitendelijk toch voor elkaar gekregen allemaal.

Voor iedereen die ook graag wat US ETFs zou willen aanschaffen deel ik graag mijn informatie met jullie. Ik heb gisteren Ook indirect zijn referals niet de bedoeling. met alle stappen. Het komt erop need dat je het via Tastyworks voor elkaar kunt krijgen tegen lage kosten. Je kunt zo bij alle ARK fondsen, maar ook andere zoals UPRO e.d. Ik wil ook nog gaan uitleggen hoe het met opties mogelijk is, maar ik heb daar zelf niet veel ervaring mee, dus dat komt later.

Mocht je nog opmerkingen of toevoegingen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 22-12-2020 13:42 ]

πŸ¦… U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ πŸ“ˆ ARKK, πŸ“ˆ UPRO, πŸ“ˆ TECL, πŸ“ˆ QQQJ, ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:30
https://skerestudent.com/winter-2020/

Skere student met haar ongebalanceerde portfolio heeft trouwens nog een update gegeven. Lijkt echter niet wakker te liggen van de -6600 euro op haar aandeel GLPG, optie niet meegenomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:27
WizZie- schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:24:

Skere student met haar ongebalanceerde portfolio heeft trouwens nog een update gegeven. Lijkt echter niet wakker te liggen van de -6600 euro op haar aandeel GLPG, optie niet meegenomen.
Dr advies luidt al maanden aan andere studenten: Koop trackers. Zie ik ineens gamestop en een optie erbij staan, advies geven en zelf het tegenovergestelde doen :+

'Mijn uiteindelijke doel is namelijk om binnen 15 jaar leanFIRE te zijn en binnen 30 jaar fatFIRE'
Lekker realistisch met een studieschuld van 70k op je 22e (oid), maar goed tegenwoordig is social media 'influencer' met je eigen bedrijf voor de meeste mensen de enige realistische methode om dit te behalen blijkbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Santee op 22-12-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@i7x Is een professionele status aanvragen bij IB niet veel eenvoudiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Deveon schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:43:
Misschien als je een paar ton aan beleggingen hebt, dan is het wel mogelijk ja, maar voor velen (waaronder ik) is dat niet het geval. Wat overblijft is via opties (moet ook met grote bedragen want x100), en Tastyworks met is mijn instructies. Heeft best wat werk gekost dat uit te vogelen... Het zijn ook best wat stappen, maar het werkt wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door i7x op 22-12-2020 13:49 ]

πŸ¦… U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ πŸ“ˆ ARKK, πŸ“ˆ UPRO, πŸ“ˆ TECL, πŸ“ˆ QQQJ, ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
WizZie- schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:24:

Blijkbaar een bag holder... Bijna -100% staan in je call opties, -55% op je long aandelen van hetzelfde bedrijf... Zucht. 8)7

De GameStop heeft ze zeker van WSB... :F

[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 22-12-2020 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Qunix schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:08:
[...]

Blijkbaar een bag holder... Bijna -100% staan in je call opties, -55% op je long aandelen van hetzelfde bedrijf... Zucht. 8)7

En dat alles met geleend geld.....diepe diepe zucht.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:27
@i7x was dat een referral link voor Tastyworks? hun referral programma werkt geloof ik alleen voor mensen in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Pistachenootje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:22:
@i7x was dat een referral link voor Tastyworks? hun referral programma werkt geloof ik alleen voor mensen in de VS.
Nee het was geen referral link, enkel een link naar m'n blog met instructies (het is nogal veel info). Daarop zijn ook links naar o.a. Tasty idd commentaar op moderatie mag via DM of het feedback-topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 22-12-2020 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18

Qwerty-273

Meukposter

@Pistachenootje en tevens een referral voor een tussenpartij om goedkoper (dan jouw bank) van EUR naar USD te kunnen storten.

Verder stap je met die constructie bewust (mag ik hopen) uit de beschermingsregels die de EU en/of NL biedt. Dat mis ik wel in die pagina, welke zekerheden geef je op, en welke krijg je daarvoor terug (en dekken die ook Europeanen).

-- edit @i7x je kan natuurlijk wel je blog zelf in je signature zetten, of deze in jouw profiel op GoT aangeven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Qwerty-273 op 22-12-2020 14:30 ]

ErzsΓ©bet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor zover ik weet heb je bij Tastyworks SIPC bescherming tot 250k USD.

Edit: Firstrade is nog een alternatief, ook SIPC bescherming vziw.

[ Voor 33% gewijzigd door Pistachenootje op 22-12-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Idd, je bent daar beter bescherm dan hier vziw. Tasty is tevens een gerenomeerde partij, dus vind het eerlijk gezegd veiliger dan mijn potje bij DeGiro, hoewel ik er in beide gevallen niet wakker van lig hoor. Desondanks is het een goede aanvulling, ik zal dat soort info wellicht later toevoegen. Ik ben vrij deze maand en dit is een beetje mijn hobbyproject op het moment. Weet dat hier ook veel interesse voor is in dit topic.

@Pistachenootje, Firstrade ben ik nog aan het uitzoeken. Officieel ondersteunen ze geen wires via tussenplatforms, maar er is er eentje onderweg en zal kijken of het toch werkt. Het achterliggende systeem lijkt namelijk identiek aan Tasty. Mocht het werken, dan ga ik daar ook een guide voor schrijven, want ik ben persoonlijk meer te spreken over hun interface (minder gericht op opties).

@Qwerty-273, wat een goede tip van jou πŸ‘

[ Voor 34% gewijzigd door i7x op 22-12-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb ook een account bij Tastyworks. Op zich bevalt het goed, wel enige nadelen:
- geld opnemen is vrij duur
- de web interface is een 'sociale' interface waarbij ik activiteiten zie van allerlei mensen die mij niets zeggen. Uitschakelen van deze 'feature' schijnt niet te kunnen. |:(
- leeninkomsten zijn 100% voor Tastyworks.

Voordelen:
- geen transactiekosten
- het grote aanbod van Amerikaanse beurzen.
- SIPC bescherming t/m 250k USD.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 22-12-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
[...]

Wacht, ze heeft 1 call options (voor 100 stuks) gekocht voor €7,55 ps = €755 en nu zijn die nog meer €8 waard, oftewel €0,08 ps? Yikes, dan klopt het tekstje '€8,00 in GLS C260.00 18JUN21 (GAK €7,55)' niet, GAK €755 bedoelt ze :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat klopt wel. Je past de multiplier niet toe op optieprijzen. De GAK is € 7,55, ze heeft € 755 betaald en het is nu nog maar € 8 waard.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Deveon schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:43:
weet iemand toevallig hoe je zo'n status aanvraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Zr40 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:38:
Dat klopt wel. Je past de multiplier niet toe op optieprijzen. De GAK is € 7,55, ze heeft € 755 betaald en het is nu nog maar € 8 waard.
Ja precies, dat begrijp ik. Alleen de tekst doet vermoeden of dr huidige waarde hoger is dan haar GAK, zo staat dat namelijk bij haar aandelen aangegeven. Achja opties, ik blijf er (nog) van weg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Will_Ams schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:43:
[...]

weet iemand toevallig hoe je zo'n status aanvraagt?
Dat doe je bij IB gewoon via account management. Je moet wel aantonen dat je aan de wettelijke eisen hiervoor voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Zr40 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:45:
[...]

Dat doe je bij IB gewoon via account management. Je moet wel aantonen dat je aan de wettelijke eisen hiervoor voldoet.
thanks! zal eens inloggen en kijken wat die eisen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoi,

Welke is het beste al je wilt beginnen beleggen met kleine bedragen in aandelen (niet fondsen): Etoro of Flatex of is een andere betere?

