Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.246 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Pistachenootje Het is makkelijker uit te leggen met bedragen dan met percentages. Als je 10k rood staat binnen het UK Securities segment dan kan tot een waarde van 14k buiten SYEP om uitgeleend worden.

Als er nu voor 5k onder SYEP wordt uitgeleend, dan betekent dat dat er niets over blijft voor SYEP om uit te lenen.

Als er nu voor 40k onder SYEP wordt uitgeleend, dan wordt 14k van de meest gewilde stukken buiten SYEP uitgeleend. De resterende 26k is wel beschikbaar voor SYEP.

Hoeveel er onder SYEP wordt uitgeleend zou je moeten kunnen zien op je statements.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:18
Zr40 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:45:
Leuke order in het VWRL orderboek voorbeurs: € 900 voor 1 stuk. :P

[Afbeelding]
Gelukkig voor hem/haar kan je daar alleen nat mee gaan als het betreffende fonds weinig zou worden verhandeld en iemand voor de gein 900 zou vragen, toch? Anders krijg je altijd de laagste vraagprijs van de andere kant, zoals hier (gelukkig) gebeurd is. Dure les anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:24:
[...]

Gelukkig voor hem/haar kan je daar alleen nat mee gaan als het betreffende fonds weinig zou worden verhandeld en iemand voor de gein 900 zou vragen, toch? Anders krijg je altijd de laagste vraagprijs van de andere kant, zoals hier (gelukkig) gebeurd is. Dure les anders.
Ja, maar niet helemaal. Als iemand voor de gein 900 vraagt is er ook nog niets aan de hand. Het is pas een probleem wanneer niemand een lagere, realistischere prijs vraagt.

Daarnaast is dit voorbeurs, dus deze order deed mee met de openingsveiling. Je betaalt de openingsprijs en niets meer dan dat. Zo'n typfoutorder kan de openingsprijs beinvloeden (al zal dat met 1 stuk ook niet snel gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31
De EU gaat zich meer inzetten voor EV's.. 30 miljoen volledige (dus niet hybride) bij 2030 op de weg.
Enn daar gaat Fastned weer. Denk ik?

Dacht dat het nieuws al Donderdag/Vrijdag bekend werd, maar kan geen andere aanleiding vinden voor de laatste sprint..

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 07-12-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Zr40 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:28:
[...]

Ja, maar niet helemaal. Als iemand voor de gein 900 vraagt is er ook nog niets aan de hand. Het is pas een probleem wanneer niemand een lagere, realistischere prijs vraagt.

Daarnaast is dit voorbeurs, dus deze order deed mee met de openingsveiling. Je betaalt de openingsprijs en niets meer dan dat. Zo'n typfoutorder kan de openingsprijs beinvloeden (al zal dat met 1 stuk ook niet snel gebeuren).
Nog een interesse vraagje indien je tijd/zin hebt, inhakend hierop.

Waarop wordt eigenlijk de koers van een ETF of fonds gebaseerd?

Is dat alleen op basis van vraag en aanbod? M.a.w. 'wat de markt ervoor geeft'.

Is dat alleen op basis van de waarde van de onderliggende aandelen?

Of is dat een combinatie van die 2? En zo ja, hoe werkt dat dan?

Het zal bijvoorbeeld geen toeval zijn dat de iShares AEX ETF een koers heeft die wel heel erg lijkt op de onderliggende stand van de AEX, of wel? https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P00001RYK

Oh wacht, zelf Googelen heeft het antwoord al gegeven :o https://www.ishares.com/c...siteEntryPassthrough=true

Naja, ik post het toch maar. Misschien vindt iemand het interessant als achtergrondinfo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vraag en aanbod, waaronder die van market makers die inderdaad eenvoudig de net asset value kunnen berekenen.

Het opheffen van een afwijking (arbitrage) is hoe market makers winst maken. Als de een het niet doet, dan doet een ander het. Een afwijking zal dus nooit groot blijven.

[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:34
Zr40 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:21:
@Pistachenootje Het is makkelijker uit te leggen met bedragen dan met percentages. Als je 10k rood staat binnen het UK Securities segment dan kan tot een waarde van 14k buiten SYEP om uitgeleend worden.

Als er nu voor 5k onder SYEP wordt uitgeleend, dan betekent dat dat er niets over blijft voor SYEP om uit te lenen.

Als er nu voor 40k onder SYEP wordt uitgeleend, dan wordt 14k van de meest gewilde stukken buiten SYEP uitgeleend. De resterende 26k is wel beschikbaar voor SYEP.

Hoeveel er onder SYEP wordt uitgeleend zou je moeten kunnen zien op je statements.
Dank voor de uitleg. Ik snap het nu.

Je zegt in dat laatste stukje "de meest gewilde stukken". Bedoel je daarmee wellicht de stukken die de hoogste interest rate opbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, eigenlijk de stukken die het meeste opbrengen. Een stuk dat niet daadwerkelijk wordt uitgeleend levert niets op.

Ik meen dat het zo werkt. IB maakt dagelijks een selectie uit jouw stukken binnen het 140% budget. Dat is het deel dat niet verplicht segregated is en dus uitgeleend kan worden zonder jouw toestemming. Maar leentransacties vinden doorgaans plaats tijdens de handelsdag, wat er precies gaat gebeuren is nog niet bekend. De selectie is dus gebaseerd op een voorspelling.

Het kan gebeuren dat een aandeel wat minder gewild is dan voorspeld. Als dat aandeel is geselecteerd dan was het (achteraf) beter geweest om een ander aandeel daarvoor in de plaats te selecteren.

En het kan gebeuren dat een aandeel juist meer gewild is. Dan had IB beter meer van dat aandeel kunnen selecteren in plaats van een ander aandeel.

In deze context is het ook wel zinvol om na te denken over de uitleenvolgorde. Bij voorkeur worden deze 140% aandelen uitgeleend, dat kan immers zonder vergoeding. Pas wanneer er geen klanten meer zijn waar op deze manier van uitgeleend kan worden, komen de SYEP aandelen aan de beurt.

(Anders gezegd: mijn margin vermindert jouw SYEP opbrengst >:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Even een vraag over een stukje wat ik op FD lees
Fugro zit middenin een emissie van aandelen. Tegen inlevering van 13 claims kunnen bestaande aandeelhouders (1 aandeel leverde 1 claim op) inschrijven op 11 nieuwe aandelen met bijbetaling van €2,12 per nieuw te ontvangen aandeel.
Even dat ik het goed begrijp, zeg ik het goed dat via de claims er een soort reverse split op treed, waar je vervolgens ook nog wat geld op toe moet leggen?
ie, 13 oude aandelen + 11* €2,12 = 11 nieuwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:02:
[...]

Mag ik vragen wat je opbrengsten zijn?
Geen idee, ik moet mijn activity statements nog even leren te begrijpen. Ik zie wel voorbij komen dat ze uitgeleend zijn, maar niet wat mijn winst ervan is. Het gaat overigens ook niet om hele grote bedragen.

Voor de geïnteresseerde heeft IB trouwens in navolging van andere brokers ook een recruit-a-friend actie lopen waarbij je één gratis aandeel krijgt (in tegenstelling tot WeBull die er tegenwoordig vier geeft 8)7). De "friend" krijgt hierbij een forse bonus van $200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:15:
[...]

