Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.114 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:23:
Net al m'n Quantumscape verkocht, helaas was ik te druk met werk waardoor ik de absolute piek miste, maar mooi voor $77 de deur uitgedaan (GAK was $16 oid). Bizar hoe zoiets piekt op $87 en nu 15 minuten later alweer op $72 zit as we speak.
Hoe had je - als je niet druk was met werk - die piek getimed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09
Leaguer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:37:
[...]

Hoe had je - al je niet druk was met werk - die piek getimed?
True that, had ik ze bij open er wellicht al uitgegooid op $73 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
DJTimo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:10:
[...]
Hij zal dat volgens het black scholes model doen, op basis van de koers van dat moment; een puur theoretisch prijs model. Daarbij wordt over het algemeen geen rekening gehouden met de fundamentele ontwikelingen van het bedrijf. Als jij als particulier dus een mening hebt kun je prima positie nemen in wat opties. Dat kost je alleen geld als je mening verkeerd blijkt. :P Die zero sum game kan best, maar hoeft zich niet tot 2 partijen (jij en MM) te beperken. Open interest kan bij vele partijen tegelijk open staan.

@Miki wat was precies jouw conclusie waarom je opties niet ziet zitten? Snap wel je voorzichtigheid en dat is sowieso terecht. :)
Als je put opties schrijft als brandverzekering op je onderliggende aandelen bij koersdalingen dan zijn de risico’s vrij laag en steker nog ben je een risico aan het mitigeren.
Maar deze wijze van opties uitoefenen wordt veelal door de velen niet gebruikt. Het grote geld zit hem immers in ongedekt opties schrijven en daar komt ook meteen het speculatieve karakter om de hoek kijken. Het is al verdomd lastig om een reële prijs op een aandeel plakken laat staan dat je in staat bent om met de informatie voor handen vooruit te kijken. Uiteraard kun je gokken door met het beurssentiment mee te bewegen en dat gaat meestal veelal goed maar kan ook dus lelijk mis gaan, opties gaan tenslotte x100.
Je kunt overigens als je je wel goed verdiept met strategieën zoals butterfly's, iron condors en meer van dat soort multiple optie strategieën een groot deel van je risico’s mitigeren maar ik heb daar de tijd niet voor om er zoveel tijd in te stoppen.

De premise gratis geld bestaat gewoon weg niet en als je op de beurs een goed belegde boterham wilt verdienen zul je er hard voor moeten werken. Ik heb momenteel de tijd er niet voor om naast gezin, baan, hobbies en sociaal leven ook (veel) tijd te stoppen in het beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
c-nan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:44:
Norwegian Air Shuttle is van ~40,00 (pre-pandemic) naar ~0.35 gezakt. De Noorse overheid heeft een tijd geleden aangegeven geen verdere overheidssteun te bieden. Van de ~140 vliegtuigen zijn er maar 6 actief in gebruik. Als het zo doorgaat raakt hun geld eind 2021 Q1 op.

Gisteren is naar buiten gekomen dat ze faillisementsbescherming krijgen.

[...]

Ik zit er sinds gister met wat klein geld erin. Kans is erg klein dat het nog wat wordt, ik zet mijn geld in op '0' (kleine kans, hoge uitkering ;))

Waarde in NOK.
Je bedoelt dat je je inleg bij voorbaat afschrijft? Dan zou je beste optie zijn om nu te verkopen, nu de waarde nog >0 is. Het klinkt alsof je mental gymnastics aan het doen bent om te rechtvaardigen dat je in feite meedoet aan een loterij. Ik zie dit type mental accounting vaker voorbij komen, vandaar dat ik hap.
Je zegt dat de kans klein is dat het nog wat wordt. Laten we 5% nemen. Dan zul je nog een waardering nodig hebben als ze de boel wel op de rit krijgen. Als dat bijv. 100 NOK is, dan is 0.35NOK inderdaad een aantrekkelijke waardering. Zoals altijd ben je zonder waardering nergens en laat dat nou net het lastige stukje zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
Vandaag is de IPO van Doordash. Weet iemand van jullie hoelang het normaal gesproken duurt voordat deze aandelen bij de grootbanken in de app verschijnen? Ik hoef niet a la minute of zo te kopen maar ben wel van plan om deze week een investering te doen voor de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:22
Is het iemand gelukt om de dividend kosten van de Rabobank (die 0,25+0,5%) te verwerken in PP?
Het lukt mij niet om zowel de dividendbelasting als deze kosten in te lezen :?
Als ik het handmatig wil aanpassen zie ik ook alleen belastingen staan boven het veld credit nota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
noslen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:07:
Is het iemand gelukt om de dividend kosten van de Rabobank (die 0,25+0,5%) te verwerken in PP?
Het lukt mij niet om zowel de dividendbelasting als deze kosten in te lezen :?
Als ik het handmatig wil aanpassen zie ik ook alleen belastingen staan boven het veld credit nota.
Dan voer je ze toch gewoon op als kosten en neem je in het opmerkingen veld op dat het om dividend kosten gaat. Beetje creatief boekhouden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 09-12-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat doe ik ook met dividendbelasting bij mijn DEGIRO pensioenrekening. Die voer ik in als fees, niet als taxes, omdat ze anders in de dashboards het rendement niet verlagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Fuelke

Forza Ferrari

besteller2019 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:49:
Vandaag is de IPO van Doordash. Weet iemand van jullie hoelang het normaal gesproken duurt voordat deze aandelen bij de grootbanken in de app verschijnen? Ik hoef niet a la minute of zo te kopen maar ben wel van plan om deze week een investering te doen voor de lange termijn.
Ik zit bij een vrij grote online broker in BE (Bolero) en Doordash is vandaag gewoon te koop, dus bij een grootbank vanaf morgen gok ik zo?

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:41
Miki schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:05:
[...]

Als je put opties schrijft als brandverzekering op je onderliggende aandelen bij koersdalingen dan zijn de risico’s vrij laag en steker nog ben je een risico aan het mitigeren.
Bedoel je hier niet "put opties koopt", of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
hostname schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:28:
[...]

Bedoel je hier niet "put opties koopt", of begrijp ik het verkeerd?
My bad, het is inderdaad koopt omdat je daarmee het recht kunt uitoefenen om tegen een bepaalde prijs je aandelen te kunnen verkopen lees: brandverzekering.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 09-12-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij mijn rekening voor het 'actiebeleggen' bij ABN krijg ik nu een gekke melding. Het documentnummer van mijn identiteitskaart zou niet ingevuld zijn, en dus zijn orders niet mogelijk. Maar die staat wel ingevuld (en is juist) en ik zie ook geen knop om de ontbrekende gegevens aan te leveren.

Morgen weer even bellen... :(

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
Fuelke schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:18:
[...]

Ik zit bij een vrij grote online broker in BE (Bolero) en Doordash is vandaag gewoon te koop, dus bij een grootbank vanaf morgen gok ik zo?
Ah dat is vreemd. De Rabobank is dan schijnbaar wat later met het "listen" van deze nieuwe aandelen. Een reden voor mij om toch eens te kijken of ik mijn indexbeleggingen en eigen portfolio moet gaan spreiden (split tussen bijv. Rabo en de Giro).