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 22-12-2020 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@CyberMania DEGIRO, of als je kiest voor beleggingsfondsen, je eigen bank. Dan heb je te maken met een Nederlandse partij, en Nederlandse autoriteiten voor het geval er iets mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
CyberMania schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:47:
Hoi,

Welke is het beste al je wilt beginnen beleggen met kleine bedragen: Etoro of Flatex of is een andere betere?
Nogal een algemene vraag. Maar ik zou zeggen: begin bij DeGiro (van Flatex) als je zelf wil handelen en leren. Begin met een ETF uit de kernselectie. En/of Fitvermogen overwegen.
Vooraf goed inlezen in alle opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
CyberMania schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:47:
Hoi,

Welke is het beste al je wilt beginnen beleggen met kleine bedragen in aandelen (niet fondsen): Etoro of Flatex of is een andere betere?
Ongeacht kleine bedragen moet je ook kijken naar je frequentie dat je wilt kopen/ verkopen.
Het is misschien niet het leukste antwoord maar alleen jij kan dit dus bepalen door met een spreadsheet wat scenario’s door te rekenen.
Vergeet verder ook niet de kleine lettertjes te lezen als het om goedkope brokers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Miki schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:55:
[...]

Ongeacht kleine bedragen moet je ook kijken naar je frequentie dat je wilt kopen/ verkopen.
Het is misschien niet het leukste antwoord maar alleen jij kan dit dus bepalen door met een spreadsheet wat scenario’s door te rekenen.
Vergeet verder ook niet de kleine lettertjes te lezen als het om goedkope brokers gaat.
Ik wil daytraden met lage bedragen, dus ik zoek een site met minimale transactiefees. Etoro lijkt me het best, maar daar zit je met een nadelige euro -> dollarkoers bij storten/opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
CyberMania schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:56:
[...]

Ik wil daytraden met lage bedragen, dus ik zoek een site met minimale transactiefees. Etoro lijkt me het best, maar daar zit je met een nadelige euro -> dollarkoers bij storten/opnemen.
Lees dan ook goed de kleine lettertjes. Trading212 is bijvoorbeeld niet zo blij als je gaat day traden en ik dacht dat Bux alleen marktorders accepteert. Dus je doet er goed aan om uit te zoeken wat eTorro aan voorwaarden stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Miki schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:01:
[...]

Lees dan ook goed de kleine lettertjes. Trading212 is bijvoorbeeld niet zo blij als je gaat day traden en ik dacht dat Bux alleen marktorders accepteert. Dus je doet er goed aan om uit te zoeken wat eTorro aan voorwaarden stelt.
Het daytraden bij Trading 212 doe ik op hun CFD platform en ik denk niet dat ze daar bezwaar in hebben hoor, integendeel zelfs. Het is meestal wel kleine stapjes vooruit en grote stappen achteruit. Het Invest platform is daar inderdaad niet voor bedoeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:01
Miki schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:01:
[...]

Trading212 is bijvoorbeeld niet zo blij als je gaat day traden
Die regel hebben ze inmiddels geschrapt, dus daytraden is geen enkel probleem meer bij Trading212, zowel Invest als CFD
CyberMania schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:56:
[...]

Trading212 is dan ideaal, want geen transactiekosten of andere bankkosten.
Je kunt gewoon euro's storten en aandelen die genoteerd zijn in een andere valuta kun je ook aankopen met euro's zonder op/afslag of andere kosten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
JohanNL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:06:
[...]

Die regel hebben ze inmiddels geschrapt, dus daytraden is geen enkel probleem meer bij Trading212, zowel Invest als CFD

[...]

Trading212 is dan ideaal, want geen transactiekosten of andere bankkosten.
Je kunt gewoon euro's storten en aandelen die genoteerd zijn in een andere valuta kun je ook aankopen met euro's zonder op/afslag of andere kosten.
Top, bedankt voor de tip. Klinkt interessant, ik ga er vanavond direct ff naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@CyberMania Denk er wel om dat je voor het Invest platform gaat.
Ze hebben namelijk ook een CFD platform en daar zou ik heel, heel ver van weg blijven i.v.m. dat je daarmee zonder dat je het door hebt op margin ( krediet ) kunt werken en de spread tussen bied / laat prijzen echt enorm zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-05 16:43
Bux Zero heeft voor het handelen in amerikaanse aandelen geen kosten. Voor de rest van de catalogus betaal je om 16:00 eenmaal uitvoer niks of 1 euro market/limit per transactie zo even uit mijn hoofd.

Bux X lijkt mij het meest geschikt voor daytraden aangezien hier ook hefbomen etc gebruikt kunnen worden.

:+ Zelf hou ik mij ver van de daghandel vandaan.

[ Voor 7% gewijzigd door robby609 op 22-12-2020 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 15-05 21:32
Santee schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:42:
[...]

Dr advies luidt al maanden aan andere studenten: Koop trackers. Zie ik ineens gamestop en een optie erbij staan, advies geven en zelf het tegenovergestelde doen :+

'Mijn uiteindelijke doel is namelijk om binnen 15 jaar leanFIRE te zijn en binnen 30 jaar fatFIRE'
Lekker realistisch met een studieschuld van 70k op je 22e (oid), maar goed tegenwoordig is social media 'influencer' met je eigen bedrijf voor de meeste mensen de enige realistische methode om dit te behalen blijkbaar.
Wens haar veel succes. Ik beleg al meer dan 20 jaar en ben nog steeds niet leanFIRE. En zij wil dit in 15 jaar doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05 16:41
[...]

GameStop is wel goud waard.

Bij welke broker kan je opties nemen op amerikaanse fondsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Je kunt wel merken dat de markt ATH aantikt, de influx van nieuwe beleggers is weer goed zichtbaar. Stond me laatst bij dat niet lang er na weer een dip(je) ontstaat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:08:
[...]
Wens haar veel succes. Ik beleg al meer dan 20 jaar en ben nog steeds niet leanFIRE. En zij wil dit in 15 jaar doen....
FIRE (al dan niet lean) worden heeft ook niet zozeer te maken met je rendement maar veel meer met je savings rate. Goed, rendement helpt zeker wel mee maar dat heb je niet zelf in de hand. Je kan hooguit slechte beslissingen vermijden. Savings rate werkt dubbel: je hebt minder vermogen nodig Γ©n je legt jaarlijks meer in.

15 jaar komt overeen met een savings rate van ~55% (onder aanname van per jaar gemiddeld 5% rendement en 4% withdrawal rate). 55% haal ik nog niet eens... :P

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik wilde vandaag een Amerikaanse ETF gaan kopen die als dividend record date 12/18/2020 heeft en als payment day morgen: 12/23/2020.

Heeft dat enig nadeel? Of krijg je je dividend gewoon?

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 22-12-2020 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat heeft geen nadeel. Je krijgt geen dividend, maar dat is al verdwenen uit de koers waarvoor het wordt verhandeld (het aandeel wordt ex-dividend verhandeld). Je hebt in feite het dividend al ontvangen als korting op de aankoopprijs.

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2020 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Laatst online: 07:23
Pistachenootje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:14:
Ik wilde vandaag een Amerikaanse ETF gaan kopen die als dividend record date 12/18/2020 heeft en als payment day morgen: 12/23/2020.

Heeft dat enig nadeel? Of krijg je je dividend gewoon?
Eens met @Zr40

Als je het aandeel/ETF na ex-dividend koopt dan krijg je geen dividend meer natuurlijk. Maar heeft geen nadeel, want het aandeel is met hetzelfde bedrag omlaag gegaan.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Zr40 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:49:
[...]

FIRE (al dan niet lean) worden heeft ook niet zozeer te maken met je rendement maar veel meer met je savings rate. Goed, rendement helpt zeker wel mee maar dat heb je niet zelf in de hand. Je kan hooguit slechte beslissingen vermijden. Savings rate werkt dubbel: je hebt minder vermogen nodig Γ©n je legt jaarlijks meer in.