Geen idee, ik moet mijn activity statements nog even leren te begrijpen. Ik zie wel voorbij komen dat ze uitgeleend zijn, maar niet wat mijn winst ervan is. Het gaat overigens ook niet om hele grote bedragen.
De opbrengst wordt pas getoond wanneer die $1 bereikt of aan het eind van de maand. Makkelijkst is om gewoon de maandelijkse statement erbij te pakken. De sectie die je nodig hebt heet "IBKR Managed Securities Lent Interest Details (Stock Yield Enhancement Program)" en het totaal staat onder "Interest Paid to Customer".
Voor de geïnteresseerde heeft IB trouwens in navolging van andere brokers ook een recruit-a-friend actie lopen waarbij je één gratis aandeel krijgt (in tegenstelling tot WeBull die er tegenwoordig vier geeft 8)7). De "friend" krijgt hierbij een forse bonus van $200.
De actie werkt ietsje anders. Over het eerste jaar krijg je 1% van je stortingen cadeau in IBKR aandelen. Die mag je in dat eerste jaar niet verkopen, en worden bij geldopname in het eerste jaar evenredig ingetrokken. Na het eerste jaar is de actie voorbij en mag je ze verkopen. Of natuurlijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Lanfear89 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:11:

[...]

Even dat ik het goed begrijp, zeg ik het goed dat via de claims er een soort reverse split op treed, waar je vervolgens ook nog wat geld op toe moet leggen?
dit soort vreemde ratio's tussen claim en aandeel zie je wel vaker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lanfear89 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:11:

[...]

Je levert geen oude aandelen in maar claimrechten. De oude aandelen houd je ook als je de claimrechten verkoopt of niet gebruikt.

Als je eerst 13 aandelen had dan heb je nu 13 aandelen en 13 claimrechten. Die claimrechten kan je samen met 11 * €2,12 inwisselen voor 11 nieuwe aandelen. Dan heb je 24 aandelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
https://open.spotify.com/...si=XUtbqMb0RBGGwa_3nqRITw

Rob is gestopt bij BNR maar gaat door met eigen podcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kan al een paar uur niet inloggen op de client portal van IB. Nu probeer ik TWS, die weigert ook. Anderen ook last hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
Jup, ze hebben een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oke, nu staat het er ineens wel: https://www.interactivebr...software/systemStatus.php

"IMPORTANT: Due to a technical issue clients may be unable to connect through our web, mobile, and desktop trading platforms. We are working to address the issue. "

[ Voor 46% gewijzigd door Pistachenootje op 07-12-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Helaas nog niet op de Apple podcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:33

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Zelfde verhaal bij Lynx, gebruikt gewoon zelfde software natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben wel ingelogd, maar de market data feeds voor de Amerikaanse beurzen doen het niet. Geen problemen met de Europese beurzen.

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/ib-20201207.png

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nu op de voor pagina bij IB.
We have experienced a significant failure in multiple segments of a highly resilient data storage system. We have engaged the vendor for analysis and recovery. Independently, we are rerouting modules of the overall IB brokerage system to our backup recovery centers.

We recognize the dislocation this has caused to our clients, and express our apologies. Based on the current situation, we expect a prompt recovery, and will of course, keep interested parties informed in a timely manner.
https://www.interactivebrokers.co.uk/en/home.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alles lijkt weer te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik kan nog steeds niet inloggen, niet op Client Portal, niet op TWS, niet op mobiele app.

Gelukkig heb ik niks belangrijks te doen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ja, werkt nog niet optimaal. Inloggen werkt bij mij wel, maar gaat nog heel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Lynx doet nog altijd niks, maar google finance doet het gewoon wel. Mijn portefeuille is daar niet gewogen naar aandelen, maar de teneur is wel zichtbaar.
For those in the race, Tesla +4.8% vandaag (so far). (wss het enige aandeel dat ik volg deze week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Xanaroth schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:48:
De EU gaat zich meer inzetten voor EV's.. 30 miljoen volledige (dus niet hybride) bij 2030 op de weg.

Dacht dat het nieuws al Donderdag/Vrijdag bekend werd, maar kan geen andere aanleiding vinden voor de laatste sprint..
Fastned heeft meer dan 70 miljoen euro schuld op een 2020Q1 kwartaal omzet van 1,9 miljoen. Leuk dat alles stijgt maar ik zou er mee opletten (omzet, geen winst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lemonade bijna verdubbeld sinds de Montley nieuwsbrief koop advies. Begint een beetje als gemiste kans te voelen, al hoef ik niet te klagen met mijn portfolio (bijna +100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Deveon schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:04:
Lemonade bijna verdubbeld sinds de Montley nieuwsbrief koop advies. Begint een beetje als gemiste kans te voelen, al hoef ik niet te klagen met mijn portfolio (bijna +100%).
Ah komt het daardoor. Ik heb op de dag van de IPO er een paar gekocht (omdat ik zelf klant ben, en het voor Amerikaanse begrippen echt uniek lekker werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Deveon Als ik mij niet vergis had je die vorige week hier genoemd. Ik zie geen bijna-verdubbeling? Hooguit +30% sinds voor de abrupte stijging donderdag, wat neem ik aan het moment was toen dit advies werd gegeven?

Ik ben over het algemeen niet zo van het grafieken turen, maar als ik het volume zo zie lijkt de stijging grotendeels door het koopadvies zelf te zijn veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:48:

Die koers vandaag... Het gaat harder dan dat Lemonade :X

Denk dat ik mijn GTC order op 16,98 nu wel kan vergeten. Ik stap ook niet meer in op de huidige market cap; ik zou nog wel winst kunnen maken vanaf de huidige waarde indien mijn model klopt, maar dan heb ik geen margin of safety en zonder margin of safety doe ik het niet.

In ieder geval mooi om te zien dat het aandeel eindelijk begint te leven. Dat het een succesvol bedrijf mag worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:12:
@Deveon Als ik mij niet vergis had je die vorige week hier genoemd. Ik zie geen bijna-verdubbeling? Hooguit +30% sinds voor de abrupte stijging donderdag, wat neem ik aan het moment was toen dit advies werd gegeven?

Ik ben over het algemeen niet zo van het grafieken turen, maar als ik het volume zo zie lijkt de stijging grotendeels door het koopadvies zelf te zijn veroorzaakt.
2 december gesloten op $65 en net tegen de $100 aan, zelf volg ik ze al sinds de $50 vandaar iets te rooskleurig ingeschat.
Zr40 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:24:
[...]

De opbrengst wordt pas getoond wanneer die $1 bereikt of aan het eind van de maand. Makkelijkst is om gewoon de maandelijkse statement erbij te pakken. De sectie die je nodig hebt heet "IBKR Managed Securities Lent Interest Details (Stock Yield Enhancement Program)" en het totaal staat onder "Interest Paid to Customer".
De details lijken bij mij te ontbreken, maar op basis van “INTEREST RATE ON CUSTOMER COLLATERAL” kom ik toch wel op een hele euro uit.
[...]

