Zit nu naar Berkshire te kijken, naar aanleiding van comments elders: Berkshire is zo groot geworden, dat het een veredelde ETF is geworden zonder lopende kosten (geen jaarlijks expense ratio). Betekend ook dat significante (out)performance eigenlijk niet meer te verwachten is.. het is nu zo groot, dat een gigantische deal of mislukking eigenlijk druppels op de hete plaat zijn tegenover het totaal.
Door het eigen succes is het effectief te log om, relatief aan de waarde van het bedrijf gezien, significante winst te behalen.
Ergens zie ik daar wel een punt in. Of het nou gaat om de kraft-heinz merger en de tijdelijke luchtvaart aandelen, of de bizarre apple/snowflake berichten. Het doet eigenlijk niks meer de koer sjokt gewoon door.
>500b market cap, geweldige <1b snowflake deal gaat +200% binnen no-time? Slechts gerommel in de marge aan het eind van het jaar.
Massaal falen met de luchtvaart zet? Tja, daar komt een andere sector(in dit geval technology) om het op te vangen.
Dat zijn eigenlijk typisch ETF bewegingen. Ofwel de individuele super-performing posities zijn te klein tegenover het totaal, ofwel dat voor elke marktbrede verliezer je ook een merktbrede winnaar hebt en het gemiddeld uitkomt op niets.
Ook buffet zelf lijkt daaraan toe te geven, achteraf gezien. Zowel de vorige grote zet (buy the airlines) als de recente (buy biotech); simpelweg een sector kopen door daarbinnen 4-5 kleinere aankopen te doen ipv specifiek bedrijf uit te zoeken en daar volledig op inzetten.
Iets wat de transitie alleen maar versterkt in mijn ogen. Transitie naar de markt volgen ipv verslaan, de overstap naar een ETF.
Nu zat ik al te kijken om die positie op mn verkoop lijst te zetten (DGI, en berkshire zal nooit dividend doen), en dit versterkt wel mijn idee dat het tijd is om terug te gaan naar mijn eigen beleggingsplan. Het heeft een leuke rit omhoog gehad vanaf mijn GAK (rond 180 van maart/mei). Was in mijn ogen toen een veilige zet - tijdens de uitverkoop de legende kopen - en nu mooi geweest.
Maar toch, die FOMO om afscheid te nemen van BRK terwijl ze een geheime positie opbouwen...
Iemand anders die hier nog een bepaalde blik heeft op Berkshire voor de long-term?
[
Voor 7% gewijzigd door
Xanaroth op 16-12-2020 16:45
]