15 jaar komt overeen met een savings rate van ~55% (onder aanname van per jaar gemiddeld 5% rendement en 4% withdrawal rate). 55% haal ik nog niet eens... :P
Bijna..

LeanFIRE/FatFire gaan uit van andere lifestyles dan wat je hanteert tijdens je werkende jaren. Daardoor kun je prima met zeg 40-50% savingsrate toch alsnog naar een 15 jaar horizon kijken.
Kijken zelf naar een 12-13 jaars horizon met een 40% savingsrate. Simpelweg omdat er zoveel kosten wegvallen straks of lager worden (2e auto, verzekeringen, persoonlijke verzorging, lidmaatschappen) dat er nogal wat mogelijk is.

edit: trouwens voor die skerestudent, iemand moet haar echt opties uitleggen!! ICEBERG AHEAD.

Echt rustig een GLC optie; 8,- (GAK 7,5) noemen.... De beste meid heeft niet door dat haar GAK ~750 (!!!!!!!!!) was en er nu in totaal slechts 8,- over is... totaal geen benul dus dat opties over 100-veelvoud gaan. Terwijl haar broker netjes een verlies van 98% rapporteert op die positie, geen winst dus.
Hoe kun je niet doorhebben dat je 100x meer uitgeeft aan een positie dan je verwerkt in je eigen sheets..

Beleggen in geavanceerde/complexe producten zonder enig benul of kennis, check. Overweight positie in 1 enkel bedrijf dat (voormalig) >50% van het portfolio omvat, check. Dit doen met massaal geleend geld op een 50-70k schuld (afhankelijk van wat er straks kwijtgescholden wordt) en dus effectief een leverage van 5-6x.. check.
Ik ga die meid wat serieuzer volgen denk ik. Dat wordt smullen.

[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 22-12-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Deveon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:37:
[...]

MP ga ik mij eens in verdiepen, thanks. QS volg ik wel maar is mij te duur, de run vandaag omdat ze een accu binnen 15 minuten 80% kunnen laden begrijp ik niet en voelt teveel als een bubbel.

Momenteel kijk ik met name naar SQM en ALB, twee van drie grote lithium miners die nog geen bubbel lijkt te vertonen. Vooralsnog lijkt het erop dat er in 2022-2023 een te kort aan lithium gaat ontstaan en gezien de traditionele autofabrikanten nog niet echt ambitieus zijn met hun EV productie aantallen tot 2030 verwacht ik daar zeker groei. Een nieuwe bron is niet zo snel opgeschaald.

Tesla blijft een geval apart, maar ook als zij hun doelen willen realiseren (20 mil p/j in 2030) dan moet die lithium ergens vandaan gaan komen. Ze hebben straks in ieder geval genoeg cash om dit probleem op 1001 manieren aan te pakken. Gezien de capital raise twijfel ik waar het tot volgende week donderdag heen gaat dus heb maar mijn positie verkleind. Nu alleen het probleem van wat nu :+
Nog actie ondernomen op 1 van beide? Na een korte afkoelperiode knallen ze nu weer het plafond door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Santee schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:21:
[...]

Nog actie ondernomen op 1 van beide? Na een korte afkoelperiode knallen ze nu weer het plafond door.
Kleine positie in ALB, maar vergeleken met Lemonade en QuantumScape valt de groei wel mee hoor. Al kan ik even niet inschatten hoeveel hype er in Lemonade zit (in QS héél veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Je kan ook Panasonic overwegen. DΓ© partner van TSLA op vlak van batterijen, evenals Toyota, en ook bezig met o.a. Solid State.
Daarnaast ook non-automotive bezig, zoals het Norsk Hydro/Equinox JV onderzoek om in Europa batterijen te gebruiken en verkopen voor het (hoofd)net.

Echter minus de ge-explodeerde hype beurskoers. Dus als je dat soort bedrijven overweegt, zeker ook Panasonic bekijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 22-12-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Panasonic is met name een partner voor de oude cellen, voor de nieuwe cellen is Tesla aan het samenwerken met LG Chem. Al doen deze twee partijen natuurlijk nog veel meer dan dat alleen en weet ik niet hoe ver de EV bubbel erin mee gaat. Deze samenwerkingen liggen veel meer voor de hand dan ALB en SQM als je het mij vraagt. Sterker nog ik weet niets of er een link is. Het is eigenlijk pure speculatie op een te kort aan lithium (dus juist anti-solid state) en de ambitieuze doelen van Tesla.

Persoonlijk ben ik eigenlijk meer op zoek naar de volgende disrupter in een andere sector zoals Lemonade, Square of toch nog direct in Bitcoin om mijn portfolio te balanceren.

Edit: knip..

[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 22-12-2020 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Laatst online: 07:23
Xanaroth schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:17:
[...]

Bijna..

LeanFIRE/FatFire gaan uit van andere lifestyles dan wat je hanteert tijdens je werkende jaren. Daardoor kun je prima met zeg 40-50% savingsrate toch alsnog naar een 15 jaar horizon kijken.
Kijken zelf naar een 12-13 jaars horizon met een 40% savingsrate. Simpelweg omdat er zoveel kosten wegvallen straks of lager worden (2e auto, verzekeringen, persoonlijke verzorging, lidmaatschappen) dat er nogal wat mogelijk is.

edit: trouwens voor die skerestudent, iemand moet haar echt opties uitleggen!! ICEBERG AHEAD.

Echt rustig een GLC optie; 8,- (GAK 7,5) noemen.... De beste meid heeft niet door dat haar GAK ~750 (!!!!!!!!!) was en er nu in totaal slechts 8,- over is... totaal geen benul dus dat opties over 100-veelvoud gaan. Terwijl haar broker netjes een verlies van 98% rapporteert op die positie, geen winst dus.
Hoe kun je niet doorhebben dat je 100x meer uitgeeft aan een positie dan je verwerkt in je eigen sheets..

Beleggen in geavanceerde/complexe producten zonder enig benul of kennis, check. Overweight positie in 1 enkel bedrijf dat (voormalig) >50% van het portfolio omvat, check. Dit doen met massaal geleend geld op een 50-70k schuld (afhankelijk van wat er straks kwijtgescholden wordt) en dus effectief een leverage van 5-6x.. check.
Gezien dat verhaal met die optie. Gezien dat Galapagos zo'n groot deel van haar portfolio uitmaakt... Is ze allang door die ijsberg gevaren. Want dat leergeld is flink veel, is ze van 20k naar 16k terwijl de markt het juist prima deed.

Overigens zal ze niet klagen denk ik. Ze zal best wel wat geld overhouden met die website, reclame en affiliate links gezien hoeveel mensen haar toch bijhouden. In ieder geval meer dan met het beleggen zelf ;)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 22:45
Mijn moeder heeft eerder dit jaar bij DeGiro wat aandelen gekocht en ze intussen weer verkocht. Ze heeft eind november €400 opgenomen naar haar bankrekening bij ASN, maar daar komt het maar niet tevoorschijn. E-mails naar de helpdesk worden beantwoord met een canned response over de verwerkingstijd van overboekingen (enkele werkdagen) en telefonisch wordt beloofd, dat ze het uitzoeken en terug zullen bellen. Tot nog toe is ze helaas nooit teruggebeld.