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
@3DDude Ik zie net dat bij Degiro weer gehandeld kan worden in opties Fugro. Aandeel heeft nog wel status D, dat zal dus bij de eerstvolgende herclassificatie wel een C worden.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
Longcat schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:37:
[...]

Je bedoelt dat je je inleg bij voorbaat afschrijft? Dan zou je beste optie zijn om nu te verkopen, nu de waarde nog >0 is. Het klinkt alsof je mental gymnastics aan het doen bent om te rechtvaardigen dat je in feite meedoet aan een loterij. Ik zie dit type mental accounting vaker voorbij komen, vandaar dat ik hap.
Je zegt dat de kans klein is dat het nog wat wordt. Laten we 5% nemen. Dan zul je nog een waardering nodig hebben als ze de boel wel op de rit krijgen. Als dat bijv. 100 NOK is, dan is 0.35NOK inderdaad een aantrekkelijke waardering. Zoals altijd ben je zonder waardering nergens en laat dat nou net het lastige stukje zijn. :*)
Mwah, beste optie was toch om even niet te verkopen :) Vandaag +40%. Dus wellicht vandaag verkopen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Longcat
@c-nan Resultaten achteraf maken een beslissing niet met terugwerkende kracht goed of fout. Voor hetzelfde geld verdubbeld (of nog veel meer) het aandeel nadat jij verkoopt vandaag. Was het dan een slechte keuze?
Voorbeeld: Stel dat er een 1% kans is dat het aandeel naar 30NOK gaat en 99% kans 0NOK. Dan zou een faire prijs 0.30NOK zijn. Met een huidige koers van 0.75NOK of zoiets zou je dus een mooie premie kunnen krijgen op die prijs. Verkopen dus. Toch kan het gebeuren dat die 1% kans materialiseert en het aandeel naar 100NOK gaat. Slechte beslissing zul je dan zeggen. Toch was het een goede beslissing om te verkopen op 0.75NOK als de waarde destijds slechts 0.30NOK was.

[ Voor 52% gewijzigd door Longcat op 10-12-2020 11:22 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:24:
Bij mijn rekening voor het 'actiebeleggen' bij ABN krijg ik nu een gekke melding. Het documentnummer van mijn identiteitskaart zou niet ingevuld zijn, en dus zijn orders niet mogelijk. Maar die staat wel ingevuld (en is juist) en ik zie ook geen knop om de ontbrekende gegevens aan te leveren.

Morgen weer even bellen... :(
Het zou onschadelijk moeten zijn volgens de medewerker die ik heb gesproken. Het staat allemaal goed en ik krijg de melding onterecht. Het zou geen invloed moeten hebben op orders.

edit: melding is weg :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2020 13:05 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:31
Zijn er al meer mensen die bericht hebben gekregen van hun verhuizing van IB UK naar Ierland(/of lux)?

Ik heb nog niks gehoord. Wel gek dat die ene Tweaker (Jmeneore of zoiets :) ) het wel al heeft gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MneoreJ in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" gaat naar IBIE en yvonnev in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" naar IBLUX. Op reddit zie ik soortgelijke berichten.

Hier nog niets specifieks ontvangen. Een dezer dagen zullen wij ook wel iets te horen krijgen.

• Pistachenootje
Interessant. yvonnev is een klant van Lynx, MneoreJ van IB.

Zie je dezelfde lijn op Reddit? Lynx naar Lux, IB naar IE.

Op welke plek op Reddit wordt dit besproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 18:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Pistachenootje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:31:
Zijn er al meer mensen die bericht hebben gekregen van hun verhuizing van IB UK naar Ierland(/of lux)?

Ik heb nog niks gehoord. Wel gek dat die ene Tweaker (Jmeneore of zoiets :) ) het wel al heeft gehoord.
Ik heb zelf contact opgenomen met Lynx en die zeggen dat ik gewoon braaf mijn beurt moet afwachten. "het komt"

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:47:
Interessant. yvonnev is een klant van Lynx, MneoreJ van IB.
N=1 voor beide, daar kan je nog geen conclusies uit trekken.
Zie je dezelfde lijn op Reddit? Lynx naar Lux, IB naar IE.
Nee, ik heb geen meldingen over Lynx op reddit gevonden. Twee meldingen voor IBIE, geen voor IBLUX, veel meldingen van 'nog niets'. Maar echt actief zoeken doe ik niet, ik kwam ze toevallig tegen.
Op welke plek op Reddit wordt dit besproken?
/r/interactivebrokers. Geen fijne community, ik kijk er alleen voor eventuele meldingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2020 12:53 ]

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:51:
[...]

N=1 voor beide, daar kan je nog geen conclusies uit trekken.
Deed ik ook niet. Vandaar dat ik de vraag stelde of dezelfde lijn zichtbaar was op Reddit.
Nee, ik heb geen meldingen over Lynx op reddit gevonden. Twee meldingen voor IBIE, geen voor IBLUX, veel meldingen van 'nog niets'. Maar echt actief zoeken doe ik niet, ik kwam ze toevallig tegen.
Ok thanks.

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:01
Ik heb vorige week vrijdag voor de eerste keer een order tot aankoop van NT World bij ABN ingegeven. Echter is deze nog steeds niet uitgevoerd. Ik meen dat de verwachte uitvoerdatum gisteren de negende was, maar nu vandaag nog steeds niets.

Ik weet dat het een paar dagen kan duren, maar dit vind ik wel vreemd. Misschien dat mijn bod/koop prijs te laag is aangezien het nog een beetje is gestegen sindsdien? Ik denk het niet, maar goed, ik laat de order maar mooi staan, neem aan dat ie voor einde van januari wel uitgevoerd zal zijn. :P Dat is de looptijd, die ik overigens niet heb gekozen volgens mij... Nogal aan de lange kant? Het is even wennen, aandelen staan er in verhouding gelijk op.

[ Voor 6% gewijzigd door KleineJoop op 10-12-2020 13:22 ]

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

KleineJoop schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:21:
Ik heb vorige week vrijdag voor de eerste keer een order tot aankoop van NT World bij ABN ingegeven. Echter is deze nog steeds niet uitgevoerd. Ik meen dat de verwachte uitvoerdatum gisteren de negende was, maar nu vandaag nog steeds niets.

Ik weet dat het een paar dagen kan duren, maar dit vind ik wel vreemd. Misschien dat mijn bod/koop prijs te laag is aangezien het nog een beetje is gestegen sindsdien? Ik denk het niet, maar goed, ik laat de order maar mooi staan, neem aan dat ie voor einde van januari wel uitgevoerd zal zijn. :P Dat is de looptijd, die ik overigens niet heb gekozen volgens mij... Nogal aan de lange kant? Het is even wennen, aandelen staan er in verhouding gelijk op.
Als het goed is heb je of een aantal stukken opgegeven of een totaal bedrag.
De prijs zelf weet je pas als order uitgevoerd is.