De actie werkt ietsje anders. Over het eerste jaar krijg je 1% van je stortingen cadeau in IBKR aandelen. Die mag je in dat eerste jaar niet verkopen, en worden bij geldopname in het eerste jaar evenredig ingetrokken. Na het eerste jaar is de actie voorbij en mag je ze verkopen. Of natuurlijk houden.
Jammer dat ik die actie twee maanden geleden gemist had. 1% van mijn stortingen is toch een leuk bedrag. Voor de gene die refered duurt het wel lang voordat je iets krijgt omdat het afhankelijk is van betaalde commissies en dat gaat bij IB niet zo hard.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:37:
[...]
Jammer dat ik die actie twee maanden geleden gemist had. 1% van mijn stortingen is toch een leuk bedrag.
Ik zag de nieuwe referralvoorwaarden pas recent. Twee maanden geleden was hier nog geen sprake van.
Voor de gene die refered duurt het wel lang voordat je iets krijgt omdat het afhankelijk is van betaalde commissies en dat gaat bij IB niet zo hard.. ;)
Ook dat is veranderd. Nu krijg je onconditioneel $200 per referral, het maakt niet meer uit hoeveel commissies de ander betaalt. Blijkbaar denkt IB dat een nieuwe klant meer waard is. Gemiddeld gesproken dan. Je hoeft maar één day trader, marginverslaafde, of miljoenenportfolio met SYEP er tussen hebben zitten om het gemiddelde flink omhoog te krijgen. :P

Het is wel beperkt tot 'slechts' 15 referrals per jaar en 30 in totaal.

Ook leuk dat je volledige naam getoond wordt op de landingspagina. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 14:35
Joindry schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:08:
Lynx doet nog altijd niks, maar google finance doet het gewoon wel. Mijn portefeuille is daar niet gewogen naar aandelen, maar de teneur is wel zichtbaar.
For those in the race, Tesla +4.8% vandaag (so far). (wss het enige aandeel dat ik volg deze week)
En hij doet het weer!
Gelukkig, want ik moest een trade doen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Moons schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:41:
[...]

En hij doet het weer!
Gelukkig, want ik moest een trade doen vandaag.
Ik vang nog steeds hoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 14:35
Ohw balen...
Ik kwam erin via de Lynx-app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben benieuwd hoe lang Lynx er over doet om hun 'wij hebben 0 storingen' vergelijking aan te passen :P

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 07-12-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

In het vorige topic in de reeks hadden we het over Intel, en de aankomende Macs met ARM SoCs

Inmiddels blijkt dat die dingen de verwachtingen meer dan waarmaken. De performance is razend goed. Het proces om van ARM een echte first-class citizen te maken voor professioneel computeren is nu hard onderweg, zie bijvoorbeeld https://www.infoq.com/new...icrosoft-windows-mac-arm/

Ik zie ineens ook veel meer interesse in AWS’ Graviton processoren en ook die doen het per euro een stuk beter dan de x86 varianten, al weet je natuurlijk niet in hoeverre daar Amazon met een lagere marge genoegen neemt.

Ik zie het nog somberder in voor Intel dan ik een half jaar geleden deed. Zou het business model van general purpose CPUs verkopen nog wel houdbaar zijn? En is x86 nog wel opgewassen tegen de competitie?

[ Voor 22% gewijzigd door eamelink op 07-12-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik doen nu ing trading .. maar wat zou nu een leuk alternatief zijn waar ik een beetje tegenaan kan programmeren ..

bv een fixed fee voor unlimted "access" .. ik denk aan 10,- per maand oid .. met een redelijk plafond (als die er is) .. ik ziet niet te denken aan microseconde trading oid ..

het is meer dat ik nu de balen heb van de 4,- kopen en 4,- verkopen van aandelen .. bij ing .. mijn belegingen doen het niet slecht maar ik wil een beetje af van op deze methode handelen.

ik weet niet wat ik zoek .. (sleutelwoord oid) volgens mij is dat vaker hier langs gekomen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

eamelink schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:34:
In het vorige topic in de reeks hadden we het over Intel, en de aankomende Macs met ARM SoCs

Inmiddels blijkt dat die dingen de verwachtingen meer dan waarmaken. De performance is razend goed. Het proces om van ARM een echte first-class citizen te maken voor professioneel computeren is nu hard onderweg, zie bijvoorbeeld https://www.infoq.com/new...icrosoft-windows-mac-arm/

Ik zie ineens ook veel meer interesse in AWS’ Graviton processoren en ook die doen het per euro een stuk beter dan de x86 varianten, al weet je natuurlijk niet in hoeverre daar Amazon met een lagere marge genoegen neemt.

Ik zie het nog somberder in voor Intel dan ik een half jaar geleden deed. Zou het business model van general purpose CPUs verkopen nog wel houdbaar zijn? En is x86 nog wel opgewassen tegen de competitie?
Laat ik zeggen dat ik een tevreden AMD aandeelhouder ben sinds 1,5 jaar ;)
Intel is leuk om relatief goedkoop iets van te nemen denk ik, als de rollen over een x-aantal jaar weer omdraaien richting Intel kan het wel weer eens hard gaan. Maar goed AMD is blijkbaar ook bezig met ARM dus ik ben eens benieuwd.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Thx

maar is dit niet meer voor de USA markt ? of betaal ik een bepaalde fee per "eu" share oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dit FD artikel gaat nog verder in de voordelen van synthetische trackers.
  • Een synthetische etf wordt niet gedekt door een onderliggend pakket aandelen.
  • Toch gaan steeds meer beleggers overstag.
  • Ze zouden namelijk belastingvoordeel opleveren en nauwkeuriger de index volgen.
https://fd.nl/beurs/13662...-weg-terug-naar-beleggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dit was nieuw voor mij, IB/Lynx lenen nu ook Europese ETFs uit, aldus deze post op Reddit. Hij zegt zo'n ~0.36% te verdienen op o.a. VUSA, VFEM en VERX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:29:
Dit was nieuw voor mij, IB/Lynx lenen nu ook Europese ETFs uit, aldus deze post op Reddit.
Zr40 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Fastned ligt er alweer uit op bijna 46,- ... pauze, te harde stijging na opening. Het was gisteren ook 'maar' 40% omhoog gegaan in 1 dag.
Ondertussen zie ik al de laagste orders in beeld komen tot 48,- 50,- en voor buy order zelfs lading op mkt. Kan zomaar na pauze nog eens 10% bij komen...

Serieus, wat gebeurt hier.. Kan amper iets nieuwswaardigs vinden wat de enorme spike gister verklaart, en nu gaat de hele zaak alweer in party-modus. Slaat echt nergens meer op, pure hype/fomo geloof ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 00:19
Bericht gekregen van IBUK met het migratieverzoek naar IBIE. Dit is een kwestie van eerdere gegevens nog een klein beetje aanvullen/corrigeren (eerder wisten ze mijn geslacht blijkbaar niet :+), de documenten bekijken (ik heb er niets bijzonders in aangetroffen maar ik moet gelijk zeggen dat ik niet zodanig onderlegd ben dat ik hele sneaky kleine lettertjes zou opmerken), je sig invullen en nog een keer op "OK" drukken.

Er wordt alsnog met geen woord gerept over wanneer ze de goedkeuring rond denken te hebben, alleen dat ze er naarstig mee bezig zijn. Dat is voor mij net even niet goed genoeg. Ik ben als voorzorg begonnen met mijn portfolio over te zetten; worst case is dat een nutteloze exercitie die me een paar dagen en euro gekost heeft, best case stelt het me in staat te handelen als IBUK het toch niet op tijd rond krijgt.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
eamelink schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:34:

Je doet een hoop aannames, ten eerste Apple is maar goed voor 2-3% van Intel's omzet ( https://www.fool.com/inve...-cpu-move-hurt-intel.aspx )

Daarnaast is de M1 chip zeker snel, deze is ook 50% groter dan een vergelijkbare x86 chip van AMD/Intel. Dit is ook niet het begin van Apple maar al de 7e generatie van hun eigen Arm chip's. Dat ze er met een Macbook Air mee beginnen wil niet zeggen dat het een budget CPU is, dit is hun topmodel dat al op 5nm zit en de concurrentie nog op 7nm.