Hebben mensen hier recente (positieve dan wel negatieve) ervaringen met het opnemen van tegoeden? Advies is natuurlijk welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
T_E_O schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:51:
Mijn moeder heeft eerder dit jaar bij DeGiro wat aandelen gekocht en ze intussen weer verkocht. Ze heeft eind november €400 opgenomen naar haar bankrekening bij ASN, maar daar komt het maar niet tevoorschijn. E-mails naar de helpdesk worden beantwoord met een canned response over de verwerkingstijd van overboekingen (enkele werkdagen) en telefonisch wordt beloofd, dat ze het uitzoeken en terug zullen bellen. Tot nog toe is ze helaas nooit teruggebeld.

Hebben mensen hier recente (positieve dan wel negatieve) ervaringen met het opnemen van tegoeden? Advies is natuurlijk welkom.
Weet je zeker dat je moeder het goed heeft overgemaakt? Dat kun je nog controleren. Bijna een maand is wel erg lang. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik heb vaak geld opgenomen. 9 van de 10 keer geen probleem, 1 keer duurde het wat langer. Toen heb ik een paar keer gebeld, toen ik wat dwingender werd werd het geregeld. Dat zou ook mijn advies zijn: bellen en dan wat dwingender worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo, ik heb mijn laatste transactie van het jaar gedaan, en ik zie negatieve transactiekosten. Ja, het is mogelijk, ik krijg maar liefst 3 cent cadeau! Stelt natuurlijk niets voor op het totaalbedrag net zoals de positieve transactiekosten niets voorstellen, maar toch wel grappig om te zien. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:33

Zenix

BOE!

In het verleden ook zo'n 20 keer geld overgemaakt vanaf DEGIRO, stond er meestal de volgende dag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje, welke website gebruiken mensen hier om aankomende IPO's op te volgen? Heeft iemand een goeie site welke een up to date kalender bijhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vector060
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-04 16:59
Net een mail gekregen van interactive brokers om mijn account naar Ierland te verplaatsen ivm de brexit. Dus geen verplaatsing naar Luxemburg zoals eerder gedacht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:00
Deveon schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:54:

PS: LG Chem heeft een marketcap van 50t en Panasonic bijna 3t. Daar is zelfs Tesla met 600b een kleintje bij. In vergelijking ALB is maar 15b en SQM zelfs maar 6b.
Misschien moet je nog even kijken naar de currency van die eerste twee market caps ... Dit is totale onzin. Sowieso vreemd dat er geen belletje gaat rinkelen bij een bedrijf met een market cap van 50t, dat is ongeveer de market cap van alle aandelenmarkten wereldwijd.

[ Voor 17% gewijzigd door writser op 22-12-2020 21:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-04 10:44
Deveon schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:27:
@Verwijderd1 Mocht je nog geΓ―nteresseerd zijn in een β€œanalyse” die de waardering van Tesla onderbouwd dan bij deze: YouTube: Tesla to $2,000 or Sell Tesla Stock? [TSLA].

Met name vanaf de 2:00 tot 11:00, daarna gaat hij speculeren over 2025 maar zie daar fundamenteel verkeerde aannames. Let niet op de titel en dit kanaal is redelijk commercieel.

TL;DW:
Grotendeels komt het er op neer dat de groei tot 2022-2023 met de huidige prijs ingecalculeerd is (met 40! P/E) en wat daarna gebeurt is pure speculatie. Dat een fabriek die gebouwd wordt straks auto’s gaan maken kan je incalculeren, maar nieuwe potentieel niet-aangekondigde fabrieken natuurlijk niet. Idem voor energy en insurance.
Bedankt voor het delen, leuk om te zien. Disclaimer: ik heb mij er niet in verdiept, maar ik heb hem vluchtig tijdens het koken beluisterd. Voor mij illustreert het juist waarom Tesla een slechte koop is: er is een gigantische lijst van alle aannames die goed moeten gaan, om bij een P/E van 20 nog steeds verlies te lijden. Wat mij te binnen schiet:

• Een 12% marktaandeel van alle vrachtwagenverkoop in de VS in 2025 is nogal wat. Ik zie via DDG dat Tesla's huidige marktaandeel in EV's momenteel 18% is, en dat het marktaandeel van alle EV's in de auto-industrie momenteel 3% is. Als we vanaf de Model S tellen, dan hebben ze acht jaar nodig gehad om 0,6% marktaandeel te verkrijgen. Dan lijkt mij van 0% naar een 12% marktaandeel in vier jaar tijd nogal een sprong, zeker gezien hun product lang niet zo breed inzetbaar is als die van hun concurrenten. Productiecapaciteit is ook een serieuze vraag, aangezien de Semi rond de 12x grotere batterijen heeft dan een Model 3, en de productie ook gedeeld moet met de Cybertruck (ook groot), Roadster, Y, etc.

• De marge op autoverkoop wordt min of meer constant gehouden met als reden: "Elon thinks we can go to 30%." Dat is geen onderbouwing. Misschien heb ik het gemist, maar ik heb niets gehoord over de afnemende inkomstenstroom uit EV credits, die momenteel een zeer groot deel van de marge zijn.

• Energiesector: wat is Tesla's competitieve voordeel naast hun batterijproductiecapaciteit? De Tesla Powerwall is vijf jaar geleden al geintroduceerd, maar nog steeds een nicheproduct. Daarnaast kan je je voorstellen dat slim BMS in EV's de Powerwall binnen enige tijd overbodig kan maken. Wat zonnepanelen betreft: die markt is erg verzadigd, ik zie geen USP's voor Tesla; alles lijkt af te hangen van het Apple-effect?

• Los van productiecapaciteit: is er wel vraag naar 3MM Tesla's/jaar? Ze hebben de afgelopen twee jaar meermaals hun prijzen verlaagd, waarom zou je dat doen als je capaciteitsgelimiteerd bent? Belangrijker: ik heb niets gehoord over concurrenten die inmiddels op stoom beginnen te komen: de ID3, ID4, Niro, Kona, Leaf, BYD's, E-Tron, Polestar 2, Corsa-E, E-Golf, E-208, E-UP!, Mach-E, Taycan, etc.

• Marge op verzekeringen is doorgaans 5%, maar voor Tesla rekent hij op 8% vanwege FSD. Ik ben hier geen expert in, maar het is nogal een aanname dat je zonder ervaring 60% meer marge behaalt in een decennia-lang verzadigde markt. Tijdens een earnings call werd er gezegd dat klanten klaagden over een te hoge premie, dus ging Tesla zelf een betaalbaardere verzekering aanbieden. In de toekomst weet Tesla het rijgedrag per klant en kan dus een goede inschatting maken. Dat betekent dat de rustige rijders minder betalen dan bij concurrenten, maar de minder voorzichtige rijders betalen meer dan bij concurrenten. Een nauwkeurigere inschatting laat ze de concurrentie "undercutten": goed voor groei, maar hoe helpt het de marge t.o.v. anderen? En wat weerhoudt het andere verzekeraars van het uitbrengen van hun eigen app? Deze bestaan nu al, en dit gaat over 2025. Tot slot: als FSD (een luchtkasteel dat al sinds 2013 "nog twee, max drie jaar duurt") realiteit is, hoe helpt dat? Verzekeringswinst komt uit het verschil tussen de premie en de verwachtingswaarde van de schade, hoe verandert een lager aantal ongelukken dat? Misschien snap ik dit gewoon niet. :/

• Zelfs met al deze aannames kom je met de gebruikelijke automotive P/E van 20 nog steeds op verlies uit (momenteel is de PE een slordige 1,197). Vervolgens wordt nog een aanname gemaakt: dat Tesla geen autobedrijf is, maar een technologiebedrijf. Als ik echter naar hun jaarcijfers kijk dan zie ik dat het overgrote deel van hun omzet uit auto's komt. De energie en "services and other" omzetten zijn het afgelopen jaar gekrompen, niet gegroeid. Zelfs in het scenario waarin al zijn eigen zeer optimistische aannames uitkomen blijft automotive veruit de grootste bron van inkomsten. Het lijkt dus meer op wishful thinking om de P/E op te blazen, dan gebaseerd op de realiteit. (Note: zelfs met een P/E van 40 kom je slechts op een magere winst uit.)