• KleineJoop
SandStar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:24:
Als het goed is heb je of een aantal stukken opgegeven of een totaal bedrag.
De prijs zelf weet je pas als order uitgevoerd is.
Klopt, stuks heb ik gedaan. Bij conditie staat trouwens een streepje/NVT, ben ik daar iets vergeten? Ik denk dat het maar een kwestie van wachten is.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het duurt meestal 2 handelsdagen voordat je het ziet verschijnen. Op de koers heeft dat geen invloed, je koopt/verkoopt tegen de koers van de dag van uitvoering.

• KleineJoop
Vorige week vrijdag, en dan maandag t/m donderdag is vier opeenvolgende handelsdagen. Afslagmoment heb ik zien staan inderdaad, ik snap wel hoe het werkt maar vreemd dat het wat langer duurt, daar zoek ik een verklaring voor. Als het gebruikelijk is dat het langer kan duren ben ik gerust, maar omdat veel mensen periodiek aankopen zal niet iedereen er met de neus bovenop zitten. Ik nu de eerste keer wel, hierna ga ik periodiek gespreid aankopen.

Deze eerste order is gewoon wat groter, onder het mom van dan zit ik tenminste in de markt, aangezien het toch voor de lange termijn is. Ik dacht dat er een dip zou komen, toen was er een nieuwsberichtje over vaccinatie :9 Maakt niet uit met mijn horizon, en ik weet nu time in the market > timing the market.

[ Voor 32% gewijzigd door KleineJoop op 10-12-2020 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mijn ervaring met NT is dat het vrijwel altijd langer duurt dan je denkt :)

Zal wel goedkomen. Als er morgen nog niks gebeurd is kun je ze even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Datum van uitvoering is toch gisteren? Die twee handelsdagen beginnen op dat moment. Ik verwacht dat het morgen verschijnt.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2020 13:48 ]

• KleineJoop
Zr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:47:
Datum van uitvoering is toch gisteren? Die twee handelsdagen beginnen op dat moment. Ik verwacht dat het morgen verschijnt.
Ja dat klopt, ah dat is duidelijk, ik dacht twee dagen na opgeven order. Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 22:59
Ik weet dat het lastig leest omdat ik het achterstevoren geschreven heb, maar als je dat eenmaal weet is het een stuk makkelijker te onthouden. :P

Wie naar waar gaat kan natuurlijk ook nog gewoon afhangen van dingen als de omvang van je portfolio, je ingevulde profiel qua inkomsten, waar je zoal in handelt, en hoe vaak. Je kunt nu nog niet echt trends gaan invullen.

Daarnaast moet er ter volledigheid natuurlijk bij dat ik nog niet om ben, de details voor het verzoek zijn alleen ingediend. In theorie kan de hele boel ook nog altijd niet doorgaan of zo, of mag ik alsnog voor IBLUX in de rij. Zou niet praktisch zijn maar het kan natuurlijk wel.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

• Pistachenootje
MneoreJ schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:19:
[...]
Ik weet dat het lastig leest omdat ik het achterstevoren geschreven heb, maar als je dat eenmaal weet is het een stuk makkelijker te onthouden. :P
Niet alleen dat, Mneore is al een tongbreker op zich :) Maar zo slecht had ik het nog niet herinnerd.
Wie naar waar gaat kan natuurlijk ook nog gewoon afhangen van dingen als de omvang van je portfolio, je ingevulde profiel qua inkomsten, waar je zoal in handelt, en hoe vaak.
Zou zeker kunnen. Alle IB UK klanten allemaal naar Ierland zou ook kunnen. Het blijft speculeren. We gaan het zien.

Wat vind je ervan als je naar Luxemburg gaat? En het missen van SYEP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
KleineJoop schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:53:
[...]

Ja dat klopt, ah dat is duidelijk, ik dacht twee dagen na opgeven order. Bedankt :)
Het is niet alleen die 2 dagen, er is ook nog een handelskalender. 8 december is voor een aantal fondsen gemarkeerd waaronder World dus de kans is groot dat jij hier ook mee te maken hebt.

Zie: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

Ps de koers wordt overigens T+1 vastgesteld en er wordt T+2 afgerekend. Vervolgens kan je bank er nog een dag extra over doen om eea bij te schrijven in je portefeuille.

[ Voor 25% gewijzigd door Miki op 10-12-2020 14:58 ]

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 22:59
Pistachenootje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:51:
Wat vind je ervan als je naar Luxemburg gaat? En het missen van SYEP?
Weinig. SYEP heb ik op dit moment sowieso niet aan staan (ik kan de risico's zelf niet goed genoeg inschatten en ik heb geen zin om er tijdens een crisis achter te komen wat ze zijn). Sterker nog, ik denk dat ik gezien mijn profiel makkelijk bij IBLUX zou "kunnen", dus dat ik bij IBIE kom (waarschijnlijk) gooi ik dan maar op mijn onweerstaanbare charisma of zo. 8) Wel lichte voorkeur voor IBIE puur wegens omvang, netto toch net iets minder kans op omvallen/da's pech geld weg.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inhoudelijke verschillen tussen IBIE en IBLUX die mij nu bekend zijn heb ik hier samengevat: Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Als je SYEP niet gebruikt dan lijkt IBLUX gewoon prima geschikt voor de meesten hier. Gebruik je het wel, dan wil je naar IBIE. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-06 09:51

Ik heb ook nog geen bericht van Lynx ontvangen over mijn account migratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54
De markten zijn weer lekker onrustig. GBP gaat ook vrij rap omlaag in waarde.
Blijkbaar is de combinatie van grote stijging in korte tijd, en dat Brexit toch geen makkelijk happily ever after krijgt toch aan het doordringen weer.

Leg ondertussen stiekem wat wisselgeld weer opzij op de beleg rekening. Wanneer de brexit straks toch slecht nieuws geeft en in de volgende onrust sommige aandelen onterecht 20-30% meezakken daarin, is dat zonde om mis te lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 10-12-2020 15:52 ]

• magneetje
  • Laatst online: 01-06 09:51
Zr40 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:09:
Inhoudelijke verschillen tussen IBIE en IBLUX die mij nu bekend zijn heb ik hier samengevat: Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Als je SYEP niet gebruikt dan lijkt IBLUX gewoon prima geschikt voor de meesten hier. Gebruik je het wel, dan wil je naar IBIE. :P
Zit er ook nog een verschil in de financiële toezichthouders van Luxemburg en Ierland t.o.v UK? Of staan beide goed bekend?

In de communicatie van Lynx van september werd ook Hongarije (IBCE) nog genoemd als mogelijke migratie entiteit, ik ben blij dat deze entiteit is afgevallen. Als ze mij hadden geïnformeerd dat mijn account naar IBCE zou worden gemigreerd had ik namelijk gelijk mijn account opgezegd :X .