Apple heeft zeker een mooi stukje techniek afgeleverd maar dit is nog gewoon binnen handbereik voor de x86 boeren, helemaal voor AMD.

Meer dingen om rekening mee te houden
- Is de 5nm limiet niet al bereikt met deze chip? Kwa kloksnelheid lijkt er niet heel veel meer mogelijk
- Geen externe GPU ondersteuning (chip ondersteund nu maar 1 extern beeldscherm)
- Wat kan de concurrentie doen op 5nm?
- Apple only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
Fastned vliegt er inderdaad weer vandoor deze ochtend.. wel fijn dat Alfen daar in mee gaat deze ochtend :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MneoreJ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:10:
Bericht gekregen van IBUK met het migratieverzoek naar IBIE.
Hier nog niets.
Er wordt alsnog met geen woord gerept over wanneer ze de goedkeuring rond denken te hebben, alleen dat ze er naarstig mee bezig zijn. Dat is voor mij net even niet goed genoeg. Ik ben als voorzorg begonnen met mijn portfolio over te zetten; worst case is dat een nutteloze exercitie die me een paar dagen en euro gekost heeft, best case stelt het me in staat te handelen als IBUK het toch niet op tijd rond krijgt.
Voor zover ik heb begrepen ligt de bal op dit moment bij de toezichthouder. Die doen geen toezegging over een datum, dus IB kan dat ook niet doen. IB had eerder verwacht dat het mogelijk voor het eind van het jaar rond kan zijn, maar het kan ook zomaar langer duren.

Als je zeker wil zijn dat je kan handelen vanaf 1 januari dan is het overzetten inderdaad zinvol. De verwachting is dat je voor de migratie waarschijnlijk in dezelfde producten kan blijven handelen als vandaag, maar het is geen zekerheid.

Zelf ga ik niets overzetten. Het is voor mij niet erg mocht ik even niet kunnen handelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 08-12-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 00:19
Zr40 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:23:
Voor zover ik heb begrepen ligt de bal op dit moment bij de toezichthouder. Die doen geen toezegging over een datum, dus IB kan dat ook niet doen. IB had eerder verwacht dat het mogelijk voor het eind van het jaar rond kan zijn, maar het kan ook zomaar langer duren.
Heb ik alle begrip voor en ik verwijt IB dan ook niets. Zelfs als de IE kant rond is moeten er daarna nog dingen overgezet worden vanuit de UK, en gezien de absolute zooi die het daar op dit moment is wil ik zelf geen voorschot nemen op de positieve insteek dat het allemaal wel snel rond zal komen, ongeacht hoeveel commercieel belang ermee gemoeid is. Noem me maar nodeloos pessimistisch maar het is nog steeds 2020 en ik geloof er niet meer in. :P

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aha. Als iemand over aandelen praat gaat het bij mij het ene oor in en het andere oor uit. Die post op Reddit ging over ETFs :)

Helaas heb ik nog geen enkele activiteit gezien op mijn enige Europese ETF ZPRX. Is een vrij klein fonds, blijkbaar niet erg geliefd bij de shorters.

Edit: overigens wel interessant vind ik, als je in die synthetische I500 tracker in S&P 500 kunt beleggen voor 0.07% kosten zonder dividendlek en er zou ook nog ~0.3% verdiend kunnen worden met uitlenen, dan zou het interessanter worden dan Amerikaanse ETFs. Op VTI/SPY zijn de SYEP inkomsten zeer laag (ik schat <0.1%).

[ Voor 24% gewijzigd door Pistachenootje op 08-12-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

GrooV schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
Je doet een hoop aannames, ten eerste Apple is maar goed voor 2-3% van Intel's omzet ( https://www.fool.com/inve...-cpu-move-hurt-intel.aspx )
Ik zie het gevaar ook niet persé komen van het omzetverlies door het verliezen van de business van Apple, maar meer de combinatie van:

- Apple dat ARM ineens de standaard instructieset wordt voor een heel significant deel van de developers van de wereld. Dit heeft een enorme impact op de compatibiliteit van allerlei software. Zie maar eens hoeveel spul er nu nog niet lekker werkt op de M1. Maar we weten ook dat volgend jaar rond deze tijd alles wél lekker werkt op de M1.
- Amazon die heel aardig aan de weg timmert met Graviton2, en een betere bang for the buck levert dan x86 chips. Hun grootste hindernis tot nu toe was dat developers zelf niet op ARM ontwikkelden, en de stap dus te groot was. We weten dat allerlei software net niet lekker werkte, tsja, dan ga je niet voor een 20% prijsdrop een andere instructieset gebruiken in je cloud.
- De toegankelijkheid hiervan voor andere grote clubs. Microsoft, HP, Dell kunnen ook weleens de ARM SoC richting opgaan. Wellicht gaat de wereld over van het kopen van chips, naar het kopen van licenties op IP, en daar zelf SoCs mee ontwerpen.
Daarnaast is de M1 chip zeker snel, deze is ook 50% groter dan een vergelijkbare x86 chip van AMD/Intel. Dit is ook niet het begin van Apple maar al de 7e generatie van hun eigen Arm chip's. Dat ze er met een Macbook Air mee beginnen wil niet zeggen dat het een budget CPU is, dit is hun topmodel dat al op 5nm zit en de concurrentie nog op 7nm.
Helemaal mee eens, maar niet zo relevant denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudiRS3
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 08:46
Weet er iemand of wij met doordash iiipo kunnen meedoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Tesla gaat "from time to time een at the market offering doen". Lijkt me een prima strategie gezien de huidige koers :)op gezette tijden een paar Mrd ophalen. :)koers zakt wel gelijk weg. :z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De enige juiste keuze van Tesla. Laat Tesla (en dus lange termijn investeerders) maar profiteren van de S&P inclusion en niet de handelaren.

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 08-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fastned mag dat wat mij betreft ook doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Fastned m'n stoploss order maar eens bijgewerkt. Die freeze-down naar 45 (en vervolgens weer 49.. echt dubbel-u-thee-eeffff.. ) liet me beseffen dat ik al sinds de 20-ers doorbraak niet ernaar om heb gekeken. Hoe kort geleden dat ook alweer is, is het wel weer bijna een verdubbeling verder. Zonde om daar onnodig risico mee te nemen.
Zou nu in theorie (blijft een bestens bij uitoefening) nog steeds met +250% eruit moeten gaan.

Hou de positie in elk geval nog even aan. Vindt het best fascinerend eens mee te maken, ook de hele FOMO-rollercoaster eromheen (sell? stay? buy more?) is erg intrigerend om jezelf tegen te komen met echt skin-in-the-game in plaats van andermans grafiekjes. Dat op zich is wel wat leergeld waard, ook als dat betekend dat ik straks sub optimaal met stop-loss uitstap ipv de exacte top. Sta toch al zo bizar in de plus, die paar euro kan ook wel.
offtopic:
en stiekem blijft dat stemmetje ook doorfluisteren, wat nou als het net als alfen, BLNK, TSLA et al. gewoon x10-20 gaat en ze zo naar 70-100 op de borden gaan... soms een irritant stemmetje, maar soms toch... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Xanaroth schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:55:
Fastned m'n stoploss order maar eens bijgewerkt. Die freeze-down naar 45 (en vervolgens weer 49.. echt dubbel-u-thee-eeffff.. ) liet me beseffen dat ik al sinds de 20-ers doorbraak niet ernaar om heb gekeken. Hoe kort geleden dat ook alweer is, is het wel weer bijna een verdubbeling verder. Zonde om daar onnodig risico mee te nemen.
Zou nu in theorie (blijft een bestens bij uitoefening) nog steeds met +250% eruit moeten gaan.