Ik ben noch long noch short in TSLA, dit is puur uit interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 22:45
Pistachenootje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:55:
[...]

Weet je zeker dat je moeder het goed heeft overgemaakt? Dat kun je nog controleren. Bijna een maand is wel erg lang. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Ik heb vaak geld opgenomen. 9 van de 10 keer geen probleem, 1 keer duurde het wat langer. Toen heb ik een paar keer gebeld, toen ik wat dwingender werd werd het geregeld. Dat zou ook mijn advies zijn: bellen en dan wat dwingender worden.
Merci. Ik heb 't nagekeken en ze lijkt niets verkeerd gedaan te hebben. Geld is ook echt weg bij DeGiro. Heb je ook recent nog opgenomen? Wellicht dat er sinds die flatex-geldrekeningen problemen zijn ontstaan. De volgende keer dat ze belt moet er inderdaad maar wat dwingender gesproken worden.
Zenix schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:14:
In het verleden ook zo'n 20 keer geld overgemaakt vanaf DEGIRO, stond er meestal de volgende dag op.
Thanks! Ook recent nog? (sinds de invoering van de flatex-geldrekening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@T_E_O vorige week nog een klein bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
writser schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:06:
[...]

Misschien moet je nog even kijken naar de currency van die eerste twee market caps ... Dit is totale onzin. Sowieso vreemd dat er geen belletje gaat rinkelen bij een bedrijf met een market cap van 50t, dat is ongeveer de market cap van alle aandelenmarkten wereldwijd.
Uh, ja. Goed punt. Het verbaasde mij wel, maar ik heb geen idee van het formaat van de bedrijven in de Aziatische wereld. Al wist ik eigenlijk wel dat de meeste waardevolle bedrijven met name Amerikaans zijn. 8)7

@Murphy78 Altijd goed om een kritische reactie te lezen. Ik mis ook een aantal fundamentele zaken in zijn analyses (aandachtspan op YouTube is ook maar beperkt) maar ken de achtergrond ervan. Om het plaatje compleet te krijgen is nog veel meer informatie nodig maar zal ik dit topic besparen. Het enige wat ik wil aanvullen is dat Tesla gezien wordt als technologie bedrijf omdat ze hun eigen software ontwikkelen. Van infotainment tot BMS en van Autopilot tot hun enterprise software (a la SAP). Een traditionele autofabrikant doet dit niet en maken enkel krachtbron zelf en hebben de rest uitbesteed, echter die krachtbron vervalt in een EV waardoor hun marges ontzettend onder druk komen te staan. Volkswagen zet daarom ook hard in om net als Tesla software in-house te gaan ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaes
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 21:02

Chaes

#HODL

Zitten er hier nog meer mensen in Solar / Renewables aandelen? Gaat flink tekeer, al zo lang eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x

i7x

Chaes schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:48:
Zitten er hier nog meer mensen in Solar / Renewables aandelen? Gaat flink tekeer, al zo lang eigenlijk.
Ja, SEDG, gaat inderdaad prima. Er is ook een ETF, iShares Global Clean Energy, wellicht interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaes
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 21:02

Chaes

#HODL

i7x schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:53:
[...]

Ja, SEDG, gaat inderdaad prima. Er is ook een ETF, iShares Global Clean Energy, wellicht interessant.
ICLN heb ik inderdaad, maar nog vrij weinig.
Zit zelf best wel diep in Jinko Solar, First Solar, Fuel Cell, Plug Power, en dan nog NIO Xpev en Li Auto.

SEDG vind ik vrij duur vergeleken met de Chinese spelers.

Er is trouwens ook een Invesco Solar ETF, maar helaas niet beschikbaar op DeGiro voor zover ik weet. Zonde.

[ Voor 18% gewijzigd door Chaes op 22-12-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opgezwollenleve
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 23:04
Ik zit er aan te denken om als onderdeel van mijn beleggingsmix een klein gedeelte van mijn vermogen in bitcoin te investeren. Ik wil dat doen op dezelfde manier als ik beleg. Iedere maand op hetzelfde moment hetzelfde bedrag investeren en het voor de langere termijn aanhouden.

Nu begrijp ik dat er fondsen zijn die bitcoins kopen, ze fysiek bewaren in een kluis waardoor je via een fonds in bitcoins kan beleggen zonder het risico te lopen dat je ze zelf kwijtraakt. Klinkt voor mij aantrekkelijk.

Ik kwam onlangs in een podcast op bnr dit fonds tegen maar een TER van 2% klinkt voor een indexbelegger vrij heftig. Iemand een idee of er betere manieren zijn hoe dit aan te pakken?

https://www.cashcow.nl/be...neck-vectors-bitcoin-etn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 10:28
Mensen die in fitvermogen zitten:

Wat is de keuze om voor het NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund te gaan, ipv het NN Duurzaam aandelenfonds? Het rendement (na kosten) lijkt bij deze toch hoger te liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NN Duurzaam, is actief en de spreiding erg laag en leunt dus veel op enkelen. https://www.fitvermogen.n...C1E3CC3A446D5BF443EF2BE2F (zie onderaan document)

Dat hij goed performed, is toe te schrijven aan de IT van afgelopen jaar(en). Door de lage spreiding, kan het vergelijkend resultaat dus ook andersom worden als er enkelen minder performance laten zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 22-12-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
goldmemberf1 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:34:

Wat is de keuze om voor het NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund te gaan, ipv het NN Duurzaam aandelenfonds? Het rendement (na kosten) lijkt bij deze toch hoger te liggen?
Het beste is om zelf de keuze te maken dan iemand jou weet te sturen en de keuze voor jou maakt.
Zet beide fondsen naast elkaar en kom zelf met een conclusie welke het beste voor JOU is. Wie weet voel jij je lekkerder met een duurzame fonds, dat is allemaal prima want daarom bestaan deze fondsen ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht volgt hier iemand ook het blog van Banker on Wheels, maar als je dat niet doet, hij heeft een artikel online gezet dat dieper ingaat op de stabiliteit van de broker. En de vele relevante details er bij haalt, waarbij hij afsluit met een overzicht van de bekende brokers uit ons topic.
https://bankeronwheels.co...oose-a-safe-stock-broker/
Can you lose money in a Brokerage account?
In order to lose money you would need two events to happen. Your Broker would need to become insolvent as a result of one or a combination of liquidity issues, fraud and/or other events and your 3 layers of protection (i) asset segregation (ii) adequate Broker capital and (iii) government compensation scheme would all fail to cover losses.

ErzsΓ©bet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:53

3DDude

I void warranty's

Xanaroth schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:17:
[...]

Bijna..

Dus die optie van haar moet boven de 267.50 per aandeel komen om haar iets van profit te geven - en dat moet tussen nu en juni 2021 gebeuren.. lees ik dat goed?
LMAO ze mag die 750 euro ook aan mijgeven :X 8)7

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x

i7x

Opgezwollenleve schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:20:
Ik zit er aan te denken om als onderdeel van mijn beleggingsmix een klein gedeelte van mijn vermogen in bitcoin te investeren. Ik wil dat doen op dezelfde manier als ik beleg. Iedere maand op hetzelfde moment hetzelfde bedrag investeren en het voor de langere termijn aanhouden.

Nu begrijp ik dat er fondsen zijn die bitcoins kopen, ze fysiek bewaren in een kluis waardoor je via een fonds in bitcoins kan beleggen zonder het risico te lopen dat je ze zelf kwijtraakt. Klinkt voor mij aantrekkelijk.