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:09
Poeh en dit is waarom het zo riskant is om de hype EV aandelen te volgen, zo snel als Fastned naar boven ging gaat het nu ook weer naar beneden.
Was iemand hier van plan om Fastned nog te kopen, zo ja op welk niveau en wat is jou beweegrede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

magneetje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:07:
[...]
Zit er ook nog een verschil in de financiële toezichthouders van Luxemburg en Ierland t.o.v UK? Of staan beide goed bekend?
Ik heb er inhoudelijk geen ervaring mee, maar het zegt ook wel wat dat vrij veel fondsen opereren vanuit Luxemburg en Ierland. Het zijn geen landen die onbekend zijn met financiële dienstverlening.
In de communicatie van Lynx van september werd ook Hongarije (IBCE) nog genoemd als mogelijke migratie entiteit, ik ben blij dat deze entiteit is afgevallen. Als ze mij hadden geïnformeerd dat mijn account naar IBCE zou worden gemigreerd had ik namelijk gelijk mijn account opgezegd :X .
Wat ik er van heb begrepen is dat ze met IBCE zich voornamelijk richten op inwoners van centraal-europese landen. In de eerste communicatie van IB aan mij was dit ook niet opgenomen als mogelijkheid. Ik denk dat Lynx dit wel heeft gecommuniceerd omdat zij in die landen ook klanten hebben zitten.

Ik heb verder nog niets in de faqs van IB kunnen ontdekken over de verschillen van IBCE. Mogelijk dat het traject voor die entiteit nog een stuk minder vergevorderd is.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:18

oscar82

De ondertitel

Xanaroth schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:51:
De markten zijn weer lekker onrustig. GBP gaat ook vrij rap omlaag in waarde.
Blijkbaar is de combinatie van grote stijging in korte tijd, en dat Brexit toch geen makkelijk happily ever after krijgt toch aan het doordringen weer.

Leg ondertussen stiekem wat wisselgeld weer opzij op de beleg rekening. Wanneer de brexit straks toch slecht nieuws geeft en in de volgende onrust sommige aandelen onterecht 20-30% meezakken daarin, is dat zonde om mis te lopen.
Je hebt misschien gelijk voor individuele aandelen. Maar voor de markt als geheel kan het nieuws toch net zo goed positiever uitvallen dan nu al is ingeprijsd?
Als je dan een stijging voor EU+UK aandelen mist lijkt me dat (ook) best zonde. Ik hou zelf elke cent die ik langere tijd kan missen belegd in wereldwijd gespreid fonds.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:51

3DDude

I void warranty's

Tanooki schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:53:
@3DDude Ik zie net dat bij Degiro weer gehandeld kan worden in opties Fugro. Aandeel heeft nog wel status D, dat zal dus bij de eerstvolgende herclassificatie wel een C worden.
Nou ben ik na die emissie wel de interesse verloren.

Wat een verwatering van aantal aandelen. :X

Be nice, You Assholes :)

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik vind het apart dat Tesla een hoop nieuwe aandelen uitkeert, het eigenlijk moet verwateren, maar dan toch in de plus staat voor enkele dagen? Dan zie ik de premarket -3% en als de markt open is +3%.

I don't snap it. Wel enorm goed moment om het te doen van Tesla.

• Longcat
Qunix schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:20:
Ik vind het apart dat Tesla een hoop nieuwe aandelen uitkeert, het eigenlijk moet verwateren, maar dan toch in de plus staat voor enkele dagen? Dan zie ik de premarket -3% en als de markt open is +3%.

Het is geen wetmatigheid dat een aandeel moet dalen als er verwatering optreedt. Tesla kan dat geld kennelijk zodanig goed investeren, dat de afname in EPS door verwatering meer dan wordt gecompenseerd.
Dat, of retail investors pakken elk nieuwtje aan om nog meer Tesla aandelen te kopen

[ Voor 7% gewijzigd door Longcat op 10-12-2020 17:33 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 18:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik denk dat je vandaag eens moet kijken naar de effectieve opening van de markt. Ik denk dat de gevolgen vandaag pas merkbaar zijn. -9,xx% lager bij opening. En op een week tijd al een "dip" van 15%.

Ik had gehoopt dat de boel de voorbij weken nog gestaag wat ging stijgen. Maar na die plotse "surge" van kort na de inclusie aankondiging, is niks meer merkbaar. Buiten een hoog volatiel aandeel lijkt het mij ook wel tijd te worden de boel buiten te gooien. Nog één keer wachten op een high close ik ik kies eieren voor mijn waren denk ik. :|

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

De dagelijkse bewegelijkheid van TSLA is veel groter dan ~0,8% verwatering.

Premarket is meestal lager volume en er zijn minder kopers en verkopers. Het is normaal dat als de beurs opengaat in de VS er veel wordt gekocht. Omdat er weinig beschikbaar is, gaat de prijs omhoog. Daarom is verruiming een goede zaak voor het algemeen belang, zo wordt de druk op beschikbaarheid lager.

Ik zou overigens nu zeker niet instappen. Ik volg het bedrijf en het aandeel sinds 2013 intensief en ik heb nooit aanleiding gezien om in te stappen, ook al zou je daar achteraf gezien multimiljonair mee kunnen zijn geworden. Wel heb ik een indirect belang bij een stijgend aandeel.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Logisch zou zijn als het aandeel ~1% zakt, realiteit is dat het van ~680 (aftermarket) terug gevallen is naar ~570 en nu weer rond de 610 pingelt.

Niets is normaal bij het Tesla aandeel, maar dat geld eigenlijk voor het gehele bedrijf.

@mrmrmr Je maakt mij wel nieuwsgierig zo ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 10-12-2020 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-05 22:15

Heb een e-mail ontvangen van IB waarbij ik de goedkeuring moet geven dat ik naar IBIE wil gaan. Heb er nu geen zin in om dit te bekijken, ga er van het weekend mee aan de slag.
Op een later stadium stelt IB mij op de hoogte als ze meer weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 19:54

Zakken is iets wat gebeurt als er iets slechts gebeurt. Wanneer je verwachting is dat dit uitgeven evenveel (of meer) rendement oplevert als wat men ervoor betaald... waarom zou het dan omlaag gaan?
Specifiek; als er simpelweg schuld mee afgekocht wordt levert de uitgifte al een positief rendement op gelijk aan de geldende rente.

Vaak dalen aandelen bij extra uitgifte, omdat ze kopers moeten 'lokken' in tijdens van nood-voor-cash. Denk aan koers van 13,- en de verwatering gaat op 12,- verkocht worden. Ja, dan gaat de koers zakken naar of onder die 12...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 01-06 23:32

de At the market stock offering was op 9 december al gevuld. “Verwatering” is circa 0.8%. Cap raise perfect uitgevoerd en we kunnen weer vooruit kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hombre41
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-03 19:22
Wie kan me helpen om door het bos de bomen te zien?

Ik ben van plan om van ING over te stappen naar een andere broker.

Door de vele sites en vergelijkingen te bekijken en bestuderen weet ik het allemaal niet meer.

Wat wordt er hier aanbevolen door ervarin, gemak, degelijke tools en lage fees?

Blijf ik liefst bij een Belgische? Bolero, Binck, Medirect,.. of toch misschien beter bij de goedkopere: EasyBroker, Mexem,...

Waar moet ik zeker op letten bij een buitenlandse? aangeven van een buitenlandse rekening, elk jaar inbrengen in mijn belastingen,...?