Hou de positie in elk geval nog even aan. Vindt het best fascinerend eens mee te maken, ook de hele FOMO-rollercoaster eromheen (sell? stay? buy more?) is erg intrigerend om jezelf tegen te komen met echt skin-in-the-game in plaats van andermans grafiekjes. Dat op zich is wel wat leergeld waard, ook als dat betekend dat ik straks sub optimaal met stop-loss uitstap ipv de exacte top. Sta toch al zo bizar in de plus, die paar euro kan ook wel.
offtopic:
en stiekem blijft dat stemmetje ook doorfluisteren, wat nou als het net als alfen, BLNK, TSLA et al. gewoon x10-20 gaat en ze zo naar 70-100 op de borden gaan... soms een irritant stemmetje, maar soms toch... O-)
Ik heb dan nog wel eens de neiging om de inleg er uit te halen en dan verder te spelen met de rest (helemaal als dit aandeel te groot word in mijn portfolio)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:47:
Fastned mag dat wat mij betreft ook doen ;)
Al is het alleen maar om de cashflow te garanderen en ze minder afhankelijk zijn van herfinanciering.

Persoonlijk blijf ik ver weg van EV laad infrastructuur. Ik zie niet waarom een Shell en Total niet opeens op kan inspringen. De kabels aanleggen en zelfs de laders zelf zijn echt geen rocket science. De eerste volgende bubbel zie ik eerder ontstaan in grondstoffen (met name lithium) voor al die accu’s in auto’s en bij de snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Deveon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:10:
[...]

Al is het alleen maar om de cashflow te garanderen en ze minder afhankelijk zijn van herfinanciering.

Persoonlijk blijf ik ver weg van EV laad infrastructuur. Ik zie niet waarom een Shell en Total niet opeens op kan inspringen. De kabels aanleggen en zelfs de laders zelf zijn echt geen rocket science. De eerste volgende bubbel zie ik eerder ontstaan in grondstoffen (met name lithium) voor al die accu’s in auto’s en bij de snelladers.
Omdat ze al zijn teruggehaald door de rechter...? Was geloof ik casus met restauranthouder die laadpalen plaatste op de eigen parkeerplek langs de snelweg, kan het hier op het werk niet even rustig opzoeken. Had achteraf een formele aanbesteding moeten zijn vanuit de overheid, zomaar bestaande faciliteit op dergelijke plek uitbreiden mag dus niet.
Zolang Fastned de aanbestedingen wint, en dan ook vaak gelijk voor duur van 15 jaar, wordt het voor die partijen lastig om ertussen te komen. De 'moat' is best aanzienlijk wat dat betreft op het hoofdwegennet, ze kunnen niet zomaar de eigen oude tankstations ombouwen en geschikt maken voor EV.

Dus logischer is dat zo'n partij straks besluit geld neer te leggen om Fastned over te nemen met alle bijbehorende concessies en infra/knowhow. Stel een shell/total (~100 miljard beurswaarde) koopt fastned op +30% (zeg 1 miljard beurswaarde) is nou niet echt een scenario waar de boekhouder nerveus van wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 08-12-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 15:43
[...]

Shell heeft tock ook wel Shell Recharge? Er zouden in NL al 100+ snellaadstations moeten zijn van Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Xanaroth Thanks, zie dat ik deze update gemist had: https://www.groen7.nl/raa...het-voordeel-van-fastned/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 04-06 17:23
[...]

MP Materials en Quantumscape dus? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Santee schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:59:
[...]

MP Materials en Quantumscape dus? :+
MP ga ik mij eens in verdiepen, thanks. QS volg ik wel maar is mij te duur, de run vandaag omdat ze een accu binnen 15 minuten 80% kunnen laden begrijp ik niet en voelt teveel als een bubbel.

Momenteel kijk ik met name naar SQM en ALB, twee van drie grote lithium miners die nog geen bubbel lijkt te vertonen. Vooralsnog lijkt het erop dat er in 2022-2023 een te kort aan lithium gaat ontstaan en gezien de traditionele autofabrikanten nog niet echt ambitieus zijn met hun EV productie aantallen tot 2030 verwacht ik daar zeker groei. Een nieuwe bron is niet zo snel opgeschaald.

Tesla blijft een geval apart, maar ook als zij hun doelen willen realiseren (20 mil p/j in 2030) dan moet die lithium ergens vandaan gaan komen. Ze hebben straks in ieder geval genoeg cash om dit probleem op 1001 manieren aan te pakken. Gezien de capital raise twijfel ik waar het tot volgende week donderdag heen gaat dus heb maar mijn positie verkleind. Nu alleen het probleem van wat nu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
Zo’n beetje alles wat met EV en/of waterstof te maken heeft doet goede zaken vandaag zeg.. Fastned, Alfen, plug power, ballard.. zit allemaal aardig in de lift vandaag.

Tesla dan niet maar die zit natuurlijk al maanden aardig in de lift :+

[ Voor 17% gewijzigd door sjorremans op 08-12-2020 18:25 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo, heb weer eens betaald voor die stock picking nieuwsbrief die ik gebruik. $98 en ik kan weer een jaartje vooruit :)

Ik ben nog meer kwijt aan L1 koersdata... :X en dat is niet eens zo vermakelijk. Wel nuttig ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 08-12-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Zat voor de lol eens te kijken bij www.motleyfool.com. Duurste pakket heet ONE:

Full access to all Motley Fool services and exclusive access to Tom Gardner's Everlasting Portfolio

Kost " slechts" $13999 per jaar |:(

Komt Tom dan ook klusje bij mij doen? :F

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 08-12-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Prachtige website. Nothing here :P
Duurste pakket heet ONE:

Full access to all Motley Fool services and exclusive access to Tom Gardner's Everlasting Portfolio

$13999? Dan heb je letterlijk geld teveel en weet je niet waar je het aan moet besteden. En tijd teveel, want Motley Fool heeft zo te zien tientallen portfolio services en die wil je dan allemaal tegelijk gaan volgen? :P

En het grappige is nog, $13999 is nog verdedigbaar als percentage van een portfolio van enkele miljoenen. Maar dan moet je er wel wat aan hebben.

Voor die $98 per jaar die ik betaal krijg ik waarschijnlijk veel meer 'bang for my buck'. En bij een portfolio van enkele miljoenen zet ik misschien een of twee nulletjes achter het aantal te kopen aandelen per keer, werkt ook prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:49
sjorremans schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:24:
Zo’n beetje alles wat met EV en/of waterstof te maken heeft doet goede zaken vandaag zeg.. Fastned, Alfen, plug power, ballard.. zit allemaal aardig in de lift vandaag.