Ik kwam onlangs in een podcast op bnr dit fonds tegen maar een TER van 2% klinkt voor een indexbelegger vrij heftig. Iemand een idee of er betere manieren zijn hoe dit aan te pakken?

https://www.cashcow.nl/be...neck-vectors-bitcoin-etn/
De TER is vervelend, maar een groter probleem is dat ze vaak ook nog enorm boven de nav verhandeld worden. Als je het fysiek in een kluis wilt kun je het ook zelf uitprinten en in een kluis stoppen als je zou willen. Zelf denk ik overigens dat je best veilig zit met een partij als coinbase, maar zal ook aan je bedragen liggen. Je kunt ook iedere maand automatisch aankopen daar.

Overigens gaat coinbase een ipo doen volgend jaar, nog meer geΓ―nteresseerden? Ik ben een beetje bang dat het weer zo gaat verlopen als met DASH en ABNB...

[ Voor 5% gewijzigd door i7x op 23-12-2020 07:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Opgezwollenleve Volgens mij zijn die fondsen onnodig duur. Een van de grote voordelen van Bitcoin is juist dat opslaan kosteloos is. Zelf heb ik al jaren een softwallet bij Blockchain. Als de positie serieuze omvang gaat krijgen ga ik over op een hardware wallet, al zitten daar misschien wel grotere risico’s aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 15:57
Ik heb een vraagje over iets wat me zojuist opvalt op de giro. Als je een aandeel aanklikt komt er een schermpje tevoorschijn met 'prijsdata', hier staat ook 'bied' en 'laat' bij, deze blijven bij het aandeel wat ik bekijk constant veranderen, ook zie ik het volumen oplopen. Echter, dit is aandeel genoteerd op de Nasdaq, betekent dit dat er daadwerkelijk wordt gehandeld in dit aandeel terwijl dat voor mij niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Deveon schreef op woensdag 23 december 2020 @ 07:04:
@Opgezwollenleve Volgens mijn zijn die fondsen onnodig duur. Een van de grote voordelen van Bitcoin is juist dat opslaan kosteloos is. Zelf heb ik al jaren een softwallet bij Blockchain. Als de positie serieuze omvang gaat krijgen ga ik over op een hardware wallet, al zitten daar misschien wel grotere risico’s aan.
Een papieren wallet is veilig genoeg. Een hardware wallet kent inderdaad zijn risico's, zie o.a. de Ledger hack. Waarom zou je een hardware wallet willen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
goldmemberf1 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:34:

"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst."

De AFM vond het zo belangrijk om beleggers hier aan te herinneren dat op een gegeven moment de zin zelfs verplicht moest worden opgenomen in iedere reclame uiting.

Ik heb de link helaas niet bij de hand maar er is een onderzoek dat laat zien dat beleggingsfondsen die in de voorgaande jaren het beste presteerden dat juist niet kunnen in de daarop volgende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:16
Malt007 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:52:
Ik heb een vraagje over iets wat me zojuist opvalt op de giro. Als je een aandeel aanklikt komt er een schermpje tevoorschijn met 'prijsdata', hier staat ook 'bied' en 'laat' bij, deze blijven bij het aandeel wat ik bekijk constant veranderen, ook zie ik het volumen oplopen. Echter, dit is aandeel genoteerd op de Nasdaq, betekent dit dat er daadwerkelijk wordt gehandeld in dit aandeel terwijl dat voor mij niet mogelijk is?
Denk dat dit gaat over pre-market trading en de market makers die bezig zijn.

TL:DR Ligt aan je broker of dit kan of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 15:57
Broabander schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:15:
[...]

Denk dat dit gaat over pre-market trading en de market makers die bezig zijn.

TL:DR Ligt aan je broker of dit kan of niet
Toch apart dat dit aandeel elke seconde geupdatet wordt terwijl het niet valt onder die 1,5 uur die genoemd wordt in dat artikel. Volume blijft ook gewoon hard oplopen.

Voor degene die het willen checken, gaat om OCGN. Bij de huidige 'Bied' koers zal het aandeel ruim 70% hoger openen, wel lekker na de stijging van bijna 200% tov sluitkoers op maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:58:
[...]

Een papieren wallet is veilig genoeg. Een hardware wallet kent inderdaad zijn risico's, zie o.a. de Ledger hack. Waarom zou je een hardware wallet willen?
Als je over tonnen gaat praten dan is een offline wallet het overwegen waard. Het is maar net hoeveel vertrouwen je in de tussenpersoon hebt, net als bij een broker.
Volgens mij bied dit topic best ruimte voor het bespreken van een op de beurs verhandelbaar fonds in crypto's en waarom je dat wel of niet zou willen. Of is zijn de fondsen met goud, vastgoed of olie opeens ook offtopic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
Deveon schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:34:
[...]

Volgens mij bied dit topic best ruimte voor het bespreken van een op de beurs verhandelbaar fonds in crypto's en waarom je dat wel of niet zou willen. Of is zijn de fondsen met goud, vastgoed of olie opeens ook offtopic?
Voor Bitcoin-fonds beleggingen, prima. Maar waarom wel of niet een hardware wallet beter/slechter is (en andere verwante zaken), heb ik een andere mening.

Maar als andere er anders overdenken, zie ik het wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De alternatieven op een Bitcoin fonds zijn een hardwarematige of softwarematige wallet. Net als het alternatief op een vastgoed fonds is om zelf vastgoed te kopen en het onderhoud zelf te doen (hardware wallet) of uit te besteden (software wallet). Het is niet alsof het topic hierdoor ontspoort zoals wanneer er inhoudelijk over Tesla gesproken wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
Ik wil ook gaan beginnen met beleggen en zie dat voornamelijk als spaarpot/pensioen voor later.

Ik wil 3 tot 4k per maand gaan inleggen en wil qua rendement zo rond 8% uitkomen. Is het dan handig om volledig in NT world/em te gaan zitten of kan ik beter ook een deel in VWRL (oid) zetten?

Daarbij voor NT, ik lees veel over Meesman. Is dat voor dergelijke bedragen een goede keuze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
JackP schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:44:
Ik wil ook gaan beginnen met beleggen en zie dat voornamelijk als spaarpot/pensioen voor later.

Ik wil 3 tot 4k per maand gaan inleggen en wil qua rendement zo rond 8% uitkomen. Is het dan handig om volledig in NT world/em te gaan zitten of kan ik beter ook een deel in VWRL (oid) zetten?

Daarbij voor NT, ik lees veel over Meesman. Is dat voor dergelijke bedragen een goede keuze?
Hier is een goede start: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Ik wil 3 tot 4k per maand gaan inleggen en wil hoop qua rendement zo rond 8% uitkomen. Is het dan handig om
Ik heb je post even iets aangepast. Ik denk dat de meeste van ons erg tevreden zullen zijn met 8% rendement op de lange termijn.

[ Voor 14% gewijzigd door ChillPascal op 23-12-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
ChillPascal schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:46:
[...]

Ik heb je post even iets aangepast. Ik denk dat de meeste van ons erg tevreden zullen zijn met 8% rendement op de lange termijn.
Niet helemaal (je edit van wil naar hoop). Je kan best een gewenst verwacht rendement kiezen en vervolgens kijken hoe je je asset allocation moet inrichten om daaraan te komen. Bij 8% zit je al gauw 100% in aandelen, eventueel met overweight in EM en/of smallcaps en eventueel zelfs met leverage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@JackP Meesman is vooral interessant als je het niet prettig vindt om keuze te hebben en/of je geen zin/tijd/kennis/interesse hebt om je te verdiepen in al het aanbod en om alle valkuilen te herkennen. Voor een product waar alles voor je geregeld wordt en de juiste keuzes gemaakt worden is 0,5% per jaar niet duur.