Het zou tof zijn moest iemand me wat wijezer kunnen maken.

Bedankt

Meta referral links: https://linktr.ee/hombre41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Hombre41 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:57:
Wie kan me helpen om door het bos de bomen te zien?

Ik ben van plan om van ING over te stappen naar een andere broker.

Door de vele sites en vergelijkingen te bekijken en bestuderen weet ik het allemaal niet meer.

Wat wordt er hier aanbevolen door ervarin, gemak, degelijke tools en lage fees?

Blijf ik liefst bij een Belgische? Bolero, Binck, Medirect,.. of toch misschien beter bij de goedkopere: EasyBroker, Mexem,...

Waar moet ik zeker op letten bij een buitenlandse? aangeven van een buitenlandse rekening, elk jaar inbrengen in mijn belastingen,...?

Het zou tof zijn moest iemand me wat wijezer kunnen maken.

Bedankt
toon volledige bericht
Je beleggingsstrategie bepaald je broker en niet andersom dus het is goed als je eerst duidelijk hebt waarin je zoal belegd of wilt beleggen. Vervolgens kun je de brokers gaan zoeken die daar het beste op aansluiten met tarieven en voorwaarden.
Ik gok gezien je vragen dat je in België belastingplichtig bent dus check bij de instantie daar hoe eea in elkaar steekt kwa aangifte en zo. Dat geldt ook voor opbrengsten uit dividend en dergelijke.

Kortom doe je huiswerk eerst goed voordat je straks in een onwenselijke situatie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Hombre41 wat zijn je plannen? wil je simpel, wereldwijd gespreid gaan beleggen in index fondsen of heb je andere plannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hombre41
aandelen en opties usa vooral

[ Voor 4% gewijzigd door Hombre41 op 11-12-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Grote kans dat je bij Interactive Brokers uitkomt of anders een van de resellers.

De resellers kunnen bij kleinere portefeuilles goedkoper zijn maar ze kunnen moeilijk doen als je naar verloop van tijd wil overstappen. Ik zou liever direct bij IB willen zitten.

Maar gezien de brexit/verhuizing weet ik niet of het nu een goed moment is een account te openen bij IB. Anderen zullen daar wellicht een idee over hebben.

En zoals Miki terecht zegt doe goed zelf je huiswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

Degiro dwingt je om een flatex-rekening te nemen, althans zo komt het op me over. Iemand een idee of het inderdaad verplicht is? Heb er eigenlijk geen zin in, ik beleg nauwelijks. Heb nu een paar opties in portefeuille en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 1344348 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:15:
Degiro dwingt je om een flatex-rekening te nemen, althans zo komt het op me over. Iemand een idee of het inderdaad verplicht is? Heb er eigenlijk geen zin in, ik beleg nauwelijks. Heb nu een paar opties in portefeuille en dat is het.
Niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Hombre41 Zelf zit ik sinds oktober bij IB en als een buitenlandse partij geen probleem is zou ik ze zeker aanraden. Tot dat je 100k bij ze geparkeerd hebt staan betaal je minimaal $10 per maand (al heb ik nog geen afrekening gezien) en voor de orders die ik plaats (met name tot een paar k in US aandelen) zijn de transactiekosten slechts centenwerk. Voor kleinere orders ben ik wel tegen beperking aangelopen maar weet niet exact meer wat. Ik denk dat ik en mijn “kleine” vermogen niet echt de doelgroep van IB is.

Voor kleinere bedragen en live koersdata gebruik ik Trading212 (CFD). De live koersdata bij IB kost extra, maar hun nieuws en analist report per aandeel zijn wel erg prettig.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 11-12-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hombre41
welke IB bedoel je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Het gaat om interactive brokers.
interactivebrokers.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:05
Houd er rekening mee dat een aantal weken nadat je bericht hebt gehad om over te stappen van de geldfondsen naar de flatex rekening, de compensatie op het verlies van de geldfondsen komt te vervallen.
Verder merk je niet of je in een geldfonds zit of op de flatex rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:28:
@Hombre41 Zelf zit ik sinds oktober bij IB en als een buitenlandse partij geen probleem is zou ik ze zeker aanraden. Tot dat je 100k bij ze geparkeerd hebt staan betaal je minimaal $10 per maand (al heb ik nog geen afrekening gezien)
De eerste drie maanden na openen van het account wordt het niet in rekening gebracht. Het begint pas vanaf de vierde maand.
Voor kleinere orders ben ik wel tegen beperking aangelopen maar weet niet exact meer wat.
Hoe klein bedoel je dan? Echt een beperking ben ik nog niet tegengekomen, maar het kan natuurlijk zo zijn dat zelfs de lage kosten procentueel gezien hoog zijn bij orders met een orderbedrag van, ik noem maar wat, 10 euro.
Ik denk dat ik en mijn “kleine” vermogen niet echt de doelgroep van IB is.
Als je de minimum activity fee betaalt val je inderdaad niet in hun doelgroep. Daar is de fee voor bedoeld, om mensen buiten de doelgroep af te schrikken. Maar als het desondanks nog steeds de beste keus is voor jou, dan maakt dat toch niet uit? Ze zullen je niet wegsturen, en de fee dekt hun kosten voor jou :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:41
Het is niet verplicht, maar waarom zou je het niet doen? Het is letterlijk één formulier met een vraag of 4 invullen in de webinterface, en je bent klaar. Verder hoef je je nergens druk om te maken, alles blijft verder werken zoals het voorheen deed.

Verder zal je, zoals hierboven al vermeld, als je het niet doet geen compensatie van de negatieve rente op de cash die je aanhoud meer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Zr40
Nou mij schrikken ze er niet mee af. Voor mij is die $10 een all-you-can-eat model terwijl ik bij de resellers (Lynx) bij de tweede transactie per maand er al overheen ga.

Volgens mij was het een order van een paar honderd dollar, maar soms wel een informatie overload waardoor ik even af ga op het vertrouwen in hun dienstverlening. Het feit dat ik niet de doelgroep ben wekt wel vertrouwen. Bij Trading212 ben ik dat wel als beginnend belegger en hoewel die interface erg soepel werkt mist het echt enige vorm van diepgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan als je kiest voor tiered pricing inderdaad héél veel transacties doen op de Amerikaanse beurzen binnen die $10. Je ziet regelmatig in mijn maandupdates dat ik daar ruim onder blijf, en dan ben ik nog bovengemiddeld actief voor een buy & hold belegger. ;)

Als het bij mij hoger is dan normaal dan heb ik waarschijnlijk weer iets op Euronext uitgespookt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1179574

Hi,

Ik ben redelijk nieuw met Etoro (en aandelen in zijn algeheel) en ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen:

Voorbeeld; ik koop 8.09 aandelen van Y.
Gem. Open: 5.12 (neem aan dat dit mijn aanschafwaarde per aandeel was?)
Belegd: 50.24

Echter als ik 8.09 x 5.12 doe dan kom ik uit op 41.4208 en niet mijn 50.24 die ik belegd had.

Wat zie ik over het hoofd?