Tesla dan niet maar die zit natuurlijk al maanden aardig in de lift :+
Bizar . Je zou toch zeggen dat de stijging toch eens eindig zou zijn. Ik bedoel alfen heeft best potentie ( ik had deze op de korrel omdat ik zeker wel grote verwachtingen heb van het grid Sharing principe ) maar binnen een jaar van 15 naar 74 euro vind ik toch wel redelijk bizar. Lijkt me een spannende deal daar nu in te stappen . Zo groot is dat bedrijf nog niet en de stijging is de laatste weken zo bizar. Er is klaarblijkelijk toch teveel geld 💰 dat in deze gekke markt zijn weg maar de beurs vind of zie ik dat verkeerd?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hier een newbie in de beleggingswereld. Ik heb al enkele jaren ervaring met het traden van cryptocurrencies, waar ik het afgelopen jaar een tradingalgoritme voor heb geprogrammeerd. Omdat cryptocurrencies zeer risicovol zijn en extreme prijsfluctuaties hebben, wil ik mijn positie in cryptocurrencies wat gaan afbouwen en geld gaan beleggen in ETF's.

Na wat research op internet heb ik ervoor gekozen om maandelijks geld te gaan storten in VWRL. Misschien een beetje een saaie keuze, maar op dit moment heb ik niet de ambitie om handmatig aandelen te gaan uitkiezen en volgens mij is VWRL een hele goede keuze. Door de grote spreiding van deze ETF over verschillende bedrijven/sectoren/werelddelen is de risk/reward ratio goed op orde.

Het plan is om de komende 15/20 jaar maandelijks te blijven inleggen in ETF's, met als einddoel eerder met pensioen te gaan. Voor nu hou ik het even op VWRL, maar wellicht zal ik in de toekomst nog andere ETF's aan mijn portfolio toevoegen. Zojuist heb ik mijn eerste limit order voor VWRL geplaatst op DeGiro en ik verwacht dat er nog veel gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:03:
[...]

Prachtige website. Nothing here :P
Excuses, typefout. Hierbij juiste link:

https://www.fool.com/services/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Azer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:52:
Hier een newbie in de beleggingswereld.

Het plan is om de komende 15/20 jaar maandelijks te blijven inleggen in ETF's, met als einddoel eerder met pensioen te gaan.
Welkom ! :w

Goed plan om in VWRL te beleggen. Pas echter op om eerder met pensioen te gaan. Je moet er goed over nadenken hoeveel geld je nodig hebt om rond te kunnen komen. Doordat je eerder met pensioen gaat bouw je voor een bepaalde periode minder pensioen op. Hierdoor loop je dus een pensioen gat op. Daarnaast is het de vraag wat je beleggingen gaan doen rond de tijd dat je met pensioen gaat. Hoe er rekening mee dat je pech kan hebben en de beurs met zeg 40-50% daalt. Dan zou het jammer zijn dat je tijdens deze vroeg pensioen aanspraak moet maken op je beleggingen terwijl deze na een tijdje weer herstellen. C.q. je moet ze dan gedwongen goedkoop verkopen om rond te kunnen komen.

Als stelregel neem ik voor elk jaar dat ik eerder met pensioen wil niet 1 x maar 2 x het bedrag wat ik denk nodig te hebben. Mooiste zou 3x zijn. Dus stel ik denk €25.000,- voor 1 jaar nodig te hebben, dan reserveer ik € 50.000,- hiervoor. Dit bedrag wordt natuurlijk jaarlijks geindexeerd (rekening houdende met inflatie).

Dus ga op met pensioen als je 100% zeker bent dat je in de toekomst niet in de financiele problemen komt doordat je beleggingen minder waard worden of dat er onverwachte zeer hoge uitgaven zijn. Niemand weet hoe bijvoorbeeld de vergoeding voor de gezondheidszorg in de toekomst zal zijn. De kosten hiervan stijgen al jaren meer dan de inflatie (naar mijn gevoel). Kan mij herinneren dat ik ooit ergens in 1995 20 gulden moest betalen voor zorgpremie. Stel dat de inflatie in ald die jaren gemiddeld 3% zou zijn, dan zou dit nu 42 gulden zijn, of te wel € 19,-. Echter de premie vandaag de dag is € 116 zonder eigen risico.
Ik sta er niet raar van op te kijken dat dit nog verder omhoog gaat (harder dan de inflatie) en ook dat de vergoedingen minder worden.

[ Voor 22% gewijzigd door phantom09 op 08-12-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:45

Polycom

Poes van goud

10 december airbnb naar de beurs, iemand die gaat kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
phantom09 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:21:
[...]

Welkom ! :w

Goed plan om in VWRL te beleggen. Pas echter op om eerder met pensioen te gaan. Je moet er goed over nadenken hoeveel geld je nodig hebt om rond te kunnen komen. Doordat je eerder met pensioen gaat bouw je voor een bepaalde periode minder pensioen op. Hierdoor loop je dus een pensioen gat op. Daarnaast is het de vraag wat je beleggingen gaan doen rond de tijd dat je met pensioen gaat. Hoe er rekening mee dat je pech kan hebben en de beurs met zeg 40-50% daalt. Dan zou het jammer zijn dat je tijdens deze vroeg pensioen aanspraak moet maken op je beleggingen terwijl deze na een tijdje weer herstellen. C.q. je moet ze dan gedwongen goedkoop verkopen om rond te kunnen komen.

Als stelregel neem ik voor elk jaar dat ik eerder met pensioen wil niet 1 x maar 2 x het bedrag wat ik denk nodig te hebben. Mooiste zou 3x zijn. Dus stel ik denk €25.000,- voor 1 jaar nodig te hebben, dan reserveer ik € 50.000,- hiervoor. Dit bedrag wordt natuurlijk jaarlijks geindexeerd (rekening houdende met inflatie).
Klopt. Ik heb ook gelezen over lifecycle beleggen. Dat betekent dat je dus risicovolle posities gaat afbouwen naarmate je ouder wordt. Als je dan op de leeftijd komt dat je met pensioen wilt gaan, heb je het grootste gedeelte van je geld in beleggingproducten met een laag risico zitten. En een gedeelte natuurlijk gewoon cash, op de spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
Polycom schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:24:
10 december airbnb naar de beurs, iemand die gaat kopen?
Ik laat IPO's altid liggen in de eerste 2 maanden als ik long wil gaan. Ga daarna wel eens verder kijken hoe het er dan bij ligt.

Wel een aandeel wat leuke swings kan maken als je een gokje wil wagen.

[ Voor 18% gewijzigd door descon op 08-12-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
descon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:52:
[...]

Ik laat IPO's altid liggen in de eerste 2 maanden als ik long wil gaan. Ga daarna wel eens verder kijken hoe het er dan bij ligt.

Wel een aandeel wat leuke swings kan maken als je een gokje wil wagen.
Tja dacht ik ook bij Unity, PLTR en Snowflake.. Huidige markt lijkt wel alles te pompen wat maar enigsinds 'spannend' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
Santee schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:58:
[...]

Tja dacht ik ook bij Unity, PLTR en Snowflake.. Huidige markt lijkt wel alles te pompen wat maar enigsinds 'spannend' is.
Alleen Airbnb heeft wel iets meer last van Covid dan die andere IPO's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Azer wereldwijd gespreid beleggen is een prima keuze. Dat heb je goed uitgezocht. Helaas heeft VWRL wel last van dividend lek. Er zijn andere manieren die daar geen last van hebben. Dit is al heel vaak aan bod gekomen in dit topic.
2 handige websites
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 09-12-2020 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
descon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:30:
[...]