Heb je geen probleem met het zelf uitzoeken, dan zijn er goedkopere opties. Zie de link die @Pistachenootje heeft gedeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
@JackP goede adviezen hiervoor zijn al gegeven. Kijk met jou inlegbedragen ook even bij je eigen grootbank. Die hebben verschillende goedkope indexfondsen die met jouw investeringen goedkoper kunnen zijn dan Meesman. En je hebt het 'gemak' van je huisbank c.q. alles onder-1-dak.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Chaes schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:48:
Het gaat flink tekeer dit jaar ofzo. Maar als je since-inception de etf's bekijkt kun je nog prima -50% resultaten zien.

Persoonlijk zit ik meer in de etf hoek of fondsen als brookfield renewables. Te grote kans dat je enkele belegging net een verliezer blijkt te zijn, want nog zoveel onzekerheden. Dus instant grote spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:07
Is er hier ervaring met sectorbeleggen? Dus naast een Werld Indexfonds beleggen in bijvoorbeeld RobecoSAM Smart Energy Equities F EUR

Ja de kosten zijn best aan de hoge kant maar het rendement ook (geen gantie voor de toekomst, ik weet het). Robeco heeft nog een aantal andere interessante beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:39

Op basis van dit bericht alleen zou ik in jou geval contact zoeken met iemand of een partij die jou van persoonlijk advies kan voorzien. Een inleg van 36k tot 48k per jaar is aanzienlijk, zeker als je dit ieder jaar voor een langdurige periode weet vol te houden. Het loont dan al snel om wat verder te kijken dan een Northern Trust bij je huisbank of ETF te kopen bij de eerste beste broker die je tegenkomt. Niet omdat dit geen goede keuze zou zijn maar er spelen in jou geval mogelijk zaken die je zelf niet meteen in je risico inventarisatie meeneemt maar waar je op termijn wel tegen aan gaat lopen met een dergelijke inleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online

Gratis geld wie wil dat niet, kom maar halen nu het nog kan :P

Even zonder dollen, ik denk dat tussen de 6 a 8% realiseerbaar is op de lange termijn +/- 10 a 15 jaar. Je zult een aantal goede jaren aantreffen maar ook een aantal diep rode jaren. In februari van dit jaar gingen we even 30% omlaag dus besef even dat dit de harde realiteit is. Daarnaast is het geen gegeven dat we 6 a 8% gaan halen. COVID-24 kan zomaar eens roet in het eten strooien.

Als je er tijd in wilt stoppen om eea door te lezen dan kun je ervoor kiezen om bij een grootbank te gaan beleggen in de NT fondsen. Er is in dit topic veel over geschreven en je kunt daarnaast alle onderliggende stukken ook eens doorbladeren. Wil of kun je dat niet dan is Meesman een beter alternatief. Die hebben een prachtig totaal wereld aandelenfonds, dan ben je in 1x keer klaar. Andere alternatieven zijn oa Fitvermogen en Centraal beheer.

Wat betreft VWRL, ondanks dat dit een prima wereld fonds is, is dit fonds niet meer zo populair omdat er betere(goedkopere) alternatieven zijn zoals een combinatie van NT fondsen waarmee je VWRL kunt repliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11:41

Mocht je dat nog niet gedaan hebben zou ik voor pensioenopbouw vooral ook kijken of je gebruik kan maken van zo'n fiscaal aantrekkelijke pensioen beleg rekening of hoe die dingen ook heten. (Al is het maar voor een deel.)

Denk dat daar meer te verdienen valt dan het verschil tussen "wereld" fonds A of B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
GoEV6 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:44:
Is er hier ervaring met sectorbeleggen? Dus naast een Werld Indexfonds beleggen in bijvoorbeeld RobecoSAM Smart Energy Equities F EUR

Ja de kosten zijn best aan de hoge kant maar het rendement ook (geen gantie voor de toekomst, ik weet het). Robeco heeft nog een aantal andere interessante beleggingen.
Ik ben mij op dit moment ook in die sector aan het inlezen.
ETF iShares Global Clean Energy is ook een mooie in mijn ogen. TER 0,65%.ISIN = IE00B1XNHC34
Zie: https://www.morningstar.com/etfs/xswx/inrg/quote
De markt is op dit moment echter enorm stijgend. Die ETF is sinds begin december +30%. Ik zoek een moment om in te stappen, ik verwacht wel een correctie. (Al is YTD volgens mij +130% ofzo _/-\o_ )

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:07
Pr088 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:47:
[...]

Ik ben mij op dit moment ook in die sector aan het inlezen.
ETF iShares Global Clean Energy is ook een mooie in mijn ogen. TER 0,65%.ISIN = IE00B1XNHC34
Zie: https://www.morningstar.com/etfs/xswx/inrg/quote
De markt is op dit moment echter enorm stijgend. Die ETF is sinds begin december +30%. Ik zoek een moment om in te stappen, ik verwacht wel een correctie. (Al is YTD volgens mij +130% ofzo _/-\o_ )
Heb je het rendement van de jaren van voor 2020 bekeken? Dat gaat echt alle kanten op van -43% naar +133%. Lijkt wel een cassino :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Qwerty-273 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:38:
Wellicht volgt hier iemand ook het blog van Banker on Wheels, maar als je dat niet doet, hij heeft een artikel online gezet dat dieper ingaat op de stabiliteit van de broker. En de vele relevante details er bij haalt, waarbij hij afsluit met een overzicht van de bekende brokers uit ons topic.
https://bankeronwheels.co...oose-a-safe-stock-broker/
Interessant artikel. Ik kende de blog niet, maar heb hem gebookmarked. Bedankt voor het delen. :)

Er wordt o.a. gesproken over proprietary trading en de risico's daarvan.
Hoe kun je er achter komen of een beleggingsinstelling aan 'proprietary trading' doet? Zijn ze verplicht om dit te melden en waar zou je dat kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IB heeft dit in het verleden gedaan; zij hadden een market making tak en dit stond netjes vermeld. Deze tak is trouwens recentelijk afgestoten.

DEGIRO heeft dit in het verleden gedaan; zij hadden een hedge fund en dit werd niet vermeld. Een van de zaken waar de AFM moeite mee had ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2020 14:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Net op tijd: de IBIE vergunning is binnen!

Oftewel geen grijs gebied wat betreft reverse solicitation vanaf 1 januari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Dat IB dit netjes vermelde is een vorm van transparantie wat vertrouwen wekt in het bedrijf haar werknemers.
Het is echter niet verplicht om dit te vermelden begrijp ik uit je opmerking m.b.t. DEGIRO?
Was er een manier geweest om daar achter te komen of kun je dat nooit zeker weten als een beleggersinstelling deze informatie niet wenst te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:00:

HOERA !!! d:)b :)F *O*

Interactive Brokers is ook nr.1 uit de brokers vergelijking van Barrons van 2020: https://www.barrons.com/a...kers-for-2020-51582291801

[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 23-12-2020 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HyperH schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:00:
Dat IB dit netjes vermelde is een vorm van transparantie wat vertrouwen wekt in het bedrijf haar werknemers.
het is echter niet verplicht om dit te vermelden begrijp ik uit je opmerking m.b.t. DEGIRO?
Was er een manier geweest om daar achter te komen of kun je dat nooit zeker weten als een beleggersinstelling deze informatie niet wenst te delen?
Of het verplicht is weet ik niet, maar het zou op zijn minst netjes geweest zijn.

Je kan graven in het handelsregister om geliΓ«erde bedrijven te vinden maar dat is geen garantie, noch hard bewijs.