THANKS!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat verschil ziet er verdacht veel uit als de EUR/USD wisselkoers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zr40 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:18:
Dat verschil ziet er verdacht veel uit als de EUR/USD wisselkoers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMcjzA8OUQBrzWMH12JBOYj7T90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PxtZa8LRJt7vcwYNOxkbugkx.png?f=fotoalbum_large

Dat weet ik niet zo zeker, zie screenshot, misschien legt dit het beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:41:
Je kan als je kiest voor tiered pricing inderdaad héél veel transacties doen op de Amerikaanse beurzen binnen die $10. Je ziet regelmatig in mijn maandupdates dat ik daar ruim onder blijf, en dan ben ik nog bovengemiddeld actief voor een buy & hold belegger.
In welke gevallen is fixed goedkoper voor de Amerikaanse beurzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 1179574 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:29:
[...]

[Afbeelding]

Dat weet ik niet zo zeker, zie screenshot, misschien legt dit het beter uit.
Zoals @Zr40 al zegt: je hebt 50.24 DOLLAR belegd. De koers (4.98) is in EURO's. 41.42 EURO is ongeveer 50.24 DOLLAR.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:36:
[...]

In welke gevallen is fixed goedkoper voor de Amerikaanse beurzen?
Dat hangt af van de venue waar je order uiteindelijk wordt uitgevoerd, het type effect, of je order wel of niet marketable was (sommige venues noemen dat add/remove liquidity), en de grootte van je order.

Voor tiered tel je alle relevante kosten op die genoemd staan op deze pagina: https://www.interactivebr...dex.php?f=39753&p=stocks2 plus de exchange fees van de betreffende venue (dat is niet per se gelijk aan de beurs waar het genoteerd staat).

Je kan er van uit gaan dat non-marketable orders altijd goedkoper zijn onder tiered en marketable bijna altijd. Met onze "piepkleine" retail orders heb je vooral voordeel van het lagere minimum. Ik betaal regelmatig rond de 35 cent.

Op https://www.interactivebr...n/index.php?f=40909&nhf=T staan wat voorbeelden uitgewerkt. Bij het laatste voorbeeld is fixed goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 11-12-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hi,

Ik ben op zoek naar een App / tool waar ik mijn portefeuille in kan voeren en zelf bepaalde push alerts in kan stellen als er een bepaalde waarde bereikt wordt. Wat gebruiken jullie hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Anoniem: 1179574 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:15:
Hi,

Ik ben op zoek naar een App / tool waar ik mijn portefeuille in kan voeren en zelf bepaalde push alerts in kan stellen als er een bepaalde waarde bereikt wordt. Wat gebruiken jullie hiervoor?
Webull. Je kan gratis registreren. Je kan niet geld overmaken en handelen via die app, dat is alleen voor Amerikanen.
De alerts krijg je via push messages en/of mail. Type alers kunnen specifieke prijzen zijn, maar ook resultaten van analyses (dus wanneer het aandeel naar beneden/boven gaat met enkele procenten), of als het volume ineens hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qunix schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:26:
[...]

Webull. Je kan gratis registreren. Je kan niet geld overmaken en handelen via die app, dat is alleen voor Amerikanen.
De alerts krijg je via push messages en/of mail. Type alers kunnen specifieke prijzen zijn, maar ook resultaten van analyses (dus wanneer het aandeel naar beneden/boven gaat met enkele procenten), of als het volume ineens hoog is.
Thanks! Kan alleen geen Crypto's vinden, kan dat kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Lees https://www.reddit.com/r/...d_om_uw_eur_geldrekening/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:28:
@Hombre41 Zelf zit ik sinds oktober bij IB en als een buitenlandse partij geen probleem is zou ik ze zeker aanraden. Tot dat je 100k bij ze geparkeerd hebt staan betaal je minimaal $10 per maand (al heb ik nog geen afrekening gezien) en voor de orders die ik plaats (met name tot een paar k in US aandelen) zijn de transactiekosten slechts centenwerk.
Alle kosten die je maakt met aan/verkoop worden verrekend met die $10. Dus stel je koopt en verkoopt wat en dat kost je $6, dan krijg je nog een rekening van IB van $10-$6= $4 (i.p.v. $10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Anoniem: 1179574 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:39:
[...]

Thanks! Kan alleen geen Crypto's vinden, kan dat kloppen?
Bitcoin, Ethereum, Ripple, etc staan er op. Kleine coins niet. Ze gebruik en de exchange van Bitfinex. Alle coins zijn in pair met USD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Qunix schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:48:
[...]

Bitcoin, Ethereum, Ripple, etc staan er op. Kleine coins niet. Ze gebruik en de exchange van Bitfinex. Alle coins zijn in pair met USD.
Ik zag het ja, thanks! Heeft er iemand van jullie ook een idee hoe je elke morgen in je mail de waarde van je portfolio kan krijgen? Ik maak zelf gebruik van Etoro maar heb eigenlijk geen zin om iedere dag in te moeten loggen om te moeten kijken. Desnoods kan ik ergens een schaduwportfolio aanmaken? Of is daar sofware voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Anoniem: 1179574 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:58:
[...]

Ik zag het ja, thanks! Heeft er iemand van jullie ook een idee hoe je elke morgen in je mail de waarde van je portfolio kan krijgen? Ik maak zelf gebruik van Etoro maar heb eigenlijk geen zin om iedere dag in te moeten loggen om te moeten kijken. Desnoods kan ik ergens een schaduwportfolio aanmaken? Of is daar sofware voor?
Check Qunix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 1179574 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:15:
Hi,

App van Investing.com kan dit volgens mij als je registreert. Heeft ook veel crypto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04
Pistachenootje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 06:59:
@Azer wereldwijd gespreid beleggen is een prima keuze. Dat heb je goed uitgezocht. Helaas heeft VWRL wel last van dividend lek. Er zijn andere manieren die daar geen last van hebben. Dit is al heel vaak aan bod gekomen in dit topic.
2 handige websites
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Ik zit ook te kijken of ik m'n huidige stapel VWRL aan moet houden, of dat het tijd wordt om ergens anders heen over te stappen. Die links helpen wel, bedankt!

Nu heb ik ook een fiscaal gunstige pensioen beleggingsrekening bij DeGiro waar alles in VWRL zit. Daarbij is het plaatje natuurlijk weer anders mbt kosten en overstap mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

GG85

.......

Wat betreft Indexfondsen. Zijn er hier mensen bekend met 1895 fondsen?

Ik zit zelf bij de Rabo in de bekende Northern Trust World, EM en SC in de 78/12/10% verhouding maar ik zie nu in de fondselector dat er ook een aantal, met een NL ISIN (dus geen dividentlek?), Blackrock fondsen zijn die goedkoper lijken te zijn?

Voor zover ik kan zien in de vergelijker doen ze allemaal ongeveer hetzelfde alleen lijken de 1895 fondsen ook de EM direct mee te nemen en een stukje goedkoper te zijn?