Alleen Airbnb heeft wel iets meer last van Covid dan die andere IPO's
Weet iemand waar jeje kan inschrijven voor de hybrid Auction van Airbnb? (ik ben ws rijkelijk laat, maar ben vooral nieuwsgierig en iets minder serieus geinterreseerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 08:10

PromWarMachine

Forsaken Archer

Na 6 jaar opbouwen van een buy-and-hold portfolio, ben ik sinds gister ook begonnen met strategieen die wat meer risico hebben.
Ik ben ondernemer en bouw pensioen op via BND. Dat geld zit dus in relatief veilige trackers, waar in dit topic het meest aandacht voor lijkt te zijn.

Dit optie-avontuur is m'n derde portfolio en beslaat slechts een klein percentage van het totaal. Toch vind ik opties erg interessant, vooral de cash secured puts en covered calls. Doen jullie dat ook? Is er een speciaal optie-topic dat ik over het hoofd zie? Gebruik je het alleen om je cost-base te verlagen of ook om langzaam premiums te verzamelen?

Ben zeer benieuwd!

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
2020 was een erg mooi jaar voor opties handelen. De premies waren zeer hoog. Ik ben er echt fan van. :9
Ik verwacht als de beurs weer rustiger wordt in de nabij toekomst dat je wel echt goed moet gaan zoeken naar opties die nog wat opleveren.

Er is geen apart opties-topic, kan gewoon hier.

[ Voor 9% gewijzigd door DJTimo op 09-12-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Xanaroth schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:55:

offtopic:
Dat ging sneller van verwacht.. zo zie je 52,5 langskomen en zo flirt het met <40, 2 breaks later en nog geen 24 uur uit elkaar vandaan. Gisteren kwam al executie, en vandaag mag ik in mn handen knijpen dat het niet bestens eruit ging in de slachting. In elk geval >250% geëindigd, nu eens cyberpunk aanschaffen en weekendje relaxen.

Mogelijk dat ik een stukje van de winst gebruik om weer terug in te stappen, eerst eens deze rollerlcoaster aankijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 09-12-2020 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:07
Norwegian Air Shuttle is van ~40,00 (pre-pandemic) naar ~0.35 gezakt. De Noorse overheid heeft een tijd geleden aangegeven geen verdere overheidssteun te bieden. Van de ~140 vliegtuigen zijn er maar 6 actief in gebruik. Als het zo doorgaat raakt hun geld eind 2021 Q1 op.

Gisteren is naar buiten gekomen dat ze faillisementsbescherming krijgen.
Norwegian Air was given additional creditor protection by a court in Norway on Tuesday on top of that granted by an Irish judge on Monday, allowing the cash-strapped airline's restructuring efforts to continue.
Ik zit er sinds gister met wat klein geld erin. Kans is erg klein dat het nog wat wordt, ik zet mijn geld in op '0' (kleine kans, hoge uitkering ;))

Waarde in NOK.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
c-nan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:44:
Norwegian Air Shuttle is van ~40,00 (pre-pandemic) naar ~0.35 gezakt. De Noorse overheid heeft een tijd geleden aangegeven geen verdere overheidssteun te bieden. Van de ~140 vliegtuigen zijn er maar 6 actief in gebruik. Als het zo doorgaat raakt hun geld eind 2021 Q1 op.

[...]

Ik zit er sinds gister met wat klein geld erin. Kans is erg klein dat het nog wat wordt, ik zet mijn geld in op '0' (kleine kans, hoge uitkering ;))

Waarde in NOK.
Zat er ook naar te kijken..mooi om een gokje te wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
phantom09 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:52:
Zat voor de lol eens te kijken bij www.motleyfool.com. Duurste pakket heet ONE:

Komt Tom dan ook klusje bij mij doen? :F
Je kunt ook voor 0,5% in de Motley fool 100 index ETF investeren.
Moet je heel wat geld hebben om bij die 14k in de buurt te komen 8)7

Overigens heeft die het wel goed gedaan zie ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkBw5FMqwpecLxoQe_F6yfjRDb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yE4s38dP8ArAGvDVl3x49lJ.png?f=fotoalbum_large

Jaja resultaten uit het verleden..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is dat niet een Amerikaanse ETF? Die kan je niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Zr40 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:56:
Is dat niet een Amerikaanse ETF? Die kan je niet kopen.
Klopt, dan toch maar een abonnementje aanschaffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two-one
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-05 17:04
Beste mensen,
Kunnen jullie mij een goed programmaatje of online dienst aanraden om je portfolio bij te houden?
Ik heb al wat geprobeerd, maar ik merk dat veel diensten de Northern Trust fondsen niet kennen (zoals Google Finance).
Ik heb wat met IEX zitten pielen, maar daar krijg ik vreemde resultaten (en achterlopende koersen).
Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Laatst online: 19-05 16:34

SandStar

DPC-Crew

Zandster

two-one schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:28:
Beste mensen,
Kunnen jullie mij een goed programmaatje of online dienst aanraden om je portfolio bij te houden?
Ik heb al wat geprobeerd, maar ik merk dat veel diensten de Northern Trust fondsen niet kennen (zoals Google Finance).
Ik heb wat met IEX zitten pielen, maar daar krijg ik vreemde resultaten (en achterlopende koersen).
Alvast dank
https://www.portfolio-performance.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:43
En vervolgens kun je in dit topic genoeg info vinden hoe je de koersinformatie in PP van de NT fondsen kunt inladen :)
PromWarMachine schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:51:
Na 6 jaar opbouwen van een buy-and-hold portfolio, ben ik sinds gister ook begonnen met strategieen die wat meer risico hebben.
Ik ben ondernemer en bouw pensioen op via BND. Dat geld zit dus in relatief veilige trackers, waar in dit topic het meest aandacht voor lijkt te zijn.

Dit optie-avontuur is m'n derde portfolio en beslaat slechts een klein percentage van het totaal. Toch vind ik opties erg interessant, vooral de cash secured puts en covered calls. Doen jullie dat ook? Is er een speciaal optie-topic dat ik over het hoofd zie? Gebruik je het alleen om je cost-base te verlagen of ook om langzaam premiums te verzamelen?

Ben zeer benieuwd!
Ik ben zelf geen fan van handelen opties na een verkorte studie hoe eea werkt. Besef ook goed dat de tegenpartij die de opties uitgeeft nagenoeg altijd over meer informatie beschikt dan jij. Kortom doe je huiswerk goed en denk goed na over de strategieën die je wilt toepassen want met opties kun je snel een leuke boterham verdienen maar ook snel naar het loket voor schuldhulpverlening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:32
Beste mensen,
Alvast dank
Ik gebruik zelf Google Sheets voor het een en ander. Als je de ISIN van je belegging weet (die van NT kun je bijv. hier opzoeken: https://www.northerntrust...t-management/pooled-funds ) kun je die even inkloppen op een website als Morningstar o.i.d. en vervolgens de prijs importeren in je sheet:

code:
1
2
3
4
5
6
// NT fonds via Financial Times
= ImportXML("https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/holdings?s=IE00B836G350:EUR","/descendant::span[@class='mod-ui-data-list__value'][1]")
// NT fonds via Investing.com
= ImportXML("https://nl.investing.com/funds/trust-world-equity-index-fund-h-eur","/descendant::span[@id='last_last'][1]")
// NT fonds via Morningstar
= ImportXML("https://www.morningstar.nl/nl/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000XASU","/descendant::td[@class='line text'][1]")

Portfolio Performance heb ik geen ervaring mee. Het ligt er aan wat je wil I guess. Beleg je voornamelijk passief en wil je mooie grafieken en makkelijk historische performance kunnen zien dan werkt het vast uitstekend. Google sheets is waarschijnlijk wat flexibeler. Je kan een enorm simpel sheetje maken met 1 XIRR formule om je jaarlijkse performance te bepalen. Maar als je bijvoorbeeld modelleerwerk in Google sheets doet kun je die sheets linken aan je portfolio. Ik vind dat handig, je kan zo best aardige dingen bouwen. Het is geen Bloomberg terminal, maar het is wel gratis.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 09-12-2020 12:06 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Miki schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:36:
[...]