Amsterdamtrader had dit in 2015 ontdekt:
http://www.amsterdamtrade...a-sinking-hiq-and-80.html
http://www.amsterdamtrade...rparty-for-hedgefund.html
http://www.amsterdamtrade...ignores-the-elephant.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:30
Misschien een handige tool voor mensen die willen herbalanceren op hun NT World/EM/Small cap en dit niet willen laten doen door Hendrik en/of geen zin hebben in Excel of eigen rekensommen. (De tool heb ik nog niet eerder voorbij zien komen hier.)

Onderaan deze site

Zo zie je precies hoeveel je afwijkt van de 78/12/10 verhouding (aangenomen dat je die wil aanhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 02-05 14:47
Zr40 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:00:

Goed nieuws! :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 02-05 14:47
Ik kwam op reddit dit draadje tegen over de keuze om extra geld in te leggen via de werkgever in de beschikbare premieregeling of te kiezen om zelf te gaan pensioenbeleggen via lijfrente.

Via mijn werkgever bouw ik ook pensioen op via de beschikbare premieregeling van ASR. Ik heb gekozen voor het ASR Mixfonds Offensief (90% aandelen en 10% obligaties). Ik heb ook de mogelijkheid om extra in te leggen maar ik heb ervoor gekozen dit niet te doen en mijn jaarruimte in te leggen bij BND.

Ik ben benieuwd of jullie pensioen ook pensioen opbouwen via een beschikbare premieregeling en of jullie daar gebruik maken van de extra inleg, dit gebruiken voor lijfrente of een gewone beleggingsrekening.

Als ik het goed heb berekend (correct me if I'm wrong) kom ik bij ASR en BND op de onderstaande kosten.

ASR
Vermogensbeslag: 0.018315% per maand (0.21978% p.j)
Fondskosten: 0.29% (ASR Pensioen Mixfonds Defensief, Neutraal of Offensief)
Bij ASR komen de totale kosten per jaar uit op 0.50978% van het belegde vermogen.

BND
Servicekosten: 0.44% p.j
Fondskosten: 0.15% tot 0.17% p.j
Stortingskosten: 0.5% per storting

Bij BND heb ik gekozen voor de verhouding 87% BND Wereld Indexfonds C-Unhedged (0.15%) en 13% MSCI Emerging Markets (0.26%). Bij BND komen de totale kosten voor mij dus uit op 0.1305+0.0338+0.44=0.6043% van het belegde vermogen.
De jaarlijkse zijn bij ASR dus 0.095% goedkoper dan BND. Daarnaast betaal je bij BND ook nog stortingskosten van 0.5% per storting.

Voordelen beschikbare premieregeling (ASR)
1. De jaarlijkse kosten zijn lager dan bij BND.
2. Geen extra werk bij je belastingaangifte, je extra inleg wordt bruto ingehouden op je loonstrook.

Nadelen beschikbare premieregeling (ASR)
1. Je kunt alleen maar kiezen tussen 3 verschillende mixfondsen. Bij de Mixfonds Offensief zit je dus minimaal 10% in obligaties.
2. Partnerpensioen op risicobasis. Bij uitdiensttreding van de werknemer stopt de verzekering ten behoeve van het partnerpensioen. Bij het overlijden tussen de periode uitdiensttreding en voor de pensioeningang vind er geen uitkering van partnerpensioen plaats. Het opgebouwde pensioenkapitaal wordt niet uitgekeerd en vervalt aan de pensioenuitvoerder (ASR).
Je hebt bij uit uitdiensttreding volgens mij de volgende opties
a. Niks doen. Als je dan overlijd gaat al je opgebouwde pensioen naar ASR.
b. Als je uit dienst gaat en bij een nieuwe werkgever gaat werken met een andere pensioenregeling kun je waardeoverdracht doen van je opgebouwde pensioen naar het nieuwe pensioen.
c. Een deel van je opgebouwde ouderdomspensioen uitruilen voor partnerpensioen. Hierdoor wordt je uiteindelijke ouderdomspensioen lager. Dus als je pensioen 100k is en je ruilt 50% in voor het partnerpensioen dan
wordt je ouderdomspensioen verlaagt naar 50k. Als je zou komen te overlijden krijgt je partner 50k partnerpensioen, de andere 50k gaat naar ASR.

Als je met pensioen gaat of als je eerder stopt met werken moet je volgens mij de keuze maken tussen optie a en c.

Voordelen lijfrente (BND)
1. Bij overlijden (voor of na pensioeningang) gaat het volledige opgebouwde kapitaal naar de erfgenamen. Hierbij blijven dezelfde fiscale regels gelden m.b.t het uitkeren. Er gaat dus niks van het opgebouwde pensioenkapitaal verloren.
2. Meer vrijheid bij het kiezen van je fondsen/verhoudingen.

Nadelen lijfrente (BND)
1. Hogere jaarlijkse kosten dan bij de beschikbare premieregeling van ASR.
2. Je moet ieder jaar je beschikbare jaarruimte bereken.

Wellicht mis ik een aantal voor en nadelen? Ik ben benieuwd naar jullie keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
WizZie- schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:10:
Misschien een handige tool voor mensen die willen herbalanceren op hun NT World/EM/Small cap en dit niet willen laten doen door Hendrik en/of geen zin hebben in Excel of eigen rekensommen. (De tool heb ik nog niet eerder voorbij zien komen hier.)

Onderaan deze site

Zo zie je precies hoeveel je afwijkt van de 78/12/10 verhouding (aangenomen dat je die wil aanhouden).
Als ik bij ING inlog op het webplatform kan ik de verhoudingen van mijn portefeuille inzien. Ik ga er vanuit dat Rabo en ABN iets vergelijkbaar hebben. Als je wilt herbalanceren zou ik dat heel licht doen zodat je verhouding geleidelijk aan weer naar de gewenste verhouding trekt zeg +/- 6 maanden. Ga je te zwaar tilten dan moet je namelijk gedurende het jaar weer herbalanceren. Daarnaast is die 78/12/10 niet heilig, sterker nog ik zou zelfs er voor kiezen om EM en SC iets zwaarder aan zetten.

En tja die site is hier niet zo populair maar dat heeft ook verschillende redenen. Zo ie zo is het beter om het zelf te doorgronden dan dat je een tooltje iets laat doen. Verder vind ik persoonlijk vrij discutabel hoe mr. Fob onwetende beleggers adviseert. Volgens hem was de DeGiro heel veilig bijvoorbeeld en die NT fondsen heeft ie feitelijk van anderen overgenomen toen een dingetje begon te worden hier in dit topic maar ook in r/Dutchfire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:35:
[...]
En tja die site is hier niet zo populair maar dat heeft ook verschillende redenen. Zo ie zo is het beter om het zelf te doorgronden dan dat je een tooltje iets laat doen. Verder vind ik persoonlijk vrij discutabel hoe mr. Fob onwetende beleggers adviseert. Volgens hem was de DeGiro heel veilig bijvoorbeeld en die NT fondsen heeft ie feitelijk van anderen overgenomen toen een dingetje begon te worden hier in dit topic maar ook in r/Dutchfire.
Lees hier meer over Mr. FOB en DeGiro. Hij verteld daar hoe de status is.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 23-12-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
phantom09 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:16:
[...]

Lees hier meer over Mr. FOB en DeGiro. Hij verteld daar hoe de status is.
Dat is allemaal achteraf terwijl hij daarvoor iedereen DeGiro met VWRL aanprees want laagste kosten terwijl er toen ook al signalen waren dat het niet goed zat bij DeGiro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:36:
[...]

Dat is allemaal achteraf terwijl hij daarvoor iedereen DeGiro met VWRL aanprees want laagste kosten terwijl er toen ook al signalen waren dat het niet goed zat bij DeGiro.
Zoals ik het lees, loop je tot 20k in ieder geval niet echt risico.

En ze zullen er mee aan de slag moeten om dit beter te gaan regelen? 8)7
Pagina: 1 ... 37 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.