Dus:
Northern Trust fondsen
NT 78% World, kosten 0,15%, geen dividentlek
NT 12% EM, kosten 0,25%, geen dividentlek
NT 10% SC, kosten 0,23, geen dividentlek
Totaal kosten: 0,17%

Tov:

Blackrock/1895 + NT=orthern Trust fondsen
90% 1895 Wereld Aandelen Enhanced (=World + EM?), kosten 0,08%, geen dividentlek(?)
10% NT SC, kosten 0,23, geen dividentlek
Totaal kosten: 0,095%

Verder lijkt er nog een '1895 Wereld Multifactor Aandelen Fonds D' fonds te zijn wat ook een soort van World + EM is maar dan deels actief belegd?

Ofwel, qua kosten ziet de Blackrock + NT combi er goed uit maar zoek nog wat bevestiging/ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
GG85 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:55:
[...]
Ofwel, qua kosten ziet de Blackrock + NT combi er goed uit maar zoek nog wat bevestiging/ervaring
Naar gekeken, lijkt interessant, maar je kunt ze niet kopen in het goedkoopste beleggingspakket. Volgens mij kun je ze alleen kopen met beheerd beleggen of misschien een duurder zelf beleggen pakket. Mijn conclusie een paar maanden terug was in ieder geval dat je dan op hogere bankkosten uitkomt waardoor het onderaan de streep duurder is dan de NT fondsen. Daarnaast heb je minder spreiding, dat indexfonds is zowel ontwikkeld als opkomende markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

GG85

.......

Verwijderd1 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:06:
[...]

Naar gekeken, lijkt interessant, maar je kunt ze niet kopen in het goedkoopste beleggingspakket. Volgens mij kun je ze alleen kopen met beheerd beleggen of misschien een duurder zelf beleggen pakket. Mijn conclusie een paar maanden terug was in ieder geval dat je dan op hogere bankkosten uitkomt waardoor het onderaan de streep duurder is dan de NT fondsen. Daarnaast heb je minder spreiding, dat indexfonds is zowel ontwikkeld als opkomende markt.
Aha, dank voor het uitzoeken. Kon ze dmv 'nieuwe order' ook al niet vinden.
Naja, goed om af en toe even te kijken of NT nog de beste optie is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vind het wel een interessant fonds maar wordt inderdaad alleen gebruikt bij beheerd beleggen. Ik had de Rabo al gevraagd of dit fonds beschikbaar zou komen voor zelf beleggen. Toen vertelden ze me van niet.

Het 1895 fonds heeft 1609 bedrijven voor wereld + EM. Dat is wat minder dan met NT wereld + EM. Redelijk veel ESG uitsluitingen dus, ik vermoed vergelijkbaar met Actiam. Je zou ongeveer eenzelfde kosten besparing kunnen krijgen met het Actiam fonds dat ook een TER van 0.08 heeft. Maar of je daar iets van terug gaat zien is maar de vraag, door de andere uitsluitingen krijg je ook iets andere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
GG85 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:55:

Ik zit zelf bij de Rabo in de bekende Northern Trust World, EM en SC in de 78/12/10% verhouding maar ik zie nu in de fondselector dat er ook een aantal, met een NL ISIN (dus geen dividentlek?), Blackrock fondsen zijn die goedkoper lijken te zijn?

Voor zover ik kan zien in de vergelijker doen ze allemaal ongeveer hetzelfde alleen lijken de 1895 fondsen ook de EM direct mee te nemen en een stukje goedkoper te zijn?

Dus:
Northern Trust fondsen
NT 78% World, kosten 0,15%, geen dividentlek
NT 12% EM, kosten 0,25%, geen dividentlek
NT 10% SC, kosten 0,23, geen dividentlek
Totaal kosten: 0,17%

Tov:

Blackrock/1895 + NT=orthern Trust fondsen
90% 1895 Wereld Aandelen Enhanced (=World + EM?), kosten 0,08%, geen dividentlek(?)
10% NT SC, kosten 0,23, geen dividentlek
Totaal kosten: 0,095%

Verder lijkt er nog een '1895 Wereld Multifactor Aandelen Fonds D' fonds te zijn wat ook een soort van World + EM is maar dan deels actief belegd?

toon volledige bericht
Lees de verschillende bijsluiters ook goed door:

Minimale eerste inleg EUR 50.000.000,00
Minimale vervolginleg EUR 1.000,00

Gaat helaas mij nét niet lukken... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qunix schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:15:
[...]

Lees de verschillende bijsluiters ook goed door:

Minimale eerste inleg EUR 50.000.000,00
Minimale vervolginleg EUR 1.000,00

Gaat helaas mij nét niet lukken... :+
Dat is gericht op institutionele beleggers zoals de Rabobank. Maar zij kunnen het fonds dan weer aanbieden aan hun klanten, als ze dat zouden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasaus
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 14:58
Gezien de aandacht in de media ben ik, zeer beginnende belegger, toch maar eens gaan kijken naar dividendbelasting en dividendlek.

Nu heb ik via DeGiro ongeveer 10k in het volgende fonds:
isin: IE00BQQP9H09
"VanEck Vectors Morningstar Global Wide Moat"

Dit fonds heb ik gekocht via de beurs in Duitsland, het is daartegen ook verkrijgbaar in Groot-Britannië.

Men her investeert het dividend.
In Duitsland bestaat er zoiets als een belasting op dividend van circa 25% en in Groot-Britannië niet.
Belastingplichtig en woonachtig ben ik in Nederland.

Nu is eigenlijk mijn vraag of het aantrekkelijker is om te switchen naar de beurs in London om de Duitse belasting te beperken.
Het liefste doe ik geen aangifte in Duitsland om een teruggave etc, ik beheers de taal niet en heb daar weinig behoefte aan.
Uiteindelijk zou ik flink meer dan 10K willen hebben in het betreffende fonds binnen een maand of drie.

Momenteel luister ik naar de Jong Beleggen podcast en hoe leerzaam ook, ik blijf toch wel met vragen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pindasaus Dividendlekkage is belasting betaald door het fonds over het door het fonds ontvangen dividend, wat niet verrekend kan worden. Wat hierbij van belang is is niet de beurs waarop je handelt, maar het land waar het fonds is gevestigd. Het fonds dat je noemt is gevestigd in Ierland. Meestal staat de landcode aan het begin van de ISIN van het fonds.

Wanneer het fonds vervolgens (het restant van) het dividend aan jou uitkeert, wordt in het geval van een Iers fonds niets extra's ingehouden. Het door het fonds betaalde dividendbelasting ben je kwijt. Dit is niet het geval bij Nederlandse beleggingsfondsen, die kunnen in de meeste gevallen wel alle door het fonds verschuldigde dividendbelasting verrekenen.