En vervolgens kun je in dit topic genoeg info vinden hoe je de koersinformatie in PP van de NT fondsen kunt inladen :)

[...]

Ik ben zelf geen fan van handelen opties na een verkorte studie hoe eea werkt. Besef ook goed dat de tegenpartij die de opties uitgeeft nagenoeg altijd over meer informatie beschikt dan jij. Kortom doe je huiswerk goed en denk goed na over de strategieën die je wilt toepassen want met opties kun je snel een leuke boterham verdienen maar ook snel naar het loket voor schuldhulpverlening.
Dat valt wel mee, 9 van de 10x handel je tegen een market maker. Die heeft vaak geen mening, maar moet gewoon aan zijn stelplicht voldoen. De partij die opties uitgeeft is de beurs, niet het genoteerde bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
@HEA220 Of je koopt gewoon de aandelen in de TMFC index... De top10 is:

- Apple
- Microsoft
- Amazon
- Alphabet
- Facebook
- Berkshire
- Tesla
- Visa
- Mastercard
- Nvidia

Met die 10 aandelen heb je die '100 index' al voor bijna 60% gerepliceerd, aangezien deze tot 12,5% weging hebben (so much for diversification).
Ironie: in elk geval de top 6 lijkt identiek aan de top6 van de S&P500, afgezien van de absurde wegingen. Zet je toch te denken of dat het op de lange termijn kan volhouden. Als de IT-sector afkoelt of de bubbel barst weer eens, heb je zo underperformance te pakken.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 09-12-2020 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
DJTimo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:25:
[...]
Dat valt wel mee, 9 van de 10x handel je tegen een market maker. Die heeft vaak geen mening, maar moet gewoon aan zijn stelplicht voldoen. De partij die opties uitgeeft is de beurs, niet het genoteerde bedrijf.
De market maker heeft wellicht geen studie gedaan naar het onderliggende bedrijf, maar tegelijkertijd is het wel zijn business om opties uit te geven en daar een goede boterham aan te verdienen. Reken er maar op dat ie dat op een goede prijs doet, voor hem dan wel te verstaan. En als er iemand geld verdient is er automatisch ook iemand die geld verliest. Opties zijn een zero sum game (in tegenstelling tot aandelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Beste mensen,
Alvast dank
Met een gratis account op Morningstar.nl gaat dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 06:59:
@Azer wereldwijd gespreid beleggen is een prima keuze. Dat heb je goed uitgezocht. Helaas heeft VWRL wel last van dividend lek. Er zijn andere manieren die daar geen last van hebben. Dit is al heel vaak aan bod gekomen in dit topic.
2 handige websites
https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Dank! Ik ga me hier in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
Hielko schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:37:
[...]

De market maker heeft wellicht geen studie gedaan naar het onderliggende bedrijf, maar tegelijkertijd is het wel zijn business om opties uit te geven en daar een goede boterham aan te verdienen. Reken er maar op dat ie dat op een goede prijs doet, voor hem dan wel te verstaan. En als er iemand geld verdient is er automatisch ook iemand die geld verliest. Opties zijn een zero sum game (in tegenstelling tot aandelen).
Hij zal dat volgens het black scholes model doen, op basis van de koers van dat moment; een puur theoretisch prijs model. Daarbij wordt over het algemeen geen rekening gehouden met de fundamentele ontwikelingen van het bedrijf. Als jij als particulier dus een mening hebt kun je prima positie nemen in wat opties. Dat kost je alleen geld als je mening verkeerd blijkt. :P Die zero sum game kan best, maar hoeft zich niet tot 2 partijen (jij en MM) te beperken. Open interest kan bij vele partijen tegelijk open staan.

@Miki wat was precies jouw conclusie waarom je opties niet ziet zitten? Snap wel je voorzichtigheid en dat is sowieso terecht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
writser schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:56:
[...]

Ik gebruik zelf Google Sheets voor het een en ander. Als je de ISIN van je belegging weet (die van NT kun je bijv. hier opzoeken: https://www.northerntrust...t-management/pooled-funds ) kun je die even inkloppen op een website als Morningstar o.i.d. en vervolgens de prijs importeren in je sheet:

code:
1
2
3
4
5
6
// NT fonds via Financial Times
= ImportXML("https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/holdings?s=IE00B836G350:EUR","/descendant::span[@class='mod-ui-data-list__value'][1]")
// NT fonds via Investing.com
= ImportXML("https://nl.investing.com/funds/trust-world-equity-index-fund-h-eur","/descendant::span[@id='last_last'][1]")
// NT fonds via Morningstar
= ImportXML("https://www.morningstar.nl/nl/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000XASU","/descendant::td[@class='line text'][1]")

Portfolio Performance heb ik geen ervaring mee. Het ligt er aan wat je wil I guess. Beleg je voornamelijk passief en wil je mooie grafieken en makkelijk historische performance kunnen zien dan werkt het vast uitstekend. Google sheets is waarschijnlijk wat flexibeler. Je kan een enorm simpel sheetje maken met 1 XIRR formule om je jaarlijkse performance te bepalen. Maar als je bijvoorbeeld modelleerwerk in Google sheets doet kun je die sheets linken aan je portfolio. Ik vind dat handig, je kan zo best aardige dingen bouwen. Het is geen Bloomberg terminal, maar het is wel gratis.
Thanks ! moest in mijn geval nog wel ff de , vervangen door een ; . :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-06 01:06

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

c-nan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:44:

[...]

Waarde in NOK.
Heb jij het aandeel in NOK gekocht want zie op het EU aandeel geen koop/verkoop data ?

Verder inderdaad weinig hoop hebben al 3 jaar aardige schulden. Reviews zijn slecht. Eventueel als ze hun bezittingen verkopen en dan een nieuwe start maken dat het nog wat wordt. Hopend dat corona snel voorbij is anders redden ze het niet met een volgende hulp ronde. 1000 aandelen voor 30/40 eu is natuurlijk wel te overzien hopend dat het na corona weer wat wordt.
Staan wel nog steeds een hoop verkoop muren van meer dan een miljoen stuks.

Na wat lezen is de failissement 100 dagen geldig. Ze hebben dus 100 dagen om de schuldeisers tegemoet te komen. De schuldeiser kan in deze tijd dus geen failliet aanvragen. Ik hou hem in de gaten maar ga nog niet kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door NLKornolio op 09-12-2020 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Net al m'n Quantumscape verkocht, helaas was ik te druk met werk waardoor ik de absolute piek miste, maar mooi voor $77 de deur uitgedaan (GAK was $16 oid). Bizar hoe zoiets piekt op $87 en nu 15 minuten later alweer op $72 zit as we speak.
Pagina: 1 ... 31 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.