Voor de volledigheid, in het geval van een Luxemburgs fonds wordt nog eens 15% ingehouden op de uitkering aan jou. Dat is niet erg, deze 15% kan jij als Nederlander zelf verrekenen in je Nederlandse aangifte inkomstenbelasting. Je broker houdt dit bij en dit bedrag zal op je jaaropgaaf vermeld staan. Maar qua dividendlekkage (door het fonds verschuldigde belasting) is het gelijk aan de Ierse fondsen.
Nu is eigenlijk mijn vraag of het aantrekkelijker is om te switchen naar de beurs in London om de Duitse belasting te beperken.
Het liefste doe ik geen aangifte in Duitsland om een teruggave etc, ik beheers de taal niet en heb daar weinig behoefte aan.
Je hebt niets te maken met de belastingdiensten van Duitsland of de UK.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 12-12-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:26
Hoe zit dat eigenlijk met accumulating fondsen? Zit daar dit lek ook? Heb zelf namelijk de accumulating fondsen van iShares en ontvang dus geen divided.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jazeker. Het gaat om het door het fonds ontvangen van dividend waar het belasting over is verschuldigd. Of het vervolgens wel of niet aan jou uitkeert maakt geen verschil.

Dividendlekkage is een echt Nederlands probleem, daarom lees je hier niets over in andere landen. Wij zijn redelijk bijzonder in dat wij als particuliere beleggers geen dividendbelasting zijn verschuldigd. (Wij hebben dan wel weer effectief een vermogensbelasting.)

Voor inwoners van andere landen bestaat dit probleem niet, zij betalen hoe dan ook dividendbelasting. Ofwel via het dividendlek van een Iers fonds (15%) met 0% belasting op distributie, ofwel via een lokaal fonds dat de lokale belasting (15%, of in sommige landen nog hoger) is verschuldigd. Voor hen is een Iers fonds niet slechter dan een lokaal fonds.

[ Voor 88% gewijzigd door Zr40 op 12-12-2020 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
KW25 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:05:
Hoe zit dat eigenlijk met accumulating fondsen? Zit daar dit lek ook? Heb zelf namelijk de accumulating fondsen van iShares en ontvang dus geen divided.
Hier kun je de echte kosten van enkele iShares fondsen zien, inclusief dividend lek.
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Hoewel ik via mijn werkgever pensioen opbouw in een bedrijfspensioenfonds wil ik iets regelen voor extra pensioenopbouw.
Ik overweeg enkele aanbieders van pensioen-beleggen waar fiscaal gunstig pensioenopbouw met gebruik van jaarruimte / reserveringsruimte mogelijk is.

Enkele van deze aanbieders bieden hun eigen fondsen aan. Sommige van deze fondsen volgen een bekende index of maken zelfs direct gebruik van grote fondsen zoals die van Northern Trust, Vanguard, etc. Enkele hebben ook hun eigen samengestelde index.

Nu vroeg ik mij af of er nog nadelen kleven aan deze eigen kleine fondsen t.o.v. het rechtstreeks kopen van de vergelijkbare index bij de grote fondsen.
Wat gebeurd er als de aanbieder bijvoorbeeld besluit te stoppen of misschien zelfs failliet gaat? Keldert dan de waarde van het eigen fonds t.o.v. de index die ze volgen?

Bij het kopen van een ETF heb je de aandelen in eigen bezit als je broker zijn zaakjes op orde heeft. Hoe gaat dat in zijn werk bij een fonds?
Bij pensioen-beleggen is sprake van een lange looptijd en het is daarbij niet ondenkbaar dat er een aanbieder failliet gaat of wellicht fuseert met een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474132

Praktisch vraagje.

Ik ben aan het herbalanceren van mijn ABN nothern trust fondsen, heb er nu ook het small caps fonds aan toegevoegd. Periodieke maandelijkse order is bijgesteld naar Nt world, NT EM en NT smallcaps verdeling (was NT World + NT EM).

Dus de periodieke order is geherbalanceerd, nu de bestaande posities nog herbalanceren -> World omruilen voor EM en NT.

Nu zie ik bij de Abn de mogelijkheid te 'switchen' ipv kopen/verkopen. Switchen gaat echter met fracties en kopen/verkopen kun je gewoon in euro's opgeven. Maar er zijn sowieso geen transactiekosten vanuit de bank bij betrokken, dus maakt het dan niet uit of je switcht of koop/verkoopt om te herbalanceren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 21:46
Anoniem: 474132 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:14:
Praktisch vraagje.

Ik ben aan het herbalanceren van mijn ABN nothern trust fondsen, heb er nu ook het small caps fonds aan toegevoegd. Periodieke maandelijkse order is bijgesteld naar Nt world, NT EM en NT smallcaps verdeling (was NT World + NT EM).

Dus de periodieke order is geherbalanceerd, nu de bestaande posities nog herbalanceren -> World omruilen voor EM en NT.

Nu zie ik bij de Abn de mogelijkheid te 'switchen' ipv kopen/verkopen. Switchen gaat echter met fracties en kopen/verkopen kun je gewoon in euro's opgeven. Maar er zijn sowieso geen transactiekosten vanuit de bank bij betrokken, dus maakt het dan niet uit of je switcht of koop/verkoopt om te herbalanceren ?
Nee dat zou niet uit moeten maken, behalve dat switchen wellicht wat sneller verwerkt wordt uiteindelijk.

Sommige banken/brokers rekenen kosten voor switchen, ( of alleen ) aan/verkopen, in die gevallen zou je ( dubbele ) transactiekosten maken als je voor verkopen en dan weer kopen zou kiezen, maar dat maakt in jouw geval dus niet uit.
Waar je wel mee te maken hebt is de op- en afslag, deze is verwerkt in de beurskoers van het fonds en heb je ongeacht je switched of handmatig verkoopt en weer aankoopt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JohanNL schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:28:
[...]

Nee dat zou niet uit moeten maken, behalve dat switchen wellicht wat sneller verwerkt wordt uiteindelijk.

Sommige banken/brokers rekenen kosten voor switchen, ( of alleen ) aan/verkopen, in die gevallen zou je ( dubbele ) transactiekosten maken als je voor verkopen en dan weer kopen zou kiezen, maar dat maakt in jouw geval dus niet uit.
Waar je wel mee te maken hebt is de op- en afslag, deze is verwerkt in de beurskoers van het fonds.
Op en afslag is dat het zelfde als 'swing pricing ' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 21:46
Anoniem: 474132 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:29:
[...]

Op en afslag is dat het zelfde als 'swing pricing ' ?
Klopt

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik ook zou kunnen doen is de samenstelling van de periodieke order tijdelijk wat aanpassen (bijvoorbeeld een paar maanden geen world kopen maar alleen EM en vooral small cap) zodat de gewenste verdeling tussen de fondsen wordt aangestuurd. Als dat punt dan bereikt is (paar maanden) pas ik de verdeling van de order weer aan naar de gewenste verdeling.

Dan heb je nooit aan 'uitstappen' gerelateerde kosten. :)

Maar het zijn geen enorme bedragen waar het om gaat maar leuk om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 474132 schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:37:
[...]
Wat ik ook zou kunnen doen is de samenstelling van de periodieke order tijdelijk wat aanpassen (bijvoorbeeld een paar maanden geen world kopen maar alleen EM en vooral small cap) zodat de gewenste verdeling tussen de fondsen wordt aangestuurd. Als dat punt dan bereikt is (paar maanden) pas ik de verdeling van de order weer aan naar de gewenste verdeling.

Dan heb je nooit aan 'uitstappen' gerelateerde kosten. :)
Lijkt me de beste optie.
Pagina: 1 ... 32 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.